Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-07 23:48
Twanroy schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:04:
[...]

Ik had het via de LAN gemaakt, omdat ik het bij mij via de Wifi niet werkend kreeg.
Maar via LAN werkt nu dus helaas ook niet meer.
Ok ik heb hem weer gefixt. (nog over wifi). Het is niet eens zo heel ingrijpend maar ik ben benieuwd dus hoe lang het houdt. Wat je moet doen:

Wifi AP activeren (schakelaar anderhalve tel naar links)
inloggen
naar webgui navigeren (172.16.0.1)
naar 'power control'
vervolgens 'load defaults'
edit: That's enough.
(de settings onder 'reactive power' mag ook gewoon op default blijven staan (cosphi) in tegenstelling tot mijn eerdere screenshots. Die deed dus niets. Simpelweg het naar default zetten van de power control does the trick.

Die laatste stap weet ik overigens niet of die nodig is. Maar dat vogelen we later wel weer uit. Het belangrijkste lijkt die 'load defaults' knop in 'power control' . Die doet iets.

In de communicatie had ik dus helemaal nog niets veranderd. Ook updaten van Homey en de api app binnen Homey deed nog niets.

[ Voor 19% gewijzigd door Supergrover767 op 22-05-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:37
boschhd schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Ha, ja bij mij ook.
Dat ziet er in de app uit zoals hieronder. In Home Assistant, via de p1 meter, wordt er wel teruggeleverd. Maar de integratie van HA met SolarEdge laat ook 0 zien.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik heb bijna hetzelfde. Ik zie huidige opwek, maar sinds 13-05 geen grafieken meer. Ik zie ook niet per paneel wat de opbrengst is, terwijl ik wel de info kan opvragen met informatie wat lijkt te kloppen.

Ik kom er met Setapp ook niet meer op en krijg morgen nieuwe "communication board" binnen wat het probleem moet verhelpen.

Via Modbus en homey zie ik overigens wel correcte informatie.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
hansvw schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:59:
Goedemorgen!!

Sinds vanmorgen geeft mijn app niet meer aan wat mijn productie van vandaag is. Hij werkt wel, geeft ook stroom af, maar laat als dagproductie 0 zien. Dit is ook zo via de website. Hebben meer mensen hier last van?
Bij mij werkt t weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:58
Mijn omvormer staat best wel een stuk van m'n meterkast. Aangesloten met 3x4mm2 maar toch tikt die af en toe uit door de 253v max belasting. Nu wil ik dat eigenlijk (ja ik weet het illegaal) iets gaan verhogen. Zodat de omvormer hopelijk iets minder snel uit gaat. De gemeten spanning bij de meter blijft rond de 248v max zitten. Dus ik heb hier gewoon nog marge op. Dit komt natuurlijk doordat de omvormer een volt of 3 hoger moet zitten om nog terug te kunnen leveren.

Nu kan ik bij mijn instellingen een aanpassing doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a84XH4wpx8lCuAbq_WTUUlZOGtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JO0xnUWZMkF1xJvDz5KVO1UZ.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik eigenlijk de max spanning #1 en #2 verhogen naar 255 en 252 Volt. En de max tijd misschien iets langer zetten. Nu krijg ik hierbij een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xglsXV27fFc7hx1BFz3TswtDluc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o0o65EqmIi23sOcngEqcNAIo.png?f=user_large

Dus daarop contact opgenomen met de SolarEdge chat (installateurs account). Zij geeft aan dat ze API problemen hebben waardoor dit nu onmogelijk op te slaan is.

Maar weten jullie of dit überhaupt tot de mogelijkheden behoort. Als ik dit aanpas zal de omvormer minder snel afschakelen en blijf ik bij de meter nog steeds binnen alle marges die de netbeheerder verlangt. Of probeer ik iets aan te passen wat niet opgepakt gaat worden door de omvormer? (door firmware beperkingen bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:08
g00gle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:37:
Mijn omvormer staat best wel een stuk van m'n meterkast. Aangesloten met 3x4mm2 maar toch tikt die af en toe uit door de 253v max belasting. Nu wil ik dat eigenlijk (ja ik weet het illegaal) iets gaan verhogen. Zodat de omvormer hopelijk iets minder snel uit gaat. De gemeten spanning bij de meter blijft rond de 248v max zitten. Dus ik heb hier gewoon nog marge op. Dit komt natuurlijk doordat de omvormer een volt of 3 hoger moet zitten om nog terug te kunnen leveren.

Nu kan ik bij mijn instellingen een aanpassing doen:
[Afbeelding]

Nu wil ik eigenlijk de max spanning #1 en #2 verhogen naar 255 en 252 Volt. En de max tijd misschien iets langer zetten. Nu krijg ik hierbij een foutmelding:
[Afbeelding]

Dus daarop contact opgenomen met de SolarEdge chat (installateurs account). Zij geeft aan dat ze API problemen hebben waardoor dit nu onmogelijk op te slaan is.

Maar weten jullie of dit überhaupt tot de mogelijkheden behoort. Als ik dit aanpas zal de omvormer minder snel afschakelen en blijf ik bij de meter nog steeds binnen alle marges die de netbeheerder verlangt. Of probeer ik iets aan te passen wat niet opgepakt gaat worden door de omvormer? (door firmware beperkingen bijvoorbeeld)
Dit kan niet zomaar ingesteld worden.
Dat gaat enkel via een waiver waarbij de installateur een document ondertekend waarmee hij verklaard dat hij weet wat hij doet en dat alle problemen / defecten niet bij SolarEdge verhaald kunnen worden.

Daarnaast vraag ik me af wat je zou winnen met zo'n kleine marge.
Gezien je verhaal is hier of je AC bekabeling niet goed gedimensioneerd en dus moet daar actie op ondernomen worden, of is het een net probleem en moet de netbeheerder hier actie op ondernemen.

Wat voor omvormer heb je?
Hoe lang is je kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Nick v D schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Dit kan niet zomaar ingesteld worden.
Dat gaat enkel via een waiver waarbij de installateur een document ondertekend waarmee hij verklaard dat hij weet wat hij doet en dat alle problemen / defecten niet bij SolarEdge verhaald kunnen worden.

Daarnaast vraag ik me af wat je zou winnen met zo'n kleine marge.
Gezien je verhaal is hier of je AC bekabeling niet goed gedimensioneerd en dus moet daar actie op ondernomen worden, of is het een net probleem en moet de netbeheerder hier actie op ondernemen.

Wat voor omvormer heb je?
Hoe lang is je kabel?
3680HD en +/- 15 meter 3x4mm2. Dat zal dan vermoedelijk te dun zijn nog, waardoor het voltage wat oploopt. Het ging 3 jaar prima. Maar er zijn 3 of 4 daken extra vol gelegd en nu klapt die er bij een zonnige dag standaard uit. Dus het net is een beetje vol denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
g00gle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:09:
[...]

3680HD en +/- 15 meter 3x4mm2. Dat zal dan vermoedelijk te dun zijn nog, waardoor het voltage wat oploopt. Het ging 3 jaar prima. Maar er zijn 3 of 4 daken extra vol gelegd en nu klapt die er bij een zonnige dag standaard uit. Dus het net is een beetje vol denk ik.
De AC bekabeling is net binnen de marge van 1% spanningsverlies, namelijk 0,9.

Heb je een 1 of 3 fase aansluiting?
Bij 3 fase zou je nog eens kunnen meten waar de spanning laag is en die gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Nick v D schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:12:
[...]

De AC bekabeling is net binnen de marge van 1% spanningsverlies, namelijk 0,9.

Heb je een 1 of 3 fase aansluiting?
Bij 3 fase zou je nog eens kunnen meten waar de spanning laag is en die gaan gebruiken.
Dat is het 1e wat ik gedaan heb. Hij zit al op de fase die over het algemeen de laagste spanning heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
g00gle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Dat is het 1e wat ik gedaan heb. Hij zit al op de fase die over het algemeen de laagste spanning heeft.
Ah dat is zuur.
Je zou ook nog onder het stukje "help! Mijn omvormer valt uit als de zon lekker schijnt!" in de openingspost een mogelijke oplossing / verbetering kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Nick v D schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:58:
Voor zover ik wist is het al lang (lees: jaren) niet meer mogelijk om een SolarEdge omvormer direct via modbus aan te sturen maar enkel uitlezen.
De betrefende Application Note waarin e.e.a. is beschreven, is ook niet meer te vinden bij SolarEdge. Ze timmeren hun producten steeds verder dicht. Spijtig.

Wat altijd zou moeten werken is de route via de Power Reduction Interface, zie deze application note. Via de ingangen K1 t/m K4 kun je 16 verschillende toestanden aansturen (in te stellen met SetApp). Dit is niet zo fijnmazig als aansturing via modbus en er is ook externe hardware nodig: een kastje met 4 relais dat je op de een of andere manier aanstuurt (het betere knutselwerk dus). Als je alleen maar geïnteresseerd bent in alles of niets, dan volstaat een enkel relais.

Edit: voor de configuratie met SetApp zie dit document.

[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 22-05-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:53:
[...]

De betrefende Application Note waarin e.e.a. is beschreven, is ook niet meer te vinden bij SolarEdge. Ze timmeren hun producten steeds verder dicht. Spijtig.

Wat altijd zou moeten werken is de route via de Power Reduction Interface, zie deze application note. Via de ingangen K1 t/m K4 kun je 16 verschillende toestanden aansturen (in te stellen met SetApp). Dit is niet zo fijnmazig als aansturing via modbus en er is ook externe hardware nodig: een kastje met 4 relais dat je op de een of andere manier aanstuurt (het betere knutselwerk dus). Als je alleen maar geïnteresseerd bent in alles of niets, dan volstaat een enkel relais.
Bedoel je deze?
https://knowledge-center....control_configuration.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
Nick v D schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Heb je je omvormer een update gegeven alvorens de functionaliteit veranderd is?

Voor zover ik wist is het al lang (lees: jaren) niet meer mogelijk om een SolarEdge omvormer direct via modbus aan te sturen maar enkel uitlezen.
Maar goed ik ben (nog) niet helemaal thuis in de home assistant mogelijkheden betreft SolarEdge.
Nou bij mij werkt het dus weer (gewoon) en nog via Wifi ook. Benieuwd voor hoelang natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thebackstab
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 15:25
Hallo,

Het is mij de laatste tijd opgevallen dat overdag mijn batterij oplaad maar er wordt geen energie voorzien in het huis, dit is niet continue. Soms begint het in de middag dat ik plots van het net afneem terwijl mijn batterij aan het opladen is. Zie foto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f7WEhD998MQhcwXdVOd8WPKfzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cbh7xpvMd9ECIwdhbEsMgvIY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp0u8KpMnlz9miTM0JFa8yFXybw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xgwptGx4UbFQVGZijk8Gt4r8.png?f=fotoalbum_large

Al contact op genomen met de installateur, die zei dat de omvormer een firmware update heeft gekregen. Toen was het opgelost. Maar nu doet hij het terug.

het is me ook al opgevallen aan de energie factuur, de leverancier wil mijn voorshot omhoog doen. toen is het belletje beginnen rinkelen...

[ Voor 6% gewijzigd door Thebackstab op 22-05-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb hier ook nog een oude omvormer met display. Begin deze maand de optie in de mysolaredge app ontdekt om uit te schakelen bij negatief tarief. Ik zit bij Tibber en heb de aanvullende kosten op EUR 0,126 gezet en 21% BTW.

Net als bij @bwernsen en @Toinie stopt de productie wel, maar herstart de productie niet meer. Ticket ingeschoten bij de installateur en na lang wachten werkte het ineens weer. Er was een nieuwe firmware versie geinstalleerd.

Vandaag zie ik echter dat de productie tussen ong. 13:00 en 14:00 een uur volledig gestopt is terwijl de prijs dat uur incl. aanvullende kosten 14,1 cent was. Geen idee waarom. Zag op het display 0w staan en het groene ledje knipperde, dus geen foutmelding oid. Afgelopen zondag was de prijs lager (8 cent) en toen is de productie niet gestopt. Hoop niet dat de omvormer vanaf nu random stopt met produceren. @bwernsen en @Toinie, werkt het bij jullie nu foutloos, zonder onverwachte stops?

[ Voor 4% gewijzigd door wian op 22-05-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Die hoort er inderdaad bij voor de softwareconfiguratie met SetApp (of via het display).

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 22-05-2024 16:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:41
Voor degenen die op zoek zijn naar een alternatieve methode om Power Reduction Control te gebruiken is wellicht deze bijdrage interessant:

[ Voor 9% gewijzigd door MJ de Bruijn op 22-05-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Wat ook een interessante echt simpele stabiele oplossing kan zijn is een relais (bv een Shelly 1 miniplus (12V gevoed)) achter de schakelaar van de omvormer zetten. En misschien werkt een Switchbot aan de buitenzijde op de schakelaar ook wel heel goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Supergrover767 op 22-05-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:21
Ik heb t nog niet aangedurfd om uitzetten bij negatieve prijzen te testen. :)
wian schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:38:
Ik heb hier ook nog een oude omvormer met display. Begin deze maand de optie in de mysolaredge app ontdekt om uit te schakelen bij negatief tarief. Ik zit bij Tibber en heb de aanvullende kosten op EUR 0,126 gezet en 21% BTW.

Net als bij @bwernsen en @Toinie stopt de productie wel, maar herstart de productie niet meer. Ticket ingeschoten bij de installateur en na lang wachten werkte het ineens weer. Er was een nieuwe firmware versie geinstalleerd.

Vandaag zie ik echter dat de productie tussen ong. 13:00 en 14:00 een uur volledig gestopt is terwijl de prijs dat uur incl. aanvullende kosten 14,1 cent was. Geen idee waarom. Zag op het display 0w staan en het groene ledje knipperde, dus geen foutmelding oid. Afgelopen zondag was de prijs lager (8 cent) en toen is de productie niet gestopt. Hoop niet dat de omvormer vanaf nu random stopt met produceren. @bwernsen en @Toinie, werkt het bij jullie nu foutloos, zonder onverwachte stops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 13:50
Ik vroeg me af of het onderdimensionering bij SolarEdge omvormers een probleem is aangezien ze allemaal dezelfde spanning gebruiken?

Situatie is als volgt. Verwachte opbrengst volgens de SolarEdge planner is 4.58 MWh met 6.16kWp aan panelen. Met een 4kw omvormer kom ik dan op 123% dimensionering. Met een 5kw omvormer op 98% nu is het zo dat het qua prijs weinig uitmaakt. Of ik de 4 of 5 kw omvormer koop.

Klopt het dat in dit voorbeeld het qua opbrengst niks uit maakt maar dat de 5kw omvormer niet aftopt mocht er een betere opbrengst zijn dan verwacht?

Zullen beide omvormers op hetzelfde moment opstarten?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
MrDucky schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:16:
Ik vroeg me af of het onderdimensionering bij SolarEdge omvormers een probleem is aangezien ze allemaal dezelfde spanning gebruiken?

Situatie is als volgt. Verwachte opbrengst volgens de SolarEdge planner is 4.58 MWh met 6.16kWp aan panelen. Met een 4kw omvormer kom ik dan op 123% dimensionering. Met een 5kw omvormer op 98% nu is het zo dat het qua prijs weinig uitmaakt. Of ik de 4 of 5 kw omvormer koop.

Klopt het dat in dit voorbeeld het qua opbrengst niks uit maakt maar dat de 5kw omvormer niet aftopt mocht er een betere opbrengst zijn dan verwacht?

