• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-12 18:49
In de panelen zit een omloop diode voor wanneer een deel van het paneel schaduw valt en dat dit deel dan afschakelt. Dit zodat het paneel niet veel te warm wordt in het beschaduwde deel.

Hoe zorgt de optimizer ervoor dat het paneel niet gedeeltelijk afschakelt en dat het paneel niet veel te warm wordt?

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-12 23:36

lc8

de diode zorgt er voor dat de stroom niet (reversed) door de schaduw cellen kan lopen. Er schakelt niks,
De optimiser (dc-dc omvormer) doet hier niks mee.. die ziet dan gewoon een lagere spanning van het hele paneel en probeert nog steeds MPP in te regelen en het maximale vermogen uit het paneel te halen.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
Ook optimizers hebben een MPPT tracker. Bij schaduw op een paneeldeel kan dat paneeldeel dus gewoon bypass door de spaning richting 2/3e Vmpp te laten zakken - dat zie ik ook gebeuren (maar niet altijd, half-cell maakt het ideale powerpoint gecompliceerder)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marcostapper
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-11 15:54
Hallo allemaal,

Zoals bij meerderen zo te lezen lijkt mijn solaredge systeem ook niet helemaal juist te werken. Facts:
13x trina solar 395wp (8 oost 5 west, 36graden dakhoek)
S440 optimizers
Se5k omvormer (géén rwb)

De opbrengst is helemaal ruk, tot 1300u is de opbrengst max 500w, dat schiet hij in een rechte lijn omhoog naar 2,5kw, uurtje later zakt hij weer volop. Duidelijk dus dat ik zon of panelen te kort kom lijkt me, opbrengst sinds installatie zit ook maar op 1/2 van geschatte opbrengst. Hoe kan ik de installateur dit nou het best op laten lossen? Ik zit met m’n handen in het haar.

• Ronald
@marcostapper SE5K???? of SE5K-RWB?
Even op zijkant omvormer bevestigen, maar ik vrees het ergste op basis van je beschrijving.

Indien de normale dan installateur in gebreke stellen als hij niet direct aanbied het probleem op te lossen... Voldoet niet aan installatie-eisen SolarEdge - 16x s440
en dan hebben we het nog niet eens over de splitsing over dakdelen

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 04-04-2023 22:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marcostapper
@Ronald uiteraard geen rwb 🙈

• Ronald
@marcostapper Okay, je hebt je denk al ingelezen... maar sowieso dus de -RWB (of enkelfase) en waarschijnlijk ook s500b optimizers.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 04-04-2023 22:41 ]

• marcostapper
@Ronald zou het op te lossen zijn met 3 extra panelen op zuid? Niet optimaal vanwege schaduw huis van de buren in het voor en najaar maar dat zij zo. Zou het wel werken? Of is de enige oplossing een rwb ophangen?

• Ronald
Slechts 3 en schaduw? Zou heel erg verrassend zijn als dat genoeg is.
Dat zou ik hooguit als zoetmakertje (wat extra inkomsten) laten doen bij het corrigeren van de foute installatie.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:23
https://twitter.com/hhale...&t=E9vSuUlte8JWRWXrUyH6SA

Wat zou deze persoon hebben aangepast?

• Ronald
Je kunt met SetApp vermogen limiet instellen bij zekere waardes van netspanning. Dat gaat alleen om hele volts, dus wat ruw.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ben wel benieuwd hoe snel dat regelt. Als dat te langzaam gaat t.o.v. een snel wisselende belasting in huis van een zware oven/wasmachine/droger, schiet je nog niets op.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:23
Ronald schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:01:
Je kunt met SetApp vermogen limiet instellen bij zekere waardes van netspanning. Dat gaat alleen om hele volts, dus wat ruw.
Hoe zou dat heten bij een waveHD met display? Is dat om te zorgen dat als hij dichter bij 253 volt komt, dat hij minder opwerkt?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Wise enough to play the fool

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-12 19:09
teacher schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Dit gaat een interessante worden:
1. solaredge cursussen doen en "zelf installateur" worden
2. Systeem aansluiten, optimizers pairen.
3. smeken bij solaredge of ze hem in je systeem hangen, (geen garantie dat ze het doen).
4. systeem intekenen
5. monitoring account aanmaken voor jezelf op een ander adres.

* je mag optimizers niet onderdimensioneren; kans op uitval is groot.
* ja, maar je zal een software update moeten doen op de omvormer voordat je ze kan gebruiken (zie ook compatibility sheet in de enorm informatieve topicstart).
Systeem hangt en draait. De LCD versie kan je gelukkig vrij makkelijk pairen. Heb de meters gereset (er stond 20.1 mw op) 8)7

Ben bijna rond met de cursus van Solaredge. Dan even lekker de helpdesk stalken :)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-12 21:31
En in normale mensen taal? Wat zou je moeten instellen om uitval door hoog voltage enigszins te voorkomen?

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-12 11:37
mathijshooi schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:33:
...
En in normale mensen taal? Wat zou je moeten instellen om uitval door hoog voltage enigszins te voorkomen?
Ik heb net met SetApp dit ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIqOlXGCfdTPWgrpnAPLUPWfjuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5IwYCLFDEacznde5Aj2rNEE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zit onder "Power control -> Active power -> P (V)" (zie leesvoer pag. 11).

Bij 107% netspanning (230V * 1,07 = 246,1V) levert de omvormer nog zijn volledige vermogen en bouwt dit af naar 33% bij 253V (=max).

Dit is het resultaat tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpY_cN6qkTb6qJ0Vg-gmsEGaovM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pH2qClOUG27ykFuYkCeW4GHM.png?f=fotoalbum_large
(die dip is vanwege de verplichte firmware update toen ik verbinding maakte met SetApp)

@teacher Dank voor het leesvoer!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:59
MK_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:32:
Update:

Hij werkt weer *O*

[Afbeelding]

Opnieuw pairing voor de 3de keer did the trick :)
Fijn dat het weer werkt. Ik zou alleen de installateur maar niet afbellen. Als er drie pogingen nodig zijn om te pairen lijkt er toch echt ergens iets mis te zitten in de DC-stroomkring. Wat geeft je omvormer aan als gemeten isolatieweerstand?

All-electric.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

RonJ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:55:
[...]
Fijn dat het weer werkt. Ik zou alleen de installateur maar niet afbellen. Als er drie pogingen nodig zijn om te pairen lijkt er toch echt ergens iets mis te zitten in de DC-stroomkring. Wat geeft je omvormer aan als gemeten isolatieweerstand?
Voorlopig staat de afspraak nog op :)

Maar dat wil ik wel controleren :) Gewoon in het settings/Diagnostics menu?

In de error/warning log staat i.i.g niks weet ik

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-12 21:38

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

lc8 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:07:
@Speedyace

voor zover ik weet als eenvoudige particulier :

De kabel (type dus) moet bestand zijn tegen weersinvloeden en beschermd worden tegen mechanische beschadigingen uiteraard. De connectoren moeten tevens beschermd worden voor aantasting door andere materialen en die laatste mogen daarom niet in contact komen met bijv de (zachte) dakbedekking. Ik kan niet vinden of dat voor de kabel ook geldt, maar bij de dak-doorvoeren onder de pannen worden ze volgens mij ook gewoon op het dakbeschot (vaak met folie..) gelegd. Maar ik zou dus geen connectoren onder dakpannel leggen.

Let wel ook op iets anders: je mag GEEN lus maken van de kabel: dus je mag niet aan de Oostkant heen en aan de Westkant terug: dat levert een inductie lus op die bij onweer spanning oppakt en waar je omvormer wel eens aan stuk zou kunnen gaan. Je moet dus langs de optimisers heen en terug: effectief leg je dus 2 strings aan die je dan in de buurt van de omvormers in serie zet. (ik heb ze als losse strings aangelegd met eigen MC4 connectoren vanaf de omvormer en daar in serie doorverbonden met de connectoren (en Label de zaak goed).

Het is ook aan bevolen om de + en - kabels een klein stukje uit elkaar te leggen ~10cm zodat een evt vlamboog niet door kan lopen (dat geldt als eis voor brandwerende dakdoorvoeren)
Bedankt voor je reactie.
De connectoren had ik zo wie zo niet onder de pannen gedaan. Die houdt ik mooi onder de panelen. Verder denk ik dat solar kabels daar wel moeten liggen. Een ander plek is er niet.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• RonJ
MK_ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:08:
[...]

Voorlopig staat de afspraak nog op :)

Maar dat wil ik wel controleren :) Gewoon in het settings/Diagnostics menu?

In de error/warning log staat i.i.g niks weet ik
Zou zomaar kunnen, is er geen status menu?. Bij de setapp versie hier staat dat namelijk onder de status informatie. Het is ook in te zien via de monitoring portal als je installateursrechten hebt.

All-electric.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-12 21:31
JKoehorst schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]

Dit zit onder "Power control -> Active power -> P (V)" (zie leesvoer pag. 11).

Bij 107% netspanning (230V * 1,07 = 246,1V) levert de omvormer nog zijn volledige vermogen en bouwt dit af naar 33% bij 253V (=max).

Dit is het resultaat tot nu toe:
[Afbeelding]
(die dip is vanwege de verplichte firmware update toen ik verbinding maakte met SetApp)

@teacher Dank voor het leesvoer!
Top. Ga ik ook maar mee spelen.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:04
Ronald schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 04:31:
@OxyDrokz en hoeveel staat er in de meterkast ? Hoe is omvormer aangesloten (kabel lengte en draad diameter (koper))?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQCydX6YEguf2qh_3hxCeAE1GVc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dlpe7GrxU2CMgvnQc6scsNu8.png?f=fotoalbum_large
3*6mm² YMVK, zo'n 25 meter. Direct naar de meterkast.
De slimme meter laat geen voltage zien. Is een 2.2 dacht ik.
Ik heb wel een powerplug daar, die laat toch wel een paar volt minder zien.
Is de grid protection setting zonder pw aan te passen via de SetApp? https://knowledge-center....Vaw1MFCHKMq20gMqipIxxjjJM lijkt te suggereren dat er een pw nodig is.
Als die paar volt spanningsval ook met mijn Fluke meter bevestigd wordt zou het geen kwaad kunnen de protection wat hoger te zetten lijkt me.
De oplossing hieronder ga ik in ieder geval proberen als ik weer thuis ben.
JKoehorst schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:16:
[...]

• lc8

lc8

lc8 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:47:
mmm hoe goed of slecht is de designer tool:

ALs ik 1x32 panel string leg, krijg ik Ohmic wiring losses 0.45%
als ik 2x16 string leg wordt dit 0.55%

dit kleine verschil komt waarschijnlijk omdat de totale productie bij 2x16 iets kleiner is en hetzelfde getal percetueel dus meer is.. maar dat suggereert dus dat de Ohmic wiring losses niet verandert zijn; ECHTER,

bij 1x 32 loopt die 10A in de string door 80 meter 6mm2 => 80W verlies
bij de 2x16 loopt er een stuk minder stroom (zeg voor het gemak de helft =5A per string) en de kabel is maar 40m lang . ~=> ~16W verlies totaal

(je kunt ook zeggen: hetzelfde vermogen loopt door 1 kabel 6mm2 van 80m, of door 2 parallele kabels (2x6mm2=12mm2, met lengte 40m)

Bij 7kW is die 80W verlies toch ~1% .. dus ik verbaas me dat dit niets uit zou maken ...
zie ik iets over het hoofd hier?

opmerkelijk is dat het grootste verschil zit in de optimiser efficienty loss: ~1% meer verlies bij 2x16 config: zou de tool dan wel rekening houden met de efficientie curve van de optimisers (Vin/Vout, up of downconverting)

misschien toch gewoon zelf blijven nadenken ... ipv klakkeloos een tool volgen 8)7
och t zijn maar kleine beetjes hoor.. waarschijnlijk zoiets als vandaag is dit beter, morgen dat...
Voor wie het intereseert:

afgelopen maandag en vandaag getest met 2 verschillende configuraties:
  • Maandag met 1x32 string,
  • vandaag met 2x16 strings:
in eerste instantie leek de 1x32 van maandag beter: minder optimiser-clipping (nog steeds wel aanwezig) en de totaal curve smorgens net iets hoger en smiddags ongeveer gelijk. ECHTER:... mijn vermoeden was dat Maandag de zoninstraling ook meer was.
  • De solar van mijn buren als referentie zegt: 3-5% meer opbrengst en piek op maandag tov vandaag woensdag
  • Als ik de curve met 1.04 corrigeer.. is de 2x16 bijna ALTIJD beter...
de totaal opbrengst is met 2x16 string een dikke 1% beter (gecorrigeerd voor instraling) tov 1x32.
Eén lange string met Oost en West samen is dus zeker niet altijd beter.
In de grafieken van de optimisers in de 1x32 string kun je zien dat de 'schaduwzijde naar de ~3V outputs gaat, waarbij de MPP tracking van die panelen niet meer optimaal is: dus ze voegen wel wat toe, maar 'los' zal de schaduwzijde ook betere opbrengst hebben.

Dit ~70W verschil komt geheel overeen met mijn verwachting: De kabelverliezen van de DC kabel bij single string: deze wegen zwaarder dan de optimiser-clipping verliezen.

let wel: het gaat hier om kleine clipping momenten als de schaduwen van de bomen etc ongunstig zijn, en meerdere (>4) panelen in de string van 16 bedekken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:01
lc8 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:31:
[...]

Voor wie het intereseert:

afgelopen maandag en vandaag getest met 2 verschillende configuraties:
  • Maandag met 1x32 string,
  • vandaag met 2x16 strings:
in eerste instantie leek de 1x32 van maandag beter: minder optimiser-clipping (nog steeds wel aanwezig) en de totaal curve smorgens net iets hoger en smiddags ongeveer gelijk. ECHTER:... mijn vermoeden was dat Maandag de zoninstraling ook meer was.
  • De solar van mijn buren als referentie zegt: 3-5% meer opbrengst en piek op maandag tov vandaag woensdag
  • Als ik de curve met 1.04 corrigeer.. is de 2x16 bijna ALTIJD beter...
de totaal opbrengst is met 2x16 string een dikke 1% beter (gecorrigeerd voor instraling) tov 1x32.
Eén lange string met Oost en West samen is dus zeker niet altijd beter.
In de grafieken van de optimisers in de 1x32 string kun je zien dat de 'schaduwzijde naar de ~3V outputs gaat, waarbij de MPP tracking van die panelen niet meer optimaal is: dus ze voegen wel wat toe, maar 'los' zal de schaduwzijde ook betere opbrengst hebben.

Dit ~70W verschil komt geheel overeen met mijn verwachting: De kabelverliezen van de DC kabel bij single string: deze wegen zwaarder dan de optimiser-clipping verliezen.

let wel: het gaat hier om kleine clipping momenten als de schaduwen van de bomen etc ongunstig zijn, en meerdere (>4) panelen in de string van 16 bedekken.
Ik wil niet lullig doen, maar je bent nu wel een beetje naar wat je wilt zien aan het toerekenen. Je corrigeert met een getal dat een spreiding van een procent heeft (3-5% waarbij je 4% pakt) en komt uit op een verschil van 1 procent. De foutmarge in je aanpassing is dan al net zo groot als het verschil dat je ziet.

Dat de schaduwzijde los betere opbrengst zal hebben klinkt ook niet echt logisch. In de string van 32 kan er meer bijgeregeld worden en zou je juist verwachten dat de schaduwzijde altijd optimaal presteert, wat bij de 2*16 toch lastiger is. Naar mijn idee is het dan ook juist logich dat het designertool aangeeft dat de optimizerverliezen groter zijn bij de 2*16, er valt dan gewoon met minder optimizers het optimale punt te vinden. Zeker als de zon al wat lager staat en je meer schaduw krijgt zal die 1*32 langer in zijn optimale regeling blijven.

Dus ook al klinkt je verhaal best logisch, ben ik nog niet echt overtuigd van je manier van meten/berekenen en dat die beter zou zijn dan het designertool.

[removed]

• lc8

lc8

redwing schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:51:
[...]

Ik wil niet lullig doen, maar je bent nu wel een beetje naar wat je wilt zien aan het toerekenen. Je corrigeert met een getal dat een spreiding van een procent heeft (3-5% waarbij je 4% pakt) en komt uit op een verschil van 1 procent. De foutmarge in je aanpassing is dan al net zo groot als het verschil dat je ziet.

Dat de schaduwzijde los betere opbrengst zal hebben klinkt ook niet echt logisch. In de string van 32 kan er meer bijgeregeld worden en zou je juist verwachten dat de schaduwzijde altijd optimaal presteert, wat bij de 2*16 toch lastiger is. Naar mijn idee is het dan ook juist logich dat het designertool aangeeft dat de optimizerverliezen groter zijn bij de 2*16, er valt dan gewoon met minder optimizers het optimale punt te vinden. Zeker als de zon al wat lager staat en je meer schaduw krijgt zal die 1*32 langer in zijn optimale regeling blijven.

Dus ook al klinkt je verhaal best logisch, ben ik nog niet echt overtuigd van je manier van meten/berekenen en dat die beter zou zijn dan het designertool.
je hebt gelijk mbt die 3-5% indicatie.. : misschien had ik die niet moeten geven. vraag is uiteraard: hoe goed is de referentie data. Maar .. ik was al erg conseervatief geweest om mezelf niet rijk te rekenen...: de referentie data is: bij de buren 2 converters, de ene zegt 5% meer, de ander 6,5% meer (totaal) op maandag. de piek is 'slechts' 3,5 % hoger.. vandaar ik conservatief 3-5% zei. Op grond van de opbrengst data zou ik dus rustig kunnen zeggen: > 5% meer instraling op maandag tov vandaag.

als ik met 5% reken ziet de grafiek er zo uit.. rood=2x16. :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBrAIrSJlOPvmeqnqLggAto-WGY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NSmZFqwqUEfhSnJQ8pBFJxUO.png?f=user_large

en PUUR theoretisch : de verliezen in de DC kabel zijn bij 2x32 gewoon 4x zo groot... (dubbele lengte+halve diameter..): ik kan niet verklaren dat dit niet zichtbaar is in de getallen van de designer tool.

er zijn meer 'onbekenden': ma-wo is 2 dagen verschil.. gaat toch hard nu met de daglengte (hoewel dit grotendeels uitgecalibreerd zal worden door de referentie-correctie ).
en ik heb geen grafieken van optimiser efficiency vs voltage; ik had zelf gedacht dat ie in downconversie wel iets beter zou zijn.
en nog vele kleine factoren zoals diffus licht effecten

ik toon de data, doe er je voordeel mee (of niet).

