Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jantje112 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:27:
Is dit niet tevens een aardlekautomaat? Als je een 30ma hebt, zal die er ook uit schieten.
Niet als de foutstroom minder dan 30 mA is.
De handleiding van mijn ABB wil 300ma..
300 mA is bij veel fabrikanten de algemene geen gezeur waarde omdat het mag. Wat feitelijk de minimum waarde is, is een open vraag (die bovendien door veroudering over 10 jaar mogelijk anders moet worden beantwoord dan nu).

Mijn SolarEdge SE4000H draait al bijna 5 jaar probleemloos achter een ABB aardlekautomaat (C20 30 mA type A). SolarEdge schrijft nochtans 100 mA tot 300 mA voor. Voor de SE17K is de minimum waarde 100 mA volgens de SolarEdge documentatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

_Uploader_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:35:
Details:
Solaredge S17K omvormer 3 fase
58 zonnepanelen met 36 in een andere orientatie.
Alamat: SEP rcm4 b20 3p+n, type A
3x25 A aansluiting
Voedingskabel: 4x1.5 mm, 9 meter lang.
Als ik dit lees krijg ik de kriebels. Bij deze wat aanvullingen op de opmerkingen die hier al zijn gemaakt.

B20 is zoals door anderen reeds opgemerkt te licht. Maar ook een B25 of C25 deugt eigenlijk niet. Je hoort een groep af te zekeren op minstens 125% van de maximaal te verwachten continue stroom. Dat zou hier dus minimaal 31A moeten zijn en dat is meer dan je hoofdzekering (en dus een no no). Voor een SE17K zou je eigenlijk een zwaardere aansluiting moeten hebben (wat een rib of twee uit je lijf is qua kosten).

Een SE17K kan op elke fase 25A leveren. Met de 25A uit het net kom je dan op een maximale invoeding van 50A per fase in je groepenkast. Als je 40A aardlekschakelaars in je groepenkast hebt, kunnen die in elk geval in theorie permanent overbelast worden zonder dat een automaat afschakelt. Heb je 63A aardlekschakelaars in je groepenkast, of is die geheel uitgevoerd met met aardlekautomaten, of is er een remautomaat geïnstalleerd? Dan is het OK. Anders ligt brandgevaar op de loer.

Dit beziende vraag ik mij af of de installateur misschien die B20 heeft geïnstalleerd om dit overbelastingsscenario te mitigeren. In elk geval is vervanging door een B25/C25 niet zomaar aan te raden zonder aanvullende maatregelen (als die niet al zijn genomen). Je komt mogelijk ook in de knoei met de warmteontwikkeling in je groepenkast.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:55
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Als ik dit lees krijg ik de kriebels. Bij deze wat aanvullingen op de opmerkingen die hier al zijn gemaakt.

B20 is zoals door anderen reeds opgemerkt te licht. Maar ook een B25 of C25 deugt eigenlijk niet. Je hoort een groep af te zekeren op minstens 125% van de maximaal te verwachten continue stroom. Dat zou hier dus minimaal 31A moeten zijn en dat is meer dan je hoofdzekering (en dus een no no). Voor een SE17K zou je eigenlijk een zwaardere aansluiting moeten hebben (wat een rib of twee uit je lijf is qua kosten).

Een SE17K kan op elke fase 25A leveren. Met de 25A uit het net kom je dan op een maximale invoeding van 50A per fase in je groepenkast. Als je 40A aardlekschakelaars in je groepenkast hebt, kunnen die in elk geval in theorie permanent overbelast worden zonder dat een automaat afschakelt. Heb je 63A aardlekschakelaars in je groepenkast, of is die geheel uitgevoerd met met aardlekautomaten, of is er een remautomaat geïnstalleerd? Dan is het OK. Anders ligt brandgevaar op de loer.

Dit beziende vraag ik mij af of de installateur misschien die B20 heeft geïnstalleerd om dit overbelastingsscenario te mitigeren. In elk geval is vervanging door een B25/C25 niet zomaar aan te raden zonder aanvullende maatregelen (als die niet al zijn genomen). Je komt mogelijk ook in de knoei met de warmteontwikkeling in je groepenkast.
Dank voor je uitgebreide reactie! In mijn aangemaakte topic kreeg ik te horen dat dit eigenlijk geen probleem zou moeten zijn wanneer er geen rekening gehouden werd met selectiviteit (hopelijk gebruik ik de de juiste bewoordingen) en kan in de praktijk een 17K op een 3x25A aangesloten worden.

Daar wel rekening mee houdende zou een verzwaring nodig zijn dat initeel zo'n 270 euro is en jaarlijks 1400 euro zou moeten kosten. Dat is zoals je aangaf een flinke kostenpost en het zou fijn zijn als dit niet nodig hoeft te zijn.

Qua brandgevaar. Ik heb de meterkast bekeken en de aardlekschakelaars zijn 40A en verder is het geheel (zo te zien met mijn bepertke kennis) volledig met automaten uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxk6gDMLVk5yyUTA8qauIJB_Mwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZUJQwlFzuERJVVhoDko67tB6.png?f=fotoalbum_large

Zou in dit geval de automaat vervangen door een Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 25A 300mA C-kar wel een optie kunnen zijn? Ook blijf ik het wel frappant vinden dat wij het probleem dit jaar tegenkomen en vorig jaar dit geen enkel probleem was en de automaat niet een keer uitschakelde. Is daar een verklaring voor te vinden? Want daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:26
_Uploader_ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! In mijn aangemaakte topic kreeg ik te horen dat dit eigenlijk geen probleem zou moeten zijn wanneer er geen rekening gehouden werd met selectiviteit (hopelijk gebruik ik de de juiste bewoordingen) en kan in de praktijk een 17K op een 3x25A aangesloten worden.

Daar wel rekening mee houdende zou een verzwaring nodig zijn dat initeel zo'n 270 euro is en jaarlijks 1400 euro zou moeten kosten. Dat is zoals je aangaf een flinke kostenpost en het zou fijn zijn als dit niet nodig hoeft te zijn.

Qua brandgevaar. Ik heb de meterkast bekeken en de aardlekschakelaars zijn 40A en verder is het geheel (zo te zien met mijn bepertke kennis) volledig met automaten uitgevoerd.
[Afbeelding]

Zou in dit geval de automaat vervangen door een Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 25A 300mA C-kar wel een optie kunnen zijn? Ook blijf ik het wel frappant vinden dat wij het probleem dit jaar tegenkomen en vorig jaar dit geen enkel probleem was en de automaat niet een keer uitschakelde. Is daar een verklaring voor te vinden? Want daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Je zult je bestaande aardlekschakelaars ook moeten aanpassen naar een hoger amperage. Er kan straks max 50A doorheen lopen (25A van je panelen en 25A van het net, en dan werken ze niet meer binnen specificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:36
@_Uploader_
Voor selectiviteit is geen veiligheids probleem, als je de 25 A zekering van de zonnepanelen zou uitvallen, kan de meter zekering mee uitvallen en dit willen ze met selectiviteit vermijden . Elektrisch geen probleem. Echter zoals aangegeven moet je opletten met de aardlekschakelaar dat daar geen te grote stroom doorgaat

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:20
Selectiviteit is er voor eenvoudiger diagnostiseren. Niet voor veiligheid.

En een kortsluiting van >200A hoort de 25A hoofdzekering er tegelijk uit te blazen met de 16A groepzekering. Selectiviteit gaat maar zo en zo ver. Bij automaten is de factor 1,6 zeker niet volledig selectief

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:22
Ik zou graag een paar panelen bijleggen. Huidige situatie:

Solar Edge SE4000H HD-Wave
6x Eurener MEPV 330 Ultra
6x Denim Mono 395
Solar Edge P500 Optimizers

Nu zou ik eigenlijk minstens 2000kwh erbij willen leggen. Maar past dit op de huidige omvormer?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
aschja schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:39:

6x Denim Mono 395

Nu zou ik eigenlijk minstens 2000kwh erbij willen leggen. Maar past dit op de huidige omvormer?
Als ik snel naar de spec kijk staat er : Maximaal DC-vermogen 8000W. Oftewel dat zou makkelijk kunnen. Hij gaat dan natuurlijk wel aftoppen.

Wel stuitend om te zien dat veel PV-boeren simpelweg de 4000 delen door de kWp van de panelen en dat als max geven 8)7

[removed]

• aschja
redwing schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Als ik snel naar de spec kijk staat er : Maximaal DC-vermogen 8000W. Oftewel dat zou makkelijk kunnen. Hij gaat dan natuurlijk wel aftoppen.

Wel stuitend om te zien dat veel PV-boeren simpelweg de 4000 delen door de kWp van de panelen en dat als max geven 8)7
Kan je uitleggen wat je met beide zinnen bedoelt? Als in aftoppen en het max geven verhaal?

[ Voor 4% gewijzigd door aschja op 22-08-2024 13:56 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
aschja schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:55:
[...]
Kan je uitleggen wat je met beide zinnen bedoelt? Als in aftoppen en het max geven verhaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZcoquxndzzGtRD-Hxx-UFKUH5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C6tivwOd2B0tTszmnUhDIihC.png?f=user_large

Volgens deze spec van de omvormer is het maximale DC-vermogen op de ingang (dus waar je zonnepanelen aan hangen) 8000W. Je hebt er nu 6*330 + 6*395=4350Wp aan hangen. Je hebt dan nog als ruimte over 8000-4350=3650W.

Wat ik veel partijen zie doen is echter het uitgangsvermogen delen door wat je panelen op kunnen leveren. Wat onzin is, omdat die 2 getallen weinig met elkaar te maken hebben (iig niet het maximaal aantal panelen bepaalt). En je zou verwachten dat de installateur toch de expert is, en dus niet met zulke berekeningen zou komen, of iig met de juiste onderbouwing.

En het aftoppen betekent dat als op een zonnige dag je panelen meer kunnen opleveren dan 4000W, alles boven de 4000W verdwijnt omdat je omvormer dan de beperking is. Maar aangezien je het meeste opwekt buiten die momenten maakt dat normaal gesproken weinig uit. Het verlies aan opwek is relatief klein en de winst die je krijgt omdat je meer opwekt als de zon juist lager staat of niet schijnt is een stuk groter. Het maakt het een stuk makkelijk om je eigen verbruik omhoog te laten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 22-08-2024 14:15 ]

[removed]

• Ronald
aschja schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:39:

6x Denim Mono 395

Nu hebben we een hele mooie topicstart met technische uitleg. Neem die ook echt door… solaredge is een lastig systeem.

Solaredge designer is de eindbaas des solaredge systeem ontwerpen. Simuleer je gewenste situatie en je hebt je antwoord.

Overigens zal je installateur zich in bochten wringen over garantie als je zelf aan de slag gaat en zal je de panelen ook door hen moeten laten intekenen om ze mooi in de app te krijgen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• aschja
redwing schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:05:
[...]
[Afbeelding]

Volgens deze spec van de omvormer is het maximale DC-vermogen op de ingang (dus waar je zonnepanelen aan hangen) 8000W. Je hebt er nu 6*330 + 6*395=4350Wp aan hangen. Je hebt dan nog als ruimte over 8000-4350=3650W.

Wat ik veel partijen zie doen is echter het uitgangsvermogen delen door wat je panelen op kunnen leveren. Wat onzin is, omdat die 2 getallen weinig met elkaar te maken hebben (iig niet het maximaal aantal panelen bepaalt). En je zou verwachten dat de installateur toch de expert is, en dus niet met zulke berekeningen zou komen, of iig met de juiste onderbouwing.

En het aftoppen betekent dat als op een zonnige dag je panelen meer kunnen opleveren dan 4000W, alles boven de 4000W verdwijnt omdat je omvormer dan de beperking is. Maar aangezien je het meeste opwekt buiten die momenten maakt dat normaal gesproken weinig uit. Het verlies aan opwek is relatief klein en de winst die je krijgt omdat je meer opwekt als de zon juist lager staat of niet schijnt is een stuk groter. Het maakt het een stuk makkelijk om je eigen verbruik omhoog te laten gaan.
Maar dan is dat laatste toch wel degelijk belangrijk. Als ik in mijn geschiedenis kijk zie ik regelmatig dagen die 3,5-4kW aantikken. Met name in een goed voorjaar. Als ik straks 2000w er ga bijleggen kom ik dus op 5650W. Wat betekent dat wanneer het wat minder weer is ik meer richting die 4000W kan kruipen. Maar bij goed weer nooit boven de 4000W ga komen. Dat is ook zonde. Ik ga mijn hele huis verduurzamen, dus wat extra centen voor een nieuwe omvormer is voor mij prima. Het is meer, waar ligt de grens.
Ronald schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Nu hebben we een hele mooie topicstart met technische uitleg. Neem die ook echt door… solaredge is een lastig systeem.

Solaredge designer is de eindbaas des solaredge systeem ontwerpen. Simuleer je gewenste situatie en je hebt je antwoord.

Overigens zal je installateur zich in bochten wringen over garantie als je zelf aan de slag gaat en zal je de panelen ook door hen moeten laten intekenen om ze mooi in de app te krijgen
Wanneer het op elektra aankomt, verander ik een soort analfabeet. Ik vind het zeer lastig te begrijpen. Helaas werkt SolarEdge designer niet voor me. Ik ga het denk ik ook niet zelf doen. Maar wil graag voorbereid zijn op een installateur die langs komt.

[ Voor 17% gewijzigd door aschja op 22-08-2024 14:26 ]

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:55
Dank jullie wel voor de reacties!

Ik begrijp dat de huidige installatie niet brandgevaarlijk is en wil graag begrijpen welke onderdelen het beste vervangen kunnen worden door welke onderdelen. Uiteraard ga ik dit niet zelf doen, maar wil wel meer weten hoe een groepenkast in elkaar zit en ook in zijn algemeenheid.

Is het een goed idee om alle aardlekschakelaars te vervangen of alleen diegene waar de omvormer op zit?
De prijzen van de onderdelen lopen nogal uiteen (bv Eaton of EMAT), welke merken zijn aan te raden? Eaton, Hagar, ABB?

Als ik mijn foto erbij pak van eerder en vanaf de zonnepanelen label naar links ga:

Huidig:
Aardlekautomaat: SEP rcm4 b20 3p+n, type A
Aardlekschakelaars:
E-tech EPR10 40A 4 polig, 1 stuks
E-tech EPR10 40A 2 polig, 3 stuks
Hoofdschakelaar: E-tech EPISO404 40A, 1 stuks

Nieuw:
Aardlekautomaat: Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 25A 300mA C-kar, 1 stuks
Aardlekschakelaars:
Eaton aardlekschakelaar 4-polig 63a 300mA type A, 1 stuks
Eaton aardlekschakelaar 2-polig 63a 300mA type A, 3 stuks
Hoofdschakelaar: Eaton hoofdschakelaar 4-polig 63A, 1 stuks

Klopt dit overzichtje zo?

De installateur van de meterkast was aangestuurd door de zonnepanelen boer die inmiddels failliet is. Ik zal even contact opnemen met de installateur om te kijken wat er mogelijk is en anders contact opnemen met een andere installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

[...]

Ook blijf ik het wel frappant vinden dat wij het probleem dit jaar tegenkomen en vorig jaar dit geen enkel probleem was en de automaat niet een keer uitschakelde. Is daar een verklaring voor te vinden? Want daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Dat je vorig jaar geen probleem had, is pure mazzel. Je kunt een installatieautomaat kortdurend behoorlijk overbelasten. Hoe groter de overbelasting, hoe korter. Een B20 of C20 kan bij 30A (150%) best pas na een uur (!!) uitschakelen. En dan moet de automaat niet tussentijds afkoelen doordat bv. een wolk voorbij trekt.

Doel van die 125% regel is dat de beveiliging nooit uitschakelt bij normaal bedrijf, ook niet als de omstandigheden niet optimaal zijn. Daarbij gaat het met name om een hoge temperatuur in de groepenkast. Als het daar echt heel warm wordt (richting 60 oC) kan een B20 er zomaar al bij langdurig 16 A uit gaan. Het omgekeerde van de regel is dat je een automaat niet langdurig wilt belasten op meer dan 80%. Bij een 3x25A aansluiting zou je daarom eigenlijk niet verder moeten gaan dan een 14kW omvormer.

Vroeger hoefde je bij een woonhuisinstallatie meestal niet echt na te denken over warmte in de groepenkast. Tegenwoordig (PV-installatie, EV-lader, elektrisch koken, bakken en braden, hete zomers) is het echt wel een dingetje. Het is nu meer living on the edge, met name doordat een zwaardere aansluiting idoot veel duurder is.

[ Voor 31% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 23-08-2024 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-06 12:23
[...]
Ik denk dat je geen C karakteristiek nodig hebt? Dat is voor opstartende motors enzo bedoeld, een omvormer heeft geen opstartpieken als het goed is.

Is toevallig de straatbekabeling verbeterd, of de wijkspanning verlaagd? Dat zou het kunnen verklaren, als je bijvoorbeeld vorig jaar met 250V werkte, dan wordt mijn vorige voorbeeldsom (375*58*0.70/250/3) = 20.3A en klapt de automaat niet. Maar zoals gezegd het hangt van veel factoren af dus het is gissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
_Uploader_ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:48:
Nieuw:
Aardlekautomaat: Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 25A 300mA C-kar, 1 stuks
Aardlekschakelaars:
Eaton aardlekschakelaar 4-polig 63a 300mA type A, 1 stuks
Eaton aardlekschakelaar 2-polig 63a 300mA type A, 3 stuks
Hoofdschakelaar: Eaton hoofdschakelaar 4-polig 63A, 1 stuks
In principe heb je geen nieuwe hoofdschakelaar nodig want of je trekt stroom uit het net, of je levert terug maar niet tegelijk.

Aardlekschakelaars voor gewone groepen (met stopcontacten) moeten altijd 30mA zijn. 300mA mag alleen voor vaste apparaten die dubbel geisoleerd zijn (plastic zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 18:22
Ik heb een SE2200H omvormer en vroeger kon ik hier de firmware van updaten met de setapp. Als ik nu probeer in te loggen dan krijg ik een melding dat ik geen geldige user meer ben.

Kan ik mijn account ergens aanpassen of hebben ze een strenger beleid inmiddels? Ik lees in dit topic dat ik een mail kan sturen voor een firmware update is dit mijn enige optie nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:05
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

thieske1 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:28:
Story continues... blijkbaar zit de omvormer ook steeds op 253v. Melding gemaakt bij netbeheerder en die geeft aan bij ons zit het probleem niet.

Slimme meter goed toegevoegd aan Home Assistant en verder onderzoek wijst uit dat alle 3 de fases in de slimme meter netjes onder 250v blijft.

Van de week komt de installateur langs, benieuwd wat zijn conclusie gaat zijn. Voor mij wel duidelijk dat er toch een 3fase omvormer had moeten komen of een dikkere kabel naar boven ipv 1 van 2,5mm van 15 meter.
Jouw aansluitkabel is voor 3680W te dun. Je spanningsverlies is nu ca. 1.4% (3.3V), waar maximaal 1% de norm is. Om daar onder te komen, heb je 4 mm2 nodig. Niet dat dat veel oplevert (ca. 1V meer marge), maar het kan genoeg zijn. Totdat de spanning op de invoerkabel weer verder oploopt, natuurlijk. De echte oplossing moet uiteindelijk van de netbeheerder komen en dat kan jaren duren.

Een andere mogelijkheid is het opgewekte vermogen beperken als de spanning oploopt om het spanningsverlies in de kabel te verminderen. Dat kan je installateur eenvoudig instellen via SetApp (of zelf als je een installateursaccount hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Jouw aansluitkabel is voor 3680W te dun. Je spanningsverlies is nu ca. 1.4% (3.3V), waar maximaal 1% de norm is. Om daar onder te komen, heb je 4 mm2 nodig. Niet dat dat veel oplevert (ca. 1V meer marge), maar het kan genoeg zijn. Totdat de spanning op de invoerkabel weer verder oploopt, natuurlijk. De echte oplossing moet uiteindelijk van de netbeheerder komen en dat kan jaren duren.

Een andere mogelijkheid is het opgewekte vermogen beperken als de spanning oploopt om het spanningsverlies in de kabel te verminderen. Dat kan je installateur eenvoudig instellen via SetApp (of zelf als je een installateursaccount hebt).
ja er blijkt wat onenigheid te zijn wat nu precies de norm is qua kabel dikte. de installateur zegt 5% en de rest die ik erover spreek 1%...

Die beperking heeft de installateur vorige week ingesteld, maar dat is voor mijn geen oplossing. ga niet 100% betalen voor een systeem dat 50% - 75% werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:34
thieske1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

ja er blijkt wat onenigheid te zijn wat nu precies de norm is qua kabel dikte. de installateur zegt 5% en de rest die ik erover spreek 1%...

Die beperking heeft de installateur vorige week ingesteld, maar dat is voor mijn geen oplossing. ga niet 100% betalen voor een systeem dat 50% - 75% werkt.
De NPR5310 adviseert met 1% te rekenen bij nieuwe installaties.

Hier een mooi artikel hierover: https://www.werkenmetnen1...-van-ongewenste-uitval-op

Ik vermoed dat de installateur hier zelf verwijst naar tabel 52.G.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:28
1-fase omvormer?
Vraag Stedin/Alliander/Enexis om je over te zetten op een andere fase.
Hier scheelt het meer dan 10v tussen fase 1 en 3.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Tijgerkracht schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

1-fase omvormer?
Vraag Stedin/Alliander/Enexis om je over te zetten op een andere fase.
Hier scheelt het meer dan 10v tussen fase 1 en 3.
dat lijkt hier mee te vallen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFPVLcTR2qidagTtRqKF2MFNuzM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QI6yfERKoZhqiCfWOjwg7gUI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Dat is nu, bewolkt? kijk even zodra je omvormer op 253 zit...
Hier heeft fase 1 's nachts een lager voltage dan 2 en 3, overdag precies andersom.
Ik vermoed bij mij in de wijk veel 1 fase omvormers op fase 1.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Tijgerkracht schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Dat is nu, bewolkt? kijk even zodra je omvormer op 253 zit...
Hier heeft fase 1 's nachts een lager voltage dan 2 en 3, overdag precies andersom.
Ik vermoed bij mij in de wijk veel 1 fase omvormers op fase 1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9De8ctbVwtF8PZrYX7LfzKgjEyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiAHXTS9viVfalfTRsvuYras.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yms035GIy9Th4vmJ_6mtYDf1sAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BjiXQzR4uyEvZrT3R9ltLTlE.png?f=fotoalbum_large

zit max 5v verschil tussen bij de pieken bij slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2GeuR8HKPmZV9ykNa1dLj0urfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b8q3oidl4k0DlArZgQI7azlF.png?f=fotoalbum_large
bij de omvormer zag het er gister zo uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
thieske1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

[Afbeelding]

zit max 5v verschil tussen bij de pieken bij slimme meter
Mijn slimme meter gister (nog via Domoticz)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6-wN4R7qV0d-6EcZ_ztgFNhbb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlxGVv5FZwW5Psc6mDPLCbHY.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zitten we vaak boven de 251...dus dan is 253 niet ver weg.
Met een beetje curtailment op de omvormer, vermogen naar 70%, blijft alles draaien...
Maar jij lijkt veel meer spanningsverschil te hebben tussen de slimme meter en je omvormer.
Hier 4mm² max 8 meter lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Tijgerkracht schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Mijn slimme meter gister (nog via Domoticz)[Afbeelding]

Daar zitten we vaak boven de 251...dus dan is 253 niet ver weg.
Met een beetje curtailment op de omvormer, vermogen naar 70%, blijft alles draaien...
Maar jij lijkt veel meer spanningsverschil te hebben tussen de slimme meter en je omvormer.
Hier 4mm² max 8 meter lengte.
Ja het spanningsverlies is vaak meer dan 5v en nu het curtailment is ingesteld op 248-250v bij de omvormer is het verlies van opwek alleen maar erger geworden lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

thieske1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Die 5% is dacht ik de norm voor het aansluiten van afnemers (bv. een kookplaat) zodat deze in vol bedrijf niet een te lage spanning krijgen. Solar is een andere verhaal (mede door de 253V limiet).
Begrijpelijk. Maar het kan financieel aantrekkelijker zijn dan een nieuwe kabel (laten) aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

thieske1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Ja het spanningsverlies is vaak meer dan 5v en nu het curtailment is ingesteld op 248-250v bij de omvormer is het verlies van opwek alleen maar erger geworden lijkt het.
Hoe heb je die "meer dan 5V" bepaald? Door de waardes van de meter en van de omvormer van elkaar af te trekken? Dan kan er zomaar een fout van een paar volt in zitten. Als het echt meer dan 5V is, dan zal de kabel ook langer zijn dan 15m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Hoe heb je die "meer dan 5V" bepaald? Door de waardes van de meter en van de omvormer van elkaar af te trekken? Dan kan er zomaar een fout van een paar volt in zitten. Als het echt meer dan 5V is, dan zal de kabel ook langer zijn dan 15m.
Ja dat heb ik door deze grafieken bepaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJL90RTMTcfdVXfJPd3frKP_IOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kIJhEEMQXKeogReHz3Hj4CuP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Er klopt ergens iets niet, je zou niet zoveel spanningsval moeten hebben. Naar verwachting ongeveer 3-3,5V, niet 8V: 3680/245*0.0175*15*2/2.5 = 3.15V. Er is ook nog wat verlies in de automaat, maar zou niet meer dan een halve volt moeten zijn.

Dus of de kabel maakt ergens niet goed contact (schroeven niet hard genoeg aangedraaid?). Of het is dunnere kabel, of de afstand is langer dan je denkt. Of de omvormer meet niet goed. Dit laatste lijkt het meest waarschijnlijk als ik hoor van de productiefout. Kun je zelf de spanning meten aan de omvormer kant? (op een veilige manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
thieske1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Heb je wel 4mm kabels en zit alles goed vastgeschroefd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
thieske1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:17:
[...]
Zo'n spanningsverlies moet je meten met dezelfde meter of je moet zeker weten dat allebei de kanten gekalibreerde meters zijn. Ik zou die omvormer niet zomaar vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

thieske1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Elke meting heeft nu een meetfout. Als de omvormer 1V teveel aangeeft en de meter 1V te weinig, dan is het verschil 2V groter dan in werkelijkheid. Daarbij komt dat slimme meters afronden op een hele volt (het cijfer achter de komma is altijd een nul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
kabel is 2,5mm.

ik blijf verder zelf af van de installatie. dat is aan de installateur.

[ Voor 73% gewijzigd door thieske1 op 26-08-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Elke meting heeft nu een meetfout. Als de omvormer 1V teveel aangeeft en de meter 1V te weinig, dan is het verschil 2V groter dan in werkelijkheid. Daarbij komt dat slimme meters afronden op een hele volt (het cijfer achter de komma is altijd een nul).
Dan heb je een oude slimme meter, hier op een tiende volt info uit de DSMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tijgerkracht schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Dan heb je een oude slimme meter, hier op een tiende volt info uit de DSMR5.5
offtopic:
Ik heb een Sagemcom T211, gecertificeerd in 2023 en geïnstalleerd in april dit jaar. Gloednieuw dus.

De laatste bij Netbeheer Nederland gepubliceerde DSMR P1 Companion Standard is v5.0.2. DSMR 5.5 bestaat bij mijn weten niet. Je bedoelt niet DSMR Reader 5.5? Mijn meter geeft de spanning ook weer met een cijfer achter de komma, maar dat is dus altijd een nul.

[ Voor 11% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 26-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

offtopic:
Ik heb een Sagemcom T211, gecertificeerd in 2023 en geïnstalleerd in april dit jaar. Gloednieuw dus.

De laatste bij Netbeheer Nederland gepubliceerde DSMR P1 Companion Standard is v5.0.2. DSMR 5.5 bestaat bij mijn weten niet. Je bedoelt niet DSMR Reader 5.5? Mijn meter geeft de spanning ook weer met een cijfer achter de komma, maar dat is dus altijd een nul.
Twee weken geleden nieuwe meters gekregen.
Kaifa, SMR5.5 staat er op de voorkant en levert netjes elke seconde op 1/10 volt info.

https://www.liander.nl/-/...g-kaifa-smr-5-5-ma105.pdf

Sterker de info van de gasmeter komt ook elke 5 minuten door en niet meer per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tijgerkracht schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Twee weken geleden nieuwe meters gekregen.
Kaifa, SMR5.5 staat er op de voorkant en levert netjes elke seconde op 1/10 volt info.

https://www.liander.nl/-/...g-kaifa-smr-5-5-ma105.pdf

Sterker de info van de gasmeter komt ook elke 5 minuten door en niet meer per uur.
Dank voor deze info!

[ Voor 10% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-08-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:52
Ik heb een vraag waar de Chat van Solar Edge me geen antwoord op kon geven.
Onze SE5K omvormer zit via ethernet op de switch.
Nu zit ik een beetje slecht in de poorten, dus soms disconnect ik de omvormer (de ethernet plug)

Als ik hem een dag later weer connect zijn de opwek-gegevens van de tijd dat hij niet verbonden was even later alsnog beschikbaar in de app.

