Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
@koenvds1 , is er niet verwarring tussen belasting en leverancierskosten? Ik denk SE interpreteert "kosten" als kosten die de energieleverancier vraagt, voor kopen van stroom, of verkopen van stroom. Dan klopt het wel? Dus als ze 10 cent kosten rekenen voor het verkopen van jouw (terug)geleverde stroom, krijg je effectief maar 5 cent/kWh als de marktprijs 15 cent is. Belasting betaal je alleen aan de inkoopkant als er geen saldering is. Als je de belasting terugkrijgt, zoals nu nog, dan worden je exportkosten negatief. Of je vult de belasting niet in bij de inkoopkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-09 17:02
teacher schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:29:
Idd, eerst de omvormer. Die laat dan de spanning zakken (te zien aan de lampjes). Daarna hoofdschakelaar. Kap eraf; communicatieboard zit beneden vooraan.

Wartel los, kabel doorvoeren en inklikken, wartel weer vast, kap erop.
Hoofdschakelaar om, omvormer weer aan.
Schakelaar naar P stand, binnen twee seconden weer terug.
Verbinding maken met lokale wifi van de omvormer (zet desnoods je eigen wifi thuis even uit om te voorkomen dat je telefoon daar naar toe springt) en naar http://172.16.0.1/ gaan.
Daar kies je communicatie, de rest wijst vanzelf.

Leesvoer: https://knowledge-center....note_v2_250_and_above.pdf
Late to the party maar dank voor je uiteenzetting! Het is me met je tips gelukt om de omvormer bekabeld aan te sluiten (en de omvormer doet het nog :P).
Wel moest ik de ethernet kabel opnieuw strippen en de connector weer aansluiten nadat ik hem door de wartel had doorgevoerd. De kabel met connector was te breed om door de wartel te duwen.

Alleen kom ik niet in de 'lokale WiFi' van de omvormer om de voorkeurscommunicatie om te zetten naar ethernet. De omvormer blijft nu via WiFi communiceren, ondanks dat de bekabeling goed is (hij is zichtbaar in mijn UniFi netwerk).
Ik heb de installateur gebeld. Die zegt dat dat vanuit hun via de SetApp gedaan moet worden.
Toevallig zijn ze donderdag in de buurt en komen ze even 2 minuten langs.

Mocht iemand nog tips hebben hoe ik zelf in de 'lokale WiFi' kan komen, dan hoor ik het graag.
Is het niet voor mij voor een volgende keer, dan voor anderen die dit in de toekomst mogelijk lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenVerweij op 08-04-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Via de lokale wifi van de omvormer kun je naar 172.16.0.1 via een browser en dan kun je zonder setapp alles instellen.

Wifi gaat aan als je de schakelaar kort richting de 1 vasthoud. Soms moet je wel data uitzetten op je telefoon omdat die e.e.a. niet snapt soms kwa data en geen internet op de omvormer wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
En je moet eerst de schakelaar op de omvormer kort naar P klikken en terug, en dan pas op je telefoon/laptop (opnieuw) naar nieuwe wifi netwerken laten zoeken. Anders bestaat die wifi nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-09 17:02
Jaaaaa, dankjulliewel @janne_nl en @mdvmine! Inmiddels gelukt :) Ik kon de installateur afbellen.

Dit is waarom ik van Tweakers houd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 08:38
mdvmine schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:16:
@koenvds1 , is er niet verwarring tussen belasting en leverancierskosten? Ik denk SE interpreteert "kosten" als kosten die de energieleverancier vraagt, voor kopen van stroom, of verkopen van stroom. Dan klopt het wel? Dus als ze 10 cent kosten rekenen voor het verkopen van jouw (terug)geleverde stroom, krijg je effectief maar 5 cent/kWh als de marktprijs 15 cent is. Belasting betaal je alleen aan de inkoopkant als er geen saldering is. Als je de belasting terugkrijgt, zoals nu nog, dan worden je exportkosten negatief. Of je vult de belasting niet in bij de inkoopkant.
Dat is inderdaad precies de kern van mijn vraag/probleem/melding/gezeur — of hoe je het ook wilt noemen :+.

Ik denk inderdaad dat SE export kosten echt als daadwerkelijke kosten rekent, maar dit lijkt mij niet correct zodra saldering van toepassing is.

Hieronder een stukje van Tibber zelf met betrekking tot teruglevering:
Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan teruggeleverd

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
Bron: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

De aanvullende kosten en btw krijg ik dus door saldering direct terug via Tibber, waardoor de import- en exporttarieven feitelijk gelijk zijn*.

HomeWizard bevestigt dit ook. Hieronder zie je drie screenshots van tariefberekeningen: de eerste is van HomeWizard, de andere twee van SE.
Zoals je kunt zien, zijn de berekeningen van HomeWizard in lijn met wat Tibber zegt over salderen.
SE hanteert echter een compleet ander rekenmodel voor de exporttarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7BhNVDoEqtLrgt6UB1x7Yd_hrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72nZRC6nxsgycPXsvfDJDX2D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waMUybN5qzfheqIuUJBzUs6_GME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYy2NO9wb68mfaeKlJvr4TPe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAsWEHXd5ZG1yx31xT3srf-TgzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpPHBdW6XyHYYihGHFU9vGIA.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is daarnaast goed om te vermelden dat de berekening van HomeWizard volledig overeenkomt met de kosten in mijn Tibber-app.
De totale kosten die HomeWizard per dag rekent voor import en export, komen precies overeen met de kosten volgens Tibber op diezelfde dag.

Voorbeeld: Gisteren gaf HomeWizard een totaal van € -0,43 over de dag. Tibber registreerde € 1,29 aan importkosten en € 1,72 aan exportvergoeding.
1,29 - 1,72 = -0,43 — precies zoals HomeWizard het weergeeft.

Daarom durf ik dus vrij stellig te zeggen dat de berekening van SE niet klopt.
Of het nu alleen een foutje is in de app-weergave, of dat het systeem ook daadwerkelijk verkeerd rekent, weet ik niet zeker — dat heb ik inmiddels bij SE nagevraagd maar wacht nog op antwoord.

*Salderen bij negatieve stroomprijzen ligt net iets anders maar zeker niet zo "slecht" als dat SE nu lijkt te berekenen.

PS: Screenshot van de export is een oud screenshot. Als test heb ik vandaag alles gereset en het vinkje aangezet dat export gelijk is aan import. Met dat vinkje aan zie je de berekening echter niet, dus daarom een screenshot zonder het vinkje aangevinkt.
Maar ongeacht of het vinkje aan of uit staat, lijkt SE in de dagweergave hetzelfde rekenmodel toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:58
Hallo allen,

Ik wil op mijn bestaande set zonnepanelen wat uitbreiding laten doen. Mijn huidige configuratie is een 3 fasen omvormer (SE9K) met 28 Jinko JA Solar JAM66S10 370/MR panelen met optimizers. 22 panelen op WZW en 6 panelen op ONO, alles ligt op 1 string. Nu wil ik op de oostkant 6 panelen bij laten plaatsen. Qua dimensionering is dit mogelijk.

Via installateurs heb ik offertes opgevraagd maar hoor ik verschillende verhalen over wat voor zonnepanelen erbij geplaatst kunnen worden.

De één geeft aan dat de panelen die je bijplaatst qua vermogen ongeveer hetzelfde moeten zijn (dus 6x 370 Wp bijleggen met optimizers) en dat hoger vermogen geen zin heeft.

De ander geeft aan dat dit niet uitmaakt doordat je optimizers gebruikt en stelt voor om 6x 435 Wp met S440 optimizers bij te leggen.

Kunnen jullie misschien toelichten hoe dit zit?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:24
Sportmind schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:11:
Hallo allen,

Ik wil op mijn bestaande set zonnepanelen wat uitbreiding laten doen. Mijn huidige configuratie is een 3 fasen omvormer (SE9K) met 28 Jinko JA Solar JAM66S10 370/MR panelen met optimizers. 22 panelen op WZW en 6 panelen op ONO, alles ligt op 1 string. Nu wil ik op de oostkant 6 panelen bij laten plaatsen. Qua dimensionering is dit mogelijk.

Via installateurs heb ik offertes opgevraagd maar hoor ik verschillende verhalen over wat voor zonnepanelen erbij geplaatst kunnen worden.

De één geeft aan dat de panelen die je bijplaatst qua vermogen ongeveer hetzelfde moeten zijn (dus 6x 370 Wp bijleggen met optimizers) en dat hoger vermogen geen zin heeft.