Ik ben zelf niet overtuigd dat 1x32 beter is hier.

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:45
Voor je theoretische deel: die halve diameter geld alleen als de stroom door beide strings daadwerkelijk even groot is. Dat is hij niet.
Dus die factor 4 is al fout.

Maar dan nog vind ik 1% afwijking met zo'n beperkte dataset niet veelzeggend.

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:30
De kabel 2x zolang bij 1x32 tov 2x16 is er ver over.
Ten eerste de kabel verbinding tussen de panelen blijft hetzelfde.
Ten tweede bij 1x32 komt maar 1 paar kabels naar de omvormer. Bij 2x 16 komen er 2 paar kabels naar de omvormer. Je het wel de verbinding tussen de de 2 velden maar dit is veel minder dan de twee kabels naar de omvormer .
Wel zal de stroom bij 1x32 hoger zijn in de kabel maar de stroom varieert over de ganse dag. Daar de opbrengst niet hetzelfde is in de tijd.
Ook is de string van 1x32 stabieler bij schaduw alle samen moeten de vaste stringspanning opwekken.

@ic8 dat de uitgang van de Optimisers naar 3volt gaat zegt niet dat de mpp tracker niet meer goed kan werken. De mpp tracker bepaald de paneel spanning en paneelstroom om maximum vermogen van paneel te bekomen. De Optimiser regelt de spanning die de optimiser moet maken om dit vermogen aan de string te leveren.Daar de string stroom bepaald wordt door totaal vermogen van alle optimisers samen rekening houdend dat stringspanning omvormer vast is bv 750volt bij 3 fansite omvormer.

[ Voor 29% gewijzigd door Browny op 06-04-2023 08:52 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12 18:47
lc8 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:31:
[...]
Hoezo is de MPP tracking van een paneel aan de schaduwzijde niet meer optimaal als de optimizer output naar ~3V gaat?
MPPT en output zijn 2 afzonderlijke zaken, met als relatie de power die opgewekt wordt en aan de string wordt afgegeven (minus conversie verlies).

@Browny
Niet helemaal waar als het als 2x16 is aangelegd en er bij de omvormer 1x32 van wordt gemaakt, dan gebruikt je die 2e kabel ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 06-04-2023 08:50 ]

• Browny
@rouske dat klopt als je ze eerst als 2x16 aanlegt . Dus zoals ic8 eerst gelegd als 2x16 en dan gebruiken als 1x32 . Maar als je 1x32 string aanlegt doe je dat niet namelijk eerst leggen als 2x16 en dan doorlussen om 1x 32 te bekomen. De designer app houdt ook niet rekening ermee dat je string eerst als 2x 16 maakt om dan door te lussen bij de omvormer om 1x32 te bekomen.
Heb zelf 12 panelen west 14 panelen oost op zadeldak. Komen maar 2 kabels naar beneden verbinding tussen oost en west is op dak gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Browny op 06-04-2023 09:07 ]

• lc8

lc8

Browny schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:58:

Heb zelf 12 panelen west 14 panelen oost op zadeldak. Komen maar 2 kabels naar beneden verbinding tussen oost en west is op dak gedaan.
als je dat met een enkele kabel doet, dan leg je een open lus op je dak en dat mag dus niet.. niet van SE en niet van de NEN norm. je moet langs dezlfde optimisers terug.

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 06-04-2023 09:20 ]

• lc8

lc8

Rouske schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:47:
[...]

Hoezo is de MPP tracking van een paneel aan de schaduwzijde niet meer optimaal als de optimizer output naar ~3V gaat?
MPPT en output zijn 2 afzonderlijke zaken, met als relatie de power die opgewekt wordt en aan de string wordt afgegeven (minus conversie verlies).

@Browny
Niet helemaal waar als het als 2x16 is aangelegd en er bij de omvormer 1x32 van wordt gemaakt, dan gebruikt je die 2e kabel ook.
zie optimiser spec: S440, MPP bereik 8-60V. Daaronder doet ie het dus wel, maar ik kan in de data zien dat de paneelspanning dan niet meer in mpp is.

Leuk hoe jullie allemaal sterk reageren op mijn data. De steling vooraf was dat 1x32 sowieso wel beter zou zijn.... de data weerlegd dat. Ik zeg niet dat 2x16 veel beter is. er zijn nog zat andere argumenten voor en tegen.

• lc8

lc8

ter verduidelijking mbt de dak-lus die je niet moet maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYfJxfgTLJndQxADIKuanIwx7f8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XpvDMldIOD2TmHswLDoiAXfc.png?f=user_large

en dan maakt het dus niks uit of jij die verbinding tussen 2 velden maakt, of gewoon bij de omvormer, aannemende dat de omvormer dicht bij de velden hangt. (en dat is zo bij mij).

[ Voor 26% gewijzigd door lc8 op 06-04-2023 09:30 ]

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:51
Misschien goed om erbij te vermelden dat het hierbij vooral gaat om een inductielus zoveel mogelijk te vermijden. Het idee is om de inductielus zo klein mogelijk te houden om de kans op blikseminslag te verminderen.

Wat je dan ook meteen kunt overwegen is de Leapfrog methode toepassen.

[ Voor 1% gewijzigd door Scorpio_King op 06-04-2023 09:47 . Reden: Tekstuele aanpassing. ]

• Browny
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf377Ru5Uq-kPH5kG0LYsib4w5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4g2NC67Vyfg7MofgOCBCUCBW.jpg?f=fotoalbum_large
@ic8 dat van inductielus klopt .
Heb een eenvoudige tekening toegevoegd van 2 velden en elk aan 1 zijde van de nok. En zo de kabels gelegd voor minimale inductie lus. Het is niet zo dat als je twee velden hebt dat je de inductie lus niet kan minimaliseren.

• Browny
@ic8 Bij jouw staat de omvormer kort bij de 2 velden. Echter algemeen gesproken staat de omvormer verder weg van de zonnepanelen. Bv omvormer in kelder of gelijkvloers. Om juiste uitspraken te doen over de kabel verliezen van 1x32 of 2x16 te doen moeten we systeem opstelling kiezen die veel voorkomt om een universeel uitspraak te doen. Echter elke opstelling is anders.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:43
Even een korte vraag om te checken of het aan mijn omvormer of aan iets anders ligt.

Ik heb een SE6K omvormer, een al wat ouder type met schemrpje. Het systeem werkt goed en heb ook geen klachten over productie en dergelijke.

Sinds een paar weken lees ik via ModBus TCP de omvormer uit. Nu ben ik alles in Home Assistant aan het zetten en valt het op dat de Amperes niet altijd kloppen met de Wattages.

Bij lage prodcutie, minder dan 750 Watt kloppen de Amperes niet die via ModBus uitgelezen worden.

Bijvoorbeel vanmorgen na het opstarten produceerde de omvormer 67 Watt en gaf deze totaal 1,99 Ampere aan. (beide waarde uitgelezen via ModBus op het zelfde moment) Pas bij meer dan 700 a 750 Watt productie kloppen de Amperes weer met de productie.

Is dit bij meer mensen zo?

• Ronald
@DJP! “even” bijlezen over arbeidsfactor en blindstroom/vermogen - die waardes komen er bij mij via modbus ook uit.

Komt er op neer dat een 6kW omvormer niet zo goed is bij 60W ;)

• MK_
  • Niet online

MK_

RonJ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:04:
[...]
Zou zomaar kunnen, is er geen status menu?. Bij de setapp versie hier staat dat namelijk onder de status informatie. Het is ook in te zien via de monitoring portal als je installateursrechten hebt.
Ik heb helaas niet alle rechten op het monitoring portal, daar moet ik ook nog eens achter na gaan.

SetApp werkt op deze omvormers niet volgens mij helaas.

Maar ik heb het wel kunnen vinden op de omvormer zelf volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/777860680404434944/1093477086922027089/IMG20230406120450.jpg

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:43
Ronald schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:33:
@DJP! “even” bijlezen over arbeidsfactor en blindstroom/vermogen - die waardes komen er bij mij via modbus ook uit.

Komt er op neer dat een 6kW omvormer niet zo goed is bij 60W ;)
Ik ga mijn huiswerk maar 'even' doen...

Wel goed om te lezen dat de uitlezing wel goed is, dank!

• RonJ
MK_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:07:
[...]

Ik heb helaas niet alle rechten op het monitoring portal, daar moet ik ook nog eens achter na gaan.

SetApp werkt op deze omvormers niet volgens mij helaas.

