• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ik wil in de SolarEdge app instellen dat hij automatisch gaat dimmen als er negatieve stroomprijzen zijn. Dit kan helaas niet, omdat de app aangeeft dat ik geen eigenaar ben van het systeem.

Ik moet dus SiteOwner rechten hebben, heb nu 'slechts' Full Access.
De oude leverancier heb ik een mail gestuurd, maar nog geen reactie gehad.
Ik heb zelf geprobeerd dit te doen via https://www.solaredge.com/nl/site-transfer. Ik heb alle gegevens ingevuld (serienummer, site-id etc).
Als ik dit wil doorvoeren, kost me dit 99 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2kRZyFETxqNm2gtqX0y3Rd0_bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKfczrru3j1K5EvUhsj9Luam.png?f=fotoalbum_large

Is dit echt nodig? Is er geen andere manier? Iemand hier ervaring mee? Lijkt me namelijk onnodig duur dit.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:57
kevlar01 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:39:
Ik wil in de SolarEdge app instellen dat hij automatisch gaat dimmen als er negatieve stroomprijzen zijn. Dit kan helaas niet, omdat de app aangeeft dat ik geen eigenaar ben van het systeem.

Ik moet dus SiteOwner rechten hebben, heb nu 'slechts' Full Access.
De oude leverancier heb ik een mail gestuurd, maar nog geen reactie gehad.
Ik heb zelf geprobeerd dit te doen via https://www.solaredge.com/nl/site-transfer. Ik heb alle gegevens ingevuld (serienummer, site-id etc).
Als ik dit wil doorvoeren, kost me dit 99 euro.

[Afbeelding]

Is dit echt nodig? Is er geen andere manier? Iemand hier ervaring mee? Lijkt me namelijk onnodig duur dit.
kijk eens goed in de app want het is wel mogelijk als je bij Elektriciteitstarieven goed invult.

Ga naar de site https://www.solaredge.com/nl/solaredge-one hier krijg je uitleg hoe je het een en ander kan instellen

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• WS53
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23-06 17:15
WS53 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:14:
Gisteren het zelfde opgemerkt bij mijn systeem. Hij lijkt de “eigen verbruik maximalisatie” strategie te gebruiken bij de TOU modus.

en toen ik gisteren de export tarieven bekeek in de app snap ik het. Daar klopt niks van negatieve prijzen in de nacht. Dus heb een case aangemaakt

[Afbeelding]
Heb vandaag al reactie gekregen van Solar edge support.

Quote antwoord: Dit is een fout in onze app, we zijn hiervan op de hoogte, en zijn bezig om het op te lossen.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

clodders schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:01:
[...]

kijk eens goed in de app want het is wel mogelijk als je bij Elektriciteitstarieven goed invult.

Ga naar de site https://www.solaredge.com/nl/solaredge-one hier krijg je uitleg hoe je het een en ander kan instellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3yol4HHMoYPKRo--WkFwyJaM1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lt3GyOT1Uzl6dcJJkaytd4a8.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg dit. Ook als ik NRO niet aanzet krijg ik die melding. Moet ik expliciet ook de tarieven handmatig invullen?

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-06 15:09
iheadshoty schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:17:
SolarEdge maakt sinds kort weer 'onlogische' keuzes wat betreft batterij opladen en stroom terugleveren. Bij doorzoeken blijkt bij mij in de app van SolarEdge de ingestelde aanvullende kosten en BTW (bij Time of Use) verdwenen.

Ook na het opnieuw invullen hiervan werkt het nog niet goed. Bij verder doorzoeken lijkt het erop dat SolarEdge niet de juiste EPEX-prijzen hanteert. Bij weergave dagtarieven loopt de prijs vandaag alleen maar op, terwijl er een dip in prijzen zou moeten zitten rond 13:00u.

Zijn er meer die dit hebben, en heeft iemand de oplossing al gevonden?
Denk dat Solaredge wat goed heeft gezet, epex prijzen kloppen weer

• Stefannn
  • Nu online
Frank0378 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:19:
[...]

Denk dat Solaredge wat goed heeft gezet, epex prijzen kloppen weer
Dat wil zeggen....
Terug bij situatie van 2 weken geleden...
- Import klopt
- Export heeft de correcte vorm maar is veel te laag.
Toen ik dat testte deed het aan/uit schakelen van panelen het goed. We zullen zien........

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:57
Is er iets gaande met een storing bij Solar Edge? Zie tot mijn schrik de accu op 0 kWh capaciteit staan, tot en met vanmiddag heeft de accu geladen, en zou nu nog op 100 lading moeten zitten. En intussen wordt er stroom van het net gehaald, beide controlelampjes staan oke, dus er zou ook gewoon een interne verbinding moeten staan.

Maar even aankijken hoe de situatie zich verder ontwikkeld vanavond.

Nu na het een paar uur aangeken te hebben, de hoofdschakelaar in de meterkast maar even uitgezet, na een minuut of 10 gewacht te hebben de spanning er weer op.

En zie het systeem start weer op, en de accu zit inderdaad nog op 100 % gevuld. En in plaats van netstroom zie ik nu weer gebruik van mijn eigen zonnestroom.

Iemand idee waarom deze onderbreking is onstaan? Kost me nu een 2 kWh vanuit het net, maar gelukkig kunnen we dit jaar nog salderen :)

[ Voor 36% gewijzigd door dinandus op 21-05-2026 23:28 . Reden: Update na systeem reset ]

• Frank0378
  • Laatst online: 26-06 15:09
Stefannn schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:51:
Nou... vandaag vanaf 11:00 was het bruto dynamisch uurtarief "net" negatief: -0.001592 euro.
Gezien alle verhalen heb ik wat testjes gedaan met "negative tarief optimalisatie"
Bij "aanvullende kosten = 0" had je vandaag na 11:00 dus negatieve tarieven.

Conclusie: HET WERKT

Met de opmerkingen:
- GEEN negatieve kosten meer invullen bij export
- ik heb alles getest met BTW=0. Ik vond het al lastig genoeg zo
- Getest met "aanvullende kosten = 0.1" voor de "simplicity" voor zonneplan moet je +0.1081 invullen bij zowel import als export: de omslag moet namelijk liggen als bruto dynamisch tarief ex btw gelijk is aan aanvullende kosten ex btw.

Energiebelasting = 0.0916 euro ex btw
Opslag zonneplan = 0.02 euro inc btw = 0.0165 euro ex btw
samen: 0.1081 euro ex btw

NB: als je zelf gaat testen: even wat geduld hebben. Het kan 5 minuten duren voor alles op de instellingen reageert. Opstarten en afschakelen van de PV "kost tijd".

[Afbeelding]
Waarom zou je geen negatieve waardes meer invullen bij export. Door dat te doen laat je solaredge denken dat de aanvullende kosten betaald moeten worden waardoor de export prijs daalt voor solaredge. Dit houdt in dat bij een zonneplan tarief van bv. 30cent je solaredge laat denken dat het 20cent is. Hierdoor zal er niet of op een later moment pas ontladen worden.

Ik heb bij export negatieve waardes voor aanvullende kosten en btw ingevuld, volgens de tarieven weergave zijn import en export gelijk aan elkaar. Er is zojuist ook tussen 20 en 21 uur ontladen.

• Stefannn
  • Nu online
Frank0378 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:33:
[...]

Waarom zou je geen negatieve waardes meer invullen bij export. Door dat te doen laat je solaredge denken dat de aanvullende kosten betaald moeten worden waardoor de export prijs daalt voor solaredge. Dit houdt in dat bij een zonneplan tarief van bv. 30cent je solaredge laat denken dat het 20cent is. Hierdoor zal er niet of op een later moment pas ontladen worden.

Ik heb bij export negatieve waardes voor aanvullende kosten en btw ingevuld, volgens de tarieven weergave zijn import en export gelijk aan elkaar. Er is zojuist ook tussen 20 en 21 uur ontladen.
Omdat ik het getest heb. Je kan het zien in het tabelletje. Dat tabelletje is geen “bedenksel” maar een daadwerkelijke test.
De bruto prijs was toen maar net onder 0 dus het was “een beetje behelpen”
Maar in het testje laat zien dat als je negatieve waardes bij export invult hij al begint te dimmen voordat zelfs de bruto prijs negatief is.

Nb… dat betreft overigens puur het afschakelen bij negatieve prijzen.
Hoe het voor “time of use” optimalisatie werkt heb ik niet getest.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 21-05-2026 22:06 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Ik kan hier op het forum maar weinig ter terug terug vinden over de SolarEdge Inline Energie meter in de 3 fase uitvoering !!

Deze Inline meter wil ik zelf gaan plaatsen om door middel van deze meter mijn teruglevering in te stellen op NUL.

Maar het instellen van deze meter moet wel via de Settapp van Solaredge gebeuren en daar zie ik een probleem !!

Hoe kom ik al eigenaar van deze installatie op deze app terecht die eigenlijk is bedoeld voor de installateur, ik wil mij als eigenaar toe laten voegen om bijna dezelfde rechten te hebben en zelf bepaalde instellingen in deze app te doen wat betreft deze meter.

Wat zijn mijn mogelijkheden om dat geregeld te krijgen bij SolarEdge of de installateur ? Ik heb de installateur al met mail benaderd maar tot op heden nog geen reactie gehad.Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van deze Solaredge Inline meter, is het wel zinvol om tot plaatsing over te gaan, ik wil de uitvoering met ingebouwde spoelen dus het is best een behoorlijk bedrag wat ik moet uitgeven om te kunnen voorkomen dat elk jaar vanaf januari 2027 voor bijna geen vergoeding 2800 Kwh zal worden weggegeven aan de energiemarkt.

Ik wil niet met de stroom gaan handelen en ik ben van plan om mogelijk in de toekomst een dynamisch contract af te sluiten nu heb ik een vast contract bij Greenchoice.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

kevlar01 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:14:
[...]
[Afbeelding]

Ik krijg dit. Ook als ik NRO niet aanzet krijg ik die melding. Moet ik expliciet ook de tarieven handmatig invullen?
Een update hierover: mijn installateur heeft mijn rechten aangepast en ik heb nu de instellingen aan kunnen passen zonder tussenkomst van SolarEdge.
Dit scheelt toch weer €99,-. Mocht iemand hier ook tegen aanlopen, probeer het dan dus eerst op te lossen met de installateur :)

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:01

Smoke

Maverick Reploid

Theovelders schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:42:
Ik kan hier op het forum maar weinig ter terug terug vinden over de SolarEdge Inline Energie meter in de 3 fase uitvoering !!

Deze Inline meter wil ik zelf gaan plaatsen om door middel van deze meter mijn teruglevering in te stellen op NUL.

Maar het instellen van deze meter moet wel via de Settapp van Solaredge gebeuren en daar zie ik een probleem !!

