Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

wurtel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:36:
Monteur kijkt even hoe de meter is aangesloten... dat was dus fout. Die zat wel braaf na de hoofdschakelaar en de rest aangesloten, MAAR vanaf de hoofdschakelaar liep ook nog verbindingen naar de groepen. Feitelijk de inline meter overbrugd; bijzonder dat er toch wat gemeten werd.
Dat is juist logisch: een deel van de stroom gaat door de meter heen en een deel door de verbindingen om de meter heen (omgekeerd evenredig aan de weerstand van beide paden). Wel bizar dat iemand dat ooit zo heeft aangesloten.

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Heeft iemand hier ervaring met het uploaden van het verbruiksprofiel in designer?

Ik blijf problemen houden met het inladen:
Interval Energie (kWh)
01-04-2023 00:00 47,10
01-04-2023 01:00 44,30
01-04-2023 02:00 39,20

Zowel als csv en xml lukt het mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30

lc8

clemient schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:56:
Heeft iemand hier ervaring met het uploaden van het verbruiksprofiel in designer?

Ik blijf problemen houden met het inladen:
Interval Energie (kWh)
01-04-2023 00:00 47,10
01-04-2023 01:00 44,30
01-04-2023 02:00 39,20

Zowel als csv en xml lukt het mij niet.
het moet Comma separated zijn: datum , energie

het lijtk er op dat jij in de kolom energie een komma hebt staat (typisch onhebbelijkheid van nederlandse excel installatie! -> verander je regional settings van windows om een digitale PUNT te gebruiken ipv een comma.

ik denk dat je dus bedoelde ?:
01-04-2023 00:00, 47.10

zie:
https://knowledge-center....tion-data-file-upload.pdf

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzep
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-10-2024
Dag! Ik lees al enige tijd geïnteresseerd mee met de posts over solaredge op Tweakers. Vandaag maar eens een eerste vraag…
Hopelijk kan iemand me iets meer duidelijkheid verschaffen over de ingebruikname van een solaredge thuisbatterij. Ik wil binnenkort graag een solaredge thuisbatterij aansluiten op mijn hybryde Home omvormer. Dit is alles technisch mogelijk maar de installateur die de panelen en de omvormer heeft geplaatst heeft dit blijkbaar niet als prioriteit en reageert niet/nauwelijks. Ik vraag mij af hoe moeilijk het is om de plaatsing zelf te doen (lijkt niet al te moeilijk) of door een andere partij. Moet dan de boekhouding van de hele installatie overgezet worden naar die partij of is dit niet nodig? Of is het mogelijk om dit zelf via de SetApp te doen als particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Renzep schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:42:
Dag! Ik lees al enige tijd geïnteresseerd mee met de posts over solaredge op Tweakers. Vandaag maar eens een eerste vraag…
Welkom!
Hopelijk kan iemand me iets meer duidelijkheid verschaffen over de ingebruikname van een solaredge thuisbatterij. Ik wil binnenkort graag een solaredge thuisbatterij aansluiten op mijn hybryde Home omvormer.
Met 'hybride Home omvormer' bedoel je neem ik aan een 'Home Hub' omvormer?
Dit is alles technisch mogelijk maar de installateur die de panelen en de omvormer heeft geplaatst heeft dit blijkbaar niet als prioriteit en reageert niet/nauwelijks. Ik vraag mij af hoe moeilijk het is om de plaatsing zelf te doen (lijkt niet al te moeilijk) of door een andere partij.
Alles is zelf te doen mits je de juiste kennis, vaardigheden, materialen en gereedschappen hebt. Anders is de veiligheid in het geding. Je werkt met redelijk hoge vermogens (voor huishoudelijke begrippen) en dan heb je met een slecht geïnstalleerde kabel al snel brandgevaar. Bedenk ook dat je gedoe kunt krijgen met de garantie als je het zelf doet en er iets grondig fout gaat.

Lees de documentatie die je vindt in het SolarEdge Kenniscentrum en zorg ervoor dat je ook begrijpt wat er in staat.
Moet dan de boekhouding van de hele installatie overgezet worden naar die partij of is dit niet nodig? Of is het mogelijk om dit zelf via de SetApp te doen als particulier?
Nieuwe systeemcomponenten verschijnen voor zover ik weet vanzelf in het monitoring portaal. Ik weet niet of je daar dan ook nog aanvullende stappen moet doen.

Configuratie gaat inderdaad met SetApp. Om die te kunnen gebruiken heb je een SolarEdge installateursaccount nodig. In mijn tijd (2019) was het serienummer van een nog niet in het monitoring portaal geregistreerde omvormer voldoende om zo'n account aan te maken. Tegenwoordig moet je voor zover ik weet de SolarEdge Academy met goed gevolg doorlopen hebben. Of dan dat serienummer nog nodig is, weet ik niet.

Configuratie is geen rocket science. De stappen staan summier beschreven in de installatiehandleiding en SolarEdge heeft ter illustratie ook gelikte YouTube filmpjes gemaakt. Uiteraard gaat in die filmpjes nooit iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Renzep schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:42:
Hopelijk kan iemand me iets meer duidelijkheid verschaffen over de ingebruikname van een solaredge thuisbatterij. Ik wil binnenkort graag een solaredge thuisbatterij aansluiten op mijn hybryde Home omvormer. Dit is alles technisch mogelijk maar de installateur die de panelen en de omvormer heeft geplaatst heeft dit blijkbaar niet als prioriteit en reageert niet/nauwelijks. Ik vraag mij af hoe moeilijk het is om de plaatsing zelf te doen (lijkt niet al te moeilijk) of door een andere partij. Moet dan de boekhouding van de hele installatie overgezet worden naar die partij of is dit niet nodig? Of is het mogelijk om dit zelf via de SetApp te doen als particulier?
Als je in het Zuiden woont, Limburg, kun je eens contact opnemen met Petec in Geleen. Bij bij steeds alles prima geregeld, waaronder recent een accu van Solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:27
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:44:Tegenwoordig moet je voor zover ik weet de SolarEdge Academy met goed gevolg doorlopen hebben. Of dan dat serienummer nog nodig is, weet ik niet.
Serienummer is nodig, maar een van een optimizer schijnt nog te werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik heb in 2019 mijn installateurs account aangemaakt (de installateur heeft daar vervolgens mijn installatie aan gehangen). Ik kan het account zonder problemen SetApp gebruiken om bv. nieuwe firmware te installeren. Verder doe ik er zo goed als niets mee.

Ik wil graag mijn kennis van SolarEdge systemen wat bijspijkeren op de Edge Academy. Maar als ik daar probeer in te loggen, gaat het fout. Er volgt een endless loop die eindigt in een Error 500 (Internal Server Error). In de adresbalk zie ik een URL voorbij flitsen met daarin 'signin;type=oauth2_response;error=Invalid username and/or password'. Ik heb het wachtwoord al eens gereset, maar dat loste het probleem niet op.

Ik kan ook inloggen op het installateursportaal (daar doe ik verder niets), maar als ik daar klik op een link die naar de Edge Academy voert, komt weer die endess loop en de Error 500.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:22

Smoke

Maverick Reploid

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:44:Configuratie gaat inderdaad met SetApp. Om die te kunnen gebruiken heb je een SolarEdge installateursaccount nodig. In mijn tijd (2019) was het serienummer van een nog niet in het monitoring portaal geregistreerde omvormer voldoende om zo'n account aan te maken. Tegenwoordig moet je voor zover ik weet de SolarEdge Academy met goed gevolg doorlopen hebben. Of dan dat serienummer nog nodig is, weet ik niet.
Je hebt alleen een serienummer nodig als je met je account ook toegang tot het monitoringsportaal wil, voor SetApp of de Edge Academy is dat niet nodig. Als je SolarEdge echter netjes vraagt (via site transfer of rechtstreeks) willen die de account wel activeren voor monitoring.

Je hebt dit alleen nodig als je de site zelf verder wil gaan beheren, alleen heeft de installateur dan ook geen toegang meer.

Als je het toch wil laten doen kan je ook een kijkje nemen op https://www.solaredge.com/nl/vind-een-installateur voor iemand in de buurt te vinden.

Edge Academy lijkt het hier trouwens netjes te doen, misschien tijdelijke storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Smoke schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:20:
[...]

