Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 08:38
Heeft er hier iemand ervaring met Solaredge omvormer + SolarEdge Energy Bank 10kWh HV accu (of andere accu) in combinatie met dynamisch contract en solaredge One.

Lijkt het een slimme regeling betreft het voorspellen van eigen verbruik, opnemen / opladen uit het net bij lage prijs en afgeven aan het net bij hoger prijs etc.

Ik kan via werk de accu namelijk "goedkoop" aankomen en vraag mij nu dus af of dit een slimme zet gaat zijn icm een dynamisch contract.

Ik heb momenteel een SE4000H, dus laad en ontlaad vermogen gaat wat gelimiteerd zijn.
Maar het is natuurlijk ook altijd een mogelijkheid om een extra omvormer zonder PV te hangen met enkel een accu (zou dan waarschijnlijk wel een 3 fase SE10K-RWB48 zijn met LV batterijen).

Maar vraag is dus vooral hoe slim het systeem omgaat met prijsfluctuatie door de dag heen.
Als het systeem niet slim met de accus omgaat zal ik namelijk ook even buiten het SE ecosystem gaan kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door koenvds1 op 22-07-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48
Ik heb inmiddels een offerte binnen van een partij die een SolarEdge installatie kan installeren. Komt neer op het plaatsen van een HomeHub met twee 3F modules. Ik wilde die offerte hier toch eens tegen het licht houden om te kijken in hoeverre er mensen met soortgelijke installaties iets kunnen roepen over de prijs.

De totale kosten komen uit op ongeveer 13k, waarbij de installateur aangeeft dat je nog ~1350 euro kunt terugvragen via de belastingdienst (kleine ondernemers regeling) en nog 1000 euro retour krijgt van SolarEdge bij inname van de oude omvormer. Totaal investering in dat geval dus dan 10650.

Ik heb ook een offerte binnen van een AlphaESS systeem, dat zou uitkomen op 8100 in de BTW, waarbij het me nu niet helemaal duidelijk meer is wanneer je nu wel of niet iets kunt terugvragen bij de belastingdienst.

Het SolarEdge systeem is qua integratie natuurlijk wel mooi, tegelijkertijd vraag ik me nu af in hoeverre er geen andere AC-gebaseerde systemen zijn die ik zou kunnen laten werken met de bestaande zonnepanelen set-up. De meerprijs voor een klein stukje efficiëntie en betere features is wel stevig.

Vraag aan mensen met eenzelfde SE installatie: is deze prijs vergelijkbaar met wat andere installateurs vragen?

[ Voor 4% gewijzigd door jsiegmund op 22-07-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
koenvds1 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:18:
Heeft er hier iemand ervaring met Solaredge omvormer + SolarEdge Energy Bank 10kWh HV accu (of andere accu) in combinatie met dynamisch contract en solaredge One.

Lijkt het een slimme regeling betreft het voorspellen van eigen verbruik, opnemen / opladen uit het net bij lage prijs en afgeven aan het net bij hoger prijs etc.

Ik kan via werk de accu namelijk "goedkoop" aankomen en vraag mij nu dus af of dit een slimme zet gaat zijn icm een dynamisch contract.

Ik heb momenteel een SE4000H, dus laad en ontlaad vermogen gaat wat gelimiteerd zijn.
Maar het is natuurlijk ook altijd een mogelijkheid om een extra omvormer zonder PV te hangen met enkel een accu (zou dan waarschijnlijk wel een 3 fase SE10K-RWB48 zijn met LV batterijen).

Maar vraag is dus vooral hoe slim het systeem omgaat met prijsfluctuatie door de dag heen.
Als het systeem niet slim met de accus omgaat zal ik namelijk ook even buiten het SE ecosystem gaan kijken.
Ik ga het binnenkort meemaken. Sinds 1 juli een accu en laadpaal van Solaredge erbij. Voornamelijk om uit principe geen terugleverkosten te willen betalen.

Morgen krijg ik een slimme meter en dan ga ik denk ik naar Tibber voor een dynamisch contract.

En dan ben ik wel benieuwd naar hoe Solaredge one dat oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
janne_nl schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Ik ga het binnenkort meemaken. Sinds 1 juli een accu en laadpaal van Solaredge erbij. Voornamelijk om uit principe geen terugleverkosten te willen betalen.

Morgen krijg ik een slimme meter en dan ga ik denk ik naar Tibber voor een dynamisch contract.

Ben benieuwd, hoor het graag, tijdens verschillende roadshows van SE al demo's gezien maar live data is toch altijd heel interessant.

Zelf geen EV, maar misschien ga ik gebruik maken van het SE Warm Water Controller om een PV / goedkope stroom hot fill te realiseren voor mijn HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

koenvds1 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Ben benieuwd, hoor het graag, tijdens verschillende roadshows van SE al demo's gezien maar live data is toch altijd heel interessant.

Zelf geen EV, maar misschien ga ik gebruik maken van het SE Warm Water Controller om een PV / goedkope stroom hot fill te realiseren voor mijn HR ketel.
hier de smart switch smart-switch load controller https://knowledge-center....troller-datasheet-row.pdf

Ding schakelt dus aan/uit. Is niet super slim nog, en ik kan nog geen relatie ontdekken tussen de aan en de uit status, overdag op basis van de opwek. Hij gaat aan bij eerste moment van de dag dat opwek boven de ingestelde apparaat vermogen komt (in mijn geval 2kW). Hij houdt geen rekening met overig verbruik (dus als opwek gelijk is aan geconfigureerde W van smartswitch gaat hij aan, ondanks dat er mogelijk al ander verbruik is in huis. Maar als hij er weer onder komt (door bewolking), schakelt hij soms wel uit, soms niet. Hij staat ingesteld op minimum bedrijfstijd van 30minuten voor het apparaat (aangesloten op warmtepomp). Maar zoals zojuist, tussen 13u en 14.30 zat hij <2kw opwek en incl de baseload aan vraag in huis, was er ongeveer 700W "over". Ik had verwacht dat hij dan wel op "uit" zou gaan.
Op andere dagen zie ik dat hij soms wel uit gaat overigens.

Daarnaast zit er een vervelende bug in, want rond 12 uur snachts (ergens tussen 11.45 en 00.15) gaat hij ook in de "aan" status, voor de minimum duur (30 minuten). Via leverancier al in navraag wat dit is.
Heb de warmtepomp op dat tijdstip geconfigureerd om er niks mee te doen, maar eerste 2 keer was het wel even gek dat hij dus midden in de nacht warm water stond te maken op hoog tempo.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0WnkvKx77GHJEkYqL-x5pLAf2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqnEo7Y7sFOaxolWEMJk24V9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 22-07-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
Get!em schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:40:
[...]

hier de smart switch https://www.solaredge.com...laredge-home-smart-switch actief.

Ding schakelt dus aan/uit. Is niet super slim nog, en ik kan nog geen relatie ontdekken tussen de aan en de uit status, overdag op basis van de opwek. Hij gaat aan bij eerste moment van de dag dat opwek boven de ingestelde apparaat vermogen komt (in mijn geval 2kW). Hij houdt geen rekening met overig verbruik (dus als opwek gelijk is aan geconfigureerde W van smartswitch gaat hij aan, ondanks dat er mogelijk al ander verbruik is in huis. Maar als hij er weer onder komt (door bewolking), schakelt hij soms wel uit, soms niet. Hij staat ingesteld op minimum bedrijfstijd van 30minuten voor het apparaat (aangesloten op warmtepomp). Maar zoals zojuist, tussen 13u en 14.30 zat hij <2kw opwek en incl de baseload aan vraag in huis, was er ongeveer 700W "over". Ik had verwacht dat hij dan wel op "uit" zou gaan.
Op andere dagen zie ik dat hij soms wel uit gaat overigens.

Daarnaast zit er een vervelende bug in, want rond 12 uur snachts (ergens tussen 11.45 en 00.15) gaat hij ook in de "aan" status, voor de minimum duur (30 minuten). Via leverancier al in navraag wat dit is.
Heb de warmtepomp op dat tijdstip geconfigureerd om er niks mee te doen, maar eerste 2 keer was het wel even gek dat hij dus midden in de nacht warm water stond te maken op hoog tempo.
Je hebt wel een inline meter zodat SE wel zou kunnen weten wat je eigen verbruik is?

Zo ja dan is het inderdaad raar dat hij alleen naar opwek kijkt en niet naar export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

koenvds1 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:58:
[...]

Je hebt wel een inline meter zodat SE wel zou kunnen weten wat je eigen verbruik is?

Zo ja dan is het inderdaad raar dat hij alleen naar opwek kijkt en niet naar export.
Jazeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:10

BeyondThunder

Lost Lightning

Een vraag aan de SolarEdge omvormer experts hier
Ik heb een SE5K met 22 panelen erop van 5 jaar oud.

Sinds een een kleine week heb ik geen opbrengst meer.
Alles lijkt goed te zijn, ik heb een IP adres en stroom op de omvormer zelf.
Geen foutcodes, maar ook geen opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiaK1pBdCLBLeNIRmjknGPIkYis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WmSNlVxLUrMe5VeXQmkBzS5e.png?f=user_large

Als ik op de website verder klik dan zie ik een paar panelen met een beetje stroom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7plPaoc1mo9HyVAfFrxIA93bjik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RbRCQdvDsLbXH6PBLVuGJvtB.png?f=fotoalbum_large

Gelukkig is de omvormer nog in garantie, maar de installateur is al een paar jaar failliet.
Ik heb uiteraard e.e.a. al uit en aan gezet, maar dit lost niets op.
Ik ben al in contact met een andere officiële SolarEdge installateur.

Is er iets wat ik nog zelf kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Opnieuw opstarten,
String doormeten via omvormer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:03

Smoke

Maverick Reploid

Night mode hoor je normaal niet te zien in combinatie met die DC-spanning (Alleen onder de 5V), ik ben bang dat er iets met de omvormer zelf mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

teacher schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:00:
Opnieuw opstarten,
String doormeten via omvormer.
Opnieuw opstarten al gedaan, string doormeten via de omvormer moet ik even opzoeken hoe je dat doet. Maar er is 0,0 veranderd aan het systeem.

@Smoke Dat vrees ik ook, gevalletje omvormer kaduuk. Geen idee hoe lang een garantie geval duurt bij SE. Maar gelukkig heb ik nog 9 panelen op het westen op een andere omvormer.

Toch zonde dat gemis aan opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
BeyondThunder schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Opnieuw opstarten al gedaan, string doormeten via de omvormer moet ik even opzoeken hoe je dat doet. Maar er is 0,0 veranderd aan het systeem.

@Smoke Dat vrees ik ook, gevalletje omvormer kaduuk. Geen idee hoe lang een garantie geval duurt bij SE. Maar gelukkig heb ik nog 9 panelen op het westen op een andere omvormer.

Toch zonde dat gemis aan opbrengst.
String lijkt in orde, mocht er een iso-res fout zijn dan wordt dit apart aangegeven, ook is je spanning OK.(safe DC spanning 1V per optimizer).

Je kunt proberen om opnieuw een pairing uit te voeren (ik weet dat hij 22/22 aangeeft maar dit was in het verleden wel eens de oplossing bij storingen waar ik kwam).
Bij jouw oudere omvormer doe je dat door de groene knop aan de onderkant waarmee je het LCD scherm bedient 15 seconden in te drukken (na 10 seconde geeft het LCD aan om nog 5 seconden langer in te drukken om te pairen).

Voer de pairing wel overdag / met voldoende lichtinval uit, de optimizers hebben spanning van de panelen nodig om wakker te worden. De pairing duurt 3 minuten.

Onder het mom van niet geschoten is altijd mis kun je ook nog kijken of je de firmware misschien kunt updaten:
https://www.solaredge.com/en/support/inverters-with-display
YouTube: Inverter - Firmware Update using SD Card

Dat gezecht hebbende ben ook ik er bang voor dat het einde oefening is voor deze omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door koenvds1 op 23-07-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@koenvds1 Thanks voor jouw uitgebreide antwoord.
Ik heb zelf al een pairing uitgevoerd, zonder effect.

Morgen neem ik even contact op met SE support, ze kunnen remote ook een FW update doen heb ik gelezen. Maar de vergelijkbare gevallen die in vind wijzen allemaal naar een kapotte omvormer.

Ik kan nu enkel maar hopen dat mijn contact persoon en SolarEdge vlot in actie kunnen komen om (eventueel) e.e.a. te vervangen. (De originele installateur is al jaren failliet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenvds1
BeyondThunder schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:50:
@koenvds1 Thanks voor jouw uitgebreide antwoord.
Ik heb zelf al een pairing uitgevoerd, zonder effect.

Morgen neem ik even contact op met SE support, ze kunnen remote ook een FW update doen heb ik gelezen. Maar de vergelijkbare gevallen die in vind wijzen allemaal naar een kapotte omvormer.

Ik kan nu enkel maar hopen dat mijn contact persoon en SolarEdge vlot in actie kunnen komen om (eventueel) e.e.a. te vervangen. (De originele installateur is al jaren failliet).
Klopt, SE kun je gewoon op WhatsApp appen en die kunnen op afstand updates uitvoeren en troubleshooten.

SE stuurt normaal vrijwel direct een vervangende omvormer naar de installateur / service partner.

Als wij er eentje aanmelden is de vervanger er meestal binnen 4 werkdagen. Ze hoeven niet de oude eerst op te sturen ofzo.

Maar uiteraard ben je wel afhankelijk van de planning van je installateur / service partner en die kunnen natuurlijk gewoon zeggen dat hij nog niet binnen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
.

[ Voor 255% gewijzigd door koenvds1 op 23-07-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54
Vers uit de installateur spam:
We hebben goed nieuws voor jou als SolarEdge-installateur!

Het complete assortiment SolarEdge Home Short String-omvormers van 3 tot 5 kW is tot 20% in prijs verlaagd. Hierdoor kun je een nóg scherper SolarEdge-aanbod in de residentiële markt doen bij klanten met kleine systemen die een 3-fase omvormer nodig hebben.

Bovendien heeft recentelijk een firmware-update plaatsgevonden (4.21.103). Met deze update kan de SolarEdge Home Batterij 400V op deze reeks omvormers aangesloten worden (met artikel nummer BAT-10K1PS0B-02 en BAT-10K1PS0B-12).
Eindelijk de 3 jaar oude belofte ingelost dat mijn omvormer accu ondersteuning krijgt.

Ervan uitgaande dat het ook geld voor de al geleverde modellen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 19:41
blackmore87 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:01:
[...]

Lay-out moet nog aangepast worden door installateur, maar voorlopig lijkt het goed te gaan (groot deel van de middag hier al flink zonnig):
[Afbeelding]
Ondertussen zijn we al bijna een jaar verder en ik heb de oorspronkelijke klacht niet meer gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv4V5E-mxriNne1Lxy_JkxPfjJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r70FBzy2Q65VeaKTHYFRyfAC.jpg?f=fotoalbum_large
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mooi om te zien dat het opsplitsen van de net wat te "lange" string het opgelost heeft 8)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
janne_nl schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Bleek dat de installateur alleen maar kwam schouwen. Duurt helaas allemaal nog wat langer voor ik feedbackk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:44
Ronald schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:23:
Vers uit de installateur spam:

[...]

Eindelijk de 3 jaar oude belofte ingelost dat mijn omvormer accu ondersteuning krijgt.

Ervan uitgaande dat het ook geld voor de al geleverde modellen
Ik heb nu een offerte aanvraag lopen en dit kan mij natuurlijk goed uit komen maar wat is bij SolarEdge de definitie van een kleine installatie? (Ik vermoed dat we hier uitkomen met 7 panelen namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Tha_T SE is 7 echt wel klein. Sowieso met de s500b of s650b optimizer. Dat dan op ongeveer identieke oriëntatie.
7 panelen zijn geen 3 fase omvormers voor binnen het SE systeem. De enkelfase ondersteunen accu al een hele tijd.

Bericht is voor jou dus niet relevant. De omvormers waar het over gaat zijn 3 fase en vragen minimaal 8 panelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:31
Hoi allen, bij mij heeft een installateur vandaag opgeleverd zonder ethernetkabel naar de omvormer, terwijl het wel de bedoeling was dat die er zou komen. Daarom is wifi ingeschakeld. Nou weet ik niet zeker hoe'n punt ik moet maken van het gebrek aan ethernet.

In oude berichten las ik dat bepaalde opties alleen over ethernet mogelijk waren, maar als ik nieuwere berichten lees, lijkt het alsof dat niet meer aan de hand is (ik heb van de 10 pagina's zoekresultaten op "wifi" in dit topic de eerste en laatste twee pagina's bekeken, maar het aren er best veel in totaal). Weet iemand of er nou nog functionele nadelen zijn, buiten het standaard "bekabeld is stabieler" etc.?

Alvast dank voor de moeite. Ik hoop dat blijkt dat het enigszins losloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42
Stygeon schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:44:
Hoi allen, bij mij heeft een installateur vandaag opgeleverd zonder ethernetkabel naar de omvormer, terwijl het wel de bedoeling was dat die er zou komen. Daarom is wifi ingeschakeld. Nou weet ik niet zeker hoe'n punt ik moet maken van het gebrek aan ethernet.

In oude berichten las ik dat bepaalde opties alleen over ethernet mogelijk waren, maar als ik nieuwere berichten lees, lijkt het alsof dat niet meer aan de hand is (ik heb van de 10 pagina's zoekresultaten op "wifi" in dit topic de eerste en laatste twee pagina's bekeken, maar het aren er best veel in totaal). Weet iemand of er nou nog functionele nadelen zijn, buiten het standaard "bekabeld is stabieler" etc.?

Alvast dank voor de moeite. Ik hoop dat blijkt dat het enigszins losloopt.
Ik zou het voorleggen aan de installateur, als je hebt afgesproken om een bekabelde verbinding te krijgen is het tijd dat hij terugkomt om die te leggen 😉

Hier heb ik twee omvormers, geïnstalleerd destijds met 1 op wifi en 1 bekabeld, beide werkt prima, gaat niet veel data over en heb op beide plekken vlakbij een access point hangen. Toch heb ik ze beide fysiek bekabeld en geconfigureerd, omdat het kan. Modbus data kun je na installatie van redelijk recente firmware uitlezen over zowel ethernet als wifi dus daar hoef je het niet voor te laten 🙂

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Hier een hele andere vraag:

Ik heb een systeem van 2x SE4000-ER-01-16A / 30 panelen / totaal 8kWp geplaatst in 2016.

Destijds heb ik gezien dat er een optie was (van Solaredge zelf) om de omvormers actief te houden als de netspanning wegvalt.
Dit was bedoeld om deze omvormers off grid te kunnen gebruiken.

Dit dacht ik nooit nodig te hebben maar na 2 stroomstoringen in de wijk, vind ik dit toch wel een hele fijne optie. Dus kan iemand me helpen hoe ik mijn omvormers actief kan houden als de netspanning wegvalt?
Mag met accu's of zonder, dat maakt me eigenlijk niet uit.
Het hoeft ook niet continu actief te zijn, ik wil er best handmatig wat voor moeten omzetten als dat veiliger is ivm spannign vanuit de zonnepanelen als er aan het netwerk gewerkt zou worden.

Installateurs zeggen me niet te kunnen helpen en ook iemand van Solaredge actief op dit forum.
Echter weet ik zeker dat die optie er destijds wel was.
Graag hoor ik of iemand weet wat ik bedoel en wat daarvoor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Solaredge biedt de backup interface aan waarmee dat kan. Of dat zonder meer op jou configuratie past weet ik zo niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:31
Ja naar ik weet heb je die backup interface nodig, dat is een groot relais dat in je meterkast hangt, zeg maar.

