PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zie inderdaad de optie in Solaredge Go om Optimizers te koppelen. Dank voor de tip.Ronald schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:02:
Pairen gaat niet automatisch. Via SE GO of de schakelaar
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.MvRtje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:00:
[...]
Oké stappenplan gaat worden Omvormer uitschakelen, AC spanning eraf door groep uit te zetten dan wacht ik even 5 minuutjes. Dan goede handschoenen aan, koppel ik de DC MC4 stekkertjes los, verwijder ik de optimizer en plaats ik de nieuwe. AC groep weer aan, Omvormer weer aan en dan paired hij hopelijk automatisch weer.
Goed plan zo?
Die handschoenen kunnen geen kwaad, maar zijn bij SolarEdge normaliter niet nodig uit oogpunt van veiligheid. Zodra je de omvormer uit zet, gaat de uitgangsspanning van een optimizer naar 1V (SafeDC). De stringspanning in Volt moet dan gelijk zijn aan het aantal optimizers in de string. Zo niet, dan heb je een defecte optimizer.
[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-04-2026 13:12 ]
[ Voor 95% gewijzigd door stijnos1991 op 28-04-2026 13:46 ]
Dat bedoelde ik ook inderdaad met Omvormer uitschakelen. Of mis ik hier wat in?ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.
Die handschoenen kunnen geen kwaad, maar zijn bij SolarEdge normaliter niet nodig uit oogpunt van veiligheid. Zodra je de omvormer uit zet, gaat de uitgangsspanning van een optimizer naar 1V (SafeDC). De stringspanning in Volt moet dan gelijk zijn aan het aantal optimizers in de string. Zo niet, dan heb je een defecte optimizer.
Duidelijk, bedankt voor je hulp.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Bij deze aanpak is het grootste risico is dat je MC4 sleutels vallen of breken terwijl je ongemakkelijk op het dak zit. Vooral als er een of twee al los zijn en de rest wil niet... misschien wat kruipolie/wd40 meenemen voor als het vast zit?ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
Ik zou alvorens de groep uit te zetten de productie op nul zetten door het rode schakelaartje in de 0-stand te zetten.
Ik wil een support ticket aanmaken maar kan geen adres toevoegen. Zonder adres geen ticket.
Er wordt niet op email gereageerd en niemand telefonisch te bereiken. Wat kan ik doen?
Achterliggende vraag: recent verhuisd, en heb systeem van nieuwe huis op mijn naam laten zetten ( a la 99€…… bizar). Maar, nu staan er dus 2 systemen op mijn naam. Die van het oude huis ook nog. Niet handig. Nieuwe bewoners van mijn oude huis boeit het niet. Maar, ik wild at oude systeem van mijn naam af. Want anders kan ik (bv) solar edge niet koppelen aan FrankEnergie
Met de negatieve kale energieprijzen vandaag zou mijn omvormer af moeten schakelen. Gisteren ging dat nog goed, vandaag opeens niet meer en is er de hele dag terug geleverd.
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:25:
Ik word he le maal gek van SolarEdge.
Ik wil een support ticket aanmaken maar kan geen adres toevoegen. Zonder adres geen ticket.
Er wordt niet op email gereageerd en niemand telefonisch te bereiken. Wat kan ik doen?
Achterliggende vraag: recent verhuisd, en heb systeem van nieuwe huis op mijn naam laten zetten ( a la 99€…… bizar). Maar, nu staan er dus 2 systemen op mijn naam. Die van het oude huis ook nog. Niet handig. Nieuwe bewoners van mijn oude huis boeit het niet. Maar, ik wild at oude systeem van mijn naam af. Want anders kan ik (bv) solar edge niet koppelen aan FrankEnergie
dit is site specifiek, dat je oude huis nog in je account erbij staat maakt dan ook niet uit volgens mij.
Belangrijker is dat je van je nieuwe huis de API key weet te krijgen.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Ze koppelen dmv je account.Roger Beurskens schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:21:
[...]
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?
dit is site specifiek, dat je oude huis nog in je account erbij staat maakt dan ook niet uit volgens mij.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ok, ik dacht echt via en API.
Ik zou nooit zomaar mijn solaredge account gebruiken om ergens anders op in te loggen, iets met security enzo
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Alleen lukt het me niet dat de zonnepanelen alleen uitgaan als het -11c is of meer, ze gaan altijd uit bij 0c al, ongeacht wat ik in vul. Dat is me wat te vroeg.
Wat doe ik fout? Kan het überhaupt wat ik wil met de SE optie?
Moet ik met -cijfers werken of juist de tarieven omhoog doen zodat de unit later uitgaat?
Dus bijvoorbeeld 20c +21%?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik heb ze pas gebeld, werd binnen tien minuten teruggebeld.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:25:
Ik word he le maal gek van SolarEdge.
Als ze nou vragen waar dat oude systeem heen moet? Wat dan? Dat gaan ze niet zonder naam laten voortbestaan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Het gene wat je volgens mij gewoon fout doet is de negatieve tariefoptimalisatie niet aanzetten 🫣Bschnitz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:12:
Nu worden de prijzen wel erg vaak negatief...
Alleen lukt het me niet dat de zonnepanelen alleen uitgaan als het -11c is of meer, ze gaan altijd uit bij 0c al, ongeacht wat ik in vul. Dat is me wat te vroeg.
Moet ik met -cijfers werken of juist de tarieven omhoog doen zodat de unit later uitgaat?
[Afbeelding]
Ja, die stond wel aan. Die heb ik alleen uitgezet omdat het systeem uitgaat waneer ik nog niet wil. Ik zet hem nu handmatig via HA uit.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:29:
[...]
Het gene wat je volgens mij gewoon fout doet is de negatieve tariefoptimalisatie niet aanzetten 🫣
Maar ik wil gewoon dat het automatisch gaat, maar dan niet zoals nu te vroeg....
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
:strip_exif()/f/image/38O6QBBDU2thKI23QU3W6mMm.jpg?f=fotoalbum_large)
hi hi klein vraagje, afgelopen zondag waren de stroomprijzen heerlijk negatief.
Ik heb daar zoveel mogelijk gebruik van proberen te maken, maar zag dat SolarEdge besloot om mijn batterij te laden met zonne energie ipv vanuit het net.
Dat laatste had mij denk ik meer opgeleverd, nou ben ik nieuwsgierig waardoor SE deze keus maakte.
Ik zit bij Frank energie met een dynamisch contract, maar heb de volle controle bij SE liggen.
Heb de setting Time of use met elektriciteitstarieven en NRO aan.
Weet niet zeker of dit de beste plek voor mijn vraag is, anders laad ik mij graag naar het juiste topic verwijzen.
Er is al vaker geconstateerd dat SolarEdge optimaliseert naar maximaal eigen PV benutten. Ook als uit het net goedkoper is danwel meer oplevert.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:49:
[Afbeelding]
hi hi klein vraagje, afgelopen zondag waren de stroomprijzen heerlijk negatief.
Ik heb daar zoveel mogelijk gebruik van proberen te maken, maar zag dat SolarEdge besloot om mijn batterij te laden met zonne energie ipv vanuit het net.
Dat laatste had mij denk ik meer opgeleverd, nou ben ik nieuwsgierig waardoor SE deze keus maakte.
Ik zit bij Frank energie met een dynamisch contract, maar heb de volle controle bij SE liggen.
Heb de setting Time of use met elektriciteitstarieven en NRO aan.
Weet niet zeker of dit de beste plek voor mijn vraag is, anders laad ik mij graag naar het juiste topic verwijzen.
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?THM0 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:53:
[...]
Er is al vaker geconstateerd dat SolarEdge optimaliseert naar maximaal eigen PV benutten. Ook als uit het net goedkoper is danwel meer oplevert.
Ik zou Frank weer de regie kunnen geven, maar die maakt nog veel gekkere beslissingen op Handel Zelfconsumptie Plus modus
Dit is hoe het SolarEdge algoritme werkt, en kun je inderdaad niet aanpassen.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?
Ik zou Frank weer de regie kunnen geven, maar die maakt nog veel gekkere beslissingen op Handel Zelfconsumptie Plus modus
Met een andere aansturing kun je ander gedrag krijgen zoals je zelf bij Frank hebt geconstateerd.
Volgens mij was de energieprijs inclusief energiebelasting vandaag niet negatief. Als je dus minder teruglevert dan je verbruikt moest hij vandaag aan blijven staan.Afas schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:06:
Zijn er meer mensen waar de negatieve tariefoptimalisatie sinds vandaag niet goed meer werkt?
Met de negatieve kale energieprijzen vandaag zou mijn omvormer af moeten schakelen. Gisteren ging dat nog goed, vandaag opeens niet meer en is er de hele dag terug geleverd.
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.Kinimo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]
Ah dat wist ik niet thanks, maar dan mag ik ook aannemen dat ik dat (nog) niet kan aanpassen he?
Eerste gekke gedrag heb ik vanochtend al gezien:
~ 3kWh kwam binnen via PV
~ Tibber besloot om de thuisbatterij met 5kWh vol vermogen op te laden op een aantal momenten van de ochtend. Tarief was weliswaar redelijk aan de goedkope kant (14 / 8 cent) maar normaliter doet SE dit zelf nooit omdat de hele dag zon verwacht wordt en de panelen er wel voor gaan zorgen dat de batterijen rond de klok van 14 uur altijd vol zitten.
Ik ga het even aankijken. Kan zijn dat Tibber ook eerst moet "leren". We gaan het zien. Je kan pas oordelen als je beide methodes geprobeerd hebt
Ik lever meer terug dan ik af neem. Maar daar gaat het niet om. Gisteren sloeg de omvormer gewoon zoals elke dag uit bij een negatieve kale energieprijs en vandaag opeens niet meer.jopie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:11:
[...]
Volgens mij was de energieprijs inclusief energiebelasting vandaag niet negatief. Als je dus minder teruglevert dan je verbruikt moest hij vandaag aan blijven staan.
Zolang je kan salderen is “batterij vol gooien op goedkoopste tijd “ het beste.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:32:
[...]
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.
~ Tibber besloot om de thuisbatterij met 5kWh vol vermogen op te laden op een aantal momenten van de ochtend. Tarief was weliswaar redelijk aan de goedkope kant (14 / 8 cent) maar normaliter doet SE dit zelf nooit omdat de hele dag zon verwacht wordt en de panelen er wel voor gaan zorgen dat de batterijen rond de klok van 14 uur altijd vol zitten.
Ik ga het even aankijken. Kan zijn dat Tibber ook eerst moet "leren". We gaan het zien. Je kan pas oordelen als je beide methodes geprobeerd hebt
Als je dat niet zou doen en zou wachten tot (bijvoorbeeld) 17:00 om met PV het laatste stukje batterij te vullen loop je “PV terugleveren tegen hoog tarief” mis.
Zolang er nog salderen is zijn batterij en PV eigenlijk “los van elkaar”.
De batterij is dan vooral goed om “de dure uren op te vangen met goedkoop opgeslagen stroom”
Zelfbouw home-automation 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.Afas schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:37:
[...]
Ik lever meer terug dan ik af neem. Maar daar gaat het niet om. Gisteren sloeg de omvormer gewoon zoals elke dag uit bij een negatieve kale energieprijs en vandaag opeens niet meer.
Benieuwd of dat zo blijft cq dat iedereen dat gaat zien
Zelfbouw home-automation 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik ga testen.Stefannn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:40:
[...]
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Als ik inlog via Frank op SolarEdge staat dit er letterlijk:Roger Beurskens schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:21:
[...]
Voor het koppelen met Frank heb je toch een Site Id en een API key nodig?
Eh… via welk nummer welke optie dan? Ik kan echt niets vinden en wordt steeds naar de support gestuurd (waar ik dus geen ticket kan aanmaken).No Hands schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb ze pas gebeld, werd binnen tien minuten teruggebeld.
Als ze nou vragen waar dat oude systeem heen moet? Wat dan? Dat gaan ze niet zonder naam laten voortbestaan.
Ja terechte vraag: maar als je aangeeft te verhuizen, en formele papieren daartoe moet overleggen, dan neem ik aan dat ze ook weten dat je dat oude systeem niet meer hebt? Of moet ik nog een meer 99€ betalen om het weg te krijgen? Ik kan de nieuwe bewoners niet dwingen het over te nemen als “account”.
Je zit via Tibber nu op de onbalansmarkt. Daar is qua laden en ontladen een heel andere aansturing.lunnie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:32:
[...]
Tibber heeft sindskort ook de mogelijkheid om de Home hub te connecten. Ik heb dat vanaf gister maar eens gedaan om te kijken hoe dat gaat. Ik kijk het even een week of 2 aan om een inschatting te krijgen welke methode het beste werkt.
ja dat was misschien omdat ik als installateur belde bedenk ik me nu. op de solaredge website als systeemeigenaar zijn de contactmogelijkheden beperkt. dat is waarschijnlijk omdat ze met installateurs zaken willen doen.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:51:
[...]
Eh… via welk nummer welke optie dan? Ik kan echt niets vinden en wordt steeds naar de support gestuurd (waar ik dus geen ticket kan aanmaken).
