68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij
Is het inmiddels al verduidelijkt wat je in de app ziet vs. wat je verbruikshoeveelheden zijn?wurtel schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:36:
@rh63nl Ik had het bij installatie nog nagevraagd of invoer wel boven was. Ik heb geprobeerd zelf te controleren maar ik wil niet teveel aan draden trekken terwijl stroom er op staat... Lijkt wel goed.
Ik zou ook verwachten dat je dan 's nachts het import als export zou meten. Maar ik kan wel eens de instelling omzetten om te kijken of de meetwaardes dan wel logisch zijn. Als dat helpt, dan komen ze het maar correct aansluiten.
Ik heb nu zo'n 2 maanden een forse uitbreiding op mijn pv systeem, kijk regelmatig in de app, maar kan er geen kaas van maken.....
De getallen in de energiebalans van de app komen niet overeen met mijn verbruiksgegevens volgens mn dynamische energie leverancier.
68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij
Wat ik onder nto versta is dat op basis van de dynamische tarieven (rekening houdend met de door mijzelf in de SE app ingevoerde opslagen)
1. de productie wordt geoptimaliseerd. Als het laden van de accu uit het net productie wordt genoemd,….dan neem ik aan dat er dan maximaal accu wordt geladen uit het net, nb. stroom verbruiken levert namelijk geld op.
En tegelijkertijd
2. Exporteren naar het net stopt,
Als dit leidt tot betalen voor terugleveren. Ik neem dan aan dat er dan helemaal geen pv productie zal zijn. Je wilt dan namelijk zoveel mogelijk stroom uit het net trekken. Dus zowel huisverbruik als accu laden gaat uit het net.
Dus aan de ene kant wordt de productie geoptimaliseerd, en op hetzelfde moment zou de productie moeten stoppen? Wie kan dit verhelderen?
Daarvoor moet nto in de app volgens mij wel AAN staan. Het is een modus waarvoor je zelf moet kiezen in de app.
Mijn installateur zegt dat de functie juist UIT moet staan....
Of is het anders dan hierboven verwoord?
[ Voor 6% gewijzigd door churchlane op 04-02-2025 16:03 ]
Echter ik ga het zien. Afgelopen jaar was er 13 uur (dacht ik) een zodanig negatief tarief dat e.e.a. in zijn werk zou moeten gaan. Maar ja, toen had ik en geen accu en geen dynamisch contract.
Bij mij was het probleem een installatie fout. De groepen waren via de inline meter, maar ook nog direct vanaf de hoofdschakelaar aangesloten. Een deel van de stroom ging dus via de meter, maar een deel via de andere draden... Heel slordig van de installateur. Na 2 maanden was het opgelost.churchlane schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Ik heb sinds 2 maanden mn bestaande SE pv uitgebreid, inclusief de Solaredge Home Inline meter. Ik kan er helaas geen kaas van maken![]()
Sindsdien kloppen de cijfers wat in de SolarEdge monitoring getoond worden precies met wat ik zelf meet via de P1 slimme meter. Je ziet precies wat de opwek is, hoeveel je daarvan zelf verbruikt en wat er teruggeleverd wordt (of geimporteerd).
Zit de inline meter op de juiste plek in je electra netwerk (direct na hoofdaansluiting, en niet alleen op de groep/fases van je omvormer) en is hij geconfigureerd voor import/export (ipv productie/consumptie)churchlane schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:09:
[...]
Is het inmiddels al verduidelijkt wat je in de app ziet vs. wat je verbruikshoeveelheden zijn?
Ik heb nu zo'n 2 maanden een forse uitbreiding op mijn pv systeem, kijk regelmatig in de app, maar kan er geen kaas van maken.....
De getallen in de energiebalans van de app komen niet overeen met mijn verbruiksgegevens volgens mn dynamische energie leverancier.
https://knowledge-center....er-installation-guide.pdf
@wurtel Bedoel je dat er twee fases parallel aangesloten waren; eentje rechtstreeks en eentje via de meter? Dat noem ik niet eens een blunder maar een absoluut brevet van onvermogen! Op geen enkele maniet kun je ergens twee fases parallel aansluiten!wurtel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:11:
[...]
Bij mij was het probleem een installatie fout. De groepen waren via de inline meter, maar ook nog direct vanaf de hoofdschakelaar aangesloten. Een deel van de stroom ging dus via de meter, maar een deel via de andere draden... Heel slordig van de installateur. Na 2 maanden was het opgelost.

Sindsdien kloppen de cijfers wat in de SolarEdge monitoring getoond worden precies met wat ik zelf meet via de P1 slimme meter. Je ziet precies wat de opwek is, hoeveel je daarvan zelf verbruikt en wat er teruggeleverd wordt (of geimporteerd).
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Bij mijn weten wordt enkel de PV opwek beperkt. Dit gebeurt wanneer de opwek niet opgemaakt kan worden in de woning (verbruik of accu laden) én levering van het overschot aan het net onder de streep geld kost. De omvormer beperkt het vermogen wat opgewekt wordt dan zodat er idealiter geen verbruik en geen teruglevering aan het net plaatsvindt.churchlane schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:55:
En ook een vraag over de Negatieve Tarief Optimalisatie, NTO.
Wat ik onder nto versta is dat op basis van de dynamische tarieven (rekening houdend met de door mijzelf in de SE app ingevoerde opslagen)
1. de productie wordt geoptimaliseerd. Als het laden van de accu uit het net productie wordt genoemd,….dan neem ik aan dat er dan maximaal accu wordt geladen uit het net, nb. stroom verbruiken levert namelijk geld op.
En tegelijkertijd
2. Exporteren naar het net stopt,
Als dit leidt tot betalen voor terugleveren. Ik neem dan aan dat er dan helemaal geen pv productie zal zijn. Je wilt dan namelijk zoveel mogelijk stroom uit het net trekken. Dus zowel huisverbruik als accu laden gaat uit het net.
Dus aan de ene kant wordt de productie geoptimaliseerd, en op hetzelfde moment zou de productie moeten stoppen? Wie kan dit verhelderen?
Daarvoor moet nto in de app volgens mij wel AAN staan. Het is een modus waarvoor je zelf moet kiezen in de app.
Mijn installateur zegt dat de functie juist UIT moet staan....
Of is het anders dan hierboven verwoord?
Er zijn natuurlijk andere scenario's mogelijk met negatieve tarieven die mogelijk financieel interessant zijn, echter zullen dat vrijwel altijd momenten/dagen zijn waarop je ook zelf veel opwek hebt. Dus dan zou je de accu laden uit het net om vervolgens je PV af te schakelen wanneer de accu vol is. SolarEdge streeft er juist naar om zoveel mogelijk PV op te wekken én zoveel mogelijk van die PV energie zelf te gebruiken én vervolgens geen extra kosten te laten ontstaan voor het overschot.
Het doel van de functie is niet om een zo goedkoop mogelijke energievoorziening voor je woning te realiseren.
Ook zou je eigenlijk moeten weten of je dat extra verbruik waarmee je de accu zou laden vanaf het net nog kunt salderen (lees: heb je aan einde van contractjaar meer of minder teruggeleverd dan dat je hebt afgenomen). Dat is natuurlijk niet altijd eenvoudig te voorspellen maar maakt wel uit qua energiebelasting. Zo zijn er bijvoorbeeld ook momenten denkbaar waarop de stroomprijs positief is maar het onder de streep geld oplevert om toch af te nemen voor de accu (omdat je anders niet al je teruglevering kunt salderen).
Ik heb een abo bij slimmemeterportal.nl zodat ik over een zuivere weergave beschik vwb import van net en export naar net. Nu heb ik de SE app met die energiebalans. Bij mij komen de getallen nooit overeen. Dit is afgelopen zaterdag....ik probeer een plaatje te uploadenwurtel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:11:
[...]
Bij mij was het probleem een installatie fout. De groepen waren via de inline meter, maar ook nog direct vanaf de hoofdschakelaar aangesloten. Een deel van de stroom ging dus via de meter, maar een deel via de andere draden... Heel slordig van de installateur. Na 2 maanden was het opgelost.
van de productie is 18kwh direct verbruikt in het huis.
De accu heeft die dag 2 x opgeladen tot 80%, 1 x tussen 02.00 en 06.00 uur dus van net en een keer grotendeels uit pv, nl 20,5kwh. De accu heeft ook 2 x volledig ontladen, de 1e keer was ie leeg om 10.00 uur en de 2e keer ontlaadde hij tussen 17.00 en 21.00 uur. Ik laat deze even buiten beschouwing voor nu....maar er is volgens de energiebalans 35,3kwh uit de accu onttrokken als Verbruik.
Er is 93,9kwh uit het net verbruikt.
Hoe kan mijn P1/Frankenergie/slimmemeterportal dan 117,42kwh in rekening brengen? In die 117,42 zit zelfs de zelfopgewekte en meteen verbruikte pv opbrengst toch?
De rest van de getallen en hoe de productie en levering van de accu wordt geadministreerd in de energiebalans, ik snap m niet.