Bron: net laten installeren dus dan klopt dat hopelijk ook. Het idee was dat je bij een storing geen stroom het net op mag duwen, ook niet per ongeluk, en dat er dus een relais tussen moet om in je huis nog stroom te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Stygeon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:29:
Ja naar ik weet heb je die backup interface nodig, dat is een groot relais dat in je meterkast hangt, zeg maar.

Bron: net laten installeren dus dan klopt dat hopelijk ook. Het idee was dat je bij een storing geen stroom het net op mag duwen, ook niet per ongeluk, en dat er dus een relais tussen moet om in je huis nog stroom te kunnen houden.
`
Kan je bron niet terugvinden maar idd dat van dat relais wist ik maar dat is geen probleem.
Ik moet alleen zon back up unit hebben en iedereen zegt me nu dat het niet (meer) kan en dat ik nieuwe omvormers moet kopen (2x1300 euro) en dat gaan we niet doen.

Ik neem aan dat er een signaal meegstuurd wordt met het net voltage waarop de omvormer reageert, dan moet ik op zoek naar iets anders wat dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:57:
Solaredge biedt de backup interface aan waarmee dat kan. Of dat zonder meer op jou configuratie past weet ik zo niet.
De SolarEdge backup interfaces zijn alleen compatible met Home Hub omvormers.
Stygeon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:29:

Niet alleen dat. Vanuit de omvormer gezien hangt bij stroomuitval op zijn minst de hele wijk aan de andere kant van je aansluiting. Voor de omvormer zou dat een acute overbelasting betekenen. Daarom moet bij stroomuitval eerst je installatie worden gescheiden van het net alvorens de omvormer weer wordt opgestart. Dat proces duurt een paar seconden. Een SolarEdge systeem met backup interface is geen UPS.

[ Voor 10% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 26-07-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 14:06
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:32:
[...]

De SolarEdge backup interfaces zijn alleen compatible met Home Hub omvormers.

[...]

Niet alleen dat. Vanuit de omvormer gezien hangt bij stroomuitval op zijn minst de hele wijk aan de andere kant van je aansluiting. Voor de omvormer zou dat een acute overbelasting betekenen.
Plus de spanning en frequentie van de omvormer moet weer gelijk gemaakt worden met het net wanneer je terugwisselt van eilandbedrijf naar net-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

THM0 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Plus de spanning en frequentie van de omvormer moet weer gelijk gemaakt worden met het net wanneer je terugwisselt van eilandbedrijf naar net-aansluiting.
Kan een SolarEdge systeem naadloos van eilandbedrijf naar netbedrijf gaan? Ik vermoed dat je bij terugkeer van de netspanning weer een korte stroomonderbreking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

IJzerboot schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:23:
[...]

`
Kan je bron niet terugvinden maar idd dat van dat relais wist ik maar dat is geen probleem.
Ik moet alleen zon back up unit hebben en iedereen zegt me nu dat het niet (meer) kan en dat ik nieuwe omvormers moet kopen (2x1300 euro) en dat gaan we niet doen.

Ik neem aan dat er een signaal meegstuurd wordt met het net voltage waarop de omvormer reageert, dan moet ik op zoek naar iets anders wat dat ook kan.
En hoe gaan jouw omvormers dat signaal ontvangen als de elektronica van spanning is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:28:
[...]

En hoe gaan jouw omvormers dat signaal ontvangen als de elektronica van spanning is?
mbv een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 15:11
Hey iedereen,
Sorry dat ik hier nog eens terug ben met hetzelfde issue... Maar ik blijf met de error "3x6E: Meter Communicatie Fout" zitten... Het kan dagen zijn dat het een dag niet voorkomt, of maar is een keertje, maar zoals vandaag, heb ik het gemakkelijk al 20x gehad, waardoor de batterij niet laadt of ontlaadt zoals het moet... De ontvangst van de meter staat op 70%. Nog tips wat ik kan checken/proberen/testen? Bedankt! (De omvormer uitzetten en terug aanzetten, maar 0 verschil). Daarstraks nog maar eens naar mijn installateur gebeld omdat mijn contact persoon met verlof is en niks meer in 2 weken had laten horen "oh, hij heeft de case gesloten vlak voor zijn verlof met geen fouten meer gezien :-/)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jigiysqjYlu_Jcje6jzClyYq2Wk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XGMlpOgnS0AKhbGRuQFNNXNI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHHyfRLCvh9FNY3L50SQSw6ZYBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/utLFPvHBwjYOXwSBz8VY6DdZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik neem aan dat je omvormer al een externe antenne heeft voor de Home Network interface, maar je kunt ook de meter van een externe antenne voorzien (SE-ANT-ENET-HB-01 volgens de datasheet van de meter). Of dat helpt durf ik niet te voorspellen. Het probleem kan ook softwarematig zijn en dan helpt geen enkele antenne. -70 dBm (niet 70%) zou ruim voldoende moeten zijn voor een goede ontvangst.

[ Voor 19% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:58
@BitjeBe
Als je batterij ook draadloos via home netwerk is verbonden, en je alleen foutmeldingen van de meter krijgt is de verbinding met de meter niet goed. Omwille dat je foto aangeeft dat de ontvangst goed is zal de fout in de meter zitten als die draadloze verbinding met de batterij geen problemen heeft.
Je kan de meter via kabel eens aansluiten, en via SetApp opnieuw instellen. Deze verbinding kan wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 15:11
@ZwarteIJsvogel Ze hebben er een externe antenne opgezet ja, vlak naast/tegen de 3 fasen kabel, geen idee of deze dingen storingsgevoelig zijn of niet, maar soit, ik zou het daar zelf niet gezet hebben. Het metertje zit 1 verdiep lager, daar heeft men geen antenne opgezet. Dus enkel de interne.
@Browny De batterij is gewoon via utp kabel aangesloten. De meter was met kabel aangesloten, toen gaf hij ook die communicatie fouten, maar toen gebeurde het bijna enkel als de batterij +4500w aan het terugleveren was. Om die probelemen "op te lossen" hebben ze het draadloos gemaakt. Het stomme is, wanneer het werkt, werkt het vlotter dan via draad, zoals gisteren is hij er denk ik geen enkele keer uitgevallen. Ik kan er ook geen lijn in trekken wanneer het gebeurd. Heb me al zot verbanden gezocht :-).

Ik heb vrijdag zelf nog even contact proberen te nemen met SolarEdge, en daar wist de persoon mij te vertellen dat ik met mijn installateur het moet oplossen, dat zij alle info aan hen gegeven hebben om die communicatie problemen op te lossen en dat ze hem ook gezegd hebben dat ze mijn systeem niet correct hebben aangesloten, nu zit alles in 1 string en bij systemen met batterij, zouden dit beter 2 strings zijn (dit staat volgens mij wel volledig los van het meter communicatie probleem). Ik heb dan terug naar mijn installateur gebeld en gevraagd om met een verantwoordelijke te spreken, maar die heb ik niet aan de lijn gekregen.

Ze gaan het vandaag nog eens bekijken en ze snappen niet waarom solaredge zegt dat ze de string verkeerd aangesloten hebben. Na 2 minuten zoeken op internet, heb ik een document van SolarEdge gevonden, waarin inderdaad staat, dat het beter is om de panelen te verdelen over 2 strings als er een batterijsysteem is en zeker met een oost/west setup (wat ik heb).
Snap ook niet goed waarom solaredge zegt dat de installateur alle info heeft om mijn probleem op te lossen, en dat de installateur dan het advies van hen naast hun neerleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:44
RonJ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:55:
[...]
Na nogmaals aandringen dat dit geen normaal gedrag is, is er inmiddels een RMA aangemaakt voor de betreffende optimizer. Ik ben zelf de installateur, dus dat scheelt iig. Het zal me benieuwen of dit het oplost.
Inmiddels een nieuwe optimizer ontvangen onder RMA. Die werd keurig binnen 1 werkdag afgeleverd.

Inmiddels enkele zonnige dagen de boel in de gaten gehouden en de problemen lijken hiermee zoals verwacht volledig opgelost te zijn.

Een uitstekende eerste ervaring met de service van SE iig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@BitjeBe
Daar der geen staat op te maken is wanneer het gebeurd. Help soms het probeer principe.
Vraag de installateur gewoon onderdelen te vervangen om te zien of daar het probleem zit.
De home netwerk plug in vervangen en zien of het helpt. Als de fout terugkomt oude plug-in terug plaatsen en meter vervangen, daarna als het niet werk communicatie print omvormer enz.
En alzo de fout oorzaak zoeken.
Het home netwerk is van type mesh dwz dat elk toestel als repeater van het signaal kan dienen.
Zo kan je smart switch gebruiken als repeater waarneer het signaal te zwak zou zijn.
Je had vroeger ook problemen met de batterij, was het signaal daar ook goed ? Staan ze te ver van elkaar? Bij de energie meter kan je ook een antenne bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 21:16
Ik heb sinds vorige week een SE systeem op het dak liggen en twijfel nu of ik niet een te lichte omvormer geadviseerd heb gekregen. Onderstaande zijn de gegevens van het systeem
se3680h
12* 450w panelen
12 * s440 optimizers
Panelen liggen op het zuiden.

Had dit systeem niet beter een se4000h of se5000h omvormer kunnen hebben?
Zit er in de 1 fase omvormers verschil qua opstarttijd? Dat is de reden geweest om niet voor een 3fase omvormer te gaan namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door thieske1 op 30-07-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Een SE3680H kan technisch prima met 5400 Wp aan panelen. Vraag is of je veel aftopping gaat krijgen. Dat is met de gegeven informatie niet te zeggen. Heb je een SolarEdge Designer rapport gekregen van je installateur? Zo nee, vraag het dan alsnog (of maak het desnoods zelf). Zo ja, hoe ziet het systeemverlies diagram eruit?

Met een 3-fase netaansluiting had ik denk ik gekozen voor een 5 kW short string omvormer (SE5K-RWB).

