Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 22:58
Iemand enig idee wat voor optimizers dit zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1VbzoDfKFRqWymEufaMv2lnO2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC5HuCgG9yLeYHPizj7Sg9k5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Een p3x0?

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 29-03-2023 20:36 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 22:58
Ik zie er niks op staan?
Is dit hetzelfde als een s440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

De nummers 4004590 vindt ik via google images ook terug bij deze advertentie: https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Hier gaat het om een P400. Toeval? Of productcode?
een algemene toestemming dus

[ Voor 8% gewijzigd door Bravo op 31-03-2023 09:57 . Reden: Ronald weet het! ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:20
@Klik staat elders op de optimizer… er is niets over te zeggen… het intertek nummer verwijst naar de toestemming voor elke ooit geproduceerde optimizer / powerbox die ooit in het assortiment geweest is.

@Bravo nee dus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 29-03-2023 20:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 23:05
Hoeveel mA aardlek heb je nodig voor de 1 fase SE5000H omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Dit document is voor 3 fase omvormers. Is deze info ook beschikbaar voor 1 fase omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 21:58

lc8

Hoi,

ik heb een SE systeem met SE7K , en 32 (295w) panelen: 16 oost en 16 west.

vooralsnog heb ik de panlen op 2 strings aangesloten (oost en west): technisch gezien zou et ook op 1 string kunnen.

Wat ik nergens goed kan vinden is: Wat doet de omvormer nu eigenlijk met die 2 individuele strings? Ik neem aan beide op 750V, individuele MPP tracker?

Q1: Vreemd genoeg zijn ALLE optimisers in 1 'logische' string aangemeld in het portal, (dat ging vanzelf...) terwijl ze fysiek op 2 strings zitten. Maakt dit uit en kan je dit veranderen?

Q2: wat zou beter zijn?:
- Alle panelen in 1 string: dan staan smorgens de oost optimisers flink vermogen te leveren en UP te converten, terwijl van de West optimisers de spanning laag zal zijn (wat is het minimum?) omdat deze effectief nauwelijks wat leveren op dat moment.
- twee strings (zoals het nu is: met als nadeel dat 16 panelen een beetje krap is en bij schaduw op 4+ panelen optimiser clipping zal optreden (dat gebeurt nu slechts sporadisch overigens)

lastige keuze...
het is overigens heel makkelijk te proberen.. kwestie van de stekkers van stirng1 en 2 effe doorlussen :-)
(wel eerst uitzetten _/-\o_ )

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@lc8 wat je in monitoring ziet en wat je fysiek hebt staat los… ik heb 1 of 3 strings afhankelijk van waar ik kijk ;)

1 string zou marginaal beter moeten zijn. Wat vind designer?

Bij solaredge zitten de mppt trackers alleen in de optimizers;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
blanken17 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:12:
Dit document is voor 3 fase omvormers. Is deze info ook beschikbaar voor 1 fase omvormers?
Dit document is voor alle omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:17
lc8 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:20:
Hoi,

ik heb een SE systeem met SE7K , en 32 (295w) panelen: 16 oost en 16 west.

vooralsnog heb ik de panlen op 2 strings aangesloten (oost en west): technisch gezien zou et ook op 1 string kunnen.

Wat ik nergens goed kan vinden is: Wat doet de omvormer nu eigenlijk met die 2 individuele strings? Ik neem aan beide op 750V, individuele MPP tracker?

Q1: Vreemd genoeg zijn ALLE optimisers in 1 'logische' string aangemeld in het portal, (dat ging vanzelf...) terwijl ze fysiek op 2 strings zitten. Maakt dit uit en kan je dit veranderen?

Q2: wat zou beter zijn?:
- Alle panelen in 1 string: dan staan smorgens de oost optimisers flink vermogen te leveren en UP te converten, terwijl van de West optimisers de spanning laag zal zijn (wat is het minimum?) omdat deze effectief nauwelijks wat leveren op dat moment.
- twee strings (zoals het nu is: met als nadeel dat 16 panelen een beetje krap is en bij schaduw op 4+ panelen optimiser clipping zal optreden (dat gebeurt nu slechts sporadisch overigens)

lastige keuze...
het is overigens heel makkelijk te proberen.. kwestie van de stekkers van stirng1 en 2 effe doorlussen :-)
(wel eerst uitzetten _/-\o_ )
Zoals @Ronald zegt, simuleer het in designer om het zeker te weten (e.g. dupliceer je design en pas dan de string aan).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 13:06
Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:10:
Met short string gaat het zelfs met 8+8x s440 goed.
Gaat het met de s500b niet royaler. Of is dat een beetje too much. Heb je dan minder kans op clipping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:28
MvdV75 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Gaat het met de s500b niet royaler. Of is dat een beetje too much. Heb je dan minder kans op clipping?
8 * 60 is meer dan 375 volt. Dus dan is het doel bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
MvdV75 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Alleen als je zoveel (harde) schaduw hebt dat je minder dan 5 in de zon hebt wordt het een overweging. Zachte schaduw iets ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:58
Goedemiddag,

Vraag heb ik een te lichte omvormer gekregen?
ik zie voor het eerst vermogensbeperking staan, ik heb dit systeem ongeveer 6 maanden. Panelen liggen allemaal op Zuid op een schuine dak.

Ik dankuwel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdTb4FmonfVtttlwhFJp05FzkZE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IEzLCJZeX9GWxlaatcp99V1B.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwBSruNEgLKAkeBiqDAAhNQWCBQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LRqRzNd5ejYvwFDGYneZpRYW.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:17
havana schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:06:
I
SolarEdge kent twee type accounts

1. klantaccount, bedoeld voor monitoring
2. installateursaccount, bedoeld voor de installateur. Hiermee kun je installaties ontwerpen (legplan, elektrisch plan, enz). Maar ook het intekenen van de monitoring voor de klant moet je vanuit dit account doen.

- Belangrijk: dit kan niet op hetzelfde mailadres als de monitoring! Even een extra mailadres aanmaken mocht je die niet hebben.
Ik heb een installateurs- én klantaccount op hetzelfde e-mailadres en dat werkt gewoon goed hoor. Neemt niet weg dat het een goed idee is dit apart te houden, maar dit hoeft dus niet.

Nog even een lesson learned voor vandaag:
De omvormer (SE4000H met SetApp in mijn geval) praat liever geen Ethernet met een switch waarop Flow Control (en EEE) is ingeschakeld. Hij krijgt dan wel meteen een DHCP lease, internetverbinding vinkt ie ook af, maar ergens tussen de DNS check en de cloud connectie kapt ie er dan mee.

Dit kostte me behoorlijk wat tijd, testjes en twijfels vanochtend om daar uiteindelijk achter te komen. Beetje jammer ook voor een dergelijk "professioneel" product. Ik heb 'm nu maar gebridged aangesloten achter een Unifi AP.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
vandordten schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:30:
Goedemiddag,

Vraag heb ik een te lichte omvormer gekregen?
ik zie voor het eerst vermogensbeperking staan, ik heb dit systeem ongeveer 6 maanden. Panelen liggen allemaal op Zuid op een schuine dak.

Ik dankuwel.

[Afbeelding][Afbeelding]
Welke optimizers?
En vermogensbeperking kan, door hitte, netfrequentie of netvoltage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

Ronald schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:15:
@lc8 wat je in monitoring ziet en wat je fysiek hebt staat los… ik heb 1 of 3 strings afhankelijk van waar ik kijk ;)

1 string zou marginaal beter moeten zijn. Wat vind designer?

Bij solaredge zitten de mppt trackers alleen in de optimizers;)
ok, dat laatste is duidelijk

Designer: geen idee.. ik heb geprobeerd dat account aan te maken maar wat ik ook doe: btw nummer nodig
(procedure van 1e bericht werkt niet... kan aan mij liggen, maar ik ben toch geen computeranalfabeet) 8)7
: Ahh.. je moet self-installer invullen :-)

ps.: zoek ook nog iemand met installateursrechten die mijn site opnieuw kan inrichten in het portal (de installateur laat het afweten en is niet meer bereikbaar...): fysieke-layout met QR-codes heb ik zo klaar liggen, met panelgegevens, tilt en azimuth bekend.

