Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Omdat ik het wel zo netjes vind om een update te geven na alle hulp die ik hier op het forum heb gekregen, bij deze:

Vandaag is de installateur langs geweest om de beschikbare ruimte op te meten en binnenkort gaat hij twee 420W panelen bijplaatsen, één op iedere dakhelft. Ik betaal voor het materiaal, hij voor de montage van de nieuwe panelen en het opschuiven van de oude panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:33

Crazy-

Best life ever

ocmer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:01:
Ik heb bij een vereniging een installatie met SolarEdge waarbij één paneel of optimizer (van de 68) stuk is. De installateur is destijds vergeten om het serienummer per optimizer te noteren en in een mooi plaatje te zetten. Dus ik weet alleen dat paneel/optimizer 1.0.67 nog maar 0 W levert, maar wet niet welke van de 68 dit is.

Is er een manier om eenvoudig dit paneel/optimizer te vinden? Is het toevallig zo dit de 67e op de string is (dus de 1-na-laatste in ons geval) ? Of moet ik alle panelen omdraaien om het serienummer te checken.
Oei oei. De volgorde KAN vanaf de + kant oplopen. Maar garantie hiervan is klein; zeker het feit dat 68 panelen absoluut niet op 1 string mogelijk is!

Als je een isolatie fout had, was het iets makkelijker. Een meting kan je wel uitgevoerd worden; misschien geeft het nog wat resultaat.

De limiet is 50 stuks of 11.250Wp ( of 13.500 bij een 27,5kW of hoger omvormer)

Zoals @Ronald al aangeeft Laat de installateur dit lekker uitzoeken. zijn domme fout….

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 18-03-2023 01:15 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52
Sinds gisterenmiddag zijn de metrics in de solaredge app ineens way-off vergeleken bij m'n eigen modbus waarden. Het begon met een piek van 8kW (heb een 5kW omvormer). Sindsdien zit ie consequent te hoog. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98hylzl7m0xsq7L4pdu-zVjDHPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vakJ1cxQCDxqMpuyODlzMEk2.png?f=fotoalbum_large
- de gele lijn geeft de waarden van de solaredge portal
- de groene lijn geeft de modus waarden

Ik heb in het monitoring portal al wel even gecontroleerd of de installateur niet per ongeluk een andere omvormer aan m'n site gekoppeld heeft, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Ziet iemand ook ineens soortgelijke verschillen?

edit: Van de week is mijn omvormer vervangen. In de portal zie ik nu twee omvormers, de oude en de nieuwe. Waarschijnlijk is de oude alweer ergens in bedrijf gesteld. Heb de installateur gevraagd de oude uit m'n site te verwijderen. Ik denk dat dat het wel oplost.

[ Voor 13% gewijzigd door lexuzu op 19-03-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

lexuzu schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:00:
Sinds gisterenmiddag zijn de metrics in de solaredge app ineens way-off vergeleken bij m'n eigen modbus waarden. Het begon met een piek van 8kW (heb een 5kW omvormer). Sindsdien zit ie consequent te hoog. [Afbeelding]
- de gele lijn geeft de waarden van de solaredge portal
- de groene lijn geeft de modus waarden

Ik heb in het monitoring portal al wel even gecontroleerd of de installateur niet per ongeluk een andere omvormer aan m'n site gekoppeld heeft, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Ziet iemand ook ineens soortgelijke verschillen?

edit: Van de week is mijn omvormer vervangen. In de portal zie ik nu twee omvormers, de oude en de nieuwe. Waarschijnlijk is de oude alweer ergens in bedrijf gesteld. Heb de installateur gevraagd de oude uit m'n site te verwijderen. Ik denk dat dat het wel oplost.
De oude omvormer moet dan nog omgezet worden naar de nieuwe eigenaar. Dan zal bij jou de data verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:16

DS7

Sinds een kleine week hier een SolarEdge systeem up and running. Bij het opstarten hiervan werden niet alle optimizers herkent en zodoende hier terecht gekomen en uit interesse veel gelezen.

Mij viel daarbij vooral op dat vrijwel altijd het advies gegeven wordt om S440 optimizers te wisselen voor S500b. Eerlijk is eerlijk, had ik vooraf hier gelezen, dan had ik vanwege het kleine prijsverschil altijd gekozen voor de S500b, maar de hele boel is al geïnstalleerd (zelf gedaan, op het deel tussen omvormer en netwerk na, dat laten doen door een elektricien).

Nou heb ik toch de grote vraag of nu de boel al is geïnstalleerd ik niet meer achterom moet kijken, of dat ik beter kan zoeken naar mogelijkheden om alsnog de s500b te monteren.

Mijn systeem:

Oost-west opstelling met 8x west, 4x oost. 13gr.

12 keer Trina Solar Vertex S All Black 415wp

s440 optimizers

SE3680H omvormer

Designer geeft bij opbrengst factor verlies 0,19% aan. Weinig schaduw (vroeg in de ochtend nog momenteel, in de winter wat meer, dan ook wel in de namiddag en in de zomer vermoedelijk geen schaduw van betekenis).

Vandaag uiteraard geen optimizer clipping gehad, want de hele dag bewolkt.

De dagen daarvoor veel zon en dan is er vroeg in de ochtend vanaf een uur of 9 wel clipping te zien in de grafiek. De ene dag wat meer dan de andere dag, variërend van 15 min. tot 45 min. In de vermogensopbouw niet zichtbaar (fluctueert natuurlijk vanwege bewolking, maar blijft in een ruwweg gelijk stijgende lijn omhoog gaan)

Benieuwd wat de experts hier ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
@DS7 Plat dak dus. Dat is sowieso minder erg omdat de 8 sneller wat gaan doen. 6-en-6 was niet mogelijk?

Anders even PVCalc en PhotoShopAffinity photo zoals ik hier gedaan heb: Ronald in "Solaredge systeem teleurstellende performance" voor een zonnige dag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-06 13:45

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DS7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:17:
Sinds een kleine week hier een SolarEdge systeem up and running. Bij het opstarten hiervan werden niet alle optimizers herkent en zodoende hier terecht gekomen en uit interesse veel gelezen.

Mij viel daarbij vooral op dat vrijwel altijd het advies gegeven wordt om S440 optimizers te wisselen voor S500b. Eerlijk is eerlijk, had ik vooraf hier gelezen, dan had ik vanwege het kleine prijsverschil altijd gekozen voor de S500b, maar de hele boel is al geïnstalleerd (zelf gedaan, op het deel tussen omvormer en netwerk na, dat laten doen door een elektricien).

Nou heb ik toch de grote vraag of nu de boel al is geïnstalleerd ik niet meer achterom moet kijken, of dat ik beter kan zoeken naar mogelijkheden om alsnog de s500b te monteren.

Mijn systeem:

s440 optimizers

SE3680H omvormer

Designer geeft bij opbrengst factor verlies 0,19% aan. Weinig schaduw (vroeg in de ochtend nog momenteel, in de winter wat meer, dan ook wel in de namiddag en in de zomer vermoedelijk geen schaduw van betekenis).

De dagen daarvoor veel zon en dan is er vroeg in de ochtend vanaf een uur of 9 wel clipping te zien in de grafiek. De ene dag wat meer dan de andere dag, variërend van 15 min. tot 45 min. In de vermogensopbouw niet zichtbaar (fluctueert natuurlijk vanwege bewolking, maar blijft in een ruwweg gelijk stijgende lijn omhoog gaan)

Ik heb de zelfde systeem alleen met longi 420Wp panelen. 8 op het Oosten en 6 op het westen. Geen last van clipping en alles voorzien van S500B optimizers. En volgens mij heb je minimaal 6 panelen nodig om de opstartspanning te kunnen halen en dan is dit wel in combinatie met S500B optimizers en niet de S440.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Het lijkt een beetje op Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet? maar dan gelukkig met een veel minder steile hoek, dat scheelt.

Maar, 4 panelen op oost gaan clippen en worden beperkt door de amperes die west kan maken, totdat west ook beschenen wordt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Ronald schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:24:
@DS7 Plat dak dus. Dat is sowieso minder erg omdat de 8 sneller wat gaan doen. 6-en-6 was niet mogelijk?

Anders even PVCalc en PhotoShopAffinity photo zoals ik hier gedaan heb: Ronald in "Solaredge systeem teleurstellende performance" voor een zonnige dag.
Morgen als ik weer fris ben eens naar die berekening kijken.

6 om 6 was de bedoeling, maar dat ging net niet in de breedte. Dus moest ik van twee oostwest rijen naar 1 oostwest rij, plus een landscape rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

teacher schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:29:
Het lijkt een beetje op Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet? maar dan gelukkig met een veel minder steile hoek, dat scheelt.

