Daar lijkt het wel op jaWimlem schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:54:
[...]
Laat je P1 meter dan hetzelfde zien? Gaat je teruglevering dan ook uit?
/f/image/0yjuTslplJJ9d6cykqoKHDq3.png?f=fotoalbum_large)
Daar lijkt het wel op jaWimlem schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:54:
[...]
Laat je P1 meter dan hetzelfde zien? Gaat je teruglevering dan ook uit?
[ Voor 22% gewijzigd door Browny op 05-08-2024 20:46 ]
Het is al heel lang bekend dat de 3680 dit gedrag vertoont.
[ Voor 6% gewijzigd door Klik op 05-08-2024 22:00 ]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
[ Voor 9% gewijzigd door Browny op 05-08-2024 23:43 ]
Mijn systeem is ontworpen voor SE5K normaal, vandaar dat het origineel 20x p404 was, nu 8 vervangen met s500b vanwege paneelupgrade.lc8 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:31:
De optimisers lijken het meest efficient als ze downconversie doen (Buck ipv Boost). en ze gaan probleemloos naar 5v.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
- In principe "mag" een 5kW niet achter een 3x25A op 1-fase. Je hebt dan namelijk geen enkele selectiviteit meer tov je hoofdzekeringen. En als je het toch doet, moet je alsnog redelijk wat aan je meterkast verbouwen, dan zal je een 40A rem-automaat of zwaardere aardlek(ken) (63A ipv de gebruikelijke 40A exemplaren) moeten plaatsen voor de verbruikersgroepen op die fase. Er kan anders namelijk ~22 (uit de omvormer) + 25 (uit het net) = 47A richting je eindverbruikers lopen. En dan kan je HW-accu ook nog tegelijkertijd gaan ontladen, dus dan wordt het nog meer.mrenkema schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:02:
Ik wil mijn Solar Edge SE3500h vervangen door een SE5000h. De laatste is nagenoeg nieuw (half jaartje gedraaid). Er zitten 16 Qcells van 320 WP op de 3500, maar ik wil er nog 5 toevoegen, ook van 320 WP. (New old stock, passen bij de huidige panelen kwa look en feel).
Dus 5120 kWh max nu op een 3500h, gaat naar 6720 kWh max (21 panelen). (1 fase).
De panelen liggen op het westen en hebben allemaal een P370 optimizer. De 5 nieuwe krijgen dit ook.
T'is een 1 fase systeem, nu wel een paar keer 'overvoltage' gehad in mei.
Meterkast: 3 x25 aansluiting
Omvormer via 4 aderige grondkabel aangesloten (20 m)
Vragen:De reden van de uitbreiding is tweeërlei: 1. er komen 2 HomeWizard accu's aan en 2. ik kom voor 100% saldering 900 kWh 'te kort'. Ook het overvoltage zou met de accu's en met de SE5000h niet meer voor moeten komen?
- Kan ik zelf de omvormer vervangen, of heb ik een installateur nodig om de omvormer op te starten (initialiseren)? Hoop dat ie tijd heeft.
- De huidige 16 panelen zitten op 1 DC ingang. Het makkelijkste is de 5 nieuwe aan deze string te koppelen/door te verbinden. De omvormer heeft twee DC ingangen, beter de 5 nieuwe op een aparte ingang aan te sluiten?
Dank en groet, Marten
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 07-08-2024 16:34 ]
All-electric.
helaas niet, ook met de "test" router waarbij ik 100% zeker ben dat die ipv4 vrijgeschakeld heeft. Krijg het alleen werkend in oude setup. Vreemde is dat de omvormer in iedere andere setup ook de eerste "1" in zijn test niet geen en pas bij de twee "1" DHCP vast loopt.janne_nl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:21:
En ipv4 aanzetten op het ziggo modem is geen optie?
Je bedoelt Wp (en dan zonder max), niet kWh.mrenkema schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:02:
Ik wil mijn Solar Edge SE3500h vervangen door een SE5000h. De laatste is nagenoeg nieuw (half jaartje gedraaid). Er zitten 16 Qcells van 320 WP op de 3500, maar ik wil er nog 5 toevoegen, ook van 320 WP. (New old stock, passen bij de huidige panelen kwa look en feel).
Dus 5120 kWh max nu op een 3500h, gaat naar 6720 kWh max (21 panelen). (1 fase).
Ik ben bang dat dit met dezelfde aansluitkabel nog erger gaat worden.De panelen liggen op het westen en hebben allemaal een P370 optimizer. De 5 nieuwe krijgen dit ook.
T'is een 1 fase systeem, nu wel een paar keer 'overvoltage' gehad in mei.