Ja terechte vraag: maar als je aangeeft te verhuizen, en formele papieren daartoe moet overleggen, dan neem ik aan dat ze ook weten dat je dat oude systeem niet meer hebt? Of moet ik nog een meer 99€ betalen om het weg te krijgen? Ik kan de nieuwe bewoners niet dwingen het over te nemen als “account”.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat begrijp ik. Maar het teruglever tarief lag lager dan het moment van laden dus dat rijmt nietStefannn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:40:
[...]
Mhh… misschien is er een fix van Solaredge.
Dat zal het dan zijn, want ik kom echt nergens.No Hands schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:58:
[...]
ja dat was misschien omdat ik als installateur belde bedenk ik me nu. op de solaredge website als systeemeigenaar zijn de contactmogelijkheden beperkt. dat is waarschijnlijk omdat ze met installateurs zaken willen doen.
Welk nummer kan je als installateur bellen dan? Dan krijg ik tenminste iemand aan de lijn haha!
Zet negatieve tariefoptimalisatie aanBschnitz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:12:
Nu worden de prijzen wel erg vaak negatief...
[Afbeelding]
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Hij staat nu alleen uit omdat die te vroeg uit gaat. Ik zoek een optie om hem later uit te zetten. De juiste tarief instellingen. Hij gaat te snel uit.
Ok, duidelijk. die had ik niet verwacht.BrammieBramBram schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:48:
[...]
Als ik inlog via Frank op SolarEdge staat dit er letterlijk:
[Afbeelding]
Je zou echt denken dat het via een API gaat.. Maar ook hiei is wel iets voor te verzinnen.
Wellicht een 2e solaredge account aanmaken en die aan de oude installatie toe te voegen en je huidige account (mailadres) laten verwijderen, dit heeft meer met toegang te maken en kan de installer van je vorige huis wel mee helpen als die een beetje welwillend is..
Dus 2e account toevoegen aan je installatie en het eerste account (mailadres) laten verwijderen.
Dit is de mogelijkheid die een installer heeft bij een installatie wat onder z'n account hangt:
[ Voor 5% gewijzigd door Roger Beurskens op 29-04-2026 07:38 ]
Dat zal mogelijk met je tarief instellingen te maken hebben.Bschnitz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:13:
[...]
Hij staat nu alleen uit omdat die te vroeg uit gaat. Ik zoek een optie om hem later uit te zetten. De juiste tarief instellingen. Hij gaat te snel uit.
Sturen kan altijd maar dan moet je gebruikmaken van de batterijmodus, handmatige controle.
Door hier gebruik te maken van de laad-, ontlaad- en pauzeschema is het systeem per kwartier aan te sturen.
Dit is niet veel werk maar vraagt wel iedere dag aandacht.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Als je 2 omvormers hebt, één SE10k home hub met 3 accu units, en één SE6kWwave zonder accu's die via rs485 gekoppeld zijn in follower-leader config. Dan wordt de accu van de leader geladen van het overschot van de follower (in mijn situatie start deze kwa productie namelijk een stuk eerder dan de omvormer met accu's).
Maw, de accu wordt op basis van 2x AC conversie geladen... van folower omvormer naar ac, en dan weer van AC naar DC door de leader... dat had ik zelf niet verwacht.
(oja, omvormer 2 in mijn situatie is de leader, de follower omvormer 3, omzetting van de oude SE12.5k naar de home hub is beetje krom gegaan)
[ Voor 7% gewijzigd door Roger Beurskens op 29-04-2026 09:20 ]
Ik zou op prijs stellen dat je de initialisatie (als het nodig is) en de aansturing (modbus / api) code kunt delen met ons zodat ik het kan invoeren in NodeRed van Cerbo Gx?xxtremexx schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:54:
De SolarEdge iOS-app werkt bij mij niet zoals ik zou willen. Home Assistant heb ik verder nog niet bekeken maar dat zou ook moeten werken. Ik ben direct aan de slag gegaan met Python en heb pymodbus gebruikt. Met behulp van pymodbus heb ik een script gebouwd waarmee ik de omvormer zelf kan schakelen, dat wil zeggen: de productie instellen tussen 0 en 100% zonder het apparaat compleet uit te zetten.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Test negatief. Bruto negatief nog steeds zero export.
Bij mij is de omvormer uitgegaan vanochtend en om 15.15 weer aangeslagen. Instelling is niet veranderd, negatieve tariefoptimalisatie staat aan met 0,00 bijkomende kosten. Tarief is nu nog steeds negatief dus geen idee waar het mis gaat. Verbinding met de omvormer is ok want die benader ik van afstand.Miezie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:31:
[...]
Test negatief. Bruto negatief nog steeds zero export.
Al een support ticket ingediend?Afas schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:40:
[...]
Bij mij is de omvormer uitgegaan vanochtend en om 15.15 weer aangeslagen. Instelling is niet veranderd, negatieve tariefoptimalisatie staat aan met 0,00 bijkomende kosten. Tarief is nu nog steeds negatief dus geen idee waar het mis gaat. Verbinding met de omvormer is ok want die benader ik van afstand.
Nog niet, een uur later is de omvormer weer af geslagen. Wacht het deze week af en als het blijft aanhouden ga ik inderdaad de leverancier contacten.
Het klinkt niet als aansturing door SolarEdge one, daar is het gedrag zeer consequent. Klinkt eerder als lokale netcongestie. Ik zou de installateur nu al raadplegen. Overigens kun je via de SolarEdge site ook prima een ticket indienen om zaken te laten checken.Afas schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:49:
[...]
Nog niet, een uur later is de omvormer weer af geslagen. Wacht het deze week af en als het blijft aanhouden ga ik inderdaad de leverancier contacten.
Momenteel heb ik 2 Solaredge omvormers een 3200W en een 3680W beide toppen soms af.
Het is een ouder huis en de verdeling van verbruikers over de fase is niet optimaal, ik heb beide omvormers op de 2 meest belaste fase gezet.
Echter heb ik sinds vorige jaar een EV en een thuisbatterij en die gaan soms in load balance mode omdat er 1 fase is die dan een hoge afname heeft.
Nu dacht ik, als ik nu ipv 2 1 fase omvormers een 3 fase SE8K ophang zou dat kunnen helpen met in ieder geval de opwek over de fase te verdelen.
Wat ik echter niet kan vinden is wat er gebeurt als ik na de hoofdschakelaar een meter plaats met CT klemmen of de Solaredge SE8K RW0TEBEN4 dan eventueel ook de output zo kan verdelen dat de 3 fase gelijk worden. De meter registreert dit natuurlijk als som maar voor de load balance zou het wel verschil kunnen maken.
Bvd,
Jasper
SolarEdge 3-fase omvormers verdelen on-grid het afgegeven vermogen altijd gelijk over de fasen. De Home Hub en de Nexis kunnen het vermogen wel ongelijk verdelen over de fasen, maar voor zover ik weet alleen in off-grid (backup) bedrijf.Jasper79 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:13:
Wat ik echter niet kan vinden is wat er gebeurt als ik na de hoofdschakelaar een meter plaats met CT klemmen of de Solaredge SE8K RW0TEBEN4 dan eventueel ook de output zo kan verdelen dat de 3 fase gelijk worden. De meter registreert dit natuurlijk als som maar voor de load balance zou het wel verschil kunnen maken.