Zullen beide omvormers op hetzelfde moment opstarten?
123% overdimensionering zou je mijns inziens geen overdimensionering mogen noemen. Dat is gewoon een heel mooie waarde.
Qua opbrengst zal je derving minimaal zijn. (Helemaal in € bij een dynamisch contract waarbij het ook nog de minst gewaardeerde piekuren betreft)
Qua opstarttijd: die hangt af van de spanning op de string en die hangt af van wat de panelen leveren. Zoals je zelf al aangeeft werken de omvormers van SE van verschillende vermogens op dezelfde spanning (en starten dus ook op dezelfde spanning). Let wel je vermeld het niet maar een enkelfase omvormer heeft een lagere werkspanning (rond 375VDC) dan een driefase omvormer (rond 750VDC). Bij die laatste zijn derhalve meer optimizers/optimizers met een hoger voltage nodig en start het systeem in theorie iets later op. In theorie want (en dat beseffen veel mensen niet) het verschil tussen 375VDC en 750VDC kan een enkele minuut zijn (er wordt nl. vóór de opstart geen enkele stroom afgenomen dus stijging voltage kan zéér snel gaan).
De keuze 4 of 5kW hangt er meer vanaf of je dergelijk kwijt kan (mag) over de bestaande installatie (25A hoodzekering of 35?, eindgroepen 20 (4,6kW) of 16A (3,7kW). Met een dreifase omvormer eigenlijk nooit zo'n issue maar m.n. enkelfase omvormer op een driefasen huisinstallatie wordt het soms krappig (omdat de drie fases meestal wat lichter (25A) afgezekerd zijn dan enkelfase huishoudens (35A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Maar inderdaad, omvormers met dezelfde lijnspanning starten op hetzelfde moment op; als er genoeg panelen licht vangen. Als je praat over 1 fase, zit je op 400v. Wat wordt je opstelling?

Ander puntje: bij 1 fase 5kW is netcongestie een aandachtspunt.

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 23-05-2024 09:09 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 13:50
teacher schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:08:
Maar inderdaad, omvormers met dezelfde lijnspanning starten op hetzelfde moment op; als er genoeg panelen licht vangen. Als je praat over 1 fase, zit je op 400v. Wat wordt je opstelling?

Ander puntje: bij 1 fase 5kW is netcongestie een aandachtspunt.
Het afzekeren van een 5kw op 1 fase is ook lastig want de hoofdzekering is ook 25a ik hou het denk ik maar op de 4kw omvormer met 20a automaat. Ondanks dat de 5kw goedkoper is.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:57
@MrDucky

Je kan ook kiezen voor de 3 fasige omvormer short string. Deze werk ook op dezelfde Dc spanning als de 1 fazige omvormer. Maar omdat je dan over de 3 fase terugleveren is de stroom een stuk lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:37
Wimlem schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:00:
[...]

Levert de omvormer ook daadwerkelijk niet meer terug? Sinds 12-05 zie ik geen data in de portal, terwijl hij wel levert. Doe ik info op de omvormer, zie ik dat de status nog " vermogensbeperking" is.
Mijn communication board was stuk. Nieuwe van Solaredge gekregen en alle nieuwe data komt weer in de portal terecht! Vermogensbeperking kan ik ook weer aansturen vanuit homey en setapp werkt ook weer.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik zit met de volgende vraag:
Ik heb een SolarEdge SE8K omvormer. Hier hangen 30 300WP panelen aan met allemaal een P300 optimizer. Alles zit in 1 string aangesloten momenteel.

Aangezien mijn panelen zijn verdeeld op Oost-Zuid-West opstelling piekt het systeem nooit boven de 6Kw uit. Ja, ze hebben mij dus een te grote omvormer aangemeerd ;-).
Maar er is nu nog ruimte voor extra panelen op de 2de string.

Mag ik op deze 2de string andere (grotere Wp) panelen icm een nieuwe type optimizer S440 gebruiken zodat de nieuwe panelen ook dan meer opbrengen? of zit ik vast aan een max vaan 300Wp per paneel?

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
Louis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:20:
Ik heb een SolarEdge SE8K omvormer. Hier hangen 30 300WP panelen aan met allemaal een P300 optimizer. Alles zit in 1 string aangesloten momenteel.

Aangezien mijn panelen zijn verdeeld op Oost-Zuid-West opstelling piekt het systeem nooit boven de 6Kw uit. Ja, ze hebben mij dus een te grote omvormer aangemeerd ;-).

Mag ik op deze 2de string andere (grotere Wp) panelen icm een nieuwe type optimizer S440 gebruiken zodat de nieuwe panelen ook dan meer opbrengen? of zit ik vast aan een max vaan 300Wp per paneel?
Je hebt nu een werkende string, en deze laat je intact toch?

Je kunt een 2e string aansluiten met minimaal 16x S440
https://knowledge-center....-series-datasheet-nl.pdf1

Je moet wel rekening houden met de max input op een SE8K (10.800W)
https://www.solaredge.com...inverter-setapp-ds-nl.pdf

Beantwoord dit je vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
Louis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:20:

Je kunt de tweede string gewoon separaat dimensioneren. Je kunt zelfs in dezelfde string verschillende panelen en optimizers gebruiken maar je hebt wel beperkingen welke optimizers je mag combineren in dezelfde string. Zie daarvoor de datasheets van de optimizers.
Ook dien je rekening te houden met de minimale stringlengte (staat ook in de datasheet van de optimizer) en natuurlijk met de capaciteit van de omvormer.
In de Designer kun je eea ook uittekenen en die zal je ook beletten om hele foute dingen te doen. :)
Waar ie volgens mij oa niet zo goed op let is of je de minimale stringspanning op tijd gaat bereiken om de panelen uberhaupt iets te laten doen.

In jouw huidige scenario ga je mogelijk ook nu al het maximale stringvermogen op string 1 voorbij, maar als je maar 1 string hebt zijn daar wat speciale uitzonderingsregels die gelden, maar die komen te vervallen wanneer je een tweede string aansluit. Dus even goed uit laten werken door een specialist, of zelf je even verdiepen in de regels.
Is een application note van, single string design guidelines of zoiets heet ie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
@Louis Elke string dient individueel aan de minimale string lengte te voldoen. Dat is dus 14 stuks s500b/s650b of 16 stuks s440/s500.

En wij leggen hier in dit topic nog de eis bij dat elk dakvlak individueel de string spanning kan maken, ook als een ander dakvlak niets wil doen.

Met 15+15 voldoe je dus maar net... Met p300 voldoen 13 optimizers per dak pas.

Er mogen 50 optimizers in een string. s440 mag samen met p300 in een string bij uitbreiding van bestaand systeem. Omdat je geen SE12,5K of hoger hebt hoef je geen rekening te houden met max string vermogen. Wel met max overdimensionering (150% van 8kW, te berekenen met designer, anders moet je met paneel STC rekenen wat zeker in een O/W opstelling veel eerder de beperking vormt)

SolarEdge is bedoeld om met verschillende panelen te kunnen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 24-05-2024 14:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Als ik dit lees kom ik dak (ruimte) te kort... Nog 14 of 16 panelen erbij leggen is geen plek voor.

Ik dacht dat er maximaal 30 stuks in 1 string mochten hangen en wilde iets van 5-6 panelen bij plaatsen.
Maar als ik bovenstaande lees kan ik dus nog slimmer een paar P300 optimizers erbij scoren met 5-6 stuks 300wP panelen en die in dezelfde string hangen.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Louis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:34:
Als ik dit lees kom ik dak (ruimte) te kort... Nog 14 of 16 panelen erbij leggen is geen plek voor.

Ik dacht dat er maximaal 30 stuks in 1 string mochten hangen en wilde iets van 5-6 panelen bij plaatsen.
Maar als ik bovenstaande lees kan ik dus nog slimmer een paar P300 optimizers erbij scoren met 5-6 stuks 300wP panelen en die in dezelfde string hangen.
Je kunt ook andere panelen en andere optimizers toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Je mag mijn post even terug lezen… je maakt foute aannames die ik al ondervangen had

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Wat is en wat wordt je opstelling? Wil je op oost/west bijleggen of op apart dakvlak?
Dat eerste kan, dat laatste is een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Ik zou op west een paar erbij willen leggen. Een paar op hetzelfde west dakvlak en een paar op een west versprongen dakvlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@Louis
Gewoon samen met oude in 1 string. Je mag de S440 samen met de p300 optimizer in 1 kring aansluiten.

Ook de S500 mag je gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Browny op 25-05-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Louis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:26:
Ik zou op west een paar erbij willen leggen. Een paar op hetzelfde west dakvlak en een paar op een west versprongen dakvlak.
Ja, dat kan.
Firmware update, opnieuw pairen. Als je ook je monitoring aangepast wil hebben moet je de beherende installateur hebben; jij moet dan aangeven waar welke optimizer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Als je een "Energy Net Ready" omvormer hebt, betekent dat dan dat ie voorbereid is met een slot om de radio te plaatsen, of is de radio standaard dan daadwerkelijk al aan boord?
De omvormer kan mijn nieuwe meter namelijk niet draadloos vinden...

Edit: radio zit er niet in dus… niks ‘ready’ aan de omvormer out of the box…

Hier vind je welke module in welke omvormers past: https://knowledge-center....t-selection-tech-note.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door THM0 op 25-05-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@THM0
Energie net ready omvormer betekend dat de communicatie print een aparte socket heeft van de Energy plug-in.

Je moet wel nog de plug in kopen. Bij een energy net ready omvormer is de benodigde home netwerk plug-in ENET-xBNP-01 . De letter x staat voor niet gekende letter. Op internet vindt je deze plug-in onder beschrijving ENET-HBNP-01
Deze set bestaat uit een printplaatje + de benodigde antenne. Let op de enet antenne is niet hetzelfde als de antenne voor wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:46
Weet niet zeker of dit in een eigen topic thuishoort, dan hoor ik het graag.

Wij hebben een systeem met 21 x 250WP (Suntellite Sunny Energy ZDNY 250C60) panelen (zuid) met een Solar Edge SE5000 omvormer. Ik weet niet precies welke optimizers erachter zitten.
Deze panelen liggen er meer dan 10 jaar op en gaan we nu vervangen.

Omdat op de Noordkant van het huis genoeg dak is, willen we een deel van de 'oude' panelen op de noordkant leggen. Het lijkt erop dat er 12 op kunnen.

Mijn vraag is nu, kunnen we gewoon deze panelen omleggen en aansluiten op de bestaande SE5000 omvormer? Of zou het beter zijn te zoeken naar een 'kleinere' omvormer met een lagere opstartspanning? Zeker omdat het oude panelen zijn en ook nog eens op Noord?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:58

pvg

timpel_800 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:28:
Weet niet zeker of dit in een eigen topic thuishoort, dan hoor ik het graag.

Wij hebben een systeem met 21 x 250WP (Suntellite Sunny Energy ZDNY 250C60) panelen (zuid) met een Solar Edge SE5000 omvormer. Ik weet niet precies welke optimizers erachter zitten.
Deze panelen liggen er meer dan 10 jaar op en gaan we nu vervangen.

Omdat op de Noordkant van het huis genoeg dak is, willen we een deel van de 'oude' panelen op de noordkant leggen. Het lijkt erop dat er 12 op kunnen.

Mijn vraag is nu, kunnen we gewoon deze panelen omleggen en aansluiten op de bestaande SE5000 omvormer? Of zou het beter zijn te zoeken naar een 'kleinere' omvormer met een lagere opstartspanning? Zeker omdat het oude panelen zijn en ook nog eens op Noord?
Als het idd de 1-fase se5000 is (en niet de 3-fase se5k), dan zou dat moeten kunnen. Verwacht niet veel opbrengst… Mijn 12 oude panelen op het noorden hebben dit jaar 580kWh opgeleverd, terwijl 12 andere in oost-west op 730 kWh zitten. Dus ca 80% van oost-west.
Als het al een 1-fase omvormer is, heeft het geen zin een kleinere te zoeken. Waar je wel naar moet kijken, is of je huisinstallatie niet over de 25A op een van de fases gaat (ik neem aan dat de nieuwe omvormer 3 fasen wordt?!). Je zult de se5000 moeten knijpen in maximale uitgangsstroom. Dat kan in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:46
Beetje slechte foto maar inderdaad een se5000 1 fase. Max vermogen zal geen probleem worden is een 35a aansluiting en de nieuwe panelen komen op het andere huisnummer met 3 fase aansluiting (2 huizen naast elkaar met gat in de muur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrJ3KJ8nGxso0QD_Tye721mK9mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQgvgGtBe5WVQV7vUvNR1GQq.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:25
ligflits schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:58:
Afgelopen weekend is mijn SolarEdge omvormer overleden. (18x.. foutcode en HW error) Pas een paar jaar oud, dus geen enkel probleem met 12 jaar garantie dacht ik.
Mailtje naar het bedrijf waar ik de hele installatie gekocht heb. Krijg ik een complete service tarieven lijst terug. Dus ik even gebeld dat de omvormer nog in de garantie zit. (Dacht dat ze het wellicht niet helemaal goed begrepen hadden).
Nee ik begreep het verkeerd: er zat weliswaar garantie op de omvormer, maar niet op arbeid, ik moest dus wel betalen voor diagnose, administratie, afhandelen van garantie, bezorgen, installeren, etc.
Ze kregen wel een vergoeding van SolarEdge om een omvormer onder garantie te vervangen, maar dat was maar €100. Dat was niet genoeg om dat allemaal te kunnen doen.
Dus ik: Ik kan de defecte zelf loskoppelen en de nieuwe ophangen en aansluiten. Ik heb van jullie alleen hulp nodig om de omvormer om te wisselen in het monitoring portal.
Dat scheelde inderdaad het wegstrepen van de installatie kosten. En zelf even bij hun langskomen om de oude om te wisselen voor de nieuwe, scheelt bezorgkosten.
Ze wilden pas de garantie in behandeling nemen als ik akkoord gaf op de offerte.
Dus het was óf akkoord óf met een kapotte inverter blijven zitten.
Met tegenzin dan maar akkoord gegaan, maar vindt het wel raar dat ik überhaupt moet betalen om een inverter onder garantie te laten vervangen. (Waarbij ik dan zelf nog de (de)installatie werkzaamheden doe.)

Wat is jullie ervaring met afhandeling van defecte SolarEdge apparatuur tijdens de garantie periode?

Of had ik dit beter direct met SolarEdge zelf moeten regelen?

Als bijvoorbeeld mijn CV ketel het tijdens de garantie stuk gaat, komt de loodgieter gewoon langs en repareert zonder dat ik daar een factuur voor zie.
Tien 10 dagen geleden overleed mijn SE3000H, net vijf jaar oud. De dag erop een chatgesprek met support.
Op basis van de door mij uitgelezen foutcode was de conclusie: defect, wij sturen een nieuwe.
Met het pinksterweekend ertussen werd die na drie werkdagen afgeleverd.
Tot zover prima en snelle service.

Dus: oude van muur, nieuwe opgehangen (gelukkig dezelfde beugel) en aangesloten.
Mbv de Setapp ingesteld: we produceren weer.

Laatste hobbel: administratief de oude inverter uit het Monitoring Portal halen en de nieuwe daarvoor in de plaats.
Mailtje dus naar Support, met als antwoord: dat moet via een installateur (g!x#p%r!)

Heb je een systeem helemaal zelf geïnstalleerd, hoeft bij verhelpen van een defect onder garantie er niet door SolarEdge € 100 te worden betaald aan een installateur, zijn ze te beroerd om in hun systeem het oude serienummer te vervangen door het nieuwe.

Iemand een tip om dit zonder installateur toch voor elkaar te krijgen?

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Rommelzolder wie heeft het portaal dan ooit ingeregeld? Dat moet de beherend installateur geweest zijn.

Wellicht krijg je met het serie nummer van de vervangende omvormer een installateurs account actief. Dan moet je wel even een zondag middag aan de cursus op edge academie

Daarna kun je het systeem met een site transfer in eigen beheer krijgen

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 26-05-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:25
Ronald schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:07:
@Rommelzolder wie heeft het portaal dan ooit ingeregeld? Dat moet de beherend installateur geweest zijn.

Wellicht krijg je met het serie nummer van de vervangende omvormer een installateurs account actief. Dan moet je wel even een zondag middag aan de cursus op edge academie

Daarna kun je het systeem met een site transfer in eigen beheer krijgen
Dat inregelen heb ik zelf gedaan, met behulp van een emailadres plus wachtwoord van de leverancier die de hardware (panelen, optimizers, inverter etc) heeft geleverd.
Vervolgens heb ik de fysieke layout van panelen plus bijbehorende optimizers naar support van Solaredge gezonden, en die hebben dit toen in het Monitoring Portal zichtbaar gemaakt, naast het reeds bestaande systeem dat door Zonneplan indertijd op mijn schuine dak is aangebracht. Voor dat systeem heeft Zonneplan de aanmelding verzorgd.
In het Portal zie ik dus twee systemen met elk hun eigen Site ID

Ik heb inderdaad al gekeken naar het aanmaken van een installateurs account. Het liefst dan natuurlijk zodat beide systemen zichtbaar en aanpasbaar zijn. Ik twijfel alleen of dat handig is voor het systeem dat Zonneplan heeft aangelegd; mogelijk gaan ze dan moeilijk doen bij defecten die nog onder garantie zouden vallen.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Rommelzolder dus je hebt het namens leverancier gedaan voor één van de sites. Ofwel bot gezegd: de leverancier heeft het gedaan.

Dat support je geholpen heeft is boven wat zij normaal horen te doen. SE support is daar vaak coulant in, maar geeft dus ook ruis en inconsistentie.

Dit is een taak voor de beheerder van je site.

Overdragen heeft zeker nadeel: garantie hoort door beheerder geclaimd te worden. Dus ook hier is al coulance geweest dat je het direct hebt kunnen doen. Dus als je zonneplan systeem over zou pakken is dat lastig ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een practische vraag. Ik teken de legplannen van 2 kleine bedrijfjes, maar nog nooit tegen het volgende probleem aangelopen. Er is een SE17K geplaatst en 32 panelen . Daarbij 16 P850 optimizers geplaatst. Deze kan ik echter niet ( meer ? ) selecteren als ik een tekening maakt of het electrische schema wil aktiveren. Hoe moet ik dit aanpakken ? Ben al langere tijd nu bezig en ook al opnieuw begonnen met tekenen, maar het probleem blijt. Hoe op te lossen ? Volgens technische specs van Solar Edge kunnen de optimizers gewoon op een SE17K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Compatibiliteit met de commerciële optimizers is een tijd geleden al opgehoogd naar minimaal de SE20K, @nt2nitro

Met de site editor vanuit monitoring kun je overigens zonder validatie tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:52:
Compatibiliteit met de commerciële optimizers is een tijd geleden al opgehoogd naar minimaal de SE20K, @nt2nitro

Met de site editor vanuit monitoring kun je overigens zonder validatie tekenen.
Dank, dat wist ik niet. Daar gaan we morgen eens naar kijken.
@Ronald Dank dank, wat een top tip... Gaat een wereld voor mij open om op die manier een tekening te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door nt2nitro op 29-05-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:51
wian schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:38:

Ja en nee. De productie is weer terug. maar de inverter hangt al dagen in een update (op 51%) en solaredge reageert niet (meer). Nu heb ik de afgelopen dagen nog geen negatief tarief gehad, dus voorlopig kom ik er even niet aan, maar ik hoop wel dat die update een keer klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 21:36
Vraag voor de experts, i.v.m. uitbreiding ondanks de onzekere tijden m.b.t. regelgeving salderen/terugleverboete.

Huidige situatie:
- SE5K 3fase omvormer
- 11 * 370W + 4 * 400 W panelen
- S500b optimizers

Ik wil er 4 (of 6??) (zelf) bijplaatsen (O/W, 15gr of zo) op aankomende tuinhuis (560 * 300 cm, plat dak), welke zo'n 12 meter vanaf het huis zal staan.
Het huidige kabeltracé komt van het dak (2 etages) en gaat langs de leidingen mee naar de kruipruimte waar het met een flinke lus richting de omvormer gaat. Ik vermoed totale lengte zeker 25m (6 mm2).

Ik zou eigenlijk het liefst de nieuwe kabel aansluiten net boven de grond waar die uit de kruipruimte komt. Dat betekent dus daar doorknippen en in een lasdoos samenbrengen.
Alternatief is bij de omvormer, maar dat scheelt 12 m kabel...

Vragen:
1) hoe zit het met overdimensioneren? Ik ga dan van 5,6kW naar ong. 7,2 kW (bij 4) dus wil gedurende de dag meer opbrengst. Ik heb ook een EV, dus een zwaardere omvormer zou ook een optie zijn (maar financieel niet aantrekkelijk).
2) kabel naar de omvormer of halverwege in lasdoos verbinden? Hoe?

Ik zal de installateur sowieso moeten gaan vragen om aan te sluiten en configureren i.v.m. garantie etc., hoop dat ie langs wil komen voor een alleen aansluiten + configureren klusje...... en daarmee mijn voorwerk accepteert. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-08 09:48

orejas

Omelette du Fromage

teacher schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:17:
Red Flags
Red flags in een SolarEdge systeem:
• Meest gemaakte fout: oost / west opstellingen met te weinig panelen per kant. 10 panelen + 6 panelen op een drie fasenomvormer = elke dag tranen omdat het budget-stringsysteempje van de buren 2 keer zoveel opbrengt...

Dit is precies wat ons door twee onafhankelijke SE-installateurs geoffreerd is; 12 panelen op het zuiden en 6 op oost-west. Hoewel mijn cognitieve capaciteiten duidelijk elders liggen, heb ik geprobeerd te begrijpen waarom dit een Red Flag is. Omdat ik graag preciezer weet wat er fout gaat, vraag ik graag even om bevestiging van mijn beeld dat het tuinhuisje-probleem uit de topicstart van toepassing is.

Stam + t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
orejas schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Dit is precies wat ons door twee onafhankelijke SE-installateurs geoffreerd is; 12 panelen op het zuiden en 6 op oost-west. Hoewel mijn cognitieve capaciteiten duidelijk elders liggen, heb ik geprobeerd te begrijpen waarom dit een Red Flag is. Omdat ik graag preciezer weet wat er fout gaat, vraag ik graag even om bevestiging van mijn beeld dat het tuinhuisje-probleem uit de topicstart van toepassing is.
Iedere string moet zijn minimale stringspanning behalen om enige opwek te zien van aangesloten panelen; ook de optimizers/panelen die vol in de zon liggen doen dus niks als de minimale stringspanning niet gehaald wordt. Bij 3-fase omvormers ligt die hoger (750V tov 380V bij 1-fase) dus heb je redelijk wat optimizers nodig die daadwerkelijk spanning op de string zetten.

Wanneer je twee dakvlakken hebt die niet op hetzelfde moment in de zon liggen heb je wellicht wel voldoende optimizers voor een string, maar die geven niet tegelijkertijd voldoende voltage af om de string in bedrijf te krijgen. Iedere optimizer kan weliswaar het afgegeven voltage aanpassen maar de optimizer heeft wel een max voltage wat ie op de string kan zetten. Zie daarvoor de datasheet van de optimizer. S440 kan bijv max 60V.

De prutser-installateur denkt: 'oh maar het systeem kan juist goed met schaduw omgaan dus dat gaat wel goed met die twee dakvlakken.' En dan blijkt dat de string vaak helemaal niet in bedrijf komt en heb je een dure les geleerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Even een urban myth uit de weg helpen: opstarten doet het systeem wel, zodra voldoende optimizers wakker zijn.
Het probleem bij te weinig panelen per richting zit hem in het feit dat de beschenen panelen gaan werken met de amperes van de onbeschenen panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

teacher schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:39:
Even een urban myth uit de weg helpen: opstarten doet het systeem wel, zodra voldoende optimizers wakker zijn.
Het probleem bij te weinig panelen per richting zit hem in het feit dat de beschenen panelen gaan werken met de amperes van de onbeschenen panelen.
Zouden de 12 panelen op het zuiden niet voldoende zijn om dat te compenseren, of versterkt dat enkel het effect? Wanneer de 3 panelen op oost beschenen worden, krijgen de 12 panelen op zuid ook wat zon, immers.

[ Voor 3% gewijzigd door orejas op 30-05-2024 12:19 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Hoe platter de panelen hoe minder je hier last van hebt. Maar 3 panelen per richting op een 3 fase solaredge is echt te mager. Op zn minst s500b, en eigenlijk ook een short string erbij.

Trek anders de ontwerpen eens door designer heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 20:55
Goedemiddag,

Ik blijf nog steeds last houden van het probleem dat mijn omvormer bij volle productie dus 3680 watt steeds enkele seconden uitvalt naar 0 watt.
Na een seconde pakt hij weer gewoon op maar als de zon flink schijnt gebeurd dit om de 10 seconde.
Vandaag heb ik solaredge aan de lijn gehad en ze geven aan dat dit probleem onbekend is.
Alles is weer geupdate misschien dat het dan verholpen zou zijn maar helaas.
Is een van jullie misschien bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

teacher schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:19:
Trek anders de ontwerpen eens door designer heen.
Ik heb een SE rapport gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsfO5FSofaCWXcvmkD_f8sxGn6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ui3IL1m69QoiEMi7BmKC4CAL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMPIosDcorNUVtiYienq2gmE6Pc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2Q8b7W30IM7wRYFiYr77wrW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFQY2lNWna8dVjeV_Dt9EmBBAKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbVLeTKM80uUCyAhiBGJvagA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pezh0zf6EOYhqCuK9bA5g3Kd-p0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcH5byhguags1kink157NBXw.jpg?f=fotoalbum_tile

Twee opmerkingen: 1) dit rapport is opgesteld obv 21 panelen. Die zijn (nog) niet geoffreerd. 2) Het merk van de zonnepanelen komt is niet helemaal wat we willen.

