@
Ronald mee eens hoor: Boomschaduwen zijn complex... blaadjes/geen blaadjes, het licht flakkert snel aan en en weer uit etc.. soms zelfs door de wind die de takken beweegt (dus in seconden range..)
DIe clipping is ook tijdelijk en heel marginaal: een optimiser die clipt gaat immers niet uit of zo.. maar levert dan gewoon net iets minder (en moet dus het paneel iets uit mpp laten lopen).
Dus bijv 1 van de 32 optimisers, die 10% 'minder opbrengt'=> 0.003% en dat ga je echt niet zien idd. Dat is overigens ook in line met wat Designer zegt... het is heel klein.
Dan maar CO2 sparen en al die bomen omzagen he
Het gaat me niet om het vermogen ofzo, gewoon om begrip van het systeem.
Omdat ik een referentie meting er naast heb liggen om de instraling te vergelijken, denk ik dat je met dat vergelijk toch wel ver komt. Wat meer vergelijkingsdagen was natuurlijk leuk geweest.. maar helaas sinds begin maart nog maar 2 fatsoenlijke 'zon'dagen; doe daar eens wat aan!
Ik zou wel willen weten hoe dat vermogen van 2 strings in de omvormer gebruikt wordt: staan ze domweg parallel en is er maar 1 omvormer circuit, of zijn de 2 strings gescheiden en zit daar meer electronica tussen (onwaarschijnlijjk dat het 2x circuit zou zijn... gezien je niet meer vermogen spec krijgt met 2 strings; maar dan zou het beter zijn het vermogen wat te spreiden uiteraard). Er is een spec voor 'maximaal verschil tussen 2 strings': die snap ik niet echt... immers als er maar 1 string aan hangt (of 1 string geheel in schaduw staat) dan is het vermogensverschil tussen de 2 altijd groot.
alee... misschien niet te veel over nadenken :-) das ook weer waar. t werkt immers
[
Voor 7% gewijzigd door
lc8 op 07-04-2023 10:37
]