Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:41

krouwen

Hardware Enthusiast

Weet iemand van jullie of het mogelijk is om bij een 48v batterij systeem (2x) zelf 2x batterijen bij te plaatsen zonder installateurs account, bijvoorbeeld met de setapp?

Op sommige websites kun je best voor een redelijk prijs zelf de batterijen bestellen namelijk en ik denk dat de/mijn installateur een stuk meer rekent (ook incl. BTW), zoals hier bijv.: https://www.jbsolar.nl/th.../solaredge-thuisbatterij/ of https://www.solar-bouwmar...-home-battery-3-fase.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:40
Ja zit een inline meter tussen, een import en export meter.
Ook in de app blijft de weergave dat ik stroom vanaf het net gebruik, de accu blijft op 99 % lading staan, dat had nu al tijdje op ontladen moeten staan, daar ik o.a. tegen donker worden o.a. een waterkoker en de magnetron heb gebruikt. Actueel gaat er een halve kW vanaf het net naar gebruik.
Ik zie geen gebruik vanuit de accu weergegeven worden, wat normaliter dus wordt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:19
dinandus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:03:
Ja zit een inline meter tussen, een import en export meter.
Ook in de app blijft de weergave dat ik stroom vanaf het net gebruik, de accu blijft op 99 % lading staan, dat had nu al tijdje op ontladen moeten staan, daar ik o.a. tegen donker worden o.a. een waterkoker en de magnetron heb gebruikt. Actueel gaat er een halve kW vanaf het net naar gebruik.
Ik zie geen gebruik vanuit de accu weergegeven worden, wat normaliter dus wordt aangegeven.
Als hij ingesteld is op 'maximize self consumption' zou ie gewoon moeten ontladen, hoe klein het verbruik ook. Maar als er geen communicatie met de accu is zou de accu niet opladen.
Ik zou inderdaad de zaak even uitzetten, even laten staan en weer inschakelen. Weet alleen niet of je dan op de accu iets moet doen, bij mijn LG accu schiet de schakelaar op de accu op uit als ie een tijdje niks van de omvormer heeft vernomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:56
dinandus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:27:
Vraagje, mijn Solar Edge accu is vol geladen sinds vanmiddag, echter hij ontlaat niet, de stroom wordt van het net gehaald in plaats van de accu zelf.
Er branden op het paneel van de accu een drietal leds, groen, blauw en rood.
Dus er zal iets in storing staan, echter dat vindt in de de Solar App niet terug.
Kan ik de omvormer uit zetten, in de hoop dat de accu gaat resetten, en ontladen?
Bij de accu bediening kan ik zelf moeilijk bij, staat in een hoek, en heb weinig speelruimte om hier eventeel iets te kunnen resetten.
Heb je de installatie-app gebruikt en de batterij self test uitgevoerd.
Als groen, blauw en rood tegelijk branden, kan dit wijzen op een systeemfout of een software-update.
Kijk naar de video op YouTube: Inbedrijfstelling van de SolarEdge Home Batterij - 48V | Nederlands
Krijg je de batterij te zien in de gebruikers-app?

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
@clodders Bedankt voor je info.
Had al wel inderdaad de qr code op de omvormer gedaan, en zag hier in 1e instantie dat alles groen aangevinkd was. Is dit dan gelijk de installatie app zoals jij die benoemd?
Ben dan ook niet verder hiermee gegaan, was voor mij onbekend hoe verder, en wat je ermee kon doen.
Heb uiteindelijk na eerst de omvormer uit te hebben gezet, en hierna de foutmelding op de accu bleef staan, hier de rode switch knop gebruikt en hierna gingen alle meldingen uit, om iets later weer weergegeven te worden, zonder de storings melding. En inderdaad ging hierna de accu over tot ontladen.
Zou het goed zijn om deze accu test vandaag een keer alsnog te proberen, ondanks dat het hopelijk goed blijft gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door dinandus op 28-03-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
dinandus schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:47:
@clodders Bedankt voor je info.
Had al wel inderdaad de qr code op de omvormer gedaan, en zag hier in 1e instantie dat alles groen aangevinkd was. Is dit dan gelijk de installatie app zoals jij die benoemd?
Ben dan ook niet verder hiermee gegaan, was voor mij onbekend hoe verder, en wat je ermee kon doen.
Heb uiteindelijk na eerst de omvormer uit te hebben gezet, en hierna de foutmelding op de accu bleef staan, hier de rode switch knop gebruikt en hierna gingen alle meldingen uit, om iets later weer weergegeven te worden, zonder de storings melding. En inderdaad ging hierna de accu over tot ontladen.
Zou het goed zijn om deze accu test vandaag een keer alsnog te proberen, ondanks dat het hopelijk goed blijft gaan?
Nee je zal de installatie-app moeten gebruiken zoals in de video is aangegeven.
Download de pdf beschrijving op de site https://knowledge-center....installation-guide-nl.pdf.
Hierin staan alle stappen beschreven.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijksweg62
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-09 15:44
Heeft er iemand wel een goed werkende tarief optimalisatie met SE en bijvoorbeeld Tibber dynamisch tarief?
Ik sta op het punt om daar in te investeren (SE Inline Three Phase Energy Meter) waarmee ik dus hoop bij echte negatieve tarieven de omvormer netjes te kunnen laten afschakelen. Een Tibber dynamisch E-contract ligt in het verschiet, zodra mijn GrCh vast is uitgerangeerd.
Als ik de discussies zo volg en de gegevens in de SE app probeer in te vullen, lijkt het net of de bijkomende kosten alleen maar opgeteld worden terwijl die misschien juist afgetrokken moeten worden. Ook geeft de demo in de app niet aan wat er gebeurt bij welk tarief (fix op 0,185). Hebben ze de formule wel juist? Ik kan dat niet controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Rijksweg62 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:00:
Heeft er iemand wel een goed werkende tarief optimalisatie met SE en bijvoorbeeld Tibber dynamisch tarief?
Ik sta op het punt om daar in te investeren (SE Inline Three Phase Energy Meter) waarmee ik dus hoop bij echte negatieve tarieven de omvormer netjes te kunnen laten afschakelen. Een Tibber dynamisch E-contract ligt in het verschiet, zodra mijn GrCh vast is uitgerangeerd.
Als ik de discussies zo volg en de gegevens in de SE app probeer in te vullen, lijkt het net of de bijkomende kosten alleen maar opgeteld worden terwijl die misschien juist afgetrokken moeten worden. Ook geeft de demo in de app niet aan wat er gebeurt bij welk tarief (fix op 0,185). Hebben ze de formule wel juist? Ik kan dat niet controleren.
clodders schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:02:

Aanvullende kosten zijn inkoopvergoeding stroom de van je energieleverancier in dit geval bij nextenergy
€ 0,0220 plus de belasting € 0,1014 per kWh exclusief BTW.
Vul de getallen in bij energietarief import aanvullende kosten zijn € 0,124 per kWh
De BTW is 21 % op stroom dus vul bij BTW (%) het getal 21 in.
Ga naar energietarief export en zet een vinkje bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten
Zet negatieve tariefoptimalisatie op aan en het systeem zal zijn werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:35

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Rijksweg62 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:00:
Je hebt geen SolarEdge energy meter nodig om de prijsoptimalisatie aan te kunnen zetten. Van wat ik heb gelezen zet SolarEdge de omvormer simpelweg uit in plaats van dat die dan alleen opwekt wat het huis gebruikt (Zero Export). De omvormer heeft een zero export modus icm een energy meter maar dat wordt dus niet gebruikt.

Waar ik hier in huis naartoe wil is dat wanneer de marktprijs negatief is (vanmiddag was die -3,3 cent) de omvormer in de zero export modus wordt gezet. Dan betaal ik de energieboer (Tibber) helemaal niets en hoef ik ook niet voor de import van stroom (-3,3cent + lading belasting) te betalen. Met een Raspberry Pi en wat zelfgeschreven software moet dat lukken. Ik heb nog geen energy meter dus momenteel zet mijn software de omvormer op 10% vermogen ipv zero export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:41

krouwen

Hardware Enthusiast

krouwen schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:02:
Weet iemand van jullie of het mogelijk is om bij een 48v batterij systeem (2x) zelf 2x batterijen bij te plaatsen zonder installateurs account, bijvoorbeeld met de setapp?

Op sommige websites kun je best voor een redelijk prijs zelf de batterijen bestellen namelijk en ik denk dat de/mijn installateur een stuk meer rekent (ook incl. BTW), zoals hier bijv.: https://www.jbsolar.nl/th.../solaredge-thuisbatterij/ of https://www.solar-bouwmar...-home-battery-3-fase.html
Niemand die dit al gedaan heeft hier? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
krouwen schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Niemand die dit al gedaan heeft hier? O+
SetApp werkt alleen met een installateursaccount. Avondje e-learning doen en dan heb je dat. Daarmee heb ik het vervolgens allemaal zelf geïnstalleerd incl aansluiten en configureren van een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijksweg62
Mrlten schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:04:
[...]

Je hebt geen SolarEdge energy meter nodig om de prijsoptimalisatie aan te kunnen zetten. Van wat ik heb gelezen zet SolarEdge de omvormer simpelweg uit in plaats van dat die dan alleen opwekt wat het huis gebruikt (Zero Export). De omvormer heeft een zero export modus icm een energy meter maar dat wordt dus niet gebruikt.

Waar ik hier in huis naartoe wil is dat wanneer de marktprijs negatief is (vanmiddag was die -3,3 cent) de omvormer in de zero export modus wordt gezet. Dan betaal ik de energieboer (Tibber) helemaal niets en hoef ik ook niet voor de import van stroom (-3,3cent + lading belasting) te betalen. Met een Raspberry Pi en wat zelfgeschreven software moet dat lukken. Ik heb nog geen energy meter dus momenteel zet mijn software de omvormer op 10% vermogen ipv zero export.
Interessante optie (zero export) waar ik nog niet bewust aan gedacht had, en ik beschik verder niet over die Raspberry Pi en software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijksweg62
clodders schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:32:
[...]

clodders schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:02:

Aanvullende kosten zijn inkoopvergoeding stroom de van je energieleverancier in dit geval bij nextenergy
€ 0,0220 plus de belasting € 0,1014 per kWh exclusief BTW.
Vul de getallen in bij energietarief import aanvullende kosten zijn € 0,124 per kWh
De BTW is 21 % op stroom dus vul bij BTW (%) het getal 21 in.
Ga naar energietarief export en zet een vinkje bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten
Zet negatieve tariefoptimalisatie op aan en het systeem zal zijn werk doen.
Dus bij jouw werkt het goed. Jouw werkwijze al eerder ook hier gelezen, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
THM0 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:06:
[...]

SetApp werkt alleen met een installateursaccount. Avondje e-learning doen en dan heb je dat. Daarmee heb ik het vervolgens allemaal zelf geïnstalleerd incl aansluiten en configureren van een accu.
Je hebt die hele SetApp niet nodig. Als je de omvormer in Wifi-accespoint mode zet, dan verbind met die wifi en met je browser naar http://172.16.0.1 gaat, dan zie/kun je precies hetzelfde als je met de SetApp kunt.

Enige dat SetApp extra biedt voordat je iets kunt zijn het login-scherm waar je een installateurs-account voor nodig hebt en vervolgens de verplichte firmware update. Dat kun je beide skippen door via de browser te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Laatst online: 14:18
Nieuw hier en opzoek naar informatie: Hoe communiceert een hybride SE omvormer met accu met je slimme meter om nul op de meter te kunnen draaien? Ik heb gezocht in het forum maar "NOM" vind ik hier niet.

Edit: inmiddels gevonden: Zonnepanelen - Meter op nul met 1 fase omvormer+batterij

[ Voor 42% gewijzigd door dotternetta op 31-03-2025 09:14 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dotternetta schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:02:
Nieuw hier en opzoek naar informatie: Hoe communiceert een hybride SE omvormer met accu met je slimme meter om nul op de meter te kunnen draaien? Ik heb gezocht in het forum maar "NOM" vind ik hier niet.
SolarEdge Inline meter op je hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Get!em schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:07:
[...]

SolarEdge Inline meter op je hoofdaansluiting.
Dank. Jammer dat er geen P1 meter beschikbaar is. Dit werkt natuurlijk altijd maar een onderbreking in de hoofd aansluiting is ongewenst. Andere systemen meten met clip-on spoelen..

[ Voor 28% gewijzigd door dotternetta op 31-03-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
dotternetta schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Dank. Geen P1-meter beschikbaar?
Nee, niet als ondersteunde oplossing. Er is een SolarEdge Meter Proxy project op github te vinden waarmee dat wel zou kunnen maar ik kreeg zelf de sturing niet goed werkend (leek een timing probleem).
Uiteindelijk de officiele meter geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
dotternetta schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Dank. Jammer dat er geen P1 meter beschikbaar is. Dit werkt natuurlijk altijd maar een onderbreking in de hoofd aansluiting is ongewenst. Andere systemen meten met clip-on spoelen..
De oude SE meter heeft clip-on spoelen als je dat heel belangrijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Ik wil met ongeveer 9 kWh nul op de meter draaien en keek daarvoor naar Zendure, maar na wat Googlen kom ik er achter dat misschien SE ook wel wat is. Of kijk ik te simpel naar een 7 kW hybride omvormer en 2 x 5 kW accu voor € 3350,-

Wat voor RTE's worden hier gehaald? Groot verschil tussen 48V en 400V?
Zelf installeren (vervangen bestaande 3 fase omvormer) lijkt me te doen.
Is er een apart forum voor SE accu-systemen?

Excuus voor alle vragen, maar 329 pagina's lezen is me wat te veel van het goede.

[ Voor 120% gewijzigd door dotternetta op 31-03-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik het topic (redelijk) nagezocht, maar nog even geen antwoord gevonden.

Ik heb intussen (In Domoticz) solaredge modbus (via tcp) werkend, echter zo te zien zit er geen directe powermeting van de netto zonne-opbrengst in, voor zover ik kan zien.

Doordat ik ook een accu heb en er via een Dynamisch contract gewerkt wordt is het ook niet heel triviaal om dat te berekenen en ben ik nu bezig om e.e.a. via uitzonderingen op te tellen, vooralsnog erg bewerkelijk.

Heeft iemand hier een oplossing voor of mis ik ergens iets.

Wat ik wel al zie is dat de metingen in de Solaredudge app redelijk achter lopen en ook niet altijd kloppen, maar dat is een ander ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:34:
Ik het topic (redelijk) nagezocht, maar nog even geen antwoord gevonden.

Ik heb intussen (In Domoticz) solaredge modbus (via tcp) werkend, echter zo te zien zit er geen directe powermeting van de netto zonne-opbrengst in, voor zover ik kan zien.

Doordat ik ook een accu heb en er via een Dynamisch contract gewerkt wordt is het ook niet heel triviaal om dat te berekenen en ben ik nu bezig om e.e.a. via uitzonderingen op te tellen, vooralsnog erg bewerkelijk.

Heeft iemand hier een oplossing voor of mis ik ergens iets.

Wat ik wel al zie is dat de metingen in de Solaredudge app redelijk achter lopen en ook niet altijd kloppen, maar dat is een ander ding.
Wat bedoel je met netto zonneopbrengst? En dat in Power (W)?

Voor energy zou het volgende moeten kunnen:
Als je inline meter goed is ingesteld, kun je in iedergeval in modbus je import en je export aflezen. (M1 exported M1 imported) en je echte productie (AC Energy)
Verder heb je nog je batterij charge en discharge nodig om je verbruik te bepalen dan.

Met virtuele batterijen in HA kan ik in iedergeval de EnergyFlowPlus cards kloppend krijgen.

Voor Power:
AC Power (omvormer productie actueel)
M1 AC Power (negatief is bij mij Import, positief is export)
Batterij heeft neem ik aan toch ook een charge/discharge power?

Mijn simulated batterijen hebben wel een discharge en charge power, maar helaas geen aangepaste-simulated M1 AC Power (nodig, omdat de batterij natuurlijk virtueel is, en de echte sensor deze power niet ziet), dus ik krijg de PowerFlowPlus card niet kloppend :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Met Netto zonneopbrengst bedoel ik alles dat op enig moment van de panelen komt. Daar lijkt geen modbus waarde voor te zijn. De inline meter meet wat er in en uit het huis gaat. Maar accu kan plus en mijn, charger heb ik niet direct waarde van nog. En de inverter power waarde....een beetje een lastige waar ik wel op/mee reken.

AC Power, produktie actueel, zit er zo niet in volgens mij (solaredge_modbus 0.8.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:23
Mijn SolarEdge batterij is op 30/03 omstreeks 20u30 plots gestopt met communiceren. Met de zonneschijn van de volgende dagen loop ik een hoop gratis kwh mis via mijn panelen. De rest van mijn installatie werkt probleemloos, alleen ziet mijn SE omvormer de batterij niet meer. Ik heb ondertussen al de powercycles gedaan van batterij, omvormer en de zekering van de volledige installatie zonder resultaat.

Ik heb al gemaild naar mijn installateur en die laat weten dat SE zelf ook niet meer met de batterij kan communiceren. Ondertussen heeft SE via mijn installateur foto's opgevraagd van de aansluiting van de installatie (batterij <> omvormer)...die heb ik dan maar bezorgd. Een beetje een rare vraag denk ik zo...Ik heb de installatie sinds plaatsing niet gemanipuleerd en er is ook geen stroompanne/storing geweest op de datum dat de batterij comm verloren is. Hangt ondertussen bijna 2 jaar denk ik en heeft steeds probleemloos gewerkt.

Ondertussen wacht ik op reactie van mijn installateur over een volgende stap. Maar echt gerust ben ik er toch niet in...

Wat Googlen levert ook niet meteen bijkomende tips of tricks op. Je kan aan zo'n installatie uiteindelijk weinig doen. Hier toevallig iemand met suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Drwho1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:51:
Mijn SolarEdge batterij is op 30/03 omstreeks 20u30 plots gestopt met communiceren. Met de zonneschijn van de volgende dagen loop ik een hoop gratis kwh mis via mijn panelen. De rest van mijn installatie werkt probleemloos, alleen ziet mijn SE omvormer de batterij niet meer. Ik heb ondertussen al de powercycles gedaan van batterij, omvormer en de zekering van de volledige installatie zonder resultaat.

Ik heb al gemaild naar mijn installateur en die laat weten dat SE zelf ook niet meer met de batterij kan communiceren. Ondertussen heeft SE via mijn installateur foto's opgevraagd van de aansluiting van de installatie (batterij <> omvormer)...die heb ik dan maar bezorgd. Een beetje een rare vraag denk ik zo...Ik heb de installatie sinds plaatsing niet gemanipuleerd en er is ook geen stroompanne/storing geweest op de datum dat de batterij comm verloren is. Hangt ondertussen bijna 2 jaar denk ik en heeft steeds probleemloos gewerkt.

Ondertussen wacht ik op reactie van mijn installateur over een volgende stap. Maar echt gerust ben ik er toch niet in...

Wat Googlen levert ook niet meteen bijkomende tips of tricks op. Je kan aan zo'n installatie uiteindelijk weinig doen. Hier toevallig iemand met suggesties?
Mogelijk een defecte zekering of een stroomonderbreking kan ervoor zorgen dat de batterij niet herkend wordt.
Je kan ook contact opnemen met SolarEdge support via de chat voor een diagnose van je systeem. Hiervoor heb je de code van je omvormer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Nu de terugleverkosten steeds verder oplopen is een van de mogelijkheden die ik overweeg het beperken van teruglevering middels een exportlimiet. Daarvoor moet ik een import/export meter installeren. Ik heb een 3-fase netaansluiting en een 1 fase omvormer.

Mijn vraag: als ik een 3-fase SE Home Inline Meter installeer, kijkt de omvormer dan voor de exportlimiet naar het vermogen over alle fasen samen? Of moet ik dan een fase kiezen voor de exportlimiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Je zou ook een dynamisch contract kunnen overwegen, maar dan zou ik ook kijken naar een accu.

Ik heb dat ook gedaan, maar in eerste instantie vooral uit frustratie over de terugleverkosten (ongeveer 400 euro/jaar) tot aan het stoppen van de saldering. Er vanuitgaande dat de terugleverkosten dan stoppen omdat de redenen die de Essenten etc nu aandragen dan anderes/weg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:57:
Nu de terugleverkosten steeds verder oplopen is een van de mogelijkheden die ik overweeg het beperken van teruglevering middels een exportlimiet. Daarvoor moet ik een import/export meter installeren. Ik heb een 3-fase netaansluiting en een 1 fase omvormer.

Mijn vraag: als ik een 3-fase SE Home Inline Meter installeer, kijkt de omvormer dan voor de exportlimiet naar het vermogen over alle fasen samen? Of moet ik dan een fase kiezen voor de exportlimiet?
Je kan het instellen, zie Export Limitation, pagina 13. Maar in Nederland wordt jouw verbruik van alle fases bij elkaar opgeteld dus stel je het in op 'Total'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:02:
Je zou ook een dynamisch contract kunnen overwegen, maar dan zou ik ook kijken naar een accu.

Ik heb dat ook gedaan, maar in eerste instantie vooral uit frustratie over de terugleverkosten (ongeveer 400 euro/jaar) tot aan het stoppen van de saldering. Er vanuitgaande dat de terugleverkosten dan stoppen omdat de redenen die de Essenten etc nu aandragen dan anderes/weg zijn.
Een dynamisch energiecontract en een accu behoren tot de andere opties die ik overweeg, al dan niet in combinatie met elkaar en een exportlimiet. Bij een accu is het nog een grote vraag of dat dan een SolarEdge accu wordt. Integratie in mijn SolarEdge omgeving is interessant, maar je bent ook de controle kwijt (ik draai graag zelf aan de knoppen). Ook wordt de accu gereduceerd tot Marktplaatswaarde als ik een keer overstap naar een 3-fase omvormer. Stof tot nadenken!

[ Voor 20% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 02-04-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:40:
[...]

Een dynamisch energiecontract en een accu behoren tot de andere opties die ik overweeg, al dan niet in combinatie met elkaar en een exportlimiet. Bij een accu is het nog een grote vraag of dat dan een SolarEdge accu wordt. Integratie in mijn SolarEdge omgeving is interessant, maar je bent ook de controle kwijt (ik draai graag zelf aan de knoppen). Ook wordt de accu gereduceerd tot Marktplaatswaarde als ik een keer overstap naar een 3-fase omvormer. Stof tot nadenken!
Als je de Solaredge batterij kan integreren met je SolarEdge omvormer en de batterij wordt via DC geladen, dan vindt er een conversie plaats met ca 5 % omzetting verlies op.
Kies je voor een andere batterij dit niet kan samenwerken met je SolarEdge omvormer dan moet je rekening houden dat er 3 conversies zal optreden met je omzetverlies van ca 20 %. Ook heb ik berichten gezien dat dit verlies nog hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Mrlten schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:07:
[...]

Je kan het instellen, zie Export Limitation, pagina 13. Maar in Nederland wordt jouw verbruik van alle fases bij elkaar opgeteld dus stel je het in op 'Total'.
Zag ik ook bij de documentatie, enige tijd terug, echter moeten we dan niet eerst de installateurs rechten cursus gaan doen, ook als particulier?

Want instellen kunnen we niet zelf, behoudens wel hoe je de accu geladen wilt zien worden, die bij mij blijft voorlopig tot einde salderen op maximaal eigen verbruik staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

dinandus schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:01:
[...]

Zag ik ook bij de documentatie, enige tijd terug, echter moeten we dan niet eerst de installateurs rechten cursus gaan doen, ook als particulier?

Want instellen kunnen we niet zelf, behoudens wel hoe je de accu geladen wilt zien worden, die bij mij blijft voorlopig tot einde salderen op maximaal eigen verbruik staan.
Je kan de omvormer zelf configureren via de ingebouwde web interface, daar heb je geen SetApp bij nodig. Ik heb zelf deze documentatie gevolgd om in de web interface te komen zodat ik Modbus aan kon zetten. Het wachtwoord van de web interface staat trouwens op een sticker op de zijkant van de omvormer ("Wi-Fi Password").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik vind jullie allemaal maar moedig om nu al met een accu aan de slag te gaan. Mijn gevoel zegt dat het in de komende ruim 20 maanden dat er nog saldering is nog van alles kan gebeuren. Zowel in regelgeving als in prijzen en soorten aanbiedingen (contracten).
Daarmee wordt het nogal koffiedikkijken wat je straks aan een accu hebt.

Zo zie ik ook al initiatieven als Local4local, waarbij er een lokale groep onderling energie kan uitwisselen. Dan kan iemand in een flat bijvoorbeeld gebruik maken van jouw overschot. Dat is een win-win waarbij je geen accu nodig hebt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat kan zomaar zijn, echter in Maart was mijn gemiddelde stroomprijs met accu en zonnepanelen bij Tibber 8.3ct (incl. 2 ev's).

Zonder accu had ik dat zeker niet gehaald. De hoge kWh prijzen (heb een keer 80ct gezien) worden door de accu opgevangen. Ik denk (vind) dat met een dynamisch contract een accu wel slim kan zijn. Wel een accu waar je zelf over kan beschikken.

Via zonneplan heb je bv zelf (volgens mij dan) weinig aan de accu(behalve financiële opbrengst) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Hippe Lip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:31:
Ik vind jullie allemaal maar moedig om nu al met een accu aan de slag te gaan. Mijn gevoel zegt dat het in de komende ruim 20 maanden dat er nog saldering is nog van alles kan gebeuren. Zowel in regelgeving als in prijzen en soorten aanbiedingen (contracten).
Daarmee wordt het nogal koffiedikkijken wat je straks aan een accu hebt.

Zo zie ik ook al initiatieven als Local4local, waarbij er een lokale groep onderling energie kan uitwisselen. Dan kan iemand in een flat bijvoorbeeld gebruik maken van jouw overschot. Dat is een win-win waarbij je geen accu nodig hebt.
Dat is nog maar de vraag. Want de afrekening moet via een energiemaatschappij lopen en de verrekening zullen zij vast niet gratis doen, want zij verdienen hieraan niets. Op dit moment worden er al diensten aangeboden waarvoor betaald moet worden dus het wordt terugleveringskosten en handelingskosten voor het verwerken in de systemen van de energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
Vandaag opdracht gegeven voor 9 (van de 29) oude 300WP te verwijderen en 14 nieuwe 440WP panelen te plaatsen. Alles ligt in een Oost - Zuid - West opstelling.
West komt het meeste erbij
Past allemaal nog op mijn 8K SolarEdge omvormer.
Je merkt wel dat ze het rustiger hebben want binnen 3 weken liggen ze op het dak.
In 2027 gaan we wel naar een dynamisch contract met accu systeem. Laat die de komende 2 jaar maar nog mooi verder ontwikkelen.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:16
janne_nl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:58:
Dat kan zomaar zijn, echter in Maart was mijn gemiddelde stroomprijs met accu en zonnepanelen bij Tibber 8.3ct (incl. 2 ev's).

Zonder accu had ik dat zeker niet gehaald. De hoge kWh prijzen (heb een keer 80ct gezien) worden door de accu opgevangen. Ik denk (vind) dat met een dynamisch contract een accu wel slim kan zijn. Wel een accu waar je zelf over kan beschikken.

Via zonneplan heb je bv zelf (volgens mij dan) weinig aan de accu(behalve financiële opbrengst) .
Ik heb 2 jaar terug een berekening gedaan... en het was zeer teleurstellend...
50ct/kWh via de accu. Dus overwegend duidelijk hoger dan de stroomprijs.

Puur prijsgestuurd lijkt het enige wat rendabel zou kunnen zijn... maar er is een reden dat ik geen Nexus heb.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 10:48

Pbr

Ronald schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:36:
[...]

Ik heb 2 jaar terug een berekening gedaan... en het was zeer teleurstellend...
50ct/kWh via de accu. Dus overwegend duidelijk hoger dan de stroomprijs.

Puur prijsgestuurd lijkt het enige wat rendabel zou kunnen zijn... maar er is een reden dat ik geen Nexus heb.
Ik ben toch wel erg benieuwd naar die bereking, ik heb dynamisch bij Frank en gebruik ZC+
met mijn Bliq, 25 kwh 8kw omvormer, te samen met mijn PV ( 39 panelen)heb ik geen energie kosten, woonhuis 210 m2 tijdens stookseizoen 21 graden, en koeling in de zomer, gas loos, hybride warmtepomp 7kw.
Sterker nog ik wordt betaald op jaarbasis voor de energie die ik lever op dure uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
clodders schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:41:
[...]

Dat is nog maar de vraag. Want de afrekening moet via een energiemaatschappij lopen en de verrekening zullen zij vast niet gratis doen, want zij verdienen hieraan niets. Op dit moment worden er al diensten aangeboden waarvoor betaald moet worden dus het wordt terugleveringskosten en handelingskosten voor het verwerken in de systemen van de energiemaatschappij.
Ik vraag me af wat iemand me in rekening gaat brengen voor stroom die ik in mijn huis houdt.

Als stroom die eruitgaat te duur wordt gaat er niks meer uit. Dat is wel te regelen.

Anders koop ik de backup interface van Solaredge en zet ik de hoofdschakelaar uit😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 10:48

Pbr

janne_nl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:52:
[...]

Ik vraag me af wat iemand me in rekening gaat brengen voor stroom die ik in mijn huis houdt.

Als stroom die eruitgaat te duur wordt gaat er niks meer uit. Dat is wel te regelen.

Anders koop ik de backup interface van Solaredge en zet ik de hoofdschakelaar uit😋
Je betaald niets voor datgene wat je in je batterij stopt als het van je PV komt, je hoeft geen schakelaar om te zetten, de batterij levert gratis de stroom zolang er nog wat in de batterij zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Haha ja. Maar ik reageerde ook niet op jouw post.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:10
Vandaag merkte ik op dat er 1 paneel geen power meer levert. Ik heb geen installateurs rechten dus kan niets zien. Mijn leverancier Govolt is failiet. Dus zit een beetje om het hand.

Wat kan ik doen? Support via Solaredge?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwxfSTwPszoWHFrz3Vc4rflWh4s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GmAAgbZOilr4qud9AGOfKmLP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:47
MijnCommentaar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:21:
Vandaag merkte ik op dat er 1 paneel geen power meer levert. Ik heb geen installateurs rechten dus kan niets zien. Mijn leverancier Govolt is failiet. Dus zit een beetje om het hand.

Wat kan ik doen? Support via Solaredge?

[Afbeelding]
Dat heb ik ook een keer gehad. Ticket aangemaakt en had ongeveer een week later een nieuwe optimizer op de deurmat. Mijn installateur is overigens niet failliet maar vroeg gewoon lief of ik dat zelf wou regelen inclusief vervangen gezien zijn reistijd voor zon klusje. Hij moest nog wel eea aanpassen in de software na vervangen, weet niet precies wat. De nieuwe optimizer werkte wel na het opnieuw pairen maar volgens mij werd hij niet goed weergegeven in SolarEdge monitoring, zoiets.

Edit. Ik meen te herinneren dat je wel een installateur account nodig hebt, maar die kon ik in ieder geval probleemloos aanvragen en heb die ook gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door sparkly op 02-04-2025 21:06 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Pbr schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:47:
[...]

Ik ben toch wel erg benieuwd naar die bereking, ik heb dynamisch bij Frank en gebruik ZC+
met mijn Bliq, 25 kwh 8kw omvormer, te samen met mijn PV ( 39 panelen)heb ik geen energie kosten, woonhuis 210 m2 tijdens stookseizoen 21 graden, en koeling in de zomer, gas loos, hybride warmtepomp 7kw.
Sterker nog ik wordt betaald op jaarbasis voor de energie die ik lever op dure uren.
Je weet dat je stroom rekening op -720 begint hè?
Teruggave energie belasting …

De berekening was van vóór prijsgestuurd handelen. Met warmtepomp gebruiksprofiel van mede tweaker, 6500kWh opwek, 4500 kWh daadwerkelijk verbruik kwam ik met solaredge designer op zo en zo veel kWh via accu… gooi er verwachte levensduur en prijs bij en het was te duur.

Handelsaccus zijn een ander verhaal en moet je los van PV zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-09 23:11
sparkly schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:02:
[...]

Dat heb ik ook een keer gehad. Ticket aangemaakt en had ongeveer een week later een nieuwe optimizer op de deurmat. Mijn installateur is overigens niet failliet maar vroeg gewoon lief of ik dat zelf wou regelen inclusief vervangen gezien zijn reistijd voor zon klusje. Hij moest nog wel eea aanpassen in de software na vervangen, weet niet precies wat. De nieuwe optimizer werkte wel na het opnieuw pairen maar volgens mij werd hij niet goed weergegeven in SolarEdge monitoring, zoiets.

Edit. Ik meen te herinneren dat je wel een installateur account nodig hebt, maar die kon ik in ieder geval probleemloos aanvragen en heb die ook gekregen.
Je hebt daar (indienen van RMA) wel een installateursaccount voor nodig. Tijdens het vervangen van de optimizer moet het serienummer van de nieuwe optimizer gescand worden (wederom met installateursaccount) en moet de optimizers gekoppeld (gepaird) worden met de omvormer.

@MijnCommentaar is allemaal prima zelf te doen, mits je er goed bij kan. Had zelfde situatie, mijzelf als selfinstaller aangemeld, eigen systeem overgenomen van failliete installateur (kost je eenmalig 99 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

clodders schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:41:
[...]

@clodders Hoe het er straks allemaal precies uit gaat zien is koffiedik kijken. Er zijn nu alleen nog pilots van L4L. En dat is straks gebaseerd op de nieuwe energiewet die eraan staat te komen.

Ik ben erg benieuwd hoe en wat het gaat worden!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
janne_nl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:52:
[...]

Over stroomverbruik achter de meter hoeft nooit betaald te worden.
Mijn opmerking ging over energiedelen. In de nieuwe energiewet 2025 staat o.a.
“Een leverancier die ten behoeve van een eindafnemer faciliteert in
peer-to-peer-handel handelt tegen transparante kosten alsmede onder
transparante en redelijke voorwaarden.” De kosten van energiedelen moeten namelijk worden verwerkt in de energierekening.
Een van de voorwaarde is dat de produceren en de afnemer bij dezelfde energiemaatschappij een leveringscontact hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:24:
Je weet dat je stroom rekening op -720 begint hè?
Teruggave energie belasting …
Deze mythe lees/hoor ik wel vaker. Zoals jij het schrijft zou je geld uitbetaald krijgen als je heel weinig energie gebruikt. Dat is niet zo.

Het gaat hier dan ook niet om een teruggave (van teruggave is sprake als je meer belasting hebt betaald dan je verschuldigd bent), maar om een vermindering. Een vermindering is nooit meer dan de bruto verschuldigde belasting. Bij de energiebelasting blijft de teller daardoor een hele tijd op nul staan, maar is nooit negatief. De vermindering energiebelasting bedraagt in 2025 overigens maximaal € 635,19 (inclusief 21% BTW), niet € 720.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Let op dat er ook een vast bedrag is dat je terugkrijgt. Bij laag netto verbruik zou je daarmee negatief kunnen uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:58:
Let op dat er ook een vast bedrag is dat je terugkrijgt. Bij laag netto verbruik zou je daarmee negatief kunnen uitkomen...
Welk bedrag is dat dan? Heb je een officiële bron (bv. een pagina van de Belastingdienst)? Ik ken wel de energietoeslag voor lage inkomens. Dat is een vast bedrag dat merkwaardig genoeg hoger kan zijn dan de hele energierekening waardoor je soms netto geld toe krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 03-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:10
Axel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:34:
[...]

Je hebt daar (indienen van RMA) wel een installateursaccount voor nodig. Tijdens het vervangen van de optimizer moet het serienummer van de nieuwe optimizer gescand worden (wederom met installateursaccount) en moet de optimizers gekoppeld (gepaird) worden met de omvormer.

@MijnCommentaar is allemaal prima zelf te doen, mits je er goed bij kan. Had zelfde situatie, mijzelf als selfinstaller aangemeld, eigen systeem overgenomen van failliete installateur (kost je eenmalig 99 euro).
moet je voor selfinstaller de basis traing volgen?
ik kan er wel goed bij, ligt net boven een dakkapel.
ik zit er haast aan denken om alle optimizers er tussen uit te halen en een string invertor neer te hangen.
nooit geen gedoe meer met kapotte optimizers.
het beetje schaduw verlies in de ochtend en het verschil in hellingshoek neem ik dan voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik had verwacht dat je dat even terugzocht op je eigen energie rekening. Helaas kan ik bij Essent mijn oude rekeningen niet inzien, maar ik neem aan dat je de consumentenbond 'vertrouwd';-)

https://www.consumentenbo...rgelijken/energierekening

Intussen mijn oude jaarrekening toch gekregen, vermindering energie belasting is een bedrag per dag, los van evt verbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door janne_nl op 03-04-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:42:
[...]
Deze mythe lees/hoor ik wel vaker. Zoals jij het schrijft zou je geld uitbetaald krijgen als je heel weinig energie gebruikt. Dat is niet zo.

Het gaat hier dan ook niet om een teruggave (van teruggave is sprake als je meer belasting hebt betaald dan je verschuldigd bent), maar om een vermindering. Een vermindering is nooit meer dan de bruto verschuldigde belasting. Bij de energiebelasting blijft de teller daardoor een hele tijd op nul staan, maar is nooit negatief. De vermindering energiebelasting bedraagt in 2025 overigens maximaal € 635,19 (inclusief 21% BTW), niet € 720.
Dit klopt niet, je krijgt altijd de hele vermindering, ook uitgekeerd. Als de aansluiting maar een verblijfsfunctie heeft (wonen). Zie bijvoorbeeld: https://kennisgroepen.bel...estegen%20energieprijzen.

"Ook iemand die in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering ontvangt de volledige vermindering. Deze vermindering is per 1 januari 2022 sterk verhoogd als compensatie voor de gestegen energieprijzen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaffarra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 14:58
Ik wil graag mijn bestaande zonnepaneelinstallatie (15 x 280Wp, 1 x SE3500 omvormer, 15 x P350 Power Optimizers op 1 string) uitbreiden met 6 x 270Wp en 6 x P300 Power Optimizers op diezelfde string. Ik beschik helaas niet over een account voor Designer, maar heb wel met thomasberger.be/pv/pvcalc berekend dat ik binnen het maximale DC vermogen van mijn omvormer blijf.

Zijn er andere factoren waarmee ik voor deze uitbreiding rekening moet houden?
Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-09 23:11
MijnCommentaar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:23:
[...]

Nope, wellicht wel verstandig

[ Voor 6% gewijzigd door Axel op 03-04-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
gaffarra schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:08:
Ik wil graag mijn bestaande zonnepaneelinstallatie (15 x 280Wp, 1 x SE3500 omvormer, 15 x P350 Power Optimizers op 1 string) uitbreiden met 6 x 270Wp en 6 x P300 Power Optimizers op diezelfde string. Ik beschik helaas niet over een account voor Designer, maar heb wel met thomasberger.be/pv/pvcalc berekend dat ik binnen het maximale DC vermogen van mijn omvormer blijf.

Zijn er andere factoren waarmee ik voor deze uitbreiding rekening moet houden?
Dank alvast.
Je hebt een se3500 en je gaat iets van 9000watt opwekken en je blijft onder die 3500? Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaffarra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 14:58
Nee, 5820 en met oost- en zuidligging en berekening via thomasberger kom ik op max 4058 uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Oeps ja. Ik zat er naast.
Maar dan gaat tie op zonnige momenten nog clippen lijkt me.

Hoeveel is je max nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 19:08
Hallo allemaal,

Ik heb een simulatie gedaan met de SE Designer. Ik ben benieuwd naar jullie feedback, de situatie is 15 panelen west, 8 zuid en 8 oost op 1 string. De resultaten staan hieronder. Is dit een netjes resultaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNZDcxDtmoYZICPCs1tfo3LgWrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fcUhHmVxRq4MtqlPlbnNFzOk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo7KnI7ERlrblS86mPZkKYZwpN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dl21NkhnoiYIVghiIAiqGD88.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Se8k?
Welke optimizer? Je hebt op elke richting te weinig panelen voor 60v optimizers.
Op zuid en oost heb je te weinig panelen voor 80v optimizers.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@teacher ik denk dat je iets te hard aan springt. Er zijn als de zon alleen nog op de 8 oost staat in lente/zomer 23 optimizers voor de rest spanning.

Daarom zal designer geen yield factor laten zien.
Maar @thijsbov , ik zou dit toch met s500b gaan doen, dan gaat het echt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:00
MijnCommentaar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:23:
[...]

ik kan er wel goed bij, ligt net boven een dakkapel.
ik zit er haast aan denken om alle optimizers er tussen uit te halen en een string invertor neer te hangen.
nooit geen gedoe meer met kapotte optimizers.
het beetje schaduw verlies in de ochtend en het verschil in hellingshoek neem ik dan voor lief.
Oei, ik had SE in gedachten om er zelf 2-4 panelen op het dak van de schuur erbij te knutselen. Maar dit klinkt toch wel hopeloos complex.

Het klinkt misschien “old school” maar waarom al dat gedoe met installateurs-accounts, koppeling met gateways, clouddiensten, etc voordat een dergelijke simpele installatie werkt?
Installateur failliet, een politieke actie of een uitvallende internetverbinding en je account en/of server werkt niet meer, evenals je hele installatie.

Iemand een suggestie voor schuur? APSystems DS3-L bijvoorbeeld of heb ik daar ook een installatie account voor nodig om het werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 19:08
@teacher @Ronald Bedankt voor jullie reactie! :)

@teacher : Het gaat idd om de SE8k Storedge. Ik ga voor 80v optimizers (S500B).

@Ronald : Dankje! Dus oost & zuid zal gezamenlijk voldoende voor de omvormer om in de ochtend aan te gaan? De planning is ook om de S500B te doen. In de toekomst zou ik nog wat extra panelen op het oosten willen leggen. Dus dan zou het helemaal goed moeten gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Sonero schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:38:
[...]

Oei, ik had SE in gedachten om er zelf 2-4 panelen op het dak van de schuur erbij te knutselen. Maar dit klinkt toch wel hopeloos complex.

Het klinkt misschien “old school” maar waarom al dat gedoe met installateurs-accounts, koppeling met gateways, clouddiensten, etc voordat een dergelijke simpele installatie werkt?
Installateur failliet, een politieke actie of een uitvallende internetverbinding en je account en/of server werkt niet meer, evenals je hele installatie.

Iemand een suggestie voor schuur? APSystems DS3-L bijvoorbeeld of heb ik daar ook een installatie account voor nodig om het werkend te krijgen?
Nou ja het is niet razend ingewikkeld maar je kunt wel een dom design maken waardoor de beperkingen van het systeem enorm problematisch worden (zie ook topicstart). Best wat voor te zeggen dat je als merk niet allerlei prutsers aan de slag wilt hebben met je spullen om vervolgens enorm veel onterechte negatieve publiciteit te krijgen.
Internettoegang voor de omvormer is helemaal niet nodig overigens om het te laten werken dus wat je schetst is pertinente onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:32:
@teacher ik denk dat je iets te hard aan springt.
Ik zit iets strakker in de wedstrijd.... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
THM0 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:23:
[...]

Nou ja het is niet razend ingewikkeld maar je kunt wel een dom design maken waardoor de beperkingen van het systeem enorm problematisch worden (zie ook topicstart). Best wat voor te zeggen dat je als merk niet allerlei prutsers aan de slag wilt hebben met je spullen om vervolgens enorm veel onterechte negatieve publiciteit te krijgen.
Je kan ook een dom prutsdesign maken en dat nog verder verprutsen als je de installateurstraining hebt gedaan..... Expertise gezocht: Hyundai + SolarEdge opbrengst laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
teacher schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:39:
[...]

Je kan ook een dom prutsdesign maken en dat nog verder verprutsen als je de installateurstraining hebt gedaan..... Expertise gezocht: Hyundai + SolarEdge opbrengst laag
Yep. Prutsers blijf je natuurlijk houden. Zullen ook wel wat accounts gedeeld worden bij menig installateur.

Ik vind de training persoonlijk ook ietwat ondermaats, ze doen toch een beetje alsof het top gaat werken in alle gevallen als de designer maar groene vinkjes geeft. Zou beter zijn als ze het principe van werking beter uitleggen zodat mensen zelf beter kunnen beredeneren waarom iets wel of niet een goed idee is. En wat voorbeelden wanneer het niet goed gaat werken en waarom (beetje de topicstart zeg maar).
Maar ja… dat zal wel weer te ingewikkeld zijn om een beetje volume te maken met de opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
teacher schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:35:
[...]

Ik zit iets strakker in de wedstrijd.... :Y
Daar zit je altijd aan de goede kant, maar het is strakker dan nodig.

Ik ken ook mijn eigen systeem… wat net, net goed gegaan zou zijn met 6+8+6… en de 750V SE5K precies conform mijn excel simulatie op basis van historische instraling data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Grappig, mijn Solaredge EMS systeem leegt mijn accu naar het net tegen 36ct/kWh ongeveer. Is me nog niet eerder zo opgevallen.

En later mag de zon de accu weer volladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 22:18
Edit: eigen topic aangemaakt :)

[ Voor 97% gewijzigd door Breadrun op 07-04-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Breadrun mag ik je even wijzen op de topicwarning? Graag een eigen topic openen, dit is (nog?) niet een solaredge vraag. Wel fijn dat je de topicstart hebt gelezen, want je vragen over solaredge zijn zeker relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 22:18
teacher schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:18:
@Breadrun mag ik je even wijzen op de topicwarning? Graag een eigen topic openen, dit is (nog?) niet een solaredge vraag. Wel fijn dat je de topicstart hebt gelezen, want je vragen over solaredge zijn zeker relevant.
Excuus en ga ik doen! Ik twijfelde omdat ik graag SolarEdge wil maar wellicht kom ik uiteindelijk op mico's uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 08:38
Ik ga hier even iets crossposten uit een ander topic over negatieve prijsoptimalisatie met dynamisch tarief in de hoop dat hier zich iemand bevindt met hetzelfde vraagstuk en hopelijk ook de oplossing

Ik heb een SE omvormer + SE thuisbatterij icm een dynamisch energiecontract van Tibber.
Op jaarbasis verbruik ik meer dan ik opwek (opwek 4MWh, verbruik 5,5MWh, dus 1,5MWh verschil)
Dus als ik het goed begrijp krijg ik voor teruglevering de beursprijs plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw terug.

In de SE app kan ik mooi instellen wat de import en export kosten zijn.
Als ik bij import 0.122 aanvullende kosten + 21% btw invul dan komen de import prijzen die SE rekent perfect overeen met de prijzen van de Tibber app, dus dat lijkt allemaal mooi te werken.

Zie hieronder de kosten volgens Tibber, mijn import instellingen en berekende import volgens SE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLK30aejl1pC6atM4u2cKzQo38U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22UXhvS3dympPFUp7DYwIb8n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Yi_tBVOFL5HeVzbt9kxwHhDEzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZ60M05RGnieCNl6sLh6whwy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRoxffikVKI01V7O0ZIz0t6M_rM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7ciivF4y4kTQjjK6KYnUKFl.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus ik zou denken dat ik bij export ook 0.122 + 21% moet invullen maar dan schieten de prijzen de andere kant op (naar beneden, dus minder vergoeding).
Als ik -0.122 invul gaat het de goede kant op maar ik kan de btw niet negatief invullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg0Hiv97lFEWQNEA8Bc2K_8PX2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkmK7XHBi5RXt7SceMN26Smh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvkyXEkXtSL198B2rXIPGzouo_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2q1QVgCWSPjxw5blkfZe1GZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Klopt mijn stelling dat ik voor teruglevering de beursprijs plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw terug krijg?
En zo ja wat moet ik dan bij SE invullen als het gaat om export kosten zodat SE met de juiste prijzen beslissingen maakt?

[ Voor 11% gewijzigd door koenvds1 op 07-04-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
koenvds1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:27:
Ik ga hier even iets crossposten uit een ander topic over negatieve prijsoptimalisatie met dynamisch tarief in de hoop dat hier zich iemand bevindt met hetzelfde vraagstuk en hopelijk ook de oplossing

Ik heb een SE omvormer + SE thuisbatterij icm een dynamisch energiecontract van Tibber.
Op jaarbasis verbruik ik meer dan ik opwek (opwek 4MWh, verbruik 5,5MWh, dus 1,5MWh verschil)
Dus als ik het goed begrijp krijg ik voor teruglevering de beursprijs plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw terug.

In de SE app kan ik mooi instellen wat de import en export kosten zijn.
Als ik bij import 0.122 aanvullende kosten + 21% btw invul dan komen de import prijzen die SE rekent perfect overeen met de prijzen van de Tibber app, dus dat lijkt allemaal mooi te werken.

Kosten volgens Tibber:
[Afbeelding]

Ingestelde tarieven SE:
[Afbeelding]

Berekende import tarieven SE:
[Afbeelding]

Dus ik zou denken dat ik bij export ook 0.122 + 21% moet invullen maar dan schieten de prijzen de andere kant op (naar beneden, dus minder vergoeding).
Als ik -0.122 invul gaat het de goede kant op maar ik kan de btw niet negatief invullen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Klopt mijn stelling dat ik voor teruglevering de beursprijs plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw terug krijg?
En zo ja wat moet ik dan bij SE invullen als het gaat om export kosten zodat SE met de juiste prijzen beslissingen maakt?
Het min teken weg halen en je zal zien dat het goed werkt. kijk even bij YouTube: Instellen dynamische energietarieven op mySolarEdge | Voor thuis | N...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
Bedankt voor de snelle reactie maar dit lijkt helaas niet het geval.

Hieronder heb ik de exportkosten ingesteld als 0,122 maar dan berekend SE de export als -0,12 ipv 0,15 dus een fors verschil van 0,27 €/kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK-eZsN8Ns1W1NzqVsv6bafJptM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfGlsa65rvk3BvRNAlkqTMKQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko0ZNVfNy-GpLjbWpoL0a33LyG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qg8tMTxiSf5i0sUHxpqXCcU6.jpg?f=fotoalbum_tile

Als ik dan ook nog eens de BTW toevoeg wordt het veschil nog vele malen groter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQIJWgH6fsrs240X72vDs7dt-gI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBUfJsrh9GmOo6pM87HKoKbR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DwZcAGDU4ZnMZXk3tc717kWEdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebtzQl5msCVRGj0X4l6lZm7R.jpg?f=fotoalbum_tile

Als gevolg hiervan denkt SE dat het dus verre van lonend is om de accu bij een hoge piek leeg te dumpen, er wordt dus amper "gehandeld" met de accu, SE denkt immers dat ik er vrijwel niets voor terug krijg.
Zo heeft de accu zichzelf de afgelopen dagen telkens volledig met zon opgeladen maar er niet voor gekozen om deze gratis lading te ontladen in de vroege ochtend piek.
De accu zit dan nog op 40% SoC en de zon begint al binnen te komen dus geen reden om niet te ontladen.
Als ik export instel op -0,122, wanneer de prijzen dus ook dichter bij de realiteit zitten, doet hij dit wel.

Ook stop de omvormer (ingesteld op 0,122) met opwekken wanneer de accu vol zit terwijl het op dat moment nog steed gunstiger is om terug te exporteren, bij -0,122 blijft hij wel exporteren.

Zover ik het denk te begrijpen dien ik voor export ook gewoon dezelfde 0,15 cent in dat tijdslot te krijgen identiek aan mijn import in dat tijdslot:

Volgens Tibber:
Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan teruggeleverd

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.

[ Voor 19% gewijzigd door koenvds1 op 07-04-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
koenvds1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie maar dit lijkt helaas niet het geval.

Hieronder heb ik de exportkosten ingesteld als 0,122 maar dan berekend SE de export als -0,12 ipv 0,15 dus een fors verschil van 0,27 €/kWh:
[Afbeelding][Afbeelding]

Als ik dan ook nog eens de BTW toevoeg wordt het veschil nog vele malen groter:
[Afbeelding][Afbeelding]

Als gevolg hiervan denkt SE dat het dus verre van lonend is om de accu bij een hoge piek leeg te dumpen, er wordt dus amper "gehandeld" met de accu, SE denkt immers dat ik er vrijwel niets voor terug krijg.

Zover ik het denk te begrijpen dien ik voor export ook gewoon dezelfde 0,15 cent in dat tijdslot te krijgen identiek aan mijn import in dat tijdslot:

Volgens Tibber:
Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan teruggeleverd

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
Heb je negatieve tariefoptimalisatie aanstaan?
Stappenplan is vul import tarief in met aanvullende kosten
Bij export zet je het vinkje aan dat dezelfde bedragen worden gebruikt.
Laatste stap is zet negatieve tariefoptimalistie op aan.
Bij mij werkt het systeem goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
clodders schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:10:
[...]

Heb je negatieve tariefoptimalisatie aanstaan?
Stappenplan is vul import tarief in met aanvullende kosten
Bij export zet je het vinkje aan dat dezelfde bedragen worden gebruikt.
Laatste stap is zet negatieve tariefoptimalistie op aan.
Bij mij werkt het systeem goed.
Negatieve Tariefoptimalisatie staat aan, komen uw door SE berekende tarieven wel overeen?
(zelfde menu als waar je tarieven instaat kun je bovenin op "Weergave dagtarieven" klikken).

Gezien ik meer verbruik dan opwek zouden deze tarieven voor zowel import als export identiek moeten zijn aan de all in prijs op de Tibber App, ik mag 100% salderen dus krijg de all in prijs terug voor iedere geleverde kWh.

SE lijkt er echter standaard vanuit te gaan dat er meer wordt opgewekt dan dat er er wordt verbruikt en ziet dus de aanvullende kosten echt als aanvullende kosten wat zeker niet altijd van toepassing is.

[ Voor 16% gewijzigd door koenvds1 op 07-04-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
koenvds1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:13:
[...]

Negatieve Tariefoptimalisatie staat aan, komen uw berekende tarieven wel overeen?
(zelfde menu als waar je tarieven instaat kun je bovenin op "Weergave dagtarieven" klikken).

Gezien ik meer verbruik dan opwek zouden deze tarieven voor zowel import als export identiek moeten zijn aan de all in prijs op de Tibber App.

SE lijkt er echter standaard vanuit te gaan dat er meer wordt opgewekt dan dat er er wordt verbruikt en ziet dus de aanvullende kosten echt als aanvullende kosten.
Door de prijzen in te vullen bepaal je wanneer de omvormer aan of uitgeschakeld moet worden.
Het systeem laat niet zien hoeveel stroom je vanuit de batterij terug aan het net heeft geleverd.
Gisteren was mijn productie 42,7 kWh hiervan zegt deSolarEdge app dat ik 16,1 kWh heb teruggeleverd, 20,7 kWh heb opgeslagen in de batterij en 5,98 kWh direct verbruikt heb.
Mijn App van de ANWB zegt dat ik 25,28 kWh heb teruggeleverd.
Mijn verbruik was gisteren 13 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
clodders schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:35:
[...]

Door de prijzen in te vullen bepaal je wanneer de omvormer aan of uitgeschakeld moet worden.
Het systeem laat niet zien hoeveel stroom je vanuit de batterij terug aan het net heeft geleverd.
Gisteren was mijn productie 42,7 kWh hiervan zegt deSolarEdge app dat ik 16,1 kWh heb teruggeleverd, 20,7 kWh heb opgeslagen in de batterij en 5,98 kWh direct verbruikt heb.
Mijn App van de ANWB zegt dat ik 25,28 kWh heb teruggeleverd.
Mijn verbruik was gisteren 13 kWh.
Klopt, maar ik zie dit wel via mijn HomeWizzard P1 meter (en via de SoC van de accu).

Als ik zowel import als export op 0,122 + 21% btw instel dan vult hij de batterij langzaam met PV.
Eventueel vult hij hem op het goedkoopste moment ook vanuit het net.

Maar daarna levert de accu nooit terug aan het net, hij levert enkel genoeg voor net zero export (dus enkel eigen verbruik wordt opgevangen).

Zie hieronder een voorbeeld van 3 April, de accu laad via PV en tussen 13u en 14u ook via het net.
Vervolgens zit rond 15:15 de accu vol dus wordt er geexporteerd.
Daarna wordt er enkel aan zero export gedaan tot de accu weer opvult vanuit PV de dag erop.
Dit terwijl er vrijdag ochtend een zeer gunstige prijs is om te exporteren met een accu van 35% SoC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sAPTj4eFH8wza884wkDr1wyYDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baeKwpu7hjnRO3AGBhzIL3Yc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_NgjsDkvOOgWIXe8smlgoPfSRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81TYrQaWZkCE3KmqjedluZxa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ6QeH3xSpCt6MJzGpNugeAlWrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPgcNwaQyXipyJ1EiKEkwFfJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik blijf dan dus ook benieuwd wat voor exporttarief SE bij u weergeeft onder Weergave dagtarieven, of dat ze bij u wel voor zowel import als export hetzelfde aangeven (ervan uitgaande dat u ook meer verbruikt dan opwekt en deze instellingen voor u van toepassing zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door koenvds1 op 07-04-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
koenvds1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:21:
[...]

Klopt, maar ik zie dit wel via mijn HomeWizzard P1 meter (en via de SoC van de accu).

Als ik zowel import als export op 0,122 + 21% btw instel dan vult hij de batterij langzaam met PV.

Maar daarna levert de accu nooit terug aan het net, hij levert enkel genoeg voor net zero export (dus enkel eigen verbruik wordt opgevangen).

Zie hieronder een voorbeeld van 3 April, de accu laad via PV en tussen 13u en 14u ook via het net.
Daarna wordt er enkel aan zero export gedaan tot de accu weer opvult vanuit PV de dag erop.
Dit terwijl er vrijdag ochtend een zeer gunstige prijs is om te exporteren met een accu van 35% SoC.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik blijf dan dus ook benieuwd wat voor exporttarief SE bij u weergeeft onder Weergave dagtarieven, of dat ze bij u wel voor zowel import als export hetzelfde aangeven (ervan uitgaande dat u ook meer verbruikt dan opwekt en deze instellingen voor u van toepassing zijn).
Ik heb een vraag welke instelling gebruik je? Zelf gebruik ik de handmatige control en bepaal zelf wat de batterij moet doen. Homewizard zie alleen wat via de meter er in en er uit gaat. Homewizard ziet niet bij mijn de zonnepanelen productie omdat een gedeelte achter de meter plaatsvindt. Tussen mijn meter en de omvormer heb ik een SolarEdge Home Back-up interface zitten die feitelijk alles regelt.

[ Voor 6% gewijzigd door clodders op 07-04-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
koenvds1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:21:
[...]

Hoe lang heb je het systeem al? Het duurt even voordat Solaredge EMS alles geleerd heeft.
Vanochtend toen de Tibber prijs 36ct was en er volgens Solaredge geen verwachtte afname was, heeft het systeem de stroom in de accu (ik schat ongeveer 3 a 4 kWh) het net opgestuurd.

En inderdaad bij import de prijzen invullen, bij export dezelfde prijzen gebruiken aanvinken en de negatieve tariefoptimalisatie aanvinken. Werkt prima vooralsnog, tenminste nog niet uitgeschakeld geweest, maar datklopt, want sinds oktober nog niet negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
clodders schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:29:
[...]

Ik heb een vraag welke instelling gebruik je? Zelf gebruik ik de handmatige control en bepaal zelf wat de batterij moet doen. Homewizard zie alleen wat via de meter er in en er uit gaat. Homewizard ziet niet bij mijn de zonnepanelen productie omdat een gedeelte achter de meter plaatsvindt. Tussen mijn meter en de omvormer heb ik een SolarEdge Home Back-up interface zitten die feitelijk alles regelt.
Hij staat op Time of Use ingesteld, dus als het goed is, zoals bij Janne_nl hieronder, moet hij zelf aan de hand van de EPEX + extra kosten bepalen wanneer hij moet laden danwel ontladen.

Verder heb ik naast de P1 meter ook een losse homewizzard kWh meter voor mijn omvormer zitten dus ik zie in homewizard exact wat de omvormer doet, wat mijn eigen verbruik is en wat er lang de DNO meter passeert.
janne_nl schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:39:
[...]

Hoe lang heb je het systeem al? Het duurt even voordat Solaredge EMS alles geleerd heeft.
Vanochtend toen de Tibber prijs 36ct was en er volgens Solaredge geen verwachtte afname was, heeft het systeem de stroom in de accu (ik schat ongeveer 3 a 4 kWh) het net opgestuurd.

En inderdaad bij import de prijzen invullen, bij export dezelfde prijzen gebruiken aanvinken en de negatieve tariefoptimalisatie aanvinken. Werkt prima vooralsnog, tenminste nog niet uitgeschakeld geweest, maar datklopt, want sinds oktober nog niet negatief.
Het systeem staat al sinds begin november ingesteld op time of use met de, zover ik toen wist, juiste instellingen.
Origineel dus import met de energiebelasting en heffingen van tibber (nu dus die 0,122) + 21%btw.
Bij export had ik ook het vinkje aanstaan dat bij export dezelfde instellingen als bij import gelden.

Ik vond het echter raar dat het systeem, zeker de afgelopen dagen, nooit exporteerde dus daarom ben ik verder gaan kijken.
Toen zag ik dus dat SE de export aanvullende kosten echt als kosten telt en een al laag tarief dus nog lager danwel negatief wordt met als gevolg dat SE niet exporteert.

Als ik de aanvullende export kosten als negatief aangeef (bijvoorbeeld -0,122) dan exporteert het systeem wel in de ochtend de overschot voor een goede prijs richting het net.

Kunt u voor mij kijken wat uw SE app aangeeft bij Weergave dagtarieven import en export (zelfde scherm als waar je tarieftype aangeeft en onderaan de negatieve tariefoptimalisatie aan zet).

Ik ben benieuwd of het bij mij wellicht gebugged is en bij u wel gewoon zowel import als export juist berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik denk dat als je aangeeft dat de exporttarieven gelijk zijn aan de importtarieven het grafiekje van de exporttarieven er niks toe doet.

Denk er ook aan dat het EMS rekening houdt met het verwachte gebruik. Mede dat bepaald of de accu ontladen wordt. Helaas kun je dat nergens zien.

Edit: nog eens gekeken, bij de exporttarieven zie je de kale stroomprijs zonder belasting etc.

[ Voor 14% gewijzigd door janne_nl op 07-04-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
janne_nl schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:27:
Ik denk dat als je aangeeft dat de exporttarieven gelijk zijn aan de importtarieven het grafiekje van de exporttarieven er niks toe doet.

Denk er ook aan dat het EMS rekening houdt met het verwachte gebruik. Mede dat bepaald of de accu ontladen wordt. Helaas kun je dat nergens zien.

Edit: nog eens gekeken, bij de exporttarieven zie je de kale stroomprijs zonder belasting etc.
Ik zie bij export tarieven (en import tarieven) een waarde die weldegelijk meeveranderd als ik de aanvullende kosten of belasting aanpas.

Als ik geen kosten of belasting bij de import invul dan staat bij weergaven dagtarief (import) de marktprijs.
Vul ik vervolgens de extra kosten en btw in dan krijg ik de all in prijs van tibber te zien bij weergave dagtarief.

