Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Welke past er volgens jou het beste bij je panelen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:34
@jj.vollema
Ik zou de S500B kiezen , je hebt Aiko zonnepanelen gekozen.
Deze S500B hebben betere efficiency bij de werkspanning van deze panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Iemand ervaring met een omvormer die niet (goed) uit idle stand komt?

Het betreft een SE10K met 30x335W panelen voorzien van P401 optimizers, ligging is oost en zuid/zuidwest

Gisteren hebben we een stroomonderbreking gehad, rond 14:00 kwam de stroom weer terug en het lijkt als de omvormer niet goed door kan starten;

- Alle 30 optimizers worden gevonden en communiceren zonder problemen aldus de omvormer
- Fase spanningen liggen rond de 230V, frequentie zit redelijk constant op 50Hz
- De DC spanning stijgt naar 850VDC en dan gaat de Grid Monitor timer lopen (60s)
- De Grid monitor verspringt af en toe naar 'Grid monitoring complete, maar vaker begint de teller vrolijk opnieuw.
- Als de grid monitor complete aangeeft dan zakt de DC spanning terug naar ~400VDC en bouwt weer terug op naar 850VDC en het aftellen begint opnieuw
- Vanochtend en vanmiddag was er kortstondig productie, de DC spanning zakt dan ook keurig naar 750VDC
- Tijdens productie zie ik dat er om de haverklap ge-throttled wordt maar aangezien het nogal bewolkt is kan dat ook daardoor komen natuurlijk.
- Error logs laten een internal error zien op 13 oktober (8xC1), verder niets.

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidSmoke op 22-10-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Een vraagje voor iemand die een Solaredge (of Keba P30) laadpaal heeft met vaste kabel. Als je niet aan het laden bent moet(?) je de laadkabel in een aparte opening in de lader steken, waardoor het geheel nogal uitsteekt de oprit op. En zeker als er op de gedeelde oprit een auto staat, wordt het erg smal.

Weet iemand (ik vind het zo niet terug) of dat een ander doel heeft dan de stekker tegen weersinvloeden te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
janne_nl schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:29:
Weet iemand (ik vind het zo niet terug) of dat een ander doel heeft dan de stekker tegen weersinvloeden te beschermen?
Kindervingertjes, dieren(tong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:56
Kun je de laadpaal niet een kwart slag draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Kindervingertjes, dieren(tong)
Daar zijn wel andere mogelijkheden voor, zoals bv de Evbox livo.

Een kwartslag draaien zit er niet in. De paal hangt tegen een vlakke muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05:57

pvg

janne_nl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Daar zijn wel andere mogelijkheden voor, zoals bv de Evbox livo.

Een kwartslag draaien zit er niet in. De paal hangt tegen een vlakke muur.
Wij hebben de SE lader en de houder heeft idd geen andere functie dan de steker schoon en veilig houden. Iedereen kan de steker trouwens uit de houder nemen, dus veiligheid voor kinderhandjes is minimaal (tenzij je hem 2m hoog hangt…).
Je kunt natuurlijk ook de versie met losse kabel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Met 2 meter hoog zou het probleem weg zijn, want dan kan de auto eronder door. Maar ja. Geeft weer andere issues.

Ik dacht meer aan ee rubberkapje om de stekker te beschermen. Maar dan moet er niet een sensor onder/aan het 'knopje' zitten waar je de stekker in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Kan iemand duidelijk uitleggen wat de se inline meter doet? Wat doet het en waar kan je hem voor gebruiken? Wat voegt het toe?

Kan je hem gebruiken voor het dynamisch load balacing voor een laadpaal? V2g /v2h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb zo'n inline meter. Geen idee eigenlijk of je hem zelf kunt gebruiken, maar SE gebruikt die meter om te bepalen of de accu ontladen of geladen moet worden. Daarnaast (bij een SE laadpaal) gebruikt de omvormer de meter voor loadbalacing (als dat ingesteld is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:28

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Als je de meter configureert als import/export meter, heeft de meter een rol in alles waarbij de omvormer moet weten wat er op je aansluiting in of uit gaat, dus bv. ook bij export limitering (hier nog niet expliciet genoemd). Je kunt de meter ook configureren als productiemeter (bv. om het verbruik van je warmtepomp te meten). Je kunt de meter indirect uitlezen via modbus op de omvormer.

[ Voor 28% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-10-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Klopt ongetwijfeld, maar dat zullen geen andere waardes zijn dan de slimme meter al oplepeld.

Een reden voor mij om de omvormer uit lezen zouden de actuele opwekgegevens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05:57

pvg

joop81 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:06:
Kan iemand duidelijk uitleggen wat de se inline meter doet? Wat doet het en waar kan je hem voor gebruiken? Wat voegt het toe?

Kan je hem gebruiken voor het dynamisch load balacing voor een laadpaal? V2g /v2h?
Als je import/export meet met de inline meter kun je:

- Met alleen een omvormer en panelen kun je dan in de monitoring je actuele verbruik in huis, je productie door de zonnepanelen en de import/export naar het net zien. Daarnaast kun je de omvormer instellen om geen export te doen (als straks de saldering stopt en je terugleverkosten hoger zijn dan de vergoeding…).

- Met de SE laadpaal, inline meter en omvormer kun je naast bovenstaande: load balancing doen om te voorkomen dat je hoofdzekering er uitgaat en je kunt de omvormer/laadpaal zo instellen dat je auto alleen wordt geladen met het momentane overschot van je zonnepanelen.

SE kan geen gebruik maken van je slimme meter / p1 (althans, het wordt niet door SE ondersteund).
De SE laadpaal ondersteunt geen V2G/V2H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:22
pvg schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Als je import/export meet met de inline meter kun je:

- Met alleen een omvormer en panelen kun je dan in de monitoring je actuele verbruik in huis, je productie door de zonnepanelen en de import/export naar het net zien. Daarnaast kun je de omvormer instellen om geen export te doen (als straks de saldering stopt en je terugleverkosten hoger zijn dan de vergoeding…).

- Met de SE laadpaal, inline meter en omvormer kun je naast bovenstaande: load balancing doen om te voorkomen dat je hoofdzekering er uitgaat en je kunt de omvormer/laadpaal zo instellen dat je auto alleen wordt geladen met het momentane overschot van je zonnepanelen.

