Ik heb recent mijn SolarEdge installatie uitgebreid met 6 panelen en een extra omvormer (die ik nog had). Het leggen, aansluiten enzovoorts vond ik vrij simpel. Verreweg het lastigste vond ik om alles in de monitoring aan de gang te krijgen....
Ik zal uitleggen hoe ik het uiteindelijk voor elkaar heb gekregen in jip-en-janneketaal.
Disclaimer, ik ben geen expert, dus corrigeer me vooral waar nodig

Uitgangspunt
SolarEdge kent twee type accounts
1. klantaccount, bedoeld voor monitoring
2. installateursaccount, bedoeld voor de installateur. Hiermee kun je installaties ontwerpen (legplan, elektrisch plan, enz). Maar ook het intekenen van de monitoring voor de klant moet je vanuit dit account doen.
Tip: aangezien je met twee accounts gaat werken, werk je het liefst met twee browsers (of profielen). Dat scheelt nogal wat verwarring en heel veel in- en uitloggen.
Stap 1. Maak een installateursaccount aan.
- Eigenaar Jansen had al een monitoringsaccount, maar dat is niet genoeg de installatie aan te passen. Jansen moet dus een installateursaccount aanmaken. Als bedrijfsnaam kiest hij
Zonnebeun.
- Belangrijk: dit kan
niet op hetzelfde mailadres als de monitoring! Even een extra mailadres aanmaken mocht je die niet hebben.
- Het account van Zonnebeun moet eerst geactiveerd worden voordat je de nieuwe panelen kunt intekenen. Even zeuren in de livechat hielp bij mij heel goed.
Stap 2. Overdracht installatie naar het installateursaccount van Zonnebeun
- Als je je eigen installatie gaat uitbreiden dan zal jouw installatie/legplan nog op naam staan van degene die het aangelegd heeft, laten we zeggen Zonnepaneel BV. Je dient
dit formulier in te vullen om te zorgen dat de installatie wordt overgeheveld naar jouw installateursaccount.
Kortom: van Zonnepaneel BV > Zonnebeun. Zou je denken. Maar nee!
Op het formulier hoef je
geen gegevens van Zonnepaneel BV in te vullen. De "van" gegevens zijn jezelf, Jansen dus. Dus: van Jansen naar Zonnebeun. Je hebt o.a. het nummer nodig van de installatie nodig en de naam. Die vind je in de monitoring app onder 'site gegevens'.
Deze stap kost een paar dagen. Wederom kan het helpen om even te pushen via de live chat. Let op: als je installateursaccount nog niet werkt, heeft dit geen zin deze stap uit te voeren!
Stap 3:
Log met je Zonnebeun account in op
Monitoring.
Nu kun je de installatie als het goed is selecteren. Vervolgens kies je voor lay-out > virtuele layout bewerken. Als je klaar bent klik je op 'opnieuw publiceren' en klaar is kees.
Als je het allemaal weet is het simpel, het heeft mij heel wat kopzorgen gekost! @
Ronald nog dank voor alle hulp!