Je mag een 5 kW omvormer aansluiten op één fase. Maar je groepszekering wordt dan even zwaar als je hoofdzekering (25A). Zoiets doe ik liever niet.Meterkast: 3 x25 aansluiting
Omvormer via 4 aderige grondkabel aangesloten (20 m)
Ad 1. De SE5000H is gebruikt (ik neem aan in Nederland) en dus al geconfigureerd. Aansluiten en optimizers pairen zou werken moeten zijn. Maar de omvormer zal al aan een SolarEdge account hangen zodat je SolarEdge nodig hebt om hem aan jouw account te koppelen (tenzij de omvormer dat half jaar ook al bij jou in gebruik was).Vragen:
- Kan ik zelf de omvormer vervangen, of heb ik een installateur nodig om de omvormer op te starten (initialiseren)? Hoop dat ie tijd heeft.
- De huidige 16 panelen zitten op 1 DC ingang. Het makkelijkste is de 5 nieuwe aan deze string te koppelen/door te verbinden. De omvormer heeft twee DC ingangen, beter de 5 nieuwe op een aparte ingang aan te sluiten?
Tijdens het laden van de accu's wellicht niet. Maar zodra die vol zijn, wordt de situatie t.a.v. overspanning dezelfde als zonder accu's.De reden van de uitbreiding is tweeërlei: 1. er komen 2 HomeWizard accu's aan en 2. ik kom voor 100% saldering 900 kWh 'te kort'. Ook het overvoltage zou met de accu's en met de SE5000h niet meer voor moeten komen?
Ik heb ook een oude SE3000. Sinds kort is hij bekabeld direct aangesloten op het nieuwe witte Ziggo modem. DHCP stond ingesteld op de SE3000 en hij heeft gewoon een ander ip-adres gekregen en communiceert weer zonder problemen met de Solaredge monitoring server.RDIK schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:07:
......
Ik heb ondertussen vernomen dat dit niet gaat werken ivm die IPv4 protocol dat de omvormer nodig heeft.
......
RDIK schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:07:
Toen een andere simpele oud router genomen om dit werken te kunnen krijgen, echter lukt dit ook niet connect op de omvormer blijft alleen meer alleen 0'en aangeven.
Wat bedoel je met alleen 0'en en met eerste "1" en twee "1"? Je spreekt in raadsels. (edit: kennelijk alleen voor mij).Vreemde is dat de omvormer in iedere andere setup ook de eerste "1" in zijn test niet geen en pas bij de twee "1" DHCP vast loopt.
[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 08-08-2024 18:14 ]
De ingebouwde netwerkcontroleZwarteIJsvogel schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:49:
[...]
[...]
Wat bedoel je met alleen 0'en en met eerste "1" en twee "1"? Je spreekt in raadsels.
[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 08-08-2024 17:57 ]
Wise enough to play the fool
Right. Omvormers met display zijn van voor mijn SolarEdge tijdteacher schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:51:
[...]
De ingebouwde netwerkcontrole
teacher in "Het grote SolarEdge topic"
Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW
Als designer zegt dat het mag, mag het.Breedam schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:48:
Ik ben voor een leuk prijsje in het bezit gekomen van een aantal longi 430wp panelen. Nu heb ik nog een se4k liggen met S500b optimizers. Volgens de solaredge designer kan ik 14 van deze panelen aansluiten met 250 graden azimuth (NWW en 45 graden dakhoek. Echter komt het totale wp dc nu wel over de max van de se4k heen. Hoe erg is dit met deze configuratie?
Aangezien er nagenoeg geen schaduwen zijn van objecten, is het niet beter de optimizers en omvormer op internet te zetten en er een simpele string omvormer voor terug te kopen?
Ik heb ook nog 8 395 wp panelen liggen met micro omvormers. gaat het fout als ik deze panelen mix met de 430wp op de solaredge en in 8 maal de 430 koppel aan de micros?
Ik heb totaal 18 430wp panelen gekocht, resterende 4 zou ik met micro omvormers leggen.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
6720 Wp aan een SE3500H is wel heel veel (192% oversized). Volgens de laatste versie van de SE3500H datasheet mag het, maat deze constellatie lijkt mij in het algemeen niet zo zinvol (heel veel aftoppen). En als de omvormer door de extra panelen veel vaker uitvalt, kan de netto meeropbrengst zelfs negatief zijn.mrenkema schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:53:
@RonJ en @ZwarteIJsvogel bedankt voor jullie feedback.
Ik ga contact opnemen met de elektricien die de huidige configuratie heeft gemaakt.
Ik kan natuurlijk (?) ook de SE3500h laten hangen. Met 21 panelen. Toch?
Voor een gedeelte inderdaad. Een verzwaring van de openbare infrastructuur zal op jouw plek denk ik ook weinig prioriteit hebben. Een paar gedachten voor het deel dat je zelf in de hand hebt:De optimizers bewaken de boel wel. Behalve dan dat overvoltage? Maar dat ligt toch ook voor een gedeelte bij de infrastructuur? Ik zit 500m uit de bebouwde kom, doodlopend straatje. Dichts bij zijnde electra wijk hub weet ik effe niet.
[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 11-08-2024 09:49 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
De gladi..l die dit in 2 strings gemaakt heeft op het matje roepen… ik weet vrij zeker dat 31 panelen op een se10k gewoon in 1 string mag. De string komt door de vermogen beperking van de omvormer nooit boven de 15A.Tijgerkracht schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:32:
Vraag, ik had ooit 21 panelen Panasic 325 wp.
