WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:18
No Hands schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ik pik even dit stukje eruit omdat ik die interessant vind, je hebt aan die 10.8kWh niet genoeg omdat je panelen meer opbrengen dan dat en je alles wilt opslaan? Maar dan zet je daarna neer dat je de nacht niet doorkomt, gebruik je in de nacht meer dan 10.8kWh dan?
precies mijn vraag.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Ibus85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:03:
[...]

Okay. Na heel wat gestoei met de iPhone app. Hij werkt slecht laten we dat voorop stellen. Verder klopt er geen snars van de berekeningen. Maar je kan m wel zo gek krijgen dat hij het gaat doen.

Ik gebruik Frank Energie en daar kan ik onafhankelijk kijken wat de stroomprijs is. Dat bleek de oplossing.

Koppel als eerste import en export niet aan elkaar. Daarna bij export de vergoeding, belasting en 21% btw.

Dan geduld hebben en gaat het wel werken.

Hij gaat nu uit als ik meer dan 12 cent betaal per kWh. Daar onder is het nog interessant omdat we salderen hebben.

Je kunt de grafiek in de app trouwens ook gebruiken om te kijken wat er gebeurt obv de ingegeven waardes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
even een mogelijk stomme vraag, waar ik echter nog niets heb kunnen vinden.
Solaredge maakt gebruiik van de netto EPEX day ahead prijzen, dus excl. de energiebelasting en BTW, dit is toch juist ?
moet je dan ook niet bij de aanvullende prijzen zowel de Energiebelasting en BTW als ook de opcenten van je leverancier hier bij op tellen om aan de brutto prijs te komen, en dat is mn ook belangrijk i.v.m. de export (mn bij de negatieve prijzen als je die dus eigenlijk wilt laten afschakelen bij de echt negatieve prijzen)
Bij zonneplan zou je de 2 ct/kWh dan ook negatief moeten nemen als het export is.
klopt deze zienswijze of maak ik hier ergens een grote denkfout?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:57
MakeItSo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:28:
Goedemorgen Allen,

Ik zou graag de kenners hier onze situatie voor willen leggen. Als ik beter een apart topic aan kan maken hoor ik het graag.

De situatie is als volgt;

Oude woonboerderij, 3x25A aansluiten, waarbij vanuit de hoofdgroepenkast een onderverdeling wordt gemaakt die vertakt naar de schuur en het oude ‘achterhuis’. Zowel het achterhuis en de schuur hebben hun eigen groepenkast, beide 3 fasen. Van het voorhuis zitten de groepen in de groepenkast van het voorhuis. Boomstructuur wordt dat ook wel genoemd las ik ergens?

Op de groepenkast van de schuur zijn onze zuidegerichte zonnepanelen aangesloten, 24x 345Wp met P370 optimizers, totaal 8280 Wp. Wij hebben een SolarEdge Se7k omvormer.

Daarnaast nog 4 stekker paneeltjes (AP Systems) van max 800 Wp per stuk, op het oosten.

De jaaropbrengst van de 24 panelen ligt rond de 9000kWh. Van de stekkerpaneeltjes heb ik nog geen jaar aan data. Ons eigen verbruik is ook zo rond die die 9000 kWh. Uiteraard veel opwek in de zomer die niet benut wordt en in de winter verbruiken wij het nodige uit het net.

Om meer onze zelfopgewekte stroom te gebruiken, hebben wij vorig jaar enkele HomeWizard plugin batterijen gekocht. Ons directe verbruik is sterk verbeterd. Wij zagen echter wel dat wij aan de 10,8kWh van de batterijen op veel momenten niet genoeg hadden. Vooral in de “shoulder seasons” ging er toch nog redelijk wat terug het net op en kwamen wij de nachten niet door. De batterijen hebben wij als proef aangeschaft. Leerzaam dus. Met die kennis zijn wij gaan kijken naar een “regulier” Thuisbatterijsysteem. Bij voorkeur naadloos aansluitend op de bestaande SolarEdge installatie. Wij hebben ons inmiddels aardig verdiept en hebben wel zo’n idee wat wij willen.

Wij willen in ieder geval zo’n 20/25kWh capaciteit, noodstroomvoorziening, alles in dezelfde app, bij voorkeur zo optimaal (qua verliezen) mogelijk en de batterij in de schuur. Alle ruimte daar en minder brand risico.

Zelf kwamen wij erop uit dat wij dan een Home Hub 48V omvormer nodig hadden (de vraag is even of dat de 8kW of misschien zelfs de 13kW als wij nog uit willen kunnen breiden) en 5 4,7kWh SolarEdge thuisbatterijen. Belangrijkste hierin is begrepen wij, dat de P370 optimizers cruciaal zijn bij de noodstroomvoorziening en of de panelen dus ook bruikbaar zijn als er een storing is. Dat zou alleen kunnen als wij binnen SolarEdge blijven qua apparatuur begreep ik. Uiteraard moet er de aanpassing in de hoofdgroepenkast voor de noodstroomvoorziening gedaan worden. Ook is de kabel tussen de huidige omvormer en de groepenkast te licht met 5g2,5mm2. Die zal verzwaard moeten worden. Tussen de hoofdgroepenkast en de groepenkast in de schuur ligt een 5g6mm2 (minstens).

Verder volgens mij weinig geks.

Met deze vraag hebben afgelopen week enkele erkende en gecertificeerde SolarEdge installateurs benaderd. Van 1 hebben wij al reactie en die hebben wij uitgebreid gesproken. Dat was een verhaal wat wij niet verwacht hadden. Deze begon direct over het plaatsen van een SigEnergy omvormer en een SigEnergy thuisbatterij, en raadde SolarEdge af. Toen wij uitlegden dat we P370 optimizers hadden die er voor zover wij begrepen voor zorgden dat we binnen de SolarEdge producten lijn moesten blijven, gaf hij aan dat dat niet hoefde, het kon gewoon. Na enig doorvragen bleek dat dat kon, omdat ze de P370 optimizers eraf gingen halen. Dat lijkt mij echt heel raar, die optimizers doen hun werk al 6 jaar goed. Het verschil tussen de beste en slechtste panelen zit rond de 10% door schaduwen. Als de Optimizers eraf gaan, dan gaat onze productie omlaag volgens mij, doordat dan de productie van de hele string verlaagd wordt, in plaats van dat ene paneel. Daarnaast lijkt het mij ook een beetje kapitaalvernietiging om 6 jaar oude P370 optimizers eraf te slopen zodat er een SigEnergy sysreem geplaatst kan worden.

Mijn vraag; klopt mijn logica dat wij met de P370 optimizers redelijk gebonden zitten aan SolarEdge? En ligt het nou aan mij of is het echt wel bijzonder om voor te stellen die optimizers eraf te slopen zodat er een systeem van een ander merk geplaatst kan worden?
Optimizers eruit slopen lijkt me een heel slecht idee. Grote desinvestering.
Ik snap werkelijk niet waarom hij niet gewoon een Solaredge homehub wil plaatsten. Daar heb je op dit moment ook een 1500euro cashback actie op. De omvormer is dan defacto “gratis”.
Ik heb de homehub met 3x 48V accu en backup unit sinds eind maart en ben super tevreden.

Zoals iemand anders ook zei….
Dat je met 10.8kWh in de shoulder seasons niet genoeg hebt verbaast me.
Voor ik dit aanschafte heb ik een uitgebreide analyse gedaan en kwam tot conclusie dat ik aan 11kWh accu genoeg zou hebben, de 14.4kWh accu die ik nu heb is “een beetje groter” maar wel in dezelfde orde.
Ik wek 9000kWh PV per jaar op en gebruik ongeveer 13000kWh per jaar. Dat is dus vergelijkbaar.
De crux zit er dan wel in dat je EV laden en warmtepomp “dynamisch bewust” moet gaan besturen.
Toen ik dat niet deed had ik veel meer nodig.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

@Theovelders lukt het niet door direct naar de omvormers te verbinden op IP? Zie topicstart help hij doet het niet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ik pik even dit stukje eruit omdat ik die interessant vind, je hebt aan die 10.8kWh niet genoeg omdat je panelen meer opbrengen dan dat en je alles wilt opslaan? Maar dan zet je daarna neer dat je de nacht niet doorkomt, gebruik je in de nacht meer dan 10.8kWh dan?
Tussen het moment dat de panelen niets meer opleveren en tot het moment dat ze wel weer iets opleveren verbruiken we soms inderdaad meer dan die 10,8kwh, terwijl er wel meer opwek was. Denk in de shoulder seasons aan de warmtepomp die in de nacht soms nog een beetje verbruikt, magnetron/oven gebruik in de avond of ochtend terwijl de panelen nog niet opwekken. Wij hebben een vijver die standaard al bijna 250w continue verbruikt. Ons sluipverbruik zit in deze tijd van het jaar rond de 550/600w. De HomeWizard batterijtjes leveren (RTE 75%) in totaal ongeveer 7500wh.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:11
Jan-tweak schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:10:
[...]

even een mogelijk stomme vraag, waar ik echter nog niets heb kunnen vinden.
Solaredge maakt gebruiik van de netto EPEX day ahead prijzen, dus excl. de energiebelasting en BTW, dit is toch juist ?
moet je dan ook niet bij de aanvullende prijzen zowel de Energiebelasting en BTW als ook de opcenten van je leverancier hier bij op tellen om aan de brutto prijs te komen, en dat is mn ook belangrijk i.v.m. de export (mn bij de negatieve prijzen als je die dus eigenlijk wilt laten afschakelen bij de echt negatieve prijzen)
Bij zonneplan zou je de 2 ct/kWh dan ook negatief moeten nemen als het export is.
klopt deze zienswijze of maak ik hier ergens een grote denkfout?
Verkeerde topic, je moet deze hebben SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Dit topic is alleen voor de installatietechnische kant van het verhaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MakeItSo
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Optimizers eruit slopen lijkt me een heel slecht idee. Grote desinvestering.
Ik snap werkelijk niet waarom hij niet gewoon een Solaredge homehub wil plaatsten. Daar heb je op dit moment ook een 1500euro cashback actie op. De omvormer is dan defacto “gratis”.
Ik heb de homehub met 3x 48V accu en backup unit sinds eind maart en ben super tevreden.

Zoals iemand anders ook zei….
Dat je met 10.8kWh in de shoulder seasons niet genoeg hebt verbaast me.
Voor ik dit aanschafte heb ik een uitgebreide analyse gedaan en kwam tot conclusie dat ik aan 11kWh accu genoeg zou hebben, de 14.4kWh accu die ik nu heb is “een beetje groter” maar wel in dezelfde orde.
Ik wek 9000kWh PV per jaar op en gebruik ongeveer 13000kWh per jaar. Dat is dus vergelijkbaar.
De crux zit er dan wel in dat je EV laden en warmtepomp “dynamisch bewust” moet gaan besturen.
Toen ik dat niet deed had ik veel meer nodig.
Ons plan was om op zijn vroegst volgend jaar pas aan een serieuze thuisbatterij te gaan denken. De Homewizards zijn technisch beperkt tot 4 stuks, totaal 10,8kwh opslag (met een RTE van 70/50% dus 7500wh). In de shoulder seasons is in onze situatie de opwek zo tegen een uur of 18:00 gemiddeld genomen wel “ op”. En de panelen beginnen gemiddeld genomen tegen een uur of 9 wat op te wekken. Kortom, 14 uur lang die ik moet zien te overbruggen. Wij wonen in het buitengebied, woonboerderij, zoals ik al zei, dus van alle kanten wind. Dat betekent dat wij ook in de shoulder seasons dus in de nacht nog wel de warmtepomp aan hebben. Dan is 10,8kwh zo op.

De HomeWizard batterijtjes waren bedoeld als gemakkelijke (want stekkertje erin en klaar) overbrugging tot de serieuze thuisbatterij, waarbij wij vooral ook zouden kunnen ervaren hoe dat werkt en in hoeverre wij ons gebruik zouden kunnen optimaliseren. Vanwege verandere omstandigheden schuiven wij dat plan nu dus naar voren en met de huidige inzichten, is 10,8kwh dus te weinig.

Misschien hebben wij wat bredere schouders, dat kan natuurlijk ook :)

• No Hands
MakeItSo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Tussen het moment dat de panelen niets meer opleveren en tot het moment dat ze wel weer iets opleveren verbruiken we soms inderdaad meer dan die 10,8kwh, terwijl er wel meer opwek was. Denk in de shoulder seasons aan de warmtepomp die in de nacht soms nog een beetje verbruikt, magnetron/oven gebruik in de avond of ochtend terwijl de panelen nog niet opwekken. Wij hebben een vijver die standaard al bijna 250w continue verbruikt. Ons sluipverbruik zit in deze tijd van het jaar rond de 550/600w. De HomeWizard batterijtjes leveren (RTE 75%) in totaal ongeveer 7500wh.
maar als je dan meer accu neerzet dan los je niet echt iets op toch? Je kunt alleen een maand langer ' s nachts ook je accu gebruiken voor je warmtepomp maar dan moet er wel voldoende zon zijn om die grotere accu gevuld te krijgen. Je verplaatst alleen je probleem naar iets verder in het jaar.

• MakeItSo
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:40:
[...]

maar als je dan meer accu neerzet dan los je niet echt iets op toch? Je kunt alleen een maand langer ' s nachts ook je accu gebruiken voor je warmtepomp maar dan moet er wel voldoende zon zijn om die grotere accu gevuld te krijgen. Je verplaatst alleen je probleem naar iets verder in het jaar.
Volgens mij zitten we op een verschillende frequentie. Concreet voorbeeld; gemiddeld genomen zie ik in de maand april dat onze panelen op een dag 15 a 20kwh opwekken. Ik kan 10,8kwh kwijt in mijn batterijen. Tegen een uur of 5 in de ochtend zijn mijn batterijen leeg en trek ik stroom uit het net tot een uur of 9. Ook nog eens dure uren (dynamisch contract). Dus kort gezegd, ik kan van mei tot en met september mijn eigen verbruik volledig afdekken met de batterij. Oktober tot en met april lukt dat slechts ten dele, terwijl ik wel voldoende opwek heb, maar onvoldoende opslagcapaciteit. Door een grotere batterij vergroot ik simpelweg de periode waarin ik zelfvoorzienend kan zijn. Ik snap dus niet helemaal wat je bedoelt met verplaatsen van het probleem.

• No Hands
MakeItSo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Volgens mij zitten we op een verschillende frequentie. Concreet voorbeeld; gemiddeld genomen zie ik in de maand april dat onze panelen op een dag 15 a 20kwh opwekken. Ik kan 10,8kwh kwijt in mijn batterijen. Tegen een uur of 5 in de ochtend zijn mijn batterijen leeg en trek ik stroom uit het net tot een uur of 9. Ook nog eens dure uren (dynamisch contract). Dus kort gezegd, ik kan van mei tot en met september mijn eigen verbruik volledig afdekken met de batterij. Oktober tot en met april lukt dat slechts ten dele, terwijl ik wel voldoende opwek heb, maar onvoldoende opslagcapaciteit. Door een grotere batterij vergroot ik simpelweg de periode waarin ik zelfvoorzienend kan zijn. Ik snap dus niet helemaal wat je bedoelt met verplaatsen van het probleem.
nee hoor we bedoelen exact hetzelfde.

• MakeItSo
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:51:
[...]

nee hoor we bedoelen exact hetzelfde.
Dan begrijp ik je reactie niet. Lijkt mij vrij duidelijk dat het wel degelijk iets oplost. Namelijk 2 maanden extra waarin ik zelfvoorzienend kan zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door MakeItSo op 07-06-2026 13:53 ]

• No Hands
MakeItSo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Dan begrijp ik je reactie niet. Lijkt mij vrij duidelijk dat het wel degelijk iets oplost. Namelijk 2 maanden extra waarin ik zelfvoorzienend kan zijn.
je gaat van vijf maanden naar 7 maanden zelfvoorzienend, dan blijven er nog steeds 5 over waarin dat niet lukt. dus ja twee extra maanden zelfvoorzienend maar de kosten ervan zullen dermate hoog zijn dat me dat gewoon totaal niet interessant lijkt. maar mogelijk heb jij een andere motivatie.

• MakeItSo
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:10:
[...]

je gaat van vijf maanden naar 7 maanden zelfvoorzienend, dan blijven er nog steeds 5 over waarin dat niet lukt. dus ja twee extra maanden zelfvoorzienend maar de kosten ervan zullen dermate hoog zijn dat me dat gewoon totaal niet interessant lijkt. maar mogelijk heb jij een andere motivatie.
Ik heb bewust het kostenaspect buiten beschouwing gelaten, omdat dat in onze overwegingen niet het belangrijkste aspect is. Dat idee dat dit soort investeringen alleen maar interessant zou zijn als er sprake is van (voldoende) rendement past niet bij ons. Dat is ondergeschikt aan andere eigenschappen/eisen. Net als dat wij onze vakantieplannen, de nieuwe bank, het schilderwerk aan het huis, of een nieuwe auto niet als eerste toetsen aan rendementseisen :)
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.