Sypher schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:12:
[...]
Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat die optie precies doet (of zou moeten doen)

Als ik hem aanzet dan valt AC naar 0,00W, ongeacht wat ik bij Site Limit invul. Als ik hem uitzet en Site Limit op 100W zet gaat er AC ~91W uit.
Maar opzich ook een prima optie, dus feitelijk als ik de boel naar 0 wil krijgen:
- Zet Limit Control Mode naar Production Control
- Zet Negative Site Limit aan
- De waarde van Site Limit zelf maakt niet uit, kan op 0 (voor de vorm) of op 9999
En terugzetten:
- Zet Limit Control Mode naar Disabled
- Omvormer zet zelf Negative Site Limit weer uit en maakt Site Limit "unavailable"
Snap nog niet waarom die Active Power Limit zelf niet instelbaar is maar met bovenstaande lijk ik (net als Power Reduce) alsnog hetzelfde te kunnen bewerkstelligen. Weet alleen niet of hij Limit Control Mode / Negative Site Limit naar flash wegschrijft
Met site limit stel je de limiet van je netaansluiting in. Daarmee kun je dus (voor België) bijv het capaciteitstarief regelen.
Met active power control kun je een percentage regelen van de totale capaciteit die hij beschikbaar heeft, die klets je op 0 bij negatieve prijzen.
Eea staat keurig uitgelegd in documentatie van SolarEdge en van SolarEdge modbus multi. Lees die eerst voordat je op allerlei niet geëigende wegen je doel toevallig bereikt.
Voor alleen solar:
Limit Control op production control.
Active power control naar 0.
Limit control is per phase.
Voor solar en batterij:
Limit Control op Export Control (export/import meter)
Active power control naar 0.
Limit control is per phase
De site limit kan je op 17250 zetten (230x3x25).
Ergo: alleen active power limit heb je nodig om die panelen te sturen. Hiervoor moet je volgens mij de standaard verborgen entiteit “Active Power Control”
aan hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
Miezie op 01-05-2026 18:21
]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron