Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Niet heel gek ergens. De installateur krijgt ook een vergoeding vanuit SolarEdge.janne_nl schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:09:
Ligt blijkbaar heel erg aan de installateur. Al 2 keer een optimizer vervangen gekregen zonder bijbetaling.
Maar is altijd lastig de kwestie arbeid en garantie. Check je getekende offerte en voorwaarden.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Zonder verdere details over type optimizer, paneel en ligging is een dergelijk comment echt niet nuttig.WVL_KsZeN schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:05:
Hier al een derde optimizer stuk.. de kwaliteit is echt bedroevend.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Och, dat weet ik niet. Deze dingen horen, in welke vorm dan ook, toch niet zo vaak stuk te gaan? Ik heb er nu 1, maar hoeveel meer volgen er?Ronald schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:06:
[...]
Zonder verdere details over type optimizer, paneel en ligging is een dergelijk comment echt niet nuttig.
-= Very annoying forum person =-
Is dat normaal? Zijn er nog andere manieren om erin te komen?
Hebben ze een pc-app die via rs-485 of ethernet werkt?
De installateur is failliet.
Ik dacht dat het drama van defecte optimizers intussen wel opgelost zou zijn.master_viper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:14:
[...]
Och, dat weet ik niet. Deze dingen horen, in welke vorm dan ook, toch niet zo vaak stuk te gaan? Ik heb er nu 1, maar hoeveel meer volgen er?
Sinds 2016 zijn zo ongeveer alle 20 optimizers wel een keer vervangen, sommige meerdere keren.
Altijd wel zonder kosten door installateur vervangen maar de contructie van je dak en je dak(pannen) knapt er niet op.
Een ander, goedkoop, eenvoudig systeem op ander zijde van de woning sinds 2018 nog nooit problemen gehad.
ik heb dit ook als ik mijn mobiele telefoon gebruik, als ik mijn tablet gebruik dan werkt het wel prima.jeroen3 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:33:
Ik probeer bij iemand die 4 optimizers kapot heeft in te loggen in de omvormer, maar er komt vrijwel geen wifi uit. Je moet je telefoon echt tegen de omvormer drukken voor 1 balkje van zijn wifi. Dat is natuurlijk een probleem.
Is dat normaal? Zijn er nog andere manieren om erin te komen?
Hebben ze een pc-app die via rs-485 of ethernet werkt?
De installateur is failliet.
Misschien dat is proberen?
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Het waren 11 P404 optimizers met een 4 panelen op oost, 4 op zuid en 3 op west. De 404 hoge spanning optimizers omdat het geen 6 panelen per richting zijn.Ronald schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:06:
[...]
Zonder verdere details over type optimizer, paneel en ligging is een dergelijk comment echt niet nuttig.
De vorige 2 zijn vervangen door een ander type : P485.
SolarEdge stuurt nu weer een nieuwe op.. ik verwacht ook weer een 485. Zijn er kwaliteitsproblemen met de 404's?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dat idee heb ik wel ja -- Edit: combi van optimizer met paneel is blijkbaar bepalender --.WVL_KsZeN schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:07:
[...]
Het waren 11 P404 optimizers met een 4 panelen op oost, 4 op zuid en 3 op west. De 404 hoge spanning optimizers omdat het geen 6 panelen per richting zijn.
De vorige 2 zijn vervangen door een ander type : P485.
SolarEdge stuurt nu weer een nieuwe op.. ik verwacht ook weer een 485. Zijn er kwaliteitsproblemen met de 404's?
Hier 14 panelen en initieel lagen daar allemaal P404's onder. In 2017 gelegd en wij hebben dit huis gekocht in 2023. Ben inmiddels self-installer van ons eigen systeem, gezien de installateur failliet is gegaan. Genoeg kennis(in omgeving) om dat zelf te doen.
Zie in de logs dat er al 5 optimizers vervangen zijn inmiddels. 3 maal door nieuwe P404, 1 maal P485 en 1 maal P300. Nu weer RMA lopen voor 2x P404's die gesneuveld zijn. Brengt het totaal op 7 in 8 jaar tijd.
[ Voor 9% gewijzigd door Axel op 11-03-2025 19:24 ]
Ik zie dat het serialnummer BE0TEBEN4 is. Ik lees dat deze voor belgie is gemaakt. Zou deze ook gewoon in nederland werken?
p300 is een optimizer die niet in een string met p404/p485 gebruikt mag worden... dus daar is iets fout gegaan...Axel schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:56:
[...]
Dat idee heb ik wel ja. Hier 14 panelen en initieel lagen daar allemaal P404's onder. In 2017 gelegd en wij hebben dit huis gekocht in 2023. Ben inmiddels self-installer van ons eigen systeem, gezien de installateur failliet is gegaan. Genoeg kennis(in omgeving) om dat zelf te doen.
Zie in de logs dat er al 5 optimizers vervangen zijn inmiddels. 3 maal door nieuwe P404, 1 maal P485 en 1 maal P300. Nu weer RMA lopen voor 2x P404's die gesneuveld zijn. Brengt het totaal op 7 in 8 jaar tijd.
p404 is een optimizer die zeker aan het einde van de officiële leverbaarheid maar met weinig panelen overweg kon... Hij mag niet echt veel stroom verwerken. Isc voor p404 is in docs nu iets hoger dan toen, maar p484 is nog steeds maar 11A Isc.
Het is nogal makkelijk azijnpissen... maar als er hoge uitval is in een systeem dan gaat er gewoon iets niet goed. De meeste SE systemen werken gewoon prima... (mits goed ontworpen, dat gaat ook regelmatig mis...)
Als men dan geen details kan/wil geven... dan is de hele discussie nutteloos... want niemand kan er iets van leren.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Oh! Dan ga ik daar ook even induiken, thanks.Ronald schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:47:
[...]
p300 is een optimizer die niet in een string met p404/p485 gebruikt mag worden... dus daar is iets fout gegaan...
De installatie is hier gevoelsmatig ook een bende (geweest), is gebeurd voor dat wij dit huis kochten. Toen wij het net gekocht hadden was de leverancier nog niet failliet, zijn ze dak op geweest om 1 optimizer te vervangen en toen vielen ze hun eigen collega’s af die het destijds hadden gelegd. Omdat het “prutswerk” was. Wat bedoel je met geen details willen geven? Ik?Het is nogal makkelijk azijnpissen... maar als er hoge uitval is in een systeem dan gaat er gewoon iets niet goed. De meeste SE systemen werken gewoon prima... (mits goed ontworpen, dat gaat ook regelmatig mis...)
Als men dan geen details kan/wil geven... dan is de hele discussie nutteloos... want niemand kan er iets van leren.
Een aantal anderen zeker ;-)Axel schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:54:Wat bedoel je met geen details willen geven? Ik?
Op ons vorige huis liggen sinds april 2017 12x p404 met Sunpower X20-327-BLK panelen aangesloten op een SolarEdge 3680 HD-Wave.
Tot op heden zijn daar nog geen p404 optimizers vervangen.
[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 11-03-2025 19:26 ]
8x Trina Solar 400WP Vertex S TSM-400DE09.08 panelen
8x P401 Optimizer
1x SolarEdge 3000 HD Wave omvormer
Er is een paar weken geleden 1 optimizer overleden, die kan tijdens het pairing proces niet meer gevonden worden, de omvormer vindt er nog maar 7. Installateur failliet, ticket bij SolarEdge geopend, reactie: we gaan 2 nieuwe optimizers sturen, want 1 is overleden en 1 andere geeft een slechte opbrengst.
Prima, alleen… dit was 2 weken geleden en sindsdien hoor ik niks meer. Hoelang duurt het voordat ze de nieuwe optimizers sturen?
Uiteraard heb ik dit gevraagd, maar ik krijg geen reactie en kan telefonisch niemand aan de lijn krijgen. Omdat met uitval van 1 optimizer mijn omvormer kennelijk niet meer aanslaat, doen de panelen ondertussen al weken niks.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jstO1ZtyusnQUrhCUg9BprG7.jpg?f=user_large)
1.1.7 is overleden, 1.1.8 presteert slecht volgens de medewerker zouden dus beide nieuwe voor komen. Is 1.1.5 dan niet ondertussen ook aan het overlijden?
Dat vreesde ik al. Weet je wellicht wat ongeveer de doorlooptijd is van een SolarEdge RMA ticket? Ik kan er allemaal makkelijk zelf bij en zodra ze er zijn hang ik ze er zelf onder, maar ik zie al weken staan ‘rma approved, awaiting shipping’.Ronald schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:51:
@thaan Je systeem kan met 6 optimizers niet in bedrijf komen. 360V van de benodigde 380/400V afhankelijk van firmware.
Dus eerst die 2 vervangen, daarna verder kijken.
Ik heb ondertussen overigens de academy gevolgd en een eigen installateursaccount gemaakt. Ik heb ze ook gevraagd de set over te zetten naar mijn eigen installateurs id, maar ook daar dus nog geen antwoord op.
Als je installateur account is goedgekeurd moet je de transfer aanvragen via dit formulier. Dan is het in enkele dagen geregeld.thaan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:08:
[...]
Dat vreesde ik al. Weet je wellicht wat ongeveer de doorlooptijd is van een SolarEdge RMA ticket? Ik kan er allemaal makkelijk zelf bij en zodra ze er zijn hang ik ze er zelf onder, maar ik zie al weken staan ‘rma approved, awaiting shipping’.
Ik heb ondertussen overigens de academy gevolgd en een eigen installateursaccount gemaakt. Ik heb ze ook gevraagd de set over te zetten naar mijn eigen installateurs id, maar ook daar dus nog geen antwoord op.
Waar vind ik mijn installateurs id? Ik gokte op het nummer in de url van de profiel pagina, maar aangezien het formulier me vervolgens €99 wilde laten betalen, ben ik niet verder gegaan.Axel schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:11:
[...]
Als je installateur account is goedgekeurd moet je de transfer aanvragen via dit formulier. Dan is het in enkele dagen geregeld.
Inloggen op monitoring met je installer account. Als die goedgekeurd is (!), rechtsbovenin op je accountnaam klikken --> Mijn account en daar vind je het in 2e veld je account ID.thaan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:32:
[...]
Waar vind ik mijn installateurs id? Ik gokte op het nummer in de url van de profiel pagina, maar aangezien het formulier me vervolgens €99 wilde laten betalen, ben ik niet verder gegaan.
Kosten bedragen inderdaad 99 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 11-03-2025 21:47 ]
Dank, die had ik niet gezien, maar is inderdaad hetzelfde als in de URL!Axel schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:44:
[...]
Inloggen op monitoring met je installer account. Als die goedgekeurd is (!), rechtsbovenin op je accountnaam klikken --> Mijn account en daar vind je het in 2e veld je account ID.
Kosten bedragen inderdaad 99 euro.
Nu hopen dat ik ooit nog eens die RMA optimizers ga ontvangen…
Support chat al eens benaderd?thaan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:01:
[...]
Dank, die had ik niet gezien, maar is inderdaad hetzelfde als in de URL!
Er is geen doorkomen aan de bot in de chat, de link die je per sms krijgt al je belt leidde naar de Duitse chat waar wél een medewerker te spreken was, en die gaf aan nog 5 á 6 dagen. Mocht je nog een andere manier hebben om iemand te bereiken bij SolarEdge dan kan ik dat volgende week nog proberen..
Toevallig had ik ook een kapotte S440 optimizer. Vrijdag aangemeld op mijn self-installer account, gisteren bezorgd.thaan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:01:
[...]
Dank, die had ik niet gezien, maar is inderdaad hetzelfde als in de URL!
Na 2 seconden een harde knal in de omvormer en de aardlekautomaat in de meterkast uit.
SolarEdge is het op dit moment aan het onderzoeken, bekabeling van en naar omvormer en tussen de accu's is in orde.
Iemand ervaring hiermee?
Is dit misschien ook het geval voor de Alerts knop? Want die mis ik ook. Ik kom eigenlijk nooit op de portal, maar die knop mis ik nu dus ook.beefstick schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:03:
Ik heb net contact gehad met support
De admin knop is uitgefaseerd en je moet je installateur vragen om settings die daar staan (api key etc)
Als je niet weet wat er staat kun je er ook niet naar vragen lijkt me, dus minder gezeik voor SolarEdge ofzo. Ik vind het nogal lame.
Enige optie is om zelf installateur te zijn, dan krijg je wel die knop. Dus nu denk ik... Hoe wordt ik zo snel mogelijk installateur van een systeem dat door een ander gelegd is?
Zo snel was wel heel prettig geweest. Ik krijg zojuist, na 3 weken een mail met tracking!THM0 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:43:
[...]
Toevallig had ik ook een kapotte S440 optimizer. Vrijdag aangemeld op mijn self-installer account, gisteren bezorgd.
Geen antwoord meer op mijn laatste 2 berichten/vragen in de ticket, maar er is in ieder geval wat verzonden.
Dan vanuit mij nog de vraag: doet deze afbeelding reden geven tot zorgen over optimizer 1.1.5?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jstO1ZtyusnQUrhCUg9BprG7.jpg?f=user_large)
1.1.6 en 1.1.7 krijg ik dus vervangers voor, maar is er reden om aan te nemen dat de P401 onder 1.1.5 ook snel aan de beurt is? Want als dat weer 3+ weken gaat duren, kan ik maar beter vast beginnen met een ticket te openen.
Maar de rest van de panelen hebben ook niet echt veel gedaan.
25Wh is praktisch niks, tenzij je deze screenshot om 8 uur 's ochtends hebt gemaakt.
Ik zou eerst eens die twee nieuwe optimizers erin hangen. Met slechts 6 zou het wel eens kunnen dat je gewoon te kort komt om uberhaupt goed te produceren.
Of 1.1.5 gewoon mee gaat doen moet gewoon blijken na vervangen van .7 en .8
Volgens mij gaf mijn paneel met kapotte optimizer ook iets van 25Wh per dag af... Niet 0 in ieder geval. Kwam echt door de optimizer, niet door schaduw of te lage stringspanning oid. Na wisselen werkt het weer direct top.thaan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:00:
[...]
Zo snel was wel heel prettig geweest. Ik krijg zojuist, na 3 weken een mail met tracking!
Geen antwoord meer op mijn laatste 2 berichten/vragen in de ticket, maar er is in ieder geval wat verzonden.
Dan vanuit mij nog de vraag: doet deze afbeelding reden geven tot zorgen over optimizer 1.1.5?
[Afbeelding]
1.1.6 en 1.1.7 krijg ik dus vervangers voor, maar is er reden om aan te nemen dat de P401 onder 1.1.5 ook snel aan de beurt is? Want als dat weer 3+ weken gaat duren, kan ik maar beter vast beginnen met een ticket te openen.
Maar jouw geval is anders dan dat van mij, ik had gewoon een prima aantal werkende optimizers, ook zonder die defecte.
[ Voor 11% gewijzigd door THM0 op 12-03-2025 22:55 ]
Overigens in de zomer maanden komt de productie waarschijnlijk wel hoog genoeg uit als de airco's niet aanspringen. Ik wil dit vooral doen om de terugleverkosten een beetje te drukken zonder er al te veel moeite voor te doen, een accu is volgens mij niet echt heel intressant nog op het moment.
Zoek even in deze thread: ben ik ook mee bezig.nickjuhhhhhh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:58:
Benieuwd of iemand dit weet, Momenteel een solaredge inverter, inline meter en de ev charger hangen. Import limiet ingesteld enz. dit werkt allemaal prima, alleen het opladen van de ev overdag met het overschot nog niet. In de documentatie las ik dat bij 3 fase er minimaal 4,4kw overschot moet zijn (3X6a) om te starten en dat voor minimaal 2 minuten of 1 fase 1.38kw (1x6a). Nu zit ik momenteel vak net rond de 4.4kw opwek en dan met wat eigen verbruik kom ik hier dus onder en laad de auto niet, en wordt alles het net op gegooit (export). De p30 laadpaal ondersteunt volgens mij dynamic phase dus zou het mogelijk moeten zijn om op bepaalde momenten buiten bijv een schema om overdag de laadpaal op 1 fase te laten werken en wel te laden met overschot. Iemand een idee of dit uberhaubt via de mysolaredge app, setapp of solaredge go kan? Ik kan overal bij maar dit kan ik niet echt vinden. In de webui van de laadpaal komt ik dus wel de dynamic phase switching tegen maar verwijzen ze naar de KeContact S10 wat eigenlijk ook een inline meter is. Voordat ik er helemaal in duik toch even kijken of er niet ergens iemand is die dit al gedaan heeft.
Overigens in de zomer maanden komt de productie waarschijnlijk wel hoog genoeg uit als de airco's niet aanspringen. Ik wil dit vooral doen om de terugleverkosten een beetje te drukken zonder er al te veel moeite voor te doen, een accu is volgens mij niet echt heel intressant nog op het moment.
De S10 is een relais dat 2 fases schakelt dmv een signaal van de charger. SE zegt dat ze het niet ondersteunen en er geen plannen voor zijn.
Wat ik nog wilde testen is hoe het systeem zich gedraagt als er een laadkabel/auto aan hangt die maar 1 fase ondersteunt. Heb jij de charger met stopcontact (ik heb een vaste kabel)? Dan kun je dat eenvoudig testen door een 1 fase kabel te gebruiken.
Andere optie is om gewoon L2 en L3 los te halen. Maar ik weet niet of de SE software dan ook ziet dat er maar 1 fase is.
Ding is alleen dat Solaredge One slim wil zijn en op goedkope momenten toch uit het net gaat trekken, dus ook de batterij settings moet ik aanpassen.
Ik ben bezig om e.e.a. via Modbus TCP in Domoticz te krijgen, maar weinig tijd en de plugin wil niet starten. Binnenkort eens stoeien met een 2de systeempje. Wellicht dat ik dan via modbus wat kan instellen.
Ik denk het wel, want die ben ik inderdaad ook kwijt. Die alerts heb ik nooit naar gekeken want daar gebeurde nooit iets bij mn vorige installatie. Ik kwam alleen op t portal omdat ik een nieuw huis heb met een installatie waarvoor ik voor domoticz de api key nodig had. En alle documentatie, ook op de site van solaredge zelf, verwijst nog steeds naar de admin knop.tjanssen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:59:
[...]
Is dit misschien ook het geval voor de Alerts knop? Want die mis ik ook. Ik kom eigenlijk nooit op de portal, maar die knop mis ik nu dus ook.
Het is ook zo dat sommige dingen nu alleen via de app geregeld kunnen worden, bijvoorbeeld dynamisch tarief instellen, kan niet met de website. Het is lekker uniform allemaal
Import limiet ingesteld enz. dit werkt allemaal prima, alleen het opladen van de ev overdag met het overschot nog niet. Activeer de handmatige controle en vul het laat en ontlaadschema niet in en je zal zien dat alle opgewekte stroom die niet nodig is naar de batterij gaat.nickjuhhhhhh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:58:
Benieuwd of iemand dit weet, Momenteel een solaredge inverter, inline meter en de ev charger hangen. Import limiet ingesteld enz. dit werkt allemaal prima, alleen het opladen van de ev overdag met het overschot nog niet. In de documentatie las ik dat bij 3 fase er minimaal 4,4kw overschot moet zijn (3X6a) om te starten en dat voor minimaal 2 minuten of 1 fase 1.38kw (1x6a). Nu zit ik momenteel vak net rond de 4.4kw opwek en dan met wat eigen verbruik kom ik hier dus onder en laad de auto niet, en wordt alles het net op gegooit (export). De p30 laadpaal ondersteunt volgens mij dynamic phase dus zou het mogelijk moeten zijn om op bepaalde momenten buiten bijv een schema om overdag de laadpaal op 1 fase te laten werken en wel te laden met overschot. Iemand een idee of dit uberhaubt via de mysolaredge app, setapp of solaredge go kan? Ik kan overal bij maar dit kan ik niet echt vinden. In de webui van de laadpaal komt ik dus wel de dynamic phase switching tegen maar verwijzen ze naar de KeContact S10 wat eigenlijk ook een inline meter is. Voordat ik er helemaal in duik toch even kijken of er niet ergens iemand is die dit al gedaan heeft.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Heb je nog contact gehad met hen n.a.v. aanmaken van dit ticket? Ik heb week geleden case ingeschoten voor 2 kapotte optimizers en moest daar vandaag achteraan i.v.m. 0 reactie. Na contact met de support chat werd mij in eerste instantie verteld dat ik de optimizers uit eigen voorraad kan vervangen maar die heb ik niet gezien ik ook self-installer ben sinds kort. Dus nu is er zowaar een RMA gestart. Benieuwd hoe snel die geleverd gaan worden...THM0 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:43:
[...]
Toevallig had ik ook een kapotte S440 optimizer. Vrijdag aangemeld op mijn self-installer account, gisteren bezorgd.
@Ronald Hartelijk dank nogmaals voor de gegevens adviezen!
[ Voor 4% gewijzigd door Axel op 14-03-2025 10:04 ]
Ik heb geen chat gebruikt, gewoon RMA formulier ingevuld in het online service center en daarbij ook het veld ingevuld met serienummer van de nieuwe optimizer (die ik dus uit voorraad heb gehaald).Axel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:58:
[...]
Heb je nog contact gehad met hen n.a.v. aanmaken van dit ticket? Ik heb week geleden case ingeschoten voor 2 kapotte optimizers en moest daar vandaag achteraan i.v.m. 0 reactie. Na contact met de support chat werd mij in eerste instantie verteld dat ik de optimizers uit eigen voorraad kan vervangen maar die heb ik niet gezien ik ook self-installer ben sinds kort. Dus nu is er zowaar een RMA gestart. Benieuwd hoe snel die geleverd gaan worden...
@Ronald Hartelijk dank nogmaals voor de gegevens adviezen!
https://www.solaredge.com...support/kb?mode=installer
Verder ging het helemaal vanzelf, niet achteraan hoeven te gaan. Vrijdag aangemeld, maandag mail van DPD, dinsdag stond DPD aan de deur.
Zelfde proces doorlopen maar hier geen optimizers op voorraad, dat zal de doorlooptijd bevorderenTHM0 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Ik heb geen chat gebruikt, gewoon RMA formulier ingevuld in het online service center en daarbij ook het veld ingevuld met serienummer van de nieuwe optimizer (die ik dus uit voorraad heb gehaald).
https://www.solaredge.com...support/kb?mode=installer
Verder ging het helemaal vanzelf, niet achteraan hoeven te gaan. Vrijdag aangemeld, maandag mail van DPD, dinsdag stond DPD aan de deur.
A ) als ik een Solaredge laadpaal wil, moet ik die dan bij dezelfde installateur halen?
B ) zijn er alternatieven die efficiënt zijn met Solaredge, of is het Solaredge gekoppeld efficiënt, maar daarna is elke andere laadpaal hetzelfde?
Als ik de laadpaal (en evt batterij) bij andere installateur haal, hoe gaat dat dan in het portaal?
Enige nuttige zou zijn een DC gekoppelde laadpaal, maar die zijn veel duurder dan AC palenGet!em schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:11:
Vraagje, heb al een SolarEdge systeem ( 13kwp panelen , 1 string, 8kw omvormer) en inline meter. Nu wil ik graag een laadpaal.
A ) als ik een Solaredge laadpaal wil, moet ik die dan bij dezelfde installateur halen?
B ) zijn er alternatieven die efficiënt zijn met Solaredge, of is het Solaredge gekoppeld efficiënt, maar daarna is elke andere laadpaal hetzelfde?
Als ik de laadpaal (en evt batterij) bij andere installateur haal, hoe gaat dat dan in het portaal?
Heb hier 10kW omvormer en een Ratio Solar laadpaal, werkt ook prima.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Goede opmerking, ik had verwacht dat de DC koppeling bij SolarEdge sowieso benut zou worden, zoals dat de default is bij de batterij, maar bij ev chargers is dat nog niet de default versie. De bidirectionele is zelfs wel 2 jaar geleden aangekondigd, maar kan ik in de winkels niet eens vinden.Tijgerkracht schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:27:
[...]
Enige nuttige zou zijn een DC gekoppelde laadpaal, maar die zijn veel duurder dan AC palen
Heb hier 10kW omvormer en een Ratio Solar laadpaal, werkt ook prima.
Dan kan ik de vraag voor een aanstuurbare laadpaal dus ook gewoon breder stellen. Maar bij SolarEdge zal vanwege portaal koppeling de leverancier van de omvormer nog wel even moeten helpen vermoed ik.
Iets als de backupinterface zoals Solaredge die zelf lever
Volgens mij heb je een installateur nodig, niet per se dezelfde die ook je panelen heeft geplaatst. Aanmelden van de laadpaal op het systeem gaat via SetApp. Als je wat tijd over hebt kun je ook zelf de benodigde cursussen online volgen en een eigen installateur account krijgen. Kun je zelf met SetApp aan de slag.Get!em schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:53:
[...]
Goede opmerking, ik had verwacht dat de DC koppeling bij SolarEdge sowieso benut zou worden, zoals dat de default is bij de batterij, maar bij ev chargers is dat nog niet de default versie. De bidirectionele is zelfs wel 2 jaar geleden aangekondigd, maar kan ik in de winkels niet eens vinden.
Dan kan ik de vraag voor een aanstuurbare laadpaal dus ook gewoon breder stellen. Maar bij SolarEdge zal vanwege portaal koppeling de leverancier van de omvormer nog wel even moeten helpen vermoed ik.
Je bent verder niet gehouden aan een SolarEdge laadpaal, er zijn andere manieren om hetzelfde te bewerkstelligen, maar dan moet je handmatig de data uit je omvormer en/of je slimme meter ophalen en naar een laadpaal sturen die daar iets mee kan. Met de SolarEdge paal werkt dat allemaal vanzelf als je de communicatie hebt voorzien.
Ik heb een "gratis" installateurs account via de designer route. Daarin zie ik mijn eigen solaredge systeem ook, maar ben daar uiteraard niet mijn eigen installateur. Modbus communicatie had ik al aangezet en dus heb ik alle data (incl de inline meter) ook in Home Assistant.THM0 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Volgens mij heb je een installateur nodig, niet per se dezelfde die ook je panelen heeft geplaatst. Aanmelden van de laadpaal op het systeem gaat via SetApp. Als je wat tijd over hebt kun je ook zelf de benodigde cursussen online volgen en een eigen installateur account krijgen. Kun je zelf met SetApp aan de slag.
Je bent verder niet gehouden aan een SolarEdge laadpaal, er zijn andere manieren om hetzelfde te bewerkstelligen, maar dan moet je handmatig de data uit je omvormer en/of je slimme meter ophalen en naar een laadpaal sturen die daar iets mee kan. Met de SolarEdge paal werkt dat allemaal vanzelf als je de communicatie hebt voorzien.
Ik was mijzelf ook al aan het verdiepen met het EVCC topic en de mogelijkheden daarvan.
Thanks.
Ik ben al helemaal voorbereid op het low voltage accu systeem van SE en deze is ook nog eens vele malen goedkoper van de andere merken.
Een aanschaf van een accupakket zou te overwegen zijn als ik ook nog iets kan profiteren van de balansmarkt
[ Voor 6% gewijzigd door Forza11 op 17-03-2025 11:54 ]
Dat is lekker rommelig, want schaduw. Maar er zitten er ook een aantal bij waar ik toch wel vraagtekens bij zet, maar ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.
Inrichting: 31 panelen, 20 oost, 11 west, 13kwp totaal, 1 string op de se8k
Panelen elk in landscape.
Hieronder de curve voor optimizer spanning.
Eerst begint oost, rij voor rij bij te komen rond 7.30-8u, dus je ziet de 4 rijen uit de schaduw komen, laatste rij om 9u.
Dan zie je tussen 9 en 12 het onverklaarbare gedrag van 2 panelen (paars/roze).
Dat is paneel 6, die in rij 2 ligt en meest rechts. En paneel 11, die op rij 3 licht, meest links.
Verderop zie je de dakkappel (groen/geel), de oostkant (blauwig) inkomen en 1 paneel dat continue in schaduw ligt (rood) door huidige zonnestand.
Vragen: dat gedrag van paneel 6 en 11, waarbij zeker 6 naar 0V gaat, lijkt ook de andere panelen te beinvloeden. Moet ik daar wat mee?
Paneel rood in schaduw, en later ook groen/blauw ook schaduw, kan ik nu even niet zoveel mee, maar lijkt wel flinke invloed te hebben.
/f/image/CQqBoD44ZvJbuHYqCj3CjMkb.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Solaredge SE3680H omvormer en kijk daarbij ook naar de Solaredge batterij van 10kWh.
Daar ik zelf al een Zappi laadpaal heb; Heeft iemand ervaring met deze combinatie met betrekking tot het leegtrekken van de thuisbatterij? Uiteraard wil ik dit voorkomen omdat het onnodige slijtage geeft aan de thuisbatterij en ik -soms- liever de auto laad op lage dynamische tarieven. Ik zag hier en daar wel een oplossing ervoor, maar twijfel toch een beetje of dit nou echt werkt.
Iemand die deze combi al heeft staan? Verder nog de volgende vraag; Is het mogelijk om tegelijk de wifi antenne en enet plugin in de omvormer te plaatsen, of moet ik een keuze maken? (En een kabeltje leggen…)
Alvast bedankt!
Je kan gelijktijdig de wifi antenne als de enet plug in dezelfde omvormer gebruiken
Welke optimizers heb je? Kan je een screenshot geven van de indeling van je dak met de panalen? Zit ook in je portal en aangeven welke schaduw hebben?Get!em schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:55:
Nu ik weer even bezig ben met laadpaal etc. kom ik ook weer eens in mijn monitoring portaal met de mooie grafiekjes van de omvormer/optimizers.
Dat is lekker rommelig, want schaduw. Maar er zitten er ook een aantal bij waar ik toch wel vraagtekens bij zet, maar ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.
Inrichting: 31 panelen, 20 oost, 11 west, 13kwp totaal, 1 string op de se8k
Panelen elk in landscape.
Hieronder de curve voor optimizer spanning.
Eerst begint oost, rij voor rij bij te komen rond 7.30-8u, dus je ziet de 4 rijen uit de schaduw komen, laatste rij om 9u.
Dan zie je tussen 9 en 12 het onverklaarbare gedrag van 2 panelen (paars/roze).
Dat is paneel 6, die in rij 2 ligt en meest rechts. En paneel 11, die op rij 3 licht, meest links.
Verderop zie je de dakkappel (groen/geel), de oostkant (blauwig) inkomen en 1 paneel dat continue in schaduw ligt (rood) door huidige zonnestand.
Vragen: dat gedrag van paneel 6 en 11, waarbij zeker 6 naar 0V gaat, lijkt ook de andere panelen te beinvloeden. Moet ik daar wat mee?
Paneel rood in schaduw, en later ook groen/blauw ook schaduw, kan ik nu even niet zoveel mee, maar lijkt wel flinke invloed te hebben.
[Afbeelding]
Perfecte dag zonder wolkjes, dus elk paneel dat minder opbrengt heeft op een manier wat schaduw soms. Zoals gezegd, oost wordt belicht van boven naar beneden als de zon boven huis van buren uitkomt.Ibus85 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:27:
[...]
Welke optimizers heb je? Kan je een screenshot geven van de indeling van je dak met de panalen? Zit ook in je portal en aangeven welke schaduw hebben?
West heeft zuid/west een boom staan en die pakt paneel 26 nog net mee en in mindere mate 25 en 30. En 29 zit in schaduw van eigen dakkapel .
Rare waardes als je kijkt naar de panelen ernaast zijn 6, 10, 12 en 15
Panelen solarwatt 420
Optimizer s500b
Alles 1 string op se8k
/f/image/V3T3QmI1IYUJoChBzDmBVRhj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 18-03-2025 21:24 ]
Wise enough to play the fool
Vorige week vrijdag kwamen er toch nog 2 nieuwe optimizers aan de deur, heeft dus uiteindelijk 3 weken geduurd, maar ze zijn er. Vervangen, 2 defecte van het dak af en de verse eronder, en alles werkt gelukkig weer.Ronald schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:16:
@Jeroen Vreeken het systeem van @thaan kan niet in bedrijf komen met 6, misschien maar 5 werkende optimizers.
Of 1.1.5 gewoon mee gaat doen moet gewoon blijken na vervangen van .7 en .8
Ik heb uiteindelijk een nieuwe ticket geopend met de vraag om de nieuwe optimizers in mijn layout toe te voegen en de defecte te verwijderen, aangezien ik geen zin had om de 100 euro te betalen voor een transfer naar mijn eigen installateursaccount alleen hiervoor (want ik heb geen andere installaties te beheren oid).
1.1.5 lijkt verder niet meer af te wijken van de andere panelen gelukkig, dus alles draait weer vrolijk.
Het is een mooi systeem SolarEdge, maar na 4 jaar 2 defecte optimizers (van de 8 ) vind ik vrij veel en wellicht was ik beter afgeweest met een string omvormer (aangezien er geen schaduw is en er dan minder points of failure zijn). Ik vrees nu namelijk wel dat er mogelijk meer optimizers in de toekomst zullen uitvallen, maar misschien is dat unwarranted.
Dat is mij bekend, maar nog meer panelen zouden dan onderaan komt op west, en zouden nog meer schaduw pakken en dus nauwelijks winst op leveren.teacher schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:18:
11 panelen op s500b is krap.
Enige oplossing die werkbaar is op mijn dak, is van de 20 panelen op oost er 4 panelen op het platdak leggen en dan met lichte hoek naar zuid richten. Dan ondersteunen die panelen de west kant een groot deel van de middag.
Maar mijn basis vraag ligt meer in het gedrag van die 2 optimizers die zo jumpy zijn in Voltage. Gezien totale opbrengst van die panelen er niet extreem onder leidt volgens dashboard lijkt het niet zo erg, maar ik heb het gevoel dat deze jumps de andere optimizers ook beinvloeden.
Log in op de web -interface van SolarEdge, ga naar grafieken, kik op opslag en je krijgt de batterij te zien. Hier kan je de parameters gebruikenTHM0 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:15:
Weet iemand waar je de State of Health van een accu aangesloten op een StorEdge omvormer kunt zien? Ik heb het ooit ergens zien staan, maar weet niet of het nou in portaal, app of SetApp was en ik kan het niet meer vinden...
Daar zie ik enkel energie en vermogen voor laden/ontladen en State of Charge van de batterij. Niet de State of Health...clodders schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:48:
[...]
Log in op de web -interface van SolarEdge, ga naar grafieken, kik op opslag en je krijgt de batterij te zien. Hier kan je de parameters gebruiken
Ik zie ook niet meer, mogelijk via de omvormer uit te lezen. Dit heb ik niet gedaan.THM0 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:12:
[...]
Daar zie ik enkel energie en vermogen voor laden/ontladen en State of Charge van de batterij. Niet de State of Health...
Kan je de grafiek posten waar je de de optimizer voltages ziet in Monitoring? Daar zou geen enkele aan de max mogen zitten. Bij mij zie je aan 't einde van de dag, vlak voordat de zon ondergaat dat er een paar naar 60 gaan. Das prima, maar niet gedurende de dag. (heb trouwens andere optimizers en een short string inverter)Get!em schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:40:
[...]
Dat is mij bekend, maar nog meer panelen zouden dan onderaan komt op west, en zouden nog meer schaduw pakken en dus nauwelijks winst op leveren.
Enige oplossing die werkbaar is op mijn dak, is van de 20 panelen op oost er 4 panelen op het platdak leggen en dan met lichte hoek naar zuid richten. Dan ondersteunen die panelen de west kant een groot deel van de middag.
Maar mijn basis vraag ligt meer in het gedrag van die 2 optimizers die zo jumpy zijn in Voltage. Gezien totale opbrengst van die panelen er niet extreem onder leidt volgens dashboard lijkt het niet zo erg, maar ik heb het gevoel dat deze jumps de andere optimizers ook beinvloeden.
/f/image/rM2u7dA1AeFphlrmAV8AqreH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Ibus85 op 21-03-2025 16:03 ]
Nog even aanvullend op bovenstaande. Ik had eerste een normale inverter, niet short string, daardoor had ik continue 750volt nodig en dat haalde ik soms, maar niet altijd. Daardoor werd het gedrag heel onvoorspelbaar.Get!em schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:40:
[...]
Dat is mij bekend, maar nog meer panelen zouden dan onderaan komt op west, en zouden nog meer schaduw pakken en dus nauwelijks winst op leveren.
Misschien is dit bij jou ook de hand. Inmiddels volg ik dit topic al wat langer. En het is een beetje het basis probleem bij solar edge. Dat de optimizers geen 750 volt leveren en daardoor gekke dingen gebeuren. Of ze zijn natuurlijk kapot, dat kan ook!
Die had ik hier gepost. Get!em in "Het grote SolarEdge topic"Ibus85 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:02:
[...]
Kan je de grafiek posten waar je de de optimizer voltages ziet in Monitoring? Daar zou geen enkele aan de max mogen zitten. Bij mij zie je aan 't einde van de dag, vlak voordat de zon ondergaat dat er een paar naar 60 gaan. Das prima, maar niet gedurende de dag. (heb trouwens andere optimizers en een short string inverter)
[Afbeelding]
Ging ik met name om het etteren van twee optimizers tussen 9u en (die paarse) 12u, die vliegen continu naar de helft of naar 0V, wat weer invloed heeft op de andere optimizers op het oostelijk vlak.
Ik kan dus niet bepalen of dat continue terugvallen een probleem is waar ik achteraan moet bij leverancier/SolarEdge of dat t geen kwaad kan.
/f/image/CQqBoD44ZvJbuHYqCj3CjMkb.png?f=fotoalbum_large)
die licht-paarse is niet normaal: als een paneel weinig licht krijgt is er altijd wel iets van diffus licht en blijft de optimiser in de string ergen op een paar volt hangen, zoals je bij de rode bijv ziet.. die gedurende die tijd op 4-5 volt staat.Get!em schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:46:
[...]
Die had ik hier gepost. Get!em in "Het grote SolarEdge topic"
Ging ik met name om het etteren van twee optimizers tussen 9u en (die paarse) 12u, die vliegen continu naar de helft of naar 0V, wat weer invloed heeft op de andere optimizers op het oostelijk vlak.
Ik kan dus niet bepalen of dat continue terugvallen een probleem is waar ik achteraan moet bij leverancier/SolarEdge of dat t geen kwaad kan.
[Afbeelding]
De licht paarse gaat helemaal uit (naar 0v ): das niet normaal ps: Als ie terug naar 1v gaat dan gaat ie in standby mode. als het 0 is dan is er iets echt fout (oververhit of stuk). De andere paarse hikt mee.. tja: doet ie mee met de foute of is ie ook (bijna) stuk...das lastig uit te vinden: als je toch t dak op gaat misschien gewoon ook vervangen?
je kunt de echte waardes aflezen door een curser te plaatsen of de excel te exporteren.
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Het werkte, ik heb eraan gezeten, en ik krijg het nu niet meer zo ingesteld dat wanneer de stroomprijzen negatief zijn de panelen uitschakelen

Dum de dum
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voordat hierop een goed antwoord gegeven kan worden moet je wel aangegeven welk soort energiecontact je hebt.Fe2O3 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:34:
Kan iemand me wijs maken in hoe die negatieve rate instellen in de solar edge app werkt?
Het werkte, ik heb eraan gezeten, en ik krijg het nu niet meer zo ingesteld dat wanneer de stroomprijzen negatief zijn de panelen uitschakelen
Kijk op YouTube: Instellen negatieve prijsoptimalisatie op mySolarEdge | Voor thuis |... hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de app moet instellen.
Merci, ik ga die straks even bekijken.clodders schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:56:
[...]
Voordat hierop een goed antwoord gegeven kan worden moet je wel aangegeven welk soort energiecontact je hebt.
Kijk op YouTube: Instellen negatieve prijsoptimalisatie op mySolarEdge | Voor thuis |... hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de app moet instellen.
Ik zit dynamisch bij Frank. Het werkte eerst wel, maar na een app update waar ze in en uit hebben gesplitst krijg ik met geen mogelijkheid meer de instellingen zo dat zodra de prijs 0 of lager is voor terugleveren, hij afschakelt. Zelfs met extreme waarden niet.
Ah een algemeen topic, da wist ik nietProton_ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:10:
@Fe2O3 da's wel magere info zoJe kreeg ook geen screenshot van je huidige instellingen voor elkaar?
Dum de dum
Zondag 2 maart 2025 15:02 heb ik onderstaande tekst geplaatst.Fe2O3 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:19:
[...]
Merci, ik ga die straks even bekijken.
Ik zit dynamisch bij Frank. Het werkte eerst wel, maar na een app update waar ze in en uit hebben gesplitst krijg ik met geen mogelijkheid meer de instellingen zo dat zodra de prijs 0 of lager is voor terugleveren, hij afschakelt. Zelfs met extreme waarden niet.
[...]
Ah een algemeen topic, da wist ik nietGa straks ff de video kijken en kom er dan op terug.
Aanvullende kosten zijn inkoopvergoeding stroom de van je energieleverancier in dit geval bij nextenergy € 0,0220 plus de belasting € 0,1014 per kWh exclusief BTW.
Vul de getallen in bij energietarief import aanvullende kosten zijn € 0,124 per kWh
De BTW is 21 % op stroom dus vul bij BTW (%) het getal 21 in.
Ga naar energietarief export en zet een vinkje bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten
Zet negatieve tariefoptimalisatie op aan en het systeem zal zijn werk doen.
Frank Energie regelt dat toch via een API koppeling met SolarEdge?Fe2O3 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:19:
[...]
Merci, ik ga die straks even bekijken.
[...]
Ah een algemeen topic, da wist ik nietGa straks ff de video kijken en kom er dan op terug.
Mja vandaag 4 uur negatief, 0,167 voor import, vinkje bij export,en niet uitgeschakeld.clodders schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:27:
[...]
Zondag 2 maart 2025 15:02 heb ik onderstaande tekst geplaatst.
Aanvullende kosten zijn inkoopvergoeding stroom de van je energieleverancier in dit geval bij nextenergy € 0,0220 plus de belasting € 0,1014 per kWh exclusief BTW.
Vul de getallen in bij energietarief import aanvullende kosten zijn € 0,124 per kWh
De BTW is 21 % op stroom dus vul bij BTW (%) het getal 21 in.
Ga naar energietarief export en zet een vinkje bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten
Zet negatieve tariefoptimalisatie op aan en het systeem zal zijn werk doen.
Afaik waren de kosten bij frank incl 15,7 cent.
Er is geen api voor zover ik weet
(Ga de yt nu kijken
Dum de dum
Je kan met de Frank Energie app volgens mij niet je zonnepanelen uitschakelen.Fe2O3 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Mja vandaag 4 uur negatief, 0,167 voor import, vinkje bij export,en niet uitgeschakeld.
(Ga de yt nu kijken)
Dit kan alleen via de app van je zonnepanlen.
Heb je ook Negatieve tariefoptimalisatie aanstaan? Je moet de aanvullende kosten van je energieleverancier invullen. Als je een contract bij Frank heb vul dan de kosten in exclusief btw en vul bij btw (%) 21 in.
Hoort ook niks uit te schakelen. Alleen de kale stroom prijs was een beetje negatief. Pas als alles incl belasting negatief is hoort het uit te schakelen. De kale stroomprijs zal dan lager dan ongeveer -15ct per kWh moeten zijn.Fe2O3 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Mja vandaag 4 uur negatief, 0,167 voor import, vinkje bij export,en niet uitgeschakeld.
(Ga de yt nu kijken)
Inmiddels gevonden, het is uit te lezen via Modbus; de Home Assistant integratie laat het zien.THM0 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:15:
Weet iemand waar je de State of Health van een accu aangesloten op een StorEdge omvormer kunt zien? Ik heb het ooit ergens zien staan, maar weet niet of het nou in portaal, app of SetApp was en ik kan het niet meer vinden...
Jawel, want als de kale prijs negatief is betaal ik voor terugleveren dat tarief + kosten.janne_nl schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:08:
[...]
Hoort ook niks uit te schakelen. Alleen de kale stroom prijs was een beetje negatief. Pas als alles incl belasting negatief is hoort het uit te schakelen. De kale stroomprijs zal dan lager dan ongeveer -15ct per kWh moeten zijn.
Bijv. vrijdag heb ik 14.46 kWh teruggeleverd, en moest ik daarvoor 33 cent betalen.
Maar ik denk dat ik maar met een pie en wat code ga proberen de meter uit te lezen qua verbruik, en de panelen qua opbrengst. Dan kan ik ook beter sturen en bijv. de opbrengst van de panelen per 10 min of kwartier bij sturen qua terugschakelen of zelfs helemaal uit.
Edit: andere vraag, in de app heb ik nu al maanden staan 'site not communicating' maar dat doet hij wel. Alles loopt, internet ed. kan hier op werk vanaf telefoon gewoon zien opbrengst van alle panelen ed. Hoe reset ik dat? (heb de app al opnieuw geinstalleerd).
[ Voor 14% gewijzigd door Fe2O3 op 24-03-2025 09:36 ]
Dum de dum
Ik heb een vraag met betrekking tot de configuratie van mijn omvormer, panelen en optimizers. Ik heb een SE8k Storedge omvormer gekocht, en zit daar min of meer al aan vast.
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een woning met een zadelkap (hellingshoek van 56 graden) met west-oost verdeling en een platdak aan de oostzijde. Officieel moet ik 21 panelen aansluiten, alleen kom ik daar niet helemaal mee weg met mijn configuratie, en daarom heb ik het volgende bedacht:
String 1: 15 panelen op het westen met S500B optimizers
String 2: 8 panelen op het oosten, 8 panelen op het zuiden met S500B optimizers
Qua panelen zit ik te denken aan Jinko 435/440 watt.
Nu zit ik qua DC-vermogen fors over het toegestane limiet van 10.800W heen, echter gezien de ligging en het daadwerkelijke rendement van een zonnepaneel (rekeninghoudend met 80%) zal ik daar vermoedelijk niet snel aan komen. Alle panelen op 1 string leggen lijkt mij niet wenselijk gezien de verschillende windrichtingen.
Kan iemand hier bevestigen of een dergelijke configuratie klopt en ik hier verder mee kan gaan?
Alvast bedankt!
Je ontwerp kun je het beste doen met SE designer. Het benodigde account heb je toch nodig wil je je systeem in bedrijf kunnen stellen.
Ik verwacht dat het het in 1 string mag aanleggen. Een lange strings werkt beter bij solaredge. Je vragen denken in termen van traditionele string omvormer. Dat is SE niet.
Maximum DC Power is 5000. Iemand een idee waarom dit maar 5kw is? Ik heb bijvoorbeeld een SE10K en vraag me af waarom deze de batterij niet met 10kw kan opladen en ontladen.
Prima. Maar dan mis je ook de saldering van het belastingdeel.Fe2O3 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Jawel, want als de kale prijs negatief is betaal ik voor terugleveren dat tarief + kosten.
Bijv. vrijdag heb ik 14.46 kWh teruggeleverd, en moest ik daarvoor 33 cent betalen.
Maar ik denk dat ik maar met een pie en wat code ga proberen de meter uit te lezen qua verbruik, en de panelen qua opbrengst. Dan kan ik ook beter sturen en bijv. de opbrengst van de panelen per 10 min of kwartier bij sturen qua terugschakelen of zelfs helemaal uit.
Edit: andere vraag, in de app heb ik nu al maanden staan 'site not communicating' maar dat doet hij wel. Alles loopt, internet ed. kan hier op werk vanaf telefoon gewoon zien opbrengst van alle panelen ed. Hoe reset ik dat? (heb de app al opnieuw geinstalleerd).
Heb je gelezen hoe de saldering werkt bij Tibber?
Nee. Lees even de topicstart door, dan zie je ook waar dit fout gaat.thijsbov schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:53:
Hallo
String 2: 8 panelen op het oosten, 8 panelen op het zuiden
Kan iemand hier bevestigen of een dergelijke configuratie klopt en ik hier verder mee kan gaan?
Alvast bedankt!
De beperking komt van de batterij zelf . Deze kan maximaal 5kw laden/ontladen.
Ow ja? Dit zegt de spec sheet van SE. Ik vraag me erg af waarom dit gelimiteerd staat op 5.Browny schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:18:
@aschja
De beperking komt van de batterij zelf . Deze kan maximaal 5kw laden/ontladen.
/f/image/Xmc6W6Oc9arQMYTPe2yglJht.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door aschja op 26-03-2025 15:55 ]
De benodigde stroomsterkte knalt natuurlijk omhoog als je meer vermogen transporteert bij deze lage voltages. Kan me voorstellen dat dat meespeelt.aschja schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:55:
[...]
Ow ja? Dit zegt de spec sheet van SE. Ik vraag me erg af waarom dit gelimiteerd staat op 5.
[Afbeelding]
Daar zit nu al een hele dikke kabel tussen.
Dat zou kunnen. Maar er zijn toch genoeg omvormers op de markt die rustig 10kw de batterij in jagen? Waar zit het verschil in dan?janne_nl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:08:
Wel eens uitgerekend hoeveel ampere er door de kabel van de accu naar de omvormer gaat bij 5000 watt en 42volt?
Daar zit nu al een hele dikke kabel tussen.
Vermogen/spanning is stroomsterkte.
Bij 10kW en 230v is dat 43A. Bij 5kW en 42v is dat dik 100A.
Niet voor niks zijn grote delen van ons NL hoogspanningsnet 150kV.
En hoger.janne_nl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:43:
[...]
Niet voor niks zijn grote delen van ons NL hoogspanningsnet 150kV.
https://www.hoogspannings...etkaart-nederland-tennet/
Betreft een 1 fase systeem.
Betreft toch een DC spanning van en de omvormer en direct zonder omzetting naar de accu BAT-10K1P zoals ik deze zelf heb staan? Er wordt geen wisselstroom naar de accu gestuurd, dat komt pas vanuit de omvormer naar je meterkast, of zie ik dat verkeerd?
2 systemen dacht ik. 1 tje voor de wat oudere geupgrade omvormers met 400v DC naar de accu en de nieuwere met 42v (dacht ik) naar de accu van 9.2kWh.
"De spec sheet van SE". Van welke omvormer? Dat geef je niet aan. Maar goed, deze specificaties komen uit de Engelstalige datasheet van de 3-fase Home Hub omvormers (SExK-RWB48). Daarin zit voor de accu een DC-DC converter en die gaat niet verder dan 5000 W. Daar heb je overigens twee accumodules voor nodig. Met één module kom je niet verder dan 2825 W bij opladen c.q. 4096 W bij ontladen (zie de BAT-05K48 datasheet).aschja schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:55:
[...]
Ow ja? Dit zegt de spec sheet van SE. Ik vraag me erg af waarom dit gelimiteerd staat op 5.
[Afbeelding]
Die omvormers zijn ontworpen voor 10 kW. Daar moet de batterij dan overigens ook voor zijn gemaakt, anders gaat die snel stuk (en in het ergste geval in de fik door oververhitting).aschja schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:30:
Dat zou kunnen. Maar er zijn toch genoeg omvormers op de markt die rustig 10kw de batterij in jagen? Waar zit het verschil in dan?
Er branden op het paneel van de accu een drietal leds, groen, blauw en rood.
Dus er zal iets in storing staan, echter dat vindt in de de Solar App niet terug.
Kan ik de omvormer uit zetten, in de hoop dat de accu gaat resetten, en ontladen?
Bij de accu bediening kan ik zelf moeilijk bij, staat in een hoek, en heb weinig speelruimte om hier eventeel iets te kunnen resetten.
Staat hij gewoon standaard in.
Toevallig zag ik via de Home Wizzard display dat er stroom van het net gehaald word in plaats van de accu.
Op de site van Solar Edge zie ik niet zo een twee drie een oplossing, wel met een back up ertussen, maar die heb ik niet.
Kan het schaden om de omvormer enige minuten uitzetten, of beter de accu zelf uitzetten met de rode swits schadelaar, en kijken of hij dan weer terug opstart?
Wat is de beste methode?
Vandaag gewoon de hele dag productie gedraait, rond de 26 kWh.
Afgelopen nacht was de accu wel leeg, echter gewoon weer vol geladen, de app geeft aan dat er 10,4 kWh naar de accu is gegaan. betreft de 10 kWh oftwewel de 400 V accu.
Algemene stroomstoring zal het niet zijn, de lampjes op de omvormer branden normaal, ook is de omvormer niet koud, nog beetje handwarm, net zoals tijdens een normale zon omzetting gebruik.
Iets van een fout of storings rapport is ook niet te vinden, alles blanco.
[ Voor 12% gewijzigd door dinandus op 27-03-2025 19:56 ]
Je hebt wel een meter (of backup interface) van SolarEdge achter de hoofdschakelaar en je ziet ook in de app in het plaatje het verbruik van je huis en verbruik/teruglevering naar het net?dinandus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:44:
De accu staat in de maximaal eigen gebruik.
Staat hij gewoon standaard in.
Toevallig zag ik via de Home Wizzard display dat er stroom van het net gehaald word in plaats van de accu.
Op de site van Solar Edge zie ik niet zo een twee drie een oplossing, wel met een back up ertussen, maar die heb ik niet.
Kan het schaden om de omvormer enige minuten uitzetten, of beter de accu zelf uitzetten met de rode swits schadelaar, en kijken of hij dan weer terug opstart?
Wat is de beste methode?
Vandaag gewoon de hele dag productie gedraait, rond de 26 kWh.
Afgelopen nacht was de accu wel leeg, echter gewoon weer vol geladen, de app geeft aan dat er 10,4 kWh naar de accu is gegaan. betreft de 10 kWh oftwewel de 400 V accu.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.