[ Voor 13% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-07-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:31:
Een SE3680H kan technisch prima met 5400 Wp aan panelen. Vraag is of je veel aftopping gaat krijgen. Dat is met de gegeven informatie niet te zeggen. Heb je een SolarEdge Designer rapport gekregen van je installateur? Zo nee, vraag het dan alsnog (of maak het desnoods zelf). Zo ja, hoe ziet het systeemverlies diagram eruit?

Met een 3-fase netaansluiting had ik denk ik gekozen voor een 5 kW short string omvormer (SE5K-RWB).
Met afstopping bedoel je de maximale ~3700w opwekken?
Dat gebeurde gister en eergisteren regelmatig, vandaar dat ik begon te twijfelen of de omvormer niet te licht is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puFiE7Pa59sMIKCPqzFHXw9QVQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOnix2nSxcoJTVnBmpzfigM9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGTYGceqTOkiQkBieqZNfHhrIj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qW9YgbPia8mrfqyoRl3DKc9.jpg?f=fotoalbum_large

Verlies diagram
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGmYq-_8COOYBXLfv1jycy9m478=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIDjyRG67LRJfhppSU7fpYOr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door thieske1 op 30-07-2024 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
thieske1 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:12:
Ik heb sinds vorige week een SE systeem op het dak liggen en twijfel nu of ik niet een te lichte omvormer geadviseerd heb gekregen. Onderstaande zijn de gegevens van het systeem
se3680h
12* 450w panelen
12 * s440 optimizers
Panelen liggen op het zuiden.

Had dit systeem niet beter een se4000h of se5000h omvormer kunnen hebben?
Zit er in de 1 fase omvormers verschil qua opstarttijd? Dat is de reden geweest om niet voor een 3fase omvormer te gaan namelijk.
Solaredge start als er voldoende optimizers wakker zijn en er voldoende vermogen te halen is. Bij 12 die gelijkwaardig liggen zullen ze vrijwel op zeker moment wakker worden. Het eerder opstarten is dus kul.

Daarnaast is eerder opstarten een onzinverhaal ook voor te optimaliseren… als er niets te halen is, is er niets te halen. Een traditioneel serieel systeem heeft minder overhead en zou wel eens een handje minuten eerder kunnen starten dan een SE. Dat ervaart mijn zwager waarbij het Solis systeem op west eerder wakker is dan gaat SE systeem op oost 8)7

Je bent dus misleid over de reden om voor enkelfase te gaan. Echter!!! Aftoppen moet afwegen tegen de lagere efficiëntie, zeker in de winter van de short string 3 fase. Lood om oud ijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Een beetje aftoppen is prima. Je hebt waarschijnlijk meer aan het betere rendement in de ochtend en avond (mijn mening. Iemand anders vindt vast iets anders).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc3DoyJ-PLIX4lKLstaTXINWTYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnnvaSkus5ApUAzl1DiVAEw1.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb panelen op oost, zuid en west. De overgangen van net-niet naar net-wel zon zijn herkenbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 30-07-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:54:
Een beetje aftoppen is prima. Je hebt waarschijnlijk meer aan het betere rendement in de ochtend en avond (mijn mening. Iemand anders vindt vast iets anders).
[Afbeelding]
Ik heb panelen op oost, zuid en west. De overgangen van net-niet naar net-wel zon zijn herkenbaar.
Is er dan verschil in ochtend/avond rendement tussen de se3680h/se4000h/se5000h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:53:
Daarnaast is eerder opstarten een onzinverhaal ook voor te optimaliseren… als er niets te halen is, is er niets te halen. Een traditioneel serieel systeem heeft minder overhead en zou wel eens een handje minuten eerder kunnen starten dan een SE. Dat ervaart mijn zwager waarbij het Solis systeem op west eerder wakker is dan gaat SE systeem op oost 8)7

Je bent dus misleid over de reden om voor enkelfase te gaan.
Yep. Ik heb al heel wat flauwekul van installateurs voorbij zien komen. Deze was nieuw voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

thieske1 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Ja.
Dat gebeurde gister en eergisteren regelmatig, vandaar dat ik begon te twijfelen of de omvormer niet te licht is

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verlies diagram
[Afbeelding]
Het omvormer clip verlies blijft ruim binnen de perken (minder dan ik dacht). En dat wordt door
de jaren ook minder door veroudering van de panelen. Op hete dagen als vandaag heb je er ook minder last van.

Een vraagje uit nieuwsgierigheid: hoe heeft de installateur de groep gezekerd in je groepenkast? B16. B20, C20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Ja.

[...]

Het omvormer clip verlies blijft ruim binnen de perken (minder dan ik dacht). En dat wordt door
de jaren ook minder door veroudering van de panelen. Op hete dagen als vandaag heb je er ook minder last van.

Een vraagje uit nieuwsgierigheid: hoe heeft de installateur de groep gezekerd in je groepenkast? B16. B20, C20?
B16, B20, C20 zijn voor mij onbekende termen 😁 waar kan ik dat aan herkennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
thieske1 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:02:
Is er dan verschil in ochtend/avond rendement tussen de se3680h/se4000h/se5000h?
Nee, niet in de omvormers, wel in de groepen zonnepanelen. De west-groep begint het eerste 'in de zon'. De zuid-groep wordt dan nog van opzij aangestraald. Als de zon boven de zuid-groep zie je de opbrengst toenemen. Idem met de west-groep.
Het is voor de vraag over rendement niet super belangrijk, maar wel leuk om in de grafiek te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

thieske1 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:24:
[...]

B16, B20, C20 zijn voor mij onbekende termen 😁 waar kan ik dat aan herkennen?
Dat staat aan de voorkant van de installatieautomaat of aardlekautomaat (combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat), bv. (rood omkaderd ter illustratie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8TgwiUiMN9Mn4Lm-DIto8JhvjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLAEOjWdEvllx6DBJfdGTsLp.jpg?f=user_large

B is de karakteristiek (C schakelt bij overbelasting trager uit dan B ), 16 is de nominale stroomsterkte (hier 16A).

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-07-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Dat staat aan de voorkant van de installatieautomaat of aardlekautomaat (combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat), bv. (rood omkaderd ter illustratie)

[Afbeelding]

B is de karakteristiek (C schakelt bij overbelasting trager uit dan B ), 16 is de nominale stroomsterkte (hier 16A).
B16 Staat daar op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat kan onder omstandigheden problemen opleveren.

Jouw omvormer kan 3680W leveren. Dat is precies 16A bij de nominale netspanning (230V). Doordat jouw installatie ruim overgedimensioneerd is, kan die 16A bij wolkeloze hemel uren achter elkaar kan worden geleverd.

Mocht de temperatuur in je groepenkast onverhoopt oplopen tot boven 30 oC, dan daalt de meetstroom van de automaat onder de 16A (bv.bij een hittegolf of doordat de beveiliging van een EV-lader veel warmte in de groepenkast genereert). Bij langdurige belasting op 16A kan de groep er daardoor na verloop van tijd uit klappen.

Vuistregel is dat de te verwachten continue stroomsterkte maximaal 80% van de nominale meetstroom van de installatieautomaat of aardlekautomaat is (pieken tot 100% of zelfs daarboven zijn geen probleem). B20 of C20 was de juist keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:54:
[...]

Dat kan onder omstandigheden problemen opleveren.

Jouw omvormer kan 3680W leveren. Dat is precies 16A bij de nominale netspanning (230V). Doordat jouw installatie ruim overgedimensioneerd is, kan die 16A bij wolkeloze hemel uren achter elkaar kan worden geleverd.

Mocht de temperatuur in je groepenkast onverhoopt oplopen tot boven 30 oC, dan daalt de meetstroom van de automaat onder de 16A (bv.bij een hittegolf of doordat de beveiliging van een EV-lader veel warmte in de groepenkast genereert). Bij langdurige belasting op 16A kan de groep er daardoor na verloop van tijd uit klappen.

Vuistregel is dat de te verwachten continue stroomsterkte maximaal 80% van de nominale meetstroom van de installatieautomaat of aardlekautomaat is (pieken tot 100% of zelfs daarboven zijn geen probleem). B20 of C20 was de juist keuze geweest.
Dank voor de uitleg. Ga die doorzetten naar de elektricien van de meterkast. Is een andere dan die van de zonnepanelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:56
Even checken: ik heb sinds een jaar of 8 een Solaredge SE3500H omvormer voor 12 320W panelen in 1 string (met optimizers) staan. Het klikkende relais bij het in- en uitschakelen is vrij bekend, maar het viel mij begin dit jaar op dat hij 's ochtends en 's avonds wel heel vaak klikt. In iets minder dan een minuut schakelt hij weer uit en vervolgens, na wederom iets minder dan een minuut weer in.

Vanochtend maar eens even wezen turven, want ik was toch te vroeg wakker: 21 keer hoor ik 'm in- en uitschakelen. Dat is wel aardig aan de hoge kant, lijkt mij. De installateur is uiteraard met de noorderzon vertrokken, dus daar heb ik weinig aan.
Ik heb wat rond zitten zoeken maar ik kom geen soortgelijke klachten tegen. Iemand hier ervaring mee? Zit het 'm in de optimizer zelf? Of valt daar aan de hand van mijn relaas weinig over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisamrat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 17:40

Bisamrat

komt wel goed schatje

Zijn er meer mensen welke last hebben van PV Productie weergaven in SolarEdge (zowel app als website)? Sinds ik terug ben van vakantie zie ik meerdere gaten per dag en klopt de dag opbrengst ook niet meer. Ik kan het vergelijken met wat Home Assistant (onder energy) terug geeft en deze heeft deze dagen beduidend meer.