Maar ik heb het wel kunnen vinden op de omvormer zelf volgens mij:
[Afbeelding]
Yes, 11kOhm is iig goed. Maar hij geeft denk ik dus wel een fout aan op precies 50% van de stringlengte. Heb je toevallig 2 dakvlakken met dezelfde hoeveelheid panelen? Dan zit het waarschijnlijk in de koppelkabel daartussen ergens. Maar dat mag je installateur natuurlijk lekker uitzoeken.

All-electric.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:39

Smoke

Maverick Reploid

11000 kOhm is het maximale wat dit model omvormer kan meten (Verschilt per type omvormer, sommige pieken op 6900 kOhm of 2000 kOhm), indien de laagste waarde precies op 50% staat bij een display-omvormer is er ook geen fout te vinden. Bij de SetApp-modellen krijg je een groen vinkje als alles goed is en anders de locatie van de laagste waarde (Ook als die nog boven de drempelwaarde van de error ligt)

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:39
lc8 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:28:
[...]

zie optimiser spec: S440, MPP bereik 8-60V. Daaronder doet ie het dus wel, maar ik kan in de data zien dat de paneelspanning dan niet meer in mpp is.

Leuk hoe jullie allemaal sterk reageren op mijn data. De steling vooraf was dat 1x32 sowieso wel beter zou zijn.... de data weerlegd dat. Ik zeg niet dat 2x16 veel beter is. er zijn nog zat andere argumenten voor en tegen.
Maar dat gaat over de ingangsspanning, dus het kant waar het paneel zit. Het paneel moet dus tussen de 6 en 60V zitten. In deze discussie gaat het over de uitgangsspanning, dus het aandeel in de string.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbDVjRXhP7LrKcCh_YE_Jiv8gW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V2n6EbMEh9lBIwoxvDyjwSgU.png?f=fotoalbum_large

• lc8

lc8

Scorpio_King schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:46:
..
Wat je dan ook meteen kunt overwegen is de Leapfrog methode toepassen.
filmpje niet zichtbaar.. maar ik weet wat je bedoelt want die had ik zelf al bedacht (zonder youtube zoeken) en toegepast: omdat de panelen in portrait liggen gaat dat probleemloos (S440 kabels zijn 10/230cm, paneel ~105+2cm-spacing); met 32 optimisers heb je dan nog steeds 76m8 kabel, zonder de kabels naar de omvormer :-) vandaar mijn '80m', anders waren het er 40 meer...

• lc8

lc8

jeanpaulh schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:52:
[...]
Maar dat gaat over de ingangsspanning, dus het kant waar het paneel zit. Het paneel moet dus tussen de 6 en 60V zitten. In deze discussie gaat het over de uitgangsspanning, dus het aandeel in de string.
ah thanks, dat heb ik verkeerd geinterpreteerd. Desalniettemin zie ik in de monitorring dat de paneelspanning (Vin) wegloopt bij die hele lage Vout spanningen als er tegelijkertijd optimisers in dezelfde string staan die 300W er in pompen met 60V. tevens zie je in de totaalvermogen dat de opbrengst met 1x32 bij lage licht omstandigheden dus niet beter is.
In zijn algemeenheid zal zo'n dc-dc converter het slechter doen als de conversie-factor (Vi/Vout) groter of kleiner wordt er dan zijn design-optimum (en een grotere of kleinere factor is sowieso moeilijjker dan 1:1 uiteraard).

In mijn geval blijf ik bij 2x16... en ik bedoel alleen te zeggen: staar je niet blind op een tool of berekening.. gebruik je verstand en overweeg alle voor en nadelen, en test het evt als dat tot de mogelijkheden behoort.
Ik had ook verwacht dat 1x32 veel beter zou zijn...

• redwing
lc8 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:28:
[...]
Dat MPP bereik gaat over het bereik bij de ingangsspanning, terwijl we het over de uitgangsspanning hebben. Je bent hier dus wat dingen door elkaar aan het halen.
Het hele punt is dat jouw data dat niet weerlegd. Met jouw eigen aanpassing aan de opbrengst en door wat extra berekeningen denk je dat je dat ziet, maar voorlopig is daar helemaal geen bewijs van. Het verschil dat je denkt te zien, zit in de marge en de uitleg die je ervoor bedacht hebt klopt helaas niet. Dus zelfs als het verschil er daadwerkelijk is, verklaart je uitleg dat verschil niet.

De discussie is dus prima, ik ben ook wel benieuwd naar de vergelijking van die kabelverliezen in het DC-stuk, maar dan is het wel slim om eerst eens goed te kijken wat je aan het meten bent, wat nu de echte verschillen zijn en wat daarvoor de meest logische verklaring is.

[removed]

• MK_
  • Niet online

MK_

RonJ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:56:
[...]
Yes, 11kOhm is iig goed. Maar hij geeft denk ik dus wel een fout aan op precies 50% van de stringlengte. Heb je toevallig 2 dakvlakken met dezelfde hoeveelheid panelen? Dan zit het waarschijnlijk in de koppelkabel daartussen ergens. Maar dat mag je installateur natuurlijk lekker uitzoeken.
Er zijn 2 dakvlakken, meer geen gelijke verdeling :)

Maar ik zal het de installateur doorgeven, dan mag hij zelf bepalen hoe en wat :P
Smoke schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:31:
11000 kOhm is het maximale wat dit model omvormer kan meten (Verschilt per type omvormer, sommige pieken op 6900 kOhm of 2000 kOhm), indien de laagste waarde precies op 50% staat bij een display-omvormer is er ook geen fout te vinden. Bij de SetApp-modellen krijg je een groen vinkje als alles goed is en anders de locatie van de laagste waarde (Ook als die nog boven de drempelwaarde van de error ligt)
Top, dus eigenlijk is dit prima zo?

• redwing
lc8 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:04:
[...]
ah thanks, dat heb ik verkeerd geinterpreteerd. Desalniettemin zie ik in de monitorring dat de paneelspanning (Vin) wegloopt bij die hele lage Vout spanningen als er tegelijkertijd optimisers in dezelfde string staan die 300W er in pompen met 60V.
Bij 300W en 60V gaat er 5A door je string. Heb je dan een paneel dat maar 5W geeft omdat ie in de schaduw ligt, gaat daar nog steeds die 5A door en zal de optimizer daarvan dus op 1V gaan werken.

Precies hierom is het vaak beter om juist een lange string te hebben omdat je dan meer panelen hebt om aan de 750V te komen die de omvormer nodig heeft.
tevens zie je in de totaalvermogen dat de opbrengst met 1x32 bij lage licht omstandigheden dus niet beter is.
En hoe zie je dat dan als je niet tegelijk aan het meten bent? Zeker bij weinig licht is het nogal lastig vergelijken omdat een kleine verandering niet goed is waar te nemen, maar wel een grote impact heeft op je uitgang.
In zijn algemeenheid zal zo'n dc-dc converter het slechter doen als de conversie-factor (Vi/Vout) groter of kleiner wordt er dan zijn design-optimum (en een grotere of kleinere factor is sowieso moeilijjker dan 1:1 uiteraard).
Die conversie factor maakt geen bal uit, daarvoor heb je nu net die optimizer. Als je paneel dus in het goede MPP-bereik zit zorgt die optimizer ervoor dat je vermogen goed naar de omvormer gaat. En of dat nu een 1:1 of 1:10 verhouding is maakt weinig uit.
In mijn geval blijf ik bij 2x16... en ik bedoel alleen te zeggen: staar je niet blind op een tool of berekening.. gebruik je verstand en overweeg alle voor en nadelen, en test het evt als dat tot de mogelijkheden behoort.
Ik had ook verwacht dat 1x32 veel beter zou zijn...
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat beide opties ongeveer gelijk zouden zijn. Alleen als je veel last van schaduw hebt zal er een groot verschil zijn, omdat je dan veel baat hebt bij meer panelen/optimizers die samen kunnen werken. Maar met 32 panelen die in dezelfde richting liggen heb je dat niet, en zal 2*16 weinig verschil maken met 1*32. Je zult pas een echt verschil krijgen als je niet genoeg panelen per richting hebt en dan schaduw hebt. Gezien je verhaal ga ik er echter van uit dat je gewoon voldoende panelen per richting hebt liggen voor zowel de 2*16 als 1*32.

[removed]

• marcostapper
Beste allemaal,

Zoals van de week al gemeld werkt mijn se5k niet goed omdat er maar 13 panelen achter hangen, 8 op oost, 5 op west (met s440 optimizers) nu heb ik 6 panelen op zuid liggen op een oude omvormer, kan ik deze voorzien van s440 optimizers en als aparte string aansluiten? Of beter 1 lange string van maken?

• Jeroen Vreeken
1 String.
Oost + zuid werkt redelijk samen, later op de dag werkt zuid+west ook redelijk samen.
Daardoor kunnen ze samen makkelijker de minimale spanning halen.

Goed kans dat je alleen 's ochtends vroeg (alleen oost en nog nauwelijks zuid) en 's avonds laat (alleen west en nauwelijks zuid) problemen overhoud.

• marcostapper
@Jeroen Vreeken dat zal al heel veel beter zijn dan nu… nu heb ik op een topdag tot 1300u max 500w op totaal 8 panelen, dan ff een uur volgas en dan zakt hij weer compleet weg

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12 18:47
redwing schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:44:
[...]
Bij 300W en 60V gaat er 5A door je string. Heb je dan een paneel dat maar 5W geeft omdat ie in de schaduw ligt, gaat daar nog steeds die 5A door en zal de optimizer daarvan dus op 1V gaan werken.
[...]
Die conversie factor maakt geen bal uit, daarvoor heb je nu net die optimizer. Als je paneel dus in het goede MPP-bereik zit zorgt die optimizer ervoor dat je vermogen goed naar de omvormer gaat. En of dat nu een 1:1 of 1:10 verhouding is maakt weinig uit.
Zonder alle optimizer Power en output spanningen van @lc8 te weten blijft het bij gissen.
Maar dat de paneelspanning in de richting van Voc gestuurd wordt door de optimizer is ook zeker mogelijk!

Want wat als dat paneel in de schaduw 20W kan opwekken, maar dat de optimizer output op 3V moet staan omdat meerdere optimizers aan de zon kant op 60V staan (bij 300W) om het totaal van 750V te krijgen.
Het paneel wil 20W leveren, maar de optimizer kan maar 15W kwijt (3V en 5A), dan regelt de MPPT het paneel richting Voc om slechter te gaan presteren.

Wellicht is dit wat @lc8 ziet gebeuren bij de optimizers die 3V output geven op die momenten dat er optimizers op 60V staan.

• Ronald
@marcostapper Ja dat kan. Ja dat gaat de zaak verbeteren. Maar de 6 zullen lager wattage zijn? dat heeft invloed op hoeveel spanning de optimizers naar de string kunnen maken ten opzichte van de rest.

Nee (@Jeroen Vreeken) ik verwacht niet dat het voldoende is om de clipping weg te nemen. Het blijft ontzettend marginaal met 8 + 6 in de hoek ZO en 5+6 in de hoek ZW.

@marcostapper Heb je nog meer dakruimte ergens :D?

Gooi het ander alsof het een advies topic is in eigen topic... dit zijn lastige zaken om goed te krijgen

• marcostapper
@Ronald de installatie op de solar edge zijn 395w panelen. De 6 die op zuid liggen en er nu bij komen zijn 410w.

• Ronald
@marcostapper Ik zou hem eens in SE designer zetten (Zie topicstart voor hulp met registratie)

• marcostapper
@Ronald de registratie in designer was geen probleem, nu de rest nog, designen lukt me voor geen meter haha

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07
Woei! Op het nippertje 'overgehaald' om van Enphase naar SolarEdge te switchen 8)7
Ik krijg het volgende geleverd:
  • 12st. Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B 420Wp
  • 1 SolarEdge SE 4K 3-fase korte string (zal dan de SE4K-RWB zijn)
  • 12 SolarEdge S440 power optimizer
Systeem komt op een plat dak, 10 graden schuin, oost-west opstelling (dakje). Aangesloten op een 3-fase meterkast. SolarEdge gekozen omdat er bomen voor ons huis staan die schaduwen trekken over (delen van) het systeem.

Ik heb het geheel in elkaar geklikt in SolarEdge Designer en krijg daaruit een kek rapportje, maar ik kan niet inschatten of dit nu goed gaat / optimaal is. Kan iemand anders dit wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YoyFlVN-yZHbqBdJvUA-y0PLOk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U4OxcgQFtxr1JS7tvo2ZT5dZ.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Teq Heb je ook het plaatje erbij (met de ingetekende bomen)?

Je hebt een fractie clipping op de optimizers. 14 of 16 lukt niet?
Anders toch s500b overwegen.

• _Teq_
Ronald schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:11:
@Teq Heb je ook het plaatje erbij (met de ingetekende bomen)?

Je hebt een fractie clipping op de optimizers. 14 of 16 lukt niet?
Anders toch s500b overwegen.
Sure:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0705dhTk_kjrwh8zpALxKy0RSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4vZoGYd96t1O2eZMpUfQ4ibM.png?f=fotoalbum_large

Bomen zijn ca. 16 / 18m hoog en staan zuid / zuid-oost t.o.v. de opstelling. Er is recent één boom gekapt, die heb ik zojuist verwijderd uit het systeem, doet wel iets. Meer panelen past niet.

Overigens zegt Designer dat ik geen clipping heb?

[ Voor 3% gewijzigd door _Teq_ op 06-04-2023 21:17 ]

• Ronald
Jawel: het is 'opbrengst factor verlies' in SE termen. Het zit daarmee op het randje. Wil je zekerheid: s500b pakken.

• Browny
Zou beter de S500B gebruiken dat geeft per kant max 480volt anders bij de S440 max 360V, daar de omvormer 375V wil hebben heb je meer spelling in geval van schaduw .

Probeer eens hoeveel de 5kw omvormer se5K-RWb meer opbrengt daar je max Dc opbrengst 4,42kW is .

• Ronald
@Browny In de simulatie: 0 - er zit al geen omvormer clipping in het rapport.

• _Teq_
Ronald schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:26:
Jawel: het is 'opbrengst factor verlies' in SE termen. Het zit daarmee op het randje. Wil je zekerheid: s500b pakken.
Ah, thanks!
Ik zie 0,09% 'Opbrengst factor verlies'. Als ik een S500B neem wordt dit 0,02%. Verantwoord dit de meerprijs? De installateur (die ik hoog heb zitten) kwam vrij overtuigend over bij de keuze voor deze componenten :)
Browny schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:33:
Zou beter de S500B gebruiken dat geeft per kant max 480volt anders bij de S440 max 360V, daar de omvormer 375V wil hebben heb je meer spelling in geval van schaduw .

Probeer eens hoeveel de 5kw omvormer se5K-RWb meer opbrengt daar je max Dc opbrengst 4,42kW is .
Gedaan, dit lijkt niet veel te doen. Exporteerbare energie gaat van 4,04MWh naar 4,03MWh.

[ Voor 34% gewijzigd door _Teq_ op 06-04-2023 21:41 ]

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-12 18:49
teacher schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:41:
Koeling kan een dingetje zijn, maar ik heb dezelfde keuze gemaakt idd.
@teacher hoeveel Ventilatie zou de meterkast nodig hebben?
dit voor de SE5000H in de meterkast.

[ Voor 7% gewijzigd door blanken17 op 06-04-2023 21:42 ]

• Ronald
@Teq De installateur van @Atomius is ook heel erg overtuigd... Dat saga wordt alleen die overtuigde installateur blij van. Maak je eigen afweging.

Mijn advies is s500b - ik ben hier echt heel heel voorzichtig over.

• Browny
@_Teq_ zoals Ronald al zei de s500b gebruiken.
Solaredge onderschat dat klippen wat. Zal wat meer zijn.
Prijs verschil ongeveer 15€ per optimiser .

• _Teq_
@Ronald Ondanks je wat cryptische bewoording denk ik dat ik je begrijp :-)
Vraag voor switch naar S550B staat uit bij installateur. Bedankt voor het meekijken!

@Browny Ook bedankt!

• Ronald
@Teq als je zijn topic even op zoekt dan wordt het wel minder cryptisch ;-)

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:18
Tja, ik vraag me nog altijd wel af hoe ernstig het is bij mij en hoe je dat hard kan maken met een softwaretool designer die zegt van niet

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 06-04-2023 22:07 ]

• redwing
Rouske schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:05:
[...]

Zonder alle optimizer Power en output spanningen van @lc8 te weten blijft het bij gissen.
Maar dat de paneelspanning in de richting van Voc gestuurd wordt door de optimizer is ook zeker mogelijk!

Want wat als dat paneel in de schaduw 20W kan opwekken, maar dat de optimizer output op 3V moet staan omdat meerdere optimizers aan de zon kant op 60V staan (bij 300W) om het totaal van 750V te krijgen.
Het paneel wil 20W leveren, maar de optimizer kan maar 15W kwijt (3V en 5A), dan regelt de MPPT het paneel richting Voc om slechter te gaan presteren.

Wellicht is dit wat @lc8 ziet gebeuren bij de optimizers die 3V output geven op die momenten dat er optimizers op 60V staan.
Maar als ie dat ziet zou hij een duidelijk verschil tussen 2*16 en 1*32 moeten zien. Bij 1*32 zou het systeem dan veel langer in regeling blijven. Maar aangezien hij aangeeft dat de 2*16 naar zijn idee het zelfs beter doet kan het haast niet zijn dat dit is wat er gebeurd. Aan de andere kant is het raar dat er in beide gevallen optimizers (buiten heel vroeg/laat bij opstarten/uitgaan) op de 60V blijve nzitten. Ik verwacht dan ook dat hij output en inputspanningen door elkaar aan het halen is.

Maar inderdaad zouden we wat meer grafieken met alle gegevens moeten hebben om er iets zinnigs van te zeggen.

[removed]

• Juno60
  • Laatst online: 07-05-2024
Had dit oin het verkeerde topic geplaatst. (Enphase topic, wat ik ook aan het doorspitten ben btw)

Met veel aandacht ben ik dit topic aan het doorspitten maar ik kon niet precies mijn situatie terug vinden.

Ik heb op mijn huidige woning al solaredge en dat gaat als een raket. Betere opbrengst als bij mijn moeder en een maat van mij met Enphase. Nu (nieuwe woning voor de duidelijkheid) heb ik ruimte voor 12 tot 14 panelen misschien meer omdat een enkele 16 panelen aanbied. Voor de zekerheid houd ik even wat minder panelen aan. Voorkeur gaat uit naar SE. Nu heb ik 2 systemen welke volgens mij beter kunnen.

Systeem 1 SE5000 + 12x S500 + 10x ja solar 495wp + 2× ja solar 330wp

Systeem 2 SE5K + 14x S500b +14x Trina Solar 425 wp

Systeem 1 is 1 fase, en ik ga all electric. Dus ketel/ gas eruit en WP erin. Koken etc ook elektrisch. Dus ik heb een 3 fase aansluiting aangevraagd. Volgens mij is dit systeem wel redelijk in balans. Helemaal omdat ik schaduw krijg van de buren op de rood aangegeven panelen (Gele vlak is het extra verdiepingkje van de buren) de blauw aangegeven zijn 2 panelen op mijn hogere dakje. In dit systeem de 330Wp panelen.

Systeem 2, lijkt mij beter uitgelegd op de toekomst, ivm de 3 fase, maar ik maak mij zorgen over de 750 V welke de SE5K nodig heeft. Werkt dit systeem beter met de SE5k short string versie? Omdat ik sowieso schaduw van de buren krijg en panelen op 2 dakniveaus heb? Of voor de zekerheid maar micro omvormers nemen en voor lief nemen dat deze iets later opstarten in de schaduw?

Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig65j8lTs8F0DjzI_kpp445FA5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bgLdRByMcBEyWt13t5ByeiGT.jpg?f=user_large

• lc8

lc8

redwing schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:06:
[...]
. Aan de andere kant is het raar dat er in beide gevallen optimizers (buiten heel vroeg/laat bij opstarten/uitgaan) op de 60V blijve nzitten. Ik verwacht dan ook dat hij output en inputspanningen door elkaar aan het halen is.

Maar inderdaad zouden we wat meer grafieken met alle gegevens moeten hebben om er iets zinnigs van te zeggen.
@redwing meer data..: bij deze

1x32 Vout-optimiser: Oost en West:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDKI3mnVTWpqXctim_DuWe4vzBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/339t8Mv8amarHfijuqicirSN.png?f=fotoalbum_large

in de middag (vooral) zie je dat aan de west kant clipping optreed terwijl er zelfs nog voltage headroom is op de oost-optimisers. Het systeem regelt dat gewoon niet snel genoeg bij om dat te voorkomen.

2x16 config (2 dagen later..'zelfde'omstandiggheden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iymU87miwNi1JfQpNBDcEHyZ4IM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/62nKF6eyESrQooljCLoUyXO1.png?f=fotoalbum_large

zoals je ziet is er meer clipping met 2x16 (uiteraard), maar ook met 1x32 is het niet clipping-vrij. Effectief zie ik niks terug van die clipping in de powercurves , zie eerder geposte curves.

West, 1x32, met paneelspanningen er bij (Vin en Vout dus.. ):
Je ziet dat de paneelspanning wat hoog oploopt in de clipping gebieden: het zou ook puut thermisch kunnen zijn moet ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz4FoqyjNxuL6LCwDaiP_T5_yto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTy1nyKoNoMs97gosjAEY5YM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door lc8 op 07-04-2023 09:08 ]

• Browny
@ic8 als de optimiser klipt dus zijn volledig vermogen niet kan leveren gaat de paneel spanning meer naar VOC om het paneel het vermogen te laten leveren wat zijn optimiser kan leveren aan de string.

Bij 1x32 is het klippen kleiner maar niet volledig weg. Om dit nog te verbeteren zou je de optimiser moeten vervangen door S500B deze kan een hogere uitgang spanning maken waardoor in de 1x32 opstelling nog maar weinig zal klippen.
Je opstelling voldoet aan eisen van designer maar je zal wat veel schaduw hebben op bepaalde momenten. Met S500B optimisers moeten er minder in zon moeten liggen voordat er klipping optreed.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Juno60 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:31:
Had dit oin het verkeerde topic geplaatst. (Enphase topic, wat ik ook aan het doorspitten ben btw)

Met veel aandacht ben ik dit topic aan het doorspitten maar ik kon niet precies mijn situatie terug vinden.

Ik heb op mijn huidige woning al solaredge en dat gaat als een raket. Betere opbrengst als bij mijn moeder en een maat van mij met Enphase. Nu (nieuwe woning voor de duidelijkheid) heb ik ruimte voor 12 tot 14 panelen misschien meer omdat een enkele 16 panelen aanbied. Voor de zekerheid houd ik even wat minder panelen aan. Voorkeur gaat uit naar SE. Nu heb ik 2 systemen welke volgens mij beter kunnen.

Systeem 1 SE5000 + 12x S500 + 10x ja solar 495wp + 2× ja solar 330wp

Systeem 2 SE5K + 14x S500b +14x Trina Solar 425 wp

Systeem 1 is 1 fase, en ik ga all electric. Dus ketel/ gas eruit en WP erin. Koken etc ook elektrisch. Dus ik heb een 3 fase aansluiting aangevraagd. Volgens mij is dit systeem wel redelijk in balans. Helemaal omdat ik schaduw krijg van de buren op de rood aangegeven panelen (Gele vlak is het extra verdiepingkje van de buren) de blauw aangegeven zijn 2 panelen op mijn hogere dakje. In dit systeem de 330Wp panelen.

Systeem 2, lijkt mij beter uitgelegd op de toekomst, ivm de 3 fase, maar ik maak mij zorgen over de 750 V welke de SE5K nodig heeft. Werkt dit systeem beter met de SE5k short string versie? Omdat ik sowieso schaduw van de buren krijg en panelen op 2 dakniveaus heb? Of voor de zekerheid maar micro omvormers nemen en voor lief nemen dat deze iets later opstarten in de schaduw?

Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.[Afbeelding]
Hoe zijn de 14 panelen opgesteld?
Hoek / richting
Schaduw?

Hoeveel panelen heb je tegelijkertijd beschenen?

• Ronald
@lc8 jouw systeem is te complex met schaduw om de clipping duidelijk te zien in de omvormer curve. Ik heb 1 paneel die over een periode van een uur van vol zon naar vol schaduw gaat een daarvoor moet ik ook een pvcalc of pvoutput curve er overheen leggen om het te zien in de curve.

De clipping bij jouw gaat om iets van 10% van de panelen, dus je gaat niet heel veel zien op omvormer niveau.

Op paneel niveau de vermogen curves over een curve uit Thomas Berger pvcalc photoshoppen is het enige waar je de clipping inzichtelijk kan maken.

En je kunt de dag tot dag vergelijking niet gebruiken om conclusies te trekken over de ohmse verliezen. Deze tijd van het jaar is 1 dag 2% verschil om potentiële opbrengst
En dan heb je nog de mate van vocht in de lucht die invloed heeft op de instraling. Temperatuur wat een veel te groot effect heeft (0,4% per graad!!!!).

Ik zou jouw systeem absoluut als 1x32 draaien en er verder niet over nadenken.

• lc8

lc8

@Ronald mee eens hoor: Boomschaduwen zijn complex... blaadjes/geen blaadjes, het licht flakkert snel aan en en weer uit etc.. soms zelfs door de wind die de takken beweegt (dus in seconden range..)
DIe clipping is ook tijdelijk en heel marginaal: een optimiser die clipt gaat immers niet uit of zo.. maar levert dan gewoon net iets minder (en moet dus het paneel iets uit mpp laten lopen).
Dus bijv 1 van de 32 optimisers, die 10% 'minder opbrengt'=> 0.003% en dat ga je echt niet zien idd. Dat is overigens ook in line met wat Designer zegt... het is heel klein.
Dan maar CO2 sparen en al die bomen omzagen he ;) ;) ;) ;)

Het gaat me niet om het vermogen ofzo, gewoon om begrip van het systeem.

Omdat ik een referentie meting er naast heb liggen om de instraling te vergelijken, denk ik dat je met dat vergelijk toch wel ver komt. Wat meer vergelijkingsdagen was natuurlijk leuk geweest.. maar helaas sinds begin maart nog maar 2 fatsoenlijke 'zon'dagen; doe daar eens wat aan! _/-\o_

Ik zou wel willen weten hoe dat vermogen van 2 strings in de omvormer gebruikt wordt: staan ze domweg parallel en is er maar 1 omvormer circuit, of zijn de 2 strings gescheiden en zit daar meer electronica tussen (onwaarschijnlijjk dat het 2x circuit zou zijn... gezien je niet meer vermogen spec krijgt met 2 strings; maar dan zou het beter zijn het vermogen wat te spreiden uiteraard). Er is een spec voor 'maximaal verschil tussen 2 strings': die snap ik niet echt... immers als er maar 1 string aan hangt (of 1 string geheel in schaduw staat) dan is het vermogensverschil tussen de 2 altijd groot.

alee... misschien niet te veel over nadenken :-) das ook weer waar. t werkt immers ;) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 07-04-2023 10:37 ]

• Ronald
@lc8 De strings staan parallel. Je mag ze ook op het dak al samen brengen.
Op de enkelfase omvormers met 1 set mc4 kan zo blijkbaar toch een 400V SE accu werken. Wordt er gewoon parallel aan gehangen.

(Ik zie de short string omvormers dus ook naar 400V gaan als het ze lukt om de firmware voor elkaar te krijgen - duurt lang)

• Browny
@ic8
De kringen staan gewoon parallel. zit geen elektronica tussen.
Echter Solaredge wil dat als je 2 of meerdere strings aansluit dat het verschil tussen het totale wp van elke string ,niet meer van elkaar verschilt als aangegeven in de datablad.

Systeem zeker als 1string van 32 gebruiken, je zou het klippen verder kunnen beperken door de S500B optimiser te gebruiken. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Browny op 07-04-2023 12:15 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:18
@Ronald @teacher

Ik zit nog te broeden op een uitleg voor mijn installateur om hem toch proberen over te halen om samen eens na te denken over een optimaler design. Klopt het wat ik hier heb opgeschreven, ik heb geprobeerd om het een beetje begrijpelijk op te schrijven:
Een paneel in de zon levert veel stroom.

Een paneel in de schaduw levert weinig stroom.

In een Solaredge systeem moet er een bepaalde spanning worden gemaakt door de optimizers om de omvormer te laten werken.

Bij een 3 fase omvormer is dat 750 volt. Een 1 fase omvormer heeft minder voltage nodig.

S440 optimizers leveren maximaal 60 volt.

Als optimizers op maximum voltage zitten kunnen ze minder stroom leveren en worden ze dus gelimiteerd.

Bij 13 panelen in de zon kom je op 780 volt, dus zal de spanning per optimizer <60 volt zijn. De hoeveelheid stroom wordt dan dus niet gelimiteerd. Niets aan de hand.

De crux hier is dat als er spanning geleverd moet worden door panelen in de schaduw omdat er te weinig panelen tegelijkertijd in de zon liggen, je dan een verminderde opbrengst krijgt van de panelen in de zon.

Stel dat je 8 panelen in de zon hebt liggen, dan kunnen die maximaal 60*8 = 480 volt leveren. De overige spanning van 750 - 480 = 270 volt moet dus geleverd worden door minimaal 5 panelen (bij 60 volt optimizers is er 5x60 = 300 volt nodig) die niet in de zon liggen. Echter de 5 panelen die niet in de zon liggen leveren op dat moment een lagere productie. Terwijl als een paneel spanning moet leveren, ook zijn aandeel in de totale vermogensproductie stijgt. En dit gaat ten koste van de productie van de panelen in de zon.

De schaduwpanelen gaan dus meer bijdragen aan de vermogensproductie, terwijl hun productie veel minder is dan de panelen in de zon.

Uitkomst: netto lagere productie.

• Ronald
@Atomius schrijfwijze is begrijpelijk, maar je haalt hier te daar wat dingen door elkaar… sorry nu even geen tijd het te helpen corrigeren

• lc8

lc8

Browny schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:08:
@ic8
De kringen staan gewoon parallel. zit geen elektronica tussen.
Echter Solaredge wil dat als je 2 of meerdere strings aansluit dat het verschil tussen het totale wp van elke string ,niet meer van elkaar verschilt als aangegeven in de datablad.
ja.. dat had ik al gelezen .. maar als ze gewoon parallel staan.. snap ik niet waarom die spec zo door SE afgegeven wordt. ik zie daar geen enkele rede voor.

de situatie met een Accu is wat anders: (ik weet ook nietwat er in die SE-'accus' zit.. want dat zal meer dan alleen een accu zijn: Accu heeft immers niet 1 vaste uitgangsspanning maar de spanning van de accu zelf is afhankelijk van het ladingsnivo.)
ik weet het niet en heb me er ook nog niet in verdiept, maar ik schat dat er in dat accupack ook een DC-DC omvormer zit (misschien zelfs wel 1 per cell..) en dat dat ding zich daarmee zich idd als een 'string' gedraagt. Vlak onder de 750V zal ie energie opnemen en laden. Als de panelen meer leveren dan de accu opneemt loopt de string (met accu parallel) op tot 750V en voert de omvormer het af naar het net. en Als de panelen minder leveren zakt de string spanning net iets in en gaat de accu leveren aan de omvormer.
Voor de interne dc-dc in het accupack zijn verschillende oplossingen te bedenken (omdat ze moeten kunnen laden en leveren itt een zonnepaneel wat alleen levert. Ik kan me voorstellen dat ze er een soortgelijke string constructie voor gekozen hebben, das best mooi eigenlijk.

Je zult wel aan de meterkast moeten monitorren welke kant de stroom oploopt .. zou niet weten hoe je dat anders kunt bepalen.

Is er hier ergens een apart SE-accu topic?

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 07-04-2023 13:13 ]

• Browny
@ic 8
De 3 fase hybride omvormer werkt met 48volt batterij. In deze omvormer zit een Dc-Dc omvormer voor deze batterij.
De 3 fasige korte string omvormer en de 1fasige HD omvormer werken samen met de Solaredge. Energie bank (,batterij op 400volt). Maar zoals Ronald al meermaals aangegeven heeft is het nog wachten op de Firmware om dit mogelijk te maken voor de korte string drie fasige omvormer.

Voor de gewone 3 fase omvormer SE..K (3 tot) is er gemeld dat Solaredge hiervoor een batterij is aan het ontwikkelen die rechtstreeks hierop kan worden aangesloten. Is verwacht dat deze dit jaar er zal komen. Maar zeker is dat niet.

• Browny
Het principe bij batterij van Solaredge parallel aansluiten met de Dc string is:
Via vermogen meter bv inlinemeter wordt bepaald of er vermogen wordt geleverd aan het net. Als de batterij niet vol is zal de batterij zoveel vermogen afnemen van de string zodat de omvormer het vermogen afneemt wat de verbruikers verbruiken. Dit vermogen waarmee de batterij op of ontlaat is niet onbeperkt maar beperkt tot 5kW.
Als de zon niet genoeg levert zodat de meter ziet dat er van het net vermogen wordt genomen dan zal de batterij dit vermogen aan de omvormer leveren in DC vorm omvormer zet deze dan om naar AC.
Daar de spanning bij Solaredge dc vast is zal dat zie de hoeveelheid stroom worden geregeld.
Daar de Solaredge Home batterij 400v een spannings bereik heeft zal deze wel een ingebouwd interface hebben die batterij laden en ontladen regelt zodat de vaste string spanning wordt bekomen.

Bij de 1fasige omvormer niet hub heb je steeds een interface nodig (sesti genoemd)om met ander merk batterij te werken bv byd of lg .

[ Voor 8% gewijzigd door Browny op 07-04-2023 13:53 ]

• Juno60
teacher schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:54:
[...]

Hoek / richting
Schaduw?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig65j8lTs8F0DjzI_kpp445FA5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bgLdRByMcBEyWt13t5ByeiGT.jpg?f=user_large

Hier de oriëntatie van mn huis. Zuid zuid/Oost liggen de meeste panelen (10 of 12 stuks). Op het dak van de 1e, landscape.

Op het dak van de 2e komen er 2 panelen. 1aanbieder projecteert ze ook zuid zuid/ oost en de andere zuid/ west dus 90 graden gedraaid.

Ik krijg schaduw op de panelen op het lagere dak. Ik heb eventueel de designer rapportages

Hier nog het vooraanzicht. Linker torentje geeft schaduw op mijn lagere dak. Rode pijl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__1zN9ZV4wlU9CY0XUB6FSq3vhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOF83CzKAecJf89w86xWaqYA.jpg?f=fotoalbum_large

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Atomius schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:16:
@Ronald @teacher

Ik zit nog te broeden op een uitleg voor mijn installateur om hem toch proberen over te halen om samen eens na te denken over een optimaler design. Klopt het wat ik hier heb opgeschreven, ik heb geprobeerd om het een beetje begrijpelijk op te schrijven:

[...]
Reken het eens uit met amperes :)

@Juno60
Ik vind het nog lastig visualiseren hoe je dak eruit ziet, maar 2 panelen op een kant is niks voor solaredge. Die 10/12 panelen is niks voor een gewone 3 fasen solaredge.
Hoeveel panelen heb je tegelijkertijd beschenen? (Dus echt zonder schaduw).

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 07-04-2023 18:01 ]

• Juno60
teacher schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:40:
[...]

Reken het eens uit met amperes :)

@Juno60
Ik vind het nog lastig visualiseren hoe je dak eruit ziet, maar 2 panelen op een kant is niks voor solaredge. Die 10/12 panelen is niks voor een gewone 3 fasen solaredge.
Hoeveel panelen heb je tegelijkertijd beschenen? (Dus echt zonder schaduw).
dit is een zomer gifje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFtOKg7_UD-siiFUnODtltRyUrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/pt6icjrI5maSkipeE4OAoBnW.gif?f=user_large

dit winter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kakGXCNi8MsiVAacDUgu2dqFJNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/qwzbQZ2WzEOSNkL4MzeAaWtS.gif?f=user_large

jammer genoeg draaien de gifjes niet.

Maar in de winter hebben er 6 tot 8 zon verwacht ik. en in de zomer zeker 8.

[ Voor 6% gewijzigd door Juno60 op 07-04-2023 23:56 . Reden: aanvulling ivm niet draaiende gifjes ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Juno60 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:43:
[...]

dit is een zomer gifje

[Afbeelding]

dit winter

[Afbeelding]
Ik wil mezelf best even herhalen:
Hoek / richting
Schaduw?

En
Hoeveel panelen heb je tegelijkertijd beschenen? (Dus echt zonder schaduw)
Bij een se5k-rwb met s500b optimizers wil je minimaal 5 beschenen panelen per richting, met de s500/s440 minimaal 7.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 08-04-2023 00:02 ]

• Juno60
teacher schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:50:
[...]

Ik wil mezelf best even herhalen:

[...]

En

[...]
ik had e.e.e. toegevoegd. in de winter 6 wellicht 8 en in de zomer lukt 8 panelen wel verwacht ik.

optie 1: 14x orientatie 145 graden / hellingshoek 43 graden
optie 2: 12x orentatie 146 graden / hellingshoek 15 graden en 2x orentatie 236 graden / hellingshoek 15 graden

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
15 graden (13 denk ik) kan ik volgen bij plat dak, maar 43 graden snap ik niet.
En die twee paneeltjes op 236 graden bij optie twee, daar heb je niets aan. Passen daar meer panelen?
Bij een se5k-rwb met s500b optimizers wil je minimaal 5 beschenen panelen per richting, met de s500/s440 minimaal 7.
Dus, se5k-rwb met s500b optimizers.

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 08-04-2023 00:21 ]

• Juno60
teacher schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:16:
15 graden (13 denk ik) kan ik volgen bij plat dak, maar 43 graden snap ik niet.
En die twee paneeltjes op 236 graden bij optie twee, daar heb je niets aan. Passen daar meer panelen?

[...]

Dus, se5k-rwb met s500b optimizers.
Dank voor je reply. Ik zal die 43 graden eens navragen. Zou een typo kunnen zijn :?

op het kleine dakje kan er misschien nog 1 extra op. Omdat de rookgasafvoer weg gaat komt er ruimte vrij maar er zit nog wel een ventilatie kap.

Het daklicht weghalen is voor nu geen optie.

Ik duik eens in die omvormer voor de korte string, nogmaals bedankt.
(ik neig nu weer meer naar enphase 8)7 )

• Roel.89
  • Laatst online: 16-04 13:43
Wij hebben 150 panelen met optimizers laten plaatsen door een installateur bij ons op de zaak 2 weken terug. Omvormers en optimizers (p950) van Solaredge. de optimizers zitten per 2 panelen aangesloten. We hebben een aantal rijen van 3 panelen waarbij 2 panelen met dezelfde oriëntatie op 1 optimizer zitten en een aantal panelen met een optimizer tussen oost-west oriëntatie. We zien bij de panelen waarbij de optimizer positie op oost en west zit aanzienlijk minder opbrengst tov waar de optimizers tussen dezelfde oriëntatie zitten. De installateur geeft aan dat dit geen verschil moet maken en op langere termijn zal rechttrekken. Ik heb hier mijn twijfels bij en snap ik niet echt. Ik overweeg indien ik het zeker weet te verzoeken dit aan te passen. Laatste betalingstermijn hebben we nog niet voldaan. Hoor graag jullie mening in deze.

• Ronald
@Roel.89 op basis van datasheet van p950 neem ik aan dat 2 panelen in serie op de optimizer aangesloten horen te worden. Oost en west in serie is nooit goed, en volgens mij kan ik dat ook niet zo configureren in designer.

Dit gaat niet recht trekken.

Dus ik denk dat je gelijk hebt en de installateur broodje poep praat. Scope12 in orde?

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 09-04-2023 12:26 ]

• Browny
@Roel.89
Moet ronald bijtreden Optimizer voor 2 panelen in serie. Echter bij 1 paneel oost en 1 west . Wordt als maar 1 paneel zon ziet beïnvloed door een paneel in schaduw , het in de zon liggend paneel wil dan een hogere stroom leveren dan het in schaduw liggend paneel . Waardoor de bypas diodes van het schaduw liggend paneel kunnen gaan werken in slechte geval, maar zeker een hindernis vormt.

• Jeroen Vreeken
Wat voor panelen zijn het?
Zoals al genoemd zullen de meeste gangbare panelen in serie op de p950 moeten.

Maar ik heb zelf bijvoorbeeld dunne film panelen (makkelijk herkenbaar aan de hoge open spanning van zo'n 100V) en daar hangen er twee van parallel per p405 optimizer (of s500b).

Twee panelen met verschillende orientatie moet je nooit in serie doen.
Parallel kan wel, maar op de p950 alleen als het geschiktbe panelen zijn.

• Ronald
@Jeroen Vreeken dunne film is al jaren van de markt… dus we kunnen veilig aannemen dat het in serie ligt.

Als het parallel zou liggen zou er iets tussen aftop en dode optimizer geconstateerd moeten worden.

Vrij eenvoudig te controleren voor @Roel.89 door naar de stroom paneel zijdig te kijken…

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12 20:50

Crazy-

Best life ever

Roel.89 schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:38:
Wij hebben 150 panelen met optimizers laten plaatsen door een installateur bij ons op de zaak 2 weken terug. Omvormers en optimizers (p950) van Solaredge. de optimizers zitten per 2 panelen aangesloten. We hebben een aantal rijen van 3 panelen waarbij 2 panelen met dezelfde oriëntatie op 1 optimizer zitten en een aantal panelen met een optimizer tussen oost-west oriëntatie. We zien bij de panelen waarbij de optimizer positie op oost en west zit aanzienlijk minder opbrengst tov waar de optimizers tussen dezelfde oriëntatie zitten. De installateur geeft aan dat dit geen verschil moet maken en op langere termijn zal rechttrekken. Ik heb hier mijn twijfels bij en snap ik niet echt. Ik overweeg indien ik het zeker weet te verzoeken dit aan te passen. Laatste betalingstermijn hebben we nog niet voldaan. Hoor graag jullie mening in deze.
De in serie geschakelde panelen per optimzier dienen dezelfde windrichting /hoek hebben!

De reden dat men 1:2 aansluit is om optimizers te besparen en die 2 panelen als 1 groot paneel te laten functioneren.

Installateur kan terugkomen en de boel correct gaan aansluiten.

de p950 is courant model; daar ga je normaliter geen oude panelen op plaatsen. Dunne film is evenzo amper (zowel niet) meer leverbaar.

Hier zal men toch wel 350+Wp panelen gebruikt hebben ;-)

Grappig. Toevallig 3 weken terug bijna hetzelfde geplaatst. (Oost/west) 130x 460 icm 2 panelen in serie op een P950.

Voor de rekenwonders: ja beide zijdes hebben 1 optimizer met 1 paneel >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 09-04-2023 14:28 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Roel.89
Dank voor jullie reactie het zijn 450 wp panelen.
Op de offerte staat DMEGC 450wp.
Zie afbeeldingen voor opbrengst vanaf 14 maart (installatie)

Hier zie je dat de serie panelen echt achterblijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1-1gLLo9KrfZddJ4qk58oSuYsM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TDzpVuNEfkINX7g02aLRxW1M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GZdg6u0BtxTtXTrCVQTNS9ngE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dphflyTpVJcejWNNJxBRUKUH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Roel.89 op 09-04-2023 15:30 ]

• Ronald
Roel.89 schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:13:
Dank voor jullie reactie het zijn 450 wp panelen.
Op de offerte staat DMEGC 450wp.
Zie afbeeldingen voor opbrengst vanaf 14 maart (installatie)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet dat het voor het functioneren uit maakt…

Maar deze tekening is alles ZuidWest zonder tussenruimte getekend. Het is alsof lay-out editor, de nog makkelijkere versie van designer nog te moeilijk is zie deze installateur. Oost west legplan tekenen is gewoon een standaard functie. Exact even moeilijk als een traditioneel rijen systeem.

• Roel.89
Hoi Ronald,

Dit is foto vanaf bovenaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2MT2KOzOdTQ3rcEYq8-xA0gFyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLXHSHjSIlr39yjvP7KJLeVV.jpg?f=fotoalbum_large

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Roel.89 schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:13:

Ja dat is ook logisch. De hele reden om optimizers te nemen is om panelen met verschillende opbrengstprofielen geen "last" van elkaar te laten hebben. Twee panelen met een andere orientatie in serie zetten op 1 optimizer is dus echt niet ok en doet voor die panelen afbreuk aan het concept van SE.

Zorgelijk dat een leverancier zegt van niet. Op zich wel makkelijk op te lossen met wat langere snoertjes...

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 09-04-2023 16:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1 ... 40 ... 105 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.