Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
mrenkema schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:30:
Of bedoel je de windrichting?
Alles op het westen:

[Afbeelding]

De string van 8 (onderste rij) moet nog afgemaakt worden. Heb nog 3 liggers van vd Valk nodig, de rest is in huis.
Ja, prima!

Overigens, als je een "gebruikt" serienummer invult dan krijg je een foutmelding. Je hebt geen serienummer nodig, ook al lijkt het van wel.

Wise enough to play the fool

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
Ik had toch echt al een installateurs/designer account voordat ik ook maar 1 solaredge product in huis had. Het kan/kon dus wel. Ik heb geloof ik wel een kvk ingevuld van een vriend (in een totaal andere branche).

Ik heb vervolgens wel de online trainingen gedaan, is ook eigenlijk wel zo handig als zelfinstallateur, want dan weet je ook echt hoe het allemaal werkt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
Ja, het kan ook. Maar het is wel wat ingewikkeld. Zo staat er een box aangevinkt bij het serie-nummer. Die uitvinken en ik kon door. En zo nog wat dingen ..

En als je dan ook nog een training moet volgen om het goed te begrijpen (snap ik), dat is het veel handiger om hier effe te vragen of ik die twee omvormers kan inzetten.
@teacher was gelukkig aanwezig. ;) Nogmaals dank.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
Om Je systeem in beheer te kunnen nemen is toch echt de training een eis… anders kun je alleen bij designer en niet in bedrijf stellen …

Solaredge zelf doen heeft gewoon zo zijn nadelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
Ik heb alles laten installeren en ben alleen op zoek naar informatie, hoe zaken het beste aan te pakken. En een discussie te kunnen voeren (vragen stellen) aan de profs.
Contact met de installateur is even problematisch (trieste omstandigheden), maar ze helpen prima met bv het toevoegen van panelen aan de installatie.
Nogmaals, ik huur prof's in, maar vind het leuk om dingen te begrijpen.

Dan is het antwoord op een simpele vraag; kijk maar in de Designer, hetzelfde antwoord wat ik krijg op het Volvo NL forum op een simpele vraag: Daar kan de dealer je prima mee helpen.

Mijn vak was/is het ondersteunen van communities, meestal EU research projecten, kennis delen, kennis mgt.

Maar goed, mbv de installateur ga ik de twee omvormer ophangen met een string van 8 en van 16.
De meterkast laat ik door de electricien, want ik moet de zaak verdelen over twee fases.

De drie resterende panelen plaats ik met een vriend, die dat veel heeft gedaan.

Als ik met dat account ook zelf de panelen en omvormer kan activeren, zal ik daar naar kijken.
Maar dat kan alleen na een training? Dan laat ik dat gewoon de installateur doen en mag ie een factuur sturen. Eenmaal in bedrijf, hoef ik er niet meer bij.

gr M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

lc8

Smoke schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Een omvormerserienummer opgeven is niet verplicht, dat is alleen nodig als je ook toegang tot de monitoring wil om je eigen installatie zelf te beheren/aan te passen daarop.
en dan ook: eerst account aanvragen zonder serienummer, daarna SE-service vragen om de oude omvormer toe te voegen (bewijs van eigendom of overdracht nodig)
zoals gezegd: essentieel is 'self-installateur'!

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Mozart
  • Laatst online: 21:48
Vraag: kan ik zelf de verbinding van mijn SolarEdge omvormer omzetten van wifi naar ethernet of moet ik dat door de installateur laten doen? Ik heb gelezen dat de kap er dan af moet namelijk.

De reden dat ik wil wisselen is omdat via wifi de modbus verbinding steeds wegvalt na x aantal dagen. Dan kan ik hem weer werkend krijgen door de schakelaar onder de omvormer even op p te zetten. Daarna doet hij het weer een poos.

Ik hoop dat het via ethernet beter werkt.

PSN: PcDCch

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Welk model omvormer heb je?
Bij de SetApp-omvormers heb je een account nodig als je de SetApp-app gebruikt, maar je kunt ook de omvormer in de stand zetten waarin hij zijn eigen wifi-netwerk uitzendt, daarmee verbinden en dan naar http://172.16.0.1 gaan. Dan kun je overal zelf bij.

Je moet sowieso de kap eraf halen om de netwerk-kabel vast te maken. Doe dat uiteraard door hem eerst uit te zetten met de schakelaar, 5 minuten te wachten. Dan spanningsloos in de meterkast en dan openschroeven.

• Mozart
ocaj schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:39:
Welk model omvormer heb je?
Bij de SetApp-omvormers heb je een account nodig als je de SetApp-app gebruikt, maar je kunt ook de omvormer in de stand zetten waarin hij zijn eigen wifi-netwerk uitzendt, daarmee verbinden en dan naar http://172.16.0.1 gaan. Dan kun je overal zelf bij.

Je moet sowieso de kap eraf halen om de netwerk-kabel vast te maken. Doe dat uiteraard door hem eerst uit te zetten met de schakelaar, 5 minuten te wachten. Dan spanningsloos in de meterkast en dan openschroeven.
Het is een SE6K, er zit een hoofdschakelaar tussen de omvormer en de meterkast dus die kan ik omzetten. Welke volgorde is dan handig? Eerst op de omvormer de schakelaar naar 0 en dan de hoofdschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Idd, eerst de omvormer. Die laat dan de spanning zakken (te zien aan de lampjes). Daarna hoofdschakelaar. Kap eraf; communicatieboard zit beneden vooraan.

Wartel los, kabel doorvoeren en inklikken, wartel weer vast, kap erop.
Hoofdschakelaar om, omvormer weer aan.
Schakelaar naar P stand, binnen twee seconden weer terug.
Verbinding maken met lokale wifi van de omvormer (zet desnoods je eigen wifi thuis even uit om te voorkomen dat je telefoon daar naar toe springt) en naar http://172.16.0.1/ gaan.
Daar kies je communicatie, de rest wijst vanzelf.

Leesvoer: https://knowledge-center....note_v2_250_and_above.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:03
Mozart schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Het is een SE6K, er zit een hoofdschakelaar tussen de omvormer en de meterkast dus die kan ik omzetten. Welke volgorde is dan handig? Eerst op de omvormer de schakelaar naar 0 en dan de hoofdschakelaar?
Ik heb dit soort problemen ook gehad, ik heb toen de omvormer een factory reset gegeven (lees even terug in dit forum) daarna waren alle problemen opgelost, mogelijk werkt je wifi dan ook weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
teacher schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:29:
Idd, eerst de omvormer. Die laat dan de spanning zakken (te zien aan de lampjes). Daarna hoofdschakelaar. Kap eraf; communicatieboard zit beneden vooraan.

Wartel los, kabel doorvoeren en inklikken, wartel weer vast, kap erop.
Hoofdschakelaar om, omvormer weer aan.
Schakelaar naar P stand, binnen twee seconden weer terug.
Verbinding maken met lokale wifi van de omvormer (zet desnoods je eigen wifi thuis even uit om te voorkomen dat je telefoon daar naar toe springt) en naar http://172.16.0.1/ gaan.
Daar kies je communicatie, de rest wijst vanzelf.

Leesvoer: https://knowledge-center....note_v2_250_and_above.pdf
Ik zie het geloof ik zo niet terug in de pdf, maar modbus tcp, gaat dat over dezelfde RJ45 als het 'gewone' lan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Ik zie het geloof ik zo niet terug in de pdf, maar modbus tcp, gaat dat over dezelfde RJ45 als het 'gewone' lan?
Ja. Er is geen andere.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 21-02-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Mozart schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:18:
Vraag: kan ik zelf de verbinding van mijn SolarEdge omvormer omzetten van wifi naar ethernet of moet ik dat door de installateur laten doen? Ik heb gelezen dat de kap er dan af moet namelijk.

De reden dat ik wil wisselen is omdat via wifi de modbus verbinding steeds wegvalt na x aantal dagen. Dan kan ik hem weer werkend krijgen door de schakelaar onder de omvormer even op p te zetten. Daarna doet hij het weer een poos.

Ik hoop dat het via ethernet beter werkt.
Wat is de firmware versie van je omvormer? Bij omvormers met display (firmware 3.2537 of eerder) stopt de Modbus/TCP service na 2 minuten zonder TCP-verbinding. De netwerkverbinding omzetten van wifi naar ethernet lost je probleem dan niet per se op. In firmware 4.x (omvormers zonder display met SetApp) heeft SolarEdge ingezien dat die time-out niet handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Wat is de firmware versie van je omvormer? Bij omvormers met display (firmware 3.2537 of eerder) stopt de Modbus/TCP service na 2 minuten zonder TCP-verbinding. De netwerkverbinding omzetten van wifi naar ethernet lost je probleem dan niet per se op. In firmware 4.x (omvormers zonder display met SetApp) heeft SolarEdge ingezien dat die time-out niet handig is.
Ik draai hier op een SE7K met display, cpu 3.2537. local connect naar HA was veel makkelijker dan ik dacht: (Ethernet was al verbonden uiteraard,) Modbus aanzetten. in HA de "Solaredge modbus multi" integratie installeren (+MQTT indien nog niet aanwezig); alleen even de poort goed zetten (in HA aangepast .. dat was makkelijker) en de rest ging gewoon vanzelf eigenlijjk.