Je hebt alleen een serienummer nodig als je met je account ook toegang tot het monitoringsportaal wil, voor SetApp of de Edge Academy is dat niet nodig. Als je SolarEdge echter netjes vraagt (via site transfer of rechtstreeks) willen die de account wel activeren voor monitoring.
Monitoring werkt al 5 jaar naar volle tevredenheid :) Ik kan alleen niet inloggen op de Edge Academy.
Je hebt dit alleen nodig als je de site zelf verder wil gaan beheren, alleen heeft de installateur dan ook geen toegang meer.

Als je het toch wil laten doen kan je ook een kijkje nemen op https://www.solaredge.com/nl/vind-een-installateur voor iemand in de buurt te vinden.

Edge Academy lijkt het hier trouwens netjes te doen, misschien tijdelijke storing?
Had gekund, maar nee. Een paar weken geleden heb ik het ook al eens geprobeerd en toen had ik exact hetzelfde probleem. Nu net nog eens geprobeerd: no joy. Ik denk dat het iets met mijn account is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzep
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-10-2024
Dank voor alle antwoorden! Ik antwoord even algemeen omdat ik nog niet weet hoe ik hier quotes goed gebruik; Ik sprak inderdaad over een home hub omvormer. Ik heb een installateurs account in de set app maar heb de academy nog niet doorlopen. Het lukt mij in de SetApp om m’n eigen omvormer te bekijken maar ik mis nu natuurlijk de admin mogelijkheid om zomaar een thuisbatterij toe te voegen lijkt me. Eigenlijk vraag ik me dus af bij wie in dit geval het beste de account rechten van de installatie kunnen zijn ondergebracht. Kan ik de installateur of solaredge zelf verzoeken om de installatie onder m’n eigen installateurs account onder te brengen? Of anders; kan een andere installateur een thuisbatterij plaatsen binnen de huidige installatie of moeten dan alle account beheer rechten verplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ZwarteIJsvogel je eigenaar account zit wel eens niet kunnen werken op academy. Heb je het geprobeerd met een (nieuw) losstaand account?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:53:
@ZwarteIJsvogel je eigenaar account zit wel eens niet kunnen werken op academy. Heb je het geprobeerd met een (nieuw) losstaand account?
Ik heb een case ingeschoten bij SolarEdge (terwijl jij bovenstaande schreef). Ik wacht even hun antwoord af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
Wie weet of er op ee SE7K-RW0TEBNN4 omvormer een SolarEdge thuisaccu kan worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:34:
[...]
Ik heb een case ingeschoten bij SolarEdge (terwijl jij bovenstaande schreef). Ik wacht even hun antwoord af.
Lukte dat wel? Ik had namelijk hetzelfde probleem toen ik probeerde in te loggen bij support. Toen heb ik maar een mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

zerocool schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:40:
Wie weet of er op ee SE7K-RW0TEBNN4 omvormer een SolarEdge thuisaccu kan worden aangesloten?
Momenteel niet. De datasheet (mei 2024) zegt "Een compatibele batterij zal vanaf Q4 2025 kunnen worden besteld. Sommige omvormers vereisen mogelijk een upgradekit." Afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 07:55
Ronald schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:23:
Vers uit de installateur spam:

[...]

Eindelijk de 3 jaar oude belofte ingelost dat mijn omvormer accu ondersteuning krijgt.

Ervan uitgaande dat het ook geld voor de al geleverde modellen
Ik heb een oude SE17k omvormer met een lcd schermpje dus een oud model uit 2016 kan deze geupgrade worden zodat die werkt met de 400V batterij?

Neem aan dat het geheel dan werkt met de aansluiting waar de pv omvormer ook op zit. Heeft deze batterij omvormer dan ook een noodstroom functie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Vaevictis_ schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:38:
Ik heb een oude SE17k omvormer met een lcd schermpje dus een oud model uit 2016 kan deze geupgrade worden zodat die werkt met de 400V batterij?
Nee (daarvoor is een firmware update nodig en de firmware voor deze modellen is al sinds 2020 End of Maintenance). Voor installaties met een accu had je in die tijd de StorEdge productlijn.

Accu's voor 3-fase omvormers zijn bij SolarEdge tot nu toe altijd 48V geweest. De accu voor de 3-fase Home Wave omvormer (beschikbaar Q4 2025) zou wel 400V worden als ik het goed heb begrepen.
Neem aan dat het geheel dan werkt met de aansluiting waar de pv omvormer ook op zit.
Accu's worden DC gekoppeld met de omvormer. De aansluiting met het net verandert niet.
Heeft deze batterij omvormer dan ook een noodstroom functie?
Voor een noodstroom functie heb je ook een voorziening nodig die je interne installatie bij stroomuitval loskoppelt van het net (anders ga je de hele straat mee voeden bij noodstroombedrijf). Bij SolarEdge is dat de Backup Interface. Die werkt alleen met een Home Hub omvormer.

• Vaevictis_
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:30:
[...]

Nee (daarvoor is een firmware update nodig en de firmware voor deze modellen is al sinds 2020 End of Maintenance). Voor installaties met een accu had je in die tijd de StorEdge productlijn.

Accu's voor 3-fase omvormers zijn bij SolarEdge tot nu toe altijd 48V geweest. De accu voor de 3-fase Home Wave omvormer (beschikbaar Q4 2025) zou wel 400V worden als ik het goed heb begrepen.

[...]

Accu's worden DC gekoppeld met de omvormer. De aansluiting met het net verandert niet.

[...]

Voor een noodstroom functie heb je ook een voorziening nodig die je interne installatie bij stroomuitval loskoppelt van het net (anders ga je de hele straat mee voeden bij noodstroombedrijf). Bij SolarEdge is dat de Backup Interface. Die werkt alleen met een Home Hub omvormer.
Ik was er al bang voor, maar sinds 2020 end of maintenance is snel, weet niet hoe oud het model is maar dat ik maar 4 jaar updates heb ontvangen is voor een PV omvormer met levensduur 12+ jaar wel erg kort.

48V StorEdge zou ik niet willen daarmee te veel verlies, 400V is beter. Misschien toch maar eens upgraden,
Ik weet dat huis op een aparte groep moet worden aangesloten en heb ik nu ook al dus dat is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Vaevictis_ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:58:
[...]

Ik was er al bang voor, maar sinds 2020 end of maintenance is snel, weet niet hoe oud het model is maar dat ik maar 4 jaar updates heb ontvangen is voor een PV omvormer met levensduur 12+ jaar wel erg kort.
Is het typenummer van jouw omvormer SExxK-RW0T0BxN4? Dan zal SolarEdge de omvormer tot einde 2029 zo nodig voorzien van security updates, zie https://knowledge-center....ducts-update-note-eng.pdf.

De SE17k met display is er in elk geval al sinds 2015. Vijf jaar vind ik zeker niet slecht (Apple hanteert bv. ook 5 jaar voor nieuwe iOS major releases). En voor security updates is het dus zelfs 14 jaar. Maar voor een dichtgetimmerd product als een SolarEdge omvormer zal denk ik niet snel een security update nodig zijn na afloop van de reguliere update periode.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 21-09-2024 10:29 ]

• Vaevictis_
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:27:
[...]

Is het typenummer van jouw omvormer SExxK-RW0T0BxN4? Dan zal SolarEdge de omvormer tot einde 2029 zo nodig voorzien van security updates, zie https://knowledge-center....ducts-update-note-eng.pdf.

De SE17k met display is er in elk geval al sinds 2015. Vijf jaar vind ik niet slecht. En voor security updates is het dus zelfs 14 jaar. Maar voor een dichtgetimmerd product als een SolarEdge omvormer zal denk ik niet snel een security update nodig zijn na afloop van de reguliere update periode.
Het ging me inderdaad om security updates.

Model: RSEJU-ROW-HP-10

@ZwarteIJsvogel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 18:14
@ZwarteIJsvogel
De nieuwe generatie batterij die voorgesteld is geworden , zal vermoedelijk beschikbaar worden Q4 van 2025. Deze is een hoge spanning batterij en kan worden aangesloten op de 3 fasige home wave omvormer ,. Met werkspanning 750 volt.
Deze nieuwe batterij zou kunnen werken op 400V of 750V of het worden 2 uitvoeringen.
En zou de bestaande huishoudelijke batterijen vervangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 09:13

krouwen

Hardware Enthusiast

Behoorlijke upgrade gedaan hier. Veel pannelen erbij, oude omvormer naar de schuur met een noord-zuid opstelling 2 x 8 panelen.