De medewerker van SolarEdge vertelde dat de tijd dat de Omvormer de gegevens kan onthouden afhankelijk is van het aantal panelen dat gekoppeld is. En een week zou het waarschijnlijk altijd wel lukken...

Iemand hier betere informatie?

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@pms1 het antwoord van de medewerker is perfect. Hoe meer optimizers hoe meer data. Er is beperkte opslag.

Voor een tientje heb je een simpel switchje… waarom zou je het jezelf moeilijk maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:52
Ronald schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:56:
@pms1 het antwoord van de medewerker is perfect. Hoe meer optimizers hoe meer data. Er is beperkte opslag.

Voor een tientje heb je een simpel switchje… waarom zou je het jezelf moeilijk maken
Als jij met zo'n antwoord tevreden bent, prima!

Ik ontving net per e-mail (nav die chat) de formule om het echte antwoord te berekenen.
Blijkbaar zat het hem toch niet lekker dat het antwoord vaag was.
> Voor mij is dat na berekening 26 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNHeGzawoZis5eVRBDlbFhOhreo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwfRtef9cnccLwPk7XiosHQm.png?f=fotoalbum_large

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Mijn omvormer gebruikt in standby 5W. Is het iemand gelukt om dit te verminderen? Is toch 45kWh per jaar. Verder merk ik dat hij 's ochtends een half uur ofzo 20-50W uit het net trekt voordat hij echt stroom begint te produceren. Ik zag dit min of meer bevestigd in andere reacties, maar is hier ook iets aan te doen? Kan ik bijvoorbeeld een wakker-wordt vertraging instellen bijv, het lijkt alsof hij te vroeg wil beginnen terwijl er eigenlijk nog niet genoeg (zon)licht is. Het eerste half uur is die productie toch maar enkele Watts dat is niet de moeite.

NB: er zit een Wifi module op, ik heb op die plaats geen bekabeld Ethernet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

pms1 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:24:
Ik ontving net per e-mail (nav die chat) de formule om het echte antwoord te berekenen.
Blijkbaar zat het hem toch niet lekker dat het antwoord vaag was.
> Voor mij is dat na berekening 26 dagen.

[Afbeelding]
De berekening komt uit deze Technical Note: https://knowledge-center....device-data-tech-note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mdvmine schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:57:
Mijn omvormer gebruikt in standby 5W. Is het iemand gelukt om dit te verminderen? Is toch 45kWh per jaar.
Als jouw omvormer 24 uur per dag slaapt, dan lijkt mij ergens iets niet in orde :?

Maar even serieus. Bij b.v. een televisie heeft in standby mode alleen de elektronica die nodig is om het apparaat aan te zetten nog spanning. Daarmee kan een standby power van ca. 0,1 W worden gehaald. Bij een (SolarEdge) omvormer stopt weliswaar de productie (en vermoedelijk ook de bijbehorende besturingshardware), maar de communicatiehardware draait gewoon door. Dat had uiteraard anders gekund, maar dan zou de omvormer in de slaapstand niet meer via het netwerk bereikbaar zijn en kan er ook geen remote support worden gedaan als een omvormer niet meer wakker wil worden (er kwam hier laatst zo'n geval voorbij).

Als je van dat standby gebruik af wilt, zul je denk ik de spanning van de omvormer moeten halen (is mogelijk schadelijk als je dat dagelijks doet).
Verder merk ik dat hij 's ochtends een half uur ofzo 20-50W uit het net trekt voordat hij echt stroom begint te produceren. Ik zag dit min of meer bevestigd in andere reacties, maar is hier ook iets aan te doen? Kan ik bijvoorbeeld een wakker-wordt vertraging instellen bijv, het lijkt alsof hij te vroeg wil beginnen terwijl er eigenlijk nog niet genoeg (zon)licht is. Het eerste half uur is die productie toch maar enkele Watts dat is niet de moeite.
Je kunt voor zover ik weet geen vertraging instellen. Elke vaste vertragingswaarde zou ook een slag in de lucht zijn omdat door bewolking het opstartmoment sterk kan variëren. Ik zie in december en januari soms dagen waarop de productie 0 Wh is door dikke bewolking en de dag erna dik 10 kWh door een stralende winterzon. Je weet pas of er zinvol geproduceerd kan worden als je het probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:20:
[...]
Als jouw omvormer 24 uur per dag slaapt, dan lijkt mij ergens iets niet in orde :?
Haha ja als de zon op is moet hij wakker zijn uiteraard, dus dat is niet 24 uur per dag inderdaad. Maar in de wintermaanden wel een flink aantal uren elke dag.
Maar even serieus. Bij b.v. een televisie heeft in standby mode alleen de elektronica die nodig is om het apparaat aan te zetten nog spanning. Daarmee kan een standby power van ca. 0,1 W worden gehaald. Bij een (SolarEdge) omvormer stopt weliswaar de productie (en vermoedelijk ook de bijbehorende besturingshardware), maar de communicatiehardware draait gewoon door. Dat had uiteraard anders gekund, maar dan zou de omvormer in de slaapstand niet meer via het netwerk bereikbaar zijn en kan er ook geen remote support worden gedaan als een omvormer niet meer wakker wil worden (er kwam hier laatst zo'n geval voorbij).
Wordt support niet meestal tijdens werkuren gedaan? Dus als de zon op is, dan is hij in de normale operationele stand (of eventueel standby als de bewolking te dik is zoals je hieronder schrijft). En dus remote bereikbaar.
Je kunt voor zover ik weet geen vertraging instellen. Elke vaste vertragingswaarde zou ook een slag in de lucht zijn omdat door bewolking het opstartmoment sterk kan variëren. Ik zie in december en januari soms dagen waarop de productie 0 Wh is door dikke bewolking en de dag erna dik 10 kWh door een stralende winterzon. Je weet pas of er zinvol geproduceerd kan worden als je het probeert.
OK snap ik, mee eens. Maar ik stel me een soort 'deep sleep' voor van zonsondergang -/+X minuten tot zonsopgang -/+Y minuten waarmee in ieder geval zowel nachtverbruik als 's ochtends zonnig opstarten (best case scenario) zuinig verloopt. Misschien denk ik te simpel, maar dit lijkt mij voor de hand liggende feature. Voor mij heeft hij 's nachts geen nuttige functie en hoeft hij niet bereikbaar te zijn. Tegenwoordig alles in de cloud toch?! Dus de app haalt zijn dagverloop info van de servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mdvmine schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:32:
Wordt support niet meestal tijdens werkuren gedaan? Dus als de zon op is, dan is hij in de normale operationele stand (of eventueel standby als de bewolking te dik is zoals je hieronder schrijft). En dus remote bereikbaar.
Support wordt inderdaad tijdens werkuren gedaan. Vraag is dan wel wiens werkuren. Bij grote internationale bedrijven is het niet ongebruikelijk dat een specialist in een heel andere tijdzone een support case oppakt of desgevraagd naar het probleem kijkt vanuit zijn/haar expertise.
OK snap ik, mee eens. Maar ik stel me een soort 'deep sleep' voor van zonsondergang -/+X minuten tot zonsopgang -/+Y minuten waarmee in ieder geval zowel nachtverbruik als 's ochtends zonnig opstarten (best case scenario) zuinig verloopt. Misschien denk ik te simpel, maar dit lijkt mij voor de hand liggende feature. Voor mij heeft hij 's nachts geen nuttige functie en hoeft hij niet bereikbaar te zijn. Tegenwoordig alles in de cloud toch?! Dus de app haalt zijn dagverloop info van de servers.
Ik zou zeggen stel het eens voor bij SolarEdge. Maar ik denk dat ze zullen vinden dat de voordelen van zo'n feature niet opwegen tegen de nadelen. Hooguit zullen de marketeers er brood in zien.

Het eigen verbruik in sleep mode (night mode) is volgens de datasheet minder dan 2,5W. Om dat goed te meten heb je een precisiemeter voor (zeer) lage vermogens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:50:
Support wordt inderdaad tijdens werkuren gedaan. Vraag is dan wel wiens werkuren. Bij grote internationale bedrijven is het niet ongebruikelijk dat een specialist in een heel andere tijdzone een support case oppakt of desgevraagd naar het probleem kijkt vanuit zijn/haar expertise.
Indiërs vinden het prima om 's avonds tot 10 uur door te werken ;)
Ik zou zeggen stel het eens voor bij SolarEdge. Maar ik denk dat ze zullen vinden dat de voordelen van zo'n feature niet opwegen tegen de nadelen. Hooguit zullen de marketeers er brood in zien.
Mja zij hoeven die stroom niet te betalen. Het zou mooi zijn als ze aan de Europese norm voor huishoudelijke apparaten zouden voldoen die in standby max 0,5W mogen verbruiken.
Het eigen verbruik in sleep mode (night mode) is volgens de datasheet minder dan 2,5W. Om dat goed te meten heb je een precisiemeter voor (zeer) lage vermogens nodig.
Ik meet dus 5W ongeveer mbv de slimme meter. (verschil omvormer aan en uit). Ik denk die 2,5W is zonder Wifi? Dat zou betekenen dat de wifi module ook 2W gebruikt, dat zou kunnen maar is ook aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mdvmine schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:09:
Ik meet dus 5W ongeveer mbv de slimme meter. (verschil omvormer aan en uit). Ik denk die 2,5W is zonder Wifi? Dat zou betekenen dat de wifi module ook 2W gebruikt, dat zou kunnen maar is ook aan de hoge kant.
2W voor de WiFi module zou inderdaad erg hoog zijn. Volgens de datasheet gebruikt deze module maximaal 1W (tijdens transmissie, dan is het stroomverbruik het hoogst; in rust zal het minder dan de helft zijn). Maar daar zit niet het grootste probleem. Kleine vermogens kun je met jouw meetmethode niet nauwkeurig meten. Daarvoor zijn nauwkeurigheid en resolutie van de slimme meter onvoldoende. Bij het meetpracticum tijdens mijn studie had ik er de handen van de assistent niet mee op elkaar gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-08-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:01:
[...]
Kleine vermogens kun je met jouw meetmethode niet nauwkeurig meten. Daarvoor zijn nauwkeurigheid en resolutie van de slimme meter onvoldoende. Bij het meetpracticum tijdens mijn studie had ik er de handen van de assistent niet mee op elkaar gekregen.
Toch is die methode heel reproduceerbaar met het in- en uitprikken van apparaten, en ik zie weinig ruis (<=1V). Pas als ook een PC of laptop aanstaat, is er meer ruis op actueel vermogen dus dan wordt het onbetrouwbaar. Ik gebruik de HomeWizard P1, en ook het 5 min gemiddelde bevestigt deze 5W verhoging. Uiteindelijk is je totale verbruik een optelsom van de gemeten waarden toch? dus dit moet wel nauwkeurig zijn anders heb je op jaarbasis gigantische afwijkingen. Of er is veel ruis, maar die zie ik dus niet.

Edit, de exacte nauwkeurigheid weet ik dus niet, maar een telefoonlader erbij is 5W meer gemeten bijv, dus als het afwijkt is het minder dan 20%. Maar we hebben het hier over 2,5W versus 5W, dat is een factor 2.

[ Voor 10% gewijzigd door mdvmine op 28-08-2024 15:21 ]

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 19:48
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

15 * 310 Wp + 4 * 490 Wp = 6610 Wp, en dat is meer dan het maximum DC-vermogen voor de SE4K (6000 Wp). Controleer met SolarEdge Designer of het misschien toch mag i.v.m. specifieke omstandigheden. Anders minder panelen erbij (2 kan in elk geval).
De plannen zijn een beetje veranderd. Ik ga er 4 580wp panelen opleggen met een S650B optimizer. Ik kom dan flink boven de max uit voor de SE4K. Daarom heb ik een 2de hands SE5K gekocht. Ook dan kom ik nog een beetje boven de max uit maar de SE Designer geeft geen foutmelding. Zelfs niet als ik er nog 4 van 400wp aankoppel niet. Maar dat heeft waarschijnlijk ook een stukje te maken dat ze een andere oriëntatie krijgen.

Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met het vervangen van de omvormer door een 2de hands exemplaar en het plaatsen van extra panelen? Mij is nog niet geheel duidelijk wat het stappenplan is om dit in de monitoring voor elkaar te krijgen.

Volgens Solaredge dient de verkopende partij schriftelijk afstand te doen van de omvormer en er akkoord mee te gaan dat de historische gegevens verdwijnen. Ik heb bij de verkoper meegekeken in de monitoring en daar was de historie nog zichtbaar. Ik ga er dan vanuit dat de omvormer nog op die site geregistreerd staat. Als ik dus mijn SE4K verkoop dan gaan dus ook de historische gegevens verloren. Dit moet toch anders kunnen?

Ergens las ik ook dat je een self-installer account moet hebben en de site dan van de installateur naar het self-installer account dient te om te zetten om zelf te kunnen intekenen. Maar het is vooral leuk om admin te zijn :)

Maar zoals eerder gevraagd. Als iemand een stappenplan heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Fred_Perry schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:47:
[...]

De plannen zijn een beetje veranderd. Ik ga er 4 580wp panelen opleggen met een S650B optimizer. Ik kom dan flink boven de max uit voor de SE4K. Daarom heb ik een 2de hands SE5K gekocht. Ook dan kom ik nog een beetje boven de max uit maar de SE Designer geeft geen foutmelding. Zelfs niet als ik er nog 4 van 400wp aankoppel niet. Maar dat heeft waarschijnlijk ook een stukje te maken dat ze een andere oriëntatie krijgen.
Je hebt nu een geldig elektrisch ontwerp. Maar configuraties met panelen op verschillende oriëntaties kunnen problematisch zijn ook als Designer geen foutmeldingen geeft. Hoe ziet het systeemverlies diagram er uit? Een opbrengst factor verlies van meer dan een paar tienden van een procent kan al een voorbode zijn van teleurstellende prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Wat is de oriëntatie?

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 30-08-2024 09:22 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:41:
[...]

Je hebt nu een geldig elektrisch ontwerp. Maar configuraties met panelen op verschillende oriëntaties kunnen problematisch zijn ook als Designer geen foutmeldingen geeft. Hoe ziet het systeemverlies diagram er uit? Een opbrengst factor verlies van meer dan een paar tienden van een procent kan al een voorbode zijn van teleurstellende prestaties.
Ja ligt er aan of het teleurstellend wordt. Als de opbrengst klopt zoals SE Designer het aangeeft leveren met de panelen 1700Kwh p/j op. Dat is precies genoeg om op het verschil op te vangen wat ik nu mis per jaar. In totaal ben ik 1017 euro kwijt om ze te leggen. Het wordt teleurstellend als het systeem begint te flippen, omdat ik ergens niet aan heb gedacht :)

Er komt overigens misschien nog een verbouwing aan met onder meer een dakkapel aan de achterkant. Met de. Vandaar dat ik alvast panelen op het zadeldak aan de achterkant heb ingetekend. Ook het schuine dakje op het plat dak komt misschien nog te vervallen door een Veluxraam. Maar ik heb wat liggen te spelen met de string. De panelen op de achterzijde van het zadeldak kunnen ook nog op de SE5K worden aangesloten volgens de designer. De opbrengst verlies factor gaat in dat geval van 2 naar 0,9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gz_NY6s0Us2PqloWoOf34dx7Qmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BuhUwulCyxeYobFNqihaFCV.jpg?f=fotoalbum_large
De plaatjes wijzen naar het noorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKa1h4HUUG7dfofdXLYLMqM5bhc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XkreVvxMSmTFCSUMofy6MUAW.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2GwrQussDXB7csP_2REnw6Cias=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQdKXM3Q1GKSyzyWKQ0tvk2M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Fred_Perry op 30-08-2024 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

2% opbrengst factor verlies is een bloedrode vlag. Geeft Designer daar geen waarschuwing voor? Als je het nog niet hebt gedaan: lees de opening post en probeer dan met name de casus Het tuinhuisje te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:17
mdvmine schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Toch is die methode heel reproduceerbaar met het in- en uitprikken van apparaten, en ik zie weinig ruis (<=1V). Pas als ook een PC of laptop aanstaat, is er meer ruis op actueel vermogen dus dan wordt het onbetrouwbaar. Ik gebruik de HomeWizard P1, en ook het 5 min gemiddelde bevestigt deze 5W verhoging. Uiteindelijk is je totale verbruik een optelsom van de gemeten waarden toch? dus dit moet wel nauwkeurig zijn anders heb je op jaarbasis gigantische afwijkingen. Of er is veel ruis, maar die zie ik dus niet.

Edit, de exacte nauwkeurigheid weet ik dus niet, maar een telefoonlader erbij is 5W meer gemeten bijv, dus als het afwijkt is het minder dan 20%. Maar we hebben het hier over 2,5W versus 5W, dat is een factor 2.
Ik heb voor elke SE omvormer een Homewizard meter zitten, die zitten net als jouw slimme meter ook rond de 5W (13-15 watt in totaal voor 3 SE omvormers). Geen wifi of andere comm modules, maar alle drie alleen op ethernet verbonden (wel met modbustcp actief). Status is ook de hele nacht netjes SLEEPING. Ik blijf het toch een hoog stand-by verbruik vinden, maar heb 't maar geaccepteerd. Een relais oid ervoor is de investering niet waard en mogelijk slecht voor de levensduur/garantie. De warmtepompen en div. andere apparatuur zijn nog erger qua stand-by verbruik, maar ook daar dezelfde afweging.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 30-08-2024 16:20 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Fred_Perry schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Ja ligt er aan of het teleurstellend wordt. Als de opbrengst klopt zoals SE Designer het aangeeft leveren met de panelen 1700Kwh p/j op. Dat is precies genoeg om op het verschil op te vangen wat ik nu mis per jaar. In totaal ben ik 1017 euro kwijt om ze te leggen. Het wordt teleurstellend als het systeem begint te flippen, omdat ik ergens niet aan heb gedacht :)

Er komt overigens misschien nog een verbouwing aan met onder meer een dakkapel aan de achterkant. Met de. Vandaar dat ik alvast panelen op het zadeldak aan de achterkant heb ingetekend. Ook het schuine dakje op het plat dak komt misschien nog te vervallen door een Veluxraam. Maar ik heb wat liggen te spelen met de string. De panelen op de achterzijde van het zadeldak kunnen ook nog op de SE5K worden aangesloten volgens de designer. De opbrengst verlies factor gaat in dat geval van 2 naar 0,9.

[Afbeelding]

[...]

De plaatjes wijzen naar het noorden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Het is me nu nog niet helemaal duidelijk wat er straks exact ligt, maar: Te weinig panelen aan een kant. :Y
Dit wordt een beetje huilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 15:10
mdvmine schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:57:
Mijn omvormer gebruikt in standby 5W. Is het iemand gelukt om dit te verminderen? Is toch 45kWh per jaar. Verder merk ik dat hij 's ochtends een half uur ofzo 20-50W uit het net trekt voordat hij echt stroom begint te produceren. Ik zag dit min of meer bevestigd in andere reacties, maar is hier ook iets aan te doen? Kan ik bijvoorbeeld een wakker-wordt vertraging instellen bijv, het lijkt alsof hij te vroeg wil beginnen terwijl er eigenlijk nog niet genoeg (zon)licht is. Het eerste half uur is die productie toch maar enkele Watts dat is niet de moeite.

NB: er zit een Wifi module op, ik heb op die plaats geen bekabeld Ethernet.
Ik heb een Eastron SDM630 Modbus meter voor mijn omvormer zitten. Deze lees is uit via Iungo. In de nacht meet ik daarmee een vermogen van 0 watt. Als het licht begint te worden, of als het donker wordt zie ik wel standby verbruik van rond de 8W.
Omdat de SDM630 verbruik en productie apart meet kan ik aflezen hoeveel het eigen verbruik van de omvormer is geweest terwijl er niet geproceerd werd. De stand is op dit moment 163,878 kWh. De meter is ruim 3 jaar in gebruik, stand productie is 34640 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 14:08

BIM

Nothing interesting

Onze 8 jaar oude SE3500 is vorige week met een hele harde knal geploft (om 7.15 in de ochtend bij het opstarten). De kap vloog er zelfs vanaf (heel fijn door een afvoerbuis heen, omdat de installateur hem nooit goed had vastgeschroefd). Nu had ik gehoopt dat mijn installateur dat direct zou hebben gezien, maar het blijkt dat ze in mei failliet zijn gegaan.
  1. Nu dacht ik zelf een case aan te maken bij Solaredge, maar die bleek niet opgepakt te worden omdat het e-mailadres van de installateur niet meer bestaat.
  2. Er was mij verteld dat je je tegenwoordig als zelf-installateur kunt aanmelden waardoor je via die route de garantie kunt af laten handelen (mijn electricien hangt hem wel op voor de zekerheid). Dus dat direct gedaan.
  3. Mijn site laten overzetten, wat ook al een week duurt omdat de case blijkbaar ook niet door komt (hetzelfde issue.. gelukkig werkt support wel mee).
Nu de vraag: heeft één van jullie ervaring met deze route van garantieafhandeling? Zoja, welke stappen moet ik ondernemen zodra de site in mijn beheer is?

Aanvullende informatie:
14 x AEG 290W panelen
14 x P350 Optimizers

Ik kan prima bewijzen dat hij het niet meer doet (Vishnay 1847 doet zijn werk niet meer). Echter durf ik hem niet meer aan te zetten (zodat ze hem uit kunnen lezen). Dat heb ik heel even gedaan omdat hij nog wel netwerkverkeer had na de klap, maar hij maakte vreemd "buzzend" geluid. De zekering in de meterkast heb ik dus ook maar uitgelaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt3q80UNSCcuAOGC9FSLs9dZeV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpx9OqReIIixSbDnlrUgXGEV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Fred_Perry schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:47:

Maar zoals eerder gevraagd. Als iemand een stappenplan heeft dan hoor ik het graag.
1700kWh uit 2320 Wp is met 730kWh/kWp gewoon knudde.

De 2% is het verlies ten opzichte van de gehele installatie. De gehele installatie is de bestaande 4,650kWp tegen iets van 950kWh/kWp = 4417kWh + 1700 = 6117 kWh. 2% daarvan is ruim 120kWh

Dus je pakt 120kWh/1700kWh = ruim 7% verlies op die 4 panelen.
En dat is in theorie. We zijn hier redelijk overtuigd dat de praktijk erger tot veel erger is.

Stap 1: Vergeet SolarEdge voor 4 extra paneeltjes op een eigen oriëntatie.

Stap 2: Haal 2 stuks APS DS3 en een ECU-B voor 4 panelen.

Stap 3: sluit de boel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:28:
Stap 2: Haal 2 stuks APS DS3 en een ECU-B voor 4 panelen.
Stap 2a: Hoop dat je buurman geen zendamateur is. Ik weet uit eigen ervaring dat dat APS spul behoorlijk kan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:23
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 06:55:
[...]

Stap 2a: Hoop dat je buurman geen zendamateur is. Ik weet uit eigen ervaring dat dat APS spul behoorlijk kan storen.
Verrassend, als er een CE keurmerk op zit zou dat toch niet kunnen? Kan het een exemplarische afwijking zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

edwin2021 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Verrassend, als er een CE keurmerk op zit zou dat toch niet kunnen?
Het zou inderdaad niet moeten kunnen. Maar CE is een systeem waarbij de slager zijn eigen vlees keurt en slecht (of zelfs creatief) testen is van alle tijden. Auditors kijken alleen naar het dossier.

Het niet voldoen aan toepasselijke regelgeving en toch het CE keurmerk voeren overkomt ook grotere namen. Een paar jaar geleden moest SolarEdge een aantal optimizers van de markt halen omdat ze niet voldeden aan de EMC-richtlijnen (waaronder de P300 die hier op het dak ligt).
Kan het een exemplarische afwijking zijn geweest?
Niet waarschijnlijk (alle vijf hadden het probleem). De leverancier heeft nog ontstoorsetjes geplaatst (die bestonden kennelijk met een reden), maar dat loste het probleem niet op.

In het onderhavige geval was de eigenaar van de APS installatie tevens de zendamateur zodat er geen burenruzie van kwam. Ik heb uiteindelijk voor hem een python scriptje gemaakt om de omvormers via modbus aan en uit te kunnen zetten met een muisklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:00:
2% opbrengst factor verlies is een bloedrode vlag. Geeft Designer daar geen waarschuwing voor? Als je het nog niet hebt gedaan: lees de opening post en probeer dan met name de casus Het tuinhuisje te begrijpen.
De casus van het tuinhuisje heeft me inderdaad geholpen met het begrijpen waarom te weinig panelen aan 1 kant een negatief effect heeft op de gehele installatie. Dank voor de tip!

De designer geeft wel een reëel beeld van de te verwachten opbrengst? Zonder de extra 4 panelen klopt het namelijk akelig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Fred_Perry schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:35:
De casus van het tuinhuisje heeft me inderdaad geholpen met het begrijpen waarom te weinig panelen aan 1 kant een negatief effect heeft op de gehele installatie. Dank voor de tip!
SolarEdge is een mooi systeem met zeer goede prestaties in geval van wisselende schaduwval (mits je genoeg beschenen panelen overhoudt), maar het is niet geschikt voor alle situaties.
De designer geeft wel een reëel beeld van de te verwachten opbrengst? Zonder de extra 4 panelen klopt het namelijk akelig goed.
Designer is onmisbaar gereedschap bij het ontwerpen van SolarEdge installaties en de uitkomsten zijn behoorlijk goed. Maar Designer geeft weinig of geen inzicht in sommige probleemsituaties. Harde overtredingen van de ontwerpregels worden gesignaleerd, maar dat zoals bv. in jouw geval sommige panelen slecht presteren (@Ronald rekende het al voor) blijft helaas gemakkelijk onder de radar. Het zou mooi zijn als Designer ook in staat zou zijn om dit soort pijnpunten in ontwerpen te signaleren.

Micro-omvormers zijn heel geschikt voor jouw 4 extra panelen. Ik ben zoals je hebt gemerkt geen fan van APS, maar iets als Enphase is uiteraard een stuk duurder. Ik zou ook eens kijken naar een SolarEdge SE1500M of SE2000M voor je 4 panelen.

Bij de 2+5 toekomstige panelen ga je uiteraard dezelfde discussie krijgen. Ik weet niet op welke termijn die er gaan komen. Als dat op relatief korte termijn is, zou ik een totaalplan maken voor de 4+2+5 i.p.v. nu investeren in een kleine installatie met 4 panelen. In zo'n plan zou je de 4 panelen allemaal op west kunnen leggen (i.p.v. oost-west als daar tenminste de ruimte voor is) en er één omvormer voor gebruiken. Goed plannen kan je veel geld besparen.

Vraag: Designer geeft kennelijk een waarschuwing bij je ontwerp. Wat is die waarschuwing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ZwarteIJsvogel opbrengstfactor verlies komt pas op 3% systeem. Zou eerder op paneel niveau moeten gebeuren.

Durf vrij stellig te zijn dat ze intern wel op paneel simuleren, anders kan je de optimizer verliezen incl factor niet berekenen.

Wordt nog erger dat de optimizer efficiëntie onder de 98% daalt bij hoge uitgaande spanning. Gemiddelde verlies boven de 2% bij tuinhuis casus

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 03-09-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:23:
Durf vrij stellig te zijn dat ze intern wel op paneel simuleren, anders kan je de optimizer verliezen incl factor niet berekenen.
Mee eens. In dat geval is het maar een kleine moeite om een tabel met de prestaties per paneel in het designer rapport op te nemen. Dan springen slecht presterende panelen er zo uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Smoke

Maverick Reploid

Tegenwoordig krijg je in de designer waarschuwingen per paneel inclusief percentage opbrengst van dat paneel ten opzichte van zijn potentieel indien de factor boven de 2% zit, zie ook dit documentje:

https://knowledge-center....-application-note-row.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:17:
[...]

SolarEdge is een mooi systeem met zeer goede prestaties in geval van wisselende schaduwval (mits je genoeg beschenen panelen overhoudt), maar het is niet geschikt voor alle situaties.

[...]

Designer is onmisbaar gereedschap bij het ontwerpen van SolarEdge installaties en de uitkomsten zijn behoorlijk goed. Maar Designer geeft weinig of geen inzicht in sommige probleemsituaties. Harde overtredingen van de ontwerpregels worden gesignaleerd, maar dat zoals bv. in jouw geval sommige panelen slecht presteren (@Ronald rekende het al voor) blijft helaas gemakkelijk onder de radar. Het zou mooi zijn als Designer ook in staat zou zijn om dit soort pijnpunten in ontwerpen te signaleren.

Micro-omvormers zijn heel geschikt voor jouw 4 extra panelen. Ik ben zoals je hebt gemerkt geen fan van APS, maar iets als Enphase is uiteraard een stuk duurder. Ik zou ook eens kijken naar een SolarEdge SE1500M of SE2000M voor je 4 panelen.

Bij de 2+5 toekomstige panelen ga je uiteraard dezelfde discussie krijgen. Ik weet niet op welke termijn die er gaan komen. Als dat op relatief korte termijn is, zou ik een totaalplan maken voor de 4+2+5 i.p.v. nu investeren in een kleine installatie met 4 panelen. In zo'n plan zou je de 4 panelen allemaal op west kunnen leggen (i.p.v. oost-west als daar tenminste de ruimte voor is) en er één omvormer voor gebruiken. Goed plannen kan je veel geld besparen.

