Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 15:11
@ZwarteIJsvogel Sorry was wat snel, ik bedoelde de compatibiliteit tussen het draadloos systeem en de BYD.
Nu, als de batterij niet in dienst is (leeg/vol), dan zie ik correcte data via modbus. Als de batterij aan het terugleveren is, en bij 5kw (maximum) slaan alle waardes tilt na een tijdje, tot de omvormer zelf in fout gaat, alles reset en terug normaal wordt en dus de batterij soms tot onder 10% ontladen wordt. Dit is nog maar sinds een aantal weken. En het is niet enkel de modbus waardes die tilt slaan, ik zie het ook effectief op m'n digitale meter.
Wat ik van in het begin had, is als de batterij op 10% staat, soms, de omvormer toch de batterij terug inschakeld (of als de omvormer in night modus staat zelfs plots wakker wordt) en van de batterij begint te gebruiken, tot 8% en dan begint de omvormer de batterij terug te laden van't net (wat een normaal gedrag is bij 8%, maar het zou zover niet mogen komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:45
vandordten schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:21:
Middag,

Mijn installateur is vorige maand failliet gegaan. Nu heb ik geen totaal beheer van mijn systeem.
Iemand toevallig idee hoe dit aan te vliegen, om wel volledig beheer te kunnen krijgen?

Bedrijf was/is aangesloten bij Stichting Garantiefonds ZonneEnergie, garantie blijft iig wel, wordt wel omslachtig.
Je zou hier kunnen kijken:
https://www.solaredge.com/nl/vind-een-installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

BitjeBe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:42:
@ZwarteIJsvogel Sorry was wat snel, ik bedoelde de compatibiliteit tussen het draadloos systeem en de BYD.
Nu, als de batterij niet in dienst is (leeg/vol), dan zie ik correcte data via modbus. Als de batterij aan het terugleveren is, en bij 5kw (maximum) slaan alle waardes tilt na een tijdje, tot de omvormer zelf in fout gaat, alles reset en terug normaal wordt en dus de batterij soms tot onder 10% ontladen wordt. Dit is nog maar sinds een aantal weken. En het is niet enkel de modbus waardes die tilt slaan, ik zie het ook effectief op m'n digitale meter.
Wat ik van in het begin had, is als de batterij op 10% staat, soms, de omvormer toch de batterij terug inschakeld (of als de omvormer in night modus staat zelfs plots wakker wordt) en van de batterij begint te gebruiken, tot 8% en dan begint de omvormer de batterij terug te laden van't net (wat een normaal gedrag is bij 8%, maar het zou zover niet mogen komen).
Misschien is de firmware van je omvormer verouderd (je omvormer draait tenslotte alweer een paar jaar). Welke firmware versie heeft je omvormer nu? Dat kun je zien in de mySolarEdge app (in het menu de optie Status Omvormer kiezen en de instructies volgen; daarna verder onder Gedetailleerde Installateursweergave). De kans is wel aanwezig dat de firmware sinds de installatie al eens stilzwijgend is geüpdatet (ik ken het beleid van SolarEdge niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitjeBe
@ZwarteIJsvogel Die zijn up to date voor beiden. Heb nog feedback van de installateur gekregen die me weer niet veel vertrouwen geeft: "De BYD-batterij wordt met een LAN-kabel verbonden en is dus niet aangesloten op de rs485-poort zoals de inline dat is.
Als ze zeggen dat hier het probleem ontstaat, zou een E-netaansluiting voor de meter voldoende moeten zijn om het probleem op te lossen."
Als je nog niet weet dat de lan kabel het medium is... zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:12
BitjeBe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:51:
@ZwarteIJsvogel Die zijn up to date voor beiden. Heb nog feedback van de installateur gekregen die me weer niet veel vertrouwen geeft: "De BYD-batterij wordt met een LAN-kabel verbonden en is dus niet aangesloten op de rs485-poort zoals de inline dat is.
Als ze zeggen dat hier het probleem ontstaat, zou een E-netaansluiting voor de meter voldoende moeten zijn om het probleem op te lossen."
Als je nog niet weet dat de lan kabel het medium is... zucht...
Nou wat ze schrijven klopt wel hoor...
Staat de terminatie aan op de meter? Standaard password voor de meter = 1231.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
@THM0 Ik ga gewoon afwachten en samen met de technieker kijken, hij komt op 17/06. 1 van de 2 problemen kan ik zo testen of het opgelost is of niet. Ik wil gewoon, eindelijk, na +2,5 jaar een correct werkend systeem hebben. Ben een beetje moegezaagd om het in orde te krijgen :-). Ik hou jullie op de hoogte en bedankt om mee te denken ;-) (Ik weet dat de batterij via lan kabel verbonden wordt en ik weet dat het niet via de Rs485 poort is, maar solaredge heeft aan mij persoonlijk gezegd dat ze duidelijk errors zien op de communicatie naar de meter EN de batterij, dat was een beetje mijn punt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

BitjeBe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:51:
Heb nog feedback van de installateur gekregen die me weer niet veel vertrouwen geeft: "De BYD-batterij wordt met een LAN-kabel verbonden en is dus niet aangesloten op de rs485-poort zoals de inline dat is.
De verbinding tussen omvormer en batterij is CAN-bus. Omdat beide een RJ-45 socket hebben voor de CAN-bus kabel is het gebruikelijk om een netwerkkabel te gebruiken. Maar strikt genomen is dit de verkeerde kabel. De karakteristieke impedantie van CAN-bus kabel is namelijk 120 Ω, terwijl die van Cat5/Cat6 netwerkkabel ca. 100 Ω is. Zolang de kabel kort is (omvormer en accu staan meestal bij elkaar) zal dat geen problemen opleveren.
Zou kunnen. Maar het is erg gemakkelijk om een andere oplossing voor te stellen als het de klant is die dat betaalt.

Voor RS-485 geldt hetzelfde als voor CAN-bus: de juiste kabel is 120 Ω. Omdat de kabel van omvormer naar meter vermoedelijk een stuk langer is dan die naar de batterij, kan een verkeerde impedantie hier een grotere rol spelen i.v.m. reflecties. Maar Cat5/Cat6 zal meestal wel goed werken.

