Toon posts:

Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Omdat ik het wel zo netjes vind om een update te geven na alle hulp die ik hier op het forum heb gekregen, bij deze:

Vandaag is de installateur langs geweest om de beschikbare ruimte op te meten en binnenkort gaat hij twee 420W panelen bijplaatsen, één op iedere dakhelft. Ik betaal voor het materiaal, hij voor de montage van de nieuwe panelen en het opschuiven van de oude panelen.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-03 21:31

Crazy-

Best life ever

ocmer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:01:
Ik heb bij een vereniging een installatie met SolarEdge waarbij één paneel of optimizer (van de 68) stuk is. De installateur is destijds vergeten om het serienummer per optimizer te noteren en in een mooi plaatje te zetten. Dus ik weet alleen dat paneel/optimizer 1.0.67 nog maar 0 W levert, maar wet niet welke van de 68 dit is.

Is er een manier om eenvoudig dit paneel/optimizer te vinden? Is het toevallig zo dit de 67e op de string is (dus de 1-na-laatste in ons geval) ? Of moet ik alle panelen omdraaien om het serienummer te checken.
Oei oei. De volgorde KAN vanaf de + kant oplopen. Maar garantie hiervan is klein; zeker het feit dat 68 panelen absoluut niet op 1 string mogelijk is!

Als je een isolatie fout had, was het iets makkelijker. Een meting kan je wel uitgevoerd worden; misschien geeft het nog wat resultaat.

De limiet is 50 stuks of 11.250Wp ( of 13.500 bij een 27,5kW of hoger omvormer)

Zoals @Ronald al aangeeft Laat de installateur dit lekker uitzoeken. zijn domme fout….

[Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 18-03-2023 01:15]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-03 21:19
Sinds gisterenmiddag zijn de metrics in de solaredge app ineens way-off vergeleken bij m'n eigen modbus waarden. Het begon met een piek van 8kW (heb een 5kW omvormer). Sindsdien zit ie consequent te hoog.
- de gele lijn geeft de waarden van de solaredge portal
- de groene lijn geeft de modus waarden

Ik heb in het monitoring portal al wel even gecontroleerd of de installateur niet per ongeluk een andere omvormer aan m'n site gekoppeld heeft, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Ziet iemand ook ineens soortgelijke verschillen?

edit: Van de week is mijn omvormer vervangen. In de portal zie ik nu twee omvormers, de oude en de nieuwe. Waarschijnlijk is de oude alweer ergens in bedrijf gesteld. Heb de installateur gevraagd de oude uit m'n site te verwijderen. Ik denk dat dat het wel oplost.

[Voor 13% gewijzigd door lexuzu op 19-03-2023 11:17]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

lexuzu schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:00:
Sinds gisterenmiddag zijn de metrics in de solaredge app ineens way-off vergeleken bij m'n eigen modbus waarden. Het begon met een piek van 8kW (heb een 5kW omvormer). Sindsdien zit ie consequent te hoog. [Afbeelding]
- de gele lijn geeft de waarden van de solaredge portal
- de groene lijn geeft de modus waarden

Ik heb in het monitoring portal al wel even gecontroleerd of de installateur niet per ongeluk een andere omvormer aan m'n site gekoppeld heeft, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Ziet iemand ook ineens soortgelijke verschillen?

edit: Van de week is mijn omvormer vervangen. In de portal zie ik nu twee omvormers, de oude en de nieuwe. Waarschijnlijk is de oude alweer ergens in bedrijf gesteld. Heb de installateur gevraagd de oude uit m'n site te verwijderen. Ik denk dat dat het wel oplost.
De oude omvormer moet dan nog omgezet worden naar de nieuwe eigenaar. Dan zal bij jou de data verdwijnen.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Sinds een kleine week hier een SolarEdge systeem up and running. Bij het opstarten hiervan werden niet alle optimizers herkent en zodoende hier terecht gekomen en uit interesse veel gelezen.

Mij viel daarbij vooral op dat vrijwel altijd het advies gegeven wordt om S440 optimizers te wisselen voor S500b. Eerlijk is eerlijk, had ik vooraf hier gelezen, dan had ik vanwege het kleine prijsverschil altijd gekozen voor de S500b, maar de hele boel is al geïnstalleerd (zelf gedaan, op het deel tussen omvormer en netwerk na, dat laten doen door een elektricien).

Nou heb ik toch de grote vraag of nu de boel al is geïnstalleerd ik niet meer achterom moet kijken, of dat ik beter kan zoeken naar mogelijkheden om alsnog de s500b te monteren.

Mijn systeem:

Oost-west opstelling met 8x west, 4x oost. 13gr.

12 keer Trina Solar Vertex S All Black 415wp

s440 optimizers

SE3680H omvormer

Designer geeft bij opbrengst factor verlies 0,19% aan. Weinig schaduw (vroeg in de ochtend nog momenteel, in de winter wat meer, dan ook wel in de namiddag en in de zomer vermoedelijk geen schaduw van betekenis).

Vandaag uiteraard geen optimizer clipping gehad, want de hele dag bewolkt.

De dagen daarvoor veel zon en dan is er vroeg in de ochtend vanaf een uur of 9 wel clipping te zien in de grafiek. De ene dag wat meer dan de andere dag, variërend van 15 min. tot 45 min. In de vermogensopbouw niet zichtbaar (fluctueert natuurlijk vanwege bewolking, maar blijft in een ruwweg gelijk stijgende lijn omhoog gaan)

Benieuwd wat de experts hier ervan vinden.
@DS7 Plat dak dus. Dat is sowieso minder erg omdat de 8 sneller wat gaan doen. 6-en-6 was niet mogelijk?

Anders even PVCalc en PhotoShopAffinity photo zoals ik hier gedaan heb: Ronald in "Solaredge systeem teleurstellende performance" voor een zonnige dag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 22:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DS7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:17:
Sinds een kleine week hier een SolarEdge systeem up and running. Bij het opstarten hiervan werden niet alle optimizers herkent en zodoende hier terecht gekomen en uit interesse veel gelezen.

Mij viel daarbij vooral op dat vrijwel altijd het advies gegeven wordt om S440 optimizers te wisselen voor S500b. Eerlijk is eerlijk, had ik vooraf hier gelezen, dan had ik vanwege het kleine prijsverschil altijd gekozen voor de S500b, maar de hele boel is al geïnstalleerd (zelf gedaan, op het deel tussen omvormer en netwerk na, dat laten doen door een elektricien).

Nou heb ik toch de grote vraag of nu de boel al is geïnstalleerd ik niet meer achterom moet kijken, of dat ik beter kan zoeken naar mogelijkheden om alsnog de s500b te monteren.

Mijn systeem:

s440 optimizers

SE3680H omvormer

Designer geeft bij opbrengst factor verlies 0,19% aan. Weinig schaduw (vroeg in de ochtend nog momenteel, in de winter wat meer, dan ook wel in de namiddag en in de zomer vermoedelijk geen schaduw van betekenis).

De dagen daarvoor veel zon en dan is er vroeg in de ochtend vanaf een uur of 9 wel clipping te zien in de grafiek. De ene dag wat meer dan de andere dag, variërend van 15 min. tot 45 min. In de vermogensopbouw niet zichtbaar (fluctueert natuurlijk vanwege bewolking, maar blijft in een ruwweg gelijk stijgende lijn omhoog gaan)

Ik heb de zelfde systeem alleen met longi 420Wp panelen. 8 op het Oosten en 6 op het westen. Geen last van clipping en alles voorzien van S500B optimizers. En volgens mij heb je minimaal 6 panelen nodig om de opstartspanning te kunnen halen en dan is dit wel in combinatie met S500B optimizers en niet de S440.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Het lijkt een beetje op Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet? maar dan gelukkig met een veel minder steile hoek, dat scheelt.

Maar, 4 panelen op oost gaan clippen en worden beperkt door de amperes die west kan maken, totdat west ook beschenen wordt.

Wise enough to play the fool

• DS7
  • Nu online
Ronald schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:24:
@DS7 Plat dak dus. Dat is sowieso minder erg omdat de 8 sneller wat gaan doen. 6-en-6 was niet mogelijk?

Anders even PVCalc en PhotoShopAffinity photo zoals ik hier gedaan heb: Ronald in "Solaredge systeem teleurstellende performance" voor een zonnige dag.
Morgen als ik weer fris ben eens naar die berekening kijken.

6 om 6 was de bedoeling, maar dat ging net niet in de breedte. Dus moest ik van twee oostwest rijen naar 1 oostwest rij, plus een landscape rij.

• DS7
  • Nu online
teacher schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:29:
Het lijkt een beetje op Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet? maar dan gelukkig met een veel minder steile hoek, dat scheelt.

Maar, 4 panelen op oost gaan clippen en worden beperkt door de amperes die west kan maken, totdat west ook beschenen wordt.
De theorie snap ik. Maar de vraag is of bij een oostwest opstelling het verlies echt groot genoeg is om nog even € 730 af te tikken en dan maar te kijken of ik de s440 nog voor een fatsoenlijk bedrag kwijt kan.

Zou ik nu nog moeten bestellen was het een no brainer geweest. Maar het ligt al en tot dusver zie ik geen verlies van betekenis. De vraag is alleen of er op andere momenten wel verlies van betekenis gaat ontstaan. Met opstarten gaat het wel goed. Sneller dan mijn systeem vol op zuid onder 39 graden.

