Ja heb een modbus meter en dc (lg) batterij
Dat zou ook moeilijk gaan: de laatste release (3.2537) is van 4 jaar geleden.lc8 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:42:
Mijn oude SE7K met display wordt zeker niet geupdate
Sinds een tijdje kun je in SetApp updates overslaan. Ik sluit niet uit dat sommige updates als essentieel worden gezien en niet kunnen worden overgeslagen.Ronald schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:53:
SetApp dwingt updates nogal stevig af bij verbinden.
Klopt Inderdaad niet, zie de statistieken bij GridRadar.Ronald schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:38:
Bij 51 Hz ga je niet eens op het nieuws zien dat er ergens stroom uitval is: er is dan geen nieuws meer. Als het zover komt is het stroom netwerk in half Europa op zijn gat gegaan en gaan ze misschien wel dagen bezig zijn de boel weer op te starten.
Kan niet kloppen
Het NL net is gekoppeld aan het totale Europese net. Als bij ons de frequentie inderdaad 51 Hz zou worden, dan zou dat dus door heel Europa het geval moeten zijn. Uiterst onwaarschijnlijk, omdat elke landelijke netoperator (TenneT in NL) de taak heeft om te zorgen voor balans in het net tussen geplande opwek en afname. dat doen ze in ieder geval voor een dag vooruit, dus alleen als er onverwacht een aantal zeer grote opwek-eenheden Europa-breed ongeplande productie draaien (of als er een zeer grote vraag naar energie plotseling wegvalt) zou de frequentie kunnen stijgen boven de streefwaarde van 50 Hz. Zo'n stijging wordt echter onmiddellijk door allerlei automatismen (waaronder de zogenaamde primaire regeling) tegen gegaan.jaro431 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:35:
De frequentie is doorgaans zo stabiel als wat: dan zouden er wat generatoren sneller moeten gaan draaien... In eilandbedrijf kan ik me daar wat bij voorstellen. Maar het net?
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Waarschijnlijk SolarEdge Energy Net. Heb je een inline meter of andere accessoire van SolarEdge die met de omvormer moet communiceren?Schrobz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:00:
Mijn SE3000 is bedraad aangesloten op het internet, en dat werkt allemaal goed. Er zit geen wifi ingebouwd (N/A in het communicatie menu), maar er zit wel een antenne op. Waar is dat ding dan voor?
[Afbeelding]
Nee, ik heb verder niks van SolarEdge. Ik zal de kast eens openmaken en kijken waar die antenne aangesloten zit.THM0 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:13:
[...]
Waarschijnlijk SolarEdge Energy Net. Heb je een inline meter of andere accessoire van SolarEdge die met de omvormer moet communiceren?
SR+ sept 2019 wit
Ik heb even de frequentie metingen van het afgelopen jaar erbij gepakt, en de grootste afwijking was 0.13Hz. (49.87 is de grootste uitschieter).
Over het algemeen blijft de frequentie ruim binnen de 0.1Hz.
Aangezien de net frequentie inderdaad in zowat heel europa gelijk loopt, liijkt het me sterk dat je inderdaad 51Hz hebt gehad.
Over het algemeen blijft de frequentie ruim binnen de 0.1Hz.
Aangezien de net frequentie inderdaad in zowat heel europa gelijk loopt, liijkt het me sterk dat je inderdaad 51Hz hebt gehad.
Heb je niet ergens een zwevende nul, of een nuldraad die niet goed vastzit?SaEnSa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:35:
Korte update. Helaas is mijn omvormer niet gerepareerd. De medewerker van SolarEdge heeft op afstand een poging gedaan om het probleem te verhelpen, echter raakten een aantal huishoudelijke apparaten (warmtepomp en oven) beschadigd. SolarEdge geeft geeft geen informatie over wat ze precies hebben gedaan. Om deze reden heb ik besloten om de dit shitty systeem uit te schakelen en op marktplaats te verkopen. Hierom is er geen reden meer voor mij om in dit topic te blijven. Bedankt aan iedereen die de afgelopen weken heeft geholpen.
[Afbeelding]
Wise enough to play the fool
Ooit ook een zwevende nuldraad in het systeem gehad, met als gevolg dat op een gegeven moment alle zekeringen doorsloegen (er komt dan opeens heel veel voltage op de groepen).
Magnetron, modem, deur vingerscanner en Nest thermostaat stuk!
Na veel zoekwerk, en met geluk dat het donker was, het probleem kunnen vinden omdat de nuldraad stond te vonken!
Magnetron, modem, deur vingerscanner en Nest thermostaat stuk!
Na veel zoekwerk, en met geluk dat het donker was, het probleem kunnen vinden omdat de nuldraad stond te vonken!
:strip_exif()/f/image/rByQIAbQgJWC9qMOFjgtjFWo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door N0EL op 30-06-2024 13:44 ]
Beste tweakers
Onlangs hebben wij een systeem van 21 stuks 250wp panelen icm solar edge microomvormers gedemonteerd en vervangen door 400wp panelen. De oude panelen willen we nu op het achterdak leggen, want daar is genoeg ruimte voor 20 stuks.
Het 'probleem' is dat 1 van de panelen volgens de SE portal een jaar of wat op Zwart stond. Als ik het goed begrijp is dan of het paneel of de Micro omvormer defect. Grappig genoeg, vlak voordat we de panelen gedemonteerd hebben, werkte het paneel/omvormer weer.
Bij het demonteren is niet goed bijgehouden welke de 'haperende' set was. Maar ik ben een beetje bang om de boel te monteren en er dan achter te komen dan 1 van de panelen niet werkt.
Vraag is: Hoe kan ik deze Micro omvormers doormeten? Ik heb natuurlijk ook panelen dus ik kan even een opstelling maken van 1 paneel en dan alle microomvormers doormeten, maar welke waardes moet ik dan meten?
Zie foto voor welke micro's het betreft.
Sorry foto uploaden lukt even niet:
300W/5-60v/15A
8-48V/10A
1V
Made in the EU
Onlangs hebben wij een systeem van 21 stuks 250wp panelen icm solar edge microomvormers gedemonteerd en vervangen door 400wp panelen. De oude panelen willen we nu op het achterdak leggen, want daar is genoeg ruimte voor 20 stuks.
Het 'probleem' is dat 1 van de panelen volgens de SE portal een jaar of wat op Zwart stond. Als ik het goed begrijp is dan of het paneel of de Micro omvormer defect. Grappig genoeg, vlak voordat we de panelen gedemonteerd hebben, werkte het paneel/omvormer weer.
Bij het demonteren is niet goed bijgehouden welke de 'haperende' set was. Maar ik ben een beetje bang om de boel te monteren en er dan achter te komen dan 1 van de panelen niet werkt.
Vraag is: Hoe kan ik deze Micro omvormers doormeten? Ik heb natuurlijk ook panelen dus ik kan even een opstelling maken van 1 paneel en dan alle microomvormers doormeten, maar welke waardes moet ik dan meten?
300W/5-60v/15A
8-48V/10A
1V
Made in the EU
:strip_exif()/f/image/5MdwXTj27lG6biHkazkdo0Z3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 01-07-2024 13:05 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Volgens mij krijg je op de lus / ring van optimizers, per optimizer 1 Volt, dus in jouw geval zou de ring /lus +- 21 volt moeten geven. Dan weet je of alle optimizers werken en goed aan gesloten zijn.timpel_800 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:35:
Beste tweakers
300W/5-60v/15A
8-48V/10A
1V
Made in the EU
[Afbeelding]
Bedankt, maar ze zijn niet meer gemonteerd en ze liggen los in een krat. Dus ik zou ze per stuk moeten meten , het liefst voordat ik ze monteer. Maar dan zouden ik dus steeds 1v moeten meten?
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Allereerst het zijn geen Micro omvormers, maar optimizers.timpel_800 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:35:
Beste tweakers
300W/5-60v/15A
8-48V/10A
1V
Made in the EU
[Afbeelding]
Op de monitoring kan je zien welke optimizer het niet gedaan heeft in de afgelopen periode en dat serienummer kun je dan apart houden.
Zoals (RSH) al aangeeft zou je op de ouput van een optimizer 1VDC moeten metren als je een paneel op de input aansluit.
Ik heb afgelopen weekend een probleem dat mijn SolarEdge systeem stoort op mijn Enphase systeem. Ik heb mijn meterkast aangepakt, waarbij ik mijn SolarEdge systeem heb aangesloten via een onderverdeelkast op mijn hoofdgroepenkast i.p.v. direct op de hoofdgroepenkast. Dit om alle opwek centraal te hebben, en het geheel overzichtelijk te houden. Op deze onderverdeelkast had ik al mijn Enphase systeem aangesloten, waarbij ik de gateway van het Enphase systeem in de hoofdmeterkast heb aangesloten. Schematisch als volgt:
/f/image/jX557ScIq0LyETZcc8zakq3O.png?f=fotoalbum_large)
Waar voorheen de communicatie tussen Enphase Envoy en de micro omvormers goed verliep is er nu op alleen op fase 3 geen communicatie mogelijk tussen de micro omvormers en de Envoy. De boosdoener is de SolarEdge (SE5K) omvormer. Zet ik de groep hiervan uit dan gaat de communicatie weer goed. Heeft iemand een idee of deze stoorzender uitgezet kan worden?
Ik vond de installatie van de ferrietring nogal typisch (bij Enphase moet je de draden wikkelen). Maar volgens de SolarEdge handleiding kan hij er gewoon doorheen en is zoals de installateur het gedaan heeft correct (buiten het feit dat het er 2 moeten zijn) en dat die links waarschijnlijk niet bij de DC kabel moet? Zo trof ik het geheel aan toen ik de kast open maakte.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OuphA14e9hCZksRDCVypjcCc.png?f=user_large)
Enige tips zijn welkom, ik ga vanavond de ferrietring welke nu om de YMVK kabel zit sowieso weer wat hoger aanbrengen om de fasedraden.
/f/image/jX557ScIq0LyETZcc8zakq3O.png?f=fotoalbum_large)
Waar voorheen de communicatie tussen Enphase Envoy en de micro omvormers goed verliep is er nu op alleen op fase 3 geen communicatie mogelijk tussen de micro omvormers en de Envoy. De boosdoener is de SolarEdge (SE5K) omvormer. Zet ik de groep hiervan uit dan gaat de communicatie weer goed. Heeft iemand een idee of deze stoorzender uitgezet kan worden?
Ik vond de installatie van de ferrietring nogal typisch (bij Enphase moet je de draden wikkelen). Maar volgens de SolarEdge handleiding kan hij er gewoon doorheen en is zoals de installateur het gedaan heeft correct (buiten het feit dat het er 2 moeten zijn) en dat die links waarschijnlijk niet bij de DC kabel moet? Zo trof ik het geheel aan toen ik de kast open maakte.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OuphA14e9hCZksRDCVypjcCc.png?f=user_large)
Enige tips zijn welkom, ik ga vanavond de ferrietring welke nu om de YMVK kabel zit sowieso weer wat hoger aanbrengen om de fasedraden.
Zoals je ferrietkernen zitten is zoals het hoort.jeeedeee schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:28:
1 bij de AC, daar kunnen de aders gewoon doorheen en hoeven niet omwikkelt te worden.
Ook 1 bij de DC.
Een aantal dingen vallen mij op in deze foto:[Afbeelding]
1. De aardraad is nogal ver aangestript. Schoonheids dingetje.
2. Zit de aarding van de PV nu intern in de omvormer aangesloten? Dit is niet toegestaan (vanuit de NEN1010), daarnaast kun je door capilaire werking vocht in je omvormer krijgen. Die aarding moet dus buiten de omvormer aangesloten worden.
3. Voor de LAN kabel zou ik een aparte doorvoer hebben gepakt. Schoonheids dingetje.
Heb je ook een foto van de onderverdeelkast?
Ik vermoed dat daar iets niet helemaal juist zit.
@Nick v D thanks voor je feedback, zal vanavond wel een foto maken van de onderverdeelkast al kan ik mij niet indenken dat daar iets verkeerd zit. Goed om te weten dat de ferrietringen in principe goed zitten! Ga de ferrietring van AC vanavond even verplaatsen dat deze niet om de omhulsel zitten van de YMVK maar om de fasedraden zelf, zal dan ook een foto maken hoe het dan zit.
Dank voor punt 2, ja hij is in 2018 geplaatst toen deden ze dit schijnbaar nog zo... Punt 3 heb ik inmiddels gedaan, waarschijnlijk paste de UTP aansluiting niet door een kleiner gat...
Dank voor punt 2, ja hij is in 2018 geplaatst toen deden ze dit schijnbaar nog zo... Punt 3 heb ik inmiddels gedaan, waarschijnlijk paste de UTP aansluiting niet door een kleiner gat...
Ah, stekker aangeknepen voordat hij door de wartel was gehaald waarschijnlijk.jeeedeee schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:49:
@Nick v D thanks voor je feedback, zal vanavond wel een foto maken van de onderverdeelkast al kan ik mij niet indenken dat daar iets verkeerd zit. Goed om te weten dat de ferrietringen in principe goed zitten! Ga de ferrietring van AC vanavond even verplaatsen dat deze niet om de omhulsel zitten van de YMVK maar om de fasedraden zelf, zal dan ook een foto maken hoe het dan zit.
Ik wacht op de foto!
Side note: mocht er vocht in de omvormer terecht komen (door capillaire werking via de aardkabel van de PV) en deze defect gaan dan valt dit niet binnen garantie.
@Nick v D ja klopt, inmiddels heb ik alles netjes hersteld en de UTP kabel ook door een eigen wartel gehaald. Omvormer hangt binnen, dus het vocht zal wel meevallen maar goed om te weten. Misschien t.z.t. de aarde nog wel netjes via een werkschakelaar met eigen aarde maken net als de andere omvormers. Geheel zit er nu zo uit(sorry voor het missende stuk rechts).
:fill(white):strip_exif()/f/image/h2ctRDdC2j8JLrU163J8UCWp.png?f=user_large)
Gisteren heb ik het probleem wel kunnen oplossen, ik had nog een Enphase ferrietring over. Die heb ik om de aanvoer naar de aardlekautomaat van SolarEdge gezet. Kon net 3 wikkels maken ivm de dikte van 10mm2 maar dat lijkt voldoende. Vandaag even in de gaten houden hoe het gaat als er meer productie is. Hier nog even een foto van de huidige situatie van de onderverdeler. Aanvoer vanuit de hoofdgroepenkast komt rechtsonder binnen en is op de hoofdschakelaar aan de bovenkant aangesloten. De kam onder verdeeld de stroom en onder de middelste Enphase automaat zit ook de voeding naar de SolarEdge aangesloten d.m.v. 10mm2.
:fill(white):strip_exif()/f/image/h2ctRDdC2j8JLrU163J8UCWp.png?f=user_large)
Gisteren heb ik het probleem wel kunnen oplossen, ik had nog een Enphase ferrietring over. Die heb ik om de aanvoer naar de aardlekautomaat van SolarEdge gezet. Kon net 3 wikkels maken ivm de dikte van 10mm2 maar dat lijkt voldoende. Vandaag even in de gaten houden hoe het gaat als er meer productie is. Hier nog even een foto van de huidige situatie van de onderverdeler. Aanvoer vanuit de hoofdgroepenkast komt rechtsonder binnen en is op de hoofdschakelaar aan de bovenkant aangesloten. De kam onder verdeeld de stroom en onder de middelste Enphase automaat zit ook de voeding naar de SolarEdge aangesloten d.m.v. 10mm2.
/f/image/xeT1upFbTX61yXvnxhQPlxfQ.png?f=fotoalbum_large)
Bij ons wellicht nieuwe huis overwegen we zonnepanelen te laten installeren met een SolarEdge omvormer icm SolarEdge One en een dynamische energiecontract.
Als ik het goed begrijp moet het met SolarEdge One mogelijk zijn om de volgende dingen te doen:
- Omvormer helemaal uitzetten bij netto negatieve stroomprijs (dus kale stroomprijs + energiebelasting = < 0,00 €
Deze lijkt me nogal makkelijk want het is gewoon omvormer aan of uit.
- Omvormer instellen dat er geen export van stroom plaats vind naar het stroomnet bij een negatieve kale stroomprijs tussen de -1 en -13 cent per kwh (door de belasting op stroom is de netto stroomprijs dan nog wel positief). In dit geval moet het verbruik van je huishouden gelijk zijn aan wat je zonnepanelen leveren. Dit betekent dus dat er constant gemeten moet worden hoeveel je gebruikt en je omvormer moet hier dan op reageren.
Heeft iemand dit al werkend op zijn SolarEdge omvormer. Of is het niet mogelijk om deze 2 scenarios tegelijk in te stellen.
Alvast bedankt voor de hulp
Als ik het goed begrijp moet het met SolarEdge One mogelijk zijn om de volgende dingen te doen:
- Omvormer helemaal uitzetten bij netto negatieve stroomprijs (dus kale stroomprijs + energiebelasting = < 0,00 €
- Omvormer instellen dat er geen export van stroom plaats vind naar het stroomnet bij een negatieve kale stroomprijs tussen de -1 en -13 cent per kwh (door de belasting op stroom is de netto stroomprijs dan nog wel positief). In dit geval moet het verbruik van je huishouden gelijk zijn aan wat je zonnepanelen leveren. Dit betekent dus dat er constant gemeten moet worden hoeveel je gebruikt en je omvormer moet hier dan op reageren.
Heeft iemand dit al werkend op zijn SolarEdge omvormer. Of is het niet mogelijk om deze 2 scenarios tegelijk in te stellen.
