• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:55
Probydoby schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:10:
Vraagje, een optimizer is bij mij gesneuveld en heb via mijn installer's account dat gemeld, en ze sturen nu een nieuwe op.

Alleen weet iemand of solaredge ook installatiekosten (deels) vergoed, of heb je dan gewoon pech? Aangezien het een bekend euvel is van die optimizers. (in ons geval is de echte installer failliet)

Zie het niet zitten om het zelf te doen op zo'n hoogte en een schuin pannendak. En iemand hiervoor laten komen komt denk ik niet uit voor 1 paneel van 395 watt.
De installateur krijgt een vergoeding van SolarEdge bij vervanging onder garantie. Of dat kostendekkend voor de installateur is, is een tweede.

Je moet dit verder het probleem van de installateur laten zijn, daar heb je garantie van als het goed is. Hoe de installateur dat vervolgens met zijn leveranciers regelt is niet aan jou, iedereen heeft recht op zijn eigen problemen.

Als het een zelf-installatie is moet je het ook zelf gaan fixen. De nadelen van DHZ...

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 17-09-2026 09:25 ]

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 21:20
THM0 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:25:
[...]

De installateur krijgt een vergoeding van SolarEdge bij vervanging onder garantie. Of dat kostendekkend voor de installateur is, is een tweede.

Je moet dit verder het probleem van de installateur laten zijn, daar heb je garantie van als het goed is. Hoe de installateur dat vervolgens met zijn leveranciers regelt is niet aan jou, iedereen heeft recht op zijn eigen problemen.

Als het een zelf-installatie is moet je het ook zelf gaan fixen. De nadelen van DHZ...
De installateur is failliet :X

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:31
Wij hebben ondertussen toegezegd voor uitbreiding van onze installatie. Nieuwe omvormer de 10000H (komende van de 3000H), 10 panelen extra en dan toch maar de Home Backup interface. Ik was er minder van overtuigd, maar voor mij vrouw was het een must. Tja, water bij de wijn doen is soms noodzakelijk :+

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
Een andere SE installateur kan de garantie overnemen. Voor sommige stappen heb je ook gewoon een installateur(saccount) nodig.

PVO

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:14

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:25:
[...]

Een verstandige installateur geeft iets van 2 jaar garantie op de installatie en rekent voor de vervanging wel zijn uren. Het zou logisch zijn een korting te geven…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 21:20
S0epkip schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:38:
[...]

Een andere SE installateur kan de garantie overnemen. Voor sommige stappen heb je ook gewoon een installateur(saccount) nodig.
Dat heb ik, installateurs account met daarin mijn eigen site. Dus dan kan ik zelf de garantie overnemen :+

Maar weet iemand dan hoe ik het proces doorloop om daar een vergoeding voor te krijgen?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:39
Miezie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:38:
[...]

Een verstandige installateur geeft iets van 2 jaar garantie op de installatie en rekent voor de vervanging wel zijn uren. Het zou logisch zijn een korting te geven…
Mijn installateur vervangt na 12 jaar nog steeds gratis een optimizer. Wellicht dekt tie dat met een wat hogere aanschafprijs. Feit is dat hij in die jaren flink uitgebreid heeft en nog steeds bestaat.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:46
TheGhostInc schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:21:
Wat een enorm prut systeem is die SolarEdge backup unit....
Allereerst kan hij niet overschakelen zonder power out, andere systemen kunnen dat prima.

Maar nu klapt hij de hoofdautomaat op 1 fase eruit omdat hij in al z'n wijsheid heeft besloten dat het gunstiger is om de panelen uit te schakelen en tijdens het laden van de auto & accu plus wasmachine gingen we over de max heen.
(SolarEdge snapt dus ook niks van salderen, hopelijk dat na het salderen de opties weer iets beter werken)

Misschien dat de installateur vergeten is in te stellen wat de max is van onze installatie oid, of het zit er überhaupt niet in. Maar dat je werkelijk niks kan zien... Elke andere laadpaal & EMS doet load balancing, behalve SolarEdge.
En dan heb ik het nog maar niet over de 'AI' die met 1 druk op de knop je instellingen vernageld. Want die had 'uiteraard' de laadpaal omgezet naar alleen laden met overschot. Dat was vandaag ook al een zoektocht waarom de laadpaal ineens niet meer begon te laden.

Het enige wat echt premium is, is de prijs, voor de rest is het zwaar teleurstellend.
Bij deze met stip de grootste miskoop ooit gemaakt.
wie zegt dat je dat niet handmatig kunt doen?

hun handleiding geeft letterlijk aan dat je handmatig kunt laten schakelen van net -> eiland maar ook andersom. zo zou je hem zelf kunnen forceren naar eilandmodus lijkt me dan (zelf geen backup interface in gebruik hier. kan de 700 euro wat het me zou kosten niet verantwoorden om een 200-300wh op een dag nog te willen besparen.. en een brownout heb ik hier waar ik zit nog nooit meegemaakt. dus zolang er geen signalen zijn dat het zou gaan gebeuren, bespaar ik mij dat geld eventjes)

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• janne_nl
De hoofdschakelaar omzetten is prima om in eilandmode te komen.

Dat fase 1 eruit vliegt heeft denk ik niks met de backup unit te maken, maar meer met het feit de omvormer niet of niet goed met je laadpaal communiceert en de paal meer dan 25 ampere trekt, wat niet goed gaat als de zonopwek (plotseling) wegvalt.

Of je dynamische contract is het 'probleem'. Als de stroomprijs echt negatief is gaan de panelen uit (als de accu vol is) en komt alles uit het net.

Ik ben wel benieuwd of ik in de buurt zit.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:28
Drwho1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:34:
Wij hebben ondertussen toegezegd voor uitbreiding van onze installatie. Nieuwe omvormer de 10000H (komende van de 3000H), 10 panelen extra en dan toch maar de Home Backup interface. Ik was er minder van overtuigd, maar voor mij vrouw was het een must. Tja, water bij de wijn doen is soms noodzakelijk :+
Dat is geen water bij de wijn, dat is een hele slimme vrouw!
Ik verwacht na het kerstdiner een update mbt hoe de. verhalen over je backup interface ontvangen werden ;)

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:31
Stefannn schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:15:
[...]

Dat is geen water bij de wijn, dat is een hele slimme vrouw!
Ik verwacht na het kerstdiner een update mbt hoe de. verhalen over je backup interface ontvangen werden ;)
Oei verhalen... Ik verwacht een set & forget operatie waarbij ik automatisch herinnerd zal worden aan de backupfunctie wanneer de situatie zich aandient? Dus iets wat weinig reden tot verhalen geeft :X

• Stefannn
Drwho1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:35:
[...]

Oei verhalen... Ik verwacht een set & forget operatie waarbij ik automatisch herinnerd zal worden aan de backupfunctie wanneer de situatie zich aandient? Dus iets wat weinig reden tot verhalen geeft :X
Nou....
Met alle onrust mbt net-betrouwbaarheid en geopolitieke onrust kan het onderwerp maar mooi op tafel komen.
Jouw vrouw zal zeer zeker scoren met:
"Wij hebben een systeem waarbij we door het hele huis gewoon stroom vanuit de gewone stopcontacten hebben als het grid wegvalt. De PV blijft gewoon de accu bijladen zodat we wekenlang off-grid kunnen zijn"

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:08
meesje schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:19:
Vandaag zag ik eerst in de HomeWizard app, later in Home Assistant en als laatste in de SolarEdge app dat vandaag mijn zonnepanelen geen opbrengst hebben gehad. Dit is niet juist. Ik heb dit gemeld bij Zonneplan en via een link enkele controle stappen uitgevoerd. Hierbij is niks naar boven gekomen. Omvormer zelfs uit en aangezet. Idem voor het internet modem. In de Ziggo app zie ik de omvormer gewoon staan bij verbonden apparaten.

Heeft iemand nog tips? Binnen twee werkdagen (dus uiterlijk dinsdag) wordt er contact opgenomen.

De app toont dit.

[Afbeelding] En het display van de omvormer. Volgens AI is er niet veel aan de hand.

[Afbeelding]
Afgelopen vrijdag melding gemaakt bij Zonneplan. Er zou binnen twee werkdagen contact met mij worden opgenomen. Niet dus. Zelf nog twee pogingen ondernomen, maar de chatbot Kiki houdt elk persoonlijk contact tegen (wat een drama). Vandaag een e-mail ontvangen dat er een storing is in de omvormer, er een melding is gemaakt bij de fabrikant en dat deze vervangen zal gaan worden.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:10
Smoke schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:56:
[...]

Hoe lang zijn de beide strings en welk type optimizers heb je? Een string van 38 mag al niet op Nexis, de maximale lengte is 33. Op Nexis mag je ook alleen P-serie of S-serie gebruiken in 1:1 configuratie, oudere generaties mogen niet meer en ik vermoed dat dat het geval gaat zijn met die 48V modellen.
Laatst hebben ijsvogel en Ronald het voor mij uitgezocht en was het advies op het te proberen en anders een paar op micro te zetten ben ze daar erg dankbaar voor

Heb een aantal

opj300-lv-c1-m02 (48v)

P300 (48v)

en dan een string van p350l (60v)

Denk dat de opj300 problemen gaan geven en er is niks nieuws meer te krijgen van 48v Dus dat word dan toch 60v en denk ik van zal ik dan maar gelijk over naar de s serie
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:23:
Als je een adres in Duitsland ingeeft, dan mag je wel de NX serie selecteren.
Dat is een goeie:)
Hij weigert de simulatie te doen met te lange string...

Met de paneel configuratie die ik er in gezet heb
9x 180° 43°
3x 330° 43°
10x 75° 38°
15x 270° 38°
Dat viel uiteraard te verwachten.
En 2 strings (O en Z + W en N) met de auto config geeft met name op de zuid partij maar 87% rendement...(Mooi dat hij dat nu op paneel niveau weergeeft). Ik zie geen verbetering op de suggestie van de auto stringer.

Op het hele systeem is het opbrengst verlies factor 2,66% met daarop heel hoog verlies op de optimizer efficiëntie (1.88%). Een tweede teken dat het systeem in zwaar weer zit.

Ik denk dat de Nexus 3-fase voor dit systeem geen goede optie is.
Inderdaad niet best (maar minder slecht dan ik vreesde bij 2 parallelle strings). Hoe ziet het er uit als je 4 panelen eruit haalt en de overige 33 in één string zet?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Drwho1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:34:
Nooit onderschatten.

Hier was ik bezig met een businesscase en toen mijn vrouw dat ontdekte maakte ze me toch wel heel erg duidelijk dat we ons steentje bij moesten dragen… en gelijk heeft ze. Vrouwen hebben vaak gelijk.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:08
Even een interessepeiling: ik overweeg mijn SolarEdge-set te verkopen omdat ik mogelijk naar een ander systeem wil overstappen.

Het gaat om een SolarEdge Home Hub 3-fase + 3× Home Battery 48V (13,8 kWh). Batterijen zijn van oktober 2025 en de Home Hub is in maart 2026 vervangen door een nieuw exemplaar. Alles werkt gewoon en is momenteel nog in gebruik.

Reden van eventuele verkoop is vooral het ventilatorgeluid van de omvormer op de huidige plek in huis.

Ik zat zelf te denken aan ± €5000 voor de complete set. Zou daar hier interesse voor zijn / is dat een beetje een realistische prijs?

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 14:59
Ik heb een SolarEdge SE12.5K 3-fase omvormer en loop regelmatig tegen hoge netspanning aan. Ik woon in het buitengebied en de trafo waar we op aangesloten is, is best wel verouderd. Vorige winter hadden we een te lage spanning (soms zelfs onder 190 volt). Netbeheerder heeft destijds in de trafo de spanning omhoog geschroeft, waardoor we nu 's avonds (zonder zonnestroom) rond de 230-235 volt zitten. Ze hebben aangegeven dat ze de boel willen vernieuwen, maar wanneer dat gebeurd: geen idee.

Vanwege problemen met de netspanning heb ik via SolarEdge GO onder Vermogensbeheer → Actief vermogen → P(U) een curve ingesteld om het actieve vermogen terug te regelen bij hoge netspanning. De curve staat nu op:
NetspanningVermogen
100%100%
108%100%
108,5%80%
109%60%
109,5%40%
110%0%
Daarnaast staat Toenamesnelheid op 30% Pnom/min.

Via mijn Victron systeem, waaraan ik de SolarEdge gekoppeld heb. Kan ik uitlezen wat de MPPT doet.

Wat ik nu zie, is dat de omvormer wel naar Running (Throttled) gaat, maar toch nog incidenteel een V-LxMax1 fout geeft op een individuele fase. De fases kunnen behoorlijk uiteenlopen; bijvoorbeeld L1/L2/L3 rond 241 / 236 / 248 V.

Mijn vraag is daarom: welke spanning gebruikt SolarEdge bij een 3-fase omvormer als input voor de P(U)-regeling?

Is dat:
  • MAX(L1, L2, L3)
  • AVG(L1, L2, L3)
  • één specifieke fase. Zo ja, welke?
  • of iets anders?
Ik vraag dit omdat de netbeveiliging duidelijk per fase reageert (V-L1Max1, V-L2Max1, V-L3Max1), maar ik niet kan vinden of P(U) ook op de hoogste fasespanning of op een gemiddelde fasespanning stuurt.

Als iemand weet hoe dit intern werkt, of documentatie heeft waar dit expliciet in staat, hoor ik dat graag

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:55

lc8

@Archiebald
met 108,5% ->80% setting ga je dus pas ingrijpen bij 1.085*230v = 249.55 Kijk eens naar je P1 meter spanning waardes of die spanning wel daadwerkelijk zo hoog wordt! (en het niet locaal is dus...)

grid-code zegt: to react to the highest phase voltage, not an average.. dus dat is wat Solaredge zou moeten doen... (en ik denk ook dat ie dat doet). Als je homeautomatisering (e.g. HA ) hebt: log gewoon even de data en je kunt het zien.

throtteling is niet oneindig snel.. geen alternatief voor echte netbeveiliging. Ik heb hier productiebeperking aanstaan maar je ziet echt nog wel eens een overshoot als de zon onder de wolk uitkomt na een regenbui en de panelen mooi koud en schoon zijn :-). Geen probleem voor een zekerings-automaat (omdat ie traag genoeg is) maar zou uiteraard overspanning kunnen opleveren.

tot slot een vraag uit nieuwsgierigheid:
Wat doet je Victron systeem (accu? en hangt deze dan DC gekoppeld aan de SE omvormer?)? Ik begrijp niet hoe de victron de MPPT van de Solaredgeoptimisers kan uitlezen en welk nut dat hier heeft? Stuurt de Victron de SE omvormer of vv?

