• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:12
@Roel.89 waarom liggen die 4 boven de ingang(?) niet in oost-west paren? I mag misschien van de micro-optimalisatie zijn... Maar dat heeft en meer leg materiaal gekost... En levert minder op :?

Ennuh... Had je over mijn Scope 12 opmerking heen gelezen? Dat is voor dit werk geloof ik vrij standaard vanwege verzekeringen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:40
Heeft iemand een wilde gok hoezo mijn omvormer op eens 2x vandaag moest herstarten?

Qua kWh niet spannend, heeft al meer gedaan met kouder weer. Ook werkt het prima tussen de 2 crashes in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJt5zIEyOmKSpWOsjxp-ZkmNqD0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ms2lFXq20QE9fgKTArWWQtpx.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Ronald
@Bschnitz netspanning @253V?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Roel.89
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-04 13:43
@jvs en @crazy en rest dank voor jullie reactie. Dan is is het dus niet gek om van de installateur te eisen om het systeem om te bouwen toch? Ik ben geen zonnepaneel expert maar het is gewoon raar dit.

@Ronald: hij is scope 12 proof (geeft installateur aan, maar begin ik nu ook over te twijfelen) ik heb een bedrijf die deze keuring kan doen. Wilde alleen wachten met de opdracht voor check zodra het systeem ingeregeld is en officieel akkoord.
Wat betreft de panelen boven de ingang konden ze maar 1 rij kwijt vanwege de inkeping dak. deze foto is genomen vanaf hoge flat die best veel zon weghaald op west. Wij zijn een gezondheidscentrum met groot zakelijk aansluiting, mogen niet salderen en gebruiken meeste stroom in de ochtend uren. Vandaar dat deze in oost liggen (denk ik) :)

• Bschnitz
Dat zou logisch klinken als die niet direct na reboot weer doorgaat en dat met nog meer spanning en kWh, dat ook nog een uuren lang....

Bij 3x buren trouwens niet down geweest, dus netspanning zou het niet moeten zijn.

Het is trouwens een 12.5K SE 3F. Er stond verder alleen een tv aan, dus ook niks spannends zoals een auto en dat op 3x25.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Bschnitz schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:05:
[...]

Dat zou logisch klinken als die niet direct na reboot weer doorgaat en dat met nog meer spanning en kWh, dat ook nog een uuren lang....

Bij 3x buren trouwens niet down geweest, dus netspanning zou het niet moeten zijn.

Het is trouwens een 12.5K SE 3F. Er stond verder alleen een tv aan, dus ook niks spannends zoals een auto en dat op 3x25.
Lees even je foutenlogboek uit.

Wise enough to play the fool

• Bschnitz
teacher schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:05:
[...]

Die kan ik dus niet vinden, online bij de monitoring website staat dat icon er niet "alerts" en in de app zie ik ook niets terug. Ik denk dat de installateur dat uit heeft gezet, kan dat zijn?

Of is er nog een andere manier om die logs te kunnen zien?

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:23
Bschnitz schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:08:
[...]

Die kan ik dus niet vinden, online bij de monitoring website staat dat icon er niet "alerts" en in de app zie ik ook niets terug. Ik denk dat de installateur dat uit heeft gezet, kan dat zijn?

Of is er nog een andere manier om die logs te kunnen zien?
Layout selecteren
omvormer selecteren
i selecteren
mapje fouten selecteren

• Bschnitz
Simpel360 schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:14:
[...]

Layout selecteren
omvormer selecteren
i selecteren
mapje fouten selecteren
Ik kom tot i selecteren en dan is er niets van error of fout of ook maar iets waar je wat mee kan. Alleen informatie over de actuele status waar je nergens op kan klikken.

• Bschnitz
teacher schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:05:
[...]

Via de QR code iets kunnen vinden in de app.

Alleen niets over vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLZ73qteRO13iu-6t9Lq0I8XmZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/658QL8C0XDYKhACuJ5RJZrOD.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Roel.89 schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:38:
Wij hebben 150 panelen met optimizers laten plaatsen door een installateur bij ons op de zaak 2 weken terug.
Ik was nieuwsgierig... Heb het screenshot van monitoring over getrokken... maar dan kom ik op 145 stuks?

En 1x SE66K was de suggestie... niet 2x een kleinere...

• Roel.89
  • Laatst online: 16-04 13:43
Klopt Ronald. Het zijn er 145. En was ook afgesproken. Tikfoutje van mij. :) En scherp gezien! vanaf begin af aan heeft de leverancier aangegeven 2 omvormers te willen plaatsen.
Zit nu 2x 25k in zie ik op de offerte.

Ik had offertes van 3 leveranciers. Deze gaf de doorslag omdat ze al jaren bij ons het technisch onderhoud/elektrische keuring, alarm etc onderhouden en het pand in detail kennen. Prijs was ook vergelijkbaar tov andere twee. We wilde geen extra partij erbij betrekken.

Op het moment van plaatsen was het drama weer, veel wind en regen en ze hadden volgensmij geen rekening gehouden met de zekeringslijnen die op ons dak lopen. Als je goed op de foto kijkt zie je ze lopen. Daarom zijn er tussenruimtes ontstaan waardoor ik vermoed dat de indeling hals over kop anders moest. Slecht voorbereid dus.. maarja je verwacht gewoon dat die gasten weten wat ze doen.

Ik ga vandaag een mail opstellen. Ben benieuwd naar hun reactie. Altijd wel goed contact gehad dus ik verwacht dat ze het wel recht zullen trekken.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12 20:50

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:57:
[...]

Ik was nieuwsgierig... Heb het screenshot van monitoring over getrokken... maar dan kom ik op 145 stuks?

En 1x SE66K was de suggestie... niet 2x een kleinere...
Ik begrijp de keuze wel voor die 2x25. De SE66.6K manager & RDS zijn momenteel dramatisch qua levering (al maanden) en qua knaken scheelt het nog ook wel iets.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-12 21:38

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mannen, ik ben bezig met het plaatsten van de zonnepanelen op het dak. ( is toch nog wel een klusje op een 55’ dak en op 10mtr). Maar, nu wil ik de 6 panelen met optimizers alvast op de west kant gaan neerleggen. Kan dit? Ze worden nog niet aangesloten op de omvormer omdat ik aan de oost kant de dakconstructie nog moet plaatsen. En dan in de loop van volgende week, kan ik pas de 8 panelen aan de oost kant gaan neerleggen. En dan worden de kabels van de west kant naar de oost kant gelegd en aangesloten op de omvormer. Ik wil de uiteinden van de + en de - wel afschermen door er een ballon over te trekken. Dan is het iig water dicht. Wat is jullie mening.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:45
Dat is niet zo'n probleem.
De optimizers genereren een spanning van 1V per stuk als ze niet aan de omvormer hangen.
Met je 6 panelen staat er dus 6V op. Maar het is wel goed om ze goed te beschermen, anders kan er vocht inkomen en dan sluit je dat volgende week op. Balonnen is een aardig idee. Je hebt ook rubber dopjes speciaal hiervoor. Mocht je die hebben kun je die nog in de twee open connectors steken.

De spanning van de panelen is hoger, die zou ik zeker goed aansluiten op de optimizers, want een aangesloten connector is gewoon netjes waterdicht.

Als je het echt netjes doet, zorg je ervoor dat de west kant wel al netjes de aarde is aangesloten voordat je aan de DC bekabeling begint.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-12 16:10
Gistermorgen merkte ik dat mijn SE10K niet goed opstartte; het DC voltage was opgelopen naar 888 volt maar productie werd niet gestart (startspanning van SE10K is 750v)

Opstelling is 19x335W schuin op oost en 11x335w plat op zuidwest, alle 30 panelen voorzien van een P404 optimizer.

Via SetApp was te zien dat alle 30 optimizers keurig verbonden waren en er waren verder geen meldingen in het logboek. Wel viel op dat de isolatiewaarde op N/A bleef staan, normaal staat deze op 2000K Ohm

Na een keer de omvormer herstart te hebben (warm, via 0/1) startte de omvormer wel met produceren en werd er keurig een isolatiewaarde van 2000K Ohm gemeld.

Vandaag startte de omvormer wel keurig op; DC voltage schiet voorbij de 750v als de zon opkomt en productie word gestart; DC voltage zakt naar 750v en blijft stabiel tot de zon weer onder gaat.

Iemand anders dit ooit meegemaakt? Ben vooral benieuwd of het een geval is van 'shit happens' of dat dit een indicatie is dat er iets stuk aan het gaan is :P

[ Voor 3% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-04-2023 21:32 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

LiquidSmoke schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:28:
Gistermorgen merkte ik dat mijn SE10K niet goed opstartte; het DC voltage was opgelopen naar 888 volt maar productie werd niet gestart (startspanning van SE10K is 750v)

Opstelling is 19x335W schuin op oost en 11x335w plat op zuidwest, alle 30 panelen voorzien van een P404 optimizer.