Hoe kom ik al eigenaar van deze installatie op deze app terecht die eigenlijk is bedoeld voor de installateur, ik wil mij als eigenaar toe laten voegen om bijna dezelfde rechten te hebben en zelf bepaalde instellingen in deze app te doen wat betreft deze meter.

Wat zijn mijn mogelijkheden om dat geregeld te krijgen bij SolarEdge of de installateur ? Ik heb de installateur al met mail benaderd maar tot op heden nog geen reactie gehad.Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van deze Solaredge Inline meter, is het wel zinvol om tot plaatsing over te gaan, ik wil de uitvoering met ingebouwde spoelen dus het is best een behoorlijk bedrag wat ik moet uitgeven om te kunnen voorkomen dat elk jaar vanaf januari 2027 voor bijna geen vergoeding 2800 Kwh zal worden weggegeven aan de energiemarkt.

Ik wil niet met de stroom gaan handelen en ik ben van plan om mogelijk in de toekomst een dynamisch contract af te sluiten nu heb ik een vast contract bij Greenchoice.
Je kan je gewoon als installateur registreren met een ander email adres om toegang te krijgen tot SE Go, dan kan je deze instellen. Afhankelijk van hoe je de meter met de omvormer wil verbinden heb je evt wel nog een Home Network module nodig in de omvormer zelf als je dit niet via RS485 wil doen. Je hebt geen monitoring-toegang nodig, de meter wordt vanzelf zichtbaar hierop.

• Ron266
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 00:08
Ik wil een nx20k, 56 zonnepanelen met 28 P801 optimizers, een inlinemeter, 16,8 kWh nexis batterij en een Mercedes cla ev model 2026 en een nieuwe dc bidi lader van solar edge combineren tot een super energie systeem. Hebben jullie tips?

[ Voor 9% gewijzigd door Ron266 op 22-05-2026 11:41 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:38

pvg

Ron266 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:34:
Ik wil een nx20k, 56 zonnepanelen met 28 P801 optimizers, een inlinemeter, 16,8 kWh nexis batterij en een Mercedes cla ev model 2026 en een nieuwe dc bidi lader van solar edge combineren tot een super energie systeem. Hebben jullie tips?
Bel een installateur voor een offerte. Zullen ze graag doen. 😉

Wat is nou je vraag?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:28
Gebruik andere optimizers of een andere omvormer. De P801 is een optimizer voor commerciële systemen en zal vrijwel zeker niet ondersteund worden door de NX20K. De Nexis productlijn is in Nederland ook nog niet leverbaar.

Vergeet V2G voor de komende jaren en wacht tot dit uitgekristalliseerd is (tegen die tijd ben je waarschijnlijk aan je volgende leaseauto toe). Mercedes heeft V2G weliswaar aangekondigd voor een groot aantal EV-modellen, maar dat gaat vooralsnog alleen werken met de eigen MB.Charge dienst. Het is ook onduidelijk wanneer het in Nederland kan.

Waar de rest van de wereld V2G op basis van AC-koppeling viseert, kiezen de Duitsers voor DC-koppeling. SolarEdge heeft geen DC EV-lader in het programma. Ik herinner me wel een aankondiging van een paar jaar geleden, maar die lader is tot nu toe vaporware. Maar misschien heb ik een nieuwe aankondiging gemist.

• ZwarteIJsvogel
Goed punt :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:08
Theovelders schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:42:

die meter werkt prima maar je hebt zoals @Smoke al aangeeft wel een omvormer nodig die geschikt is of geschikt te maken is voor communicatie met die meter. Welke omvormer heb je?

Ik doe in mijn installatie exact wat jij wil, alles boven de 1000W terugleveren wordt afgekapt. Waarom bel je je installateur niet even, bellen gaat meestal sneller.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
En nog even geduld hebben. Verwachting is pas eind van dit jaar dat de eerste installateurs in NL een select aantal Nexis producten toegewezen krijgt. Naar verwachting wordt het SolarEdge kennende niet eerder dan begin 2027 dat de eerste batches uitgeleverd worden. Dan is het ook nog steeds niet publiekelijk verkrijgbaar. DUs even bij een installateur informeren wat ze voor je kunnen doen.

• Sungirly
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-06 00:45
Tijdje geleden heb ik hier een bericht geplaatst dat ik de error 2xb kreeg. Solaredge had een nieuwe omvormer gestuurd en gisteren is een installateur geweest. Tot nu toe lijkt het er nog niet uit te klappen. Dus ik ben hoopvol :)

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
No Hands schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:28:
[...]

die meter werkt prima maar je hebt zoals @Smoke al aangeeft wel een omvormer nodig die geschikt is of geschikt te maken is voor communicatie met die meter. Welke omvormer heb je?

Ik doe in mijn installatie exact wat jij wil, alles boven de 1000W terugleveren wordt afgekapt. Waarom bel je je installateur niet even, bellen gaat meestal sneller.
Ik heb 3 sets omvormers van Solaredge, deze omvormers zijn geschikt voor de Wifi verbinding maar ik heb ze bedraad met een netwerk kabel. Ik had niet zo'n beste ervaring met de omvormers hier in huis door de dikke betonnen muren. En zo wil ik de Solaredge inline energie meter ook aansluiten op de RS485 BUS van een van de 3 omvormers die dan werkt als Master. De twee andere omvormers krijgen vanuit de Master de functie van Slave. Ik ga echter pas tot de aankoop van de energie meter over als ik de mogelijkheid heb gekregen om deze zelf in te stellen. Onze installateur is overgenomen door een ander bedrijf en die zitten 120 km bij ons vandaan en dan is het erg kostbaar om de installatie van de energie meter door hun te laten doen. Ze zijn echter alleen per mail te bereiken.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:11

lc8

Theovelders schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:36:
[...]

Ik heb 3 sets omvormers van Solaredge, deze omvormers zijn geschikt voor de Wifi verbinding maar ik heb ze bedraad met een netwerk kabel. Ik had niet zo'n beste ervaring met de omvormers hier in huis door de dikke betonnen muren. En zo wil ik de Solaredge inline energie meter ook aansluiten op de RS485 BUS van een van de 3 omvormers die dan werkt als Master. De twee andere omvormers krijgen vanuit de Master de functie van Slave. Ik ga echter pas tot de aankoop van de energie meter over als ik de mogelijkheid heb gekregen om deze zelf in te stellen. Onze installateur is overgenomen door een ander bedrijf en die zitten 120 km bij ons vandaan en dan is het erg kostbaar om de installatie van de energie meter door hun te laten doen. Ze zijn echter alleen per mail te bereiken.
@Theovelders als je zelf handig bent:
- zorgen dat de modbus van de omvormer aan staat (gewoon de installateur vragen, of zelf-intsallateur worden natuurlijk)
- home-assistant aanschaffen (HA-green 180,- alles kant en klaar, of zelf knutselene)
- modbus multi aanzetten
- P1 meter stick in je slimme meter (e.g. die van home-wizzard, 30,-)
Dan kun je alles volledig zelf sturen, en natuurlijk nog veel meer leuks opbouwen

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
lc8 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:31:
[...]

@Theovelders als je zelf handig bent:
- zorgen dat de modbus van de omvormer aan staat (gewoon de installateur vragen, of zelf-intsallateur worden natuurlijk)
- home-assistant aanschaffen (HA-green 180,- alles kant en klaar, of zelf knutselene)
- modbus multi aanzetten
- P1 meter stick in je slimme meter (e.g. die van home-wizzard, 30,-)
Dan kun je alles volledig zelf sturen, en natuurlijk nog veel meer leuks opbouwen
Exact wat ik de afgelopen 3 weken gedaan heb. Behalve dat ik een HP elitedesk voor 140 euro gekocht heb voor HA.

Zit nog wel te dubben over de nul op meter. De modbus staat nu op elke 30 seconden verversen. Veel vaker gaat niet zonder connectie problemen begreep ik. Daarnaast kost het ook wel even tijd voordat de omvormer klaar is met op/af schakelen als de active power limit veranderd.

Zit nu te denken om m gewoon op 10% te zetten (ongeveer wat m'n huis gemiddeld in basis verbruikt) en m alleen op te schakelen bij significant meer verbruik.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ddgcpeters schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Exact wat ik de afgelopen 3 weken gedaan heb. Behalve dat ik een HP elitedesk voor 140 euro gekocht heb voor HA.

Zit nog wel te dubben over de nul op meter. De modbus staat nu op elke 30 seconden verversen. Veel vaker gaat niet zonder connectie problemen begreep ik. Daarnaast kost het ook wel even tijd voordat de omvormer klaar is met op/af schakelen als de active power limit veranderd.

Zit nu te denken om m gewoon op 10% te zetten (ongeveer wat m'n huis gemiddeld in basis verbruikt) en m alleen op te schakelen bij significant meer verbruik.
Modbus kan veel frequenter. Ik heb hem via een modbus proxy in ha en evcc hangen. Evcc heb ik op 6 seconden. Dat is dus ook de frequentie waarop hij de modbus inline meter uitleest en ook de ev charging aanstuurt op NOM/Solarladen.

• ddgcpeters
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Modbus kan veel frequenter. Ik heb hem via een modbus proxy in ha en evcc hangen. Evcc heb ik op 6 seconden. Dat is dus ook de frequentie waarop hij de modbus inline meter uitleest en ook de ev charging aanstuurt op NOM/Solarladen.
Oh dat is mooi, misschien de waarschuwing iets te serieus genomen. Heb jij bedraad of via WiFi. Die van mij is via WiFi, helaas destijds bij installatie geen draad op zolder liggen. Inmiddels wel, maar weet niet of ombouwen makkelijk kan en nodig is.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ddgcpeters schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:56:
[...]

Oh dat is mooi, misschien de waarschuwing iets te serieus genomen. Heb jij bedraad of via WiFi. Die van mij is via WiFi, helaas destijds bij installatie geen draad op zolder liggen. Inmiddels wel, maar weet niet of ombouwen makkelijk kan en nodig is.
Inline meter zit bedraad modbus aan omvormer. Omvormer zit bedraad netwerk aan LAN.

Ik hoop dat SolarEdge binnenkort nog eens een update doet om smartswitches ook op modbus te kunnen lezen en aansturen. Die zitten bij mij nu draadloos/zigbee aan de omvormer, maar kan de status niet zien of wijzigen. Behalve in officiële app.

Ook fijn trouwens: laatste update van SolarEdge platform heeft definitief een grens getrokken tussen account op designer en monitoring: mag echt niet met zelfde e-mail adres. Gaf allemaal rare foutmeldingen. Na ticket weer opgelost.