Ik heb het niet zelf geinstalleerd, lekker laten installeren om dat soort fouten te voorkomen. Ik kan dat dus ook niet controleren. De installateur heeft een cases aangemaakt bij SE. en gaat er van uit dat alles correct zit geinstalleerd en geconfigureerd.Get!em schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:37:
[...]
Zit de inline meter op de juiste plek in je electra netwerk (direct na hoofdaansluiting, en niet alleen op de groep/fases van je omvormer) en is hij geconfigureerd voor import/export (ipv productie/consumptie)
https://knowledge-center....er-installation-guide.pdf
Volgens mij zegt SE zelf dat ze slim omgaat met dynamische tarieven, zelfs melding van goedkoop inkopen/duur verkopen. Dan zou je toch verwachten dat NTO ook daar zorgt voor een financiele opbrengst als dat meer oplevert dan minder importeren van het net. Het doel van de functie staat nergens keihard omschreven.THM0 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:33:
[...]
Bij mijn weten wordt enkel de PV opwek beperkt. Dit gebeurt wanneer de opwek niet opgemaakt kan worden in de woning (verbruik of accu laden) én levering van het overschot aan het net onder de streep geld kost. De omvormer beperkt het vermogen wat opgewekt wordt dan zodat er idealiter geen verbruik en geen teruglevering aan het net plaatsvindt.
Er zijn natuurlijk andere scenario's mogelijk met negatieve tarieven die mogelijk financieel interessant zijn, echter zullen dat vrijwel altijd momenten/dagen zijn waarop je ook zelf veel opwek hebt. Dus dan zou je de accu laden uit het net om vervolgens je PV af te schakelen wanneer de accu vol is. SolarEdge streeft er juist naar om zoveel mogelijk PV op te wekken én zoveel mogelijk van die PV energie zelf te gebruiken én vervolgens geen extra kosten te laten ontstaan voor het overschot.
Het doel van de functie is niet om een zo goedkoop mogelijke energievoorziening voor je woning te realiseren.
Ook zou je eigenlijk moeten weten of je dat extra verbruik waarmee je de accu zou laden vanaf het net nog kunt salderen (lees: heb je aan einde van contractjaar meer of minder teruggeleverd dan dat je hebt afgenomen). Dat is natuurlijk niet altijd eenvoudig te voorspellen maar maakt wel uit qua energiebelasting. Zo zijn er bijvoorbeeld ook momenten denkbaar waarop de stroomprijs positief is maar het onder de streep geld oplevert om toch af te nemen voor de accu (omdat je anders niet al je teruglevering kunt salderen).
Betreffende je laatste alinea:
Mijn verbruik is nog altijd hoog genoeg om niet tegen dit scenario aan te lopen. Alhoewel, ik heb ook wat meer panelen nu, dus moet dat eigenlijk nog afwachten. Maar ik snap wat je bedoelt.
[ Voor 15% gewijzigd door churchlane op 05-02-2025 13:24 ]
Cadeau gedaan; ja. Maar nog steeds geen tijd gehad om de meterkast aan te pakkenchurchlane schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Tja, het is alweer een paar jaar geleden, maar.....heb je jezelf destijds zo'n inline meter kado gedaan?
Je zou dan dus ook al een paar jaar monitoring ervaring moeten hebben. Wat zijn je algemene bevindingen?
Ik heb sinds 2 maanden mn bestaande SE pv uitgebreid, inclusief de Solaredge Home Inline meter. Ik kan er helaas geen kaas van maken![]()
Dus ligt nog op het schap. Wel bij een kennis geplaatst - werkt fantastisch. Moesten daar eentje plaatsen ivm 2x25kW omvormers op een 3x35A aansluiting. Beetje de boel knijpen of eigenlijk bewaken dat de boel er niet uitklapt.
Maar dankzij het hoge continue verbruik (kippen-/koeien) nooit over-vermogen.
Dus indirect nu ervaring en die is super. Mits goed aangesloten 😇 eerste paar uur zat de meter verkeerd om. Oeps
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Maar zijn er redenen om toch extra te investeren in de homehub?
Op de Home Hub kan een backup interface. De StorEdge is dan weer flexibeler qua welke accu’s ondersteund worden.BadConnection schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:37:
Ik zie op verschillende site de storedge omvormers voor bodemprijzen voorbij komen. Denk dat de storedge een uitlopend model is en vervangen wordt door de homehub. Voor deze prijzen overweeg ik toch nog een storedge aan te schaffen voor het toekomstige vervallen van de salderings regeling.
Maar zijn er redenen om toch extra te investeren in de homehub?
Qua software weet je het natuurlijk niet wat er gaat gebeuren, volgens mij momenteel nog weinig dingen die je niet kunt met een StorEdge en wel met een Home Hub.
Het schijnt toch te kunnen, accu automatisch opladen bij lage tarieven:churchlane schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Volgens mij zegt SE zelf dat ze slim omgaat met dynamische tarieven, zelfs melding van goedkoop inkopen/duur verkopen. Dan zou je toch verwachten dat NTO ook daar zorgt voor een financiele opbrengst als dat meer oplevert dan minder importeren van het net. Het doel van de functie staat nergens keihard omschreven.
Betreffende je laatste alinea:
Mijn verbruik is nog altijd hoog genoeg om niet tegen dit scenario aan te lopen. Alhoewel, ik heb ook wat meer panelen nu, dus moet dat eigenlijk nog afwachten. Maar ik snap wat je bedoelt.
https://www.solaredge.com.../batterij-management#rtm2
Ze maken ook wel een voorbehoud in de gelinkte manual dat je het beter uitgeschakeld kunt laten wanneer je minder opwekt dan je verbruikt (dat zal vanwege saldering zijn). Voor Vlaamse klanten hebben ze ook eea beschreven staan specifiek voor de Belgische markt.
Negatieve Tariefoptimalisatie wel of niet inschakelen?
Indien je op jaarbasis evenveel energie opwekt als je verbruikt (of minder) dan Negatieve Tariefoptimalisatie uitschakelen. Dit betekent dat je de hoeveelheid stroom die je hebt opgewekt precies hebt verbruikt, en dus geen extra kosten of opbrengsten hebt.
Als je echter op jaarbasis meer opwekt dan je verbruikt, wordt het overschot aan energie (boven het verbruik) teruggeleverd aan het net. In deze situatie kan je het beste de Negatieve Tariefoptimalisatie inschakelen. Zo blijft je verbruik en opwekking in balans (zodat je op 0 uitkomt).
Kwa negatieve tarief optimalisatie. Als je die uitzet (bij Tibber bijvoorbeeld) en de kale stroomprijs is bijvoorbeeld -20ct, dan ga je flink betalen voor het terugleveren. Salderen gaat dan alleen over het belastingdeel. Ongeacht of je meer of minder opwekt dan je in een jaar verbuikt. Lees de salderingsregels bij Tibber eens door. Het is niet voor niks dat je bij Tibber geen vaste terugleververgoeding betaald.
verplaatst uit een oud topic, maar je mag alsnog vertellen hoeveel kWh je zelf verwacht had en waarom
[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2025 15:47 ]
De mate van problemen in jouw systeem hangt af van de helling van de daken… maar goede kans dat de opbrengst grafiek van een strakblauwe zomerdag er uit ziet als “het gebaar”
Kun je alle gegevens over de ligging delen?
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 08-02-2025 15:52 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Lees eens de begin van het grote Solaredge forum.
Je hebt een 3 fasige omvormer, deze wil string spanning van hebben van 750 volt .
Echter zelfs als je de optimizer s500b of s650b hebt ( deze kunnen 80volt maken)
Kan elke oriëntatie max 720 volt maken. Dit zorgt bij Solaredge voor opbrengst factor verlies ( zie in grote Solaredge forum is typisch het tuinhuisje) , deze factor wordt door Solaredge designer sterkt onderschat wat het verlies er van is.
Vraag bij de installateur het designer rapport van Solaredge op van je installatie.
En waarom een omvormer van 10kVA deze is sterk over gedimensioneerd.
Je had beter de 5kw short string 3 fazige omvormer kunnen kiezen deze werkt op string spanning van 400 volt en bij 80 volt optimizers perfect werken . En op deze kan je een batterij aansluiten.
Of je kon ook kiezen voor mono fasige omvormer van 5 kw.
