Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Vooral puntje 1 vind ik een gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

[rant] Deze "actie" los van het omruilen snap ik niet. Bijv. ik zou graag over willen stappen van een 1fase HDwave omvormer naar een driefase hub omvormer, kan ik nu mijn HDwave omvormer omruilen voor een 3fase hub met eventuele bijbetaling of korting, is mij onduidelijk.

Dan die vouchers, zeg dan gewoon VVV bonnen ipv vouchers. Wie wordt er nu blij van VVV bonnen, introduceer een korting op een homeaccu, dat is waar men echt blij van wordt!
[/rant]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:34
mdvmine schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:58:
[...]
Stel er zijn negatieve prijzen dus je wil niets naar het net sturen, maar alleen opwek voor eigen gebruik. [knip]
Dat is toch geen interesssante usecase? In geval van negatieve prijzen is het raadzamer om je eigen panelen volledig af te schakelen en de stroom die je nodig hebt uit het net te trekken. Veel zul je er niet op verdienen, maar je zorgt wel voor afname op het net...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

mvleeshouwers schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:58:
[...]

Zoals belooft een screenshot van het gedrag met de instelling "laden via dynamisch tarrief"

Twee zaken zijn opmerkelijk:
1. Er is geen meting die weergeeft hoeveel stroom je van het net gehaald hebt om de batterij te vullen.De enige weergave is wanneer de stroom uit de batterij vloeit naar het huis.
2. Verschillende dagen geen lading van de batterij zonder enige verklaring.

Blauwe pijlen = lading batterij van net
Rode pijlen = geen lading wanneer er verwacht werd.

[ ... ]
Erg interessant, de vraag is nu waar je met dit soort vragen terecht kunt en krijg je een antwoord waar je daadwerkelijk iets aan hebt?! Het zou krachtig zijn als SE support hier iets over zou kunnen zeggen, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:34
@WeaZuL
Wat kan de support daar op zeggen, doen.
Het zijn de ontwikkelaars die het programma maken en daarin zetten wat het moet doen of laat zien. Daar kan de support niets aan doen of wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvleeshouwers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
WeaZuL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:08:
[...]

Erg interessant, de vraag is nu waar je met dit soort vragen terecht kunt en krijg je een antwoord waar je daadwerkelijk iets aan hebt?! Het zou krachtig zijn als SE support hier iets over zou kunnen zeggen, ik ben benieuwd!
Tot op heden nog geen support gecontacteerd.
Ik heb ook niet het gevoel dat, zonder de juiste contact personen, er hier iets zou mee gedaan worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Browny schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:24:
@WeaZuL
Wat kan de support daar op zeggen, doen.
Het zijn de ontwikkelaars die het programma maken en daarin zetten wat het moet doen of laat zien. Daar kan de support niets aan doen of wijzigen.
Support is in mijn ervaring de enige ingang voor een eindgebruiker / klant of dat bij SolarEdge anders is weet ik niet. Dergelijke vragen worden normaliter gerouteerd naar de afdeling die inhoudelijk over de vraag gaat, wanneer support hier inhoudelijk niets mee kan. Wat ik de laatste jaren wel zie is dat de vendoren via de socials wel (of sneller) reageren waar via het " normale" kanaal initieel een reactie uitblijft ...
Als je bijvoorbeeld op twitter of X een post doet van deze screenshot met dezelfde vraag dan verwacht ik dat het niet lang duurt voordat SolarEdge een reactie geeft... 8)7 Niet vergeten om eventuele persoonlijke details uit te gummen in dat geval ..

Krom mijns inziens maar schijnbaar maakt exposure iets los :X

[ Voor 6% gewijzigd door WeaZuL op 27-11-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
WeaZuL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:56:
[...]

[rant] Deze "actie" los van het omruilen snap ik niet. Bijv. ik zou graag over willen stappen van een 1fase HDwave omvormer naar een driefase hub omvormer, kan ik nu mijn HDwave omvormer omruilen voor een 3fase hub met eventuele bijbetaling of korting, is mij onduidelijk.

Dan die vouchers, zeg dan gewoon VVV bonnen ipv vouchers. Wie wordt er nu blij van VVV bonnen, introduceer een korting op een homeaccu, dat is waar men echt blij van wordt!
[/rant]
Ach. Vvv bonnen zijn prima. Kun je online bij een massa winkels inleveren.

Contant was voor de eindgebruiker wellicht makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een vraagje, als ik in de layout pagina kijk, zie ik vaak een (groot) verschil in opwek tussen de layoutpagina en het dashboard.

Nu zie ik bv ruim 2kWh in de layoutpagina en 8Wh in het dashboard.

Ik heb een omvormer met accu er aan gekoppeld. Zou het opgenomen vermogen zo groot zijn? Bovendien had ik van Solaredge verwacht dat dan ook alle opbrengst meegeteld zou worden.

Edit: ik zie nu dat op mijn desktop in de browser het laden van de accu als verbruik wel zichtbaar is, maar in de app niet. Zucht

[ Voor 14% gewijzigd door janne_nl op 29-11-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

janne_nl schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:59:
Een vraagje, als ik in de layout pagina kijk, zie ik vaak een (groot) verschil in opwek tussen de layoutpagina en het dashboard.

Nu zie ik bv ruim 2kWh in de layoutpagina en 8Wh in het dashboard.

Ik heb een omvormer met accu er aan gekoppeld. Zou het opgenomen vermogen zo groot zijn? Bovendien had ik van Solaredge verwacht dat dan ook alle opbrengst meegeteld zou worden.

Edit: ik zie nu dat op mijn desktop in de browser het laden van de accu als verbruik wel zichtbaar is, maar in de app niet. Zucht
Met welk type omvormer is dit? Wellicht irrelevante vraag, want is de app niet generiek, dwz, zelfde app voor meerdere (alle?) omvormers?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De app zal zeker generiek zijn. Nooit een andere gekregen bij nieuwe omvormers. Eerst een 1fase, bij uitbreiding van de panelen zelf voor een 3fasen variant gekozen ipv 2 1fase en met de komst van de accu een andere 3fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markruys
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 14:13
Weet iemand het verschil tussen de BAT-10K1PS0B-01, BAT-10K1PS0B-02 en BAT-10K1PS0B-12 Home Batteries?

[ Voor 11% gewijzigd door markruys op 01-12-2024 11:47 . Reden: Extra model toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een rood lampje op mijn omvormer. Dat is waarschijnlijk een storing op het apparaat of zou het ook bij Solaredge zelf kunnen zijn?
Heb geen verbinding meer via de App lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Zojuist de rode P-schakelaar 3 seconden naar links gedrukt zodat er een SEDG-wifipunt kwam waardoor ik de instellingen van mijn SE-inverter kon aanpassen.

Nu wil ik deze WPS-wifimodus weer uitzetten. Weet iemand hoe dat moet?

UPDATE: Zojuist gevonden dat de WPS-modus vanzelf weer uitgaat na een tijdje niet gebruikt te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door vanquishsdiv op 02-12-2024 15:46 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Mr_gadget schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:50:
Ik heb een rood lampje op mijn omvormer. Dat is waarschijnlijk een storing op het apparaat of zou het ook bij Solaredge zelf kunnen zijn?
Kijk in de handleiding ;) De blauwe en groene lampjes zijn uit neem ik aan? Knippert het rode lampje of blijft hij continu branden? Als hij blijft branden is er ergens slecht contact in de stekkers waarschijnlijk. Als hij knippert is er ergens kortsluiting naar aarde.

