• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Probydoby schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:10:
Vraagje, een optimizer is bij mij gesneuveld en heb via mijn installer's account dat gemeld, en ze sturen nu een nieuwe op.

Alleen weet iemand of solaredge ook installatiekosten (deels) vergoed, of heb je dan gewoon pech? Aangezien het een bekend euvel is van die optimizers. (in ons geval is de echte installer failliet)

Zie het niet zitten om het zelf te doen op zo'n hoogte en een schuin pannendak. En iemand hiervoor laten komen komt denk ik niet uit voor 1 paneel van 395 watt.
De installateur krijgt een vergoeding van SolarEdge bij vervanging onder garantie. Of dat kostendekkend voor de installateur is, is een tweede.

Je moet dit verder het probleem van de installateur laten zijn, daar heb je garantie van als het goed is. Hoe de installateur dat vervolgens met zijn leveranciers regelt is niet aan jou, iedereen heeft recht op zijn eigen problemen.

Als het een zelf-installatie is moet je het ook zelf gaan fixen. De nadelen van DHZ...

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 17-09-2026 09:25 ]

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:56
THM0 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:25:
[...]

De installateur krijgt een vergoeding van SolarEdge bij vervanging onder garantie. Of dat kostendekkend voor de installateur is, is een tweede.

Je moet dit verder het probleem van de installateur laten zijn, daar heb je garantie van als het goed is. Hoe de installateur dat vervolgens met zijn leveranciers regelt is niet aan jou, iedereen heeft recht op zijn eigen problemen.

Als het een zelf-installatie is moet je het ook zelf gaan fixen. De nadelen van DHZ...
De installateur is failliet :X

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:46
Wij hebben ondertussen toegezegd voor uitbreiding van onze installatie. Nieuwe omvormer de 10000H (komende van de 3000H), 10 panelen extra en dan toch maar de Home Backup interface. Ik was er minder van overtuigd, maar voor mij vrouw was het een must. Tja, water bij de wijn doen is soms noodzakelijk :+

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:31
Een andere SE installateur kan de garantie overnemen. Voor sommige stappen heb je ook gewoon een installateur(saccount) nodig.

PVO

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:09

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:25:
[...]

Een verstandige installateur geeft iets van 2 jaar garantie op de installatie en rekent voor de vervanging wel zijn uren. Het zou logisch zijn een korting te geven…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:56
S0epkip schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:38:
[...]

Een andere SE installateur kan de garantie overnemen. Voor sommige stappen heb je ook gewoon een installateur(saccount) nodig.
Dat heb ik, installateurs account met daarin mijn eigen site. Dus dan kan ik zelf de garantie overnemen :+

Maar weet iemand dan hoe ik het proces doorloop om daar een vergoeding voor te krijgen?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:06
Miezie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:38:
[...]

Een verstandige installateur geeft iets van 2 jaar garantie op de installatie en rekent voor de vervanging wel zijn uren. Het zou logisch zijn een korting te geven…
Mijn installateur vervangt na 12 jaar nog steeds gratis een optimizer. Wellicht dekt tie dat met een wat hogere aanschafprijs. Feit is dat hij in die jaren flink uitgebreid heeft en nog steeds bestaat.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:48
TheGhostInc schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:21:
Wat een enorm prut systeem is die SolarEdge backup unit....
Allereerst kan hij niet overschakelen zonder power out, andere systemen kunnen dat prima.

Maar nu klapt hij de hoofdautomaat op 1 fase eruit omdat hij in al z'n wijsheid heeft besloten dat het gunstiger is om de panelen uit te schakelen en tijdens het laden van de auto & accu plus wasmachine gingen we over de max heen.
(SolarEdge snapt dus ook niks van salderen, hopelijk dat na het salderen de opties weer iets beter werken)

Misschien dat de installateur vergeten is in te stellen wat de max is van onze installatie oid, of het zit er überhaupt niet in. Maar dat je werkelijk niks kan zien... Elke andere laadpaal & EMS doet load balancing, behalve SolarEdge.
En dan heb ik het nog maar niet over de 'AI' die met 1 druk op de knop je instellingen vernageld. Want die had 'uiteraard' de laadpaal omgezet naar alleen laden met overschot. Dat was vandaag ook al een zoektocht waarom de laadpaal ineens niet meer begon te laden.

Het enige wat echt premium is, is de prijs, voor de rest is het zwaar teleurstellend.
Bij deze met stip de grootste miskoop ooit gemaakt.
wie zegt dat je dat niet handmatig kunt doen?

hun handleiding geeft letterlijk aan dat je handmatig kunt laten schakelen van net -> eiland maar ook andersom. zo zou je hem zelf kunnen forceren naar eilandmodus lijkt me dan (zelf geen backup interface in gebruik hier. kan de 700 euro wat het me zou kosten niet verantwoorden om een 200-300wh op een dag nog te willen besparen.. en een brownout heb ik hier waar ik zit nog nooit meegemaakt. dus zolang er geen signalen zijn dat het zou gaan gebeuren, bespaar ik mij dat geld eventjes)

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:06
De hoofdschakelaar omzetten is prima om in eilandmode te komen.

Dat fase 1 eruit vliegt heeft denk ik niks met de backup unit te maken, maar meer met het feit de omvormer niet of niet goed met je laadpaal communiceert en de paal meer dan 25 ampere trekt, wat niet goed gaat als de zonopwek (plotseling) wegvalt.

Of je dynamische contract is het 'probleem'. Als de stroomprijs echt negatief is gaan de panelen uit (als de accu vol is) en komt alles uit het net.

Ik ben wel benieuwd of ik in de buurt zit.
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.