Huis panelen bijgelegd met een nieuwe homehub omvormer i.c.m. twee batterijen van SolarEdge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIi4TIB_a6RPyzU-rH5V57QGd8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nfz3tpVxU2Ec4FzzxFZkjV6.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe omvormer en 2x 4,6 KWH batterijen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0j_INT5g_Dn3WH6TvfIS__fR-9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBRSOKrEvBHcIpO9qUXsce7X.jpg?f=fotoalbum_large

Oude omvormer 5kSE in de schuur nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyBy5Gz6xsVYb08-_qh0QcZcp0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfojRdp0b7Zg9Kl3ALIZgQBK.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie nieuwe overzichten in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGdvC3dIab3zztuj174cz52Utwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTuXbTUilywkoewlNxhZX7An.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNOU71Nrsso3NcXhyCXJWfzjI0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDDzM74g9aLy2Pe3BGyJz8XK.jpg?f=fotoalbum_large

Eergisteravond per ongeluk de airco en PC laten aanstaan, dus de batterij bijna leeg, vanochtend zat er nog 42% in op zijn leegst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9FD0KzxiiEfnJFmk9CyvcQZBTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxGjgJNyIO7PY9TGuYWXvNpz.jpg?f=fotoalbum_large

Niet alle panelen zitten dus op de batterij, maar dat lijkt allemaal automatisch goed te werken. Er zit een inline energy meter in de meterkast.

Lijkt dus fantastisch te werken. 1 oktober gaat abonnement van Zonneplan in met dynamisch contract. In de app nu ingesteld dat die automatisch afschakeld bij negatieve prijzen, nog in het Dynamische energie prijzen topic gevraagd of dit nu wel precies goed ingesteld staat.

Nu de grote vraag of die daadwerkelijk helemaal afschakeld bij negatieve energie prijzen of dat die zo intelligent is om wel de batterij eerst op te laden met de maximale laadstroom en de overproductie dan alsnog terug te regelen?

Ben heel benieuwd de aankomende maanden hoe het gaat en ook of er voldoende productie is om de winter helemaal te dekken. Nu in de zomer veel te veel over natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door krouwen op 21-09-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 23:23
krouwen schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:11:
Behoorlijke upgrade gedaan hier. Veel pannelen erbij, oude omvormer naar de schuur met een noord-zuid opstelling 2 x 8 panelen.

Huis panelen bijgelegd met een nieuwe homehub omvormer i.c.m. twee batterijen van SolarEdge.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eergisteravond per ongeluk de airco en PC laten aanstaan, dus de batterij bijna leeg, vanochtend zat er nog 42% in op zijn leegst.
[Afbeelding]

Niet alle panelen zitten dus op de batterij, maar dat lijkt allemaal automatisch goed te werken. Er zit een inline energy meter in de meterkast.

Lijkt dus fantastisch te werken. 1 oktober gaat abonnement van Zonneplan in met dynamisch contract. In de app nu ingesteld dat die automatisch afschakeld bij negatieve prijzen, nog in het Dynamische energie prijzen topic gevraagd of dit nu wel precies goed ingesteld staat.

Nu de grote vraag of die daadwerkelijk helemaal afschakeld bij negatieve energie prijzen of dat die zo intelligent is om wel de batterij eerst op te laden met de maximale laadstroom en de overproductie dan alsnog terug te regelen?

Ben heel benieuwd de aankomende maanden hoe het gaat en ook of er voldoende productie is om de winter helemaal te dekken. Nu in de zomer veel te veel over natuurlijk.
Mooi hoor! Hoeveel kWh accu heb je geplaatst?
Wil je bubble niet doorbreken maar de winter doorkomen op PV kun je wel uit je hoofd zetten…

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

THM0 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:08:
[...]

Mooi hoor! Hoeveel kWh accu heb je geplaatst?
Wil je bubble niet doorbreken maar de winter doorkomen op PV kun je wel uit je hoofd zetten…
2x 4,6 kwh batterijen.

De productie voorheen in de winter (maand Januari) was zo'n 14% van de zomer als ik terug kijk in de SolarEdge app. Verbuik per dag is nu ongeveer 12 kWh. De productie is vandaag bijna 60kWh, 14% daarvan is 8,5 kWh. Dan kom je toch (in een slechte maand als Januari) al een heel eind.

Ik denk dus dat alleen december en januari dan maanden zijn dat je het niet helemaal redt. Vanaf februari is er al genoeg weer als het goed is. Maargoed, we gaan het zien aankomend jaar.

[ Voor 47% gewijzigd door krouwen op 21-09-2024 18:57 ]

• janne_nl
Ik heb dezelfde hoeveelheid en daarnaast over een maand een dynamisch contract. Eens kijk wat me de winter aan stroom kost met EV en sauna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Ik vraag me het volgende af:

Als op een zonnige dag de dynamische prijzen heel laag zijn is het dan mogelijk om zowel te batterijen vol te laden, maar ook de auto op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Nog iets vreemds ontdekt.

Ik heb nu dus twee omvormers, een homehub omvormer die op de twee batterijen zit aangesloten en een losse 5kSE omvormer met eigen, 16 stuks, panelen.

Nu zie ik gisterochtend dat alle stroom eerst in de ochtend naar de batterijen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYFQgMmIzd0BlkyOc3hXRMV0Aq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga9yitkFmgSnFXekZVcyyrSk.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is dat nou mogelijk? De batterijen worden toch DC zijdig opgeladen? Of zal door de homehub omvormer en combi met de inline energy meter gekeken worden dat ook de 2e omvormer overproductie heeft en die stroom dan van de AC zijde omvormen naar de batterij?

Ik had verwacht dat er altijd een gedeelte van de stroom naar het net gaat omdat de 2e omvormer niet op de batterijen is aangesloten.

Iemand die dit weet? Ik kan het nergens vinden via een google search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:47
Ik denk dat de inline meter direct achter de hoofd aansluiting zit, ziet dan alle totaal opgewekte zonne stroom, en gaat dan eerst de stroom naar je eigen actuele verbruik verrekenen en de overige opgewekte stroom eerst de accu's vullen.
Tenmiste zoals ik het bij mijn eigen Solar Edge zie werken.
Ik zie trouwens in mijn overzicht twee totalen weergeven 1x de omvormer en de 2e is denk de inline meter zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Nog een tijd zitten zoeken en ik heb het toch kunnen vinden. Het is inderdaad ingebouwde functionaliteit van SolarEdge. Het heet AC-koppeling.

SolarEdge Home Hub Omvormer 3-fase – Ondersteunde gebruiksscenario's voor installaties met alleen opslag en back-up

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNjDS5OEeyeUxep4xEmUAl4meHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kMfquRBK1UptR1rkdqRYh0b5.png?f=fotoalbum_large

Dit is precies de situatie zoals nu bij ons thuis.

Deze functionaliteit had ik echt niet verwacht. Ik vind dit SolarEdge spul toch wel vrij geweldig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
krouwen schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:59:
Nog een tijd zitten zoeken en ik heb het toch kunnen vinden. Het is inderdaad ingebouwde functionaliteit van SolarEdge. Het heet AC-koppeling.

SolarEdge Home Hub Omvormer 3-fase – Ondersteunde gebruiksscenario's voor installaties met alleen opslag en back-up

[Afbeelding]

Deze functionaliteit had ik echt niet verwacht. Ik vind dit SolarEdge spul toch wel vrij geweldig allemaal.
Het is iets minder ingewikkeld dan het lijkt.

Met 1 omvormer zonder accu ben je gewend dat verbruik in huis vereffend wordt met PV opbrengst, en het overschot of tekort gaat naar of komt van het net. Dat is geen slim algoritme, dat is gewoon natuurkunde.

Met een accu moet de omvormer expliciet een vermogen aan de accu vragen of afgeven, die vereffening gaat niet vanzelf. De inline meter wordt gebruikt om te bepalen wat dat vermogen moet zijn, en of het opladen of ontladen is.
Als de inline meter vertelt dat er overschot van x watt is, dan zal de omvormer de accu gaan laden met evenzoveel watt. Waar dat overschot vandaan komt maakt niet uit. Als je een ander (niet SolarEdge) PV systeem had ipv je oude 3-fase omvormer zou je hetzelfde zien qua accu gedrag. Alleen wat minder mooi geïntegreerde grafieken.
Maar ‘kudos to physics’ dus. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
krouwen schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:46:

Hoe is dat nou mogelijk? De batterijen worden toch DC zijdig opgeladen? Of zal door de homehub omvormer en combi met de inline energy meter gekeken worden dat ook de 2e omvormer overproductie heeft en die stroom dan van de AC zijde omvormen naar de batterij?