Edit: SolarEdge heeft hierover ooit een verklaring uitgegeven (link) maar die is in het huidige knowledge center niet meer te vinden, vermoedelijk omdat deze voor de Home Hub en de Nexis niet meer in alle gevallen van toepassing is.
[ Voor 20% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-04-2026 08:38 ]
Ik heb geen display op mijn Omvormer, dus kan de meldingen alleen in mijn account zien. Daar heet het "Storing van de netspanning", zonder verdere code. Het is een Type 4-alert.Sungirly schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:36:
[...]
Deze meldingen krijg ik
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er verder weinig verstand van, maar ik neem aan dat ik bij AC-spanning moet kijken? Dan kom ik voor de afgelopen dagen op deze grafiek uit.
/f/image/zq0Lx0kR0HZDNlz5EGDH0C8W.png?f=fotoalbum_large)
Ik geloof zelf niet zo dat het probleem ineens ligt bij landinstellingen, kabeldiktes en weet ik veel wat. Maar eens met de netbeheerder bellen of de netspanning in de straat mogelijk aan de hoge kant is?
Normaalgesproken is het geen probleem.THM0 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:42:
Mag je er bij het upgraden van een 3-fase omvormer naar een Home Hub vanuitgaan dat de optimizers compatible zijn met de Home Hub, zolang de Designer je toestaat het in te tekenen?
Wat voor optimizers heb je?
Bij ons is het een mix van P370 en P500 op een 10k Home Hub
P485 optimizers liggen er (niet bij mijn huis overigens).Roger Beurskens schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:09:
[...]
Normaalgesproken is het geen probleem.
Wat voor optimizers heb je?
Bij ons is het een mix van P370 en P500 op een 10k Home Hub
Moet gewoon werken,THM0 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:28:
[...]
P485 optimizers liggen er (niet bij mijn huis overigens).
Volgens de Inter-compatibility technote van Solaredge werken alle U,S en P serie optimizers op een Home Hub.
Hier ook issues, of mijn tarieven staan fout of HA loopt te klotensilvester6 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:57:
Zijn er meerdere waar NRO niet goed werk? Ik heb het kunnen resetten door uit te zetten en op te slaan. Vervolgens weer aan te zetten en op te slaan. Morgen even goed in de gaten houden of het werkt. Beetje jammer om bij -0.50 euro per kwh terug te leveren...
Maar: klopt het dat er, als er schaduwen op je dak kunnen zijn, er geen ander systeem/fabrikant is dat hiermee goed overweg kan gaan? Dus dan is er geen goed alternatief?
Je kan ook nog aan de micro omvormers en wellicht zijn er nog meer systemen met optimizers op te tuigen. Dus nee, het klopt niet.testmanager schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:28:
Ik stond op het punt akkoord te geven op de installatie van een SolardEdge met accu-opslagsysteem. Maar ik begrijp nu dat SolarEdge Israelisch bedrijf is, wat me er tegenwoordig toch van weerhoudt om daar geld in te investeren.
Maar: klopt het dat er, als er schaduwen op je dak kunnen zijn, er geen ander systeem/fabrikant is dat hiermee goed overweg kan gaan? Dus dan is er geen goed alternatief?
maak een eigen topic voor knap advies
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
/f/image/amEatxF0H2B1zf73jylnB6lx.png?f=fotoalbum_large)
Naar mijn idee zou de SE dus nu uit moeten gaan, maar nee hoor. Blijft vrolijk doordraaien. HA ziet ook geen andere status.
Krijg toch het idee dan import ook negatief moet zijn om de unit uit te zetten. Niet alleen export.
Gisteren nieuwe optimizer ontvangen vanuit SolarEdge en meteen vervangen. Alles werkt weer naar behoren, stelde inderdaad niks voor.MvRtje schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:47:
Wie kan mij helpen, ik merk dat sinds kort 1 paneel zo goed als niks doet tegenover de andere. Zie hier de live data:
[Afbeelding]
Dit is de live data van het paneel er langs als voorbeeld:
[Afbeelding]
Kapotte optimizer? En hoe kan ik deze het beste vervangen? Enkel zodra de zon niet meer schijnt bijvoorbeeld laat in de avond of wat is wijsheid? Optimizer/installatie is nu 4 jaar oud.
Bedankt alvast voor jullie hulp.
Support SolarEdge echt heel snel, op koningsdag aangevraagd en 3 dagen later nieuwe optimizer ontvangen.
Bedankt hier voor de hulp!
De output wordt ook niet geknepen? Wat ik zie is dat vanaf die negatieve prijs alles naar de accu gaat. Als die vol is wordt de omvormer zodanig geknepen dat er niks ge-exporteerd wordt naar het net.Bschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:08:
[Afbeelding]
Naar mijn idee zou de SE dus nu uit moeten gaan, maar nee hoor. Blijft vrolijk doordraaien. HA ziet ook geen andere status.
Krijg toch het idee dan import ook negatief moet zijn om de unit uit te zetten. Niet alleen export.
Ik heb een ander plaatje omdat ik bijkomende kosten heb ingesteldBschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:08:
[Afbeelding]
Mijn accu is van Sigen en die staat los van de SE. Nee hij knipt niks, gaat vrolijk 5kW exporteren terwijl er 500w vraag is.janne_nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:46:
[...]
De output wordt ook niet geknepen? Wat ik zie is dat vanaf die negatieve prijs alles naar de accu gaat. Als die vol is wordt de omvormer zodanig geknepen dat er niks ge-exporteerd wordt naar het net.
Maar ik heb nu al test de 10 uur grenz gematcht met de import grenzen, dus effe 10c eraf gehaald zodat de import nu ook vanaf 10 uur negatief is.
En ja hoor de unit gaat uit.
Dus de trigger is vrij simpel.
Export en import moeten binnen dezelfde zone negatieve waarde hebben om uit te gaan, met welke tarieven je dit doet is niet belangrijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 01-05-2026 10:52 ]
11:30 zou hij volledig uit moeten gaan, maar tot die tijd zou hij volle bak mogen produceren. Als ik de negatieve energieoptimalisatie uit zet knalt de productie gelijk weer omhoog. Iemand een idee wat ik niet goed heb staan?
Mijn instellingen:
Negatieve tariefoptimalisatie aan
Tarieftype bij beiden op 15 minuten
Import aanvullende kosten €0,112 en 21% btw
Export aanvullende kosten €-0,092 en 21% btw
Ik zit bij Tibber, die rekenen €0,0205 voor inkoop en €0,0248 voor verkoop per kWh
Energiebelasting is tot 10.000kWh €0,09161 en van 10.001 t/m 50.000kWh €0,06671. We verbruiken ongeveer 20.000kWh per jaar, maar onderscheid laat ik nog even zitten.
Komt puur door een ander tarief, ik wilde de trigger weten voor het uitgaan.clodders schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:49:
[...]
Ik heb een ander plaatje omdat ik bijkomende kosten heb ingesteld
[Afbeelding]
Als jou import om 11 uur ook niet negatief is, zou je unit dus niet uit moeten gaan. Waarschijnlijk pas om 12 uur.
Ik heb exact dezelfde settings. Benieuwd of de omvormer om 11:30u uit gaat. Gelukkig thuis, dus kan altijd handmatig ingrijpen mocht het niet werken.Niek_ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:54:
Mijn instellingen:
Negatieve tariefoptimalisatie aan
Tarieftype bij beiden op 15 minuten
Import aanvullende kosten €0,112 en 21% btw
Export aanvullende kosten €-0,092 en 21% btw
Verkoop is toch € 0,00 of ben ik nu gek? Ze rekenen voor export toch verkoopvergoeding -/- inkoopvergoeding, effectief € 0,00?Ik zit bij Tibber, die rekenen €0,0205 voor inkoop en €0,0248 voor verkoop per kWh
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Gedrag zondag was nog, eerst batterij volledig laden met overschot om vervolgens uit te gaan op het moment dat de prijzen negatief werden.
Nu zie ik heel ander gedrag, gedrag wat ik graag wil zien. Hij heeft er voor gezorgd dat de gehele batterij leeg is deze ochtend door terug te leveren. Huisverbruik komt nu van de PV en overschot wordt teruggeleverd en ik heb een lege SOC (backup 10%) die klaar staat om dadelijk volle bak te gaan laden. Vraag is alleen even, gaat ie dat doen vanaf grid of vanaf PV 😂
Dit kopt helemaal want de bijkomende kosten zijn € 0,13068 per kWh.Bschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Komt puur door een ander tarief, ik wilde de trigger weten voor het uitgaan.
Als jou import om 11 uur ook niet negatief is, zou je unit dus niet uit moeten gaan. Waarschijnlijk pas om 12 uur.
Het is voor mij geen probleem zie bijgaand plaatje, om 12 uur schakel het systeem terug naar 5 kW en wordt mijn verbruik uit het net gehaald.
[ Voor 34% gewijzigd door clodders op 01-05-2026 12:46 ]
Ik weet vrijwel zeker dat ie dadelijk gewoon vanaf PV gaat laden. Helaas kan ik dit (het is me in ieder geval niet gelukt) ook niet afdwingen via Modbus.lunnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:04:
Het lijkt er sterk op dat SE een update heeft doorgevoerd na afgelopen zondag.
Gedrag zondag was nog, eerst batterij volledig laden met overschot om vervolgens uit te gaan op het moment dat de prijzen negatief werden.
Nu zie ik heel ander gedrag, gedrag wat ik graag wil zien. Hij heeft er voor gezorgd dat de gehele batterij leeg is deze ochtend door terug te leveren. Huisverbruik komt nu van de PV en overschot wordt teruggeleverd en ik heb een lege SOC (backup 10%) die klaar staat om dadelijk volle bak te gaan laden. Vraag is alleen even, gaat ie dat doen vanaf grid of vanaf PV 😂
[Afbeelding]
Het is zoals ik nu zie gewoon een beperking omdat SE altijd voorrang geeft aan PV -> Batterij boven grid -> batterij
Dus PV -> nergens heen (niet naar grid, niet naar batterij)
Grid -> batterij werkt niet
PV is " gratis energie" -> hoogste prioriteit
Daarna grid
Daarna export
Ik kan dus wel export blokkeren en batterij forceren te ontladen maar niet PV negeren.
Als iemand het anders ziet, of het wel voor elkaar heeft gekregen via Modbus multi hoor ik het graag
Eigenlijk zouden er 2 topics moeten zijn.
1 puur voor SE zonnepanelen en 1 als geheel EMS van SE.
Gedrag is namelijk echt heel anders.
Andere ook dit probleem ? Volgens a.i. agent van solaredge is het waarschijnlijk een backend probleem. Helaas hebben ze ook een technisch probleem met het aanmaken van een support case. Dus vandaar dat ik hier is vraag of iemand een oplossing heeft. Het aan en uitschakelen van de functie als oplossing werkt niet, omdat ik een oranje foutmelding(onbekend probleem zeg ie) krijg als ik dit probeer.
Verder niks gewijzigd aan het systeem.
maar maandag en dinsdag waren de prijzen niet negatief en vandaag tot nu net half ook niet.Pandavis schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:29:
Sinds kort werkt de negatieve tariefoptimalisatie, dat wil zeggen het terugschakelen van mijn zonnepanelen-omvormer naar export 0 bij negatieve prijzen niet meer. Begin dit jaar ingeschakelt, werkte prima, tot deze week. Dinsdag en woensdag bleef mijn omvormer ondanks negatieve prijzen aan, donderdag schakelde ie wel terug naar 0. En vandaag, prijs is nu al -0,13 cent, blijft ie aan.
Andere ook dit probleem ? Volgens a.i. agent van solaredge is het waarschijnlijk een backend probleem. Helaas hebben ze ook een technisch probleem met het aanmaken van een support case. Dus vandaar dat ik hier is vraag of iemand een oplossing heeft. Het aan en uitschakelen van de functie als oplossing werkt niet, omdat ik een oranje foutmelding(onbekend probleem zeg ie) krijg als ik dit probeer.
Verder niks gewijzigd aan het systeem.
DUs wat heb je als waardes ingesteld staan in je SolarEdge app?
Zal nog 1x m'n tarieven delen:
Import:
15 minuten
Aanvullende kosten 0.112
btw 21%
export
15 minuten
Aanvullende kosten - 0.092
btw 21%
Negatieve Tariefoptimalisatie -> Aan
Energieleverancier: Tibber
[ Voor 4% gewijzigd door lunnie op 01-05-2026 11:33 ]
Exact dezelfde settings en vooralsnog gaat helemaal niks uit hier. Ga toch maar eens kijken voor een Modbus RTU -> ethernet adapter, zodat ik vanuit HA kan gaan sturen. Dit werkt voor geen meter (bij mij dan).lunnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:33:
De instellingen werken bij mij echt uitstekend. Exact om 11:30 ging het terugleveren naar het Grid uit en gaat de batterij opladen vanaf PV.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
En je thuisbatterij is vol of heb je die niet?rogervdh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:37:
[...]
Exact dezelfde settings en vooralsnog gaat helemaal niks uit hier. Ga toch maar eens kijken voor een Modbus RTU -> ethernet adapter, zodat ik vanuit HA kan gaan sturen. Dit werkt voor geen meter (bij mij dan).
Die heb ik niet.... Ik heb wel een oude omvormer uit 2014, geen idee of dat nog van invloed is.lunnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:39:
[...]
En je thuisbatterij staat uit of heb je die niet?
[ Voor 17% gewijzigd door rogervdh op 01-05-2026 11:40 ]
Wel de SolarEdge One / homehub omvormer?
Wat mijn inziens niet uit zou moeten maken, als je de instellingen aanbiedt dan moet het ook werken.
Geen idee, zover ik begrepen heb werkt het op alle Solaredge omvormers? Zojuist de productie via de DC switch op de omvormer maar weer uitgezet. Modbus TCP zit helaas niet erop, dus maar Modbus RTU -> ethernet converter kopen (of evt. moderne Solaredge omvormer, zijn erg goedkoop te krijgen).lunnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:40:
[...]
Wel de SolarEdge One / homehub omvormer?
Wat mijn inziens niet uit zou moeten maken, als je de instellingen aanbiedt dan moet het ook werken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ycqVUg42nsXNaNiuBzG5BLZ6.jpg?f=user_large)
Ik heb nog 1 liggen van zo'n 6 jaar oudrogervdh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:49:
[...]
Geen idee, zover ik begrepen heb werkt het op alle Solaredge omvormers? Zojuist de productie via de DC switch op de omvormer maar weer uitgezet. Modbus TCP zit helaas niet erop, dus maar Modbus RTU -> ethernet converter kopen (of evt. moderne Solaredge omvormer, zijn erg goedkoop te krijgen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maandag niet, maar de kale beursprijzen waren dat dinsdag en woensdag wel, en donderdag ook. Nu vanaf 11 uur is de kale beursprijs, -0,13 cent. De totaalprijs is inderdaad nog niet negatief en dat is pas om 12 uur. Maar bij terugleveren heb je geen energiebelasting. Mijn inkoop kosten (zowel export als import) zijn maar 1 cent(incl btw). Dus bij -13 cent hoort ie uit te gaan. Normaal gaat ie uit bij een negatieve beursprijs van - 1 cent.commentator schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:30:
[...]
maar maandag en dinsdag waren de prijzen niet negatief en vandaag tot nu net half ook niet.
DUs wat heb je als waardes ingesteld staan in je SolarEdge app?
Bij tibber (kwartierprijzen) waren ze vandaag al om 11:30 negatief.Pandavis schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:53:
[...]
Maandag niet, maar de kale beursprijzen waren dat dinsdag en woensdag wel, en donderdag ook. Nu vanaf 11 uur is de kale beursprijs, -0,13 cent. De totaalprijs is inderdaad nog niet negatief en dat is pas om 12 uur. Maar bij terugleveren heb je geen energiebelasting. Mijn inkoop kosten (zowel export als import) zijn maar 1 cent(incl btw). Dus bij -13 cent hoort ie uit te gaan. Normaal gaat ie uit bij een negatieve beursprijs van - 1 cent.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Zit bij NextEnergy, en heb nog uurprijzen. Die zie ik ook in de NextEnergy app, en daar kan ik kiezen uit kale beursprijs, beurs+ (incl inkoopvergoeding), en totaalprijs (incl inkoop en energiebelasting). Totaalprijs wordt negatief vanaf 12 uur bij mij. Maar bij export gaat het om de beurs+ prijs, en die was al vanaf 10 uur negatief.Mimiix schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Bij tibber (kwartierprijzen) waren ze vandaag al om 11:30 negatief.
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Om 12 uur 30 is het systeem bij mij gestopt en nu wordt mijn verbruik uit het net gehaaldrogervdh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:37:
[...]
Exact dezelfde settings en vooralsnog gaat helemaal niks uit hier. Ga toch maar eens kijken voor een Modbus RTU -> ethernet adapter, zodat ik vanuit HA kan gaan sturen. Dit werkt voor geen meter (bij mij dan).
[ Voor 8% gewijzigd door clodders op 01-05-2026 12:45 ]
Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde:Bschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:15:
Het is grappig hoe anders de SE werkt met batterijen van SE.
Eigenlijk zouden er 2 topics moeten zijn.
1 puur voor SE zonnepanelen en 1 als geheel EMS van SE.
Gedrag is namelijk echt heel anders.
Graag 1 topic over Solar Edge in het algemeen, en een andere voor hoe en of terug leveren inclusief de negatieve laad instellingen bij de SE accu gebruikers.
Het wordt zo erg onoverzichtelijk.
Persoonlijk heb ik ook een SE 10 kW accu, maar ben niet van plan de accu extra te gebruiken bij de huidige negatieve kWh prijzen.
Hooguit van de winter, als de zon productie niet genoeg is, om dan nachts de accu te laden, eenmalig instellen, en verder niet meer naar omkijken. Vervolgens als er weer voldoende zon productie is, maximaal zon verbruik.
Heeft iemand een manier om te debuggen? Ik weet niet wat er gebeurd. Waar het fout gaat. Of heeft iemand een suggestie?
Ik heb zojuist een case aangemaakt voor Solaredge support, eens kijken of zij meer kunnen zien wat hier aan ten grondslag ligt. Dat het niet heel erg stabiel loopt is me inmiddels wel duidelijk.Ibus85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:51:
Afgelopen weekend ging hij netjes uit. Vandaag met -50cent blijft hij leuk door pruttelen.
Heeft iemand een manier om te debuggen? Ik weet niet wat er gebeurd. Waar het fout gaat. Of heeft iemand een suggestie?
Laten we alsjeblieft alle Solaredge gerelateerde hardware in 1 topic houden. Andere merken gekoppelde accu's kunnen inderdaad liever in een ander topic. Heel veel van de settings reageren net even anders in een sysyteem met een gekoppelde accu.dinandus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:41:
[...]
Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde:
Graag 1 topic over Solar Edge in het algemeen, en een andere voor hoe en of terug leveren inclusief de negatieve laad instellingen bij de SE accu gebruikers.
Het wordt zo erg onoverzichtelijk.
Persoonlijk heb ik ook een SE 10 kW accu, maar ben niet van plan de accu extra te gebruiken bij de huidige negatieve kWh prijzen.
Hooguit van de winter, als de zon productie niet genoeg is, om dan nachts de accu te laden, eenmalig instellen, en verder niet meer naar omkijken. Vervolgens als er weer voldoende zon productie is, maximaal zon verbruik.
Kwa prijzen, sinds een update van de nodige maanden geleden (nou ja, vorig jaar werkte het anders (beter), kijkt Solaredge niet naar de aanvulleden kosten bij export (wat tie vanaf 1-1-2027 zowieso moet doen), echter gezien de nog aanwezige dalderingsregeling zou het meenemen van de aanvullende kosten bij export ervoor zorgen dat knijpen of stoppen van de export net wat later is (en uiteraard eerder weer begint).
Solaredge lijkt vooral uit te gaan van duurzaamheid, dus de accu wordt gevuld door de zon, terwijl het huis (en evt lader) (op basis van de import prijs) uit het net gevoed wordt. Dat is wat ik al weken zie gebeuren tenminste.
En waarom worden er geen release notes verstrekt bij de updates? Wanneer is bijvoorbeeld het 'sommetje' bij export (waardoor wij een '-' moesten invoeren veranderd in 'het aftrekken' van de kosten en ook de btw kan worden afgetrokken [de zg negatieve btw die niet werkte] ) Dan kom je er nu plots achter dat NRO niet werkt omdat: ' - ' x ' - ' = ' + ' ...
Hier werkt (vandaag) de NRO wel, maar dat is denk meer geluk dan wijsheid. Gisteren was het drama om waarden ingevoerd te krijgen met als resultaat dat er niet wordt teruggeleverd. Daarbij blijkt dat de omvormer niet altijd reageert, terwijl dat wel zou moeten bij weergave dagtarieven in de app. Ik wilde vanaf een marktprijs +€0,01 en lager overgaan naar import, maar als ik €-0,01 invoerde bij import, gaf dat niet het gewenst effect. Veder leek het erop dat bij export met vinkje AAN, waar eerst een andere waarde stond dan bij import, dit niet wordt gewijzigd in de grafische weergave van de dagtarieven.
Terug naar vandaag. Ik mijn situatie heb ik meer teruglevering dan levering. En met mijn energiecontract kost het absolute saldo tussen import en export €0,01/kWh (e-belasting en btw vallen globaal tegen elkaar weg).
Ingevulde bij import: €0,01 en 0%btw; ingevuld bij export: vinkje AAN (in het grijs staat dan €0,01 en 0%btw); NRO: AAN
Om 9:00 uur ging de omvormer naar ZERO export (kale marktprijs €0,00); batterij werd nog gevuld en daarna alleen nog import.
Ik laat het maar eens even draaien.
Ah. Top. Ik ben dus niet de enigste waar hij het soms wel en soms niet doet. Het lijkt niet de verblind te zijn. Want ik zie wel vrij actueel wat hij opwekt.rogervdh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:53:
[...]
Ik heb zojuist een case aangemaakt voor Solaredge support, eens kijken of zij meer kunnen zien wat hier aan ten grondslag ligt. Dat het niet heel erg stabiel loopt is me inmiddels wel duidelijk.
Maar heeft home assistant die api toegang? Via modus wellicht. Maar ik wil niet aan die kast schroeven.Niek_ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:29:
Ik ga de boel in Home Assistant inrichten om bij negatieve prijzen af te schakelen. Teveel gedoe en op de een of andere manier werkt het steeds net niet lekker.
Vorige week ging het al niet goed, toen had ik de omvormer maar fysiek op operation mode 0 gezet.
De NTO (Negative Tariff Optimization) in de app lijkt niets te doen. De waardes waren negatief maar uitschakelen gebeurt niet. Vorige week ook niet.
Ik gebruik https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi in HA, daarmee had ik voorheen "number.solaredge_active_power_limit=0" + "Commit Power Settings" ingesteld, dat zou de export volledig uit moeten zetten. Gebeurt echter niets, na ~30 seconden springt de waarde doodleuk terug naar 100 en blijft mijn volledige opwek het net op gaan.
Dat wil je niet met -47 cent. Gelukkig was om 11:00 0.000 dus heb even een uurtje kunnen experimenteren wat wel werkt.
number.solaredge_power_reduce op 0 zetten + commit. Hoor meteen de relays uitschakelen en na enige tijd zakt AC power naar ergens tussen de 9 en 12W (eigen verbruik omvormer?)
Schijnt alleen niet heel lekker te zijn want dit schrijft hij naar flash terwijl solaredge_active_power_limit een in-memory change is. Zou opzich wel goed moeten gaan als dit maar 2x per dag en ~5x per jaar is maar het voelt niet heel fijn.
Firmware loopt wel iets achter (nov 2024) maar de changelog van de firmwares laten helaas niet zoveel zien wat er veranderd is. En waar het er wel staat is het voornamelijk fixes voor battery interface en hun EV charger.
Je moet in SolarEdge Modbus Multi: limit-control-mode van Disabled naar de door jouw gewenste modus zetten. Met inline meter als import/export meter, is dat bijv Export.Sypher schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:37:
Heb hier ook wat ruzie met de inverter uitschakelen met negatieve tarieven.
Vorige week ging het al niet goed, toen had ik de omvormer maar fysiek op operation mode 0 gezet.
De NTO (Negative Tariff Optimization) in de app lijkt niets te doen. De waardes waren negatief maar uitschakelen gebeurt niet. Vorige week ook niet.
Ik gebruik https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi in HA, daarmee had ik voorheen "number.solaredge_active_power_limit=0" + "Commit Power Settings" ingesteld, dat zou de export volledig uit moeten zetten. Gebeurt echter niets, na ~30 seconden springt de waarde doodleuk terug naar 100 en blijft mijn volledige opwek het net op gaan.
Dat wil je niet met -47 cent. Gelukkig was om 11:00 0.000 dus heb even een uurtje kunnen experimenteren wat wel werkt.
number.solaredge_power_reduce op 0 zetten + commit. Hoor meteen de relays uitschakelen en na enige tijd zakt AC power naar ergens tussen de 9 en 12W (eigen verbruik omvormer?)
Schijnt alleen niet heel lekker te zijn want dit schrijft hij naar flash terwijl solaredge_active_power_limit een in-memory change is. Zou opzich wel goed moeten gaan als dit maar 2x per dag en ~5x per jaar is maar het voelt niet heel fijn.
Firmware loopt wel iets achter (nov 2024) maar de changelog van de firmwares laten helaas niet zoveel zien wat er veranderd is. En waar het er wel staat is het voornamelijk fixes voor battery interface en hun EV charger.
Vervolgens zet je Site Limit op 100 (100W overshoot). Waardes onder de 50 werken bij mij niet.
Ook in die volgorde, dus niet eerst Site Limit zetten, want site limit wordt gereset bij het wijzigen van Control Mode.
Bij mij werkt het zonder de Commit te doen.
NB…Rijksweg62 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:19:
Inderdaad veel onduidelijkheid bij NRO. De SE app versie 3 is leuk, maar ook al weer minste 3 keer gewijzigd nu versie 3.0.1 (2).
En waarom worden er geen release notes verstrekt bij de updates? Wanneer is bijvoorbeeld het 'sommetje' bij export (waardoor wij een '-' moesten invoeren veranderd in 'het aftrekken' van de kosten en ook de btw kan worden afgetrokken [de zg negatieve btw die niet werkte] ) Dan kom je er nu plots achter dat NRO niet werkt omdat: ' - ' x ' - ' = ' + ' ...
Hier werkt (vandaag) de NRO wel, maar dat is denk meer geluk dan wijsheid. Gisteren was het drama om waarden ingevoerd te krijgen met als resultaat dat er niet wordt teruggeleverd. Daarbij blijkt dat de omvormer niet altijd reageert, terwijl dat wel zou moeten bij weergave dagtarieven in de app. Ik wilde vanaf een marktprijs +€0,01 en lager overgaan naar import, maar als ik €-0,01 invoerde bij import, gaf dat niet het gewenst effect. Veder leek het erop dat bij export met vinkje AAN, waar eerst een andere waarde stond dan bij import, dit niet wordt gewijzigd in de grafische weergave van de dagtarieven.
Terug naar vandaag. Ik mijn situatie heb ik meer teruglevering dan levering. En met mijn energiecontract kost het absolute saldo tussen import en export €0,01/kWh (e-belasting en btw vallen globaal tegen elkaar weg).
Ingevulde bij import: €0,01 en 0%btw; ingevuld bij export: vinkje AAN (in het grijs staat dan €0,01 en 0%btw); NRO: AAN
Om 9:00 uur ging de omvormer naar ZERO export (kale marktprijs €0,00); batterij werd nog gevuld en daarna alleen nog import.
Ik laat het maar eens even draaien.
De versie van de app heeft maar zijdelings te maken met het regel gedrag.
Een app is niks meer dan een “hulpje om aan knoppen te draaien”. Als je een negatief getal wil invullen en dat kan niet, dan kan een nieuwe versie dat wellicht toestaan.
Echter… het regelen gebeurt niet vanuit de app.
Als je de boel instelt en de app daarna weggooit blijft hetbgewoon werken.
Het regelen gebeurt vanuit de cloud controller (als je op dynamisch tarief draait) of op de omvormer zelf (nom en tijdblokken).
Het is inderdaad wel zo dat het nu “rommelt”. Het lijkt er echter meer op dat de cloud controller door versie updates heen gaat. Daardoor kan NRO uit en weer aan zetten ook een impact hebben. Bij het aanzetten geef je de vernieuwde cloudcontroller een setting update die die eerst niet had.
Een nieuwe app versie kan ook een knopje hebben dat er eerst niet zat. Dan is een setting van de cloud controller die eerst “fixed” was instelbaar gemaakt.
Puur ter info.. het lost verder niks op
En nieuwste app gebruiken is wel altijd een goed idee.
Thanks!Get!em schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:00:
[...]
Je moet in SolarEdge Modbus Multi: limit-control-mode van Disabled naar de door jouw gewenste modus zetten. Met inline meter als import/export meter, is dat bijv Export.
Vervolgens zet je Site Limit op 100 (100W overshoot). Waardes onder de 50 werken bij mij niet.
Ook in die volgorde, dus niet eerst Site Limit zetten, want site limit wordt gereset bij het wijzigen van Control Mode.
Bij mij werkt het zonder de Commit te doen.
Die optie zat blijkbaar verstopt achter "Enable Site Limit Control" die had ik uit staan (default). Maar als ik die aanzet dan is site limit "Unavailable". Er mist wellicht nog een setting in de omvormer zelf om dit aan te zetten?
Ik heb geen Export/Import meter of Consumption Meter dus kan geen van de "Export Control" opties kiezen, zal hier waarschijnlijk "Production Control" moeten kiezen dan?
Yes, in dat geval kies je bij Control Mode: production control. Vervolgens even kijken hoe de Site Limit er dan op reageert, maar je zult zelf dan moeten sturen om NOM op je P1 te krijgen. Na kiezen van control mode, zal site limit actief worden.Sypher schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:38:
[...]
Thanks!
Die optie zat blijkbaar verstopt achter "Enable Site Limit Control" die had ik uit staan (default). Maar als ik die aanzet dan is site limit "Unavailable". Er mist wellicht nog een setting in de omvormer zelf om dit aan te zetten?
Ik heb geen Export/Import meter of Consumption Meter dus kan geen van de "Export Control" opties kiezen, zal hier waarschijnlijk "Production Control" moeten kiezen dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 01-05-2026 15:42 ]
Vergeet negative site controle niet voor de daadwerkelijke juiste IDs en triggers.Get!em schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Yes, in dat geval kies je bij Control Mode: production control. Vervolgens even kijken hoe de Site Limit er dan op reageert, maar je zult zelf dan moeten sturen om NOM op je P1 te krijgen.
Maar zou allemaal niet nodig moeten zijn...
Ik blijf erbij dat de app dit gewoon goed moet doen.
Blijkbaar is "Site Limit" pas beschikbaar zodra je Limit Control Mode op iets anders zet dan Disabled (in mijn geval: Production Control).Get!em schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Yes, in dat geval kies je bij Control Mode: production control. Vervolgens even kijken hoe de Site Limit er dan op reageert, maar je zult zelf dan moeten sturen om NOM op je P1 te krijgen. Na kiezen van control mode, zal site limit actief worden.
Als ik hier een andere waarde invul bij Site Limit bleef tie op 0. Zodra ik daar 100 invulde ging hij weer terug naar de 10~12W. Maar dat laatste zal wel komen doordat Power Reduction nog op 0% staat.
Opmerkelijk detail: met die Limit Control Mode aan zag ik automatisch de waardes van Active Power Limit veranderen.
Wat doet die "Negative Site Limit" precies? Zodra ik die aanvink valt ie weer terug op AC Power 0,00 (icm Power Reduction 0%)Bschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:42:
[...]
Vergeet negative site controle niet voor de daadwerkelijke juiste IDs en triggers.
Sypher schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:57:
[...]
Blijkbaar is "Site Limit" pas beschikbaar zodra je Limit Control Mode op iets anders zet dan Disabled (in mijn geval: Production Control).
Als ik hier een andere waarde invul bij Site Limit bleef tie op 0. Zodra ik daar 100 invulde ging hij weer terug naar de 10~12W. Maar dat laatste zal wel komen doordat Power Reduction nog op 0% staat.
Opmerkelijk detail: met die Limit Control Mode aan zag ik automatisch de waardes van Active Power Limit veranderen.
[...]
Wat doet die "Negative Site Limit" precies? Zodra ik die aanvink valt ie weer terug op AC Power 0,00 (icm Power Reduction 0%)
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
/f/image/TkC9wK2GkavIOmo6QQ6cLzJ5.png?f=fotoalbum_large)