Dat is uitgebreidt met 10x REC 410 wp.
Dit draaide op een 6KW 1-fase omvormer
Sinds vorige week 3-fase 10KW omvormer,
Echter ik zie panelen van 410 WP (1.1.1 en 1.1.2 op zuid-west)
Veel slechter presteren dan die op de andere string (1.2.16 bijvoorbeeld).
String 1 heeft 13 panelen, string 2 heeft 18 panelen.
Dat zouden er dus eigenlijk 16 per string moeten zijn met 60v optimizers.
Ik zie van 1.1.1 en 1.1.2 dat deze na 12:00 op 60v optimizer spanning staan
Is dat de reden dat ze zo achterblijven qua opwek?
Kan er nog een ander probleem zijn?
11.3, 1.1.4 en 1.1.5 b lijven ok achter qua opwek/vermogen.
Er is geen sprake van schaduw werking, plat dak volledig vrij tot zeker 20:00 in de zomer.
Hoe dit op te lossen?
2 panelen van string 2 afhalen en naar string 1 verplaatsen? (dan wordt het 16 om 15 panelen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@ZwarteIJsvogel Heeft je vragen inmiddels ook al beantwoord zie ik, maar toch.mrenkema schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:53:
@RonJ en @ZwarteIJsvogel bedankt voor jullie feedback.
Ik ga contact opnemen met de elektricien die de huidige configuratie heeft gemaakt.
Ik kan natuurlijk (?) ook de SE3500h laten hangen. Met 21 panelen. Toch?
De optimizers bewaken de boel wel. Behalve dan dat overvoltage? Maar dat ligt toch ook voor een gedeelte bij de infrastructuur? Ik zit 500m uit de bebouwde kom, doodlopend straatje. Dichts bij zijnde electra wijk hub weet ik effe niet.
All-electric.
tja weer zo'n installateur die niet begrijpt hoe een SE systeem werkt, maar ze wel gewoon installeert:Tijgerkracht schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:32:
Vraag, ik had ooit 21 panelen Panasic 325 wp.
Dat is uitgebreidt met 10x REC 410 wp.
Dit draaide op een 6KW 1-fase omvormer
Sinds vorige week 3-fase 10KW omvormer,
Echter ik zie panelen van 410 WP (1.1.1 en 1.1.2 op zuid-west)
Veel slechter presteren dan die op de andere string (1.2.16 bijvoorbeeld).
String 1 heeft 13 panelen, string 2 heeft 18 panelen.
Dat zouden er dus eigenlijk 16 per string moeten zijn met 60v optimizers.
Ik zie van 1.1.1 en 1.1.2 dat deze na 12:00 op 60v optimizer spanning staan
Is dat de reden dat ze zo achterblijven qua opwek?
Kan er nog een ander probleem zijn?
11.3, 1.1.4 en 1.1.5 b lijven ok achter qua opwek/vermogen.
Er is geen sprake van schaduw werking, plat dak volledig vrij tot zeker 20:00 in de zomer.
Hoe dit op te lossen?
2 panelen van string 2 afhalen en naar string 1 verplaatsen? (dan wordt het 16 om 15 panelen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel ff checken of de optimizers van hetzelfde type zijn, en anders of ze wel in 1 string bij elkaar mogen.Ronald schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:19:
[...]
De gladi..l die dit in 2 strings gemaakt heeft op het matje roepen… ik weet vrij zeker dat 31 panelen op een se10k gewoon in 1 string mag. De string komt door de vermogen beperking van de omvormer nooit boven de 15A.
https://knowledge-center....bility-technical-note.pdfBrowny schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:55:
@Ronald
Alles mag hier in 1 kring voldoet geheel aan single string design.
@pvg goede opmerking, maar zolang de nieuwe ook max 60volt uitgangs spanning hebben is er geen probleem. Ofwel moeten alle optimizers 60v uitgangsspanning hebben of alle max 80(85)volt. De optimizer van 60v mogen niet gemengd worden met die van 80v uitgangsspanning en omgekeerd.
Dank voor alle input zover.Browny schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:55:
@Ronald
Alles mag hier in 1 kring voldoet geheel aan single string design.
@pvg goede opmerking, maar zolang de nieuwe ook max 60volt uitgangs spanning hebben is er geen probleem. Ofwel moeten alle optimizers 60v uitgangsspanning hebben of alle max 80(85)volt. De optimizer van 60v mogen niet gemengd worden met die van 80v uitgangsspanning en omgekeerd.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Die regel is alleen voor volledig nieuwe installaties, bij bestaande installaties is het geen probleem zoals iets verder in het document vermeld staat.Tijgerkracht schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:14:
[...]
Dank voor alle input zover.
Installateur geeft nu ook aan dat alles mogelijk in 1 string geplaatst kan worden, maar gaat dit nakijken.
