Stefannn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:01:
[...]
Mijn home hub doet inderdaad maximaal 5000W laden en ontladen.
Wow 14kW is veel!
Dat is als “piek” erg prettig. Dan klapt de boel tenminste niet in error als je de nespresso aanzet terwijl de wasmachine en warmtepomp ook aan staan.
Nb,… ik heb al een keer 24 uur “als proef” offgrid van de accu geleefd en behalve “geen laadpaal en geen warmtepomp” nergens op gelet en geen probleem, dus in praktijk gaat het best ok.
Maar…..
14kW is “continu” wel erg veel.
Hoe groot is je batterij?
Ik zou zeker niet hoger gaan dan C=0.5, dus laad/ontlaad kW maximaal de helft van batterij kWh.
Hoger “kan” op zich wel maar dan moet je echt geforceerd koelen en dan zou ik hem niet meer binnen durven te zetten.
Mijn systeem staat op zolder.
Zie
hier logging van temperatuur. Dat gaat echt wel meer worden met C=1 of meer.
Euhm.
Die 14kW is wat er de accu in gaat. Tibber was de accu aan het vullen en de PV werd gekoeld door de PVT. Niet dat het erg veel helpt maar ik ben mn bron aan het verwarmen richting de winter.
Mijn max ontlaadvermogen AC is 10kW. De capaciteit vd Stack is 20kWh (19,6)
Ik had even een warmtebeeldcamera dus heb in de eerste week toen Tibber ook eens de accu aan het vullen was een paar beelden gemaakt.
In deze ruimte hing mijn SE5K ook en dat was ook een warmtebron in de ruimte. De was is dan wel snel droog, de deur moet idd dicht en een rooster in het kozijn ook op ventilatie stand. De MV hangt ook in de ruimte dus kan de warme lucht afvoeren, maar dit is bijna reden om een airco te nemen.
Let niet op de timestamp
Dus als ik jouw c=0,5 advies opvolg, kan ik met 10kW laden en ontladen. En dat deed ik dus al.😋, maar ook omdat meer niet kan hahaha. (Wel over getwijfeld of ik er niet een NX13 van zou maken. Maar toch maar niet gedaan.
Normaal is er geen continue stroom van 14kW. Dit was toevallig een moment dat ik in HA spotte en gelijk in MySolaredge een screenshot van maakte.
Bekijk gerust even mn PVoutput, daar staat mijn temp log, ook vd SE5K en kan je ook mn Nexis volgen. Er mist data van een jaar omdat ik niet doorhad dat de connectie verbroken was. Hoe..?🤷