SE kan geen gebruik maken van je slimme meter / p1 (althans, het wordt niet door SE ondersteund).
De SE laadpaal ondersteunt geen V2G/V2H.
Ter aanvulling: als je van wat hobbyen houdt, dan kun je met onderstaand project een SolarEdge meter emuleren en daarmee dezelfde dingen doen obv P1 slimme meter plus aantal andere meters.
Ik kreeg het echter niet goed werkend icm een accu (mijn vermoeden is dat het met de timing te maken had) dus alsnog een meter gekocht. Niet getest met EV lader.
Zonder accu werkte het prima om bruto en netto verbruik uit te kunnen splitsen.

https://github.com/nmakel/solaredge_meterproxy
Uiteraard in het geheel niet ondersteund door SolarEdge dus use at your own risk.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 27-10-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:00:
Klopt ongetwijfeld, maar dat zullen geen andere waardes zijn dan de slimme meter al oplepeld.
Correct. Maar een SolarEdge omvormer kan geen slimme meter uitlezen. Als je load balancing wilt doen voor een SE laadpaal of exportlimitering van je installatie (in sommige landen verplicht), dan moet je een SE inline meter (of een andere ondersteunde meter) installeren in serie met de meter van de netbeheerder en configureren als import/export meter.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-10-2024 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik zou zo'n oplossing niet willen gebruiken als de meter onderdeel is van een regelkring (bv. EV load balancing). De extra vertraging kan tot instabiliteit leiden.
Uiteraard in het geheel niet ondersteund door SolarEdge dus use at your own risk.
Een niet te negeren waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gisteren een eigen topic geopend. Daar de tip van @AUijtdehaag en @Ronald gekregen om hier ook eens na te vragen hoe en wat.

Ik heb een SolarEdge-gebaseerde offerte die er als volgt uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuT5xjExArxlYNTWy-S5XN6PnFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iqI7T1tPWvSND0WYTYFLeaNt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSljm5P6QKAudk1NEGQoZC33Nx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0J1Shognh7L2LoDeFBhlbPyh.png?f=fotoalbum_large

Gezien de verschillende orientaties en dakvlakken twijfel ik met de waarschuwingen uit de topicstart of dit wel een rendabele opstelling is.

Ik ben zelf ook even in SolarEdge Designer gedoken en heb met autostringing het volgende gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI7KNRGKZt8V2_RgpjKxtsfclWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg6R6zXdqtIct1HP2uIZwFQ1.png?f=fotoalbum_large

Met een tweak aan de optimizers (S440 -> S550). ook auto-stringing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa9XuSbWs2V3XBBsEyadUoN0YNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkJTR30oTeyssp4HGsy1chJM.png?f=fotoalbum_large

Verschillen lijken mij minimaal. Ik weet niet hoe ik het system loss diagram moet beoordelen, maar ik zie meer rood dan me lief is :+

Wat me in ieder geval wel opvalt is dat er in de offerte 5033 kWh wordt verwacht aan opbrengst, SolarEdge Designer geeft me in de huidige setup 4500 kWh. Dat vind ik best een verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 28-10-2024 08:58 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Er zijn heel veel bronnen van verlies in een PV systeem, en zaken als schaduw zijn geen technisch probleem… maar wel een grote post in het diagram.

De yield factor post is echt veel en veel te hoog. Met 1,4% yield en daarop 1,4% optimizer efficiency verlies is mijn zorg die ik in je eigen topic uitte bevestigd. Jouw situatie is er een voor micro’s.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Browny
@FirePuma142

Probeer met designer eens met de S500B optimizers. En laat ons het verlies diagram zien. Zoals Ronald aanhaalt je moet de yield factor verlies proberen weg te krijgen.
Anders blijft enkel micro’s over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:48
Mijn omvormer gaf een ruime maand geleden een isolatiefout en schakelde een poosje (paar uur) uit. Hierna heb ik hem uit en aan gezet en is het niet meer voorgekomen. Ook bij vochtig weer zoals nu gaat het gewoon goed.
De isolatiewaarde was laag: 700kOhm (3 fase 7k omvormer).

Ik heb het bij de installateur gemeld (meerdere malen), maar die zijn goed in het negeren van klanten.

Moet ik hier wat mee? Ik ben het drammen bij ze wel beu, maar ik vraag me af of dit soms gewoon voorkomt, of dat het echt een issue is waar ze wat mee moeten.

[ Voor 37% gewijzigd door jeanpaulh op 29-10-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Is die nu weer wel goed?
Ik zou dan toch goed in de gaten houden of er niet ergens een connector niet goed zit. Met het huidige vochtige weer zou die goed weer vol water kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:48
Jeroen Vreeken schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:50:
Is die nu weer wel goed?
Ik zou dan toch goed in de gaten houden of er niet ergens een connector niet goed zit. Met het huidige vochtige weer zou die goed weer vol water kunnen lopen.
Ja nu werkt het weer en is de isolatiewaarde ook gewoon weer in orde (1.9MOhm).
Maar goed: de incompetentie van de installateur blijft tenenkrommend; ze reageren gewoon nergens op.

[ Voor 3% gewijzigd door jeanpaulh op 29-10-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 11:49
Goedendag,

sinds enkele dagen heb ik zonnepanelen en een Solaredge omvormer. 10 panelen 500Wc.
Ze hebben de SE5000H geïnstalleerd met daarbij (volgens mij) een Solaredge Modbus energiemeter.

Tijdens de installatie hebben ze de 'site' een naam gegeven en ik heb ze verzocht om die naam te wijzigen.
Dat is op afstand gebeurd en ook het emailadres is op afstand gewijzigd.

Omdat het op afstand gebeurd is, vroeg ik me af wat een installateur nog meer op afstand kan doen.

Kan hij het systeem b.v. uitzetten?
Veranderingen aanbrengen zonder mijn medeweten?

Als bovenstaande met JA beantwoord kunnen worden, is het mogelijk om MIJN systeem, af te schermen zodat er op afstand niet meer ingelogd kan worden?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een tweede vraag die ik heb m.b.t. mijn installatie, ik wil graag de omvormer optimaal inzetten en ook zichtbaar maken in mijn Home Assistant.
Ik ben nog nieuw in deze materie en zag dat de energiemeter ook een TCP modus heeft waarbij hij meer gegevens 'real time' naar de HA kan sturen.

Kan ik deze aanpassing zelf doen?

Heel erg bedankt voor jullie reacties,

Groetjes Tom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
tommiedepommie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:17:
Goedendag,

sinds enkele dagen heb ik zonnepanelen en een Solaredge omvormer. 10 panelen 500Wc.
Ze hebben de SE5000H geïnstalleerd met daarbij (volgens mij) een Solaredge Modbus energiemeter.

Tijdens de installatie hebben ze de 'site' een naam gegeven en ik heb ze verzocht om die naam te wijzigen.

Omdat het op afstand gebeurd is, vroeg ik me af wat een installateur nog meer op afstand kan doen.

Als bovenstaande met JA beantwoord kunnen worden, is het mogelijk om MIJN systeem, af te schermen zodat er op afstand niet meer ingelogd kan worden?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een tweede vraag die ik heb m.b.t. mijn installatie, ik wil graag de omvormer optimaal inzetten en ook zichtbaar maken in mijn Home Assistant.
Ik ben nog nieuw in deze materie en zag dat de energiemeter ook een TCP modus heeft waarbij hij meer gegevens 'real time' naar de HA kan sturen.

Kan ik deze aanpassing zelf doen?

Heel erg bedankt voor jullie reacties,

Groetjes Tom.
De installateur kan beperkt dingen op afstand doen, zoals een firmware upgrade triggeren. Is vooral handig om op afstand te zien hoe het systeem presteert en diagnose te stellen bij problemen. Kun je heel moeilijk over gaan doen, maar grote kans dat je installateur dan ook moeilijk gaat doen qua support.
Op de omvormer kan Modbus TCP ingeschakeld worden (staat standaard uit). Heb je SetApp voor nodig met een installateursaccount. Als dat ingeschakeld is kunnen de gegevens uitgelezen worden door o.a. Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56
THM0 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Op de omvormer kan Modbus TCP ingeschakeld worden (staat standaard uit). Heb je SetApp voor nodig met een installateursaccount. Als dat ingeschakeld is kunnen de gegevens uitgelezen worden door o.a. Home Assistant.
Modbus TCP kan je gewoon aanzetten via de wifi hotspot in de omvormer. Omvormer in hotspot mode zetten, met je browser naar het IP wat op het plaatje aan de zijkant staat en daar kan je Modbus TCP aanzetten.

Ik had er destijds iig geen SetApp of installateursaccount voor nodig. Maar misschien dat dit veranderd is in recentere firmwares?

Zover ik weet werkt Modbus TCP alleen over een kabel, niet over wifi. Dus wellicht moet je nog even een netwerkkabel op je omvormer aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Sypher op 31-10-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wurtel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09 15:25
tommiedepommie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:17:
Goedendag,

Site naam en emailadres zijn volgens mij dingen die in de portal geregeld worden, niet in de omvormer zelf. Die heeft gewoon een (volg)nummer en dat wordt op de portal gekoppeld aan naam / email.
Ze kunnen wel het een en ander regelen in je omvormer, maar dat is dus nodig om support te kunnen verlenen. Je kunt ook ervoor zorgen dat je omvormer niet het internet op kan, maar dan mis je ook de portal functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
Sypher schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:48:
[...]
Zover ik weet werkt Modbus TCP alleen over een kabel, niet over wifi. Dus wellicht moet je nog even een netwerkkabel op je omvormer aansluiten.
Dank voor je antwoord. Mijn omvormer is aangesloten via een netwerkkabel. Maar ik moet me nog eerst eens goed verdiepen hoe het allemaal werkt. Wel stik interessant.

@wurtel Bedankt voor je reactie .Op dit moment doet het niet terzake maar ik heb liever niet dat ze zonder mijn medeweten in mijn huis iets veranderen aan mijn apparatuur.
Support verlenen, ok, maar dan kunnen ze mij ook om het wachtwoord vragen dat ik later dan weer kan veranderen zodat ik weet dat ze bezig zijn geweest.

Het blokkeren van internet access is dan ook niet aan de orde maar wél de toegang tot de instellingen.

Dank voor de snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Op de Solaredge monitoring website kun je de toegang die een installateur heeft instellen op de smarthome pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Sypher schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:48:
[...]
Modbus TCP kan je gewoon aanzetten via de wifi hotspot in de omvormer. Omvormer in hotspot mode zetten, met je browser naar het IP wat op het plaatje aan de zijkant staat en daar kan je Modbus TCP aanzetten.

Ik had er destijds iig geen SetApp of installateursaccount voor nodig. Maar misschien dat dit veranderd is in recentere firmwares?
Webbrowser werkt bij mij niet, verschillende pogingen gedaan (bekabeld en via wifi).
Bij mij werkt Modbus TCP gewoon via wifi, komt netjes binnen in HA en Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56
wout schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Webbrowser werkt bij mij niet, verschillende pogingen gedaan (bekabeld en via wifi).
Als hij in je netwerk zit (bedraad of onbedraad) kan je die webpagina niet benaderen.

Ik weet niet welke omvormer je hebt, maar met de SE5K-RWB was het een kwestie van wifihotspot mode aanzetten op de omvormer, verbinden met het SE-xxxxx netwerk (zie zijkant sticker / grote QR code) en vervolgens heb je daar een webpagina waar je wat statistieken kan zien en Modbus TCP kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

wout schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:50:
[...]
Bij mij werkt Modbus TCP gewoon via wifi
SolarEdge heeft dit supported verklaard vanaf firmware 4.16 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Sypher schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Ik weet niet welke omvormer je hebt, maar met de SE5K-RWB was het een kwestie van wifihotspot mode aanzetten op de omvormer, verbinden met het SE-xxxxx netwerk (zie zijkant sticker / grote QR code) en vervolgens heb je daar een webpagina waar je wat statistieken kan zien en Modbus TCP kan instellen.
Voor de volledigheid: Die webpagina zit op http://172.16.0.1 en geeft dezelfde GUI als de SetApp, maar dan zonder dat je eerst met een installateursaccount moet inloggen. Ook wordt je niet geforceerd eerst een firmware update te doen voor je verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
@Sypher Ik heb de SE5000H omvormer en ik heb die in mijn lokale netwerk, bekabeld zitten.

@ocaj Ik heb mijn telefoon geconnect met de SE5000H omvormer en inderdaad, krijgt de telefoon een ipadres 172.16.0.10 met gateway 172.16.0.1 Maar als ik dan een webpagina op http://172.16.0.1 probeer te openen, kent hij hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
janne_nl schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:59:
Op de Solaredge monitoring website kun je de toegang die een installateur heeft instellen op de smarthome pagina.
@janne_nl ik heb even gekeken op de monitoring pagina maar ik kan die instelling niet terugvinden.

Kun je iets nauwkeuriger zijn waar ik die kan vinden?

bij voorbaat dank.

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
THM0 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

De installateur kan beperkt dingen op afstand doen, zoals een firmware upgrade triggeren. Is vooral handig om op afstand te zien hoe het systeem presteert en diagnose te stellen bij problemen. Kun je heel moeilijk over gaan doen, maar grote kans dat je installateur dan ook moeilijk gaat doen qua support.
@THM0 Ik ben geenzins van plan om moeilijk te gaan doen met een installateur maar ik ben van mening dat ik de controle over mijn aanschaf mag houden.
Als een installateur alléén toegang heeft tot de FW en eventuele updates, heb ik er geen moeite mee.

Maar mijn installateur begon al moeilijk te doen toen ik hem vertelde dat mijn internet verbinding af en toe verbroken werd en hij stond er op dat de omvormer TEN ALLE TIJDE, continue, aan internet moest gekoppeld blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het staat onder het smart home knopje. Geen idee of je dat alleen met een laadpaal of accu erbij krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
tommiedepommie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:48:
[...]

@THM0 Ik ben geenzins van plan om moeilijk te gaan doen met een installateur maar ik ben van mening dat ik de controle over mijn aanschaf mag houden.
Als een installateur alléén toegang heeft tot de FW en eventuele updates, heb ik er geen moeite mee.