De ander geeft aan dat dit niet uitmaakt doordat je optimizers gebruikt en stelt voor om 6x 435 Wp met S440 optimizers bij te leggen.
Zie dit document: https://www.solaredge.com...e_power_optimizers_nl.pdf

Je kan elk paneel kiezen wat je wil noodzaak is dat de optimizers met elkaar samenwerken. Niet alle types kunnen samen in een string.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 09-04-2025 09:28 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
No Hands schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:26:
[...]

Je kan elk paneel kiezen wat je wil noodzaak is dat de optimizers met elkaar samenwerken. Niet alle types kunnen samen in een string.
Dank voor je info! Dat van de optimizers zelf had ik inderdaad al gelezen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ik denk dat die ONO kant zeker wel wat extra paneeltjes kan gebruiken. Kan je er nog meer kwijt? Absolute minimum voor stringvoltage is 13.

Belangrijk is dat de uitgangsspanningen van de optimizers hetzelfde zijn; 80 en 60 volt mag niet samen in 1 string. Verder even de maximale overdimesionering in de gaten houden, maar vanwege de opstelling heb je toch nooit alle panelen gelijktijdig vol beschenen.

[ Voor 48% gewijzigd door teacher op 09-04-2025 09:42 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
koenvds1 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:35:
[...]

Dat is inderdaad precies de kern van mijn vraag/probleem/melding/gezeur — of hoe je het ook wilt noemen :+.

Ik denk inderdaad dat SE export kosten echt als daadwerkelijke kosten rekent, maar dit lijkt mij niet correct zodra saldering van toepassing is.

Hieronder een stukje van Tibber zelf met betrekking tot teruglevering:
Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan teruggeleverd

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
Bron: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

De aanvullende kosten en btw krijg ik dus door saldering direct terug via Tibber, waardoor de import- en exporttarieven feitelijk gelijk zijn*.

HomeWizard bevestigt dit ook. Hieronder zie je drie screenshots van tariefberekeningen: de eerste is van HomeWizard, de andere twee van SE.
Zoals je kunt zien, zijn de berekeningen van HomeWizard in lijn met wat Tibber zegt over salderen.
SE hanteert echter een compleet ander rekenmodel voor de exporttarieven.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is daarnaast goed om te vermelden dat de berekening van HomeWizard volledig overeenkomt met de kosten in mijn Tibber-app.
De totale kosten die HomeWizard per dag rekent voor import en export, komen precies overeen met de kosten volgens Tibber op diezelfde dag.

Voorbeeld: Gisteren gaf HomeWizard een totaal van € -0,43 over de dag. Tibber registreerde € 1,29 aan importkosten en € 1,72 aan exportvergoeding.
1,29 - 1,72 = -0,43 — precies zoals HomeWizard het weergeeft.

Daarom durf ik dus vrij stellig te zeggen dat de berekening van SE niet klopt.
Of het nu alleen een foutje is in de app-weergave, of dat het systeem ook daadwerkelijk verkeerd rekent, weet ik niet zeker — dat heb ik inmiddels bij SE nagevraagd maar wacht nog op antwoord.

*Salderen bij negatieve stroomprijzen ligt net iets anders maar zeker niet zo "slecht" als dat SE nu lijkt te berekenen.

PS: Screenshot van de export is een oud screenshot. Als test heb ik vandaag alles gereset en het vinkje aangezet dat export gelijk is aan import. Met dat vinkje aan zie je de berekening echter niet, dus daarom een screenshot zonder het vinkje aangevinkt.
Maar ongeacht of het vinkje aan of uit staat, lijkt SE in de dagweergave hetzelfde rekenmodel toe te passen.
Als je zo goed naar de cijfers hebt gekeken en al een conclusie hebt getrokken vraag ik mij af of je gezien hebt dat tussen de productie gegevens van HomeWizard en die van SolarEdge een meet verschil van een kwartier zit. Dus zal nooit een op een hetzelfde kunnen zijn. De batterij wordt op basis energieprijzen aangestuurd en kijkt niet of er gesaldeerd moet worden.
In de app ontbreekt de cijfers van het terugleveren vanuit de batterij aan het net. Dus ik kan niet de conclusie trekken of de productiecijfers wel of niet kloppen.
Ook bij mij zijn de gegevens van HomeWizard en de app van ANWB hetzelfde.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:23
845 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:32:
[...]

Is dit nog steeds? Welke firmware draait er op jouw omvormer?

Ik heb sinds afgelopen vrijdag (sinds bijplaatsen batterijen) wat vage problemen die grof overeenkomen met wat jij beschrijft. De installatie draait echter lokaal prima, monitoring werkt niet, modbus TCP niet. Na een reset leek alles het weer een paar uur te doen.
De installateur is goed bezig met SE lastig vallen, maar er is nog geen oplossing.
Ja ik zit nog steeds met een niet-communicerende batterij, ondertussen dag 10 dat ik met lede ogen stroomoverschot naar het net zie vloeien.
Mijn installateur heeft een case geopend bij SE support, maar dat vlot blijkbaar ook niet echt.
Onbegijpelijk stilaan, ik kan toch niet de enige klant zijn die met een geval van communicatieverlies te maken krijgt. :?

Welk is de FW versie? Ik zie 2 'DSP' waarden en 1 'CPU' versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:40
Sportmind schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:11:
Hallo allen,

stringlengte mag maar 32 panelen zijn, en de korste string lengte 16 panelen, dus dan zal je er 2 stringen van moeten maken

[ Voor 5% gewijzigd door Boerm op 09-04-2025 15:06 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:03

Smoke

Maverick Reploid

Boerm schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:02:
[...]

stringlengte mag maar 32 panelen zijn, en de korste string lengte 16 panelen, dus dan zal je er 2 stringen van moeten maken
De maximale stringlengte bij een 3-fase omvormer is 50 optimizers voor residentiele systemen. Bij commerciele optimizers is het 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Smoke schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:42:
[...]

De maximale stringlengte bij een 3-fase omvormer is 50 optimizers voor residentiele systemen. Bij commerciele optimizers is het 30.
dan mag je de designer nog wel eens nakijken bij 3 fase is het 32 daarna moet je opsplitsen

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845
  • Laatst online: 08:40

845

Drwho1 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:03:
[...]

Ja ik zit nog steeds met een niet-communicerende batterij, ondertussen dag 10 dat ik met lede ogen stroomoverschot naar het net zie vloeien.
Mijn installateur heeft een case geopend bij SE support, maar dat vlot blijkbaar ook niet echt.
Onbegijpelijk stilaan, ik kan toch niet de enige klant zijn die met een geval van communicatieverlies te maken krijgt. :?

Welk is de FW versie? Ik zie 2 'DSP' waarden en 1 'CPU' versie.
Het klinkt bijna als een fysiek probleem bij jou (CAN bus aansluiting o.i.d.) of staan de lastscheiders (automaten) uit?

Bij mij draait de installatie wel gewoon, maar zijn de problemen beperkt tot monitoring (web en modbus).
Ik ben vooral benieuwd naar de versie van CPU, omdat bij mij een versie draait die niet op hun eigen "releases" pagina staat. Die update is op 31 maart uitgevoerd, dus dat komt ongeveer overeen met jouw probleem tijdlijn.

Dit is het bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn07IDe9Y4pr2COmIJBCDZClKk4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CFwPXbWpgJuC5DfCcfSqcVpS.png?f=user_large

(ook hier een case bij SE, die hebben wel al een aantal keer een tijdelijke fix gedaan, maar structureel laat nog even op zich wachten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Boerm schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:47:
[...]

dan mag je de designer nog wel eens nakijken bij 3 fase is het 32 daarna moet je opsplitsen
Als ik hier even kijk: https://knowledge-center....s-series-datasheet-nl.pdf

25 bij 1 fase
20 bij short string
50 bij 3 fase

Die 32 ben ik nog niet tegengekomen, waar vind je dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Boerm schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:47:
[...]

Dan heb je een design gemaakt waar je over het maximaal toegelaten stringvermogen gaat met waarschijnlijk een 12.5K of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
Smoke schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:43:
[...]

Dan heb je een design gemaakt waar je over het maximaal toegelaten stringvermogen gaat met waarschijnlijk een 12.5K of hoger.
ik heb het even gesimuleerd, ik ga er dan wel vanuit dat er allemaal s440 gebruikt worden, dan kan hij er maximaal 41 panelen op 1 string doen

[ Voor 24% gewijzigd door Boerm op 09-04-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Boerm schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:32:
[...]

ik heb het even gesimuleerd, ik ga er dan wel vanuit dat er allemaal s440 gebruikt worden, dan kan hij er maximaal 41 panelen op 1 string doen
Er worden nu s440 optimizers gebruikt en bij de nieuwe panelen ook. Overigens is de offerte voor leveren en plaatsen ongeveer 1700 euro. Klinkt redelijk vind ik. Wat is jullie mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
Sportmind schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:16:
[...]