Kun je wel online nog inloggen? Daar staat misschien meer info wat er precies aan de hand is. Bel je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Mr_gadget schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:50:
ff stroom eraf en er weer op?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dank voor de reacties! Vandaag deed hij het gewoon weer :)
Er waren gisteren kozijn installeurs in de buurt van de inverter bezig. Denk niet dat het een relatie had. Maar misschien had het te maken met trillingen van het breekwerk. Hoewel dat erg ver gezocht is.
Heb helaas niet meer info dan het rode lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Vorige week bezig op het dak van de overkapping, de afstand tussen de rijen onderling is erg klein bij onze nieuw gelegde panelen op de overkapping. Moet ik wakker liggen van deze schaduw? Het verschil in opbrengst tussen de panelen op een dag is significant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nBj5uLipGoy5O-HhKlEnFkHRJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgFUnpf0jIwIeT5wL9mWMSZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZByF9P0UWOohe583NG-vUnnqbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJVuw9gyFkADP76Ls9eL75XG.jpg?f=fotoalbum_large

Er is mijns inziens ruimte voor verbetering door de achterste rij naar achteren te verplaatsen zodat de achterste rij zover mogelijk over de dakdoorvoer komt. Any thoughts?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:47
Peutpeut schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:25:
Vorige week bezig op het dak van de overkapping, de afstand tussen de rijen onderling is erg klein bij onze nieuw gelegde panelen op de overkapping. Moet ik wakker liggen van deze schaduw? Het verschil in opbrengst tussen de panelen op een dag is significant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is mijns inziens ruimte voor verbetering door de achterste rij naar achteren te verplaatsen zodat de achterste rij zover mogelijk over de dakdoorvoer komt. Any thoughts?
Je app geeft al je antwoord.

Dit is wel het seizoen van de lage zon wat dit effect verergert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:59
@Peutpeut welk model paneel en optimizer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
@Ronald Dit zijn Tongwei Solar panelen van 400Wp, aangesloten op S440 optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:50

pvg

Peutpeut schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:14:
@Ronald Dit zijn Tongwei Solar panelen van 400Wp, aangesloten op S440 optimizers.
Ik vermoed dat ze zo liggen om te zorgen dat de hoge kant niet te veel wind vangt. En voor het zicht moet de hoge kant net zover van de rand als ie hoog is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30

lc8

pvg schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:29:
[...]

Ik vermoed dat ze zo liggen om te zorgen dat de hoge kant niet te veel wind vangt. En voor het zicht moet de hoge kant net zover van de rand als ie hoog is…
altijd grappig want in Duitsland steken ze ze gewoon een vol paneel OVER de nok van een schuin dak heen zelfs...

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Persoonlijk zou ik die rij een stukje opschuiven. Je wint er niet bruut veel mee, want de zon staat laag, maar dit is snel te fixen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Peutpeut schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:14:
Dit zijn panelen die geen bypass hebben langs de lange zijde, maar langs de korte zijde.

Deze panelen zijn de verkeerde keuze voor deze opstelling: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Ronald schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 00:46:
[...]

Dit zijn panelen die geen bypass hebben langs de lange zijde, maar langs de korte zijde.

Deze panelen zijn de verkeerde keuze voor deze opstelling: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Dat is een gemiste kans dus, ik ga er eens mee aan de slag. Wellicht de rij opschuiven mits de kabels lang genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:35
Even een algemene vraag hier:
Mijn accu, een Solar Edge 10 Kw opslag, is nu in de energie safe stand gegaan sinds eergisteren.
Op zicht niet vreemd, ik heb hem op maximaal eigen zon productie ingesteld staan, en ben ook niet voornemens om er mee te gaan handelen. Heb nu nog een 2 jaar lopend, tot einde 2026, lopend vast energie contract.
Van de week was er een spontane melding (in de Solar Edge app) om eventueel met Frank Energie in zee te gaan, echter dat standaard weggedrukt.
Ik zie dat het standaard verbruik van een 17 W nu naar een 7 W is gegaan.
Kan het kwaad voor de opslag capaciteit van de accu dat hij nu tijdje in de energie saving stand is gegaan?
Anders zou ik hem handmatig overdag moeten laten bijladen?
Wat is jullie advies hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
dit is niet echt een solaredge vraag...

[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 11-12-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smspeter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:07
pvg schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Als je import/export meet met de inline meter kun je:

- Met alleen een omvormer en panelen kun je dan in de monitoring je actuele verbruik in huis, je productie door de zonnepanelen en de import/export naar het net zien. Daarnaast kun je de omvormer instellen om geen export te doen (als straks de saldering stopt en je terugleverkosten hoger zijn dan de vergoeding…).

- Met de SE laadpaal, inline meter en omvormer kun je naast bovenstaande: load balancing doen om te voorkomen dat je hoofdzekering er uitgaat en je kunt de omvormer/laadpaal zo instellen dat je auto alleen wordt geladen met het momentane overschot van je zonnepanelen.

SE kan geen gebruik maken van je slimme meter / p1 (althans, het wordt niet door SE ondersteund).
De SE laadpaal ondersteunt geen V2G/V2H.
Hi @pvg , gezien terugleverkosten zeer actueel zijn, komen dit soort oplossingen ook meer en meer in beeld. Ik heb een SolarEdge 3680H 1 fase en wil iets rondom het voorkomen van export naar het net gezien de kosten die daar aan verbonden zijn in mijn nieuwe contract.

Zijn via https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/ ook wel wat opties, maar het heb liever via de daarvoor bedoelde systemen vanuit de leverancier voor zover dat kan. Kost wat extra, maar das ok.

heb jij ergens beschikbaar hoe dat "geen export" in te regelen is, en hoe flexibel dat is? Meest ideale is dat wat de woning nodig heeft het vanuit de panelen krijgt, en wanneer de woning minder vraagt het eventuele overschot niet naar het net gaat, maar ik twijfel of dat zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:23
Ik kreeg gisteren een mail over een actie van €1000 retour in vouchers bij aanschaf van een nieuwe omvormen.
De volgende opmerking vond ik wel interessant:
Deze omruilactie is voor gebruikers van een SolarEdge 3-fase omvormer van vóór 2018, die niet geschikt is voor een thuisbatterij. Heb je een SolarEdge 3-fase omvormer van na 2018? Dan werkt deze op nieuwe generatie thuisbatterijen, beschikbaar eind 2025. Maak gebruik van deze actie om aansluiting op een thuisbatterij op korte termijn mogelijk te maken.
Zeker met het oog op de afschaffing van de saldering iets om in de gaten te houden. Ik heb een SE10K uit 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

smspeter schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:24:
[...]

Hi @pvg , gezien terugleverkosten zeer actueel zijn, komen dit soort oplossingen ook meer en meer in beeld. Ik heb een SolarEdge 3680H 1 fase en wil iets rondom het voorkomen van export naar het net gezien de kosten die daar aan verbonden zijn in mijn nieuwe contract.

Zijn via https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/ ook wel wat opties, maar het heb liever via de daarvoor bedoelde systemen vanuit de leverancier voor zover dat kan. Kost wat extra, maar das ok.

heb jij ergens beschikbaar hoe dat "geen export" in te regelen is, en hoe flexibel dat is? Meest ideale is dat wat de woning nodig heeft het vanuit de panelen krijgt, en wanneer de woning minder vraagt het eventuele overschot niet naar het net gaat, maar ik twijfel of dat zo werkt.
Ja, dat werkt zo. Is een tijdje geleden, maar je kunt de maximale stroom of power die je wilt exporteren instellen en dat mag dus ook 0 zijn.
Maar… je kunt natuurlijk ook overstappen naar een energieleverancier die een hogere terugleververgoeding geeft dan terugleverkosten, dan hoef je de panelen niet te knijpen vanwege het financiële plaatje. Greenchoice doet dat bijvoorbeeld: dan krijg je nog steeds ca. 3 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smspeter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:07
pvg schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:31:
[...]

Ja, dat werkt zo. Is een tijdje geleden, maar je kunt de maximale stroom of power die je wilt exporteren instellen en dat mag dus ook 0 zijn.
Maar… je kunt natuurlijk ook overstappen naar een energieleverancier die een hogere terugleververgoeding geeft dan terugleverkosten, dan hoef je de panelen niet te knijpen vanwege het financiële plaatje. Greenchoice doet dat bijvoorbeeld: dan krijg je nog steeds ca. 3 cent per kWh.
Dat andere contract had ik idd ook naar gekeken, maar dat is op dit moment niet mogelijk.

