PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zie inderdaad de optie in Solaredge Go om Optimizers te koppelen. Dank voor de tip.Ronald schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:02:
Pairen gaat niet automatisch. Via SE GO of de schakelaar
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.MvRtje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:00:
[...]
Oké stappenplan gaat worden Omvormer uitschakelen, AC spanning eraf door groep uit te zetten dan wacht ik even 5 minuutjes. Dan goede handschoenen aan, koppel ik de DC MC4 stekkertjes los, verwijder ik de optimizer en plaats ik de nieuwe. AC groep weer aan, Omvormer weer aan en dan paired hij hopelijk automatisch weer.
Goed plan zo?
Die handschoenen kunnen geen kwaad, maar zijn bij SolarEdge normaliter niet nodig uit oogpunt van veiligheid. Zodra je de omvormer uit zet, gaat de uitgangsspanning van een optimizer naar 1V (SafeDC). De stringspanning in Volt moet dan gelijk zijn aan het aantal optimizers in de string. Zo niet, dan heb je een defecte optimizer.
[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-04-2026 13:12 ]
[ Voor 95% gewijzigd door stijnos1991 op 28-04-2026 13:46 ]
Dat bedoelde ik ook inderdaad met Omvormer uitschakelen. Of mis ik hier wat in?ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.
Die handschoenen kunnen geen kwaad, maar zijn bij SolarEdge normaliter niet nodig uit oogpunt van veiligheid. Zodra je de omvormer uit zet, gaat de uitgangsspanning van een optimizer naar 1V (SafeDC). De stringspanning in Volt moet dan gelijk zijn aan het aantal optimizers in de string. Zo niet, dan heb je een defecte optimizer.
Duidelijk, bedankt voor je hulp.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Bij deze aanpak is het grootste risico is dat je MC4 sleutels vallen of breken terwijl je ongemakkelijk op het dak zit. Vooral als er een of twee al los zijn en de rest wil niet... misschien wat kruipolie/wd40 meenemen voor als het vast zit?ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.
Ik wil een support ticket aanmaken maar kan geen adres toevoegen. Zonder adres geen ticket.
Er wordt niet op email gereageerd en niemand telefonisch te bereiken. Wat kan ik doen?
Achterliggende vraag: recent verhuisd, en heb systeem van nieuwe huis op mijn naam laten zetten ( a la 99€…… bizar). Maar, nu staan er dus 2 systemen op mijn naam. Die van het oude huis ook nog. Niet handig. Nieuwe bewoners van mijn oude huis boeit het niet. Maar, ik wild at oude systeem van mijn naam af. Want anders kan ik (bv) solar edge niet koppelen aan FrankEnergie
Met de negatieve kale energieprijzen vandaag zou mijn omvormer af moeten schakelen. Gisteren ging dat nog goed, vandaag opeens niet meer en is er de hele dag terug geleverd.
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:25:
Ik word he le maal gek van SolarEdge.
Ik wil een support ticket aanmaken maar kan geen adres toevoegen. Zonder adres geen ticket.
Er wordt niet op email gereageerd en niemand telefonisch te bereiken. Wat kan ik doen?
Achterliggende vraag: recent verhuisd, en heb systeem van nieuwe huis op mijn naam laten zetten ( a la 99€…… bizar). Maar, nu staan er dus 2 systemen op mijn naam. Die van het oude huis ook nog. Niet handig. Nieuwe bewoners van mijn oude huis boeit het niet. Maar, ik wild at oude systeem van mijn naam af. Want anders kan ik (bv) solar edge niet koppelen aan FrankEnergie
dit is site specifiek, dat je oude huis nog in je account erbij staat maakt dan ook niet uit volgens mij.
Belangrijker is dat je van je nieuwe huis de API key weet te krijgen.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Ze koppelen dmv je account.Roger Beurskens schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:21:
[...]
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?
dit is site specifiek, dat je oude huis nog in je account erbij staat maakt dan ook niet uit volgens mij.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ok, ik dacht echt via en API.
Ik zou nooit zomaar mijn solaredge account gebruiken om ergens anders op in te loggen, iets met security enzo
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Alleen lukt het me niet dat de zonnepanelen alleen uitgaan als het -11c is of meer, ze gaan altijd uit bij 0c al, ongeacht wat ik in vul. Dat is me wat te vroeg.
Wat doe ik fout? Kan het überhaupt wat ik wil met de SE optie?
Moet ik met -cijfers werken of juist de tarieven omhoog doen zodat de unit later uitgaat?
Dus bijvoorbeeld 20c +21%?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik heb ze pas gebeld, werd binnen tien minuten teruggebeld.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:25:
Ik word he le maal gek van SolarEdge.
Als ze nou vragen waar dat oude systeem heen moet? Wat dan? Dat gaan ze niet zonder naam laten voortbestaan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Het gene wat je volgens mij gewoon fout doet is de negatieve tariefoptimalisatie niet aanzetten 🫣Bschnitz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:12:
Nu worden de prijzen wel erg vaak negatief...
Alleen lukt het me niet dat de zonnepanelen alleen uitgaan als het -11c is of meer, ze gaan altijd uit bij 0c al, ongeacht wat ik in vul. Dat is me wat te vroeg.
Moet ik met -cijfers werken of juist de tarieven omhoog doen zodat de unit later uitgaat?
[Afbeelding]
Ja, die stond wel aan. Die heb ik alleen uitgezet omdat het systeem uitgaat waneer ik nog niet wil. Ik zet hem nu handmatig via HA uit.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:29:
[...]
Het gene wat je volgens mij gewoon fout doet is de negatieve tariefoptimalisatie niet aanzetten 🫣
Maar ik wil gewoon dat het automatisch gaat, maar dan niet zoals nu te vroeg....
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
:strip_exif()/f/image/38O6QBBDU2thKI23QU3W6mMm.jpg?f=fotoalbum_large)
hi hi klein vraagje, afgelopen zondag waren de stroomprijzen heerlijk negatief.
Ik heb daar zoveel mogelijk gebruik van proberen te maken, maar zag dat SolarEdge besloot om mijn batterij te laden met zonne energie ipv vanuit het net.
Dat laatste had mij denk ik meer opgeleverd, nou ben ik nieuwsgierig waardoor SE deze keus maakte.
Ik zit bij Frank energie met een dynamisch contract, maar heb de volle controle bij SE liggen.
Heb de setting Time of use met elektriciteitstarieven en NRO aan.
Weet niet zeker of dit de beste plek voor mijn vraag is, anders laad ik mij graag naar het juiste topic verwijzen.
Er is al vaker geconstateerd dat SolarEdge optimaliseert naar maximaal eigen PV benutten. Ook als uit het net goedkoper is danwel meer oplevert.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:49:
[Afbeelding]
hi hi klein vraagje, afgelopen zondag waren de stroomprijzen heerlijk negatief.
Ik heb daar zoveel mogelijk gebruik van proberen te maken, maar zag dat SolarEdge besloot om mijn batterij te laden met zonne energie ipv vanuit het net.
Dat laatste had mij denk ik meer opgeleverd, nou ben ik nieuwsgierig waardoor SE deze keus maakte.
Ik zit bij Frank energie met een dynamisch contract, maar heb de volle controle bij SE liggen.
Heb de setting Time of use met elektriciteitstarieven en NRO aan.
Weet niet zeker of dit de beste plek voor mijn vraag is, anders laad ik mij graag naar het juiste topic verwijzen.
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?THM0 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:53:
[...]
Er is al vaker geconstateerd dat SolarEdge optimaliseert naar maximaal eigen PV benutten. Ook als uit het net goedkoper is danwel meer oplevert.
Ik zou Frank weer de regie kunnen geven, maar die maakt nog veel gekkere beslissingen op Handel Zelfconsumptie Plus modus
Dit is hoe het SolarEdge algoritme werkt, en kun je inderdaad niet aanpassen.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?
Ik zou Frank weer de regie kunnen geven, maar die maakt nog veel gekkere beslissingen op Handel Zelfconsumptie Plus modus
Met een andere aansturing kun je ander gedrag krijgen zoals je zelf bij Frank hebt geconstateerd.
Volgens mij was de energieprijs inclusief energiebelasting vandaag niet negatief. Als je dus minder teruglevert dan je verbruikt moest hij vandaag aan blijven staan.Afas schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:06:
Zijn er meer mensen waar de negatieve tariefoptimalisatie sinds vandaag niet goed meer werkt?
Met de negatieve kale energieprijzen vandaag zou mijn omvormer af moeten schakelen. Gisteren ging dat nog goed, vandaag opeens niet meer en is er de hele dag terug geleverd.
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?
Eerste gekke gedrag heb ik vanochtend al gezien:
~ 3kWh kwam binnen via PV
~ Tibber besloot om de thuisbatterij met 5kWh vol vermogen op te laden op een aantal momenten van de ochtend. Tarief was weliswaar redelijk aan de goedkope kant (14 / 8 cent) maar normaliter doet SE dit zelf nooit omdat de hele dag zon verwacht wordt en de panelen er wel voor gaan zorgen dat de batterijen rond de klok van 14 uur altijd vol zitten.
Ik ga het even aankijken. Kan zijn dat Tibber ook eerst moet "leren". We gaan het zien. Je kan pas oordelen als je beide methodes geprobeerd hebt
Ik lever meer terug dan ik af neem. Maar daar gaat het niet om. Gisteren sloeg de omvormer gewoon zoals elke dag uit bij een negatieve kale energieprijs en vandaag opeens niet meer.jopie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:11:
[...]
Volgens mij was de energieprijs inclusief energiebelasting vandaag niet negatief. Als je dus minder teruglevert dan je verbruikt moest hij vandaag aan blijven staan.
Zolang je kan salderen is “batterij vol gooien op goedkoopste tijd “ het beste.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:32:
[...]
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.
~ Tibber besloot om de thuisbatterij met 5kWh vol vermogen op te laden op een aantal momenten van de ochtend. Tarief was weliswaar redelijk aan de goedkope kant (14 / 8 cent) maar normaliter doet SE dit zelf nooit omdat de hele dag zon verwacht wordt en de panelen er wel voor gaan zorgen dat de batterijen rond de klok van 14 uur altijd vol zitten.
Ik ga het even aankijken. Kan zijn dat Tibber ook eerst moet "leren". We gaan het zien. Je kan pas oordelen als je beide methodes geprobeerd hebt
Als je dat niet zou doen en zou wachten tot (bijvoorbeeld) 17:00 om met PV het laatste stukje batterij te vullen loop je “PV terugleveren tegen hoog tarief” mis.
Zolang er nog salderen is zijn batterij en PV eigenlijk “los van elkaar”.
De batterij is dan vooral goed om “de dure uren op te vangen met goedkoop opgeslagen stroom”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.Afas schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:37:
[...]
Ik lever meer terug dan ik af neem. Maar daar gaat het niet om. Gisteren sloeg de omvormer gewoon zoals elke dag uit bij een negatieve kale energieprijs en vandaag opeens niet meer.
Benieuwd of dat zo blijft cq dat iedereen dat gaat zien
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik ga testen.Stefannn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:40:
[...]
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Als ik inlog via Frank op SolarEdge staat dit er letterlijk:Roger Beurskens schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:21:
[...]
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?
Eh… via welk nummer welke optie dan? Ik kan echt niets vinden en wordt steeds naar de support gestuurd (waar ik dus geen ticket kan aanmaken).No Hands schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb ze pas gebeld, werd binnen tien minuten teruggebeld.
Als ze nou vragen waar dat oude systeem heen moet? Wat dan? Dat gaan ze niet zonder naam laten voortbestaan.
Ja terechte vraag: maar als je aangeeft te verhuizen, en formele papieren daartoe moet overleggen, dan neem ik aan dat ze ook weten dat je dat oude systeem niet meer hebt? Of moet ik nog een meer 99€ betalen om het weg te krijgen? Ik kan de nieuwe bewoners niet dwingen het over te nemen als “account”.
Je zit via Tibber nu op de onbalansmarkt. Daar is qua laden en ontladen een heel andere aansturing.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:32:
[...]
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.
ja dat was misschien omdat ik als installateur belde bedenk ik me nu. op de solaredge website als systeemeigenaar zijn de contactmogelijkheden beperkt. dat is waarschijnlijk omdat ze met installateurs zaken willen doen.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:51:
[...]
Eh… via welk nummer welke optie dan? Ik kan echt niets vinden en wordt steeds naar de support gestuurd (waar ik dus geen ticket kan aanmaken).
Ja terechte vraag: maar als je aangeeft te verhuizen, en formele papieren daartoe moet overleggen, dan neem ik aan dat ze ook weten dat je dat oude systeem niet meer hebt? Of moet ik nog een meer 99€ betalen om het weg te krijgen? Ik kan de nieuwe bewoners niet dwingen het over te nemen als “account”.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat begrijp ik. Maar het teruglever tarief lag lager dan het moment van laden dus dat rijmt nietStefannn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:40:
[...]
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.
Dat zal het dan zijn, want ik kom echt nergens.No Hands schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:58:
[...]
ja dat was misschien omdat ik als installateur belde bedenk ik me nu. op de solaredge website als systeemeigenaar zijn de contactmogelijkheden beperkt. dat is waarschijnlijk omdat ze met installateurs zaken willen doen.
Welk nummer kan je als installateur bellen dan? Dan krijg ik tenminste iemand aan de lijn haha!
Zet negatieve tariefoptimalisatie aanBschnitz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:12:
Nu worden de prijzen wel erg vaak negatief...
[Afbeelding]
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Hij staat nu alleen uit omdat die te vroeg uit gaat. Ik zoek een optie om hem later uit te zetten. De juiste tarief instellingen. Hij gaat te snel uit.
Ok, duidelijk. die had ik niet verwacht.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:48:
[...]
Als ik inlog via Frank op SolarEdge staat dit er letterlijk:
[Afbeelding]
Je zou echt denken dat het via een API gaat.. Maar ook hiei is wel iets voor te verzinnen.
Wellicht een 2e solaredge account aanmaken en die aan de oude installatie toe te voegen en je huidige account (mailadres) laten verwijderen, dit heeft meer met toegang te maken en kan de installer van je vorige huis wel mee helpen als die een beetje welwillend is..
dus 2e account toevoegen aan je installatie en het eerste account (mailadres) laten verwijderen.
dit is de mogelijkheid die een isntaller heeft bij een installatie wat onder z'n account hangt:
[ Voor 5% gewijzigd door Roger Beurskens op 29-04-2026 07:35 ]
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.