FaceDown schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:47:
Even vervolg op mijn plotselinge "throttling" probleem. Ik heb contact gelegd met de installateur. Deze denkt aan een "export limiet ingesteld in de omvormer" of een "fout in de modbus meter". Nou lijkt me dit allemaal zeer onwaarschijnlijk. Het systeem werkt al 2 jaar perfect en met modbus doe ik niets anders dan uitlezen en loggen in Home Assistant.
Men wil nu een monteur langssturen op uurtarief en voorrijkosten en heb al laten weten hier niet mee akkoord te gaan.
Welke andere opties heb ik nog? Direct contact opnemen met SolarEdge? Of verwijzen die me weer terug naar de installateur?
Ik vermoed zelf eigenlijk een defect in de omvormer tenzij iemand een ander idee heeft?
Hier een log uit de app; installatie is van Jan 2022.
[Afbeelding]
my 2cts:
fouten 6,7,8 hebben met landcodes te maken: das een installatie fout/of gebeurt gewoon na een reset voor het instellen: tevens jaren oud (van VOOR de installatie..?) , dus niet van belang
fouten 3,4,5 (ook al effe terug) zijn onderspannings fouten op 3 onafhankelijke enkele fases (dagen na elkaar): dit zijn ofwel gewoon net-spannings issues geweest (werkzaamhedenk in de wijk?) of is een teken dat idd je modbus-meter een issue heeft (te veel weerstand of tijdelijk uitgeschakeld ofzo bij forse belasting)
fout 2: Eilandbedrijf kan alleen als de modbusmeter ook een schakelaar is voor eilandbedrijf: is dat zo? (dan is fout 3,4,5 ook waarschijnlijk aan die schakelaar te wijten!)
fout 1 zou ik niet weten, maar lijkt me gevolg/communicatie issue.
ergo: ik vind op grond van de foutcodes de diagnose nog niet zo onwarrschijnlijk (zonder veel kennis van de situatie en het systeem te hebben).
en als het systeem 2,5 jaar oud is ... vind ik voorrijkosten niet onredelijk: via garantie terug te claimin afhankelijk van de condities als het inderdaad een apparaatfout blijkt te zijn en door solaredge vergoed wordt.
[
Voor 9% gewijzigd door
lc8 op 27-06-2024 22:57
]