Ik heb hier ook geregeld last van en ook hier al eens gepolst of er een oplossing is, maar voorlopig zonder resultaat...Phusebox schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 05:58:
Ik wordt echt helemaal gek van onze SEH5000. In deze tijd van het jaar begint ie al voor 5.30 met pogingen om op te starten. Luid tikkende relais maken je wakker en houden je wakker, want dat doet ie om de 1 tot 3 minuten...
Wat is hier aan te doen? Ik hoor het twee verdiepingen lager nog.
Volgens mij is het laatste dat je aangeeft nog toekomst en is het nu aan of uit.Jesp_J schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:40:
Bij ons wellicht nieuwe huis overwegen we zonnepanelen te laten installeren met een SolarEdge omvormer icm SolarEdge One en een dynamische energiecontract.
Sinds gisteren een accu en laadpaal van Solaredge erbij. Nog niet echt gelukkig van de software die de laadpaal aanstuurt (of ik mis iets). Maar ik denk dat ze bij Solaredge nog niet hrt verschil tot bv 4.1kW aanvullen uit de accu of het net als de panelen even (nou ja, vooral bij langere tijd) te weinig te leveren.
Zo blij dat ik hem in de garage heb laten hangen op op zolder 😉donderz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:55:
[...]
Ik heb hier ook geregeld last van en ook hier al eens gepolst of er een oplossing is, maar voorlopig zonder resultaat...
Ik heb geen laadpaal, maar wel een SolarEdge smart switch, en zie dan aansturing van de switch op maximale zelf consumptie ook. Daar kun je ook de prik t.o.v. laadpaal aangeven. Die is vrij dom.janne_nl schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:23:
[...]
Volgens mij is het laatste dat je aangeeft nog toekomst en is het nu aan of uit.
Sinds gisteren een accu en laadpaal van Solaredge erbij. Nog niet echt gelukkig van de software die de laadpaal aanstuurt (of ik mis iets). Maar ik denk dat ze bij Solaredge nog niet hrt verschil tot bv 4.1kW aanvullen uit de accu of het net als de panelen even (nou ja, vooral bij langere tijd) te weinig te leveren.
Bovendien vrij buggy, want in de monitoring zie ik dat hij ‘s nachts ook gewoon aan gaat alsof er productie is. Gelukkig heb ik het bijbehorende apparaat, de warmtepomp op dat tijdslot verboden het SWW vat op te warmen, ander zou hij zomaar aanspringen voor een half uur op dat ongunstige tijdstip.
Vraag al gesteld via leverancier naar SolarEdge waarom dit is.
Hier ook nu in garage. Mijn vorige omvormer hing op de open zolder met open trap. Dus hoorde hem ook. Ging gelukkig niet heel vaak aan/uit bij ochtend of avond, maar relais switch was vrij hard geluid. En dan is dat in de zomer toch wel veel te vroeg en veel te laat, dus dan sliep ik al.edwin2021 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:12:
[...]
Zo blij dat ik hem in de garage heb laten hangen op op zolder 😉
Smart switch heb ik dan weer niet.Get!em schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:34:
[...]
Ik heb geen laadpaal, maar wel een SolarEdge smart switch, en zie dan aansturing van de switch op maximale zelf consumptie ook. Daar kun je ook de prik t.o.v. laadpaal aangeven. Die is vrij dom.
Bovendien vrij buggy, want in de monitoring zie ik dat hij ‘s nachts ook gewoon aan gaat alsof er productie is. Gelukkig heb ik het bijbehorende apparaat, de warmtepomp op dat tijdslot verboden het SWW vat op te warmen, ander zou hij zomaar aanspringen voor een half uur op dat ongunstige tijdstip.
Vraag al gesteld via leverancier naar SolarEdge waarom dit is.
Ze moeten net de laadpaal aansturing iets slimmer of configureerbaarder maken denk ik.
Iemand wel eens gehad dat je niet kunt inloggen in de app? Bij mijn vrouw en op de website werkt het wel. Opnieuw installeren en telefoon herstarten helpt niet.
Direct na se ww controle crashed de app of zo en gaat terug naar het loginscherm.
Direct na se ww controle crashed de app of zo en gaat terug naar het loginscherm.
Combinatie APP en leeftijd telefoon een issue?janne_nl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:19:
Iemand wel eens gehad dat je niet kunt inloggen in de app? Bij mijn vrouw en op de website werkt het wel. Opnieuw installeren en telefoon herstarten helpt niet.
Anders misschien even de app helemaal verwijderen van de telefoon en dan opnieuw proberen.
[ Voor 10% gewijzigd door ChrisVrolijk op 04-07-2024 08:59 ]
Deze nacht de eerste keer dat mijn batterij is leeggelopen sinds ze die draadloze verbinding hebben opgezet naar mijn energie meter, maar het gedrag is nog steeds hetzelfde. Gaat beneden de 10%, tot 8%, neemt van het net, tot 10% en blijft dan daar tot de zon is opgekomen... :strip_exif()/f/image/Q2PLVeHeAxBws0cOUgVrXj2T.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook gaat hij nu weer regelmatig in de Meter communicatie error, rode lampje aan, gekke import export sprongen, relais klikken, dan terug naar normaal.
:strip_exif()/f/image/Q2PLVeHeAxBws0cOUgVrXj2T.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook gaat hij nu weer regelmatig in de Meter communicatie error, rode lampje aan, gekke import export sprongen, relais klikken, dan terug naar normaal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wjxg0HPGQG3fTRqq9MJiuxUW.jpg?f=user_large)
Ik heb hier sinds vanmorgen ook last van. Op iPhone 12 én (verouderde) Android. Kunnen anderen wel nog inloggen in de app?janne_nl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:19:
Via de website login lukt het overigens wel, maar dan kan ik (bijvoorbeeld) de tariefoptimalisatie niet aanpassen.
Geen probleem hier met inloggen (Android 14)
Bij mij valt de laatste dagen iedere avond ergens tussen 7 en 10 de logging van de batterij weg uit de mySolarEdge app. Batterij in het plaatje wordt dan grijs. Het gaat vanzelf weer werken ergens laat op de avond, maar de data tijdens het 'outage' ontbreekt dan in het dagoverzicht.
Vreemd genoeg werkt het in de oude app wel continu gewoon goed en zie ik daar altijd vermogen en laadstatus van de accu (maar die laat de historie van de accu niet zien).
Meer mensen last van? Zijn ze aan het knoeien met de backend?
Vreemd genoeg werkt het in de oude app wel continu gewoon goed en zie ik daar altijd vermogen en laadstatus van de accu (maar die laat de historie van de accu niet zien).
Meer mensen last van? Zijn ze aan het knoeien met de backend?
Yes, probleem is hier ook (Samsung S23 met Android 14)janne_nl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:19:
Vandaag had ik ook verwacht dat de omvormer vanaf 11 uur zou uitschakelen, maar die levert nog steeds vrolijk door.leksts schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:36:
Ben ook aan het uitproberen met de Negatieve Tariefoptimalisatie (Negative Rate Optimization).
Gisteren was de stroomprijs zonder energiebelasting negatief.
Ik heb ik mijn app een additional fee van €0.017/kWh en 21% BTW ingesteld.
Terugleveren kostte op het laagste punt iets meer dan 9ct. (-0,0922+0.017)*1,21 = € -0,091
Toch schakelde de omvormer niet uit.
Wat mij opviel is dat de tarieven waar mijn energieleverancier mee rekent (Zonneplan, APX) niet overeenkomen met de tarieven volgens ENTSO-E (waar de SolarEdge-app mee werkt). En dat had ik wel verwacht.
Waar maak ik hier een denkfout?
APX:
[Afbeelding]
ENTSO-E:
[Afbeelding]
Komt het misschien doordat mijn omvormer te oud is? Het is een SE3000 (met display).
Mijn SE3680H doet dat ook bij het opstarten en afschakelen, maar gelukkig voor mij niet hinderlijk.Phusebox schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 05:58:
Ik wordt echt helemaal gek van onze SEH5000. In deze tijd van het jaar begint ie al voor 5.30 met pogingen om op te starten. Luid tikkende relais maken je wakker en houden je wakker, want dat doet ie om de 1 tot 3 minuten...
Wat is hier aan te doen? Ik hoor het twee verdiepingen lager nog.
Ik weet niet zeker of het volgende een oplossing is, maar je zou het eens kunnen proberen: ik heb op mijn omvormer Modbus over TCP aangezet, en nu kan mijn Home Assistant "Active Power Limit" aanspreken. Hiermee kan HA het maximale vermogen van de omvormer beperken tot een percentage 0-100%, wat in mijn geval neerkomt op 0-3680 watt. Het is denkbaar dat als je het maximale vermogen op 0% laat staan totdat je er klaar voor bent om de dag te beginnen, de omvormer ook niet probeert te starten. Maar dat zou je moeten uitproberen.
Bovenstaande is geen rocket science, maar ook weer niet triviaal - vooral als je nog geen Home Assistant hebt. Als je al HA hebt zou ik het in jouw situatie het proberen waard vinden.