Geen last van timeouts, zolang ie maar via DHCP een IP adres toegewezen heeft gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 21-02-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
thx, had dat al bedacht.

Nu nog de module not found oplossen in Domoticz, maar dat wordt wellicht iets voor na de carnaval ;-)

Heb wel wat tips, maar nu even gene tijd meer, en wil nu niet zitten met een niet werkend systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 06:49
Als iemand die backup interface nog zoekt, ik heb hem hier gehaald voor 425, scheelt een hoop met stralendgroen.

https://www.winkelman-zon...e-voor-3-fase-solare.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
tommiedepommie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:57:
Goedendag,

via PVoutput kreeg ik een mail binnen met de volgende context

"SolarEdge has apparently released an updated version of their desktop app that removes the Admin icon (for those of us that have that level of access from our installer) so you can no longer generate an API key if you need it"

"desktop app" is zover als ik kan zien hun webpagina.

Is dit bij jullie bekend en is hier een oplossing/workaround voor?

mvg Tom
Toevallig zat ik hier deze week nog mee te stoeien. Ik zou zweren dat ik admin toegang had.

Ik zie nu dat de web portal is vernieuwd en ik zie de api key dus niet meer. :/

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchlane
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-08 12:23
Ik stel mijn vraag nog maar een keer...

Iedereen die hier een beetje een jong systeem van SE heeft, gebruikt waarschijnlijk ook de SE ONE app en heeft dan dus ook een inlinemeter/energiemeter (of een back up interface met ingebouwde inline meter).
Dus kunnen diegenen de ENERGIEBALANS van de app bekijken om te zien wat er van de PRODUCTIE op een dag naar het net, de accu of naar het huis is gegaan. En waar het VERBRUIK vandaan is gekomen op die dag....van net, accu of van pv.

Zijn er mensen die deze data vergelijken met bijvoorbeeld Slimmemeterportal.nl of de gegevens van hun energie leverancier?
En komen deze gegevens dan overeen?

Bij mij komen deze gegevens op geen enkele dag met elkaar overeen.
Kan het zijn dat de inline meter dan incorrect is geplaatst? Of is dit nog steeds een software issue van SE?

Zie ook mijn overige posts, same problem........

68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
churchlane schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:47:

Iedereen die hier een beetje een jong systeem van SE heeft, gebruikt waarschijnlijk ook de SE ONE app en heeft dan dus ook een inlinemeter/energiemeter (of een back up interface met ingebouwde inline meter).
Dus kunnen diegenen de ENERGIEBALANS van de app bekijken om te zien wat er van de PRODUCTIE op een dag naar het net, de accu of naar het huis is gegaan. En waar het VERBRUIK vandaan is gekomen op die dag....van net, accu of van pv.

Zijn er mensen die deze data vergelijken met bijvoorbeeld Slimmemeterportal.nl of de gegevens van hun energie leverancier?

Kan het zijn dat de inline meter dan incorrect is geplaatst? Of is dit nog steeds een software issue van SE?

Ik kan vanavond weleens een vergelijk maken, maar de slimme meter verrekent over de fases. Als je op L1 en L2 bijv ieder 500W teruglevert en op L3 1000W afneemt, dan zal SolarEdge dat vermoedelijk afzonderlijk registreren als 1000W afname en 1000W terugleveren maar de slimme meter zegt dan volgens mij: geen verbruik en geen afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchlane
THM0 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Ik kan vanavond weleens een vergelijk maken, maar de slimme meter verrekent over de fases. Als je op L1 en L2 bijv ieder 500W teruglevert en op L3 1000W afneemt, dan zal SolarEdge dat vermoedelijk afzonderlijk registreren als 1000W afname en 1000W terugleveren maar de slimme meter zegt dan volgens mij: geen verbruik en geen afname.
Kijk, dat is een antwoord dat ik kan volgen. Geldt dat voor VERBRUIK en voor PRODUCTIE? Ik heb domotica die ook op de P1 zit, die laat dit plaatje zien. En dat verklaart mogelijk hetzelfde...dus, productie en verbruik tegelijkertijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quUFPWn5poaxOHMPLtfPWW1khms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dXutLsmLi0yY9PQIO0UZOMFV.png?f=fotoalbum_large

68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
churchlane schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:52:
[...]

Kijk, dat is een antwoord dat ik kan volgen. Geldt dat voor VERBRUIK en voor PRODUCTIE? Ik heb domotica die ook op de P1 zit, die laat dit plaatje zien. En dat verklaart mogelijk hetzelfde...dus, productie en verbruik tegelijkertijd.
[Afbeelding]
Ja dat zal voor beide gelden. Verklaart niet jouw grafiek, dat is denk ik eerder dat in het tijdsblok zowel verbruik als teruglevering is gemeten, nadat er over de fases is gesommeerd. De slimme meter verrekent namelijk op energieverbruik. Als je een soortgelijke grafiek zou krijgen met vermogen zou dat het wel verklaren.
Ik heb net even gekeken, ik zie ook verschillen tussen slimme meter en SolarEdge, maar ook weer niet enorm grote verschillen. Zie bijvoorbeeld voor een dag afgelopen week:

In SolarEdge: 19.94kWh opgewekt waarvan 1.58kWh naar het net is teruggeleverd. En 12.52kWh van het net afgenomen. Slimme meter geeft voor die dag: 11.7kWh afgenomen en 1.4kWh teruggeleverd.

[ Voor 10% gewijzigd door THM0 op 23-02-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchlane
Toch wringt dat bij mijn systeem...
Gisteren:
In SolarEdge: 56,4kWh opgewekt waarvan 9,8kWh naar het net is teruggeleverd. En 53,2kWh van het net afgenomen. Slimme meter geeft voor die dag: 84,3kWh afgenomen en 16,9kWh teruggeleverd.
Eergisteren:
In SolarEdge: 15,7kWh opgewekt waarvan 0,39kWh naar het net is teruggeleverd. En 79,3kWh van het net afgenomen. Slimme meter geeft voor die dag: 125kWh afgenomen en 7.4kWh teruggeleverd.

Bij mij zijn die verschillen dus veel groter. Niet alleen de afgelopen dagen, maar elke dag. Vandaar dat mijn vertrouwen in het systeem onder druk staat.
Ik heb een accu die op beide dagen ongeveer 1,8 keer geladen en volledig ontladen heeft.
Kan dit een vertekend beeld geven in de SE app? Of is er een kans dat de boel simpelweg niet correct is geinstalleerd door de installateur? Of heb ik mogelijk te maken met defecte apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
churchlane schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:21:
Toch wringt dat bij mijn systeem...
Gisteren:
In SolarEdge: 56,4kWh opgewekt waarvan 9,8kWh naar het net is teruggeleverd. En 53,2kWh van het net afgenomen. Slimme meter geeft voor die dag: 84,3kWh afgenomen en 16,9kWh teruggeleverd.
Eergisteren:
In SolarEdge: 15,7kWh opgewekt waarvan 0,39kWh naar het net is teruggeleverd. En 79,3kWh van het net afgenomen. Slimme meter geeft voor die dag: 125kWh afgenomen en 7.4kWh teruggeleverd.

Bij mij zijn die verschillen dus veel groter. Niet alleen de afgelopen dagen, maar elke dag. Vandaar dat mijn vertrouwen in het systeem onder druk staat.
Ik heb een accu die op beide dagen ongeveer 1,8 keer geladen en volledig ontladen heeft.
Kan dit een vertekend beeld geven in de SE app? Of is er een kans dat de boel simpelweg niet correct is geinstalleerd door de installateur? Of heb ik mogelijk te maken met defecte apparatuur?
Dat zijn wel grote verschillen ja... als je de accu zo intensief gebruikt zullen de verschillen natuurlijk oplopen, maar dit is wel heel extreem. Ik heb ook een accu maar ik zet die alleen in voor verhogen self-consumption dus ik heb veel minder laadcycli.

Maar met jouw verschillen heb je niet eens in orde van grootte iets aan de metingen van SolarEdge.
Kan natuurlijk dat er iets niet goed is aangesloten of dat een meter onnauwkeurige resultaten afgeeft.

Wat zegt je installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hier lijkt het verschil tussen Tibber en Solaredge klein te zijn. Alleen, de getallen in de app in de webapp zijn wel verschillend. Teruglevering is dat alleen 'goed' in de app.