Er zijn grotere fouten die je kunt maken met RS-485:
  • A en B horen een twisted pair te gebruiken (bv. blauw/blauw-wit of groen/groen-wit) om storing te minimaliseren. Hier gaat de StorEdge installatiehandleiding in de fout: daarin is A blauw en B oranje.
  • Geen signaalaarde (G), dus 2-draads aangesloten i.p.v. 3-draads. Gaat vaak goed, maar vaak ook niet.
  • Geen 120 Ω afsluitweerstand aan één of beide uiteinden. Of juist wel een afsluitweerstand op een apparaat onderweg (hier niet van toepassing).
  • Een te hoge bitrate voor de lengte van de kabel. De default 115200 bit/s kan te hoog zijn (al zou dat hier eigenlijk niet het probleem mogen zijn).
THM0 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Nou wat ze schrijven klopt wel hoor...
Staat de terminatie aan op de meter? Standaard password voor de meter = 1231.
En idem op de omvormer zelf. Dat kun je alleen zien door de kap eraf te halen. De handleiding zegt dat de DIP-switch op Off moet staan. Dat moet denk ik On zijn (zo staat het tenminste in de handleiding voor de SE4000H). De kap eraf zou meteen ook een goed moment zijn om te kijken of de RS-485 kabel correct is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
@ZwarteIJsvogel Bedankt voor deze zeer duidelijke uitleg over de verbindingen! Ik zou graag zelf beginnen testen en uitmeten en nakijken, maar ik ga er voorlopig afblijven (zodat ze mij niet kunnen beschuldigen dat ik heb zitten prutsen)en hen nog de kans geven om het op te lossen. Ik geef nog feedback als ze geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Ik heb een aantal jaren geleden 2x SE4000-16A laten installeren met 14+16 panelen per omvormer.
Deze zijn via LAN verbonden met internet.
Systeem werkt probleemloos maar ik zou graag via de Setapp wat willen controleren/aanpassen.

Alleen krijg ik de Setapp niet verbonden met mijn omvormers, niet via QR maar ook niet door handmatig SN in te vullen.
Op Solaredge kan ik hier niets over vinden, kan het zijn dat Setapp op deze omvormer alleen werkt met een geïnstalleerde wifi module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 15:43
IJzerboot schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:08:
Ik heb een aantal jaren geleden 2x SE4000-16A laten installeren met 14+16 panelen per omvormer.
Deze zijn via LAN verbonden met internet.
Systeem werkt probleemloos maar ik zou graag via de Setapp wat willen controleren/aanpassen.

Alleen krijg ik de Setapp niet verbonden met mijn omvormers, niet via QR maar ook niet door handmatig SN in te vullen.
Op Solaredge kan ik hier niets over vinden, kan het zijn dat Setapp op deze omvormer alleen werkt met een geïnstalleerde wifi module?
Is dat niet een (oude type) omvormer met een display?
Dan heb je geen setapp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:57
@IJzerboot
Zoals rouske al aangeeft dat is een omvormer met display, deze is niet SetApp ready. De SetApp ready 1 fasige omvormer heeft geen display en type wordt aangeduid als volgt SE….H.
Uw omvormers moeten via display worden ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:29

Smoke

Maverick Reploid

De HD Wave omvormers (met H in het PN) zijn in zowel display als SetApp versies uitgebracht, de 16A uitvoering van de 4000 is echter enkel van voor het HD Wave tijdperk. Deze zijn ook niet te upgraden met een SetApp communicatiebord zoals de HD Waves.

Om deze in te stellen: DC uitschakelen, kap eraf, enter toets paar seconden indrukken en dan loslaten en wachtwoord ingeven (12312312) en je zit in het menu. Als hij aangeeft om DC aan te zetten om te pairen heb je te lang vastgehouden.

Afhankelijk van de firmware-versie kunnen er echter bepaalde functies ontbreken, dus kan zijn dat je ook even moet upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@smoke1235
Je herhaalt wat ik al meldde nl type aanduiding SE….H zonder display zijn met setapp te bedienen.
Je uitleg hoe zijn omvormer in te stellen klopt, nu maar hopen dat ze het wachtwoord niet hebben veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Heldere antwoorden, dank daarvoor.
Nog tips hoe ik deze kan upgraden? Dat wilde ik nl doen via de Setapp..

Ik moet me nog inlezen, maar aangezien ik straks moet gaan betalen voor terugeleveren wil ik de zonnepanelen actief gaan afschalen.
De optie om ze uit te laten gaan bij negatieve prijzen heb ik iig al wel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

IJzerboot schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:36:
Heldere antwoorden, dank daarvoor.
Nog tips hoe ik deze kan upgraden? Dat wilde ik nl doen via de Setapp..

Ik moet me nog inlezen, maar aangezien ik straks moet gaan betalen voor terugeleveren wil ik de zonnepanelen actief gaan afschalen.
De optie om ze uit te laten gaan bij negatieve prijzen heb ik iig al wel gevonden.
De firmware kan je controleren door de groene knop onderop een paar keer in te drukken tot je de CPU versie ziet. De laatste nieuwe versie voor CPU versie 3.xx kan je hier terugvinden samen met installatie-instructies:

https://www.solaredge.com/en/support/inverters-with-display

Eventueel kan SolarEdge support ook je firmware remote upgraden als je het vraagt. Als je 2.xx hebt ben je helaas nog wat beperkter in de mogelijkheden.

Als je helemaal niet wil terugleveren ga je een 0 export moeten instellen. Om dit puur via het SE systeem te doen heb je echter nog een meter nodig (Modbus met losse CTs aangezien de inline meter alleen werkt op SetApp-omvormers) en zal je ze onderling als leader/follower moeten verbinden. Kan zijn dat je dan nog wel een extra RS485-E module nodig hebt op je leider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Ik heb CPU 3.1651, zal eens informeren wat er allemaal mogelijk is.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:23

Wvr

mmmm ik had een defect e optimyzer en nu is deze vervangen maar ik krijg wel een factuur van 175€ das dan alleen voor de arbeid voor het vervangen.

is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Wvr
Solaredge geeft de optimizer in garantie.
En een kleine vergoeding om ze te plaatsen aan de herkende installateur.
Maar de installateur mag een vergoeding vragen om het te doen, bedrag is afhankelijk wat deze wil vragen voor het uitvoeren ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01
Klik schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:26:
[...]

Heb jij contact gehad met solaredge?
Ik heb ook een 1 fase 3680 met 12 panelen.
Net weer even gekeken maar is idd om de 10 seconde.
Lijkt mij als ze het niet weten dat ik dan gewoon een nieuwe omvormer krijg?
Ik blijf maar gewoon zeuren bij Solaredge.
Ik krijg ze overigens wel aan de telefoon als je gewoon zeg dat je installateur bent.
Hier ook nog steeds hetzelfde probleem. SE3680 met 10 panelen. Dit was gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N88m26zpcW4mHEmZWSeOCZpyxVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F8RkvdEJKspF9jDcS15vKoTF.png?f=user_large

Het ligt niet aan de netspanning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c_zkpbeDP-hfNwDThv3CzaXYPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DwOmmcJj47EZbFCcAHF090cO.png?f=user_large

Maar wat ik wel zie is dat de AC PF ineens naar negatieve waardes schiet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgjbpjfrMvR1hTaFpwaxi9obFJc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uIGCskAZxHMIvCwg0Q4kgxIO.png?f=user_large

Ik heb alleen geen idee wat dit betekent. Maar vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik hier nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
misschien even een tip: ik heb me tijdens de installatie van mijn zonnepanelen zelf aangemeld als installateur.

Ik kan dus inloggen als installateur voor mijn panelen en die van mijn buurman (we hebben ze samen gelegd) en daarnaast kunnen we beide inloggen als klant.

https://monitoring.solare...egistration/?locale=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:57
soganta schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:59:
[...]