[ Voor 20% gewijzigd door lc8 op 18-09-2026 14:37 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-10 15:41
Graag advies.

Ik heb een SolarEdge SE4K-RWBTEBEN4 omvormer waarop 14 panelen van 400 wp. op west.

Nu wil ik ook graag panelen op Oost leggen ( achterzijde dakhelft). Kan ik nog uitbreiden, zo ja met hoeveel, of heb ik een extra optimizer nodig?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:02
Probydoby schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:40:
[...]

Dat heb ik, installateurs account met daarin mijn eigen site. Dus dan kan ik zelf de garantie overnemen :+

Maar weet iemand dan hoe ik het proces doorloop om daar een vergoeding voor te krijgen?
Ik heb dat bij mijn vorige werkgever wel gedaan, je kon ze gewoon een factuur sturen voor het verwerken van RMA zusenzo. Geen idee of dat nu nog zo werkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
Solexje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:57:
Graag advies.

Ik heb een SolarEdge SE4K-RWBTEBEN4 omvormer waarop 14 panelen van 400 wp. op west.

Nu wil ik ook graag panelen op Oost leggen ( achterzijde dakhelft). Kan ik nog uitbreiden, zo ja met hoeveel, of heb ik een extra optimizer nodig?
er kunnen 25 optimizers op aangesloten worden. dus wat dat betreft kan het nog. het zal wel heftig gaan aftoppen. je moet minimaal 8 S500b of S650B op 1 oriëntatie.

• Davem3
Davem3 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:36:
Vraagje

Ik ben ben ook bezig om naar een nexis omvormer tegaan

Nu heb ik 2 omvormer wat in word en de strings worden samengevoegd maar daar zitten verschillende optimizer op met 2 verschillende spanningen 48v en 60v dat moet dus anders de panelen zijn 285 watt welke optimizer kan ik, nu het beste er voor gebruiken en het gaat intotaal om 38 panelen het hoeft voor mij niet perse nieuwe optimizer te zijn

Gr dave
Iemand die advies advies kan geven?

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:01
Davem3 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:01:
[...]

Iemand die advies advies kan geven?
Misschien zou je zelf met Designer aan de slag kunnen gaan.. maak een huisje ergens in DE en bewerk het systeem tot het aan jouw eisen voldoet.

Je zal sws de de 48v en 60v moeten scheiden van elkaar.
Maar dat zal je vast zelf ook weten.

Je zal er ook achter moeten komen of de OPJ300-LV, P300 en P350L geaccepteerd worden.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Davem3
jurgen purgen schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:08:
[...]

Misschien zou je zelf met Designer aan de slag kunnen gaan.. maak een huisje ergens in DE en bewerk het systeem tot het aan jouw eisen voldoet.

Je zal sws de de 48v en 60v moeten scheiden van elkaar.
Maar dat zal je vast zelf ook weten.

Je zal er ook achter moeten komen of de OPJ300-LV, P300 en P350L geaccepteerd worden.
Ik heb inmiddels besloten om al de optimizer te vervangen voor de s440 die werken er op en ben ik ook van de opj300-lv die gaan stiekem toch stuk en voor de 48v is niks meer te krijgen is allemaal 60v geworden dat geeft solaredge ook als vervangen voor in je 48v systeem waar dan vervolgens de volgende stuk gaat door de hoger spanning Dus even slikken en aftikken en heb je het weer update

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 14:59
lc8 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:33:
@Archiebald
met 108,5% ->80% setting ga je dus pas ingrijpen bij 1.085*230v = 249.55 Kijk eens naar je P1 meter spanning waardes of die spanning wel daadwerkelijk zo hoog wordt! (en het niet locaal is dus...)

grid-code zegt: to react to the highest phase voltage, not an average.. dus dat is wat Solaredge zou moeten doen... (en ik denk ook dat ie dat doet). Als je homeautomatisering (e.g. HA ) hebt: log gewoon even de data en je kunt het zien.

throtteling is niet oneindig snel.. geen alternatief voor echte netbeveiliging. Ik heb hier productiebeperking aanstaan maar je ziet echt nog wel eens een overshoot als de zon onder de wolk uitkomt na een regenbui en de panelen mooi koud en schoon zijn :-). Geen probleem voor een zekerings-automaat (omdat ie traag genoeg is) maar zou uiteraard overspanning kunnen opleveren.

tot slot een vraag uit nieuwsgierigheid:
Wat doet je Victron systeem (accu? en hangt deze dan DC gekoppeld aan de SE omvormer?)? Ik begrijp niet hoe de victron de MPPT van de Solaredgeoptimisers kan uitlezen en welk nut dat hier heeft? Stuurt de Victron de SE omvormer of vv?
Bedankt voor je uitleg van de grid-code! Ik zal eens sleutelen aan de percentages zodat ie sneller ingrijpt.

Aan de P1 poort heb ik een Easee Equalizer hangen. Het verschil wat ik zie is ~3 volt.

In de schuur/kantoor heb ik een Victron MP-II 4k5 hangen met 5 kWh accu van Basengreen met een Cerbo GX. Die is bedoeld voor noodstroom en peakshaving, omdat ik soms daar meer stroom verbruik dan die groep aan kan. De schuur heeft namelijk niet z’n eigen groep. Een eigen kabel aanleggen was wel (flink) goedkoper geweest, maar die had ik dan in de aangelegde tuin aan moeten graven. Daarnaast wou ik ook gewoon kijken hoe het in de praktijk werkt, voor als ik een accu voor het hele huis wil plaatsen.

Victron en solaredge is AC gekoppeld (AC-IN van de victron).

Als ik het goed is de koppeling via modbus en SunSpec (https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge) zodat ik in VRM de solaredge kan monitoren. DESS kan daarom ook rekeninghouden met de zonne-opbrengst.

• No Hands
Davem3 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:46:
[...]

Ik heb inmiddels besloten om al de optimizer te vervangen voor de s440 die werken er op en ben ik ook van de opj300-lv die gaan stiekem toch stuk en voor de 48v is niks meer te krijgen is allemaal 60v geworden dat geeft solaredge ook als vervangen voor in je 48v systeem waar dan vervolgens de volgende stuk gaat door de hoger spanning Dus even slikken en aftikken en heb je het weer update
optimizers kun je prima gebruikt op MP kopen. Zo kom ik er ok vaak aan, scheelt flink geld.

• Davem3
No Hands schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:19:
[...]

optimizers kun je prima gebruikt op MP kopen. Zo kom ik er ok vaak aan, scheelt flink geld.
Klopt ook al een aantal gekocht

• Davem3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQ3klhub4tibGOUMG9IM1HQdGcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yrpy0vKijlRYUpjKovl8YluA.jpg?f=fotoalbum_large weet ook iemand wat het artikel nummer is voor deze jumper voor de opj300-lv optimizer om hem te overbruggen
Begrijp ik nu dat je in de 48V string 60V vervangers hebt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Davem3
Ronald schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 00:06:
Begrijp ik nu dat je in de 48V string 60V vervangers hebt?
Nee ik niet maar als je er 1 stuk hebt krijg je een s440 en dat is een 60V van solaredge als vervanger voor de opj 30 .Vind ik ook een beetje raar en gaat vast niet helemaal goed komen dan zullen de ander langzaam ook er achteraan gaan dat ze vervangen moeten worden

Dus daarom nu zelf besloten om dan maar alles 60V te maken om ook beter met de nexis te werken straks inplaast van of alles naar 48V temaken of de lussen

En in de berekening die jij gemaakt heb was je ook uitgegaan van 60V en dan 1 string van 38 proberen als dat lukt en andersen 5 er af te halen
@Davem3 Oké ... Blijkbaar vinden ze bij SE dus dat een S440 samen kan met een OPJ. Al staat dat nergens in de compatibility sheets.