Via SetApp was te zien dat alle 30 optimizers keurig verbonden waren en er waren verder geen meldingen in het logboek. Wel viel op dat de isolatiewaarde op N/A bleef staan, normaal staat deze op 2000K Ohm

Na een keer de omvormer herstart te hebben (warm, via 0/1) startte de omvormer wel met produceren en werd er keurig een isolatiewaarde van 2000K Ohm gemeld.

Vandaag startte de omvormer wel keurig op; DC voltage schiet voorbij de 750v als de zon opkomt en productie word gestart; DC voltage zakt naar 750v en blijft stabiel tot de zon weer onder gaat.

Iemand anders dit ooit meegemaakt? Ben vooral benieuwd of het een geval is van 'shit happens' of dat dit een indicatie is dat er iets stuk aan het gaan is :P
Eigenlijk is de “start”-spanning van een 3-fase SE 800Vdc; nominale (werk)spanning is 750Vdc ;-)
Elke SE 3-fase schiet bij opstarten even naar de 800Vdc namelijk

Anyway; we spreken niet van startspanning bij een SE - want theoretisch is dat de spanning van (aantal optimizers * 1Vdc)

Maar je probleem; ik vermoed een shit happends. Bewaak wel even je de isolatiewaarde; ondanks dat deze prima is.

Eventjes komende periode ik de gaten houden dat ie elke ochtend netjes start. Anders toch even je isolatie controleren.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-12 16:10
Crazy- schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:51:
[...]

Eigenlijk is de “start”-spanning van een 3-fase SE 800Vdc; nominale (werk)spanning is 750Vdc ;-)
Elke SE 3-fase schiet bij opstarten even naar de 800Vdc namelijk

Anyway; we spreken niet van startspanning bij een SE - want theoretisch is dat de spanning van (aantal optimizers * 1Vdc)

Maar je probleem; ik vermoed een shit happends. Bewaak wel even je de isolatiewaarde; ondanks dat deze prima is.

Eventjes komende periode ik de gaten houden dat ie elke ochtend netjes start. Anders toch even je isolatie controleren.
Ik haal wat dingen door elkaar ;)

Die 800v klopt, dat zie ik elke ochtend en duurt nooit langer dan een paar minuten, gisteren stond de spanning al langer dan 2 uur op 888 volt.

Word isolatie weerstand ook gemeten als de omvormer standby staat/in slaapstand is of word deze dan niet gemeten en is de waarde 'N/A"?

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:49
@LiquidSmoke isolatieweerstand wordt alleen tijdens productie gemeten. Als aanvullende vraag daarop: wat is een goede/acceptabele waarde? Bij mij 1993.62 kOhm, maar ik zie ook waardes van 8000 kOhm voorbijkomen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

LiquidSmoke schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:49:
[...]

Ik haal wat dingen door elkaar ;)

Die 800v klopt, dat zie ik elke ochtend en duurt nooit langer dan een paar minuten, gisteren stond de spanning al langer dan 2 uur op 888 volt.

Word isolatie weerstand ook gemeten als de omvormer standby staat/in slaapstand is of word deze dan niet gemeten en is de waarde 'N/A"?
@TweakersOnly

1990-1995 zie ik bij veel 3-fases voorbijkomen :) maar kan inderdaad meer/minder

De omvormer geeft een isolatiefout weer wanneer hij een totale isolatieweerstand detecteert van minder dan 600kΩ in enkelfase omvormers, of 1MΩ in driefase omvormers wordt gemeten(afhankelijk van de omvormer kunnen deze waardes lager zijn).

https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 11-04-2023 00:10 ]

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:36
Ik ga 12 365Wp zonnepanelen plaatsen (6 oost, 6 west, 10 graden) op een SE3000H. De lokatie (veranda) ligt qua kabellengte circa 25 meter van de meterkast.
  1. Moet de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen (dus 25m installatiekabel) of
  2. moet de omvormer zo dicht mogelijk bi de meterkast dus 2x25meter solar kabel tussen panelen en omvormer?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:18
Vraagje.

Ik heb me wat verder verdiept in de OP en begrijp dat hoeveel wattage een paneel/optimizer kan leveren afhankelijk is van de hoeveelheid spanning die hij ook moet leveren.

Alleen wat ik zo gek vind; Solaredge claimt een systeem te zijn wat JUIST goed zou moeten kunnen omgaan met schaduwwerking en verschilende dakoriëntaties. Wel vreemd dat dit dan zo'n groot probleem kan zijn, toch?

Liggen er dan niet stiekem talloze Solaredge systemen met die voltage blocking/optimizer clipping?

Heel simpel voorbeeld:

Als je op één dakvlak een SE3000H gooit met 10 400 watt panelen op één oriëntatie en 6 liggen er in de schaduw vanwege een boom en 4 niet en je hebt s440 of s500b optimizers, dan heb je met 4*60 = 240 of 4*80 = 320 volt toch ook al te weinig? Want je hebt 380 volt nodig volgens OP. Dus dan moeten die schaduwpanelen voltage bijleveren en gaat dus je productie in watt van de panelen in de zon omlaag. Met zo'n simpele opstelling zal je dus ook al clipping hebben?

Maar dan snap ik er geen drol van, want dit is toch juist wat Solaredge claimt te kunnen? Goed kunnen omgaan met de invloed van schaduw?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
ja, mits je voldoende panelen in de zon hebt. 90% van de solaredge problemen komt door onvoldoende tegelijk beschenen panelen.

En voor de duidelijkheid: het echte probleem is dat de beschenen panelen gaan werken met de amperes die de schaduwpanelen dicteren.

• Atomius
teacher schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:07:
ja, mits je voldoende panelen in de zon hebt. 90% van de solaredge problemen komt door onvoldoende tegelijk beschenen panelen.

En voor de duidelijkheid: het echte probleem is dat de beschenen panelen gaan werken met de amperes die de schaduwpanelen dicteren.
Ok. Dus de schaduwpanelen dicteren de hoeveelheid amperes voor de beschenen panelen waardoor minder productie in watt. En hoe past voltage hier dan in? Ik vind het erg lastig merk ik.

Maar waar trek je dan de grens van wat wel en wat niet meer acceptabel is? Ik kan een mooie grafiek laten zien van mijn 7 NW panelen die keihard lopen te clippen de laatste dagen. Avondzonnetje blijft steeds langer in de lucht. Terwijl ik juist mijn NW dak ook had volgelegd voor dat avondzonnetje, maar het werkt tamelijk suboptimaal want die 7 panelen staan dus 1,5 uur op 60 volt te hijgen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Dr-s_YlAF0xkAAhcTQ0yyBhnJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RySB2aAqROMpwc0BTbO1LyzZ.png?f=fotoalbum_large

Maar is dat acceptabel of niet? Waar trek je die grens?

In de ochtend zie je bijvoorbeeld veel diffusere clipping door de boom voor mijn huis, denk ik. Het ene moment clipt paneel 1, het andere moment paneel 2. Is dat dan onacceptabel of gewoon "een feature" van SE?

En ik zou graag nog eens handvatten willen hebben hoe ik kan uitrekenen wat ik dan precies aan productie in watt misloop.. Dan heb je pas echt iets hards in handen om mee te zwaaien..

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04
Atomius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:24:
[...]

Ok. Dus de schaduwpanelen dicteren de hoeveelheid amperes voor de beschenen panelen waardoor minder productie in watt. En hoe past voltage hier dan in? Ik vind het erg lastig merk ik.

Maar waar trek je dan de grens van wat wel en wat niet meer acceptabel is? Ik kan een mooie grafiek laten zien van mijn 7 NW panelen die keihard lopen te clippen de laatste dagen. Avondzonnetje blijft steeds langer in de lucht. Terwijl ik juist mijn NW dak ook had volgelegd voor dat avondzonnetje, maar het werkt tamelijk suboptimaal want die 7 panelen staan dus 1,5 uur op 60 volt te hijgen..

[Afbeelding]

In de ochtend zie je bijvoorbeeld veel diffusere clipping door de boom voor mijn huis, denk ik. Het ene moment clipt paneel 1, het andere moment paneel 2. Is dat dan onacceptabel of gewoon "een feature" van SE?

En ik zou graag nog eens handvatten willen hebben hoe ik kan uitrekenen wat ik dan precies aan productie in watt misloop.. Dan heb je pas echt iets hards in handen om mee te zwaaien..
Volgens mij is de kracht van SE dat je juist ondanks de verminderde omstandigheden op jouw locatie wel zoveel mogelijk blijft produceren.

Die 60V is wel een ding. Daar had een string met hogere voltage (minder panelen nodig in de string) mogelijk beter gepast.

Heb je diepe dalen in je daggrafiek? Valt het terug op sommige momenten? Ik zou starten bij je daggrafiek en niet direct inzoomen op optimizers. Het is de keten die moet presteren, niet het individu.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 11-04-2023 11:49 ]

• Juno60
  • Laatst online: 07-05-2024
je voltage uit de optimizers van je beschenen panelen moeten omhoog om het volledige vermogen van die panelen te halen met de stroom (A) die je panelen in de schaduw dicteren. De totale voltage moet constant blijven. Ben wel benieuwd of de 60V eigenlijk hoger moet zijn.

Zelf druk aan het onderzoeken wat voor mijn kleine systeem handig is. Ben heel benieuwd wat de specialisten hier van vinden.

• Ronald
Aziona schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:22:
Ik ga 12 365Wp zonnepanelen plaatsen (6 oost, 6 west, 10 graden) op een SE3000H. De lokatie (veranda) ligt qua kabellengte circa 25 meter van de meterkast.
  1. Moet de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen (dus 25m installatiekabel) of
  2. moet de omvormer zo dicht mogelijk bi de meterkast dus 2x25meter solar kabel tussen panelen en omvormer?
Bij keuze zou ik de omvormer bij de meterkast houden. Verlies over de DC kabel is minder (4 of 6mm2 en hogere spanning) en spanning verlies aan de AC kant is minder handig als jij ook in netcongestie gebied zit

• Atomius
stormfly schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:48:
[...]

Volgens mij is de kracht van SE dat je juist ondanks de verminderde omstandigheden op jouw locatie wel zoveel mogelijk blijft produceren.

Die 60V is wel een ding. Daar had een string met hogere voltage (minder panelen nodig in de string) mogelijk beter gepast.

Heb je diepe dalen in je daggrafiek? Valt het terug op sommige momenten? Ik zou starten bij je daggrafiek en niet direct inzoomen op optimizers. Het is de keten die moet presteren, niet het individu.
Ik wil niet crossposten, misschien beter om te verwijzen naar mijn eigen topic hierover

Je ziet niet echt dalen, wel heeft Ronald inzichtelijk gemaakt wat de potentieel gemiste productie is op 1 dag.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Atomius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:24:
[...]

[Afbeelding]

Zie voor de onderbouwing en rekenvoorbeeld het "tuinhuisje" in de topicstart. Dit is overigens een heel mild voorbeeld, maar de natuurkunde en rekensommen erachter zijn hetzelfde.

Wat je mist heeft @Ronald inzichtelijk gemaakt in je eigen topic: de thomas berger grafieken (of pvgis kan ook) over je solaredge grafiek leggen (wel een zonnige dag graag) en dan weet je genoeg.

Wat is acceptabel? Kijk, mijn eigen systeem clipt in de ochtend en avond. Inherent aan mijn opstelling (want zo ligt mijn huis nu eenmaal), dat kan ik niet veranderen. Acceptabel is, als je nu eenmaal schaduw hebt dat die panelen minder presteren: solaredge kan geen zonlicht maken.

Wat wat mij betreft niet acceptabel is, is de "one size fits none" benadering die een aantal installateurs hebben; ze kwakken panelen op het dak, optimizers en omvormer, er is productie en klaar. Terwijl solaredge duidelijke richtlijnen heeft, een mooi ontwerpprogramma en nota bene ook maatwerk in optimizers en omvormers die prima met elkaar kunnen werken als je je er een half uurtje in verdiept. Onacceptabel is, als je klant goed geld betaald voor een premium systeem die 40% van zn opbrengst verliest door een verkeerd ontwerp.

• Ronald
@Atomius Kijk even naar deze post van mij Ronald in "Opbrengs zonnepanellen in oost west opstelling" en de links daar in.

De spreadsheet van Jeffrey Rous heeft mij echt enorm geholpen om te begrijpen wat er gebeurd.

• stormfly
Atomius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:13:
[...]

Ik wil niet crossposten, misschien beter om te verwijzen naar mijn eigen topic hierover

Je ziet niet echt dalen, wel heeft Ronald inzichtelijk gemaakt wat de potentieel gemiste productie is op 1 dag.
Tnx vanavond even doorlezen.

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:30
@Atomius
Hier een kleine berekening wat Optimizers clipping te weeg brengt. Stel systeem met 4 panelen oost en 4 panelen West op één se4000h bijvoorbeeld. S440 Optimizers
Op een moment schijnt de zon op de oost panelen west nog in schaduw. De west wekken 60 Watt op de oost 200Watt. Totaal vermogen van de 8 panelen zou zijn (4x200+4x60) 1040Watt. De omvormer wil stringspanning 380 Volt. Dwz de stroom moet dan (1040/380) 2,736A zijn.
Echter van de in de zon liggende panelen moet de Optimizers (200W/2,737A) 73,1volt maken, echter de maximum spanning van de s440 is 60volt . Dus deze kunnen geen 73 volt maken.
Dan gaat de string als volgt reageren. De Optimizers van de in zon 4 liggende panelen gaan 60volt maken. Dat wil zeggen dat de 4 andere 380-4x60= 140 volt maken of 35volt per Optimizers.
Dan wordt de string stroom (60watt/35volt) 1,714 A worden.
Omdat de stringstroom door alle Optimizers het zelfde is kunnen de in de zon liggende panelen (1,714Ax60Volt) 102,8 watt aan de string leveren in plaats van de 200W .
Door het clippen levert de string maar 856,8 watt dat is ongeveer 190W minder dan de 1040w mogelijk was.
Zo zie je wat clipping verlies met zich mee brengt. Als hier bv de S500B Optimizers wordt gebruikt ipv de S440 zou de Optimizers wel de 73 volt kunnen maken waardoor de totale vermogen aan de omvormer wordt geleverd. Dus door een andere Optimizers kan clipping sterk verminderen of te niet doen. Naargelang de situatie.
Ps Het ging hier niet om te zeggen dat het voorbeeldsysteem goed werkt maar om uit te leggen hoe het effect van Optimizers clipping is.

In jouw geval zullen de S500B het clippen sterk verminderen maar als het geheel weg is zie je dan. Moeilijk in te schatten vele oriëntaties schaduw.

[ Voor 13% gewijzigd door Browny op 13-04-2023 02:31 ]

• Atomius
Browny schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:31:
@Atomius
Hier een kleine berekening wat Optimizers clipping te weeg brengt. Stel systeem met 4 panelen oost en 4 panelen West op één se4000h bijvoorbeeld. S440 Optimizers
Op een moment schijnt de zon op de oost panelen west nog in schaduw. De west wekken 60 Watt op de oost 200Watt. Totaal vermogen van de 10 panelen zou zijn (4x200+4x60) 1040Watt. De omvormer wil stringspanning 380 Volt. Dwz de stroom moet dan (1040/380) 2,736A zijn.
Echter van de in de zon liggende panelen moet de Optimizers (200W/2,737A) 73,1volt maken, echter de maximum spanning van de s440 is 60volt . Dus deze kunnen geen 73 volt maken.
Dan gaat de string als volgt reageren. De Optimizers van de in zon 4 liggende panelen gaan 60volt maken. Dat wil zeggen dat de 4 andere 380-4x60= 140 volt maken of 35volt per Optimizers.
Dan wordt de string stroom (60watt/35volt) 1,714 A worden.
Omdat de stringstroom door alle Optimizers het zelfde is kunnen de in de zon liggende panelen (1,714Ax60Volt) 102,8 watt aan de string leveren in plaats van de 200W .
Door het clippen levert de string maar 856,8 watt dat is ongeveer 190W minder dan de 1040w mogelijk was.
Zo zie je wat clipping verlies met zich mee brengt. Als hier bv de S500B Optimizers wordt gebruikt ipv de S440 zou de Optimizers wel de 73 volt kunnen maken waardoor de totale vermogen aan de omvormer wordt geleverd. Dus door een andere Optimizers kan clipping sterk verminderen of te niet doen. Naargelang de situatie.
Ps Het ging hier niet om te zeggen dat het voorbeeldsysteem goed werkt maar om uit te leggen hoe het effect van Optimizers clipping is.

In jouw geval zullen de S500B het clippen sterk verminderen maar als het geheel weg is zie je dan. Moeilijk in te schatten vele oriëntaties schaduw.
Bedankt voor deze heldere uitleg + moeite!

Edit: teacher zei ooit al eens dat het sterk de vraag is of de clipping dan weg is, gezien het geringe aantal panelen per kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 12-04-2023 10:23 ]

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-12 23:48
zie topicwarning

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 12-04-2023 20:15 ]

PVoutput

• Straffie
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12 18:24
Korte vraag, wel veel tekst over een uitbreiding van 20 zonnepanelen in Solaredge naar 37 panelen.

Bestaande situatie.
In 2019 zijn er 20 panelen "SUNPOWER MONO 104 x 5" 400 WP WHITE BLACK FRAME
1690x1046x40 CAT E5" geplaatst met een SOLAR EDGE INVERTER SE-10K en SOLAR EDGE OPTIMIZER P-500 80V. DC 8 kWp en AC 10 kW.
Er is destijds een offerte gemaakt ter plaatse met 27 panelen op het dakdeel ZO, vandaar de SE-10K. Het is wel een aparte ervaring geweest, om op de dag van plaatsing het plan te moeten omgooien en accoord te gaan met 20 panelen op het dakdeel i.p.v. 27.
De opbrengst tot nu toe: In 2020 9 MWh, 2021 8 MWh en 2022 8,9 MWh.