De methode van wijzigen is overigens best een rare. Gezien managen van account wel via de url van monitoring gaat. Je hebt dus geen idee of je op je designer account of op je monitoring account zit als e-mail en password t zelfde is. En je moet dus binnen beheer een nieuwe account aanmaken/toevoegen en de oude verwijderen. Nu het twee accounts zijn, wel weer iets helderder overigens.

[ Voor 50% gewijzigd door Get!em op 22-05-2026 16:05 ]

• lc8

lc8

Get!em schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:59:
[...]
De methode van wijzigen is overigens best een rare. Gezien managen van account wel via de url van monitoring gaat. Je hebt dus geen idee of je op je designer account of op je monitoring account zit als e-mail en password t zelfde is. En je moet dus binnen beheer een nieuwe account aanmaken/toevoegen en de oude verwijderen. Nu het twee accounts zijn, wel weer iets helderder overigens.
gezien beheerder/installateur een heel andere functie en rechten zijn: altijd twee SE accounts hebben met 2 mailadressen: eentje voor installateur/beheer, en eentje als klant eigenaar. dan heb je geen problemen.

• lc8

lc8

ddgcpeters schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:38:
[...]

ik zet de active power limit iedere 21 seconden en dan nog een dempingsfactor van 70% (dus 70% van het verschil wordt gecompenseerd per update), en dat is echt meer dan zat om het powergebruik van het huis een beetje redelijk te volgen en geen rare oscillaties te krijgen.
overigens kun je in HA de 'mode' van een automatisering kiezen: normaal is 'single' hetgeen betekent dat de automatisering nooit nogmaals gaat draaien als ie nog niet voltooid is: als je een update-check aan je automatisering door de active-powe-limit terug te lezen van de omvormer kun je dus makkelijk voorkomen dat je die sneller probeeert te schrijven dan ie aan kan.

ik update de omvormer alleen als er een verandering is: dat beperkt netwerk en evt write-endurance mocht dat ding zo gek zijn om daar iedere keer een flash waarde mee te overschrijven.
Site limit ingesteld op de leader-omvormer topt het max vermogen rechstreeks af (met leader-follower voor 2 omvormers, zonder tussenkomst van HA)

De input waardes komen van de DSMR (slimme meter) af die 1x per 5 seconde update (oudere 1x20s).

ik heb overigens sinds enige tijd nu een dynamisch contract, en dan is de prijs heen en terug gewoon hetzelfde. Dus als de prijs positief is leveren we 100%, en als de ex-belasting prijs negatief is dan gaat ie op 0% en verbruiken we uit het net. regelen niet nodig zolang we salderen: aan/uit is genoeg. en ik lever sowieso meer terug dan ik verbruik per jaar, dus alle energybelasting wordt gesaldeerd en hoef je gewoon niet mee te tellen. (berekening en automatisering heb ik eerder al gepost)

morgen kan je weer even testen want hebben we weer een uurtje negatieve prijzen :-)

[ Voor 25% gewijzigd door lc8 op 22-05-2026 17:48 ]

• Stefannn
  • Nu online
lc8 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:36:
[...]

ik zet de active power limit iedere 21 seconden en dan nog een dempingsfactor van 70% (dus 70% van het verschil wordt gecompenseerd per update), en dat is echt meer dan zat om het powergebruik van het huis een beetje redelijk te volgen en geen rare oscillaties te krijgen.
overigens kun je in HA de 'mode' van een automatisering kiezen: normaal is 'single' hetgeen betekent dat de automatisering nooit nogmaals gaat draaien als ie nog niet voltooid is: als je een update-check aan je automatisering door de active-powe-limit terug te lezen van de omvormer kun je dus makkelijk voorkomen dat je die sneller probeeert te schrijven dan ie aan kan.

ik update de omvormer alleen als er een verandering is: dat beperkt netwerk en evt write-endurance mocht dat ding zo gek zijn om daar iedere keer een flash waarde mee te overschrijven.
Site limit ingesteld op de leader-omvormer topt het max vermogen rechstreeks af (met leader-follower voor 2 omvormers, zonder tussenkomst van HA)

De input waardes komen van de DSMR (slimme meter) af die 1x per 5 seconde update (oudere 1x20s).

ik heb overigens sinds enige tijd nu een dynamisch contract, en dan is de prijs heen en terug gewoon hetzelfde. Dus als de prijs positief is leveren we 100%, en als de ex-belasting prijs negatief is dan gaat ie op 0% en verbruiken we uit het net. regelen niet nodig zolang we salderen: aan/uit is genoeg. en ik lever sowieso meer terug dan ik verbruik per jaar, dus alle energybelasting wordt gesaldeerd en hoef je gewoon niet mee te tellen. (berekening en automatisering heb ik eerder al gepost)

morgen kan je weer even testen want hebben we weer een uurtje negatieve prijzen :-)
Ieder zijn ding natuurlijk,
Maar in mijn visie (en zo doe ik het dan ook) kan je het NOM of zero export het best door de Solaredge zelf laten doen.
Home automation als “supervisor”, die stelt een control modus in afhankelijk van dynamische prijs en/of accu lading. Dat verandert een paar keer per dag.
Vervolgens laat je het “real time regelen” aan de inverter zelf over.
Zo doet Solaredge het zelf ook overigens.
Daarmee voorkom je ook dat eventueel flash geheugen kapot schrijft,

Nb… ik bestuur dus niet de power limit maar de export control settings via modbus.

• ddgcpeters
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:21:
[...]

Maar in mijn visie (en zo doe ik het dan ook) kan je het NOM of zero export het best door de Solaredge zelf laten doen.
Home automation als “supervisor”, die stelt een control modus in afhankelijk van dynamische prijs en/of accu lading. Dat verandert een paar keer per dag.

Nb… ik bestuur dus niet de power limit maar de export control settings via modbus.
Helaas is mijn omvormer dus te oud voor de Solaredge mogelijkheden, dus zelf aan het klussen.

Voor 2026 idd gewoon 0% active power bij negatieve prijzen. Maar ben al voorbereiding voor 2027 aan het doen, want zonder salderen zit je sneller aan negatieve export prijzen, wanneer je ook nog voor import moet betalen. Dan dus zo goed mogelijk 'NOM'. Zover ik kon achterhalen wordt het active power limit niet in flash geschreven, dus vaker wisselen zal daar geen probleem opleveren.

• Stefannn
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:42:
[...]

En @ddgcpeters ,
Ik heb daar wat mee geëxperimenteerd en dat blijkt niet overal gelijk.
Ik zet welliswaar maar een paar keer per dag een setpoint maar ik lees alles wel constant over modbus uit. Daarmee heb ik ongeveer elke seconde een modbus commando. Dat zijn wel verschillende commando’s want het doorloopt een loop met verschillende gebieden.
De uitlezing vergelijk ik met de “gewenste waarde” en als die verschillen stuur ik een commando. De applicatie stuurt dus nooit een commando, die wijzigt enkel de gewenste waarde en de Solaredge driver reageert vervolgens omdat die afwijkt van de gelezen waarde.
Bijvoorbeeld het batterij mode commando kon ik op die manier binnen een paar secondes lezen, schrijven, en herlezen.
De active export limit echter niet. Daar moet je minimaal 10 secondes wachten voor je een opvolgende schrijf actie doet anders lees je nooit een andere waarde terug. En bij 10 secondes hapert het nog steeds met regelmaat. Ik heb er nu een black-out periode van 20 secondes op staan en dat werkt naar teveredenheid.

• lc8

lc8

ddgcpeters schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Helaas is mijn omvormer dus te oud voor de Solaredge mogelijkheden, dus zelf aan het klussen.

Voor 2026 idd gewoon 0% active power bij negatieve prijzen. Maar ben al voorbereiding voor 2027 aan het doen, want zonder salderen zit je sneller aan negatieve export prijzen, wanneer je ook nog voor import moet betalen. Dan dus zo goed mogelijk 'NOM'. Zover ik kon achterhalen wordt het active power limit niet in flash geschreven, dus vaker wisselen zal daar geen probleem opleveren.
ik weet natuurlijk niet wat je hebt, maar ik heb zelf een oude SE 3f omvormer (SE7k) met display en die doet dit allemaal prima.
nog ouder hebben ze vaak wel een bit-gewijze input waarmee je ze in 8 stappen ofzo kunt terugregelen volgens een tabel in de omvormer die je dan weer kan instellen via het menu (handig als zon ding een display heeft.. dan zit je helemaal niet met als dat setapp/se-go gedoe)

• lc8

lc8

Stefannn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:21:
[...]

idd: maar dat vereist een SE-3fase inpine meter... en die heb ik dus niet(nodig). ik stuur ook loads (traploos of switched) met de P1 data.. alles centraal via HA. (voor de prijs van die inline meter koop je de hele HA setup al... en het is future proof!)
overigens heb ik bij SE na gelezen en wordt er geen flash gebruikt zolang de omvormer actief is. maar ik heb het toch voor de zekerheid beperkt.

• Stefannn
  • Nu online
lc8 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:14:
[...]

idd: maar dat vereist een SE-3fase inpine meter... en die heb ik dus niet(nodig). ik stuur ook loads (traploos of switched) met de P1 data.. alles centraal via HA. (voor de prijs van die inline meter koop je de hele HA setup al... en het is future proof!)
overigens heb ik bij SE na gelezen en wordt er geen flash gebruikt zolang de omvormer actief is. maar ik heb het toch voor de zekerheid beperkt.
Ik weet niet meer waar ik het precies heb gelezen, en ik kan er naast zitten,
Maar ik dacht dat sommige zaken toch in flash gaan.
Bij de "enhanced dynamic power control" is de bedoeling dat je op F30C een "max waarde in W" zet en op F322 een "dynamic limit in %". Ik heb ergens het idee dat die "max in W op F30C" wel eens in flash zou kunnen komen.
NB: in de appsnote staat bij F322 specifiek dat die "niet saved wordt" bij een power down. Dus die staat niet in flash. Die tekst staat niet bij F30C, die zou dus best eens WEL in flash kunnen staan.
En het feit dat je de "active export limit op E002" niet sneller dan eens per 10..20 seconden kan verversen doet mij vermoeden dat die ook in flash gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 22-05-2026 19:30 ]

• ddgcpeters
  • Nu online
lc8 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:11:
[...]

ik weet natuurlijk niet wat je hebt, maar ik heb zelf een oude SE 3f omvormer (SE7k) met display en die doet dit allemaal prima.
nog ouder hebben ze vaak wel een bit-gewijze input waarmee je ze in 8 stappen ofzo kunt terugregelen volgens een tabel in de omvormer die je dan weer kan instellen via het menu (handig als zon ding een display heeft.. dan zit je helemaal niet met als dat setapp/se-go gedoe)
Een SE3000H, met display inderdaad. Daar ook de modbus mee aan de praat gekregen. Active Power limit is gewoon een percentage van het totale vermogen. Dus zal 1 tm 100 kunnen zijn, dat zie ik ook terug op het display.

Ik moet ook nog aan de bak met m'n berekeningen. Ik reken nu steeds m'n huis vermogen uit als de modbus sensor update. Maar dat loopt niet in sync met de P1 sensor updates, dus een paar keer per dag schiet er ineens een negatieve waarde in. Zeker als het bewolkter is en de vermogens snel wisselen. Mede een rede dat ik toch maar op gemiddelde af ga voor die paar uur per dag. Het zal ook weer niet de wereld kosten als ik dan standaard 100 of 200 watt alsnog aan het terug leveren ben.

• ddgcpeters
  • Nu online
En in realiseer mij net dat ik te moeilijk aan het doen ben. Hoef natuurlijk alleen naar P1 vermogen te kijken. Bij negatief, active power limit omlaag, Bij positief omhoog.. 8)7

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 14:49
Kan hier iemand chocola van maken? Is dit een kapot paneel, een kapotte optimizer of een kabel die niet goed zit? Is dat te herleiden uit deze gegevens? Dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRaqmgcvJHDUXkjm2g8VK2tygD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMoDHbfJdRVO7MqUZawefzBi.jpg?f=fotoalbum_large

• lc8

lc8

ddgcpeters schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:33:
[...]

Een SE3000H, met display inderdaad. Daar ook de modbus mee aan de praat gekregen. Active Power limit is gewoon een percentage van het totale vermogen. Dus zal 1 tm 100 kunnen zijn, dat zie ik ook terug op het display.

Ik moet ook nog aan de bak met m'n berekeningen. Ik reken nu steeds m'n huis vermogen uit als de modbus sensor update. Maar dat loopt niet in sync met de P1 sensor updates, dus een paar keer per dag schiet er ineens een negatieve waarde in. Zeker als het bewolkter is en de vermogens snel wisselen. Mede een rede dat ik toch maar op gemiddelde af ga voor die paar uur per dag. Het zal ook weer niet de wereld kosten als ik dan standaard 100 of 200 watt alsnog aan het terug leveren ben.
het is gewoon 0-100% van het max-vermogen van de omvormer. Dus als je hem op 50(%) zet dan doet ie max 1500W. (alsof het een 1500W omvormer is.)
in HA hoef je al die modbus adressen etc niet uit te zoeken.. je krijgt gewoon leesbare entiteiten. 'rekenen'is vrij simpel in een template, en copilot maakt het zo voor je is mijn ervaring.

en idd: een 100Wh per dag gaat het verschil niet maken: sterker nog: Als de kosten asymmetrisch (bijv. 10x duurder om uit het net te trekken dan terug te leveren) zijn wil je de threshold bijvoorbeeld op 100W terugleveren zetten.. zodat je zeker weet dat je nooit uit het net gebruikt.
ik kon makkelijk op 50W nauwkeuring afrekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door lc8 op 22-05-2026 23:40 ]

• Stefannn
  • Nu online
ddgcpeters schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:33:
[...]

Dat het “als het bewolkter is” lastiger regelen is natuurlijk zeker waar. Maar…..
P1 data in plaats van modbus data gebruiken lost dat niet op.
Immers….
Het VERBRUIK van het huis wordt niet beïnvloed door wolken.
De PRODUCTIE van PV wel. Maar die productie wordt door de regellus van de inverter binnen je power limit gehouden.
Ik bedoel “wolk bestendigheid” wordt volledig intern door de inverter geregeld. Zonder P1 en zonder modbus.
Voorheen had ik ook een inverter met display uit 2018 die ik ook al met modbus uitlas. Sinds 2 maanden een super gave homehub met batterij en backup interface, ik heb daar wat testjes omtrent “nom regelgedrag” mee gedaan. Ik heb ook het idee dat de regellus rond PV powerlimit langzamer is dan de regellus rond batterij nom. Voor 2027 ben ik nog een beetje aan het broeden. Het kan zijn dat ik dan de nom volledig via batterij wil doen en PV al eerder afschakel. Ik heb het nog niet helemaal uitgedokterd maar zoiets zou moeten kunnen.

• Stefannn
  • Nu online
Nou...
Met
import = +0.108 euro, 0%btw
export = +0.108 euro, 0%btw
Hield de PV productie er om 10:00 mee op.

Ik heb het veranderd in
import = +0.108 euro, 0%btw
export = -0.108 euro, 0%btw
Toen gebeurde er nog niks, de PV bleef uit.

Toen "negatieve tarief optimalisatie" uit gezet > de PV kwam weer op gang (duurt 3 minuten)
Toen "negatieve tarief optimalisatie" weer aan gezet > de PV productie bleef aan

kortom... het is WEER anders dan 3 weken geleden... met export op -0.108 blijft hij (anders dan 3 weken geleden) produceren.

Ik ben benieuwd of het met deze instelling stopt bij netto negatieve prijs. wellicht morgen een test moment.

NB.. ik test het vooral nog omdat ik het wil weten en omdat een kennis van mij ook solaredge heeft. Voor mijzelf ga ik de boel direct via modbus besturen. De software is al klaar. Zodra ik uitgetest ben stap ik op eigen software over.

[ Voor 16% gewijzigd door Stefannn op 23-05-2026 11:31 ]

• Stefannn
  • Nu online
En een kwartier later was de PV productie weer gestopt.
Ik heb "negatieve tarief optimalisatie" uit gezet.
-> ik ga het met eigen software besturen
-> voor een ieder ander zou ik niet weten hoe je dit "anders dan handmatig" kan besturen.

• Ibus85
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-06 09:11
Jeetje. Wat is die export toch een bende. Zou het niet zo simpel moeten zijn als de grafiek groen is. Dan aan laten. Is de grafiek oranje dan uit….

Ik verander niets maar het gedrag is continue anders. Ben ik gek of werkt het elke dag anders?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08
Lijkt vandaag weer eens prima te werken. Volledige export naar het net nu, de accu zal later nog wel vol geladen worden. Andere keren stond de power limit nu al aan.

Ik maak me er ook niet zo druk om, het gaat ook niet om honderden euro's he.

• Ibus85
Zou je een screenshot willen maken van jouw instellingen?

Ja. Relativering is terecht. Het gaat niet om honderden euro’s maar het is meer een ‘doe het dan goed’ verhaal.

• janne_nl
Export instellingen staan op -0.13ct en 1% btw. Lijkt nu wel redelijk te werke. Tibber klant hier.

• ddgcpeters
  • Nu online
Stefannn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 06:42:
[...]

Dat het “als het bewolkter is” lastiger regelen is natuurlijk zeker waar. Maar…..
P1 data in plaats van modbus data gebruiken lost dat niet op.
Immers….
Het VERBRUIK van het huis wordt niet beïnvloed door wolken.
De PRODUCTIE van PV wel. Maar die productie wordt door de regellus van de inverter binnen je power limit gehouden.
Ik bedoel “wolk bestendigheid” wordt volledig intern door de inverter geregeld. Zonder P1 en zonder modbus.
Voorheen had ik ook een inverter met display uit 2018 die ik ook al met modbus uitlas. Sinds 2 maanden een super gave homehub met batterij en backup interface, ik heb daar wat testjes omtrent “nom regelgedrag” mee gedaan. Ik heb ook het idee dat de regellus rond PV powerlimit langzamer is dan de regellus rond batterij nom. Voor 2027 ben ik nog een beetje aan het broeden. Het kan zijn dat ik dan de nom volledig via batterij wil doen en PV al eerder afschakel. Ik heb het nog niet helemaal uitgedokterd maar zoiets zou moeten kunnen.
Klopt inderdaad. Viel me wel op dat m'n quooker een aantal keer per dag voor 10 seconde 2kw pakt. Dus moet wel iets uit balanceren, want tegen de tijd dat hij naar 2kw schakeld is het al weer niet nodig.

• Stefannn
  • Nu online
ddgcpeters schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Klopt inderdaad. Viel me wel op dat m'n quooker een aantal keer per dag voor 10 seconde 2kw pakt. Dus moet wel iets uit balanceren, want tegen de tijd dat hij naar 2kw schakeld is het al weer niet nodig.
Ik heb geen quooker maar wel close-in boiler. Ik ben er ook nog niet uit wat ik daarmee moet. Het handigste zou zijn om hem aanstuurbaar te maken en van een temperatuursensor te voorzien. Maar dat gaat me niet lukken want ik kom daar niet met een signaal kabel bij.
Ik las trouwens ook ergens dat inductie kookplaat een probleem is (en magnetron waarschijnlijk ook), want die moduleren op een dutycycle die je echt niet kan volgen. En ALS je dat dan probeert dan ga je door de overshoots meer betalen dan wanneer je het gewoon op een gemiddelde zou zetten.
Ik heb zelf overigens geen inductie.

• clodders
janne_nl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:38:
Export instellingen staan op -0.13ct en 1% btw. Lijkt nu wel redelijk te werke. Tibber klant hier.

Gisteren werkte het systeem goed en vandaag vanaf ca 9 uur 30 met dezelfde instelling niet meer. Gisteren een opbrengst van 51,3 kWh en vandaag om 16 uur nog maar op 30 kWh.Het lijkt dat het systeem wordt afgeschakeld naar 5 kW. Vanmiddag was mijn batterij om ca 14 uur 15 vol en het gehele systeem wordt afgeschakeld. Er wordt niet naar de ingestelde dynamische prijzen gekeken.

Vanaf 17 uur is de stroomprijs weer positief en het systeem is gelijk weer gaan werken. Dus er zijn problemen met de aansturing. Mogelijk werkt de negatieve tariefoptimalisatie niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door clodders op 23-05-2026 17:07 ]

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Ibus85
Het gaat niet om Veel geld. Maar instellingen waar ik t gisteren wel weer werkend mee kreeg doen het weer niet… ik zal maar gaan bijhouden en testen wat wel werk gok ik zo. Die negatieve berekening ziet er ook heel gek uit.

• clodders
Ibus85 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:56:
Het gaat niet om Veel geld. Maar instellingen waar ik t gisteren wel weer werkend mee kreeg doen het weer niet… ik zal maar gaan bijhouden en testen wat wel werk gok ik zo. Die negatieve berekening ziet er ook heel gek uit.
Ook vandaag werken het niet zoals het ingesteld is. Opzicht is het geen probleem maar het systeem moet werken zoals het verkocht wordt.

• janne_nl
Dat is toch te generaliserend lijkt. Hier werkt het prima de laatste dagen.