Hier ook nog steeds hetzelfde probleem. SE3680 met 10 panelen. Dit was gisteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb alleen geen idee wat dit betekent. Maar vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik hier nooit last van gehad.
Mijn omvormer lijkt meer stabiel te zijn wanneer ik de Schijnbaar vermogen controleer. Ziie de link
SaEnSa in "Spanningsverhoging door de netbeheerder"

[ Voor 4% gewijzigd door SaEnSa op 10-06-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
soganta schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is de omvormer niet gewoon een beetje buggy? Zou je een "leenomvormer" kuunen gebruikwn van je installateur?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kom er gisteren achter dat Bongo Solar failliet is. Zij waren de installateur/beheerder van mijn installatie. Moet ik daar achteraan? Loop ik nu bijvoorbeeld storingsmeldingen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:53:
Kom er gisteren achter dat Bongo Solar failliet is. Zij waren de installateur/beheerder van mijn installatie. Moet ik daar achteraan? Loop ik nu bijvoorbeeld storingsmeldingen ofzo?
https://solarmagazine.nl/...olar-en-novavolt-failliet

Erg vaak loopt een solaredge installateur account gewoon door… was ook zo bij systeem van mijn vader (staat nu in beheer bij mij)

Lijkt me dus navragen bij het garantiefonds

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:59:
[...]

https://solarmagazine.nl/...olar-en-novavolt-failliet

Erg vaak loopt een solaredge installateur account gewoon door… was ook zo bij systeem van mijn vader (staat nu in beheer bij mij)

Lijkt me dus navragen bij het garantiefonds
Dat het garantiefonds de garantie overneemt had ik idd ook al gemerkt. Maar zouden die ook de SolarEdge accounts overnemen dan?

Zal ze iig ff contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:47

j10

Vandaag hadden we hier ong, 2uur geen stroom door onderhoud door energieleverancier delta.
In de dagweergave van HW staat zowel bij de warmtepomp en stroomgebruik [ met socket] wel stroomgebruik
in die periode.
Iemand een idee ? Zie ik iets verkeerd ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
teacher schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Is de omvormer niet gewoon een beetje buggy? Zou je een "leenomvormer" kuunen gebruikwn van je installateur?
Vandaag sprak ik de helpdesk van Solaredge. Ik heb een vervelende discussie gehad. De engeneer beweerde dat hij een overspanning van 260V in zijn systeem ziet en dat ik contact moest opnemen met de netbeheerder. Ik vroeg om de data, maar ik heb ze niet gekregen. Ik heb mijn data waaruit blijkt dat de netspanning ver onder de 235V ligt bij de metercast en onder de 245V bij Solaredge omvormer doorgestuurd. De omvormer pendelt nogsteeds elke 10 seconden. De engineer heeft plotseling de telefone opgehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UaDCNKc3K5XODgkWGYYBSER_UQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzm9pIp4lMFmykB0EUiV7otk.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een tweede poging ging het iets beter. De tweedelijnsondersteuning heeft een arc fault gevonden in de logdata. Uiteindelijk is het advies om een nieuwe omvormer te plaatsen.
Ik denk niet dat dit het probleem is. Met 15 panelen van 400W en S500B-optimizers geloof ik dat een SE5000H beter is dan SE3680H. Ik zou graag je mening willen weten hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik verdenk juist wel de omvormer. Wat je zou kunnen proberen is om de omvormer eens helemaal opnieuw in te stellen. En of een se5000h geschikter is kan je zelf beter inschatten: topt de omvormer vaak af?

Aanvullend: heb je de mogelijkheid om op west 2 of 3 panelen bij te leggen?

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 12-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
teacher schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:02:
Ik verdenk juist wel de omvormer. Wat je zou kunnen proberen is om de omvormer eens helemaal opnieuw in te stellen. En of een se5000h geschikter is kan je zelf beter inschatten: topt de omvormer vaak af?

Aanvullend: heb je de mogelijkheid om op west 2 of 3 panelen bij te leggen?
Zolang de string DC-stroom = 10,5 Ampère begint de omvormer te oscilleren. Opmerking 10,5*380= 3990 > 3680VA van de omvormer. Interessant als ik het vermogen beperk tot 50%, dan is alles in orde en gaat de omvormer heel mooi van MPPT naar clippen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6sjCHPt6t7intWQ5hvElBj17F0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZde8GdnQCCJOtrhc44140GS.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt mij dus dat het een bug is in de verwerking van uitgangsvermogen. Een limiet van 5000 VA zou beter zijn.
Ik kan proberen 4 van de 15 panelen te schaduwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
IJzerboot schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:40:
Ik heb CPU 3.1651, zal eens informeren wat er allemaal mogelijk is.
Dank!
Ticket aangemaakt en binnen 2 dagen bericht dat setapp bij mij niet werkt (CPU3.xxxx) maar als service meteen de firmware is geupdate naar CPU-Versie:3.2537.0.

Top service hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
SaEnSa schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Zolang de string DC-stroom = 10,5 Ampère begint de omvormer te oscilleren. Opmerking 10,5*380= 3990 > 3680VA van de omvormer. Interessant als ik het vermogen beperk tot 50%, dan is alles in orde en gaat de omvormer heel mooi van MPPT naar clippen.
[Afbeelding]

Het lijkt mij dus dat het een bug is in de verwerking van uitgangsvermogen. Een limiet van 5000 VA zou beter zijn.
Ik kan proberen 4 van de 15 panelen te schaduwen?
10.5A is ook het maximum van deze omvormer. Daarnaast zit je met 15x400 over het maximum van de string en de omvormer. Worden je panelen tegelijk beschenen of is je dakhoek erg steil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
teacher schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:35:
[...]

10.5A is ook het maximum van deze omvormer. Daarnaast zit je met 15x400 over het maximum van de string en de omvormer. Worden je panelen tegelijk beschenen of is je dakhoek erg steil?
Klopt, dat bedoel ik! Mijn probleem doet zich voor van 9:00 tot 14:00 uur...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIyfwBgXwCmunDu5uZITsSXLrys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/489xOpCdgOhhF0U7rMnXvVaH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SOsfzz3zerPGr4GPFWKcrlEdAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uwuCtjE7Jee2v1i5UDj7ps9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at2dyyOrbv3yj20cmeim_TE1Rqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsayW4ypSSLMYGfDwwKSDuFt.jpg?f=fotoalbum_large

en nu, een goed voorbeeld: 8 maart was oké. DC 2500W<3650VA AC 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/835-hPcKhZWgWA8Tz97jbNEnLZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mdB5vpRTlcYlaOtOMLpDcbr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door SaEnSa op 12-06-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

SaEnSa schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:48:
De tweedelijnsondersteuning heeft een arc fault gevonden in de logdata.
Dat kan ik wel rijmen met de symptomen. Op het moment dat het probleem optreedt zou de status die je via Modbus uitleest dan I_STATUS_FAULT (7) moeten zijn.
SaEnSa schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:23:
Interessant als ik het vermogen beperk tot 50%, dan is alles in orde en gaat de omvormer heel mooi van MPPT naar clippen.
[Afbeelding]
Het vermogen beperken vermindert het probleem zo te zien alleen: ik zie bij 1:04PM en 1:21PM toch nog productie uitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

teacher schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:35:
Daarnaast zit je met 15x400 over het maximum van de string en de omvormer.
Beide zijn hier geen issue.