Maar mijn installateur begon al moeilijk te doen toen ik hem vertelde dat mijn internet verbinding af en toe verbroken werd en hij stond er op dat de omvormer TEN ALLE TIJDE, continue, aan internet moest gekoppeld blijven.
Als er problemen zijn wil de installateur op afstand in de live en historische data kunnen kijken. Daar zal de voorziening voor kosten garantieafhandeling die je impliciet betaalt ook op gebaseerd zijn. Dat de omvormer af en toe offline is mag echt geen issue zijn. Als je hem 1x per maand een kwartier online zet wel.

Je hebt sowieso geen volledige controle als je niet zelf het installateur account hebt van je systeem, ook om te zorgen dat klanten hun systeem niet zelf verprutsen; ik weet niet wat je zelf denkt te moeten kunnen aanpassen? Het is zeg maar geen wasdroger met twaalf programma’s om uit te kiezen.

Je installateur zal je systeem ook echt niet aanpassen als er geen probleem gemeld is door je.

Beetje inherent aan het service model wat je koopt bij SolarEdge installatie door een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
tommiedepommie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:27:
@ocaj Ik heb mijn telefoon geconnect met de SE5000H omvormer en inderdaad, krijgt de telefoon een ipadres 172.16.0.10 met gateway 172.16.0.1 Maar als ik dan een webpagina op http://172.16.0.1 probeer te openen, kent hij hem niet.
Had ik ik laatst ook toen ik een wat oudere iPad gebruikte. Daarna laptop gepakt en toen deed hij het wel. Geen idee (en verder ook niet uitgezocht) of er iets in de webpagina zit wat het op oudere browsers niet goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als de installateur de monitoring namens zijn klanten écht serieus neemt, dan krijgt hij zelfs waarschuwingen als een omvormer niet communiceert.

Maar dat is niet standaard… dacht dat ik het ingesteld had staan naar mijzelf én mijn vader… maar we merken een defect paneel pas een maand later op… (daadwerkelijk het paneel, waarschijnlijk dode bypass diode)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
Allen, bedankt weer voor de reacties.

@janne_nl ik kom hier op terug. Nog geen idee waar ik het smarthome knopje kan vinden.

@THM0 Wat ik wil voorkomen is het volledig uitschakelen van het systeem door een installateur.
Ik heb een automatiseringsbedrijf gehad waar ik netwerken installeerde en onderhield bij klanten.
Ik kwam bij klanten die ik van een ander bedrijf overnam tegen, dat zij niet in het fysieke bezit waren van de media van hun netwerksoftware en wachtwoorden omdat de toenmalige installateur dat 'te gevaarlijk' vond mochten ze er zelf mee gaan 'kloten'. En dat gebeurde echt niet maar bij eentje.

Verder, als zo'n solar installateursbedrijf omvalt, en dat is deze dagen niet gek, hoe kan een ander bedrijf of ik, aanpassingen in het systeem maken? Zonder het volledig te resetten natuurlijk.
Heb ik dan het recht op het installateurswachtwoord?

@ocaj ik zal er later op de dag eens een laptop bij pakken.

@Ronald Het bedrijf stuurt maandag een monteur langs omdat ze al iets gezien hebben wat niet helemaal goed was dus ik ga uit van het goede van de mens. Maar ja, ik moet het restant van de factuur nog betalen. ;-)

iedereen nogmaals bedankt voor de antwoorden en een heel fijn weekend. Zonnig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKyxfAmKF9AXw5_msP9gkMQyOxY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pGyTEkz95VfHh6UfGNbArtTq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
tommiedepommie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:11:
@THM0 Wat ik wil voorkomen is het volledig uitschakelen van het systeem door een installateur.
Ik heb een automatiseringsbedrijf gehad waar ik netwerken installeerde en onderhield bij klanten.
Ik kwam bij klanten die ik van een ander bedrijf overnam tegen, dat zij niet in het fysieke bezit waren van de media van hun netwerksoftware en wachtwoorden omdat de toenmalige installateur dat 'te gevaarlijk' vond mochten ze er zelf mee gaan 'kloten'. En dat gebeurde echt niet maar bij eentje.

Verder, als zo'n solar installateursbedrijf omvalt, en dat is deze dagen niet gek, hoe kan een ander bedrijf of ik, aanpassingen in het systeem maken? Zonder het volledig te resetten natuurlijk.
Heb ik dan het recht op het installateurswachtwoord?
Het soort acties wat je bedoelt vereisen fysieke toegang tot je omvormer.
Qua wachtwoord: er is geen root password op je omvormer om dingen aan te passen wat een installateur achter kan houden. De omvormer praat enkel met SolarEdge, en SolarEdge geeft een installateur rechten op jouw omgeving. Als die installateur omvalt leg je een ticket in en vraag je SolarEdge om een andere installateur rechten te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
@janne_nl Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As5Yy9CdLzeLtE46dSN1HHeWy2Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i0HXiUcN29UuJ14Qd3JOCQGp.png?f=user_large

Die mis ik inderdaad

@THM0 Dat is goed nieuws. Dank voor je uitleg.

fijn weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
En mocht je van knutselen houden en je omvormer toch liever niet aan het internet hangen, maar wel je omvormer zelf willen uitlezen (zonder gebruik te maken van het solaredge monitoringsplatform), dan is er nog dit topic: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Blijft ook werken als SolarEdge failliet zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

janne_nl schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:59:
Dat is alleen van toepassing op de configuratie en gebruik van smart home producten als je die hebt, en staat los van acties op afstand die de installateur kan doen (Koppelen, resetten en firmware upgraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
@ocaj Ja, ik vind het leuk om meer uit een apparaat te halen dan alleen de standaard webpagina die een leverancier aanbied.
In een vorige woning had ik een SMA 4000TL die ik via een minicomputertje met BT uitlas en de data ging naar PVdiary en een ander programma waar ik de naam niet meer van ken. Dat werd dan weer op mijn webpagina gezet om overal te kunnen raadplegen. Die kennis had ik opgedaan via het forum van zonstraal.be volgens mij.
Nu woon ik permanent in Frankrijk en heb de digitale 'Linky' meter al laten aanpassen zodat die ook meer informatie geeft als gewoon.
Die lees ik uit via mijn Ubuntu server en vervolgens in HA. Met HA ben ik pas net bezig dus is allemaal nieuw voor mij.
Uiteraard is het doel om selfhosting te zijn maar veel belangrijker, om ervan te leren.
De SE-app en pagina mogen erlangs draaien.