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 30-03-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:58
Dat weet ik niet, alles teruggelezen in offerte& factuur maar kan het niet vinden, het wordt jammerlijk niet gespecificeerd.... Ik volgt deze topic al een tijdje en weet dat dat belangrijk is, met beter weer ga ik het dak op om te kijken ;)

Maar hitte is vandaag niet echt een ding..

To be continued
teacher schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Welke optimizers?
En vermogensbeperking kan, door hitte, netfrequentie of netvoltage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

RonJ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Zoals @Ronald zegt, simuleer het in designer om het zeker te weten (e.g. dupliceer je design en pas dan de string aan).
UPDATE: Net gedaan. Designer zegt 3.5% yieldfactor loss bij 2x16 t.o.v. 1x32.

Het is wel wat ik verwacht: bij wat slechte schaduw condities van bomen zal sporadisch optimiser (S440) clipping voorkomen.

Het klinkt me toch wat simpel: Als ze alle 32 in 1 string staan zullen de west optimisers hele lage spanning afgeven smorgens als de zon opkomt (wat de omzettingsefficientie niet ten goede komt), en de totale stroom moet toch door die 16 west-optimisers: minimum mppt werkbereik van de optimisers is 8V (volgens spec..), dus als het verschil met Oost te groot wordt zullen ze daar onder gaan (en 'verlies' opleveren): zelfs als ze op 1V staan (uit) levert dat 16Vx ..A verlies... : Wordt dat meegerekend in die tool?

Controleert de designer tool op spec-limits? (met 32 in 1 string ga je over de string-max-power, maar de omvormer is dan limiterend dus dat zou geen probleem moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@lc8 Paneel kant en string kant zijn vrijwel geheel onafhankelijk van elkaar. Dus Vmpp bereik geld puur aan de paneel kant.

String kant kan een optimizer officieel 5-60V maken. Maar mijn p404 zakken met liefde naar 1,5V en ik heb ze ook wel richting de 70 gezien (het zijn 85V optimizers)...

Een paneel met minimaal lichtinval kan dus nog steeds > 30V draaien terwijl string kant <2V doet.
String kant optimizer spanning is recht evenredig met paneelvermogen vergeleken met andere panelen.

String kant is string-stroom gekoppeld (string stroom door elke optimizer is gelijk) (Dat is de basis waardoor yield factor problemen bestaan)

Ennuh... Dat is wat zwaardere elektrotechnische kost dan je op de middelbare school kreeg ;-)
Dus als het lastig is... dat klopt...

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 30-03-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Ik was de kabeldiameter aan het berekenen van de SE5000H 1 fase omvormer en kwam erachter dat zelfs met een 6mm2 over 20 meter toch wel 2% verlies kan optreden.
Hierom dacht ik dat het waarschijnlijk beter is om de omvormer in de meterkast te hangen en de DC kant met 380V over 6mm2 solar kabels naar de omvormer te brengen. Door het hogere dc voltage over de kabellengte hoop ik minder transportverliezen te hebben.

Zijn er nog aandachtspunten voor deze opstellening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Koeling kan een dingetje zijn, maar ik heb dezelfde keuze gemaakt idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .GoO
  • Laatst online: 09-06 15:33
teacher schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:01:
Vraag designer rapport
Neem contact op met solaredge support en laat ze meekijken.
Crazy- schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:28:
[...]

vraag het Designer Rapport op, dat is de eerste stap
die 'moeten' ze hebben ;-)

daarin staat de omvormer, optimzers, panelen & strings in vermeld + verwachte opbrengsten
+ indien de onjuiste optimizer, een opmerking over verlies

werken ze niet mee, kan je contact zoeken met SolarEdge en hen vragen wat er mis is. Zij zullen dan zeer waarschijnlijk aangeven : onjuiste setup (optimizer / omvormer combinatie)

Gevolgen nu? slechte / minder opbrengst.
Ik heb gisteren het Designer rapport ontvangen en full access gekregen tot de monitoring :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9KsBDdPOxPfo19ZYiEOYeuxrM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvX2Z0tdjyPlhcKVuYgL5oyd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBnKMkvele2Ltno1SVHqtpFrMpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9HFeoitWEOlozkqBvtrZuu1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gZtPHqLdsW-qZ0evCLi4If8ciY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wgf4OrkLHknRjU3yqM2kD9Ke.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icxYp0HY-yl3TsuEuLIVZmhiAMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4pBT0nMyzRI2b4v1oBgkCvy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_bhWdoBmi4Z3b-2TTUrHqHUq3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dsDO9IyQzSVML1Oya07OENOX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 22:47

Crazy-

Best life ever

.GoO schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:56:
[...]

[...]

Ik heb gisteren het Designer rapport ontvangen en full access gekregen tot de monitoring :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je ziet hier een clipping van 0,07% op basis van de getallen van SolarEdge
ik zeg je alvast: de berekening van SE is vaak een aantal procenten te laag t.o.v. de werkelijkheid.

Dus de opbrengst & clipping zal wat hoger uitpakken

nu is de vraag, is het het waard om de S500b toe te passen tegen 10-20 euro per stuk meerprijs ( (150-300 euro)?

opbrengst is berekend op 5000kWh
0,07%. = 35kWh per jaar

tegen 9ct = 3,15 euro

reken zelf maar uit >:)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Crazy- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:51:
[...]

je ziet hier een clipping van 0,07% op basis van de getallen van SolarEdge
ik zeg je alvast: de berekening van SE is vaak een aantal procenten te laag t.o.v. de werkelijkheid.

Dus de opbrengst & clipping zal wat hoger uitpakken

nu is de vraag, is het het waard om de S500b toe te passen tegen 10-20 euro per stuk meerprijs ( (150-300 euro)?

opbrengst is berekend op 5000kWh
0,07%. = 35kWh per jaar

tegen 9ct = 3,15 euro

reken zelf maar uit >:)
Clipping lijkt dan volgens mij redelijk mee te vallen. Naast de meerprijs is het ook een heel gedoe om dat weer voor elkaar te krijgen, de installateur zal daar zeker niet zomaar in mee gaan. Dat lijkt me het dus niet waard.

Waar ik met name mee zit is dan nog steeds het aftoppen van de omvormer op 4000 watt. Daar zit hij nu al regelmatig aan, ik denk dat ik daar op jaarbasis meer opbrengst mee misloop. Als argument hiervoor gaf de installateur dat hij minder verbruikt en ook eerder aanslaat bij weinig opbrengst, wat dit weer zou compenseren.

Maar ik denk dat ik dan toch liever de SE5K had gehad.

Voldoet de installatie verder wel aan de eisen van SolarEdge? Daar waren eerder wat twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

.GoO schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Clipping lijkt dan volgens mij redelijk mee te vallen. Naast de meerprijs is het ook een heel gedoe om dat weer voor elkaar te krijgen, de installateur zal daar zeker niet zomaar in mee gaan. Dat lijkt me het dus niet waard.

Waar ik met name mee zit is dan nog steeds het aftoppen van de omvormer op 4000 watt. Daar zit hij nu al regelmatig aan, ik denk dat ik daar op jaarbasis meer opbrengst mee misloop. Als argument hiervoor gaf de installateur dat hij minder verbruikt en ook eerder aanslaat bij weinig opbrengst, wat dit weer zou compenseren.