[ Voor 4% gewijzigd door orejas op 30-05-2024 15:31 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seegers5
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:39
Klik schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:21:
Goedemiddag,

Ik blijf nog steeds last houden van het probleem dat mijn omvormer bij volle productie dus 3680 watt steeds enkele seconden uitvalt naar 0 watt.
Na een seconde pakt hij weer gewoon op maar als de zon flink schijnt gebeurd dit om de 10 seconde.
Vandaag heb ik solaredge aan de lijn gehad en ze geven aan dat dit probleem onbekend is.
Hier ook nog steeds hetzelfde, solaredge heeft al wat dingen geprobeerd maar nog geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
Moet eerlijk zeggen dat ik niet tevreden ben over solaredge.
Heb al verschillende issues gehad en vind de app ook alles behalve stabiel.
Komt nog bij dat ik de support afdeling echt een drama vind.
Werkelijk alles moet via de installateur.
Terwijl hij niks fout heeft gedaan moet ik hem opzadelen met de problemen van solaredge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
In princiepe is het natuurlijk ook het probleem van de installateur: Daar heb jij een deal mee gesloten. Ik neem aan dat bij die deal een deugdelijk product is beloofd? Vervelend voor de installateur, maar dan had hij je een ander merk moeten aansmeren.

(Ik snap je probleem wel, en zelf hou ik ook niet zo van die gesloten eco-systemen. Maar je installateur gaat zeker niet vrijuit. Hij is geen postbode die even een solaredge systeempje bij je kwam afleveren.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@orejas half% optimizer clipping is te hoog. s500b vragen en opnieuw rapport.

In deze vorm niet accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Klik schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:51:
Moet eerlijk zeggen dat ik niet tevreden ben over solaredge.
Heb al verschillende issues gehad en vind de app ook alles behalve stabiel.
Komt nog bij dat ik de support afdeling echt een drama vind.
Werkelijk alles moet via de installateur.
Terwijl hij niks fout heeft gedaan moet ik hem opzadelen met de problemen van solaredge.
Als mijn SSD (binnen garantie) stuk is ga ik naar Megekko
Als mijn monitor (binnen garantie) stuk is ga ik naar Expert

Zowel Megekko als Expert hebben niets fout gedaan. En toch zijn zij mijn aanspreekpunt.

Waarom je bij een PV systeem waar de verkoper (installateur) zeer zeker wel een grote invloed heeft op de correcte werking ineens om je verkoper heen naar een fabrikant wil is mij een raadsel. Zo werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitjeBe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 15:11
@Klik @Jeroen Vreeken Ik ga akkoord me je. Ik ben ook absoluut niet tevreden van Solaredge. Maar ik neem ook een stuk voor mijn eigen rekening, ik wist toen nog niet genoeg van zonnepanelen en systemen af, dat ik me heb laten verleiden door de de mooie statistiekjes en de verkoper die beweerde dat ze DE beste dealer van solaredge zijn en dat het het beste systeem is (ja, voor schaduw gevallen geloof ik dat nog steeds, maar niet met het dak dat ik heb). Ik zit nu + 2jaar en half verder en mijn systeem werkt nog steeds niet 100% zoals het hoort. Van slecht aangesloten string bij de start, defecte optimiser, energie meter die verkeerde waardes neerzette en nu nog steeds mijn batterij die niet volledig doet wat het moet. En voor ALLES moeten vechten, het standaar antwoord is "het systeem werkt zoals het moet, solaredge heeft er naar gekeken". Voor alles moeten vechten en voor alles uiteindelijk gelijk gekregen, zelfs de batterij, maar ik ben nog steeds wachtende voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@BitjeBe
Dat er nog Geen oplossing is dat hangt af van SolarEdge.
Maar de rest is de fout van de installateur, die moet de RMA regelen en opvolgen.
Dat de installateur zich er gemakkelijk van af maakt is niet de fout van SolarEdge !
Ik heb zelf een probleem gehad met mijn energie meter van solaredge . Mijn installateur heeft veel moeite en vele mails gedaan met SolarEdge. En er voor gezorgd dat ik een nieuwe heb gekregen.

[ Voor 28% gewijzigd door Browny op 31-05-2024 10:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Solaredge ondersteuning is ingericht op b2b. Daar kan je wat van vinden, maar zo'n beetje alle fouten die in dit topic voorbij komen zijn (helaas) toch echt te wijten aan de installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
Ronald schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Als mijn SSD (binnen garantie) stuk is ga ik naar Megekko
Als mijn monitor (binnen garantie) stuk is ga ik naar Expert

Zowel Megekko als Expert hebben niets fout gedaan. En toch zijn zij mijn aanspreekpunt.

Waarom je bij een PV systeem waar de verkoper (installateur) zeer zeker wel een grote invloed heeft op de correcte werking ineens om je verkoper heen naar een fabrikant wil is mij een raadsel. Zo werkt het niet.
Ik weet niet wat voor marges hij op het systeem moet zetten maar ik zou niet graag dealer van solaredge willen zijn dan.
Zelfs voor een simpele firmwareupdate moet je dan bij je installateur zijn.
Tuurlijk is de verkoper het eerste aanspreekpunt maar kan mij voorstellen dat het een keer op houd.
Als mijn tv een update nodig heeft hoef ik echt niet bij de media markt aan te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@klik

Bij de setapp omvormers hoeft de installateur niet langs te komen voor een update, hij kan dat vanop afstand doen zolang de omvormer maar met Solaredge netwerk is verbonden.
Maar als alles goed werkt is een update niet nodig. If it don’t broke, don’t fix it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Browny Mits de installateur überhaupt het besef heeft dat zoiets kan... En het uurtje Edge Academy heeft gedaan om op afstand updates uit te mogen voeren.

De diepgang bij velen is als een pierenbadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:57
Klik schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:21:
Goedemiddag,

Goedemiddag,
Ik heb dezelfde probleem met een omvormer 3680 watt en 12 zonnepanelen oost en 3 west.Verklaring hiervoor zou kunnen zijn: probleem met configuratie van zonnepanelen ( de monteur heeft dit niet opgemerkt voor installatie), de omvormer is kapot of Aardlekautomaat 1P+N, 16A (is 20A beter?). Zie foto hieronder. Het systeem schakelt uit van maximale power tot 0 elke 10 seconden. De monteur heeft aangegeven dat SolarEdge geen verklaring hiervoor heeft/kan gevebn. Hij denkt dat Enexis het systeem uitschakelt. Als dit op korte termijn niet opgelost is, dan ben ik genoodzaakt om het systeem volledig uit te zettn. Advies is welkom! Dank alvast voor de reactie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hy6UzP2f1-4p_gWvjmIQP-eymXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8ws16pDGWrXTQ12L6JLtKzl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Hij denkt dat Enexis het systeem uitschakelt?

Dat kan Enexis niet. Echt niet… pure kolder.

Het kan zijn dat de omvormer netspanning meet boven de 253V, en dan schakelt hij geheel zonder Enexis uit. Daarvoor kijk je in de monitoring van solaredge… die p1 vermogen grafiek boeit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
Ronald schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:15:

Het kan zijn dat de omvormer netspanning meet boven de 253V, en dan schakelt hij geheel zonder Enexis uit. Daarvoor kijk je in de monitoring van solaredge… die p1 vermogen grafiek boeit niet.
Bedankt voor de snelle reactie. De omvormer is lager dan 253V. Hieronder een duidelijker beeld. Wanneer het vermogen ~16 Ampère bereikt, wordt het eenvoudigweg uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49YnVb0Za-_oXxZtLIvVLwgIQRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSl3sQIo744rrVpzuFlsPthV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Dan zit je toch 'gewoon' tegen het maximum van de omvormer? Lijkt logisch dat die dan afschakeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
janne_nl schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:19:
Dan zit je toch 'gewoon' tegen het maximum van de omvormer? Lijkt logisch dat die dan afschakeld.
De omvormer hoort af te toppen op zijn maximum. De aardlekautomaat klapt eruit bij overbelasting en die moet je dan handmatig weer inschakelen. Verklaart allebei niet waarom de omvormer naar 0 Watt terugregelt en dan weer gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SaEnSa schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:48:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. De omvormer is lager dan 253V. Hieronder een duidelijker beeld. Wanneer het vermogen ~16 Ampère bereikt, wordt het eenvoudigweg uitgeschakeld.
[Afbeelding]
Ik zie het in je grafiek ook ver onder de 16A gebeuren. Afschakelen door overspanning is het ook zeker niet. Omvormer zit ver onder de limiet.

Dan wordt het de foutmeldingen in de omvormer opzoeken. Dat kan als ik me niet vergis ook met de monitoring app als je deze verbind aan de service wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:15:
@Browny Mits de installateur überhaupt het besef heeft dat zoiets kan... En het uurtje Edge Academy heeft gedaan om op afstand updates uit te mogen voeren.

De diepgang bij velen is als een pierenbadje.
In een poging om mijn eigen diepgang te vergroten heb ik de laatste paar dagen diverse keren geprobeerd in te loggen op de Edge Academy. Elke keer kom in een redirect loop terecht waarbij ik in de URL telkens 'invalid username or password' voorbij zie flitsen. Die loop eindigt na een paar keer in een pagina met een grote 500 (Internal Server Error). Met dezelfde credentials kan ik zonder problemen inloggen op het monitoring portaal en op designer.

Mis ik hier iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaEnSa
Ronald schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Ik zie het in je grafiek ook ver onder de 16A gebeuren. Afschakelen door overspanning is het ook zeker niet. Omvormer zit ver onder de limiet.

Dan wordt het de foutmeldingen in de omvormer opzoeken. Dat kan als ik me niet vergis ook met de monitoring app als je deze verbind aan de service wifi.
In de error log zie ik alleen 1 foutmelding. Dit is van enkele maanden geleden. Installatie heeft plaatsgevonden in augustus 2023 en is een nieuwbouw woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6S-rI79x4BuRwOR-gEWccoiF94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A3g3hymVgonL6GxLs4crrmkM.jpg?f=user_large

Tussen de omvormer en meterkast heb ik deze aaedlekautomaat:
https://www.attema.com/nl...maat-1p-n-16a-b-kar-300ma. Is deze oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Kun je de mooie SolarEdge grafieken waarbij je ook batterij ziet (opladen/gebruiken) ook realiseren als je geen SolarEdge batterij hebt maar bijvoorbeeld een Sessy? En moet ik dan een extra SolarEdge inline meter gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
SaEnSa schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Goedemiddag,
Ik heb dezelfde probleem met een omvormer 3680 watt en 12 zonnepanelen oost en 3 west.Verklaring hiervoor zou kunnen zijn: probleem met configuratie van zonnepanelen ( de monteur heeft dit niet opgemerkt voor installatie), de omvormer is kapot of Aardlekautomaat 1P+N, 16A (is 20A beter?). Zie foto hieronder. Het systeem schakelt uit van maximale power tot 0 elke 10 seconden. De monteur heeft aangegeven dat SolarEdge geen verklaring hiervoor heeft/kan gevebn. Hij denkt dat Enexis het systeem uitschakelt. Als dit op korte termijn niet opgelost is, dan ben ik genoodzaakt om het systeem volledig uit te zettn. Advies is welkom! Dank alvast voor de reactie!

[Afbeelding]
Los hiervan, ik sla aan op 3 panelen op west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Dennis schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:23:
Kun je de mooie SolarEdge grafieken waarbij je ook batterij ziet (opladen/gebruiken) ook realiseren als je geen SolarEdge batterij hebt maar bijvoorbeeld een Sessy? En moet ik dan een extra SolarEdge inline meter gebruiken?
Als je alles in de SolarEdge app of portaal wilt moet je een SolarEdge hybride omvormer hebben met de batterij daarop aangesloten. Dat hoeft (afhankelijk van de omvormer) dan niet per se een SolarEdge batterij te zijn maar wel eentje die compatibel is met je omvormer.

De Sessy is dat niet, en werkt onafhankelijk van je PV omvormer volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klik
[...]

Goedemiddag,

[Afbeelding]
Toch is dit probleem van de laatste tijd.
Vorig jaar heb ik hier geen last van gehad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik heb het via Home Assistant voor elkaar dat ik, als mijn energieleverancier ineens zou besluiten tot het invoeren van een terugleverboete, mijn omvormer continue kan aansturen zodat hij maximaal ons eigenverbruik opwekt, maar niet of nauwelijks teruglevert. Vandaag heb ik dat mechanisme als test ingeschakeld gehad, en dat ziet dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNzmsFu1FmhEs5WAJB4IY5jiOcE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VBynmctaEI5mBbPtLdGsPvFC.png?f=fotoalbum_medium

Het is nu nog niet nodig, ik zit nog een tijd op een vast contract, dus de automation die dit regelt heb ik weer uitgeschakeld, maar ik vind het een fijn idee dit achter de hand te hebben.

Zie het HA topic voor meer details en de code van de yaml enz.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 21:44
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:18:
[...]

Via modbus. Er bestaat een Technical Note hierover ("Power Control Protocol for SolarEdge Inverters"). Die is niet beschikbaar in het SE knowledge center, maar is o.a. hier te vinden. De modbus route wordt o.a. door Home Assistant gebruikt (SolarEdge Modbus component).
Het heeft even geduurd, maar ik kom in de buurt van een oplossing. Om in mijn (ouder type SE7K met LCD) omvormer Modbus TCP aan te zetten, moest ik dit via het setup menu doen. Maar de instructies spraken allemaal over een "LAN Conf" submenu optie, en die zat bij mij niet onder het "Communication" menu. Na een firmware upgrade (naar versie 3.2537) verscheen deze optie wel. Dus voor andere tweakers met een wellicht wat oudere omvormer, de firmware updaten zorgt ervoor dat je Modbus TCP kan aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klik
[...]

Goedemiddag,

[Afbeelding]
Heb jij contact gehad met solaredge?
Ik heb ook een 1 fase 3680 met 12 panelen.
Net weer even gekeken maar is idd om de 10 seconde.
Lijkt mij als ze het niet weten dat ik dan gewoon een nieuwe omvormer krijg?
Ik blijf maar gewoon zeuren bij Solaredge.
Ik krijg ze overigens wel aan de telefoon als je gewoon zeg dat je installateur bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:16
Klik schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Toch is dit probleem van de laatste tijd.
Vorig jaar heb ik hier geen last van gehad.
Ik had hetzelfde, bleken twee defecte optimizers. Kijk eens naar de opbrengst van de losse panelen of er een paar slechte tussen zitten.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.evin_K
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-08 11:15
Ronald schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:15:

Toch doet Enexis juist iets anders met de spanning dat je aanvankelijk zou verwachten: https://www.nu.nl/tech/63...ingreep-netbeheerder.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftd_idus
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:47
Ik verdenk Liander hier ook van..

het gedrag van netbeheerders kan verder besproken worden in Spanningsverhoging door de netbeheerder

[ Voor 67% gewijzigd door Proton_ op 03-06-2024 08:57 ]

SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
Ik heb eindelijk antwoord gehad van mijn installateur, nu willen ze de vaste bedrading vervangen door het wireless systeem van Solaredge:

"Ik heb de feedback van SolarEdge met Thomas bekeken.
Volgens hen wijzen de foutcodes op communicatie errors op de RS485 poort.
Indien deze errors voorkomen kan het zijn dat de batterij dieper ontlaadt dan gewenst.

Ze vragen ons om deze bekabeling na te kijken.
Ons lijkt het wijzer om de verbinding draadloos te maken via ENET."

Heeft hier iemand al ervaring mee en zo ja, is dit uberhaubt compatibel met een BYD LVS batterij? Vind online niet zo direct info terug over deze zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Protocol implementaties willen wel eens enigszins afwijken, bijvoorbeeld omdat de standaard niet dichtgrtimmert is.

Maar de kabel nakijken en controleren of die aan de specs voldoet wil ook helpen.

En draadloos is altijd ene poging waard, maar ook daarmee kun je tegen issues aanlopen.

Zelf denk ik heel erg aan een volledig Solaredge systeem. Accy, laadpaal en nieuwe omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
BitjeBe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:02:
Ik heb eindelijk antwoord gehad van mijn installateur, nu willen ze de vaste bedrading vervangen door het wireless systeem van Solaredge:

Indien deze errors voorkomen kan het zijn dat de batterij dieper ontlaadt dan gewenst.

Heeft hier iemand al ervaring mee en zo ja, is dit uberhaubt compatibel met een BYD LVS batterij? Vind online niet zo direct info terug over deze zaken.
Ik heb sinds kort die inline meter, draadloos via ENET aangesloten (had problemen met de SolarEdge Meter Proxy die je op github kunt vinden icm een Eastron meter en een thuisaccu).
Sinds ik de SE meter heb werkt alles prima. Overshoots van de accu zijn weg. Ik heb overigens de LG batterij, als je eea op een hybride SolarEdge omvormer hebt aangesloten hoef je je geen zorgen te maken over de combinatie meter/batterij. dat regelt de omvormer allemaal; de batterij communiceert helemaal niet met de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:57
Middag,

Mijn installateur is vorige maand failliet gegaan. Nu heb ik geen totaal beheer van mijn systeem.
Iemand toevallig idee hoe dit aan te vliegen, om wel volledig beheer te kunnen krijgen?

Bedrijf was/is aangesloten bij Stichting Garantiefonds ZonneEnergie, garantie blijft iig wel, wordt wel omslachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zoen een lokale installateur, vraag hem/haar om het beheer over te nemen, die kan dan bij solaredge een overname inschieten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:41
*;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zie het nu al.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

BitjeBe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:02:

Dat moet dan gaan om de verbinding tussen de StorEdge en de meter. Communicatie tussen een StorEdge en een BYD LVS batterij loopt via CAN-bus, niet via RS-485. ENET lijkt mij voor de batterij uitgesloten (ik zou niet weten waar ze in de BYD een ENET interface zouden willen installeren).

Om jouw StorEdge geschikt te maken voor ENET (a.k.a. SolarEdge Home Network), moet waarschijnlijk het communicatiebord worden vervangen (dure grap). Communicatiefouten op RS-485 zijn nogal eens het gevolg van verkeerd aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 04-06-2024 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@ZwarteIJsvogel
Communicatiebord moet enkel gewisseld worden bij omvormers met display. Bij SetApp compatibele omvormer (zonder display) heb je alleen een enet plug nodig. ( dit is een print met de enet antenne).

Maar zoals je zegt bij communicatie fouten in rs 485 de kabel eerst controleren , juiste type en goed aangesloten? Kan ook een beschadiging in de kabel zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Browny op 04-06-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Browny schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:15:
@ZwarteIJsvogel
Communicatiebord moet enkel gewisseld worden bij omvormers met display. Bij SetApp compatibele omvormer (zonder display) heb je alleen een enet plug nodig. ( dit is een print met de enet antenne).
@BitjeBe heeft een SE10K-RWS48BNN4 (zie BitjeBe in "Solaredge-Performantie probleem") en die heeft volgens SolarEdge een nieuw communicatiebord nodig (i.t.t. de BE-variant). Maar misschien ontbreekt in de tabel een rij met No in de kolom Inverter Cellular Socket Occupied? Het is eigenlijk wel raar dat die rij er niet is als er wel een rij is voor Yes.

[ Voor 17% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 04-06-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:55
vandordten schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:21:
Middag,

Mijn installateur is vorige maand failliet gegaan. Nu heb ik geen totaal beheer van mijn systeem.
Iemand toevallig idee hoe dit aan te vliegen, om wel volledig beheer te kunnen krijgen?

Bedrijf was/is aangesloten bij Stichting Garantiefonds ZonneEnergie, garantie blijft iig wel, wordt wel omslachtig.
Het zou zomaar zo kunnen dat wij dezelfde installateur hadden. Zou je mij op de hoogte willen houden van de voortgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
@ZwarteIJsvogel Dat dacht ik dus ook al... Ik heb hen ook de vraag gesteld, maar voorlopig geen reactie. Want in de log zijn errors zowel op de energie meter als naar de batterij. @Browny Browny Kan goed zijn, want deel van de problemen met de batterij was van bij de installatie, maar ze hebben mij altijd gezegd dat alle gedrag normaal was, 't is pas nu dat men eindelijk bevestigt dat er wel degelijk een probleem is... Langs de andere kant, snap ik niet goed dat de BMS van de BYD niet voorkomt dat de batterij zo diep ontladen wordt (diepste was 4%), dacht dat zo'n bms juist zo'n dingen moest voorkomen, los van wat de invertor vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
BitjeBe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:43:
@ZwarteIJsvogel Dat dacht ik dus ook al... Ik heb hen ook de vraag gesteld, maar voorlopig geen reactie. Want in de log zijn errors zowel op de energie meter als naar de batterij. @Browny Browny Kan goed zijn, want deel van de problemen met de batterij was van bij de installatie, maar ze hebben mij altijd gezegd dat alle gedrag normaal was, 't is pas nu dat men eindelijk bevestigt dat er wel degelijk een probleem is... Langs de andere kant, snap ik niet goed dat de BMS van de BYD niet voorkomt dat de batterij zo diep ontladen wordt (diepste was 4%), dacht dat zo'n bms juist zo'n dingen moest voorkomen, los van wat de invertor vraagt.
Klopt, de batterij hoort zichzelf te beschermen. Bij mij blijft de LG Resu 12 altijd op minimaal 10%. daarna wordt alle tekort aan energie van de grid geplukt.
Je kunt probleem met de meter ook makkelijk uitsluiten door een handmatig profiel in te stellen waarbij de batterij oplaadt gedurende bepaalde periode van de dag en ontlaadt op een andere periode van de dag. Dan negeert ie verder een evt aanwezige import/export meter.
Als je rechten hebt kan dat in de SolarEdge app, onderin op de batterij klikken en dan batterijmodus aanpassen naar handmatig en een simpel schema creeeren.
Staat het batterij profiel wel goed geconfigureerd in de StorEdge en in de BYD? Dus juiste aantal kWh capaciteit? Je hebt die blokkendoos van BYD vermoed ik? Evt firmware updaten in batterij en omvormer?

[ Voor 7% gewijzigd door THM0 op 04-06-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

BitjeBe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:43:
@ZwarteIJsvogel Dat dacht ik dus ook al... Ik heb hen ook de vraag gesteld, maar voorlopig geen reactie. Want in de log zijn errors zowel op de energie meter als naar de batterij.
'De vraag' is vaag...
@Browny Browny Kan goed zijn, want deel van de problemen met de batterij was van bij de installatie, maar ze hebben mij altijd gezegd dat alle gedrag normaal was, 't is pas nu dat men eindelijk bevestigt dat er wel degelijk een probleem is... Langs de andere kant, snap ik niet goed dat de BMS van de BYD niet voorkomt dat de batterij zo diep ontladen wordt (diepste was 4%), dacht dat zo'n bms juist zo'n dingen moest voorkomen, los van wat de invertor vraagt.
Bij de BYD Premium LVS is de bruikbare energie gelijk aan de nominale capaciteit. Het is heel goed mogelijk (zelfs waarschijnlijk) dat de BMS intern wel degelijk een minimumlading van bv. 10% aanhoudt maar die naar buiten toe niet laat zien. En waarom ook? Dat deel is immers niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Browny schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:15:
@ZwarteIJsvogel
Maar zoals je zegt bij communicatie fouten in rs 485 de kabel eerst controleren , juiste type en goed aangesloten?
En dat laatste kan heel goed fout zijn gedaan omdat de StorEdge installatiehandleiding de verkeerde kleuren voor de te gebruiken aders toont. Ook met de keuze van de te gebruiken kabel waag ik het oneens te zijn (verkeerde impedantie). Bij de instelling van de DIP-switch twijfel ik.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 04-06-2024 13:10 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.