Nu is het geen goed zonnepanelenjaar geweest, en je hebt nog geen vol jaar, maar je moet fluitend het dubbele kunnen doen.Theo smit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:22:
Hallo ik heb ook een vraag meschien dat iemand dit beandwoorden kan . Vorig jaar mei heb ik 18 panelen van 440 wp laten leggen met optimizers. En een 10 kw hybride omvormer solar edge. Er liggen 9 panelen op zuid -oost en 9 noord west . Op 1 string. Nu heb ik ze dus al sinds vorig jaar mei erop liggen en hebben tot nu toe nog maar 3200 opgewekt dat vind ik nogal weinig . Nu zegt de installateur dat het perfect draait🙈
verplaatst uit een oud topic, maar je mag alsnog vertellen hoeveel kWh je zelf verwacht had en waarom
Wise enough to play the fool
Theo smit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:22:
Hallo ik heb ook een vraag meschien dat iemand dit beandwoorden kan . Vorig jaar mei heb ik 18 panelen van 440 wp laten leggen met optimizers. En een 10 kw hybride omvormer solar edge. Er liggen 9 panelen op zuid -oost en 9 noord west . Op 1 string. Nu heb ik ze dus al sinds vorig jaar mei erop liggen en hebben tot nu toe nog maar 3200 opgewekt dat vind ik nogal weinig . Nu zegt de installateur dat het perfect draait🙈
[mbr]verplaatst uit een oud topic, maar je mag alsnog vertellen hoeveel kWh je zelf verwacht had en waarom[/]
/f/image/XbRHhFPIgID2ogGpAgKfxHVx.png?f=fotoalbum_large)
In totaal 16 panelen van 430 wp. 8 oost 8 west met een 5 kw short string. Dus jij zou nog meer moeten halen met 2 extra panelen. Maar je hebt dus de verkeerde omvormer die veel later begint met opwek, omdat hij de beginspanning niet haalt.
Daarnaast laat de app het laden van de accu niet zien, terwijl je dat in de webinterface wel weer ziet.
Het lijkt wel of er verschillende ontwikkelteams mee bezig zijn die allebei hun eigen interpratie mogen geven.
Vergeet voor goed dat opstarten… het systeem start echt wel… maar staat de in de zon liggende panelen gruwelijk aftoppen… uitleg… ook voor jouw in de start post.MvdV75 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:08:die veel later begint met opwek, omdat hij de beginspanning niet haalt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Er wordt aangewerkt
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Eerst maar eens een melding gedaan bij Solaredge, na veertien dagen heen en weer gemail werd ik verwzen naar de installateur. Deze kan daar echter helemaal niks aan doen, maar goed, hij functioneerde wel als doorgeefluik.
Ze hebben een update van de omvormer gedaan, zonder succes.
Inmiddels krijg ik helemaal geen reacties meer, noch van Installateur, noch van Solaredge.
NU zie ik, dat de webversie alleen gegevens van de dag van ingebruikstelleing van de zonnepaneelinstallatie (juni 2017) geeft, verder NIKS; terwijl de MySolaredge app wel gewoon (zij het de halve tijd foutieve) gegevens van alle dagen geeft.
Alles bij elkaar:
Ben tevreden over de installatie, maar hun data zijn knudde!
Naar aanleiding hiervan weer contact gehad met SolarEdge over de gepresenteerde gegevens in de app en op de site. Het blijkt dat er problemen zijn met het verwerken van de gegevens uit de systemen. Zelf schat ik in vanaf oktober 2025. Zij zeggen dat de dagproductie goed wordt weergegeven maar niet goed worden opgeteld per week, maand of jaar. Wil je echt weten hoe jouw SolarEdge systeem heeft gewerkt moet je alle productie dagen optellen.
Reactie SolarEdge, Ik zie dat u de oude monitoring gebruikt de gegevens die in de oude monitoring werden getoond, zijn niet correct. we vragen u naar de gegevens van de app te verwijzen en we werken aan het monitoringplatform zodat alle gegevens correct worden weergegeven
Ben heel bij met mijn systeem zonnepanelen en batterijen, alleen van zo’n organisatie mag je feitelijk verwachten dat zij haar zaken op orde hebben.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Mijn systeem werkt wel en ik neem maar aan dat deze correct werkt. SE (en de installateur) geeft aan dat ze verwacht aan het einde Q1 2025 een update/herprogrammering klaar te hebben die dit oplost.
Daarnaast zegt mijn installateur dat dat ook wel eens augustus 2025 kan worden, SE kennende.
Voor nu dus afwachten en hopen dat SE zich aan haar woord houdt.
Wat mij verder opvalt:
Januari heb ik zelf steeds de tijdstippen gekozen voor opladen en ontladen, aan de hand van de dynamische tarieven. Dus accu modus HANDMATIG. Met Frank Energie als provider. Resultaat was een positieve draai aan mijn KOSTEN. Niet aan mijn verbruik. Wel met regelmaat meer dan 2 maal per dag mijn accu volledig opgeladen en ontladen.
Nu in februari heb ik, om meer inzicht te krijgen, de TIME OF USE modus gekozen. Lekker rustig, niet elke dag naar de tarieven kijken, geen geprogrammeer van tijdstippen elke dag. Op mijn handen zitten en lijdzaam toekijken hoe de accu soms dagen achtereen niet geladen wordt om vervolgens, om voor mij onbegrijpelijke redenen, opeens een dag volledig op te laden en daarna niet fullforce te ontladen. Het is nu de 11e en mijn kostenvoorspelling in de Frank Energie app lijkt af te koersen op een maandnota van 35% meer dan verwacht. De accu wordt wel gespaard op deze (AI)stand.
Ik kan me voorstellen dat SE AI rekening houdt met meer factoren dan ik, ik heb geen info over de algoritmen die deze modus gebruikt. Mogelijk moet deze modus ook mijn dagelijkse verbruik inleren. Iets wat ik vervolgens om zeep help door onregelmatig mijn EV accu op te laden....
Kortom, zal tijd en geduld vragen. En dat heb ik niet. Ik wacht de komende zonnige weken af, misschien dat het gedrag van de gehele installatie me dan overtuigt. Anders ga ik weer zelf de accu besturen. Daar hou ik denk ik een leuk avondje uit eten aan over.
De EV laad ik op de goedkope momenten. Soms laad de SE accu dan ook. De AI van Solaredge neemt ook enigszins de zon mee in de verwachting. Uiteraard gaat dat bij half bewolkt niet altijd helemaal goed.
Contract bij Tibber em energie tarief op dynamisch in de omvormer.
Frank Energie kan het laden ook aansturen voor je las ik laatst. Geeft je ook de mogelijkheid actief te zijn op de onbalansmarkt (Frank Energie regelt dat dan incl verrekening).churchlane schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:14:
Mijn installateur heeft er veel tijd aan besteed.....en inmiddels ook van SE email met bevestiging ontvangen , sinds oktober 2024 klopt de weergave van de energiebalans niet.
Mijn systeem werkt wel en ik neem maar aan dat deze correct werkt. SE (en de installateur) geeft aan dat ze verwacht aan het einde Q1 2025 een update/herprogrammering klaar te hebben die dit oplost.
Daarnaast zegt mijn installateur dat dat ook wel eens augustus 2025 kan worden, SE kennende.
Wat mij verder opvalt:
Januari heb ik zelf steeds de tijdstippen gekozen voor opladen en ontladen, aan de hand van de dynamische tarieven. Dus accu modus HANDMATIG. Met Frank Energie als provider. Resultaat was een positieve draai aan mijn KOSTEN. Niet aan mijn verbruik. Wel met regelmaat meer dan 2 maal per dag mijn accu volledig opgeladen en ontladen.
Nu in februari heb ik, om meer inzicht te krijgen, de TIME OF USE modus gekozen. Lekker rustig, niet elke dag naar de tarieven kijken, geen geprogrammeer van tijdstippen elke dag. Op mijn handen zitten en lijdzaam toekijken hoe de accu soms dagen achtereen niet geladen wordt om vervolgens, om voor mij onbegrijpelijke redenen, opeens een dag volledig op te laden en daarna niet fullforce te ontladen. Het is nu de 11e en mijn kostenvoorspelling in de Frank Energie app lijkt af te koersen op een maandnota van 35% meer dan verwacht. De accu wordt wel gespaard op deze (AI)stand.
Ik kan me voorstellen dat SE AI rekening houdt met meer factoren dan ik, ik heb geen info over de algoritmen die deze modus gebruikt. Mogelijk moet deze modus ook mijn dagelijkse verbruik inleren. Iets wat ik vervolgens om zeep help door onregelmatig mijn EV accu op te laden....
Kortom, zal tijd en geduld vragen. En dat heb ik niet. Ik wacht de komende zonnige weken af, misschien dat het gedrag van de gehele installatie me dan overtuigt. Anders ga ik weer zelf de accu besturen. Daar hou ik denk ik een leuk avondje uit eten aan over.
In jouw geval mogelijk interessanter dan zelf iets bouwen, zowel qua tijd als opbrengsten.
Ik denk dat ze direct tegen de API van SolarEdge praten want er schijnt geen extra hardware nodig te zijn.
Ik heb een offerte van een SolarEdge systeem gekregen voor drie opstellingen, waarvan twee doorgerekend met Designer, en wil graag jullie advies.
1) 10 panelen op ZW-zijde;
- 10 zonnepanelen van het type: Aiko 460Wp Glas-Glas;
- 1 omvormer: Solaredge SE5000 HD Wave Setapp + 10x S440 Power Optimizers;
- Vermogen van het systeem: 4.600 Wattpiek;
- Verwachte opbrengst: 4.040 kWh per jaar;
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vKqdOYzWN0SoNPtARZkZufQF.jpg?f=user_large)
EUR 4600
2) diezelfde 10 op ZW plus 6 op NO, dus voor totaal van 16 panelen.
- 16 panelen van het type: Aiko 460Wp Glas-Glas;
- 1 omvormer: Solaredge SE5000 HD Wave Setapp + 16x S500B Power Optimizers;
- Vermogen van het systeem: 7.440 Wattpiek;
- Verwachte opbrengst: 5.587 kWh per jaar;
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZviPetaw9zQOPl4lZwUlM6r6.jpg?f=user_large)
EUR 6700
Nou moet ik er bij zeggen dat die tweede op ons verzoek is toegevoegd, de installateur raadde alleen ZW aan maar wij willen graag maximaal opwekken. Ook de omvormer SE5000H is op ons verzoek 'geupgrade', van origineel de SE4000H. Dit was voordat ik de uitgebreide uitleg op dit topic las, ik begrijp nu dat meer en groter niet per se beter is... maar graag jullie advies (en uitleg) daarover.
Er is ook nog een derde optie in de offerte opgenomen, van 10 panelen op ZW én NO, met andere omvormer en optimizers, maar de doorrekening in SolarEdge Designer is niet toegevoegd!
- 1 omvormer: Solaredge SE3000 HD Wave Setapp + 10x S500B Power Optimizers;
- Verwachte opbrengst: 3.459 kWh per jaar;
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vBRWRZEjPwYPk1BZAfxw6cjy.jpg?f=user_large)
EUR 4800
Kortom, de volgende vragen:
1) wat vinden jullie van de (screenshots van) het SolarEdge Design rapport, met name;
- de ZW/NO opstelling, moeten we dat willen?
- de gekozen omvormer en optimizers met deze opstelling(en), werkt dat?
2) zijn er nog andere aandachtspunten om te bespreken met de installateur?
3) is er nog een alteratief systeem of merk, niet SolarEdge, dat wellicht beter aansluit bij onze situatie?
:strip_exif()/f/image/XtcpFwVzJyhVbRQkI8l53t9l.jpg?f=fotoalbum_large)
Zuidwest zijde
:strip_exif()/f/image/k4B0iwGhbiOgF5efWficBP6e.jpg?f=fotoalbum_large)
Noordoost zijde
SolarEdge Designer rapporten
10 panelen
/f/image/KqaPb2CASkPY1nVgLVEhWxWJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ry9Q5W1KNg2r4sJtxsgW17Wg.png?f=fotoalbum_large)
16 panelen
/f/image/aQhmp5lGQrI4zf3cK07xrB9G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XEC2SY6KcUcY2zSsyH63UtmB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S95THaeClbFBlcWriixkn4PU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Krapovitz op 12-02-2025 11:54 ]
- Deze ontwerpen kunnen fysiek niet. De panelen zijn ca. 1,76 m lang, je woning is zo te zien krap 6 m breed. 4 panelen landscape op een rij gaat dus niet passen. Past een rij panelen portrait onder het dakraam?
- In Designer zijn S440 optimizers gebruikt, waar S500B optimizers zijn geoffreerd. Sowieso is een S440 niet passend voor een 460 Wp paneel.
Verder valt op dat de opbrengsten die je in de tekst noemt niet matchen met de opbrengsten in de Designer rapporten. Zo noem je voor 10 x 460 Wp op Z-W een opbrengst van 4040 kWh/jaar (dat zou, zonder schaduw, erg laag zijn), het Designer rapport zegt echter 5180 kWh/jaar.
De s440 kan wel op het paneel . De Max toegelaten wp van paneel is voor s440 verhoogt naar 490wp en voor de s500B is dat 550wp geworden.
Zie Solaredge kennisbank laatste data blad voor deze optimizers.
Echter zou ook de S500B gebruiken wegens de 6 panelen op NO (bij deze optimizer min 6 in 1 string bij 1fasige omvormer dus NO blijft onafhankelijk van de panelen op de andere zijde).
@Krapovitz
Geef eens de dimensie maten van je dak op en de plaats (maten) waar je dakvenster in dat vlak ligt . Het lijkt zo dat je de panelen niet zo fysiek kan plaatsen . Kijk maar eens naar dakvenster en de plaats waar hij een paneel wil plaatsen.
Kijk even of er je woonplaats een gratis energiecoach beschikbaar is. Deze kijken namelijk naar de offerte en specificatie die worden gegeven door de installateur. De oost - west opstelling wordt aanbevolen. Waarom worden glas-glas panelen geplaatst? Deze hebben vooral nuttig als ze op een reflecterend oppervlak of op een open structuur worden gemonteerd of waar veel wind staat want deze zwaardere dan normale panelen.Krapovitz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:48:
Hallo,
Ik heb een offerte van een SolarEdge systeem gekregen voor drie opstellingen, waarvan twee doorgerekend met Designer, en wil graag jullie advies.
1) 10 panelen op ZW-zijde;[Afbeelding]
- 1 omvormer: Solaredge SE5000 HD Wave Setapp + 10x S440 Power Optimizers;
- Verwachte opbrengst: 4.040 kWh per jaar;
EUR 4600
2) diezelfde 10 op ZW plus 6 op NO, dus voor totaal van 16 panelen.[Afbeelding]
- 16 panelen van het type: Aiko 460Wp Glas-Glas;
- 1 omvormer: Solaredge SE5000 HD Wave Setapp + 16x S500B Power Optimizers;
- Vermogen van het systeem: 7.440 Wattpiek;
- Verwachte opbrengst: 5.587 kWh per jaar;
EUR 6700
Nou moet ik er bij zeggen dat die tweede op ons verzoek is toegevoegd, de installateur raadde alleen ZW aan maar wij willen graag maximaal opwekken. Ook de omvormer SE5000H is op ons verzoek 'geupgrade', van origineel de SE4000H. Dit was voordat ik de uitgebreide uitleg op dit topic las, ik begrijp nu dat meer en groter niet per se beter is... maar graag jullie advies (en uitleg) daarover.
Er is ook nog een derde optie in de offerte opgenomen, van 10 panelen op ZW én NO, met andere omvormer en optimizers, maar de doorrekening in SolarEdge Designer is niet toegevoegd!
[Afbeelding]
- 1 omvormer: Solaredge SE3000 HD Wave Setapp + 10x S500B Power Optimizers;
- Verwachte opbrengst: 3.459 kWh per jaar;
EUR 4800
Kortom, de volgende vragen:
1) wat vinden jullie van de (screenshots van) het SolarEdge Design rapport, met name;
- de ZW/NO opstelling, moeten we dat willen?
- de gekozen omvormer en optimizers met deze opstelling(en), werkt dat?
2) zijn er nog andere aandachtspunten om te bespreken met de installateur?
3) is er nog een alteratief systeem of merk, niet SolarEdge, dat wellicht beter aansluit bij onze situatie?
[Afbeelding]
Zuidwest zijde
[Afbeelding]
Noordoost zijde
SolarEdge Designer rapporten
10 panelen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
16 panelen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat dit niet nodig.
Het is belangrijk welke garantie er wordt verleend op de panelen, de constructie en het opbrengend vermogen over 10, 15, 25 of 40 jaar let op de kabels wordt twee jaar garantie gegeven. Op dit moment worden er kwaliteits zonnepanelen geleverd met 40 jaar garantie op het gehele systeem
De garantievoorwaarden voor Aiko 460Wp Glas-Glas zonnepanelen (China met een kantoor in Nederland) sommige bronnen vermelden een productgarantie van 25 jaar en een vermogensgarantie van 30 jaar, waarbij het paneel na 30 jaar nog minimaal 80% van het oorspronkelijke vermogen levert. Garantie omvormer mogelijk 12,5 jaar deze kan verlengd worden tot 20 of 25 jaar.
Er zijn drie soorten oplossingen voor zonnepanelensysteem namelijk:
1. Een systeem met een string omvormer heeft het nadeel dat bij schaduw het rendement van alle panelen direct minder is. De zwakste schakel bepaald hier de capaciteit van het gehele systeem. Als een paneel minder presteert dan bepaalt deze de capaciteit van alle panelen.
2. Een systeem met optimizers, hierbij valt het probleem dat alle panelen door een paneel wordt beïnvloed weg. De optimizer optimaliseert het opgewekte vermogen per paneel. De optimizers worden onder de panelen geplaatst en er wordt een omvormer binnen geplaatst. Alle panelen leveren een capaciteit onafhankelijk van elkaar.
3. Met Micro omvormers, deze hebben hetzelfde voordeel als de optimizers, bij schaduw. Verder is bij deze oplossing binnen geen omvormer nodig.
Belangrijks is bij de keuze of er een batterij nu of later erbij wordt geplaatst.
Namelijk de omvormer is van cruciaal belang voor het rendement van de batterij, niet alle batterijen hebben een geïntegreerde omvormers, daarom kan niet iedere batterij kan samenwerken met een aanwezige omvormer
Ook is belangrijk of er optimizers of micro omvormers geplaatst worden. Bij zonnepanelen met optimizers kan de stroom zonder omzetting zo opgeslagen worden in de batterij. Bij micro omvormers moet eerst de stroom omgezet worden naar een lager voltage om te kunnen opslag en later weer omzetten naar een hoog voltage. Hierbij treden dus meer omzettingsverliezen op dan bij zonnepanelen met optimizers.
Glas-glas != bifacial. Glas-glas is voorwaarde voor bifacial.
1. In 1998 introduceerde SMA schaduw management… sindsdien is het gewoon onwaar dat een paneel de string onderuit haalt…
De rest van je post is dus ook op basis van die zwaar gedateerde feiten… dus klopt ook niet echt…
[ Voor 111% gewijzigd door Ronald op 12-02-2025 23:23 ]
MIjn ervaring met opladen en ontladenchurchlane schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:14:
Mijn installateur heeft er veel tijd aan besteed.....en inmiddels ook van SE email met bevestiging ontvangen , sinds oktober 2024 klopt de weergave van de energiebalans niet.
Wat mij verder opvalt:
Ik ben benieuwd welke batterijen je hebt staan en wat de ontladingen capaciteit is.
Zelf heb ik 23 sunpower 360 met 8,28 kWp, een SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer 8kW, 3-fase SolarEdge Home Backup interface en 5 stuks SolarEdge Home Battery 48V met een totaal vermogen van 23 Kw en een opladen/ontladen capaciteit van 5 Kw.
Hiernaast heb ik een Nibe-F2040-8 warmtepomp staan.
Maak ook gebruik van een dynamisch energiecontract.
Heb de batterijen vanaf juni 2024 staan.
Mijn stroomverbruik is deze maand gemiddeld 31 kWh.
Met twee keer laden kan ik de gehele dag stroom gebruikten tegen de laagste prijs.
Soms verkoop ik mijn stroom tegen een hogere prijs.
Mijn ervaring is dat je beter gebruik kan maken van handmatige controle en stroom op het laatste prijsniveau in kopen. Ook maak ik gebruik van het pauzeschema om de opgewekte zonnestroom direct te verkopen en later deze weer terug te kopen.
Mijn standaard laadschema is van 0.00 – 6.00 uur en van 12.00 – 14.00 uur.
Een keer per dag kijk ik of ik deze moet aanpassen
Afgelopen week een aantal dagen gebruik gemaakt van Timen of Use.
Van de 4 uren lage stroomprijs in de nacht heeft het systeem maar 1,5 uur gebruik gemaakt dus heb later duurdere stroom moeten kopen. Dus teruggegaan naar handmatige controle.
Rekening houdend met de salderingsregeling heb ik over de maand januari gemiddeld € 0,10 per kWh betaald en nu in maand februari € 0,06 per kWh.
Afgelopen zomer werd de opgewekte stroom bij de Timen of Use schema in de batterij opgeslagen wat niet de bedoeling was en bij de laagste stroomprijs werd de opgewekte stroom aan het net geleverd. Ook toen gelijk teruggezet op handmatige controle met de instelling verkopen van 7.00 uur tot 10.00 en 17.00 uur tot 20.00, pauzestand van 10.00 uur tot 12.00 en laden van 12.00 uur – 17.00 uur.
Wij hebben een vergelijkbaar systeem, zie ook mijn signature onderaan mijn posts.
Wel hebben we waarschijnlijk een niet vergelijkbaar verbruik.....zie ook mn post van 5 feb jl.
Ik verwachtte al wel dat handmatig de accu 'besturen' meer oplevert dan TOU. Niet dat het verschil zo groot zou zijn.
Weet iemand welke parameters de SE ai functie TOU allemaal gebruikt?
Dank allen voor de reacties, en excuses ik zie nu dat ik eigenlijk een nieuw topic had moeten openen.
@ZwarteIJsvogel Dank voor het spotten van de discrepanties, heb ik aan de installateur nagevraagd. Mbt de schaduw, terechte opmerking. Schaduw zeker relevant, want zoals jullie op de foto kunnen zien staat het dak van de buren haaks op de onze en is daar direct naast dus aanzienlijke schaduw.
@Browny Dank, het legplan gaat zo inderdaad niet lukken met het dakraam! Ik heb de installateur (die al is langsgeweest) om de maten gevraagd.
Hierbij enkele antwoorden van de installateur:
De zonnepanelen zijn in een portrait opstelling geplaatst, de dakpannen zijn ongeveer 38cm lang. 6x38 = 228cm. De zonnepanelen onder de dakramen zullen dus zeker passen!
M.b.t. de optie voor de S500B optimizers bij 16 panelen heeft inderdaad met de spanning te maken. Doordat bij deze plannen er zonnepanelen op het noorden geplaatst worden, is alle extra spanning die geleverd kan worden cruciaal om zoveel mogelijk opbrengsten te kunnen behalen. Ook zorgen deze ervoor dat er in de winterdagen sneller opbrengst kan worden opgewekt.
Ik durf niet te zeggen waarom de Designer een opbrengst weergeeft van 7.144kWh, zelfs als ik zonnepanelen volledig op het noorden plaats, blijft de opbrengst erg hoog. Ik heb dan ook een handmatige berekening gedaan op basis van oriëntaties en schaduwval, het kan zijn dat de opbrengst wat hoger uitvalt dan ik momenteel berekend heb, maar het zal gegarandeerd lager zijn dan de prognose van Solaredge zelf.
Ook bij de optie van 10 panelen durf ik niet te zeggen waarom de Solaredge Designer een hoge opbrengst weergeeft. In veel gevallen komt de jaarlijkse opbrengst niet boven het geïnstalleerde vermogen in Wp. Dat gezegd hebbende durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat de prognose van Solaredge bij lange na niet behaald zullen worden en de door mij gemaakte schatting in het voorstel vele male nauwkeuriger overeen zullen komen met de werkelijkheid.
De Solaredge Designer is goed om bepaalde configuraties te beoordelen met betrekking tot verliezen bij een te lage opstartspanning of het verkeerd gebruik maken van Optimizers of omvormers. Wij gebruiken zelf een speciaal programma om de zonnepanelen in te tekenen die weersomstandigheden van de afgelopen jaren meeneemt om een accurate schatting te maken van de opbrengst.
[ Voor 63% gewijzigd door Krapovitz op 12-02-2025 17:51 ]
Ik wil ongeveer 8 panelen op mijn schuine dag (40 graden, ZW) en 3 of 4 panelen op mijn platte dag (ZO, er trekt schaduw over van november t/m februari van het voorliggende schuine dak).
De installateur adviseert een SolarEdge 5kw short string met S440 optimizers. Maar 4x60 = 240 en geen 375V, dus dat gaat nooit goed werken. Heb ik dat goed begrepen?
Als ik jullie kundige informatie verwerk moet ik minimaal 5 panelen met s500b optimizers hebben op dat platte dak (425V). Ik heb de vraag ook al naar de installateur gestuurd, maar heb toch meer vertrouwen in deze community...
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Alle panelen (schuin dak en plat dak) gaan in één string. Dan haal je de werkspanning gemakkelijk. Door de verschillende oriëntaties zullen de panelen op het platte dak de prestaties van de panelen op het schuine dak negatief beïnvloeden, maar doordat ze vrij plat liggen (10 of 13 graden), valt dat wel mee. De panelen op het platte dak zijn nu waarschijnlijk landscape gepland op ZO. Als je ze portrait legt op ZW, verbetert dat de situatie.VicDHG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:06:
Ik ben offertes aan het opvragen voor PV panelen en wil even checken of ik het goed begrepen heb.
Ik wil ongeveer 8 panelen op mijn schuine dag (40 graden, ZW) en 3 of 4 panelen op mijn platte dag (ZO, er trekt schaduw over van november t/m februari van het voorliggende schuine dak).
De installateur adviseert een SolarEdge 5kw short string met S440 optimizers. Maar 4x60 = 240 en geen 375V, dus dat gaat nooit goed werken. Heb ik dat goed begrepen?
Als ik jullie kundige informatie verwerk moet ik minimaal 5 panelen met s500b optimizers hebben op dat platte dak (425V). Ik heb de vraag ook al naar de installateur gestuurd, maar heb toch meer vertrouwen in deze community...
Simuleer beide ontwerpen eens in SolarEdge Designer (en ook een ontwerp zonder panelen op het platte dak). Dan krijg je een idee van de verschillen.
neem een dag als vandaag...
Er wordt tussen 13.33 en 13.53 vrijwel constant 3-4 kwh teruggeleverd. Zelf gemonitord.
Op de verbruik pagina van de app is ook te zien dat er niets is teruggeleverd.
Toch zegt de app in de Energie balans pagina dat er 0,7 kwh van het net is 'gekocht'.
Heb jij dat ook? Hebben anderen dat ook? Is daar een verklaring voor?
:strip_exif()/f/image/ZQ6aqLvJNC0afhBGJcU4i9CJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HvOL4tlBIfUPVxLzyo4RrVfY.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/e2OEmgDlkxOkdMlsmLFBrBLP.png?f=user_large)
/f/image/eYZotXn46FWhygqiiR2hnyK3.png?f=fotoalbum_large)
HomeWizard zegt ingekocht 30,1 kWh en verkocht 9,7 kWh daarom heb ik ook HomeWizard Display op mijn bureau staan zodat ik de actuele stand van zaken kan volgenchurchlane schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:34:
@clodders
neem een dag als vandaag...