Maar, 4 panelen op oost gaan clippen en worden beperkt door de amperes die west kan maken, totdat west ook beschenen wordt.
De theorie snap ik. Maar de vraag is of bij een oostwest opstelling het verlies echt groot genoeg is om nog even € 730 af te tikken en dan maar te kijken of ik de s440 nog voor een fatsoenlijk bedrag kwijt kan.

Zou ik nu nog moeten bestellen was het een no brainer geweest. Maar het ligt al en tot dusver zie ik geen verlies van betekenis. De vraag is alleen of er op andere momenten wel verlies van betekenis gaat ontstaan. Met opstarten gaat het wel goed. Sneller dan mijn systeem vol op zuid onder 39 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Laatst online: 09-06 15:33
Onlangs hebben ze hier 15 panelen van 400W neergelegd, dus 6000W totaal, met een SolarEdge 4k omvormer.

In de specs van de omvormer zie ik dat de maximale aansluiting 5400W is. Kan en mag deze omvormer wel op deze hoeveelheid, is dat niet gevaarlijk? En klopt het dat hij hem aftopt op 4000W op piekmomenten?

Ik vraag me af waarom niet voor de SE5K gekozen is. Is dit eventueel eenvoudig te vervangen?

[ Voor 5% gewijzigd door .GoO op 21-03-2023 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@.GoO Te weinig info. Het maximum is afhankelijk van ligging. En de 5400W is voor de SE4K-RWB "voor korte strings" (135%) - dit is een omvormer waar half solaredge installerend nederland niet eens van af weet.

De SE4K mag 155%

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Hangt af van je opstelling en welke omvormer, maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben.
Vervangen is simpel.

Enneh... 15 panelen? Welke omvormer, welke optimizers, hoe is je opstelling?

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

.GoO schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:13:
Onlangs hebben ze hier 15 panelen van 400W neergelegd, dus 6000W totaal, met een SolarEdge 4k omvormer.

In de specs van de omvormer zie ik dat de maximale aansluiting 5400W is. Kan en mag deze omvormer wel op deze hoeveelheid, is dat niet gevaarlijk? En klopt het dat hij hem aftopt op 4000W op piekmomenten?

Ik vraag me af waarom niet voor de SE5K gekozen is. Is dit eventueel eenvoudig te vervangen?
In de eerste plaats is het niet gevaarlijk, de omvormer zal op piekmomenten de optimizers opdracht geven om minder vermogen te leveren. Wat betreft aftoppen, in de praktijk zie je eigenlijk alleen in mei dat het max vermogen gehaald wordt omdat het dan nog koud is. Heb hier 17,5kWp liggen en daar komt in de zomer maar max 15,5 kW uit. Het kan zijn dat ze voor de 4K gekozen hebben ivm leverbaarheid.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
ds23man schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:26:
[...]

In de eerste plaats is het niet gevaarlijk, de omvormer zal op piekmomenten de optimizers opdracht geven om minder vermogen te leveren. Wat betreft aftoppen, in de praktijk zie je eigenlijk alleen in mei dat het max vermogen gehaald wordt omdat het dan nog koud is. Heb hier 17,5kWp liggen en daar komt in de zomer maar max 15,5 kW uit. Het kan zijn dat ze voor de 4K gekozen hebben ivm leverbaarheid.
We hebben drie verschillende oriëntaties, dus de 6000W zal hij inderdaad niet bij in de buurt komen. Maar in maart zaten we op piekmomenten al tegen de 4000W aan. Sowieso 33% overcapaciteit (4000W tov 6000W) lijkt me behoorlijk veel.

Volgens de installateur werd deze omvormer voor onze situatie aangeraden via de applicatie van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dan is het dus niet buiten specificatie overgedimensioneerd...

Maar zolang je niets verteld.... is er niets nuttigs te zeggen. Mijn online uitlezen van jouw hoofd is nog niet goed ontwikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

DS7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:17:

Mijn systeem:

s440 optimizers

SE3680H omvormer

12 panelen op 13° (plat dak?) voor je normaal niet uit met S500b (hoog voltage).

Ik zal er zeker geen 750€ tegen aangooien in jouw geval; dat is zonde van de centen. Verschil in opbrengst is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

DS7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:43:
[...]

Met opstarten gaat het wel goed. Sneller dan mijn systeem vol op zuid onder 39 graden.
Dit komt omdat de panelen “plat” liggen en de oost panelen wat sneller instraling hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
teacher schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:25:
Hangt af van je opstelling en welke omvormer, maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben.
Vervangen is simpel.

Enneh... 15 panelen? Welke omvormer, welke optimizers, hoe is je opstelling?
SolarEdge p440 optimizers. Omvormer is een SE4K.

[ Voor 32% gewijzigd door .GoO op 21-03-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

.GoO schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:31:
[...]

[Afbeelding]
- knip .. foutje. haal 2 reacties door elkaar :)

[ Voor 40% gewijzigd door Crazy- op 21-03-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
.GoO schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:31:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, maar hier kunnen we erg weinig mee.....

Welke se4k? Bijvoorbeeld SE4K-RWBTEBEN4,
Hoe is je opstelling? Bijvoorbeeld zuidwest 13 graden
Wanneer schaduw? bijvoorbeeld Panelen xxxx krijgen om 1600 uur schaduw
Heb je een designer rapport ontvangen?

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Crazy- schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:12:

12 panelen op 13° (plat dak?) voor je normaal niet uit met S500b (hoog voltage).

Ik zal er zeker geen 750€ tegen aangooien in jouw geval; dat is zonde van de centen. Verschil in opbrengst is nihil.
Dank. Het vermoeden dat het voor mijn situatie (idd plat dak, de garage) weinig uit gaat maken had ik al, maar fijn om bevestiging te hebben.

Als je hier meeleest dan lijkt het echter af en toe alsof de s440 in vrijwel ieder systeem een enorme bottleneck is. Maar goed, de systemen die hier besproken worden zijn dan natuurlijk ook vooral systemen die niet lekker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Crazy- schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:15:

Dit komt omdat de panelen “plat” liggen en de oost panelen wat sneller instraling hebben. :)
Begrijp ik. Ik wilde alleen maar aangeven dat van wat ik zie het systeem de afgelopen dagen geen tekenen vertoont van slecht functioneren. Integendeel, alles gaat op dit moment als vooraf bedacht. Ik ben er ook niet aan begonnen zonder in te lezen, maar hier staat nu eenmaal onmetelijk veel info en het kan nooit kwaad om even gebruik te maken van de kennis hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
DS7 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:07:
[...]

Dank. Het vermoeden dat het voor mijn situatie (idd plat dak, de garage) weinig uit gaat maken had ik al, maar fijn om bevestiging te hebben.

Als je hier meeleest dan lijkt het echter af en toe alsof de s440 in vrijwel ieder systeem een enorme bottleneck is. Maar goed, de systemen die hier besproken worden zijn dan natuurlijk ook vooral systemen die niet lekker gaan.
De mensen die hier komen, ondervinden een probleem met hun systeem. Doorgaans is dat "te weinig optimizers per richting" en dan is de oplossing een optimizer toepassen die meer volts kan maken, of het aantal optimizers (panelen) verhogen. Het ligt dus niet aan de s440, maar aan het te krappe ontwerp. Een solaredge systeem wat lekker ruim in zn jasje zit hoor je niemand over, die gaan gewoon als een speer.

* teacher heeft ook een systeem met 60v optimizers (ook gedeeltelijk oost/west op 13 graden). Los van de opstart / afsluitclipping geen issues.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:02:
Wel, we hebben iets nieuws!

een fluctuerende DC spanning op een SE5k
1 string, 21 panelen

2 issues:

recent uitgebreid met 5 panelen (S500) echter probleem blijkt daarvoor ook aanwezig te zijn.
Wat mij verder opvalt is de aftopping uitgaande spanning van de nieuwe set panelen. Dit daalt wel narmate de zon richting westen draait.

De installatie is zuid-west gericht, 16 panelen op 35 hellend, de 5 nieuwe daarboven op platte gedeelte, 15 graden (ook zuid-west)

1 paneel heeft wel flinke schaduw val in het begin ivm schoorsteen.

Issue 1:
de vlakke 60Vdc op die extra panelen blijft mij een raadsel. (Een soort van clipping aan de bovenkant?)

Issue 2:
ik ook zie ik de frequentie bizarre resultaten geven op de grafiek van 50-100Hz.
Tevens geeft de DC lijn een grafiek continue van 450-750Vdc |:(

Vreemde is dat de L2 & L3 geen resultaten geven in de grafieken ??? maar wel op de omvormer details pop-up.. bij SE al een support ticket aangemaakt, vervelend dat ze ingaan op die 5 extra panelen; met name omdat het probleem daarvoor al was.

De omvormer heeft tot sept. bij mij gehangen, daar dit probleem niet geconstateerd.
Ik neig nog even te kijken naar de juiste L1, L2 & L3 volgorde in de meterkast - maar geringe kans dat dat fout zit (ivm juiste werking verder)

Opbrengst ziet er verder prima uit, ondanks de DC string spanning grafieken.

Weer iets om uit te zoeken ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
we hebben een update vanuit SolarEdge qua DC spanning & Hz grafieken:
Als het goed is moet de presentatie in de monitor nu gecorrigeerd zijn.

Dit was een fout in onze software en is dusdanig hersteld.
en inderdaad!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jty-_C1akClZvYYe4MocrQ5EgGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vzrNYFDSbwmGxb9vL81kXBtG.png?f=fotoalbum_large

nu afwachten hoe ze gaan reageren op de optimizer clipping in deze; daar alles conform de Designer is (in zover mogelijk...) en richtlijnen (compatible etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Lang verhaal kort.

Ik had al een SolarEdge setup (3 fasen).

Nu heb ook 6 panelen op mijn schuur gelegd (zelf) Omvormer van die nieuwe installatie is een oudere 1-fase SolarEdge omvormer die ik nog had liggen. Ik heb die vroeger gebruikt, maar mijn installatie is iuitgebreid vorig jaar en daarom opgestapt naar 3-fasen.

Ik heb de nieuwe installatie set app in bedrijf gesteld, alles lijkt te werken.

Nu wil ik de monitoring inrichten.Ik heb een installateursaccount. Maar het gaat meteen al mis bij stap 1: als ik het serienummer van de 1-fasen omvormer intik, krijg ik: ongeldig serienummer.

Wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgBc3AmKyRTcZpil-gaGX6qToew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c7QRC1sS8SU5XEtjasckbRLu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door havana op 24-03-2023 12:50 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@havana kan het zijn dat die oude omvormer nog bij een installateur in het account staat? Heb je de nieuwe 3 fase omvormer in je eigen account? Lees is je account echt actief;) met gebruikte omvormer lijk je een nieuw installateur account niet echt actief te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ronald schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:23:
@havana kan het zijn dat die oude omvormer nog bij een installateur in het account staat? Heb je de nieuwe 3 fase omvormer in je eigen account? Lees is je account echt actief;) met gebruikte omvormer lijk je een nieuw installateur account niet echt actief te kunnen krijgen.
3-fasen staat in mijn klant-account, niet in mijn installeursaccount.

Ik heb even gechat met de livechat van SolarEdge. Die is best wel goed.

De oude 1-fasen staat idd nog gekoppeld aan het andere installateursaccount. Hij schijnt ook nog gekoppeld te zijn aan mijn klantaccount.

Hoe dan ook, op aanrader van de chatmedewerker heb ik een formulier ingevuld om de boel over te hevelen naar mijn installateursaccount.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Waarschijnlijk een hele suffe vraag. Zojuist zijn de zonnepanelen met SolarEdge optimizers en omvormer bij ons geïnstalleerd. De installateur schijnt alles te hebben aangemeld. Wij zouden in de app My SolarEdge kunnen inloggen en alles kunnen zien. Nu kan ik nergens vinden hoe ik een nieuw account moet aanmaken. Ik zie alleen de inlog knop, maar ik heb natuurlijk nog geen persoonlijk account. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 21:49
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:19:
Waarschijnlijk een hele suffe vraag. Zojuist zijn de zonnepanelen met SolarEdge optimizers en omvormer bij ons geïnstalleerd. De installateur schijnt alles te hebben aangemeld. Wij zouden in de app My SolarEdge kunnen inloggen en alles kunnen zien. Nu kan ik nergens vinden hoe ik een nieuw account moet aanmaken. Ik zie alleen de inlog knop, maar ik heb natuurlijk nog geen persoonlijk account. Wat zie ik over het hoofd?
Volgens mij moet je dat account van je installateur krijgen.
Die van mij schiet niet op dus ik heb vandaag gewoon via de chat van SolarEdge zelf gevraagd en zij hebben een account voor mij aangemaakt. Je hebt alleen het serienummer van je omvormer daarvoor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-06 20:33
Ervaren jullie ook dat de app qua tijd achter loopt.
Gisteren gaf hij nog steeds produktie aan terwijl het bijna donker was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:19:
Installateur moet dit ff aanmaken (en de panelen goed intekenen). Kost even tijd, maar als het goed is krijg je vanzelf een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-06 20:40
Klik schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:50:
Ervaren jullie ook dat de app qua tijd achter loopt.
Gisteren gaf hij nog steeds produktie aan terwijl het bijna donker was
Mijn ervaring is dat de website en app altijd minstens een kwartier achter lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:47:
[...]

Thanks, maar hier kunnen we erg weinig mee.....

Welke se4k? Bijvoorbeeld SE4K-RWBTEBEN4,
Hoe is je opstelling? Bijvoorbeeld zuidwest 13 graden
Wanneer schaduw? bijvoorbeeld Panelen xxxx krijgen om 1600 uur schaduw
Heb je een designer rapport ontvangen?
@.GoO ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:11
Domme vraag misschien, ik probeer in SolarEdge designer het rapport te maken maar hij blijft op 'Aanmaak rapport mislukt. Probeer later opnieuw.' Ook als ik een nieuw project aanmaak met een hele simpele opzet dan krijg ik er geen rapport uit. Wat doe ik fout en zie ik over het hoofd?

Nevermind, bleek een probleem met de chrome te zijn, in edge werkt het wel :+

[ Voor 13% gewijzigd door FreezingPixels op 25-03-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Ik heb het Designer rapport opgevraagd bij de leverancier, maar nog geen reactie. Ik heb deze nooit ontvangen van de leverancier die uiteindelijk de panelen heeft gelegd (wel van een andere, maar dat legplan was net iets anders).

Hierbij in ieder geval alvast het layout overzicht om een beeld te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAd6iFsBKqZZMKiFnfB0uThQT5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QM3p4oXLmQaGlTNBlZ2kTNFJ.png?f=fotoalbum_large

Zelf kan ik de Designer pagina helaas niet openen, krijg dan een foutmelding. Anders had ik hem zelf even in kunnen tekenen. Ik ga even contact opnemen met SolarEdge support.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEd_ztZ_gRDGVhnOQqg8h2Hk0Lo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EcosYi6pZOaiseakL7sw66xn.png?f=user_large

De afgelopen dagen heeft is het systeem al een aantal keer afgetopt op 4000 watt, het maximale vermogen van de omvormer. Ik heb dus wel sterk het idee dat ik opbrengst misloop met deze omvormer helaas. Het gaat om een gewone SE4K omvormer trouwens.

Wat is wijsheid in dit geval? Ik wil best tegen meerprijs de omvormer laten vervangen door één met meer vermogen, maar daar zal de leverancier vast niet op zitten te wachten. Ik ben natuurlijk zelf akkoord gegaan met deze omvormer, maar was me op dat moment nog niet bewust van deze limitatie.

[ Voor 58% gewijzigd door .GoO op 25-03-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@.GoO Dat denk ik ook... maar er spelen 2 problemen:

1. Als al je panelen allemaal tegelijk beschenen worden top je af.
2. Als je panelen niet tegelijk beschenen worden remmen de panelen in de schaduw je hele systeem.

En voor de duidelijkheid: solaredge schrijft op een gewone 3fasen omvormer 16 60v optimizers voor. Jouw systeem voldoet daar niet aan. Daarnaast liggen jouw (te weinig) panelen in kleine groepjes, waardoor de groepjes beschenen panelen nooit het systeem fatsoenlijk aan de gang krijgen. Zie topicstart "tuinhuisje", en valkuilen "kleine groepjes".

Je gaf eerder aan dat deze setup werd aangeraden door de applicatie van solaredge, maar designer kan geen ontwerp genereren met te weinig panelen in de string. Je installateur zal dus ook geen rapport kunnen laten zien.

[ Voor 112% gewijzigd door teacher op 26-03-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 22:16
.GoO schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:12:
[...]

Zelf kan ik de Designer pagina helaas niet openen, krijg dan een foutmelding. Anders had ik hem zelf even in kunnen tekenen. Ik ga even contact opnemen met SolarEdge support.
Heb je al een ander mailadres gebruikt dan het mailadres van je monitoring account? Wellicht geeft die combinatie problemen indien je hetzelfde mailadres probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
teacher schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:22:
@.GoO Dat denk ik ook... maar er spelen 2 problemen:

1. Als al je panelen allemaal tegelijk beschenen worden top je af.
2. Als je panelen niet tegelijk beschenen worden remmen de panelen in de schaduw je hele systeem.

En voor de duidelijkheid: solaredge schrijft op een gewone 3fasen omvormer 16 60v optimizers voor. Jouw systeem voldoet daar niet aan. Daarnaast liggen jouw (te weinig) panelen in kleine groepjes, waardoor de groepjes beschenen panelen nooit het systeem fatsoenlijk aan de gang krijgen. Zie topicstart "tuinhuisje", en valkuilen "kleine groepjes".

Je gaf eerder aan dat deze setup werd aangeraden door de applicatie van solaredge, maar designer kan geen ontwerp genereren met te weinig panelen in de string. Je installateur zal dus ook geen rapport kunnen laten zien.
Waarom worden de panelen afgeremd door schaduw, daar zijn de optimizers toch juist voor?

Hoe zou bovenstaande situatie verbeterd of opgelost kunnen worden? Is er een andere SolarEdge omvormer die deze twee problemen niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Lees de enorm informatieve en fantastisch zorgvuldig opgestelde :*) topicstart even door, maar in het kort:
- 3 fasen Short string of 1 fase omvormer
- 80v optimizers
- panelen bijleggen zodat je er altijd minimaal 5 per kant hebt.

En hopelijk snap je nu ook waarom ik je zo doorzaagde over je opstelling; een driefase omvormer wil veeeeel panelen hebben. Als voorbeeld dit topic: Solaredge systeem teleurstellende performance 27 panelen, en riant verlies vanwege te weinig gelijktijdig beschenen panelen. Jij hebt er 15....

Kan je optimizer voltage grafieken zien bij de monitoring portal?

[ Voor 33% gewijzigd door teacher op 26-03-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 23:05
Hoi,

Ik wil 22 panelen gaan plaatsen van 410Wp Phone Solar (PS410M6H-18/VH-BB-30mm). Op een oost en westelijk dak onder 45 graden.
Elke dak krijgt 11 panelen en vooral het westelijk dak heeft last van schaduw van een boom die op het ZW staat.

Nu blijkt uit de solar Edge Designer dat ik het beste kan kiezen voor:
SE5000H 1 fase omvormer
S440 optimizers
1 string met 22 panelen

Het toepassen van 2 stringen, namelijk 1 op Oost en 1 op West geeft een iets lager jaarlijks rendement.

Omdat de boom voor best veel schaduw kan zorgen op een deel van het westelijk dak lijkt het mij beter om de S500b (80V) optimizers te gebruiken. Echter is er volgens de designer geen verschil in opbrengst tov de S440 (60V) optimisers (alle 22 panelen O/W op 1 string). De boom heb ik opgenomen in de Designer.

Klopt het dat mijn gevoel onjuist is en de S500B geen toegevoegde waarde hebben met hen 80V?

Dan nog een paar constateringen welke ik vreemd vind:
- de SE6000H 1 fase geeft 0,01MWhe minder opbrengst dan de SE5000H, hoe kan dit?
- de SE4000H 1 fase geeft 0,04MWhe minder opbrengst dan de SE5000H, het lijkt me dat er dus minimaal afgetopt wordt?

Als ik 2 omvormers zou toepassen met elk 11 panelen op 1 oriëntatie dan kom ik uit op:
West 2,12MWhe SE3000H en S440 optimizers
Oost 3,35MWhe SE3680H en S440 optimizers

Je ziet dat West aanzienlijk minder opbrengst heeft en dat deze veel minder piekvermogen zal leveren waardoor een kleinere omvormer mogelijk is.

Indien ik geen bomen simuleer dan stijgt de opbrengt naar 7,08MWhe en is de opbrengst met de SE5000H en de SE6000H 1 fase omvormers hetzelfde.

Dan nog een laatste vraag over de 3 fase omvormers. Kunnen deze voordeel bieden wanneer het salderen komt te vervallen doordat bv een 1fase omvormer aan het terugleveren is op fase L1 en de wasmachine aan staat op fase L2. Waardoor je een laag tarief krijgt voor de teruglevering en op hetzelfde moment een hoog tarief moet inkopen?

Een 1 fase omvormer lijkt me meer voordeel te bieden doordat deze met schaduwwerking het lagere vermogen veel beter kan opvangen doordat deze op een lager voltage functioneert en dus meer panelen in de string als reserve heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@blanken17 se6000h hoort in Nederland niet gebruikt te worden (netcode) Je praat over 3 fase, dus je hebt 3x25A? Se6000h is 27A ;)

Zwaardere omvormer draait meer op laag percentage van vermogen, en dat is vaak wat minder efficiënt. Idem meerdere omvormers.

Met 11 per dak op een enkelfase omvormer heb je 660V per dak beschikbaar met s440 maar omvormer heeft maar 400 nodig, riant genoeg, daarom zie je geen verschil met s500b. Als 1 string is er bovendien nog iets hulp van andere dak. Zie je opbrengst factor verlies? Dat is het teken dat het krap is.

3 fase omvormer heeft geen voordeel vanuit perspectief salderen. Meters dienen intern eerst de som te bepalen over alle fasen.

En 3 fase omvormer heeft inderdaad nadeel van de hogere stringspanning waardoor er minder schaduw beheer ruimte is. Je zal dan bijna zeker s500b of -“voor korte strings” moeten gebruiken.

Meestal biedt een 3 fase omvormer meer bedrijfszekerheid bij hoge netspanning. Maar ze zijn een fractie minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Ik zie nu dat de S440 optimizers 0,01MWhe minder opbrengen dan de S500b optimizers.
het rendement van de S500b optimizers is iets lager maar de opbrengst factor verlies is weer iets hoger, we spreken wel over tientallen promile % verliezen.
Toch vertegenwoordigt dit, met de huidige energieprijzen, een €40,- per jaar. Misschien toch het overwegen waard om de ca €200,- extra te investeren.

Nog een vraagje zit de monitoring bij Solar Edge standaard in de prijs in of dien je nog iets speciaals bij te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik ben iemand die bij het ontwerpen de laatste wh's eruit wil persen, maar ik zou hier voor gewone s440 optimizers gaan.

Monitoring is included; je installateur moet een site id aanmaken en je systeem erin tekenen; als je zelf gaat installeren, maak dan op een apart mailadres een monitoring account aan.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 26-03-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@blanken17 0,01 MWh aka 10 kWh is voor de meeste mensen gelukkig geen €40 waard

Installateur account in eigen beheer == training volgen in edge academy.

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 26-03-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 08:44
Ik heb 20 panelen op een 45gr. dak, ook 410Wp en met s440 optimizers. 10 op oost en 10 op west.
Maar mijn hoofdzekering is maar 3x25A, dus een grote enkel fase omvormer is dan uitgesloten (max 16A automaat).

En aangezien een enkele short string 3 fasen omvormer net zo duur is als 2 losse SE3000H enkel fase omvormers heb ik maar gekozen voor 2 omvormers.

Overigens valt de piekstroom me erg mee. Een SE3000H zou maximaal 14A kunnen doen. In de praktijk loopt de netspanning op naar 245V en blijft de stroom op 13A steken bij 3,2kW productie.
De DC spanning is bij mij trouwens 370V bij weinig vermogen en niet 380V zoals in de datasheet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
Ronald schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:50:
...
Installateur account in eigen beheer == training volgen in edge academy.
Ik heb geen training gevolgd maar kan wel sites maken en beheren en users aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:57
3x 25A is toch meer dan genoeg, en je kan de omvormer toch gewoon aansluiten op 1 fase. Of liggen de ZP allemaal in één richting.

[ Voor 20% gewijzigd door JJmac op 27-03-2023 17:11 ]

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:02
Ik dacht dat ik iets bijzonders had, maar na gezocht te hebben zijn er kennelijk meer (zo niet iedereen) met een enthousiaste se3000hd. Mijne had vandaag een piek van 3500 Watt.

Heb firmware 4.17.46 erop staan en verbaasde me eigenlijk. Ik heb 10 glas glas panelen van 410wp op de omvormer aangesloten met s440 optimizers.

Iemand al nadelen ervaren hiermee of als we straks strak blauwe luchten hebben komt dat niet meer voor?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Aan de voorzijde van de woning op het westen wil ik graag 11 egaal zwarte panelen plaatsen omdat de meeste panelen landscape komen en 3 stuks ernaast onder portrait.
Dit is estetisch denk ik de beste oplossing.

Echter kan ik voor hetzelfde budget op de achterzijde 11 panelen plaatsen met een hogere Wp van een ander fabricaat. Dit zijn dan zwarte panelen met black white half cut.

Volgens de designer ga ik hierdoor met 420 ipv 410 Wp panelen 130kWh extra opwekken. En misschien kan ik zelfs 430Wp panelen op het dak achter toepassen.

Klopt het dat dit met de Solar Edges optimisers S440 met dus 22 panelen in string waarvan de helft op O en W dus niets uitmaakt en de optimiser altijd het maximale vermogen uit de panelen zal halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
JJmac schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:09:
3x 25A is toch meer dan genoeg, en je kan de omvormer toch gewoon aansluiten op 1 fase. Of liggen de ZP allemaal in één richting.
Nee, oost/west.

Maar mijn maximale groepenkastzekering is 25A (hoofdzekering) / 1.6 = 16A

En met 1 omvormer (SE5000H) zit je daar ruim boven met 23A (aanbevolen afzekering van 32A).
(zelfs voor een SE3000H raden ze een afzekering aan van 20A waar ik dus niet aan mee doe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
@blanken17 Wat ik ervan begrepen heb moet je voldoende panelen en optimizers in het licht hebben staan om de DC spanning van de omvormer te halen. Alleen dan zal het systeem optimaal werken en het maximale uit elk paneel halen.

380VDC voor de 1 fase omvormers
375VDC voor de 3 fase 'shortstring' omvormers
750VDC voor de 3 fase omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:42
Ronald_O schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:31:
Ik dacht dat ik iets bijzonders had, maar na gezocht te hebben zijn er kennelijk meer (zo niet iedereen) met een enthousiaste se3000hd. Mijne had vandaag een piek van 3500 Watt.

Iemand al nadelen ervaren hiermee of als we straks strak blauwe luchten hebben komt dat niet meer voor?
Dit was me ook al opgevallen inderdaad (zie een paar pagina's terug).
Ik zelf een 7kW omvormer en had vandaag pieken tot 7400W. Geen idee waar de absolute grens van de omvormer ligt.

Ik heb het vermoeden (maar kan het niet bevestigen) dat de omvormers stroom-gelimiteerd zijn. Dus als ze 7000W @230V kunnen leveren dan maakt dat 30.4A. Als de netspanning gaat toenemen tot 245V doordat er veel teruglevering is in de wijk dan zou hij 30.4A * 245V = 7448W kunnen leveren.

Geen idee hoe het met een strak blauwe lucht gaat zijn. Ik heb de omvormer al sinds midden januari, dus nog hoofdzakelijk grijze wolken gehad tot nu toe ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JKoehorst Selectiviteit is niet verplicht volgens de zelf niet eens verplichte NEN1010 (vandaar dat je ruim 400 euri mag neerleggen om het in te mogen zien)

En 1,6x is niet (volledig) selectief bij automaten. Dat was voor smeltzekeringen die minder overlap in afschakelkarakteristiek hebben.

En 2 losse 3000H's had ik nou net niet gedaan... Die -RWB's krijgen (nog altijd) mogelijk accu ondersteuning...
Iets wat op de 3000H's niet extra "gratis" hebben.

@jeanpaulh Wat ik tot nu opgemerkt heb neemt alleen SE3680H het nauw met vermogen... Mijn SE5K-RWB heeft genoeg het huis in geblazen om 5,5kW op de P1 te zien.... Dus een ruime 5,6kW.
Maar hij gaat niet boven de 5,25kW voor langere duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:02
Ronald schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:40:

@jeanpaulh Wat ik tot nu opgemerkt heb neemt alleen SE3680H het nauw met vermogen... Mijn SE5K-RWB heeft genoeg het huis in geblazen om 5,5kW op de P1 te zien.... Dus een ruime 5,6kW.
Maar hij gaat niet boven de 5,25kW voor langere duur.
Hetzelfde hier inderdaad, de se3680h zit hier ook strak op de limiet van 16A. Maar goed ook denk ik anders klapt wellicht de hoofdzekering eruit hier als ik ze zelf niet zou limiteren.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
teacher schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:09:
Lees de enorm informatieve en fantastisch zorgvuldig opgestelde :*) topicstart even door, maar in het kort:
- 3 fasen Short string of 1 fase omvormer
- 80v optimizers
- panelen bijleggen zodat je er altijd minimaal 5 per kant hebt.

En hopelijk snap je nu ook waarom ik je zo doorzaagde over je opstelling; een driefase omvormer wil veeeeel panelen hebben. Als voorbeeld dit topic: Solaredge systeem teleurstellende performance 27 panelen, en riant verlies vanwege te weinig gelijktijdig beschenen panelen. Jij hebt er 15....

Kan je optimizer voltage grafieken zien bij de monitoring portal?
Ik heb de topicstart doorgelezen en snap ongeveer het probleem denk ik, maar heb er verder ook niet genoeg verstand van. Nu is de vraag wat ik er redelijkerwijs aan kan (laten) doen om het systeem zo optimaal te laten presteren. Alle optimizers vervangen gaat de installateur nooit doen, dus dat lijkt me vrij kansloos. De omvormer omwisselen zullen ze vast ook niet snel mee akkoord gaan, maar dat valt nog te proberen.

Alleen, welke omvormer haalt dan wel het meeste uit het systeem? In ieder geval één die meer dan 4000Watt kan opleveren, want vandaag werd ik alweer een paar keer afgetopt. Moet bij het switchen naar 1 fase ook iets in de meterkast worden aangepast?

Panelen bijleggen is helaas geen optie, daar heb ik geen ruimte meer voor.

Ik zie geen optimizer voltage grafieken in de monitoring. Er lijkt wel maar 1 string te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LIFzbdBE-CZ-PXAdoeDZApJ5kE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pz3d65IdGIOiWmOwJgxLGJPo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 22:16
Aftoppen is minder erg dan optimizer clipping (aftoppen gebeurt wanneer je stroom 'over' hebt en een paar dagen per jaar, clippen zou iedere dag kunnen gebeuren en wanneer je meer direct verbruik hebt).
Je zou kunnen overwegen te wisselen naar een 4 of 5 kW 1-fase omvormer.
Ja, dan moet er waarschijnlijk ook een aanpassing in de meterkast gedaan worden.

Maar zonder designer rapport of grafieken met huidige opbrengst of optimizer spanningen is het allemaal gissen. Dus je zult eerst meer informatie moeten geven of je installateur zover moeten krijgen dat hij gaat doen wat hij voor plaatsing eigenlijk had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

JKoehorst schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:15:
[...]

Nee, oost/west.

Maar mijn maximale groepenkastzekering is 25A (hoofdzekering) / 1.6 = 16A

En met 1 omvormer (SE5000H) zit je daar ruim boven met 23A (aanbevolen afzekering van 32A).
(zelfs voor een SE3000H raden ze een afzekering aan van 20A waar ik dus niet aan mee doe)
Een 3000 op een 20A? Dat is een raar advies…. 13,5A is maximaal mogelijk; een 16A is dus ruim voldoende.

Edoch snap ik wel weer waar die 20a vandaan komt; conform de Scope12 inspectie mag je maximaal 80% belasten. Dan kom je op 16,8A minimaal (automaat) dus 20A >:)

Maar oost/west. Wat zegt het rapport een 5000? Met oost west zou maar zo een 4000 nog kunnen wellicht

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 27-03-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
schumacher schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:23:
Aftoppen is minder erg dan optimizer clipping (aftoppen gebeurt wanneer je stroom 'over' hebt en een paar dagen per jaar, clippen zou iedere dag kunnen gebeuren en wanneer je meer direct verbruik hebt).
Je zou kunnen overwegen te wisselen naar een 4 of 5 kW 1-fase omvormer.
Ja, dan moet er waarschijnlijk ook een aanpassing in de meterkast gedaan worden.

Maar zonder designer rapport of grafieken met huidige opbrengst of optimizer spanningen is het allemaal gissen. Dus je zult eerst meer informatie moeten geven of je installateur zover moeten krijgen dat hij gaat doen wat hij voor plaatsing eigenlijk had moeten doen.
Met een 4K optimizer op een 6000WP systeem heb ik 33% overcapaciteit, dus ik denk wel iets meer dan een paar dagen per jaar. Heb het deze week al meerdere keren zien gebeuren.

Hoeveel clipping er optreed is denk ik niet echt te zien? Heb het idee dat de opbrengst niet heel slecht is (vandaag 18,5 kWh) maar wellicht dat het anders nog meer had geweest.

Het designer rapport probeer ik te achterhalen, maar denk dat de installateur daar niet zo happig op is. Achteraf gezien spijt dat ik met deze partij in zee ben gegaan, alleen heb ik daar nu weinig meer aan. Ze maakte vooraf een goede indruk en nu hebben ze natuurlijk het geld al binnen.

Als ik zelf een beetje in Designer speel dan komt hij met een SE5000H omvormer. Dat lijkt mij ook een meer logische keuze dan een SE4K. Bij 3-fase had een SE5K gezien het vermogen van de installatie ook logischer geweest.

Als de installateur niet akkoord gaat met omwisselen (ik wil er best een vergoeding voor betalen ook) dan is het eventueel nog een overweging om hem zelf te laten vervangen. Dan ben ik waarschijnlijk alleen monitoring + garantie kwijt en heb ik dubbele kosten. Vraag is of het huidige verlies dat waard is...

Weet iemand overigens wat het verschil is tussen P440 en S440 optimizers? Bij ons zijn P440 optimizers geplaatst, maar die kan ik niet eens kiezen in Designer. Kan ook niet echt vinden wat nou het verschil is. Ouder type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

.GoO schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:47:
[...]

Met een 4K optimizer op een 6000WP systeem heb ik 33% overcapaciteit, dus ik denk wel iets meer dan een paar dagen per jaar. Heb het deze week al meerdere keren zien gebeuren.

Hoeveel clipping er optreed is denk ik niet echt te zien? Heb het idee dat de opbrengst niet heel slecht is (vandaag 18,5 kWh) maar wellicht dat het anders nog meer had geweest.

Het designer rapport probeer ik te achterhalen, maar denk dat de installateur daar niet zo happig op is. Achteraf gezien spijt dat ik met deze partij in zee ben gegaan, alleen heb ik daar nu weinig meer aan. Ze maakte vooraf een goede indruk en nu hebben ze natuurlijk het geld al binnen.

Als ik zelf een beetje in Designer speel dan komt hij met een SE5000H omvormer. Dat lijkt mij ook een meer logische keuze dan een SE4K. Bij 3-fase had een SE5K gezien het vermogen van de installatie ook logischer geweest.

Als de installateur niet akkoord gaat met omwisselen (ik wil er best een vergoeding voor betalen ook) dan is het eventueel nog een overweging om hem zelf te laten vervangen. Dan ben ik waarschijnlijk alleen monitoring + garantie kwijt en heb ik dubbele kosten. Vraag is of het huidige verlies dat waard is...

Weet iemand overigens wat het verschil is tussen P440 en S440 optimizers? Bij ons zijn P440 optimizers geplaatst, maar die kan ik niet eens kiezen in Designer. Kan ook niet echt vinden wat nou het verschil is. Ouder type?
Het is niet zo direct dat 6000Wp op een 4k teveel is; ligging & helling van de panelen speelt ook nog mee

Vol op zuid? Vrij veel en relatief veel aftoppen.
Oost & west? Amper aftoppen; als het al aftopt

Let op dat deze periode veel installaties hoge piek vermogens halen: lage temperaturen & veel zon

In de zomer ander verhaal: hogere temperaturen, veel zon. Maar door de temperatuur (en dat scheelt al gauw 5-10%!) lagere vermogen. Je panelen zijn dan simpelweg te heet om vol te presteren.

De P-serie is inderdaad een ouder model; 2021 is de S-serie gelanceerd en standaard geworden voor de modellen tot 500Watt. Recent zijn ook de commerciële optimizers gelanceerd ter vervanging; oa de S1000 & S1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
.GoO schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:47:
[...]

P440? Bedoel je p404? Dat is een 80v optimizer, dat zou de pijn al een beetje verzachten, alhoewel je dan nog nooit aan 750v per richting komt.
Weet je echt zeker dat je geen se4k-rwb hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@.GoO kan geen p404 selecteren omdat die optimizer met vrijwel geen enkel modern 400W paneel mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:34:
@.GoO kan geen p404 selecteren omdat die optimizer met vrijwel geen enkel modern 400W paneel mag ;)
Idd. Je zit met je kortsluitstroom, of je moet sunpowers hebben ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
Crazy- schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:24:
[...]
Een 3000 op een 20A? Dat is een raar advies…. 13,5A is maximaal mogelijk; een 16A is dus ruim voldoende.

Edoch snap ik wel weer waar die 20a vandaan komt; conform de Scope12 inspectie mag je maximaal 80% belasten. Dan kom je op 16,8A minimaal (automaat) dus 20A >:)

Maar oost/west. Wat zegt het rapport een 5000? Met oost west zou maar zo een 4000 nog kunnen wellicht
Een 5000 zou goed zijn, 110% overdimensionering. Maar die doet dus 23A en dat is me een beetje te dicht bij de hoofdzekering van 25A.
Maar achteraf gezien had een SE4000H (18,5A) met een krappe zekering van 20A dus misschien ook wel gekund.

@Ronald Dank voor de info! Dat van die accu ondersteuning is wel interessant ja. Dat komt er ook nog wel aan over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-06 20:40
Zo nu en dan 23A op een 25A zekering hoef je je niet druk om te maken. Dat gaat gewoon goed.
En het gaat hier om terug levering van een enkel apparaat.
Bij gewone levering moet je met veel meer rekening houden. b.v. dat door toeval al je apparaten een keer tegelijk aan gaan en teveel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Laatst online: 11:16

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:40:
En 2 losse 3000H's had ik nou net niet gedaan... Die -RWB's krijgen (nog altijd) mogelijk accu ondersteuning...
Iets wat op de 3000H's niet extra "gratis" hebben.
Wel als je voor de SolarEdge-batterij gaat, die heeft geen extra hardware nodig als je die via RS485 aansluit en je omvormers met SetApp hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Smoke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Wel als je voor de SolarEdge-batterij gaat, die heeft geen extra hardware nodig als je die via RS485 aansluit en je omvormers met SetApp hebt.
helaas, maar zo werkt het niet voor 3-fase, wel voor 1-fase inderdaad (https://knowledge-center....uration-options-eu-nl.pdf)

het is soms een beetje verwarrend ... >:)
Bestaande PV-installaties
Bestaande PV-installaties, met of zonder SolarEdge, kunnen eenvoudig een upgrade krijgen om de StorEdge-oplossing volledig te ondersteunen.

Woningen met een 1-fase aansluiting – gebruikmakend van SolarEdge
De StorEdge-interface wordt aangepast aan een bestaand SolarEdge-systeem, waarbij de batterij wordt aangesloten op de SolarEdge-omvormer.

Woningen met een 3-fase aansluiting – gebruikmakend van SolarEdge
De 1-fase SolarEdge AC-gekoppelde omvormer wordt verbonden met de AC-uitgang van de SolarEdge 3-fase omvormer. De SolarEdge AC-gekoppelde omvormer laadt de batterij op met zonne-energie geproduceerd door de 3-fase omvormer van SolarEdge.
bij 3-fase dien je toch een StorEdge toe te voegen aan je installatie (of beter je huidige omvormer te vervangen)

zie ook https://knowledge-center....gurations-app-note-nl.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 28-03-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ik doelde specifiek op de vermelde 3000H omvormers die dat niet gratis zouden hebben, bij de 3-fase is het inderdaad een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Smoke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Dus dan wordt de batterij parallel met de PV string op de omvormer gezet? 3000H heeft maar 1 set mc4 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Dus dan wordt de batterij parallel met de PV string op de omvormer gezet? 3000H heeft maar 1 set mc4 toch?
Inderdaad. En als je trouwens meer strings dan je ingangen hebt wil aansluiten kan dat ook in parallel via Y-adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 23:40
Ik heb een 2e hands SE3000 gekocht (2014), ziet eruit als nieuw, met 12 p300 optimizers. Deze wil ik combineren met een aantal 325 en 255wp panelen die hier nog liggen. (10-12 in totaal)

Aantal vragen:

* Hoe kan ik de omvormer in gebruik nemen? Volgens mij "moet" ik een installateursaccount gaan regelen? Is een dergelijk oude omvormer aan te melden in setapp? (het is eentje met een lcd)

* Hoe gevoelig zijn de p300 optimizers? 325wp is over de specs, maar anders blijven ze liggen op de plank

* Kan ik op deze oude omvormers ook een mix doen van p300, s440 en s500 (in de praktijk dus p300 en s500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Smoke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Inderdaad. En als je trouwens meer strings dan je ingangen hebt wil aansluiten kan dat ook in parallel via Y-adapters.
Parallel strings was ik achter via de uitgebreidere training in academy… maar dat het ook kan met de batterij mogelijk is wel grappig… hoop regeltechniek om dat in goede banen te leiden…

Vraag me dan gelijk af waarom ze zoveel moeite hebben met de -RWBs om het te ondersteunen… die zullen ook wel naar 400V moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
jantje112 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:20:
Ik heb een 2e hands SE3000 gekocht (2014), ziet eruit als nieuw, met 12 p300 optimizers. Deze wil ik combineren met een aantal 325 en 255wp panelen die hier nog liggen. (10-12 in totaal)

Aantal vragen:

* Hoe kan ik de omvormer in gebruik nemen? Volgens mij "moet" ik een installateursaccount gaan regelen? Is een dergelijk oude omvormer aan te melden in setapp? (het is eentje met een lcd)

* Hoe gevoelig zijn de p300 optimizers? 325wp is over de specs, maar anders blijven ze liggen op de plank

* Kan ik op deze oude omvormers ook een mix doen van p300, s440 en s500 (in de praktijk dus p300 en s500)
Dit gaat een interessante worden:
1. solaredge cursussen doen en "zelf installateur" worden
2. Systeem aansluiten, optimizers pairen.
3. smeken bij solaredge of ze hem in je systeem hangen, (geen garantie dat ze het doen).
4. systeem intekenen
5. monitoring account aanmaken voor jezelf op een ander adres.

* je mag optimizers niet onderdimensioneren; kans op uitval is groot.
* ja, maar je zal een software update moeten doen op de omvormer voordat je ze kan gebruiken (zie ook compatibility sheet in de enorm informatieve topicstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
teacher schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Dit gaat een interessante worden:
1. solaredge cursussen doen en "zelf installateur" worden
2. Systeem aansluiten, optimizers pairen.
3. smeken bij solaredge of ze hem in je systeem hangen, (geen garantie dat ze het doen).
4. systeem intekenen
5. monitoring account aanmaken voor jezelf op een ander adres.

* je mag optimizers niet onderdimensioneren; kans op uitval is groot.
* ja, maar je zal een software update moeten doen op de omvormer voordat je ze kan gebruiken (zie ook compatibility sheet in de enorm informatieve topicstart).
Klinkt niet onmogelijk gelukkig :)

Aangezien de omvormer nu "ergens" in een systeem hangt, gaat deze dan gewoon produceren wanneer ik deze aansluit? (optimizers en omvormer zijn immers al gepaired?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@jantje112 productie is niet afhankelijk van de monitoring, dus ja. Zal je ook gewoon op je (netbeheerders) meter moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ronald schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:20:
@jantje112 productie is niet afhankelijk van de monitoring, dus ja. Zal je ook gewoon op je (netbeheerders) meter moeten zien.
Ok top, dan ga ik het alvast aansluiten. Ik zal een update posten tzt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
teacher schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:26:
[...]

P440? Bedoel je p404? Dat is een 80v optimizer, dat zou de pijn al een beetje verzachten, alhoewel je dan nog nooit aan 750v per richting komt.
Weet je echt zeker dat je geen se4k-rwb hebt?
In de offerte staat letterlijk Solar Edge p440 power optimizer. Maar ik vraag me ook af of ze geen s440 bedoelen. In monitoring zie ik onderstaande, dus zo te zien 60v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARbZiMjnhh7j44Uq6l4_VpsMdhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AbNF9XgqPqBdsVn7VG7mQXRF.png?f=user_large

Ik heb even het part number van de optimizer opgezocht. Het betreft een SE4K-RW0TEBEN4, dus dat is inderdaad de SE4K-RWB waaraan je refereert neem ik aan. Die heeft een minimum aantal van 14 panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

.GoO schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:22:
[...]

In de offerte staat letterlijk Solar Edge p440 power optimizer. Maar ik vraag me ook af of ze geen s440 bedoelen. In monitoring zie ik onderstaande, dus zo te zien 60v.

[Afbeelding]

Ik heb even het part number van de optimizer opgezocht. Het betreft een SE4K-RW0TEBEN4, dus dat is inderdaad de SE4K-RWB waaraan je refereert neem ik aan. Die heeft een minimum aantal van 14 panelen?
ik neem aan S440, daar het ook een vrij recente installatie is.
Echter aan je afbeelding is dit niet te zien, de 57Vdc die er nu staat is de huidige spanning, maar die kan ook 5Vdc of 60Vdc zijn (of elke getal er tussen) afhankelijk van zon instraling & aantal panelen + nodige totaal spanning. op de string (750Vdc)

maar dit kan je als klant niet terug zien helaas. Dit is alleen zichtbaar voor de installateur .,,,
Dit heb ik reeds al tig keer aangegeven bij SE, maar tot op heden helaas

De RWB is een short-string versie; geschikt voor 3-fase.

Jij hebt een RW0 en dient miniaal 16 panelen te hebben i.c.m. de S440 of 13 met de S500b

[ Voor 29% gewijzigd door Crazy- op 28-03-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@.GoO dus, 15x de s440 optimizer (max 60v) in kleine groepjes en de (750V) SE4K-RW0 (dus niet de 375V rwb). Daar mag de installateur lekker voor terugkomen, dit voldoet niet aan de solaredge eisen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 28-03-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
Kort vraagje, hoe hernoem ik een omvormer in het monitoring portaal? Ze heten nu "Omvormer 1" en "Omvormer 2".
Wat ik heb geprobeerd: Monitoring portaal, designer, rechtstreeks via SetApp. Google gaf ook niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

JKoehorst schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:53:
Kort vraagje, hoe hernoem ik een omvormer in het monitoring portaal? Ze heten nu "Omvormer 1" en "Omvormer 2".
Wat ik heb geprobeerd: Monitoring portaal, designer, rechtstreeks via SetApp. Google gaf ook niets.
Dat is niet mogelijk,.... alleen het nummer is aan te passen (door de installateur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
Crazy- schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Dat is niet mogelijk,.... alleen het nummer is aan te passen (door de installateur)
Het nummer kan ik wel aanpassen, maar dat zegt niet zoveel.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
teacher schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:52:
@.GoO dus, 15x de s440 optimizer (max 60v) in kleine groepjes en de (750V) SE4K-RW0 (dus niet de 375V rwb). Daar mag de installateur lekker voor terugkomen, dit voldoet niet aan de solaredge eisen.
Kan ik ergens naar refereren om te bewijzen dat dit niet aan de eisen van SolarEdge voldoet? Dat zal namelijk nog lastig zat worden, ze hebben hun geld al binnen. En wat zou ik van de installateur dan moeten vragen om het wel aan de eisen te laten voldoen? (wat ook realistisch is en liefst ook meteen het aftoppen oplost)

Wat zijn de gevolgen van de huidige inrichting?

[ Voor 5% gewijzigd door .GoO op 28-03-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

.GoO schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Kan ik ergens naar refereren om te bewijzen dat dit niet aan de eisen van SolarEdge voldoet? Dat zal namelijk nog lastig zat worden, ze hebben hun geld al binnen. En wat zou ik van de installateur dan moeten vragen om het wel aan de eisen te laten voldoen? (wat ook realistisch is en liefst ook meteen het aftoppen oplost)

vraag het Designer Rapport op, dat is de eerste stap
die 'moeten' ze hebben ;-)

daarin staat de omvormer, optimzers, panelen & strings in vermeld + verwachte opbrengsten
+ indien de onjuiste optimizer, een opmerking over verlies

werken ze niet mee, kan je contact zoeken met SolarEdge en hen vragen wat er mis is. Zij zullen dan zeer waarschijnlijk aangeven : onjuiste setup (optimizer / omvormer combinatie)

Gevolgen nu? slechte / minder opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

.GoO schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Je kan verwijzen naar de tabel onderaan pagina 2 van de datasheet waar duidelijk instaat dat er minimaal 16 per string moeten zijn:

https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf

En pagina 2 van de garantievoorwaarden:

https://knowledge-center....arranty-april-2022-nl.pdf

"Deze Beperkte Garantie is niet van toepassing indien (a) de koper in gebreke is met de naleving van de Algemene Verkoopvoorwaarden of enige andere Overeenkomst die de aankoop van het Product regelt, of (b) het Product of een onderdeel daarvan is:
- Geïnstalleerd of gebruikt niet in strikte overeenstemming met de Documentatie, met inbegrip van, maar
niet beperkt tot, het niet zorgen voor voldoende ventilatie voor het Product zoals beschreven in de
SolarEdge Documentatie".

Te korte string is expliciet niet in overeenstemming met de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Vraag designer rapport
Neem contact op met solaredge support en laat ze meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKevein
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
ik heb deze week mijn plan gekregen van installateur voor solaredge systeem . voor mij is dit allemaal nieuw. graag had ik jullie mening over het opgemaakte plan en gebruikte materialen.

betreft 12 panelen. 3 oost en 9 zuid

9 x DM405M10-54HSW 9
3 x DM410M10-54HSW-V 3

12 x s440

1 x SE3000H

elektrisch ontwerp :

1 xSE3000H
4.43kW | 148%

1x string

12 x s440 optimizers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
3x oost = nee. Kan je er 2 bij?
en dan s500b optimizers gebruiken in het hele systeem.
Kunnen er 4 of 5 bij op oost? Dan kan je de s440 blijven gebruiken.

Enneh.. lees even de zorgvuldig samengestelde en enorm goed geschreven (door, al zeg ik het zelf, 2 enorm kundige tweakers :*) ) topicstart door. Dat geeft al een beetje inzicht waarom dit niet de beste keuze is.

[ Voor 146% gewijzigd door teacher op 29-03-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

DeKevein schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:58:
ik heb deze week mijn plan gekregen van installateur voor solaredge systeem . voor mij is dit allemaal nieuw. graag had ik jullie mening over het opgemaakte plan en gebruikte materialen.

betreft 12 panelen. 3 oost en 9 zuid

9 x DM405M10-54HSW 9
3 x DM410M10-54HSW-V 3

12 x s440

1 x SE3000H

elektrisch ontwerp :

1 xSE3000H
4.43kW | 148%

1x string

12 x s440 optimizers
Zadeldak neem ik aan?
Vraag als eerst het designer rapport, daar staat in of dit kan etc (en net zoals @teacher zeg ik : nee, foute boel)

[ Voor 20% gewijzigd door Crazy- op 29-03-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKevein
Crazy- schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Zadeldak neem ik aan?
Vraag als eerst het designer rapport, daar staat in of dit kan etc (en net zoals @teacher zeg ik : nee, foute boel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZDb_VGwII0bYO2flMBHPqFK7hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JFgcTuLkjGV8oT1tazNkimX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKevein
de installateur heeft t plan getekend op basis van google maps. Maar ik heb alles zelf uitgemeten en ik kan makkelijk 4 panelen op onderste rij leggen. Zo kan ik er 9 op het dak leggen en nog eens 3 extra op plat dak. alles op t zuiden dan

Als ik jullie topicstart een beetje begrijp, is trouwens heel goed geschreven :) , is t beter om alles dan zuidgericht te leggen en die 3 oost te laten vallen. Ik heb ook nergens schaduwinval aan de zuidkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 13:06
Kan je met een 3 fase short string solar edge gewoon 1 string leggen van 8 panelen oost en 8 panelen west met s500B optimizers. Zodat de omvormer maar tot 375 hoeft te komen ipv de 750. Die ik waarschijnlijk knap aan ga halen met de 8 panelen per zijde. In de offerte staat een gewone 3 fase omvormer. Dan is me het prijsverschil voor de short string wel waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
@MvdV75 Short string hoeft nooit naar 750... En lange strings vind SolarEdge lief, dus zeker als 1 string doen.

Als je een offerte hebt met 8+8 en een normale 3 fase omvormer is het gewoon een harde nee. Met short string gaat het zelfs met 8+8x s440 goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MvdV75 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:05:
Kan je met een 3 fase short string solar edge gewoon 1 string leggen van 8 panelen oost en 8 panelen west met s500B optimizers. Zodat de omvormer maar tot 375 hoeft te komen ipv de 750. Die ik waarschijnlijk knap aan ga halen met de 8 panelen per zijde. In de offerte staat een gewone 3 fase omvormer. Dan is me het prijsverschil voor de short string wel waard.
Een normale 3-fase?

Spijtig dat een installateur dit je überhaupt aan wil bieden! Dit is een red flag; in 1 string met S500b.

Ter vergelijking:
Eigen situatie gehad met 2x 10 panelen; gaf veel issue. Als 1 string prima :)

Short string kan dit prima (SExk-RWB)

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 29-03-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Gewone 3 fase wordt huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
[quote]Crazy- schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Een normale 3-fase?

Type nummer : SolarEdge SE5K-RW0TEBNN4

In heb gegoogeld en dit is een gewone. Een short string zou beginnen met RWB ipv RW0.

Vind het al vreemd dit was de 1e van de 4 offertes die ik met deze omvormer had. De rest had wel die RWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:10:
@MvdV75 Short string hoeft nooit naar 750... En lange strings vind SolarEdge lief, dus zeker als 1 string doen.

Als je een offerte hebt met 8+8 en een normale 3 fase omvormer is het gewoon een harde nee. Met short string gaat het zelfs met 8+8x s440 goed.
Maar nu lees ik in het datablad van de omvormer dat het maximale vermogen per string maar 5625 max mag zijn. Of bedoelen ze hier een ander vermogen mee.

Maar hier ga ik overheen met 16 x 420 wp panelen is dat geen probleem dan op 1 string?

[ Voor 3% gewijzigd door MvdV75 op 29-03-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
6750 voor de se5k-rwb
https://www.solaredge.com...idential-datasheet-nl.pdf

[ Voor 73% gewijzigd door teacher op 29-03-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
MvdV75 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Maar nu lees ik in het datablad van de omvormer dat het maximale vermogen per string maar 5625 max mag zijn. Of bedoelen ze hier een ander vermogen mee.

Maar hier ga ik overheen met 16 x 420 wp panelen is dat geen probleem dan op 1 string?
Max string vermogen telt niet als de omvormer minder is dan max string vermogen.

Je gaat de 5kW niet langdurig halen...
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Kan ook prima op een SE4000H

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• havana
Ik heb recent mijn SolarEdge installatie uitgebreid met 6 panelen en een extra omvormer (die ik nog had). Het leggen, aansluiten enzovoorts vond ik vrij simpel. Verreweg het lastigste vond ik om alles in de monitoring aan de gang te krijgen.... :X

Ik zal uitleggen hoe ik het uiteindelijk voor elkaar heb gekregen in jip-en-janneketaal.

Disclaimer, ik ben geen expert, dus corrigeer me vooral waar nodig ;)

Uitgangspunt

SolarEdge kent twee type accounts

1. klantaccount, bedoeld voor monitoring
2. installateursaccount, bedoeld voor de installateur. Hiermee kun je installaties ontwerpen (legplan, elektrisch plan, enz). Maar ook het intekenen van de monitoring voor de klant moet je vanuit dit account doen.

Tip: aangezien je met twee accounts gaat werken, werk je het liefst met twee browsers (of profielen). Dat scheelt nogal wat verwarring en heel veel in- en uitloggen.

Stap 1. Maak een installateursaccount aan.

- Eigenaar Jansen had al een monitoringsaccount, maar dat is niet genoeg de installatie aan te passen. Jansen moet dus een installateursaccount aanmaken. Als bedrijfsnaam kiest hij Zonnebeun.
- Belangrijk: dit kan niet op hetzelfde mailadres als de monitoring! Even een extra mailadres aanmaken mocht je die niet hebben.
- Het account van Zonnebeun moet eerst geactiveerd worden voordat je de nieuwe panelen kunt intekenen. Even zeuren in de livechat hielp bij mij heel goed.

Stap 2. Overdracht installatie naar het installateursaccount van Zonnebeun

- Als je je eigen installatie gaat uitbreiden dan zal jouw installatie/legplan nog op naam staan van degene die het aangelegd heeft, laten we zeggen Zonnepaneel BV. Je dient dit formulier in te vullen om te zorgen dat de installatie wordt overgeheveld naar jouw installateursaccount.

Kortom: van Zonnepaneel BV > Zonnebeun. Zou je denken. Maar nee!

Op het formulier hoef je geen gegevens van Zonnepaneel BV in te vullen. De "van" gegevens zijn jezelf, Jansen dus. Dus: van Jansen naar Zonnebeun. Je hebt o.a. het nummer nodig van de installatie nodig en de naam. Die vind je in de monitoring app onder 'site gegevens'.

Deze stap kost een paar dagen. Wederom kan het helpen om even te pushen via de live chat. Let op: als je installateursaccount nog niet werkt, heeft dit geen zin deze stap uit te voeren!

Stap 3:

Log met je Zonnebeun account in op Monitoring.

Nu kun je de installatie als het goed is selecteren. Vervolgens kies je voor lay-out > virtuele layout bewerken. Als je klaar bent klik je op 'opnieuw publiceren' en klaar is kees.

Als je het allemaal weet is het simpel, het heeft mij heel wat kopzorgen gekost! @Ronald nog dank voor alle hulp!

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 ... 38 ... 91 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.