Of dat de andere OPJ's kapot maakt... ik twijfel... Als ze meer dan 48 zouden moeten dan gaan ze de panelen aftoppen (Optimizer clipping, het verhaal waarom @teacher en ik dit topic gestart zijn)

Dus wat ik zelf zou doen: Ik zou de boel als 1 string op de Nexis die je wil gooien.
Wil het niet, dan kun je altijd nog naar 60V optimizers zoeken. Werkt het wel dan scheelt het werk en geld.

Aan jou of je dat risico aan durft.

Zo ja, dan kan ik handmatig uitrekenen of er groepen panelen zijn met je 48V optimizers die tegen de 48 aan gaan drukken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Wise enough to play the fool

• No Hands
Stefannn schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:16:
[...]

Nou....
Met alle onrust mbt net-betrouwbaarheid en geopolitieke onrust kan het onderwerp maar mooi op tafel komen.
Jouw vrouw zal zeer zeker scoren met:
"Wij hebben een systeem waarbij we door het hele huis gewoon stroom vanuit de gewone stopcontacten hebben als het grid wegvalt. De PV blijft gewoon de accu bijladen zodat we wekenlang off-grid kunnen zijn"
en dan wordt het winter en heb je nog twee dagen stroom *jeej* maar omdat de zon niet schijnt is het net zo donker en koud als bij alle buren na die twee dagen.

• Stefannn
No Hands schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:38:
[...]

en dan wordt het winter en heb je nog twee dagen stroom *jeej* maar omdat de zon niet schijnt is het net zo donker en koud als bij alle buren na die twee dagen.
Zeer zeker niet.
In mijn geval haal ik dan ongeveer 5kWh per etmaal binnen.
Daar kan ik in survival mode op leven.
In dat geval gaat de warmtepomp uit en stook ik de open haard.
De buren hebben wellicht ook zo’n haard maar het is bij mij dan dus echt niet donker. En ik kan ook nog koken.
En daarbij….
- je beschrijft de worst case (en ook die overleef ik dus in survival mode)
- 3x grotere kans dat dit in de rest van de 9 maanden gebeurt, dan heb ik het dus riant want dan kan de warmtepomp wel aan.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:12

HRV

Als je een haard hebt heb je hoe dan ook warmte en licht.

Als het in de winter vriest is uitval van een WP wel een dingetje. Je wilt niet dat het water in de buitenunit bevriest, dus je wilt de laadpomp lekker laten lopen als dat kan. De meeste storingen zal het wel overleven omdat die maar kort duren.

• Stefannn
HRV schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:09:
Als je een haard hebt heb je hoe dan ook warmte en licht.

Als het in de winter vriest is uitval van een WP wel een dingetje. Je wilt niet dat het water in de buitenunit bevriest, dus je wilt de laadpomp lekker laten lopen als dat kan. De meeste storingen zal het wel overleven omdat die maar kort duren.
vooral ook omdat ik een water/water warmtepomp heb :) :)
Maar goed... dat begint erg off topic te raken.
Al is het wel een groot voordeel van de solaredge homehub oplossing

• Davem3
Ronald schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:10:
@Davem3 Oké ... Blijkbaar vinden ze bij SE dus dat een S440 samen kan met een OPJ. Al staat dat nergens in de compatibility sheets.

Of dat de andere OPJ's kapot maakt... ik twijfel... Als ze meer dan 48 zouden moeten dan gaan ze de panelen aftoppen (Optimizer clipping, het verhaal waarom @teacher en ik dit topic gestart zijn)

Dus wat ik zelf zou doen: Ik zou de boel als 1 string op de Nexis die je wil gooien.
Wil het niet, dan kun je altijd nog naar 60V optimizers zoeken. Werkt het wel dan scheelt het werk en geld.

Aan jou of je dat risico aan durft.

Zo ja, dan kan ik handmatig uitrekenen of er groepen panelen zijn met je 48V optimizers die tegen de 48 aan gaan drukken.
Hoi Ronald

Heel erg bedankt dat je dat wil doen maar is niet nodig de kogel is al door de kerk En heb al 20 s440 (nieuw)gekocht voor een leuke prijs nu de ander 18 nog maar heb daar wel even tijd voor het gaat met de kerstdagen op de schop .Dan bouw ik alles om zit toch al dat ik van 2 naar 1 string toe moet.En dan moeten er toch al veel panelen er af omdat het over 6 dakvlakken heen zit en ik de bekabeling ga verzwaren in nu nog 2 groepen van 4mm en het word een echt lange groep en er dan wat teveel verlies over zit .Dat alles met elkaar kies ik dan maar om het te doen anders 2 keer werk

Gr dave

• jurgen purgen
Stefannn schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:24:
[...]

vooral ook omdat ik een water/water warmtepomp heb :) :)
Maar goed... dat begint erg off topic te raken.
Al is het wel een groot voordeel van de solaredge homehub oplossing
Gisteren had ik mijn maat over de vloer voor mn verjaardag en het topic van dit moment bij samenkomsten is al snel de accu idd.

Na de rondleiding langs de meterkast, en de satelliet groepenkasten in de woning, kwamen we uit bij de accu. En of ik al de back up getest had. Dus allemaal weer naar beneden en de schakelaar van de hoofdzekering overgehaald.
Het duurde ruim 4 seconden voor de lichten weer aangingen. Dus je zal de overgang, als je wakker bent, zeker wel merken.

PS; gelijk een les geleerd dat je HW-plugs voor de garagekoelkast dus wel als schakelslot moet instellen. Heb net alle taarten op moeten eten. hahaha

• Davem3
Vraagje

Hoe krijg je een gebruikt omvormer in je monitoring portaal en in je eigenaar app .Ik wil een bestaande omvormer vervangen voor een andere bestaande omvormer inverband met een laadpaal die niet geaccepteerd word door omvormers met display

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:25
Davem3 schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:45:
Vraagje

Hoe krijg je een gebruikt omvormer in je monitoring portaal en in je eigenaar app .Ik wil een bestaande omvormer vervangen voor een andere bestaande omvormer inverband met een laadpaal die niet geaccepteerd word door omvormers met display
Die moet je laten omschrijven door solar edge naar installer account van je keuze.

Daar is een formulier op hun site.

• Davem3
Kusterse schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:16:
[...]

Die moet je laten omschrijven door solar edge naar installer account van je keuze.

Oke

Heb het via de app en via monitoring geprobeerd maar dat lukt inderdaad niet

Nu een case aangemaakt met de vraag of ze het willen wissen

Kon geen formulier vind voor het wissen wel voor toevoegen van een extra omvormer

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:46

Smoke

Maverick Reploid

Kusterse schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:16:
[...]

Dat is enkel voor een site transfer, om een bestaande site op je installateurs-account te krijgen of jezelf als gebruiker aan een bestaande site toe te voegen.

Voor een 2ehands omvormer moet SolarEdge dit handmatig doen en gaan ze ook even schriftelijke bevestiging vragen van de vorige eigenaar dat de data hiervan weg mag, aangezien het niet mogelijk is over te zetten zonder verlies van data.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 20:10
Smoke schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:54:
[...]

Dat is enkel voor een site transfer, om een bestaande site op je installateurs-account te krijgen of jezelf als gebruiker aan een bestaande site toe te voegen.

Voor een 2ehands omvormer moet SolarEdge dit handmatig doen en gaan ze ook even schriftelijke bevestiging vragen van de vorige eigenaar dat de data hiervan weg mag, aangezien het niet mogelijk is over te zetten zonder verlies van data.
Precies dit.
Ik had een SE8K-RWS (StorEdge) overgenomen van iemand via marktplaats en daar kwamen ze ook met die melding terug, uiteraard alles netjes kunnen regelen.
Was wel opvallend wat een goed jaar geleden heb i kdie vraag niet gehad bij de 2e hands SE6K die ik ervoor had hgekocht via marktplaats.

Alleen was de meter van die RWS ook mee gekomen die moet ik nog even door SE uit mijn account laten wissen. die krijg ik er zelf niet uit.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• farends
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07:29
Heeft er iemand ervaring met het kopen van een Nexis 3 fasen omvormer in Duitsland en plaatsen in NL?? Ik las op internet dat de nexus 3 fasen pas eind 2027 naar NL komt.

Dan sla je de plank toch volledig mis..

Daarom leek het me een goed idee om hem uit Duitsland te gaan halen..

ik zie dat er al ondernemers zijn die zich er aan wagen.

https://www.senetic.nl/product/NX20K-RW000CYN4?tduid=a86a769c4a17edd30eed260e9c97ec34&utm_source=tradedoubler&utm_medium=cps&utm_term=3200640

[ Voor 39% gewijzigd door farends op 21-09-2026 16:42 ]

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:45

conhen

Anti-Wappie

Ik krijg komende maand een SolarEdge thuis accu uit de aanbieding van een tijdje geleden, met "gratis" omruiling van de omvormer. Ik heb een buitenstopcontact aangelegd specifiek voor het laden van de auto. Mijn hybride kan maar 1 fase laden, dus een wallbox vind ik niet zo zinvol. Maar iks ou wel graag dat stopcontact als laadpaal terugzien in de SolarEdge app straks. Is dat mogelijk? EenSolaEdge laadpaal is al gauw 2500 euro extra, dat is het me nu (nog) niet waard.

• farends
conhen schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:37:
Ik krijg komende maand een SolarEdge thuis accu uit de aanbieding van een tijdje geleden, met "gratis" omruiling van de omvormer. Ik heb een buitenstopcontact aangelegd specifiek voor het laden van de auto. Mijn hybride kan maar 1 fase laden, dus een wallbox vind ik niet zo zinvol. Maar iks ou wel graag dat stopcontact als laadpaal terugzien in de SolarEdge app straks. Is dat mogelijk? EenSolaEdge laadpaal is al gauw 2500 euro extra, dat is het me nu (nog) niet waard.
Dit lijkt mij niet haalbaar, er moet wel enige solaredge hardware voor zitten.
Kun je niet kijken naar solaredge lader op marktplaats?

• No Hands
conhen schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:37:
je kunt het wel zichtbaar maken niet maar niet als laadpaal, met een home load controller van SE kun je apparaten zichtbaar maken, en schakelen of er een schema aan hangen. https://www.solaredge.com/nl/producten/thuis/smart-energy

• jurgen purgen
farends schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:09:
Heeft er iemand ervaring met het kopen van een Nexis 3 fasen omvormer in Duitsland en plaatsen in NL?? Ik las op internet dat de nexus 3 fasen pas eind 2027 naar NL komt.

Dan sla je de plank toch volledig mis..

Daarom leek het me een goed idee om hem uit Duitsland te gaan halen..

ik zie dat er al ondernemers zijn die zich er aan wagen.

https://www.senetic.nl/product/NX20K-RW000CYN4?tduid=a86a769c4a17edd30eed260e9c97ec34&utm_source=tradedoubler&utm_medium=cps&utm_term=3200640
check dit

kijk ook ff hiernaar

• farends
Ja, had ik inderdaad al gezien, maar wat als je van een Nederlandse website koopt?

Mag het dan in eens wel?

Jij bent dus de enige welke het heeft aangedurfd?

Heb je ook een backup module geplaatst? Weet iemand of er verschil zit in de module voor de nexis of de home hub omvormer? Bij de nexis zie ik in de specs sheet ergens staan dat de schakeltijd 50ms is..

Zit te denken om daar eerst de omvormer te bestellen, dat werkend te maken, daarna de accu.

• No Hands
farends schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:21:
[...]

Ja, had ik inderdaad al gezien, maar wat als je van een Nederlandse website koopt?

Mag het dan in eens wel?

Heb je ook een backup module geplaatst? Weet iemand of er verschil zit in de module voor de nexis of de home hub omvormer? Bij de nexis zie ik in de specs sheet ergens staan dat de schakeltijd 50ms is..

Zit te denken om daar eerst de omvormer te bestellen, dat werkend te maken, daarna de accu.
heb je zo dringend een nieuwe omvormer nodig dan dat je niet kan wachten tot ze gewoon hier te koop zijn?

• farends
No Hands schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:22:
[...]

heb je zo dringend een nieuwe omvormer nodig dan dat je niet kan wachten tot ze gewoon hier te koop zijn?
De 10k omvormer welke ik nu heb is wat aan de krappe kant, met de stijgende stroomprijzen is elke opgewekte Kw welkom. En aangezien de saldering stopt kan het me best wat stroom inkoop schelen omdat ik een all electric woning heb.

Op verschillende plekken lees je dat de 3 fasen pas eind 2027 komt.. als hij dan al komt. Ik wacht al vanaf begin 2026.. een solaredge medewerker attendeerde mij op de komst van deze omvormer.

Dus zit al een lange tijd met smart te wachten.

• jurgen purgen
[...]

Mag het dan in eens wel?

Ik heb de oude, enige(?), BUI van SE.
Van het weekend duurde het wel 4 seconden voor het licht weer aanging. Dus misschien een keertje alles langslopen om te kijken of er wat fout zit want die 50ms is wel een stukje fijner.

Of ik de enige ben 🤷..

Ik kreeg tegen het einde van augustus wel meer uit mn PV dan ik ooit had bij mn oude omvormer. Ik heb 12 panelen op oost en 13 op west. Samen bijna 8 kWp op een SE5K Wave omvormer. Heb weinig aftopping gehad (dacht ik altijd) maar had een paar momenten dat ik meer dan 600w-800W meer produceerde dan ik ooit met de SE5K heb gemerkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70GQGo9dhXz_NhzJA73N3NaNols=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgBUA9H6pzjYgGog6ttk3Ell.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfNjZK5vmGPzqD_ieuXFTREstlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giIFyYQL4QZP5Z2fSrKy3fOV.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zou nu ik dit weet niet zo snel met een NL'SE tussenpersoon gaan etteren. SE geeft aan dat zij zich aan hun roadmap houden. Dus zullen niet achter deze "leverancier" staan.

Sinds dit filmpje wilde ik ook alleen nog maar de Nexis

[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 21-09-2026 19:55 ]

• farends
Kon je tijdens de inbedrijfstelling wel gewoon het Nederlandse energienet selecteren ?

Hoeveel accupakketten heb je ?

Op welke vermogen heb je je omvormer ingesteld?

Ik heb op het moment 36 panelen. Dus de 3 welke het minste opbrengen koppel ik tijdelijk even af totdat de volgende 20 erbij komen op een nog te bouwen afdak. Deze zal 2027 gebouwd gaan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door farends op 21-09-2026 19:55 ]

• Stefannn
jurgen purgen schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:41:
[...]

Ik heb de oude, enige(?), BUI van SE.
Van het weekend duurde het wel 4 seconden voor het licht weer aanging. Dus misschien een keertje alles langslopen om te kijken of er wat fout zit want die 50ms is wel een stukje fijner.

Of ik de enige ben 🤷..

Ik kreeg tegen het einde van augustus wel meer uit mn PV dan ik ooit had bij mn oude omvormer. Ik heb 12 panelen op oost en 13 op west. Samen bijna 8 kWp op een SE5K Wave omvormer. Heb weinig aftopping gehad (dacht ik altijd) maar had een paar momenten dat ik meer dan 600w-800W meer produceerde dan ik ooit met de SE5K heb gemerkt
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou nu ik dit weet niet zo snel met een NL'SE tussenpersoon gaan etteren. SE geeft aan dat zij zich aan hun roadmap houden. Dus zullen niet achter deze "leverancier" staan.
Nope... spec van huidige backup unit is "binnen 10 secondes".
Hier uitgebreid door mij getest.
4 secondes is mooi, bij zijn het er 6.
Eerlijk gezegd kan ik wel 6 secondes wachten als de stroom een dag uitvalt.
De rest van de straat moet dan immers 23uur, 59 minuten en 54 secondes langer wachten.

• farends
Ik zie dat ik het verkeerd heb gezien, die 50ms is ergens anders voor, in de specs van de nexis staat < 3 sec, dus dan verwacht ik niet dat er verschillende zijn.

• jurgen purgen
farends schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:54:
Kon je tijdens de inbedrijfstelling wel gewoon het Nederlandse energienet selecteren ?
Ja, probleemloos. Je moet wel kiezen voor een nieuwe installatie en dan je site kiezen. Ik liep zo door de IBS heen. Updates kwamen gewoon binnen.
Hoeveel accupakketten heb je ?
4 blokken
Op welke vermogen heb je je omvormer ingesteld?
Vanwege de Selectiviteit mag ik niet verder dan 10kW
Ik heb op het moment 36 panelen. Dus de 3 welke het minste opbrengen koppel ik tijdelijk even af totdat de volgende 20 erbij komen op een nog te bouwen afdak. Deze zal 2027 gebouwd gaan worden.
Klinkt als een mooie installatie.

In iedergeval succes met het plannen ervan

• farends
jurgen purgen schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:13:
[...]

Ja, probleemloos. Je moet wel kiezen voor een nieuwe installatie en dan je site kiezen. Ik liep zo door de IBS heen. Updates kwamen gewoon binnen.
Heb je daarmee je oude omvormer vervangen ? En bleef de data bewaard?

[ Voor 34% gewijzigd door farends op 21-09-2026 20:16 ]

• jurgen purgen
De Nexis werd toegevoegd en ik kon de SE5K verwijderen de string ging toen van omvormer1 naar omvormer 2.

Alle data is bewaard gebleven.

• Davem3
Roger Beurskens schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:32:
[...]

Precies dit.
Ik had een SE8K-RWS (StorEdge) overgenomen van iemand via marktplaats en daar kwamen ze ook met die melding terug, uiteraard alles netjes kunnen regelen.
Was wel opvallend wat een goed jaar geleden heb i kdie vraag niet gehad bij de 2e hands SE6K die ik ervoor had hgekocht via marktplaats.

Alleen was de meter van die RWS ook mee gekomen die moet ik nog even door SE uit mijn account laten wissen. die krijg ik er zelf niet uit.
Ja nu op mijn naam staan was niet zo'n groot probleem maar wat er achter kwam is wat vervelender maar dat komt vast ook wel weer goed ze hebben alles van meneer naar mij overgezet dus als eigenaar en beheerder ik kan nu met alles van hem veranderen nu daar maar een case voor gemaakt inmiddels kan meneer wel weer in zijn eigen app kijken

Maar ik kan nog alles nu eerst via solaredge proberen al.es terug te draaien

• Davem3

[ Voor 65% gewijzigd door Davem3 op 21-09-2026 20:30 ]

• janne_nl
De backup interface schakelde net pas na 4 a 5 seconden. Ik schakelde de stroom af voor de slimme meter, andere keren altijd getest met de hoofdschakelaar die na de slimme meter zit en dan ging het sneller. Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:55
[...]

Mag het dan in eens wel?

SolarEdge ondersteunt de Nexis nog niet in Nederland. Waar je hem koopt is niet relevant.

• Stefannn
janne_nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:14:
De backup interface schakelde net pas na 4 a 5 seconden. Ik schakelde de stroom af voor de slimme meter, andere keren altijd getest met de hoofdschakelaar die na de slimme meter zit en dan ging het sneller. Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben.
zoals hier gezegd: is normaal

• janne_nl
Zoals ik al zei, de eerdere keren was het binnen 1 a 2 seconden, dus voor mij is 4 a 5 seconden NIET normaal, vandaar mijn vraag.

• farends
Ik heb de sales gevraagd naar de beschikbaarheid van de nexis.

Volgende kreeg ik terug:

Voor wat er nu bevestigd is dat de 3 fase begin januari en de 1 fase in maart beschikbaar komt.

Wij zijn momenteel bezig met het organiseren van een event in december voor de nieuwe Nexis.

• Stefannn
janne_nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:22:
Zoals ik al zei, de eerdere keren was het binnen 1 a 2 seconden, dus voor mij is 4 a 5 seconden NIET normaal, vandaar mijn vraag.
Ok, dat had ik gemist en snap ik.
Specificatie is binnen 10 sec.
Wellicht veranderd met een software update?
Daar ben je dan niet blij mee maar wel binnen spec.

• janne_nl
Ja precies, dat dan weer wel. Ik weet dat het geen UPS is, daar heb ik iets anders voor. Verder prima, ik vroeg het me eigenlijk vooral af.

• Davem3
Iemand een idee hoe het kan dat ik in mijn monitoring wel mijn ev lader zie staan maar in de app niet hij is van de week door mij toegevoegd

Gr dave

• No Hands
Davem3 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:15:
Iemand een idee hoe het kan dat ik in mijn monitoring wel mijn ev lader zie staan maar in de app niet hij is van de week door mij toegevoegd

Gr dave
app al een keer afgesloten en opnieuw opgestart?

• Davem3
No Hands schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:19:
[...]

app al een keer afgesloten en opnieuw opgestart?
Ja ook al

• jurgen purgen
jurgen purgen schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:09:
net op YT SolarEdge Nexis Technical Office Hours
elke week een uurtje met het beantwoorden van vragen mbt de Nexis. mijn vraag is deels behandeld. Kan wel een email sturen om mn probleem beter uit te leggen.

schijnt nu elke week te zien te zijn tussen 2200-2300 op @SolarEdgeNorthAmerica
•
Voor de Nexis geïnteresseerden:
Office Hours om 2200 op YT

• No Hands
Voor degene met een installeren account:

Ik wil een API aanmaken voor een installatie, maar dat gaat tegenwoordig via een developers platform? Ik probeer dat te snappen maar dat lukt niet. Het lijkt daar alsof ik software wil/moet gaan maken, maar dat is niet waarom ik daar ben, ik wil gewoon een API van 1 site. Kan dat niet meer?

• Stefannn
No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:20:
Voor degene met een installeren account:

Ik wil een API aanmaken voor een installatie, maar dat gaat tegenwoordig via een developers platform? Ik probeer dat te snappen maar dat lukt niet. Het lijkt daar alsof ik software wil/moet gaan maken, maar dat is niet waarom ik daar ben, ik wil gewoon een API van 1 site. Kan dat niet meer?
Ehh… ik snap de vraag niet.
Een api is een connectie voor zelf gemaakte danwel software van een ander bedrijf zoals bijvoorbeeld home assistant.
Een api “maak” je niet, die “geef je vrij”, hetgeen betekent dat je installatie via internet bereikbaar is en dat er een password of zoiets op zit. Voor dat vrijgeven heb je geen software nodig.
Om hem te gebruiken dus wel. Een api is eigenlijk niks anders als een stopcontactje.

• No Hands
Stefannn schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:57:
[...]

Ehh… ik snap de vraag niet.
Een api is een connectie voor zelf gemaakte danwel software van een ander bedrijf zoals bijvoorbeeld home assistant.
Een api “maak” je niet, die “geef je vrij”, hetgeen betekent dat je installatie via internet bereikbaar is en dat er een password of zoiets op zit. Voor dat vrijgeven heb je geen software nodig.
Om hem te gebruiken dus wel. Een api is eigenlijk niks anders als een stopcontactje.
excuus, ik wil dus een API vrijgeven.

• Stefannn
No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:14:
[...]

excuus, ik wil dus een API vrijgeven.
Dat betekent dat je een ”api key” wil krijgen.
Dat staat hier.
Nb… ik heb die site even gegoogled. Ik heb het jaren geleden gedaan dus dat kan veranderd zijn.

Stap 1: maak account
Stap 2: generate key
Dat is wat jij vraagt

Stap 3: betreft “software maken om de api te gebruiken”. Dat is dus nodig om er iets nuttigs mee te doen, cq of je moet al software hebben, maar dat is dus geen onderdeel van de api vrijgeven.

[ Voor 26% gewijzigd door Stefannn op 23-09-2026 17:23 ]

• No Hands
Stefannn schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:21:
[...]

Dat betekent dat je een ”api key” wil krijgen.
Dat staat hier.
Nb… ik heb die site even gegoogled. Ik heb het jaren geleden gedaan dus dat kan veranderd zijn.

Stap 1: maak account
Stap 2: generate key
Dat is wat jij vraagt

Stap 3: betreft “software maken om de api te gebruiken”. Dat is dus nodig om er iets nuttigs mee te doen, cq of je moet al software hebben, maar dat is dus geen onderdeel van de api vrijgeven.
Ja, jaren geleden deed ik het ook met regelmaat maar dan was het een vinkje zetten, linkje kopiëren en mailen. Dat is nu dus niet meer, nu is het inderdaad volgens die link die jij deelt, maar dan moet ik een heel circus door om dingen aan te maken. Ik kan me niet voorstellen dat er een installateur is die dat wil.
Of ik snap het niet.

@No Hands Ik heb even geprobeerd: Met mijn 'normale' eigenaar account kan ik een developer account aan maken. Die krijgt 1 optie minder bij aanmaken van de API key.

Indruk is dus dat een eigenaar het weer zelf kan regelen.

In mijn installateur account kan ik onder 'free' maar 1 key aanmaken. Dus ik kan ook niet een site key voor elk van de 2 installaties (die van mijn pa en van mijzelf) maken.

Fleet key heeft beperkte houdbaarheid. Site key onbeperkt.

Een installateur die dit aan klanten wil aanbieden zou behoorlijk kosten moeten maken ... dat zie ik niet gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 23-09-2026 17:37 ]

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:46

Smoke

Maverick Reploid

Met het nieuwe systeem werkt het inderdaad niet meer via de oude API keys, maar alles via OAuth. De oude API gaat binnenkort ook helemaal stopgezet worden.

Er is echter wel al wat documentatie beschikbaar hoe je alles moet aanmaken, maar het wordt een stuk technischer.

• No Hands
Ronald schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:36:
@No Hands Ik heb even geprobeerd: Met mijn 'normale' eigenaar account kan ik een developer account aan maken. Die krijgt 1 optie minder bij aanmaken van de API key.

Indruk is dus dat een eigenaar het weer zelf kan regelen.

In mijn installateur account kan ik onder 'free' maar 1 key aanmaken. Dus ik kan ook niet een site key voor elk van de 2 installaties (die van mijn pa en van mijzelf) maken.

Fleet key heeft beperkte houdbaarheid. Site key onbeperkt.

Een installateur die dit aan klanten wil aanbieden zou behoorlijk kosten moeten maken ... dat zie ik niet gebeuren.
ja die stappen heb ik ook doorlopen, vandaar ook mijn conclusie dat een installateur dit niet wil. Of dat ik het niet snap. Maar jij ontdekt dus hetzelfde.

• No Hands
Smoke schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:37:
Met het nieuwe systeem werkt het inderdaad niet meer via de oude API keys, maar alles via OAuth. De oude API gaat binnenkort ook helemaal stopgezet worden.

Er is echter wel al wat documentatie beschikbaar hoe je alles moet aanmaken, maar het wordt een stuk technischer.
Daar ben ik ook in gaan lezen, maar ik heb al geen idee wat OAuth is,.. er zit toch niet bij elke installateur een slimme developer klaar die dit gaat doen? Ik ga morgen SE wel eens bellen of ik dit nu echt niet snap of dat dit echt is hoe dit nu gebeurt.

• Stefannn
Oei…
Ik had het jaren geleden gedaan maar ben overgestapt op lokaal uitlezen en besturen via modbus.
Dat heeft nu kennelijk echt voordelen.
(Maar daar moet je dus wel echt software voor hebben)

Succes…..

https://api-docs.solaredg...ome-assistant-integration

Gewoon een stukje voor Home assistant... een mini voorbeeld integratie...

No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:47:
[...]

Daar ben ik ook in gaan lezen, maar ik heb al geen idee wat OAuth is,.. er zit toch niet bij elke installateur een slimme developer klaar die dit gaat doen? Ik ga morgen SE wel eens bellen of ik dit nu echt niet snap of dat dit echt is hoe dit nu gebeurt.
Eigenaren zullen inderdaad niet zelf de code schrijven om de SE-One api te gebruiken.

Dat zal bijvoorbeeld de SolarEdge optimizer data integration zijn.
(Nu nog niet, er zit een hardcoded client_id in de code, maar dat gaan ze niet doen als de api betaald wordt... tenzij ik iets gemist heb...))
De integration vraagt de app credentials en voert de oauth uit voor een authorisatie sleutel die in HA opgeslagen kan worden.

• No Hands
Ronald schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:56:
[...]

Eigenaren zullen inderdaad niet zelf de code schrijven om de SE-One api te gebruiken.

Dat zal bijvoorbeeld de SolarEdge optimizer data integration zijn.
(Nu nog niet, er zit een hardcoded client_id in de code, maar dat gaan ze niet doen als de api betaald wordt... tenzij ik iets gemist heb...))
De integration vraagt de app credentials en voert de oauth uit voor een authorisatie sleutel die in HA opgeslagen kan worden.
Ik hoop dat jij het snapt maar in jouw post staan minstens 7 termen in die ik niet snap.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:28:
[...]

Ik hoop dat jij het snapt maar in jouw post staan minstens 7 termen in die ik niet snap.
Je maakt een developer account, gaat naar applications en vervolgens registreer je een applicatie en krijg je je ID.

Dit moet de site eigenaar zelf doen.

• Kusterse
Miezie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:35:
[...]

Je maakt een developer account, gaat naar applications en vervolgens registreer je een applicatie en krijg je je ID.

Vervalt dan ook mijn home wizzard connectie of gaan zij of ik moeten betalen?

Ben eigenlijk behoorlijk klaar met paywall overal. Laatst ook al volkswagen niet meer beschikbaar voor open-source home assistant.

Of ik bijvoorbeeld naar Tronity kan overstappen 15E per auto per jaar + nog VW abonnement. Komt neer op ~ 500 euro per jaar voor SOC van 2 auto's binnen halen.

Gelukkig kan modbus nog wel met Solaredge. Ik ga echt niet voor al die diensten betalen dat trek ik niet.

• No Hands
Miezie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:35:
[...]

Nou dat heb ik uit al die documenten die SE hierover heeft geschreven niet kunnen halen. We gaan het eens proberen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

No Hands schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:59:
[...]

Nou dat heb ik uit al die documenten die SE hierover heeft geschreven niet kunnen halen. We gaan het eens proberen.
OAuth doe je als app bouwer om hetzelfde te bereiken. Zodra apps naar de nieuwe api gaan zullen ze het vanzelf zo implementeren.

Het vraagt dus aanpassingen bij de app bouwers. De nieuwe api werkt sowieso anders... en deze andere manier van authenticatie is daar 1 van.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Kusterse schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:54:
[...]

Vervalt dan ook mijn home wizzard connectie of gaan zij of ik moeten betalen?

Ben eigenlijk behoorlijk klaar met paywall overal. Laatst ook al volkswagen niet meer beschikbaar voor open-source home assistant.

Of ik bijvoorbeeld naar Tronity kan overstappen 15E per auto per jaar + nog VW abonnement. Komt neer op ~ 500 euro per jaar voor SOC van 2 auto's binnen halen.

Gelukkig kan modbus nog wel met Solaredge. Ik ga echt niet voor al die diensten betalen dat trek ik niet.
De pricing had je al gevonden toch? Eén token is gratis…

En hou er maar rekening mee dat meer connecties geld gaan kosten, vrij begrijpelijk… kost een vermogen om het veilig te houden en mooi verdienmodel in the race to the bottom. Of het ethisch is, is een tweede…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ronald schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:30:
Het vraagt dus aanpassingen bij de app bouwers. De nieuwe api werkt sowieso anders... en deze andere manier van authenticatie is daar 1 van.
En een hele goede manier! Had jaren geleden al gemogen…

• farends
Het hele API verhaal gaat op de schop en gaat over naar API 2.0, wat ik heb begrepen is dat het voor de particuliere gebruiker welke het zelf aanmaakt gewoon nog gratis is.

Een installateur welke er misschien meer wil kan kosten gerekend krijgen.

• jurgen purgen
Omdat mijn systeem de MPPT steeds uitschakelt tijdens het ontladen vd accu naar het net, heb ik vorige week Cam en Chris van de Office Hours show gemailt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcUd0h9gwos4LHKrwxaQyTM2QRE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mGj2M1yxGuFPQalOZgdmW5MN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2ZlvUM-3eZcDxAsC6WKTPFZcmA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gPRZCDaRfujitTSqG44DvhTP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0m7HnSFn4UUXklVbcXpVHJ2BXY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZW8X7jhdkZaZitWa73jfXSU7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WrW7ISg9If9CUWS9t56Bi2u3is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1QpDGAez5KdwtzHKRCQbyXC.jpg?f=fotoalbum_tile
Hi Jurgen,

Thanks for sending over those details. Cam and I have a theory that the reason your PV is idle during discharge events is because many programs require that only battery power be sent to the grid. Having additional PV discharging increases the amount of credits that can be received by system owners during these events – thus more payout from program managers. We’re checking in with the international team to see if that is expected behavior from Tibber and to verify that your system is using the correct settings.

Long story short, this may be an expected behavior, we just want to make sure it’s the right behavior.

We’re in a bit of a holding pattern while we wait for the Euro team to get back to us. Our access to systems is limited regionally, so we can only look at systems on this hemisphere.

I’ll keep harassing folks on this side for you – AND let you know when we get the custom covers.
🥳🤡Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b48MszBpfo-FxOEdU4QoLmbHG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQwsO7pjdSnrL9XekZ3dqUx4.jpg?f=fotoalbum_large
Also, cheers to you and your port crew!

-Chris and Cam"
Heb het voor nu maar even voor me gehouden dat SE-NL heeft aangegeven geen ondersteuning te leveren totdat de Nexis officieel in NL is uitgebracht.🤫

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 20:18
Over een paar weken wordt hier een installatie van SolarEdge geplaatst (1x SE10K, 26x S500B power optimizers en 5x 4,6 kWh batterij). Zijn er bepaalde tips die ik bij de installateur kan neerleggen? Bepaalde rechtenniveau of het aanzetten van bepaalde dingen (zoals via modbus uit kunnen lezen)?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:14
Modbus aan laten zetten, inderdaad (dat staat default uit). En Full Access rechten in het monitoring portal zodat je meer kunt zien (bv. optimizerspanning) dan met de default Dashboard & Layout toegang. Full access betekent overigens niet dat je alles kunt doen wat de beherend installateur kan doen. Om zelf allerlei instellingen te kunnen wijzigen heb je SolarEdge Go nodig en een installateursaccount.

• farends
Jasper schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:25:
Over een paar weken wordt hier een installatie van SolarEdge geplaatst (1x SE10K, 26x S500B power optimizers en 5x 4,6 kWh batterij). Zijn er bepaalde tips die ik bij de installateur kan neerleggen? Bepaalde rechtenniveau of het aanzetten van bepaalde dingen (zoals via modbus uit kunnen lezen)?
Waarom niet even wachten en een nexis omvormer laten plaatsen ?

• Jasper
farends schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:50:
[...]

Waarom niet even wachten en een nexis omvormer laten plaatsen ?
Goeie vraag. Wat ik in dit topic heb gelezen zijn de verschillen niet heel groot (maar dat heb ik mogelijk mis), en daarnaast had ik nu een goeie deal.

• Kusterse
Jasper schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:04:
[...]

Goeie vraag. Wat ik in dit topic heb gelezen zijn de verschillen niet heel groot (maar dat heb ik mogelijk mis), en daarnaast had ik nu een goeie deal.
Ik snap wel dat SolarEdge de resterend home-hub voorraad voor een vriendelijke prijs in de markt zetten. Anders zitten ze daarna met die voorraad. Als het een goede deal was gewoon van het voordeel genieten.

• Jasper
Kusterse schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:10:
[...]

Ik snap wel dat SolarEdge de resterend home-hub voorraad voor een vriendelijke prijs in de markt zetten. Anders zitten ze daarna met die voorraad. Als het een goede deal was gewoon van het voordeel genieten.
Dat was ook mijn idee :)

• Stefannn
NB, ik heb 10kW homehub met 3x batterij en backup unit. Ik ben er erg blij mee.
De batterijen van 4.6kWh hebben trouwens een software update gekregen, ze zijn nu 4.85kWh per stuk. Ze zijn natuurlijk niet groter geworden maar de software gereserveerde marge is verkleind.
Dat krijg je vanzelf via een software update. Bij mij duurde dat een paar weken. Even geduld dus.

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.