Het maximum DC-vermogen voor de SE3680H was oorspronkelijk 5700W (155%), maar sinds 2 jaar staat 7360W (200%) in de datasheet. Bij die wijziging is het artikelnummer gelijk gebleven (SExxxxH-xxxxxBxx4). Het lijkt erop dat SolarEdge de limiet puur softwarematig heeft opgerekt. Misschien is hiervoor wel een bepaalde minimum softwareversie vereist, maar daarover staat dan weer niets in de datasheet.

De 5700W limiet voor een string betreft het feitelijke vermogen dat door de string gaat, niet het aangesloten piekvermogen (zie de Single string design guidelines, specifiek Example 1). Een SE3680H beperkt het stringvermogen tot ruim onder de limiet.

[ Voor 10% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 13-06-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het systeem van @SaEnSa is ook onderhevig aan optimizer clipping. Te zien in de curve. De daling na 14:00 is veel sneller dan op basis van PV Calc te verwachten is.

Ik verwacht dan ook dat er een vreemde knik in de vermogen curves van de set van 3 zichtbaar moet zijn in monitoring: omdat de optimizers niet meer gaan 80/85V kunnen uitsturen en dus vermogen beperkt worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:11:

Het vermogen beperken vermindert het probleem zo te zien alleen: ik zie bij 1:04PM en 1:21PM toch nog productie uitval.
Zie vandaag de PF. de SE3680H is gewoon een bug en moet van de markt worden gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhm5djs7E9oa8D9AKtaOqx1FNXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzDXyrsXsxHzUwyh5fyuG7jq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SaEnSa schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Zie vandaag de PF. de SE3680H is gewoon een bug en moet van de markt worden gehaald.
[Afbeelding]
Ho ho ho even… bruut grote woorden gebruiken, en even vergeten hoe serieus je die arc fault moet nemen.

Arc fault is brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

SaEnSa schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:40:
de SE3680H is gewoon een bug en moet van de markt worden gehaald.
Deze conclusie is veel te stellig en ook uit de lucht gegrepen.
Dat is het zeker.

Het is wel opvallend dat dit uitvalverschijnsel hier de laatste tijd vaker voorbij komt. Ik sluit een softwareprobleem niet uit.

[ Voor 42% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 13-06-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuuntje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-08 22:58
Korte n00b vraagjes.

Is het mogelijk om een hybride 7wk omvormer in werking te stellen zonder batterij/accu?

Zijn de omvormer van Solaredge, geleverd vanuit Duitsland, technische anders of gelijk?

Gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Kuuntje schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:51:
Korte n00b vraagjes.

Is het mogelijk om een hybride 7wk omvormer in werking te stellen zonder batterij/accu?

Zijn de omvormer van Solaredge, geleverd vanuit Duitsland, technische anders of gelijk?

Gr.
Korte antwoorden:

1) Ja.

2) Ja (Al helemaal als het partnummer met SE7K-RW begint), enige wat anders kan zijn is dat je er een installatiehandleiding in het Duits bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Deze conclusie is veel te stellig en ook uit de lucht gegrepen.

[...]

Dat is het zeker.

Het is wel opvallend dat dit uitvalverschijnsel hier de laatste tijd vaker voorbij komt. Ik sluit een softwareprobleem niet uit.
Ik ben ervan overtuigd dat er een hardwareprobleem is in de vermogenstransistoren van de omvormer. Veel gebruikers hebben hetzelfde probleem gemeld met het zelfde model SE3680H. Software kan het probleem zeker verhelpen (of verergeren in sommige moeilijke omstandigheden), echter niet goed ontworpen hardware (vooral vermogenstransistoren) blijft pijnlijk voor klanten.
Ik laat de omvormer vervangen door een nieuwe SE3680H ( met extra servicekosten). Als het probleem niet is opgelost, ben ik genoodzaakt om van merk te switchen. Ik heb al veel geld/tijd verloren met het achtervolgen van Solaredge vanaf het eerste moment (vorig jaar). :'(

SH3680E produceert nog niet eens 60% van zijn datasheetcapaciteit! Deze conclusie is niet veel te stellig.
Trottling <--> MPPT altijd. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ufIYowFB7T5XepszJp5fLqEZL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HALc9n6607OyrBAYllDHUtrB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door SaEnSa op 13-06-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Zit een beetje te klooien met de settings van de accu op mijn StorEdge. Mijn panelen zijn overgedimensioneerd tov de 10k StorEdge omvormer, met aftoppen had ik al rekening gehouden in het ontwerp. Het viel me echter al op dat als de accu niet leeg is, de omvormer meer dan de normale max ~10.6kW PV energie kan verstouwen; het teveel gaat dan naar de accu. Dat is op zich ook verklaarbaar want DC->DC maar mooi dat het zo werkt.

Dus ik dacht een handmatig laad/ontlaadschema te maken zodat ie in piekuren pas de accu gaat laden (en vooraf dus niet al volzit). Dat blijkt echter niet helemaal nodig: als er een ontlaadschema actief is en er komt meer vermogen van het dak dan de omvormer aankan, dan gaat het overschot (wat dus normaal gesproken afgetopt zou worden) alsnog vanzelf naar de accu als die niet leeg is. Als een oplaadschema of helemaal geen schema actief is gooit ie de accu met de maximale 5kW vol.

Als het een keer echt een zonnige dag is eens kijken wat er nou afgetopt zou worden (en of dat nog iets van een regeling rechtvaardigt om dat op te vangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

THM0 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:44:
Zit een beetje te klooien met de settings van de accu op mijn StorEdge. Mijn panelen zijn overgedimensioneerd tov de 10k StorEdge omvormer, met aftoppen had ik al rekening gehouden in het ontwerp. Het viel me echter al op dat als de accu niet leeg is,
Bedoel je 'niet vol'? Zoals het er staat, voelt het raar aan.
de omvormer meer dan de normale max ~10.6kW PV energie kan verstouwen; het teveel gaat dan naar de accu. Dat is op zich ook verklaarbaar want DC->DC maar mooi dat het zo werkt.
Dit gedrag is gedocumenteerd: If a single string is connected and its power is above the inverter rating, the battery is charged from clipped PV power. Een beetje cryptisch (er wordt in deze situatie helemaal niets geclipped) maar waar het op neer komt is dat als de string meer vermogen levert dan het nominale vermogen van de omvormer, de accu wordt geladen met het vermogensoverschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Bedoel je 'niet vol'? Zoals het er staat, voelt het raar aan.

[...]

Dit gedrag is gedocumenteerd: If a single string is connected and its power is above the inverter rating, the battery is charged from clipped PV power. Een beetje cryptisch (er wordt in deze situatie helemaal niets geclipped) maar waar het op neer komt is dat als de string meer vermogen levert dan het nominale vermogen van de omvormer, de accu wordt geladen met het vermogensoverschot.
Yep bedoel ‘niet vol’ inderdaad. Mooi dat het inderdaad gedocumenteerd is, ik had het niet gezien. Ik heb overigens twee strings aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

THM0 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:09:
[...]

Yep bedoel ‘niet vol’ inderdaad. Mooi dat het inderdaad gedocumenteerd is, ik had het niet gezien.
Het staat in een document waar je het niet zou zoeken (ik kwam dit onlangs dan ook bij toeval tegen). Mogelijk staat het ook op andere plaatsen gedocumenteerd.
Ik heb overigens twee strings aangesloten.
Mijn quote komt uit een document over single string design. Bij meer dan één string werkt het ongetwijfeld hetzelfde. Ik zie tenminste geen reden waarom het dan anders zou zijn :)

SolarEdge documentatie is behoorlijk uitgebreid (daar kan menige Chinees een puntje aan zuigen), maar het is allemaal erg gericht op hoe doe ik iets. Dan zie je al snel door de detailbomen het systeembos niet meer goed. Wat ik echt mis is een architectuurdocument met de algemene werking van een SolarEdge omgeving en de onderlinge samenhang van de componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

THM0 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:44:
Zit een beetje te klooien met de settings van de accu op mijn StorEdge. Mijn panelen zijn overgedimensioneerd tov de 10k StorEdge omvormer, met aftoppen had ik al rekening gehouden in het ontwerp. Het viel me echter al op dat als de accu niet leeg is, de omvormer meer dan de normale max ~10.6kW PV energie kan verstouwen; het teveel gaat dan naar de accu. Dat is op zich ook verklaarbaar want DC->DC maar mooi dat het zo werkt.
Voor zover ik weet van mijn installateur en ook van de designer, mag je de overdimensionering zelfs groter maken tot 200% als je een batterij in het systeem configureert. Volgens mij staat dat zelfs in het promotiemateriaal van die batterijen bij Solaredge. https://www.estg.eu/nl-nl...-low-voltage-4-6kwh-pack/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:22
Even een vraagje, ik heb een 4800 Wp op een SEK3500H aangesloten liggen.
De omvormer topt af rond de 3,7 kW, klopt dat zo ongeveer?
Heb al wat gegoogled maar het niet terug kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
dinandus schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:43:
Even een vraagje, ik heb een 4800 Wp op een SEK3500H aangesloten liggen.
De omvormer topt af rond de 3,7 kW, klopt dat zo ongeveer?
Heb al wat gegoogled maar het niet terug kunnen vinden.
Ja staat gewoon in de datasheet, 3500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerPas
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wie o Wie kan mij helpen?

Ik zit met het volgende, bij ons zijn 2 maanden geleden zonnepanelen geplaatst met solaredge optimizers and en een solaredge 9KSE omvormer. Er zou nog een nieuwe meterkast e.d. geplaatst worden, maar dat blijft uitgesteld worden / slecht contact. Nu heb ik dus ook nog steeds geen toegang tot de app omdat ons systeem nog niet is geregistreerd. En ik heb ook geen idee of dat überhaupt nog gaat gebeuren op deze manier.
Wie kan mij hierbij helpen? Ik had al rechtstreeks contact gehad met solarEdge, maar die geven aan mij niet te kunnen helpen.

Hoe zit dat met garantie is als de partij die alles heeft geplaatst binnenkort failliet blijkt te zijn?

Grt,
Passkes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik krijg(?) binnenkort een laadpaal en accu van Solaredge. Om een beetje snel te kunnen laden op momenten wil ik de paal wel 3 fasen laten aansluiten (net als mijn huidige paal). Solaredge geeft aan dat je op zonne energie kunt laden laden. Hoe werkt dat als er minder dan 6A per fase wordt opgewekt. Schakelt de paal terug naar 1 fase (zoals sommige kunnen) of wordt het tekort uit de accu of het net getrokken? Ik kan dat nergens terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik probeer mijn omvormer, een SE7K, uit te lezen met Home Assistant middels addon modbus TCP proxy. Een proxy omdat ik meerdere instanties wil gaan koppelen.

De omvormer geeft op het display de status Ready. Met IP-adres en port 502.

De add-on geeft dit als bottomline in de logs:
code:
1
 INFO modbus-proxy.ModBus(192.168.x.xxx:502): Ready to accept requests on 0:502

IP-adres is het adres van de omvormer.

Hier blijft het bij. Mis ik iets?

Moet ik eerst een andere cliënt laten verbinden naar de proxy, zodat deze de request doorstuurt naar de SolarEdge omvormer? Want op deze manier sluit de SolarEdge de poort weer na 120 seconden en krijg ik verder geen verbinding.

Ik ben niet thuis in modbus, dus hopelijk kan iemand mij verder helpen?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:58

pvg

janne_nl schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:49:
Ik krijg(?) binnenkort een laadpaal en accu van Solaredge. Om een beetje snel te kunnen laden op momenten wil ik de paal wel 3 fasen laten aansluiten (net als mijn huidige paal). Solaredge geeft aan dat je op zonne energie kunt laden laden. Hoe werkt dat als er minder dan 6A per fase wordt opgewekt. Schakelt de paal terug naar 1 fase (zoals sommige kunnen) of wordt het tekort uit de accu of het net getrokken? Ik kan dat nergens terug vinden.
Je kunt in de app laden op “overtollige zonne-energie” aanzetten. Hiervoor is ook de inline meter van Solaredge nodig. Dan laadt de auto alleen als er meer dan 6A per fase uit de PV over is (dus inclusief ander verbruik in woning). Terugschakelen naar 1 fase gebeurt niet.
Met de inline meter heb je ook meteen load balancing functionaliteit (om de hoofdzekeringen heel te houden als je bijv gaat koken tijdens het laden).

Daarnaast kun je in de app een tijdschema instellen waarbij de auto hoe dan ook geladen wordt (uit pv, grid of accu(?)). Ik heb zelf geen accu, dus weet niet hoe dat precies samenwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De inline meter wist ik al. Er hoort ook een andere omvormer bij. Vandaar ook de vouchers die Solaredge 'uitdeelt'.

Weet iemand of er meer slimme settings zijn mbt de laadpaal en evt de accu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:51:
Hier blijft het bij. Mis ik iets?

Moet ik eerst een andere cliënt laten verbinden naar de proxy, zodat deze de request doorstuurt naar de SolarEdge omvormer? Want op deze manier sluit de SolarEdge de poort weer na 120 seconden en krijg ik verder geen verbinding.
Is inmiddels gelukt. Via de modbus proxy haalt home assistant nu de waarden binnen. De truc was inderdaad om iets te laten connecten naar de proxy binnen de 120 seconden. De omvormer houdt nu ook de connectie open richting het IP-adres van de modbus proxy.

Afijn, kan ik verder configureren.

Ik ben weer blij met mijn SolarEdge, ook al is het niet de nieuwste :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
pvg schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:20:
[...]

Terugschakelen naar 1 fase gebeurt niet.
Goed om te weten! Dan gaat de SE laadpaal van m'n shortlist af.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
RonJ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:26:
[...]

Goed om te weten! Dan gaat de SE laadpaal van m'n shortlist af.
Kijk even in het laadpaal-zelfbouw topic, obv een SmartEVSE kun je dit met wat software voor aanleveren belasting op verschillende fases prima zelf bouwen (ook incl laadpaal aansturing rekening houdend met accu). Of even zoeken op evcc.io, dat werkt met heel veel verschillende laadpalen en regelt ook de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
THM0 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:31:
[...]

Kijk even in het laadpaal-zelfbouw topic, obv een SmartEVSE kun je dit met wat software voor aanleveren belasting op verschillende fases prima zelf bouwen (ook incl laadpaal aansturing rekening houdend met accu). Of even zoeken op evcc.io, dat werkt met heel veel verschillende laadpalen en regelt ook de aansturing.
offtopic:
Het opknappen en ombouwen van de bestaande, inmiddels bijna 10 jaar oude, EV-box met een SmartEVSE (of vergelijkbare alternatieve charge controller) is nu inderdaad het voorkeurs plan. Met het voornaamste nadeel dat ik zo'n "knutseloplossing" dan niet wil meeverkopen met het huis tezijnertijd.

Ik vond een SE laadpaal echter ook een interessante optie, ondanks de nogal hoge prijs, omdat dan alles in één ecosysteem zit met de huidige omvormers en een evt. toekomstige HV-accu, inline meter en HBU controller. Dat heeft ook zo z'n voordelen, waaronder de verkoopbaarheid.

Maar terugschakelen naar 1-fase is wel echt een hard requirement voor mij, dat maakt het een heel stuk zinvoller in ons land want 3x6A haal je niet vaak genoeg c.q. een stuk minder vaak dan 1x6A over de fases heen. Ook niet met een grote installatie. En het laden op PV-overschot is één van de de voornaamste redenen om een andere paal te willen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 14-06-2024 16:34 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ligt er denk ik ook aan hoe slim het hele eco systeem is. Als je 1kW uit de accu haalt en de andere 3kW uit de zon kom je een heel eind.

Maar ook dat vind ik eigenlijk niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:07
Sinds gisterenmiddag wekt onze omvormer geen stroom meer op. Er zou een stroomonderbreking geweest zijn in onze gemeente maar we waren niet thuis en hebben niks gezien bij andere toestellen.
Het blauw lampje blijft branden van onze Hd wave omvormer en het groen lampje knippert. Ik heb de omvormer al uitgelegd alsook de zekering van de pv installatie een 10 tal minuten afgelegd. Maar geen verandering.. het groen lampje blijft pinken. Iemand een idee als ik als leek zijnde iets kan doen of best de installateur contacteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
De uitleg van de lampjes leesje hier:
https://www.solaredge.com/nl/leds

Wil je meer weten, maak dan adhoc verbinding met je omvormer; wat komt daar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Als ik verbinding maak kan ik gewoon zien dat deze geen elektriciteit opwekt en we alle nodige stroom van het net halen. Anders kan ik niks bijzonder zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Foutmeldingen, alle optimizers gekoppeld etc? Screenshots?

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over de monitoring, maar over een ad hoc verbinding via de ingebouwde webserver van de omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 16-06-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Als ik via de website kijk zie ik volgende issues:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jvg_lCRNUO1OF_ZbTAYBbQXMWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MhcmXJFEOCsdvg3SzPIqCEQ3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Heb je volledige toegang op de monitoring website? Kan je daar een foutcode achterhalen?
Kan je via setapp eens kijken wat daar staat qua foutcodes, of ingestelde productielimieten?

En morgen even je installateur bellen denk.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 16-06-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Meer kan ik niet zien.. Ik heb volgens mij geen volledige toegang tot het portaal want ik vind nergens meer informatie, ongeacht waar ik door klik of zoek. Morgen bel ik ze op :) Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt dat niet op productie limiet onbedoeld ingesteld op 0%, @mysticwizard / @teacher ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nou dat idd. Ik kan het alleen niet rijmen met de stroomuitval, en @mysticwizard is niet voldoende bekend / heeft niet voldoende rechten om eea te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Mijn SE4000H gaat na een herstart (stroomuitval, software update, etc.) steevast in vermogensbeperking (0%), maar de volgende ochtend is dan weer alles normaal. Dat niveau-5 alert bij @mysticwizard lijkt mij verontrustender en is wellicht de oorzaak van de vermogensbeperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb sinds vrijdag een smart energy switch/relais van solaredge. Deze gekoppeld aan de omvormer en vervolgens ingesteld dat hij "aan" moet als er PV overschot productie is op dat moment en geen schema.

Nu kijk ik de grafieken terug in de monitoring, en zie dat hij elke nacht rond 0.00u (12 u snachts) aanspringt. Exacte tijdstip verschilt afgelopen 3 nachten, 23.55, 0.10, 0.15 en de is de minimale duur die ik had ingesteld (dus 30 minuten), tot 0.20, 0.36 of 0.45. Maar heeft iemand een idee waar dit door komt en hoe ik dat voorkom dat hij snachts aan gaat. Uiteraard is er dan geen productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:44
Hi all. Ik vroeg me af wie er goede ervaringen heeft met een installateur om een bestaande SolarEdge installatie uit te breiden met batterij opslag? Ik heb 20 panelen liggen met een SE5K omvormer van inmiddels 8 jaar oud. Ik ben naar de mogelijkheid aan het kijken om met een thuisbatterij aan de slag te gaan. Een eerste offerte is binnen, maar die meneer wist me meteen te vertellen dat hun systeem niet handig koppelde met SolarEdge omdat SolarEdge een net wat ander systeem gebruikt.

Heb me daar nog niet helemaal in verdiept en weet ook niet of ik daar nu erg diep in wil duiken, dus zoek eigenlijk vooral een goede partij die me kan voorzien van het juiste advies en dan eventueel een offerte van een SolarEdge systeem. De andere aanbieder verzekerde me dat je ook prima twee losse systemen gescheiden van elkaar kan draaien, maar ergens lijkt integratie me ook altijd wel praktisch. Al is het alleen maar omdat je dan deze twee zaken in één app hebt zitten en wellicht is de RTE dan ook wat beter?

Als iemand tips heeft voor een goede installateur die SolarEdge doet, kom maar door. Heb uiteraard op de site gekeken maar dan vind ik vooral partijen die niet echt uit de buurt komen (Etten-Leur) en zegt natuurlijk niks over ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Gezien de integratie ben ik ook voor een volledig Solaredge systeem gegaan. De 3 fase omvormer die pas 2 of 3 jaar hangt moet helaas vervangen worden. Daarvoor deelt Solaredge vouchers uit.

De laadpaal laad ik ook vervangen om e.e.a. op elkaar te laten aansluiten. Dat is helaas wel zonde van de investering. Nog geen jaar oud.

1 van de voordelen bij Solaredge is dat de accu via DC direct geladen kan worden. (Ongetwijfeld kunnen andere systemen dat ook).

Nu nog een slimme meter en dan naar een dynamisch contract. En dan alles(?) door Solaredge laten regelen.

De Solaredge installateur waar ik al 10 jaar naar volle tevredenheid contact mee heb zit in Geleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@janne_nl
Als je kan wachten dan hoef je de 3 drie fasige setapp compatibele omvormer ( zonder display ) niet te vervangen.
Zie naar data blad van de 3 fasige home wave omvormer. Deze is batterij ready, beschikbaarheid batterij is gepland 4 de kwartaal 2025. Dan heb je een Dc gekoppeld systeem, zonder back up functie. Solaredge levert ook een laadpaal zodat alles in 1 systeem slim geregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
E.e.a. is intussen besteld, dus daarop wachten is geen optie meer. De backup interface kan nu evt wel als blijkt dat het net toch instabiel wordt de komende jaren.

Ik weet ook zo niet welke omvormer ik heb. Ik schat ook dat Solaredge ervanaf wil gezien ze best scheutig zijn met vvv vouchers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:45
jsiegmund schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:17:
Hi all. Ik vroeg me af wie er goede ervaringen heeft met een installateur om een bestaande SolarEdge installatie uit te breiden met batterij opslag? Ik heb 20 panelen liggen met een SE5K omvormer van inmiddels 8 jaar oud. Ik ben naar de mogelijkheid aan het kijken om met een thuisbatterij aan de slag te gaan. Een eerste offerte is binnen, maar die meneer wist me meteen te vertellen dat hun systeem niet handig koppelde met SolarEdge omdat SolarEdge een net wat ander systeem gebruikt.

Heb me daar nog niet helemaal in verdiept en weet ook niet of ik daar nu erg diep in wil duiken, dus zoek eigenlijk vooral een goede partij die me kan voorzien van het juiste advies en dan eventueel een offerte van een SolarEdge systeem. De andere aanbieder verzekerde me dat je ook prima twee losse systemen gescheiden van elkaar kan draaien, maar ergens lijkt integratie me ook altijd wel praktisch. Al is het alleen maar omdat je dan deze twee zaken in één app hebt zitten en wellicht is de RTE dan ook wat beter?

Als iemand tips heeft voor een goede installateur die SolarEdge doet, kom maar door. Heb uiteraard op de site gekeken maar dan vind ik vooral partijen die niet echt uit de buurt komen (Etten-Leur) en zegt natuurlijk niks over ervaringen.
Hi,
Misschien heb je hier iets aan?
https://www.solaredge.com/nl/vind-een-installateur

En ook dit is waarschijnlijk interessant:
https://marketing.solaredge.com/nl/re-power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Browny schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:03:
@janne_nl
Als je kan wachten dan hoef je de 3 drie fasige setapp compatibele omvormer ( zonder display ) niet te vervangen.
Zie naar data blad van de 3 fasige home wave omvormer. Deze is batterij ready, beschikbaarheid batterij is gepland 4 de kwartaal 2025.
Zo staat het inderdaad in de datasheet. Echter om een SolarEdge batterij te koppelen aan een SExK is niet alleen een software update nodig, maar ook een stuk hardware. En dat gaat er m.i. gewoon niet komen nu SolarEdge actief het vervangen van SExK omvormers door Home Hub omvormers faciliteert:
De actie geldt voor de SExK alleen als je minimaal 2 accu's installeert. Eén accu is momenteel al zelden een rendabele investering (terugverdientijd > verwachte technische levensduur), twee zullen dat vrijwel nooit zijn. Daarmee wordt zo'n voucher feitelijk een sigaar uit eigen doos.

Jammer is ook dat de vouchers worden uitgekeerd in de vorm van VVV-cadeaukaarten (niet inwisselbaar voor contant geld). Gewoon een korting geven had ik netter gevonden.

[ Voor 14% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 18-06-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@ZwarteIJsvogel

Het laatste datablad is vrij recent nl van 21mei 2024. Op dit datablad wordt niet alleen gemeld dat de omvormer batterij klaar is zoals in de databladeren die er voordien waren , maar daar wordt voor het eerst vermeld dat de compatibele batterij bestelbaar zou worden in Q4 van 2025.
Men doet zo’n melding niet als men zou stoppen met de ontwikkeling van deze batterij.
Echter nu is er nog geen compatibele batterij voor de se..k en de re-power actie is voor mensen die nu snel een batterij willen hebben , men wil ook verdienen aan de rage dat er nu is om batterijen te plaatsen .
En ja het is spijtig dat ze je het geld niet gewoon teruggeven.
Even afwachten op komende Intersolar Europe salon dat plaats heeft deze week , daar gaat Solaredge weer nieuwe producten voorstellen die er gaan komen.

In de re power actie is Voor de se..k 2 batterijen het een beetje logisch daar 1 48volt batterij een vermogen van 4,6kW maar heeft, en ze gaan voor batterij vermogen van minimaal ongeveer 10kW

[ Voor 24% gewijzigd door Browny op 18-06-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Thanks! Die had ik zelf ook al wel gevonden. Sommige van de opties die je krijgt hebben nog niet eens een website. En je hoort nogal veel tegenwoordig over onkundige installateurs die maar wat doen, daar heb ik met dit soort systemen weinig behoefte aan. Daarom de vraag om wat concrete ervaringen op dit gebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@ZwarteIJsvogel

Die re-power actie zo ver ik het heb kunnen vaststellen is deze actie alleen voor Nederland.
In België geld deze niet, om mogen te genieten van deze actie moet je inwoner van Nederland zijn. Zie algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Browny schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:43:
@ZwarteIJsvogel
Even afwachten op komende Intersolar Europe salon dat plaats heeft deze week , daar gaat Solaredge weer nieuwe producten voorstellen die er gaan komen.
Interessant. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een installateur die binnenkort even komt kijken, maar mocht hier iets uitkomen dan is dat zeker de moeite waard om even in de gaten te houden.

Het was mij niet helemaal duidelijk dat 'voucher' in dit geval VVV cadeaukaarten betekent. Ik zou niet weten wat ik met 1000 euro aan cadeaukaarten moet, heb er nu al teveel liggen die ongebruikt verlopen. Dat maakt de deal wel wat minder aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:12
jsiegmund schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:10:
[...]

Interessant. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een installateur die binnenkort even komt kijken, maar mocht hier iets uitkomen dan is dat zeker de moeite waard om even in de gaten te houden.

Het was mij niet helemaal duidelijk dat 'voucher' in dit geval VVV cadeaukaarten betekent. Ik zou niet weten wat ik met 1000 euro aan cadeaukaarten moet, heb er nu al teveel liggen die ongebruikt verlopen. Dat maakt de deal wel wat minder aantrekkelijk.
Als je er zelf niks mee kan, dan zou je de VVV kaarten kunnen verkopen via https://www.wissel.nl/pag...je-cadeaubon-vvv-giftcard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 20:42
jsiegmund schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:17:

Mijn oude werkgever zit in de buurt van Bergen op Zoom en kan je er wel mee helpen, zo nodig met mij erbij :+ Maar schaamteloos zelfpromotie hier op t forum zit niemand op te wachten dus laat maar weten of ik de contactgegevens door mag sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
jsiegmund schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:10:
[...]

Deels is dat waar ze op mikken ben ik bang, maar bol, coolblue, amazon.nl ....zijn zat webshops zo te zien, dus ik krijg ze wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:29:

[...]
Het RampRate is een goede instelling om mijn probleem op te lossen. Weet je wat het overeenkomstige Modbus adres is? Het is niet gedocumenteerd in Sunspec registeer map.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_4VqeDCzgXLAr_CpIUBKWe0NQE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m8IvozUENFLZJ4NQHffadPR0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 18:51
.

[ Voor 101% gewijzigd door Skipper_NH op 21-06-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, je hebt op elke kant te weinig panelen. Niet alleen op zuid, maar dus ook op oost en west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
.

[ Voor 200% gewijzigd door Skipper_NH op 21-06-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Skipper_NH
Geen gewone 3 fasige omvormer maar de 3 fasige short string is beter. Deze werkt op een lagere stringspanning. Maar ook hier is er wel een batterij waarmee de 3fasige short string kan werken, echter de firmware die het mogelijk maakt wordt pas eind dit jaar verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Skipper_NH schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:36:
[...]

Meer krijg ik er echt niet op. Alles is nu in één string gekoppeld.
Hoe zou het dan beter kunnen?
Short string omvormer, 5 op zuid.

Lees vooral de topicstart even door voor de onderbouwing. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 15:49
Skipper_NH schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:20:
Ik ben aan het kijken voor een Solaredge systeem. Hierbij een verliesdiagram van het ontwerp. 9 panelen oost, 9 panelen west (met schaduw van flinke schoorsteen), 3 panelen zuid (Ja solar 405). 5kw 3 fase hub omvormer met S500B optimizers en een 9,2 kWh batterij mogelijkheid.
Kan hier nog iets aan verbeterd worden?
Klopt net dat je voor batterij moet kiezen uit de storedge of hub omvormers, omdat de wave omvormers pas eind volgend jaar een upgrade naar batterij krijgen?
[Afbeelding]
Waarom 3 fase en niet 1 fase? en inderdaad meer panelen, dit gaat nooit werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik maak me op zich weinig zorgen over 9/3/9 - ik denk dat die 18 wel genoeg maken om de 3 bij te staan op hun hoogtepunt.

Maar dat dan wel op short string (onzekerheid batterij tot tegendeel bewezen is, SE roept dat over de firmware nu al jaren) of enkelfase als netspanning geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:14:
Ik maak me op zich weinig zorgen over 9/3/9 - ik denk dat die 18 wel genoeg maken om de 3 bij te staan op hun hoogtepunt.

Maar dat dan wel op short string (onzekerheid batterij tot tegendeel bewezen is, SE roept dat over de firmware nu al jaren) of enkelfase als netspanning geen probleem is.
Ligt een beetje aan de hoek en evt schaduw.
@Skipper_NH wat is de opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
.

[ Voor 202% gewijzigd door Skipper_NH op 21-06-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
25 graden valt mee qua hoek.

Enneh.. deel anders even je designer rapport (zonder adresgegevens!) in plaats van een foto van je monitor (foei, dit is tweakers! ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Vanaf volgende week prachtig weer, een week lang mannen!

Met andere woorden, anwb zal een negatief uurtarief instellen bij een dynamisch contract.

Hoe is de ervaring bij jullie nu om de optie aan te zetten zodat het systeem uitschakeld (negatieve tariefoptimalisatie).

Gaat het weer opnieuw aan? Twee maanden terug was het nog een regelrechte ramp.

[ Voor 5% gewijzigd door jzoin2 op 20-06-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
teacher schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:23:
25 graden valt mee qua hoek.

Enneh.. deel anders even je designer rapport (zonder adresgegevens!) in plaats van een foto van je monitor (foei, dit is tweakers! ;) ).
Bedankt voor alle adviezen/hulp.
offtopic rants zijn offtopic ;)

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 20-06-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananielnl
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 16:58
Hallo allemaal, ik heb een vraagje voor de experts.

Mijn solarsetup (oost 3 panelen / west 3 panelen), waarbij de panelen allemaal onderaan de dakkapel staan, vertoont bij 2 panelen een ander gedrag dan bij de rest. Bij deze 2 panelen blijft de optimizer spanning lager en het opgewekte vermogen dus ook.

De installateur zegt dat dit komt omdat ze onder het dakkapel staan, maar het paneel dat ernaast ligt heeft dit verschijnsel niet en de panelen aan de andere kant van het huis ook niet. Die 3 panelen doen gewoon ongeveer hetzelfde elk moment van de dag.

Ik heb met wat moeite wat grafiekjes weten te krijgen en ik hoop dat iemand er wat over kan zeggen. Paneel 1.0.2 en 1.0.4 reageren dus iets anders.

Met vriendelijke groet,
Daniel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx4-1dE01_Koq3N4IQKf5aTviqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvlkubsSle9aUqDYX2LvPRYo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG2p7BT7Rfn80fx_8CZ-Lh-6aRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahIKfge9wzkxjchd44PPdMry.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEWuFuEhzfctoKpQRkwHVOg6oQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXu9SL5JWViIIgNdSxlrae2D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:32
bananielnl schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:39:
Hallo allemaal, ik heb een vraagje voor de experts.

Mijn solarsetup (oost 3 panelen / west 3 panelen), waarbij de panelen allemaal onderaan de dakkapel staan, vertoont bij 2 panelen een ander gedrag dan bij de rest. Bij deze 2 panelen blijft de optimizer spanning lager en het opgewekte vermogen dus ook.

De installateur zegt dat dit komt omdat ze onder het dakkapel staan, maar het paneel dat ernaast ligt heeft dit verschijnsel niet en de panelen aan de andere kant van het huis ook niet. Die 3 panelen doen gewoon ongeveer hetzelfde elk moment van de dag.

Ik heb met wat moeite wat grafiekjes weten te krijgen en ik hoop dat iemand er wat over kan zeggen. Paneel 1.0.2 en 1.0.4 reageren dus iets anders.

Met vriendelijke groet,
Daniel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kleine hint voordat de geleerden los gaan 8)

Lees even de topic start door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:23
Kun je binnen de SolarEdge portal de storingsmeldingen ook naar de systeemeigenaar laten sturen? Ik denk ik vind dat 123 terug in de portal....maar na een half uur zoeken vraag ik me toch of het überhaupt kan. Niet de alerts in de installateursportal maar de "meldingen naar systeemeigenaren" heet het binnen SolarEdge.
Iemand die dat zo kan aanwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bananielnl dat systeem kan absoluut niet goed werken met solaredge en niets dat dat kan oplossen binnen solaredge.

Weg ermee en vervangen met micro’s…

Als je rechtsbijstand hebt dan is dit het moment hen in te lichten en advies te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@bananielnl 3 oost west op echt andere dakhelften? Dat dat is echt.... nalatig prutswerk.

Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.