• AllanBrek
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:46
Zouden jullie wachten op de Nexis of via de charge up actie voor de "oude" home hub met batterij gaan?

Ik kon zo snel via het internet en YouTube video's niet snel veel vinden over de voordelen van de Nexis, behalve dat het systeem kleiner, modulair is (batterijen stapelbaar via interne aansluiting ipv. buiten om).

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10
AllanBrek schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:08:
Zouden jullie wachten op de Nexis of via de charge up actie voor de "oude" home hub met batterij gaan?

Ik kon zo snel via het internet en YouTube video's niet snel veel vinden over de voordelen van de Nexis, behalve dat het systeem kleiner, modulair is (batterijen stapelbaar via interne aansluiting ipv. buiten om).
Dat laatste kan ook met de Wide accu op een Home Hub omvormer, maar je bent dan wel beperkt tot 1 toren van max 4 accu's. De Wide accu is qua specs verder identiek aan de gewone accu.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Browny schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:46:
@jurgen purgen

Ha dus in Nederland is de certificering netbeheerders dus nog niet in orde volgens je bericht, maar de omvormer staat wel in de lijst van goedgekeurde omvormers die in Nederland mogen geplaatst worden.

Hier in België is de Nexis ook opgenomen in de c10/c26 lijst van synergrid en mag dus in België zonder problemen worden geplaatst.

Ik denk dat ze moeilijk doen omwille dat ze in de Benelux via charge up actie nog de oude home hub met batterij die nog in stock staan eerst proberen te verkopen. Zodra de Nexis verkocht wordt in de Benelux geraken ze de oude stock moeilijk nog kwijt.
Wat mij verteld was in het gesprek was idd dat ze geen gedoe willen ivm met de certificering.
Klinkt plausibel maar ik denk dat er meer achter zit.

Het draait, volgens mij, allemaal om hun oude stock idd. Dat gaat hij aan de tel niet zeggen natuurlijk, maar dat voelde ik al toen die Charge Up actie steeds maar werd verlengd. Een bevriend installateur heeft me in januari al eens gewezen op de actie die toen tot eind maart zou lopen.

Ten tijde van de release, in maart in DE, was de Charge Up actie ook weer net verlengd. Toen ik eenmaal zag dat ie in DE te koop was heb ik nog even gewacht en werd de actie weeer verlengd. Toen ben ik maar in DE gaan shoppen.

Ondanks dit gedoe ben ik ontzettend blij met de Nexis en heb ik dit er allemaal voor over.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TVuWhocriw4Qqmt2cQ7fwJEtlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81o4tsqOTlmZ6XlHaDmX0L9k.jpg?f=fotoalbum_large
Verbaasde me toen ik het laadvermogen van de accu zag. Ik heb zelfs 14kW naar de accu zien stromen. Allemaal nieuw voor mij. Ik weet niet wat de laad en ontlaadvermogens zijn bij de vorige SE accu. Misschien dat @Stefannn daar wat over kan zeggen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• AllanBrek
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:46
Ik lees in de datasheet dat laad vermogen van de SE Batterij bij meerder modules 5.000 W. Is.

https://www.solaredge.com/nl/batterijen/thuisbatterij-48v

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
AllanBrek schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:21:
Ik lees in de datasheet dat laad vermogen van de SE Batterij bij meerder modules 5.000 W. Is.

https://www.solaredge.com/nl/batterijen/thuisbatterij-48v
Zoiets had ik ook in gedachten, maar omdat de Nexis al mijn interesse had opgeslokt, heb ik eigenlijk niet eens meer gekeken naar de HomeHub range. Ontladen is max 10kW.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:10
Je kunt bij de 3-fase Home Hub maximaal 5 kW uit de batterijen halen (ongeacht het model, 2 of meer batterijmodules). Met PV erbij kom je tot maximaal 10 kW AC-vermogen (SE10K).

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:11
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:36:
Je kunt bij de 3-fase Home Hub maximaal 5 kW uit de batterijen halen (ongeacht het model, 2 of meer batterijmodules). Met PV erbij kom je tot maximaal 10 kW AC-vermogen (SE10K).
Daarom hier gewoon een 2e omvormer met accu's.. kunnen ze samen 10kw :D

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
jurgen purgen schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:00:
Verbaasde me toen ik het laadvermogen van de accu zag. Ik heb zelfs 14kW naar de accu zien stromen. Allemaal nieuw voor mij. Ik weet niet wat de laad en ontlaadvermogens zijn bij de vorige SE accu. Misschien dat @Stefannn daar wat over kan zeggen
Mijn home hub doet inderdaad maximaal 5000W laden en ontladen.
Wow 14kW is veel!
Dat is als “piek” erg prettig. Dan klapt de boel tenminste niet in error als je de nespresso aanzet terwijl de wasmachine en warmtepomp ook aan staan.
Nb,… ik heb al een keer 24 uur “als proef” offgrid van de accu geleefd en behalve “geen laadpaal en geen warmtepomp” nergens op gelet en geen probleem, dus in praktijk gaat het best ok.

Maar…..
14kW is “continu” wel erg veel.
Hoe groot is je batterij?
Ik zou zeker niet hoger gaan dan C=0.5, dus laad/ontlaad kW maximaal de helft van batterij kWh.
Hoger “kan” op zich wel maar dan moet je echt geforceerd koelen en dan zou ik hem niet meer binnen durven te zetten.
Mijn systeem staat op zolder.
Zie hier logging van temperatuur. Dat gaat echt wel meer worden met C=1 of meer.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
AllanBrek schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:08:

Ik zou dat heel erg laten afhangen van prijs. Waarbij natuurlijk erg ongewis is wat de nexis moet gaan kosten.
Ik heb een homehub en ben erg tevreden.
De 5kW beperking is met “laden” überhaupt geen probleem want met met 14.3kWh accupakket komt dat neer op C=0.35 en meer wil ik “als veiligheid” toch niet. Bij nom gebruik zal je ook niet echt meer nodig hebben. Als er 2 uur 7kW pv is dan is er echt ook wel 3 uur 5kW.
Voor ontladen is de 5kW wel degelijk een beperking. Ik heb 24 uur “off grid” geleefd als test en dat ging zonder probleem. Wat dan wel echt nodig is is laadpaal en warmtepomp zodanig besturen dat ze de boel niet in overload sturen.
Ook dat is geen echt probleem. Als de stroom uitvalt wil ik sowieso geen hoog vermogen trekken want dan is de accu zo leeg.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.