Ik dacht eerst dat er geen verbinding meer was met SolarEdge, maar dan zou je helemaal niks meer moeten zien. De gaten zouden in de tussen tijd ook al 'gevuld' moeten zijn lijkt mij. Zal vanavond mijn router eens herstarten kijken of dat het probleem verhelpt, maar ik snap er niks van mbt 'die gaten'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m7TelzaPNIYKnx2--k_iFCguYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qc1RT3Tnxr738ZX0OohCNuHf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1wZ2oiEQwny_za8esZqe3QsTiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/98LiPXGHzvtgBLQlCvApaV6u.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gVfzLG0Wk2hA2eM7L7AiId0BKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hk7cjtI4EIuCBhRLVCHedqFR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:25

lc8

Bisamrat schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:45:
Zijn er meer mensen welke last hebben van PV Productie weergaven in SolarEdge (zowel app als website)? Sinds ik terug ben van vakantie zie ik meerdere gaten per dag en klopt de dag opbrengst ook niet meer. Ik kan het vergelijken met wat Home Assistant (onder energy) terug geeft en deze heeft deze dagen beduidend meer.

Ik dacht eerst dat er geen verbinding meer was met SolarEdge, maar dan zou je helemaal niks meer moeten zien. De gaten zouden in de tussen tijd ook al 'gevuld' moeten zijn lijkt mij. Zal vanavond mijn router eens herstarten kijken of dat het probleem verhelpt, maar ik snap er niks van mbt 'die gaten'.
nee hoor, op geen van deze dagen enige gaten in de data (noch mobiel, noch op de website).

lijkt er op dat jouw omvormer gewoon stukjes data niet doorgegeven heeft, dan krijg je zo'n data-gaatje volgens mij.

plotje van vandaag: (omg Nijmegen, Oost-West config)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk4E1nawpIMV6ERqAl_Nkk2ko1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KYNsYcwaN8GnrVe0x5rvJmuS.png?f=fotoalbum_large

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

Ray_ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:34:
Even checken: ik heb sinds een jaar of 8 een Solaredge SE3500H omvormer voor 12 320W panelen in 1 string (met optimizers) staan. Het klikkende relais bij het in- en uitschakelen is vrij bekend, maar het viel mij begin dit jaar op dat hij 's ochtends en 's avonds wel heel vaak klikt. In iets minder dan een minuut schakelt hij weer uit en vervolgens, na wederom iets minder dan een minuut weer in.

Vanochtend maar eens even wezen turven, want ik was toch te vroeg wakker: 21 keer hoor ik 'm in- en uitschakelen. Dat is wel aardig aan de hoge kant, lijkt mij. De installateur is uiteraard met de noorderzon vertrokken, dus daar heb ik weinig aan.
Ik heb wat rond zitten zoeken maar ik kom geen soortgelijke klachten tegen. Iemand hier ervaring mee? Zit het 'm in de optimizer zelf? Of valt daar aan de hand van mijn relaas weinig over zeggen?
SE schakelt het relais in als er voldoende spanning is, dan start de omvormer op en trekt ie de condensatoren leeg.. als er dan niet genoeg is schakelt ie weer uit. Hier zit wat hysterese op, maar niet heel veel: kleine factoren maken veel verschil.

kijk eens naar error codes , en bekijk eens de opbrengst per paneel (in de analyse of in de dagview van de App). Als een of meerdere panelen niet mee doen, wordt ie gevoeliger voor ochtend schaduwen uiteraard. maar lekstroom kan ook een rol spelen bij lage vermogens en er toe leiden dat ie eerst vaak aan/uit schakelt

tenslotte: misschien zijn de schaduwen van bomen e.d. in je omgeving veranderd: smorgens vroeg zijn die schaduwen lang.. die bomen kunnen wel 50 meter verder staan... en die dingen groeien ieder jaar :-)
dus het kan ook gewoon zijn dat het systeem tijdelijk wat zon krijgt door de bladeren heen, en dan weer niet. Bij helder weer zijn die schaduwen scherp en gebeurt dat dus vaak, bij grijs weer is het meeste licht op de panelen toch diffuus en zal ie niet vaak aan/uit gaan maar in 1x opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:56
lc8 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:29:
[...]

SE schakelt het relais in als er voldoende spanning is, dan start de omvormer op en trekt ie de condensatoren leeg.. als er dan niet genoeg is schakelt ie weer uit. Hier zit wat hysterese op, maar niet heel veel: kleine factoren maken veel verschil.

kijk eens naar error codes , en bekijk eens de opbrengst per paneel (in de analyse of in de dagview van de App). Als een of meerdere panelen niet mee doen, wordt ie gevoeliger voor ochtend schaduwen uiteraard. maar lekstroom kan ook een rol spelen bij lage vermogens en er toe leiden dat ie eerst vaak aan/uit schakelt

tenslotte: misschien zijn de schaduwen van bomen e.d. in je omgeving veranderd: smorgens vroeg zijn die schaduwen lang.. die bomen kunnen wel 50 meter verder staan... en die dingen groeien ieder jaar :-)
dus het kan ook gewoon zijn dat het systeem tijdelijk wat zon krijgt door de bladeren heen, en dan weer niet. Bij helder weer zijn die schaduwen scherp en gebeurt dat dus vaak, bij grijs weer is het meeste licht op de panelen toch diffuus en zal ie niet vaak aan/uit gaan maar in 1x opstarten.
Bedankt voor je uitgebreide reply. Ik had die van mij wat vollediger moeten maken, geloof ik. Ik had al even gekeken, maar er waren geen errors te vinden, ook niet in het verleden. De opbrengst verschilt wel per paneel, dat is altijd zo geweest. De panelen met de minste opbrengst zijn ook te verklaren door schaduw die er gedurende de ochtend op staat (het is een ZO-opstelling, trouwens); het zijn altijd dezelfde panelen geweest die wat minder opwekten. De andere panelen verschillen onderling niet gek veel. Er staan een paar grote eiken voor het huis die schaduw op de panelen werpen, maar ja... die hebben er altijd al gestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RHiEqSWT9Lw3BQmDVV_rZvVvP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gn1lH0A4TMFbIU5KsAbemAIn.png?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens geen verschil in gedrag gemerkt op een zonovergoten dag of op een grijze, bewolkte dag. Ook niet toen de bomen voor het huis nog kaal waren, of nu ze vol in het blad zitten. In alle gevallen blijft 'ie veel vaker dan normaal schakelen, zowel bij 's ochtends inschakelen als uitschakelen 's avonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Bisamrat schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het ook. Gisteren vooral (meerdere keren, langere periodes). En een paar dagen daarvoor 1x kortstondig. En vandaag ook.

Aldus SolarEdge een bekend probleem en ze zijn ermee bezig om het op te lossen. Dus doe vooral niets zelf.

De opbrengst loopt gewoon door. Gek genoeg: als je naar de opbrengst per paneel kijkt zie je dat ook gewoon doorgaan zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 14:06
DS7 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Ik heb het ook. Gisteren vooral (meerdere keren, langere periodes). En een paar dagen daarvoor 1x kortstondig. En vandaag ook.

Aldus SolarEdge een bekend probleem en ze zijn ermee bezig om het op te lossen. Dus doe vooral niets zelf.

De opbrengst loopt gewoon door. Gek genoeg: als je naar de opbrengst per paneel kijkt zie je dat ook gewoon doorgaan zonder problemen.
Ik heb dit met de accu. Vrijwel elke avond tussen 7 en 8 zie ik de accu-lading en -vermogen niet meer in de app en klaagt ie over communicatieprobleem met de accu. Elke avond rond 11 uur begint het weer goed te werken.
De accu ontlaadt verder wel normaal en compenseert het huis verbruik dus er is wel degelijk werkende communicatie.
In de oude app zie ik ook gewoon het vermogen wat de accu levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ray_ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:48:
Ik heb overigens geen verschil in gedrag gemerkt op een zonovergoten dag of op een grijze, bewolkte dag. Ook niet toen de bomen voor het huis nog kaal waren, of nu ze vol in het blad zitten. In alle gevallen blijft 'ie veel vaker dan normaal schakelen, zowel bij 's ochtends inschakelen als uitschakelen 's avonds.
Ik heb het gevoel dat het bij mij erger is indien het 's ochtends zwaar bewolkt is of regent. (7 panelen Oost + 11 panelen W)
Ik ben aan het overwegen om er een relais voor te zetten om de omvormers volledig af te zetten rond zonsopgang, maar dan werkt mijn inline meter ook niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
donderz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Ik heb het gevoel dat het bij mij erger is indien het 's ochtends zwaar bewolkt is of regent. (7 panelen Oost + 11 panelen W)
Ik ben aan het overwegen om er een relais voor te zetten om de omvormers volledig af te zetten rond zonsopgang, maar dan werkt mijn inline meter ook niet meer :(
7 panelen is dan ook zeer marginaal… die moeten allemaal vol aan de bak om de string spanning te maken.

Productie beperking op 0% zetten met iets als home assistant via modbus tcp misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbsander
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-03 11:47
Eerder dit jaar heb ik een nieuwbouwwoning gekocht. Deze werd voorzien met SolarEdge omvormer en zonnepanelen. De installatie vond plaats in maart 2024.

Sinds kort heb ik nu ook internettoegang en kort daarna heb ik de omvormer geconnecteerd met mijn netwerk om zo alles te kunnen monitoren in de MySolarEdge app. Toegangen en dergelijke waren reeds geregeld door de installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4ex71OeHdoRtQt55na7jTIW6G0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ZE96swgdJYW3R97CmSVCDUS.png?f=user_large

Even met de app gespeeld en tot mijn verbazing zag ik dat deze installatie in februari 2023 reeds 250 kWh geproduceerd zou hebben!

De installateur heeft momenteel verlof, maar heb hem alvast de vraag gesteld. Ook de aannemer moet ik hierover nog aanspreken, maar wil dit graag eerst zelf onderzoeken.

Door te connecteren met de Wifi van de omvormer zelf heb ik gemerkt dat er ee 3X6E Meter Communication Error gerapporteerd is geweest op 19 februari 2023.

Verder is de garantie nog geldig tem 12 januari 2036 volgens de SolarEdge website.

Ik vind dit persoonlijk zeer vreemd en kan dit niet meteen verklaren. Heeft iemand anders dit eerder gezien?

Dat deze misschien getest is geweest in het fabriek is misschien een mogelijkheid, maar lijkt me te lang geleden. Mijn buur heeft identiek dezelfde installatie, en ziet geen gegevens van vorig jaar in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisamrat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 17:40

Bisamrat

komt wel goed schatje

DS7 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Ok dus het ligt aan de kant van SolarEdge. Had al wel contact opgenomen met de installateur (Soly) en deze zagen niks vreemds. Alleen had de omvormer een hele oude firmware, welke nu is / wordt bijgewerkt. Kan wel twee dagen duren voordat het allemaal weer werkt gaven ze aan. Beetje vreemd dat het zo lang duurt, maar de omvormer is iets aan het doen want het heeft helemaal geen verbinding meer nu >:) . Opwekking vind nog wel steeds plaats volgens de slimme meter, dus we gaan het zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Bisamrat op 31-07-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:16
vdbsander schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:53:
Eerder dit jaar heb ik een nieuwbouwwoning gekocht. Deze werd voorzien met SolarEdge omvormer en zonnepanelen. De installatie vond plaats in maart 2024.

Sinds kort heb ik nu ook internettoegang en kort daarna heb ik de omvormer geconnecteerd met mijn netwerk om zo alles te kunnen monitoren in de MySolarEdge app. Toegangen en dergelijke waren reeds geregeld door de installateur.

[Afbeelding]

Even met de app gespeeld en tot mijn verbazing zag ik dat deze installatie in februari 2023 reeds 250 kWh geproduceerd zou hebben!

De installateur heeft momenteel verlof, maar heb hem alvast de vraag gesteld. Ook de aannemer moet ik hierover nog aanspreken, maar wil dit graag eerst zelf onderzoeken.

Door te connecteren met de Wifi van de omvormer zelf heb ik gemerkt dat er ee 3X6E Meter Communication Error gerapporteerd is geweest op 19 februari 2023.

Verder is de garantie nog geldig tem 12 januari 2036 volgens de SolarEdge website.

Ik vind dit persoonlijk zeer vreemd en kan dit niet meteen verklaren. Heeft iemand anders dit eerder gezien?

Dat deze misschien getest is geweest in het fabriek is misschien een mogelijkheid, maar lijkt me te lang geleden. Mijn buur heeft identiek dezelfde installatie, en ziet geen gegevens van vorig jaar in de app.
Dit lijkt mij gewoon een gebruikte omvormer om eerlijk te zijn.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbsander
Wimlem schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Dit lijkt mij gewoon een gebruikte omvormer om eerlijk te zijn.
Zou degoutant zijn.

Blijkbaar kan je adhv de eerste vier cijfers van het serienummer de productiedatum van de omvormer achterhalen.

https://knowledge-center....er-manufacturing-date.pdf

In mijn geval is dat week 29 van 2023, ergens in juli dus. Komt wel niet overeen met wat ik zie op het portaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
vdbsander schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:22:
[...]

Zou degoutant zijn.

Blijkbaar kan je adhv de eerste vier cijfers van het serienummer de productiedatum van de omvormer achterhalen.

https://knowledge-center....er-manufacturing-date.pdf

In mijn geval is dat week 29 van 2023, ergens in juli dus. Komt wel niet overeen met wat ik zie op het portaal.
Apart, als je garantie tot 2036 loopt en er zit 12 jaar garantie op je omvormer zou je 2024 zeggen als productiejaar ;)

Dan kan hij dus niet eerder gebruikt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Wimlem op 01-08-2024 09:16 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De garantie gaat normaal pas in op het moment dat je hem als klant koopt, niet wanneer het apparaat toevallig geproduceerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

janne_nl schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:29:
De garantie gaat normaal pas in op het moment dat je hem als klant koopt, niet wanneer het apparaat toevallig geproduceerd is.
Het betreft hier echter fabrieksgarantie en die is net iets anders geregeld.

Wat betreft die data: De omvormer heeft een ingebouwde RTC dus het kan zijn dat die niet goed stond bij de registratie van de productie waardoor hij op het monitoringsportaal in het verleden gezet werd, bij het online brengen synchroniseert de RTC zich wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Uit de garantievoorwaarden van SolarEdge:
Omvormers, Safety & Monitoring Interface (SMI), automatische transformator: 12* jaar, beginnend op de datum die zich het eerst voordoet: (i) vier maanden vanaf de datum waarop de producten zijn verzonden door SolarEdge en (ii) de installatie van de producten.
De omvormer is geproduceerd in juli 2023. Stel dat deze in september 2023 door SolarEdge is verzonden naar een installateur of handelaar. Tel daar 4 maanden bij op dan zit je in januari 2024. Een fabrieksgarantie die tot 11 januari 2036 loopt, klopt dan.

Elektriciteitsproductie voor de fabricagedatum kan uiteraard niet. Dat moet iets van een tijdelijk verkeerde instelling van datum/tijd zijn. Maar je zou toch verwachten dat datum en tijd bij de inbedrijfstelling meteen goed worden gezet. Blijft vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Smoke schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Het betreft hier echter fabrieksgarantie en die is net iets anders geregeld.

Wat betreft die data: De omvormer heeft een ingebouwde RTC dus het kan zijn dat die niet goed stond bij de registratie van de productie waardoor hij op het monitoringsportaal in het verleden gezet werd, bij het online brengen synchroniseert de RTC zich wel.
Het lijkt me toch er raar dat ik garantie op een product krijg een half jaar voor ik het koop....

Bestel- of leverdatum kan ik nog enigszins inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbsander
Los daarvan merk ik ook dat ik in de MySolarEdge app v2.25.1 op iOS 17.5.1 enkel mijn productie kan monitoren en geen andere data zoals import, vebruik en zelf verbruik terwijl ik dit op de web versie wel zie. Mijn buurvrouw kan deze gegevens eveneens zien in de app (Android).

Volgens de documentatie kan je al deze gegevens enkel monitoren als er ook een energiemeter is voorzien. Er is namelijk wel een inline three phase energy meter geinstalleerd en deze zou volgens de handleiding geconnecteerd zijn met de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Sinds ik een accu heb zijn de getallen in de app in de web monitoring ook niet echt te herleiden. Verschillende getallen, ook met verschillende namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:01
Enerzijds ter info. Anderzijds heb ik hier een vraag over..

Ter info
Voor diegene die hun PV installatie door of via Helios Solar hebben geplaatst; Men sluit de deuren.
Mogelijk dat niet iedereen deze e-mail direct in zijn/ haar inbox krijgt, dus zodoende deel ik het ook hier;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOPCWD__jcy4D7DEhlF_xF-cNdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4fvMteFAD4npkhnx3fLkWcW.png?f=fotoalbum_large

Vraag m.b.t. persoonlijke situatie
Ik kan zelf wel zien wat de opwek en historie etc. is van mijn SE installatie, echter weet ik niet of bovenstaande nu wel of geen probleem zou kunnen zijn. Is het verstandig om een nieuwe installateur te zoeken?

Ik vraag mij af of er überhaupt interesse voor is voor een klant met een niet door hun geleverde installatie die mogelijk nooit iets nodig heeft van ze...

Enerzijds is het zonde van de centen voor iets dat ik mogelijk nooit nodig ga hebben, maar als dat wel nodig is?? Ik heb werkelijk geen idee wat hier nu handig/ verstandig is?

PS: Ik heb tot zover mij bekend enkel beperkte toegang tot mySolarEdge.

Wel zie ik bij opties;
- Installatie details (enkel informatie inzien)
- Status Omvormer en Omvormer communicatie, maar dan moet ik eerst wat instellen*
- Stel uw EV-lader in (gebruik ik niet, ook nooit getest o.i.d... Als de auto aan de lader moet dan houden we hier zoveel als mogelijk rekening mee om te wennen. Maar baas betaald dus als het moet dan gaat ie erop).

Bij instellingen onder opties:
- Taal aan te passen
- Systeem eenheden te wijzigen
- Touch ID aan- uitvinken
- De optie om een energieleverancier in te stellen t.b.v. een tariefplan (iets met dynamische prijzen waar ik nu geen last van heb).

Verder nog
SolarEdge Support die linkt naar https://www.solaredge.com/nl/support/thuis
Over waarbij niet meer dat de versie te zien is: 2.25.1 (1)
Uitloggen

En dat was het dan wel.

*Wanneer ik b.v. bij omvormer communicatie kijk dan krijg ik dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTy-KTO3lcnqnWU18NTh1HzZne4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hIDMbqL9ZigqowWBC0vwSp01.png?f=user_large

Ik kan helaas niet zonder heel veel gedoe bij deze code komen door hoe de omvormer geplaatst is. Te dicht bij een muur(tje) die later geplaatst is. Bij nood is dat prima op te lossen maar als het niet nodig is... Dan laat ik het liever zo zitten zonder te gaan lopen klooien.

Ik dacht... ik zoek ook even bij SolarEdge of e.e.a. niet via hun kan... maar daar staat nogal wat bij over dat ze nergens verantwoordelijkheid voor nemen indien er iets fout gaat (klik hier voor de bron);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sdb_e3GA49xZ7aEBCMYzfi2Wom0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RyGDcOVpZJ24cOUrmdouSSe5.png?f=fotoalbum_large

Dus... Doe ik er verstandig aan actie te ondernemen? Wat zouden jullie in deze situatie doen/ adviseren?

[ Voor 27% gewijzigd door Thalaron op 01-08-2024 16:33 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:51
Geen antwoord, maar wel netjes hoe dit gaat iig. Ik heb nog helemaal niks vernomen van mijn failliete onderneming van die Koolen solar groep...
Thalaron schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:12:
Enerzijds ter info. Anderzijds heb ik hier een vraag over..

Ter info
Voor diegene die hun PV installatie door of via Helios Solar hebben geplaatst; Men sluit de deuren.
Mogelijk dat niet iedereen deze e-mail direct in zijn/ haar inbox krijgt, dus zodoende deel ik het ook hier;

[Afbeelding]

Vraag m.b.t. persoonlijke situatie
Ik kan zelf wel zien wat de opwek en historie etc. is van mijn SE installatie, echter weet ik niet of bovenstaande nu wel of geen probleem zou kunnen zijn. Is het verstandig om een nieuwe installateur te zoeken?

Ik vraag mij af of er überhaupt interesse voor is voor een klant met een niet door hun geleverde installatie die mogelijk nooit iets nodig heeft van ze...

Enerzijds is het zonde van de centen voor iets dat ik mogelijk nooit nodig ga hebben, maar als dat wel nodig is?? Ik heb werkelijk geen idee wat hier nu handig/ verstandig is?

PS: Ik heb tot zover mij bekend enkel beperkte toegang tot mySolarEdge.

Wel zie ik bij opties;
- Installatie details (enkel informatie inzien)
- Status Omvormer en Omvormer communicatie, maar dan moet ik eerst wat instellen*
- Stel uw EV-lader in (gebruik ik niet, ook nooit getest o.i.d... Als de auto aan de lader moet dan houden we hier zoveel als mogelijk rekening mee om te wennen. Maar baas betaald dus als het moet dan gaat ie erop).

Bij instellingen onder opties:
- Taal aan te passen
- Systeem eenheden te wijzigen
- Touch ID aan- uitvinken
- De optie om een energieleverancier in te stellen t.b.v. een tariefplan (iets met dynamische prijzen waar ik nu geen last van heb).

Verder nog
SolarEdge Support die linkt naar https://www.solaredge.com/nl/support/thuis
Over waarbij niet meer dat de versie te zien is: 2.25.1 (1)
Uitloggen

En dat was het dan wel.

*Wanneer ik b.v. bij omvormer communicatie kijk dan krijg ik dit;
[Afbeelding]

Ik kan helaas niet zonder heel veel gedoe bij deze code komen door hoe de omvormer geplaatst is. Te dicht bij een muur(tje) die later geplaatst is. Bij nood is dat prima op te lossen maar als het niet nodig is... Dan laat ik het liever zo zitten zonder te gaan lopen klooien.

Ik dacht... ik zoek ook even bij SolarEdge of e.e.a. niet via hun kan... maar daar staat nogal wat bij over dat ze nergens verantwoordelijkheid voor nemen indien er iets fout gaat (klik hier voor de bron);
[Afbeelding]

Dus... Doe ik er verstandig aan actie te ondernemen? Wat zouden jullie in deze situatie doen/ adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

@Thalaron

dat gaat volgens mij alleen om monitorring overdracht: dus als je je huis aan een ander verkoopt ne de panelen niet mee wil nemen. de installateur verandert dan niet.

je kunt zeelf-installateur worden en de installatie overnemen: wel een beetje gedoe, en natuurlijk alleen nutting als je ook weet wat je zou moeten doen als er echt een probleem is.

Gezien je geforceerd wordt via een dealer te werken, zou ik het ook redelijk vinden als Solaredge in zon geval de klanten bij een andere dealer verplicht onder brengt. maar helaas is die deal eenzijdig zeg maar.
maar goed, dat geldt voor ieder product wat je in een winkel koopt: je garantie loopt via de verkopende partij, en als die er niet meer is kun je bij de fabriek terecht, maar dat gaat niet van harte meestal. SE doet het daar gemiddeld niet slecht volgens mij.

[ Voor 18% gewijzigd door lc8 op 01-08-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbsander
vdbsander schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:40:
Los daarvan merk ik ook dat ik in de MySolarEdge app v2.25.1 op iOS 17.5.1 enkel mijn productie kan monitoren en geen andere data zoals import, vebruik en zelf verbruik terwijl ik dit op de web versie wel zie. Mijn buurvrouw kan deze gegevens eveneens zien in de app (Android).

Volgens de documentatie kan je al deze gegevens enkel monitoren als er ook een energiemeter is voorzien. Er is namelijk wel een inline three phase energy meter geinstalleerd en deze zou volgens de handleiding geconnecteerd zijn met de omvormer.
MySolarEdge app volledig verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Dezelfde versie, nu zie ik wel alle gegevens :O

Ik zag trouwens ook dit. Heb dat maar inorde gebracht. Of dit er iets mee te maken heeft, geen idee. Een deel van mijn probleem is alvast opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJWTWVUG_B_AvNSYSZ0P86Lqnew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wakNq12Uw6gd3dd0zP5w7LoS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door vdbsander op 02-08-2024 08:11 . Reden: Blurren SN ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een SE2200 omvormer met acht 320W panelen liggen. Deze liggen bijna puur op het zuiden.
Nu de saldering er soort vanaf is, is eigen gebruik het belangrijkst. Ik speel met de gedachte dat als het dak vervangen moet worden er een Oost West opstelling van te laten maken. Maar ik weet niet of dit kan?
Als ik het goed begrijp is de P401 niet zo geschikt met acht panelen. En met twee panelen erbij zit er wel veel vermogen op de omvormer. Is er nog vuistregel voor het maximale vermogen in een Oost West opstelling?

In het kort:
- SE2200H
- 8x 320W met P401

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:22

Bravo

Second Best

Mr_gadget schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:30:
Ik heb een SE2200 omvormer met acht 320W panelen liggen. Deze liggen bijna puur op het zuiden.
Nu de saldering er soort vanaf is, is eigen gebruik het belangrijkst. Ik speel met de gedachte dat als het dak vervangen moet worden er een Oost West opstelling van te laten maken. Maar ik weet niet of dit kan?
Als ik het goed begrijp is de P401 niet zo geschikt met acht panelen. En met twee panelen erbij zit er wel veel vermogen op de omvormer. Is er nog vuistregel voor het maximale vermogen in een Oost West opstelling?

In het kort:
- SE2200H
- 8x 320W met P401
Hou er rekening mee dat je bij een (enkelfase) SE systeem minimaal 6 panelen in de zon moet hebben liggen om geen last te krijgen van het tuinhuisje syndroom. Bij een Oost-West opstelling zijn dat dus minimaal 12 panelen.
Wat betreft het maximale vermogen zul je moeten kijken in de designer wat mogelijk is, die laat meer toe dan je af en toe zou verwachten. Wel heel afhankelijk van de daadwerkelijke richting en helling van de zonnepanelen.
En hou met oost-west er rekening mee dat je in de winter behoorlijk inlevert op je opwek als de panelen vrij steil iggen, dan is puur zuid juist optimaal.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:52
thieske1 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verlies diagram
[Afbeelding]
Je hebt net als velen de 3680 waar een produktiefout in zit die solaredge niet erkend.
Hou het maar eens in de gaten bij vol vermogen zal hij elke 10 seconde een seconde uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Klik schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Je hebt net als velen de 3680 waar een produktiefout in zit die solaredge niet erkend.
Hou het maar eens in de gaten bij vol vermogen zal hij elke 10 seconde een seconde uitvallen.
🤔 Kan ik dit ook in de rapporten van SE aantonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
thieske1 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

🤔 Kan ik dit ook in de rapporten van SE aantonen?
Nee de installateur kon dit niet weten.
Meerdere mensen hebben hier last van maar Solaredge kan het niet oplossen.
Het betreft enkel de 3680.
Mogelijk zit het in de hardware en kan het softwarematig niet opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:44

pvg

Klik schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Waar baseer je dit op? Dit kun je iig niet uit de plaatjes van thieske concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCom87
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:02
Ik heb een vraag waar ik helaas niet zo het antwoord op kan vinden. Van de week is helaas mijn oude SE omvormer gesneuveld. Helaas te oud dus geen garantie meer. Nu zit ik te kijken naar een nieuwe SE3000h omvormer. Ik kan alleen echter niet vinden hoe het zit met compatibiliteit tussen nieuwe omvormers en oudere optimisers.

Op het dak liggen nu 14 x OP250 LV optimiser met 250wp. De string spanning mg zit volgens mij wel goed met 440 volt onbelast. Echter weet ik niet zeker of elke optimiser van solaredge zomaar werkt.

Weet 1 van jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Oude optimizers werken nog gewoon met nieuwe omvormers, andersom is een beetje lastiger omdat je de juiste firmware moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Laatst online: 13:21
Ik heb een techniek vraag. Kan een dubbelstring solaredge omvormer zelf de twee strings in serie zetten om voltage clipping te voorkomen indien nodig?

Stel ik heb 16 panelen op een 1-fase. Kan ik deze als 2x8 aansluiten, en de omvormer kiest de optimale combi? Ochtend, avond, alsof 1x16 maar overdag 2x8 voor efficientie (minder dc verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@mdvmine
Elke string moet apart de benodigde stringspanning maken. De 2 strings kunnen door de omvormer niet van parallel naar serie omgeschakeld worden.
Voor optimizer clipping te voorkomen moet elke string apart worden bekeken indien je 2 string gebruikt.
Voor minder Dc verliezen dikkere kabel gebruiken.
Designer maakt een aanname want vraagt niet welke kabel sectie wordt je gebruikt en hoelang de return kabels zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Browny op 03-08-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
pvg schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Waar baseer je dit op? Dit kun je iig niet uit de plaatjes van thieske concluderen.
Het is te controleren door te kijken wat er gebeurt bij vol vermogen.
Bij heel veel 3680 omvormers valt hij elke 10 seconden een seconde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL-91
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:51
Klik schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Ik had dit probleem zelf met een 3500, na veel proberen is het bij mij uiteindelijk opgelost door hem te vervangen voor een 4000 versie. Sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
mdvmine schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:57:
Ik heb een techniek vraag. Kan een dubbelstring solaredge omvormer zelf de twee strings in serie zetten om voltage clipping te voorkomen indien nodig?

Stel ik heb 16 panelen op een 1-fase. Kan ik deze als 2x8 aansluiten, en de omvormer kiest de optimale combi? Ochtend, avond, alsof 1x16 maar overdag 2x8 voor efficientie (minder dc verlies).
Nee

En sowieso, solaredge wil lekker ruim in zin jasje zitten, dus niks mis met 16 panelen in een string.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Browny schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:57:
@mdvmine
Voor minder Dc verliezen dikkere kabel gebruiken.
Designer maakt een aanname want vraagt niet welke kabel sectie wordt je gebruikt en hoelang de return kabels zijn.
Dikkere kabels; maar het grootste deel is de zonnepaneelkabels (4mm2) en de optimizer kabels (ook 4 mm2 neem ik aan?). Hoeveel zin heeft het dan om voor het restant nog 6mm2 te gebruiken? Zeker met kruislings koppelen, skipwiring, is dat maar weinig.