Ik had verwacht dat er altijd een gedeelte van de stroom naar het net gaat omdat de 2e omvormer niet op de batterijen is aangesloten.

Iemand die dit weet? Ik kan het nergens vinden via een google search.
De batterij gaat laden als de meter export registreert. Geen unieke functie voor een batterij-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

jadjong schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:18:
[...]

De batterij gaat laden als de meter export registreert. Geen unieke functie voor een batterij-systeem.
Dat het kon (AC zijdig laden) wist ik wel omdat binnenkort ook functionaliteit komt dat je kunt laden met negatieve energieprijzen maar dat de homehub omvormer tegelijkertijd DC zijdig als AC zijdig de batterij kan laden had ik niet verwacht.

Wel grappig, dat betekent dat je dus theoretisch ook kan laden met iets anders dan zonnepanelen, bijvoorbeeld een dieselgenerator, windmolentje etc. zonder daarbij extra regelapparatuur nodig te hebben. Niet dat je dat zou willen.

[ Voor 19% gewijzigd door krouwen op 22-09-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
krouwen schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:42:
zonder daarbij extra regelapparatuur nodig te hebben.
Zodra je AC voedingsbronnen gaat koppelen heb je eigenlijk altijd externe regelapparatuur nodig om de wissel van wisselspanning te synchroniseren. Omvormers van zonnepanelen zijn hierop de uitzondering omdat die altijd als slave aan het net hangen, zij gaan pas 230V genereren als ze een andere 230V gevonden hebben om aan te koppelen. De dieselgenerator die jij aanhaalt moet in staat zijn om zichzelf te synchroniseren aan de wisselspanning van de netbeheerder, en dan nog moet je oppassen dat je niet met jouw dieselgenerator de hele wijk aan het voeden bent. In tegenstelling tot zonnepanelen, die netjes stoppen als ze hun maximale vermogen bereikt hebben, kan een generator het moeilijk krijgen als je 10kVa uit een 5kVa model probeert te halen. Ik zou daarom nooit een generator koppelen met een actief stroomnet.

Als je de dieselgenerator alleen aankoppelt wanneer de netspanning uitgevallen is moet je juist oppassen met zonnepanelen en hun omvormers omdat die gewend zijn hun stroom naar het net te exporteren. Alleen is de dieselgenerator nu het net geworden en die kan geen overtollige stroom omzetten in diesel. Helaasch. :+

Zolang alle AC apparaten zich als slave gedragen en het net is aanwezig om overtollige energie af te voeren dan is AC koppelen redelijk schadeloos, maar met meerdere bronnen die master kunnen zijn of bij een afgekoppeld net kan het spannend worden.

DC is iets veiliger omdat je daar simpel alle rode kabels en alle zwarte kabels bij elkaar kan knopen, maar ook daar moet je vermogen goed sturen om te voorkomen dat een DC windmolen jouw batterij tot 120% probeert vol te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

krouwen schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:59:

[Afbeelding]

Voor het scenario omvormer met alleen accu (dus zonder panelen) moet de Home Hub AC-DC omzetting kunnen doen. Daarover staat niets in de datasheet. Sterker nog, dat AC-kant wordt uitdrukkelijk als uitgang gepresenteerd. Nu vraag ik mij af: is de datasheet onvolledig of is de schrijver van het document waaruit het plaatje komt iets the enthousiast geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Solaredge One kan (met lage prijzen) de accu uit het net laden, dus AC-DC omzetting zal er zeker inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:47:
Solaredge One kan (met lage prijzen) de accu uit het net laden, dus AC-DC omzetting zal er zeker inzitten
Dat lees ik niet op de pagina over Optimalisatie negatieve tarieven. Daar lees ik wel:
Wanneer de productie wordt gestopt, zal je geïnstalleerde PV-systeem geen AC-stroom leveren aan je huis, maar elk DC-gekoppeld apparaat blijft werken. Een DC-gekoppelde batterij kan bijvoorbeeld opgeladen blijven worden, ook al produceert de omvormer geen AC-stroom meer.
Bij negatieve tarieven is het lonend om de omzetting van PV-stroom helemaal te stoppen en de accu uit het net op te laden. Maar dat staat er dus niet. Het opgeladen blijven worden van een DC-gekoppelde batterij gaat kennelijk door met stroom uit je panelen.

Als ik de marketing director van SolarEdge was, zou ik zo'n functie van de daken willen schreeuwen. Maar dat doen ze dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:20:
[...]

Dat lees ik niet op de pagina over Optimalisatie negatieve tarieven. Daar lees ik wel:

[...]

Bij negatieve tarieven is het lonend om de omzetting van PV-stroom helemaal te stoppen en de accu uit het net op te laden. Maar dat staat er dus niet. Het opgeladen blijven worden van een DC-gekoppelde batterij gaat kennelijk door met stroom uit je panelen.

Als ik de marketing director van SolarEdge was, zou ik zo'n functie van de daken willen schreeuwen. Maar dat doen ze dus niet.
Het werkt in ieder geval wel zo, of het nou in de folder staat of niet. Ook op een StorEdge omvormer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:20:
[...]

[...]

Negatieve tarief optimalisatie is ook maar een deel van wat Solaredge One kan doen.

Zie: https://www.solaredge.com/nl/solaredge-one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

THM0 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:04:
[...]

Het werkt in ieder geval wel zo, of het nou in de folder staat of niet. Ook op een StorEdge omvormer. :)
Klopt, want ik zie tot nu toe alle stroom in de ochtend, ook van die niet gekoppelde oude omvormer in de batterij verdwijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbG59LHN1pstbq7sLspK7g1Qoqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Zg9UQl8XLd1NzgKnF2GJroT.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt dan dus wel het nadeel van AC naar DC verlies, maar de stroom is dan toch over.

Je kunt ook heel mooi zien dat op een bepaald. moment er zo veel stroom is dat de batterijen niet sneller kunnen laden dan met 5 kW. Met één batterij is dat nog minder, vanaf 2 met 5 kW en daarna maakt het niet uit of je er nog meer aansluit. Althans, op 1 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:28
Je wilt ook wel dat het zo slim werkt, anders ben je er niets mee als je je verbruikers gespreid hebt over verschillende fases en maar op één fase stroom opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Naja, zo slim is het ook weer niet.

Hier nog steeds dat de SmartSwitch met instelling "Overtollige zonneenergie" op "aan" gaat terwijl het buiten donker is. Dat was eerder rond 23u-1.00 snachts, afgelopen maand is het rond 21u/22u. Het lijkt dus iets te zijn op een moment van x uur na zonsondergang. Overtollig wordt voor zover ik weet bepaald met de inline meter, dus ergens gaat er iets mis. Ik heb namelijk geen batterij of tarief optimalisatie.

Leverancier/installateur heb ik er al over gesproken, maar die had ook nog geen antwoord van solaredge.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPDnepnsG7IPT9CV9iJ8Ey-w3WI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wzqUdGClbF3vVtTBIYnolZ3F.png?f=fotoalbum_large

Plot ik de import/export erbij, dan zie je dat hij ook doodleuk de SmartGrid/SmartSwitch aan laat staan, ook al is er al lang geen 2kW overschot meer. Mijn insteling overtollig staat namelijk opi: 2,2kW voor minimaal 30 minuten. Hij staat gewoon aan/100% tot zonsondergang, dus zolang er nog een beetje productie is, ook al is het slechts 100W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjFZ6M6N--zAEcPrpFMx4pd43n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7dZQtxQFquty5oLcdwOxQoSp.png?f=fotoalbum_large

Ter info, de smartswitch stuurt de warmtepomp aan, door daar een DeltaT hoger te zetten, zodat mijn tapwatervat bijv 5 of 10C warmer is dan de basis instelling. Thermische batterij zeg maar. Maar zodra die hogere temp bereikt is, neemt de warmtepomp natuurlijk geen energie meer af.

[ Voor 35% gewijzigd door Get!em op 24-09-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:08
Wat een drama bij SolarEdge, omvormer SE6K (1 fase) vervangen door een SE10K (3-fase).
SE6K verkocht via marktplaats en we blijven hem in ons portaal zien.
De koper reageert niet meer via marktplaats dus we weten de nieuwe site ID niet en dat is volgens SolarEdge support nodig om hem uit ons portaal te halen.
Iemand nog tips? Zelf een dummy site aanmaken en hem daar maar inhangen?
Kennelijk vind de nieuwe koper het niet erg dat ie geen info kan zien via Web of App.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:53
Ronald schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

Stap 1: Vergeet SolarEdge voor 4 extra paneeltjes op een eigen oriëntatie.
Toch goed dat ik dit topic nog ben gaan volgen. Ik heb een SE3000H omvormer (de oorspronkelijke SE3000 is dit jaar stukgegaan en vervangen) met 10x 335Wp panelen op Zuid-Oost op een schuin dak. In mijn naiviteit dacht ik er twee panelen bij te leggen op het garagedak op Zuid-West (vrijwel plat, e.g. 10 graden). Maar dat gaat dus niet werken vanwege het tuinhuisje scenario... toch?

Dan blijft over om er 3 of 4 panelen bij te leggen op het schuine dak. Ik heb nu 10x P500 optimizers. Als ik kijk naar Meyers Burger 375-395Wp panelen, dan moet dat een S500 optimizer worden, want die is als enige compatibel met dat paneel en kan gecombineerd worden met P500. Alleen, dat krijg ik niet ontworpen in de SolarEdge designer, dus nu weet ik niet hoe ernstig de clipping is (d.w.z. is er nog extra opbrengst van het 4e paneel). Op de onderste 5 panelen van de bestaande opstelling heb ik langdurig schaduw van een ander hoekhuis.

De schatting in het plaatje is zonder clipping, en die gaat flink worden (maar met de huidige 10 panelen is clipping nog nooit gehaald). Het gaat mij om meer opbrengst in de ochtend en avond (om meer eigen verbruik te dekken), niet om een hogere piek midden om de dag. Kan iemand met de natte vinger zeggen of 3 of 4 panelen beter is? Dat 4e paneel links kost wel meer moeite om te plaatsen (want lastiger bereikbaar met de panelen die er al liggen).

Vanwege dakramen en schoorstenen is meer dan 4 panelen niet mogelijk; de extra panelen zouden linksboven (1x), rechtsboven (2x) en rechts (1x) zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keF9XAkLw27xeIMjD8XHrKjDqhI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mKkpPB8MTJi1quPzXzZARWiq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Domokoen op 25-09-2024 22:20 . Reden: iets meer detail ]

• Ronald
@Domokoen s500 voor de hele string gebruiken voor de simulatie, ook voor de panelen die op de p500 blijven.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 20:59
zie topicwarning

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 28-09-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
krouwen schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de afgelopen week bent gevaren qua zelfvoorzienend zijn met PV en accu?
Hier was het drama 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Drama niet helemaal, ik had alleen verwacht dat Solaredge gezien bet dynamisch tarief dat ik al ingesteld heb, de accu wat (meer) zou vullen op de goedkope momenten om de prijspieken door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Heeft iemand ervaring met een Solaredge systeem met accu en laadpaal (alles van Solaredge) in combinatie met slim laden van Tibber? Gisteravond geprobeert maar laden is niet gestart. Terwijl de Tibber app aangaf om 030 te starten en dat precies in een schema van Solaredge valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Op bovenstaande post die ik niet meer kan aanpassen, blijkbaar werkt slim laden pas lekker als je contract is ingegaan🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 16:54
thieske1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:27:
kabel is 2,5mm.

ik blijf verder zelf af van de installatie. dat is aan de installateur.
Hier is de installatie afgelopen weken aangepast. Er zijn nog 3 panelen(15 totaal 6,75kwp) bij gelegd. De Se3680h is vervangen voor een se5k-rwb korte string en de 1fase kabel van 2,5mm naar 3fase 4mm.
Sindsdien geen 0w dipjes of 253v uitvallen. Kosten wat moeite om de installateur mee te krijgen en uiteindelijk ook weer iets geld. Hebben allemaal iets ons verlies genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Fijn! En hopelijk is de installateur daar voortaan ook scherper op.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Uiteindelijk is dat een nette oplossing… en ja … de short string is een ernstig duur ding, dus dat het extra kost is niet eens zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
Super, hopelijk heeft de installateur zijn lesje geleerd.
En zoals Ronald aanhaalt de short string omvormer is duur.
En je hebt bij moeten betalen maar je hebt ook 3 panelen extra.
Als je ontwerp van begin zo had uitgezien was het ook duurder geweest, alleen spijtig dat de installateur het eerst niet juist heeft gedaan en je hebt moeten klagen om het opgelost te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 16:54
Ronald schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:32:
Uiteindelijk is dat een nette oplossing… en ja … de short string is een ernstig duur ding, dus dat het extra kost is niet eens zo erg.
Vond juist dat de meerprijs wel mee viel. was rond de 300 euro op de SE3680H. SE3680H waarschijnlijk te duur gekocht dan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
300 verschil met een stukje prijsdaling (vraag/aanbod + SE heeft de short string wat minder duur gemaakt) klinkt redelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 13:35
Ik heb een SE omvormer (monofase) met storedge en een modbus meter (3-fase)
Ik merk echter dat er een groot verschil zit tussen de metingen van de modbus-meter en homewizard p1.

Alles zit goed aangesloten, pijl richting het net, en de led's zijn rood bij export en groen bij import.

Nog iemand deze ervaring? Foutmarge is tussen de 15 en 20%

vb. Omvormer is 4000w, modbus meter: 4700w, p1: 3980w

[ Voor 4% gewijzigd door Pieterve op 07-10-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:09

pvg

Pieterve schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:58:
Ik heb een SE omvormer (monofase) met storedge en een modbus meter (3-fase)
Ik merk echter dat er een groot verschil zit tussen de metingen van de modbus-meter en homewizard p1.

Alles zit goed aangesloten, pijl richting het net, en de led's zijn rood bij export en groen bij import.

Nog iemand deze ervaring? Foutmarge is tussen de 15 en 20%

vb. Omvormer is 4000w, modbus meter: 4700w, p1: 3980w
Welke modbus meter? Als het de oude versie met transformator coils is, heb je mogelijk 1 of 2 coils verkeerd om zitten (je meet dan bijv 4kW teruglevering op 1 fase en het verbruik van de andere fase(s) ook als teruglevering)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Weet iemand het verschil tussen de solaredge inline meter en de Hager xem470?
Ik wil uit de kia ev3 welke bidrectioneel kan laden/ontladen aan je woning een laadpaal hangen zodat je dus stroom overdag in je auto kan laden en wanneer de zon niet schijnt de autoaccu leegtrekt (tot een ondergrens).

Hager heeft hier mooie spullen voor
Wittysolar laadstation met de xem470.
En solaredge ook, inline meter met bi lader.

Ik heb nu de se10k storedge.

Wat ik verder apart vind is dat de hager 2 utp poorten heeft waar je denk ik de lader aan kan koppelen en de inline meter heeft dat niet?

Kwa prijs zit hager net wat duurder dan solaredge.
Ik ben benieuwd wie hier meer van weet.

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterve
pvg schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Welke modbus meter? Als het de oude versie met transformator coils is, heb je mogelijk 1 of 2 coils verkeerd om zitten (je meet dan bijv 4kW teruglevering op 1 fase en het verbruik van de andere fase(s) ook als teruglevering)…
Inderdaad de oude met ct klemmen.
ze zitten (denk ik juist), fase 1 (met omvormer ) is led rood, en de andere 2 led groen.

maar ik ga alle ct klemmen eens nakijken.

[ Voor 38% gewijzigd door Pieterve op 10-10-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

joop81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:42:
Weet iemand het verschil tussen de solaredge inline meter en de Hager xem470?
Het zijn twee compleet verschillende dingen. De SolarEdge inline meter is een kWh-meter, de xem470 is volgens Hager een energy management controller. Beide functioneren alleen binnen het ecosysteem van het eigen merk.
Ik wil uit de kia ev3 welke bidrectioneel kan laden/ontladen aan je woning een laadpaal hangen zodat je dus stroom overdag in je auto kan laden en wanneer de zon niet schijnt de autoaccu leegtrekt (tot een ondergrens).
Voor zover mij bekend doet de EV3 alleen V2L. V2L is ongesynchroniseerd en mag je daarom nooit verbinden met het elektriciteitsnet (dat gaat keihard mis). Kia heeft voor de EV3 wel een "Pack EV Tech", maar ik vraag mij af of dat meer is dan een adapter om een load aan te kunnen sluiten op de Type2 socket.

Edit: voor V2G gerelateerde vragen is er het topic Over V2G; laden en ontladen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 08-10-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj.vollema
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-07 19:54
Beste forumleden,

Onlangs heb ik een Solaredge HD Wave SE 3680H overgenomen van mijn vriendin. De omvormer had 2 SD kaartje. 1 originele Solaredge kaart die aan de omvormer was vastgeplakt en een SD kaart van het installatiebureau welke in de omvormer was geplaatst.
Om het systeem te kunnen laten werken heb ik
6 Aiko 465 Wp zonnepanelen en 6 Solaredge S500 optimizers aangeschaft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xygAz_YdKaC6JzAklUoLaPiETw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TjThXWmnZsAod1EbG8Y8PQC.jpg?f=fotoalbum_large
Het systeem staat nu in een test opstelling en er doet zich een probleem voor waarover ik graag jullie mening/visie/oplossing zou willen horen.
Vac [V] = 230
Vdc[V] = 360.3
Pac[W] = 0.0
OPs_Ok = 0 !!!!
Zie foto van het display.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7ZxeBuyON5pBVjQYLAnIkMogKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAJQO8xzfIJybqKLklISt0gf.png?f=fotoalbum_large
Het pairingsproces van de optimizers verloop goed echter er worden geen optimizers gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_zh5oJcnCjnkIcjja-WZzftMF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdElppNpXR78AvjKcwSZbgTv.png?f=fotoalbum_large
Na het pairingsproces gaat de omvormer ook netjes naar het wakeup proces.
Nog wat schermbeelden die mogelijk van belang kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guhmtJVOqm5DKhZldAmqe3Y6wqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBkHlcwQBocVqGqjNbOf68Lk.png?f=fotoalbum_large
Moet ik updaten om de pairing tot stand te brengen ? Zag dat de nieuwste versie 3.2537 is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBsADxKpAg2nBQZMMOxCUE4B-7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/grO5Ffh7W9gfSjlMogWJtGBk.png?f=fotoalbum_large
Verbinding met internet lijkt OK.

Wat heb ik al geprobeerd.
1. elke optimizer doorgemeten – ze geven tussen de 0,94 en 0,96 Volt af op de multimeter.
De gehele string geeft tussen de 5,7 en 6,2 Volt af op de multimeter en op het display van de omvormer wanneer de DC kant is uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9-uCTE12qSgeDFBSSr9WEE_P0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T3hk6DrJgiKdKPnRHj2iNyxa.png?f=fotoalbum_large
2. de 6 optimizers in string geplaatst en deze laten pairen door de omvormer. Resultaat OPs_Ok = 0 !!!!
3. de helft van de optimizers in string geplaats en laten pairen door de omvormer. Resultaat OPs_Ok = 0 !!!!
4. met 1 optimizer laten pairen. Resultaat OPs_Ok = 0 !!!!
5. methode 2 , 3 en 4 laten doen met beide SD kaartjes. Gaf geen verschil.
Ik heb nog geen account voor de solaredge . Heb deze wel al aangevraagd als systeemeigenaar.
6. nieuwe kabels voor de string gemaakt en daarmee getest.

Graag hoor ik van jullie hoe mijn pairingsprobleem kan worden opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@jj.vollema 6 stuks s500 kunnen de stringspanning niet maken.

De ontwerp eis is 6x s500b (80V optimizers) of 8x s440/s500 (60V optimizers)

Dus die s500s zal je moeten ruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:29
jj.vollema schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:34:
Beste forumleden,

Onlangs heb ik een Solaredge HD Wave SE 3680H overgenomen van mijn vriendin. De omvormer had 2 SD kaartje. 1 originele Solaredge kaart die aan de omvormer was vastgeplakt en een SD kaart van het installatiebureau welke in de omvormer was geplaatst.
Om het systeem te kunnen laten werken heb ik
6 Aiko 465 Wp zonnepanelen en 6 Solaredge S500 optimizers aangeschaft.
[Afbeelding]
Het systeem staat nu in een test opstelling en er doet zich een probleem voor waarover ik graag jullie mening/visie/oplossing zou willen horen.
Vac [V] = 230
Vdc[V] = 360.3
Pac[W] = 0.0
OPs_Ok = 0 !!!!
Zie foto van het display.
[Afbeelding]
Het pairingsproces van de optimizers verloop goed echter er worden geen optimizers gevonden.
[Afbeelding]
Na het pairingsproces gaat de omvormer ook netjes naar het wakeup proces.
Nog wat schermbeelden die mogelijk van belang kunnen zijn.
[Afbeelding]
Moet ik updaten om de pairing tot stand te brengen ? Zag dat de nieuwste versie 3.2537 is.
[Afbeelding]
Verbinding met internet lijkt OK.

Wat heb ik al geprobeerd.
1. elke optimizer doorgemeten – ze geven tussen de 0,94 en 0,96 Volt af op de multimeter.
De gehele string geeft tussen de 5,7 en 6,2 Volt af op de multimeter en op het display van de omvormer wanneer de DC kant is uitgeschakeld.
[Afbeelding]
2. de 6 optimizers in string geplaatst en deze laten pairen door de omvormer. Resultaat OPs_Ok = 0 !!!!
3. de helft van de optimizers in string geplaats en laten pairen door de omvormer. Resultaat OPs_Ok = 0 !!!!
4. met 1 optimizer laten pairen. Resultaat OPs_Ok = 0 !!!!
5. methode 2 , 3 en 4 laten doen met beide SD kaartjes. Gaf geen verschil.
Ik heb nog geen account voor de solaredge . Heb deze wel al aangevraagd als systeemeigenaar.
6. nieuwe kabels voor de string gemaakt en daarmee getest.

Graag hoor ik van jullie hoe mijn pairingsprobleem kan worden opgelost.
Te weinig optimizers. Verder denk firmware update van je omvormer om de optimizers te herkennen. Had ik ook met mijn SE4000 en s440 optimizers.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj.vollema
Ronald schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:45:

Had zelf dat gevoel ook al na het lezen van de datasheet van Solaredge. Vdc moet zijn 380. Door de leverancier is mij verzekerd dat de HD Wave prima werkt met 6 panelen en 6 s500. Op de website adviseren ze de s500 zelfs en niet de s500b. Denk dat dit een omruiler gaat worden. 6 keer 80V is ruim voldoende dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj.vollema
Wimlem schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Te weinig optimizers. Verder denk firmware update van je omvormer om de optimizers te herkennen. Had ik ook met mijn SE4000 en s440 optimizers.
Ga morgen eerst de Firmware updaten.De 3680H is al weer een paar jaartjes oud en van voor het tijdperk s500.

Bednkt voor de reacties tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
jj.vollema schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:52:
[...]

Had zelf dat gevoel ook al na het lezen van de datasheet van Solaredge. Vdc moet zijn 380. Door de leverancier is mij verzekerd dat de HD Wave prima werkt met 6 panelen en 6 s500. Op de website adviseren ze de s500 zelfs en niet de s500b. Denk dat dit een omruiler gaat worden. 6 keer 80V is ruim voldoende dan.
Ik verschil van mening met SolarEdge: de minimum stringlengte geeft erg beperkt schaduw beheer. Maar het systeem zal werken… en dan ga ik uit van 1 dakvlak

De short string 3 fase werkt op 375V en die wil 9 of 8 afhankelijk van de 2 series optimizer… HD wave zal na firmware update 400V willen

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 09-10-2024 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@jj.vollema
Om voor solaredge een geldig ontwerp te hebben moet op de hdwave omvormer minimum 8 optimizers type S500 worden aangesloten in 1 string.
Bij type S500B moeten er minimaal 6 in 1string zitten.
Dus met 6 optimizers type S500 op een HD wave omvormer in 1 string krijg van solaredge designer nooit geen goedkeuring want is ongeldig design te weinig optimizers.
Bij de 3 fasige short string omvormer zijn de eisen nog erger S500 min 9stuks , de S500B min 8 stuks.
Wat je leverancier zegt slaat nergens op, solaredge zou dat nooit goedkeuren.
Zie laatste datablad van de solaredge, daarin staat hoeveel optimizers min en max op elk type omvormer je moet hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Browny op 09-10-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterve
Pieterve schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Inderdaad de oude met ct klemmen.
ze zitten (denk ik juist), fase 1 (met omvormer ) is led rood, en de andere 2 led groen.

maar ik ga alle ct klemmen eens nakijken.
---

Opgelost, onlangs had de installateur de omvormer met display geupgraded naar display + setapp.
Maar ze hadden de CT pluggen op het verkeerde amperage ingesteld. :(

Dus als iemand ook een verkeerd verbruik heeft: check de CT instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

THM0 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de afgelopen week bent gevaren qua zelfvoorzienend zijn met PV en accu?
Hier was het drama 😂
Het gaat wel goed. Wel merk ik dat als ik een avondje aan het gamen ben, mijn vrouw nog twee wasjes doet en de TV hele avond aanstaat de accu's in de ochtend wel op 0% staan. Dus mooiste zou zijn in de toekomst nog een keer 2 accu's erbij. Op een rustigere avond zit er in de ochtend nog 45% in de accu. Meer accu's zou wel fijn zijn, ook om bijvoorbeeld een hele bewolkte dag te kunnen overbruggen en altijd genoeg te hebben voor de ochtend ook.

Dit is oktober tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0BcgHtvTCZPyjV8wfbTITsOvBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbI4vMATCCFr1CCqoE3wSjdg.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is te zien dat de batterij net op de 0% komt aan het begin van de ochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5TYQuMjBNFhwVJ01BujMWFR-a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJf516kfmrGW5ZK1rAPWFc5x.jpg?f=fotoalbum_large

Nu sinds 1 oktober dynamisch contract en dat loopt wel lekker want de dure avondprijs is in ieder geval elke keer makkelijk te overbruggen met de accu's.

Hoe is het bij jou dan?

[ Voor 39% gewijzigd door krouwen op 10-10-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Mijn omvormer was dus kapoet. Ik was met de monteur aan het babbelen en zei dat ik SolarEdge zelf via Home Assisant uitlees en geen toegang tot internet geef. Hij zei vervolgens dat dat moet omdat anders de garantie vervalt... Iemand die dat kan bevestigen/ontkrachten?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tusk schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:13:
Mijn omvormer was dus kapoet. Ik was met de monteur aan het babbelen en zei dat ik SolarEdge zelf via Home Assisant uitlees en geen toegang tot internet geef. Hij zei vervolgens dat dat moet omdat anders de garantie vervalt... Iemand die dat kan bevestigen/ontkrachten?
Er staat niets over in de garantievoorwaarden en al helemaal niet in de wet. Wat mij betreft dus 'niet waar'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:05

Bravo

Second Best

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Er staat niets over in de garantievoorwaarden en al helemaal niet in de wet. Wat mij betreft dus 'niet waar'.
Echter kan de installateur dan niet meer op afstand een analyse doen wat er eventueel mis is. Ook krijgt hij dan geen meldingen dat de installatie niet goed functioneert als je er zelf niet naar kijkt.

Geen verplichting voor de garantie, maar mogelijk wel extra voorrijkosten/onderzoeksuren voor de installateur (die de garantie van SolarEdge niet dekt).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wurtel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09 15:25
Tusk schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:13:
Mijn omvormer was dus kapoet. Ik was met de monteur aan het babbelen en zei dat ik SolarEdge zelf via Home Assisant uitlees en geen toegang tot internet geef.
Het ene sluit het andere niet uit, toch?
Ik lees de omvormer ook zelf uit, en toch heeft de omvormer ook internet toegang.
Of heb je bewust internet toegang voor de SolarEdge omvormer geblokkeerd / onmogelijk gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

wurtel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Het ene sluit het andere niet uit, toch?
Ik lees de omvormer ook zelf uit, en toch heeft de omvormer ook internet toegang.
Of heb je bewust internet toegang voor de SolarEdge omvormer geblokkeerd / onmogelijk gemaakt?
Ja, uitgaand staat alles dicht. Kan alleen intern communiceren. Ook om firmware pushes tegen te gaan, want dat heeft al eens wat kapot gemaakt bij mij.

Om maar te zwijgen over mogelijke boefjes die jouw spulletjes kapot willen maken of gebruiken om andermans spulletjes te slopen nieuws: Onderzoek waarschuwt voor cyberkwetsbaarheid zonnestroominstallaties

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Firmware wordt niet automatisch verstuurt vanuit SE.

Alleen op initiatief van installateur (zo doe ik het zelf, mocht pas na module in academy) of Support zelf…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wurtel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09 15:25
Tusk schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Ja, uitgaand staat alles dicht. Kan alleen intern communiceren. Ook om firmware pushes tegen te gaan, want dat heeft al eens wat kapot gemaakt bij mij.
OK, dat kan ik begrijpen. Zelf accepteer ik wel de risico in deze.
Om maar te zwijgen over mogelijke boefjes die jouw spulletjes kapot willen maken of gebruiken om andermans spulletjes te slopen
Als alleen uitgaand verkeer mogelijk is, dan kunnen boefjes er niet bij. Er wordt melding gemaakt in dat bericht over zwakheden in de portals van de leverancier... SolarEdge is volgens mij een Israelisch bedrijf, en daar hebben ze wel verstand van cyber security, is mijn indruk.

Voor mij is de afweging dat ik de voordelen van comunicatie van dat ding belangrijker vind dan de risico die ik evt. loop. Maar uiteraard is dat voor iedereen z'n eigen afweging.
Het is mij nu i.i.g. duidelijk hoe het zit, in het oorspronkelijke bericht leek het alsof doordat je met Home Assistant de omvormer uitleest, dat _daarom_ de communicatie niet mogelijk was, en dat vond ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Ik draai nu 5 jaar een Goodwee3600 op 2 strings maar vanwege de plaatsing van dakkappellen gaan we deze 12 (310 wp panelen) laten verleggen naar meerdere oriëntaties, zowel plat op de dakkappellen voor en achter, als noord oost als zuid / zuid west schuin op de pannen.

Nu kreeg ik aangeboden in een offerte de 1 x SolarEdge SE3680HD wave met 12 x SolarEdge S500B Power Optimizer.

Is dat met een batterij te koppelen? Nu nog niet direct van plan maar zonde om bij wijze van straks weer een omvormer te moeten kopen. Zo niet, wat is een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@kaboom1555 de eerste zorg is veel oriëntaties en weinig panelen per oriëntatie… en dan nog eens dakkapellen …

daar heb ik in post 1 het nodige over beschreven…

Maak je je nu ook zorgen om iets anders dan de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, wat is de oriëntatie van de panelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Ronald schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:41:
@kaboom1555 de eerste zorg is veel oriëntaties en weinig panelen per oriëntatie… en dan nog eens dakkapellen …

daar heb ik in post 1 het nodige over beschreven…

Maak je je nu ook zorgen om iets anders dan de accu?
teacher schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:00:
Ja, wat is de oriëntatie van de panelen...
De startpost heb ik uiteraard gelezen maar het is mij te technisch om het te kunnen begrijpen.
Ik dacht juist dat SolarEdge goed was voor dit soort meerdere oriëntaties met schaduw etc.

Wij dachten aan dit: (was ook de basis van de offerte).

3 landscape voorzijde woning onder dakkapel
3 landscape voorzijde woning boven dakkapel
2 oost west op dak dakkapel voorzijde
3x oost plat op dak dakkapel achterzijde
1 landscape achterzijde woning boven dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-z7mchsdpFoZASs9WQ34g9_7zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mn3XOahkJ0pnYFvw08XvLbk6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
kaboom1555 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:09:

De startpost heb ik uiteraard gelezen maar het is mij te technisch om het te kunnen begrijpen.
Ik dacht juist dat SolarEdge goed was voor dit soort meerdere oriëntaties met schaduw etc.
Mits voldoende per oriëntatie.

Installateur heeft natuurlijk een ontwerp gemaakt van deze uitdagende ligging met solaredge designer en dat aan jouw gegeven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Hmm... alarm.

Minimaal 5 per richting.

En lees nog een keer de topicstart, en vooral de red-flags.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 11-10-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
teacher schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:37:
Hmm... alarm.

Minimaal 5 per richting.
Maak ik uit jullie reacties op dat ik beter niks te zoeken heb in het SolarEdge topic 🤡 of zou het alleen met SolarEdge kunnen met 6 voorzijde en 6 achterzijde , beide kanten verdeeld over 3 boven en 3 onder de dakkapel in landscape. Ben dan bang dat de dakkapel schaduw werpt op de onderste 3 en dan alsnog onder die 5 kom.
Enige juiste alternatief zijn dan micro omvormers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Daar zou ik in dit geval voor kiezen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

wurtel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

OK, dat kan ik begrijpen. Zelf accepteer ik wel de risico in deze.

[...]

Als alleen uitgaand verkeer mogelijk is, dan kunnen boefjes er niet bij.
Niet rechtstreeks. Maar er zijn twee andere routes die in aanmerking komen: via de monitoring & support infrastructuur van de leverancier (supply chain attack) of via een gecompromitteerd systeem in je eigen netwerk (stepping stone).
Er wordt melding gemaakt in dat bericht over zwakheden in de portals van de leverancier...
Helaas noemt het onderzoek niet man en paard. We weten dus niet van welke leveranciers apparaten en systemen zijn onderzocht, laat staan wie welke problemen heeft. Dat een SolarEdge omvormer bij de onzochte apparaten zit, is gezien de methode (steekproef) en het marktaandeel wel waarschijnlijk.
SolarEdge is volgens mij een Israelisch bedrijf, en daar hebben ze wel verstand van cyber security, is mijn indruk.
Daar kan ik maar deels in meegaan. Ik zou de algemene security awareness in het land niet als bewijs durven beschouwen dat het met de systemen van SolarEdge dus wel snor zit. Dat zou een gevaarlijke aanname zijn.

Wat SolarEdge in elk geval wel goed voor elkaar heeft, is dat firmware updates zijn voorzien van een digitale handtekening zodat je niet gemakkelijk malafide firmware kunt installeren om bv. een omvormer onderdeel te maken van een botnet.
Voor mij is de afweging dat ik de voordelen van comunicatie van dat ding belangrijker vind dan de risico die ik evt. loop. Maar uiteraard is dat voor iedereen z'n eigen afweging.
Zo zit ik ook in deze race. Maar ik ben wel bezig om mijn netwerkstructuur robuuster te maken tegen security issues met mijn omvormer. Deze zit straks in een DMZ zonder toegang naar mijn interne netwerk en met sterk beperkte toegang vanuit mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
kaboom1555 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:43:
Enige juiste alternatief zijn dan micro omvormers?
Er moet echt een heel nette tekening in designer zijn voor je met deze complexiteit ja kan zeggen tegen een SE systeem.

Let op: er is bestaat per definitie geen micro systeem met nuttige accu koppeling. Een Zeker bekend merk beweerd dat wel.
Zo erg is dat niet: de enige potentieel rendabele accu is een actief handelende accu als die van zonneplan… en ik twijfel voldoende dat ik hem niet al lang heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik vraag me wel af wat je zelf hebt aan een accu die vooral bedoeld is om op de onbalans markt te handelen.

Ik heb zelf een accu zoals gezegd en vanaf 21 oktober een dynamisch contract en dan zal Solaredge One samen met de panelen en de stroomprijs de kosten laag moeten houden.

De accu wordt vast biet terugverdiend, maar bijna 1000 euro terugleverkosten in 2 jaar ging me gewoon te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:14
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:07:
[...]
Zo zit ik ook in deze race. Maar ik ben wel bezig om mijn netwerkstructuur robuuster te maken tegen security issues met mijn omvormer. Deze zit straks in een DMZ zonder toegang naar mijn interne netwerk en met sterk beperkte toegang vanuit mijn netwerk.
Eh, DMZ (demilitarized zone) zet juist alles open naar het apparaat wat in de DMZ zit. Juiste weg is om de omvormer (en alles wat je niet zelf in beheer hebt) te plaatsen in een apart subnet wat middels vla afgescheiden is van normale netwerk. Doordat het apparaat nu in een eigen netwerk zit kun je de Firewall op de Router net zo dicht zetten als dat je wilt maar ik zou Updates zeker wel doorlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

edwin2021 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Eh, DMZ (demilitarized zone) zet juist alles open naar het apparaat wat in de DMZ zit.
Dit klinkt als wat AVM (FRITZ!Box) ooit ten onrechte als DMZ adverteerde (de exposed host feature).
Juiste weg is om de omvormer (en alles wat je niet zelf in beheer hebt) te plaatsen in een apart subnet wat middels vla afgescheiden is van normale netwerk.
Dat is precies wat in de netwerkwereld (jarenlang ook mijn wereld) normaliter met DMZ wordt bedoeld :)
Doordat het apparaat nu in een eigen netwerk zit kun je de Firewall op de Router net zo dicht zetten als dat je wilt maar ik zou Updates zeker wel doorlaten.
Firmware updates installeer ik zelf met SetApp.

Maar nu je deze opmerking maakt, vraag ik mij wel af hoe updates door een installateur verlopen. Worden die via de monitoring sessie gepusht of wordt via de monitoring sessie alleen de update afgetrapt en haalt de omvormer die zelf op? Die laatste mogelijkheid moet ik uiteraard wel open houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik wordt nog niet heel gelukkig van Solaredge One. Ik had verwacht dat met een accu, een dynamisch tarief en toch zonnepanelen, de accu in de nacht ietsie gevuld zou zijn als de tarieven veel lager zijn dan wanneer de zon langzaam opkomt en de accu nagenoeg leeg is.

Iemand anders hier ervaring mee?

Edit: dat gezegd hebbende, deed tie dat vandaag precies wel. Tijdens de laagste prijs de accu deels meeladen met de zon.🙈

[ Voor 17% gewijzigd door janne_nl op 16-10-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:14
Even praktische vraag. De partij die bij mij en een vriend een solaredge installatie heeft aangelegd is failliet sinds afgelopen week. Wat is nu de gang van zaken, waar moet ik op letten, wat moet ik regelen?
Ik dacht safe te zitten in zo'n geval met de stichting zonzeker maar heb zo'n vermoeden dat ik daarvoor de verkeerde (geen) keuze heb gemaakt waardoor er vermoedelijk (ben ik aan het navragen) alleen een basis versie is verstrekt. Die dekt dus niet na de installatie. Deels eigen fout, had beter moeten lezen. Maar ook fout verkoper die er even op had moeten wijzen dat er een klein bedrag bij komt als je volledige dekking wilt 😒

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:29
edwin2021 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:52:
Even praktische vraag. De partij die bij mij en een vriend een solaredge installatie heeft aangelegd is failliet sinds afgelopen week. Wat is nu de gang van zaken, waar moet ik op letten, wat moet ik regelen?
Ik dacht safe te zitten in zo'n geval met de stichting zonzeker maar heb zo'n vermoeden dat ik daarvoor de verkeerde (geen) keuze heb gemaakt waardoor er vermoedelijk (ben ik aan het navragen) alleen een basis versie is verstrekt. Die dekt dus niet na de installatie. Deels eigen fout, had beter moeten lezen. Maar ook fout verkoper die er even op had moeten wijzen dat er een klein bedrag bij komt als je volledige dekking wilt 😒
Hi,

Naast het feit dat het vervelend is om dingen te moeten regelen is er op zich niets ernstigs aan de hand.
Jij hebt je fabrieksgarantie.

Via https://www.solaredge.com/nl/vind-een-installateur kun je een nieuwe installateur vinden die jou kan helpen met eventuele service vragen. Mocht het niet lukken om een bereidwillige installateur te vinden dan kun je via SolarEdge toch hulp krijgen via een eventuele service partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 17:42
Info, vandaag een mail ontvangen van Solar Edge voor een actie van 400 euro korting op een thuis accu.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:01

Mrlten

Premium Deluxe Plus

JJmac schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:00:
Info, vandaag een mail ontvangen van Solar Edge voor een actie van 400 euro korting op een thuis accu.
Nee helaas, geen korting maar een 400 euro VVV bon:
Vraag tot 31 december uw thuisbatterij aan en ontvang VVV-tegoedbonnen ter waarde van €400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 17:42
Verrek, je hebt gelijk totaal overheen gelezen.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik moest ook een nieuwe omvormer en kreeg voor 1000euro vvv bonnen. Die zijn op internet best goed in te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Laatst online: 05-09 20:03
Ronald schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:01:
Firmware wordt niet automatisch verstuurt vanuit SE.

Alleen op initiatief van installateur (zo doe ik het zelf, mocht pas na module in academy) of Support zelf…
Toch wel blijkbaar! Is bij mij afgelopen zaterdag iig gebeurt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80457418#80457418

Nog nagevraagd bij mijn installateur, maar die waren het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj.vollema
Wimlem schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Even een update: SE heeft een firmware update gedaan. Nu werkt het pairen zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj.vollema
Ronald schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:45:

De S500 gaat het niet halen. Zie dat nu ook in designer. Keuze is nu de S500b of de S650b. Welke optimizer heeft jullie voorkeur?
Pagina: 1 ... 77 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.