Echter in dit document https://knowledge-center....bility-technical-note.pdf
Zie ik dat de combinatie S440 (10 stuks) en P500 (21 stuks) niet samen in 1 string gebruikt kunnen/mogen worden. Ze zijn wel allemaal 60v
Dank voor de input.lc8 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:16:
[...]
tja weer zo'n installateur die niet begrijpt hoe een SE systeem werkt, maar ze wel gewoon installeert:
13 panelen in 1 string maken met 60v optimisers maximaal 780V, en de 3 fase omvormer heeft er minimaal 750 nodig: dus alleen bij perfect gelijke zon inval en performance van de panelen zal het systeem een goede output geven, en bij het minste geringste gaat het fout en clippen de optimizers tegen de 60V.
Precies het mooie van een SE systeem volledig verprutst
Maar waarschijnlijk is de oplossing makkelijk: Er zitten immers 2 strings aan je omvormer, dus alle wat nodig is is:
- effe in designer checken of alles in 1 string mag (99% zeker...)
- omvormer DC uit, spanning aflaten lopen -> omvormer helemaal uit.
- dan de 2e string er af koppelen, en doorkoppelen aan de eerste string (dar kan gewoon met de bestaande connectoren, geen speciale tools nodig.
- omvormer weer aan, DC weer aan
- ff opnieuw 'pairen' (moet er wel wat licht zijn)
- en alles zou het moeten doen.
als je het dan netjes wil moet je natuurlijk je dashboard nog opnieuw juist opzetten.
En natuurlijk moet de installateur dit gewoon ff doen.
Ik lees dat nergens expliciet: ook voor bestaande installaties wordt verwezen naar Table 1. In de huidige versie (1.6) van deze technote staat in deze tabel geen vinkje meer bij de combinatie P500/S440. In versie 1.5 stond dat er nog wel. Maar uit voetnoot 1 maak ik op dat dat vinkje er had vermoedelijk nog steeds had moeten staan. SolarEdge probeert in dit document twee zaken te verenigen: compatibiliteit en vervangingsbeleid. Dat hadden ze beter kunnen scheiden.Smoke schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:30:
[...]
Die regel is alleen voor volledig nieuwe installaties, bij bestaande installaties is het geen probleem zoals iets verder in het document vermeld staat.
Ah, versie 1.5 (en oudere versies) van dat document staat het vinkje wel tussen S440 en P500ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:30:
[...]
Ik lees dat nergens expliciet: ook voor bestaande installaties wordt verwezen naar Table 1. In de huidige versie (1.6) van deze technote staat in deze tabel geen vinkje meer bij de combinatie P500/S440. In versie 1.5 stond dat er nog wel. Maar uit voetnoot 1 maak ik op dat dat vinkje er had vermoedelijk nog steeds had moeten staan. SolarEdge probeert in dit document twee zaken te verenigen: compatibiliteit en vervangingsbeleid. Dat hadden ze beter kunnen scheiden.
Ik heb zelf een tijdlang dLink spul gebruikt en dat werkte prima, echter zodra je overstapt op 3-fase in huis wordt het problematisch, althans dat was hier zo. Ik zou echt proberen een kabel te trekken.Stygeon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:08:
Hoi allen, een tijdje terug heb ik een solaredge systeem gekregen dat niet met ethernet bekabeld was, maar helaas alleen met wifi (omdat de ethernet kabel niet meer door de buis mijn meterkast in paste blijkbaar). Nu raak ik vaak “het blauwe lampje kwijt” en moet ik hannesen met die “inverter communication” optie in de app, waar het dan lijkt alsof ie de netwerkverbinding kwijt is. Dan gebruik ik die app ook om de inverter weer opnieuw aan het wifi te hangen.
De offerte was wel voor ethernet, maar bij oplevering werd beweerd dat de wifi ook wel zou werken. Mij lijkt dat de conclusie is dat dit tegenvalt / of raakt een bekabelde ook vaak “het blauwe lampje kwijt”?
De installateur stelde voor om zo’n tp-link powerline te gebruiken om op die manier alsnog een bekabelde verbinding te krijgen. Schatten jullie zoiets kansrijk in? Ik heb daar geen ervaring mee, met of dat stabiel is.
Alvast dank voor de hulp.
Ik heb hem hier via een access-point aan internet gehangen waardoor ie alsnog via Wifi wordt uitgelezen, maar de omvormer een vaste verbinding ziet. Zelfs met een onstabiele wifi-verbinding (schuur staat te ver weg voor een goede verbinding) werkt dat al jaren prima.Stygeon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:08:
Hoi allen, een tijdje terug heb ik een solaredge systeem gekregen dat niet met ethernet bekabeld was, maar helaas alleen met wifi (omdat de ethernet kabel niet meer door de buis mijn meterkast in paste blijkbaar). Nu raak ik vaak “het blauwe lampje kwijt” en moet ik hannesen met die “inverter communication” optie in de app, waar het dan lijkt alsof ie de netwerkverbinding kwijt is. Dan gebruik ik die app ook om de inverter weer opnieuw aan het wifi te hangen.
De offerte was wel voor ethernet, maar bij oplevering werd beweerd dat de wifi ook wel zou werken. Mij lijkt dat de conclusie is dat dit tegenvalt / of raakt een bekabelde ook vaak “het blauwe lampje kwijt”?
De installateur stelde voor om zo’n tp-link powerline te gebruiken om op die manier alsnog een bekabelde verbinding te krijgen. Schatten jullie zoiets kansrijk in? Ik heb daar geen ervaring mee, met of dat stabiel is.
[removed]
Ik gebruik powerline ethernet alleen als het echt niet anders kan. Het werkt in het algemeen prima als beide units op dezelfde groep zitten. Twee groepen achter dezelfde aardlekschakelaar gaat meestal ook nog wel goed. Maar zodra het signaal door aardlekschakelaars moet, wordt het prut. En tussen groepen op verschillende fasen gaat het nauwelijks. Via overspraak tussen de fasen heb je meestal alleen minimaal en instabiel verkeer, tenzij je een speciale bridge plaatst. Maar ook dan zijn aardlekschakelaars een probleem.Stygeon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:08:
Zolang je beide powerline endpoints op dezelfde fase hebt moet het werken.Stygeon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:29:
Dank allebei!
Het probleem schijnt de fysieke ingang naar de meterkast te zijn, het buisje onder de grond zou helemaal vol zitten en niets meer bij passen. Ik baal een beetje om niet goed op de app te kunnen monitoren dus ik zie graag een poging gedaan worden - als powerline kans maakt, zal ik zeggen dat ze het maar moeten proberen dan, met als opmerking het 3-fase verhaal hierboven (ik mag hopen dat ze daarmee uit de voeten kunnen).
Extra gat boren in de meterkast? Buisje plaatsen...Stygeon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:29:
Dank allebei!
Het probleem schijnt de fysieke ingang naar de meterkast te zijn, het buisje onder de grond zou helemaal vol zitten en niets meer bij passen. Ik baal een beetje om niet goed op de app te kunnen monitoren dus ik zie graag een poging gedaan worden - als powerline kans maakt, zal ik zeggen dat ze het maar moeten proberen dan, met als opmerking het 3-fase verhaal hierboven (ik mag hopen dat ze daarmee uit de voeten kunnen).
Heb je er een externe solaredge antenne bij? Zo ja, waar hangt die? Kan je daar nog mee rommelen?Stygeon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:08:
De omvormer hangt in de garage, de meterkast is (heel origineel) in de hal bij de voordeur. De huidige installatie maakt gebruik van een ondergronds buisje dat ik heb dat op de oprit onder de grond begint, en in de meterkast uitkomt. Via dat buisje is onder de oprit door (even paar klinkers er uit) naar de garage gegaan, waar ze een vergelijkbaar buisje hebben aangelegd.Tijgerkracht schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:07:
[...]
Extra gat boren in de meterkast? Buisje plaatsen...
Ik weet niet waar die omvormer hangt?
Die backup interface is RS485 denk ik, ik neem aan dat die maar 2 aders nodig heeft. Dan zou je in theorie dat wel kunnen combineren met 100Mbps ethernet nog over dezelfde UTP kabel, want 100Mbps heeft maar 4 aders nodig. Moet je wel weten welke kleuren, en zelf aders splitsen/combineren.Stygeon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:52:
[...]
...er twee ethernet kabels (sorry ik weet de juiste naam niet meer) doorheen te trekken, maar dat ging niet, er paste er echt maar 1 doorheen. Die ene is nodig om de backup interface met de omvormer te laten praten, en dat is een soort proprietary verbinding die je niet kunt splitsen met een switch of zo (heb ik me laten vertellen).
De backup interface heeft 5 aders nodig: GAB voor RS485 en 2 voor de 12V voeding vanuit de omvormer om te kunnen opstarten bij stroomuitval. Bij RS485 is het geen goed idee om de G weg te laten ivm storingsgevoeligheid.mdvmine schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:28:
[...]
Die backup interface is RS485 denk ik, ik neem aan dat die maar 2 aders nodig heeft. Dan zou je in theorie dat wel kunnen combineren met 100Mbps ethernet nog over dezelfde UTP kabel, want 100Mbps heeft maar 4 aders nodig. Moet je wel weten welke kleuren, en zelf aders splitsen/combineren.
En je mag ook niet de G van de 12V voeding hergebruiken?Smoke schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:43:
[...]
De backup interface heeft 5 aders nodig: GAB voor RS485 en 2 voor de 12V voeding vanuit de omvormer om te kunnen opstarten bij stroomuitval. Bij RS485 is het geen goed idee om de G weg te laten ivm storingsgevoeligheid.
Je hebt een +12V en een -12V voor de voeding, die mag je niet hergebruiken voor de G.mdvmine schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
En je mag ook niet de G van de 12V voeding hergebruiken?
Wow wie gebruikt er nog -12V? Dat is wel echt antiek.Smoke schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:10:
[...]
Je hebt een +12V en een -12V voor de voeding, die mag je niet hergebruiken voor de G.
voor gewoon internet data-connectie van de omvormer kun je prima een poweline gebruiken (eigen ervaring). bij 3 fase liefst op dezelfde fase zetten, maar vaak gaat over verschillende fasen ook wel goed.Stygeon schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:02:
Dat zou misschien ook kunnen, maar dan zou ik stroom naar halverwege moeten aanleggen want daar is geen stopcontact of zo - ik wil eigenlijk die powerline wel proberen aangezien ze het zelf aanbieden en er hier advies is gegeven over hoe het goed kan aflopen. Dat klinkt dan wel als een poging waard.
een van mijn omvormers draait al jaren op powerline, 1 keer de powerline adapters moeten vervangen, eentje was defect geraakt, maar loopt voor de rest perfect. indien mogelijk probeer wel op een groep te blijven.Stygeon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:08:
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Is de alleen de vraag hoe ik die enkele string qua bekabeling moet realiseren.Browny schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:00:
@Fred_Perry
Zo wie zo alles in 1 string , die 4 kunnen nooit alleen de string spanning bereiken ook niet met 80volt optimizers.
Ten tweede de nieuwe 4 in bijna gelijke oriëntatie als de oude leggen in verband met vermijden van optimizer clipping.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
15 * 310 Wp + 4 * 490 Wp = 6610 Wp, en dat is meer dan het maximum DC-vermogen voor de SE4K (6000 Wp). Controleer met SolarEdge Designer of het misschien toch mag i.v.m. specifieke omstandigheden. Anders minder panelen erbij (2 kan in elk geval).Fred_Perry schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:31:
Ik ben van plan om 4 panelen van 490w met een S500B optimizer bij te leggen op het platte dak. Er liggen er nu 15 van 310 met een p404 optimizer op een SE4K in de garage.
Hoe wordt het legplan als geheel?Fred_Perry schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:31:
Ik ben van plan om 4 panelen van 490w met een S500B optimizer bij te leggen op het platte dak. Er liggen er nu 15 van 310 met een p404 optimizer op een SE4K in de garage.
Dat ken ik heel goed (staat op mijn shortlist van essentiële documenten). Maar het gaat hier om het maximaal aangesloten STC DC-vermogen als vermeld in de datasheet. Dat staat er neem ik aan niet voor niets, al zie ik niet zo snel wat er mis moet gaan als je daar (beperkt) overheen gaat.Browny schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:59:
@ZwarteIJsvogel
Lees eens van Solaredge single string design na. Het voldoet hieraan dus geen probleem.
[ Voor 9% gewijzigd door Browny op 18-08-2024 13:49 ]
Als je inderdaad een melding in monitoring krijgt van afwijkende paneelspanning is er hoogstwaarschijnlijk een defecte bypass-diode in het paneel zelf. In de grafieken zou je dan ook bij de paneelspanning (Let op, niet optimizerspanning) een verschil van 1/3e of 2/3e ten opzichte van de rest moeten zien.timpel_800 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 07:16:
We hebben recent de panelen en optimizers van Zuid naar Noord verplaatst en alle optimizers doorgemeten. Die waren allemaal goed. Ik denk dus de panelen.
Ik ga uit van Nederland tenzij de vraagsteller duidelijk anders bedoeltBrowny schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:45:
@ZwarteIJsvogel
Klopt maximale Dc vermogen omvormer is ook beperking.
Echter voor België mag volgens datablad van 1 december 2022 een Dc/Ac verhouding van 200% worden toegepast, dwz voor se4k mag 8000 wp worden op aangesloten.
Dat het artikelnummer bij de uplift naar 200% hetzelfde blijft, duidt erop dat de hardware niet is gewijzigd en dat de wijziging puur softwarematig is. Ik vermoed dat het daarbij primair gaat om de limieten van de regelalgoritmes.Maar waarom dat in andere landen in Europa anders is kan ik ook niet zo een antwoord op geven.(artikel nr blijft in de verschillende databladeren hetzelfde)
[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 19-08-2024 09:17 ]
Ik krijg er geen melding van. Ik had een keer gezocht op dark blue panel, en daar vond ik vrij snel het verhaal over die diode. Maar kan het nu nergens meer terugvinden.Smoke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:39:
[...]
Als je inderdaad een melding in monitoring krijgt van afwijkende paneelspanning is er hoogstwaarschijnlijk een defecte bypass-diode in het paneel zelf. In de grafieken zou je dan ook bij de paneelspanning (Let op, niet optimizerspanning) een verschil van 1/3e of 2/3e ten opzichte van de rest moeten zien.
Ik neem aan dat je P300 optimizers hebt? Dan kunnen die andere panelen zonder problemen.
