ligflits schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:58:
Afgelopen weekend is mijn SolarEdge omvormer overleden. (18x.. foutcode en HW error) Pas een paar jaar oud, dus geen enkel probleem met 12 jaar garantie dacht ik.
Mailtje naar het bedrijf waar ik de hele installatie gekocht heb. Krijg ik een complete service tarieven lijst terug. Dus ik even gebeld dat de omvormer nog in de garantie zit. (Dacht dat ze het wellicht niet helemaal goed begrepen hadden).
Nee ik begreep het verkeerd: er zat weliswaar garantie op de omvormer, maar niet op arbeid, ik moest dus wel betalen voor diagnose, administratie, afhandelen van garantie, bezorgen, installeren, etc.
Ze kregen wel een vergoeding van SolarEdge om een omvormer onder garantie te vervangen, maar dat was maar €100. Dat was niet genoeg om dat allemaal te kunnen doen.
Dus ik: Ik kan de defecte zelf loskoppelen en de nieuwe ophangen en aansluiten. Ik heb van jullie alleen hulp nodig om de omvormer om te wisselen in het monitoring portal.
Dat scheelde inderdaad het wegstrepen van de installatie kosten. En zelf even bij hun langskomen om de oude om te wisselen voor de nieuwe, scheelt bezorgkosten.
Ze wilden pas de garantie in behandeling nemen als ik akkoord gaf op de offerte.
Dus het was óf akkoord óf met een kapotte inverter blijven zitten.
Met tegenzin dan maar akkoord gegaan, maar vindt het wel raar dat ik überhaupt moet betalen om een inverter onder garantie te laten vervangen. (Waarbij ik dan zelf nog de (de)installatie werkzaamheden doe.)
Wat is jullie ervaring met afhandeling van defecte SolarEdge apparatuur tijdens de garantie periode?
Of had ik dit beter direct met SolarEdge zelf moeten regelen?
Als bijvoorbeeld mijn CV ketel het tijdens de garantie stuk gaat, komt de loodgieter gewoon langs en repareert zonder dat ik daar een factuur voor zie.
Tien 10 dagen geleden overleed mijn SE3000H, net vijf jaar oud. De dag erop een chatgesprek met support.
Op basis van de door mij uitgelezen foutcode was de conclusie: defect, wij sturen een nieuwe.
Met het pinksterweekend ertussen werd die na drie werkdagen afgeleverd.
Tot zover prima en snelle service.
Dus: oude van muur, nieuwe opgehangen (gelukkig dezelfde beugel) en aangesloten.
Mbv de Setapp ingesteld: we produceren weer.
Laatste hobbel: administratief de oude inverter uit het Monitoring Portal halen en de nieuwe daarvoor in de plaats.
Mailtje dus naar Support, met als antwoord: dat moet via een installateur (g!x#p%r!)
Heb je een systeem helemaal zelf geïnstalleerd, hoeft bij verhelpen van een defect onder garantie er niet door SolarEdge € 100 te worden betaald aan een installateur, zijn ze te beroerd om in hun systeem het oude serienummer te vervangen door het nieuwe.
Iemand een tip om dit zonder installateur toch voor elkaar te krijgen?
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z