Wel allemaal automatiseren natuurlijk, niet handmatig gaan zitten prutsen. Daar is HA op ingericht
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 04-07-2024 12:58 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Via de facebook groep gezien dat over de hele wereld mensen last hadden van niet kunnen inloggen, intussen werkt het hier weer.
En de negatieve prijzen, de omvormer moet toch pas uitschakelen als de prijs inclusief belasting negatief is? Zeker zo lang de salderingsregeling er is en je minder opwekt dan je verbruikt. Vanmiddag tussen 1 en 2 is de kale stroomprijs -15.
En de negatieve prijzen, de omvormer moet toch pas uitschakelen als de prijs inclusief belasting negatief is? Zeker zo lang de salderingsregeling er is en je minder opwekt dan je verbruikt. Vanmiddag tussen 1 en 2 is de kale stroomprijs -15.
Ik begrijp dat we het daar hier niet over mogen hebbenjanne_nl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:44:
Via de facebook groep gezien dat over de hele wereld mensen last hadden van niet kunnen inloggen, intussen werkt het hier weer.
Maar ik realiseer me nu dat sinds ik mijn Home Assistant de opwekdata lokaal uit de omvormer laat halen via Modbus over TCP (ipv via de cloud API) dat soort storingen nu natuurlijk langs me heen gaan. Fijne bijkomstigheid
Dat zou ik denken van wel. En dan tegelijk de was doen, de vaatwasser aanzetten, de EV laden, enz.En de negatieve prijzen, de omvormer moet toch pas uitschakelen als de prijs inclusief belasting negatief is?
Ik heb op mijn HA een automation ingericht (maar nu gedisabled staan tot de situatie zich voor gaat doen) die door middel van Active Power Limit het vermogen van de SolarEdge dynamisch limiteert op het op dat moment verbruikte vermogen van de woning. Mijn vaste contract loopt nog tot nov '25, dus ik heb nog tijd, maar stel nou dat ik dan in de situatie kom dat terugleveren financieel ongunstig is. Dan gooi ik die automation aan, en vanaf dan verbruikt mijn woning zoveel mogelijk van de op dat moment opgewekte zonnestroom, maar levert (vrijwel) niets terug. Het viel niet mee om dat te bouwen, en ik had ook hulp van mede-Tweakers, maar het werkt erg goed!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ah ok, heb geen HA maar Homey. Zou misschien ook kunnen werken. Grootste challenge wordt even uitzoeken hoe je modbus aan zet dan.JeroenH schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:38:
[...]
Mijn SE3680H doet dat ook bij het opstarten en afschakelen, maar gelukkig voor mij niet hinderlijk.
Ik weet niet zeker of het volgende een oplossing is, maar je zou het eens kunnen proberen: ik heb op mijn omvormer Modbus over TCP aangezet, en nu kan mijn Home Assistant "Active Power Limit" aanspreken. Hiermee kan HA het maximale vermogen van de omvormer beperken tot een percentage 0-100%, wat in mijn geval neerkomt op 0-3680 watt. Het is denkbaar dat als je het maximale vermogen op 0% laat staan totdat je er klaar voor bent om de dag te beginnen, de omvormer ook niet probeert te starten. Maar dat zou je moeten uitproberen.
Bovenstaande is geen rocket science, maar ook weer niet triviaal - vooral als je nog geen Home Assistant hebt. Als je al HA hebt zou ik het in jouw situatie het proberen waard vinden.
Wel allemaal automatiseren natuurlijk, niet handmatig gaan zitten prutsen. Daar is HA op ingericht
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ok....
Ik denk dat de regeling iets ziet wat ik niet begrijp: tariefoptimalisatie is ingevoerd en heeft vorige keer goed gewerkt maar nu vanaf 13:00 voldoet de prijs aan de norm om uit te schakelen maar ik zie flippergedrag (aan/uit).
Of werkt hij met andere tarieven en resolutie (ipv elk uur de prijs van elke minuut)? Want we zitten erg dicht onder de 0-grens incl BTW
Ik denk dat de regeling iets ziet wat ik niet begrijp: tariefoptimalisatie is ingevoerd en heeft vorige keer goed gewerkt maar nu vanaf 13:00 voldoet de prijs aan de norm om uit te schakelen maar ik zie flippergedrag (aan/uit).
Of werkt hij met andere tarieven en resolutie (ipv elk uur de prijs van elke minuut)? Want we zitten erg dicht onder de 0-grens incl BTW
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Hier de Solar Edge nog niet uitgegaan.....
Zal wel iets met afronding te maken hebben zeker op -1 cent
Pff wanneer gaat het een keer goed werken
[ Voor 25% gewijzigd door knny op 04-07-2024 13:18 ]
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Hier ook niet op een omvormer.... pfffknny schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:16:
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Volgens mij heb ik deze howto gebruikt, maar lees jezelf ook even goed in.Phusebox schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:11:
[...]
Ah ok, heb geen HA maar Homey. Zou misschien ook kunnen werken. Grootste challenge wordt even uitzoeken hoe je modbus aan zet dan.
Ik ken Homey niet, maar je zult ook moeten uitzoeken of er een integratie is voor "SolarEdge-lokaal". Voor Home Assistant is die er, via HACS, de repository voor niet-officiële integraties en add-ons.
Ik wek meer op dan ik verbruik, daarom wil ik graag rekenen met het tarief zónder energiebelasting.janne_nl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:44:
Vandaar dat ik een additional fee van €0.017/kWh (=2ct incl. btw) heb ingesteld.
Nou, het is geen afronding want met -3 cent gaat hij nog steeds niet uit.knny schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:16:
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Dan kloppen de tarieven niet die we invullen in Solar Edge lijkt mij?Joarie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:09:
[...]
Nou, het is geen afronding want met -3 cent gaat hij nog steeds niet uit.
ik heb 0,153 cent ingevuld dacht ik
Met die waardes werkte het vorige keer wel.knny schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:14:
[...]
Dan kloppen de tarieven niet die we invullen in Solar Edge lijkt mij?
ik heb 0,153 cent ingevuld dacht ik
Heb zojuist de instellingen weggegooid en opnieuw die parameters er in gegooid. Maar helaas
of dienen we die 0,153 - BTW (0,126) in te vullen en dan BTW 21%?Joarie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:16:
[...]
Met die waardes werkte het vorige keer wel.
Heb zojuist de instellingen weggegooid en opnieuw die parameters er in gegooid. Maar helaas
edit: dit lijkt wel te werken en panelen gaan nu wel uit.
[ Voor 11% gewijzigd door knny op 04-07-2024 14:39 ]
Inderdaad, hij gaat dan wel uit.knny schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:32:
[...]
of dienen we die 0,153 - BTW (0,126) in te vullen en dan BTW 21%?
edit: dit lijkt wel te werken en panelen gaan nu wel uit.
Alsof ze nu een afhankelijkheid hebben ingeprogrammeerd en een input willen zien op BTW parameter.
Nou, het werkt nu. Beetje laat, maar ja...zaterdag een nieuwe kans.
Zouden jullie eens mee willen kijken? Nav de 3680 throttle discussie hier, heb ik weer eens een detail-blik op de boel geworpen en het viel me op dat één van mijn 3680's steeds naar 0watt stuitert (elke 10min). De andere 2 omvormers (3680H en 4000H) doen dit niet resp. veel minder (paar x per dag).
/f/image/UWFjU0RQ7EEGEqJmIqMFmeAz.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens zie ik op de monitoring portal één specifieke (S500B) optimizer steeds naar 0 vermogen gaat. Alle andere optimizers doen dit niet.
/f/image/afh1ErsDsTGP60jr4yIODUDN.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl de paneel- en stringspanning op niveau blijven:
/f/image/8YO7jRiGc12hbhF1oNhiAh22.png?f=fotoalbum_large)
Layout ligt als volgt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FS7V3lhIeWnFerTrG8TEt9AR.png?f=user_large)
Ik begin hierom sterk te vermoeden dat ik een defecte optimizer in de string heb zitten. Of zou het toch een software dingetje zijn? Het lijkt me toch niet dat throttling plaatsvindt door één optimizer naar 0 te draaien. De andere 3680H doet dit niet en heeft exact dezelfde hard- en software versies.
Ik zal straks iig eens de stekkers van optimizer 10 checken. Ik zie ook verder geen foutmeldingen op de monitoring portal en/of afwijkende statuscodes via modbus tcp.
/f/image/UWFjU0RQ7EEGEqJmIqMFmeAz.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens zie ik op de monitoring portal één specifieke (S500B) optimizer steeds naar 0 vermogen gaat. Alle andere optimizers doen dit niet.
/f/image/afh1ErsDsTGP60jr4yIODUDN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8YO7jRiGc12hbhF1oNhiAh22.png?f=fotoalbum_large)
Layout ligt als volgt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FS7V3lhIeWnFerTrG8TEt9AR.png?f=user_large)
Ik begin hierom sterk te vermoeden dat ik een defecte optimizer in de string heb zitten. Of zou het toch een software dingetje zijn? Het lijkt me toch niet dat throttling plaatsvindt door één optimizer naar 0 te draaien. De andere 3680H doet dit niet en heeft exact dezelfde hard- en software versies.
Ik zal straks iig eens de stekkers van optimizer 10 checken. Ik zie ook verder geen foutmeldingen op de monitoring portal en/of afwijkende statuscodes via modbus tcp.
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 04-07-2024 16:11 ]
All-electric.
Ik heb nu een andere wifi router. Ik heb de omvormer omgezet naar deze router en de portal werkt.
Echter in domoticz krijg ik niets meer binnen. Kan het zijn dat de api key gewijzigd is?
Echter in domoticz krijg ik niets meer binnen. Kan het zijn dat de api key gewijzigd is?
Nee. Die api code verandert niet. Diverse omvormers en routers en wifi punten later.
Wellicht een keer de hardware stoppen en weer starten in Domoticz.
Wellicht een keer de hardware stoppen en weer starten in Domoticz.
Omvormer heeft een ander IP adres gekregen gok ik zo.MijnCommentaar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:29:
Ik heb nu een andere wifi router. Ik heb de omvormer omgezet naar deze router en de portal werkt.
Vast, maar als je in Domoticz via de api key je data krijgt maakt dat niet uit.
(Als je de data via modbus tcp krijgt uiteraard wel)
Maar volgens mij moest ik maandag bij de nieuwe omvormer ook de hardware stoppen en starten.
Maar volgens mij moest ik maandag bij de nieuwe omvormer ook de hardware stoppen en starten.
Bedankt en sorry voor het door de war halen van Micro omvormers en Optimizers. Uiteindelijk heb ik het probleem waarschijnlijk gevonden: slechte stekker verbinding. Bij 1 optimizer meette ik 0,6v. Stekkers eraf geknipt en toen wel 1V.Nick v D schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:27:
[...]
Allereerst het zijn geen Micro omvormers, maar optimizers.
Op de monitoring kan je zien welke optimizer het niet gedaan heeft in de afgelopen periode en dat serienummer kun je dan apart houden.
Zoals (RSH) al aangeeft zou je op de ouput van een optimizer 1VDC moeten metren als je een paneel op de input aansluit.
Inmiddels zijn de panelen met optimizers weer op het dak. Tijd voor een tweede leven aan de Noordkant.
Maar, nu wel weer een uitdaging: Want hoe krijg ik dit systeem ingeregeld? De originele installateur is al jaren failliet.
Ik kan wel account aanmaken bij Solar Edge, maar als ik het Serial Number ingeef dan zegt hij: invalid SN. Ik heb de laatste 10 tekens gepakt, dus zou goed moeten zijn?
/f/image/N7y5qXMswcr9gV9w13Mhu30C.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 04-07-2024 20:04 ]
@timpel_800 Probeer serie nummer van een optimizer eens... rumour has...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
2024-07-04 20:08:57.334 Status: SolarEdge: Worker started...janne_nl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:00:
Vast, maar als je in Domoticz via de api key je data krijgt maakt dat niet uit.
2024-07-04 20:09:02.341 Error: SolarEdge: Error getting http data (Sites)!
oeps.... ik weet het, mijn router heeft een ander gateway adres.
[ Voor 6% gewijzigd door MijnCommentaar op 04-07-2024 20:15 ]
Check!
Doet het systeem het trouwens ook gewoon zonder 'inregelen' Ik heb het niet geprobeerd, maar kan ik de omvormer gewoon 'aanzetten' en werkt het dan? Want eigenlijk weet het systeem toch niet dat hij verplaatst is? (we hebben wel 2 panelen minder kunnen leggen).
Doet het systeem het trouwens ook gewoon zonder 'inregelen' Ik heb het niet geprobeerd, maar kan ik de omvormer gewoon 'aanzetten' en werkt het dan? Want eigenlijk weet het systeem toch niet dat hij verplaatst is? (we hebben wel 2 panelen minder kunnen leggen).
@timpel_800 pairen initiëren met de power switch (>5s P stand) , dan zou die moeten gaan
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Kan ik mijn SolareEdge HD wave via het netwerk uitschakelen als de energie prijs negatief wordt?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Vreemd probleem met mijn SolarEdge installatie, sinds gisteren. Daarvoor werkte het altijd perfect.
Ik heb twee omvormers, een 1-fase en een 3-fasen. In de app lijkt de 3-fasen niks te doen, zie bijvoorbeeld dit screenshot van vandaag:
:strip_exif()/f/image/cEUtteruwCupdOeLSFqye7K0.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren was het exact zo. Je zag dit ook duidelijk in de daggrafiek:
:strip_exif()/f/image/RgSpf6C0eTw3ZFK9DZYaPimz.jpg?f=fotoalbum_large)
Gedaan:
- schakelaars in meterkast gecheckt (stonden goed)
- onderbreker bij omvormer gecheckt (stond ook goed)
- omvormer gaf gewoon lampjes dus deed wel degelijk iets
- voor de zekerheid even opnieuw opgestart
En vanaf dat moment deed alles het weer. Sterker nog, met terugwerkende kracht werd de grafiek van gisteren bijgewerkt. Dit is hoe de grafiek er nu uitziet (dit gaat dus over dezelfde dag als de grafiek hierboven!)
:strip_exif()/f/image/FjCcGcgOH0eIcWHvsOgQOzOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap er helemaal niks van, wat gaat hier nu mis? Als ik vandaag in mijn opbrengst-per-paneel kijk, staat de omvormer wederom op 0. Klik ik op de omvormer, zie ik dit:
/f/image/Vw2GqfQjdP2NCvvTqLnBPLjK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wvYpYEb2uR7GSh5xF2plOHLO.png?f=fotoalbum_large)
Opnieuw opstarten heb ik vandaag nog niet geprobeerd. Wat gaat hier mis?
[edit] Zojuist mijn router/modem ook maar eens herstart...
Ik heb twee omvormers, een 1-fase en een 3-fasen. In de app lijkt de 3-fasen niks te doen, zie bijvoorbeeld dit screenshot van vandaag:
:strip_exif()/f/image/cEUtteruwCupdOeLSFqye7K0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RgSpf6C0eTw3ZFK9DZYaPimz.jpg?f=fotoalbum_large)
Gedaan:
En vanaf dat moment deed alles het weer. Sterker nog, met terugwerkende kracht werd de grafiek van gisteren bijgewerkt. Dit is hoe de grafiek er nu uitziet (dit gaat dus over dezelfde dag als de grafiek hierboven!)
:strip_exif()/f/image/FjCcGcgOH0eIcWHvsOgQOzOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap er helemaal niks van, wat gaat hier nu mis? Als ik vandaag in mijn opbrengst-per-paneel kijk, staat de omvormer wederom op 0. Klik ik op de omvormer, zie ik dit:
/f/image/Vw2GqfQjdP2NCvvTqLnBPLjK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wvYpYEb2uR7GSh5xF2plOHLO.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil hetzelfde in elkaar zetten. Wil je jouw setup / yaml evt delen?JeroenH schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Ik heb op mijn HA een automation ingericht (maar nu gedisabled staan tot de situatie zich voor gaat doen) die door middel van Active Power Limit het vermogen van de SolarEdge dynamisch limiteert op het op dat moment verbruikte vermogen van de woning. Mijn vaste contract loopt nog tot nov '25, dus ik heb nog tijd, maar stel nou dat ik dan in de situatie kom dat terugleveren financieel ongunstig is. Dan gooi ik die automation aan, en vanaf dan verbruikt mijn woning zoveel mogelijk van de op dat moment opgewekte zonnestroom, maar levert (vrijwel) niets terug. Het viel niet mee om dat te bouwen, en ik had ook hulp van mede-Tweakers, maar het werkt erg goed!
@havana
Je omvormer was gewoon zijn verbinding met de server van Solaredge monitoring kwijt.
Na het opnieuw opstarten van de omvormer was de verbinding hersteld.
Daar de omvormer tot bijna 1 maand zijn gegevens kan bijhouden, zijn deze gegevens na het herstel van de verbinding met server van Solaredge monitoring gewoon doorgezonden en bijgevoegd aan het platform.
Daar het opnieuw voorkomt is de verbinding met Solaredge weer verloren gegaan?
Bij omvormer zonder display zou onder de omvormer de blauwe led constant moeten branden , al deze knippert dan is er geen verbinding met Solaredge.
Je hebt 2 omvormer hoe zijn deze verbonden met elkaar ?normaalgesproken in leider - volger via rs485 waarbij de leider voor communicatie met Solaredge instaat. Of zijn ze beide apart met Solaredge verbonden ?
Je omvormer was gewoon zijn verbinding met de server van Solaredge monitoring kwijt.
Na het opnieuw opstarten van de omvormer was de verbinding hersteld.
Daar de omvormer tot bijna 1 maand zijn gegevens kan bijhouden, zijn deze gegevens na het herstel van de verbinding met server van Solaredge monitoring gewoon doorgezonden en bijgevoegd aan het platform.
Daar het opnieuw voorkomt is de verbinding met Solaredge weer verloren gegaan?
Bij omvormer zonder display zou onder de omvormer de blauwe led constant moeten branden , al deze knippert dan is er geen verbinding met Solaredge.
Je hebt 2 omvormer hoe zijn deze verbonden met elkaar ?normaalgesproken in leider - volger via rs485 waarbij de leider voor communicatie met Solaredge instaat. Of zijn ze beide apart met Solaredge verbonden ?
[ Voor 5% gewijzigd door Browny op 05-07-2024 15:19 ]
Jazeker, zie hier en de discussie ervoor. Met nog altijd grote dank aan yaml-koning @Septillion!edwin2021 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:03:
Ik wil hetzelfde in elkaar zetten. Wil je jouw setup / yaml evt delen?
Let op: mijn slimme meter levert verbruik/teeruglevering in kW, mijn SolarEdge opwek in watt. Daarom wat geknutsel met een factor 1000.
Dat heeft dan dit tot gevolg: JeroenH in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5". Werkt erg goed!
Dank, ga ik naar kijken!JeroenH schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:07:
[...]
Jazeker, zie hier en de discussie ervoor. Met nog altijd grote dank aan yaml-koning @Septillion!
Let op: mijn slimme meter levert verbruik/teeruglevering in kW, mijn SolarEdge opwek in watt. Daarom wat geknutsel met een factor 1000.
Dat heeft dan dit tot gevolg: JeroenH in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5". Werkt erg goed!
*Opgelost*
Ik heb sinds donderdagochtend een probleem met mijn omvormer van SolarEdge (SE4000H).
Donderdagochtend stopte de productie. Waarschijnlijk was dat de bedoeling, omdat ik de negatieve tariefoptimalisatie ingesteld had en de prijs toen negatief werd. De productie is sindsdien echter nog steeds niet hervat. Ik heb die instelling inmiddels verwijderd, om zeker te weten dat het daar niet meer aan ligt.
Enkele zaken die mij opvallen: het lijkt erop dat de omvormer ondanks de lokale instellingen zichzelf toch een limiet van 0 watt oplegt. Ik heb enkele foutmeldingen (waaronder HW error), maar ik heb de indruk dat de hardware wel werkt, maar dat de omvormer softwarematig gelimiteerd wordt. Als ik een herstart uitvoer, ontstaat er heel even een productie, maar binnen 5 seconden zakt dit weer weg naar 0. Zie ook onderstaande foto's en video voor de instellingen en hetgeen de omvormer zelf aangeeft.
In de MySolarEdge staat de omvormer op status vermogensbeperking, met een vermogenslimiet van 0%.
Foto's en filmpje: *opgelost, link verwijderd*
Nb: ik heb het al gemeld bij de installateur maar die reageert nog niet.
Iemand enig idee waardoor het vermogen beperkt wordt?
Ik heb sinds donderdagochtend een probleem met mijn omvormer van SolarEdge (SE4000H).
Donderdagochtend stopte de productie. Waarschijnlijk was dat de bedoeling, omdat ik de negatieve tariefoptimalisatie ingesteld had en de prijs toen negatief werd. De productie is sindsdien echter nog steeds niet hervat. Ik heb die instelling inmiddels verwijderd, om zeker te weten dat het daar niet meer aan ligt.
Enkele zaken die mij opvallen: het lijkt erop dat de omvormer ondanks de lokale instellingen zichzelf toch een limiet van 0 watt oplegt. Ik heb enkele foutmeldingen (waaronder HW error), maar ik heb de indruk dat de hardware wel werkt, maar dat de omvormer softwarematig gelimiteerd wordt. Als ik een herstart uitvoer, ontstaat er heel even een productie, maar binnen 5 seconden zakt dit weer weg naar 0. Zie ook onderstaande foto's en video voor de instellingen en hetgeen de omvormer zelf aangeeft.
In de MySolarEdge staat de omvormer op status vermogensbeperking, met een vermogenslimiet van 0%.
Foto's en filmpje: *opgelost, link verwijderd*
Nb: ik heb het al gemeld bij de installateur maar die reageert nog niet.
Iemand enig idee waardoor het vermogen beperkt wordt?
[ Voor 10% gewijzigd door Triggie op 06-07-2024 12:50 ]
Je zit nog op een redelijk oude firmware, lijkt me geen slecht idee om die eens bij te werken naar de nieuwste versie. Het kan zijn dat je last van een bug daarin hebt.
hoe heb je een één-Fase en een 3-Fase in één installatie gepropt ? loop je dan niet tegen een behoorlijke onbalans op je belasting van je 3-fase tegen ? zekering van de 3-fase getript ?havana schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:50:
Vreemd probleem met mijn SolarEdge installatie, sinds gisteren. Daarvoor werkte het altijd perfect.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gedaan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Kan prima. 1fase omvormer op een groep en de 3fase omvormer op drie andere groepen. In solaredge monitoring platform vervolgens beide omvormers onder 1 installatie toevoegen. Ik heb hier ook jaren lang 2 omvormers onder 1 solaredge installatieID gehad, werkt primaMacD007 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:45:
[...]
hoe heb je een één-Fase en een 3-Fase in één installatie gepropt ? loop je dan niet tegen een behoorlijke onbalans op je belasting van je 3-fase tegen ? zekering van de 3-fase getript ?
sorry, in een 3-fase systeem heb je maar 3 fases, L1-L2 en L3, dus als je L1 voor omvormer 1 )1-Fase) gebruikt, en L1,L2 en L3 met de andere omvormer gebruikt heb je dus op L1 beide omvormers zitten, dat moet je hoofdzekering wel aan kunnen, dus is het afhaneklijk van je hoofdzekering.TweakersOnly schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:52:
[...]
Kan prima. 1fase omvormer op een groep en de 3fase omvormer op drie andere groepen. In solaredge monitoring platform vervolgens beide omvormers onder 1 installatie toevoegen. Ik heb hier ook jaren lang 2 omvormers onder 1 solaredge installatieID gehad, werkt prima
Aangezien je net kosten behoorlijk gaan stijgen bij grotere aansluitwaarden (dat begint dus al bij 3*35A en per stap hoger ga je steeds meer betalen.
dus ja, technisch kan het mits je aansluitwaarden dermate hoog zijn. de SE7k heeft een aansluitwaarde van 11,5A per fase.Een enkel fase omvormer heeft veelal een hogere aansluitwaarde (max 16A).
Maar aangezien het vooraf heeft gewerkt zal dat wel in orde zijn.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Update gedaan. Gisteren ook geprobeerd, maar sd-card stond in het verkeerde format. Nu werkt het (voorlopig) weer! Dank!Smoke schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:25:
Je zit nog op een redelijk oude firmware, lijkt me geen slecht idee om die eens bij te werken naar de nieuwste versie. Het kan zijn dat je last van een bug daarin hebt.
Dit is gelukt. Ik ben inmiddels ook installateur.Ronald schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:15:
@timpel_800 pairen initiëren met de power switch (>5s P stand) , dan zou die moeten gaan
Ik heb de omvormer en optimizer toegevoegd en getekend in de Mapper, maar als ik hem wil publiceren zegt hij: SN is al geregistreerd in een ander systeem, wat natuurlijk klopt.
Het oude systeem moet dus eigenlijk eerst verwijderd worden. Is dit iets voor de helpdesk?
@timpel_800
Je moet de installatie naar jouw als installateur laten omzetten. Dit kan de helpdesk je wel bij helpen.
Eens als de installatie aan je is toegewezen kan je de lay-out aanpassen en publiceren.
Opgelet dan moet je ook de garantie van stukken zelf regelen.
Je moet de installatie naar jouw als installateur laten omzetten. Dit kan de helpdesk je wel bij helpen.
Eens als de installatie aan je is toegewezen kan je de lay-out aanpassen en publiceren.
Ik heb de stekkers e.d. eens gecheckt maar kan niets bijzonders vinden. Toch zie ik op meer dagen alleen deze ene optimizer steeds naar 0watt vermogen stuiteren. En daarmee ook de hele string sporadisch naar 0w gaan. De andere strings/optimizers doen dit niet.RonJ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:53:
...het viel me op dat één van mijn 3680's steeds naar 0watt stuitert (elke 10min). De andere 2 omvormers (3680H en 4000H) doen dit niet resp. veel minder (paar x per dag).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Layout ligt als volgt:
[Afbeelding]
Optimizer vermogen grafiek uit monitoring:
/f/image/W3kkjxPaAWCvOMyYwODVOj7Y.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0gBicBnpSwDRZ5fK8nWRvlM0.png?f=user_large)
Omvormer vermogens gemeten door een Homewizard:
:strip_exif()/f/image/xNHqVmu08wIV8ntjUQJon8Ys.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ByZHpQQS4jDsFSNp1HlBAPd.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn jullie het met me eens dat dit geen normaal gedrag is?
All-electric.
Ik heb een soortgelijk probleem al sinds 3 maanden. Ze hebben op afstand al het e.e.a. Aangepast aan de ACR settings helaas zonder succes. Ook de bekabeling is doorgemeten.RonJ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:50:
[...]
Ik heb de stekkers e.d. eens gecheckt maar kan niets bijzonders vinden. Toch zie ik op meer dagen alleen deze ene optimizer steeds naar 0watt vermogen stuiteren. En daarmee ook de hele string sporadisch naar 0w gaan. De andere strings/optimizers doen dit niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het valt mij op dat het probleem zich enkel voordoet bij zon icm bewolking. Ze gaan nu de omvormer vervangen om te kijken of het daar aan ligt.
:strip_exif()/f/image/IQvInSyndbVJjAoY1I5pQQyQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door SL-91 op 08-07-2024 16:07 ]
Interessant. Ik denk dat het hier ook (vooral) speelt op bewolkte "stuiter" dagen inderdaad. Op de schaarse dagen met echt zonnig weer of juist de hele slechte dagen speelt het niet.SL-91 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb een soortgelijk probleem al sinds 3 maanden. Ze hebben op afstand al het e.e.a. Aangepast aan de ACR settings helaas zonder succes. Ook de bekabeling is doorgemeten.
Het valt mij op dat het probleem zich enkel voordoet bij zon icm bewolking. Ze gaan nu de omvormer vervangen om te kijken of het daar aan ligt.
[Afbeelding]
Heb jij ook 3680H? En zie jij dan ook dat er maar één (en dezelfde) v/d optimizers steeds dipt in vermogen?
All-electric.
Hier ook met 3680H, kan niet op optimizer niveau uitlezen, maar dit was afgelopen donderdag toen er veel verspreide bewolking was:RonJ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:50:
[...]
Ik heb de stekkers e.d. eens gecheckt maar kan niets bijzonders vinden. Toch zie ik op meer dagen alleen deze ene optimizer steeds naar 0watt vermogen stuiteren. En daarmee ook de hele string sporadisch naar 0w gaan. De andere strings/optimizers doen dit niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/Legq3X4WmGO7yqiV3r8MnwDL.png?f=fotoalbum_large)
Vermogen is beperkt tot 80%, maar wat je ziet is dat zodra er plotselinge bewolking optreedt als de vermogensbeperking actief is, de productie tijdelijk helemaal stopt (0 W) en dan weer opnieuw start zonder vermogensbeperking.
ik zie een vergelijkbare grafiek waarin ie steeds naar 0 gaat idd. Ik zie echter geen vermogensbeperking (dat actieve vermogensmanagement staat ook uit geloof ik), maar wel I_STATUS_THROTTLED (ipv -MPPT) als status rondom die dips (de paarse streepjes in de status staafgrafiek hieronder), maar ook lang weer niet altijd.
:strip_exif()/f/image/r9S8M2cRqZUWNktLVioHH6nq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga v/d week als ik tijd heb maar eens een support case aanmaken bij ze.
:strip_exif()/f/image/r9S8M2cRqZUWNktLVioHH6nq.jpg?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Nieuwe omvormer hangt hier nu een paar dagen en het gedrag os nog exact hetzelfde, jammer maar helaas🥲SL-91 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb een soortgelijk probleem al sinds 3 maanden. Ze hebben op afstand al het e.e.a. Aangepast aan de ACR settings helaas zonder succes. Ook de bekabeling is doorgemeten.
[Afbeelding]
Inmiddels heeft Lekhana voor mij het oude systeem verwijderd. Nu heb ik via Mapper de nieuwe installatie kunnen publiceren. Hij verschijnt echter nog niet in de MySolarEdge app.Browny schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:04:
@timpel_800
Blijkbaar heb ik nog iets verkeerd gedaan. Ik moet bekennen dat ik geen installatiewizard op de omvormer zelf heb doorlopen (aanmelden van Wifi bijv, dat werkte allemaal nog namelijk) Of is dit nu allemaal verwijderd door het deleten van het systeem door de Helpdesk?
Het zou ook fijn zijn als ik een handleiding kon vinden, maar het enige dat ik vind is die van de Wave Versie?
Het gaat dus om het oude type SE5000
@timpel_800
Dat kan ook niet doordat je oude systeem is verwijderd is er ook geen eigenaar gekend die vie de app het systeem kan zien.
Je moet via de site monitoring.solaredge.com inloggen als installateur, daar zie je dan jouw systeem en kan je voor dit systeem je als eigenaar toelaten en hoedanigheid van de toegang bv volledige toegang toekennen, gelieve een ander e-mail adres te gebruiken dan je installateur e-mail adres. Als je je toegevoegd hebt als eigenaar dan ontvang je van Solaredge een e-mail en kan je een wachtwoord instellen. Met dit e-mail adres en wachtwoord kan je dan op de mySolarEdge app inloggen en zie je dan je systeem
Dat kan ook niet doordat je oude systeem is verwijderd is er ook geen eigenaar gekend die vie de app het systeem kan zien.
Je moet via de site monitoring.solaredge.com inloggen als installateur, daar zie je dan jouw systeem en kan je voor dit systeem je als eigenaar toelaten en hoedanigheid van de toegang bv volledige toegang toekennen, gelieve een ander e-mail adres te gebruiken dan je installateur e-mail adres. Als je je toegevoegd hebt als eigenaar dan ontvang je van Solaredge een e-mail en kan je een wachtwoord instellen. Met dit e-mail adres en wachtwoord kan je dan op de mySolarEdge app inloggen en zie je dan je systeem
Hij is vanmorgen vervangen voor een 4000, ik had eerst een 3500. Ik ga het de komende dagen goed in de gaten houden vandaag heeft hij het uitvallen nog niet gedaan.Seegers5 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:46:
[...]
Nieuwe omvormer hangt hier nu een paar dagen en het gedrag os nog exact hetzelfde, jammer maar helaas🥲
Wel lijkt het nu in de app alsof ik 2 strings heb, zal morgen eens informeren hoe dat kan?
:strip_exif()/f/image/ULP1BnyDJAiMve1fWbONmDqU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door SL-91 op 10-07-2024 20:25 ]
Je ziet er 2 omdat je oude inverter gisterochtend nog data verstuurd heeft. Als het goed is zou dat vandaag weg moeten zijn.SL-91 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:23:
[...]
Hij is vanmorgen vervangen voor een 4000, ik had eerst een 3500. Ik ga het de komende dagen goed in de gaten houden vandaag heeft hij het uitvallen nog niet gedaan.
Wel lijkt het nu in de app alsof ik 2 strings heb, zal morgen eens informeren hoe dat kan?
[/URL]
All-electric.
Ik zie ze helaas nog beiden zal morgen eens informeren bij de installateur.RonJ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:21:
[...]
Je ziet er 2 omdat je oude inverter gisterochtend nog data verstuurd heeft. Als het goed is zou dat vandaag weg moeten zijn.
Wel kan ik melden dat mijn nieuwe omvormer al 4 dagen probleemloos, zonder uitvallen functioneert.
Het lijkt er dus op dat een zwaardere omvormer het probleem voor mij definitief heeft opgelost.
Nog even teruggezocht, maar ik kan geen aankondigingen vinden die echt impact lijken te hebben op thuis consumenten zoals wij, klopt dat? Dan hoef ik daar in ieder geval geen rekening mee te houden in aanschafBrowny schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:43:
@ZwarteIJsvogel
Even afwachten op komende Intersolar Europe salon dat plaats heeft deze week , daar gaat Solaredge weer nieuwe producten voorstellen die er gaan komen.
@jsiegmund
Op het intersolar salon 2024 in München is voor de driefasige omvormer een nieuwe batterij voor gesteld . Die is hoge spanning (niet meer 48volt) ,modulair opgebouwd, 4,4kwh groot per module en laad/ontlaadvermogen max 3,5kW per module.dwz 2 module dus laad/ontlaadvermogen van max7kw en opslagcapaciteit van 8,8kwh. Deze batterij gaat werken op de bestaande se..K als ook op de nieuwe 3fasige hybrid omvormer (home hub omvormer). Deze nieuwe hybride omvormer is op het salon ook voorgesteld geworden.
De vermoedelijk datum dat deze beide beschikbaar worden is 3de kwartaal 2025.
Op het intersolar salon 2024 in München is voor de driefasige omvormer een nieuwe batterij voor gesteld . Die is hoge spanning (niet meer 48volt) ,modulair opgebouwd, 4,4kwh groot per module en laad/ontlaadvermogen max 3,5kW per module.dwz 2 module dus laad/ontlaadvermogen van max7kw en opslagcapaciteit van 8,8kwh. Deze batterij gaat werken op de bestaande se..K als ook op de nieuwe 3fasige hybrid omvormer (home hub omvormer). Deze nieuwe hybride omvormer is op het salon ook voorgesteld geworden.