Onlangs kreeg ik het idee om mijn andere dakdeel op NW te gebruiken om de bestaande string uit te breiden gezien het vermogen van de omvormer van 10K.
De firma uit 2019 geeft geen enkele reactie voor de uitbreiding, zoals anderen die alleen een nieuw systeem met panelen willen leggen.
Het grote Solaredge forum geeft veel informatie, de designer van Solaredge bv.
Wat ik zie in Designer is dat mijn bestaande panelen met de S440 optimizer (compatibel met de P500) een fout aangeeft. Er zou een andere type optimizer geplaatst moeten worden, de S500B of de S650B.
Een vraag hierover:
Zijn de geplaatste "SUNPOWER MONO 104 x 5" 400 WP WHITE BLACK FRAME
1690x1046x40 CAT E5", zoals aangegeven in de offerte, een ander type als het aangegeven type uit de rapportage "in gebruikstelling" de Max3-400, vanwege de fout in de Designer software of is er een design probleem? Zijn de optimizers S500B of S650B te prefereren in deze opstelling.

De geplande panelen op het dakdeel NW zijn de Jinko Tiger Neo N-Type 420Wp,17 stuks kunnen er op. Deze zijn met de S440 te combineren dus uiteindelijk samen te voegen met de bestaande panelen met de P500.

De uitbreiding is ingegeven door het inzetten op gas loos worden in de nabije toekomst. Middels de kennis in Tweakers heb ik airco's uitgezocht en geplaatst. Een warmtepomp staat op de planning. EV staat op de oprit.

De uitbreiding van de panelen zou ik samen met een ZZP'er en een plaatselijke elektricien willen gaan uitvoeren. Om dan de panelen in mijn Solaredge software te krijgen is een volgende stap.

Een verdere vraag dan nog, is er een uitbreiding te doen in mijn 3 fase meterkast bij het aantal van 20 naar 37 panelen?

Foto's en een deel van de offerte uit 2019.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI6pge62cs63NSFxQINg4wDmPZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Je3kN2RoHKQmEKdjz4CGSA36.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q79qzkANtmjn0jpuzlsSoKhLrL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GCWbTC6qZhukY9KzJsrJDcVE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L7dXAoU5cXZyT2hSVkpnEd1eBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3AgvDlO6Qjt8KUSt7gTBtkIi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frraGPg4aqOre1u69KALlw3yu80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mLNMbs0GgREYrvuLAZITTV0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L35UdjO41g_Epg8lxPPzjnDLfZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlgqVFjRWZ8dQJdeo5XEAImc.jpg?f=fotoalbum_large

Hartelijke groet vanuit het zuiden. Straffie

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-12 23:36

lc8

@Straffie
just my 2ct...

- hoe hadden ze er daar ooit 27 op willen krijgen ? nou ja.. history...

optimiser spec: ik lees...
- "Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."
- en de tabel zegt dat de p500 met de p401 compatible is...

20 panelen op 1 zijde zonder veel schaduwen -> genoeg string spanning (met 1 string per zijde). geen rede om B-type optimisers te nemen. dus ik zie geen probleem met 20 panelen met s440 in een 2e string.

Ik krijg het zelf ook niet voor mekaar om 2 verschillende optimisers doro elkaar in 1 systeem te gebruiken in designer: Je kunt wel halverwege wisselen maar dan verwisselt ie ook degene die je al toegewezen had... en dat levert vaak een error volgens mij.

sunpower mx3-400 staat gewoon in de sleectie-lijst...

ECHTER: ik denk dat met 20x400 er bij op de 10K omvormer je misschien wel wat ver overdimensioneerd omdat je dak vrij vlak is. je zult 2-3 zomermaanden aardig wat omvormer clipping hebben denk ik. bekijk dat eens in designer.
(en die moet het ook nog kwijt raken: netspanning + kabel-overspaninng <=253V ..)

snelle afschatting van de simpele instralingscurve 1-juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOQjKP1bcdAz4eUi6oCusx4kDqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFYDkBNTfBPEPVpKN2GrsmGj.png?f=fotoalbum_large

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Aanvullend: een se10k mag je 135% overdimensioneren, er mag dus 13500wp op. Je hebt nu al 8000, dus er kan nog 5500wp bij. Dat zijn 13/14 panelen van 420wp. Een preciezere simulatie met designer kan geen kwaad overigens.

• Sungirly
  • Laatst online: 14-10 22:44
Het is al gelukt :)

[ Voor 100% gewijzigd door Sungirly op 14-04-2023 12:59 ]

• Ronald
@Straffie de p500 is een 60V optimiser. Dus er staat iets niet goed op oude offerte.

Uitbreiden dus met s440 of s500. Maar als je er 16 op het 2e dak krijgt kan het ook als aparte string en ben je vrij.

Vermogen checken met designer, maar kans dat er 8kWp bij mag na validatie door designer.

• Straffie
lc8 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:46:
@Straffie
just my 2ct...

- hoe hadden ze er daar ooit 27 op willen krijgen ? nou ja.. history...

optimiser spec: ik lees...
- "Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."
- en de tabel zegt dat de p500 met de p401 compatible is...

20 panelen op 1 zijde zonder veel schaduwen -> genoeg string spanning (met 1 string per zijde). geen rede om B-type optimisers te nemen. dus ik zie geen probleem met 20 panelen met s440 in een 2e string.

Ik krijg het zelf ook niet voor mekaar om 2 verschillende optimisers doro elkaar in 1 systeem te gebruiken in designer: Je kunt wel halverwege wisselen maar dan verwisselt ie ook degene die je al toegewezen had... en dat levert vaak een error volgens mij.

sunpower mx3-400 staat gewoon in de sleectie-lijst...

ECHTER: ik denk dat met 20x400 er bij op de 10K omvormer je misschien wel wat ver overdimensioneerd omdat je dak vrij vlak is. je zult 2-3 zomermaanden aardig wat omvormer clipping hebben denk ik. bekijk dat eens in designer.
(en die moet het ook nog kwijt raken: netspanning + kabel-overspaninng <=253V ..)

snelle afschatting van de simpele instralingscurve 1-juli:
[Afbeelding]
@lc8 , @teacher
In de designer krijg ik de s440 niet aan mijn bestaande string, kan wel de een 2de string aanmaken met 17 panelen van 420 Wp op de S440. De totalen zien er goed uit, lijkt me. en kom ik niet boven de 135 % door de wat ongunstige dakligging NW. :) . Lijkt me dan logisch om een 2de string te maken en eruit vanuit te gaan dat de bestaande panelen blijven functioneren of zie ik nog iets over het hoofd met de clipping wat @lc8 aangeeft. In de designer te testen? Zie printscreen. Hier zijn de bestaande panelen met de P500 (S440) voorzien van de foutmelding.
Mijn dank voor de snelle reactie. mvg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPAGj1K4gNYyDZe00_RQXYZBI5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prU6RFNaGHNrIMxnRJSQzZbK.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Straffie designer kan geen optimizer modellen mixen. Probeer s500 of s500b eens als 1 string. Als je daarmee okay krijgt is p500+s440 okay.

2 strings is iets lager ohms verlies, maar mogelijk iets meer op de optimizers. Probeer maar. Met dergelijke aantallen zou clipping geen issue moeten zijn

• lc8

lc8

@Straffie Als je alle optimisers van beide strings gewoon op s440 zet ben je de error kwijt.
daarna kun je het rapport uitdraaien en daar in staat
- optimiser clipping (='yield factor')
- omvormer clipping
apart opgegeven.

zoals mijn initiele curve al aangaf: door de ongunstige dak ligging heb je niet zo heel veel over-lap tussen de 2 dakhelften: alleen in de zomermaanden clipt de omvormer ff midden op de dag, maar dat mag zolang je binnen de overdesign regels blijft (en designer het dus goed vind). Wat je dan mist is niet de moeite en toch op een tijd dat je het niet nodig hebt.

Krijg je er geen 19 op.. zoals aan de andere kant (20 minus dat ene panel voor datventilatie pijpje)?

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-12 21:31
teacher schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:27:
Aanvullend: een se10k mag je 135% overdimensioneren, er mag dus 13500wp op. Je hebt nu al 8000, dus er kan nog 5500wp bij. Dat zijn 13/14 panelen van 420wp. Een preciezere simulatie met designer kan geen kwaad overigens.
OVerdimensionering gaat over effectief wattage niet wattpiek toch? Of is dat veranderd.

• Ronald
mathijshooi schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:05:
[...]

OVerdimensionering gaat over effectief wattage niet wattpiek toch? Of is dat veranderd.
Effectief met designer
STC zonder

• lc8

lc8

mathijshooi schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:05:
[...]

goeie vraag (die ik ook had): Als ik de spec in de pdfs lees staat er gewoon 135% van het totaal DC-STC vermogen. (ongeacht orientatie etcetc.. nogal een simpele spec dus..)

Als je alle panelen zuid legt onder 36 graden dan krijg je die piek ook echt.. maar als je mixed orientatie legt gebeurt dat gewoon nooit!
Designer geeft dan ook een een lagere 'overdesign' factor aan en vind het goed.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-12 21:31
lc8 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:25:
[...]

goeie vraag (die ik ook had): Als ik de spec in de pdfs lees staat er gewoon 135% van het totaal DC-STC vermogen. (ongeacht orientatie etcetc.. nogal een simpele spec dus..)

Als je alle panelen zuid legt onder 36 graden dan krijg je die piek ook echt.. maar als je mixed orientatie legt gebeurt dat gewoon nooit!
Designer geeft dan ook een een lagere 'overdesign' factor aan en vind het goed.
Voorheen kon ik qua wattpiek meer dan 135% in de designer proppen.

• Straffie
@Ronald
Heb alle panelen in de designer op een S500B kunnen zetten. Zoals je aangeeft kan ik bij een acceptatie in de designer de nieuwe string op het dakdeel NW op de S440 uitvoeren.
BTW zal de firma uit 2019 nog een mail sturen over de P500, geen 80v maar 60v. Hadden ze toen al een designer op dit niveau, zou het wel erg kwalijk zijn om naast het aantal geplande panelen (van 27 naar 20) een foutieve optimizer te leveren.
@lc8
De te plaatsen panelen hebben een iets andere maatvoering, echter ze zijn wel 420 ipv 400. De 17 panelen zijn voor dit moment wel een meer als prima uitbreiding. Had er eerst de niet geplaatste 7 al goed gevonden. Je ziet wat er met de designer mogelijk is en de kennis hier. Ben blij verrast nu. (Heb eenzelfde ervaring bij het LL forum gehad, hoefde daar zelfs geen topic te openen, alleen maar de eerste 200 pagina's te lezen. :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onSKzwmaZYQU63Ic2N-kzzIODgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rg9ioy5UegbVbbqFLwKzP9TE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Straffie op 14-04-2023 16:52 ]

• Marleenwest18
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-11-2023
Hoi allemaal,

Ik had een vraag ik wil graag via de app kunnen zien wat ik opwek per zonnepaneel dit zou moeten kunnen volgens de app alleen ik krijg het maar niet zichtbaar.

Gene wat ik wel krijg te zien is wat ik per dag heb opgewekt maar als ik de app wil instaleren zie ik staan dat je dit per paneel kan zien en ook waar je energie naar toe gaat per aparaat

Iemand ideeën hoe je dit zichtbaar krijgt?

Groeten

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Straffie die p500 80v klopt wel, dit gaat over het max ingangsvoltage. Het outputvoltage is max 60v. Vindt het ook verwarrend, maar het is niet perse fout. Maar je wil 60v en 80v optimizers dus niet mixen in een string. Wat je dus prima kan doen is een tweede string opnemen met de 17 panelen.

Overigens; wees blij dat je geen 7 panelen op een kant had gehad, dat schreeuwt optimizer clipping.

• Ronald
@Marleenwest18 dan is dat niet aangezet, of zelfs bewust uitgezet door je installateur. Daar zal je dus moeten vragen om “volledige toegang” op je eigenaren account

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-12 22:38
Hallo iedereen

Na speuren en neuzen en lezen, kom ik er zelf niet uit en om te voorkomen dat ik verkeerde zaken ga doen (of laten doen), hierbij toch mijn vraag:

Ik heb op dit moment een SolarEdge SE4000H met daaraan 15x 295Wp + optimizers liggend op oost. Komend najaar ga ik een op-/aanbouw doen op mijn garage, welke aansluit op mijn dak aan diezelfde oostkant. Hierdoor moet ik wel een aantal panelen verplaatsen.
De gedachte is als volgt:
* 9 van de 15 panelen verplaatsen naar west
* 6 panelen dus behouden op oost
* als opbouw klaar is, boven op het platte stuk dak daarvan, 4x nieuwe panelen op zuid

Kan dit uberhaupt?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee.

Uitgebreider: minimaal (echt minimaal) 7 panelen per kant, en dan zonder schaduw.

Kan je; 8 op oost, 8 op west, 8 op zuid doen?

[ Voor 122% gewijzigd door teacher op 14-04-2023 22:57 ]

• Bucket
teacher schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:54:
Nee.

Uitgebreider: minimaal (echt minimaal) 7 panelen per kant, en dan zonder schaduw.

Kan je; 8 op oost, 8 op west, 8 op zuid doen?
Op het nieuwe, toekomstige dak(je) op zuid, heb ik echt maar ruimte voor 4.
Oost kan, met heel veel geluk (moet ik overdag kijken) 8 blijven van de bestaande 15, maar dan kan ik er maar 7 op west (bestaande 15 - 8 oost).

Gaat het helpen, als ik zeg dat die 6 of 8 op oost en die 4 nieuwe op zuid, zo dicht in een hoek liggen, dat als oost zon heeft, dat zuid dat ook gelijk heeft?

Ik heb het tuinhuisje-voorbeeld in het begin van de post gezien en hoewel mijn situatie erop lijkt, dacht ik met die 4-op-zuid de overbrugging tussen oost en west te maken.

Dus van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2FQLIzCfLpAZa6c3mJVQUsqrTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iFBzqurtVFOzIAyodOdcUf9A.png?f=user_large

Naar (oranje zijn de bestaande, verplaatste en nieuwe panelen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-Y5zzjlyR4zbbSxsCrX_hHYnN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BT9HvKbqp6gTDj9Yt9hvOaqy.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Bucket op 14-04-2023 23:44 ]

• OMS
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

OMS

gordon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:19:
Sinds eind maart heb ik 11 zonnepanelen met Solarege SE5000HD omvormer geïnstalleerd. Ik hoor al geruime tijd een plotseling geluid uit de omvormer. Het geluid duurt minder dan 1s. Het is behoorlijk luid en is te horen vanaf de begane grond, terwijl de omvormer op de bovenste verdieping is geïnstalleerd. De rest van de tijd is het stil. Verder werkt alles normaal. Het geluid is als een steen die in een lege emmer valt. Het gebeurt elke dag tussen 19:45 en 22:20. Het productie vermogen is tussen de 50 watt en 481 watt is net voor de geluid in de afgelopen 11 dagen. In de afgelopen twee dagen merkte ik ook dat het ook geluid geeft rond 11:15 wanneer het vermogen rond 3.15kw is.

Is dit normaal? De installateur is op vakantie. Weet iemand wat het probleem is als het niet normaal is?
Benieuwd of iemand anders dit ook ervaart of in het verleden heeft gehad. Hier begon het na ongeveer 6 maanden dat het in gebruik was geluiden te produceren. Eerst is er een tweeklik geluid en na enkele seconden/minuten ongeveer 8 luide kliks achter elkaar. (Heb een geluidsclipje maar moet het nog ergens uploaden en weet niet of het iets zal toevoegen, het zijn klik geluiden).

Volgens een monteur (niet de installateur) die de 2 kliks heeft beluisterd is het normaal maar ik vind het echt bizar dat een luid geluid als dit normaal word beschouwd.

Betreft een SE2200H versie met 9 panelen elk paneel heeft optimizers.

• Ronald
@Bucket Verplaatsen is wel een hoop werk... Je houdt minder dak over? Anders zou ik gewoon extra leggen ;-)

Of de 'brug' van 4 op zuid genoeg is? Een groot deel van de dag wel, maar een late zomeravond - wanneer de zon in het noord-westen staat werkt die brug niet goed. Dat zal als percentage van de opbrengst niet extreem veel worden, dus aan jouw de keuze.

Inzichten krijg je zoals gewoonlijk met SolarEdge Designer.

• Bucket
Ronald schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:57:
@Bucket Verplaatsen is wel een hoop werk... Je houdt minder dak over? Anders zou ik gewoon extra leggen ;-)

Of de 'brug' van 4 op zuid genoeg is? Een groot deel van de dag wel, maar een late zomeravond - wanneer de zon in het noord-westen staat werkt die brug niet goed. Dat zal als percentage van de opbrengst niet extreem veel worden, dus aan jouw de keuze.

Inzichten krijg je zoals gewoonlijk met SolarEdge Designer.
Dank voor het antwoord.
Ja, verleggen is veel werk, maar op de oost-kant komt dus de aan-/opbouw qua aansluting op het bestaande dak, dus die panelen moet ik wel verleggen. Zonder de aan-/opbouw, dan had ik inderdaad gewoon gekozen voor een extra string met panelen op de west-kant.

Vandaag of morgen maar eens gaan stoeien met designer.

• Aziona
Ter info: wilde graag mijn pv-opbrengst kunnen zien in P1 Monitor. Leverancier van mijn Solaredge installatie wilde geen api-key voor mij aanvragen, moest ik zelf maar doen. Verzoek via support ingedien bij Solaredge op 12 april, ben admin gemaakt op 15 april en api-key aangemaakt. Dat ging dus redelijk snel.