Ook hier een accu, maar die wordt denk ik net iets minder intensief gebruikt. 21 panelen (9 op noord) en een dynamisch tarief. Dus de accu wordt op verschillende manieren geladen (zon of uit het net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:59
THM0 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Ja dat zal voor beide gelden. Verklaart niet jouw grafiek, dat is denk ik eerder dat in het tijdsblok zowel verbruik als teruglevering is gemeten, nadat er over de fases is gesommeerd. De slimme meter verrekent namelijk op energieverbruik. Als je een soortgelijke grafiek zou krijgen met vermogen zou dat het wel verklaren.
Ik heb net even gekeken, ik zie ook verschillen tussen slimme meter en SolarEdge, maar ook weer niet enorm grote verschillen. Zie bijvoorbeeld voor een dag afgelopen week:

In SolarEdge: 19.94kWh opgewekt waarvan 1.58kWh naar het net is teruggeleverd. En 12.52kWh van het net afgenomen. Slimme meter geeft voor die dag: 11.7kWh afgenomen en 1.4kWh teruggeleverd.
Ik heb een SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer 8kW en een 3-fase SolarEdge Home Back-up interface met SolarEdge Home Batterijen 48V staan.
Omdat ik ook tegen deze problemen aanliep, heb ik contact gezocht met SolarEdge, zij zeggen dat eraan wordt gewerkt en dat het mogelijk in maart is opgelost.
Ik heb de import- en exportgegevens zoals die door SolarEdge op de site worden weergegeven gecontroleerd, zowel met de gegevens van HomeWizard als met die van de app van het ANWB Dynamische Energiecontract. De gegevens over import, export en verbruik die SolarEdge laat zien, kloppen.
Bij de installatieproductie wordt de productie van de zonnepanelen goed weergegeven.
In de app is de productie van de batterij afzonderlijk niet te volgen.
HomeWizard geeft aan, dat ik gisteren, 23 februari, 27,2 kWh stroom heb geïmporteerd en 23,3 kWh heb geëxporteerd. De aansturing van de zonnepanelen en de batterij vindt plaats in mijn SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer 8kW.
Blijkbaar kunnen zij in app niet aangeven wat het laden en ontladen van de batterij is

Ps mijn warmtepomp heeft die dag 11,5 kWh gebruik en het huishoudelijk verbruik was 6,3 kWH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3H1NZKyzSRrEqHYVbOumY26QaDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cAI4zKMZ0nrjmD1Q5iDYSfDr.png?f=fotoalbum_large

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchlane
Ik ben er altijd van uit gegaan dat als de accu van het net laad, dat dat dan bij verbruik van het net, dus in het oranje deel van de verbruik kolom verschijnt. En als de accu ontlaadt, dat dat dan in de verbruik kolom verschijnt als verbruik uit accu. Dat leek mij logisch.
Maar mij is ook wel eens verteld dat de accu lading pas verschijnt enkel als deze productie levert, en dan dus in beide kolommen verschijnt.

Maar ik heb ook dagen waarbij de accu voor 06.00 uur in de ochtend, dus uit het net, volledig geladen is en dat de verbruikskolom om 07.00 uur slechts 10kWh aangeeft. De accu is dan wel 23kWh geladen.....Dat zou gratis lading betekenen? :)
En dan zijn er nog dagen dat de accu 2 x volledig geladen en ontladen heeft. Dan verwacht je toch dat er in de verbruikkolom ongeveer 46kWh uit de accu te zien is?

Is er een goeroe (Teacher? Ronald?) die dit kan verduidelijken?

[ Voor 38% gewijzigd door churchlane op 24-02-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

churchlane schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:27:
Maar ik heb ook dagen waarbij de accu voor 06.00 uur in de ochtend, dus uit het net, volledig geladen is en dat de verbruikskolom om 07.00 uur slechts 10kWh aangeeft. De accu is dan wel 23kWh geladen.....Dat zou gratis lading betekenen? :)
@churchlane Of dat de accu geheel of gedeeltelijk vóór middernacht geladen is? Dan zie je dat niet meer op de statistiek van vandaag.
Ik weet het ook niet, maar dit komt boven borrelen als ik je casus lees.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Het overzetten van wifi naar bekabeld is gelukt. Andere vraag, ik heb recent mijn oude zonnepanelen uitgebreid met nieuwe panelen. De oude panelen waren 195Wp (15 stuks) en de nieuwe panelen zijn 440Wp (15 stuks). De oude panelen zijn verhuist naar het platte dak van de garage (liggen veel in de schaduw) en de nieuwe panelen liggen op het dak van de woning onder een hoek van 30 graden.
Nu heb ik een nieuwe omvormer gekregen om dit allemaal aan te kunnen sluiten, de SE6K. Op dit moment als het zonnetje volop schijnt, wek ik 6kWh op en volgens mij gaat dit gedurende de rest van het jaar ook niet hoger worden, of zie ik dat verkeerd? Als dat zo is, had ik dan niet beter een zwaardere omvormer moeten hebben? Ik heb me laten adviseren en het aan laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 21:51
Mozart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:18:
Het overzetten van wifi naar bekabeld is gelukt. Andere vraag, ik heb recent mijn oude zonnepanelen uitgebreid met nieuwe panelen. De oude panelen waren 195Wp (15 stuks) en de nieuwe panelen zijn 440Wp (15 stuks). De oude panelen zijn verhuist naar het platte dak van de garage (liggen veel in de schaduw) en de nieuwe panelen liggen op het dak van de woning onder een hoek van 30 graden.
Nu heb ik een nieuwe omvormer gekregen om dit allemaal aan te kunnen sluiten, de SE6K. Op dit moment als het zonnetje volop schijnt, wek ik 6kWh op en volgens mij gaat dit gedurende de rest van het jaar ook niet hoger worden, of zie ik dat verkeerd? Als dat zo is, had ik dan niet beter een zwaardere omvormer moeten hebben? Ik heb me laten adviseren en het aan laten leggen.
Je bedoelt dat het maximaal vermogen dat uit je omvormer komt 6 kW is?
De SE6K heeft inderdaad een maximaal vermogen van 6kW. Hoeveel 440 Wp panelen heb je ? Ofwel wat is je totale vermogen ?
Ik heb hier een SE8K die geeft tot 8.4 kW, daar heb ik 11kWp panelen op aangesloten en ga nog uitbreiden met ruim 1200 Wp. Ik vind dat geen probleem omdat de aftopping toch gebeurt op momenten dat er geen behoefte aan die stroom is. Ik heb op jaarbasis al een overschot en met het ook op de afschaffing van de saldering is die paar procent verlies op jaarbasis geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Laatst online: 23:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mozart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:18:
Je omvormer is een 6kW omvormer, dus die kan inderdaad niet meer dan 6kW AC vermogen leveren.

Met de 15x 195Wp (2.950Wp) en 15x 440Wp (6.600Wp) zit je op een mogelijk vermogen van zo'n 2.950Wp + 6.600Wp = 9.550Wp.

Officieel mag er aan de SE6K tot 35% meer vermogen aangesloten worden (totaal 8.100Wp) dus daar zit je ook overheen.

Ik denk dat een SE8K beter aangesloten had bij je situatie.
Die had dan nog steeds wel afgetopt op 8kW maar dat zal niet heel veel geweest zijn.
Een beetje aftoppen is ook niet erg, zoveel scheelt dat niet in jaaropbrengst en met het afschaffen van saldering is spreiding van opbrengst over de dag toch al belangrijker.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-02-2025 13:41 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
deejeebv schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Je bedoelt dat het maximaal vermogen dat uit je omvormer komt 6 kW is?
De SE6K heeft inderdaad een maximaal vermogen van 6kW. Hoeveel 440 Wp panelen heb je ? Ofwel wat is je totale vermogen ?
Ik heb hier een SE8K die geeft tot 8.4 kW, daar heb ik 11kWp panelen op aangesloten en ga nog uitbreiden met ruim 1200 Wp. Ik vind dat geen probleem omdat de aftopping toch gebeurt op momenten dat er geen behoefte aan die stroom is. Ik heb op jaarbasis al een overschot en met het ook op de afschaffing van de saldering is die paar procent verlies op jaarbasis geen probleem.
15 x 195 WP
15 x 440 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Weet je toevallig ook welke optimizers je hebt bij beide type panelen en hoe je strings zijn aangesloten? Zit alles op 1 string? Of 2 losse strings?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
BlueTooth76 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Weet je toevallig ook welke optimizers je hebt bij beide type panelen en hoe je strings zijn aangesloten? Zit alles op 1 string? Of 2 losse strings?
Het is 1 lange string en ieder paneel heeft een optimizer. Ik heb geen idee van het type optimizer, kan ik dat nog ergens terug vinden? In de normale app zie ik het niet in ieder geval.
Het systeem is aangesloten op home assistant, zou het daar zichtbaar zijn?

Is er ook documentatie waar in staat dat er max 35% meer aangesloten mag zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Mozart op 25-02-2025 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mozart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Het is 1 lange string en ieder paneel heeft een optimizer. Ik heb geen idee van het type optimizer, kan ik dat nog ergens terug vinden? In de normale app zie ik het niet in ieder geval.
Het is wel goed om te achterhalen, niet ieder type optimizer is compatible met elkaar.
Ik kan het hier in het dashboard van de monitoring wel zien maar ik heb een installateurs account, dus weet niet hoe dat er normaal uitziet.

Staat het niet op de factuur?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zFEoWkD.png
Ja, dat staat in de datasheet van de omvormers.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-three-phase-e-series-inverter-datasheet-nl.pdf

Nu weet ik wel dat de één zich hier op Tweakers daar drukker om maakt dan de ander. Ik hou me maar aan de datasheet.

[ Voor 33% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-02-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
BlueTooth76 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Het is wel goed om te achterhalen, niet ieder type optimizer is compatible met elkaar.
Ik kan het hier in het dashboard van de monitoring wel zien maar ik heb een installateurs account, dus weet niet hoe dat er normaal uitziet.

Staat het niet op de factuur?

[Afbeelding]

[...]

Ja, dat staat in de datasheet van de omvormers.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-three-phase-e-series-inverter-datasheet-nl.pdf

Nu weet ik wel dat de één zich hier op Tweakers daar drukker om maakt dan de ander. Ik hou me maar aan de datasheet.
De oude panelen hadden geen optimizers, die zijn er bij gezet bij het plaatsen van de nieuwe panelen. Het zijn allemaal dezelfde van type S500, meer staat er niet in de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mozart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:41:
[...]

https://monitoring.solaredge.com/

Dan staat het rechts onder installatie details --> apparatuur /equipment (onderaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 22:51
@Mozart @BlueTooth76 het is +55% STC bij de normale SE#K omvormers.

En bij ontwerp met designer vaak meer bij ongunstige of verschillende oriëntatie.

Maar in dit geval vermoed ik dat designer niet gebruikt is? Die adviseert namelijk normaal niet een zwaar ondergedimensioneerde omvormer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Ronald schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:50:

En bij ontwerp met designer vaak meer bij ongunstige of verschillende oriëntatie.

Maar in dit geval vermoed ik dat designer niet gebruikt is? Die adviseert namelijk normaal niet een zwaar ondergedimensioneerde omvormer
Ik heb de plaatselijke leverancier gevraagd om nieuwe panelen en om de oude te verplaatsen naar de garage. Dan mag je toch aannemen dat ze dat ‘juist’ doen? Ik heb de datasets bekeken maar ik heb geen idee hoe ik kan zien dat je max 35% meer mag belasten. En wat 55% STC betekend weet ik ook niet 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ronald schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:50:
Waarom wijkt dat af van de datasheet van de SE#K omvormers waar 35% staat?

Nee, een 8kW zou hier meer op z'n plek geweest zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-02-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Get!em schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:13:
[...]

https://monitoring.solaredge.com/

Dan staat het rechts onder installatie details --> apparatuur /equipment (onderaan)
@Get!em
Waar zie je dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDjXrjLNx-xGGAvEEd-aiMictwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtRTyDsZOxhRrSWduUeXYx6t.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klik even rechtsboven in de blauwe balk op "Nieuw Dashboard" :) ;)
(al zie ik die knop bij jou even niet, open je de pagina toevallig op tablet, mogelijk even op PC/ laptop openen met landscape monitor)

Daarna zou je Equipment rechtsonder moeten verschijnen op de dashboard pagina.

Verder moet je even kijken of je naast Dashboard ook de opties hebt voor Layout, Grafieken en Rapporten. Zo niet, dan moet je even je installateur vragen of die je rechten wil verhogen (zie topicstart)

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 25-02-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Mozart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Ik heb de plaatselijke leverancier gevraagd om nieuwe panelen en om de oude te verplaatsen naar de garage. Dan mag je toch aannemen dat ze dat ‘juist’ doen? Ik heb de datasets bekeken maar ik heb geen idee hoe ik kan zien dat je max 35% meer mag belasten.
Je mag tegenwoordig 50% boven het nominale vermogen aansluiten aan een SE6K (in de datasheet van 20 mei 2024 staat 9000W maximaal DC-vermogen (6000W + 50%)), maar dat is eigenlijk niet meer dan een vuistregel. De ligging (azimut en helling) heeft ook nog invloed op het feitelijke maximum. SolarEdge Designer vertelt je of je over de limieten van de omvormer gaat en rekent ook het aftopverlies uit.
En wat 55% STC betekend weet ik ook niet 😀
STC = Standard Test Condition (o.a. 1000 W/m2 instraling loodrecht op het paneel, celtemperatuur 25 oC). Het STC-vermogen maakt panelen vergelijkbaar. Met +55% STC bedoelt @Ronald dat de som van de STC-vermogens van de panelen 55% boven het nominale vermogen van de omvormer ligt. Maar zoals ik al zei, speelt de ligging van de panelen een belangrijke rol bij het bepalen wat wel en niet mag. Simulatie in SolarEdge Designer is daarom een must bij het ontwerp van elke installatie.

[ Voor 29% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 26-02-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met batterij van SolarEdge kan je volgens de marketing zelfs tot 200% van omvormer vermogen gaan.

Hier overigens 13kWp op 8k omvormer. Door ligging oost/west haalt hij max vermogen van omvormer toch nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juniorvdloop
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-09 14:31
Nick v D schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Hi,

De SE8K-RW0TEBEN4 is inderdaad niet geschikt om een batterij aan te koppelen.
Je kan de omvormer vervangen voor een RWS of RWB omvormer.
RWS = StorEdge® 3-fase omvormer
https://www.solaredge.com...inverter_datasheet-nl.pdf
RWB = SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer
https://www.solaredge.com...e-backup-datasheet-nl.pdf

De RWS ondersteund:
SolarEdge Home Batterij 48V BAT-05K48M0B-01
LG Chem RESU3.3, RESU6.5, RESU10, RESU12, RESU13(2),
BYD Battery-Box LV 3.5, 7.0, 10.5, 14.0
BYD Battery-Box Premium LVS 4.0, 8.0, 12.0, 16.0, 20.0, 24.0

De RWB ondersteund (op dit moment enkel):
SolarEdge Home Batterij BAT-05K48

De RWS en RWB hebben een 48V gedeelte voor de batterij, ook wel DC/DC converter genoemd.
De SolarEdge Home Batterij BAT-05K48 werkt ook op die 48V en heeft geen "omvormer" ingebouwd.

Los van bovenstaande kun je inderdaad een "AC coupled" systeem toepassen, maar lever je wel wat rendement op omdat je PV overschot omgezet wordt van DC naar AC door de SolarEdge omvormer en weer van AC naar DC door het AC coupled systeem.

https://www.solaredge.com.../ac-coupled-vs-dc-coupled

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb opgeschreven.
Terminologie is soms verwarrend zijn.
Eind 2023 heb ik een installatie thuis geplaatst op mn nieuwe koophuis met een SE5K-RW0TEBEN4,

Destijds zeiden Natec en SolarEdge dat voor deze omvormer begin 2024 batterijen beschikbaar zouden zijn.
Echter zijn ze dat momenteel nog steeds niet.

Vorige week weer contact gehad met Natec en Solar Edge, en die geven aan dat eind 2025 alle bestaande omvormers een update krijgen waarmee het mogelijk is om batterijen aan te sluiten op alle bestaande omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPplRKL7SRyqrE1DyXCLfAlKMdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ooOX9UiVtqisIvWrWpH9Gukj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@juniorvdloop De tekst die aanhaalt heeft het over ‘samenwerken met’. Dat is wat anders dan ‘aansluiten op’.

Het eerste gaat over onderlinge communicatie tussen de twee, die verder zelfstandig functioneren. Het tweede betekent dat je de batterijen fysiek op de omvormer aansluit.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Get!em schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:41:
Met batterij van SolarEdge kan je volgens de marketing zelfs tot 200% van omvormer vermogen gaan.
Dat geldt voor de Home Hub productlijn. Hier gaat het om de Home Wave (@Mozart noemt geen batterij). Ik ben wel benieuwd of en hoe SolarEdge de datasheet van de SExK (x = 3-10) omvormers op dit punt gaat aanpassen als eind dit jaar de beloofde batterijoplossing voor deze productlijn beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

juniorvdloop schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:02:
Eind 2023 heb ik een installatie thuis geplaatst op mn nieuwe koophuis met een SE5K-RW0TEBEN4,

Destijds zeiden Natec en SolarEdge dat voor deze omvormer begin 2024 batterijen beschikbaar zouden zijn. Echter zijn ze dat momenteel nog steeds niet.

Vorige week weer contact gehad met Natec en Solar Edge, en die geven aan dat eind 2025 alle bestaande omvormers een update krijgen waarmee het mogelijk is om batterijen aan te sluiten op alle bestaande omvormers.
Let op de kleine lettertjes in de huidige datasheet van jouw omvormer:
Een compatibele batterij zal vanaf Q4 2025 kunnen worden besteld. Sommige omvormers vereisen mogelijk een upgradekit.

[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 26-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Dat geldt voor de Home Hub productlijn. Hier gaat het om de Home Wave (@Mozart noemt geen batterij). Ik ben wel benieuwd of en hoe SolarEdge de datasheet van de SExK (x = 3-10) omvormers op dit punt gaat aanpassen als eind dit jaar de beloofde batterijoplossing voor deze productlijn beschikbaar komt.
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Er is bijzonder weinig info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
Sinds vanmorgen 6:00 is de wifi verbinding van mijn SolarEdge home omvormer verbroken. Ik heb net via de app opnieuw verbinding proberen te maken met 2 verschillende wifi netwerken, maar bij beide mislukt het. Wachtwoorden zijn echt goed. Enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Geen idee, nooit gehad. Je wifi ap's al eens herstart? Misschien iets fout met een arp tabel of zo.

• JeanLC
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-08 10:15

Ik heb het enkele maanden vergeleken: solaredge app en slimme-meter: Ik stelde vast dat steeds twee dagen correcte gegevens door de app werden weergegeven, dan weer twee dagen foutieve waardes, weer twee correcte etc. Meerdere malen bij Solaredge (via Installateur, Solaredge wilde blijkbaar geen direct contact!!): Geen enkele fatsoenlijke reactie.
De inlinemeter zelf geeft wel correcte meetresultaten aan (kun je zelgf goed controleren: schrijf eens tegeleijk de gegevens van de inlinemeter zelf en de slimme-meter op, vergelijk die met de gegevens een weekje of zo later: net-levering (=import) en teruglevering (=export). Als daar grote afwijkingen in zitten is je inlinemeter waarschijnlijk niet goed (defect of verkeerd aangesloren), als de waardes vrijwel met elkaar overeenstemmen is het duidelijk een software-probleem.