• Stefannn
  • Nu online
@clodders en @Ibus85,
Ik houd het testen even voor gezien en draai op mijn eigen software. Ik denk niet dat er tijdens het weekend een software update komt.
Maar… als jullie testen….
Het is wel handig om na elke tarief wijziging de “negatieve tarief optimalisatie” even uit en dan weer aan te zetten.
Of beter..
- eerst uit
- dan tarief aanpassen
- en dan weer aan.

Dit hele gedoe werkt namelijk op de Solaredge server, dus niet lokaal (er zitten geen prijzen in je omvormer).
Hij stuurt waarschijnlijk enkel bij een tarief update een commando, dus elk kwartier of zelfs elk uur.
Met die uit/aan forceer je een refresh.
En 5 minuten wachten na een update. Opschakel/afschakel protocol van de PV is niet zo snel.

• janne_nl
En dan moet het spul ook nog inleren. Continu aanpassingen doen helpt dan niet echt lijkt me.

• Stefannn
  • Nu online
janne_nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:31:
En dan moet het spul ook nog inleren. Continu aanpassingen doen helpt dan niet echt lijkt me.
Inleren als je het op “time of use” hebt staan.
“Negatieve tarief optimalisatie” hoeft niks te leren (althans…. Dat zou extreem raar zijn).

• janne_nl
Deels klopt dat, maar wel handig als het systeem weet wanneer en wat hij wasr kwijt kan. Helemaal 0 wordt het bij mij nooit, de panelen blijven altijd wel leveren naar het huis als de accu vol is en er geen auto laadt.

Ik lijk geen nieuwe software te hebben gekregen, maar het lijkt wel beter te werken. Slimmer vooral, maar het weer is natuurlijk wel erg stabiel nu.

• clodders
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Inleren als je het op “time of use” hebt staan.
“Negatieve tarief optimalisatie” hoeft niks te leren (althans…. Dat zou extreem raar zijn).
Het systeem draait bij mij al twee jaar, dus inleren is niet het geval. Alle instellingen worden overrulet.

• janne_nl
Alle instellingen worden overruled? Die snap ik niet. Dan regelt Solaredge niets? Dan heeft de nro toch ook geen zin?

• clodders
janne_nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:56:
Alle instellingen worden overruled? Die snap ik niet. Dan regelt Solaredge niets? Dan heeft de nro toch ook geen zin?
SolarEdge regel wel iets, wat in afwijking is van de instellingen. Afgelopen donderdag hebben zij aangegeven dat er problemen zijn en hebben tijdelijk voor een bepaalde instelling gekozen.
Heb een opdracht gegeven de batterij te ontladen tot 11 uur. Om ca 9 uur 45 is het systeem overgeschakeld om de batterij te laden met de beschikbare stroom.
Om 10 uur heb ik het systeem op pauze gezet tot 12 uur. Feitelijk moet nu alle opgewekt stroom naar het net gaan. Ook hierop reageert het systeem niet. Er wordt alleen opgewekt voor de batterij en het huishoudelijk verbruik. Wat mis ik hierdoor feitelijk ca 15 kWh die ik niet kan salderen. Als nu de saldering niet meer van toepassing was dan was ik zeer tevreden over de werking van het systeem
Echter de saldering is nog van toepassing

• janne_nl
Ik ben steeds van handmatige aanpassingen afgebleven en op een incidentele stop na werkt het eigenlijk prima. Dus tsja, zeg het maar.

• Stefannn
  • Nu online
clodders schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:22:
[...]

SolarEdge regel wel iets, wat in afwijking is van de instellingen. Afgelopen donderdag hebben zij aangegeven dat er problemen zijn en hebben tijdelijk voor een bepaalde instelling gekozen.
Heb een opdracht gegeven de batterij te ontladen tot 11 uur. Om ca 9 uur 45 is het systeem overgeschakeld om de batterij te laden met de beschikbare stroom.
Om 10 uur heb ik het systeem op pauze gezet tot 12 uur. Feitelijk moet nu alle opgewekt stroom naar het net gaan. Ook hierop reageert het systeem niet. Er wordt alleen opgewekt voor de batterij en het huishoudelijk verbruik. Wat mis ik hierdoor feitelijk ca 15 kWh die ik niet kan salderen. Als nu de saldering niet meer van toepassing was dan was ik zeer tevreden over de werking van het systeem
Echter de saldering is nog van toepassing
Je zegt “ik heb opdracht gegeven”. Hoe dan? Met de “handmatige controle”?
@janne_nl draait waarschijnlijk op “time of use” optimaliseren door Solar edge. Dat gaat vanaf de server.
Ik stuur de boel aan via modbus en dat gaat ook prima. In dat geval moet de batterij op “eigen gebruik maximaliseren” staan om te voorkomen dat Solaredge zich er mee gaat bemoeien.
De “handmatige controle” (time Windows) gaan voor zover ik heb kunnen uitpluizen niet vanaf de server maar op de omvormer zelf, de profielen worden dus naar de omvormer gestuurd en die blijft die volgen. Ook als internet uitvalt dus.

Daarbij…
De “negatieve tarief optimalisatie” gaat daar “als extra bovenop”.
Dat verklaart ook wel een beetje waarom @janne_nl tevreden is. Eerlijk gezegd heb ik het ik dat die “negatieve tarief optimalisatie” daar ook niet werkt maar dat de “time of use” modus, die ook nog eens redelijk ingeleverd is, het daar gewoon “redelijk” doet. Dat denk ik des te meer aangezien @janne_nl zelf ook aangeeft dat het niet helemaal naar 0 gaat.
Maar goed….
De “negatieve tarief optimalisatie” staat los van de batterij besturing. Ik draai al een poosje op eigen batterij besturing maar had de “negatieve tarief optimalisatie” nog op Solaredge staan. Vooral omdat ik ook wel weten hoe dat werkt. Die heb ik nu dus ook op eigen besturing gezet. Ik zal het over 2 weken nog eens testen. Het varieert nu te veel.

@clodders : je had hem op handmatige controle staan? Dan moet je de “negatieve tarief optimalisatie” dus ook uitschakelen. Anders blijft die zich ermee bemoeien.

Nb…..
Voor ik de boel zelf bestuurde heb ik een poosje de boel door Solaredge laten besturen en enkel via modbus gekeken “wat er allemaal gebeurt”. Daardoor voel ik me redelijk zeker mbt de beweringen van “wat op de omvormer en wat op de server gebeurt”

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 24-05-2026 13:55 ]

• clodders
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Je zegt “ik heb opdracht gegeven”. Hoe dan? Met de “handmatige controle”?
@janne_nl draait waarschijnlijk op “time of use” optimaliseren door Solar edge. Dat gaat vanaf de server.
Ik stuur de boel aan via modbus en dat gaat ook prima. In dat geval moet de batterij op “eigen gebruik maximaliseren” staan om te voorkomen dat Solaredge zich er mee gaat bemoeien.
De “handmatige controle” (time Windows) gaan voor zover ik heb kunnen uitpluizen niet vanaf de server maar op de omvormer zelf, de profielen worden dus naar de omvormer gestuurd en die blijft die volgen. Ook als internet uitvalt dus.

Daarbij…
De “negatieve tarief optimalisatie” gaat daar “als extra bovenop”.
Dat verklaart ook wel een beetje waarom @janne_nl tevreden is. Eerlijk gezegd heb ik het ik dat die “negatieve tarief optimalisatie” daar ook niet werkt maar dat de “time of use” modus, die ook nog eens redelijk ingeleverd is, het daar gewoon “redelijk” doet. Dat denk ik des te meer aangezien @janne_nl zelf ook aangeeft dat het niet helemaal naar 0 gaat.
Maar goed….
De “negatieve tarief optimalisatie” staat los van de batterij besturing. Ik draai al een poosje op eigen batterij besturing maar had de “negatieve tarief optimalisatie” nog op Solaredge staan. Vooral omdat ik ook wel weten hoe dat werkt. Die heb ik nu dus ook op eigen besturing gezet. Ik zal het over 2 weken nog eens testen. Het varieert nu te veel.

@clodders : je had hem op handmatige controle staan? Dan moet je de “negatieve tarief optimalisatie” dus ook uitschakelen. Anders blijft die zich ermee bemoeien.

Nb…..
Voor ik de boel zelf bestuurde heb ik een poosje de boel door Solaredge laten besturen en enkel via modbus gekeken “wat er allemaal gebeurt”. Daardoor voel ik me redelijk zeker mbt de beweringen van “wat op de omvormer en wat op de server gebeurt”
Een opmerking het zijn appels en peren.
Jij stuurt boel aan via modbus en ik via de app die in contact staat met de server waarvan ik mag verwachten dat dit goed werkt.
Ook vraag ik mij af wat je mij feitelijk wil vertellen dat ik ook moet overstappen naar de werkwijze zoals je toepast?

• Stefannn
  • Nu online
clodders schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Een opmerking het zijn appels en peren.
Jij stuurt boel aan via modbus en ik via de app die in contact staat met de server waarvan ik mag verwachten dat dit goed werkt.
Ook vraag ik mij af wat je mij feitelijk wil vertellen dat ik ook moet overstappen naar de werkwijze zoals je toepast?
Nee. Ik vroeg me af hoe je het deed want kon ik niet direct uit je post halen. En ik zette erbij dat ik het met modbus deed om verwarring te voorkomen.
En gaf aan dat je ook als je de handmatige modus van de app gebruikt de “negatieve tarief optimalisatie” uit moet zetten om er geen last van te hebben. Op basis van het gedrag dat je beschrijft krijg ik het idee dat die nog steeds aan stond,

• clodders
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Nee. Ik vroeg me af hoe je het deed want kon ik niet direct uit je post halen. En ik zette erbij dat ik het met modbus deed om verwarring te voorkomen.
En gaf aan dat je ook als je de handmatige modus van de app gebruikt de “negatieve tarief optimalisatie” uit moet zetten om er geen last van te hebben. Op basis van het gedrag dat je beschrijft krijg ik het idee dat die nog steeds aan stond,
Bedankt voor je antwoord.
Tot afgelopen week werkt mijn systeem via Time of Use goed. De instellingen zijn niet gewijzigd en staan in de app nog steeds goed.
Omdat deze de laatste dagen niet meer goed werkte ben ik overgegaan naar hand controle.
Afgelopen vrijdag werkte het systeem zoals verwacht mag worden.
Echter gisteren en vandaag niet meer. Ook als ik negatieve tariefoptimalisatie uitzet reageert het systeem hier niet op. Gisterenavond om 17 uur is als weer goed gaan werken tot aan vanmorgen.
Het probleem ligt bij SolarEdge

Om 17 uur werkt het systeem weer. De stroomprijs is net als gisteren weer boven nul.

