“Een backup is pas een backup wanneer hij ook getest is!”
Sinds eind december is de 400V batterij met Backup unit toegevoegd aan mijn SolarEdge installatie en natuurlijk wil ik weten of/hoe het werkt én eerder kwam hier de vraag al voorbij: ”Wat gebeurt er wanneer de batterij helemaal leeg is in noodbedrijf en de zon komt weer op?”
Daarom heb ik de volgende test bedacht:
- Ontlaad de batterij tot 5%;
- Zet de hoofdschakelaar uit;
- Zorg dat de batterij leeg is voor de zon op komt;
- Wacht tot de zon op komt en kijk wat er gebeurt.
Achtergrondinformatie: Ik heb een kleine UPS (800VA) waarop onder andere de WiFi en het glasvezel-modem aangesloten zitten.
Afgelopen donderdag heb ik ’s morgens vroeg mijn partner naar de luchthaven gebracht en zoals ze eerder opmerkte: “Ik snap dat je wilt testen maar doe dat maar als ik niet thuis ben😉”. Dus dit was het moment!
Stap 1
De avond van tevoren had ik de Reserve Backup al ingesteld op 5% en gedurende de nacht m.b.v. Handmatige controle de Batterij leeg laten lopen naar het net.
Stap 2
Op klokslag zes uur de hoofdschakelaar uitgezet. De verlichting viel natuurlijk direct uit. Twee seconden later klikte de Backup-unit-interface (BUI) in de meterkast en… Er gebeurde helemaal niets. Alles bleef donker!?
De hoofdschakelaar maar weer ingeschakeld en naar enige overpeinzingen de batterij maar weer gaan laden d.m.v. handmatige controle tot 9%.
‘Same player shoots again’: Hoofdschakelaar weer uit, licht uit, na twee seconden klikt de BUI en de lampen gingen weer aan! De batterij doet zijn werk…
Stap 3
Het rustgebruik is zo’n 350W dus het ontladen verliep langzaam. Om batterij leeg te maken toch maar even een pan water op de kookplaat gezet, Solaredge App ernaast en bij 7% viel de spanning uit en meldde de app dat de batterij leeg was.
Stap 4
Doordat de WiFi en de router achter de UPS hangen werkte de app nog steeds en was de omvormer nog uit te lezen. Om half zeven leverden mijn zonnepanelen al wel 140 W dus het laden van de batterij ging wel even duren, zolang dat de UPS leeg raakte.
Dan maar via de WiFi van de omvormer, rode knop naar links en de status van de batterij (SoE) en de opbrengst van de panelen gemonitord. Op een gegeven moment klikte de omvormer, de spanning kwam terug bij een 12,5% SoC! Daarna laadde de batterij gewoon tot 100%.
In de nazorg bleken een aantal apparaten toch niet terug te komen terwijl ze wel achter de backup zouden moeten zitten. Defect door het schakelen? Nee, de groepenindeling zoals op papier gezet door de groepenkastleverancier komt niet overeen met hoe de kast daadwerkelijk opgebouwd is.
Conclusie
- Een backup capaciteit van 5% instellen heeft geen zin;
- De batterij schakelt uit bij een SoC van 7%;
- De batterij/omvormer schakelt weer in zonder verdere interventie bij een SoC van 12%;
- Testen heeft zin want alleen dan kom je erachter hoe het echt werkt! (De aanvraag voor het wijzigen van 3 x 25A naar 1 x 40A is al ingediend, de groepenindeling hoeft dus niet aangepast te worden).