De solaredge-WEB-pagina met de meetgegevens hangt overigens vast op de dag van de plaatsing van de panelen-omvormer: 2017!!

• Forza11
janne_nl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:15:
Geen idee, nooit gehad. Je wifi ap's al eens herstart? Misschien iets fout met een arp tabel of zo.
Access points opnieuw gestart en daarna opnieuw verbinding gemaakt, het werkt weer. Hopelijk is dit eenmalig.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Hebben meer mensen problemen om in de desinger te komen, ook een nieuw account aanmaken lukt niet meer.
krijg steeds de zelfde foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KASpymuowqgHy2pcr82Ljk_Ds8Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LUUMcXFyHrBUZyrFbPgFRSqB.jpg?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, alles ok hier.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22

Kan het zijn dat slimmemeterportal de afwijking is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• churchlane
@JeanLC
Ik ga de meterkast eens in de gaten houden. Inline meter met slimme meter vergelijken.

@No Hands
Nee, bij mij geeft slimmemeterportal.nl al 2 jaar exact hetzelfde weer als mijn slimme meter en mijn energie leverancier.

Ik heb wel contact met SE. Maar steeds als het to the point komt dan lijkt SE het ineens niet meer te begrijpen en schuiven ze de case door naar een meer senior team en dan hoor ik niets meer.
Mijn installateur zegt dat hij er mee bezig is en dat geloof ik ook. Helaas ook daar nog geen conclusies en oplossingen.

Ik heb me wederom laten verleiden door de mooie folderpraat van een energie management systeem, zo denk ik er nu over. De hele set up geeft me maar weinig vertrouwen en het voedt de twijfel of dit wel een goede investering was. Misschien is het nog te vroeg. Er wordt veel beloofd en wat mij betreft te weinig waar gemaakt.
Wat mij het meest verbaasd is dat er heel veel youtube video's over SE One zijn en wat je uit de weergave in de app allemaal kunt opmaken. Vreemd dat dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.

• churchlane
@teacher

Heb jij andere ervaringen?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:26

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:49:
Hebben meer mensen problemen om in de desinger te komen, ook een nieuw account aanmaken lukt niet meer.
[Afbeelding]
Nope .. net nog even geprobeerd kom zo in de designer.

Even ander vraagje zijn er mensen die ervaring hebben met zelfbouw accu's en aangesloten op een RWS / StorEdge omvormer ?
Ik hink nog steeds op 2 benen voor wat betreft een accu oplossing waabij het grootste heikele punt de vendor lock in van de batterijen van SE (en de merken die ze dan supporten)
Liefst bouw ik zelf mijn accu met een JK BMS wat ik dan op mijn SE RWS gooi. Maar vind de spulleboel net even te prijzig om dat eventjes uit te proberen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
churchlane schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:24:
@JeanLC
Ik ga de meterkast eens in de gaten houden. Inline meter met slimme meter vergelijken.

@No Hands
Nee, bij mij geeft slimmemeterportal.nl al 2 jaar exact hetzelfde weer als mijn slimme meter en mijn energie leverancier.

Ik heb wel contact met SE. Maar steeds als het to the point komt dan lijkt SE het ineens niet meer te begrijpen en schuiven ze de case door naar een meer senior team en dan hoor ik niets meer.
Mijn installateur zegt dat hij er mee bezig is en dat geloof ik ook. Helaas ook daar nog geen conclusies en oplossingen.

Ik heb me wederom laten verleiden door de mooie folderpraat van een energie management systeem, zo denk ik er nu over. De hele set up geeft me maar weinig vertrouwen en het voedt de twijfel of dit wel een goede investering was. Misschien is het nog te vroeg. Er wordt veel beloofd en wat mij betreft te weinig waar gemaakt.
Wat mij het meest verbaasd is dat er heel veel youtube video's over SE One zijn en wat je uit de weergave in de app allemaal kunt opmaken. Vreemd dat dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Ik had in mijn vorige woning ook de SE monitoring en dat klopte eigenlijk op jaarbasis prima met wat mijn energieleverancier en digitale meter voorstelde.
Vandaag ga ik het werkend maken in mijn huidige woning dus dan kan ik het hier ook eens in de gaten gaan houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

cyclone schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:10:
[...]

Even ander vraagje zijn er mensen die ervaring hebben met zelfbouw accu's en aangesloten op een RWS / StorEdge omvormer ?
Ik hink nog steeds op 2 benen voor wat betreft een accu oplossing waabij het grootste heikele punt de vendor lock in van de batterijen van SE (en de merken die ze dan supporten)
Liefst bouw ik zelf mijn accu met een JK BMS wat ik dan op mijn SE RWS gooi. Maar vind de spulleboel net even te prijzig om dat eventjes uit te proberen.
ik heb geen ervaring maar wel ook interesse. Mijn grote vraag is echter: hoe ga je dit integreren met de SE-omvormer? heb je een voorbeeld van een systeem oplossing?

Mijn ideaal visie is dat die accu dan als string moet wordt aangesloten op een normale omvormer, parallel aan een string met solarcellen: De accu-cellen fungeren dan eigenlijk gewoon als Solar cellen (en krijgen ieders een bidirectionele BMS_optimiser) en leveren energy als dat nodig is (throttle via inline meter of home-domotica). Als de DC spanning uit de parallele solarstring voldoende is laad ie de cellen via dezelfde(!) BMS_optimisers.
Dit vereist echter toch wel enige communicatie tussen de BMS-optimisers en de Omvormer: en ik denk dat dat SolartEdge-proprietary is.
- de optimisers moeten 'gepaired' worden
- de optimisers moeten een shutdown hebben
- en het laad/ontlaad drempelspanning moet juist gekozen worden

Ik denk dat het kan en verbaas me altijd nog dat SE zelf niet zoiets maakt: maar ik heb nog nooit zo'n systeemoplossing van iemand gezien icm een SE omvormer.

Uiteraard kun je iedere accu zelf AC koppelen op je eigen stroomvoorziening, onafhankelijk van de SE; maar dan zit je met additionele AC-DC-AC omzetting en dus ook een extra converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Get!em schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Klik even rechtsboven in de blauwe balk op "Nieuw Dashboard" :) ;)
(al zie ik die knop bij jou even niet, open je de pagina toevallig op tablet, mogelijk even op PC/ laptop openen met landscape monitor)
@Get!em Op de laptop ziet het er exact zo uit. Geen knop "Nieuw dashboard" te vinden.
En dan ga ik naar https://monitoring.solare...site/19000000/#/dashboard
Zit jij op hetzelfde soort adres?
Kan het liggen aan de omvormer?
Kan het liggen aan de instellingen van de installateur, dat die bepaalt wat ik te zien krijg?
Daarna zou je Equipment rechtsonder moeten verschijnen op de dashboard pagina.
Dat heb ik dus niet.
Verder moet je even kijken of je naast Dashboard ook de opties hebt voor Layout, Grafieken en Rapporten. Zo niet, dan moet je even je installateur vragen of die je rechten wil verhogen (zie topicstart)
Die opties heb ik ook allemaal niet. Dat zal ik mijn installateur vragen.
Edit:
De Layout-optie heb ik wel, zoals je ziet. Dag-week en maandgrafieken (+ nog twee) heb ik ook, maar ik kan nix vinden dat op 'Rapporten' lijkt. Of bedoel je de grafiek met het vergelijken van de jaren?

Om een verkeerde discussie met de installateur te voorkomen: tot welk niveau moet die mijn rechten verhogen? Tot installateursniveau, of zitten daar nog niveau's onder?

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 28-02-2025 09:28 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
@JeanLC

@No Hands

Ik heb een SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer 8kW en een 3-fase SolarEdge Home Back-up interface met SolarEdge Home Batterijen 48V staan.
Ik heb de import- en exportgegevens zoals die door SolarEdge op de site worden weergegeven gecontroleerd, zowel met de gegevens van HomeWizard als met die van de app van het ANWB Dynamische Energiecontract. De gegevens over import, export en verbruik die SolarEdge laat zien, kloppen.
Bij de installatieproductie wordt de productie van de zonnepanelen goed weergegeven.
In de app is de productie van de batterij afzonderlijk niet te volgen.
HomeWizard geeft aan, dat ik gisteren, 23 februari, 27,2 kWh stroom heb geïmporteerd en 23,3 kWh heb geëxporteerd. De aansturing van de zonnepanelen en de batterij vindt plaats in mijn SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer 8kW.
Blijkbaar kunnen zij in app niet aangeven wat het laden en ontladen van de batterij is
Ps mijn warmtepomp heeft die dag 11,5 kWh gebruik en het huishoudelijk verbruik was 6,3 kWH

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
@JeanLC

@No Hands

Het heeft een tijdje (inleertijd?) geduurd, maar Solaredge One doet redelijk wat ik verwacht, icm een dynamisch contract. Als de prijs laag is en er wordt geen zon verwacht wordt de accu op een goedkoper moment geladen. Dat gaat natuurlijk wel eens niet goed omdat de zon toch achterblijft en/of we toch meer stroom verbruiken dan normaal. Dus vooralsnog ben ik na 4 maanden redelijk tevreden.

Ik zou wel graag een knop willen hebben die zegt, nu even de accu niet ontladen.

De getallen die de verschillen interface (webapp en telefoon app) laten zien wijken wel van elkaar af,. Maar als ik daar de getallen uitfilter klopt dat redelijk met wat Tibber laat zien (als de slimme meter standen verwerkt zijn), dus niet van vandaag (Ik heb geen pulse)

[ Voor 7% gewijzigd door janne_nl op 28-02-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

ik zou voor dat je daar veel geld instopt eerst eens deze youtube video van ketel klets bekijken. mogelijk dat je dan mogelijk andere ideen krijgt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
[...]

Tja vendor lock-in… de StorEdge omvormers zijn nu overal heel goedkoop verkrijgbaar omdat het uitlopende modellen zijn. Daar kun je meerdere merken accu’s op koppelen. De levensduur is natuurlijk niet oneindig, grote kans dat je na 10-15 jaar de hele zaak toch moet vervangen.
Ik zie de lock-in niet zo eerlijk gezegd, net zoals ik die niet zie in de keukenapparatuur.

Qua risico op brand koop ik zelf ook liever een solide accu dan een zelfbouw ding. Mij meer waard dan een klein risico op vendor lock-in.
Ik heb overigens een LG accu op mijn StorEdge omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:15:
[...]

@Get!em Op de laptop ziet het er exact zo uit. Geen knop "Nieuw dashboard" te vinden.
En dan ga ik naar https://monitoring.solare...site/19000000/#/dashboard
Zit jij op hetzelfde soort adres?
Kan het liggen aan de omvormer?
Kan het liggen aan de instellingen van de installateur, dat die bepaalt wat ik te zien krijg?

[...]

Dat heb ik dus niet.

[...]

Die opties heb ik ook allemaal niet. Dat zal ik mijn installateur vragen.
Edit:
De Layout-optie heb ik wel, zoals je ziet. Dag-week en maandgrafieken (+ nog twee) heb ik ook, maar ik kan nix vinden dat op 'Rapporten' lijkt. Of bedoel je de grafiek met het vergelijken van de jaren?

Om een verkeerde discussie met de installateur te voorkomen: tot welk niveau moet die mijn rechten verhogen? Tot installateursniveau, of zitten daar nog niveau's onder?
Crazy- in "Het grote SolarEdge topic"

Bij mij verschijnt de “nieuwe dashboard” optie specifiek in Firefox op Laptop. Op zowel iPhone als iPad laat hij het oude dashboard zonder die optie zien.
Op iPhone zie ik wel het nieuwe dashboard met equipment met de nieuwe SolarEdge Go app. Maar mogelijk moet je daar eerst je account op installateurs niveau hebben (zo’n gratis designer account, zie topic start)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Op mijn Android tablet krijg ik bij de SolarEdge app het icoon mijn besparingen te zien echter op mijn Apple iPhone 15 krijg ik dit icoon niet te zien. Mijn vraag is komt dit meer voor.
De app is bijgewerkt tot aan vandaag ,dus hier ligt het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

lc8 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:03:
[...]

ik heb geen ervaring maar wel ook interesse. Mijn grote vraag is echter: hoe ga je dit integreren met de SE-omvormer? heb je een voorbeeld van een systeem oplossing?

Mijn ideaal visie is dat die accu dan als string moet wordt aangesloten op een normale omvormer, parallel aan een string met solarcellen:
Ik snap je denkwijze maar da's niet hoe het werkt. Je zult een hybride omvormer moeten aanschaffen waarbij je de accu los aansluit op de omvormer.
Dus wat jij beschrijft kan niet (en moet je ook NOOIT willen proberen).

Ik zou dus mijn huidige 12,5K omvormer willen vervangen voor een SE10K-RWS48BEN4

Maar zoals al eerder wordt genoemd zijn dit uitlopende modellen.
Ik loop al 3 jaar te trekken bij SE om uit te vogelen wat ze nu van plan zijn maar ik krijg daar niets los (ook niet als certified SE installateur).
THM0 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Tja vendor lock-in… de StorEdge omvormers zijn nu overal heel goedkoop verkrijgbaar omdat het uitlopende modellen zijn. Daar kun je meerdere merken accu’s op koppelen. De levensduur is natuurlijk niet oneindig, grote kans dat je na 10-15 jaar de hele zaak toch moet vervangen.
Ik zie de lock-in niet zo eerlijk gezegd, net zoals ik die niet zie in de keukenapparatuur.

Qua risico op brand koop ik zelf ook liever een solide accu dan een zelfbouw ding. Mij meer waard dan een klein risico op vendor lock-in.
Ik heb overigens een LG accu op mijn StorEdge omvormer.
Ik zie die lock in wel, ik kan alleen SE batterijen of BYD / LG Chem gebruiken. Allemaal standaard accupakketten waar ik dik 200 a 250 euro per kwh voor mag aftikken terwijl ik zelfbouw (in goede en veilige behuizing en JK BMS) makkelijk tegen de 100 euro per kwh betaal.
Tel uit je winst en vergeet niet de prijzen gaan komende kwartalen nog substantieel verder zakken.

Risico qua brand kan een afweging zijn als je de accu in je huis hebt staan.
Persoonlijk vind ik dat sowieso een onverstandige keuzen, ik adviseer alle opslag van potentiele energie (of dit nu een accu is of een jerrycan benzine / gasfles is) nooit onder het zelfde dak te doen als waar jij en jouw gezin slaapt.

Mijn installatie staat dus / ligt dus op de schuur en niet op mijn woonhuis.
Kortom dat risico is voor mij sowieso al gemitigeerd.
Even belangrijk ik heb de wijsheid niet in pacht he dus tis echt een mening.

[ Voor 45% gewijzigd door cyclone op 28-02-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:49:
[Afbeelding]
Precies hetzelfde probleem hier. Toevallig een e-mailadres aan het gebruiken met een + erin? Nadat ik mijn 'normale' mailadres i.p.v. rens-br+solaredge@blala gebruikte werkte het hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
cyclone schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Ik snap je denkwijze maar da's niet hoe het werkt. Je zult een hybride omvormer moeten aanschaffen waarbij je de accu los aansluit op de omvormer.

Ik zou dus mijn huidige 12,5K omvormer willen vervangen voor een SE10K-RWS48BEN4

Maar zoals al eerder wordt genoemd zijn dit uitlopende modellen.
Ik loop al 3 jaar te trekken bij SE om uit te vogelen wat ze nu van plan zijn maar ik krijg daar niets los (ook niet als certified SE installateur).

[...]

Ik zie die lock in wel, ik kan alleen SE batterijen of BYD / LG Chem gebruiken. Allemaal standaard accupakketten waar ik dik 200 a 250 euro per kwh voor mag aftikken terwijl ik zelfbouw (in goede en veilige behuizing en JK BMS) makkelijk tegen de 100 euro per kwh betaal.
Tel uit je winst en vergeet niet de prijzen gaan komende kwartalen nog substantieel verder zakken.

Risico qua brand kan een afweging zijn als je de accu in je huis hebt staan.
Persoonlijk vind ik dat sowieso een onverstandige keuzen, ik adviseer alle opslag van potentiele energie (of dit nu een accu is of een jerrycan benzine / gasfles is) nooit onder het zelfde dak te doen als waar jij en jouw gezin slaapt.

Mijn installatie staat dus / ligt dus op de schuur en niet op mijn woonhuis.
Kortom dat risico is voor mij sowieso al gemitigeerd.
Even belangrijk ik heb de wijsheid niet in pacht he dus tis echt een mening.
Kun je dan niet beter een aparte omvormer van Victron oid nemen, alleen voor de accu? Als je toch een andere omvormer moet kopen…
Ik ben overigens wel benieuwd naar zo’n zelfbouwaccu. Heb je een kitlist oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

cyclone schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:50:
[...]

[...]
Tja: Maar dan is die homehub 48V batterij oplossing niet interessant meer: Immer's moet je dan de 750V uit de panelen toch nog naar 48V omzetten en terug... dan ben je het voordeel van een DC gekoppende accu al bijna kwijt in rendement en in investeringskosten.
Als je dan toch een nieuwe omvormer nodig hebt: Dan kun je het leven veel gemakkelijker maken gewoon een onafhankelijke (AC gekoppelde) accu oplossing kiezen. Met domotica kun je eenvoudig alles sturen, volledige vrij keuze: De SE omvormer kun je zelf makkelijk volledig lokaal uitlezen en afknijpen (ben je niet afhankelijk van SE), je eigen P1 meter evenzo (of eigen inline meter).