[ Voor 3% gewijzigd door clodders op 24-05-2026 17:02 ]

• TwilightMalaise
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:58
clodders schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Ook als ik negatieve tariefoptimalisatie uitzet reageert het systeem hier niet op. Gisterenavond om 17 uur is als weer goed gaan werken tot aan vanmorgen.
Hier ook sinds vanochtend. Ik heb geen batterij, maar er lijkt er een soort van NOM instelling bij solaredge te zijn. Panelen leveren nu nagenoeg precies wat er verbruikt wordt.

• Stefannn
  • Nu online
@TwilightMalaise en @clodders,
Ik zou de “negatieve tarief optimalisatie” dan een keer aan zetten en vervolgens weer uit zetten.
Dat gedrag is exact wat je hebt als het “aan” staat en “denkt dat het teruglevertarief negatief is”.

Bij mij staat het “uit” en het grijpt niet in.
“Het kan dus wel”

• TwilightMalaise
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:58
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:04:
@TwilightMalaise en @clodders,
Ik zou de “negatieve tarief optimalisatie” dan een keer aan zetten en vervolgens weer uit zetten.
Dat gedrag is exact wat je hebt als het “aan” staat en “denkt dat het teruglevertarief negatief is”.

Bij mij staat het “uit” en het grijpt niet in.
“Het kan dus wel”
Dat heb ik eerder vandaag gedaan toen alles uit ging, daarna werd het NOM. Net nog een keer gedaan en nu ‘werkt’ het inderdaad weer. Maar uiteindelijk is dit wel vreemd gedrag aangezien dit tot vandaag niet eerder is voorgevallen.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
Hoi

Ik zit er aan te denken op een thuis battery van solaredge te nemen

En dan wil in voor de nieuwe versie gaan de nexis

Dan komt er ook een nieuwe omvormer bij van solaredge

Nu mij vraag de nieuwe omvormer kan die ook werken met de p300 en p350 optimizer van solaredge

Of kan ik dan ook beter kiezen voor nieuwe optimizer

Gr dave

• ZwarteIJsvogel
De Nexis omvormer werkt met P-serie en S-serie optimizers. Ik zou de huidige optimizers gewoon lekker laten zitten. Welk model omvormer heb je nu? En hoeveel optimizers?

• Davem3
Hoi

Nu 2 omvormer de

1x se3500

Met 24 panelen

1x se3000

Met 13 panelen

Panelen zijn 285 /295 watt

Sijstemen zijn uit 2016

• ZwarteIJsvogel
Ik zie twee aandachtspunten:
  • Je hebt nu twee 1-fase omvormers. De Nexis NX20K is een 3-fase omvormer. Heb je een 3-fase aansluiting op het elektriciteitsnet?
  • In de datasheet van de S-serie optimizers staat dat je met 60V optimizers minimaal 16 en maximaal 33 optimizers in een string aan een 3-fase Nexis omvormer kunt hebben. SolarEdge heeft de datasheet van de P-serie niet meer aangepast voor de Nexis, maar ik ga er van uit dat voor 60V P-serie optimizers dezelfde limieten gelden. De huidige strings 1-op-1 overzetten naar een NX20K zal niet gaan (de string met 13 optimizers is te kort) en alle 37 optimizers in één string ook niet (te lang). Hier is een herontwerp van de strings nodig.

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02:09
@Davem3 @ZwarteIJsvogel

Ofwel wachten op de 1 fasige nexis omvormer . Deze zou er aan komen eind dit jaar, maar vermoedelijk zal de beschikbaarheid ergens in 2027 zijn.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:31:
Ik zie twee aandachtspunten:
  • Je hebt nu twee 1-fase omvormers. De Nexis NX20K is een 3-fase omvormer. Heb je een 3-fase aansluiting op het elektriciteitsnet?
  • In de datasheet van de S-serie optimizers staat dat je met 60V optimizers minimaal 16 en maximaal 33 optimizers in een string aan een 3-fase Nexis omvormer kunt hebben. SolarEdge heeft de datasheet van de P-serie niet meer aangepast voor de Nexis, maar ik ga er van uit dat voor 60V P-serie optimizers dezelfde limieten gelden. De huidige strings 1-op-1 overzetten naar een NX20K zal niet gaan (de string met 13 optimizers is te kort) en alle 37 optimizers in één string ook niet (te lang). Hier is een herontwerp van de strings nodig.
maximaal in 1 string op 3 fase is toch 50 optimizers met 12.5kw toch meen ik?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• ZwarteIJsvogel
Browny schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:05:
@Davem3 @ZwarteIJsvogel

Ofwel wachten op de 1 fasige nexis omvormer . Deze zou er aan komen eind dit jaar, maar vermoedelijk zal de beschikbaarheid ergens in 2027 zijn.
En dan op zijn vroegst in Q2. Ik heb nog geen tekenen gezien dat een 1-fase Nexis omvormer concreet in aantocht is. Voor de NX20K waren die tekenen er ruim een jaar geleden. De NX20K is in Duitsland inmiddels leverbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 25-05-2026 08:24 ]

• ZwarteIJsvogel
Roger Beurskens schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:19:
maximaal in 1 string op 3 fase is toch 50 optimizers met 12.5kw toch meen ik?
Voor de 3-fase Nexis heeft SolarEdge dat aantal verlaagd naar 33 (zie de datasheet van de S-serie optimizers, voetnoot 8 ).

Vraag is hoe hard die limiet is. Geeft alleen Designer een waarschuwing of weigert de omvormer dienst als je te veel optimizers in een string hebt? Met de huidige panelen van 400Wp en meer is 50 geen zinvol aantal meer (je komt dan gemakkelijk boven de vermogenslimiet van een string), maar met de oude panelen van @Davem3 zou alle 37 optimizers in één string technisch moeten kunnen (gewoon uitproberen?). Echte problemen zie ik eerder bij support om dat het systeem geen geldig ontwerp heeft.

• Davem3
Hoi

Ik kan de string zo aan passen is geen probleem want ze liggen naast erlkaar

Dan kan ik 2 x 16 creëren ( heb nog 1 paneel extra liggen die dan geplaatst moet worden )

De optimizer zijn de p300 en p350 deze zijn toch 48volt weet niet of dat nog verschil maakt

Gr dave

• ZwarteIJsvogel
Davem3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:28:
Ik kan de string zo aan passen is geen probleem want ze liggen naast erlkaar
Dat is wel zo handig :)
Dan kan ik 2 x 16 creëren ( heb nog 1 paneel extra liggen die dan geplaatst moet worden )
Je hebt nu toch al 37 panelen (24+13)?

I.p.v. 2x16 is het in jouw geval denk ik beter als je er 1x32 van maakt. Alleen als je helemaal geen schaduw hebt, zal het denk ik niet uitmaken. Je kunt de verschillende mogelijkheden simuleren in SolarEdge Designer.
De optimizer zijn de p300 en p350 deze zijn toch 48volt weet niet of dat nog verschil maakt
Die 48V bij de P300 is de maximale ingangsspanning (60V bij de P350). Voc van het paneel mag daar niet overheen gaan. Als we hier over 60V optimizers praten, dan gaat het over de maximale uitgangsspanning. Die is bij beide 60V.

• Ibus85
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
@clodders en @Ibus85,
Ik houd het testen even voor gezien en draai op mijn eigen software. Ik denk niet dat er tijdens het weekend een software update komt.
Maar… als jullie testen….
Het is wel handig om na elke tarief wijziging de “negatieve tarief optimalisatie” even uit en dan weer aan te zetten.
Of beter..
- eerst uit
- dan tarief aanpassen
- en dan weer aan.

Dit hele gedoe werkt namelijk op de Solaredge server, dus niet lokaal (er zitten geen prijzen in je omvormer).
Hij stuurt waarschijnlijk enkel bij een tarief update een commando, dus elk kwartier of zelfs elk uur.
Met die uit/aan forceer je een refresh.
En 5 minuten wachten na een update. Opschakel/afschakel protocol van de PV is niet zo snel.
Ik was lekker aan het testen gegaan. Volgens de grafiek kreeg ik 5.000 euro per kWh. En vervolgens zeg solaredge de panelen doodleuk uit.

Ik lees in nieuwe Posts dat ze server side iets hebben overruled. Vermoed dat ze nu zelf de beslissing maken op basis van marktprijzen. Dus vrij kansloos om iets te proberen. En mijn 5.000 Euro voorbeeld doet vermoeden dat het klopt.

Ik laat NRO maar even uit. En zet het alleen aan als het vrij veel gaat kosten. Dan zet ik het aan met de hoop dat solar edge t dan uitzet.

met HA ga ik kijken naar modbus. Solaredge heeft deze feature al een paar jaar. En het werkt nog steeds niet. Ongelofelijk tbh.

• lc8

lc8

Ibus85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Ik was lekker aan het testen gegaan. Volgens de grafiek kreeg ik 5.000 euro per kWh. En vervolgens zeg solaredge de panelen doodleuk uit.

Ik lees in nieuwe Posts dat ze server side iets hebben overruled. Vermoed dat ze nu zelf de beslissing maken op basis van marktprijzen. Dus vrij kansloos om iets te proberen. En mijn 5.000 Euro voorbeeld doet vermoeden dat het klopt.

Ik laat NRO maar even uit. En zet het alleen aan als het vrij veel gaat kosten. Dan zet ik het aan met de hoop dat solar edge t dan uitzet.

met HA ga ik kijken naar modbus. Solaredge heeft deze feature al een paar jaar. En het werkt nog steeds niet. Ongelofelijk tbh.
naar wat ik hier begrijp werkt solaredge locaal met modbus en hun eigen inlinemeter probleemloos.. via hun server misschien niet altijd. (ik heb het niet.. ik gebruik HA, maar dat is niet voor iedereen weggelegd nog)

Het is niet zo gek dat solaredge en andere omvormers dit niet áltijd'goed doen: wat namelijk 'goed'is hangt helemaal van jouw contract af: variable, dynamisch en van de ene of de andere senergie-provider: ze hebben allemaal verschillende regeltjes, en zelfs binnen een provider moet je niet altijd dezelfde regels toepassen omdat dit afhangt van je eigen gebruik en totale teruglevering (lever je meer of minder terug dan je gebruikt per contract jaar...(en hoe lang is het contractjaar dit jaar... :( ))

dus de hardwar eprovider kan die keuzes niet maken en alleen de gebruiker wat mogelijkheden geven om het in zelf te richten.. hoe meer opties, hoe meer mensen het zelf fout gaan doen.