• .GoO
  • Laatst online: 06:40
Onlangs hebben ze hier 15 panelen van 400W neergelegd, dus 6000W totaal, met een SolarEdge 4k omvormer.

In de specs van de omvormer zie ik dat de maximale aansluiting 5400W is. Kan en mag deze omvormer wel op deze hoeveelheid, is dat niet gevaarlijk? En klopt het dat hij hem aftopt op 4000W op piekmomenten?

Ik vraag me af waarom niet voor de SE5K gekozen is. Is dit eventueel eenvoudig te vervangen?

[Voor 5% gewijzigd door .GoO op 21-03-2023 07:14]

@.GoO Te weinig info. Het maximum is afhankelijk van ligging. En de 5400W is voor de SE4K-RWB "voor korte strings" (135%) - dit is een omvormer waar half solaredge installerend nederland niet eens van af weet.

De SE4K mag 155%

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Hangt af van je opstelling en welke omvormer, maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben.
Vervangen is simpel.

Enneh... 15 panelen? Welke omvormer, welke optimizers, hoe is je opstelling?

[Voor 12% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 07:31]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:29
.GoO schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:13:
Onlangs hebben ze hier 15 panelen van 400W neergelegd, dus 6000W totaal, met een SolarEdge 4k omvormer.

In de specs van de omvormer zie ik dat de maximale aansluiting 5400W is. Kan en mag deze omvormer wel op deze hoeveelheid, is dat niet gevaarlijk? En klopt het dat hij hem aftopt op 4000W op piekmomenten?

Ik vraag me af waarom niet voor de SE5K gekozen is. Is dit eventueel eenvoudig te vervangen?
In de eerste plaats is het niet gevaarlijk, de omvormer zal op piekmomenten de optimizers opdracht geven om minder vermogen te leveren. Wat betreft aftoppen, in de praktijk zie je eigenlijk alleen in mei dat het max vermogen gehaald wordt omdat het dan nog koud is. Heb hier 17,5kWp liggen en daar komt in de zomer maar max 15,5 kW uit. Het kan zijn dat ze voor de 4K gekozen hebben ivm leverbaarheid.

• .GoO
ds23man schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:26:
[...]

In de eerste plaats is het niet gevaarlijk, de omvormer zal op piekmomenten de optimizers opdracht geven om minder vermogen te leveren. Wat betreft aftoppen, in de praktijk zie je eigenlijk alleen in mei dat het max vermogen gehaald wordt omdat het dan nog koud is. Heb hier 17,5kWp liggen en daar komt in de zomer maar max 15,5 kW uit. Het kan zijn dat ze voor de 4K gekozen hebben ivm leverbaarheid.
We hebben drie verschillende oriëntaties, dus de 6000W zal hij inderdaad niet bij in de buurt komen. Maar in maart zaten we op piekmomenten al tegen de 4000W aan. Sowieso 33% overcapaciteit (4000W tov 6000W) lijkt me behoorlijk veel.

Volgens de installateur werd deze omvormer voor onze situatie aangeraden via de applicatie van SolarEdge.
Dan is het dus niet buiten specificatie overgedimensioneerd...

Maar zolang je niets verteld.... is er niets nuttigs te zeggen. Mijn online uitlezen van jouw hoofd is nog niet goed ontwikkeld

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

DS7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:17:

Mijn systeem:

s440 optimizers

SE3680H omvormer

12 panelen op 13° (plat dak?) voor je normaal niet uit met S500b (hoog voltage).

Ik zal er zeker geen 750€ tegen aangooien in jouw geval; dat is zonde van de centen. Verschil in opbrengst is nihil.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

DS7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:43:
[...]

Met opstarten gaat het wel goed. Sneller dan mijn systeem vol op zuid onder 39 graden.
Dit komt omdat de panelen “plat” liggen en de oost panelen wat sneller instraling hebben. :)

• .GoO
teacher schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:25:
Hangt af van je opstelling en welke omvormer, maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben.
Vervangen is simpel.

Enneh... 15 panelen? Welke omvormer, welke optimizers, hoe is je opstelling?
SolarEdge p440 optimizers. Omvormer is een SE4K.

[Voor 32% gewijzigd door .GoO op 21-03-2023 14:37]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

.GoO schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:31:
[...]

[Afbeelding]
- knip .. foutje. haal 2 reacties door elkaar :)

[Voor 40% gewijzigd door Crazy- op 21-03-2023 08:44]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
.GoO schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:31:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, maar hier kunnen we erg weinig mee.....

Welke se4k? Bijvoorbeeld SE4K-RWBTEBEN4,
Hoe is je opstelling? Bijvoorbeeld zuidwest 13 graden
Wanneer schaduw? bijvoorbeeld Panelen xxxx krijgen om 1600 uur schaduw
Heb je een designer rapport ontvangen?

[Voor 31% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 09:30]

• DS7
  • Nu online
Crazy- schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:12:

12 panelen op 13° (plat dak?) voor je normaal niet uit met S500b (hoog voltage).

Ik zal er zeker geen 750€ tegen aangooien in jouw geval; dat is zonde van de centen. Verschil in opbrengst is nihil.
Dank. Het vermoeden dat het voor mijn situatie (idd plat dak, de garage) weinig uit gaat maken had ik al, maar fijn om bevestiging te hebben.

Als je hier meeleest dan lijkt het echter af en toe alsof de s440 in vrijwel ieder systeem een enorme bottleneck is. Maar goed, de systemen die hier besproken worden zijn dan natuurlijk ook vooral systemen die niet lekker gaan.

• DS7
  • Nu online
Crazy- schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:15:

Dit komt omdat de panelen “plat” liggen en de oost panelen wat sneller instraling hebben. :)
Begrijp ik. Ik wilde alleen maar aangeven dat van wat ik zie het systeem de afgelopen dagen geen tekenen vertoont van slecht functioneren. Integendeel, alles gaat op dit moment als vooraf bedacht. Ik ben er ook niet aan begonnen zonder in te lezen, maar hier staat nu eenmaal onmetelijk veel info en het kan nooit kwaad om even gebruik te maken van de kennis hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
DS7 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:07:
[...]

Dank. Het vermoeden dat het voor mijn situatie (idd plat dak, de garage) weinig uit gaat maken had ik al, maar fijn om bevestiging te hebben.

Als je hier meeleest dan lijkt het echter af en toe alsof de s440 in vrijwel ieder systeem een enorme bottleneck is. Maar goed, de systemen die hier besproken worden zijn dan natuurlijk ook vooral systemen die niet lekker gaan.
De mensen die hier komen, ondervinden een probleem met hun systeem. Doorgaans is dat "te weinig optimizers per richting" en dan is de oplossing een optimizer toepassen die meer volts kan maken, of het aantal optimizers (panelen) verhogen. Het ligt dus niet aan de s440, maar aan het te krappe ontwerp. Een solaredge systeem wat lekker ruim in zn jasje zit hoor je niemand over, die gaan gewoon als een speer.

* teacher heeft ook een systeem met 60v optimizers (ook gedeeltelijk oost/west op 13 graden). Los van de opstart / afsluitclipping geen issues.

[Voor 11% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 10:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:02:
Wel, we hebben iets nieuws!

een fluctuerende DC spanning op een SE5k
1 string, 21 panelen

2 issues:

recent uitgebreid met 5 panelen (S500) echter probleem blijkt daarvoor ook aanwezig te zijn.
Wat mij verder opvalt is de aftopping uitgaande spanning van de nieuwe set panelen. Dit daalt wel narmate de zon richting westen draait.

De installatie is zuid-west gericht, 16 panelen op 35 hellend, de 5 nieuwe daarboven op platte gedeelte, 15 graden (ook zuid-west)

1 paneel heeft wel flinke schaduw val in het begin ivm schoorsteen.

Issue 1:
de vlakke 60Vdc op die extra panelen blijft mij een raadsel. (Een soort van clipping aan de bovenkant?)

Issue 2:
ik ook zie ik de frequentie bizarre resultaten geven op de grafiek van 50-100Hz.
Tevens geeft de DC lijn een grafiek continue van 450-750Vdc |:(

Vreemde is dat de L2 & L3 geen resultaten geven in de grafieken ??? maar wel op de omvormer details pop-up.. bij SE al een support ticket aangemaakt, vervelend dat ze ingaan op die 5 extra panelen; met name omdat het probleem daarvoor al was.

De omvormer heeft tot sept. bij mij gehangen, daar dit probleem niet geconstateerd.
Ik neig nog even te kijken naar de juiste L1, L2 & L3 volgorde in de meterkast - maar geringe kans dat dat fout zit (ivm juiste werking verder)

Opbrengst ziet er verder prima uit, ondanks de DC string spanning grafieken.

Weer iets om uit te zoeken ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
we hebben een update vanuit SolarEdge qua DC spanning & Hz grafieken:
Als het goed is moet de presentatie in de monitor nu gecorrigeerd zijn.

Dit was een fout in onze software en is dusdanig hersteld.
en inderdaad!

nu afwachten hoe ze gaan reageren op de optimizer clipping in deze; daar alles conform de Designer is (in zover mogelijk...) en richtlijnen (compatible etc)

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee