• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Mijn mening: nee.
Op zich is er al een dedicated topic voor: SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
En uitgebreide discussie liefst daar.
Maar het topic is voor iedereen belangrijk dus “summary hier” is wel erg handig.
Afgelopen 3 weken is het niet aan bod geweest.
Dit weekend wel “door de negatieve prijzen” en dat is dan opeens voor iedereen belangrijk.

Op zich had dat “kort” kunnen zijn. Maar tot overmaat van ramp deed de solaredge server elke dag wat anders.
Dat maakt het opeens druk. Maar nog steeds voor iedereen relevant. En weliswaar “3 dagen druk”, maar wel na 3 weken rust.
dan moeten de moderators naar dat andere topic verwijzen.

als je een probleem met je installatie hebt oid zoek je je een ongeluk tussen al die posts met tarieven die ergens anders thuishoren kennelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Dienstmededeling: In de topicwarning is het volgende toegevoegd
Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
Af en toe een vriendelijke verwijzing is hier natuurlijk geen probleem :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Eens
Maar het topic is voor iedereen belangrijk dus “summary hier” is wel erg handig.
Als ik het gevoel had dat er consensus was zou ik wat in de TS kunnen gooien... Maar ik heb een heel andere manier van NTO... dus heb zelf geen behoefte om het uit te zoeken en te testen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:00
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:03:
Dan kies ik er voor om de 3 noord en 1 van de 15 op west er uit te halen. Die zouden wellicht naar een 4-kanaals micro kunnen (Even afhankelijk van de mppt config, sommigen hebben er maar 2)

Dan zakt opbrengst factor naar 0,02 en optimizer verlies naar 1%.
Lijkt me prima.
Dat is goed nieuws.
1x33 doet meer in december-januari-februari dan 19+18. In de zomer zit er vrij veel meeropbrengst met 2 string oplossing, ondanks de verliezen.
Ik zou zonder meer kiezen voor meer opbrengst in de donkere maanden. Dan kom je gewoonlijk te kort terwijl je in de zomer meestal veel meer produceert dan je verbruikt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:58:

Ik zou zonder meer kiezen voor meer opbrengst in de donkere maanden. Dan kom je gewoonlijk te kort terwijl je in de zomer meestal veel meer produceert dan je verbruikt.
Oh zeker... al zijn de verschillen slechts 20-30kWh per maand... dus het schiet niet op.

Ik denk dat de beste oplossing is om 4 panelen over te zetten op een micro. Kost iets meer... maar werkt het beste...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:35:
[...]

Oh zeker... al zijn de verschillen slechts 20-30kWh per maand... dus het schiet niet op.

Ik denk dat de beste oplossing is om 4 panelen over te zetten op een micro. Kost iets meer... maar werkt het beste...
Heel heel erg bedankt zwarteijsvogel en Ronald

Was zelf ook al een beetje aan het stoeien geweest maar kom er niet was op tabel meschien maakt dat wat uit

Dan ga ik voor de 33 en 4 losse

De wintermaanden zijn het belangrijkst ook om de warmtepomp

Is het een idee om dan te kijken of het toch lukt om er een string van 37/38 van te maken ?

En de micro omvormer bedoel je denk ik Enphase mee of zo iets

Ronald mag ik jou een pbtje sturen dat je het nog een keer op nieuw uitrekent dar ik precies de dakhelling weet

Of hen je dat liever over het forum

Nogmaals heel erg bedankt

Gr dave
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.