• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat die optie precies doet (of zou moeten doen) ;) Als ik hem aanzet dan valt AC naar 0,00W, ongeacht wat ik bij Site Limit invul. Als ik hem uitzet en Site Limit op 100W zet gaat er AC ~91W uit.

Maar opzich ook een prima optie, dus feitelijk als ik de boel naar 0 wil krijgen:
  1. Zet Limit Control Mode naar Production Control
  2. Zet Negative Site Limit aan
  3. De waarde van Site Limit zelf maakt niet uit, kan op 0 (voor de vorm) of op 9999
En terugzetten:
  1. Zet Limit Control Mode naar Disabled
  2. Omvormer zet zelf Negative Site Limit weer uit en maakt Site Limit "unavailable"
Snap nog niet waarom die Active Power Limit zelf niet instelbaar is maar met bovenstaande lijk ik (net als Power Reduce) alsnog hetzelfde te kunnen bewerkstelligen. Weet alleen niet of hij Limit Control Mode / Negative Site Limit naar flash wegschrijft

• xxtremexx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:35
Eriko schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:35:
[...]

Ik zou op prijs stellen dat je de initialisatie (als het nodig is) en de aansturing (modbus / api) code kunt delen met ons zodat ik het kan invoeren in NodeRed van Cerbo Gx?
Ik zal mijn Python script even ergens online gooien, je moet eerst in de inverter Modbus over IP aanzetten en pymodbus installeren:

modbus:

To enable Modbus over TCP/IP on a SolarEdge inverter, access the inverter menu via SetApp or the LCD screen, navigate to Communication > LAN Conf, and set Modbus TCP to Enable. The default port is 1502 (sometimes 502) and the Unit ID is typically 1, which must be set to use Ethernet (LAN) for local data monitoring.

Linkje : https://pastebin.com/vFTJNbzq

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ibus85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:58:
[...]

Maar heeft home assistant die api toegang? Via modus wellicht. Maar ik wil niet aan die kast schroeven.
Gewoon lokaal via modbus, werkt als een trein! :)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Voor een ieder die denkt dat de accu vol kletsen met grid stroom bij negatief een goed idee is met modbus en Home Assistant en de solar uit: dat werkt niet.

NRO aanzetten en dynamische prijzen instellen werkt wel. Werk het niet voor jou? Stuur dan een support ticket in bij SolarEdge. Ook met aanverwante klachten zoals wel of niet bij de juiste tarieven.

Home Assistant inschakelen is echt niet de oplossing…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:44
Miezie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:57:
Voor een ieder die denkt dat de accu vol kletsen met grid stroom bij negatief een goed idee is met modbus en Home Assistant en de solar uit: dat werkt niet.

NRO aanzetten en dynamische prijzen instellen werkt wel. Werk het niet voor jou? Stuur dan een support ticket in bij SolarEdge. Ook met aanverwante klachten zoals wel of niet bij de juiste tarieven.

Home Assistant inschakelen is echt niet de oplossing…
Klopt, was mijn conclusie ook. Zie post vorige pagina. Je ziet heel even dat de PV uitgezet wordt en begint te laden vanaf grid maar dat duurt een paar seconden en dan springt ie weer terug.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Sypher schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat die optie precies doet (of zou moeten doen) ;) Als ik hem aanzet dan valt AC naar 0,00W, ongeacht wat ik bij Site Limit invul. Als ik hem uitzet en Site Limit op 100W zet gaat er AC ~91W uit.

Maar opzich ook een prima optie, dus feitelijk als ik de boel naar 0 wil krijgen:
  1. Zet Limit Control Mode naar Production Control
  2. Zet Negative Site Limit aan
  3. De waarde van Site Limit zelf maakt niet uit, kan op 0 (voor de vorm) of op 9999
En terugzetten:
  1. Zet Limit Control Mode naar Disabled
  2. Omvormer zet zelf Negative Site Limit weer uit en maakt Site Limit "unavailable"
Snap nog niet waarom die Active Power Limit zelf niet instelbaar is maar met bovenstaande lijk ik (net als Power Reduce) alsnog hetzelfde te kunnen bewerkstelligen. Weet alleen niet of hij Limit Control Mode / Negative Site Limit naar flash wegschrijft
Met site limit stel je de limiet van je netaansluiting in. Daarmee kun je dus (voor België) bijv het capaciteitstarief regelen.
Met active power control kun je een percentage regelen van de totale capaciteit die hij beschikbaar heeft, die klets je op 0 bij negatieve prijzen.

Eea staat keurig uitgelegd in documentatie van SolarEdge en van SolarEdge modbus multi. Lees die eerst voordat je op allerlei niet geëigende wegen je doel toevallig bereikt.

Voor alleen solar:
Limit Control op production control.
Active power control naar 0.
Limit control is per phase.

Voor solar en batterij:
Limit Control op Export Control (export/import meter)
Active power control naar 0.
Limit control is per phase

De site limit kan je op 17250 zetten (230x3x25).

Ergo: alleen active power limit heb je nodig om die panelen te sturen. Hiervoor moet je volgens mij de standaard verborgen entiteit “Active Power Control”
aan hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 01-05-2026 18:21 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:45
Zo lang de zon flink schijnt zal nro alleen voor ander gebruik dan de accu bij negatieve prijzen van het net afnemen.

En kwa duurzaamheid is dat prima.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:37:
Zo lang de zon flink schijnt zal nro alleen voor ander gebruik dan de accu bij negatieve prijzen van het net afnemen.

En kwa duurzaamheid is dat prima.
En ook qua wat het systeem wel/niet kan. Het kan gewoon niet, ook niet via handmatige acties.

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.