clodders schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:35:
[...]
Ik zie niet of je negatieve tariefoptimalisatie aan hebt staan
Onder Gaat in op 3 nov 2024 staat Dynamische tariefinstellingen en daaronder het menu negatieve tariefoptimalisatie staan is deze op aangezet?
Ook heb je niet het vinkje geplaatst bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten.
We willen je wel graag helpen maar volg dan wel het volledige stappenplan wat zowel koenvds1 alsmede janne_nl en ik heb aangegeven.
Zoals SolarEdge aangeeft kan je gebruik maken van het menu energietarief export als de inkoop en verkoopprijs niet hetzelfde zijn en anders gewoon het vinkje plaatsen
Een ander punt dat ik ook niet begrijp is dat je een losse HomeWizard kWh meter voor je omvormer hebt zitten om dc-spanning te meten. Wel kan ik het begrijpen als je zegt, heb een HomeWizard kWh meter zitten tussen de omvormer en de stroommeter in de meterkast. In dit geval ziet HomeWizard niet de communicatie tussen de batterij en de omvormer.
Geeft eens een totaaloverzicht van alle onderdelen vanaf de zonnepanelen tot aan de meterkast zodat we je kunnen volgen.
De installatie bestaat uit een SE5000H-RWS00BEO4 in combinatie met een LG Chem 16kWh accu en 10 panelen met een totaal DC vermogen van 4500Wp.
Deze installatie hangt achter een homewizard kWh meter.
Dus alle wat de omvormer aan AC vermogen doet kan ik hierin terug zien.
Op DC niveau kijk ik enkel naar wat SE in de App aangeeft, maar ik kan dus aan de hand van de twee AC metingen duidelijk zien wanneer SE mijn eigen verbruik dekt (DNO meter op 0), de accu vanuit het net importeerd (DNO meter en homewizard SE meter zien import) of naar het net exproteert (DNO meter en homewizard SE meter zien export).
Negatieve tarief optimalisatie staat aan en werkt, dit is niet het probleem.
Hieronder ook een screenshot waarop te zien ik dat het vinkje "gebruik de import instellingen" bij export tijdelijk weer aan staat, wanneer dat vinkje aan staat berekend SE de tarieven die ook in de screenshots te zien zijn. Hier zit mijn vraagstuk, ik denk dat de berekening die SE hanteert voor de aanvullende kosten van de export niet klopt en daarom niet dan wel nauwelijks exporteert.
clodders schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:14:
[...]
Nu begrijp ik het niet meer. Gisteren geef je aan dat de SolarEdge app zijn werk niet doet. Een aantal mensen op het forum willen je helpen en nu zeg je dat alles wel werkt. Bovendien geeft je aan dat je blij bent in je werk weinig meer hoeft te werken met SE producten en dat je een roadshow van SE hebt bijgewoond. Wie hou je nu voor de gek. Voor mij is dit hoofdstuk gesloten
Excuses voor de onduidelijkheid, het werkt via een omweg wat niet het geval zou zijn, het zou gewoon moeten werken als je het vinkje aanzet om de aanvullende kosten van import te gebruiken.
Het werkt nu enkel omdat ik bij opzet een verkeerde waarde bij aanvullende kosten export gebruik.
Betreft stukje minder SE en roadshow, sorry voor de offtopic hierin, maar van oudsher werkte ik veel met SE, tegenwoordig niet meer maar vind het wel belangrijk om bij te blijven, ook vanwege mijn thuis installatie, vandaar wel naar de roadshow, SE blijft een topproduct in mijn ogen maar ik zit voortaan in de utility scale PV projecten en daar ga je geen SE vinden.
Maar sorry dat ik het niet altijd even duidelijk heb verwoord, ik heb dus eigenlijk maar 1 vraag/opmerking, dat ik denk dat de export berekening niet klopt, en die vraag ligt nu ook bij SE dus wat mij betreft zetten we dit vraagstuk ook even aan de kant en ik kom er wel op terug als SE antwoord geeft.
Ik vroeg mij vooral af of het enkel bij mij was dat het berekende export tarief niet lijkt te kloppen.