De vermoedelijk datum dat deze beide beschikbaar worden is 3de kwartaal 2025.
Momenteel (is al meer dan een jaar gaande eigenlijk) kan ik vanuit de iOS app van SolarEdge niet een verbinding maken met het wifi netwerk van de omvormer.
Als ik vanuit de app kies voor Omvormer Communicatie (en dan de pal naar P schakel onder de omvormer), krijg ik wel een prompt om te verbinden met het netwerk maar elke keer komt het terug met unable to connect.
Ik heb mijn thuis wifi netwerk ook weggegooid uit de telefoon om het zo te proberen (geen verandering), wifi netwerk handmatig in zitten te voeren (ook niet succesvol, welk security protocool gebruikt het eigenlijk?), en ook vanuit mijn windows laptop lukt het niet.
Zijn er andere mogelijkheden om er op te komen?
Ik wil namelijk de modbus connunicatie aanzetten om hem zo live uit te kunnen lezen vanuit HomeAssistant.
De omvormer is een SE5K uit 2021. Firmware 4.19.39
Als ik vanuit de app kies voor Omvormer Communicatie (en dan de pal naar P schakel onder de omvormer), krijg ik wel een prompt om te verbinden met het netwerk maar elke keer komt het terug met unable to connect.
Ik heb mijn thuis wifi netwerk ook weggegooid uit de telefoon om het zo te proberen (geen verandering), wifi netwerk handmatig in zitten te voeren (ook niet succesvol, welk security protocool gebruikt het eigenlijk?), en ook vanuit mijn windows laptop lukt het niet.
Zijn er andere mogelijkheden om er op te komen?
Ik wil namelijk de modbus connunicatie aanzetten om hem zo live uit te kunnen lezen vanuit HomeAssistant.
De omvormer is een SE5K uit 2021. Firmware 4.19.39
@cazzer22
Om te verbinden best eerst eigen wifi netwerk uitschakelen. De QR code op omvormer lezen van uit de app (dan heeft de app de naam en wachtwoord van netwerk)
Deze gegevens staan ook op kenplaatje omvormer.
Even de aan uit knop naar p stand (max 2seconden) dan los laten.
Let wel op het intern wifi van de omvormer is zwak, dus hou je gsm , tablet kort of tegen de omvormer aan. Als je een wifi antenne hebt op je omvormer is het signaal beter.
Als je geen verbinding kan maken door de installateur de omvormer laten controleren, kan ook zijn dat de communicatie print defect is.
Om te verbinden best eerst eigen wifi netwerk uitschakelen. De QR code op omvormer lezen van uit de app (dan heeft de app de naam en wachtwoord van netwerk)
Let wel op het intern wifi van de omvormer is zwak, dus hou je gsm , tablet kort of tegen de omvormer aan. Als je een wifi antenne hebt op je omvormer is het signaal beter.
Als je geen verbinding kan maken door de installateur de omvormer laten controleren, kan ook zijn dat de communicatie print defect is.
Het is inmiddels gelukt. Maar omdat ik wat aan het klooien was heb ik nog twee installaties aangemaakt, die eigenlijk verwijderd mogen worden, maar waar doe ik dat? Ik kan wel een groep verwijderen maar een systeem niet. Ook niet in de Mapper app?Browny schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 03:47:
@timpel_800
/f/image/RIONVks1TW1OH3olMMC5lib3.png?f=fotoalbum_large)
Hey allen,
Ik ben zelf bezig om voor mij nieuwe huis het eea bij elkaar te scharrelen.
Misschien voor de snelle beslisser;
https://etronixcenter.com heeft volgens mij een foutje gemaakt in de prijsstelling.
Net een SE10K omvormer voor 595 euro aangeschaft, dit geldt ook voor de lagere modellen (5,7,9 etc..) van de SE serie. Korting van 1000 euro zonder BTW/1700 met BTW.
Doe er je voordeel mee!
mvg,
Vincent
Ik ben zelf bezig om voor mij nieuwe huis het eea bij elkaar te scharrelen.
Misschien voor de snelle beslisser;
https://etronixcenter.com heeft volgens mij een foutje gemaakt in de prijsstelling.
Net een SE10K omvormer voor 595 euro aangeschaft, dit geldt ook voor de lagere modellen (5,7,9 etc..) van de SE serie. Korting van 1000 euro zonder BTW/1700 met BTW.
Doe er je voordeel mee!
mvg,
Vincent
[ Voor 5% gewijzigd door R0D1NZ op 18-07-2024 11:50 ]
niet zeker, maar valt te proberen: eentje selecteren en 'verwijderen uit groep' (bij acties). ik ga het hier niet ff proberen .. :-)timpel_800 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:20:
[...]
Het is inmiddels gelukt. Maar omdat ik wat aan het klooien was heb ik nog twee installaties aangemaakt, die eigenlijk verwijderd mogen worden, maar waar doe ik dat? Ik kan wel een groep verwijderen maar een systeem niet. Ook niet in de Mapper app?[Afbeelding]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
@BrownyBrowny schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:44:
@cazzer22
Wij hebben 3 sets omvormers SolarEdge SE2200H.
Een van deze omvormers heeft een verbinding met mijn Netwerk via een netwerk kabel en dat werkt perfect.
De twee andere omvormers hebben elk een WIFI en deze hebben regelmatig een slechte verbinding.
Deze Wifi wil ik uitschakelen.
Echter deze twee omvormers hebben ook de mogelijkheid om een netwerk kabel aan te sluiten .
Mijn vraag is of het mogelijk is om een netwerk kabel aan te sluiten op deze omvormers en de Wifi antenne te verwijderen zodat ik dan via deze ethernet aansluiting verbinding heb met mijn modem.
Of moeten daarvoor de communicatie instellingen worden gewijzigd in het modem ?
En hoe kan ik dat zelf doen ?
Mijn Leverancier, Voltasolar geeft hier in Brabant geen service meer vandaar dat ik zelf deze aanpassingen moet doen !!
Wifi en Ethernet zijn hier tegelijkertijd actief en antenne zit er ook op. Via ethernet communiceert hij (main), maar via wifi kan ik alsnog de setapp instellingen doen. Modbus aangeschakeld, gaat dan over ethernet. In de setapp kan je aangeven wat de main communicatie moet zijn geloof ik.
@Theovelders
Of je instellingen moet wijzigen hangt af wat is ingesteld. De antenne moet niet worden verwijderd, doet niets met de instellingen.
Staat de communicatie ingesteld op automatisch, dan zal de omvormer steeds de ethernet kabel voortrekken op de wifi als beide zijn aangesloten.
Echter als men de communicatie op wifi heeft gezet, dan moet je via de SetApp deze instelling in de omvormer worden gewijzigd.
Of je instellingen moet wijzigen hangt af wat is ingesteld. De antenne moet niet worden verwijderd, doet niets met de instellingen.
Staat de communicatie ingesteld op automatisch, dan zal de omvormer steeds de ethernet kabel voortrekken op de wifi als beide zijn aangesloten.
Echter als men de communicatie op wifi heeft gezet, dan moet je via de SetApp deze instelling in de omvormer worden gewijzigd.
Er is geen groep dus als ik dat doe, dan geeft hij geen groep die ik kan verwijderen. Ik zal proberen een groep aan te maken en die dan vervolgens te verwijderenlc8 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:00:
[...]
niet zeker, maar valt te proberen: eentje selecteren en 'verwijderen uit groep' (bij acties). ik ga het hier niet ff proberen .. :-)
@BrownyBrowny schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:27:
@Theovelders
Met de SetApp, is dat de mySolarEdge App ?
@Theovelders
Nee de SetApp is een app voor de installateur voor het indienststelling en om de nodige parameters in te stellen
Nee de SetApp is een app voor de installateur voor het indienststelling en om de nodige parameters in te stellen
@BrownyBrowny schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:36:
@Theovelders
Dan zal ik deze App installeren, maar ik heb inmiddels begrepen dat je dan voor installateur moet gaan spelen bij het beantwoorden van het vragen formulier.
Zijn er forum leden die daar ervaring mee hebben en mij op de goede weg kunnen helpen zonder dat ik zelf het wiel moet uitvinden ?
Mag ook getipt worden via een Pb bericht.
[ Voor 7% gewijzigd door Theovelders op 18-07-2024 18:47 ]
Heb ik inmiddels gedaan. In eerste instantie was de reactie "alles is goed, niks aan de hand."RonJ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:37:
Na nogmaals aandringen dat dit geen normaal gedrag is, is er inmiddels een RMA aangemaakt voor de betreffende optimizer. Ik ben zelf de installateur, dus dat scheelt iig. Het zal me benieuwen of dit het oplost.
All-electric.
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.