Heb je toevallig iets van een link naar meer info hoe deze conguratie werkt en de (on)mogelijkheden? Ik heb opvallend veel zoekopdrachten geprobeerd hier, bij SE zelf en op wat meer obscure fora maar kan er eingelijk niks over vinden, anders dan dat "het" kan, en ik wil wel graag iets meer weten voordat ik zo'n ding bestel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

smspeter schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:53:
[...]

Dat andere contract had ik idd ook naar gekeken, maar dat is op dit moment niet mogelijk.

Heb je toevallig iets van een link naar meer info hoe deze conguratie werkt en de (on)mogelijkheden? Ik heb opvallend veel zoekopdrachten geprobeerd hier, bij SE zelf en op wat meer obscure fora maar kan er eingelijk niks over vinden, anders dan dat "het" kan, en ik wil wel graag iets meer weten voordat ik zo'n ding bestel :)
Goolge: solaredge export limit pdf
Eerste hit: https://knowledge-center....tion_application_note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:19
smspeter schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:53:
[...]

Ik zag gisteren in mijn installateursaccount een aankondiging van samenwerking tussen SolarEdge en Frank Energie.
https://www.frankenergie....olaredge-en-frank-energie

Als ik het goed lees kun je zowel terugleverkosten vermijden als handelen op de onbalansmarkt als je een accu hebt, allemaal automatisch. Ik vermoed via cloud API want er staat dat je geen extra hardware nodig hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:05
Klopt, die setup heb ik draaien met een SE10K en BYD 20kWh batterij. Ik heb alleen het solaredge site id hoeven doorgeven waarna Frank de batterij is gaan aansturen. Draait nu een maandje met ongeveer 100 euro opbrengst in die periode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Markman85 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:28:
Klopt, die setup heb ik draaien met een SE10K en BYD 20kWh batterij. Ik heb alleen het solaredge site id hoeven doorgeven waarna Frank de batterij is gaan aansturen. Draait nu een maandje met ongeveer 100 euro opbrengst in die periode.
Bijzonder trouwens, die 20kWH BYD batterij kost in DE 5000euro en in NL zie ik hem voor 11000…..

Ben benieuwd wat d prijzen komend jaar gaan doen, en wat de update van Solaredge voor de Wave gaat betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Laatst online: 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Get!em schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:02:
[...]

Bijzonder trouwens, die 20kWH BYD batterij kost in DE 5000euro en in NL zie ik hem voor 11000…..
Thuisaccu's zijn in Duitsland alleen al een stuk goedkoper doordat ze daar zijn vrijgesteld van BTW (alleen als de accu ook in Duitsland gaat worden gebruikt). Verder is de markt in Duitsland veel meer ontwikkeld, mede doordat salderen daar al heel lang geleden is afgeschaft. Maar ook in Nederland vind je deze accu (BYD Premium LVS 20,0 kWh) onder de 5000 Euro ex. BTW als je goed zoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 24-12-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
In Nederland zijn de accu's ook btw vrij als je een dynamisch contract hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:20:
In Nederland zijn de accu's ook btw vrij als je een dynamisch contract hebt.
Dit is veel te kort door de bocht. Je kunt BTW op aanschaf en installatie terugvragen als je de accu gebruikt om als ondernemer te handelen op de energiemarkt. Daar zijn strikte voorwaarden aan verbonden (zie deze pagina van de belastingdienst). De vrijstelling is principieel niet van toepassing voor privégebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 24-12-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
In dat artikel gaat het over in en verkoop van stroom, niet over handelen op de onbalansmarkt. Aangezien Solaredge One mi een EMS systeem is (koopt onder andere stroom op goedkope momenten en levert terug op dure momenten) voldoet dat denk ik aan de voorwaarden.

Neemt niet weg dat mijn eerste opmerking wat kort door de bocht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:23:
In dat artikel gaat het over in en verkoop van stroom, niet over handelen op de onbalansmarkt.
Ik heb 'onbalansmarkt' nergens genoemd. Maar ik had inderdaad kopen en verkopen bij de energieleverancier moet schrijven (dat had wat verwarring gescheeld).
Aangezien Solaredge One mi een EMS systeem is (koopt onder andere stroom op goedkope momenten en levert terug op dure momenten) voldoet dat denk ik aan de voorwaarden.
Vermoedelijk. Ik kan bij de belastingdienst in elk geval geen (bijzondere) voorwaarden vinden waaraan zo'n EMS moet voldoen in de ogen van de BD.

Er is een groot verschil in de fiscale afhandeling tussen een PV-installatie en een thuisbatterij. Een PV-installatie kun je tegenwoordig BTW-vrij aanschaffen mits deze wordt gemonteerd op of bij een woning. De voor particulieren ingewikkelde terugvraagroute (waar mening bureautje een leuke cent aan heeft verdiend) is niet meer nodig. Belastingdienst: BTW-tarief zonnepanelen.

Een accu kun je niet BTW-vrij aanschaffen. Je kunt onder voorwaarden wel de BTW terugvragen. Daarvoor moet je in elk geval ondernemer zijn en aangifte doen voor de BTW. Particulieren vissen daardoor achter het net, evenals ondernemers die onder de KOR (Kleine Ondernemers Regeling) vallen. Belastingdienst: Thuisbatterij en BTW.

In welke categorie val jij? Particulier? Kleine ondernemer (KOR)? (Middel)grote ondernemer (niet KOR)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Particulier, kor wordt wel uitgesloten in het artikel.

Maar mijn accu staat al een tijdje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@ZwarteIJsvogel Een kleine ondernemer zit niet per definitie in de KOR. Die zul je zelf aan moeten vragen en dat doet niet elke ondernemer. Ik weet van kunstenaars die geen KOR aangevraagd hebben omdat ze vaak negatief draaien en daardoor dus in elk geval een deel van de BTW terug kunnen vragen. Dan is de KOR onvoordelig.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 18:36
deejeebv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:09:
... een actie van €1000 retour in vouchers ...
Wat moet je in vredesnaam met €1000 aan VVV-bonnen?

In Duitsland kun je voor ongeveer €2300 een 10 kWh batterij krijgen (niet van SolarEdge, dat wel).

Dit is wat er wordt aangeboden voor SolarEdge:

Plaatsen van een inline meter in de meterkast
Kabel trekken van inline meter naar omvormer
Omvormer aanpassen
Thuisaccu plaatsen (9,2 kWh): 1 toren van 2 modules (uitbreidbaar)
In bedrijf stellen en testen
Instellen naar behoefte

De totale prijs, inclusief installatie, is €7500. Hier gaat dan nog €1000 retour in de vorm van VVV-bonnen.

Nu hebben ze in Duitsland geen salderingsregeling, waardoor de batterij daar een standaardonderdeel van het hele project is. Dat verklaart misschien waarom de prijzen in Duitsland lager liggen; de vraag is daar ook groter.

• tommiedepommie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:34
Goedendag,

ik ben een beetje aan het spelen met de diverse datalogging programma's en ben een beetje overrompeld door de hoeveelheid gegevens die geproduceerd worden. PVoutput/solaredge monitoring/ home assistant

Wat ik graag zou willen weten is hoeveel electriciteit mijn panelen (per kwartier/uur/dag/etc) produceren, hoeveel electriciteit ik gebruik en hoeveel ik uiteindelijk teruglever.

Een andere vraag die me bezig houdt is, mijn groepenkast wordt nu gevoed door zowel de electriciteit die via het net binnenkomt als ook de electriciteit die via de zonnepanelen binnenkomt. (zelfde rail)
Hoe wordt nu bepaald welke electriciteit gebruikt wordt door de apparaten in mijn huis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ9XvDuPzStWFlevLWEl_jwpMeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WA6xEXdW3JYkFcjqeY1gwlbG.png?f=fotoalbum_large

uiteraard nog fijne feestdagen en de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Groet Tom

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Heel simpel: Die meterkast weet helemaal niks. Het is simpelweg de wet van behoud van energie. Wat erin gaat moet er ook uit komen. Als je PV panelen energie leveren richting de meterkast, en je apparaten energie krijgen van de meterkast, dan moet het lichtnet van buiten het verschil voor rekening nemen. (Dat verschil kan dus positief of negatief zijn).

• janne_nl
Wel eens op internet gekeken waar je allemaal (online) met vvv bonnen kunt betalen?

Daarnaast vergelijk je (denk ik) de prijs van een accu met een hele installatie inclusief nieuwe omvormer (daar zijn die bonnen voor)

De inline meter communiceert bij mij via zigbee trouwens.

Ik was wat duurder omdat ik ook de laadpaal van Solaredge wilde. Als je je huis met een warmtepomp verwarmt en elektrisch kookt, dan is 9.2kWh soms net wat weinig.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:35
Ik zie hier de batterij van Solar Egde, deze doet toch 9,7 kWh i.p.v. de door jullie benoemde 9,2 kWh? Ik heb een 400 DC systeem scheelt weer DC naar AC visa versa omzetverliesen.
Draait sinds medio april op mijn Solar Edge met 4800 Wp.
Verder de vraag, laden jullie deze accu nu van het het op, nu er amper zon is de laaste paar weken?

[ Voor 12% gewijzigd door dinandus op 26-12-2024 16:48 ]

• janne_nl
Ligt aan de batterij een laagspanningsbatterij (48 volt) gaat in stappen van 4.7 kWh tor max iets van 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
Vraag over de aansluiting; kan iemand met een StoreEdge of HomeHub met batterijen aangeven wat voor bekabeling er ligt vanaf de meterkast naar de StoreEdge/HomeHub? Uitgaande dat de accu's op de SE/HH aangesloten zitten.

tl;dr Voor toekomstplannen een vraag of een thuisaccu (waarschijnlijk Resu 13kWh of soortgelijke) op de bestaande bekabeling mag/kan, of dat ik dit beter kan vervangen voor bijvoorbeeld een Donne 5x4mm of een extra 5x2,5mm² ernaast in geval dat het de HomeHub wordt met backup functie?

Kijk momenteel naar andere batterijen dan die van Solaredge zelf. Voor het formaat van de 4,6kWh (in afmetingen) kan er ook een LG Resu 13kWh staan?

SE 4,6kWh met vloer/top: 500x540x240 mm (hxbxd)
LG Chem 13kWh: 626x452x227 mm (hxbxd)
Tesla Powerwall 13,5kWh: 1150x753x147 mm (hxbxd)

Mis ik iets naast de afmetingen, of waarom is de SE zo lomp?

---

In de kabel-diameter tool kwam ik er niet helemaal uit wat ik nou exact moet invullen voor de batterijen, qua ontladen (en gelijktijdig zonnestroom als dit niet allemaal opgeslagen kan worden?)

Momenteel hebben wij een Solardedge omvormer op 5x2,5mm YMVK aangesloten op een eigen aardlekautomaat. Kabel loopt via de lepe hoek van de trap, middels een mantelbuis door de kruipruimte, naar de meterkast. Batterij installatie zal waarschijnlijk in de technische ruimte komen, sinds daar meer dan voldoende ruimte is naast de omvormer.

Ik ben momenteel met andere klussen bezig waarbij ook de lepe hoek open ligt. Kan ik dan beter alvast een zwaardere YMVK naar zolder trekken, of is dat niet nodig?
Installatie van de batterijen wordt uitgevoerd door een installatiebedrijf tegen die tijd, heb echter geen zin dat de hele boel weer open moet omdat er een kabel vervangen moet worden.

Dan leg ik er nu liever alvast een kabel naast, als dit niet op 5x2,5mm kan, zodat ze tegen die tijd de juiste diameter hebben liggen.

Of als er voor de backup functie nog een reserve/extra 5x??mm² naast moet, idem.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 28-12-2024 23:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb de accu wel van Solaredge en zo lang de accu daar op aangesloten is heb je geen andere kabels nodig. De Solaredge zal met max 5kW de accu ontladen. Volgens mij maakt het vermogen van de omvormer niet veel uit als die al >= 5 kW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Source90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:37:
Vraag over de aansluiting; kan iemand met een StoreEdge of HomeHub met batterijen aangeven wat voor bekabeling er ligt vanaf de meterkast naar de StoreEdge/HomeHub? Uitgaande dat de accu's op de SE/HH aangesloten zitten.

tl;dr Voor toekomstplannen een vraag of een thuisaccu (waarschijnlijk Resu 13kWh of soortgelijke) op de bestaande bekabeling mag/kan, of dat ik dit beter kan vervangen voor bijvoorbeeld een Donne 5x4mm of een extra 5x2,5mm² ernaast in geval dat het de HomeHub wordt met backup functie?

Kijk momenteel naar andere batterijen dan die van Solaredge zelf. Voor het formaat van de 4,6kWh (in afmetingen) kan er ook een LG Resu 13kWh staan?

SE 4,6kWh met vloer/top: 500x540x240 mm (hxbxd)
LG Chem 13kWh: 626x452x227 mm (hxbxd)
Tesla Powerwall 13,5kWh: 1150x753x147 mm (hxbxd)

Mis ik iets naast de afmetingen, of waarom is de SE zo lomp?

---

In de kabel-diameter tool kwam ik er niet helemaal uit wat ik nou exact moet invullen voor de batterijen, qua ontladen (en gelijktijdig zonnestroom als dit niet allemaal opgeslagen kan worden?)

Momenteel hebben wij een Solardedge omvormer op 5x2,5mm YMVK aangesloten op een eigen aardlekautomaat. Kabel loopt via de lepe hoek van de trap, middels een mantelbuis door de kruipruimte, naar de meterkast. Batterij installatie zal waarschijnlijk in de technische ruimte komen, sinds daar meer dan voldoende ruimte is naast de omvormer.

Ik ben momenteel met andere klussen bezig waarbij ook de lepe hoek open ligt. Kan ik dan beter alvast een zwaardere YMVK naar zolder trekken, of is dat niet nodig?
Installatie van de batterijen wordt uitgevoerd door een installatiebedrijf tegen die tijd, heb echter geen zin dat de hele boel weer open moet omdat er een kabel vervangen moet worden.

Dan leg ik er nu liever alvast een kabel naast, als dit niet op 5x2,5mm kan, zodat ze tegen die tijd de juiste diameter hebben liggen.

Of als er voor de backup functie nog een reserve/extra 5x??mm² naast moet, idem.
Je bent duidelijk nog zoekende. Een eenduidig antwoord is daardoor niet te geven, wel wat algemeenheden. Voor het aantal kabels en de dikte daarvan heb je een systeemontwerp nodig.

Ik distilleer een paar zaken uit je post: je hebt een 3-fase aansluiting en je bent (in de toekomst) geïnteresseerd in back-up.

Als je met SolarEdge 3-fase back-up bij stroomuitval wilt realiseren, dan heb je een back-up interface (BI-EU3P) nodig. Deze zorgt er bij stroomuitval o.a. voor dat je woning van het net wordt afgekoppeld voordat de back-up stroomvoorziening wordt gestart. Deze BI werkt alleen met een Home Hub omvormer. Een StorEdge valt dus af. HH omvormers ondersteunen (momenteel) alleen SolarEdge accu's. Andere merken vallen dus af. Bij een HH is de accu gekoppeld aan de HH. Een extra kabel naar de meterkast is niet nodig.

De Tesla PowerWall 3 is voor jouw situatie sowieso ongeschikt als je (in de toekomst) back-up wilt. Dit is een 1-fase systeem. Deze accu is ontworpen voor de Noord-Amerikaanse markt. Daar hebben woningen vrijwel altijd een 115/230V split-phase aansluiting. Ik heb wel berichten gelezen dat Tesla bezig zou zijn met 3-fase.

De BI installeer je zo dicht mogelijk bij de netaansluiting, dus in de meterkast (OK, ik ken plekken waar dat echt niet lukt). Of je een extra kabel moet trekken voor back-up, hangt dus af van de plaats van de BI. De kabels van meter naar BI en van BI naar groepenkast maak je net zo zwaar als de invoerkabel van de netbeheerder. Dat zal veelal 6 mm2 zijn (dat is tenminste wat hier ligt [Enexis 1996]).

Hoe dik een kabel moet zijn hangt af van de lengte, van de stroom door een ader en van het acceptabele spanningsverlies (voor PV-systemen is 1% een breed gebruikte waarde). Bij een PV-installatie hangt de stroom door een ader af van het vermogen van de omvormer en van het aantal fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:26:
[...]

Je bent duidelijk nog zoekende. Een eenduidig antwoord is daardoor niet te geven, wel wat algemeenheden. Voor het aantal kabels en de dikte daarvan heb je een systeemontwerp nodig.

Ik distilleer een paar zaken uit je post: je hebt een 3-fase aansluiting en je bent (in de toekomst) geïnteresseerd in back-up.
Dank voor de reactie. Klopt, wij hebben een 3x25A aansluiting. Betreft relatief-nieuwbouw (2022). In de toekomst zal er mogelijk een optie voor backup worden toegevoegd. In ieder geval in de nabije toekomst een thuisaccu, echter ben ik er nog niet uit welk merk accu dat gaat worden (en daarom de StoreEdge aangehaakt, die zou wel met andere merken kunnen, zo lees ik).
Het gehele installatie van de accu en dergelijke laat ik aan de installateur over. Wat ik wel zeker weet, is dat ikzelf de afwerking van het knieschot, de lepe hoeken bij de trappen en de aftimmering bij de trapkast een stuk mooier kan opleveren dan het installatiebedrijf van de thuisaccu/omvormer. Momenteel ligt dat open omdat ik er bij moet voor andere werkzaamheden, waardoor ik nu alvast kabels wil trekken.

De loze leidingen die vanuit de nieuwbouw waren helaas onbruikbaar omdat deze onjuist geplaatst waren en verstopt/geknikt zijn. Krijg je 180€ per leiding terug voor betaald meerwerk maar heb je de rest van de jaren dat je er woont natuurlijk niets meer aan.
Hierdoor is er nu een mantelbuis geplaatst van de zolder, via de lepe hoek in de trap, naar de trapkast. Van de trapkast een gat geboord naar de kruipruimte (deel zonder vloerverwarming), waar een mantelbuis (ø50mm) de kabels naar de meterkast brengt. Handig/toegankelijk is het hierdoor helaas niet, wat tot gevolg heeft dat er een hele rits aan aftimmering af moet wil je bij de kabels komen.

Reden dat ik alvast de kabels wil leggen nu het open ligt. Liever overdimensioneren dan dat het weer open moet.
Als je met SolarEdge 3-fase back-up bij stroomuitval wilt realiseren, dan heb je een back-up interface (BI-EU3P) nodig. Deze zorgt er bij stroomuitval o.a. voor dat je woning van het net wordt afgekoppeld voordat de back-up stroomvoorziening wordt gestart. Deze BI werkt alleen met een Home Hub omvormer. Een StorEdge valt dus af. HH omvormers ondersteunen (momenteel) alleen SolarEdge accu's. Andere merken vallen dus af. Bij een HH is de accu gekoppeld aan de HH. Een extra kabel naar de meterkast is niet nodig.
Dit was mij bekend. Helaas nog niet kunnen terugvinden wanneer HH meer ondersteuning krijgt voor andere merken middels firmware-updates. Heb ik deze informatie gemist of is dit nog allemaal vaag vanuit SE? Desalniettemin ben ik inderdaad nog een beetje zoekende of een backup optie überhaupt nodig is in een land als Nederland. Dingen als netcongestie gaan wellicht meer spelen nu, al heb ik in mijn jaren op deze planeet nog nimmer een stroomuitval meegemaakt. Vandaar ook gekeken naar de Storeedge.

@ZwarteIJsvogel, dit document, volgens mij voor Amerikaanse markt, heeft het wel over LG Prime (HV) en Resu (LV) batterijen op de HomeHubs. Hopelijk binnenkort wat nieuws over 3fase EU modellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1BXyp5HiJb7y7jBx6tDD8iOme0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBOgxxldxw8rjM4nTZ7AU2pE.png?f=fotoalbum_large
³ Hardwired RS485 communication from the inverter to the batteries is required.
De Tesla PowerWall 3 is voor jouw situatie sowieso ongeschikt als je (in de toekomst) back-up wilt. Dit is een 1-fase systeem. Deze accu is ontworpen voor de Noord-Amerikaanse markt. Daar hebben woningen vrijwel altijd een 115/230V split-phase aansluiting. Ik heb wel berichten gelezen dat Tesla bezig zou zijn met 3-fase.
Tesla enkel meegenomen als vergelijking van afmetingen en opslagcapaciteit en omdat ik had gelezen dat er een 3F-versie zou komen. Enige verklaring wat er in de SE zit dat niet in bijvoorbeeld de LG Resu zit? Een Resu13 is zowel smaller als minder diep dan een SE4.7, met drie (!) maal de opslagcapaciteit.
De BI installeer je zo dicht mogelijk bij de netaansluiting, dus in de meterkast (OK, ik ken plekken waar dat echt niet lukt). Of je een extra kabel moet trekken voor back-up, hangt dus af van de plaats van de BI. De kabels van meter naar BI en van BI naar groepenkast maak je net zo zwaar als de invoerkabel van de netbeheerder. Dat zal veelal 6 mm2 zijn (dat is tenminste wat hier ligt [Enexis 1996]).
Dan zou een enkele extra 6mm kabel van meterkast (BI komt) naar zolder (omvormer) al voldoende zijn, met mogelijk wat data kabels voor de CG?

---

Nog een nabrander; klopt het dat er geen SolarEdge Inline energiemeter nodig is, bij gebruik van de Backup Interface, omdat in de BI al een meter zit?

[ Voor 28% gewijzigd door Source90 op 29-12-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Source90 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:51:
In de toekomst zal er mogelijk een optie voor backup worden toegevoegd. In ieder geval in de nabije toekomst een thuisaccu, echter ben ik er nog niet uit welk merk accu dat gaat worden (en daarom de StoreEdge aangehaakt, die zou wel met andere merken kunnen, zo lees ik).
Voor de 3-fase StorEdge heeft SolarEdge bij mijn weten geen back-up oplossing. Als je dan back-up wilt toevoegen moet je de hele installatie vervangen. Dat doe je normaliter alleen aan het einde van de levensduur van de installatie.
Helaas nog niet kunnen terugvinden wanneer HH meer ondersteuning krijgt voor andere merken middels firmware-updates. Heb ik deze informatie gemist of is dit nog allemaal vaag vanuit SE?
Dergelijke informatie heb ik ook nooit gezien. Niet 'of', laat staan 'wanneer'.
Desalniettemin ben ik inderdaad nog een beetje zoekende of een backup optie überhaupt nodig is in een land als Nederland. Dingen als netcongestie gaan wellicht meer spelen nu, al heb ik in mijn jaren op deze planeet nog nimmer een stroomuitval meegemaakt. Vandaar ook gekeken naar de Storeedge.
Ik heb hier vier keer stroomuitval gehad in bijna 30 jaar, waarvan één lange (ruim 3 uur). Ik heb back-up faciliteiten tot nu toe niet overwogen. Bij mijn neef in Californië valt de stroom in de zomer zo ongeveer elke week één of meer keren uit voor een paar uur of zelfs meer dan een dag. Zijn SolarEge systeem heeft dan ook een flinke accu en een back-up interface.

Als je een back-up optie als eis laat vallen, wordt het keuzespectrum uiteraard een stuk breder. Back-up correct inrichten is ook bepaald geen sine cure.
@ZwarteIJsvogel, dit document, volgens mij voor Amerikaanse markt, heeft het wel over LG Prime (HV) en Resu (LV) batterijen op de HomeHubs.
Dat zijn allemaal systemen voor de Noord-Amerikaanse markt (split-phase, feitelijk een variatie op 1-fase). Niet van toepassing voor hier.
Dan zou een enkele extra 6mm kabel van meterkast (BI komt) naar zolder (omvormer) al voldoende zijn, met mogelijk wat data kabels voor de CG?
Met de BI (390 x 238 x 147 mm) in de meterkast en de accu bij de omvormer hoeft de kabel naar de zolder niet zwaarder te zijn dan wat voor de omvormer nodig is (nu 5x2,5mm2?). Een extra kabel is voor zover ik kan zien niet nodig. Maar als later aanleggen/vervangen een hels karwei is, kan nu een zwaardere kabel aanleggen een goed plan zijn, al dan niet als extra kabel. Een paar datakabels zou ik zeker aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Source90 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:51:
Nog een nabrander; klopt het dat er geen SolarEdge Inline energiemeter nodig is, bij gebruik van de Backup Interface, omdat in de BI al een meter zit?
Weet ik niet zeker, maar het lijkt mij wel logisch. Zo'n meter is voor back-up niet nodig, maar ik vermoed dat de BI de meter gebruikt om de spanning op de 3 fasen te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:13
Ik ben recent verhuisd naar een woning met zonnepanelen. Daar hangt een omvormer van SolarEdge. Ongeveer 6 a 7 jaar oud. Sinds 15 december heb ik 0,0kwh opgebracht, ook niet voor eigen gebruik. Ik denk dat dit komt nadat ik heb lopen prutsen in het menu van de omvormer om het ding te koppelen aan WiFi. Hij is nu niet verbonden namelijk. Er is 1 knop om de interface mee te bedienen, die heb ik een tijdje ingedrukt gehad waarna er iets gebeurde met koppelen meen ik me te herinneren. Ik weet dat december een grijze maand was, maar 0,0 opbrengst (ook niet voor eigen gebruik) vanaf de 15e is wel echt heel weinig. De dagen voor 15 december is er wel opbrengst geweest zie ik terug, en toen hing het apparaat trouwens ook niet aan het internet.

Ik heb een paar foto's gemaakt van de diverse schermpjes van de omvormer. Weten jullie wat er aan de hand is? Kan ik dit zelf fixen of moet ik een installateur bellen?

De groene led bij power production knippert trouwens snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWAShFVRZHme-dVHVM_Tc1Kze84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZJijPPyMFROqKsTqJlk2wS5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CedYqCSZ5gzNUUUcBbA3HAgUC0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raEHqKNbCfsu2GigTMf44tkS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0KlK-g1Gc3eYKdoMw0U7zEEA2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYY5wFnNPQUNALWUud7rmCSO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5y8cZZOLFulbjyS3qUWfbkPhCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWbnE9I3ekeFVhP6BlxZ7fLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vulByzsTxb6-ODRPa3uB_JB-R1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OH8RDwLyF2IDGVv9gP5etAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFhy9rh3mUq4mh2RtpRu9UnGGOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Akz9vgEiNW0vSJuily4sAoqv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZatlRsuqhxxyvsHAaAmBXxEIe4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ixOZiO0QjOspPsRdYSFPKpH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVDFyCECzFf9TMk2TJnigdizvTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1afIsVxGP8DAayOb4BnMCa1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKhYRK8ABCCvl-xDYgp_REc-QtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufIYtKQKsS2d7DzGrTJiqFbO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door stijnos1991 op 02-01-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@stijnos1991
De internet verbinding moet weer worden ingesteld.
En de power limit (pwr limiet) staat op 0w, dan kan de omvormer niet werken daar hij maar 0 watt mag maken.
Als je handleiding nodig hebt kan je deze vinden op Solaredge kenniscentrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Browny schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:34:
@stijnos1991
De internet verbinding moet weer worden ingesteld.
En de power limit (pwr limiet) staat op 0w, dan kan de omvormer niet werken daar hij maar 0 watt mag maken.
Als je handleiding nodig hebt kan je deze vinden op Solaredge kenniscentrum
Bedankt! Ik ga toch even de installateur bellen dan. Dit lijkt me voor hun een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

stijnos1991 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Bedankt! Ik ga toch even de installateur bellen dan. Dit lijkt me voor hun een kleine moeite.
De rekening schrijven kost ze waarschijnlijk meer moeite. De wifi verbinden kun je gemakkelijk zelf doen:
https://knowledge-center....er-installation-guide.pdf
https://knowledge-center....note_v2_250_and_above.pdf

Ik zou sowieso kijken of het mogelijk is om een LAN-kabel aan te leggen.

De kans is groot dat je omvormer verouderde firmware draait (6 à 7 jaar oud en vermoedelijk nooit geüpdatet). Updaten is ook al geen rocket science:
https://knowledge-center....r_using_micro_sd_card.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08

Smoke

Maverick Reploid

Wi-Fi kan je via WPS ook instellen zonder de kap eraf te hoeven halen bij omvormers met een display, vereist wel pushbutton WPS op je router:

https://knowledge-center....homeowner_quick_guide.pdf

Het lijkt me trouwens niet dat hier een power limit actief is, dan zou de omvormer namelijk ook een veel hogere DC-spanning weer moeten geven omdat deze wel gaat boosten met een power limit, en deze omvormer hangt op veilige spanning vast. Power limit geeft ie namelijk ook als 0 weer als de omvormer aan het opstarten is of opstarttests uitvoert. Je kan eens een nieuwe pairing proberen wanneer er voldoende zonlicht is (DC uit, knop onderop vasthouden tot ie zegt om DC terug aan te zetten, en dan aanzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: wij hebben een paar maanden geleden een huis gekocht met 28 zonnepanelen, warmtepomp, noem het maar op. Kort gezegd loop ik er tegenaan dat de omvormer van een of ander onbekend Chinees merk is en ik daar niks mee kan qua automation in Home Assistant of elders.

Aangezien SolarEdge volgens mij hét merk is voor normale omvormers, wil ik kijken of ik (desnoods tweedehands) een SolarEdge omvormer kan kopen en die simpelweg in plaats van mijn huidige Chinese meuk kan plaatsen zonder verdere aanpassingen.

Welke panelen er nu opliggen is mij ook onbekend, maar het zijn er dus 28, 14 om 14 op ZO en ZW. De huidige omvormer is een 8 kW 3-fase omvormer en op zolder zie ik dat blijkbaar 2 aansluitingen gebruikt worden, ik neem aan van elk van de 14 zonnepanelen.

Nu zat ik te kijken naar een SolarEdge SE8K, maar daarbij zie ik staan dat er optimizers per paneel nodig zijn. Kortom: kan iemand me op weg helpen met:
1. of het wel zo eenvoudig is als alleen de omvormer omwisselen
2. welke SolarEdge geschikt zou zijn als 1 op 1 vervanger

Als ik meer informatie moet geven hoor ik het ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 17:23
MooDyBLueS schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:54:
Vraagje: wij hebben een paar maanden geleden een huis gekocht met 28 zonnepanelen, warmtepomp, noem het maar op. Kort gezegd loop ik er tegenaan dat de omvormer van een of ander onbekend Chinees merk is en ik daar niks mee kan qua automation in Home Assistant of elders.

Aangezien SolarEdge volgens mij hét merk is voor normale omvormers, wil ik kijken of ik (desnoods tweedehands) een SolarEdge omvormer kan kopen en die simpelweg in plaats van mijn huidige Chinese meuk kan plaatsen zonder verdere aanpassingen.

Welke panelen er nu opliggen is mij ook onbekend, maar het zijn er dus 28, 14 om 14 op ZO en ZW. De huidige omvormer is een 8 kW 3-fase omvormer en op zolder zie ik dat blijkbaar 2 aansluitingen gebruikt worden, ik neem aan van elk van de 14 zonnepanelen.

