• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:27
Ik lees al een tijdje de waardes uit via een api-token die ik nog heb gegenereerd toen het nog kon, als systeemeigenaar. Werkt tot nu toe prima en was voldoende.

Maar nu ik dit lees, toch maar de de modbus enabled en via home-assistant de andere integratie geconfigureerd. Spijt van dat ik dat niet eerder heb gedaan, dat geeft me ook zelf controle om het systeem te knijpen bij negatieve prijzen i.p.v. via de app.

Se5k uit 2021, ik kan dus met wifi connecten en via de webpagina (niet via setapp) aanpassingen doen....

• farends
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06:21
Jasper schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:04:
[...]

Goeie vraag. Wat ik in dit topic heb gelezen zijn de verschillen niet heel groot (maar dat heb ik mogelijk mis), en daarnaast had ik nu een goeie deal.
Wat volgensmij een groot verschil is, dat de nexis veel meer kortsluitvermogen kan leveren. Wil je bijvoorbeeld je warmtepomp er op laten draaien op het moment dat je voldoende energie beschikbaar hebt, dan zou dat gewoon moeten kunnen.

Ook kan de accu met meer vermogen geladen en ontladen worden.

Tevens minder warmteverlies door het 48v systeem en de dikke kabels.

Je hebt het laatste model..

Wellicht nog meer, maar die verschillen heb ik zo niet paraat. Je zou het nog aan chatgpt kunnen vragen.

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Aangezien het mij niet helemaal duidelijk is uit de verschillende posts: heeft SolarEdge een batterij/backup optie zonder stroomuitval in huis bij omschakelen?

Ik wil een bestaande installatie met 3-fase SE5K omvormer en warmtepomp voorzien van backup en batterij. Hoofdzaak is naadloos opvangen stroomuitval, batterij capaciteit en laadpaal zijn belangrijke bijzaak..

Voordeel van een all-SE oplossing lijkt me de opslag direct tussen de panelen en de omvormer (?), tegen noodzaak tot vervangen omvormer, beperkte batterij opties en mogelijk prijs. De buurman heeft op eenzelfde soort installatie per fase een Victron+batterij geplaatst. Nadeel is verlies en warmteontwikkeling door extra omvorming, voordeel behoud bestaande installatie, naadloos omschakelen en mogelijkheid extra panelen (zonder optimizer) direct op de Victrons aan te sluiten.

Wat is het advies van de experts hier: binnen SE infra blijven of toch niet? Kostenbeheersing is belangrijk, extra features minder.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:05
mtr33 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:00:
Aangezien het mij niet helemaal duidelijk is uit de verschillende posts: heeft SolarEdge een batterij/backup optie zonder stroomuitval in huis bij omschakelen?

Ik wil een bestaande installatie met 3-fase SE5K omvormer en warmtepomp voorzien van backup en batterij. Hoofdzaak is naadloos opvangen stroomuitval, batterij capaciteit en laadpaal zijn belangrijke bijzaak..

Voordeel van een all-SE oplossing lijkt me de opslag direct tussen de panelen en de omvormer (?), tegen noodzaak tot vervangen omvormer, beperkte batterij opties en mogelijk prijs. De buurman heeft op eenzelfde soort installatie per fase een Victron+batterij geplaatst. Nadeel is verlies en warmteontwikkeling door extra omvorming, voordeel behoud bestaande installatie, naadloos omschakelen en mogelijkheid extra panelen (zonder optimizer) direct op de Victrons aan te sluiten.

Wat is het advies van de experts hier: binnen SE infra blijven of toch niet? Kostenbeheersing is belangrijk, extra features minder.
Dat wordt hier meerdere keren duidelijk besproken. SolerEdge heeft (nog) geen backup toepassing die zonder uitval van stroom werkt. Je zult altijd een korte onderbreking hebben.

Als er dus toepassingen in huis zijn die geen onderbrekingen mogen hebben zul je daar een UPS tussen moeten zetten oid.

• mtr33
  • Nu online
lunnie schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:06:
[...]

Dat wordt hier meerdere keren duidelijk besproken. SolerEdge heeft (nog) geen backup toepassing die zonder uitval van stroom werkt. Je zult altijd een korte onderbreking hebben.

Als er dus toepassingen in huis zijn die geen onderbrekingen mogen hebben zul je daar een UPS tussen moeten zetten oid.
Ok, thanks. Was mij nog niet duidelijk genoeg blijkbaar. Mogelijk gebrek aan koffie ;) ga ik verhelpen en verder lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door mtr33 op 28-09-2026 09:35 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:14
Naadloos stroomuitval opvangen is een heel ander doel dan waarvoor Solaredge de backupinterface levert. Met een 5kW omvormer zal er niet heel veel meer van 1.5kW per fase geleverd kunnen worden bij stroomuitval, fase (on)balans is een dingetje. Dus uitval tijdens het omschakelen lijkt mij eerder gewenst dan ongewenst. De spullen die niet mogen uitvallen zitten (en zaten al) achter een ups.

Als je dat wil moet je idd meer richting een victron oplossing, die dan ook heel veel duurder is. De backup interface van Solaredge zit rond de 1000 euro.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
janne_nl schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:36:
Naadloos stroomuitval opvangen is een heel ander doel dan waarvoor Solaredge de backupinterface levert. Met een 5kW omvormer zal er niet heel veel meer van 1.5kW per fase geleverd kunnen worden bij stroomuitval, fase (on)balans is een dingetje. Dus uitval tijdens het omschakelen lijkt mij eerder gewenst dan ongewenst. De spullen die niet mogen uitvallen zitten (en zaten al) achter een ups.

Als je dat wil moet je idd meer richting een victron oplossing, die dan ook heel veel duurder is. De backup interface van Solaredge zit rond de 1000 euro.
De 5kW is het totaal dat geleverd kan worden.
Per fase is het voor de 3 fase omvormer het {omvormer vermogen}/3.
Dat is dus wel reden om minimaal een 8kW omvormer te nemen ook als je voor de PV minder nodig hebt want met de 5kW omvormer kan je geen 2kW per fase leveren hetgeen voor bijvoorbeeld een waterkoker al gauw nodig is. De 10kW omvormer levert echter 3.6kW per fase met dus een max van 5kW gecombineerd.
In praktijk werkt dat prima zoals hier door mij getest.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• janne_nl
Stefannn schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:09:
[...]

Dat is dus wel reden om minimaal een 8kW omvormer te nemen ook als je voor de PV minder nodig hebt want met de 5kW omvormer kan je geen 2kW per fase leveren hetgeen voor bijvoorbeeld een waterkoker al gauw nodig is. De 10kW omvormer levert echter 3.6kW per fase met dus een max van 5kW gecombineerd.
Zo eenvoudig is die rekensom niet als je de specs leest. 1.5kW op 1 fase en de rest 0 levert je naar alle waarschijnlijkheid te veel onbalans op waardoor de omvormer stopt. Vanaf een 10kW omvormer wordt e.e.a. wat flexibeler.
edit:
typo 19 0m 10 verandert.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
janne_nl schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:52:
[...]

Zo eenvoudig is die rekensom niet als je de specs leest. 1.5kW op 1 fase en de rest 0 levert je naar alle waarschijnlijkheid te veel onbalans op waardoor de omvormer stopt. Vanaf een 19kW omvormer wordt e.e.a. wat flexibeler.
Toch wel.
Jouw verhaal klopt bij de 5kW omvormer. Voor de 10kW omvormer is de maximale onbalans 3kW dus kan je op 1 fase 3kW trekken en op de rest niks. Zie datasheet
En zoals aangegeven in de link van vorige post: door mij getest. Vaatwasser en close-in boiler op 1 fase tijdens offgrid was geen probleem.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• janne_nl
Ik zie dat ik ipv 10 19 had getypt, maar verder zeg je hetzelfde.

Ik lees wel (in je link) dat de batterij max 5kW uitgangsvermogen levert. Dat zal denk ik bij een Solaredge batterij zijn. Beetje vreemd dat bij AC-Backup een max vermogen van 9kW staat en bij batterij uitgangsvermogen 5kW.

[ Voor 63% gewijzigd door janne_nl op 28-09-2026 12:51 ]

• mtr33
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:09:
[...]

Dank voor de link en de uitgebreide test. Ik moet me er duidelijk nog verder in verdiepen, maar goede reminder om vermogen per fase in de gaten te houden. Ik zat er al aan te denken om er 10 panelen bij te leggen zodra de S500a goed leverbaar is en dan ga k richting die 10kW. kosten vs belang van naadloze opvang nog maar 'ns goed afwegen.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:59

Smoke

Maverick Reploid

janne_nl schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:45:
Ik zie dat ik ipv 10 19 had getypt, maar verder zeg je hetzelfde.

Ik lees wel (in je link) dat de batterij max 5kW uitgangsvermogen levert. Dat zal denk ik bij een Solaredge batterij zijn. Beetje vreemd dat bij AC-Backup een max vermogen van 9kW staat en bij batterij uitgangsvermogen 5kW.
9kW is het maximum als je panelen ook nog meewerken tijdens backup.
Pagina: 1 ... 128 129 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.