Vraag: Designer geeft kennelijk een waarschuwing bij je ontwerp. Wat is die waarschuwing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh06GRgU7Opfx4mBmefee03T_fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n15YDNplkTl7ZlERcN3dzjVD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tqyOzCJsSs2hVD9dewAwChi_I0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D4Sxd7X4JRDK89uhLcsiklIG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat zijn stevige waarschuwingen. De waarschuwing voor de niet aangesloten toekomstige panelen kun je uiteraard negeren, maar de rest zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-06 18:52
goedendag,

een vraag over de 400 volt accu icm een se4000.
ik kan geen getal vinden wat een volle accu als continue stroom kan leveren.
ik lees wel dat het 5 kW kan ontladen maar is dit dan continue tov een home wizard die maar 800 watt kan.
want dat schiet dan niet op wanneer ik met een inducteplaat aan het koken ben, dan heb ik nog stroom van het net nodig. er werd wel gezegd dat, wanneer je een 4000 watt omvormer hebt, je 2000 wtt continue aan stroom uit de accu kan halen.

maar is dit ook zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Smoke

Maverick Reploid

De SE batterij kan continu op maximaal 5kW ontladen zoals vermeld in het datasheet, maar je bent hier beperkt door het AC-vermogen van je omvormer. Je zal dus maximaal op 4kW kunnen ontladen (Er van uitgaande dat je panelen op dat moment niks doen uiteraard)

https://knowledge-center....ry-400v-datasheet-eng.pdf

Onder het kopje "Continuous output power".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:50:
[...]

Dat zijn stevige waarschuwingen. De waarschuwing voor de niet aangesloten toekomstige panelen kun je uiteraard negeren, maar de rest zeker niet.
De waarschuwingen verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer er 3 stuks bijkomen op de westkant van het zadeldak. De bedoeling is dat er volgend jaar minimaal 5 bijkomen als de dakkapel klaar is.

Hoe ziet het er dan uit volgens jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhe3cx8TvaZFOQ0rNMLonBWzFN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53AVf7ewhIIxhFJGu9MQXUwP.jpg?f=fotoalbum_large

En dan een beetje vooruitlopend op de zaken. Is het mogelijk om 2 strings (1x15 en 1x9 bijvoorbeeld) bijelkaar te laten komen en dan met een y connector op de omvormer in te pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
Ja normaal kan je zo de 2 strings aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Fred_Perry schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:38:
[...]

De waarschuwingen verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer er 3 stuks bijkomen op de westkant van het zadeldak. De bedoeling is dat er volgend jaar minimaal 5 bijkomen als de dakkapel klaar is.

Hoe ziet het er dan uit volgens jullie?

[Afbeelding]
De waarschuwingen zijn wel verdwenen, maar 0,9% Opbrengst factor verlies duidt nog steeds op een situatie die nader onderzoek vereist.

De Prestatie-Index van je ontwerp is 826 kWh/kWp. Dat is pover (bij mij is het 1049 met 15 panelen op ZW), Wat wordt die Prestatie-Index als je simuleert met alleen de bestaande panelen op ZO? Dan kun je een inschatting maken van wat de nieuw panelen je (niet) opleveren. Een NW-ligging is uiteraard al verre van optimaal, maar het gebrek aan panelen op NW doet je steeds weer de das om.

Je zou eens kunnen kijken of de situatie verbetert als je de panelen 16 en 19 NW legt i.p.v. ZO, al zul je dan wel voldoende afstand tussen de rijen moeten houden om paneel-op-paneelschaduw te voorkomen.
En dan een beetje vooruitlopend op de zaken. Is het mogelijk om 2 strings (1x15 en 1x9 bijvoorbeeld) bijelkaar te laten komen en dan met een y connector op de omvormer in te pluggen?
Nee. Bij een SE4K/SE5K heb je met 80V optimizers minimaal 14 panelen in een string nodig voor een geldig elektrisch ontwerp. Als je twee strings wilt gebruiken, moet je meer panelen op NW leggen. Voor een goed werkend ontwerp met één string ook trouwens. Een Y-connector is met twee strings niet nodig: op een SE4K/SE5K kun je standaard twee strings aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Browny schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:03:
Ja normaal kan je zo de 2 strings aansluiten
Hier niet (te weinig panelen in string 2 voor SE4K/SE5K).

[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 06-09-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:16:
[...]

Hier niet (te weinig panelen in string 2 voor SE4K/SE5K).
@Fred_Perry zou er goed aan doen gedachte spinsels even in designer te proberen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@ZwarteIJsvogel
Dat klopt bij se4 of 5 k is het aantal panelen te laag met 9 in een string , maar ik ging uit van se5000h.
Dus niet voor 3 fazige omvormer maar voor een 1 fasige omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
Ronald schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:01:
[...]

@Fred_Perry zou er goed aan doen gedachte spinsels even in designer te proberen ;-)
Ik heb wellicht niet de juiste terminologie gebruikt. Ik zag onderstaand plaatje bij SolarEdge op de site. Voor mij ziet dit er uit als 2 strings die op 1 string input van de omvormer gaan.

Het minimaal aantal optimizers per string is me inderdaad bekend :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFusJHCzfarircbmTMni0k81TIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1LE2FSJjSlJgdDZAYZYWFSRh.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Fred_Perry schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:12:
[...]

Ik heb wellicht niet de juiste terminologie gebruikt. Ik zag onderstaand plaatje bij SolarEdge op de site. Voor mij ziet dit er uit als 2 strings die op 1 string input van de omvormer gaan.

Het minimaal aantal optimizers per string is me inderdaad bekend :)

[Afbeelding]
Als je strings extern parallel aansluit met een Y-connector blijven het parallelle strings die elk aan de minimumlengte-eis moeten voldoen. Die twee paar MC4 ingangen zijn er om het parallel aansluiten van strings te vereenvoudigen. In de omvormer zijn de ingangen gewoon doorverbonden (feitelijk een ingebouwde Y-connector).

• dentim
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09-2024
Nick v D schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Hi,

De SE8K-RW0TEBEN4 is inderdaad niet geschikt om een batterij aan te koppelen.
Je kan de omvormer vervangen voor een RWS of RWB omvormer.
RWS = StorEdge® 3-fase omvormer
https://www.solaredge.com...inverter_datasheet-nl.pdf
RWB = SolarEdge Home Hub 3-fase omvormer
https://www.solaredge.com...e-backup-datasheet-nl.pdf

De RWS ondersteund:
SolarEdge Home Batterij 48V BAT-05K48M0B-01
LG Chem RESU3.3, RESU6.5, RESU10, RESU12, RESU13(2),
BYD Battery-Box LV 3.5, 7.0, 10.5, 14.0
BYD Battery-Box Premium LVS 4.0, 8.0, 12.0, 16.0, 20.0, 24.0

De RWB ondersteund (op dit moment enkel):
SolarEdge Home Batterij BAT-05K48

De RWS en RWB hebben een 48V gedeelte voor de batterij, ook wel DC/DC converter genoemd.
De SolarEdge Home Batterij BAT-05K48 werkt ook op die 48V en heeft geen "omvormer" ingebouwd.

Los van bovenstaande kun je inderdaad een "AC coupled" systeem toepassen, maar lever je wel wat rendement op omdat je PV overschot omgezet wordt van DC naar AC door de SolarEdge omvormer en weer van AC naar DC door het AC coupled systeem.

https://www.solaredge.com.../ac-coupled-vs-dc-coupled

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb opgeschreven.
Terminologie is soms verwarrend zijn.
Hoi allen,

Ik heb wat un-biased input nodig dat ik niet kon vinden online.

Bij een leverancier heb ik een RWS-omvormer besteld, maar "per vergissing" hebben ze een 200 euro duurdere RWB-omvormer geplaatst.

Volgens mij ga ik nooit de back-up-module installeren op de RWB, en ik lees dat de RWS met meerdere merken batterijen compatibel is. Is de RWS dan geen betere keus? Meer types batterij = meer concurrentie=goedkopere batterij?
De leverancier raadt dan weer af om een batterij te gebruiken die niet van SE is, ook al is ze op papier compatibel. "Ooit al problemen mee gehad".

Enig advies van de experts? De omvormer laten omwisselen of gewoon laten hangen mits oorsponkelijke prijs?
De RWS zou ook "sneller verouderd zijn door oudere software"
Alvast bedankt

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:16
Tsja, die backup module. Op mijn omvormer kan die ook. Momenteel nog niet laten plaatsen omdat te duur en nauwelijks net uitval.

Als in de toekomst echter om wat voor reden dan ook het net minder stabiel wordt, Gaat tie er wel komen. Dat wat dat betreft zou ik hem wel laten hangen.

De batterijen van andere merken, worden die ook op DC aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

dentim schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:07:
Bij een leverancier heb ik een RWS-omvormer besteld, maar "per vergissing" hebben ze een 200 euro duurdere RWB-omvormer geplaatst.
Ik neem aan dat je RWB48 bedoelt. Wat hier doorgaans met RWB wordt aangeduid is de 3-fase omvormer voor korte strings (feitelijk RWBTE). Het is niet netjes dat je leverancier zonder overleg een ander product heeft geleverd.
Volgens mij ga ik nooit de back-up-module installeren op de RWB, en ik lees dat de RWS met meerdere merken batterijen compatibel is. Is de RWS dan geen betere keus? Meer types batterij = meer concurrentie=goedkopere batterij?
In principe waar.
De leverancier raadt dan weer af om een batterij te gebruiken die niet van SE is, ook al is ze op papier compatibel. "Ooit al problemen mee gehad".
Ook in principe waar. Producten van dezelfde fabrikant werken vaak beter samen (zeker in de begintijd van een technologie). Maar ik heb hier ook al eens een probleem voorbij zien komen met een SolarEdge accu.