Nu zat ik te kijken naar een SolarEdge SE8K, maar daarbij zie ik staan dat er optimizers per paneel nodig zijn. Kortom: kan iemand me op weg helpen met:

SolarEdge werkt inderdaad met omvormers, dus zul je je omvormer niet door een SolarEdge kunnen vervangen.
Als je een Europees fabrikaat omvormer wilt zou je naar SMA kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 14:19

Wat wil je überhaupt automatiseren? Uitlezen van opwek kan ook met een aparte meter als het niet direct kan (en het kan direct met vrij veel merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Inderdaad moet er bij een solaredge systeem een optimizer achter elk paneel; iets wat je in de uitstekend geschreven en uitermate informatieve topicstart hebt kunnen lezen.
Europees en goed? SMA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat hoeft niet (edit: maar in jouw geval wel waarschijnlijk). Bij string omvormers kunnen de panelen ongelijk zijn verdeeld, bv. omdat er enkele panelen zijn die last hebben van schaduw. Die zitten dan op een tweede MPPT die ook een lager vermogen kan hebben.
Nee, voor het monteren van de optimizers moeten de panelen van het dak af.
Geen enkele. Bij SolarEdge zijn altijd optimizers nodig.

Ik zou in jouw situatie eerder aan een goede string omvormer denken, bv. een SMA Sunny Tripower. Dat is een stuk gemakkelijker (en goedkoper). Alleen als je nogal last hebt van (wisselende) schaduw zou ik SolarEdge overwegen.

Ongeacht je keuze zal het stringontwerp zorgvuldig moeten worden bekeken (dat doe je voordat je de nieuwe omvormer bestelt) en zo nodig aangepast. Even 1 op 1 vervangen kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:32:
[...]

SolarEdge werkt inderdaad met omvormers, dus zul je je omvormer niet door een SolarEdge kunnen vervangen.
Als je een Europees fabrikaat omvormer wilt zou je naar SMA kunnen kijken.
Thanks! Dan ga ik in dat topic buurten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Inderdaad moet er bij een solaredge systeem een optimizer achter elk paneel; iets wat je in de uitstekend geschreven en uitermate informatieve topicstart hebt kunnen lezen.
Heerlijk dat sarcasme. Vergeef me dat ik een topicstart van ruim 3200 woorden en een leestijd van 13 minuten niet woord voor woord doorgenomen heb. Ik stel een simpele vraag, daar kan in mijn ogen ook een simpel antwoord op volgen, zie de superbehulpzame persoon boven je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
MooDyBLueS schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:20:
[...]

Heerlijk dat sarcasme. Vergeef me dat ik een topicstart van ruim 3200 woorden en een leestijd van 13 minuten niet woord voor woord doorgenomen heb. Ik stel een simpele vraag, daar kan in mijn ogen ook een simpel antwoord op volgen, zie de superbehulpzame persoon boven je.
Die topicstart is zorgvuldig geschreven door… guess who… @teacher en mij. In hoofdstukken nog wel.

Het antwoord staat in de eerste derde van die post…

Dus misschien moet je even bij jezelf te raden gaan over hoe gepast je reactie is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:47
Ronald schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Die topicstart is zorgvuldig geschreven door… guess who… @teacher en mij. In hoofdstukken nog wel.

Het antwoord staat in de eerste derde van die post…

Dus misschien moet je even bij jezelf te raden gaan over hoe gepast je reactie is…
Nounounou, het is ook pas de 1e keer dat deze unieke vraag in dit topic aan bod komt.

:+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Niet iedereen kan mn flauwe humor waarderen, @MooDyBLueS hij was wat lichter bedoeld dan dat jij het nu opvat.
No harm done, en ontopic doorrrrrrr....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@Smoke
Op de foto’s is te zien dat hij alle 22 optimizer ziet, maar niet opstart desondanks Dc hoog genoeg is om de omvormer te laten starten.
Pas als de omvormer het startsignaal naar de optimizers zendt verhogen deze hun spanning ( staan op ongeveer 1volt veiligheidsspanning).
Maar het opnieuw pairen van de optimizer kan geen kwaad, maar enkel doen als er voldoende licht op de panelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Browny schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:29:
@Smoke
Op de foto’s is te zien dat hij alle 22 optimizer ziet, maar niet opstart desondanks Dc hoog genoeg is om de omvormer te laten starten.
Pas als de omvormer het startsignaal naar de optimizers zendt verhogen deze hun spanning ( staan op ongeveer 1volt veiligheidsspanning).
Maar het opnieuw pairen van de optimizer kan geen kwaad, maar enkel doen als er voldoende licht op de panelen valt.
Daarom ook dat de kans miniem is dat het een power limit is die hier moeilijk zit te doen, daarbij stuurt de omvormer de optimizers wel aan om spanning op te bouwen maar gaat deze niet effectief produceren. Bij een 3-fase zit ie dan zo rond de 800VDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

@stijnos1991 geeft aan dat de groene LED snel knippert. De omvormer is kennelijk in standby mode. Wellicht is dat de reden dat de power limit 0 is? Wat zou de reden kunnen zijn van die standby mode (behalve dat de netspanning pas is ingeschakeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Hallo,

Sinds eind december levert mijn installatie niets meer terug. Hierover heb ik al contact gehad met de installateur, maar die gaf aan dat het waarschijnlijk aan tekort zon lag in de afgelopen periode.

Nu heeft het de afgelopen dagen voldoende geschenen, maar geen opbrengst.
De installatie is een SE8K omvormer met 24 st s440 optimizers en longi panelen 405 wp
ik krijg een foutcode terug vanuit de app als ik met de omvormer communiceer.

Het betreft de code 8x52 VDC+/- condensator-groep instabiel
zoals zo veel lijkt het op dit moment

Als ik de chat / probleem oplosser van Solaredge volg geeft hij aan dat niet alle power optimizers zijn gekoppeld, maar de installatie draait al sinds februari 2024, en heeft al eerder behoorlijk terug geleverd.

wat isi nu het meeste gebeurd qua oplossing bij de mensen die de code hebben gehad?

[ Voor 8% gewijzigd door Rob-T6 op 06-01-2025 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Rob-T6 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:17:
Hallo,

Sinds eind december levert mijn installatie niets meer terug. Hierover heb ik al contact gehad met de installateur, maar die gaf aan dat het waarschijnlijk aan tekort zon lag in de afgelopen periode.

Nu heeft het de afgelopen dagen voldoende geschenen, maar geen opbrengst.
De installatie is een SE8K omvormer met 24 st s440 optimizers en longi panelen 405 wp
ik krijg een foutcode terug vanuit de app als ik met de omvormer communiceer.

Het betreft de code 8x52 VDC+/- condensator-groep instabiel
zoals zo veel lijkt het op dit moment

Als ik de chat / probleem oplosser van Solaredge volg geeft hij aan dat niet alle power optimizers zijn gekoppeld, maar de installatie draait al sinds februari 2024, en heeft al eerder behoorlijk terug geleverd.

wat isi nu het meeste gebeurd qua oplossing bij de mensen die de code hebben gehad?
Deze fout heeft of te maken met een isolatiefout, of je omvormer is stuk.

Leesvoer: Nick v D in "Het grote SolarEdge topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:52:
@stijnos1991 geeft aan dat de groene LED snel knippert. De omvormer is kennelijk in standby mode. Wellicht is dat de reden dat de power limit 0 is? Wat zou de reden kunnen zijn van die standby mode (behalve dat de netspanning pas is ingeschakeld)?
Standby zou ook op het display moeten staan vermeld normaalgesproken. De enige manieren om die in te schakelen is via het installateursmenu op de omvormer zelf of door SolarEdge support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Ik weet niet waarom maar het werkt weer. Ik heb de dc schakelaar nog 1x uitgezet, pairing geïnitieerd, switch weer aan toen de omvormer dat aangaf en nu is er weer productie!

Hij hangt nog niet aan het internet maar dat lukt tzt wel. Bedankt voor jullie tips en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45

Japie.G

Colour Classic

Ik zie ineens dat solaredge niet meer aan pvoutput rapporteert. Meer mensen last van?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 22:30

theo66

NIBE S1155-6

Japie.G schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:54:
Ik zie ineens dat solaredge niet meer aan pvoutput rapporteert. Meer mensen last van?
Ik zie idd dat ie bij mij op 15 januari om ongeveer 13u gestopt is. Nog niet gezocht naar reden, maar waar zou je moeten zoeken …?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45

Japie.G

Colour Classic

theo66 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Ik zie idd dat ie bij mij op 15 januari om ongeveer 13u gestopt is. Nog niet gezocht naar reden, maar waar zou je moeten zoeken …?
zelfde hier. Naja, dan zal het wel een api storing aan die kant zijn. Dank voor info!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bij mij werkt het nog wel hoor. Misschien komt het omdat je met dit waardeloze weer gewoon geen elektriciteit opwekt? :X :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00
theo66 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Pvoutput form.

Thank you for the patience and the information’s you have shared with us. as we are migrating the monitoring app from version 1 to version 2 it might take few days for the API to work normal.

Bovenstaande de reactie van Solaredge.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
En een mogelijke tijdelijke oplossing.

Until the JSON format is supported, enable the “Energy” option in the PVOutput SolarEdge Auto Upload (just below the Inverter Serials), it seems this format is still working.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Japie.G schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:54:
Ik heb 2 sites met 3 omvormers en alle 3 zijn ze 15 januari gestopt.

Bij mijn oud collega zie ik ook geen data meer van zijn SolarEdge omvormers sinds die datum.

Dus het is wel grootschalig iig.

M'n App op de telefoon bleek ook al niet meer te werken, moest naar SolarEdge Go.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-01-2025 12:44 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Het werkt weer.

We’ve switched to the JSON format and this issue should now be resolved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmknot
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 09:35
Ik wil mijn systeem uitbreiden met een SolarEdge OnE controller zodat ik een laadpaal en wat slimme stekkers kan gebruiken. Ik kom via de Setapp niet in de configuratie. Moet de installateur dat vrijgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Je installateur kan daarvoor niks vrijgeven, SetApp is namelijk enkel voor installateurs te gebruiken. Je kan als zelf-installateur registreren met een apart e-mailadres en zo toegang krijgen (Zie TS) of via de browser op je telefoon er in gaan (Zie ook TS).

Ik zou wel eerst even kijken of je de gewenste apparatuur met de One controller kan bedienen want de compatibiliteitslijst is nogal klein momenteel:

https://knowledge-center....er-Compatibility-List.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik mis in 1 keer de SolarEdge Widget op mijn Android telefoon, meer mensen daar 'last' van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:19

Wvr

janne_nl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:02:
Ik mis in 1 keer de SolarEdge Widget op mijn Android telefoon, meer mensen daar 'last' van?
nope, hier werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Vreemd, kan hem ook niet meer kiezen. Het enige is dat er vanmorgen een optimizer vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Laat maar, zucht. Diepe zucht. mySolaredge ipv Solaredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Korter vraag; Ik heb een solaredge SE16k 3 fase met twee stringen waarvan er 1 een DC isolatie fout heeft.
Kan ik 1 voor 1 een string afkoppelen (aan de omvormer) en de omvormer weer opstarten om erachter te komen welke string het probleem geeft?
En daarna de omvormer opstarten met alleen de goede string zonder dat er een installateur aan te pas komt?
Of moeten de optimizers van die ene string dan weer opnieuw aan de omvormer worden gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:03
Beste SE gebruikers.

Ik had al een tijdje last van dat mijn ethernet verbinding niet werkte op 1 van mijn Solaredge S10k omvormer, ik wilde van Zigbee af maar dit ging dus daarom niet. Dit speelt al heel lang en van de week zou eindelijk het comm board vervangen worden.

Vanmorgen zag ik dat deze omvormer nog maar 1 zonnepaneel/optimizer zag terwijl er 34 aanwezig zijn.
Naar veel zoeken en dit forum doorgespit te hebben de stoute schoenen aangetrokken en een Factory Reset uitgevoerd.

En nu werken alle 34 stuk weer na een pairing opdracht en tot mijn grote verbazing ook via Ethernet.

Voorheen kreeg ik in het lan menu meerdere fout meldingen ping fout en lan disconnected errors, kabel is 100% in orde en nu ook niet vervangen. De errors zijn natuurlijk ook weg nu.

Dus mocht iemand hier ook problemen mee hebben doe een Factory Reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
bvuaemal schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:16:
Korter vraag; Ik heb een solaredge SE16k 3 fase met twee stringen waarvan er 1 een DC isolatie fout heeft.
Kan ik 1 voor 1 een string afkoppelen (aan de omvormer) en de omvormer weer opstarten om erachter te komen welke string het probleem geeft?
En daarna de omvormer opstarten met alleen de goede string zonder dat er een installateur aan te pas komt?
Of moeten de optimizers van die ene string dan weer opnieuw aan de omvormer worden gekoppeld?
Je kan een foutopsporing doen via omvormer of app zodat je weet welke string en (bij benadering) welk paneel. Leesvoer: https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf
Loskoppelen kan, mits je voldoende panelen overhoudt op de werkende string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
teacher schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:40:
[...]

Je kan een foutopsporing doen via omvormer of app zodat je weet welke string en (bij benadering) welk paneel. Leesvoer: https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf
Loskoppelen kan, mits je voldoende panelen overhoudt op de werkende string.
Bedankt, Ik ga het morgen eens proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
bvuaemal schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Bedankt, Ik ga het morgen eens proberen....
De string met de isolatie fout afgeschakeld en nu werkt de omvormer op de overgebleven string. Nu wachten op de installateur.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Als je met de SE EV lader alleen laadt van overtollige PV, dan moet er min. 4.2kW beschikbaar zijn in geval van een 3-fasen aansluiting (min. 6A per fase wordt door EV afgedwongen). Daardoor zou je dus best een hoop terugleveren als het een wat grijzere dag is (< 4.2kW) en je EV blijft leeg, want dan start het laden niet.
De SE EV lader is technisch gelijk aan de KEBA KeContact P30x. Nu heeft KEBA de KC-S30 module (die je ook makkelijk zelf kunt bouwen) om automatisch te schakelen tussen 1- en 3-fasen laden. Op 1 fase kun je vanaf 1.4kW laden. Als je EV lader firmware 1.15 of later heeft, is er een optie om het schakelen dmv het X2 contact in de lader aan te zetten. Die KC-S30 module schakelt 2 van de 3 fases uit met een relais meer niet.
Iemand dit al geprobeerd? Ik vrees dat SE de aansturing van dat relais nog moet toevoegen aan de inverter software (van inverter via UDP/modbusTCP naar EV lader) of bepaalt de lader dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Je kunt met de Keba app inloggen op de SE paal en settings aanpassen. Ww staat op de stikker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

janne_nl schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:25:
Je kunt met de Keba app inloggen op de SE paal en settings aanpassen. Ww staat op de stikker
Ik kan via het netwerk gewoon via http op de EV lader inloggen en settings wijzigen. Dat is niet het probleem/vraag.

De vraag is of het automatisch 1/3 fases schakelen gaat werken (na toevoegen van relais zoals in KC-S10) icm de solaredge functionaliteit om alleen van pv te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

pvg schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Ik kan via het netwerk gewoon via http op de EV lader inloggen en settings wijzigen. Dat is niet het probleem/vraag.

De vraag is of het automatisch 1/3 fases schakelen gaat werken (na toevoegen van relais zoals in KC-S10) icm de solaredge functionaliteit om alleen van pv te laden.
Antwoord van Solaredge support: de KC-S10 van KEBA wordt niet ondersteund en er zijn ook geen plannen om dit aan de software toe te voegen.

Kortom: zoek je een EV lader die elk beetje PV vermogen (ook <4.2kW bij 3 fasen) in je EV kan stoppen, dan is de SE lader niet de beste keus (want die kan alleen PV laden als er meer dan 4.2kW beschikbaar is). Iets om mee te nemen als je nog een keus moet maken.
Pagina: 1 ... 79 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.