Solaredge heeft typisch 2x zoveel kabel nodig en daarom is dc verlies voorkomen zinnig. Met de optimizer naar hogere spanning dan zonnepaneel had dit gekund, met die lange strings gaan ze typisch naar lagere spanning. Dubbelverlies, zonde. Intern serieel kunnen schakelen ligt voor mij (als gebruiker) heel erg voor de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Op hogere uitgaande spanning kunnen de optimizers ook gewoon behoorlijk omlaag gaan in rendement. Dat zie je ook gewoon terug komen in de berekening in designer.

Soms is acceptatie de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@mdvmine
Om optimizer verliest beperken moet je ervoor zorgen dat de paneelspanning ongeveer de optimizers uitgangsspanning. Hoe meer de optimizer uitgangsspanning afwijkt van de paneelspanning hoe hoger de verliezen, omhoog of omlaag heeft minder invloed.
Bij kabel verliezen kan Solaredge maar aanname maken , Solaredge kent de sectie nog kabellengte niet. Je aanname dat je bij Solaredge dubbel zoveel kabel gebruikt is ook niet steeds waar. Stel je hebt 2 kringen dan lopen 4 kabels van de omvormer naar je panelen, bij 1string maar 2 kabels.
Als ik mijn eigen opstelling gebruik dan zou ik bij een standaard omvormer 4 strings moeten maken, nu heb ik maar 1 string bij Solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Browny schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:14:
@mdvmine
Om optimizer verliest beperken moet je ervoor zorgen dat de paneelspanning ongeveer de optimizers uitgangsspanning. Hoe meer de optimizer uitgangsspanning afwijkt van de paneelspanning hoe hoger de verliezen, omhoog of omlaag heeft minder invloed.

Stel je hebt 2 kringen dan lopen 4 kabels van de omvormer naar je panelen, bij 1string maar 2 kabels.
Als ik mijn eigen opstelling gebruik zou ik bij een standaard omvormer 4 strings moeten maken, nu heb ik maar 1 string.
Mja die afnemende optimizer efficiency maakt het alleen maar erger? Lange string, zeg 16 zorgt voor gem uitspanning 24V. Een 27% drop tov 33V paneel. Is dat in gebied significante efficiency drop? Dan wordt het vanwege lange string (1) lagere optimizer efficiency dan beloofd (2) meer dc verlies door grotere stroom (3) meer dc verlies door langere kabel.

Ben het eens dat het niet per se 2x zoveel kabel is. Maar een 2 string is ook niet per se meer kabel: een oost-west is 1 kabel de ene kant op, de andere kant op, en weinig dubbele loop. Ligt aan plaats omvormer uiteraard. 4 strings worden 2 omvormers dan helemaal afhankelijk van locatie inderdaad. Kan ongunstig uitkomen in zoverre dat je bijv maar 1,5x zoveel kabel hebt in je solaredge oplossing haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@mdvmine
4 strings is niet noodzakelijk 2 omvormers.
Zoals gezegd bij mij als voorbeeld als ik een klassieke omvormer gebruik zoals van SMA heb ik 4 strings nodig maar de omvormer heeft maar 2 mppt nodig. De 2 mppt zijn er nodig omwille van oost en west oriëntatie. Maar moet de panelen in elke oriëntatie opdelen in 2 anders wordt de spanning te hoog (paneel voc van 81V en Isc van 6,6A)

Solaredge designer houdt met de efficiëntie van de optimizer rekening en daarin kan je zien wat de procentuele verlies je hebt om de spanning paneel aan te passen gezien over het jaar.
De omvormer van Solaredge heeft een beter rendement dan een standaard stringomvormer daar deze altijd zijn ideale spanning krijgt. Bij een gewone stringomvormer wordt de Dc spanning ook aangepast naar een bepaald spanning en dit voor elke mppt tracker apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Browny schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:10:
@mdvmine
Maar moet de panelen in elke oriëntatie opdelen in 2 anders wordt de spanning te hoog (paneel voc van 81V en Isc van 6,6A)
Wow 80V dat is wel heel hoog! Dat klinkt een beetje uit verhouding met typisch. Een 2x2 string kan ook naar buiten toegelegd worden als de omvormer een beetje centraal hangt, maar dat zal bij jou niet gekund hebben neem ik aan. Anyway: ik heb antwoord op mijn vraag, bedankt voor alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Klik schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Fijn zo fabrieksfout... bijna elke 10 seconden gaat die inderdaad naar 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-08 11:15
Ik ben nog altijd met deze situatie bezig. Er is navraag gedaan bij SolarEdge, je mag blijkbaar de S500( B ) en de S1000 niet combineren in een installatie, of volledig residentieel of volledig commerciële optimizers.

Met de S1000 kom ik uit op een Yield factor verlies van 1,12%
Met de S500( B ) heb ik geen Yield factor verlies, het kost alleen €400,- meer.
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:04:
[...]

Het is uiteraard lovenswaardig dat je probeert de elektriciteit te produceren op het moment dat je ze ook gebruikt. Met de ontwikkelingen op de huidige energiemarkt (terugleververgoedingen) vermijd je daarmee ook kosten. Vraag is of de extra investering die je daarvoor moet doen lonend is (daar kun je aan rekenen) of wordt (dat is koffiedik kijken). De tijd dat investeren in zonnepanelen een no-brainer was is helaas voorbij.

[...]

Je kunt S500B en S1000 niet combineren in één string, maar een string met 22 x S500B op NW en een string met 19 x S1000 (38 panelen) op ZO is een optie (Designer vindt het in elk geval OK). Op deze manier zou je de extra investering kunnen beperken (1 x S1000 kost minder dan 2 x S500B).

Je kunt ook spelen met het aantal panelen in elke string zo lang je maar binnen de ontwerplimieten blijft (o.a. minimum/maximum aantal optimizers per string en maximum stringvermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mdvmine schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 00:15:
[...]

Mja die afnemende optimizer efficiency maakt het alleen maar erger? Lange string, zeg 16 zorgt voor gem uitspanning 24V. Een 27% drop tov 33V paneel. Is dat in gebied significante efficiency drop? Dan wordt het vanwege lange string (1) lagere optimizer efficiency dan beloofd (2) meer dc verlies door grotere stroom (3) meer dc verlies door langere kabel.

Ben het eens dat het niet per se 2x zoveel kabel is. Maar een 2 string is ook niet per se meer kabel: een oost-west is 1 kabel de ene kant op, de andere kant op, en weinig dubbele loop. Ligt aan plaats omvormer uiteraard. 4 strings worden 2 omvormers dan helemaal afhankelijk van locatie inderdaad. Kan ongunstig uitkomen in zoverre dat je bijv maar 1,5x zoveel kabel hebt in je solaredge oplossing haha ;)
Met string van 8 zou je op gemiddeld 48V per optimizer komen. 48/33=1,45. Dus een procentueel grotere afwijking.

Je blijft ronddwalen in zaken die niet relevant zijn... Gooi het gewoon in Designer en accepteer de uitslag.

Mijn systeem op een SE5K short-string.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK7TQmhQx4dgSfIG1QR9Ol20su4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VI96Kvkmm1OpAFYGRNDef68l.png?f=fotoalbum_large
Hoge string stroom dus, want de string spanning is slechts 375V. Ohms verlies 0,6%... Hoeveel gaan we daar maximaal winnen door de string op lagere stroom te draaien?

Laten we de string spanning eens op 750V gooien: SE5K normaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avhzjOvEUFO9w-IU7vzR6SuByW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhcBDmxASh20qNDQD6DjyboK.png?f=fotoalbum_large

Oei... 40kWh minder. Voornamelijk door een toename met 0,44% van de verliezen op de optimizers die van gemiddeld 19V naar 38V moeten en ook wat optimizer clipping... (Er was een reden dat ik dit systeem met 85V optimizers gedaan heb...) En dat is met panelen die Vmpp 38V en 32V hebben (2 typen)

2 strings op de short string dan maar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBnVzynX8u0nlZtONTpopR_2XVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CiRJp0miIhUZT2l7N55nDKIb.png?f=fotoalbum_large
Nog steeds 30kWh minder... En de optimizer clipping is zo goed als weg... maar de lage optimizer efficientie blijft.

Leg je systeem in 1 string... Je focust je op het optimaliseren van de ohmse verliezen... dat is niet waar de winst te halen is met SE. De verliezen op clipping en efficiëntie in de actieve componenten is waar je het moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
thieske1 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

[YouTube: RPReplay Final1722852212]

Fijn zo fabrieksfout... bijna elke 10 seconden gaat die inderdaad naar 0
Laat je P1 meter dan hetzelfde zien? Gaat je teruglevering dan ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Ronald schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:38:
[...]
Oei... 40kWh minder. Voornamelijk door een toename met 0,44% van de verliezen op de optimizers die van gemiddeld 19V naar 38V moeten en ook wat optimizer clipping... (Er was een reden dat ik dit systeem met 85V optimizers gedaan heb...) En dat is met panelen die Vmpp 38V en 32V hebben (2 typen)
De plaatjes bewijzen dat het DC-verlies deel niet gesimuleerd wordt maar natte vingerwerk is. Vergelijken eerste twee zou bij hogere 750V spanning het DC-verlies een kwart moeten zijn maar het blijft hetzelfde.

Interessant dat de optimizer blijkbaar toch een stuk efficiënter is met omlaag transformeren dan omhoog. Jouw gemiddeld 38V voor de 750V ligt beter rond je Vmpp maar toch heeft dat meer verlies blijkbaar. Bedankt voor de aanvulling. Ik kies voor 1 string, dat is duidelijk :).
Pagina: 1 ... 74 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.