Accu's van andere merken worden door SolarEdge officieel ondersteund waardoor SolarEdge een verantwoordelijkheid heeft voor de goede werking van de combinatie.
Enig advies van de experts? De omvormer laten omwisselen of gewoon laten hangen mits oorsponkelijke prijs?
Moeilijke vraag. De RWS-modellen (StorEdge) staan al een tijdje niet meer als product genoemd op de SolarEdge website. Ik heb de stellige indruk dat de RWS-modellen op weg zijn naar de uitgang. Ik zou persoonlijk geen product willen dat feitelijk nu al verouderd is (behalve misschien met een leuke korting), zeker ook gezien de levensduur van een omvormer. Functioneel is de StorEdge opgevolgd door de Home Hub productlijn en accu's worden ook steeds goedkoper.
De RWS zou ook "sneller verouderd zijn door oudere software"
Vooralsnog niet waar. De laatste firmware voor de Home Hub (4.21.23) is ook beschikbaar voor de RWS. Hoe lang dat nog het geval zal zijn, staat in de sterren.

[ Voor 11% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 11-09-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sssr5lkIIKOMZUc3_FQRNPjRoSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeSoNpf56rdGLvcCYJ0AECdH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb maar 1 string, maar geeft Monitoring hier aan dat er 2 strings zijn? Tevens staan de 4 S650B optimizers nog als 'unknown' op de hoofdpagina, maar dat trekt zich schijnbaar nog recht las ik hier.

• janne_nl
Een vraagje. Hier gezocht en niet gevonden. Alleen dat ik de vraag al eens stelde. Sinds gisteren dan toch de slimme meter dus weer aan het kijken naar een dynamisch contract.

Wat ik echter nergens kan vinden (en wellicht loop ik te ver voor aan), hoe werkt Solaredge One samen met een systeem met panelen, een accu en een laadpaal als je een dynamisch contract hebt. Iemand ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik heb sinds 2018 de installatie van SolarEdge laten doen door Essent/Energiewacht en nu blijkt 1 van de optimizers defect.
Ik krijg te horen dat de kosten om deze onder garantie te laten vervangen behoorlijk hoog worden vanwege de voorrijkosten, uurtarief, opbouw steiger, 2 man op het dak etc) en dat ik daarom beter kan wachten tot er nog meer Optimizers kapot gaan. Wat ik nogal een opmerkelijke reactie vond.
Ik heb een plat dak trouwens, ze kunnen er eenvoudig op.

Ik heb voorgesteld dat ik hem ook zelf zou kunnen vervangen, want het is redelijk eenvoudig te doen, behalve dat ik ze nodig heb voor de registratie van de nieuwe Optimizer.
Daarop kreeg ik te horen, dat ik wel moet weten dat de garantie dan vervalt. Klopt dat allemaal?
Er zit 25 jaar garantie op de Optimizers en het is nog niet zo eenvoudig deze snel vervangen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
In principe krijgen installateurs sws een bijdrage vanuit solaredge zodra ze een garantieclaim afhandelen.
Los van solaredge:

Jij hebt garantie vanuit Essent/Energiewacht. Het idee van wettelijke garantie (die in NL erg ruim is) is dat defecten tijdens de te verwachte levensduur zonder teveel gedoe en zonder kosten opgelost worden voor de consument. Laat je dus niet afwimpelen; je hebt, als consument, de wet aan jouw zijde hierin.

Leesvoer: https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 16-09-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Precies, ik heb ook een keer een optimizer kapot gehad, dat heeft de installateur zonder problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Wie kan uitleggen waarom de SESTI S1 niet met een HD wave 1 fase omvormer kan werken?
Of zijn er mensen die wel deze configuratie gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@louwerens
Dat wordt bepaald door Solaredge zelf. De sesti 1 of 2 zijn voor niet HD wave omvormer, de sesti 4 is voor de HD wave omvormer.
Zie de datablad van de sesti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:14
Mike_123 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:27:
Ik heb sinds 2018 de installatie van SolarEdge laten doen door Essent/Energiewacht en nu blijkt 1 van de optimizers defect.
Ik krijg te horen dat de kosten om deze onder garantie te laten vervangen behoorlijk hoog worden vanwege de voorrijkosten, uurtarief, opbouw steiger, 2 man op het dak etc) en dat ik daarom beter kan wachten tot er nog meer Optimizers kapot gaan. Wat ik nogal een opmerkelijke reactie vond.
Ik heb een plat dak trouwens, ze kunnen er eenvoudig op.

Ik heb voorgesteld dat ik hem ook zelf zou kunnen vervangen, want het is redelijk eenvoudig te doen, behalve dat ik ze nodig heb voor de registratie van de nieuwe Optimizer.
Daarop kreeg ik te horen, dat ik wel moet weten dat de garantie dan vervalt. Klopt dat allemaal?
Er zit 25 jaar garantie op de Optimizers en het is nog niet zo eenvoudig deze snel vervangen te krijgen.
Bij mijn ouders was destijds een verkeerde combinatie van optimizers en panelen geleverd waardoor heel regelmatig een optimizer kapot ging. Na de 4e keer zijn onder garantie alle optimizers vervangen door een nieuwe versie van de optimizer, hiervoor moest het bedrijf met 2 man alle panelen eraf halen, nieuwe optimizers plaatsen en de panelen er weer op monteren. Inmiddels draait het nu al twee jaar als een zonnetje.

Alles onder garantie, zonder extra kosten. Ik zou je dus niet zo makkelijk laten afschepen en eisen dat deze vervangen wordt, ik weet echter natuurlijk niet welke garantievoorwaarden in jouw contract staan... Kan mij erg indenken dat een partij als Essent zich wel indekt tegen dit soort kosten... Zo gehaaid zijn ze wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Okay maar waarom wil ik weten!
Is het commercieel of technisch?
Browny schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:53:
@louwerens
Dat wordt bepaald door Solaredge zelf. De sesti 1 of 2 zijn voor niet HD wave omvormer, de sesti 4 is voor de HD wave omvormer.
Zie de datablad van de sesti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

louwerens schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:33:
Okay maar waarom wil ik weten!
Is het commercieel of technisch?

[...]
Ik vermoed een beetje van beide. Ik zie geen principiële reden waarom een SESTI-S1 niet met een 1-fase HD Wave omvormer werkend gemaakt zou kunnen worden. Maar omdat SESTI en omvormer via RS-485 met elkaar praten, moet de S1 worden ondersteund door de HD Wave firmware. Dat is kennelijk niet het geval (technisch). De benodigde functionaliteit programmeren zal commercieel niet interessant zijn geweest.

Daardoor zit je met de gebakken peren als je een non HD Wave omvormer om welke reden dan ook moet vervangen door een HD Wave model. Je S1 is dan alleen nog goed voor een plekje op Marktplaats. Als zo'n vervanging op basis van een garantieclaim is, zou SolarEdge eigenlijk ook een vervangende S4 moeten aanbieden. Dat je S1 waardeloos wordt, is immers het gevolg van keuzes van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Fred_Perry schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:15:
[Afbeelding]

Ik heb maar 1 string, maar geeft Monitoring hier aan dat er 2 strings zijn?
Vreemd. Zie je energieproductie op de nieuwe optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:36:
[...]

Vreemd. Zie je energieproductie op de nieuwe optimizers?
Wat er gepresenteerd wordt in de lay-out hoeft weinig te maken te hebben met de realiteit. Ik heb het bewust zo ingeregeld voor de 3 oriëntaties in mijn systeem.
Ik heb dus fysiek 1 string, maar in monitoring 3.

Monitoring per string is de som van de optimizers. Er is geen data daadwerkelijk op string niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:43:
Wat er gepresenteerd wordt in de lay-out hoeft weinig te maken te hebben met de realiteit. Ik heb het bewust zo ingeregeld voor de 3 oriëntaties in mijn systeem.
Ik heb dus fysiek 1 string, maar in monitoring 3.

Monitoring per string is de som van de optimizers. Er is geen data daadwerkelijk op string niveau.
Duidelijk. Ik snap ook waarom je dit zo hebt gedaan.

Even in een poging om het systeemgedrag te begrijpen: zet het monitoring portaal nieuw ontdekte optimizers altijd in string x.0 (x = omvormer) en moet je ze vervolgens zelf naar een andere logische string verplaatsen?
Kennelijk niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ZwarteIJsvogel ik heb te weinig praktijk ervaring wat de standaard toewijzing is bij nieuwe optimizers

• wurtel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-02 15:58
wurtel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:47:
[Solaredge energiemeter lijkt fout te meten]

[...]

Nou, ik heb het een dagje geconfigureerd gehad dat invoer onder was; dat was helemaal fout wat daar aan resultaten uit kwamen.

Het lijkt er dus op de de meter gewoon niet goed is. Ik zie ook dat die een oudere firmware versie heeft (1.0.33), SetApp wil 'm updaten naar 1.0.46 maar na 10 minuten mislukt dat.

Nu maar eens kijken of de installateur het kan oplossen.
Vandaag zou eindelijk mijn inline meter vervangen worden. (Probleem was dat in de app altijd 66% van de opbrengst zogenaamd zelf verbruikt werd, maakt niet uit hoeveel de opbrengst was...)

Monteur kijkt even hoe de meter is aangesloten... dat was dus fout. Die zat wel braaf na de hoofdschakelaar en de rest aangesloten, MAAR vanaf de hoofdschakelaar liep ook nog verbindingen naar de groepen. Feitelijk de inline meter overbrugd; bijzonder dat er toch wat gemeten werd.

Da's verholpen, nu lijken de getallen in de app eindelijk te kloppen. * wurtel is blij.
Pagina: 1 ... 76 ... 91 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.