Expertise gezocht: Hyundai + SolarEdge opbrengst laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skinnieh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-08 15:59
Goedenavond,

Wij hebben al sinds Juni 2022 een installatie van Hyundai + SolarEdge omvormer en optimizers. In eerste instantie hield ik met niet echt bezig met de opbrengst, maar sinds ik de boel in Home Assistant heb geknald ben ik me wat meer gaan verdiepen in de performance. Needless to say, 't performed niet as advertised.

Ik ben op zoek naar wat expertise die mij mogelijk wat pointers kunnen geven over waarom 't niet presteert (helemaal omdat zelfs SolarEdge Designer overeenkomt met de data uit de offerte). Alvast bedankt!

Systeem:
  • 14x Hyundai PERC Shingled HiE-S400VG Full Black (1719x1140)
  • 1x SolarEdge SE5K 3-fase
  • 14x SolarEdge Power Optimizer S500B
Plaatsing:
  • 10 panelen liggen aan de oost kant (azimuth 103 en 47 graden helling)
  • 4 panelen aan de west kant (azimuth 283 en 47 graden helling)
Er staan aan de west kant wel wat bomen op de parkeerplaats die best groot zijn en later op de dag wat schaduw kunnen geven, aan de oostkant is 't vrij snel volledig in de zon.

Geschatte opbrengst volgens offerte:
  • Geschatte elektriciteitsproductie in het eerste jaar: 4653 kWh
  • Lineaire degradatie van 0,55% per jaar met na 25 jaar gegarandeerd vermogen van 84.8%
Daadwerkelijke opbrengst:
  • 2023: 2540 kWh
  • 2024: 2480 kWh
  • … daadwerkelijke opbrengst is 53.7% van 4653
Overigens, het bedrijf die 't heeft geplaatst heeft een "opbrengst garantie"van 90% van 3 jaar en wij zitten nog binnen de tijd.

Lucht foto vd zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXYnJZpu4Ufbq8IFe87OtdEqSYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQWjVbcXzU2yXOX9qCqPfuCf.png?f=fotoalbum_large

Plus ik heb de boel zo accuraat mogelijk in SolarEdge Designer geknald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0rOBdhRpD-uyD7WH2jPTo7Sdtc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bDEqWlQqaCPR2CM6jmFJaiu1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkQiPvW1jGNmprz5tsgNXvV1lns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WUKmcom05hjWmy0xtiXFrkIe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VjyfvTI3qz6qhlPjjuhFzICt3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4VOb29WgZtJyBz2pdlGr0suo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kNnFfHZTW-C5rbs_CD-Js3SeaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sSzaVmtVPySx2g7KTHwbWBYt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pINIDJKCW667rcDwQ6lNnBbRsdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xQ4MPl3KHk1RrdKpxRqFe2p1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OY19Pph5rjaESnWhIg8VeAF9SsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKfN9tqg5ETZjsMDhygS2eO7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g82fVr2aCXYpKXlI03DYCLprj3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nz5hDJC9G4xuZyW97rprvwaG.png?f=fotoalbum_large

Overzichtje van 3 dagen opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sY909K8sTXq_27Wklc-ydxfw4dg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KNG4uz6PLD85nJD3PVfiJAT6.png?f=user_large

SKiNNiEH

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De middelvinger van een slecht ontworpen solaredge systeem.

De technische uitleg waarom dit mis gaat vind je in de start post van het SE-topic.

Het systeem gaat zeer, zeer sterk verbeteren met de SE5K Short string omvormer. Maar zelfs voor die omvormer zijn de 4 op het west dak eigenlijk gewoon te weinig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:54

JCS

Wat @Ronald zegt, slecht ontworpen. Maar zelfs dan presteert het in de ochtend een stuk slechter dan ik zou verwachten.

Weet je zeker dat er S500B optimizers zijn geplaatst. En niet stiekem S500 of S440. De boel komt pas op stoom als zowel oost als west in de zon ligt, terwijl 10x S500B op oost in de ochtend ook net aan zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Yup, oost draait ook niet goed. maar dan moeten we richting de optimizer grafieken...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:37
JCS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:38:
Wat @Ronald zegt, slecht ontworpen. Maar zelfs dan presteert het in de ochtend een stuk slechter dan ik zou verwachten.

Weet je zeker dat er S500B optimizers zijn geplaatst. En niet stiekem S500 of S440. De boel komt pas op stoom als zowel oost als west in de zon ligt, terwijl 10x S500B op oost in de ochtend ook net aan zou moeten werken.
Je kan in de web portal zien welke optimizers je hebt, als je in het dashboard de nieuwe dashboard layout kiest kun je rechtsonderin optimizers / omvormer openklikken en zien welke optimizers je hebt.

Wel sneu voor TS dat het zo slecht ontworpen is... Korte string (Zoals suggestie gegeven) en eventueel op west wat panelen bij leggen...

Ben vooral benieuwd naar het verhaal van de installateur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Laatst online: 15-09 12:13
Slecht ontworpen einde verhaal.
Met een short string omvormer, en alles in één string zal je al de ene kant verbeteren in opbrengst.
Hopelijk kan je op de andere kant ook nog extra panelen kwijt.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skinnieh
Bedankt voor de reacties!

De omvormer volgens de SolarEdge web portal: SE5K-RW0TEBEN4

En de optimizers kan ik alleen maar het volgende vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DWjIzU1E4mqPD2U_kK6l_Yepuk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u2tvVku8lmaw8t8fDh5zEhL1.png?f=user_large

SKiNNiEH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skinnieh
Van de SolarEdge website:
S500: ondersteunt zonnepanelen tot 500 Wp, Isc 15 A, 60 V
S500B: ondersteunt hoogspanningspanelen met 500 Wp ingangsvermogen, Isc 15 A en een ingangsspanning van 125 V

Als ik dan de gegevens van een paneel erbij pak, zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNuK2RV1lh0WDt3lmBrQZXro6sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/noqvfeXED2HKze9F68x5UTYs.png?f=fotoalbum_large

Oftewel... dan is 't dus geen S500B?

SKiNNiEH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Laatst online: 15:08

Smoke

Maverick Reploid

Dat zijn inderdaad S500 optimizers, grote blunder van de installateur. Hiervan moeten er ook minimaal 16 in de string zitten dus dit komt de designer al niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:37
Wat stond in de offerte van de leverancier? Dit is zo dubbel fout.... maar wel vervelend aangezien optimizers vervangen veel werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wat er ook in de offerte stond boeit nu niet meer. Dit is geen ondersteund ontwerp… voldoet niet aan datasheet en komt niet door designer heen. Dus installateur heeft echt heel erg niet voldaan aan wat verwacht mag worden: een systeem wat goed ontworpen is.

S500 Verklaard waarom de middelvinger zo extreem is met de zon aan de oost zijde.

De optimizers moeten vervangen worden… ook als er op west iets bij kan, maar zo oogt het niet.
De omvormer absoluut ook: 6% yield wordt voor gewaarschuwd en het is eigenlijk altijd zwaar onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Ik ben solaredge fan hé, begrijp me niet verkeerd.

Maar kosten efficiency hier moeten de optimizers ook nog eens vervangen worden.
Als je installateur hier niet mee wilt in het verhaal, optimizers uithalen en klassieke string omvormer halen.
Of heb je zoveel last van schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nock372 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:35:
Ik ben solaredge fan hé, begrijp me niet verkeerd.

Maar kosten efficiency hier moeten de optimizers ook nog eens vervangen worden.
Als je installateur hier niet mee wilt in het verhaal, optimizers uithalen en klassieke string omvormer halen.
Of heb je zoveel last van schaduw?
Nee, installateur heeft niets te willen… hij heeft een spetterend ondeugdelijk product geleverd en dient het gewoon op te lossen… de enorme hap gederfde inkomsten zou daar op moeten komen. Zomer - Najaar 2022 was gruwelijk duur en dit heeft dus echt veel geld gescheeld.

Er zijn geen excuses… 80V optimizers (p505 of s500b) en se5k-short-string waren gewoon te koop… ik had die omvormer een vol jaar eerder

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 01-04-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Ronald schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:37:
[...]

Nee, installateur heeft niets te willen… hij heeft een spetterend ondeugdelijk product geleverd en dient het gewoon op te lossen… de enorme hap gederfde inkomsten zou daar op moeten komen. Zomer - Najaar 2022 was gruwelijk duur en dit heeft dus echt veel geld gescheeld.
Volledig gelijk!, Zelf installateur hier en zulke dingen zou ik niet durven opleveren.
Maarja ik hoor en kom veel andere zaken tegen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nock372 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:39:
[...]

Volledig gelijk!, Zelf installateur hier en zulke dingen zou ik niet durven opleveren.
Maarja ik hoor en kom veel andere zaken tegen..
@teacher en ik hebben het SE-topic geschreven vanwege de gebrekkige ontwerpen die ons hier om de oren blijven vliegen. Ik heb in deze ook geen goed woord voor SE overigens: dit kan opgemerkt worden met data analyse en support zou installateurs hiervoor op het matje kunnen roepen.

Waarom? SE gooit zijn naam te grabbel door dit te laten etteren…

Maar niet iedereen bij SE-support snapt dit issue … ze mogen me uitnodigen

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 01-04-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Ronald schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:42:
[...]

@teacher en ik hebben het SE-topic geschreven vanwege de gebrekkige ontwerpen die ons hier om de oren blijven vliegen. Ik heb in deze ook geen goed woord voor SE overigens: dit kan opgemerkt worden met data analyse en support zou installateurs hiervoor op het matje kunnen roepen.

Waarom? SE gooit zijn naam te grabbel door dit te laten etteren…

Maar niet iedereen bij SE-support snapt dit issue … ze mogen me uitnodigen
Er zijn er gelukkig nog enkelen bij solaredge die dit wel snappen.
helaas de laatste 2 jaar veel support verschoven naar India of consorten en de kennis is daar ook wel op achteruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is echt wel een beetje zonde ja.

Hoe kan je dit snel fixen?
4 panelen erbij op west, en de omvormer omruilen voor een short string.
Betalen voor de extra panelen en optimizers en bevestiging, niet betalen voor arbeid en omvormer,

En lees dus vooral even de startpost door van Het grote SolarEdge topic
Dan kom je ook wat beter beslagen ten ijs richting de installateur.

[ Voor 48% gewijzigd door teacher op 01-04-2025 23:05 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skinnieh
Thx voor de input allemaal. Bizar dat ze gewoon verkeerde optimizers hebben geplaatst. Heb 't door de designer gegooid, alles rood.

In de offerte staat S500B, daar heb ik dan ook voor betaald... zou een no brainer moeten zijn? Tevens hebben ze 't over die "3 jaar opbrengst garantie van 90% en klant tevredenheid van 100%" (ben benieuwd!) dus als een short string omvormer icm die S500B de oplossing is dan zal ik dat zeker aankaarten.

Meer panelen is wel een ding.. misschien kan ik er nog 4 kwijt op 't westen want daar zit een dakkapel. Als dat echt de boel tot leven gaat wekken wil ik 't wel overwegen aangezien panelen goedkoop zijn tegenwoordig.

SKiNNiEH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skinnieh
Ben nu in gesprek met de installateur, maar pas begin fase.

Even voor mijn beeldvorming, nu is mijn systeem niet compatibel met 14x S500, wat scenarios:

1. Stel ze vervangen alleen de optimizers voor 14x S500B
2. Stel ze laten de S500's zitten en vervangen de omvormer voor een short string

In beide gevallen is de installatie volgens de designer compatibel, gaan die geschatte waarden uit het designer raport dan kloppen?

SKiNNiEH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nee, je hebt te weinig panelen op west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skinnieh
Roger that, maar dan zoals je eerder zei die short string omvormer is steeds nodig ook al kom ik met meer panelen boven de minimaal 16x S500 uit?

SKiNNiEH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Heb je toevallig de startpost van het solaredge topic gelezen? Echt even doen.

Je wil voldoende gelijktijdig beschenen panelen per richting. Jouw hele probleem is dat jouw losse groepen panelen niet zelfstandig het benodigde stringvoltage kunnen halen. Met een shortstring die 375v nodig heeft en 60v optimizers wil je minimaal 8 panelen (7 kan, maar dan heb je geen schaduwmanagement) per kant.

Je kan dit ook zien in je grafieken: dat korte moment dat beide groepen beschenen worden, knalt de opbrengst omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 04-04-2025 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@skinnieh uitgaande van s500b. 4x 80V geeft 320 van de 375.

De 10 op oost moeten dan elk 55/10V 5,5V maken als de zon alleen op west schijnt.

Verhouding 1:14.

Dat gaat bijna altijd lukken maar bij deelschaduw over de 4 panelen gaat de verhouding snel omlaag.
Een half paneel met weinig opbrengst dan moeten de 10 ineens 95V aanleveren

1:10-1:20 verhouding afhankelijk van het weer.

Dus ook met de short string is s500b marginaal

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 05-04-2025 06:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skinnieh
Goedemorgen, de installateur heeft gisteren gratis de omvormer vervangen voor een short string variant. Ik begrijp nu goed dat de panelen aan de west kant met z'n vieren niet genoeg voltage kunnen leveren om zelfs die short string aan de gang te houden zodra oost compleet in de schaduw ligt, maar wij hebben aan die kant een uitdaging om er nog 3 panelen bij te plaatsen. Perfect zal 't niet worden, maar ik verwacht op z'n minst een veel langere running time van die nieuwe omvormer en betere metrics. De tijd zal 't leren.

In ieder geval heel erg bedankt iedereen voor de input en tips (zoals de designer etc), ik heb een hoop geleerd en kon dmv een hoop feiten en data goed voor de dag komen met mijn "case" bij de installateur... die overigens heel accuraat en netjes hebben gehandeld.

SKiNNiEH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@skinnieh nette uitkomst voor nu. Houdt in de gaten wat er gebeurd…

Het kost meestal een hoop meer moeite om een installateur te overtuigen…. Dus dit is netjes

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald op 23-05-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik ben heel benieuwd naar de grafieken op een zonnige dag. Dit gaat namelijk zeker schelen, maar je zal een inzakkende grafiek houden.

Pagina: 1