• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:37
McPoowl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Hier staat de omvormer ook nogsteeds aan met deze instellingen. Hoop dat het inderdaad om een visuele bug gaat!
een visualisatie bug, met jouw visus is niks mis :)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:26
Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Nou.. vandaag 11:00.....
Import staat op +0.108 euro, btw 0%
Export staat op +0.108 euro, btw 0%
Negatieve tarief optimalisatie staat op AAN

Als ik op "weergave dagtarieven" klikt dan staat export nu op -0.0004 euro terwijl het werkelijke tarief inclusief kosten en belasting 0.256 euro is volgens de zonneplan app.

Maar... panelen bijven AAN, zoals het hoort.

kortom:
Tarieven weergave heeft nog een bug.
Maar tezamen met de experimenten van gister concludeer ik dat de negatieve tarief optimalisatie nu werkt
Het  exporttarief in de SolarEdge app klopt bij mij.

Om 12.45 is de kale uur stroomprijs bij de ANWB € 0,12 per kWh

De bijkomende kosten incl. btw is voor mij € 0,132 per kWh

Dus € 0,12 - € 0,132 is €  - 0,012 per kWh

De SolarEdge app geeft om 12.45 uur een negatieve prijs van € -0,016 per kWh.

Het verschil kan mogelijk zitten tussen uur en kwartier prijs.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Stefannn
clodders schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Het  exporttarief in de SolarEdge app klopt bij mij.

Om 12.45 is de kale uur stroomprijs bij de ANWB € 0,12 per kWh

De bijkomende kosten incl. btw is voor mij € 0,132 per kWh

Dus € 0,12 - € 0,132 is €  - 0,012 per kWh

De SolarEdge app geeft om 12.45 uur een negatieve prijs van € -0,016 per kWh.

Het verschil kan mogelijk zitten tussen uur en kwartier prijs.
Dat klopt dus niet.
die export prijzen krijg je gesaldeerd dus het moet zijn: € 0,12 + € 0,132 is €  + 0,252 per kWh

Afhankelijk van tibber/frank/zonneplan zal dat 1 a 2 cent schelen maar niet meer.

Check maar met de app van je aanbieder...

Je KRIJGT vanmiddag rond de 0.25 euro voor elke export kWh, er zit niks rond de 0.

Maar goed.... het PV afschakelen Daniel dimmen gaat nu wel goed.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• clodders
Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Dat klopt dus niet.
die export prijzen krijg je gesaldeerd dus het moet zijn: € 0,12 + € 0,132 is €  + 0,252 per kWh

Afhankelijk van tibber/frank/zonneplan zal dat 1 a 2 cent schelen maar niet meer.

Check maar met de app van je aanbieder...

Je KRIJGT vanmiddag rond de 0.25 euro voor elke export kWh, er zit niks rond de 0.

Maar goed.... het PV afschakelen Daniel dimmen gaat nu wel goed.
Het is naar net wat je wil weten.

Het negatief tarief wordt gebruik om de omvormer af te schakelen en kijkt niet naar saldering

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Stefannn
clodders schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Het is naar net wat je wil weten.

Het negatief tarief wordt gebruik om de omvormer af te schakelen en kijkt niet naar saldering
Je omvormer moet nu echt niet afschakelen.
En als je beiden opslagen op plus hebt staan dat doet die nu ook niet.
ONDANKS dat het op het tarieven plaatje met deze setting onder de nul gaat.

Daarmee wordt het negatieve tarief van de visualisatie dus NIET gebruikt om de omvormer af te schakelen:
- omvormer afschakelen gebeurt met een SolarEdge interne berekening
- tarieven plaatje (visualisatie) wordt (kennelijk) met een andere berekening gemaakt
Want het "door-de-nul" moment van beiden is verschillend.

Waarschijnlijk zijn het 2 aparte berekeningen:
- De berekening voor het PV schakelen gebeurt op de SolarEdge server. Dat is geen gokje maar een zekerheid want de inverter heeft geen opslag voor dynamische tarieven. Het gebeurt ook niet vanuit de app want het werkt ook als je de app afsluit.
- De berekening voor de visualisatie gebeurt wellicht in de app. Dat betekent dat de app de ruwe invoerdata krijgt en zelf de sommetjes voor visualisatie maakt. Dat is een gokje maar verklaart waarom er een verschil tussen visualisatie en schakelen is.

• clodders
Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Je omvormer moet nu echt niet afschakelen.
En als je beiden opslagen op plus hebt staan dat doet die nu ook niet.
ONDANKS dat het op het tarieven plaatje met deze setting onder de nul gaat.

Daarmee wordt het negatieve tarief van de visualisatie dus NIET gebruikt om de omvormer af te schakelen:
- omvormer afschakelen gebeurt met een SolarEdge interne berekening
- tarieven plaatje (visualisatie) wordt (kennelijk) met een andere berekening gemaakt
Want het "door-de-nul" moment van beiden is verschillend.

Waarschijnlijk zijn het 2 aparte berekeningen:
- De berekening voor het PV schakelen gebeurt op de SolarEdge server. Dat is geen gokje maar een zekerheid want de inverter heeft geen opslag voor dynamische tarieven. Het gebeurt ook niet vanuit de app want het werkt ook als je de app afsluit.
- De berekening voor de visualisatie gebeurt wellicht in de app. Dat betekent dat de app de ruwe invoerdata krijgt en zelf de sommetjes voor visualisatie maakt. Dat is een gokje maar verklaart waarom er een verschil tussen visualisatie en schakelen is.
Hoe je er ook naar kijkt, ik zie dat mijn systeem op basis van mijn instellingen op het juiste moment de juiste beslissingen neemt. Dit gebeurt op basis van een dynamisch contract, inclusief aanvullende kosten en met negatieve tariefoptimalisatie ingeschakeld.

Daarnaast staan beide opties voor opslag op “plus”. Bij “energietarief export aanvullende kosten” staat het vinkje aan, waardoor de gedefinieerde aanvullende kosten ook worden meegenomen in de importtarieven.

Hoe SolarEdge het systeem met deze instellingen exact aanstuurt, heb ik geen volledig inzicht in. Wel zie ik in de praktijk dat het systeem doet wat ik ervan verwacht.

[ Voor 13% gewijzigd door clodders op 11-05-2026 15:17 ]

• Stefannn
clodders schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Hoe je er ook naar kijkt, ik zie dat mijn systeem op basis van mijn instellingen op het juiste moment de juiste beslissingen neemt. Dit gebeurt op basis van een dynamisch contract, inclusief aanvullende kosten en met negatieve tariefoptimalisatie ingeschakeld.

Daarnaast staan beide opties voor opslag op “plus”. Bij “energietarief export aanvullende kosten” staat het vinkje aan, waardoor de gedefinieerde aanvullende kosten ook worden meegenomen in de importtarieven.

Hoe SolarEdge het systeem met deze instellingen exact aanstuurt, heb ik geen volledig inzicht in. Wel zie ik in de praktijk dat het systeem doet wat ik ervan verwacht.
Klopt.
Het "doet" nu wat je verwacht.
Maar als je bij instellingen / elektriciteitstarief, en dan "links boven weergave dagtarieven" kijkt:
- dan zie je bij export het tarief inclusief opslag
- maar bij import het tarief exclusief opslag
beiden ex btw (want die staat op 0)
Maar beetje raar dat de visualisatie voor export INCLUSIEF opslag is terwijl die bij import ontbreekt.

Hij doet het wel.
Maar deze "anomalie informatie" is wel handig voor gebruikers die dit nog moeten instellen. Het zet je gemakkelijk op het verkeerde been.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:24

R.K

pvg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Het moet een nog-niet-geactiveerd serienummer zijn… Tip: dat mag ook het serienummer van een optimizer zijn.
Top, dank je wel voor de info. Ik ga dan een paar optimizers bestellen, kan ze maar hebben liggen en maak dan een account aan.

Ik zie echter wel modelverschillen. Mijn P300 optimizers hebben typenummer P300-5RM4MRS-MM26.

De nieuwe hebben als typenummer P300-5R M4M RS dus niet de MM26 toevoeging.

Zijn die nieuwe compatibel met de oude?
@R.K Alle 60V serie optimizers zijn compatible met de p300. S-serie moet je omvormer voldoende nieuwe firmwware voor (kunnen) hebben.

p300 zou ik niet nieuw kopen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• R.K

R.K

Ronald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:27:
@R.K Alle 60V serie optimizers zijn compatible met de p300. S-serie moet je omvormer voldoende nieuwe firmwware voor (kunnen) hebben.

p300 zou ik niet nieuw kopen ;-)
Waarom niet de p300 meer kopen?
Omdat het een model is wat al jaren en jaren niet geproduceerd en end-of-life is?

Waarom wil je per se oude meuk als recente modellen je panelen ook ondersteunen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 08:33
Ik had toch het idee dat de optimalisatie bij mij niet helemaal werkt zoals hij zou moeten werken. Ik zit bij Tibber met een netto-overschot, dus ik wil afschakelen als de spotprijs onder de 0ct komt volgens mij. Of misschien onder de +2,5ct ivm kosten Tibber. Dus ik heb alle extra kosten op 0 gezet (ook de BTW), omdat ik die kosten toch niet meer weg kan salderen. Ik heb de prijsoptimalisatie wel zien werken, maar toen ik op de timing ging letten ging er toch wel iets mis volgens mij. Of ik snap de optimalisatie niet helemaal, dat kan ook natuurlijk.

Hoe dan ook, ik heb het nu maar gewoon Home Assistant side gedaan dmv modbus. Dat is sowieso transparanter en toekomstbestendiger. En ik kan mezelf een pushberichtje laten sturen als hij afschakelt. En desgewenst de energie in de vloer/lucht/SWW bufferen door wat te spelen met de knoppen van de klimaatregeling.

Maar alsnog een fijne toevoeging van SolarEdge zou ik zeggen, ook al werkt hij niet ideaal, het is wel makkelijk om te doen als je geen zin hebt om zelf je optimalisatie te gaan instellen/berekenen.

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb een paar dagen terug een SE7K geïnstalleerd, is er een manier dat ik hem ook in de mysolaredge kan zien ?
@Slux met een installateur account in bedrijf stellen… mijn weerapp geeft aan dat er een mooie tijd gaat zijn voor Edge academy;-)

• Slux
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:46:
@Slux met een installateur account in bedrijf stellen… mijn weerapp geeft aan dat er een mooie tijd gaat zijn voor Edge academy;-)
Oh dat is jammer, is die basis trainig voldoende of moet ik ze allemaal doen ?
Fundamentals staat er bij mij in voor verlenging van mijn certificaat …

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39
Ronald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:46:
Ik had liever dat het weer wordt voor dakbeugels te plaatsen en panelen te leggen ;)

Moet nog 14 paneeltjes bijleggen op de garage.

Oja, met 14 stuks met p404 richting noord-oost op de gewone 3 fase gaat niet eens heel slecht met opstarten in de ochtend. maar die andere 14 op zuid-west zijn echt wel nodig om de dag door te pakken.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

@Roger Beurskens dat is niet verbazingwekkend… 14x p404 voldoet volledig aan de string spanning (het is de minimum string lengte)

• Roger Beurskens
ja, ben blij dat ik niet ben gaan spreiden over dakdelen met 9 panelen per kant maar de rest erbij gekocht heb. nu alleen nog wachten op goed weer voor de rest te leggen.

Oja, handig weetje om even te delen hier..
Bij overschot wordt de solaredge batterij achter de home hub hangt via DC (direct via aangesloten panelen op de homehub) en AC vanaf de 2e omvormer geladen. Die had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• R.K

R.K

Ronald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:48:
Omdat het een model is wat al jaren en jaren niet geproduceerd en end-of-life is?

Waarom wil je per se oude meuk als recente modellen je panelen ook ondersteunen?
Hmm, ik heb nergens geschreven dat ik per se de p300 wilde, ik vroeg alleen waarom die niet meer kopen.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:12
Markie0001 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:29:
[...]

Ik had hetzelfde probleem. Google chrome opnieuw geinstalleerd en VPN software draaide op de achtergrond. (ondanks dat beveiligde verbinding was verbroken). Dat was bij mij het probleem. Heb je nog een andere laptop of desktop in huis waar je het mee kan proberen?
Wow.. Even WireGuard wat ook op de achtergrond (ook uit) gestopt en met MS Edge getest en inderdaad.. Het werkt!

Dankjewel!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-05 15:46
Voor nieuwsgierigen, er is een nieuwe/interessante video dat over DESS-trade mode en SolarEdge omvormer gaat.

YouTube: DESS Optimalisatie

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Kinimo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 14:05
Goedemorgen deze koude morgen,

Ik draai sinds een week of twee weer op zelfconsumptie plus bij Frank energie.
Dit in combinatie met Solaredge panelen en batterij.
Nou zag ik gister dit gedrag waarbij ik een aantal euro verlies maak binnen 30 minuten, terwijl er zat beschikbaar was in mijn batterij, ik snap hier dus echt werkelijk waar niks van. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NDw-TGAJJ5Y1yXyKXS6XfwZLbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjzc63RyciC2NNiexE44ouCj.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCM59Txm5pL6OtZtw-pm_1uNn4M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qv3NL6FSRf9ZCF11uxHqaUFe.png?f=fotoalbum_large

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Kinimo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:42:
Goedemorgen deze koude morgen,

Ik draai sinds een week of twee weer op zelfconsumptie plus bij Frank energie.
Dit in combinatie met Solaredge panelen en batterij.
Nou zag ik gister dit gedrag waarbij ik een aantal euro verlies maak binnen 30 minuten, terwijl er zat beschikbaar was in mijn batterij, ik snap hier dus echt werkelijk waar niks van. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Frank heeft nog vele mysteries voor de meesten... Frank Energie Slim Handelen

• Slux
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:58:
Fundamentals staat er bij mij in voor verlenging van mijn certificaat …
Dat was uren leren en met moeite kunnen halen :+

Nu staat er
Your account is pending approval. During this period your account is limited in site creation and management functionality
Hoelang kan zoiets duren ?

• Roger Beurskens
bij mij ging er een weekend overheen. dus houd rekening me een dag of 2 a 3 (ze zeggen max 72 uur meen ik)

• PeterH52
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 14:52
Stefannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Klopt.
Het "doet" nu wat je verwacht.
Maar als je bij instellingen / elektriciteitstarief, en dan "links boven weergave dagtarieven" kijkt:
- dan zie je bij export het tarief inclusief opslag
- maar bij import het tarief exclusief opslag
beiden ex btw (want die staat op 0)
Maar beetje raar dat de visualisatie voor export INCLUSIEF opslag is terwijl die bij import ontbreekt.

Hij doet het wel.
Maar deze "anomalie informatie" is wel handig voor gebruikers die dit nog moeten instellen. Het zet je gemakkelijk op het verkeerde been.
Wat Solaredge ook niet goed doet is de berekening van het negatieve tarief inclusief BTW (na saldering relevant). Zij verminderen het negatieve bedrag met de BTW in plaats van dat dit er bijgeteld wordt. Dus het moet een groter negatief bedrag worden. Ik heb een ticket aangemaakt, maar kreeg een niet relevant antwoord terug. Hen nogmaals weer beantwoord met verzoek om een serieuze reactie. Overigens klopt mijn berekening met die van mijn energieleverancier en ik heb het nagevraagd bij de belastingdienst.

• Stefannn
PeterH52 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Wat Solaredge ook niet goed doet is de berekening van het negatieve tarief inclusief BTW (na saldering relevant). Zij verminderen het negatieve bedrag met de BTW in plaats van dat dit er bijgeteld wordt. Dus het moet een groter negatief bedrag worden. Ik heb een ticket aangemaakt, maar kreeg een niet relevant antwoord terug. Hen nogmaals weer beantwoord met verzoek om een serieuze reactie. Overigens klopt mijn berekening met die van mijn energieleverancier en ik heb het nagevraagd bij de belastingdienst.
Klopt. Daarom btw lekker op 0 zetten en alles exclusief btw laten gebeuren.

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.