• Stefannn
  • Nu online
lc8 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:03:
[...]

naar wat ik hier begrijp werkt solaredge locaal met modbus en hun eigen inlinemeter probleemloos.. via hun server misschien niet altijd. (ik heb het niet.. ik gebruik HA, maar dat is niet voor iedereen weggelegd nog)

Het is niet zo gek dat solaredge en andere omvormers dit niet áltijd'goed doen: wat namelijk 'goed'is hangt helemaal van jouw contract af: variable, dynamisch en van de ene of de andere senergie-provider: ze hebben allemaal verschillende regeltjes, en zelfs binnen een provider moet je niet altijd dezelfde regels toepassen omdat dit afhangt van je eigen gebruik en totale teruglevering (lever je meer of minder terug dan je gebruikt per contract jaar...(en hoe lang is het contractjaar dit jaar... :( ))

dus de hardwar eprovider kan die keuzes niet maken en alleen de gebruiker wat mogelijkheden geven om het in zelf te richten.. hoe meer opties, hoe meer mensen het zelf fout gaan doen.
Nou “goed” zouden ze dit echt wel moeten kunnen.
En al helemaal als het puur op bruto prijzen gaat.
Het principe is zo simpel als “kale prijs plus opslag” en dat dan apart voor import en export.

Het probleem van nu kan ik me “in technische zin” wel een beetje voorstellen.
- 3 weken geleden was de “negative tarief optimalisatie” functie correct als je een positieve opslag bij export invulde.
- echter… de “time of use” functie was correct als je een negatieve opslag bij export invulde.
Kortom…
- ze moesten in ieder geval nog “iets” aanpassen want zo kon je ze niet samen gebruiken.

In “bedrijfs zin” kan ik het me niet voorstellen. “Zo moeilijk is het nu ook weer niet”.

Nb… modbus besturing werkt inderdaad prima. Het is puur het server programma dat wrak is.

• clodders
Stefannn schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Nou “goed” zouden ze dit echt wel moeten kunnen.
En al helemaal als het puur op bruto prijzen gaat.
Het principe is zo simpel als “kale prijs plus opslag” en dat dan apart voor import en export.

Het probleem van nu kan ik me “in technische zin” wel een beetje voorstellen.
- 3 weken geleden was de “negative tarief optimalisatie” functie correct als je een positieve opslag bij export invulde.
- echter… de “time of use” functie was correct als je een negatieve opslag bij export invulde.
Kortom…
- ze moesten in ieder geval nog “iets” aanpassen want zo kon je ze niet samen gebruiken.

In “bedrijfs zin” kan ik het me niet voorstellen. “Zo moeilijk is het nu ook weer niet”.

Nb… modbus besturing werkt inderdaad prima. Het is puur het server programma dat wrak is.
Tot 10 uur 15 werkte het normaal. Hierna tot 12 uur 15 i is de batterij en huishoudelijk verbruik uit het systeem gekomen met ca drie kwart vermogen. Het systeem is bij mij om 12 uur 15 weer normaal (vol vermogen) gaan werken. Ben benieuwd lang het zo blijf werken

• Hans201
  • Laatst online: 25-06 15:06

“Een backup is pas een backup wanneer hij ook getest is!”

Sinds eind december is de 400V batterij met Backup unit toegevoegd aan mijn SolarEdge installatie en natuurlijk wil ik weten of/hoe het werkt én eerder kwam hier de vraag al voorbij: ”Wat gebeurt er wanneer de batterij helemaal leeg is in noodbedrijf en de zon komt weer op?”

Daarom heb ik de volgende test bedacht:
  1. Ontlaad de batterij tot 5%;
  2. Zet de hoofdschakelaar uit;
  3. Zorg dat de batterij leeg is voor de zon op komt;
  4. Wacht tot de zon op komt en kijk wat er gebeurt.
 Achtergrondinformatie: Ik heb een kleine UPS (800VA) waarop onder andere de WiFi en het glasvezel-modem aangesloten zitten.

Afgelopen donderdag heb ik ’s morgens vroeg mijn partner naar de luchthaven gebracht en zoals ze eerder opmerkte: “Ik snap dat je wilt testen maar doe dat maar als ik niet thuis ben😉”. Dus dit was het moment!
Stap 1
De avond van tevoren had ik de Reserve Backup al ingesteld op 5% en gedurende de nacht m.b.v. Handmatige controle de Batterij leeg laten lopen naar het net.
Stap 2
Op klokslag zes uur de hoofdschakelaar uitgezet. De verlichting viel natuurlijk direct uit. Twee seconden later klikte de Backup-unit-interface (BUI) in de meterkast en… Er gebeurde helemaal niets. Alles bleef donker!?

De hoofdschakelaar maar weer ingeschakeld en naar enige overpeinzingen de batterij maar weer gaan laden d.m.v. handmatige controle tot 9%.

‘Same player shoots again’: Hoofdschakelaar weer uit, licht uit, na twee seconden klikt de BUI en de lampen gingen weer aan! De batterij doet zijn werk…
Stap 3
Het rustgebruik is zo’n 350W dus het ontladen verliep langzaam. Om batterij leeg te maken toch maar even een pan water op de kookplaat gezet, Solaredge App ernaast en bij 7% viel de spanning uit en meldde de app dat de batterij leeg was.
Stap 4
Doordat de WiFi en de router achter de UPS hangen werkte de app nog steeds en was de omvormer nog uit te lezen. Om half zeven leverden mijn zonnepanelen al wel 140 W dus het laden van de batterij ging wel even duren, zolang dat de UPS leeg raakte.

Dan maar via de WiFi van de omvormer, rode knop naar links en de status van de batterij (SoE) en de opbrengst van de panelen gemonitord. Op een gegeven moment klikte de omvormer, de spanning kwam terug bij een 12,5% SoC! Daarna laadde de batterij gewoon tot 100%.

In de nazorg bleken een aantal apparaten toch niet terug te komen terwijl ze wel achter de backup zouden moeten zitten. Defect door het schakelen? Nee, de groepenindeling zoals op papier gezet door de groepenkastleverancier komt niet overeen met hoe de kast daadwerkelijk opgebouwd is.
Conclusie
  1. Een backup capaciteit van 5% instellen heeft geen zin;
  2. De batterij schakelt uit bij een SoC van 7%;
  3. De batterij/omvormer schakelt weer in zonder verdere interventie bij een SoC van 12%;
  4. Testen heeft zin want alleen dan kom je erachter hoe het echt werkt!  (De aanvraag voor het wijzigen van 3 x 25A naar 1 x 40A is al ingediend, de groepenindeling hoeft dus niet aangepast te worden).

HD-Wave SE3000H - Home Batterij 400V-9.7 kWh - Home Backup Interface

• janne_nl
Goeie test. Hoe groot is je Solaredge accu? Dat zegt iets over die percentages.

• Hans201
9,7 kWh, ik weet niet of de omvormer ons gebruikersprofiel in acht neemt dus de waarden zijn N=1 maar een indicatie.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
@Hans201 je accu is een 1 fase dus waarschijnlijk de SE set up ook?

Dat zal verklaren waarom je naar de 1x40 over wilt? Heb zelf een 1x35 aansluiting.

Ik heb sinds april '24 deze accu, in bestelling staat de EV one Pro lader.

Nu ze dan toch hier in de meterkast moeten zijn gelijk een back up unit bijbesteld, benieuwd hoe alles gaat samenwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door dinandus op 25-05-2026 15:02 ]

• Hans201
Klopt, ik ben ooit naar 3F gegaan vanwege redundancy maar dat heb ik nu grotendeels in eigen hand door de batterij. Een aantal grootgebruikers op een eigen groep zitten op L2 en L3 en dus niet achter de batterij. Voor de backup niet zo nodig maar om zo veel mogelijk mijn eigen energie te gebruiken toch wel handig (en toen wist ik nog niet eens dat er een gewone groep, met verlichting en WCD's niet op L1 en dus achter de batterij zat).

• Davem3
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Dat is wel zo handig :)

[...]

Je hebt nu toch al 37 panelen (24+13)?

I.p.v. 2x16 is het in jouw geval denk ik beter als je er 1x32 van maakt. Alleen als je helemaal geen schaduw hebt, zal het denk ik niet uitmaken. Je kunt de verschillende mogelijkheden simuleren in SolarEdge Designer.

[...]

Die 48V bij de P300 is de maximale ingangsspanning (60V bij de P350). Voc van het paneel mag daar niet overheen gaan. Als we hier over 60V optimizers praten, dan gaat het over de maximale uitgangsspanning. Die is bij beide 60V.
Maar dan heb ik toch 4 of 5 panel over die er niet op kunnen mogen toch max 33 op per string

Veder geen echte schaduw maar ze liggen op 6 verschillende dakvlak alle kanten op en ook nog op verschillende graden

Ga mij eens verdieping is solaredge designer kan ik daar als particulier in komen?

• ZwarteIJsvogel
Davem3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:12:
Maar dan heb ik toch 4 of 5 panel over die er niet op kunnen mogen toch max 33 op per string
Dat is inderdaad de ontwerpregel van SolarEdge. Maar ik suggereerde eerder al dat je bij de installatie zou kunnen testen of de Nexis ook met meer optimizers in een string werkt.
Veder geen echte schaduw maar ze liggen op 6 verschillende dakvlak alle kanten op en ook nog op verschillende graden
Yikes. Dit soort configuraties is de achilleshiel van SolarEdge. Als je net genoeg optimizers in een string hebt (8 x 60V met een 1-fase omvormer, 16 x 60V met 3-fase) is dit een recept voor teleurstellende prestaties. Als het aantal optimizers in een string ruim boven het minimum zit, werkt het in elk geval een stuk beter. Voor jou betekent dit dat alles in één string moet.
Ga mij eens verdieping is solaredge designer kan ik daar als particulier in komen?
Voor zover ik weet kan dat nog steeds. Je zou in moeten kunnen loggen met het SolarEdge account dat je nu voor monitoring gebruikt (website, mySolarEdge). De NX20K kan nog niet worden gekozen als omvormer, maar voor de simulatie van verschillende stringconfiguraties kun je een bv. SE10K Home Hub gebruiken.

• BartFS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-06 19:33
clodders schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Tot afgelopen week werkt mijn systeem via Time of Use goed. De instellingen zijn niet gewijzigd en staan in de app nog steeds goed.
Omdat deze de laatste dagen niet meer goed werkte ben ik overgegaan naar hand controle.
Afgelopen vrijdag werkte het systeem zoals verwacht mag worden.
Echter gisteren en vandaag niet meer. Ook als ik negatieve tariefoptimalisatie uitzet reageert het systeem hier niet op. Gisterenavond om 17 uur is als weer goed gaan werken tot aan vanmorgen.

Om 17 uur werkt het systeem weer. De stroomprijs is net als gisteren weer boven nul.
Bij mij werkt NRO (i.c.m Time of Use) ook sinds een paar dagen niet meer goed. Additionele export kosten worden niet meegenomen.

Het zou fijn zijn als ze ergens communiceerden dat ze issues hebben of iets veranderd hebben!