Er worden nu s440 optimizers gebruikt en bij de nieuwe panelen ook. Overigens is de offerte voor leveren en plaatsen ongeveer 1700 euro. Klinkt redelijk vind ik. Wat is jullie mening?
dat is een scherpe prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
845 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:47:
[...]

Het klinkt bijna als een fysiek probleem bij jou (CAN bus aansluiting o.i.d.) of staan de lastscheiders (automaten) uit?

Bij mij draait de installatie wel gewoon, maar zijn de problemen beperkt tot monitoring (web en modbus).
Ik ben vooral benieuwd naar de versie van CPU, omdat bij mij een versie draait die niet op hun eigen "releases" pagina staat. Die update is op 31 maart uitgevoerd, dus dat komt ongeveer overeen met jouw probleem tijdlijn.

Dit is het bij mij:
[Afbeelding]

(ook hier een case bij SE, die hebben wel al een aantal keer een tijdelijke fix gedaan, maar structureel laat nog even op zich wachten)
CPU versie is bij mij identiek als de jouwe.

Mijn hele installatie functioneert normaal, ook de batterij geeft een groen knipperende led (5 sec intervallen) wat wijst op een normale werking. Alleen dat communiceren met de omvormer is er dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Drwho1 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:31:
[...]

CPU versie is bij mij identiek als de jouwe.

Mijn hele installatie functioneert normaal, ook de batterij geeft een groen knipperende led (5 sec intervallen) wat wijst op een normale werking. Alleen dat communiceren met de omvormer is er dus niet meer.
Dan hebben wij waarschijnlijk hetzelfde issue. Wellicht zijn er nog anderen met een vergelijkbaar probleem.
Bij mij werken de "live" waarden op de web versie van het platform voor PV, Batterij etc wel. In de app is de batterij grijs. De historische waarden doen het niet.
Modbus TCP stopt er mee nadat SE iets gedaan heeft waardoor de monitoring weer (even) werkt. Zet ik modbus weer aan, kapt de monitoring er weer mee.
Aan mijn P1 meter (en de live waarden en dus af en toe via modbus) kan ik afleiden dat de installatie wel doet waarvoor hij bedoeld is. Opslaan en leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
845 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:25:
[...]

Dan hebben wij waarschijnlijk hetzelfde issue. Wellicht zijn er nog anderen met een vergelijkbaar probleem.
Bij mij werken de "live" waarden op de web versie van het platform voor PV, Batterij etc wel. In de app is de batterij grijs. De historische waarden doen het niet.
Modbus TCP stopt er mee nadat SE iets gedaan heeft waardoor de monitoring weer (even) werkt. Zet ik modbus weer aan, kapt de monitoring er weer mee.
Aan mijn P1 meter (en de live waarden en dus af en toe via modbus) kan ik afleiden dat de installatie wel doet waarvoor hij bedoeld is. Opslaan en leveren.
De batterij zegt ook in de webconsole bij mij 'geen communicatie', dus daarin verschilt mijn situatie nog van de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hebben jullie e.e.a. wel eens volledig opnieuw opgestart? Geen idee of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Drwho1 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:56:
[...]

De batterij zegt ook in de webconsole bij mij 'geen communicatie', dus daarin verschilt mijn situatie nog van de jouwe.
Ah ja, dat heb ik ook al gehad.. (nu weer trouwens). SE heeft bij mij (vanuit de case) al een paar keer iets gedaan waardoor het monitoring (tijdelijk) weer werkt, maar modbus dan nog steeds niet. Het opnieuw aanzetten van modbus lijkt monitoring dan weer kapot te maken.

Bij mij zijn er (batterij) modules bijgeplaatst, de nieuwe hebben nog een oude firmware. Eerst verdacht ik het FW verschil tussen de modules, maar na het lezen van jouw ervaring denk ik eerder dat we op nieuwe FW moeten wachten.
janne_nl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:18:
Hebben jullie e.e.a. wel eens volledig opnieuw opgestart? Geen idee of dat helpt.
Ja, wel maar 1x. Dat maakte dat zowel monitoring als modbus het niet meer deed... geen groot succes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
janne_nl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:18:
Dat was het eerste wat ik gedaan heb nadat ik het probleem heb vastgesteld. Daarna nog eens op instructie van de installateur een herstart in een bepaalde volgorde, maar eveneens zonder resultaat. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:08
Deze zag ik vandaag in de aanbieding, Solaredge SE6K RWOTEBEN4 van 700 voor 250 euro.
Heb eigenlijk geen idee of dit wat is.
https://zonnigewinkel.nl/...-se6k-rw0teben4-omvormer/

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
Vorig jaar een huis gekocht met een Solaredge installatie welke (ongeveer als volgt op het dak liggen (screenshot van 11:00u):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYYKXtlmHzIK5XAOmaaLUwfNkVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rI05cCmTQXY76XtKgEYMR95t.png?f=fotoalbum_large

Panelen 5-7-9-11 en 14 die op de aanbouw liggen komen echter aan het begin van de middag in de schaduw te liggen door de punt van het dak.
Nu zijn we een schuur achter in de tuin aan het bouwen waarop we deze panelen pal op het zuiden zouden kunnen plaatsen. Echter de kabels zouden hiervoor verlengd moeten worden tot zo'n 50m.

Vragen:
Is het technisch mogelijk de kabels te verlengen tot 50m?
Is er opbrengst verlies met deze verlenging?
Kan ik de verlengkabels in (een mantelbuis) ingraven?
Na het afkoppelen, moet ik dan een installateur inschakelen om alles weer te resetten (en de layout van de panelen te wijzigen?

PS
Mijn kennis van zonnepanelen is wel wat gegroeid na urenlang doorlezen van alle waardevolle informatie in dit topic, maar mijn toegepaste kennis is erg beperkt.
zo te verlengen of daalt de opbrengst dan zo dat verplaatsen (sleuven graven, kabels verlengen, installateur inhuren etc) eigenlijk niet de moeite waard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zie kleine groepjes panelen, daar sla ik altijd op aan.
Precieze opstelling; richting, hoek, evt luchtfoto. Welke optimizers, welke omvormer?

En leesvoer; je mag een heel stuk verlengen: https://knowledge-center....r-application-note-nl.pdf

[ Voor 60% gewijzigd door teacher op 11-04-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
teacher schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:59:
Ik zie kleine groepjes panelen, daar sla ik altijd op aan.
Precieze opstelling; richting, hoek, evt luchtfoto. Welke optimizers, welke omvormer?

En leesvoer; je mag een heel stuk verlengen: https://knowledge-center....r-application-note-nl.pdf
Op de Google luchtfoto staan de nieuwe panelen (2022) nog niet op, en de layout is volgens mij een beetje uit de losse pols gedaan en ik kan dit zelf niet aanpassen.

Hieronder een overzicht van de hoek en richting:
1. hoek 19 - richting 98
2. hoek 62 - richting 190
3. hoek 35 - richting 100
4. hoek 35 - richting 100
5. hoek 20 - richting 98
6. hoek 15 - richting 98
7. hoek 10 - richting 98
8. hoek 15 - richting 98
9. hoek 24 - richting 189
10. hoek 19 - richting 98
11. hoek 26 - richting 189
12. hoek 61 - richting 10
13. hoek 15 - richting 98
14. hoek 20 - richting 98

Dit is de situatie om 1730u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRpddaMSbR0BMFthK0vwWhjf3gg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kpHzcCVlb9dCPAARoYqoz130.png?f=fotoalbum_large

De inverter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ahpksa1XQ-h2dtil7CJbFHdHRGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPxfLhwe4czC7F1vmW645EEN.jpg?f=fotoalbum_large

De optimizers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-4T6-eYpxkrLzXUYUWVSnpFK3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoRShvN7k5bQGcqEmGovR26S.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt,

Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@PoisonRX Dus grof gezegd:
10 op oost
3 op zuid (red flag)
1 op noord (red flag)

Je hebt s440 optimizers die maximaal 60 volt kunnen maken.
Je hebt een 1 fase omvormer die 400 volt wil zien.

Als de ochtendzon wegdraait van de panelen op oost, dan wordt het een beetje karig. Zakt je opbrengst in in de middag? En wat doet dan ene paneel op noord?

Zie je kans om nog 5 panelen op zuid te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Drwho1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:37:
[...]

Dat was het eerste wat ik gedaan heb nadat ik het probleem heb vastgesteld. Daarna nog eens op instructie van de installateur een herstart in een bepaalde volgorde, maar eveneens zonder resultaat. :|
Iedere avond rond 22:00 gaat het systeem even uit, na 30-45 minuten start het weer op, maar daarna doet modbus TCP het niet meer totdat ik dit opnieuw aanzet. Heb jij dat ook? Weet iemand wat het systeem doet in die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
845 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:15:
[...]

Iedere avond rond 22:00 gaat het systeem even uit, na 30-45 minuten start het weer op, maar daarna doet modbus TCP het niet meer totdat ik dit opnieuw aanzet. Heb jij dat ook? Weet iemand wat het systeem doet in die tijd?
Bij mij werkt het systeem 24 uur goed zonder storingen. ik werk met bekabelde Ethernet verbindingen

[ Voor 5% gewijzigd door clodders op 12-04-2025 09:56 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
[...]

Nee, dat is niet het geval bij mij. Het is echt enkel de comm batterij-omvormer die om zeep is en blijft. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
Drwho1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:31:
[...]

Nee, dat is niet het geval bij mij. Het is echt enkel de comm batterij-omvormer die om zeep is en blijft. :|
Zet in ChatGPT eens de vraag mijn SolarEdge batterij is gestopt met communiceren. De rest van mijn installatie werkt probleemloos, alleen ziet mijn SE omvormer de batterij niet meer. Wat is hiervan de oorzaak. Dan krijg je een aantal mogelijkheden te zien waarop je door kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickjuhhhhhh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 00:42
Hier zelfde prolbeem elke 2 of 3 dagen in de nacht, ik heb alleen geenbatterij maar wel de inline meter op de modbus voor home assistant. Als ik via remote in de inverter ga is het probleem ook gelijk verholpen maar ik zie wel kort de volgende melding, maar ik heb geen batterij en deze zie ook ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOhQB-G2Wv5DiQXyZZz8ZuDOcJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MhqpKuAUjbpuE0Sq1ugkCpGR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

nickjuhhhhhh schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:41:
Hier zelfde prolbeem elke 2 of 3 dagen in de nacht, ik heb alleen geenbatterij maar wel de inline meter op de modbus voor home assistant. Als ik via remote in de inverter ga is het probleem ook gelijk verholpen maar ik zie wel kort de volgende melding, maar ik heb geen batterij en deze zie ook ook niet.

...
Welke firmware versie (CPU) heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickjuhhhhhh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 00:42
845 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:43:
[...]

Welke firmware versie (CPU) heb jij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDZSyvr7dzlmjRcjODXRXQB4Hvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U6lVN0tLtJZaEjAuPa6zNgSn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bij mij gaat elke avond rond 22:30 de bekabelde verbinding van mijn SE4000H (Home Wave, firmware 4.22.44) naar mijn router even down. Na enkele seconden is de verbinding weer up en Modbus/TCP blijft gewoon aan. Dat bij jou Modbus/TCP vanzelf uit gaat is vreemd. Het lijkt mij sowieso niet OK dat jouw hele systeem er iedere avond dik een half uur uit gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 12-04-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

@Drwho1 en ik hebben dus een nieuwe FW dan die op de site staat (4.23.22). Ik heb het idee dat daar iets (goed) mis is met de communicatie on-site en naar monitoring (ethernet is ook bedraad hier). In mijn geval denk ik (ook naar jullie reacties) dat hij probeert de FW van de batterij te updaten in de avond en dat dit faalt (wellicht dus door die FW), daarna lijkt de communicatie kapot (monitoring is vaak al kapot, maar daarna doet modbus het ook niet meer). Gek genoeg lijkt de batterij communicatie bij mij wel te blijven werken en de live waarden in app en op de website blijven wel werken.

Misschien moet ik gewoon geduld hebben tot SE het oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
845 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:27:
@Drwho1 en ik hebben dus een nieuwe FW dan die op de site staat (4.23.22). Ik heb het idee dat daar iets (goed) mis is met de communicatie on-site en naar monitoring (ethernet is ook bedraad hier). In mijn geval denk ik (ook naar jullie reacties) dat hij probeert de FW van de batterij te updaten in de avond en dat dit faalt (wellicht dus door die FW), daarna lijkt de communicatie kapot (monitoring is vaak al kapot, maar daarna doet modbus het ook niet meer). Gek genoeg lijkt de batterij communicatie bij mij wel te blijven werken en de live waarden in app en op de website blijven wel werken.

Ook bij mij is ook de 4.23.22 aanwezig en alles werkt goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

845 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:27:
@Drwho1 en ik hebben dus een nieuwe FW dan die op de site staat (4.23.22).
De versie op de SE-site loopt soms achter bij de laatste versie die SetApp ter beschikking heeft. Maar ik vraag mij in dit geval toch af hoe deze versie op jouw omvormer is gekomen. Ik heb 4.23.22 namelijk tot nu toe niet gezien bij de bestanden die SetApp downloadt naar mijn telefoon.
Ik heb het idee dat daar iets (goed) mis is met de communicatie on-site en naar monitoring (ethernet is ook bedraad hier). In mijn geval denk ik (ook naar jullie reacties) dat hij probeert de FW van de batterij te updaten in de avond en dat dit faalt (wellicht dus door die FW), daarna lijkt de communicatie kapot (monitoring is vaak al kapot, maar daarna doet modbus het ook niet meer).
Het lijkt mij dat de omvormer voor het updaten van de FW van de batterij niet zelf uit de lucht hoeft. Blijft vreemd (tot je het begrijpt, zou Johan Cruijff kunnen hebben gezegd). Heb je al eens gekeken wat de LEDs doen terwijl de omvormer uit de lucht is?
Gek genoeg lijkt de batterij communicatie bij mij wel te blijven werken en de live waarden in app en op de website blijven wel werken.

Dat kan even duren. Mijn ervaring met SE-support is dat ze niet al te snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:14:
De versie op de SE-site loopt soms achter bij de laatste versie die SetApp ter beschikking heeft. Maar ik vraag mij in dit geval toch af hoe deze versie op jouw omvormer is gekomen. Ik heb 4.23.22 namelijk tot nu toe niet gezien bij de bestanden die SetApp downloadt naar mijn telefoon.
Dat zou ik niet precies weten, de installateur was ook verbaasd. Deze winter wel problemen gehad met verschillende laad statussen van de eerste batterij units, SE support heeft toen aangegeven dat ze dat softwarematig gingen oplossen. Sinds die tijd is dit de eerste FW wijziging. Wellicht dus nog vanuit die case.
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:14:
Het lijkt mij dat de omvormer voor het updaten van de FW van de batterij niet zelf uit de lucht hoeft. Blijft vreemd (tot je het begrijpt, zou Johan Cruijff kunnen hebben gezegd). Heb je al eens gekeken wat de LEDs doen terwijl de omvormer uit de lucht is?
[...]
Tsja, het lijkt mij ook logisch dat het systeem daar niet plat voor moet.
Wat ik op de ledjes zie (1x bekeken, dus het hoeft niet elke avond hetzelfde te zijn) is: blauw aan, dan blauw+groen aan, dan blauw+groen+rood aan, dan alles uit. Ca. 1 sec tussen die stappen.
Ik zie dat patroon niet op https://www.solaredge.com/nl/leds, al komt "Omvormer firmware aan het upgraden" het dichtste bij (alleen bij mij blijven ze dus aan totdat alles gelijk uit gaat.
Het BMS van units verschilt: het systeem kent 1.12.0 en 1.1502.0. Ergens zou ik het dus logisch vinden dat hij gaat updaten.

Ook heb ik al verschillende fouten voorbij zien komen:
- 3x6B Batterij communicatie fout
- 3x116: SolarEdge LV Battery module mismatch
Beide dus net na 22:00, wanneer de omvormer geen energie levert.

Ik wil eigenlijk niets doen zonder overleg met de installateur, maar overweeg om de kabel tussen toren 1 (inv koppeling; met de nieuwe fw denk ik) en toren 2 (oude fw) tijdelijk te vervangen voor een andere. Dit is nu een "normale" prefab ethernet kabel omdat de kits niet de geschikte lengte aanboden.
Maar de zelftest etc zijn goed en het info scherm (met de FW versies) geeft gewoon 5 modules, dus ik verwacht daar geen oplossing.

Mocht iemand ideeen hebben, dan ben ik benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

845 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:03:
Wat ik op de ledjes zie (1x bekeken, dus het hoeft niet elke avond hetzelfde te zijn) is: blauw aan, dan blauw+groen aan, dan blauw+groen+rood aan, dan alles uit. Ca. 1 sec tussen die stappen.
Ik zie dat patroon niet op https://www.solaredge.com/nl/leds, al komt "Omvormer firmware aan het upgraden" het dichtste bij (alleen bij mij blijven ze dus aan totdat alles gelijk uit gaat.
Dit patroon hoort inderdaad bij firmware upgrade (vaak genoeg gezien). Nu ik er nog eens over nadenk is het niet onlogisch om het hele systeem stil te leggen bij een software update. Dan is de kans dat er iets fout gaat kleiner. Maar ik ben bang dat je vermoeden juist is dat een update mislukt. Erg vervelend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
clodders schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:09:
[...]

Zet in ChatGPT eens de vraag mijn SolarEdge batterij is gestopt met communiceren. De rest van mijn installatie werkt probleemloos, alleen ziet mijn SE omvormer de batterij niet meer. Wat is hiervan de oorzaak. Dan krijg je een aantal mogelijkheden te zien waarop je door kan vragen.
Ga ik eens proberen, ik heb een plus-abo op ChatGPT maar daar had ik nog niet aan gedacht :F

In mijn 'gesprek' met ChatGPT komt het volgende:
Top, bedankt voor de extra info — dat helpt enorm.

Je situatie is vrij duidelijk:

> Batterij: SolarEdge Home Battery 9.7kWh
> Omvormer: SE3000H met CPU versie 4.23.22
> Foutmelding: "No communication" batterij in monitoring portaal

---

## Wat betekent dit concreet?
Dit wijst heel specifiek op een probleem in de communicatie via RS485 tussen je omvormer en batterij. Dat is *niet* hetzelfde als een probleem met je zonnepanelen of het internet — dit is puur lokaal tussen die twee toestellen.

De goede kant van het verhaal:
→ Je batterij is waarschijnlijk niet defect — enkel de communicatie faalt.

De minder goede kant:
→ Dit soort fout treedt wel vaker op bij SolarEdge Home-systemen, vooral als:
- Kabel los zit
- Communicatie-instellingen corrupt zijn geraakt (software bug)
- Een firmware mismatch is tussen batterij en omvormer

---

## Mijn advies: doe deze stappen eerst

### Stap 1: Controleer fysieke kabel
- Controleer de RS485-verbinding tussen batterij en omvormer.
- Die zit normaal op de COM-poort (intern in de omvormer) en op de batterij zelf.
- Controleer of de kabel goed is aangesloten.
- Controleer of de kabel niet beschadigd is.

---

### Stap 2: Herstart met correcte volgorde
SolarEdge raadt altijd deze resetvolgorde aan:

1. Zet de AC-afschakelaar van de omvormer uit.
2. Zet de DC-schakelaar van de omvormer uit (zonnepanelen afkoppelen).
3. Zet de batterij uit via de fysieke knop of schakelaar.
4. Wacht 5-10 minuten.
5. Zet de batterij weer aan.
6. Zet DC weer aan.
7. Zet AC weer aan.

Controleer na 10-15 minuten of de communicatie hersteld is.

---

### Stap 3: Controleer via SetApp
Als je toegang hebt tot de SetApp op je smartphone:
1. Maak verbinding met de omvormer.
2. Ga naar → Communicatie → RS485 → Controleren of batterij geconfigureerd staat.
3. Eventueel 'Batterij opnieuw detecteren' uitvoeren.
4. Controleer of het serienummer van de batterij correct verschijnt.

---

### Stap 4: Controleer firmware
De versie 4.23.22 is relatief recent, maar ik weet dat SolarEdge geregeld nieuwe updates uitbrengt specifiek voor batterij-communicatieproblemen.

→ In SetApp kan je controleren of een update beschikbaar is:
→ Instellingen → Onderhoud → Firmware-update.

---

## Als dit alles niet helpt:
Dan is het tijd om je installateur of SolarEdge Support in te schakelen.

Wat je hen kan meegeven:
- "No Communication met SolarEdge Home Battery 9.7kWh op SE3000H omvormer (CPU 4.23.22).
Herstart in correcte volgorde uitgevoerd.
RS485 kabel gecontroleerd.
Batterij wordt niet gedetecteerd in SetApp."

Dan zullen zij verder moeten:
- Kabel doormeten
- Batterij uitlezen
- Eventueel software update pushen of onderdelen vervangen

---

## Wil je dat ik je help met:
- Een kant-en-klare mail voor je installateur of SolarEdge support?
- Screenshots van waar je alles kan vinden in SetApp?
- Of verdere stappen als je een specifiek menu niet vindt?

Laat maar weten! Dan maak ik het graag voor je klaar.

[ Voor 75% gewijzigd door Drwho1 op 12-04-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Drwho1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:58:
[...]

Ga ik eens proberen, ik heb een plus-abo op ChatGPT maar daar had ik nog niet aan gedacht :F
Ik ben toevallig daar mee aan het spelen, maar ChatGPT heeft mij nog niet veel nieuws verteld. Wel zaken over eindweerstanden en RS485 en CAN bus. Ik moest flink doorvragen om er achter te komen dat de modules onderling een CAN bus gebruiken en inverter naar hoofd module RS485 (met weerstanden). Ik vermoed dat de eindweerstanden de reden zijn dat die aansluiting boven op de unit zit.

Verder ben ik nog niet veel wijzer of verder. ChatGPT zegt dat ik in de SetApp, bij onderhoud->firmware alle losse modules zou moeten zien, maar ik zie daar alleen "update via usb".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Drwho1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:58:
[...]

In mijn 'gesprek' met ChatGPT komt het volgende:

[...]
Daar zitten nogal wat fouten in, lijkt erop dat ChatGPT het verschil tussen de SolarEdge batterij en een LG batterij niet echt doorheeft en wat dingen door elkaar haalt.

Ook is het advies om eerst AC uit te zetten en dan DC uit te zetten precies verkeerd om, je moet eerst DC uitzetten en wachten op veilige spanning, dan AC uitzetten. Bij heropstarten dus eerst AC aan en dan DC aan.

De batterij ga je in geval van de SE batterij ook niet bij de RS485 configuratie vinden maar in de Device Manager, of ie nu via RS485 of via Home Network (en dan heeft het weinig zin om RS485 kabels te gaan controleren) communiceert. Die van LG staat juist wel daar.

Die optie voor de firmware is alleen als je via USB zou willen upgraden, maar dan heb je de juiste files nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:57
Smoke schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:56:
[...]

Daar zitten nogal wat fouten in, lijkt erop dat ChatGPT het verschil tussen de SolarEdge batterij en een LG batterij niet echt doorheeft en wat dingen door elkaar haalt.
offtopic:
Een Large Language Model, wat ChatGPT is, snapt sowieso niks. Het enige wat die kan doen is woordjes achter elkaar plakken waarvan die "op internet" heeft gezien dat die woordjes vaker achter elkaar staan.

En ook op basis van de verdere punten die je zelf aanhaalt (verkeerde volgorde uitschakelen etc) vraag ik me serieus af of je eigenlijk "je leven moet riskeren" door aan een elektrische installatie / PV gaan te rommelen op basis van antwoorden van een LLM die 0,0 kennis van de materie heeft en niet meer doet dan woordjes achter elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
In elk geval, het uitschakelen en 10-15min wachten heeft ook wederom niets opgelost. Vorige keren heb ik niet zolang gewacht, dat was het verschil.

Ik zal moeten wachten op mijn installateur die op zijn beurt een case heeft lopen bij SE en dat vlot dus niet.

Even een andere vraag: ik heb op mijn systeem een Bliq powermanager staan, die het systeem slim stuurt: panelenstroom, netstroom, batterijstroom... kost ons €7/maand. Maar ondertussen heeft SE ook een gelijkaardige functie via elektriciteitstarief dat ik dan op dynamisch zou zetten, we hebben een dynamisch contract met uurprijzen.

Kan die functie van SE ook op slimme manier aansturen waar mijn stroom vandaan komt en hoe die gebruikt wordt? Of is Bliq daar toch nog efficiënter in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Drwho1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:18:
In elk geval, het uitschakelen en 10-15min wachten heeft ook wederom niets opgelost. Vorige keren heb ik niet zolang gewacht, dat was het verschil.

Ik zal moeten wachten op mijn installateur die op zijn beurt een case heeft lopen bij SE en dat vlot dus niet.

Even een andere vraag: ik heb op mijn systeem een Bliq powermanager staan, die het systeem slim stuurt: panelenstroom, netstroom, batterijstroom... kost ons €7/maand. Maar ondertussen heeft SE ook een gelijkaardige functie via elektriciteitstarief dat ik dan op dynamisch zou zetten, we hebben een dynamisch contract met uurprijzen.

Kan die functie van SE ook op slimme manier aansturen waar mijn stroom vandaan komt en hoe die gebruikt wordt? Of is Bliq daar toch nog efficiënter in?
Ik heb geen ervaring met Bliq, noch met de dynamische sturing van SE. Over de 2e staan hierboven veel berichten en daartussen lees ik ook goede ervaringen. Die (gratis) oplossing is het pad waar ik voor ga wanneer mijn vaste contract afloopt. Op dit moment heb ik de SE batterij op "eigen verbruik maximaliseren" staan en wil daar "negatieve tarief optimalisatie" bij zetten t.z.t. Afhankelijk van het gedrag bij de donkere dagen zet ik hem dan over naar "time to use".
Persoonlijk vind ik 7e / maand veel, dat is hoger dan mijn huidige energierekening op jaarbasis.

Hoe ben je trouwens tot de conclusie gekomen dat de batterijen niet met de omvormer communiceren?
Kan je met de SetApp verbinden met de installatie? Zie je batterij modules is het eerste overzicht?

Overigens ben ik het helemaal eens met de kanttekening/waarschuwingen over ChatGPT: blijf je verstand gebruiken! (het is wel geniaal als zoekmachine)

Hier lijkt de situatie stabiel kl*te: rond 22:00 offline, daarna 40 min bezig met (mislukte) FW update, daarna modbus TCP uit de lucht tot handmatig opnieuw aanzetten daarvan via SetApp. Laatste data in monitoring app/platform is van 2 dagen geleden. Wachten op SE dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
Drwho1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:18:

Ik kan alles doen met deze functie van SE. Heb hiervoor geen betalende powermanager nodig. De module Time of Use is een zelflerend systeem die goed gaat werken naar enkele maanden moet eerst de data opbouwen om goed zijn werk te kunnen doen. Zelf gebruik ik de handmatige controle module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 23:49
Ik heb een SolarEdge SE4000H omvormer met oost-west opstelling met 16 Denim Solar 300wp panelen (8 per kant)
Ik kijk eigenlijk nooit in de mySolarEdge app, de panelen hangen ook aan HomeWizard dus als de opbrengt er daar goed uit ziet is het prima.

Nu viel mij gisteren opeens op dat paneel 1.1.13 beduidend minder opbrengt. Het paneel is niet vies en er is geen schaduw op dat paneel. Voorheen hadden alle panelen grofweg evenveel opbrengst per tijdseenheid.

Helaas heb ik geen beheerderstoegang dus kan niet de grafieken zien van aparte optimizers.

Is dit paneel niet meer goed? Optimizer niet meer goed of is daar niks zinnigs over te zeggen met de beschikbare informatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe3oBrBbYjl6jQ69S6AJDagu2S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AycdGHoCNgaDc65HW8yUYs5I.jpg?f=fotoalbum_large

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:11
victenn schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:53:
Ik heb een SolarEdge SE4000H omvormer met oost-west opstelling met 16 Denim Solar 300wp panelen (8 per kant)
Ik kijk eigenlijk nooit in de mySolarEdge app, de panelen hangen ook aan HomeWizard dus als de opbrengt er daar goed uit ziet is het prima.

Nu viel mij gisteren opeens op dat paneel 1.1.13 beduidend minder opbrengt. Het paneel is niet vies en er is geen schaduw op dat paneel. Voorheen hadden alle panelen grofweg evenveel opbrengst per tijdseenheid.

Helaas heb ik geen beheerderstoegang dus kan niet de grafieken zien van aparte optimizers.

Is dit paneel niet meer goed? Optimizer niet meer goed of is daar niks zinnigs over te zeggen met de beschikbare informatie?

[Afbeelding]
Via de webportal inloggen met een laptop/pc.
Paneel selecteren, rechtermuis (dacht ik) en dan 'Info' dan zou je de paneel spanning, paneel stroom en optimizer spanning moeten zien van het laatste rapportage moment.

Je kan ook alle panelen selecteren en dan 'Info' doen, dan kan je zaken wat makkeljker vergelijken.
Of je zet dan hier een sceenshot van die tabel neer ;)

Is ~2/3 van de andere opwekkingen, wellicht 1 van de 3 diodes in het paneel defect...?
Dat zou je dan aan 2/3 paneel spanning moeten zien op een zonnig moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik gok op een defect paneel: het lijkt alsof je 1/3 van je opbrengst mist, dus een kapotte diode/busbar?
Wat is je paneelspanning van dat paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
Andere panelen hebben zo rond de 32V het betreffende paneel heeft 21V.

Het webportal zal ik nog naar kijken, nu moet ik elk paneel afzonderlijk aanklikken.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
victenn schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:29:
Andere panelen hebben zo rond de 32V het betreffende paneel heeft 21V.

Het webportal zal ik nog naar kijken, nu moet ik elk paneel afzonderlijk aanklikken.
Ja, kapot paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:17
Hoe wissel je eigenlijk een paneel? Ik heb nl hetzelfde met 1 paneel. Kan ik dat paneel gewoon afkoppelen als de omvormer buiten bedrijf is gezet, en dan de zaak weer starten met de optimizer zonder paneel nog gewoon aangesloten in de string? Of moet de omvormer er tussenuit?
Zit wat tijd tussen demonteren defecte paneel en monteren van nieuw paneel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
Rouske en teacher dankjewel voor het meedenken.

Nu maar proberen of er garantie op zit, zal wel een lastige zaak worden. De vorige bewoner heeft het 6 jaar geleden erop laten zetten.

Meestal alleen een nieuw paneel maar dan moet ie nog vervangen worden.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Denim geeft 25 jaar garantie. De oorspronkelijke installateur is denk ik stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:26
Vraagje voor de kenner. Ik heb 24 panelen op plat dak (hellingshoek 5 graden) op een SE5000H met S440 optimizers. Panelen zijn 365wp. Nu heb ik één nieuw paneel van 430wp die ik tegen de schoorsteen wil hebben (hoek van 90 graden dus). Kan en mag ik dat met een S440 optimizer gewoon aansluiten in de string? Of kan ik niet één paneel met andere hellingshoek zomaar op dit systeem aansluiten en kan dat alleen met Enphase of micro's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-09 14:28
Aangezien ik geen beter topic vind voor deze vraag, daar komt de vraag:

Ik kan momenteel voor €450 een occasie SE450H + SESTI4 + modbus meter kopen.

Is dit een goede deal volgens jullie of zijn er reeds betere modellen op de markt in diezelfde prijsklasse?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drwho1
Wat betreft mijn niet-communicerende batterij: ik heb van mijn installateur vernomen dat volgens SE de batterij normaal werkt, maar dat het communicatiebord in de omvormer defect zou zijn. Dit zal bijgevolg vervangen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:34
Wij wonen nu enkele maanden in ons (voor ons) nieuwe huis met SolarEdge. Nu keek ik zojuist in de app, en bij het jaarlijkse overzicht was al snel duidelijk dat 1 optimizer kapot is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfglMLWI9cG1DMwHxS0PwS6xLi0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gAG6GoCTxSzFif208sTt23OP.png?f=fotoalbum_large

Alle andere panelen hebben een vergelijkbare opbrengst. Zoals ik ook zou verwachten, want aan beide zijden staan geen zaken die grote schaduwen kunnen geven. Alleen een schoorsteen voor 1.2.7. en 1.2.8.

Echter, kijk ik naar het wekelijkse overzicht zie ik het volgende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0fgZ1WUhWxd__f6T6RjDzfhzxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xg5fGgJWCHacfSlmouoIpArg.png?f=fotoalbum_large
Dit kan ik niet verklaren. Ik zou verwachten dat de panelen, per dak natuurlijk, gelijke opbrengst hebben. Hoe kan het dat enkele zoveel minder hebben?

Ik weet niet of het ermee samen kan hangen, maar dit weekend hoorde ik wel voor het eerst een ratelend geluid uit de omvormer komen, wat i.m.o. het meeste klinkt als de fans die aanstaan (met een onbalans erin). Op de display werd ook aangegeven dat de fans beide aan stonden. Ik kan me echter niet goed voorstellen dat een mogelijk defecte omvormer dit veroorzaakt. Iemand een verklaring voor de veel lagere opbrengst van enkele panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:27
Beste SolarEdge vrienden. Ben gevraagd te kijken naar de installatie op de lokale hockeyclub.

Installatie van 124 panelen uit 2018.

Er zijn maar liefst 6 optimizers (type P600 ben ik achter inmiddels) kapot.

Nu kan ik die natuurlijk vervangen. Erg duur zijn ze niet en ik heb daar ervaring mee. Maar mijn vraag is of dat wel normaal is. Zes stuks in 5 jaar tijd. Dure hobby zo. Wat kan hiervoor een verklaring zijn? Goed om te weten: er is recent een Scope12 keuring uitgevoerd waarbij geen grote issues aan het licht zijn gekomen. Wel heb ik zelf geconstateerd dat de boel niet geaard is (stond ook in een bijregel in de Scope12 keuring, wat ik dan weer vrij gek vind).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWU8_5HaelGiFvm0ZvWqC0qdsiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tt8bHQD6QV5GQhBRMl4mjCiA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door havana op 18-04-2025 08:55 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Zit er niet 25jaar garantie op de optimizers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@havana: Zijn er niet 12, maar 6 optimizers mogelijk defect? De P600 is voor twee panelen tot 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
gns1l schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:31:
@havana: Zijn er niet 12, maar 6 optimizers mogelijk defect? De P600 is voor twee panelen tot 300W.
Ja je hebt uiteraard gelijk. Ik pas het aan.

@janne_nl volgens mij is dat op de inverter, maar ik kan het mis hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 18-04-2025 08:44 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

Drwho1 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:49:
Wat betreft mijn niet-communicerende batterij: ik heb van mijn installateur vernomen dat volgens SE de batterij normaal werkt, maar dat het communicatiebord in de omvormer defect zou zijn. Dit zal bijgevolg vervangen worden...
Dat lijkt dan toch een ander probleem dan bij mij, hopelijk is het ook de oplossing. Wanneer komen ze het vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

janne_nl schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:09:
Zit er niet 25jaar garantie op de optimizers?
Eerste google hit is het daar mee eens: https://www.solaredge.com...-warranty-may-2020-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

zunrob schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:21:
Wij wonen nu enkele maanden in ons (voor ons) nieuwe huis met SolarEdge. Nu keek ik zojuist in de app, en bij het jaarlijkse overzicht was al snel duidelijk dat 1 optimizer kapot is.

[Afbeelding]

Alle andere panelen hebben een vergelijkbare opbrengst. Zoals ik ook zou verwachten, want aan beide zijden staan geen zaken die grote schaduwen kunnen geven. Alleen een schoorsteen voor 1.2.7. en 1.2.8.

Echter, kijk ik naar het wekelijkse overzicht zie ik het volgende: [Afbeelding]
Dit kan ik niet verklaren. Ik zou verwachten dat de panelen, per dak natuurlijk, gelijke opbrengst hebben. Hoe kan het dat enkele zoveel minder hebben?

Ik weet niet of het ermee samen kan hangen, maar dit weekend hoorde ik wel voor het eerst een ratelend geluid uit de omvormer komen, wat i.m.o. het meeste klinkt als de fans die aanstaan (met een onbalans erin). Op de display werd ook aangegeven dat de fans beide aan stonden. Ik kan me echter niet goed voorstellen dat een mogelijk defecte omvormer dit veroorzaakt. Iemand een verklaring voor de veel lagere opbrengst van enkele panelen?
Kijk even naar deze post voor onderzoeksrichtingen. Op basis van die post, jouw screenshots en mijn zeer beperkte kennis hiervan, zou ik ook een paneel verdenken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kijk, dat is nuttige info. Ik ga de installateur even bellen en via hen een garantieverzoek indienen.

Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 18-04-2025 08:50 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
havana schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:43:
[...]

Ja je hebt uiteraard gelijk. Ik pas het aan.

@janne_nl volgens mij is dat op de inverter, maar ik kan het mis hebben.
Inverter is 12jaar dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
janne_nl schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:01:
[...]

Inverter is 12jaar dacht ik
Correct. En voor niet al teveel geld te verlengen naar 20 of 25 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UP7ViQQh0zlvqRakYVUqKYyZHTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e3CDbomjbQiMd9OJ35RdyATb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door RonJ op 18-04-2025 09:12 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
zunrob schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:21:
Echter, kijk ik naar het wekelijkse overzicht zie ik het volgende: [Afbeelding]

Wat zie je in de playback functie op de monitoring portal? Dan kan je terugspoelen door de tijd heen.

En wat voor omvormer heb je en hoeveel Wp panelen zijn het? Kan ook zijn dat ie aftopt e.g. er enkele terugregelt om onder z'n max omvormervermogen te blijven.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
845 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:44:
[...]

Dat lijkt dan toch een ander probleem dan bij mij, hopelijk is het ook de oplossing. Wanneer komen ze het vervangen?
Ik krijg bericht wanneer het onderdeel binnen is en dan volgt een afspraak voor installatie. Een timing is niet gegeven, hopelijk volgende week ergens. Ik kom met een update wanneer ik nieuws heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svd87
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 20:37
janne_nl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:56:
Ik verwacht inderdaad dat je geduld moet hebben. Hier werkt het redelijk, de SE accu wordt op de goedkope momenten vaak geladen. Als het verschil tussen min en max niet zo groot is wordt de accu soms niet geladen.

De EV laad ik op de goedkope momenten. Soms laad de SE accu dan ook. De AI van Solaredge neemt ook enigszins de zon mee in de verwachting. Uiteraard gaat dat bij half bewolkt niet altijd helemaal goed.

Contract bij Tibber em energie tarief op dynamisch in de omvormer.
Zou je een printscreen kunnen delen van welke tarieven je heb ingesteld in de app? Ik zit ook bij Tibber maar kom er niet helemaal uit wat ik waar moet invullen. Mijn dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Hier ligt de installatie al sinds 6 maart in storing Se9K en 27 x S440.

Installateur heeft nog een andere installatie in storing. SolarEdge heeft op verzoek installateur alles uitgelezen en krijg net te horen dat de omvormer en alle 27 S440 vervangen worden.

Wordt leuk klusje. Spul ligt net een jaar op het dak. Mogelijk slechte productie serie ofzo denk ik dan. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Kees_frl schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:17:
Hier ligt de installatie al sinds 6 maart in storing Se9K en 27 x S440.

Installateur heeft nog een andere installatie in storing. SolarEdge heeft op verzoek installateur alles uitgelezen en krijg net te horen dat de omvormer en alle 27 S440 vervangen worden.

Wordt leuk klusje. Spul ligt net een jaar op het dak. Mogelijk slechte productie serie ofzo denk ik dan. :)
Dat zijn een hoop gemiste zonnige dagen voor je dan zeg… word je nog gecompenseerd daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
THM0 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:21:
[...]

Dat zijn een hoop gemiste zonnige dagen voor je dan zeg… word je nog gecompenseerd daarvoor?
Ja hele goed vraag, daar zijn ze nog(al) stil over - ik heb nog wel een aantal zaken voor in de meterkast en ik ga voorstellen dat ze dat meepakken wanneer ze een hoogwerker geregeld hebben en de werkzaamheden komen doen.

Maar inderdaad zonde. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
svd87 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:52:
[...]

Zou je een printscreen kunnen delen van welke tarieven je heb ingesteld in de app? Ik zit ook bij Tibber maar kom er niet helemaal uit wat ik waar moet invullen. Mijn dank is groot.
Zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WICxru-yE8SJkJ-5ryaSrK3dg9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zE6dhk3788nMY9YPXPmbdzk4.jpg?f=fotoalbum_large

Bij export heb ik aangevinkt dezelfde data als bij import te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 16:35
Ook ik vraag me af of mijn Solaredge installatie wel goed is geplaatst, zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg6fFgnoyXJauI-qxXzy12VtgV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6CAaLQvuNKOSSonjsDttO8pR.png?f=fotoalbum_large

Paneel 13 tot en met 16 op string 1 doen het bijna niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL_ngrM9SYn8Pymvbb-gGR3xmc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzOQtOYdWjWhbo6zw3CkMlXx.jpg?f=fotoalbum_large

Ze doen in de ochtend niks totdat er in de middag de zon hoog genoeg staat om ook de string aan de oostzijde te activeren. Mijn installateur zegt het volgende: " ... Nee die hangen mee op de andere zijde omdat we anders niet met de aantal panelen uitkwamen per kring heb dit voorbeeld naar solaredge gestuurd en zij bekijken even als we er een kring van mogen maken dan moet het normaal geen gevolg meer hebben."