Overigens vind ik een accu oplossing dan ook helemaal niet interessant meer (het is meer technische interesse). financieel verdien je het nooit terug, en voor het milieu kun je zeker beter geen accu kopen!
Accu is alleen interessant voor comfort (dan kan de wachmachine gewoon draaien als jij het wil), of voor diegene die zichzelf rekenen met een dynamisch contract (Als dat echt loont zou de energiemaatschappij dat beter centraal doen en wil ik daar best in investeren tegen passend rendement ;-), maar niet in mijn huis met alle risico's).

en ja.. ik zou het zeker wel willen proberen :-) , maar misschien ook omdat ik wel achtergrond kennis heb over vermogens-converters etc. (prive en zakelijk) en heel goed begrijp dat dat niet zonder risico's is en flink investeren is om uberhaupt iets te bouwen: Dat is ook de rede dat ik er nooit aan begonnen ben als er niet al een redelijke systeem oplossing in bouwblokken ligt. toch lijkt het mede beste manier; zoals gezegd: ideaal-visie :-). Je mag mij eens uitleggen waarom jij denkt dat het 'niet kan' want daar ben ik het zeker niet mee eens, en ik hoor graag de argumentatie.

SE zei zelf met een 'hoogspanningsaccu' te komen die dus weldegelijk 'direct' op de 400v (shortstring) omvormers zou moeten gaan. dus ik schat dat ze er weldegelijk op die manier mee bezig zijn, maar dat het ook bij hun tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@THM0 in dit topic vindt je alles en meer wat je wilt weten Zelf een powerwall bouwen

Maar ga uit van 500 euro voor een goede behuizing met BMS en 1100 euro voor 16 cellen waar je dan zo’n 16kwh mee kunt bouwen.

@lc8 mij ben je kwijtgeraakt met je gevolgtrekking/ beredenering. Sorry.

Even terug naar mijn initiële vraag:
Iemand ervaring met DIY accu packs op de SolarEdge omvormers ?
Heb inmiddels wel wat (oude) info gevonden maar ben nieuwsgierig naar ervaringen hier op het forum .

[ Voor 24% gewijzigd door cyclone op 28-02-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

Smoke

Maverick Reploid

lc8 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:08:
[...]
SE zei zelf met een 'hoogspanningsaccu' te komen die dus weldegelijk 'direct' op de 400v (shortstring) omvormers zou moeten gaan. dus ik schat dat ze er weldegelijk op die manier mee bezig zijn, maar dat het ook bij hun tegenvalt.
Op de short strings kan je (in Nederland) nu al de bestaande 400V accu aansluiten. Enige waar je op moet letten is dat dit voor de communicatie enkel draadloos mag (DC blijft wel gewoon bekabeld) en je maar 1 accu per omvormer mag aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

Smoke schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Op de short strings kan je (in Nederland) nu al de bestaande 400V accu aansluiten. Enige waar je op moet letten is dat dit voor de communicatie enkel draadloos mag (DC blijft wel gewoon bekabeld) en je maar 1 accu per omvormer mag aansluiten.
idd ik had al een tijdje niet gekeken.. is er inmiddels dus. Helaas alleen toepasbaar op shortstring, single phase HD-wave etcetc... Weet iemand echt hoe dat werkt? idd HV accu rechtstreeks parallel aan de PV string!
zou graag weten hoe SE dat intern in die accu doet.. maar dat zullen weinigen kunnen vertellen denk ik zo.

[ Voor 9% gewijzigd door lc8 op 28-02-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

lc8 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:52:
idd ik had al een tijdje niet gekeken.. is er inmiddels dus. Helaas alleen toepasbaar op shortstring, single phase HD-wave etcetc... Weet iemand echt hoe dat werkt? idd HV accu rechtstreeks parallel aan de PV string!
zou graag weten hoe SE dat intern in die accu doet.. maar dat zullen weinigen kunnen vertellen denk ik zo.
De informatie op de firmware updates pagina onder Approved Batteries' firmware versions geeft aan dat in de 400V accu unit een DC-DC converter zit. Dan is aansluiten parallel aan de PV-string de logische weg (met de juiste aansturing vanuit de omvormer uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

@ZwarteIJsvogel Thanks, die had ik er niet uitgehaald. en ze lijken 2 verschillende BMS systemen te gebruiken.. een eigen SE-dsp en eentje van ADI ... heel interessant :-)

wel een mooi systeem vind ik: minimale DC-DC conversie (is hoog efficient) en dan rechtstreeks op de veel duurdere DC-AC converter die je al hebt. Jammer dat er nog zoveel communicatie/software/firmwar bij nodig is: dat maakt het minder universeel.. en doet mij altijd afvragen hoe lang dat mee gaat voordat het zo incompatible is met de volgende generatie dat je weer allen weg kan gooien.

[ Voor 53% gewijzigd door lc8 op 02-03-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
janne_nl schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Het heeft een tijdje (inleertijd?) geduurd, maar Solaredge One doet redelijk wat ik verwacht, icm een dynamisch contract. Als de prijs laag is en er wordt geen zon verwacht wordt de accu op een goedkoper moment geladen. Dat gaat natuurlijk wel eens niet goed omdat de zon toch achterblijft en/of we toch meer stroom verbruiken dan normaal. Dus vooralsnog ben ik na 4 maanden redelijk tevreden.

Ik zou wel graag een knop willen hebben die zegt, nu even de accu niet ontladen.

De getallen die de verschillen interface (webapp en telefoon app) laten zien wijken wel van elkaar af,. Maar als ik daar de getallen uitfilter klopt dat redelijk met wat Tibber laat zien (als de slimme meter standen verwerkt zijn), dus niet van vandaag (Ik heb geen pulse)
Als je systeem gebruik maakt van Time of Use en je wil deze tijdelijk uitschakelen vink dan handmatige controle aan, ga naar de instelling handmatige controle en vul hier het pauze schema in.
Bijvoorbeeld van 8 tot 11 uur, dan zal de batterij in deze periode niet opgeladen en ontladen worden.
Zodra de ingestelde pauzetijd is verlopen, wordt alle overtollige opgewekte stroom in de batterij opgeslagen echter er wordt niet uit het net geladen.
Vink Time of Use weer aan en het systeem doet weer zijn werk zoals je mag verwachten.
Laat de instelling staan in het pauze schema dan hoef je later alleen het vinkje te verplaatsen van Time of Use naar handmatige controle en de batterij wordt tijdelijk uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 10:48

Pbr

illuvattarr schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:21:
Ik heb net zonnepanelen van solaredge en dynamisch contract bij nextenergy. Kan iemand me verduidelijken wat ik precies in de app bij negatieve tariefoptimalisatie in moet vullen bij aanvullende kosten? Enkel 13 cent energiebelasting aangezien die alleen wordt weggestreept bij salderen of ook de 2 cent inkoopvergoeding? En deze tarieven zijn al incl BTW toch?

En moet dit zowel onder importtariefplan als exporttariefplan worden ingevuld?

Hopelijk kan iemand me hier duidelijkheid over verschaffen!
Heb je ooit antwoord gekregen? Ik zit met de zelfde vragen vandaar!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
Pbr schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:58:
[...]

Heb je ooit antwoord gekregen? Ik zit met de zelfde vragen vandaar!!
Aanvullende kosten zijn inkoopvergoeding stroom de van je energieleverancier in dit geval bij nextenergy
€ 0,0220 plus de belasting € 0,1014 per kWh exclusief BTW.
Vul de getallen in bij energietarief import aanvullende kosten zijn € 0,124 per kWh
De BTW is 21 % op stroom dus vul bij BTW (%) het getal 21 in.
Ga naar energietarief export en zet een vinkje bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten
Zet negatieve tariefoptimalisatie op aan en het systeem zal zijn werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommiedepommie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:34
tommiedepommie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:57:
"SolarEdge has apparently released an updated version of their desktop app that removes the Admin icon (for those of us that have that level of access from our installer) so you can no longer generate an API key if you need it"
mvg Tom
ter info:

Bovenstaand bericht had ik op 18 februari gestuurd en toevallig keek ik vandaag op de website van SolarEdge en het tabblad 'admin' is weer terug inclusief de API key.

groet Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 21:36
De monitoring website is voor mij ineens veranderd, waarbij ik de admin-instellingen zoals de api-sleutel etc. niet meer beschikbaar zijn.

Kan het zijn dat mijn leverancier iets heeft aangepast aan mijn bevoegdheden of is dit herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald2020
  • Laatst online: 13-09 20:52
Ja hier hetzelfde, admin tab plots verdwenen.
Dit werkte voorheen gewoon. Geen idee waarom dit is gewijzigd.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald2020 op 04-03-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 21:36
jaro431 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:42:
De monitoring website is voor mij ineens veranderd, waarbij ik de admin-instellingen zoals de api-sleutel etc. niet meer beschikbaar zijn.

Kan het zijn dat mijn leverancier iets heeft aangepast aan mijn bevoegdheden of is dit herkenbaar?
Duh, daarboven was al hetzelfde geconstateerd. Maar hij heeft de tab terug, en ik nog niet. Ik zal geduld moeten hebben neem ik aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald2020
  • Laatst online: 13-09 20:52
Ja, wellicht, of toch iets met rechten die nu plots anders zijn ingesteld door Solaredge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLC
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-08 10:15
@churchlane

[/quote]

Zo denk ik er inmiddels ook over. Ik laat het er maar bij zitten, heb geen zin mij te ergeren aan een firma die niet thuis geeft en die blijkbaar de eigen software absoluut niet onder de knie heeft.

Ik reken als ik het nodig vind, zelf wel uit hoeveel de productie van de panelen was, wat mijn eigen gebruik was etc. Maar ik zou nooit meer zo’n inlinemeter laten plaatsen: 820 € weggegooid geld.

Het enige waarom ik hem nu laat zitten is dat, mocht de saldering stoppen en de terugleverkosten even hoog of zelfs hoger zijn dan de terugleververgoeding, ik de installatie op nul-export kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Die inline meter zou ik alleen kopen bij een accu. Werkt redelijk prima hier, zeker met een dynamisch contract.

Dus wat mij betreft een prima investering.
Blijft zo dat de getallen niet overal consistent zijn, maar dat doet niks af aan de werking van het EMS vind ik.

Ik zag trouwens dat de webapp er in 1 keer heel anders uitziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 09:54
Ik heb net contact gehad met support

De admin knop is uitgefaseerd en je moet je installateur vragen om settings die daar staan (api key etc)
Als je niet weet wat er staat kun je er ook niet naar vragen lijkt me, dus minder gezeik voor SolarEdge ofzo. Ik vind het nogal lame.

Enige optie is om zelf installateur te zijn, dan krijg je wel die knop. Dus nu denk ik... Hoe wordt ik zo snel mogelijk installateur van een systeem dat door een ander gelegd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:32
clodders schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Aanvullende kosten zijn inkoopvergoeding stroom de van je energieleverancier in dit geval bij nextenergy
€ 0,0220 plus de belasting € 0,1014 per kWh exclusief BTW.
Vul de getallen in bij energietarief import aanvullende kosten zijn € 0,124 per kWh
De BTW is 21 % op stroom dus vul bij BTW (%) het getal 21 in.
Ga naar energietarief export en zet een vinkje bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten
Zet negatieve tariefoptimalisatie op aan en het systeem zal zijn werk doen.
Bedankt! Helemaal gevolgd en toch zijn mijn panelen de afgelopen week met negatief tarief niet uitgeschakeld.

Ik heb Frank Energie en 0,112 ex 21% ingevuld bij het import tarief en de vink bij export aangezet. Ook staat negatieve tarief optimalisatie aan.

Wat kan ik nog meer doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 10:48

Pbr

Carlo Adan schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Bedankt! Helemaal gevolgd en toch zijn mijn panelen de afgelopen week met negatief tarief niet uitgeschakeld.

Ik heb Frank Energie en 0,112 ex 21% ingevuld bij het import tarief en de vink bij export aangezet. Ook staat negatieve tarief optimalisatie aan.

Wat kan ik nog meer doen?
Ik weet zeker dat de dynamische elektriciteit prijs niet onder de 13 cent (0.112 plus BTW) is geweest deze maand, dus vandaar dat je panelen niet zijn uitgeschakeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:32
Pbr schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Ik weet zeker dat de dynamische elektriciteit prijs niet onder de 13 cent (0.112 plus BTW) is geweest deze maand, dus vandaar dat je panelen niet zijn uitgeschakeld
Dan was mijn veronderstelling dus onjuist. Bedankt voor de opheldering. Panelen gaan dus alleen uit indien de prijs jncl. kosten en BTW negatief gaat. Ik dacht dat de panelen uitschakelen indien het "kaal" dynamisch tarief negatief gaat. Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zodra salderen wordt afgeschaft wordt dat anders, maar dan zul je ook de tariefinstelling in Solaredge aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
clodders schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Als je systeem gebruik maakt van Time of Use en je wil deze tijdelijk uitschakelen vink dan handmatige controle aan, ga naar de instelling handmatige controle en vul hier het pauze schema in.
Bijvoorbeeld van 8 tot 11 uur, dan zal de batterij in deze periode niet opgeladen en ontladen worden.
Zodra de ingestelde pauzetijd is verlopen, wordt alle overtollige opgewekte stroom in de batterij opgeslagen echter er wordt niet uit het net geladen.
Vink Time of Use weer aan en het systeem doet weer zijn werk zoals je mag verwachten.
Laat de instelling staan in het pauze schema dan hoef je later alleen het vinkje te verplaatsen van Time of Use naar handmatige controle en de batterij wordt tijdelijk uitgezet.
Dat blijkt toch niet te doen wat ik wil. Het idee was om de auto te laden deels uit de accu en deels uit de zonnepanelen. De laadsterkte van de paal op 4.1 gezet en op zich werkt dat. Echter als de prijs laag is, gaat Solaredge de accu toch vullen. Met handmatig pauzeren komt er een deel uit het net en met ontladen wordt een deel naar het net gestuurd.

Edit: met een beetje stoeien nu maar een klein beetje terugleveren. De accu op ontladen gezet. De onvormer kan max 5kW aan. Een deel van de zon, de rest uit de accu. 4.5kW de auto in en wat er over is naar het net en het huis.

[ Voor 8% gewijzigd door janne_nl op 08-03-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
janne_nl schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Dat blijkt toch niet te doen wat ik wil. Het idee was om de auto te laden deels uit de accu en deels uit de zonnepanelen. De laadsterkte van de paal op 4.1 gezet en op zich werkt dat. Echter als de prijs laag is, gaat Solaredge de accu toch vullen. Met handmatig pauzeren komt er een deel uit het net en met ontladen wordt een deel naar het net gestuurd.

Edit: met een beetje stoeien nu maar een klein beetje terugleveren. De accu op ontladen gezet. De onvormer kan max 5kW aan. Een deel van de zon, de rest uit de accu. 4.5kW de auto in en wat er over is naar het net en het huis.
Je stelt dat “met handmatig pauzeren komt er een deel uit het net en met ontladen wordt een deel naar het net gestuurd”.
Dit klopt ook want dit heb ik ook aangegeven in de zin “ Bijvoorbeeld van 8 tot 11 uur, dan zal de batterij in deze periode niet opgeladen en ontladen worden”
Je vraag was “Als de prijs laag is en er wordt geen zon verwacht wordt de accu op een goedkoper moment geladen en Ik zou wel graag een knop willen hebben die zegt, nu even de accu niet ontladen” en dit kan door gebruik te maken handmatig pauzeren.
Ik heb geen elektrische auto maar ik denk, dat je handmatige instelling moeten gebruiken door hier een laad en ontlaadschema in te vullen. Zolang de zon schijnt en er zit voldoen stroom in de batterij dan wordt erbij ontladen geen stroom uit het net getrokken, bij deze instelling wordt geen stroom in de batterij opgeslagen. Als de batterij leeg is en de zon schijnt niet dan wordt de stroom voor je auto uit het net gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dank je. Ik was denk ik in mijn oorspronkelijke vraag niet helemaal duidelijk. Met de handmatige settings kom ik een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ik heb helaas een defect in 1 van mijn optimizers. Gelukkig vallen deze onder 25 jaar garantie, en wordt gewoon vervangen. Montagepartner meldde echter wel dat ik zelf montage moet betalen? Dit lijkt mij wat toch wat vreemd, aangezien ik niks aan het defect kan doen en ik gewoon garantie heb. Is dit de normale manier van handelen bij een defect?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

master_viper schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:54:
Ik heb helaas een defect in 1 van mijn optimizers. Gelukkig vallen deze onder 25 jaar garantie, en wordt gewoon vervangen. Montagepartner meldde echter wel dat ik zelf montage moet betalen? Dit lijkt mij wat toch wat vreemd, aangezien ik niks aan het defect kan doen en ik gewoon garantie heb. Is dit de normale manier van handelen bij een defect?
Helaas wel.
Solaredge geeft materiaalgarantie, geen garantie op het geheel. De uren van de vervanging mag je aftikken bij de installateur als je daar geen aanvullende garantie hebt lopen.

Mijn ouders met een SE systeem uit 2018 zijn er na 4x wel klaar mee om telkens rond 100-150 euro af te tikken aan voorrijkosten en nog geen uurtje werk. De volgende keer mogen moeten er meerdere optimizers stuk zijn voordat ze langs mogen komen :|

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Bravo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Helaas wel.
Solaredge geeft materiaalgarantie, geen garantie op het geheel. De uren van de vervanging mag je aftikken bij de installateur als je daar geen aanvullende garantie hebt lopen.

Mijn ouders met een SE systeem uit 2018 zijn er na 4x wel klaar mee om telkens rond 100-150 euro af te tikken aan voorrijkosten en nog geen uurtje werk. De volgende keer mogen moeten er meerdere optimizers stuk zijn voordat ze langs mogen komen :|
Ah, dat is bijzonder vervelend. Ik had ook niet verwacht dat ze stuk zouden gaan. Dan moet ik e.e.a. maar accepteren en hopen dat dit niet snel weer gebeurd.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ligt blijkbaar heel erg aan de installateur. Al 2 keer een optimizer vervangen gekregen zonder bijbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Ik heb nu best regelmatig dat mysolaredge vreemde resultaten laat zien op dag niveau. Met name veel te weinig opbrengst maar ook raar verdeeld. Het lijkt erop dat de waarden niet goed worden uitgelezen, want mijn p1 meter laat wel realistische waarden zien.
Nog meer mensen dit wel eens gezien? Ik lees zelf de api ook uit voor rapportages, zou het daar aan kunnen liggen (max aantal calls per dag zit ik overigens lang niet op...)
Pagina: 1 ... 81 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.