• clodders
BartFS schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Bij mij werkt NRO (i.c.m Time of Use) ook sinds een paar dagen niet meer goed. Additionele export kosten worden niet meegenomen.

Het zou fijn zijn als ze ergens communiceerden dat ze issues hebben of iets veranderd hebben!
Ook vandaag hetzelfde beeld om 10 uur 30 worden de zonnepanelen bij mij afgeschakeld naar 5 kW plus huishoudelijk gebruik. Op dit moment was de kale stroomprijs € 0,00. Om 15 uur 05 is de batterij vol en om 15 uur 15 wordt nog verder afgeschakeld naar alleen huishoudelijk verbruik.
Om 16 uur 30 is de kale stroomprijs € 0,05 per kWh en het komt systeem komt weer in zonder afschakeling.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:01
Davem3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Je kunt er in komen, volgens mij hebben we in de TS beschreven hoe.

Hoe liggen de diverse sets (aantal helling azimut vermogen?)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Davem3
Ronald schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Je kunt er in komen, volgens mij hebben we in de TS beschreven hoe.

Hoe liggen de diverse sets (aantal helling azimut vermogen?)
Zo liggen ze

10 op Oost ussen 90 en 60 graden hellingshoek is tussen de 35 en 40 graden niet gemeten

9 op Zuiden 210 en 150 graden hellingshoek 40 em 45 graden niet gemeten

15 op westen 240 en 300 graden hellingshoek van 35 en 40 graden niet gemeten

3 op Noorden 330 en 30 graden hellingshoek van 40 en 45 graden

Kan nog 1 extra kwijt op Oost

• ZwarteIJsvogel
Davem3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:36:
[...]

Zo liggen ze

10 op Oost ussen 90 en 60 graden hellingshoek is tussen de 35 en 40 graden niet gemeten

9 op Zuiden 210 en 150 graden hellingshoek 40 em 45 graden niet gemeten

15 op westen 240 en 300 graden hellingshoek van 35 en 40 graden niet gemeten

3 op Noorden 330 en 30 graden hellingshoek van 40 en 45 graden

Kan nog 1 extra kwijt op Oost
Dat is nogal een bonte verzameling! De volgende stap is dit in te voeren in SolarEdge Designer. Enkele tips:
  • De NX20K is nog niet beschikbaar in Designer. Je kunt voorlopig de SE10K Home Hub gebruiken als alternatief.
  • Je kunt in een ontwerp maar 1 type optimizer gebruiken. Kies gewoon de P300 of de P350 voor het hele ontwerp.
  • Je kunt in een project kopieën maken van een ontwerp zodat je gemakkelijk meerdere varianten kunt uitwerken. Maak er ook een (of twee aparte) voor de huidige situatie zodat kunt zien hoe deze presteert. Dan weet je of de prestaties van een 3-fase Nexis systeem mee of tegen gaan vallen.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
Gisteren was mooi dagje voor de opbrengst :D

Inmiddels de set op de garage ook compleet liggen (28 panelen op NO/ZW) welk ook ene nette curve geven via Omvormer 3. Het dipje in de middag was en "optimizer pairing" die ik overnieuw uitgevoerd had omdat ik een gek dingetje heb met 2 optimizers in de monitoring.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj0V9q1j8idunhZhfvRtX_rPSPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1QTGJpXHnqMmE49gyuyBHD7.png?f=fotoalbum_large

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-06 11:17
Ik heb flink wat teruggelezen, maar kan volgens mij het antwoord toch niet vinden. Ik zit bij Zonneplan (Frank energie werkte niet, en geen zonnebonus aangezien ze de zonnepanelen en batterij niet beide aan kunnen sturen aangezien ik 1 omvormer heb en de resultaten vielen erg tegen). Enfin, ik heb de tarieven ingesteld op:
Kosten: 0,108 btw: 0% en dan export gelijk aan import.

Helaas als ik de NRO aan heb staan levert hij op het moment niets terug aan het net, maar als ik op de website van Zonneplan kijk of in de app is de kWh prijs momenteel laag, maar niet negatief, hij zou dus gewoon terug moeten leveren.

Begin van de middag had ik de btw bij beide wel op 21% staan en kosten ook 0,108 maar helaas hetzelfde verhaal: geen teruglevering meer. Heb ik iets verkeerd ingesteld? Of kan SolarEdge hier niet goed mee omgaan?

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Dat is nogal een bonte verzameling! De volgende stap is dit in te voeren in SolarEdge Designer. Enkele tips:
  • De NX20K is nog niet beschikbaar in Designer. Je kunt voorlopig de SE10K Home Hub gebruiken als alternatief.
  • Je kunt in een ontwerp maar 1 type optimizer gebruiken. Kies gewoon de P300 of de P350 voor het hele ontwerp.
  • Je kunt in een project kopieën maken van een ontwerp zodat je gemakkelijk meerdere varianten kunt uitwerken. Maak er ook een (of twee aparte) voor de huidige situatie zodat kunt zien hoe deze presteert. Dan weet je of de prestaties van een 3-fase Nexis systeem mee of tegen gaan vallen.
Als je een adres in Duitsland ingeeft, dan mag je wel de NX serie selecteren.

Hij weigert de simulatie te doen met te lange string...

Met de paneel configuratie die ik er in gezet heb
9x 180° 43°
3x 330° 43°
10x 75° 38°
15x 270° 38°
En 2 strings (O en Z + W en N) met de auto config geeft met name op de zuid partij maar 87% rendement...(Mooi dat hij dat nu op paneel niveau weergeeft). Ik zie geen verbetering op de suggestie van de auto stringer.

Op het hele systeem is het opbrengst verlies factor 2,66% met daarop heel hoog verlies op de optimizer efficiëntie (1.88%). Een tweede teken dat het systeem in zwaar weer zit.

Ik denk dat de Nexus 3-fase voor dit systeem geen goede optie is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:23:
Als je een adres in Duitsland ingeeft, dan mag je wel de NX serie selecteren.
Dat is een goeie :)
Hij weigert de simulatie te doen met te lange string...

Met de paneel configuratie die ik er in gezet heb
9x 180° 43°
3x 330° 43°
10x 75° 38°
15x 270° 38°
Dat viel uiteraard te verwachten.
En 2 strings (O en Z + W en N) met de auto config geeft met name op de zuid partij maar 87% rendement...(Mooi dat hij dat nu op paneel niveau weergeeft). Ik zie geen verbetering op de suggestie van de auto stringer.

Op het hele systeem is het opbrengst verlies factor 2,66% met daarop heel hoog verlies op de optimizer efficiëntie (1.88%). Een tweede teken dat het systeem in zwaar weer zit.

Ik denk dat de Nexus 3-fase voor dit systeem geen goede optie is.
Inderdaad niet best (maar minder slecht dan ik vreesde bij 2 parallelle strings). Hoe ziet het er uit als je 4 panelen eruit haalt en de overige 33 in één string zet?

• bassa91
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-05 14:04
Waarschijnlijk een bekend probleem, maar zie door de vele pagina's niet alles zomaar terug.

Ik heb afgelopen weekend 20 zonnepanelen in de tuin geïnstalleerd op een 3-fase omvormer. Dit ging via het installateursaccount, welke ik een lange tijd geleden had aangemaakt. Installatie doorlopen en de panelen brengen inmiddels aardig wat op. Ook zie ik in mijn Homewizzard app dat teruglevering goed werkt.

Nu wil ik echter beter monitoren en het een en ander inzichtelijk hebben via de Solaredge Monitoring app. Als ik inlog dat geeft die aan dat het serienummer ongeldig is. Iemand hiermee bekend die mij wellicht kan helpen? Installatie is dus zelf gedaan en niet via een installateur.

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Dat is een goeie :)

[...]

Dat viel uiteraard te verwachten.

[...]

Inderdaad niet best (maar minder slecht dan ik vreesde bij 2 parallelle strings). Hoe ziet het er uit als je 4 panelen eruit haalt en de overige 33 in één string zet?
Dat het systeemverlies "mee" valt ligt ook in het relatieve lage aantal op zuid.

Dan kies ik er voor om de 3 noord en 1 van de 15 op west er uit te halen. Die zouden wellicht naar een 4-kanaals micro kunnen (Even afhankelijk van de mppt config, sommigen hebben er maar 2)

Dan zakt opbrengst factor naar 0,02 en optimizer verlies naar 1%.
Lijkt me prima.

1x33 doet meer in december-januari-februari dan 19+18. In de zomer zit er vrij veel meeropbrengst met 2 string oplossing, ondanks de verliezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 26-05-2026 17:23 ]

• Stefannn
  • Nu online
Le_Mmort schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:02:
Ik heb flink wat teruggelezen, maar kan volgens mij het antwoord toch niet vinden. Ik zit bij Zonneplan (Frank energie werkte niet, en geen zonnebonus aangezien ze de zonnepanelen en batterij niet beide aan kunnen sturen aangezien ik 1 omvormer heb en de resultaten vielen erg tegen). Enfin, ik heb de tarieven ingesteld op:
Kosten: 0,108 btw: 0% en dan export gelijk aan import.

Helaas als ik de NRO aan heb staan levert hij op het moment niets terug aan het net, maar als ik op de website van Zonneplan kijk of in de app is de kWh prijs momenteel laag, maar niet negatief, hij zou dus gewoon terug moeten leveren.

Begin van de middag had ik de btw bij beide wel op 21% staan en kosten ook 0,108 maar helaas hetzelfde verhaal: geen teruglevering meer. Heb ik iets verkeerd ingesteld? Of kan SolarEdge hier niet goed mee omgaan?
Echt goed alle posts van afgelopen weekend terug gelezen?
Dat geloof ik gewoon niet.
Anyway.. het is daar uitgebreid besproken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:08
Moet dit topic niet een keer gesplitst worden in SolarEdge tariefoptimalisatie en gewoon zonnepanelen/optimizers en omvormer perikelen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Stefannn
  • Nu online
No Hands schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:03:
Moet dit topic niet een keer gesplitst worden in SolarEdge tariefoptimalisatie en gewoon zonnepanelen/optimizers en omvormer perikelen?
Mijn mening: nee.
Op zich is er al een dedicated topic voor: SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
En uitgebreide discussie liefst daar.
Maar het topic is voor iedereen belangrijk dus “summary hier” is wel erg handig.
Afgelopen 3 weken is het niet aan bod geweest.
Dit weekend wel “door de negatieve prijzen” en dat is dan opeens voor iedereen belangrijk.

Op zich had dat “kort” kunnen zijn. Maar tot overmaat van ramp deed de solaredge server elke dag wat anders.
Dat maakt het opeens druk. Maar nog steeds voor iedereen relevant. En weliswaar “3 dagen druk”, maar wel na 3 weken rust.

Pagina: 1 ... 120 ... 123 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.