Er wordt tussen 13.33 en 13.53 vrijwel constant 3-4 kwh teruggeleverd. Zelf gemonitord.
Op de verbruik pagina van de app is ook te zien dat er niets is teruggeleverd.
Toch zegt de app in de Energie balans pagina dat er 0,7 kwh van het net is 'gekocht'.
Heb jij dat ook? Hebben anderen dat ook? Is daar een verklaring voor?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Product zonnepanelen is 14,8 KWh
De omvormer zegt dat er per saldo een productie geweest van 20,16 kWh
De app zegt dat ik 2,28 kWh van mijn zonnepanelen aan het net heb geleverd.
De app laat niet zien wat er uit de batterij aan het net wordt geleverd
/f/image/iBog518Ny5N6u7YFMXwndtn7.png?f=fotoalbum_large)
Dat is bij beide sites het geval.
Nu ben ik de laatste weken druk met inpakken en opruimen voor m'n verhuizing dus heb er niet naar gekeken.
Is dat een storing die nu gaande is? Is dat al langer aan de hand? Ben ik de enige met dit probleem of meer mensen die dit ervaren?
Het gaat om 68 optimizers die ik in 2018 al netjes in de layout heb gelegd en nog 20 van een andere woning in 2022, dus ook geen recente toevoeging ofzo.
Edit: na een paar keer in- en uitloggen heb ik ineens in de monitoring website wel weer m'n layout maar in de App krijg ik alleen de optie om deze toe te voegen.
Edit2: een case aanmaken bij SolarEdge lukt niet, krijg wel de knop maar maakt geen case aan, chatbot biedt geen relevante opties, lekker bereikbaar als je ze nodig hebt
[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-02-2025 18:31 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Het gaat om een installatie met 14 nieuwe 440wp panelen oost/west en 12 oudere 265wp panelen, ook op o/w. Allemaal worden ze uitgevoerd met s440 optimizers. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 10kw variant, met in het achterhoofd de gedachte dat de 265wp panelen ooit vervangen gaan worden door nieuwere panelen met hoge opbrengst. Gaat de huidige setup goed werken met de 10kw home hub?
Maar gooi die 265W gewoon weg... nieuwe 400plussers gaan voor tientjeswerk... het is de moeite niet waard de oude terug te leggen
Ontwerp dus gewoon op geheel nieuw.
Die oude panelen zijn klein (1mtr breed) en passen goed naast de nieuwe op het dak. De nieuwe panelen van 113 breed worden net te krap om 2 rijen naast elkaar te leggen. Zijn er nog nieuwe panelen van ca 1mtr breed?Ronald schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:46:
@Forza11 Je geeft te weinig info om daar iets over te kunnen zeggen.
Maar gooi die 265W gewoon weg... nieuwe 400plussers gaan voor tientjeswerk... het is de moeite niet waard de oude terug te leggen
Ontwerp dus gewoon op geheel nieuw.
Edit: ik zie nu op andere shops panelen die dezelfde maat hebben als mijn oude panelen. Kan het is overwegen
[ Voor 8% gewijzigd door Forza11 op 14-02-2025 21:13 ]
Ik heb momenteel pv panelen op de zuidzijde en wil nu op de noordzijde pv panelen plaatsen.
ik ga een offerte ontvangen voor 8 AEG AS-M1098B-A(M10) die bij de bestaande string op de zuidzijde zou worden aangesloten op mijn Solaredge SE5K.
Er zou dan echter een probleem ontstaan tussen de optimizers. In de huidige set zitten P485 optimizers en de set op de noordzijde zouden de Solaredge S440 optimizers.
Ik heb dit weekend de vraag gesteld , waarom de noordzijde niet een eigen string zou kunnen zijn, nu de omvormer (Solaredge SE5K ) 2 stringpoorten lijkt te hebben.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de installateur.
Maar wat adviseren jullie in deze ?
Voor mij een teken dat de installateur de designer niet gebruikt of niet weet hoe hij dit moet controleren.
Heb je een gewone SE5K of een SE5K Short String omvormer? Hoeveel panelen met P485 optimizers heb je nu?berry76 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:56:
Hallo,
Ik heb momenteel pv panelen op de zuidzijde en wil nu op de noordzijde pv panelen plaatsen.
ik ga een offerte ontvangen voor 8 AEG AS-M1098B-A(M10) die bij de bestaande string op de zuidzijde zou worden aangesloten op mijn Solaredge SE5K.
Er zou dan echter een probleem ontstaan tussen de optimizers. In de huidige set zitten P485 optimizers en de set op de noordzijde zouden de Solaredge S440 optimizers.
Ik heb dit weekend de vraag gesteld , waarom de noordzijde niet een eigen string zou kunnen zijn, nu de omvormer (Solaredge SE5K ) 2 stringpoorten lijkt te hebben.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de installateur.
Maar wat adviseren jullie in deze ?
Een (parallelle) string met 8 optimizers is te kort voor een gewone SE5k en als je de nieuwe panelen met S500B optimizers (compatibel met P485) in de bestaande string aansluit, heb je te weinig panelen op N voor een goede werking van het systeem (zie de casus 'Het tuinhuisje' in de startpost).
14 Sunpower P3-330-BLK ZonnepanelenZwarteIJsvogel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Heb je een gewone SE5K of een SE5K Short String omvormer? Hoeveel panelen met P485 optimizers heb je nu?
Een (parallelle) string met 8 optimizers is te kort voor een gewone SE5k en als je de nieuwe panelen met S500B optimizers (compatibel met P485) in de bestaande string aansluit, heb je te weinig panelen op N voor een goede werking van het systeem (zie de casus 'Het tuinhuisje' in de startpost).
1 SolarEdge SE5k Outdoor
14 SolarEdge P485 Optimizers
1 Clickfit Evo montagesysteem
Dit is huidige systeem. En de bedoeling is om de de nieuwe panelen aan te sluiten op deze string. Maar de installateur geeft aan dat de optimizers niet samen kunnen in 1 string.
Vandaar mijn idee om dan de 2e string poort te gebruiken.
Geen idee of ik een short string omvormer heb
De zuidzijde moet dan 750-640 =110 V moeten maken. Ofwel met 14 panelen bijna 8V per paneel.
Het maximale instraling verschil is tot factor 20… waar dit systeem bij geheel geen schaduw slechts iets van factor 6a7 op kan vangen…
Absolute afrader dus om slechts met 8 panelen uit te breiden.
10 stuks en vrijwel geen schaduw is wel het minimum.
PS: de offrerende installateur heeft echt een kennis probleem laten zien… ik zou elders zoeken…
Je hebt vrijwel zeker de gewone SE5K met 750V nominale DC-spanning. Bij een short string omvormer was er geen noodzaak geweest om P485 (80V) optimizers te gebruiken. Ik sluit mij bij @Ronald aan dat 8 panelen toevoegen aan dit systeem een slecht idee is.berry76 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:36:
[...]
14 Sunpower P3-330-BLK Zonnepanelen
1 SolarEdge SE5k Outdoor
14 SolarEdge P485 Optimizers
1 Clickfit Evo montagesysteem
Dit is huidige systeem. En de bedoeling is om de de nieuwe panelen aan te sluiten op deze string. Maar de installateur geeft aan dat de optimizers niet samen kunnen in 1 string.
Vandaar mijn idee om dan de 2e string poort te gebruiken.
Geen idee of ik een short string omvormer heb
Edit: kennelijk kan het toch, zie Browny in "Het grote SolarEdge topic".
[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 18-02-2025 06:09 ]
Ja de nieuwe in zijn eigen kring is not done.
Maar samen in de reeds bestaande kring heb ik volgende opmerkingen, Steeds de S500B of S650B gebruiken wegens compatibiliteit met de bestaande optimizers En ten tweede Als de bestaand panelen georiënteerd zijn tussen ZZO en ZZW is zie ik niet zo zeer een probleem met de 8 nieuwe, daar de bestaande steeds een betere instraling hebben de nieuwe panelen. D.w.z. dat de oude steeds het grootste gedeelte van de stringspanning voor zich nemen. Daar de bestaande string al voldoet om de stringspanning te behalen zou er geen probleem moeten zijn. Echter als de oude panelen zijn oriëntatie te ver afwijkt van zuiden is het een ander verhaal .
Beste is het systeem intekenen bij Solaredge designer gewoon doen als je 1 type optimizer hebt bv S500B . Als je in verliesdiagram geen opbrengst factor verlies ziet is het systeem goed. Echter als je dit verlies terug vindt in het diagram moet je het aantal naar noord georiënteerde panelen vergroten
de huidige panelen liggen pal zuid, als alle optimizers vervangen moeten worden. Dan moet ik er nog even over na gaan denken ivm de extra kosten.Browny schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:03:
@Ronald en @ZwarteIJsvogel
Ja de nieuwe in zijn eigen kring is not done.
Maar samen in de reeds bestaande kring heb ik volgende opmerkingen, Steeds de S500B of S650B gebruiken wegens compatibiliteit met de bestaande optimizers En ten tweede Als de bestaand panelen georiënteerd zijn tussen ZZO en ZZW is zie ik niet zo zeer een probleem met de 8 nieuwe, daar de bestaande steeds een betere instraling hebben de nieuwe panelen. D.w.z. dat de oude steeds het grootste gedeelte van de stringspanning voor zich nemen. Daar de bestaande string al voldoet om de stringspanning te behalen zou er geen probleem moeten zijn. Echter als de oude panelen zijn oriëntatie te ver afwijkt van zuiden is het een ander verhaal .
Beste is het systeem intekenen bij Solaredge designer gewoon doen als je 1 type optimizer hebt bv S500B . Als je in verliesdiagram geen opbrengst factor verlies ziet is het systeem goed. Echter als je dit verlies terug vindt in het diagram moet je het aantal naar noord georiënteerde panelen vergroten
De monteur weet waar hij mee bezig is, het was vrijdag eind van de middag en ik krijg deze week een passend voorstel.
Op de totale systeem opbrengst gaat het om kleine hoeveelheden opbrengst factor verlies, dus de simulatie gaat niet veel geven.
Ik ben er niet zo gerust op.
De optimizers moeten niet worden vervangen echter als je het systeem in designer wil intekenen kan dit niet met 2 types optimizer. In designer doe je alsof je maar 1 type optimizer hebt gebruikt.
@Ronald
Heb het systeem ingetekend op designer met de 14 pal zuid en de 8 nieuwe op tegenoverliggend dak gedeelte. (Berry gaf aan die 14 zou liggen)
Zelfs bij dit ontwerp geeft designer geen opbrengst factor verlies aan ( getest met meerdere dak hellingen). Zelfs geen kleine waarde dus zou er normaal geen probleem zijn met dit design.
[ Voor 45% gewijzigd door Browny op 18-02-2025 02:13 ]
@berry76 : kun je oriëntatie en helling van je dak wat nauwkeuriger aangeven?
[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 18-02-2025 06:34 ]
via PVoutput kreeg ik een mail binnen met de volgende context
"SolarEdge has apparently released an updated version of their desktop app that removes the Admin icon (for those of us that have that level of access from our installer) so you can no longer generate an API key if you need it"
"desktop app" is zover als ik kan zien hun webpagina.
Is dit bij jullie bekend en is hier een oplossing/workaround voor?
mvg Tom
onderhand ben ik wel zover dat ik m'n huidige SE10K-RW0TEBEN4 wil vervangen voor de Home Hub ivm de ondersteuning van DC 48V batterijen (5 stuks max) en eilandmodus (backup). Dit i.c.m met 2 of 3 batterijen. (3x batterij, omvormer + kabels etc kost 8500 incl btw, aansluiten doe ik zelf)
Waar ik nog een beetje mee zit - is de eilandmodus situatie. Regelt de SolarEdge Home Inline Meter nu het 'afschakelen' na uitval van het net? Ik kan dit niet 1,2,3 terugvinden helaas. (Dit is uiteraard nodig om geen spanning naar buiten af te geven bij uitval van het net) of zal hiervoor nog een extra schakelaar in de meterkast moeten komen?
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 18-02-2025 16:30 ]
Feitelijk zie ik dat nu ook, zje ziet dat de omvormer via de inline meter de 'teruglevering' uit de actie regeld zodat de netto afname 0 is.
Ah.. was ook wel mijn gedachte, feit ook dat de meter gestuurd kan worden qua terugleveren ja/nee. (of knijpen). Thnxjanne_nl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:31:
Wat ik lees op de faceboekgroep (met name volgens mij in de USA en Australie) regelt de omvervormer dat zelf. Binnen 10seconden meestal, dus zowieso geen naadloze overgang, dat kan ook niet, dan zou al je stroomverbruik via de accu moeten gaan zoals bij een UPS.
Feitelijk zie ik dat nu ook, zje ziet dat de omvormer via de inline meter de 'teruglevering' uit de actie regeld zodat de netto afname 0 is.
Mag ik vragen of je zelf soortgelijk situatie hebt? (met batterijen etc)
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 18-02-2025 16:34 ]
Maar ja, voor hetzelfde geld wil ik het dadelijk wel ;-)
De samenwerking van de laadpaal en de Omvormer/accu wordt ik nog niet heel blij van. De accu wordt wel netjes geladen als de prijs het laagst is en er niet veel zon verwacht wordt. Ik zie dat de omvormer de accu niet helemaal vol laadt. De zon doet dat wel. Fijne dag vandaag ;-)
De meter meet alleen, die regelt niks. Je hebt bovenop de omvormer, accu's en meter ook nog een backup interface nodig van SolarEdge. Deze constateert dat er geen netspanning is.Crazy- schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:28:
kan zo niets vinden in het topic, maar iemand ervaring met de SolarEdge Home Hub 3PH Omvormer (SExx-RWB48BFN4)?
onderhand ben ik wel zover dat ik m'n huidige SE10K-RW0TEBEN4 wil vervangen voor de Home Hub ivm de ondersteuning van DC 48V batterijen (5 stuks max) en eilandmodus (backup). Dit i.c.m met 2 of 3 batterijen. (3x batterij, omvormer + kabels etc kost 8500 incl btw, aansluiten doe ik zelf)
Waar ik nog een beetje mee zit - is de eilandmodus situatie. Regelt de SolarEdge Home Inline Meter nu het 'afschakelen' na uitval van het net? Ik kan dit niet 1,2,3 terugvinden helaas. (Dit is uiteraard nodig om geen spanning naar buiten af te geven bij uitval van het net) of zal hiervoor nog een extra schakelaar in de meterkast moeten komen?
let op! gaat om de home hub, die heeft dus de backup interface ingebouwd (3 fase omvormer), de home backup is enkel voor 'oudere' 1-fase omvormers nodig als uitbreiding naar backup/eilandTHM0 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:39:
[...]
De meter meet alleen, die regelt niks. Je hebt bovenop de omvormer, accu's en meter ook nog een backup interface nodig van SolarEdge. Deze constateert dat er geen netspanning is.
ik snap je wel - maar aangezien mijn huidige omvormer alleen met batterijen werkt als ik extra apparatuur bij plaats, en ik de huidige kan verkopen, vervang ik wel gelijk de upgrade naar de home hubjanne_nl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:39:
Ja, ik heb alles van Solaredge, laadpaal, panelen, accu (9.2kWh) en uiteraard omvormer. Backup interface nog even niet. Bijna 1000 euro met een geniddelde uitval van minder dan 30min (bij Enexis) is het me nog niet waard.
Maar ja, voor hetzelfde geld wil ik het dadelijk wel ;-)
De samenwerking van de laadpaal en de Omvormer/accu wordt ik nog niet heel blij van. De accu wordt wel netjes geladen als de prijs het laagst is en er niet veel zon verwacht wordt. Ik zie dat de omvormer de accu niet helemaal vol laadt. De zon doet dat wel. Fijne dag vandaag ;-)
De laadpaal : interessant, nu nog niet direct de behoefte daar ik nu enkel een plug-in hubride heb, maar tzt wel een lekker full elektric auto, dan neig ik ook naar de SE lader
[ Voor 53% gewijzigd door Crazy- op 18-02-2025 16:43 ]
Volgens mijn installateur komt de backup interface bij de hoofdaansluiting
Waar heb je dat vandaan? Overal documenteert SE dat die backup interface apart is en moet worden aangesloten op de omvormer.Crazy- schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:41:
[...]
let op! gaat om de home hub, die heeft dus de backup interface ingebouwd (3 fase omvormer), de home backup is enkel voor 'oudere' 1-fase omvormers nodig als uitbreiding naar backup/eiland
Ik heb het tijd geleden bekeken maar heb een StorEdge omvormer gekocht omdat de Home Hub nog niet leverbaar was maar nergens heb ik gezien dat ie ingebouwd is. Ook fysiek niet heel handig om dat ding in de omvormer ingebouwd te hebben qua plaatsing overigens.
Maar het kan natuurlijk veranderd zijn.
https://www.solaredge.com...e-backup-datasheet-nl.pdfjanne_nl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:42:
Weet je dat zeker? Dat levert bij een 3-fase aansluiting wel een dubbele dikker kabel naar de omvormer op.
Volgens mijn installateur komt de backup interface bij de hoofdaansluiting
zie "UITGANG - AC-BACKUP" op pagina 2
het gaat om de RWB48BFN4 welke dat juist heeft ingebouwd.
edit : ik begin nu te twijfelen inderdaad .....
[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 18-02-2025 16:49 ]
Dat is wat anders. Voetnoot 1) op pagina 1 is relevant.Crazy- schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:45:
[...]
https://www.solaredge.com...e-backup-datasheet-nl.pdf
zie "UITGANG - AC-BACKUP" op pagina 2
Wat jij aanhaalt is het vermogen wat de omvormer kan leveren zodra deze (mbv aansturing uit backup interface) op eilandbedrijf is overgegaan.
Je moet nog even wat muntjes optellen bij je business case als je backup wilt.