Maargoed dit duurt allemaal al maanden, ik zou zelf denken dat je nog steeds niet boven de 10kW uitkomt met 23 panelen van 435 WP en dat die 4 panelen dus wel bij string 2 erbij kunnen. Klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
mukky schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:40:
Ook ik vraag me af of mijn Solaredge installatie wel goed is geplaatst, zie plaatje:
Dit is dus wederom een installateur die geen Se designer gebruikt en dan support opzadelt met zijn onkunde… en de klant met de lasten van een ondeugdelijk systeem opzadelt… wat een Pr…… weer

De 10K mag 50 optimizers in een string hebben, en omdat de 10K nooit meer dan 15A string stroom kan trekken is het STC vermogen niet beperkt…

De boel uit zetten, de strings koppelen en op 1 set aansluitingen weer aansluiten, mogelijk gevolgd door opnieuw pairen is alles wat nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 18-04-2025 20:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:34
Zoals Ronald aanhaalt alles in 1 string. Ik heb zelf een vergelijkbare installatie alles in 1 kring. (16 west en 12 panelen oost) werkt hier goed
Als je 2 strings wil gebruiken moet je min 14 panelen per string hebben bij S500B optimizers , maar in jouw geval ook de panelen per string in dezelfde oriëntatie. Daar je hieraan niet kan voldoen met je lay-out , is alles in 1 string de beste en gemakkelijkste oplossing.

Weer een installateur die SolarEdge designer niet gebruikt , of het verliesdiagram niet begrijpt .

[ Voor 10% gewijzigd door Browny op 18-04-2025 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
mukky schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:40:
Nee die hangen mee op de andere zijde
Afbeeldingslocatie: https://media3.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExeDJoejV6Yjg4aWl4b3UxM3F6bmd5YzZ0MGh1Z2NtcG9lM3BzNjhyOCZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/e5uyWolyR0y30Wo1ya/giphy.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Browny schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:55:

Weer een installateur die SolarEdge designer niet gebruikt , of het verliesdiagram niet begrijpt .
Ik weet vrij zeker als je een auto string doet op dit ontwerp dat je gewoon 1 string met s440s krijgt.

Ik zou het vanwege de 12 met s500b’s doen… maar met weinig schaduw gaat het wel goed met s440s

Installateur maakt het dus zichzelf moeilijk met dat pakket waar de apen zich voor schamen of iets dergelijks

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
@Ronald @Browny Dank jullie voor de tips, ik zal de installateur laten weten dat hij dit moet komen doorlussen (moet-ie immers het dak voor op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Op zich hoeft ie daar het dak niet voor op. Je zet je DC op de omvormer uit, haalt 1 + en 1 - los, koppelt die aan elkaar en zet de andere 2 op de omvormer, dan is het een kwestie van opnieuw koppelen (Rode schakelaar 10 seconden op P en 3 minuten wachten tot het koppelen voltooid is) Enige nadeel is dat je dan een lange kabel van boven naar onder hebt lopen ipv direct over het dak uiteraard.

Kleine kanttekening bij het maximaal toegelaten stringvermogen: Als je een DC-gekoppelde batterij hebt is het wel mogelijk dat er meer dan 15A door de string gaat lopen indien de omvormer op zijn volle vermogen AC produceert en de batterij ook op vol vermogen aan het laden is (oftewel 15kW DC vermogen) Aangezien de string hier nooit aan dat vermogen kan komen is het echter geen probleem.

Ik heb trouwens een vermoeden dat Support de installateur ook gewoon gaat aangeven om de Designer te gebruiken, en die zal hier hoogstwaarschijnlijk ook 1 string voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Weet je dat zeker? Mijn omvormer van 5kW produceert nooit meer dan 5kW. Als ik bv mijn ev laadt met 11kW, komt er max 5kW uit de panelen en de accu samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

janne_nl schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:13:
Weet je dat zeker? Mijn omvormer van 5kW produceert nooit meer dan 5kW. Als ik bv mijn ev laadt met 11kW, komt er max 5kW uit de panelen en de accu samen.
Je laadpaal staat aan de AC zijde. Je omvormer kan maximaal 5kW leveren. Geen watje meer :) dus je zal dus niet meer dan dan dat eruit krijgen (neem aan dat je accu’s DC zijdig zijn)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ronald schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:41:
[...]

Ik weet vrij zeker als je een auto string doet op dit ontwerp dat je gewoon 1 string met s440s krijgt.

Ik zou het vanwege de 12 met s500b’s doen… maar met weinig schaduw gaat het wel goed met s440s

Installateur maakt het dus zichzelf moeilijk met dat pakket waar de apen zich voor schamen of iets dergelijks
Bedoel je dat er met s500b's ook een string van 12 mogelijk is ipv 14 aan 1 zijde? Heeft het verder zin om de 2 zijdes gescheiden te houden of maakt het juist niets uit? En zo nee waarom kunnen er dan 2 strings op? :? De logica ontgaat mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
12 kan, maar wil je een geldig ontwerp: 14, zodat je nog wat schaduwmanagement hebt.
2 strings vanwege flexibiliteit ivm maximum stringvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:34
@mukky
Nee hij moet niet op het dak zijn gewoon de 2 string doorlussen bij de omvormer .
Bv. De + kabel string1 op omvormer laten zitten de min kabel van string 1 met + kabel doorverbinden ( gewoon de 2 mc4 stekkers in elkaar steken ) en - kabel string 2 op de plaats waar nu de - kabel string 1 steekt plaatsen. De omvormer de optimizers opnieuw laten pairen. Dit kan je activeren door schakelaar naar p drukken voor meer dan 5 seconden. Dan wordt de paring geactiveerd aangeven doordat de 3 led gelijktijdig gaan knipperen.
Als de pairing dan is voldaan werkt alles in 1 string.
Opgelet als er licht is eerst de schakelaar op nul plaatsen en enkele minuten wachten zodat de strings op veilige spanning is vooraleer een kabel los te maken. Je kan het ook in donker doen dan is de spanning veilig. Maar om een goede pairing uit te voeren moet er voldoende licht op de panelen zijn anders lukt het niet.

Op monitoring platform hoeft het design niet noodzakelijk worden aangepast, als je het niet doet zie je in de app 2 strings maar in werkelijkheid is er maar 1 string.

Nee moet geen 2 strings te zijn ,voldoet aan SolarEdge single string design.

[ Voor 11% gewijzigd door Browny op 21-04-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Crazy- schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:47:
[...]

Je laadpaal staat aan de AC zijde. Je omvormer kan maximaal 5kW leveren. Geen watje meer :) dus je zal dus niet meer dan dan dat eruit krijgen (neem aan dat je accu’s DC zijdig zijn)
Precies. Daarom reageerde ik op die post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:50

pvg

janne_nl schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:08:
[...]

Precies. Daarom reageerde ik op die post.
Het punt van Smoke was dat als je een SE10K met accus hebt, je 15kW van je solar kunt gebruiken: 10kW naar net en 5kW naar accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Smoke goed punt…

Maar omdat het een storedge is mogen we de fout de installateur nog zwaarder aanrekenen…

Nu moet eigenaar die meer betaald heeft voor storedge omvormer kiezen uit goed werkend systeem, of accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ronald schreef op maandag 21 april 2025 @ 06:43:
@Smoke goed punt…

Maar omdat het een storedge is mogen we de fout de installateur nog zwaarder aanrekenen…

Nu moet eigenaar die meer betaald heeft voor storedge omvormer kiezen uit goed werkend systeem, of accu.
Wat gebeurt er dan als ik hier een 5 kWh accu aanhang? Ik trek toch nooit 5 kW uit een accu terwijl de zon schijnt? En met de oost/west ligging haal ik de 15 kW toch nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
pvg schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:13:
[...]

Het punt van Smoke was dat als je een SE10K met accus hebt, je 15kW van je solar kunt gebruiken: 10kW naar net en 5kW naar accu.
Precies. Ik vraag me af of dat kan. Het dc voltage dat van het dak komt is hoger dan dat wat de accu in gaat.

Ben wel benieuwd waar dat in de specs staat.

In het gunstigste geval betekend dat dat de omvormer gaat clippen als de accu vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
janne_nl schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:13:
[...]

Precies. Ik vraag me af of dat kan. Het dc voltage dat van het dak komt is hoger dan dat wat de accu in gaat.

Ben wel benieuwd waar dat in de specs staat.

In het gunstigste geval betekend dat dat de omvormer gaat clippen als de accu vol is.
Je hebt met een 10k omvormer 10kW AC vermogen. De accu heeft 5k DC vermogen. Als je dak 15kW genereert en je hebt geen accu dan topt de omvormer af op 10k. Heb je echter een accu die nog niet vol is, dan kan er 15kW DC vermogen verwerkt worden omdat er nog 5kW naar de accu kan. Heb je nog steeds max 10kW AC vermogen uiteraard dus je huis kan niet meer dan 10kW afnemen uit de omvormer.
Pagina: 1 ... 84 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.