Ik neem aan dat je RWB
48 bedoelt. Wat hier doorgaans met RWB wordt aangeduid is de 3-fase omvormer voor korte strings (feitelijk RWBTE). Het is niet netjes dat je leverancier zonder overleg een ander product heeft geleverd.
Volgens mij ga ik nooit de back-up-module installeren op de RWB, en ik lees dat de RWS met meerdere merken batterijen compatibel is. Is de RWS dan geen betere keus? Meer types batterij = meer concurrentie=goedkopere batterij?
In principe waar.
De leverancier raadt dan weer af om een batterij te gebruiken die niet van SE is, ook al is ze op papier compatibel. "Ooit al problemen mee gehad".
Ook in principe waar. Producten van dezelfde fabrikant werken vaak beter samen (zeker in de begintijd van een technologie). Maar ik heb hier ook al eens een probleem voorbij zien komen met een SolarEdge accu.
Accu's van andere merken worden door SolarEdge officieel ondersteund waardoor SolarEdge een verantwoordelijkheid heeft voor de goede werking van de combinatie.
Enig advies van de experts? De omvormer laten omwisselen of gewoon laten hangen mits oorsponkelijke prijs?
Moeilijke vraag. De RWS-modellen (StorEdge) staan al een tijdje niet meer als product genoemd op de SolarEdge website. Ik heb de stellige indruk dat de RWS-modellen op weg zijn naar de uitgang. Ik zou persoonlijk geen product willen dat feitelijk nu al verouderd is (behalve misschien met een leuke korting), zeker ook gezien de levensduur van een omvormer. Functioneel is de StorEdge opgevolgd door de Home Hub productlijn en accu's worden ook steeds goedkoper.
De RWS zou ook "sneller verouderd zijn door oudere software"
Vooralsnog niet waar. De laatste firmware voor de Home Hub (4.21.23) is ook beschikbaar voor de RWS. Hoe lang dat nog het geval zal zijn, staat in de sterren.
[
Voor 11% gewijzigd door
ZwarteIJsvogel op 11-09-2024 15:47
]