Bij export begint dit hetzelfde, als ik geen aanvullende kosten of btw aangeef dan staat bij weergaven dagtarief de kale marktprijs.
Echter zodra ik bij export de aanvullende kosten en btw invul dan berekend SE deze als extra kosten, dus ipv te zeggen dat ik de all in prijs terug krijg zegt SE juist dat ik nog veel minder terug krijg.

EMS houdt zeker rekening met verbruik en SoC maar ook dit zou niets tegen moeten houden in mijn scenario, 's ochtends heb ik geen verbruikspiek in mijn verbruik patroon en zit ik op een SoC van zo'n 30 a 40% (van een 16kWh accu).

Bij u geeft weergave dagtarief dus de marktwaarde weer bij zowel import als export?
Mag ik vragen wat u exact heeft ingevuld bij de aanvullende kosten zowel import als export?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb geen idee wat er bij de exporttarieven staat.

Bij importtarief staat ongeveer hetzelfde als bij Tibber. Ik neem aan dat dat de tarieven zijn waar ik naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
janne_nl schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:17:
Ik heb geen idee wat er bij de exporttarieven staat.

Bij importtarief staat ongeveer hetzelfde als bij Tibber. Ik neem aan dat dat de tarieven zijn waar ik naar moet kijken.
Ik kijk op de SE app bij instellingen > Elektriciteitstarief > en dan staat bovenaan "Weergave dagtarieven".
Als de aanvullende importkosten en BTW correct staan ingesteld met zoals die nu bij Tibber gelden (0,122 en 21%) dan zie ik bij Weergave dagtarieven de exacte all in prijs zoals Tibber die ook rekent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAjiIXXJS2mFzfpP3MikNuzyMFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9tVoxwrPqCWPqYfyWJh3urv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar SE rekent dus echt de kosten voor export als kosten, dit is ook te zien in het rekenvoorbeeld bij het instellen van de tarieven.
Zoals hieronder te zien, SE gaat bij hun rekenvoorbeelden uit van een kaal tarief van 0,185 €/kWh, gooi daar de 0,122 en BTW overheen en je krijgt een all in import tarief van 0,371 €/kWh, klopt als een bus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWBE3IjsKp7ppNoOFd8D1krpG0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpPHBdW6XyHYYihGHFU9vGIA.jpg?f=fotoalbum_large

Echter wanneer je naar hetzelfde voorbeeld kijkt bij export dan worden de kosten echt als kosten gerekend, dus je krijgt minder voor je kWh, in het voorbeeld 0,05 €/kWh in plaat van de 0,371 €/kWh die Tibber daadwerkelijk uitkeert (uitgaande van minder verbruik dan opwek).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncWdWbk2HbzBupx5Vy_yFgf0mOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYy2NO9wb68mfaeKlJvr4TPe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het sowieso even bij SE neerleggen want hun menu lijkt niet compleet en lijkt vooral te focusen op meer opwek dan verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ding is wel dat je in de instellingen gezegd hebt (ik dan) dat de exporttarieven gelijk zijn aan de importtarieven. Dat is ook hoe ik de Solaredge EMS eigenlijk wel zie regelen.

Maar ik ben wel benieuwd naar wat Solaredge zegt. Die tarieven zijn trouwens pas een maand of wat zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
janne_nl schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:40:
Ding is wel dat je in de instellingen gezegd hebt (ik dan) dat de exporttarieven gelijk zijn aan de importtarieven. Dat is ook hoe ik de Solaredge EMS eigenlijk wel zie regelen.

Maar ik ben wel benieuwd naar wat Solaredge zegt. Die tarieven zijn trouwens pas een maand of wat zichtbaar.
Ook met de het vinkje "gebruik de importtarieven" komt SE uit op 0,05 €/kWh waar het 0,371 dient te zijn.
Ik maak nu een ticket aan bij SE, op installateurs portal wel onder de category "other" moeten gooien want er was geen echte optie waar dit fatsoenlijk onder valt.

[ Voor 13% gewijzigd door koenvds1 op 07-04-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Wat ik eigenlijk bedoel....waarom kijken bij de exporttarieven als we zeggen dat ze gelijk zijn aan de importtarieven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
janne_nl schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:08:
Wat ik eigenlijk bedoel....waarom kijken bij de exporttarieven als we zeggen dat ze gelijk zijn aan de importtarieven.....
Check, ook dan zouden ze in de dag weergave gelijk moeten zijn.
Als test zojuist import ingesteld op 0 aanvullende kosten en 0 BTW, en bij export checkbox gebruik import tarieven.
En dan staat bij weergave dagtarief zowel bij wel import als export de marktprijs (zoals ik zou verwachten).

Pas ik de aanvullende kosten bij import met 10ct aan dan gaan de import koste met 10ct omhoog ten opzichte van de marktprijs (wat ook klopt) maar gaat de export met 10ct naar beneden ten opzichte van de marktprijs (wat dus niet klopt, zou ook omhoog moeten gaan) dit allemaal zonder export aan te passen, gewoon vinkje aan laten staan.

En gezien hoe de ems bij mij regelt kan het bijna niet anders dan dat deze de foute export tarieven hanteert Mijn ems besloot laatst om niet te exporteren en de PV uit te schakelen wanneer de accu vol zat terwijl de prijs vanuit tibber nog niet negatief was. Op dat moment gaf de dagwaarde van SE wel een negatief tarief bij export aan.

Voor de zekerheid nu ook even de alle firmware updaten maar zover ik weet zou dit los moeten staan van het probleem (30min aan firmware updates, blij dat ik voor mijn werk bijna geen SE meer doe...)

[ Voor 25% gewijzigd door koenvds1 op 07-04-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
koenvds1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:19:
[...]

Als test zojuist import ingesteld op 0 aanvullende kosten en 0 BTW, en bij export checkbox gebruik import tarieven.
En dan staat bij weergave dagtarief zowel bij wel import als export de marktprijs (zoals ik zou verwachten).

Pas ik de aanvullende kosten bij import met 10ct aan dan gaan de import koste met 10ct omhoog ten opzichte van de marktprijs (wat ook klopt) maar gaat de export met 10ct naar beneden ten opzichte van de marktprijs (wat dus niet klopt, zou ook omhoog moeten gaan) dit allemaal zonder export aan te passen, gewoon vinkje aan laten staan.

En gezien hoe de ems bij mij regelt kan het bijna niet anders dan dat deze de foute export tarieven hanteert Mijn ems besloot laatst om niet te exporteren en de PV uit te schakelen wanneer de accu vol zat terwijl de prijs vanuit tibber nog niet negatief was. Op dat moment gaf de dagwaarde van SE wel een negatief tarief bij export aan.

Voor de zekerheid nu ook even de alle firmware updaten maar zover ik weet zou dit los moeten staan van het probleem (30min aan firmware updates, blij dat ik voor mijn werk bijna geen SE meer doe...)
Ik zie niet of je negatieve tariefoptimalisatie aan hebt staan
Onder Gaat in op 3 nov 2024 staat Dynamische tariefinstellingen en daaronder het menu negatieve tariefoptimalisatie staan is deze op aangezet?
Ook heb je niet het vinkje geplaatst bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten.
We willen je wel graag helpen maar volg dan wel het volledige stappenplan wat zowel koenvds1 alsmede janne_nl en ik heb aangegeven.
Zoals SolarEdge aangeeft kan je gebruik maken van het menu energietarief export als de inkoop en verkoopprijs niet hetzelfde zijn en anders gewoon het vinkje plaatsen
Een ander punt dat ik ook niet begrijp is dat je een losse HomeWizard kWh meter voor je omvormer hebt zitten om dc-spanning te meten. Wel kan ik het begrijpen als je zegt, heb een HomeWizard kWh meter zitten tussen de omvormer en de stroommeter in de meterkast. In dit geval ziet HomeWizard niet de communicatie tussen de batterij en de omvormer.
Geeft eens een totaaloverzicht van alle onderdelen vanaf de zonnepanelen tot aan de meterkast zodat we je kunnen volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
koenvds1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:19:
[...]

Het kan aan mij liggen maar volgens mij heb je de verkeerde verwachtingen (en ik heb het zelf niet draaien maar ga af op de marketing info). De bedoeling van negatieve tariefoptimisatie is voorkomen dat je exporteert als dat je geld kost. Oftewel: curtailment gaat aan in de omvormer zodat er nagenoeg geen overschot is, wanneer terugleveren geld kost.

Wat jij lijkt te verwachten is dat het systeem daarnaast de inhoud van je accu het net op gaat gooien als dat financieel interessant is. Nergens zie ik dat SE zo’n functie heeft. De bedoeling is dat het systeem je helpt om meer van je PV zelf te gebruiken. Dus het systeem regelt dat het verbruik uit je huis uit aangevuld wordt met energie in de accu als er onvoldoende PV vermogen is.

Het is geen trading systeem. Wel kun je zelf de accu op ontladen zetten, en dan komt er maximaal vermogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
THM0 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:05:
[...]

Het kan aan mij liggen maar volgens mij heb je de verkeerde verwachtingen (en ik heb het zelf niet draaien maar ga af op de marketing info). De bedoeling van negatieve tariefoptimisatie is voorkomen dat je exporteert als dat je geld kost. Oftewel: curtailment gaat aan in de omvormer zodat er nagenoeg geen overschot is, wanneer terugleveren geld kost.

Wat jij lijkt te verwachten is dat het systeem daarnaast de inhoud van je accu het net op gaat gooien als dat financieel interessant is. Nergens zie ik dat SE zo’n functie heeft. De bedoeling is dat het systeem je helpt om meer van je PV zelf te gebruiken. Dus het systeem regelt dat het verbruik uit je huis uit aangevuld wordt met energie in de accu als er onvoldoende PV vermogen is.

Het is geen trading systeem. Wel kun je zelf de accu op ontladen zetten, en dan komt er maximaal vermogen uit.
Tijdens de laatste roadshow van SE was uitgelegd dat SE dit wel doet.
PS:, sinds drie dagen heb ik een negatieve aanvullende kosten ingevuld en sindsdien levert SE terug naar het net vanuit de accu tijdens de ochten piek zoals ik zou verwachten, dus hij wil wel automatisch handelen maar hiervoor moet je dus de aanvullende export kosten zo invullen dat de dagtarieven overeenkomen met de echte waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
koenvds1 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:14:
[...]

Tijdens de laatste roadshow van SE was uitgelegd dat SE dit wel doet.
PS:, sinds drie dagen heb ik een negatieve aanvullende kosten ingevuld en sindsdien levert SE terug naar het net vanuit de accu tijdens de ochten piek zoals ik zou verwachten, dus hij wil wel automatisch handelen maar hiervoor moet je dus de aanvullende export kosten zo invullen dat de dagtarieven overeenkomen met de echte waarde.
Nu begrijp ik het niet meer. Gisteren geef je aan dat de SolarEdge app zijn werk niet doet. Een aantal mensen op het forum willen je helpen en nu zeg je dat alles wel werkt. Bovendien geeft je aan dat je blij bent in je werk weinig meer hoeft te werken met SE producten en dat je een roadshow van SE hebt bijgewoond. Wie hou je nu voor de gek. Voor mij is dit hoofdstuk gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845
  • Laatst online: 14:37

845

Drwho1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:51:

....
Is dit nog steeds? Welke firmware draait er op jouw omvormer?

Ik heb sinds afgelopen vrijdag (sinds bijplaatsen batterijen) wat vage problemen die grof overeenkomen met wat jij beschrijft. De installatie draait echter lokaal prima, monitoring werkt niet, modbus TCP niet. Na een reset leek alles het weer een paar uur te doen.
De installateur is goed bezig met SE lastig vallen, maar er is nog geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
clodders schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:35:
[...]

Ik zie niet of je negatieve tariefoptimalisatie aan hebt staan
Onder Gaat in op 3 nov 2024 staat Dynamische tariefinstellingen en daaronder het menu negatieve tariefoptimalisatie staan is deze op aangezet?
Ook heb je niet het vinkje geplaatst bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten.
We willen je wel graag helpen maar volg dan wel het volledige stappenplan wat zowel koenvds1 alsmede janne_nl en ik heb aangegeven.
Zoals SolarEdge aangeeft kan je gebruik maken van het menu energietarief export als de inkoop en verkoopprijs niet hetzelfde zijn en anders gewoon het vinkje plaatsen
Een ander punt dat ik ook niet begrijp is dat je een losse HomeWizard kWh meter voor je omvormer hebt zitten om dc-spanning te meten. Wel kan ik het begrijpen als je zegt, heb een HomeWizard kWh meter zitten tussen de omvormer en de stroommeter in de meterkast. In dit geval ziet HomeWizard niet de communicatie tussen de batterij en de omvormer.
Geeft eens een totaaloverzicht van alle onderdelen vanaf de zonnepanelen tot aan de meterkast zodat we je kunnen volgen.
De installatie bestaat uit een SE5000H-RWS00BEO4 in combinatie met een LG Chem 16kWh accu en 10 panelen met een totaal DC vermogen van 4500Wp.

Deze installatie hangt achter een homewizard kWh meter.
Dus alle wat de omvormer aan AC vermogen doet kan ik hierin terug zien.

Op DC niveau kijk ik enkel naar wat SE in de App aangeeft, maar ik kan dus aan de hand van de twee AC metingen duidelijk zien wanneer SE mijn eigen verbruik dekt (DNO meter op 0), de accu vanuit het net importeerd (DNO meter en homewizard SE meter zien import) of naar het net exproteert (DNO meter en homewizard SE meter zien export).

Negatieve tarief optimalisatie staat aan en werkt, dit is niet het probleem.
Hieronder ook een screenshot waarop te zien ik dat het vinkje "gebruik de import instellingen" bij export tijdelijk weer aan staat, wanneer dat vinkje aan staat berekend SE de tarieven die ook in de screenshots te zien zijn. Hier zit mijn vraagstuk, ik denk dat de berekening die SE hanteert voor de aanvullende kosten van de export niet klopt en daarom niet dan wel nauwelijks exporteert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at9WO-hcwW4Qi4FjkFkRTiK6r_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAm1KJq6pv9BLvsH1hkcUg4M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKU4wdT6fq4xXN1Plth9BbAqw08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEPrjlVDH3PCdM3ErQRDyM2h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tQL70A8BJPrX5dxxPOgUSRv3gU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWxhuIgFTtanTzLDqNP8wOYy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57dlUetGQaNGPa7AZVG_H5JCr94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ef22YltLreqm7m0e4WhRqxmv.jpg?f=fotoalbum_tile
clodders schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:14:
[...]
Nu begrijp ik het niet meer. Gisteren geef je aan dat de SolarEdge app zijn werk niet doet. Een aantal mensen op het forum willen je helpen en nu zeg je dat alles wel werkt. Bovendien geeft je aan dat je blij bent in je werk weinig meer hoeft te werken met SE producten en dat je een roadshow van SE hebt bijgewoond. Wie hou je nu voor de gek. Voor mij is dit hoofdstuk gesloten
Excuses voor de onduidelijkheid, het werkt via een omweg wat niet het geval zou zijn, het zou gewoon moeten werken als je het vinkje aanzet om de aanvullende kosten van import te gebruiken.
Het werkt nu enkel omdat ik bij opzet een verkeerde waarde bij aanvullende kosten export gebruik.

Betreft stukje minder SE en roadshow, sorry voor de offtopic hierin, maar van oudsher werkte ik veel met SE, tegenwoordig niet meer maar vind het wel belangrijk om bij te blijven, ook vanwege mijn thuis installatie, vandaar wel naar de roadshow, SE blijft een topproduct in mijn ogen maar ik zit voortaan in de utility scale PV projecten en daar ga je geen SE vinden.

Maar sorry dat ik het niet altijd even duidelijk heb verwoord, ik heb dus eigenlijk maar 1 vraag/opmerking, dat ik denk dat de export berekening niet klopt, en die vraag ligt nu ook bij SE dus wat mij betreft zetten we dit vraagstuk ook even aan de kant en ik kom er wel op terug als SE antwoord geeft.

Ik vroeg mij vooral af of het enkel bij mij was dat het berekende export tarief niet lijkt te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
koenvds1 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:52:
[...]

De installatie bestaat uit een SE5000H-RWS00BEO4 in combinatie met een LG Chem 16kWh accu en 10 panelen met een totaal DC vermogen van 4500Wp.

Deze installatie hangt achter een homewizard kWh meter.
Dus alle wat de omvormer aan AC vermogen doet kan ik hierin terug zien.

Op DC niveau kijk ik enkel naar wat SE in de App aangeeft, maar ik kan dus aan de hand van de twee AC metingen duidelijk zien wanneer SE mijn eigen verbruik dekt (DNO meter op 0), de accu vanuit het net importeerd (DNO meter en homewizard SE meter zien import) of naar het net exproteert (DNO meter en homewizard SE meter zien export).

Negatieve tarief optimalisatie staat aan en werkt, dit is niet het probleem.
Hieronder ook een screenshot waarop te zien ik dat het vinkje "gebruik de import instellingen" bij export tijdelijk weer aan staat, wanneer dat vinkje aan staat berekend SE de tarieven die ook in de screenshots te zien zijn. Hier zit mijn vraagstuk, ik denk dat de berekening die SE hanteert voor de aanvullende kosten van de export niet klopt en daarom niet dan wel nauwelijks exporteert.

[Afbeelding]

[...]

Excuses voor de onduidelijkheid, het werkt via een omweg wat niet het geval zou zijn, het zou gewoon moeten werken als je het vinkje aanzet om de aanvullende kosten van import te gebruiken.
Het werkt nu enkel omdat ik bij opzet een verkeerde waarde bij aanvullende kosten export gebruik.

Betreft stukje minder SE en roadshow, sorry voor de offtopic hierin, maar van oudsher werkte ik veel met SE, tegenwoordig niet meer maar vind het wel belangrijk om bij te blijven, ook vanwege mijn thuis installatie, vandaar wel naar de roadshow, SE blijft een topproduct in mijn ogen maar ik zit voortaan in de utility scale PV projecten en daar ga je geen SE vinden.

Maar sorry dat ik het niet altijd even duidelijk heb verwoord, ik heb dus eigenlijk maar 1 vraag/opmerking, dat ik denk dat de export berekening niet klopt, en die vraag ligt nu ook bij SE dus wat mij betreft zetten we dit vraagstuk ook even aan de kant en ik kom er wel op terug als SE antwoord geeft.

Ik vroeg mij vooral af of het enkel bij mij was dat het berekende export tarief niet lijkt te kloppen.
Laatste poging staat de Negatieve tariefoptimalisatie aan? Dit laat je niet zien bijgaand plaatje wil ik gaar zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXXWU-s9iOOtTilj66Ml-i3h2kY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uw89zdz1am8oNt8E0Ae4Vt8D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door clodders op 08-04-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
clodders schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:02:
[...]

Laatste poging staat de Negatieve tariefoptimalisatie aan? Dit laat je niet zien
Op de eerste screenshot van de vorige post is onderaan te zien dat negatieve tariefsoptimalisatie aan staat.

In de vorige post is het niet te zien vanuit de thumbnail, enkel als je erop klikt dus voor de zekerheid hieronder de zelfde afbeelding in het groot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I_1BngLQtEwV7ISlGRTtgAZhtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAm1KJq6pv9BLvsH1hkcUg4M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door koenvds1 op 08-04-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Bij levert SE se accu inhoud terug ongeveer een half uur voor de opwek start.

Importtarief ingegeven en aangegeven export gelijk aan importtarieven, alsmede negatieve tariefoptimalisatie.

Werkt dus als een zonnetje (pun intended). Zelfs in de winter een keer gehad dat de accu op 20ct gevuld was en met 60ct geleegd werd.

Wat bij exporttarief staat lijkt vreemd, maar ik heb aangegeven dat ze gelijk zijn, dus wellicht kijken ze (ik in ieder geval niet) er niet naar.

[ Voor 18% gewijzigd door janne_nl op 08-04-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
janne_nl schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:56:
Bij levert SE se accu inhoud terug ongeveer een half uur voor de opwek start.

Importtarief ingegeven en aangegeven export gelijk aan importtarieven, alsmede negatieve tariefoptimalisatie.

Werkt dus als een zonnetje (pun intended). Zelfs in de winter een keer gehad dat de accu op 20ct gevuld was en met 60ct geleegd werd.

Wat bij exporttarief staat lijkt vreemd, maar ik heb aangegeven dat ze gelijk zijn, dus wellicht kijken ze (ik in ieder geval niet) er niet naar.
Bij mij zijn ze enkel gelijk als ik geen aanvullende kosten ingeef, dan geven ze beide de kale marktprijs.

Wanneer ik aanvullende kosten ingeef bij import en bij export aanvink om de kosten van import te gebruiken dan stijgen de import kosten (klopt) en dalen de export tarieven (klopt op).

Bij mij zijn ze dus in tegenstelling tot bij u niet gelijk, lijkt dus echt een bug in mijn installatie.

Zou u 2 screenshots willen sturen van de import en export tarieven zoals u ze in de dag weergaven ziet op de SE app? Dan kan ik SE het verschil laten zien.

Sorry las uw post verkeerd, bij u dus ook vreemde exporttarieven maar functioneert alles wel.

[ Voor 4% gewijzigd door koenvds1 op 08-04-2025 12:18 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.