[ Voor 68% gewijzigd door timpel_800 op 18-08-2024 19:57 ]
1.1.12 heeft inderdaad een afwijkende paneelspanning, 18,25V tegenover de 27,75 van een goed werkend paneel dus circa 2/3e wat wijst op een paneelprobleem. 1.1.9 daarentegen toont een optimizerspanning van 0V wat op een overleden optimizer lijkt. Paneel wisselen zal daar weinig uithalen in de meeste gevallen, maar je kan of via je installateur of zelf een case inschieten bij SolarEdge voor een nieuwe optimizer onder garantie.timpel_800 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:52:
[...]
Ik krijg er geen melding van. Ik had een keer gezocht op dark blue panel, en daar vond ik vrij snel het verhaal over die diode. Maar kan het nu nergens meer terugvinden.
Maar we hadden dus alle optimizers doorgemeten voor we ze monteerden (gaven allemaal dezelfde waarde aan, rond de 1volt geloof ik)
Hieronder screenshots: als jullie eruit kunnen afleiden wat het probleem is: graag.
Bovenste plaatje: meest donkerblauwe paneel
Middelste plaatje: gezond paneel
Laatste plaatje: andere donkere paneel (rechts).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 19-08-2024 06:58 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Tusk op 19-08-2024 16:10 ]
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Uh, 1.1.19 moet toch 1.1.9 zijntimpel_800 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 06:37:
Hierbij de grafieken van de paneel en optimizer spanning
Het lijkt erop dat 1.1.19 gaten krijgt in de spanning, terwijl 1.1.12 overal een lagere spanning heeft
Dus het klopt wat jij zegt:
1.1.19 is een defecte optimizer
1.1.12 is een defect paneel
Deze panelen liggen aan de Noordkant en krijgen waarschijnlijk pas rond 16 uur vol zon, misschien daarom pas om 16 uur? Als bij andere dagen kijk zie ik eenzelfde patroon.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 20-08-2024 09:51 ]
redelijk noobisch op dat vlak. Op welke plek kan ik deze nameten?Smoke schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:06:
0V DC spanning? Dan is er of iets mis in je string (los contact) of een kortsluiting in je omvormer.
SE2000 klinkt als de compact omvormer met quad optimizer dus best even je stringspanning nameten, die zou 10VDC moeten zijn. Als die klopt is de kans groot dat de omvormer defect is.
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
[ Voor 33% gewijzigd door jantje112 op 20-08-2024 13:51 ]
Netjes!jantje112 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:21:
Na contact met de helpdesk geven ze aan dat deze aangesloten moet worden op internet, dan kunnen zij deze upgraden.
Nee. Zo lang de omvormer de netwerkconfiguratie ophaalt via DHCP maakt het niet uit. DHCP is de standaardinstelling. Een specifieke netwerkconfiguratie verwachten zou heel veel problemen opleveren bij heel veel klanten.Ik heb een travelrouter op 192.168.12.1 aangesloten, maar volgens mij verwacht de Solaredge een 192.168.1.1 range. Klopt dat?
Site API, gaat ervanuit dat je een monitoring account hebt en dat je een API token kunt aanmaken.jantje112 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:27:
De omvormer heeft zijn update gehad. Staat nu op CPU 2.11, dan werken de S optimizers goed.
Als ik de omvormer benader via het IP kan ik niets zien. Ik kan dus geen lokale API opvragen.
In Home Assistant moet ik de Site API opgeven.. maar die heb ik niet. De omvormer is tweedehands.
Wat is nu wijsheid? Ik krijg van Solaredge de omvormer niet in mijn installateursaccount (heb verder geen SE) en kan dus niet monitoren..
Iemand nog tips?
Een S17K kan 26A per fase leveren continu. Afhankelijk van type zonnepanelen (hoeveel Wp is dit? en orientatie) is die B20 gewoon te klein. Je moet de oplossing zoeken in een B25 ipv type A of B._Uploader_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:35:
Details:
Solaredge S17K omvormer 3 fase
58 zonnepanelen met 36 in een andere orientatie.
Alamat: SEP rcm4 b20 3p+n, type A
3x25 A aansluiting
Voedingskabel: 4x1.5 mm, 9 meter lang.
Is dit een typo? ~25A over 1.5 mm2 is geen goed idee. Dat is teveel. Maar misschien bedoelde je ook 2.5mm2. Dit is wel gebruikelijk ook. Maar zelfs 2.5mm2 is aan de krappe kant als je echt langdurig 25A vervoert._Uploader_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:35:
Voedingskabel: 4x1.5 mm, 9 meter lang.
[ Voor 11% gewijzigd door mdvmine op 21-08-2024 13:55 ]
Vergeten te melden, het zijn 58 panelen van 375 WP, in theorie 21,750 KW. In de praktijk door de wat verschillende orientaties kom in in de regel niet vaak uit boven de 17KW.mdvmine schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:49:
[...]
Een S17K kan 26A per fase leveren continu. Afhankelijk van type zonnepanelen (hoeveel Wp is dit? en orientatie) is die B20 gewoon te klein. Je moet de oplossing zoeken in een B25 ipv type A of B.
