lc8 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:03:
[...]
ik heb geen ervaring maar wel ook interesse. Mijn grote vraag is echter: hoe ga je dit integreren met de SE-omvormer? heb je een voorbeeld van een systeem oplossing?
Mijn ideaal visie is dat die accu dan als string moet wordt aangesloten op een normale omvormer, parallel aan een string met solarcellen:
Ik snap je denkwijze maar da's niet hoe het werkt. Je zult een hybride omvormer moeten aanschaffen waarbij je de accu los aansluit op de omvormer.
Dus wat jij beschrijft kan niet (en moet je ook NOOIT willen proberen).
Ik zou dus mijn huidige 12,5K omvormer willen vervangen voor een SE10K-RWS48BEN4
Maar zoals al eerder wordt genoemd zijn dit uitlopende modellen.
Ik loop al 3 jaar te trekken bij SE om uit te vogelen wat ze nu van plan zijn maar ik krijg daar niets los (ook niet als certified SE installateur).
THM0 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:33:
[...]
Tja vendor lock-in… de StorEdge omvormers zijn nu overal heel goedkoop verkrijgbaar omdat het uitlopende modellen zijn. Daar kun je meerdere merken accu’s op koppelen. De levensduur is natuurlijk niet oneindig, grote kans dat je na 10-15 jaar de hele zaak toch moet vervangen.
Ik zie de lock-in niet zo eerlijk gezegd, net zoals ik die niet zie in de keukenapparatuur.
Qua risico op brand koop ik zelf ook liever een solide accu dan een zelfbouw ding. Mij meer waard dan een klein risico op vendor lock-in.
Ik heb overigens een LG accu op mijn StorEdge omvormer.
Ik zie die lock in wel, ik kan alleen SE batterijen of BYD / LG Chem gebruiken. Allemaal standaard accupakketten waar ik dik 200 a 250 euro per kwh voor mag aftikken terwijl ik zelfbouw (in goede en veilige behuizing en JK BMS) makkelijk tegen de 100 euro per kwh betaal.
Tel uit je winst en vergeet niet de prijzen gaan komende kwartalen nog substantieel verder zakken.
Risico qua brand kan een afweging zijn als je de accu in je huis hebt staan.
Persoonlijk vind ik dat sowieso een onverstandige keuzen, ik adviseer alle opslag van potentiele energie (of dit nu een accu is of een jerrycan benzine / gasfles is) nooit onder het zelfde dak te doen als waar jij en jouw gezin slaapt.
Mijn installatie staat dus / ligt dus op de schuur en niet op mijn woonhuis.
Kortom dat risico is voor mij sowieso al gemitigeerd.
Even belangrijk ik heb de wijsheid niet in pacht he dus tis echt een mening.
[
Voor 45% gewijzigd door
cyclone op 28-02-2025 14:56
]
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...