Voldoet de installatie verder wel aan de eisen van SolarEdge? Daar waren eerder wat twijfels over.
heb je de volledige PDF ?
een SE5k zal inderdaad meer opbrengen per jaar; want zoals ik aangeef : de SE designer is wat voorzichtig t.o.v. de praktijk. Dus het kan dat je meer aftopt inderdaad.

dat is in de lente 'wel vaker' omdat het dan kouder is en panelen technisch meer afgeven (ze zijn koeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

mmm hoe goed of slecht is de designer tool:

ALs ik 1x32 panel string leg, krijg ik Ohmic wiring losses 0.45%
als ik 2x16 string leg wordt dit 0.55%

dit kleine verschil komt waarschijnlijk omdat de totale productie bij 2x16 iets kleiner is en hetzelfde getal percetueel dus meer is.. maar dat suggereert dus dat de Ohmic wiring losses niet verandert zijn; ECHTER,

bij 1x 32 loopt die 10A in de string door 80 meter 6mm2 => 80W verlies
bij de 2x16 loopt er een stuk minder stroom (zeg voor het gemak de helft =5A per string) en de kabel is maar 40m lang . ~=> ~16W verlies totaal

(je kunt ook zeggen: hetzelfde vermogen loopt door 1 kabel 6mm2 van 80m, of door 2 parallele kabels (2x6mm2=12mm2, met lengte 40m)

Bij 7kW is die 80W verlies toch ~1% .. dus ik verbaas me dat dit niets uit zou maken ...
zie ik iets over het hoofd hier?

opmerkelijk is dat het grootste verschil zit in de optimiser efficienty loss: ~1% meer verlies bij 2x16 config: zou de tool dan wel rekening houden met de efficientie curve van de optimisers (Vin/Vout, up of downconverting)

misschien toch gewoon zelf blijven nadenken ... ipv klakkeloos een tool volgen 8)7
och t zijn maar kleine beetjes hoor.. waarschijnlijk zoiets als vandaag is dit beter, morgen dat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb4EZue84J3cCr_9h1AL5-Y_xgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vIZY4BDHGRIaoMnoTQyvjlG6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door lc8 op 31-03-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@lc8 De optimizers lijken minder efficiënt in simulatie als ze op hoge uitgaande spanning moeten draaien. (Het is iets wat ik opgemerkt heb, kijk ik dus ook beetje naar naast yield factor bij marginale systemen)
Hoe dat zou komen kan jij denk ik beter inschatten (n.a.v. een paar PM's)

De ohmse verliezen lijken wat raar, maar ik weet niet wat de tool gebruikt voor kabellengte berekening... Dat zou weer een bak experimenten in simulaties betekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:46:
@lc8 De optimizers lijken minder efficiënt in simulatie als ze op hoge uitgaande spanning moeten draaien. (Het is iets wat ik opgemerkt heb, kijk ik dus ook beetje naar naast yield factor bij marginale systemen)
Hoe dat zou komen kan jij denk ik beter inschatten (n.a.v. een paar PM's)

De ohmse verliezen lijken wat raar, maar ik weet niet wat de tool gebruikt voor kabellengte berekening... Dat zou weer een bak experimenten in simulaties betekenen...
@Ronald Ja dat bevestigt eigenlijk mijn vermoeden: je kunt je systeem het beste zo designen dat de Vin en Vout van de optimisers dicht bij elkaar ligt (=minder conversie=efficienter). Dus Vin (=Vpanel@mpp) /Vout ~1. Downconversie heeft dan lichte voorkeur (en verminderd het risico op clipping tegen de max-spanning).

ik denk dat je gelijk hebt en 1x32 hier heel marginaal beter is.. met name bij de lagere vermogens (eerder genoeg string spanning om te starten): ik ga een tijdje zo testen.

thanks voor de adviezen!

Zoals gezegd: er is vaak geen eenduidig 'het beste' antwoord: want ga je voor max-energie, of ga je voor bijv de meeste spreiding, zodat je zelf zo lang mogelijk je eigen power maakt: Dan is opstart efficientie bij lage wattages veel belangrijker...
persoonlijk zegt mij een piekpower in de zomer weinig... daar heb je toch nooit wat aan anders dan salderen/terugleveren zolang dat mag en kan, want dan is de netspanning ook hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Zien jullie ook in deze maand een fors lagere opbrengst dan vorig jaar maart?: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QCbkozLsMVbB43qcDqThx9cHko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zWGLQqgST9Tw13AuQPLrpmkW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
.GoO schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:56:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Se4krwb 375v, minimaal 7 s440 optimizers per kant.
.GoO schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Gelul van de installateur: alle rwb omvormers hebben 375v lijnvoltage. Het gaat juist om de panelen in de zon bij solaredge. De pijn valt mee want je hebt een short string, maar nog steeds te weinig panelen per kant.

Wat maakt dat je zo gefocust bent op aftoppen, maar niet op het andere vermijdbare verlies?

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 31-03-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Crazy- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:31:
[...]

heb je de volledige PDF ?
een SE5k zal inderdaad meer opbrengen per jaar; want zoals ik aangeef : de SE designer is wat voorzichtig t.o.v. de praktijk. Dus het kan dat je meer aftopt inderdaad.

dat is in de lente 'wel vaker' omdat het dan kouder is en panelen technisch meer afgeven (ze zijn koeler)
Ja ik heb de volledige PDF. Mis je nog iets aan informatie? Ik betwijfel ook een beetje of ik de 5000 kWh per jaar ga halen, maar we gaan het zien.

Dat het op 4000 watt afgetopt wordt en ik liever een SE5K had gewild ga ik nog aankaarten. Weet alleen niet of het iets uit gaat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:26
kraanwagen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:45:
Zien jullie ook in deze maand een fors lagere opbrengst dan vorig jaar maart?: [Afbeelding]
Ik zie vooral veel meer regen tov vorig jaar :X

Het antwoord op je vraag is : ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kraanwagen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:45:
Zien jullie ook in deze maand een fors lagere opbrengst dan vorig jaar maart?: [Afbeelding]
maart 2022 was een perfecte maand; dus ja klopt

2022: 250 zonuren tegen 146 normaal
2023: 115 zonuren

Reken maar uit ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukebaas
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08-2023
Beste mannen,

Ik heb een vraag. Ik heb momenteel een solaredge systeem geïnstalleerd:
• SE5K
• 17x AEG 360wp + 6x AEG 370wp panelen op 1 string. Combinatie van S440 en P370 optimizers.
De 6x 370wp panelen in een later stadium geïnstalleerd, vandaar dat de SE5K enigszins is over gedimensioneerd (zie post: Aukebaas in "Het grote SolarEdge topic").

Met een eventueel toekomstige elektrische auto bekijk ik de optie om aan de NO kant van het huis nog panelen te leggen. Daar passen 9x 370/400WP panelen. Het lukt me niet om al deze panelen op 1 omvormer aan te sluiten. Ik heb deze wens, zodat ik de onder dimensioneerde SE5K eventueel kan wisselen voor een grotere, eventueel met storedge functie voor een thuisbatterij. Het bijkomend voordeel is dat nu ook in de ochtend zonne-energie heb ipv alleen tussen 12:00 en 19:00.

Momenteel heb ik de SE5K omvormer op zolder staan en 3 aderige leiding naar de meterkast. Een eventueel extra kabel naar de meterkast is ook een uitdaging.

Solaredge designer geeft nu alleen de mogelijkheid op een combinatie van een SE5K met SE3K short string of een enkelfase omvormer. Wat onwenselijk voor mij is ivm een extra kabel naar de meterkast.

Het gebruik van een SE7K geeft aan dat er te weinig panelen op de 2e string zitten (minimaal 14 nodig).

Het gebruik van een SE5K short string geeft aan dat het DC stringvermogen te hoog is aan de kant van de 23 panelen. Bovendien is de over dimensionering wellicht nu wat te gortig.

Het gebruik van S500B optimizers geeft geen verschil in de uitkomsten.

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie nog ideeën hoe ik dit werkend krijg. Of moet ik het stringvermogen niet te serieus nemen, gezien de panelen nooit hun theoretisch maximum halen (10 panelen op 50graden, 6 panelen op 40 graden en 7 panelen op 20 graden)?

Hieronder wat plaatjes van de situaties:

https://ibb.co/n1rYLNw
SE5K shortstring

https://ibb.co/DWpdx4R
SE5K+SE3K short string

https://ibb.co/b6TMsjf
SE7K

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Alle panelen op één string met s500b optimizers aangesloten op SE7K- RWS of SE8K-RWS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukebaas
TweakersOnly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:14:
Alle panelen op één string met s500b optimizers aangesloten op SE7K- RWS of SE8K-RWS?
Dat kan wel volgens designer, maar ik lees veel berichten op dit forum dat dit NO-GO is om op 1 string ZW en NO aan te sluiten op 1 string, Als de NO "aan" staan zijn de ZW nauwelijks actief en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-06 11:28
Meestal wil je juist wel alles op 1 string.

Maar wat je hier vaak zult lezen: zorg er altijd voor dat 1 kant zelf de minimale spanning kan halen.

Als dat goed is, kun je vervolgens de twee vlakken in serie zetten. Het vlak dat weinig op brengt kan dan nog een beetje helpen. En er zullen zeker situaties zijn (denk b.v. aan wat bewolking) waarbij dat beetje hulp net genoeg kan zijn om het verschil te maken tussen geen opbrengst en een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Aukebaas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:26:
[...]

Dat kan wel volgens designer, maar ik lees veel berichten op dit forum dat dit NO-GO is om op 1 string ZW en NO aan te sluiten op 1 string, Als de NO "aan" staan zijn de ZW nauwelijks actief en andersom.
Als je zorgt dat de beschenen groepen los van elkaar het stringvoltage halen is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ik had een mooie SE setup maar ik kreeg lekkage waardoor de O/W opstelling van het dakkapel af moest.

Wat ik nu heb:

2 panelen 33graden NO
4 panelen 33graden ZW
6 panelen O op 15 graden
P404 optimizer waarvan je minimaal 6 stuks in een string moet hebben.
Paneelspanning 58volt

Nu zie ik in de echte zomermaanden volgens mij onder "alerts" Verschil in paneelspanningen, een aantal dagen per jaar.

Zou het nut kunnen hebben om de 6 panelen in een losse string en dan parallel de andere panelen 2+4 in een string aan te sluiten? Dan heb je wel het nadeel dat je een string met 4 panelen op ZW en 2 op NO hebt. Is dat mogelijk met de hoge paneelspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukebaas
teacher schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:48:
[...]

Als je zorgt dat de beschenen groepen los van elkaar het stringvoltage halen is er niets aan de hand.
Bedoel je in de configuratie 1 groep of 2 groepen? Ik heb op de 23 panelen al P370 en S440 optimizers liggen, dus die zijn niet compatible met de S500B in dezelfde string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik bedoel dat, als je meerdere oriëntaties hebt, de losse groepen altijd los van elkaar het stringvoltage halen.
Als je de boel opdeelt in losse strings die het stringvoltage niet kunnen halen heb je een groter probleem.

60 en 80v optimizers mag je idd niet mixen in een string.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 01-04-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
stormfly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:55:

Nu zie ik in de echte zomermaanden volgens mij onder "alerts" Verschil in paneelspanningen, een aantal dagen per jaar.
Mijn eerste gedachte is een paneel wat zich anders gedraagd dan verwacht. Wat krijg je bij probleem oplossing als je de alert opent in monitoring op het web?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Smoke

Maverick Reploid

stormfly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:55:
Dat alert geeft aan dat het systeem een afwijking in gemeten paneelspanning op de betrokken optimizers ten opzichte van de paneelspanning van andere optimizers meet en kan een indicatie zijn van zware schaduwvorming of een defect in het paneel zelf (Bypass-diode). Best even de paneelspanningsgrafieken bekijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ronald schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:54:
[...]

Mijn eerste gedachte is een paneel wat zich anders gedraagd dan verwacht. Wat krijg je bij probleem oplossing als je de alert opent in monitoring op het web?
Diodes nalopen ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTTUprQh0JaLcDSOcayS305AKhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HC8bmBVfKdGRXtzweoqOBu2D.png?f=fotoalbum_large
Smoke schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:02:
[...]
Dat alert geeft aan dat het systeem een afwijking in gemeten paneelspanning op de betrokken optimizers ten opzichte van de paneelspanning van andere optimizers meet en kan een indicatie zijn van zware schaduwvorming of een defect in het paneel zelf (Bypass-diode). Best even de paneelspanningsgrafieken bekijken dus.
Ja ik denk dat het dan toch schaduw is, bomen groeien hier flink door 8)7. Als ik kijk naar de lijst met alarmen dan zie je dat het een handvol panelen zijn. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat de panelen allemaal tegelijk klachten hebben op sporadische dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98i1sYPR1SHBjLKVZ4xHMJXRjvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TH5XGK5kFBn8fSCaIidE156g.png?f=fotoalbum_large

Dit is 16-06 je zie onderin dat het paneel idd dipt, ik was vergeten dat er ook 4 30v panelen tussen zitten. Het draait al jaren stabiel, dan vergeet je die dingen. Dat is volgens mij wel het paneel wat de schaduw van de boom het meeste oppikt.

Wat ik mij afvroeg, ik heb er enorm spijt van dat de installateur de adminrechten op mijn SE omvormer heeft. SE wil voor mij de layout niet aanpassen, want dat moet de installateur doen. Maar die is heel goed met panelen, maar heel onhandig met computers.

Wat kan ik doen om dit toch netjes te krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 01-04-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
stormfly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:29:
Wat ik mij afvroeg, ik heb er enorm spijt van dat de installateur de adminrechten op mijn SE omvormer heeft. SE wil voor mij de layout niet aanpassen, want dat moet de installateur doen. Maar die is heel goed met panelen, maar heel onhandig met computers.

Wat kan ik doen om dit toch netjes te krijgen?
Beheer zit altijd bij een installateur. De support zou snel onhoudbaar worden als ze alles wat met beheer account kan aan Jan en alleman zouden geven.

Onwillige installateur komt helaas te vaak voor. Enige optie is Andere persoon met installateurs account zoeken. Je kunt geen eigen installateur account activeren met gebruikte/in gebruikt zijnde omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ronald schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:02:
[...]
Onwillige installateur komt helaas te vaak voor. Enige optie is Andere persoon met installateurs account zoeken. Je kunt geen eigen installateur account activeren met gebruikte/in gebruikt zijnde omvormer.
Hoe geef ik die nieuwe persoon dan toegang tot mijn omvormer? Dat moet SE support doen?

Ik heb zelf ook wel een installateursaccount alleen is deze nooit gekoppeld aan een SE unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De vraag is of SE het wil uitvoeren naar een “niet geactiveerd “ installateurs account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
stormfly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:05:
[...]

Hoe geef ik die nieuwe persoon dan toegang tot mijn omvormer? Dat moet SE support doen?

Ik heb zelf ook wel een installateursaccount alleen is deze nooit gekoppeld aan een SE unit.
Check even mijn post hieronder. Daarin heb ik het (volgens mij) heel duidelijk uitgelegd.

havana in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 02-04-2023 09:17 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
havana schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:16:
[...]

Check even mijn post hieronder. Daarin heb ik het (volgens mij) heel duidelijk uitgelegd.

Gosh dat is lekker wakker worden ;-) well done, tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
havana schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:16:
[...]

Er is toch ook een story dat je als installateur een 2e installateur rechten kunt geven op een installatie?

Ik zit even verder te denken qua garantie als er iets mis gaat en ik alleen de rechten heb 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdwal
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-02 12:13
Als ik de vraag ergens ander moet stellen dan hoor ik het graag.

Het volgende, wij hebben sinds nu bijna 3 jaren 16 325wp zonnepanelen op ons huis liggen met een 4Kw 1fase SolarEdge omvormer. In het eerste jaar hadden we geen enkele problemen met de opbrengst, maar sinds vorig jaar valt de omvormer steeds vaker uit door een te hoge spanning. Nu zitten we weer aan het begin van de goede periode voor de zonnepanelen en ik merk nu al dat wanneer de zon goed schijnt de installatie om de haverklap stopt met produceren. Onze installateur geeft aan dat dit te wijten is aan de grote groei aan zonnepanelen op het net waardoor de spanning te hoog wordt op het net en hij hier helemaal niets aan kan doen.Ik geloof graag dat het net voller raakt, maar ik heb sinds vorig jaar voor de zekerheid maar een p1 meter op de meterkast geplaatst om de spanning in de meterkast te meten.

Nu blijkt dat de spanning volgende p1 meter nooit te hoog is, het hoogste wat ik gezien heb is 249/250 volt. Echter is volgens onze SolarEdge deze vaak 5 volt hoger dan wat hij in de meterkast zegt. Dus met andere woorden de omvormer wil er bij een echte spanning vanaf 247 al stoppen met produceren.

De daadwerkelijke vraag is, kan het kloppen dat er zoveel verschil in de spanning met de meterkast en de omvormer? Daarnaast is hier nog iets aan te doen? Ik had al iets gelezen over te dunne kabels, maar onze installateur beweert ook dat dit niet het geval is. De spanning op onze fasen is over het algemeen redelijk gelijk.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2023
Hey!

Wij hebben onlangs vier zonnepanelen toegevoegd aan onze huidige PV-systeem uit 2017. Nu draaien onze oude panelen gewoon lekker, maar de nieuwe neemt hij nog niet mee. Iemand enige idee waarom?

Omvormer: Solar Edge SE3000
Oude panelen: 295 Wp 8 stuks JAsolar
Nieuwe panelen: 325Wp 4 stuks JAsolar
Optimizers: P300 bij de oude en S440 bij de nieuwe. Dit was volgens SE ook helemaal oké
We hebben hardware update gedaan van de omvormer voordat ze werden geïnstalleerd.

Geen foutmelding op de omvormer zelf, S_OK wordt aangegeven. Alles aan elkaar gelust in enkelstrings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
kevinvdwal schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:51:
Als ik de vraag ergens ander moet stellen dan hoor ik het graag.

Het volgende, wij hebben sinds nu bijna 3 jaren 16 325wp zonnepanelen op ons huis liggen met een 4Kw 1fase SolarEdge omvormer. In het eerste jaar hadden we geen enkele problemen met de opbrengst, maar sinds vorig jaar valt de omvormer steeds vaker uit door een te hoge spanning. Nu zitten we weer aan het begin van de goede periode voor de zonnepanelen en ik merk nu al dat wanneer de zon goed schijnt de installatie om de haverklap stopt met produceren. Onze installateur geeft aan dat dit te wijten is aan de grote groei aan zonnepanelen op het net waardoor de spanning te hoog wordt op het net en hij hier helemaal niets aan kan doen.Ik geloof graag dat het net voller raakt, maar ik heb sinds vorig jaar voor de zekerheid maar een p1 meter op de meterkast geplaatst om de spanning in de meterkast te meten.

Nu blijkt dat de spanning volgende p1 meter nooit te hoog is, het hoogste wat ik gezien heb is 249/250 volt. Echter is volgens onze SolarEdge deze vaak 5 volt hoger dan wat hij in de meterkast zegt. Dus met andere woorden de omvormer wil er bij een echte spanning vanaf 247 al stoppen met produceren.

De daadwerkelijke vraag is, kan het kloppen dat er zoveel verschil in de spanning met de meterkast en de omvormer? Daarnaast is hier nog iets aan te doen? Ik had al iets gelezen over te dunne kabels, maar onze installateur beweert ook dat dit niet het geval is. De spanning op onze fasen is over het algemeen redelijk gelijk.

Alvast bedankt!
Hoeveel meter kabel zit er tussen meterkast en omvormer? Welke dikte?
Melissaaap schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:09:
Hey!

Wij hebben onlangs vier zonnepanelen toegevoegd aan onze huidige PV-systeem uit 2017. Nu draaien onze oude panelen gewoon lekker, maar de nieuwe neemt hij nog niet mee. Iemand enige idee waarom?

Optimizers: P300 bij de oude en S440 bij de nieuwe. Dit was volgens SE ook helemaal oké
We hebben hardware update gedaan van de omvormer voordat ze werden geïnstalleerd.

Geen foutmelding op de omvormer zelf, S_OK wordt aangegeven. Alles aan elkaar gelust in enkelstrings.
Heb je de omvormer laten zoeken naar de optimizers en zijn ze niet gevonden? (Pairing)
Of is het probleem dat je ze niet ziet in de monitoring? De oorspronkelijke installateur moet ze intekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdwal
teacher schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:17:

Hoeveel meter kabel zit er tussen meterkast en omvormer? Welke dikte?
[...]
Ik verwacht iets van 15 meter, het is van de meterkast naar de zolder (nieuwbouw). Voor zover ik het kan inschatten lijkt het 2,5mm draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat kan zomaar 5 volt schelen wat je kwijtraakt in de kabel. Leesvoer:
https://www.ew-installati...ening-bij-pv-installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdwal
Als ik het zo interpreteer dan kan de kabeldikte dus wel degelijk invloed hebben.
Als ik heb goed berekend heb en uit ga van die 15 meter met 2,5mm kabel, dan zou ik 3,78 volt verlies/nodig hebben en mag de max spanning 249,22 volt zijn in de meterkast. Als ik uit ga van 6mm kabel is het nog maar 1,57 volt en is de maximale spanning 251,43.
Theoretisch gezien met de metingen die ik met de p1 meter heb gedaan zou dit voorkomen dat mijn systeem dan nog uitvalt en zou het dus zin hebben om de kabels te laten verdikken.

Is dit een logische gedacht en/of zitten hier nog haken en ogen aan? Anders moet ik zeker weer contact zoeken met mijn installateur. Als ik op het internet ook lees dan gebruiken alle fabrikanten zo'n beetje 4mm, dus dan zou een kabel van 2,5mm al sowieso raar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De meeste installaties worden met 2,5mm2 aan de netspanning kant aangesloten. Gelijkspanning/solarkabel is 4 of 6mm2. Maar de gelijkspanning kant heeft 0,0 effect op dit probleem.

Dikke kabel en/of omvormer dicht bij meterkast zal helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Smoke

Maverick Reploid

Melissaaap schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:09:
Hey!

Welke firmware heb je nu draaien? Dit zou 3.2537 moeten zijn, en na pairing zou je 12/12 op je hoofd-display moeten zien als alles goed is gegaan. Voor pairing op dit model: DC uit, wachten op veilige spanning, display-knop onderop indrukken en vasthouden totdat ie vraagt de DC weer aan te zetten.

Mocht je nog een CPU-versie 2.nogwat hebben kan alleen SolarEdge deze updaten. Positief is wel dat ook op een verouderde firmware de S-optimizers zullen gaan produceren, ze gaan alleen niet communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:25
Even een korte vraag,
Sinds april 2021 hebben wij 15 panelen op ons dak liggen op Zuid-West (230 azimuth, 29 graden dakhelling, omgeving Heerhugowaard). Aangesloten op een SolarEdge SE5000H. Aangezien er nog wat ruimte over was en wij sinds kort een elektrische auto hebben besloten om er nog 5 370 Wp panelen bij te plaatsen. Deze zijn begin januari gelegd. Totaal komt op 7025 Wp. Nog onder de max van 7750 Wp voor de SE5000H. Dat moet dus geen probleem zijn.
Via de Designer (let niet op het verbruik, ik krijg de accu er niet meer uit) van te voren al berekend wat het aftop verlies gaat worden, dat zou nihil zijn, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js4blHH4AXLPNtgEORS3X1YB76A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1drMdqwNo6ryFwgAjDoWA3sw.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik vandaag voor het eerst een (zo goed als) volle dag zon gehad, maar het aftoppen lijkt toch wat serieuzer dan volgens de designer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mgFs4LjJIcn5zs4nRHzcCDh5lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xgwMRKpkvRgPoa9pJf5kiok.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weet ik dat dit eigenlijk de optimale maanden zijn en van de zomer de efficiëntie minder wordt, maar zou het de moeite waard zijn om te upgraden? Helaas is de SE6000HD veel goedkoper maar met 3x25 mag dat officieel niet. Ten opzichte van een SE6K gaat het prijsverschil bij verkoop van de SE5000H naar ongeveer 800 euro.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Destynx schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:10:
Even een korte vraag,
Sinds april 2021 hebben wij 15 panelen op ons dak liggen op Zuid-West (230 azimuth, 29 graden dakhelling, omgeving Heerhugowaard). Aangesloten op een SolarEdge SE5000H. Aangezien er nog wat ruimte over was en wij sinds kort een elektrische auto hebben besloten om er nog 5 370 Wp panelen bij te plaatsen. Deze zijn begin januari gelegd. Totaal komt op 7025 Wp. Nog onder de max van 7750 Wp voor de SE5000H. Dat moet dus geen probleem zijn.
Via de Designer (let niet op het verbruik, ik krijg de accu er niet meer uit) van te voren al berekend wat het aftop verlies gaat worden, dat zou nihil zijn, zie hieronder.

[Afbeelding]

Nu heb ik vandaag voor het eerst een (zo goed als) volle dag zon gehad, maar het aftoppen lijkt toch wat serieuzer dan volgens de designer:
[Afbeelding]

Nu weet ik dat dit eigenlijk de optimale maanden zijn en van de zomer de efficiëntie minder wordt, maar zou het de moeite waard zijn om te upgraden? Helaas is de SE6000HD veel goedkoper maar met 3x25 mag dat officieel niet. Ten opzichte van een SE6K gaat het prijsverschil bij verkoop van de SE5000H naar ongeveer 800 euro.
3-fase aansluiting & deze grote van vermogens? Pak lekker die 3-fase omvormer

Waarom? Je fysieke eigen directe gaat omhoog. En dat is belangrijk. (Los van het feit hoe de meter alles registreert imho).

Energie die je direct verbruikt hoef je af te nemen. Het is domweg zonde om op 1 fase vol te produceren & dan op de andere 2 fases weer af te nemen.

Een juist ingerichte meterkast & verdeling van verbruikers is wel van belang ;-)

Batterij kan je in het tabblad batterij weghalen & een omvormer zonder batterij (dus niet RWS) te selecteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SE6000H = 27A
27A > 25A ... en de Netcode vind het ook niet prima.

Daarnaast vermoed ik dat Designer het ontwerp op de SE6000H afkeurt - daar waar hij het op de SE5000H goed keurt. Reden: string vermogen te hoog, maar dat mag als de omvormer onder het max string vermogen zit... Dus SE6K is de enige optie.

3 fase omvormers hebben door de extra complexiteit iets lagere efficiëntie. Vermoedelijk wordt je productie niet hoger, @Destynx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Destynx ik zou het nog even een jaartje aankijken; aftoppen doe je de komende weken, over twee maandjes zie je de invloed van temp derating. Top je nog steeds af dan kan je voor een andere omvormer gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
@Destynx ik zou mij er niet druk over maken, ik heb achteraf veel te veel op het microdetail gezeten in mijn SE project. Als het eenmaal draait kijk je er helemaal niet meer naar. Met het afbouwen van de salderingsregeling heb jij al een enorme bulk aan energie die je nergens op kunt slaan. Je moet dan exact op die dag thuis zijn om het in je EV te laten vloeien, en hem toevallig de dag voor de zonnige dag leeg gereden hebben.

Wat in de vorige post ook staat, kijk het een jaartje aan dan is het nieuwe eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Crazy- schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:21:
[...]

3-fase aansluiting & deze grote van vermogens? Pak lekker die 3-fase omvormer

Waarom? Je fysieke eigen directe gaat omhoog. En dat is belangrijk. (Los van het feit hoe de meter alles registreert imho).

Energie die je direct verbruikt hoef je af te nemen. Het is domweg zonde om op 1 fase vol te produceren & dan op de andere 2 fases weer af te nemen.

Een juist ingerichte meterkast & verdeling van verbruikers is wel van belang ;-)

Batterij kan je in het tabblad batterij weghalen & een omvormer zonder batterij (dus niet RWS) te selecteren
Bij installatie in 2021 was er nog een 1-fase aansluiting, vandaar de keuze voor de 1-fase omvormer. Ook staat mij iets bij dat 15 panelen te weinig was voor een SE5K vanwege opstartspanning, maar dat weet ik niet meer zeker.

Vanuit financieel perspectief is het niet zonde aangezien de meter het inderdaad verrekend, maar je hebt wel gelijk. Op basis van de adviezen van onder andere @teacher en @Ronald blijven we toch bij de 1-fase omvormer voor nu.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
stormfly schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:43:
@Destynx ik zou mij er niet druk over maken, ik heb achteraf veel te veel op het microdetail gezeten in mijn SE project. Als het eenmaal draait kijk je er helemaal niet meer naar. Met het afbouwen van de salderingsregeling heb jij al een enorme bulk aan energie die je nergens op kunt slaan. Je moet dan exact op die dag thuis zijn om het in je EV te laten vloeien, en hem toevallig de dag voor de zonnige dag leeg gereden hebben.

Wat in de vorige post ook staat, kijk het een jaartje aan dan is het nieuwe eraf.
Het is inderdaad wel lastig om veel energie in de EV te laten vloeien, dat probleem schuiven we nog even voor ons uit tot de saldering is afgeschaft.

Wat betreft de nieuwigheid, ik check eigenlijk al 2 jaar lang op zonnige dagen de opbrengst en heb ook live inzicht in mijn verbruik per fase, ook die info bekijk ik meerder keren per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Destynx schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:21:
[...]

Bij installatie in 2021 was er nog een 1-fase aansluiting, vandaar de keuze voor de 1-fase omvormer. Ook staat mij iets bij dat 15 panelen te weinig was voor een SE5K vanwege opstartspanning, maar dat weet ik niet meer zeker.

Vanuit financieel perspectief is het niet zonde aangezien de meter het inderdaad verrekend, maar je hebt wel gelijk. Op basis van de adviezen van onder andere @teacher en @Ronald blijven we toch bij de 1-fase omvormer voor nu.
16 is wel de minimale eis, met de 60Vdc optimizers.

Een 3-fase vereist 750Vdc en met 60Vdc optimizers kom je dan op minimaal 13. SolarEdge vereist 16 stuks; om wat ruimte te hebben + garantie technisch (conform ontwerp)
Klopt (los van het feit dat het met 15 stuks echt wel gaat werken, tenzij je nog eens keiharde schaduw hebt op 2 panelen )

dan rest niet anders dan de SE5000 te laten voor wat het is je kan smokkelen eventueel door te kijken of je 1x 35A aansluiting hebt > dan een 6000 te pakken met een B25A maar qua kosten ... :X

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 03-04-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Crazy- schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:00:
[...]

16 is wel de minimale eis, met de 60Vdc optimizers.

Een 3-fase vereist 750Vdc en met 60Vdc optimizers kom je dan op minimaal 13. SolarEdge vereist 16 stuks; om wat ruimte te hebben + garantie technisch (conform ontwerp)
Klopt (los van het feit dat het met 15 stuks echt wel gaat werken, tenzij je nog eens keiharde schaduw hebt op 2 panelen )

dan rest niet anders dan de SE5000 te laten voor wat het is je kan smokkelen eventueel door te kijken of je 1x 35A aansluiting hebt > dan een 6000 te pakken met een B25A maar qua kosten ... :X
Dat klinkt inderdaad logisch. Helaas heb ik nu sinds vorig jaar 3x25A vanwege de elektrische auto die met 11kw kan laden. een SE6000H zal met een C-karakteristiek automaat vast wel werken in de praktijk maar of de verzekering het leuk vindt met een eventuele brand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
Smoke schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:11:
[...]

Welke firmware heb je nu draaien? Dit zou 3.2537 moeten zijn, en na pairing zou je 12/12 op je hoofd-display moeten zien als alles goed is gegaan. Voor pairing op dit model: DC uit, wachten op veilige spanning, display-knop onderop indrukken en vasthouden totdat ie vraagt de DC weer aan te zetten.

Mocht je nog een CPU-versie 2.nogwat hebben kan alleen SolarEdge deze updaten. Positief is wel dat ook op een verouderde firmware de S-optimizers zullen gaan produceren, ze gaan alleen niet communiceren.
Ja we hebben 3.2537 draaien, die heeft SE van afstand op onze omvormer geupdate! We hebben nog geen pairing uitgevoerd, dus dat moet het zijn. Er staat nog 08/08 op het display (de oude 8). Via jouw aangegeven stappen zouden we dat uit moeten kunnen voeren? Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Melissaaap schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:25:
[...]

Ja we hebben 3.2537 draaien, die heeft SE van afstand op onze omvormer geupdate! We hebben nog geen pairing uitgevoerd, dus dat moet het zijn. Er staat nog 08/08 op het display (de oude 8). Via jouw aangegeven stappen zouden we dat uit moeten kunnen voeren? Dankje!
Pairen is het dan ja :) succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Melissaaap schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:25:
[...]

yes, pairen (de omvormer naar de optimizers laten zoeken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Destynx schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:20:
[...]

Dat klinkt inderdaad logisch. Helaas heb ik nu sinds vorig jaar 3x25A vanwege de elektrische auto die met 11kw kan laden. een SE6000H zal met een C-karakteristiek automaat vast wel werken in de praktijk maar of de verzekering het leuk vindt met een eventuele brand...
Verschil in B en C karakteristiek zit in de eerste paar seconden overbelasting, 0,0 in de lange duur.

C is bedoeld voor hoge inschakelstroom.

Verder verwijs ik naar mijn vorige post… die je gemist lijkt te hebben…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Ronald schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:44:
[...]

Verschil in B en C karakteristiek zit in de eerste paar seconden overbelasting, 0,0 in de lange duur.

C is bedoeld voor hoge inschakelstroom.

Verder verwijs ik naar mijn vorige post… die je gemist lijkt te hebben…
Je hebt helemaal gelijk, ik zit niet diep genoeg in de materie. De SE6000H wordt inderdaad afgekeurd door de designer vanwege de stringspanning. Aangezien een 3-fase omvormer minder efficiënt is blijft de SE5000H financieel gezien voor mijn situatie de juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43
Circa 8 jaar geleden heb zelf een Solaredge systeem geinstalleerd. Het bestaat nu uit het volgende:
Solaredge SE5000 (op een 25A zekering in een één fase meterkast)
15 x P300 (met 15 x 270Wp panelen)
6 x P500 (met 6 x 270Wp panelen op Oost en 6 x 270Wp panelen op West)

Het systeem produceert momenteel op een goede dag rond 13:00 maximaal 4,4Kw (gedurende circa 10 minuten). De panelen op het oosten (6, max) en westen (6, max) zitten met z'n tweeën op een P500 maar ik heb de indruk dat ze ook wel met z'n drieën op een P500 kunnen i.v.m. de bebouwing rondom.

Ik zou het systeem graag maximaal willen uitbreiden (i.v.m. warmtepompboiler en warmtepomp).
Ik heb een veranda (op het zuiden) gebouwd waarop ik maximaal 9 extra panelen kwijt kan op circa 5 graden (schuinte).

I.v.m. de max van de SE5000 en het maximaal aantal optimizers (25) weet ik niet wat ik het beste kan doen. Wil best een risicootje nemen. Kan iemand mij adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQuw-ZzRmsKnkxaRDjup0Ocn_fA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s6z6Wce7FOiV38N6xG8cKDrm.jpg?f=user_large

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 15:16
Vraagje, krijg je geen alert als de omvormer uit gaat van AC overspanning?
Ik heb het idee dat ik daar last van had bij 252V netspanning en mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Aziona je hebt nu al een risico;) je hebt meer dan 500Wp aan de p500 en dat mag officieel niet. Neem aan dat je er 2 parallel hebt?

Wat het beste is is afhankelijk van hoeveel je kunt bijleggen… en daar heb je niets over genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:39
Hoi!
Iedereen had vandaag waarschijnlijk een mooie dag.
Zo ook bij ons thuis. We hebben een 4000HD wave met 12x400 wp er aan, en vandaag liep de omvormer alweer snel tegen aftoppen aan. Normaliter werkte dit perfect en liep de opbrengst snaarstrak langs de 4kW. Dit lees ik uit met Home Assistant via modbus en een Shelly met stroomklem.
Echter ging de omvormer vandaag tot 6 keer toe in storing.
Het resultaat is 0 opbrengst en gedurende een paar minuten, dan langzaam opregelen naar nominaal in ongeveer 10 minuten. Daar aangekomen weer in storing, en 0 opbrengst enzovoort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETuNCBCaAITogIzziD5HsVSefSQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jBrlfgiTmEyRhDROD6kboq1u.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJi8oxjngSPuY0svhY4takPg1bI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BS2f4KxntIQ2h80BR8zKGdUH.png?f=fotoalbum_tile

2 uur offset, zit zelf in UTC+4 op het moment, dus tijden moeten met 2 uur verminderd worden.

Qua status gaat de inverter van 4 normaal naar 5 curtailed. Dan na een poosje naar 7 fout. En begint de cyclus.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

OxyDrokz schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:58:
Hoi!
Iedereen had vandaag waarschijnlijk een mooie dag.
Zo ook bij ons thuis. We hebben een 4000HD wave met 12x400 wp er aan, en vandaag liep de omvormer alweer snel tegen aftoppen aan. Normaliter werkte dit perfect en liep de opbrengst snaarstrak langs de 4kW. Dit lees ik uit met Home Assistant via modbus en een Shelly met stroomklem.
Echter ging de omvormer vandaag tot 6 keer toe in storing.
Het resultaat is 0 opbrengst en gedurende een paar minuten, dan langzaam opregelen naar nominaal in ongeveer 10 minuten. Daar aangekomen weer in storing, en 0 opbrengst enzovoort.
[Afbeelding][Afbeelding]

2 uur offset, zit zelf in UTC+4 op het moment, dus tijden moeten met 2 uur verminderd worden.

Qua status gaat de inverter van 4 normaal naar 5 curtailed. Dan na een poosje naar 7 fout. En begint de cyclus.

Iemand een idee?
Heb je volledige toegang tot het Monitoring portaal? Of open even de SetApp en Connect met de omvormer voor de foutmeldingen

Dit zegt helemaal niets over wat er mis is helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:39
Het monitoring portal heb ik maar gedeeltelijk toegang tot lijkt het. Tenminste, ik kan zo gauw geen foutenlog of iets vinden.
Op het moment zit ik ver van huis, dus even inloggen zit er niet bij.
Heb even m'n netspanning van vandaag bekeken, zo'n 250 volt rond de tijd van de storingen.
Dat is een bekend probleem meen ik me te herinneren. Heb er alleen nog niet eerder last van gehad.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlKC3kPKEf5TC9UlD4B4-NN4Daw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvPQ6HEWCNOFtlwhVnDoDGXP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

OxyDrokz schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:18:
Het monitoring portal heb ik maar gedeeltelijk toegang tot lijkt het. Tenminste, ik kan zo gauw geen foutenlog of iets vinden.
Op het moment zit ik ver van huis, dus even inloggen zit er niet bij.
Heb even m'n netspanning van vandaag bekeken, zo'n 250 volt rond de tijd van de storingen.
Dat is een bekend probleem meen ik me te herinneren. Heb er alleen nog niet eerder last van gehad.[Afbeelding]
Dat lijkt inderdaad een max Vac van 253Vac
Je kan het beste even je installateur bellen en vragen om meer details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 15:16
Crazy- schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:45:
Dat lijkt inderdaad een max Vac van 253Vac
...
Aha, daar heb ik dus ook last van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG9L07vvO0yOleJ7CFYKnr7LcVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TaYqn8BGIJ16HhPkScljN0az.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@OxyDrokz en hoeveel staat er in de meterkast ? Hoe is omvormer aangesloten (kabel lengte en draad diameter (koper))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43
Ronald schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:23:
@Aziona je hebt nu al een risico;) je hebt meer dan 500Wp aan de p500 en dat mag officieel niet. Neem aan dat je er 2 parallel hebt?
Wat het beste is is afhankelijk van hoeveel je kunt bijleggen… en daar heb je niets over genoemd.
Ze zitten inderdaad parallel. Ik heb een veranda (op het zuiden) gebouwd waarop ik maximaal 9 extra panelen kwijt kan op circa 5 graden (schuinte).

Het grootste probleem zit m (neem ik aan) in de de waardes voor Maximum DC Power (Module STC) (=Actief vermogen (W)?) en Maximum input voltage (=welke waarde is dat in de print screen?)? Wat is het risico als ik die overschrijdt? Die zou ik moeten aflezen in de monitoring tool rond een uur of één in de middag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_ig5DQuUdch7D8jvUDxdfuAJdM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eKqGqmUL5RXBWJYhF44sLDaO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cire3UXW4xgVhiPRVZIIAK5RbAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WY9XurL4IRr3hks0ya3GWQ0V.jpg?f=user_large

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Aziona dat zijn omvormer waardes.

9 panelen kan een eigen string vormen. Maar je gaat zodanig grof over dimensioneren dat je niet alleen over de 8kW aangesloten STC gaat, maar vermoedelijk ook over de 8kW potentieel gerealiseerd.

Ik vermoed dat een extra omvormer rendabel zal zijn.

Simuleren met designer… hij zal vrijwel zeker fout elektrisch ontwerp geven (en je kan de 2:1 niet intekenen) maar met wat kunst en vliegwerk (custom 540 of 500W paneel ) moet je een simulatie kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Wij hebben een SE3680H met P500 optimizers en 12 SunPower X21-350-BLK panelen (zie PVOutput link beneden).

Vanochtend is de omvormer niet meer aangesprongen. Althans, deze is vanochtend van status 2 ("Night sleep") naar status 3 gegaan ("Grid Monitoring/wake-up"). Verder is hij niet meer actief. 12 Power Optimizers worden herkend (P_OK 012/012), maar er wordt niks opgewerkt. Vdc schommelt tussen 12V en 15V in, wat natuurlijk veel te weinig is. Ik zie dat gisteravond de spanning gelogd is op ruim 6000V?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlxnLaBBP3vswEEjXw8BqoLdFYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wRjZZzAQpnu5HKIi1AWYxT7T.jpg?f=user_large
Installateur gebeld, deze denkt dat er iets los zit (opeens?) maar heeft pas over 2 weken tijd.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of wat ik kan proberen? Als er nog vragen zijn, shoot! Dan zal ik na gaan of ik antwoorden heb :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021

ds23man

Eenum

MK_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:14:
Wij hebben een SE3680H met P500 optimizers en 12 SunPower X21-350-BLK panelen (zie PVOutput link beneden).

Vanochtend is de omvormer niet meer aangesprongen. Althans, deze is vanochtend van status 2 ("Night sleep") naar status 3 gegaan ("Grid Monitoring/wake-up"). Verder is hij niet meer actief. 12 Power Optimizers worden herkend (P_OK 012/012), maar er wordt niks opgewerkt. Vdc schommelt tussen 12V en 15V in, wat natuurlijk veel te weinig is. Ik zie dat gisteravond de spanning gelogd is op ruim 6000V?
[Afbeelding]
Installateur gebeld, deze denkt dat er iets los zit (opeens?) maar heeft pas over 2 weken tijd.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of wat ik kan proberen? Als er nog vragen zijn, shoot! Dan zal ik na gaan of ik antwoorden heb :P
De omvormer al een uurtje van de stroom gehad en opnieuw opgestart?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

ds23man schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:20:
[...]
De omvormer al een uurtje van de stroom gehad en opnieuw opgestart?
Geen uurtje, maar ik kan het nog eens proberen. Veel erger dan dit kan het niet worden :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly

[Afbeelding]

Lijkt erop dat de optimizers niet naar powerdelivery schakelen. 12x 1 volt is inderdaad de "standby" spanning van de optimizer.

Lijkt mij dat de omvormer een verzoek stuurt naar de optimizers dat ze moeten gaan leveren, dat moment lijkt bij jou niet bereikt te worden.

Als hij na 2 weken komt, heeft hij dan direct een spare omvormer in de auto? Of duurt dat weer een aantal weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:53
MK_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:22:
[...]

Geen uurtje, maar ik kan het nog eens proberen. Veel erger dan dit kan het niet worden :p
Nee maar wel jammer dat het je net gebeurt tijdens een paar prachtige dagen na een beroerde maand maart. Hopelijk komt het goed met een power cycle.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[Afbeelding]

en indien een power-cycle niet werkt, kan je altijd nog even opnieuw pairen. Dit wil soms nog wel eens werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MK_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:22:
[...]

Heb je de DC switch op de omvormer al eens een paar keer laten schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

stormfly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:34:
[...]
Lijkt erop dat de optimizers niet naar powerdelivery schakelen. 12x 1 volt is inderdaad de "standby" spanning van de optimizer.

Lijkt mij dat de omvormer een verzoek stuurt naar de optimizers dat ze moeten gaan leveren, dat moment lijkt bij jou niet bereikt te worden.

Als hij na 2 weken komt, heeft hij dan direct een spare omvormer in de auto? Of duurt dat weer een aantal weken?
Over dat laatste ben ik onzeker: ik heb zelf niet gebeld. Ik zal morgen zelf bellen voor de zekerheid :)
JeroenH schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:35:
[...]
Nee maar wel jammer dat het je net gebeurt tijdens een paar prachtige dagen na een beroerde maand maart. Hopelijk komt het goed met een power cycle.
Typisch toch :7

Power cycle van bijna 2 uur geprobeerd (direct naar dat bericht laten uitvoeren, net weer ingeschakeld): geen verschil helaas -O-
Crazy- schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:38:
[...]
en indien een power-cycle niet werkt, kan je altijd nog even opnieuw pairen. Dit wil soms nog wel eens werken
Daarstraks al laten uitvoeren door instructies te geven aan os mam... Maar ik ga het nu nog eens proberen. Zonnetje schijnt nog, dus de mogelijkheid is er :p
stormfly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:58:
[...]
Heb je de DC switch op de omvormer al eens een paar keer laten schakelen?
Op jouw verzoek net geprobeerd, gaf geen verschil. In het beste geval liep de spanning even op naar 15V, maar zakte daarna weer naar 12V...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Update:

Hij werkt weer *O*

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/519088905115664394/1092848892250439714/IMG20230404182855.jpg

Opnieuw pairing voor de 3de keer did the trick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-06 22:55

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Even een korte vraag,

Ik ga de SE3680H omvormer op zolder hangen.

Nu heb ik een Oost / West optelling en dan moet ik met de 6mm solar kabels naar de andere kant van het dak en een stuk naar beneden onder de dakpannen door.

Onder de dakpannen zit een soort doek zag ik. Kan ik hier de 6mm solar kabel over heen leggen of moet ik eerst elektrabuizen onder de pannen monteren en daar de kabels doorheen doen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

@Speedyace

voor zover ik weet als eenvoudige particulier :

De kabel (type dus) moet bestand zijn tegen weersinvloeden en beschermd worden tegen mechanische beschadigingen uiteraard. De connectoren moeten tevens beschermd worden voor aantasting door andere materialen en die laatste mogen daarom niet in contact komen met bijv de (zachte) dakbedekking. Ik kan niet vinden of dat voor de kabel ook geldt, maar bij de dak-doorvoeren onder de pannen worden ze volgens mij ook gewoon op het dakbeschot (vaak met folie..) gelegd. Maar ik zou dus geen connectoren onder dakpannel leggen.

Let wel ook op iets anders: je mag GEEN lus maken van de kabel: dus je mag niet aan de Oostkant heen en aan de Westkant terug: dat levert een inductie lus op die bij onweer spanning oppakt en waar je omvormer wel eens aan stuk zou kunnen gaan. Je moet dus langs de optimisers heen en terug: effectief leg je dus 2 strings aan die je dan in de buurt van de omvormers in serie zet. (ik heb ze als losse strings aangelegd met eigen MC4 connectoren vanaf de omvormer en daar in serie doorverbonden met de connectoren (en Label de zaak goed).

Het is ook aan bevolen om de + en - kabels een klein stukje uit elkaar te leggen ~10cm zodat een evt vlamboog niet door kan lopen (dat geldt als eis voor brandwerende dakdoorvoeren)

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 04-04-2023 21:09 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 91 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.