OK de S17K klinkt op zich als een prima keuze. Maar laat ik rekenen met 70%, (375*58*0.70/230/3) dan kom je op zeker 22A per fase. Die B20 is echt te klein. Of hij echt klapt hangt dan ook af van omgevingstemperatuur en andere factoren._Uploader_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:55:
[...]
Vergeten te melden, het zijn 58 panelen van 375 WP, in theorie 21,750 KW. In de praktijk door de wat verschillende orientaties kom in in de regel niet vaak uit boven de 17KW.
Wederom bedankt voor je snelle reactie!mdvmine schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:04:
[...]
OK de S17K klinkt op zich als een prima keuze. Maar laat ik rekenen met 70%, (375*58*0.70/230/3) dan kom je op zeker 22A per fase. Die B20 is echt te klein. Of hij echt klapt hangt dan ook af van omgevingstemperatuur en andere factoren.
1
2
3
4
5
6
7
| P# V% P% P0 90 100 P1 100 100 P2 105 90 P3 108 60 P4 110 0 P5 110 0 |
Welke omvormer heb je?Tijgerkracht schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:01:
Ik zie regelmatig status = 5, curtailment via SolarEdge Modbus.
[Afbeelding]
Het voltage op L1 is dan ook regelmatig hoog (>251 volt, soms 252.2)
De installateur heeft vermogens trottling ingesteld, alleen begrijp ik hem niet helemaal.
De tabel is
code:
1 2 3 4 5 6 7 P# V% P% P0 90 100 P1 100 100 P2 105 90 P3 108 60 P4 110 0 P5 110 0
Ik neem aan dat V% het percentage van het nominale vermogen is.
Als nominale voltage 230v is, dan zou 105% toch 241.5v zijn en dus max 90% vermogen?
En 108% -> 248.4 en dus max 60% vermogen.
Zijn dit zinnige instellingen?
Verschil tussen AN en BN/CN is meestal 8 volt, AN fase (1) zit erg hoog, terwijl fase 2 en 3 meestal niet boven de 245v uitkomen, toevallig deze keer wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 21-08-2024 15:14 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Het is inderdaad een SE 10k omvormer, toch zie ik vaak meer dan 6500 watt productie, ondanks status 5.Bravo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:11:
[...]
Welke omvormer heb je?
Het voltage (niet vermogen, dat is P(ower)) zit nog net onder de 110%, dus hij zou op 60% van het vermogen moeten draaien. AC Power is 6253 Watt, dus een 10.500 Watt omvormer? ( SE 10k?)
Bij een netspanning van 110% (253V) zou de omvormer het geleverde vermogen naar 0 moeten reducuren, ook dat valt onder de status 5: curtailing.
Je hebt geluk dat het gemeten voltage bij 60% (6000 Watt) vermogen nog onder de 110% blijft, bij mijn ouders is 50% (op een SE3000, dus 1500W) al teveel en schakelt de omvormer al af.
Het is een 10k omvormer (over 3 fasen bij 230V), het amperage wordt dan 10.000/ (3 * 230) = 14.5ATijgerkracht schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:19:
[...]
Het is inderdaad een SE 10k omvormer, toch zie ik vaak meer dan 6500 watt productie, ondanks status 5.
Voor het gemak heb ik de SolarEdge modbus refresh tijdelijk op 5 sec gezet in Home Assistant.
Jammer dat de omvormer het vermogen van alle 3 de fases gaat reduceren, zou mooier ziin als dit per fase kon.
[Afbeelding]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Sterker, de 10k omvormer doet max 16A per fase (de 9k doet 14.5A).Bravo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:29:
[...]
Het is een 10k omvormer (over 3 fasen bij 230V), het amperage wordt dan 10.000/ (3 * 230) = 14.5A
Vermogen wordt in A afgeknepen -> 14.5 * 60% = 8.7A
Bij 250 V levert de omvormer dan 8.7A * 250V * 3 fasen = 6525 VA. Dus dat klopt wat je ziet van die meer dan 6500W als hij boven de 248V komt.
Vrijwel alle omvormer leveren synchroon over de 3 fases heen. Anders zouden ze drie losse omvormers (1 per fase) moeten inbouwen en sturen. Dat kost $$$
Die 16A heb je nodig om bij 208V (ondergrens) nog 10k te kunnen leverenTijgerkracht schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:39:
[...]
Sterker, de 10k omvormer doet max 16A per fase (de 9k doet 14.5A).
Goed om te weten dat alleen A wordt geknepen, dus 16 * 60% = 9.6A
Dus dan heb je nog max 9.6A * 252V * 3 fasen = 7257 VA.
9.6A * 250V * 3 fasen = 7200 VA
9.6A * 248V * 3 fasen = 7142 VA
Ik snap hem, dank.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
De set zal gewoon pieken op 17kW en dus de volle 25A doorzetten.mdvmine schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:04:
[...]
OK de S17K klinkt op zich als een prima keuze. Maar laat ik rekenen met 70%, (375*58*0.70/230/3) dan kom je op zeker 22A per fase. Die B20 is echt te klein. Of hij echt klapt hangt dan ook af van omgevingstemperatuur en andere factoren.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq