• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Mijn mening: nee.
Op zich is er al een dedicated topic voor: SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
En uitgebreide discussie liefst daar.
Maar het topic is voor iedereen belangrijk dus “summary hier” is wel erg handig.
Afgelopen 3 weken is het niet aan bod geweest.
Dit weekend wel “door de negatieve prijzen” en dat is dan opeens voor iedereen belangrijk.

Op zich had dat “kort” kunnen zijn. Maar tot overmaat van ramp deed de solaredge server elke dag wat anders.
Dat maakt het opeens druk. Maar nog steeds voor iedereen relevant. En weliswaar “3 dagen druk”, maar wel na 3 weken rust.
dan moeten de moderators naar dat andere topic verwijzen.

als je een probleem met je installatie hebt oid zoek je je een ongeluk tussen al die posts met tarieven die ergens anders thuishoren kennelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 15:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Dienstmededeling: In de topicwarning is het volgende toegevoegd
Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
Af en toe een vriendelijke verwijzing is hier natuurlijk geen probleem :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Eens
Maar het topic is voor iedereen belangrijk dus “summary hier” is wel erg handig.
Als ik het gevoel had dat er consensus was zou ik wat in de TS kunnen gooien... Maar ik heb een heel andere manier van NTO... dus heb zelf geen behoefte om het uit te zoeken en te testen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:03:
Dan kies ik er voor om de 3 noord en 1 van de 15 op west er uit te halen. Die zouden wellicht naar een 4-kanaals micro kunnen (Even afhankelijk van de mppt config, sommigen hebben er maar 2)

Dan zakt opbrengst factor naar 0,02 en optimizer verlies naar 1%.
Lijkt me prima.
Dat is goed nieuws.
1x33 doet meer in december-januari-februari dan 19+18. In de zomer zit er vrij veel meeropbrengst met 2 string oplossing, ondanks de verliezen.
Ik zou zonder meer kiezen voor meer opbrengst in de donkere maanden. Dan kom je gewoonlijk te kort terwijl je in de zomer meestal veel meer produceert dan je verbruikt.
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:58:

Ik zou zonder meer kiezen voor meer opbrengst in de donkere maanden. Dan kom je gewoonlijk te kort terwijl je in de zomer meestal veel meer produceert dan je verbruikt.
Oh zeker... al zijn de verschillen slechts 20-30kWh per maand... dus het schiet niet op.

Ik denk dat de beste oplossing is om 4 panelen over te zetten op een micro. Kost iets meer... maar werkt het beste...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 17:22
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:35:
[...]


Oh zeker... al zijn de verschillen slechts 20-30kWh per maand... dus het schiet niet op.

Ik denk dat de beste oplossing is om 4 panelen over te zetten op een micro. Kost iets meer... maar werkt het beste...
Heel heel erg bedankt Zwarteijsvogel en Ronald

Was zelf ook al een beetje aan het stoeien geweest maar kom er niet was op tabel meschien maakt dat wat uit

Dan ga ik voor de 33 en 4 losse

De wintermaanden zijn het belangrijkst ook om de warmtepomp

Is het een idee om dan te kijken of het toch lukt om er een string van 37/38 van te maken ?

En de micro omvormer bedoel je denk ik Enphase mee of zo iets


Ronald mag ik jou een pbtje sturen dat je het nog een keer op nieuw uitrekent dar ik precies de dakhelling weet

Of hen je dat liever over het forum


Nogmaals heel erg bedankt


Gr dave
@Davem3 Mag gewoon op forum toch? Je lijstje was voor mij een beetje warrig... dus ik heb van alles een tussenwaarde gepakt ;-)

Er is een kans dat de Nexus wel gaat werken met 37... Persoonlijk zou ik het proberen en als het niet wil dan pas naar micros. Dan zijn Hoymiles en APSystems voordeligere opties dan Enphase.
Je kunt er altijd een aantal tussenuit trekken als SE moeilijk doet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:52:
Er is een kans dat de Nexus wel gaat werken met 37...
Ik zie niet zo direct waarom het niet zal werken. Die 33 lijkt mij meer een praktische ontwerplimiet dan een technische. Vraag is uiteraard of er nog redenen zijn waarom SolarEdge het maximum naar 33 heeft verlaagd, anders dan die ik eerder al noemde (nl. dat 50 met de moderne PV-panelen geen zinvolle bovengrens meer is).

De eerste Nexis omvormers zullen firmware 6.25.x hebben. Dat is gelet op de nummering vermoedelijk een doorontwikkelde 4.x firmware in een andere verpakking, en dan zullen de regelalgoritmes voor de optimizers niet anders zijn.
Persoonlijk zou ik het proberen en als het niet wil dan pas naar micros.
Een andere optie is in dat geval om nog een paar panelen meer uit de grote string te halen (en eventueel dat 38e paneel erbij te installeren) en dan een kleine 1-fase SolarEdge omvormer naast de Nexis te hebben met bv. 10 panelen (op één richting) in een leader-follower configuratie. Dan kun je tenminste eenvoudig zaken realiseren als exportbeperking. Met twee verschillende merken is dat veel complexer.
Je kunt er altijd een aantal tussenuit trekken als SE moeilijk doet.
O-)

  • Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Hier even op in hakend.
Hoe zit het nou met maximale vermogen per string?

Wordt dit gewoon per totaal geteld of mag je rekenen met de maximale daadwerkelijke piek, dit ivm 2 dakvlakken.
Op dit moment worden op ons woonhuis 2 strings gebruikt.
Initieel is het opgezet als een 1 string met 30 panelen maar door de uitbreiding is het volgende gemaakt destijds:
2 strings van 20 panelen, waarvan 1 string 20x 300wp op zuid-west is en de 2e string is de overige 10 panelen op zuid-west en 10x 400wp op zuid-oost ( idee was om meer ochtendzon op dat dakvlak erbij te pakken).
gebruikte optimizers zijn 30x p370 en 10x p500 dus alles 60 volt max en dus clipping op die 10 uitgebreide panelen in de ochtend.

Nu heb ik er over gedacht om alles op het woonhuis naar 1 string te brengen alleen ga ik dan volgens mij officieel over het maximale string vermogen voor de homehub10k.
ik kom dan op 13000Wp totaal namelijk

de huidige situatie is dus als volgt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A19_dvjTax37CaeS68fQsu0qYkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/faUTBO43YDegwW7AINt1d7po.png?f=fotoalbum_large
Als ik hem in de designer gooi, krijg ik iig geen meldingen dat stringvermogen te groot zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GItLKbu0cUA-J6SFUfYcuT_jOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqTUtB2wPj1fQ66ffsGivyNR.png?f=fotoalbum_large


Oja, en de optimizer clipping tot ongeveer 10 uur in de ochtend gisteren, terwijl het echt wel een zonnige dag was ;) Blauwe lijn is een 400wp paneel op ZO en de paarse een 300wp paneel op ZW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv-Z5V6QC4cXxBz-axAzut_knB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1e9zTwuJC3y7B8k5b6eyj8p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Roger Beurskens op 27-05-2026 07:30 ]

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Roger Beurskens schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:18:
Hier even op in hakend.
Hoe zit het nou met maximale vermogen per string?

Wordt dit gewoon per totaal geteld of mag je rekenen met de maximale daadwerkelijke piek, dit ivm 2 dakvlakken.
Op dit moment worden op ons woonhuis 2 strings gebruikt.
Initieel is het opgezet als een 1 string met 30 panelen maar door de uitbreiding is het volgende gemaakt destijds:
2 strings van 20 panelen, waarvan 1 string 20x 300wp op zuid-west is en de 2e string is de overige 10 panelen op zuid-west en 10x 400wp op zuid-oost ( idee was om meer ochtendzon op dat dakvlak erbij te pakken).
gebruikte optimizers zijn 30x p370 en 10x p500 dus alles 60 volt max en dus clipping op die 10 uitgebreide panelen in de ochtend.

Nu heb ik er over gedacht om alles op het woonhuis naar 1 string te brengen alleen ga ik dan volgens mij officieel over het maximale string vermogen voor de homehub10k.
ik kom dan op 13000Wp totaal namelijk

de huidige situatie is dus als volgt:[Afbeelding]
Als ik hem in de designer gooi, krijg ik iig geen meldingen dat stringvermogen te groot zou zijn.

[Afbeelding]


Oja, en de optimizer clipping tot ongeveer 10 uur in de ochtend gisteren, terwijl het echt wel een zonnige dag was ;) Blauwe lijn is een 400wp paneel op ZO en de paarse een 300wp paneel op ZW.

[Afbeelding]
Hangt er echt vanaf. Hier 13kWp oost/west op een se8k en was ontworpen op 1 string. Door installateur alas 2 strings gelegd. Daarna de strings toch weer aaneen gekoppeld en dat draait al weer 2 jaar zo. Werkt prima. Op dagen als gisteren komt ie bij mij niet boven de 7kW vermogen uit.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Roger Beurskens schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:18:
Nu heb ik er over gedacht om alles op het woonhuis naar 1 string te brengen alleen ga ik dan volgens mij officieel over het maximale string vermogen voor de homehub10k.
ik kom dan op 13000Wp totaal namelijk
Het gaat niet om het aangesloten piekvermogen maar om het continue vermogen door de string. Voor een string aan een 3-fase omvormer is dat maximaal 11250W. Je 10 kW omvormer beperkt het stringvermogen tot 10 kW. Dus geen probleem, ongeacht het aangesloten piekvermogen.

Die 11250W is de maximale stroomsterkte van een optimizer (15A) maal de nominale bedrijfsspanning van de omvormer (750V). Meer kan een string nooit leveren.
@Roger Beurskens Om met daadwerkelijk te mogen rekenen moet je Designer gebruiken. Anders STC.
Met de caveat die @ZwarteIJsvogel al benoemd: Als de omvormer niet voldoende zwaar is dan mag je meer aansluiten.
Roger Beurskens schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:18:
Oja, en de optimizer clipping tot ongeveer 10 uur in de ochtend gisteren, terwijl het echt wel een zonnige dag was ;) Blauwe lijn is een 400wp paneel op ZO en de paarse een 300wp paneel op ZW.
Hoe helderder, hoe erger clipping gaat zijn.

Zonlicht heeft 2 componenten: directioneel en diffuus. Difuus is het enige waar panelen die niet in de zon liggen stroom uit halen.
Hoe helderder, hoe lager het percentage diffuus, hoe meer clipping: want minder hulp van de niet beschenen panelen.

[ Voor 58% gewijzigd door Ronald op 27-05-2026 07:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Blijft interessant onderwerp.
Voor mijn gevoel is het bij ons echt een randgeval met de omvormer die we hebben en hoe de panelen liggen en dan nog icm de thuisaccu.
Want die 10k is wel gecapped aan de AC kant maar zou dan wel hetgeen wat meer is dan die 10k de accu in kunnen duwen als ik het me goed herinner.
echter met 2 strings kan dat, bij 1 string loop je dan tegen de max string stroom aan.

Voor mij is de maximale opbrengst in de zomer niet hetgeen wat me boeit, zeker als salderen er straks vanaf is. Efficientie en zoveel mogelijk opbregst in de mindere momenten heeft echt mijn voorkeur, zeker omdat we ook in de winter electrisch verwarmen (airco's). Ander gek idee was om wellicht 4 panelen op ZO erbij te leggen, daar 80v optimizers te gebruiken en dan 2 strings te maken, 1x30 en 1x 14...
Alleen dezelfde panelen vinden om uit te breiden wordt wellicht een dingetje. Rals is geen probleem aangezien daar al clickfit ligt en ik nog zowat een doos dakhaken over heb.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Ah, Accu kan invloed hebben op de caveat omdat je dan meer dan 10kW uit de string kan trekken (10kW AC + 5kW accu)

Haal je de accu er uit, dan krijg je waarschijnlijk geen stringvermogenwaarschuwing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Ronald schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:14:
Ah, Accu kan invloed hebben op de caveat omdat je dan meer dan 10kW uit de string kan trekken (10kW AC + 5kW accu)

Haal je de accu er uit, dan krijg je waarschijnlijk geen stringvermogenwaarschuwing.
ik heb met accu ook geen melding daarover. haal ik de accu weg, veranderd er niks.
Dus in beide gevallen geen stringvermogen melding.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Roger Beurskens schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:04:
Blijft interessant onderwerp.
Voor mijn gevoel is het bij ons echt een randgeval met de omvormer die we hebben en hoe de panelen liggen en dan nog icm de thuisaccu.
Want die 10k is wel gecapped aan de AC kant maar zou dan wel hetgeen wat meer is dan die 10k de accu in kunnen duwen als ik het me goed herinner.
echter met 2 strings kan dat, bij 1 string loop je dan tegen de max string stroom aan.
Dan krijg je denk ik string clipping. In het Designer rapport staat bij de simulatieresultaten ook het maximale DC-vermogen. Wat staat daar voor de beoogde situatie?

  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:17
Helaas is denk ik vanochtend mijn SE2200 overleden. Bij inschakelen maakte hij al een geluid wat ik nog nooit had gehoord, maar had dit geluid niet meteen gekoppeld met mijn omvormer. Maar kwam er achter dat ik geen opwekking had, en via modbus zag ik af en toe status 7 voorbij komen die ik ook nog nooit had gezien. Maar even naar de ruimte gelopen waar de omvormer hangt en bij het openen van de deur wist ik al genoeg. Sterke geur van doorgebrande elektronica, en error code 2xB met ook een rood brandend Fault lampje.

Heb de installateur gecontact en hopelijk komen ze snel met een oplossing. Ik heb nog iets meer dan 2 jaar productgarantie, dus even afwachten.

Op het dak liggen de P300 optimizers. Weet iemand met welke omvormers deze ook compatible zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpwHjUONcHb5t_K_4dYFcgxVri4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7M42GH9p5iggN5GCAM1iv7T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KaQvvJwI6UIfv0gVyDzgXYjsoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ayb0H994IppebW7JuAZhzKkT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVkVihfyIzG1LppkYRaOGsUoqCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AavkswR5B3KkCxDh5BW08K3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door adjego op 27-05-2026 08:46 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Dan krijg je denk ik string clipping. In het Designer rapport staat bij de simulatieresultaten ook het maximale DC-vermogen. Wat staat daar voor de beoogde situatie?
Ja dat verwacht ik dus ook.
Zelfde als toen op m'n garage, gewoon panelen erbij is de oplossing bij meerdere dakdelen.
Zal dadelijk even kijken in de designer

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
adjego schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:38:
Helaas is denk ik vanochtend mijn SE2200 overleden. Bij inschakelen maakte hij al een geluid wat ik nog nooit had gehoord, maar had dit geluid niet meteen gekoppeld met mijn omvormer. Maar kwam er achter dat ik geen opwekking had, en via modbus zag ik af en toe status 7 voorbij komen die ik ook nog nooit had gezien. Maar even naar de ruimte gelopen waar de omvormer hangt en bij het openen van de deur wist ik al genoeg. Sterke geur van doorgebrande elektronica, en error code 2xB met ook een rood brandend Fault lampje.
7 = I_STATUS_FAULT (niet verrassend).
Heb de installateur gecontact en hopelijk komen ze snel met een oplossing. Ik heb nog iets meer dan 2 jaar productgarantie, dus even afwachten.

Op het dak liggen de P300 optimizers. Weet iemand met welke omvormers deze ook compatible zijn?
Met alle omvormers (in elk geval met alle residentiële).

  • Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 17:22
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:52:
@Davem3 Mag gewoon op forum toch? Je lijstje was voor mij een beetje warrig... dus ik heb van alles een tussenwaarde gepakt ;-)

Er is een kans dat de Nexus wel gaat werken met 37... Persoonlijk zou ik het proberen en als het niet wil dan pas naar micros. Dan zijn Hoymiles en APSystems voordeligere opties dan Enphase.
Je kunt er altijd een aantal tussenuit trekken als SE moeilijk doet.
Zeker mag het op forum vind ik zelfs fijner maar weet niet hoe jij er in stond en nu wel

Ga ik zeker proberen met 37


Heel erg bedankt

Gr dave

  • Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 17:22
Dubbel

[ Voor 109% gewijzigd door Davem3 op 27-05-2026 21:42 ]


  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 06:32
Ik heb nu 2 iPhones waar de SolarEdge app niet meer in wil loggen. 1 Wat oudere iPhone doet het perfect. Als ik de app herinstalleer dan kan ik inloggen maar daar blijft hij hangen en logt niet in. De app geforceerd afsluiten en opstarten geeft dan ineens een melding "Cannot connect to servers".
Ik heb wat verschillende netwerken geprobeerd maar geen verschil.

Dus ik ben wat aan het zoeken maar zie niet echt dat andere mensen deze problemen ook hebben. Dus ik was gewoon benieuwd of iemand hier dit probleem ook heeft? Het zou helpen om te weten of andere mensen ook dit probleem hebben of dat het uniek is in mijn situatie.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
World Citizen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:08:
Ik heb nu 2 iPhones waar de SolarEdge app niet meer in wil loggen.
Ik neem aan dat je mySolarEdge bedoelt, en niet bv. SetApp? De laatste wordt niet meer ondersteund en werkt ook niet meer.
1 Wat oudere iPhone doet het perfect. Als ik de app herinstalleer dan kan ik inloggen maar daar blijft hij hangen en logt niet in. De app geforceerd afsluiten en opstarten geeft dan ineens een melding "Cannot connect to servers".
Ik heb wat verschillende netwerken geprobeerd maar geen verschil.
Die melding kan diverse oorzaken hebben, maar is te vaag voor een diagnose. Helaas kiezen veel ontwikkelaars ervoor om de nuttige details voor de gebruiker verborgen te houden.
Dus ik ben wat aan het zoeken maar zie niet echt dat andere mensen deze problemen ook hebben. Dus ik was gewoon benieuwd of iemand hier dit probleem ook heeft? Het zou helpen om te weten of andere mensen ook dit probleem hebben of dat het uniek is in mijn situatie.
Ik gebruik SolarEdge Go en mySolarEdge zonder problemen op mijn iPad (iPadOS 26.5) en mijn IPhone (iOS 26.5). Het SolarEdge monitoring platform (gebruikt door mySolarEdge) is soms traag, dat wel.

SolarEdge maakt sinds een tijdje gebruik van de diensten van Cloudflare.Op mijn iPad krijg ik in de browser (Firefox, Safari) om de haverklap een Cloudflare melding dat de beveiliging moet worden geverifieerd, maar ik heb nog geen aanwijzingen dat ook mySolarEdge daar last van heeft.

  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-06 16:51
World Citizen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:08:
Ik heb nu 2 iPhones waar de SolarEdge app niet meer in wil loggen. 1 Wat oudere iPhone doet het perfect. Als ik de app herinstalleer dan kan ik inloggen maar daar blijft hij hangen en logt niet in. De app geforceerd afsluiten en opstarten geeft dan ineens een melding "Cannot connect to servers".
Ik heb wat verschillende netwerken geprobeerd maar geen verschil.

Dus ik ben wat aan het zoeken maar zie niet echt dat andere mensen deze problemen ook hebben. Dus ik was gewoon benieuwd of iemand hier dit probleem ook heeft? Het zou helpen om te weten of andere mensen ook dit probleem hebben of dat het uniek is in mijn situatie.
Bij mij werkt de app goed. Het is de 3.0.2(4) versie. Voor inloggen maak ik gebruik van mijn opgeslagen wachtwoorden. Gisterenavond moet ik op mijn Android Tablet opnieuw inloggen.
De SolarEdge app logt eerst in via de site van SolarEdge en als hier goed is ingelogd open de SolarEdge app op mijn Android Tablet

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:12
Zegt wel vaak dat de sessie is verlopen, dan moet je opnieuw inloggen, zowel op de iPad en iPhone, dit is wel van de laatste tijd.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:05
Hier ook de laatste weken niet in kunnen loggen......

Net eens met Firefox geprobeerd ipv mijn standaard DuckDuck en het lukte gelijk.

Lijkt dus browser gevoelig :?

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 06:32
@ZwarteIJsvogel Ja die app inderdaad.

Ik heb een iPhone 16 en 17 die dus blijven hangen bij het inloggen, en daarna enkel nog een "Connecting to server failed" geven.
En we hebben een iPhone Xr die het wel gewoon doet. Ook bij die iPhone heb ik de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd waarna hij ook direct weer netjes inlogde.

Op de iPhone 16 en 17 heeft het gewerkt maar die deden het 3 weken geleden niet meer. Na herinstall van de app doen ze het nog niet.

Alles lijkt dus inderdaad te werken, de app lijkt ook in orde, of het moet een andere app zijn die aan een Xr word aangeboden. Maar dat lijkt me vreemd.

Dus ik heb inderdaad verschillende netwerken geprobeerd, andere DNS servers, hotspot van de Xr gebruikt.... maar helaas. Overal die connection to server error.

Dit moet haast wel iets iPhone specifieks zijn. Maar dan zie ik niet hoe ik dat ga oplossen en is het wachten tot er meer mensen gaan klagen zodat ze het serieus nemen denk ik.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:41
Kun je wel inloggen via het monitoringportaal?

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ze zijn met die accounts en monitoring servers bezig. Ik melde hier eerder ook al dat mijn gecombineerde account nu uiteindelijk definitief ook geblokkeerd werd voor monitoring.

Vanochtend was mijn app op telefoon ineens ook weer uitgelogd met het nieuwe account. Dus waarschijnlijk hebben ze weer een serverupdate gedaan waarbij de authentication tokens invalid zijn geworden en ververst moesten worden.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
World Citizen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:30:
Alles lijkt dus inderdaad te werken, de app lijkt ook in orde, of het moet een andere app zijn die aan een Xr word aangeboden. Maar dat lijkt me vreemd.
Lijkt mij ook stug. Het zou in principe kunnen als de laatste versie van een app een hogere iOS versie vereist. De Xr gaat niet verder dan iOS 18.7, maar het zou vreemd/dom zijn als SolarEdge die iOS versie al niet meer zou ondersteunen. Als de mySolarEdge versie hetzelfde is op alle apparaten, zal het ook dezelfde app zijn. For the record: de mySolarEdge versie hier is 3.0.2 (4).
Dus ik heb inderdaad verschillende netwerken geprobeerd, andere DNS servers, hotspot van de Xr gebruikt.... maar helaas. Overal die connection to server error.

Dit moet haast wel iets iPhone specifieks zijn. Maar dan zie ik niet hoe ik dat ga oplossen en is het wachten tot er meer mensen gaan klagen zodat ze het serieus nemen denk ik.
mySolarEdge schrijft logfiles. Het kost alleen wat moeite om daar aan te komen:
  • Maak met iTunes een backup op je lokale computer (Windows, MacOS).
  • Open de backup met iTunes Backup Explorer.
  • Exporteer Applications/AppDomain-SolarEdge.mySolarEdge
  • Bekijk de logfiles in Documents/LogsFile/errorLogs en Documents/LogsFile/globalLogs (n.b. LogsFile is geen tikfout).
Misschien staat daar wat bruikbaars in.

  • Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 16:06
bassa91 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:46:
Waarschijnlijk een bekend probleem, maar zie door de vele pagina's niet alles zomaar terug.

Ik heb afgelopen weekend 20 zonnepanelen in de tuin geïnstalleerd op een 3-fase omvormer. Dit ging via het installateursaccount, welke ik een lange tijd geleden had aangemaakt. Installatie doorlopen en de panelen brengen inmiddels aardig wat op. Ook zie ik in mijn Homewizzard app dat teruglevering goed werkt.

Nu wil ik echter beter monitoren en het een en ander inzichtelijk hebben via de Solaredge Monitoring app. Als ik inlog dat geeft die aan dat het serienummer ongeldig is. Iemand hiermee bekend die mij wellicht kan helpen? Installatie is dus zelf gedaan en niet via een installateur.
Ik heb hetzelfde vandaag, heb jij dit weten op te lossen? Zo ja, hoe?

  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:23
Ik weet niet goed of dit de juiste topic is, anders mag een moderator deze wel gelijk naar de juiste topic verplaatsen.

Ik ben in afwachting van plaatsen van een EV ONE Pro, en tegelijkertijd de Back Up Interface, daar ze dan toch hier aan het werk moeten.

Offerte al tijd terug getekend, nu bij navraag naar een mogelijke installatie datum krijg ik nu pas te horen dat mijn huidige omvormer een HD WAVE SE3500H-RW000BNN4 niet geschikt is voor de back up interface. Dat ze dat niet gelijk bij de offerte beter hadden ingezien? Deze huidige omvormer ligt er sinds begin 2019, dus heeft er al een 8 jaar op zitten.

Klopt dit inderdaad? Ik zou dan of kunnen afzien van de HBI, of een nieuwere Home Hub omvormer te plaatsen. Ik lever tot een 5000 Wp en twijfel dan beetje om voor de SE3680 of toch de SE4000H Home Hub omvormer te gaan. De 4000 levert tot 18 A en de 3680 tot 16 A.

Zou het nog een voordeeltje kunnen zijn om met de combi voor de EV ONE Pro toch te kiezen voor de SE4000 ivm het laden van de auto op zoveel mogelijk zonnestroom?

Trouwens wat zou een nieuwe Home Hub omvormer kosten?

Aanvullende info wat nog miste: 1 fase aansluiting blijft ook zo, sinds april `24 een 400V SE 10 kWh Accu. De 15 zonnepanelen liggen in een zuid, zuid- westelijke opstelling, plat dak circa 10 a 15 graden. Trouwens wat ik al aangaf, als ze een offerte voor de BUI (1 fasig) maken zou je toch gelijk verwachten dat ze even je huidige installatie erbij pakken, en ze dus gelijk bij het maken van de offerte voor de BUI zouden zien dat het met de geinstalleerde omvormer niet zou werken.

Dus ja wat is wijsheid, ze nemen wel een erg ruime marge, hebben me een SE3680 aangeboden voor een 2000b (tweeduizend) Euro geplaatst. Ik ga morgen eerst een bellen, van de prijs kan nog flink wat af denk ik zelf. Zeker als ze alles in een te verwachting 1 werkdag allemaal af kunnen werken, wat mij ruimschoots moet kunnen lukken denk ik. Bekabeling vanuit de meterkast naar de te plaatsen EV ONE Pro ligt er ook al.

De voorgenomen uitbreiding zou voor mij denk ik als eerste de thuis accu van SE laden, en vervolgens zoveel mogelijk op solar laden van mijn binnenkort geleverde EV, een Inster met een 49 kWh accu, welke ik gerust gedurende langere tijd kan gaan laden, is op 1 fase meer dan oke, hoef niet dagelijks met de EV op pad.

[ Voor 35% gewijzigd door dinandus op 28-05-2026 19:17 ]


  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 06:32
Gramser schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:36:
Kun je wel inloggen via het monitoringportaal?
Nouw, dat is ook wat vreemd. Want ja ik kan inderdaad vanaf de niet werkende iPhone inloggen, maar krijg dan een pagina met "Apparaat wordt nog niet ondersteund".
Ah, wacht.. als ik hem desktopversie opvraag doet hij het wel

Doe ik dit vanaf een browser dan logt hij in en krijg ik een leeg dashboard met geen gekoppeld apparaat. Dat laatste laat ik even voor wat het is, maar dat ik inderdaad vanuit mijn iPhone een melding krijg dat het apparaat niet ondersteund is, doet mij weer denken dat het een iPhone/OS probleem is.

@ZwarteIJsvogel Als ik het niet binnen 2 dagen gefixed heb ga ik die logs bekijken. Thanks voor de tip. Daar had ik niet meer aan gedacht.

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 28-05-2026 14:30 ]


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Archiebald schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Ik heb hetzelfde vandaag, heb jij dit weten op te lossen? Zo ja, hoe?
Contact opnemen met support. Die kan a) je systeem toevoegen aan je account of b) zeggen dat je het moet toevoegen aan een apart (nieuw) monitoring account met eigen email adres. Note, ook niet toegestaan om de + te gebruiken in email adres, dus adres+solaredgeinstallateur@gmail.com en adres+solaredgemonitoring@gmail.com werkt niet.

Ik had t zelfde namelijk (maar dan veroorzaakt door een installateursaccount te gebruiken voor een systeem dat door een andere installateur was geinstalleerd).

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 28-05-2026 14:35 ]


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
dinandus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:22:
Ik weet niet goed of dit de juiste topic is, anders mag een moderator deze wel gelijk naar de juiste topic verplaatsen.

Ik ben in afwachting van plaatsen van een EV ONE Pro, en tegelijkertijd de Back Up Interface, daar ze dan toch hier aan het werk moeten.
Klinkt zinnig.
Offerte al tijd terug getekend, nu bij navraag naar een mogelijke installatie datum krijg ik nu pas te horen dat mijn huidige omvormer een HD WAVE SE3500H-RW000BNN4 niet geschikt is voor de back up interface. Dat ze dat niet gelijk bij de offerte beter hadden ingezien? Deze huidige omvormer ligt er sinds begin 2019, dus heeft er al een 8 jaar op zitten.
Even verder kijken dan de neus lang is, was wel zo handig geweest. Maar de meeste installateurs maken gewoon een offerte voor wat je vraagt.
Klopt dit inderdaad?
Je huidige omvormer kan inderdaad geen BUI aansturen. Dat kan alleen een Home Hub of een Nexis.
Ik zou dan of kunnen afzien van de HBI, of een nieuwere Home Hub omvormer te plaatsen. Ik lever tot een 5000 Wp en twijfel dan beetje om voor de SE3680 of toch de SE4000H Home Hub omvormer te gaan. De 4000 levert tot 18 A en de 3680 tot 16 A.

Zou het nog een voordeeltje kunnen zijn om met de combi voor de EV ONE Pro toch te kiezen voor de SE4000 ivm het laden van de auto op zoveel mogelijk zonnestroom?
Een accu levert uiteraard wat op, maar is in het algemeen nog niet lonend.

Maar je probleem is mogelijk nog wat groter. Voordat ik een heel verhaal ga schrijven even een paar vragen t.b.v. het totaalplaatje. Heb je i.v.m. de EV-lader een 3-fase aansluiting of ga je je aansluiting verzwaren naar 3-fase? Zo ja, is de BUI een 1-fase model of een 3-fase model? Hoeveel panelen liggen op je dak en op welke richting liggen die?
Trouwens wat zou een nieuwe Home Hub omvormer kosten?
De SE4000H Home Hub gaat momenteel voor 545,-- Euro over de toonbank bij Stralendgroen exclusief verzendkosten, installatie, etc.

  • THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:25
De Wide 48V accu komt nu ook beperkt beschikbaar in de Benelux. Iets lager in hoogte dan de gewone 48V accu, en is intern verbonden dus geen accu-naar-accu kabels nodig. Max vier batterijen in een stapel, en niet te combineren met de ‘oude’ 48V accu op dezelfde omvormer. Verder is ie hetzelfde.

Onduidelijk of ie ook met de huidige Charged Up actie kan. Wel met de nieuwe, vanaf 31/7 wordt het (incl nieuwe omvormer en inline meter):

•    Bij installatie van twee SolarEdge 48V thuisbatterijen*: €500,- cashback
•    Bij installatie van drie SolarEdge 48V thuisbatterijen*: €1.000,- cashback
•    Bij installatie van vier SolarEdge 48V thuisbatterijen*: €1.500,- cashback

En er komt ook iets voor 1-fase, voor mensen die een niet-compatibele omvormer hebben hangen.

  • Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 16:06
Get!em schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Contact opnemen met support. Die kan a) je systeem toevoegen aan je account of b) zeggen dat je het moet toevoegen aan een apart (nieuw) monitoring account met eigen email adres. Note, ook niet toegestaan om de + te gebruiken in email adres, dus adres+solaredgeinstallateur@gmail.com en adres+solaredgemonitoring@gmail.com werkt niet.

Ik had t zelfde namelijk (maar dan veroorzaakt door een installateursaccount te gebruiken voor een systeem dat door een andere installateur was geinstalleerd).
Ik las ergens dat je soms de voorloop-0 moet toevoegen aan de serienummer, nadat ik dat toegevoegd had werkte het wel.

Nu krijg ik deze melding: “Je account is in afwachting van goedkeuring. Gedurende deze periode is de functionaliteit voor het aanmaken en beheren van uw account beperkt.”

Heb meteen een support case ingeschoten, nu afwachten..

  • iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-06 21:08
Goedemorgen,

Op dit moment heb ik 5 zonnepanelen op noord-oost liggen en 10 panelen op zuid-west.
Dit resulteert tot een 09:30/10:00u in clipping/blocking van de vijf panelen op noord-oost, totdat er (na 10:00u) ook zonnestralen op de panelen op zuid-west vallen ("tuinhuisje scenario").

Nu heb ik de kans gekregen om panelen bij te laten plaatsen op noord-oost. Ik zou graag naar een "veilig" aantal panelen willen, maar je begrijpt dat elke paneel betaald moet worden.
En omdat het om noord-oost gaat is de productie niet briljant. Ik ben dus op zoek naar de gulden middenweg tussen het clippen opheffen en tegelijk niet teveel panelen aan die kant erbij moeten plaatsen.

Details:
Omvormer: SE8K (benodigde stringvoltage is 750 Volt, zoals ik begrijp)
Optimizers: S650A (maximale outputspanning 110 Volt).

De simpelste oplossing is denk ik 750 / 110 = 6,81 = 7 panelen, dus 2 erbij plaatsen. Echter, als er dan een schaduwtje valt heb ik weer hetzelfde probleem. Ik neig dus naar 1-2 panelen extra om "marge" te hebben, dus netto 3 á 4 panelen erbij laten plaatsen.

Maar, en dat zijn mijn vragen:
1) Is er bij de S650A een optimale outputspanning? (waarbij de opbrengst dus het beste is)
2) Wat zou jullie advies zijn t.a.v. hoeveel bij te plaatsen panelen?

Dank alvast voor het meedenken!

  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-06 16:51
Vandaag 30 mei is om 8 uur mijn batterij conform de opdracht ontladen tot 5 %
De app op mijn iPhome geeft aan dat deze 98 % vol is en aan het ontladen is. Het lijkt er op dat de gegevens 12 uur achter de feiten aanlopen, want dit was de situatie van gisteravond om 20 uur.
Op mijn Android tablet wordt het wel goed aangegeven alleen duurt het zeer lang eer de gegevens weer worden gegeven

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Archiebald schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Ik las ergens dat je soms de voorloop-0 moet toevoegen aan de serienummer, nadat ik dat toegevoegd had werkte het wel.

Nu krijg ik deze melding: “Je account is in afwachting van goedkeuring. Gedurende deze periode is de functionaliteit voor het aanmaken en beheren van uw account beperkt.”

Heb meteen een support case ingeschoten, nu afwachten..
Waarom schiet je dan support in? Er staat toch gewoon dat je even moet afwachten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

@iheadshoty kun je een optimizer spanning grafiek van alle panelen posten op een van de recente parabool dagen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
iheadshoty schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:19:
Maar, en dat zijn mijn vragen:
1) Is er bij de S650A een optimale outputspanning? (waarbij de opbrengst dus het beste is)
Nee, de MPP tracking zit in de optimizer.
2) Wat zou jullie advies zijn t.a.v. hoeveel bij te plaatsen panelen?
Het minimum aantal panelen in een string met S650A optimizers is volgens de datasheet 10. Normaliter leg je in het tuinhuisjescenario dat aantal aan elke kant. Jouw vraag is of het met minder kan.

Die vraag krijg je het beste beantwoord door je systeem met verschillende aantallen extra panelen te simuleren met SolarEdge Designer. Het systeemverliesdiagram geeft inzicht in de verwachte werking van een ontwerp. Het opbrengst factor verlies wil je niet hoger hebben dan 0,2%.

[ Voor 15% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-05-2026 09:09 ]

@ZwarteIJsvogel @iheadshoty De optimizer werkt waarschijnlijk het efficiëntst als stringzijdige spanning dicht bij paneel spanning zit. Dat is inherent aan de buck-boost functie. In SE-designer zie je terug wat de gemiddelde optimizer efficiëntie is en die zakt ook met systemen die clippen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
In situaties waarin je S650A optimizers nodig hebt, liggen Vin en Vout per definitie ver uit elkaar. Dan zal het voor de efficiency nauwelijks uitmaken of ze op 75V of op 90V draaien. De gevolgen van clipping door te weinig optimizers in de string zijn vele malen groter.

[ Voor 42% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-05-2026 09:30 ]


  • iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-06 21:08
Ronald schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:15:
@iheadshoty kun je een optimizer spanning grafiek van alle panelen posten op een van de recente parabool dagen?
Zeker! Hieronder de gegevens van 25 mei (dag met mooie parabool).
Het 'knikje' in de parabool tussen 08:00-10:00u is m.i. door het clippen.

Ik begrijp dus dat het waarschijnlijk 10 panelen in totaal worden, dus 5 erbij.
Tenzij jullie hieruit andere conclusies trekken. Ik zal nog eens wat proberen te puzzelen in de Desinger.
Dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHTTPPZ0Z2qij-Cr6d9iYyypqHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xF3gtFgjPXgEG55v10bbd9zx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWJzkg6HLz7SClZ9VEMGd8ZT0T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqQEtTq8jWHBxZzVRDHtbH08.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfOFcIys7_oa61Bcb9c_2WvUz74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqXVDM5uMMcCJm8GgM1JoPB4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door iheadshoty op 30-05-2026 11:33 ]

Leg de 2 losse en gezamenlijke curves uit Thomas Berger pvcalc eens over de grafiek van SE.

Dat geeft je een visuele indruk van ontbrekende opbrengst (=oppervlakte die “leeg” blijft in de SE )

Moet even nadenken hoeveel je minimaal nodig hebt. Maar ik denk dat je het gaat zien in de huidige designer die het verlies per paneel nu weergeeft… dus sluit er steeds een extra aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-06 21:08
Ronald schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:58:
Leg de 2 losse en gezamenlijke curves uit Thomas Berger pvcalc eens over de grafiek van SE.

Dat geeft je een visuele indruk van ontbrekende opbrengst (=oppervlakte die “leeg” blijft in de SE )

Moet even nadenken hoeveel je minimaal nodig hebt. Maar ik denk dat je het gaat zien in de huidige designer die het verlies per paneel nu weergeeft… dus sluit er steeds een extra aan.
Heb 'm erbij gezet (onderste grafiek). Binnenkort dan maar eens designen.
@iheadshoty oops, realiseer me nu pas: kun je de pvcalc doen met 1 paneel per richting?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-06 21:08
Ronald schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:49:
@iheadshoty oops, realiseer me nu pas: kun je de pvcalc doen met 1 paneel per richting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnUQiqlgTEDQdPfRZCiP907IDok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Ycw4w52N67WnKGlTAZRnS65.png?f=fotoalbum_large

Jazeker!
Je maximale opbrengst verschil is ruwweg factor 10 zo te zien. Je huidige systeem lijkt maximaal factor 4 en een beetje te kunnen.

750(V) - n x 110(V) = 10 x 11(V)
10 panelen zuid, n panelen noord. 11V per zuid optimizer vanwege factor 10

Met 6 zou je dus al in theorie van de clipping af moeten zijn. Maar meer is altijd beter.

@teacher double check?


Heb je hem al in designer kunnen zetten, @iheadshoty ? Die geeft clipping nu op paneel niveau.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 31-05-2026 11:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:02
Hmm, ik heb ook problemen om in de apps mySolarEdge en SolarEdge te komen.
Ik krijg de melding "you're still signed in. Sign in again?" Maar daarna blijft hij hangen.
Als ik op mijn desktop probeer in te loggen kom ik hier terecht met deze melding:
online https://monitoring.solaredge.com/one#/no-serial

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCuhTqUH392PZG3t3hiEWZcLJ-4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AYloSTmSOKg8Da8ohJJkViv7.jpg?f=user_large

Ik heb geprobeerd hier het SN in te vullen wat op mijn omvormer staat, maar dan krijg ik de melding dat het ongeldig serienummer is.

Mijn systeem is 6 jaar geleden geïnstalleerd door solar-bouwmarkt.nl.
Ik zie op de laatste pagina's ook andere mensen die er problemen mee hebben, maar het is mij niet duidelijk of dit hetzelfde is en/of naar welk support email van Solaredge iets moet sturen en/of wat ik zelf nog kan doen.

  • iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-06 21:08
Ronald schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Je maximale opbrengst verschil is ruwweg factor 10 zo te zien. Je huidige systeem lijkt maximaal factor 4 en een beetje te kunnen.

750(V) - n x 110(V) = 10 x 11(V)
10 panelen zuid, n panelen noord. 11V per zuid optimizer vanwege factor 10

Met 6 zou je dus al in theorie van de clipping af moeten zijn. Maar meer is altijd beter.

@teacher double check?


Heb je hem al in designer kunnen zetten, @iheadshoty ? Die geeft clipping nu op paneel niveau.
Helaas, kan niet (meer) in Designer:

Public Access Deprecated

Public access has now been discontinued.
Please contact your installer if you require further assistance.

Of op een andere wijze deze melding:

INLOGGEN NIET BESCHIKBAAR

Inloggen is tijdelijk niet beschikbaar, probeer het later opnieuw
Terug naar inloggen
@iheadshoty boooooooooooooh…

Pm het adres en ligging details?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Ronald schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Heb je hem al in designer kunnen zetten, @iheadshoty ? Die geeft clipping nu op paneel niveau.
Die is wel interessant. waar zit dat ergens verstopt?
en werkt het ook op bestaande designs?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

@Roger Beurskens ik zit op mobiel, dus designer is niet gebruiksvriendelijk nu, maar in de string design module als ik me niet vergis

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 31-05-2026 20:12 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Ronald schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:12:
@Roger Beurskens ik zit op mobiel, dus designer is niet gebruiksvriendelijk nu, maar in de string design module als ik me niet vergis
ahh, dan kijk maar een keertje als je tijd hebt.
Ik heb even gekeken en kon hem niet vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzFuX9yZ8dw3k5NFpOrf7w3xb6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBwHiMS1FOOZRfa9tQqQfDA3.png?f=fotoalbum_large

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342


  • iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-06 21:08
Ronald schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:00:
@iheadshoty boooooooooooooh…

Pm het adres en ligging details?
Zie PB :)

  • SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:52
Ronald schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:59:
@SvenHazejager https://www.solaredge.com/nl/site-transfer
"Eigendom van PV-systeem overdragen aan nieuwe eigenaar"

Kijk eens hoe ver je daar mee komt?
SolarEdge rekent inmiddels ook 99 euro voor het updaten van een paar velden in hun database. Is daar nog onderuit te komen?

  • eatme
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zag vandaag via de modbus koppeling dat mijn SE4000H omvormer op "producing - throttled" stond.

De temp van de omvormer was rond de 46 graden, AC spanning rond de 244 V en vermogen rond de 2900W.

De afgelopen maand zie ik dat het vaker is gebeurd. Heeft iemand een idee waar dit door komt?

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57

Mimiix

Professioneel Prutser

eatme schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:39:
Ik zag vandaag via de modbus koppeling dat mijn SE4000H omvormer op "producing - throttled" stond.

De temp van de omvormer was rond de 46 graden, AC spanning rond de 244 V en vermogen rond de 2900W.

De afgelopen maand zie ik dat het vaker is gebeurd. Heeft iemand een idee waar dit door komt?
Hij is te warm geworden?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • eatme
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mimiix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:47:
[...]


Hij is te warm geworden?
Volgens de uitlezing is de omvormer rond de 46 graden. Dat is toch niet te warm? In de specificatie staat "Vol vermogen tot tenminste 50 ˚C " en dat is het op zolder echt niet en vermogen is amper 75% van max

[ Voor 5% gewijzigd door eatme op 02-06-2026 15:03 ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…


  • lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:39
eatme schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:39:
Ik zag vandaag via de modbus koppeling dat mijn SE4000H omvormer op "producing - throttled" stond.

De temp van de omvormer was rond de 46 graden, AC spanning rond de 244 V en vermogen rond de 2900W.

De afgelopen maand zie ik dat het vaker is gebeurd. Heeft iemand een idee waar dit door komt?
Die temperatuur is bij de Hybride omvormers heel normaal. Bij 5 kWh laden loopt de temp op tot zo'n 47 / 48 graden. Vervelende is, maakt ook een pleuris lawaai. Goedkope industriele fannetjes...

  • eatme
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
lunnie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:15:
[...]

Die temperatuur is bij de Hybride omvormers heel normaal. Bij 5 kWh laden loopt de temp op tot zo'n 47 / 48 graden. Vervelende is, maakt ook een pleuris lawaai. Goedkope industriele fannetjes...
Die van mij heeft geen fans en is dus altijd stil.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

@rube Heb je al serie nummer optimizer geprobeerd?

@SvenHazejager Ik heb echt geen idee :(

En ik heb een simulatie gedaan voor @iheadshoty: Ronald in "Het grote SolarEdge topic"

Het systeem simuleert met slechts 0,29% verlies (10+5), wat wel de kracht van de 110V optimizer laat zien voor SolarEdge systemen. Hij geeft ook geen waarschuwing in de string designer (Wel met 4 op NO).
Het nadeel van de optimizer op dergelijk hoge uitgangspanning (naar string) is ook duidelijk: 3% verlies op de optimizers (Dat is omzetting, niet clipping)

De simulatie met alleen ZW geeft zelfs nog meer verlies op de optimizers (3,5%), dus de clipping op NO wordt waarschijnlijk goedgemaakt door de lagere optimizer verliezen van deze extra panelen in de string.


De ZW panelen doen 461kWh/paneel. De NO panelen doen 234kWh/paneel zonder clipping, met vrij veel verlies op de omvormer vanwege relatief hoog vermogen omvormer (3% alleen ZW, 5% alleen NO)

Opbrengst 10+5 5858 kWh: Met 249kWh/paneel meer dan de 234lWh/paneel theoretisch extra. (Door hogere efficientie).

10+6: 6128kWh (+270kWh voor het 6e paneel)
10+7: 6382kWh (+258kWh voor het 7e paneel) en meer ongeveer gelijke waarde.


In de praktijk zijn de verliezen erger dan de theorie... maar hoeveel is lastig hard te maken...
Met maximaal 2 extra verwacht ik dat het systeem in elk geval technisch goed zal draaien... maar durf weinig te zeggen of het financieel rendabel is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:02
Ronald schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:23:
@rube Heb je al serie nummer optimizer geprobeerd?
Dankje! Ik heb een serie nummer van 1 optimizer toegevoegd en nu krijg ik de volgende melding op de website:
Je account is in afwachting van goedkeuring. Gedurende deze periode is de functionaliteit voor het aanmaken en beheren van uw account beperkt.

En via de email ontvangen:
Uw registratie bij het SolarEdge Monitoring platform wacht op goedkeuring.
U ontvangt binnen 72 uur de aanmeldingsbevestiging per e-mail.


Even afwachten of dat ik nu weer toegang krijg zoals ik dat altijd had (inclusief historie en volledige installatie?).

  • demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 12:08
Slimme heren,

Inmiddels heb ik een offerte ontvangen voor een SolarEdge systeem.
12x Zonnepanelen+optimizers en 3x batterijmodule voor totaal 13.8kWh.
De panelen komen te liggen op een plat dak in een semi oost-west opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwAPnxFIS2Vce3SOf1lGCcNQWyA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sfa8ROTTwWs3uHp0qrG2nAos.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW-V9aMPOMBylBwVh3-zsRC0-Nc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qkg41qr3V7bItXevO2UZl8PU.png?f=user_large

Hierbij heb ik alleen paar vragen waar ik jullie expertise zoek.


Overdimensionering & systeem verliezen
Deze staat nu als 48%, maar wat houd dit nu in, en moet ik hier ergens rekening mee houden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xYYeLUigwPW1cLA7qgVqb8Ixqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Uhw9uoXvDwfIheAFpuLEHp8u.png?f=user_large

Systeem verliezen
Daarnaast word er in de topicstart een opmerking gemaakt over systeemverliezen en gelinkt naar een document waarin "Yield Factor" als iets is om in de gaten te houden.
De uitdraai van systeemverlies diagram heb ik ontvangen van de installateur en ziet er als volgt uit.
Is hier nog iets vreemd in te zien of puntje ter aandacht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZFjW9GNiAfUBkDlXaLVpkuSLZs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jvEWU6LKRbPyUG9HKiP45s6l.png?f=user_large

Laadpaal
Nu wil ik ook nog een laadpaal. Deze is ook meegenomen voor de SolarEdge ONE EV Charger Pro.
Hoe doen mensen declaratie naar de werkgever voor de geladen kWh van de leaseauto?
Ik zat zelf te kijken naar TAP of E-Flux maar daar lijkt de SolarEdge paal niet ondersteund te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door demonic op 02-06-2026 23:20 ]

@demonic SolarEdge 3-fase voelt geforceerd... In de basis draai je 4,5% extra verlies door de 650A's op hun tenen te laten lopen en een ernstig zware omvormer in te zetten ten opzichte van een enkelfase SE-systeem.

De opbrengst factor verlies is niet een probleem, tenzij je schaduw hebt... want er is 0 schaduwbeheerruimte... dus waarom überhaupt SE in zo'n geval.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:33:
@demonic SolarEdge 3-fase voelt geforceerd... In de basis draai je 4,5% extra verlies door de 650A's op hun tenen te laten lopen en een ernstig zware omvormer in te zetten ten opzichte van een enkelfase SE-systeem.
In het systeem zijn 3 accumodules gepland. Dat is voor een gemiddelde woning in Nederland te veel, tenzij je plannen hebt om later een backup interface te installeren (dan gelden andere afwegingen voor de grootte van de accu). Maar dan heb je met een 3-fase aansluiting weinig aan een 1-fase omvormer en loop je met een 5 kW Home Hub al snel de grenzen van het maximale vermogen per fase aan.

Ik denk dat je anno 2026 anders tegen sommige zaken aan moet kijken. Een werkbaar systeem (ken je eisen!) is belangrijker dan een paar procent efficiency.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 03-06-2026 07:35 ]


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
demonic schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:57:
De panelen komen te liggen op een plat dak in een semi oost-west opstelling.

[Afbeelding]
Kun je niet alle panelen op ZW leggen? Of is het dak daar te klein voor waardoor je schaduw van paneel op paneel gaat krijgen?
Deze staat nu als 48%, maar wat houd dit nu in, en moet ik hier ergens rekening mee houden?
Dit betekent dat het maximale DC-vermogen 48% van het nominale AC-vermogen is. De omvormer is dus eigenlijk veel te zwaar. Maar er zijn zoals ik in mijn vorige post al schreef ook andere overwegingen bij het kiezen van een hybride omvormer.

SolarEdge gebruikt de term overdimensionering een beetje op een rare manier. Je zou denken dat je 48% boven de nominale capaciteit zit, maar dat is dus niet zo (dan zou er 148% staan).
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 05:54:

Ik denk dat je anno 2026 anders tegen sommige zaken aan moet kijken. Een werkbaar systeem (ken je eisen!) is belangrijker dan een paar procent efficiency.
Dat hoor ik, daarom moet de vraag zijn of SolarEdge wel de juiste keuze is voor @demonic...
Een gemiddelde 3F string omvormer heeft met Trina Vertex S+ beter schaduw beheer en betere efficiëntie... en daar zijn ook accu systemen en backup mogelijkheden.
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:34:
[...]

Kun je niet alle panelen op ZW leggen? Of is het dak daar te klein voor waardoor je schaduw van paneel op paneel gaat krijgen?
Dat is de enige manier dat SE te overwegen is; je wordt nog steeds gedwongen naar s650a vanwege de 12 panelen, maar ze gaan duidelijk minder hoog in de spanning zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald op 03-06-2026 07:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06 11:48
GM15 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:23:
[...]


Hoe belastend is het eigenlijk voor je omvormer om elke 'x' seconden het vermogen op of af te schalen?
Wordt niet aangeraden. Sloopt je flash op termijn. Alternatief is om een gesimuleerde P1 meter via modbus-tcp met de Solaredge te laten praten. De omvormer is geschikt om continu de waarden van een energiemeter te verwerken. Hij slaat deze net-waarden op in zijn RAM-geheugen. Als de omvormer "ziet" dat er te veel wordt geëxporteerd, grijpt zijn interne algoritme in en schroeft hij de opwekking direct terug. Dit gebeurt continue zonder dat het in Flash-geheugen wordt geschreven.

PS: ik ga dit uittesten met nodered. Zelfs de homeassistant driver werkt volgens Chatgpt via flash! Wordt vervolgd. Ben mbt dit topic verhuisd naar forum: Freeckje in "Solaredge omvormer uitschakelen bij teruglevering in 2027"

[ Voor 19% gewijzigd door Freeckje op 04-06-2026 12:33 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
Freeckje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Wordt niet aangeraden. Sloopt je flash op termijn. Alternatief is om een gesimuleerde P1 meter via modbus-tcp met de Solaredge te laten praten. De omvormer is geschikt om continu de waarden van een energiemeter te verwerken. Hij slaat deze net-waarden op in zijn RAM-geheugen. Als de omvormer "ziet" dat er te veel wordt geëxporteerd, grijpt zijn interne algoritme in en schroeft hij de opwekking direct terug. Dit gebeurt continue zonder dat het in Flash-geheugen wordt geschreven.

PS: ik ga dit uittesten met nodered. Zelfs de homeassistant driver werkt volgens Chatgpt via flash! Wordt vervolgd.
Klopt half.
Zie hier
De kWh limiet gaat in flash en moet je niet te vaak aanpassen
het dynamic % gaat in ram en mag je wel frequent aanpassen

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 12:08
Ronald schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:33:
@demonic SolarEdge 3-fase voelt geforceerd... In de basis draai je 4,5% extra verlies door de 650A's op hun tenen te laten lopen en een ernstig zware omvormer in te zetten ten opzichte van een enkelfase SE-systeem.

De opbrengst factor verlies is niet een probleem, tenzij je schaduw hebt... want er is 0 schaduwbeheerruimte... dus waarom überhaupt SE in zo'n geval.
Aan het eind van de dag hebben we shaduw van het huis. daarvan is de nok van het dak 7.5 meter hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-BEPTGtuv2hYRET4CCWmSwqWLU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PQZSVHiYAXE0t5Fcq62rFJwv.png?f=user_large
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 05:54:
[...]

In het systeem zijn 3 accumodules gepland. Dat is voor een gemiddelde woning in Nederland te veel, tenzij je plannen hebt om later een backup interface te installeren [...]
We hebben inderdaad een backup interface. En mijn energie verbruik in mijn (huidige) appartement zit al op 5800kWh, hierbij is het nachtverbruik (vanaf 18:00 - 08:00) ongeveer 7kWh. Daarmee krijg ik al bijna de 2 modules leeg in een nacht.
Daarnaast gaan we in deze (nieuwe) woning ook inductie koken en in de toekomst verwacht ik nog airco/warmtepomp te installeren.

Op dit moment is de accu iets groter als nodig is ~5kWh te groot. Maar dat is een stukje voor de toekomst & die kan ik altijd weer gebruiken om de auto s' nachts op te laden (in de zomer).
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:34:
[...]

Kun je niet alle panelen op ZW leggen? Of is het dak daar te klein voor waardoor je schaduw van paneel op paneel gaat krijgen?
Het dak is niet heel groot. Plat dak is ongeveer 7meter bij 6meter.

Ik ben geen held in de SolarEdge designer, maar heb geprobeerd ze op zuidwest te leggen. Met een hellingshoek van 3 graden. Daarbij lijkt de opbrengst weinig te verschillen (klein beetje slechter). (maar mogelijk dat ik een foutje ergens maak)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mkUfrIx5TXRy8CkQO4W1hLbhhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WA4FcI6DLbhJ7cMupCkHelQi.png?f=fotoalbum_large Zuid-West Note: de getallen komen niet overeen met die van de installateur. Hieronder de Noordoost en Zuidwest opstelling zoals ik zelf in elkaar heb geklikt.

ZuidWest-NoordOost
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:34:
[...]

[...] De omvormer is dus eigenlijk veel te zwaar. Maar er zijn zoals ik in mijn vorige post al schreef ook andere overwegingen bij het kiezen van een hybride omvormer.

SolarEdge gebruikt de term overdimensionering een beetje op een rare manier. [...]
Bedankt voor de uitleg. Hier had de installateur ook al gezegd dat 10kW eigenlijk te zwaar is en 8kW beter past. Maar dat dit nog aan mij was om te bepalen. Ook ivm de backup interface/batterij.
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe ik aan 10kW verbruik zou komen, dus wellicht beter om de 8kW te kiezen dan.
Ronald schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:49:
[...]
Dat hoor ik, daarom moet de vraag zijn of SolarEdge wel de juiste keuze is voor @demonic...
Een gemiddelde 3F string omvormer heeft met Trina Vertex S+ beter schaduw beheer en betere efficiëntie... en daar zijn ook accu systemen en backup mogelijkheden.
Ik heb naar Growatt gekeken, en ik was niet echt gecharmeerd van het aanbod.
Als 2de optie heb ik Enphase overwogen, maar dit was kwa prijs erg hoog. (met name de accu's)
Ronald schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:49:
[...]

Dat is de enige manier dat SE te overwegen is; je wordt nog steeds gedwongen naar s650a vanwege de 12 panelen, maar ze gaan duidelijk minder hoog in de spanning zitten.
Ik zal dit is voorstellen bij de installateur. Die 'hoog in de spanning' is ook vooral een probleem met shaduw. (als ik het goed heb begrepen).
Is het nog mogelijk om dit in de designer mee te geven. Dat je ergens kan aangeven welke panelen in de shaduw komen te liggen?
@demonic je kunt de huizen om je heen tekenen. Trek ze tot juiste dakhoogte en ze zullen gebruikt worden in de schaduw verliezen en ook de effecten op clipping.

3dbag geeft je voldoende nauwkeurige hoogtes

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 12:08
Ronald schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:54:
@demonic je kunt de huizen om je heen tekenen. Trek ze tot juiste dakhoogte en ze zullen gebruikt worden in de schaduw verliezen en ook de effecten op clipping.

3dbag geeft je voldoende nauwkeurige hoogtes
Gedaan, ik zie de jaaropbrengst ("Geproduceerde energie") nu voor beiden ~130kWh lager worden.
Voor de NO-SW nu 4.87-4.74MWh opstelling en voor de SW 4.67-4.54MWh opstelling.

De impact van van de shaduw lijkt dus mee te vallen.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
demonic schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:51:
Aan het eind van de dag hebben we shaduw van het huis. daarvan is de nok van het dak 7.5 meter hoog.

[Afbeelding]
Ik zie daar een dak waar ook panelen op kunnen (tenzij er een grote dakkapel in komt).
We hebben inderdaad een backup interface.
Een ontbrekend stukje van de puzzel.
Ik ben geen held in de SolarEdge designer, maar heb geprobeerd ze op zuidwest te leggen. Met een hellingshoek van 3 graden.
Ik neem aan dat hier een '1' mist. De gebruikelijke hellingshoek van panelen die landscape liggen is 13 graden.
Bedankt voor de uitleg. Hier had de installateur ook al gezegd dat 10kW eigenlijk te zwaar is en 8kW beter past. Maar dat dit nog aan mij was om te bepalen. Ook ivm de backup interface/batterij.
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe ik aan 10kW verbruik zou komen, dus wellicht beter om de 8kW te kiezen dan.
Het gaat niet alleen om het totale vermogen tijdens backup (geen enkele 3-fase Home Hub gaat verder dan 5 kW uit de batterij), maar ook om het vermogen dat de omvormer op één fase kan leveren. Dat is maximaal 1/3 van het nominale omvormervermogen (dus 1,67 kW voor de SE5K, 2,67 kW voor SE8K en 3.33 kW voor de SE10K). Met een SE5K kan koffie zetten tijdens het TV-kijken al te veel zijn. Koken op inductie tijdens backup kun je met een SE5K waarschijnlijk vergeten (je gaat te gemakkelijk over de faselimiet).

Je zult sowieso moeten nadenken over wat wel en wat niet backupstroom gaat krijgen. Een EV-lader kun je beter buiten het backupgebied laten en ook niet-essentiële zware apparaten als een wasmachine of een vaatwasser kunnen misschien beter geen backupstroom krijgen.

Ter info: de nieuwe Nexis NX20K gaat tijdens backup tot 6,67 kW per fase (maximaal 20 kW totaal, met 3 accumodules 10 kW). Puur voor je panelen is de overkill dan uiteraard nog groter, maar voor backup gelden zoals ik al zei andere overwegingen.

  • demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 12:08
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 05:34:
[...]

Ik zie daar een dak waar ook panelen op kunnen (tenzij er een grote dakkapel in komt).
Eigenlijk niet echt overwogen. Het is echt enorm hoog dat ik bv. niet de panelen zou willen/kunnen schoonmaken daar. En de garage met plat dak is dan een hele simpele oplossing.

Er zouden volgens designer daar effectief ook 10-12 panelen kunnen liggen. Maar de hoeveelheid PV productie is dan wel echt gigantisch, richting de ~9,5MWh. Enige manier om dat beetje realistisch te kunnen verbruiken is door het meteen in de EV te gooien (vaak niet mogelijk) of nog een grotere accu te nemen, zodat ik het s'nachts uit de accu in de EV kan stoppen..
[...]

Ik neem aan dat hier een '1' mist. De gebruikelijke hellingshoek van panelen die landscape liggen is 13 graden.
Vond de 3° al laag, maar wist niet wat gebruikelijk was. Nu gecorrigeerd naar 13°. De productie word iets lager met 10cm ruimte tussen panelen. Met 15cm word het al beter.
Dan gaat de productie van 4.54MWh (3°) naar 4.41MWh (13°-10cm) of 4.64MWh (13°-15cm).
De orginele NO-SW opstelling lijkt volgens de designer nog steeds hoger te zijn met 4.74 MWh.
[...]

Het gaat niet alleen om het totale vermogen tijdens backup (geen enkele 3-fase Home Hub gaat verder dan 5 kW uit de batterij), maar ook om het vermogen dat de omvormer op één fase kan leveren. Dat is maximaal 1/3 van het nominale omvormervermogen (dus 1,67 kW voor de SE5K, 2,67 kW voor SE8K en 3.33 kW voor de SE10K). Met een SE5K kan koffie zetten tijdens het TV-kijken al te veel zijn. Koken op inductie tijdens backup kun je met een SE5K waarschijnlijk vergeten (je gaat te gemakkelijk over de faselimiet).
Goed om te weten, om die reden zou een SE10K dus beter zijn.
Inductie koken zou wel een vereiste zijn en in toekomst mogelijk warmtepomp/airco.
Wasmachine/droger/vaatwasser niet.
Je zult sowieso moeten nadenken over wat wel en wat niet backupstroom gaat krijgen. Een EV-lader kun je beter buiten het backupgebied laten en ook niet-essentiële zware apparaten als een wasmachine of een vaatwasser kunnen misschien beter geen backupstroom krijgen.
Hier word inderdaad rekening mee gehouden. Wat niet in de groepenkast kan, zal via home-assistant worden geregeld.
Ter info: de nieuwe Nexis NX20K gaat tijdens backup tot 6,67 kW per fase (maximaal 20 kW totaal, met 3 accumodules 10 kW). Puur voor je panelen is de overkill dan uiteraard nog groter, maar voor backup gelden zoals ik al zei andere overwegingen.
Dat is inderdaad overkill. wel leuk om te hebben ^.^
@demonic Gebruikelijke legsystemen zijn 13 graden portrait, 10 graden landscape.

Tussenruimte minimaal 30cm.

Ik volg @ZwarteIJsvogel even niet met welk dak bedoeld wordt op die foto :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 12:08
Ronald schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:39:
@demonic Gebruikelijke legsystemen zijn 13 graden portrait, 10 graden landscape.

Tussenruimte minimaal 30cm.

Ik volg @ZwarteIJsvogel even niet met welk dak bedoeld wordt op die foto :?
Bedankt! met 30cm tussenruimte liggen de panelen op de dakrand. Dan word het aantal panelen nog lager.

Dit dak bedoeld Ijsvogel verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_VSagv42UKOiVBXamCYhrD1Jp0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H7rIiDBqXEjtbpjaRMNZZvOq.png?f=user_large
Sorry, @demonic, dat is bij rij-op-rij opstelling ("Zuid"). O-W mag zo krap als legsysteem toe laat.

Op hellend dak is schoonmaken eigenlijk niet nodig. Regen spoelt het voldoende schoon.

Ik heb zelf alles op 13 en 10 liggen, en ik maak ze misschien eens in het jaar een keer schoon... het meeste spoelt er wel af, maar er blijft wat zooi in de rand liggen.

De winteropbrengst van dat hellende dak zou wel eens behoorlijk beter kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 04-06-2026 23:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
demonic schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:32:
Eigenlijk niet echt overwogen. Het is echt enorm hoog dat ik bv. niet de panelen zou willen/kunnen schoonmaken daar. En de garage met plat dak is dan een hele simpele oplossing.
Moderne panelen zijn voorzien van een coating die vervuiling voorkomt (zolang het regelmatig goed regent). Mijn panelen zijn in 7 jaar nooit schoongemaakt en ik zie nog geen enkel teken van degradatie door vervuiling. Met verkeerd schoonmaken kun je zelfs die coating beschadigen.
Er zouden volgens designer daar effectief ook 10-12 panelen kunnen liggen. Maar de hoeveelheid PV productie is dan wel echt gigantisch, richting de ~9,5MWh. Enige manier om dat beetje realistisch te kunnen verbruiken is door het meteen in de EV te gooien (vaak niet mogelijk) of nog een grotere accu te nemen, zodat ik het s'nachts uit de accu in de EV kan stoppen..
Je hoeft het dak niet per se helemaal vol te leggen. Een andere mogelijkheid is om alleen het dak van het huis te gebruiken in een OW-configuratie. Dan hoeft je ook geen S650A optimizers meer te gebruiken.

Voor accu's geldt overigens 'hoe groter (in verhouding tot het dagelijks energieverbruik), hoe onrendabeler'. Ideële motieven zijn uiteraard OK.
Vond de 3° al laag, maar wist niet wat gebruikelijk was. Nu gecorrigeerd naar 13°. De productie word iets lager met 10cm ruimte tussen panelen. Met 15cm word het al beter.
Als de rijen te dicht bij elkaar liggen, ligt de ene rij deels in de schaduw van de andere. Zoals @Ronald al schreef: ga uit van 30 cm minimum. Dan heb je meteen ook voldoende ruimte voor sporadisch onderhoud.
Goed om te weten, om die reden zou een SE10K dus beter zijn.
Inductie koken zou wel een vereiste zijn en in toekomst mogelijk warmtepomp/airco.
Wasmachine/droger/vaatwasser niet.

[...]

Hier word inderdaad rekening mee gehouden. Wat niet in de groepenkast kan, zal via home-assistant worden geregeld.
Ik heb daar bedenkingen bij. Als de wachmachine liep toen de stroom uitviel, wil je niet dat die weer doorgaat als de batterijbackup aan gaat (backup is bij SolarEdge geen no break) en daardoor de omvormer meteen in de overbelasting gaat. Je kunt dit beter fail safe regelen in de groepenkast. Ik heb mijn groepenkast 2 jaar geleden fors uitgebreid ter voorbereiding op dit soort grappen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 05-06-2026 06:23 ]


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
demonic schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:43:
Dit dak bedoeld Ijsvogel verwacht ik.

[Afbeelding]
Inderdaad. Het werd mij pas duidelijk dat het om een garagedak ging toen je het huis in beeld bracht (en het kennelijk niet het huis van de buren betrof).

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
demonic schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:32:
[...]

Dat is inderdaad overkill. wel leuk om te hebben ^.^
De Nexis zou voor jou op dit moment overigens niet bruikbaar zijn.

SolarEdge heeft een speciale Nexis Info Center pagina voor de marketing. Daar vind je de datasheets en de handleidingen die je in het reguliere knowledge center tevergeefs zult zoeken. Er staat ook een release notes document waaruit blijkt dat er met de genoemde software (6.25.57) nog veel beperkingen zijn. Een daarvan is dat de S650A optimizer (nog) niet wordt ondersteund.

De Nexis is duidelijk nog niet af. Uit de FAQ blijkt ook dat er kennelijk geen plannen zijn voor een kleiner 3-fase model dan de NX20K.

  • demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 12:08
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:01:
[...]

Moderne panelen zijn voorzien van een coating die vervuiling voorkomt (zolang het regelmatig goed regent). Mijn panelen zijn in 7 jaar nooit schoongemaakt en ik zie nog geen enkel teken van degradatie door vervuiling. Met verkeerd schoonmaken kun je zelfs die coating beschadigen.
Goed om te weten!
[...]

Je hoeft het dak niet per se helemaal vol te leggen. Een andere mogelijkheid is om alleen het dak van het huis te gebruiken in een OW-configuratie. Dan hoeft je ook geen S650A optimizers meer te gebruiken.
De Zuidwest zijde van het dak is van mij. De oost-zijde is van de buren.
Dus als ik alleen het dak van het huis doe, kom ik nog steeds op 10-12 panelen uit >> zelfde als garage.
Ze liggen alleen dan in een gunstigere hoek, waardoor de opbrengst hoger kan/zal zijn. Als ik het goed begrijp.
Voor accu's geldt overigens 'hoe groter (in verhouding tot het dagelijks energieverbruik), hoe onrendabeler'. Ideële motieven zijn uiteraard OK.
offtopic:
Dit was me ook al bekend. Je kan een grotere accu rendabeler proberen te maken met handelen.
Maar met PV is dat inderdaad lastig.
[...]

Ik heb daar bedenkingen bij. Als de wachmachine liep toen de stroom uitviel, wil je niet dat die weer doorgaat als de batterijbackup aan gaat (backup is bij SolarEdge geen no break) en daardoor de omvormer meteen in de overbelasting gaat. Je kunt dit beter fail safe regelen in de groepenkast.
Diti is een heel goed punt! daar had ik niet over nagedacht. De wasmachine/droger en de ev-lader kan ik buiten de backup laten. Dat zijn op dit moment mijn grootste verbruikers.
En dan zou behalve inductie koken er geen zware belasting moeten zijn.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:01:
Ik heb daar bedenkingen bij. Als de wachmachine liep toen de stroom uitviel, wil je niet dat die weer doorgaat als de batterijbackup aan gaat (backup is bij SolarEdge geen no break) en daardoor de omvormer meteen in de overbelasting gaat. Je kunt dit beter fail safe regelen in de groepenkast. Ik heb mijn groepenkast 2 jaar geleden fors uitgebreid ter voorbereiding op dit soort grappen.
Opmerking was niet voor mij bedoeld maar heeft me wel aan het denken gezet.
Ik heb 10k homehub met backup interface.
Ik heb alles, dus ook wasmachine, warmtepomp en laadpaal, achter de backup interface en heb daarmee dus het risico dat jij schetst. De “reden” is stomweg dat ik eerder niet over bovenstaande had nagedacht. Niet echt een reden dus.
Maar…..
Alternatief… “niet er achter” zou ik ook niet blij mee zijn.
Dan zou ik betreffende apparaten niet meer kunnnen gebruiken bij stroomuitval ZELFS als er voldoende PV is.
In de zomermaanden zou ik in principe het grid sowieso los kunnen gooien. Voldoende PV om alles, inclusief EV laden te doen. De EV moet dan natuurlijk niet ‘s nachts gaan laden maar dat heb ik al geregeld.
Maar goed… het risico dat je schetst is er dan natuurlijk ook.
Ik denk trouwens dat het goed gaat:
- warmtepomp trekt maximaal 1500W. Dat valt binnen het vermogen dat Solaredge kan leveren dus de boel gaat niet in error. Via de home automation kan ik die vrij snel afschakelen om batterij capaciteit te sparen.
- wasmachines blijven ook binnen de Solaredge limiet. Ik kan ze niet afschakelen dus die zullen een hap uit de batterij nemen. Tja.. jammer maar helaas. Als ik thuis ben kan ik het handmatig uitzetten.
- EV is potentieel een probleem want 10kW laden zal in combinatie met andere lasten de Solaredge in error sturen. Maar…. Na een power dip moet die opnieuw vanaf 0 starten. Dat geeft tijd om via home automation te onderbreken.
Mocht het allemaal toch niet goed gaan dan zal ik de batterij moeten resetten. Aangezien het heel weinig voorkomt ook geen ramp.

Alles bij elkaar,…. Goed punt!
Ik zal het op een gegeven moment zeker testen. Ik ben momenteel nog met andere dingen bezig.
Sowieso wil ik voordat ik dit ga testen de homeautomation nog een eigen kleine batterij geven zodat die blijft draaien tijdens een power dip.

Nb, ook voor @demonic om te overwegen dus.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:05
Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 04:50:
[...]

Opmerking was niet voor mij bedoeld maar heeft me wel aan het denken gezet.
Ik heb 10k homehub met backup interface.
Ik heb alles, dus ook wasmachine, warmtepomp en laadpaal, achter de backup interface en heb daarmee dus het risico dat jij schetst. De “reden” is stomweg dat ik eerder niet over bovenstaande had nagedacht. Niet echt een reden dus.
Maar…..
Alternatief… “niet er achter” zou ik ook niet blij mee zijn.
Dan zou ik betreffende apparaten niet meer kunnnen gebruiken bij stroomuitval ZELFS als er voldoende PV is.
In de zomermaanden zou ik in principe het grid sowieso los kunnen gooien. Voldoende PV om alles, inclusief EV laden te doen. De EV moet dan natuurlijk niet ‘s nachts gaan laden maar dat heb ik al geregeld.
Maar goed… het risico dat je schetst is er dan natuurlijk ook.
Ik denk trouwens dat het goed gaat:
- warmtepomp trekt maximaal 1500W. Dat valt binnen het vermogen dat Solaredge kan leveren dus de boel gaat niet in error. Via de home automation kan ik die vrij snel afschakelen om batterij capaciteit te sparen.
- wasmachines blijven ook binnen de Solaredge limiet. Ik kan ze niet afschakelen dus die zullen een hap uit de batterij nemen. Tja.. jammer maar helaas. Als ik thuis ben kan ik het handmatig uitzetten.
- EV is potentieel een probleem want 10kW laden zal in combinatie met andere lasten de Solaredge in error sturen. Maar…. Na een power dip moet die opnieuw vanaf 0 starten. Dat geeft tijd om via home automation te onderbreken.
Mocht het allemaal toch niet goed gaan dan zal ik de batterij moeten resetten. Aangezien het heel weinig voorkomt ook geen ramp.

Alles bij elkaar,…. Goed punt!
Ik zal het op een gegeven moment zeker testen. Ik ben momenteel nog met andere dingen bezig.
Sowieso wil ik voordat ik dit ga testen de homeautomation nog een eigen kleine batterij geven zodat die blijft draaien tijdens een power dip.

Nb, ook voor @demonic om te overwegen dus.
Voor de wasmachine kun je daar niet zo'n tussenstekker van Shelly oid op zetten?

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
demonic schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:47:
De Zuidwest zijde van het dak is van mij. De oost-zijde is van de buren.
Vandaar de twee kleuren...
Dus als ik alleen het dak van het huis doe, kom ik nog steeds op 10-12 panelen uit >> zelfde als garage.
Ze liggen alleen dan in een gunstigere hoek, waardoor de opbrengst hoger kan/zal zijn. Als ik het goed begrijp.
Inderdaad, maar verder schiet je er weinig mee op (je hebt dan nog steeds erg weinig panelen). Je zou ook kunnen kijken naar panelen op het huis (10/12x WZW) en panelen op de garage (9x ZW met voldoende rijafstand) in één string. Je hoeft dan geen S650A optimizers te gebruiken. S500 (60V) of S500B (80V) volstaat. Zelfs de S440 zou kunnen (zie de voorwaarden), al ben ik daar geen voorstander van. De verbinding tussen de twee daken zal wat creativiteit vergen.
Diti is een heel goed punt! daar had ik niet over nagedacht. De wasmachine/droger en de ev-lader kan ik buiten de backup laten. Dat zijn op dit moment mijn grootste verbruikers.
En dan zou behalve inductie koken er geen zware belasting moeten zijn.
En vergeet ook de quooker niet en de boiler of doorstromer voor warm water.

Met gedrag kun je uiteraard ook een eind komen, bv. niet koken tijdens stroomuitval (dat is momenteel meestal maar vrij kort, hooguit een paar uur) of in elk geval met enige voorzichtigheid. Protocol schrijven, rampenoefening voor het gezin, het hele program >:)

Maar zelfs dan ben je niet zonder meer veilig. Er zijn inductiekookplaten die sturen op gemiddeld vermogen d.m.v. pulsbreedtemodulatie. Dan gaat je omvormer alsnog in overbelasting terwijl je denkt op half vermogen te koken. Ik ben zo'n kookplaat overigens nog nooit tegengekomen (die van mij moduleert gewoon het vermogen, de vorige deed dat ook). Ik vermoed dat het gaat om goedkope platen helemaal aan de onderkant van de markt.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 04:50:
Ik heb alles, dus ook wasmachine, warmtepomp en laadpaal, achter de backup interface en heb daarmee dus het risico dat jij schetst. De “reden” is stomweg dat ik eerder niet over bovenstaande had nagedacht. Niet echt een reden dus.
Ik ben meer de risicomijder die over alles (te) lang nadenkt. Daarom heb ik al die leuke dingen nog niet die jij wel al hebt :(
Maar…..
Alternatief… “niet er achter” zou ik ook niet blij mee zijn.
Dan zou ik betreffende apparaten niet meer kunnnen gebruiken bij stroomuitval ZELFS als er voldoende PV is.
Er bestaan DIN-rail keuzeschakelaars waarmee je een groep veilig kunt schakelen tussen voor en achter de BUI. Voor het geval je per se snel nog iets moet wassen.

Vertrouwen op voldoende PV is tricky. Als er een wolk voor de zon schuift, gaat je omvormer in overbelasting. Het doel van backup is het creëren van een stroomvoorziening met zekerheden (binnen zekere grenzen). Ik heb het al een paar keer mis zien gaan door verkeerde aannames, verkeerd ontwerp of verkeerd gebruik. Het ging daarbij wel om kleine datacenters.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
Simpel360 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Voor de wasmachine kun je daar niet zo'n tussenstekker van Shelly oid op zetten?
Misschien…
Maar voor die ene keer dat de stroom uitvalt ga ik verder niet moeilijk doen.
Het blijft werken. Maar pakt een hap uit de batterij.
Dat is dan dus enkel een probleem in december-februari. En enkel als de boel uitvalt terwijl ik er niet ben. De rest van de maanden is er genoeg PV om die batterij-hap weer op te vullen.

Een volgende wasmachine gaat denk ik wel een api krijgen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:23:

Vertrouwen op voldoende PV is tricky. Als er een wolk voor de zon schuift, gaat je omvormer in overbelasting. Het doel van backup is het creëren van een stroomvoorziening met zekerheden (binnen zekere grenzen). Ik heb het al een paar keer mis zien gaan door verkeerde aannames, verkeerd ontwerp of verkeerd gebruik. Het ging daarbij wel om kleine datacenters.
Klopt. Ik was ook niet van plan er op te vertrouwen. Maar mijn 10kW homehub heeft in principe genoeg power voor alles behalve de EV. Het probleem is in dat geval enkel dat “grootverbruikers de batterij leeg trekken net als je daar zuinig mee wilt doen”. In de zomermaanden is er echter genoeg PV om dat bij te laden.
De EV heeft actieve stroombewaking. Die zal ik bij stroomuitval in eerste instantie uit schakelen maar bij veel PV kan die laden en netjes binnen de Solaredge grenzen gehouden worden.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 23:50

lc8

Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Misschien…
Maar voor die ene keer dat de stroom uitvalt ga ik verder niet moeilijk doen.
Het blijft werken. Maar pakt een hap uit de batterij.
Dat is dan dus enkel een probleem in december-februari. En enkel als de boel uitvalt terwijl ik er niet ben. De rest van de maanden is er genoeg PV om die batterij-hap weer op te vullen.

Een volgende wasmachine gaat denk ik wel een api krijgen.
nagenoeg elke wasmachine gaat gewoon verder waar die was na een stroomuitval tegenwoordig.
als je dit niet wil kun je heel eenvoudig een 'slimme stekker' gebruiken en die instellen op "OFF-state bij power-up" (ipv "last state); daar heb je zelfs geen automatisering (HA, Homey, of cloudbased) voor nodig want dat is een functie die in de stekker zelf zit. En met de hand weer aanzetten als het gebeurt

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV


  • Jvmm
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-06 12:40
Ik heb een vraag over uitschakelen Solaredge bij negatieve tarieven. Is het nodig om een inline energie meter van Solaredge in de meterkast te plaatsen of is het voldoende om de app in te stellen op negatieve tariefoptimalisatie? Probleem is dat het niet werkt, ondanks invulling verschillende im en export tarieven in de app.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
Jvmm schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:12:
Ik heb een vraag over uitschakelen Solaredge bij negatieve tarieven. Is het nodig om een inline energie meter van Solaredge in de meterkast te plaatsen of is het voldoende om de app in te stellen op negatieve tariefoptimalisatie? Probleem is dat het niet werkt, ondanks invulling verschillende im en export tarieven in de app.
Voor enkel uitzetten is geen inline meter nodig.
De Solaredge cloud kent de dynamische tarieven en als die inclusief ingestelde negatief zijn dan gaat het uit.
Die opslag berkening heeft nog fouten, maar het lijkt erop dat ze er druk mee bezig zijn dus dat gaat denk ik binnenkort goed komen. Tot die tijd “niet gebruiken” en bij echte netto negatieve tarieven handmatig aanzetten (zodat de panelen juist uit gaan). De laatste keer dat dat nodig was was 1 mei dus dat is niet echt vaak.
Verdere discussie is hier offtopic en moet hier: SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-06 16:51
Jvmm schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:12:
Ik heb een vraag over uitschakelen Solaredge bij negatieve tarieven. Is het nodig om een inline energie meter van Solaredge in de meterkast te plaatsen of is het voldoende om de app in te stellen op negatieve tariefoptimalisatie? Probleem is dat het niet werkt, ondanks invulling verschillende im en export tarieven in de app.
Ook in dit forum zijn er meldingen geplaatst dat er problemen zijn, dus even teruglezen
Kijk ook even op forum SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout.
Er zijn enkele weken problemen met de aansturing.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Goedemorgen Allen,

Ik zou graag de kenners hier onze situatie voor willen leggen. Als ik beter een apart topic aan kan maken hoor ik het graag.

De situatie is als volgt;

Oude woonboerderij, 3x25A aansluiten, waarbij vanuit de hoofdgroepenkast een onderverdeling wordt gemaakt die vertakt naar de schuur en het oude ‘achterhuis’. Zowel het achterhuis en de schuur hebben hun eigen groepenkast, beide 3 fasen. Van het voorhuis zitten de groepen in de groepenkast van het voorhuis. Boomstructuur wordt dat ook wel genoemd las ik ergens?

Op de groepenkast van de schuur zijn onze zuidegerichte zonnepanelen aangesloten, 24x 345Wp met P370 optimizers, totaal 8280 Wp. Wij hebben een SolarEdge Se7k omvormer.

Daarnaast nog 4 stekker paneeltjes (AP Systems) van max 800 Wp per stuk, op het oosten.

De jaaropbrengst van de 24 panelen ligt rond de 9000kWh. Van de stekkerpaneeltjes heb ik nog geen jaar aan data. Ons eigen verbruik is ook zo rond die die 9000 kWh. Uiteraard veel opwek in de zomer die niet benut wordt en in de winter verbruiken wij het nodige uit het net.

Om meer onze zelfopgewekte stroom te gebruiken, hebben wij vorig jaar enkele HomeWizard plugin batterijen gekocht. Ons directe verbruik is sterk verbeterd. Wij zagen echter wel dat wij aan de 10,8kWh van de batterijen op veel momenten niet genoeg hadden. Vooral in de “shoulder seasons” ging er toch nog redelijk wat terug het net op en kwamen wij de nachten niet door. De batterijen hebben wij als proef aangeschaft. Leerzaam dus. Met die kennis zijn wij gaan kijken naar een “regulier” Thuisbatterijsysteem. Bij voorkeur naadloos aansluitend op de bestaande SolarEdge installatie. Wij hebben ons inmiddels aardig verdiept en hebben wel zo’n idee wat wij willen.

Wij willen in ieder geval zo’n 20/25kWh capaciteit, noodstroomvoorziening, alles in dezelfde app, bij voorkeur zo optimaal (qua verliezen) mogelijk en de batterij in de schuur. Alle ruimte daar en minder brand risico.

Zelf kwamen wij erop uit dat wij dan een Home Hub 48V omvormer nodig hadden (de vraag is even of dat de 8kW of misschien zelfs de 13kW als wij nog uit willen kunnen breiden) en 5 4,7kWh SolarEdge thuisbatterijen. Belangrijkste hierin is begrepen wij, dat de P370 optimizers cruciaal zijn bij de noodstroomvoorziening en of de panelen dus ook bruikbaar zijn als er een storing is. Dat zou alleen kunnen als wij binnen SolarEdge blijven qua apparatuur begreep ik. Uiteraard moet er de aanpassing in de hoofdgroepenkast voor de noodstroomvoorziening gedaan worden. Ook is de kabel tussen de huidige omvormer en de groepenkast te licht met 5g2,5mm2. Die zal verzwaard moeten worden. Tussen de hoofdgroepenkast en de groepenkast in de schuur ligt een 5g6mm2 (minstens).

Verder volgens mij weinig geks.

Met deze vraag hebben afgelopen week enkele erkende en gecertificeerde SolarEdge installateurs benaderd. Van 1 hebben wij al reactie en die hebben wij uitgebreid gesproken. Dat was een verhaal wat wij niet verwacht hadden. Deze begon direct over het plaatsen van een SigEnergy omvormer en een SigEnergy thuisbatterij, en raadde SolarEdge af. Toen wij uitlegden dat we P370 optimizers hadden die er voor zover wij begrepen voor zorgden dat we binnen de SolarEdge producten lijn moesten blijven, gaf hij aan dat dat niet hoefde, het kon gewoon. Na enig doorvragen bleek dat dat kon, omdat ze de P370 optimizers eraf gingen halen. Dat lijkt mij echt heel raar, die optimizers doen hun werk al 6 jaar goed. Het verschil tussen de beste en slechtste panelen zit rond de 10% door schaduwen. Als de Optimizers eraf gaan, dan gaat onze productie omlaag volgens mij, doordat dan de productie van de hele string verlaagd wordt, in plaats van dat ene paneel. Daarnaast lijkt het mij ook een beetje kapitaalvernietiging om 6 jaar oude P370 optimizers eraf te slopen zodat er een SigEnergy sysreem geplaatst kan worden.

Mijn vraag; klopt mijn logica dat wij met de P370 optimizers redelijk gebonden zitten aan SolarEdge? En ligt het nou aan mij of is het echt wel bijzonder om voor te stellen die optimizers eraf te slopen zodat er een systeem van een ander merk geplaatst kan worden?
@MakeItSo de winst van de optimizers is zelden 10% voor gehele systeem… maar het verwijderen is een bak werk en kost dus een bak geld… dat is de achterdeur uit.

Binnen solaredge houden zit je nu beetje in spagaat… het lijkt technisch pas leuk te worden met de Nexis lijn. (Zie recente paar pagina’s)… maar er hangt een prijskaart aan.

Met AC-gekoppeld heb je lager rendement maar ook lagere investering. Deye lijkt op de Gen poort en solaredge in bedrijf te houden… dus dan wordt Balans energie (zie topic) een optie. (Heb ik zelf, solaredge nog niet op de Deye aangesloten, anderen wel)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:42:
@MakeItSo de winst van de optimizers is zelden 10% voor gehele systeem… maar het verwijderen is een bak werk en kost dus een bak geld… dat is de achterdeur uit.

Binnen solaredge houden zit je nu beetje in spagaat… het lijkt technisch pas leuk te worden met de Nexis lijn. (Zie recente paar pagina’s)… maar er hangt een prijskaart aan.

Met AC-gekoppeld heb je lager rendement maar ook lagere investering. Deye lijkt op de Gen poort en solaredge in bedrijf te houden… dus dan wordt Balans energie (zie topic) een optie. (Heb ik zelf, solaredge nog niet op de Deye aangesloten, anderen wel)
Die 10% zal inderdaad niet gelden voor het hele systeem als de P370’s er nu af gaan, dat realiseer ik mij. Maar nu kan ik dankzij die optimizers het systeem monitoren en zie ik het redelijk op tijd als een paneel niet meer zou functioneren, waardoor het verlies beperkt blijft. En ik was er voorzichtig ook even vanuit gegaan, dat naar de toekomst toe, als de panelen ouder worden (nu 6 jaar), het verschil groter zal worden. Dus die 10% leek mij een mooi gemiddelde naar de toekomst toe.

Omdat ik echt wel de voorkeur heb om het zoveel mogelijk naadloos aansluitend te hebben zonder dat ik 3rd party apparatuur of software nodig heb, heb ik eigenlijk alleen naar SolarEdge gekeken. Ik voel er niets voor om te gaan experimenteren eerlijk gezegd. De Nexus lijn ga ik even bekijken. Deze en Balans energie ga ik even over nalezen hier.

  • Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:29
@Ronald

Ik ben van plan om bij mijn systeem van 3 SolarEdge omvormers type SE 2200 H-RW000BNN4, een SolarEdge Inline Energie meter zelf te plaatsen om vanaf 1-1-2027 de export van de overproductie op nul te kunnen zetten. Het zal de Inline Energie meter worden met drie fase. De verbinding maak ik met de Modbus waarbij 1 omvormer de Master zal worden en de twee andere omvormers de Slave.

Mijn probleem is echter het instellen van de verbinding d.m.v de SetApp van SolarEdge. Mijn installateur VoltaSolar is overgenomen door een bedrijf EnergieWonen in het midden van het land en dan is het te kostbaar als zij naar de omgeving Eindhoven moeten komen om het te verbinden met de Master omvormer. Ik heb al meerdere mails gestuurd om mij als eigenaar de toegang te geven tot de SetApp maar ik krijg tot nog toe wel een zaaknummer maar geen uitsluitsel over mijn vraag.

Zijn er andere mogelijkheden om mijn SolarEdge inline Energie meter aan te melden en te verbinden met de omvormer zonder dat ik daar kunst en vliegwerk voor moet doen om dat voor elkaar te krijgen.

  • Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
MakeItSo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Die 10% zal inderdaad niet gelden voor het hele systeem als de P370’s er nu af gaan, dat realiseer ik mij. Maar nu kan ik dankzij die optimizers het systeem monitoren en zie ik het redelijk op tijd als een paneel niet meer zou functioneren, waardoor het verlies beperkt blijft. En ik was er voorzichtig ook even vanuit gegaan, dat naar de toekomst toe, als de panelen ouder worden (nu 6 jaar), het verschil groter zal worden. Dus die 10% leek mij een mooi gemiddelde naar de toekomst toe.

Omdat ik echt wel de voorkeur heb om het zoveel mogelijk naadloos aansluitend te hebben zonder dat ik 3rd party apparatuur of software nodig heb, heb ik eigenlijk alleen naar SolarEdge gekeken. Ik voel er niets voor om te gaan experimenteren eerlijk gezegd. De Nexus lijn ga ik even bekijken. Deze en Balans energie ga ik even over nalezen hier.
wellicht zou je kunnen kijken of je gebruik kan maken van de Solaredge actie voor de thuisbatterijen.
Dat zou je wellicht als "control vraag" kunnen stellen bij die installateur waarvan je al een voorstel hebt.

Binnen het Solaredge ecosysteem werkt het echt heel mooi zeker als je richting de nul op de meter wil (lees geen teruglevering).
Wij begonnen in 2018 met een 9kw (30 panelen) set op zuid-west op een SE12k5 omvormer.
Die lijkt oversized maar we hadden direct rekening gehouden met een eventuele uitbreiding.
Dit is zo'n beetje wat jullie nu hebben.
Wij hebben toen in begin 2022 op zuid-west 10 panelen erbij laten leggen om meer opbrengst in de ochtend te krijgen en dus ook breder gespreid over het jaar zelfvoorzienender te zijn aangezien we ook elektrisch met airco's ons huis vervangen.

Vorig jaar met de Solaredge actie de SE12k5 vervangen voor een Homehub 10K met 3 accu modules en inline meter waarmee we royaal zelfvoorzienend zijn van maart tot oktober buiten het opladen van de elektrische/plug in hybride auto al proberen we die zoveel mogelijk van het overschot overdag te laden.
De grootste uitdaging komt natuurlijk in de donkerdere maanden. tussen oktober en maart hadden we niks aan overschot om überhaupt de accu te laden buiten een enkele keer een klein beetje.

Daarom een paar maanden geleden besloten om een extra installatie op de garage te leggen, hier hebben we voldoende ruimte en dus 14 panelen op noord-oost en 14 panelen op zuid-west gelegd op een SE6k 3 fase omvormer.
IWowat heel de installatie is opgebouwd uit gebruikte/2e hands onderdelen biuten bekabeling, montage materiaal op het dak en een paar optimizers. De omvormer en alle panelen voor weinig op marktplaats gekocht en zelf gemonteerd waardoor die uitbreiding nog geen 1500 euro was voor dik 7kW aan panelen erbij.
Ook was dit dus niet voor de piek opbrengst maar voor meer capaciteti te krijgen op de slechtere momenten.
Oja, de home hub doet ook AC laden naar accu als er "overschot" is van de 2e installatie.

Ben trouwens wel benieuuwd wat jullie allemaal aan stroom verbruiken als je met 20/25kWh aan accu's nodig hebt om de nacht door te komen.. Zoals gezegd hebben wij 15kWh en hebben royaal over in de ochtend zelfs na mindere dagen de laatste week

Wij hebben bewust voor alles solaredge gekozen ivm de standaard integratieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-1K_3YBa_Afe3pqBY1oN-Y_FfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qxphz3ubeZDvS4I2RyZbWpcI.png?f=fotoalbum_large

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
MakeItSo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:28:


Wij zagen echter wel dat wij aan de 10,8kWh van de batterijen op veel momenten niet genoeg hadden. Vooral in de “shoulder seasons” ging er toch nog redelijk wat terug het net op en kwamen wij de nachten niet door.
Ik pik even dit stukje eruit omdat ik die interessant vind, je hebt aan die 10.8kWh niet genoeg omdat je panelen meer opbrengen dan dat en je alles wilt opslaan? Maar dan zet je daarna neer dat je de nacht niet doorkomt, gebruik je in de nacht meer dan 10.8kWh dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 121 ... 123 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.