Overigens heb ik van de Home Hub spullen verder enkel basale kennis uit de markering folders van SE, maar nergens heb ik gelezen dat ie ook automatisch weer terugschakelt naar netspanning als het net weer spanning geeft. Je zou verwachten dat dat werkt maar kan iemand bevestigen of dat ook zo is? Want technisch niet zo simpel lijkt me...
janne_nl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:52:
Je was me net voor.
https://www.stralendgroen...2aBbMuuJsV&v=1a13105b7e4e
Zie daar bijvoorbeeld
Scherp! De backupinterface vervangt dan wel weer de inline meter in de meterkast. Maakt de prijs totaal iets hoger (900).THM0 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:49:
[...]
Dat is wat anders. Voetnoot 1) op pagina 1 is relevant.
Wat jij aanhaalt is het vermogen wat de omvormer kan leveren zodra deze (mbv aansturing uit backup interface) op eilandbedrijf is overgegaan.
Je moet nog even wat muntjes optellen bij je business case als je backup wilt.
Overigens heb ik van de Home Hub spullen verder enkel basale kennis uit de markering folders van SE, maar nergens heb ik gelezen dat ie ook automatisch weer terugschakelt naar netspanning als het net weer spanning geeft. Je zou verwachten dat dat werkt maar kan iemand bevestigen of dat ook zo is? Want technisch niet zo simpel lijkt me...
Verbaasd mij ergens wel, wat tijdens de introductie van deze omvormer (RWB48) had ik al begrepen dat dit ingebouwd zou zijn, zo communiceerden ze het indertijd ook bij SE zelf. Anyway
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 18-02-2025 16:57 ]
Ik schat dat de interface niet meer is dan een dom relais dat de netspanning afschakelt. Aangestuurd door de omvormer, die weer metingen krijgt van de inline meter. Die dan wel op de goede plek moet zitten.
(Alweer) volgens mijn installateur is die inline meter dan ook nodig.
Edit: laat maar, het backup interface heeft een ingebouwde inline meter
[ Voor 9% gewijzigd door janne_nl op 18-02-2025 17:03 ]
https://portal.project-ze...ed04e898f10541d9ecce92e65janne_nl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:00:
Waar leidt je uit af dat de backup interface de inline meter vervangt?
Ik schat dat de interface niet meer is dan een dom relais dat de netspanning afschakelt. Aangestuurd door de omvormer, die weer metingen krijgt van de inline meter. Die dan wel op de goede plek moet zitten.
(Alweer) volgens mijn installateur is die inline meter dan ook nodig.
Extra functies:
Energiemeter (voor import/export) Geïntegreerd(3), 1,25% nauwkeurigheid
en zie ook aansluitschema : https://knowledge-center....installation-guide-nl.pdf
geen extra inline-meter
Huidige stand van zaken:
16 panelen, 4800 wp op het westen, 370 Optimizers, SE4000h omvormer, 1 fase (aangelgd in aug 2019)
Er komt een tweede string:
8 panelen, 2600 wp op het westen, 5 x 370 optimizers en 3 x 440 optimizers, welke omvormer?, PV-verdeler
Ik heb nog een bijna nieuwe ( 3 maanden gebruikte) SE 5000 h.
Omdat de 5000 omvormer nog nieuw is, wil ik die graag gebruiken voor de string met 4800 wp/ 16 panelen
En kan ik dan de 4000 inzetten voor de string van 8 (2600 wp) of moet ik bv een 2200h op de kop tikken?
Alvast dank voor jullie antwoorden.
Groet, Marten
Let er wel op dat je voor de tweede omvormer wel een andere fase kiest.mrenkema schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:50:
Ik wil mijn PV installatie wat aanpassen.
Huidige stand van zaken:
16 panelen, 4800 wp op het westen, 370 Optimizers, SE4000h omvormer, 1 fase (aangelgd in aug 2019)
8 panelen, 2600 wp op het westen, 5 x 370 optimizers en 3 x 440 optimizers, welke omvormer?, PV-verdeler
Omdat de 5000 omvormer nog nieuw is, wil ik die graag gebruiken voor de string met 4800 wp/ 16 panelen
En kan ik dan de 4000 inzetten voor de string van 8 (2600 wp) of moet ik bv een 2200h op de kop tikken?
Groet, Marten
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Zet het even in de designer, dan zie je vanzelf of het kan. Ik zou iig neigen naar S500B's voor de 2e string als er sprake is van schaduw oid, dan is 8 wel een beetje krap als er 1-2 wegvallen.mrenkema schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:50:
Ik wil mijn PV installatie wat aanpassen.
Huidige stand van zaken:
Groet, Marten
All-electric.
Beide. Dit zit op dezelfde aardlek en dus ook dezelfde fase, dat gaat m niet worden.mrenkema schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:06:
Andere groep of andere fase (ik heb een 3 x 25A aansluiting).
En ik denk dat de 230 van de werkplaats op de dezelfde fase zit als de PV
[Afbeelding]
14 = 230V werkplaats
15 = huidige PV installatie
All-electric.
De aardlek is voor de groepen 1 t/m 6, 14 en 15 zijn aardlekautomaten....
Er valt nauwelijks schaduw op de panelen, die derde rij heb ik gedeeltelijk al in gebruik. Opbrengsten zijn prima.
Even terug naar de vraag: kan ik de 5000 inzetten voor de huidige 4000 en de 4000 gebruiken voor de string van 8. Ik kan in de specs geen minimale DC waarde vinden.
Daar moet je string (of alle losse windrichtingen apart) (ruimschoots) aan voldoen. Zit je op het minimum heb je geen schaduwmanagement.
Niemand die hier een uitspraak over kan doen?
"Even terug naar de vraag: kan ik de 5000 inzetten voor de huidige 4000 en de 4000 gebruiken voor de string van 8"
volgens mij kun je dat hier nergens aan zien: Ik zou het merkwaardig vinden als die aardlek0schakelaar voor die 2 groepen dient: immers staan die groepen op individuele aardlek-automaten (ALAMAT/RCBO).RonJ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:08:
[...]
Beide. Dit zit op dezelfde aardlek en dus ook dezelfde fase, dat gaat m niet worden.
ik denk en hoop dat die aardlek-schakelaar ergens ander voor is..
edit: ik zie nu ook er onder staan: ALS groepen 1-6 , waarbij ik aanneem dat die TLA voor AardLekSchakelaar staat...
[ Voor 12% gewijzigd door lc8 op 19-02-2025 18:25 ]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
aanmelden als 'self-installer' en een ander e-mailadres gebruiken dan je voor je eigen monitoring gebruikt. daarmee zou het moeten lukken.mrenkema schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:05:
Designer kom ik niet in. Zei men toen ook hier en ik krijg geen account van SE.
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
1. Ik ben een installateur. Niet registreren/dit formulier gebruiken staat er dan, je bedrijf heeft al een account.
2. Ik ben een systeemeigenaar en dan kan ik mij niet registreren: Neem contact op met uw installateur.
Ik kom dus niet verder. Dat was een half jaar geleden ook al zo.
En hier ook niet geloof ik. Jammer.
[ Voor 5% gewijzigd door mrenkema op 19-02-2025 19:35 ]
ja kan gewoon; ze hebben dezelfde eisen qua stringvoltage. Wellicht dat je iets meer verlies hebt omdat de omvormer op half vermogen draait, maar je hebt ook minder temperatuur derating. En een 2200 kopen verdien je dan niet terug.mrenkema schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:45:
Dank voor de 400V, dat haal ik gemakkelijk. Ook te zien in mijn SolarEdge app.
Niemand die hier een uitspraak over kan doen?
"Even terug naar de vraag: kan ik de 5000 inzetten voor de huidige 4000 en de 4000 gebruiken voor de string van 8"
Voor de duidelijkheid: die string van 8 is 1 groep dezelfde kant op?
Maar het serienummer van mijn 4000 pikt ie niet. Ongeldig, terwijl dat nummer correct is.
Nou ja, ik had gehoopt, dat iemand hier mijn vraag zou kunnen beantwoorden.
Dank voor je antwoord. Had ik gemist! Goed nieuws dus.teacher schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:53:
[...]
ja kan gewoon; ze hebben dezelfde eisen qua stringvoltage. Wellicht dat je iets meer verlies hebt omdat de omvormer op half vermogen draait, maar je hebt ook minder temperatuur derating. En een 2200 kopen verdien je dan niet terug.
Voor de duidelijkheid: die string van 8 is 1 groep dezelfde kant op?
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met: "Voor de duidelijkheid: die string van 8 is 1 groep dezelfde kant op?"
Een omvormerserienummer opgeven is niet verplicht, dat is alleen nodig als je ook toegang tot de monitoring wil om je eigen installatie zelf te beheren/aan te passen daarop.mrenkema schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:55:
Yep, maar dan in het formulier van installateur ....
Maar het serienummer van mijn 4000 pikt ie niet. Ongeldig, terwijl dat nummer correct is.
Nou ja, ik had gehoopt, dat iemand hier mijn vraag zou kunnen beantwoorden.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.