Zoals ik al zei, ik hoef niet persé in de omvormer dingen aan te passen als de modbus TCP ingeschakeld is.
Het zou wel fijn zijn om het idee te hebben dat je iets meer controle hebt, zelfs zomder te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-11-2024
Hoe is het mogelijk om via SolarEdge ONE mijn accu te laten laden wanneer het gunstige tarieven zijn? Dit omdat het nu natuurlijk wat kouder wordt en mijn panelen de accu niet meer volledig opladen. Welke instelling moet ik hiervoor aanpassen? Ik heb al de instelling aangepast naar 'Time of use' en daarin de dynamische tarieven i.c.m de aanvullende kosten ingevuld, maar tevergeefs.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:54
Kanoet schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:36:
Na mijn verhuizing wil ik mijn SE panelen overdragen aan de nieuwe bewoner. De installateur vraagt hiervoor 50 euro als kosten voor de 'service aanvraag'. De kosten zijn niet zo hoog maar ik heb toch al voor dit systeem (en dus de toegang) betaald? Ik heb eerder al erg slechte ervaringen gehad met deze installateur uit Elst gld dus ik wordt al direct chagrijnig.
Eerder leek het alsof je zelf via SE dit kon overdragen. Als ik nu op https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request kijk zie ik dat dit een gehele overdracht is, dus ook van de installateur zelf. Er is dan een nieuw installateursID nodig. Is dit dan veranderd?

Edit: ik vind nu wel een ander linkje waarbij Solar Edge zelf het lijkt te doen: https://www.solaredge.com...nsfer-pv-system-ownership
Dit eerst maar proberen
Is dit uiteindelijk nog gelukt en hoe?
Als ik bovenstaande link volgt vraagt solaredge ook 129 euro om dit te regelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:39
@prekz Ik heb het systeem gratis kunnen overdragen.
Die pagina vraagt nu inderdaad geld voor een particuliere overdracht. Jammer.
Als kopende partij zou ik aan de verkoper vragen om een nieuw wachtwoord in te stellen en onder die login te blijven.

Wat wel een goede ontwikkeling is is die 'gezondheidscheck' van Solar Edge. SE had destijds bij mij op mijn aanvraag direct door dat het systeem niet goed geïnstalleerd was terwijl de installateur glashard zat te ontkennen. Uiteindelijk ben ik zelf maar het dak op gegaan en een flinke efficientieslag gemaakt. Dit was niet met zo'n check maar maakt wel duidelijk dat de fabrikant aan jouw zijde staat en niet die van de installateur. Zeker het geld waard die check.

[ Voor 9% gewijzigd door Kanoet op 04-11-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Weet iemand of het mogelijk is om gratis het eigenaarschap te switchen? Solaredge vraagt er 129 euro voor, en de leverancier 99.

Ik heb sinds vorige week de sleutel gekregen van dit huis en ik zou het jammer vinden als ik de zonnepanelen niet kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:39
prekz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:21:
Weet iemand of het mogelijk is om gratis het eigenaarschap te switchen? Solaredge vraagt er 129 euro voor, en de leverancier 99.

Ik heb sinds vorige week de sleutel gekregen van dit huis en ik zou het jammer vinden als ik de zonnepanelen niet kan uitlezen.
Even aan de vorige bewoners de inlog vragen kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:24
Dat zit onder admin toch, dat je bepaalde gebruikers rechten kan geven? Heb je al onder admin gekeken @tommiedepommie

Daar zit: toegang installatie, gebruikers en toegangsbeheer

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 05-11-2024 07:57 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Simpel360 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:11:
[...]

Even aan de vorige bewoners de inlog vragen kost niets.
Maar dan blijven de vorige bewoners toegang houden. Ik kan namelijk niet zomaar dat wachtwoord resetten omdat ik geen toegang tot hun e-mail heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 20:59

Bravo

Second Best

prekz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:27:
[...]

Maar dan blijven de vorige bewoners toegang houden. Ik kan namelijk niet zomaar dat wachtwoord resetten omdat ik geen toegang tot hun e-mail heb.
Aan de vorige bewoners vragen of zij het willen overzetten en de rekening willen betalen? Het lijkt mij dat toegang tot de installatie van de zonnepaneleninstallatie (die met het huis verkocht is) onderdeel is van de verkoopprijs.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Wat volgens die pagina wel gratis is, is het systeem overdragen aan een andere installateur. Dus dan kun je er eentje zoeken waar je niet chagrijnig van wordt. Wat misschien ook een optie is: je kunt zelf ook een installateursaccount aanmaken bij SolarEdge; misschien kun je het systeem dan wel aan jezelf overdragen... als je toch al klaar bent met de huidige installateur, mis je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:11
prekz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:21:

wat een afzetter :(
2 jaar geleden ons huis verkocht met SE installatie, ik als oud eigenaar heb toen de installateur gemaild met het mailadres en andere gegevens van de nieuwe eigenaar, o.a. een screenshot van het inspectie rapport van de woning als bewijs.
Naar mijn weten heeft de nieuwe eigenaar daar geen rekening van gekregen en ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Een account omzetten is niet echt een tijdrovende klus, maar het hoeft wmb niet gratis te zijn. Dat een installateur dat kwartiertje wil rekenen lijkt me niet onredelijk.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
wout schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:20:
Wat volgens die pagina wel gratis is, is het systeem overdragen aan een andere installateur. Dus dan kun je er eentje zoeken waar je niet chagrijnig van wordt. Wat misschien ook een optie is: je kunt zelf ook een installateursaccount aanmaken bij SolarEdge; misschien kun je het systeem dan wel aan jezelf overdragen... als je toch al klaar bent met de huidige installateur, mis je niks.
Heb ik ook naar gekeken, maar ik krijg (nog) geen installateursnummer wat ik nodig heb. Ik moet direct een systeem opvoeren voor ik verdere account details kan zien zoals het installateurs nummer.

En om een of andere vage reden pakt hij mijn serienummer niet wat ik wil opvoeren.

Dus mocht iemand een installateursnummer hebben dan zou ik graag eens met hem/haar mee willen kijken.

@Rouske ik vind het ook wat te gortig daardoor ben ik naar andere opties aan het kijken.

@teacher eens! Maar geen 100 euro voor dat kwartiertje 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door prekz op 05-11-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Laatst online: 15-09 15:06
prekz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:41:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, maar ik krijg (nog) geen installateursnummer wat ik nodig heb. Ik moet direct een systeem opvoeren voor ik verdere account details kan zien zoals het installateurs nummer.

En om een of andere vage reden pakt hij mijn serienummer niet wat ik wil opvoeren.

Dus mocht iemand een installateursnummer hebben dan zou ik graag eens met hem/haar mee willen kijken.

@Rouske ik vind het ook wat te gortig daardoor ben ik naar andere opties aan het kijken.

@teacher eens! Maar geen 100 euro voor dat kwartiertje 8)7
Ik heb het zelfde akkefietje... Ik heb in de Solaredge designer mijn id weten achterhalen en heb nu een migratie ingezet. Hopelijk zie ik morgen niet meer die popup om een serie nummer bij het inloggen. Als ze zelf zo geld weten te verdienen zou hun stockprice wel wat omhoog mogen :+

Ik zal een update sturen als het me gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:48
Verdorie, ik ben aan het kijken voor een thuisbatterij en ik heb natuurlijk die minimale rechten instellingen op mijn omvormer (se3680). Dan moet ik dus naar mijn installateur om te vragen of hij mij admin wil maken, echt geen methode om dat zelf te doen toch?
Verwacht namelijk dat het gedoe gaat worden, de installatie zelf ging namelijk ook niet zo lekker destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb wel al jaren admin rechten waarmee ik niet ve meer kan dan een api key aanmaken. Ik weet wel dat er meer rechten te vergeven zijn. Waarom zou je dat willen?

Als je een Solardge accu hebt, kun je in de app verschillende zaken over accu gedrag instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
@No Hands
No Hands schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:55:
[...]

Dat zit onder admin toch, dat je bepaalde gebruikers rechten kan geven? Heb je al onder admin gekeken @tommiedepommie

Daar zit: toegang installatie, gebruikers en toegangsbeheer
Toegangsbeheer tot de webpagina kun je daar instellen. Tenminste, bij mij. Ik kan geen andere rechten toekennen.

Ook lukt het me op de een of andere manier niet om lokaal te verbinden met het SEDGXXXXX wifi netwerk met een laptop. Na het invoeren van het wachtwoord dat op de zijkant staat, bijft hij bezig met verbinden.

Iemand misschien een idee?

De installateur heeft wel de ModBus TCP aangezet (werkt er pas drie jaar en had er nog nooit van gehoord) en nu krijg ik via HA veel meer parameters binnen.
Nu nog een mooi dashboardje gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:44
zijn er inmiddels hier gebruikers die ervaring hebben met dat one programma wat ze hebben icm de batterijen om terug te leveren?

Ik heb sinds vorige maand zonnepanelen en een dynamisch contract en overweeg gezien de prijzen batterijen. Twijfel alleen nog tussen of ik die via solaredge of via bijv Tibber moet nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zie het voor de eerste keer gebeuren, maar wat via Solaredge One vanmorgen voor 25ct is gekocht, gaat nu voor 83ct terug het net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
tommiedepommie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:54:
[Ook lukt het me op de een of andere manier niet om lokaal te verbinden met het SEDGXXXXX wifi netwerk met een laptop. Na het invoeren van het wachtwoord dat op de zijkant staat, bijft hij bezig met verbinden.
I
Als je geen externe wifi-antenne hebt, dan is het wifi-signaal uit de omvormer erg zwak. Probeer je laptop voldoende dicht bij je omvormer te houden. Bij mij hangt de omvormer boven de wasmachine en met de laptop op de wasmachine gaat het goed.
Let op dat je laptop niet automatisch kiest voor je thuisnetwerk dat waarschijnlijk een sterker signaal geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommiedepommie
@ocaj Joeheee. Het is gelukt met een andere laptop. Ik kan nu de configuratie pagine in.
Ik heb nog niet bekeken wat ik daar allemaal kan instellen maar voorlopig, laat ik het maar even zo.

Die http://172.16.0.1 admin pagina, is die alleen via dat lokale wifi netwerk te bereiken of is die, met wat aanpasssingen, ook gewoon via het LAN ipadres te bereiken?

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
BurnerT schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:40:
[...]

Ik heb het zelfde akkefietje... Ik heb in de Solaredge designer mijn id weten achterhalen en heb nu een migratie ingezet. Hopelijk zie ik morgen niet meer die popup om een serie nummer bij het inloggen. Als ze zelf zo geld weten te verdienen zou hun stockprice wel wat omhoog mogen :+

Het ticket staat nogsteeds in behandeling

" Case status: In uitvoering.
Een van onze technici werkt actief aan uw Case en neemt binnenkort contact met u op m.b.t. een oplossing.
Houd er rekening mee dat uw zonnepanelen installatiebedrijf die uw systeem onderhoudt of heeft aangelegd, toegang heeft tot alle RMA- en case status updates voor uw SolarEdge-producten."

Heel erg snel zijn ze daar bij support dus niet. Mijn installateurs account komt ook nog steeds met de popup om een systeem toe te voegen waarvan hij dus het serie nummer niet accepteerd.

Ik heb hier MODBUS over tcp ook aangekregen dat werkt voor nu ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

tommiedepommie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:37:
Die http://172.16.0.1 admin pagina, is die alleen via dat lokale wifi netwerk te bereiken of is die, met wat aanpasssingen, ook gewoon via het LAN ipadres te bereiken?
Alleen via dat lokale wifi netwerk. In oude firmwares was die pagina gewoon toegankelijk via de reguliere netwerkverbinding (LAN of wifi). Vanaf firmware 4.6.24 (augustus 2019) was de admin pagina alleen oproepbaar via het lokale wifi netwerk, maar kon die beperking nog via een command injection hack ongedaan worden gemaakt. In firmware 4.9.33 (mei 2020) heeft SolarEdge dat gat gedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
BurnerT schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:40:
[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@prekz Ik krijg nog altijd na het inloggen de popup met het toevoegen van een serienr. (wat niet werkt)

Een case van de oude eigenaar hebben ze na bijna 4 werkdagen afgedaan met de link dat dit zelf kan ( de selfservice met de 129 euro kosten)

We wachten intussen nog maar even af. De oude eigenaar wil wel nog proberen de installateur te contacten of die iets kan betekenen. Als dit niet wil lukken ga ik maar wat meer mijn best doen met smoesjes dat ik snel de klant wil overnemen als installateur. Maar ik gok dat ze het truukje door hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 21:32
Sinds 11 november krijg ik via de solaredge cloud interface vreemde data binnen. Anderen ook hetzelfde probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3doNpDJz194TOkZF3zmFacZRtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yMzcyLt0MBDpiJ7pJv0qBMmt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
prekz schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:07:
[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen?
Het is gelukt. Hij staat eindelijk in mijn installateurs account. Ik heb kostenloos de eigenaar kunnen veranderen als installateur zijnde. Dus eerst moest ik via de transfer mijn eigen ID omzetten en serienr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
BurnerT schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:58:
[...]

Het is gelukt. Hij staat eindelijk in mijn installateurs account. Ik heb kostenloos de eigenaar kunnen veranderen als installateur zijnde. Dus eerst moest ik via de transfer mijn eigen ID omzetten en serienr.
Dus vanuit de design het installer id opgehaald, daarmee de migratie gestart en toen gewoon een aantal dagen gewacht?

Of heb je nog wat via de oude eigenaar/installateur moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
  • Laatst online: 05-07 10:34
Even een vraag over m’n nieuwe SolarEdge SE8K-RWB48 Home Hub. Deze is verbonden via een netwerkkabel met internet, dat werkt prima. De inline meter had ik ook bedraad aangesloten maar helaas geen verbinding, uiteindelijk heeft de installateur hem maar draadloos aangesloten. Kabel is wel doorgemeten, die is prima.

De handleiding is niet heel duidelijk hoe eea moet worden aangesloten (er zitten 2 plekken voor rs485: 1 op de achterste printplaat en 1 op het communicationboard , daarvan gaat de rs485-1 naar de printplaat erachter en de rs485-2 is vrij) en de dipswitches moeten aan of uit afhankelijk van terminated of non terminated, veel uitleg daarover kan ik niet vinden. Moet er in die inline energy meter nog iets worden ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
Je moet de inline meter niet aansluiten op de communicatie print maar op de RS poort die ook dient voor de back up interface. De is de stekker waar op de aanduiding G,A,B voor de rs485 communicatie staat en ook de 12V + en - .
Op de inline meter moet je ook de terminatie van de RS485 inschakelen.
Via setapp de inline meter installeren op omvormer

[ Voor 36% gewijzigd door Browny op 16-11-2024 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
prekz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 02:50:
[...]

Dus vanuit de design het installer id opgehaald, daarmee de migratie gestart en toen gewoon een aantal dagen gewacht?

Of heb je nog wat via de oude eigenaar/installateur moeten doen?
Ja dat is de route geweest. De origine installateur wou het ook niet omzetten. Dus de aanvraag indienen en afwachten. Er ging wel een week overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
  • Laatst online: 05-07 10:34
Browny schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:21:
Je moet de inline meter niet aansluiten op de communicatie print maar op de RS poort die ook dient voor de back up interface. De is de stekker waar op de aanduiding G,A,B voor de rs485 communicatie staat en ook de 12V + en - .
Op de inline meter moet je ook de terminatie van de RS485 inschakelen.
Via setapp de inline meter installeren op omvormer
Dank! En dan de terminatie switches op het communication board gewoon op off laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Le_Mmort schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:45:
[...]

Dank! En dan de terminatie switches op het communication board gewoon op off laten?
Een RS485-bus moet aan beide uiteinden afgesloten worden met een 120 ohm weerstand. Als omvormer en meter de enige devices zijn op de bus, moeten de switches dus op beide devices op ON staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Le_Mmort
Ja deze switches gewoon laten staan naar boven ( on positie). Op de meter kan je de terminatie instellen via menu op de meter.
De meter op de omvormer als modus apparaat instellen via setapp.
Je kan dat zien op YouTube , zoek gewoon naar Solaredge home hub inverter commision.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 09:35
Vanmorgen een mailtje in mijn inbox van Solaredge monitoring. Het was een melding Omvormer - Productieprobleem gevonden om 13:16 gisteren.
Dat klopte wel, maar lag niet aan de omvormer, maar tijdens een bui was het zo donker dat de productie stopte.
De monitoring werkt in elk geval wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvleeshouwers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
commentator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:42:
zijn er inmiddels hier gebruikers die ervaring hebben met dat one programma wat ze hebben icm de batterijen om terug te leveren?

Ik heb sinds vorige maand zonnepanelen en een dynamisch contract en overweeg gezien de prijzen batterijen. Twijfel alleen nog tussen of ik die via solaredge of via bijv Tibber moet nemen
Ik heb momenteel nog geen dynamisch tarief. Bij wijze van test heb ik mijn solaredge systeem ingesteld alsof ik er wel een heb. Het systeem laad de batterij op in de goedkoopste deel van de dag afhankelijk van de dynamische tarieven. Maar nooit tot 100 procent. Dit, wellicht om plaats te voorzien voor zonnestroom. Alleen is dit dynamische laden tot nu toe ruimschoots onvoldoende gebleken. Ik veronderstelde dat het systeem door een Leerperiode gaat om mijn verbruik in te schatten, hoewel er 2 jaar aan data zit in het systeem om van te leren. Indien er interesse is probeer ik later wat screenshots te plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Afgelopen dagen heeft One mijn accu 's nachts tijdens goedkope tijden de accu idd niet helemaal volgeladen. Door koken en vooral airco is de accu al snel leeg. One is nog wat optimistisch over de opbrengst van zon vind ik.

1 keer gehad dat de accu op redelijk lage prijzen is volgeladen en weer deels geleegd op een piekmoment. Lijkt zo'n 5 euro te hebben opgeleverd in november.

Wat ik handig zou vinden is een soort van schakelaar die aangeeft dat er tijdens piek meer verbruikt gaat worden dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholle
  • Laatst online: 04-12-2024
Hallo,

Ik heb thuis een SE system, SE5000H + 20*325wp Canadian solar met P370 optimizers richting West. Ik wil dit uitbreiden richting Oost en heb al mijn niewe omvormer besteld, SE8K-RWS48BEN4. ik zal 18 panelen (JA/Aiko/Jinko weet nog niet) plaatsen Oost, en heb een mooie prijs gevonden voor S500 optimisers. Ik heb gelezen dat P370 en S500 intercompatibel zijn en dus op 1 zelvde string kunnen. Dit was mij oorspronkelijke idee. In Designer weet ik niet goed hoe dit moet gebeuren maar ik heb gezien dat ik blijkbhaar 2 strings kan aanmaken, een met 20*P370 en een met 18*S500. Dit vond ik vreemd omdat ik dacht dat SE een 1 string syteem is.
In de datasheet van de SE-RWS omvormers zie ik dit staan : PV DC Input. 2 x MC4 pair => wilt dit zeggen dat ik dan wel 2 apparte strings (met dan verschillende optimzers) kan hebben op de omvormer? of ben ik verkeerd?

Alvast bedankt en fijne zondag

Scholle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@scholle designer ondersteund verschillende optimizers in een string niet. Nieuwe systemen mogen ook niet p en s samen gebruiken, maar uitbreiden mag.
Via de 2 compatibiliteit sheets moet je kunnen bevestigen dat p370 en s500 samen mogen. Het zijn beide 60V optimizers.

De simulatie doe je met s500: de oude panelen zullen compatibel zijn en dus een resultaat geven met 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholle
@Ronald dank U voor de info in Designer en de ondersteuning in 2 soorten optimizers in een string.

Ik kan wel (denk ik toch) in Designer 2 strings op de SE8K-RWS48 hebben, elk met zijn eigen optimisers. Zijn dit dus echt 2 strings? Een PV input per MC4 pair? cfr mijn vraag "
In de datasheet van de SE-RWS omvormers zie ik dit staan : PV DC Input. 2 x MC4 pair => wilt dit zeggen dat ik dan wel 2 apparte strings (met dan verschillende optimzers) kan hebben op de omvormer? of ben ik verkeerd?"

Mvg

Scholle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@scholle 2 strings mag… de vraag is of dat voordeel geeft. Lagere stringstroom en ohmse verliezen maar ook lagere efficiëntie in de optimizers.

SE werkt in de regel het beste bij de langst mogelijke strings.

Het zijn dan echt 2 strings, maar staan elektrisch parallel. Ze worden niet los van elkaar bestuurd zoals bij stringomvormers wel het geval is. (De besturing zit in de optimizers)

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 24-11-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@scholle
Bij Solaredge mag je steeds meerdere strings parallel aansluiten op de omvormer of deze nu 1 of 2 ingangen heeft.
Bij de se..K heeft 2 ingangen, deze staan gewoon intern parallel aangesloten. Als je 2 strings gebruikt moet elke kring aan de design regels voldoen.
Designer geeft uitslag zoals Ronald al aanhaalt welk design 1 of 2 strings het beste rendement heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholle
@Ronald @Browny il ga dit eens in Designer proberen te configureren en vergelijken. Hartelijk dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Een interessant nieuwtje van SolarEdge! Vanaf firmware 4.22.x kan een 3-fase Home Hub omvormer (SExxK-RWB48B) elektriciteit ongebalanceerd over de fasen produceren mits de installatie voorzien is van een import/export meter en er een exportlimiet is ingesteld. Zie de release notes op de firmware update pagina.

Deze functie is vooralsnog alleen beschikbaar in enkele Oost-Europese landen (Tsjechië, Hongarije, Estland, Letland, Litouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

ZwarteIJsvogel schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:31:
Een interessant nieuwtje van SolarEdge! Vanaf firmware 4.22.x kan een 3-fase Home Hub omvormer (SExxK-RWB48B) elektriciteit ongebalanceerd over de fasen produceren mits de installatie voorzien is van een import/export meter en er een exportlimiet is ingesteld. Zie de release notes op de firmware update pagina.

Deze functie is vooralsnog alleen beschikbaar in enkele Oost-Europese landen (Tsjechië, Hongarije, Estland, Letland, Litouwen).
Waarom is dit interessant? Ik zie de usecase even niet? Oh, mss in het geval van een 1fase laadpaal oid?

[ Voor 0% gewijzigd door WeaZuL op 26-11-2024 15:59 . Reden: typo ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
WeaZuL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:43:
[...]
Waarom is dit interessant? Ik zie de de usecase even niet? Oh, mss in het geval van een 1fase laadpaal oid?
Stel er zijn negatieve prijzen dus je wil niets naar het net sturen, maar alleen opwek voor eigen gebruik. Dat eigen gebruik is vast niet mooi verdeeld over de fasen. Maar in Nederland maakt dat niet uit lijkt me, aangezien de slimme meter al alle 3 fases sommeert voordat hij (totaal) afname/teruglever vastlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb momenteel een 1fase HD wave se5k omvormer met 16 panasonic HIT KURO (320w) panelen i.c.m. P500 optimisers. Graag zou ik willen uitbreiden naar meer panelen i.v.m. all electric warmtepomp i.c.m. een drie fase omvormer. Ik kijk met een schuin oog naar de dynamische energie markt en dus accu's.
De vraag is, ga ik door met Solaredge, want ik heb reeds die 16 optimizers. Extra string erbij met optimizers een 8k of 10k RWB omvormer, accu pakket erbij (15k verder) en ik kan in energie gaan handelen. Ik zie hier vooral een verschil in aanschafprijs met concurrenten. Wat is de ervaring hier m.b.t. de RWB omvormer en accu pakketten? Is deze het verschil in initieele aanschafprijs het waard?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:58
WeaZuL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:55:
Ik heb momenteel een 1fase HD wave se5k omvormer met 16 panasonic HIT KURO (320w) panelen i.c.m. P500 optimisers. Graag zou ik willen uitbreiden naar meer panelen i.v.m. all electric warmtepomp i.c.m. een drie fase omvormer. Ik kijk met een schuin oog naar de dynamische energie markt en dus accu's.
De vraag is, ga ik door met Solaredge, want ik heb reeds die 16 optimizers. Extra string erbij met optimizers een 8k of 10k RWB omvormer, accu pakket erbij (15k verder) en ik kan in energie gaan handelen. Ik zie hier vooral een verschil in aanschafprijs met concurrenten. Wat is de ervaring hier m.b.t. de RWB omvormer en accu pakketten? Is deze het verschil in initieele aanschafprijs het waard?
Ik ben over van een SE6K HD Wave naar een SE10K 3 fase en zodra je je oude omvormer verkoopt en deze dus bij een ander in het account komt ben je alle historie kwijt...
Ik heb gekozen voor een gewone SE10K omvormer, niet eentje met RWB (batterij), vond het prijsverschil te groot.
Daarbij komt er volgens SolarEdge Australie een module voor bestaande SE10K omvormers die je onder de omvormer vastmaakt om daar dan alsnog een SolarEdge batterij aan te koppelen.
Ik vermoed dat je dan alleen zonnestroom op DC op kunt slaan en dat er geen dubbele omvormer in zit,
maar dat is voor mij prima.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer Konijn
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-11-2024

Meneer Konijn

Mijn naam is haas.

Heeft hier iemand ervaring met het instellen van een SolarEdge laadpaal?
Telkens als ik de laadpaal probeer toe te voegen in de set app krijg ik de melding 'Updaten van de firmware is mislukt, raadpleeg support voor hulp'. Edoch is support onbereikbaar, geen chatsessie of ticket bij te openen en telefonisch niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Geen idee. Mijn installateur heeft dat allemaal gedaan.

Ik merkte wel dat de paal beter communiceerde nadat door werkzaamheden paal omvormer en accu spanningsloos waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer Konijn
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-11-2024

Meneer Konijn

Mijn naam is haas.

Denk dat ik hem heb, opnieuw opstarten van omvormer deed de truc. Nu nog dat ding in contact brengen met de omvormer zodat die overtollige energie kan gebruiken om te laden, en dan zijn we er hopelijk.

Mag ik vragen via waar je de installatie gedaan hebt janne_nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Via Petec Solar in Geleen. Ze reageren meestal wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Tijgerkracht

Dit jaar is op het intersolar salons de nieuwe batterij van Solaredge voorgesteld, deze gaat ook werken op alle 3 fasige home wave omvormers dus type SE..K.
Zou in ergens tweede helft 2025 beschikbaar zijn .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvleeshouwers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
mvleeshouwers schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:19:
[...]

Ik heb momenteel nog geen dynamisch tarief. Bij wijze van test heb ik mijn solaredge systeem ingesteld alsof ik er wel een heb. Het systeem laad de batterij op in de goedkoopste deel van de dag afhankelijk van de dynamische tarieven. Maar nooit tot 100 procent. Dit, wellicht om plaats te voorzien voor zonnestroom. Alleen is dit dynamische laden tot nu toe ruimschoots onvoldoende gebleken. Ik veronderstelde dat het systeem door een Leerperiode gaat om mijn verbruik in te schatten, hoewel er 2 jaar aan data zit in het systeem om van te leren. Indien er interesse is probeer ik later wat screenshots te plaatsen
Zoals belooft een screenshot van het gedrag met de instelling "laden via dynamisch tarrief"

Twee zaken zijn opmerkelijk:
1. Er is geen meting die weergeeft hoeveel stroom je van het net gehaald hebt om de batterij te vullen.De enige weergave is wanneer de stroom uit de batterij vloeit naar het huis.
2. Verschillende dagen geen lading van de batterij zonder enige verklaring.

Blauwe pijlen = lading batterij van net
Rode pijlen = geen lading wanneer er verwacht werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi8tjp2a2C6DCNmjJUtD4LLafI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjtCTzWyBaSqV0HtsjKTAQV7.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 78 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.