Ik heb overigens een tweedehands Solaredge omvormer gekocht via MP. Die kan ik via een support ook gewoon over laten zetten op mijn naam? Heeft iemand daar ervaring mee?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• lc8

lc8

@Aziona
- Api key kun je zelf als je analyse-rechten hebt op je site: dat kun je aan je installateur vragen. maar kan ook via support uiteraard. Raar dat ze je dat niet willen geven: maar wie is 'de leverancier'.. want dat is MP als ik het begrijp...

voor het overzetten van de omvormer van de oude eigenaar naar de nieuwe eigenaar heb je volgend formulier (te tekenen door de oude eigenaar..! dan opsturen naar support, evt support even via de chat contacteren als je het forumlier opgestuurd heebt, dan regelen ze het vaak meteen ):
https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request

Voor site-beheer (admin rechten) moet je installateur zijn.. werkt op soortgelijke manier. Zie:
havanna: havana in "Het grote SolarEdge topic"

• Aziona
lc8 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:11:
@Aziona
- Api key kun je zelf als je analyse-rechten hebt op je site: dat kun je aan je installateur vragen. maar kan ook via support uiteraard. Raar dat ze je dat niet willen geven: maar wie is 'de leverancier'.. want dat is MP als ik het begrijp...

voor het overzetten van de omvormer van de oude eigenaar naar de nieuwe eigenaar heb je volgend formulier (te tekenen door de oude eigenaar..! dan opsturen naar support, evt support even via de chat contacteren als je het forumlier opgestuurd heebt, dan regelen ze het vaak meteen ):

Voor site-beheer (admin rechten) moet je installateur zijn.. werkt op soortgelijke manier. Zie:
Leverancier ga ik niet noemen, uiteindelijk had hij gelijk toen hij zei dat ik het zelf kon aanvragen. Bovendien doe ik de dingen toch al graag liever zelf :) . Was niet iemand van MP maar een gerenomeerd leverancier die ook actief was (is?) op Tweakers in het PV-topic. Hij heeft het denk ik erg druk: zo behulpzaam als hij was in zijn communicatie acht jaar geleden, zo kortaf was hij nu :/ .

Bedankt voor dat formulier (echt top!), dat wist ik niet en was ik ook nog niet tegenkomen in het topic.

Ze hebben een of andere dummy installateur-naam ingevuld bij mij en nu ben ik admin. Ik was even bang dat dit heel lang ging duren en was prettig verbaasd dat het drie dagen later geregeld was. Vandaar mijn berichtje hier voor degene die dit ook willen aanvragen.

• stormfly
lc8 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:11:
@Aziona

Tja stel dat je een systeem hebt via een installateur die niet zo technisch is met computers. En ik ben niet zo goed met zonnepanelen op daken ten tijde van kapotte optimizers/garantie. Wat is dan de beste keuze, als ik het systeem op mijn naam zet dan ben ik toch ook direct de partij die garantie moet uitvoeren?

SE support was weer een partij stug, mijn installateur had de panelen via de nieuwe layout gelegd. Heel blij mee maar hij maakt dan losse setjes. Dus ik heb nu 3x paneel 1.1.1, dat trek ik mentaal erg slecht 8)7 Ik vroeg ze gewoon om de nummering aan te passen zodat het 1-12 is. Maar no way, dan moet de installateur een case loggen, ja ehhh leuk dat je verwijst naar de installateur maar dat is precies de plek waar ik een knelpunt ervaar.

Maar goed tja, als je het afzet tegen garantie handelingen dan heb ik liever een nummertje wat niet klopt, dan dat ik de hele heisa van het vervangen van optimziers op de hals haal.

Is daar iets over te zeggen @teacher of @Ronald ? SE zei nog dat er een tweede optie is dat de huidige installateur mijn installateur account kan toevoegen als sub-contractor op mijn SE unit.

• Ronald
@stormfly sja… het is nu eenmaal zo dat de ondersteuning van solaredge eigenlijk via de installateur loopt. Dat die lui alleen de lusten en niet de lasten van werken met een luxe, prijzig, geavanceerd systeem willen trek ik ook slecht.

Als alle particulieren rechtstreeks naar SE gaan krijgen we ook een onhoudbare situatie.

• Cw123456
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-12 23:08
Hi all,

Kan iemand mij vertellen waar ik de spanningsgrafieken van mijn optimizers kan bekijken?

In het monitoring platform, als ik op rapporten klik wordt er niets geopend. Als ik via layout, naar analyse ga worden er ook geen grafieken getoond.

Alvast bedankt :)

• Browny
@Cw123456
In monitor platform onder de knop analyse.
Dan zie je de omvormer staan waarvan je verschillende grafieken kan opvragen.
Dit werk met boomstructuur: omvormer
Daaronder kun je de string(s) vinden.
Onder de string de Optimizers op die string. Als je dan een Optimizer kiest kan je de spanning van de Optimizer kiezen en als je wilt dit toepassen op alle Optimizers. Dan zie je deze grafiek.
Als je de analyse knop niet ziet , dan moet je de installateur vragen om je volledige toegang te geven als eigenaar .
Niet via de app maar via de website: monitoring.Solaredge.com

[ Voor 5% gewijzigd door Browny op 16-04-2023 13:33 ]

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:47
Browny schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:30:
@Cw123456
In monitor platform onder de knop analyse.
Dan zie je de omvormer staan waarvan je verschillende grafieken kan opvragen.
Dit werk met boomstructuur: omvormer
Daaronder kun je de string(s) vinden.
Onder de string de Optimizers op die string. Als je dan een Optimizer kiest kan je de spanning van de Optimizer kiezen en als je wilt dit toepassen op alle Optimizers. Dan zie je deze grafiek.
Als je de analyse knop niet ziet , dan moet je de installateur vragen om je volledige toegang te geven als eigenaar .
Niet via de app maar via de website: monitoring.Solaredge.com
@Browny
ik heb al eerder in dit topic gereageerd.
zonder daarop in te gaan en snelle vraag over jouw comment hierboven.
Is het mogelijk soanningen gelijk te stellen in monitoring. mijn string bevat p401 en p404. met ongelijke spanningen. daardoor presteert de omvormer slecht. zou het gelijk stellen va de spanningen kunnen werken om het probleem te omzeilen of zal de p404 niet aan werk toekomen?

ik heb even gekeken en begreep toen pas wat je bedoelde. Was al een tijdje niet zo diep ik Monitoring geweest.
gr Jurgen

[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 16-04-2023 17:34 . Reden: ik heb de uitleg verkeerd begrpen en te snel willen vragen naar mogelijkheden ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@jurgen purgen dus nu heb je een mix van 60v en 80v optimizers in een string?
Dat kan echt niet.

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Goedemiddag,

Na klachten heeft de netbeheerder een aantal jaar geleden bij ons gemeten en zoals verwacht bleek de netspanning te hoog. Aansluitend is de wijktransformator anders getapt en de problemen waren hiermee verholpen.
Tot afgelopen maart, op een naar mijn weten strakblauwe dag toch een aantal deuken in de opbrengst:
Helaas wederom de spanning te hoog.

Nu viel mij op dat hier helemaal niets van terug te vinden is in het monitoring portal, enkel in het storingsgeheugen van de omvormer zijn deze fouten terug te vinden.
Ik heb reeds volledige toegang tot het monitoring portaal (ik kan alle informatie zien conform de OP).
Is het mogelijk om hier alerts voor in te stellen? Wat zijn eventueel de mogelijkheden om uitgebreidere toegang tot het portal te verkrijgen?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Browny
@jurgen purgen
Je kan geen Optimizers in 1 kring hebben die een verschillende uitgangsspanning hebben.
Je kan wel 2 kringen maken waarin in 1 kring de p401 en 1 kring de p404. Dat mag wel als voor elke kring het minimaal aantal Optimizers wordt bereikt voor je omvormer.

• jurgen purgen
teacher schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:39:
@jurgen purgen dus nu heb je een mix van 60v en 80v optimizers in een string?
Dat kan echt niet.
ja ,nee dat heb je me al eerder verteld en ik heb het toen ook laten weten aan de installateur.
er is in dit topic toen zelfs voor mij een paar simulaties gemaakt met Designer. Ik heb mn rechtsbijstand erop gezet. maar net een maand te laat. Zonnekeus was niet meer en de boeven gaan nu verder onder de naam Zongeschikt. Afgeleidt van Zeer Ongeschikt om hun werk uit te oefenen.

Na dit debacle heb ik mn SolarEdge Academy Certificaat (1e) gehaald. ik was verder gegaan met de verdere training en had via SE de ADMIN en Volledige rechten over mijn omvormer gekregen aangezien de installateur failliet was. dus ik heb nu de controle. Als het weer meezit zal ik de 18 optimizers die er zitten vervangen voor S440'rs. Verder komen de 4 panelen die met de bouw geplaatst zijn ook op de string met S440 en ook leg ik drie panelen erbij op de dakkapel. Volgens Designer geen verliezen met een dubbele string (alleen 5000h kon dubbele string) Ik wil driefasig blijven terugleveren vanwegen het verdeelde verbruik op verschillende fasen. Uit al mijn simulaties komt de SE5K-RWB als beste keuze. Een 5000h levert meer maar op 1 fase. Een combo 3000H met een 3680H geeft mij het meeste vermogen. De huidige SE5K is niet de beste uit de test maar ook niet de slechtste met een negatief verschil van 200 kWh vergeleken met de 5000H of de combo.

Dus nog even op de SE5K verder.
Vervelende van de omvormer is, is dat het inbedrijfstellings-menu niet meer bereikbaar is. Met de schakelaar roep ik het WIFI netwerk op. Maar het netwerk is niet toegankelijk. Al een jaar niet. ik heb van SE een beschrijving toegezonden gekregen om hem door te meten. En dan terug laten sturen als die echt kapot is maar het feit wil dat hij wel door de WIFI verbonden is met het platform, en dus gewoon online is. Ik kan dus niet meer de WIFI instellingen aanpassen of de modbus aan of uitschakelen. ik ben blij dat de modbus verbinding met mijn NIBE het weer doet na twee maanden afwezigheid ( schuld NIBE, software update done wrong). Van de week voor het vervangen van de optimizers ook gelijk de panelen intekenen via layout editor en de nieuwe optimzers vast een plek toewijzen..

ik heb dus geleerd van de vorige keer dat ik hier werd aangesproken op het feit wat je nu aanhaalt :9

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als de mysolaredge app blijft hangen, dan kan je met een omweg toch bij de instellingen komen:
-zet je thuis wifi netwerk even uit.
- verbind met het adhoc netwerk (schakelaar even kort omhalen, op je telefoon zoeken naar solaredge netwerk, verbinden met wifi, info staat op de sticker met de qr code)
- open browser en ga naar http://172.16.0.1/

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 16-04-2023 20:39 ]

• jurgen purgen
teacher schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:37:
Als de mysolaredge app blijft hangen, dan kan je met een omweg toch bij de instellingen komen:
-zet je thuis wifi netwerk even uit.
- verbind met het adhoc netwerk (schakelaar even kort omhalen, verbinden met wifi, info staat op de sticker met de qr code)
- open browser en ga naar http://172.16.0.1/
Ik heb het eigenlijk over setapp, maar goed. We begrijpen elkaar en daar gaat t om. Ik heb idd in het verleden via dit adres contact gehad via de pc. Ik ga ff naar zolder🚀

• jurgen purgen
@teacher

nadat ik mijn router uitgeschakeld had en mn netwerk van de omvormer naar voren haalde meteen verbinding.
De router blokkeerde op een of andere manier de toegang? Weird but ok . we are in now. Ik ga weer naar zolder. enorm bedankt @teacher u da man..!!

• Ronald
jurgen purgen schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:06:
@teacher

nadat ik mijn router uitgeschakeld had en mn netwerk van de omvormer naar voren haalde meteen verbinding.
De router blokkeerde op een of andere manier de toegang? Weird but ok . we are in now. Ik ga weer naar zolder. enorm bedankt @teacher u da man..!!
Je router blokkeert niks. Je telefoon springt gewoon terug naar je thuis netwerk. Het service WiFi is bewust heel zwak, verminderd risico op hijack tijdens installatie. Een installateur die niet op jouw WiFi zit gaat er nooit een probleem mee hebben

• jurgen purgen
sws heb je me hiermee enorme geholpen. ik ben echt al maanden bezig in dat apparaat te komen. jij hebt beter dan mij opgelet tijdens de SE training merk ik. ik ben er door mijn struggles doorheen gerend.

er was al eerder gezegd dat er waarschijnlijk een wifi in de buurt stoorde. maar ik heb niks nieuws in de ruimte de router hing toen wel een verdieping lager

maar top . ik kan dr weer in . alles geupdate ..

nu zaterdag meer panelen aansluiten

• TweakersOnly
Wellicht een domme vraag:
SolarEdge SE9K hangt in de garage. AC kabel gaat via gat in de vloer door de kruipruimte naar de meterkast. Ik wil een SolarEdge inline energy meter plaatsen, maar stuit daarbij op twee problemen:
* Geen plaats meer in meterkast
* Geen ruimte meer om een RS485 kabel te leggen tussen garage en meterkast via bestaand gat naar kruipruimte

Kan ik de energiemeter gewoon in garage plaatsen, wellicht op een nieuwe losse dinrail die ik tegen muur monteer? Bestaande AC kabel splitten en aansluiten op boven- en onderzijde van de energiemeter.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
TweakersOnly schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:09:
SolarEdge SE9K hangt in de garage. AC kabel gaat via gat in de vloer door de kruipruimte naar de meterkast. Ik wil een SolarEdge inline energy meter plaatsen, maar stuit daarbij op twee problemen:
* Geen ruimte meer om een RS485 kabel te leggen tussen garage en meterkast via bestaand gat naar kruipruimte

Kan ik de energiemeter gewoon in garage plaatsen, wellicht op een nieuwe losse dinrail die ik tegen muur monteer? Bestaande AC kabel splitten en aansluiten op boven- en onderzijde van de energiemeter.
Ja, dat kan, tenminste als je alleen de opwek van je omvormer (nauwkeuriger en incl. stand-by verbruik) wilt meten (e.g.wat is het doel van die solaredge meter?) En je mist dan wel het stukje vermogensverlies in de kabel. Als dit het beoogde doel is en het niet persé in de SE app hoeft, kan je dit ook met een homewizard meter oid doen, dan ben je een heel stuk goedkoper uit.

Meestal worden deze SE meters achter de hoofdschakelaar in de meterkast geplaatst om het eigen verbruik en teruglevering e.d. te meten en om bijv. een laadpaal te laten loadbalancen of een thuisaccu aan te sturen, dan gaat deze locatie achter je omvormer simpelweg niet werken. De RS485 kabel heb je waarschijnlijk sowieso niet nodig, de communicatie tussen meter en omvormer kan ook draadloos.

Voor ~13 euro heb je een mooi kastje met din-rail, een meter open en bloot op een losse din-rail plaatsen mag niet en zou ik niet doen.

All-electric.

• Simpel360
TweakersOnly schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:09:

Net kastje erom heen met wat wartels, waarom niet.

Maar waarom? de SE9K heeft deze waardes van de inline energy meter toch al? :?

EDIT: er zijn er die sneller zijn :+
Als ik de waardes van mijn SAP meter vergelijk met mijn SE9K vallen die binnen een strakke bandbreedte.
De inline heeft ook een 1% tolerantie.

[ Voor 10% gewijzigd door Simpel360 op 17-04-2023 11:42 ]

• TweakersOnly
De achterliggende reden is wat uitgebreider: ik heb nu een SE9K omvormer, maar ik kan vanuit mijn installateur, tevens goede kennis, voor een leuke prijs twee extra panelen en een nieuwe Storedge SE10K-RWS overnemen. De omvormer bleek bij een andere klant toch te klein voor aantal panelen dat daar ligt.

Ik ga nu nog geen thuisaccu plaatsen, maar met Storedge ben ik daar wel al op voorbereid. Maar voor thuisaccu is volgens de installatiehandleiding wel weer de energiemeter nodig.

• Simpel360
TweakersOnly schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:52:
De achterliggende reden is wat uitgebreider: ik heb nu een SE9K omvormer, maar ik kan vanuit mijn installateur, tevens goede kennis, voor een leuke prijs twee extra panelen en een nieuwe Storedge SE10K-RWS overnemen. De omvormer bleek bij een andere klant toch te klein voor aantal panelen dat daar ligt.

Ik ga nu nog geen thuisaccu plaatsen, maar met Storedge ben ik daar wel al op voorbereid. Maar voor thuisaccu is volgens de installatiehandleiding wel weer de energiemeter nodig.
Maar dan moet de inline dus in de meterkast, voor (of na, net hoe je het bekijkt) de hoofdschakelaar.
Leuke prijs altijd _/-\o_

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
TweakersOnly schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:52:

Daarvoor moet ie dus echt in de meterkast komen (omdat je de stroom door de hoofdschakelaar wil meten), dus dan zal je daar toch op één of andere manier ruimte moeten maken. De meter komt dan tussen je hoofdschakelaar en de busbars/verdeelblokken/aardlekken in je meterkast te zitten. En laat dit vooral aan een ander over als je niet precies weet wat je doet.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 17-04-2023 12:16 ]

All-electric.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat wordt een extra kastje in je meterkast en een groter gat maken. Het is niet anders.

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:05
Ik had ook geen ruimte meer in de groepenkast en heb er een klein kastje naast geplaatst. Aan de zijkant van de Hager groepenkast blindklepje eruit gehaald voor de bedrading zodat ik later alles weer in originele staat kan herstellen.
Bedrading gaat van de hoofdschakelaar nu via de inline meter naar de aardlekschakelaar en automaten.

RS485 kabel kon ik ook niet naar de groepenkast krijgen. Heb hiervoor een Energy-net plugin in de omvormer geplaatst. Later overigens nog een externe antenne aan de inline meter gehangen (had geen goede verbinding vanwege de afstand vanaf het dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxvD8SD8GcV7jZIYN3rrqtJf2lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIsKLkmHTOkKXz3LEGTAtYGv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Scorpio_King op 17-04-2023 15:15 . Reden: Tekstuele aanpassingen. ]

• Wilgenhof
  • Laatst online: 03-02-2024
Hallo,

Ik ben nieuw hier op de site.

Hopelijk kan iemand mij helpen een foutmelding op te lossen bij mijn solaredge omvormer.
Ik ben in het bezit van een Solaredge 3000 HD-Wave SE 3000H met Setapp configuratie i.c.m 8 zonnepanelen en Solaredge S500B power optimzer. ( 1fase)

De laatste weken krijg ik zeer regelmatig de foutmeldingen 18-104 18-105 18-106 18-107 18-108.
De meldingen betreffen Te hoge temperatuur…probleem is de MPP tracker van de omvormer.
De omvormer stopt er vervolgens mee.

Heeft iemand hier ervaringen mee en weet iemand hoe dit te vermelden?

Al regelmatig contact gehad met Solaredge maar de oplossing is er nog niet.

Alvast bedankt voor een respons.

Gr,

S.Wilgenhof

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Wie zijn er hier de Solar Edge experts? Is het mogelijk om zelf een SE systeem uit te breiden en optimizers/panelen toe te voegen in een systeem? Of moet de installateur hier eerst een keer 'overheen pissen? Want installeren op een plat dak is makkelijk zelf te doen.

Na een renovatie van de tuin zijn er 3 platte dakvlakken beschikbaar gekomen van respectievelijk circa 12, 9 en 6m2. Ideale ligging vrijwel rondom vrij op ZW.

Onze omvormer van SE topt af op zo'n 7000W, terwijl hij 10.000W aan kan. De reeds gemonteerde ruim 11.160Wp (31* 360Wp met P505 optimizers) ligt verspreid over diverse dakvlakken en windrichtingen. In 1 string zitten 14 optimizers en in d'r string die uitgebreid zou kunnen worden zitten 15 optimizers. Dan zouden er 24 kunnen worden ipv 15.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 17-04-2023 20:25 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zelf installeren en optimizers koppelen kan makkelijk zelf.
Nieuwe panelen intekenen in monitoring portal moet de beherende installateur doen.

Evt doe je een designer simulatie, die gegevens zou je dan meteen kunnen aanleveren bij de installateur, kan die eea zo over nemen en jij weet of je de omvormer niet overbelast.

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 17-04-2023 20:22 ]

• Noord27
  • Nu online
@teacher bedoel je met optimizers koppelen alleen de fysieke installatie? Of ook echt ergens (in een app bijvoorbeeld) registreren?

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 17-04-2023 20:22 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, ook het "laten zoeken" naar de nieuwe optimizers door de omvormer.

• Noord27
  • Nu online
"User not allowed to use SetApp". Die app heb je hiervoor nodig toch?

Klinkt alsof ik geen rechten heb hiervoor?

Heb nog niets geïnstalleerd hoor. Maar moet binnenkort toch een paar paneeltjes tijdelijk verwijderen ivm schilderwerk en om er dan ook meteen een paar bij te leggen is zeer verleidelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Noord27 op 17-04-2023 20:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je geen schermpje hebt, setapp, maar dan heb je installers account nodig of de power knop min 5 seconden naar P, heb je wel een scherm, dan kan het via het menu.

• jurgen purgen
@teacher @Ronald

End deze week ga ik het dak op en ik ben nog in dubio over een dubbele string of 1 grote string. voor de grote string kan ik alles laten zoals het is vanuit de vorige installateur en gwoon de optimizers vervangen en de 7 nieuwe panelen in de string bijvoegen. of ik leg twee nieuwe kortere strings met het oog op twee Hybride omvormers (3000H en 3680H) of een SE5K-RWB. maar omdat ik niet genoeg panelen heb op oost of west voor mijn SE5K, zag ik eerst van het 2e plan af. Maar nu komt mn maat met twee splitters aanzetten die hij overhad na zijn installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTrMZOjavO2MkzpJViGklTJm36w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ulgL5jPyCbqDYboPXpyZSiFR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuXaLQY0q77IANfS9817oT2nlBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PVpEFIKF7KcoPcF7WjSGPgUQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF41ymRKf64ojldaiBb5Y5VMv-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BiIu1pjGRrFP6WzlLvmT48mq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UsEMhWYEAbQHdXVciX9qkUAyL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/694EDGkyQD8j0wurzwDPWwLP.png?f=fotoalbum_large

bijgevoegd zie je de voorbeelden die ik gemaakt heb.

mijn vraag is nu of het verstandig is bij twee strings, ze beiden naar binnen te halen en dan op de splitter te koppelen zodat ik wel alle optimizers op een( gespleten) string heb en dan de splitters de omvormer in.
Want ook al kan mijn SE5K 2 strings ontvangen, ik denk ( mede door Designer) niet dat de twee te korte strings zullen werken als ik die apart op de SE5K aansluit.

ik wil de optie openhouden voor een combo met twee H omvormers. Voor op de SE5K-RWB is beiden geen probleem. beiden strings zijn voor hem lang genoeg en dan kan de splitter er weer tussen uit. Geen prestatie winst of verliezen volgens Designer. Ik krijg nu even geen verbinding met de server, maar uit het hoofd is de volgende tekening het voorstel van SE Designer. Voor 1 enkele string

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0eAf347bSu5lyNrLRzJp516oSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xka25VpyDZ33oLcaWP6lQIQF.png?f=fotoalbum_large

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Designer zal idd naar 1 string gaan, omdat de twee losse strings te weinig panelen hebben.
Maarrr.. heb je nou 60 of 80v optimizers? Want je rekent met de s440.
Als je naar 80V optimizers zou gaan, kunnen je twee strings wel los (zei het met wat weinig schaduwmanagement).

• jurgen purgen
teacher schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:16:
Designer zal idd naar 1 string gaan, omdat de twee losse strings te weinig panelen hebben.
Maarrr.. heb je nou 60 of 80v optimizers? Want je rekent met de s440.
Als je naar 80V optimizers zou gaan, kunnen je twee strings wel los (zei het met wat weinig schaduwmanagement).
ik heb nu idd 18 optimizers waarvan er 5 P404, en 13 P401. te weinig om iets mee te doen. Hier was ik vrij snel achter, maar je kan moeilijk iemand je dak op jagen als die niet wil of reageert.

ik vervang alle optimizers omdat ze al ruim een jaar ruzie hebben liggen maken op het dak. de 26 S440'rs die ik heb gekocht. zijn om alles te vervangen met 1 extra voor als er eentje niet blijkt te werken, en de tweede omvormer die er nu nog naast hangt vanuit de bouw, gaat er ook uit en zijn panelen worden op de SE bijgevoegd.
Ik moet later wel even gaan zitten om de 4 verschillende liggingen en dakhoeken in PVOUTPUT kan krijgen.

Maar kan ik de splitter nu gebruiken om 2 strings binnenshuis te koppelen t zou mij een berg werk besparen, want ik heb nu ook twee stings op het dak liggen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Begrijp me niet verkeerd, maar waarom heb je geen s500b optimizers gekocht? Die hadden de boel kunnen redden.

Ik heb geen ervaring met splitters.

• jurgen purgen
teacher schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:01:
Begrijp me niet verkeerd, maar waarom heb je geen s500b optimizers gekocht? Die hadden de boel kunnen redden.

Ik heb geen ervaring met splitters.
Op advies van SE heb ik de S440 gekocht. En om niet meteen naar hun te wijzen... kwam het ook als advies vanuit Designer. En als ik de specs doornam was de S440 ruim voldoende. Ik heb geen supersterke panelen. 380Wp max.
Omdat ik eigenlijk niet verder heb gekeken na het advies van SE, weet ik nu niet goed wat je bedoelt met redden.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:04
Morgen voor het eerst negatieve consumentenprijzen bij mijn dynamische aanbieder (Zonneplan)
Wat is de beste manier om die paar uurtjes de panelen uit te schakelen?
Het mooiste zou zijn om dit uiteindelijk via Home Assisant te doen, daar iemand al iets op gevonden?

• jurgen purgen
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 18-04-2023 18:13 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
jurgen purgen schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:38:
[...]

Op advies van SE heb ik de S440 gekocht. En om niet meteen naar hun te wijzen... kwam het ook als advies vanuit Designer. En als ik de specs doornam was de S440 ruim voldoende. Ik heb geen supersterke panelen. 380Wp max.
Omdat ik eigenlijk niet verder heb gekeken na het advies van SE, weet ik nu niet goed wat je bedoelt met redden.
Met 80v optimizers halen beide helften het stringvoltage los van elkaar.

• jurgen purgen
teacher schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:13:
[...]

Met 80v optimizers halen beide helften het stringvoltage los van elkaar.
ben extra snel naar huis gekomen om achter Designer te gaan zitten. Er is idd een significant verschil in prestaties, maar materiaal is al binnen. Dus een les voor de volgende keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47hBeKLjtjH_4jKaiFSyXeWNxOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l3moCualisPhmLeiMGBe6rLT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYrmnYfnvyvoYj9gQv1sUKJQh5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzi1ttEWwfpixtTwoJlg9uWM.png?f=fotoalbum_large

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-12 21:38

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hoe doen jullie dit. Onder de panelen zitten de kabels opgerold. Nu kan ik de tyraps doorknippen en heb dan weer twee lange kabels die Ik vervolgens weer moet wegwerken onder de panelen. (vast maken aan de esdec liggers) kan het kwaad deze gewoon in een grote rol onder de panelen te laten zitten. Ze liggen dan namelijk ook niet op de dakpannen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Speedyace schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:29:
Hoe doen jullie dit. Onder de panelen zitten de kabels opgerold. Nu kan ik de tyraps doorknippen en heb dan weer twee lange kabels die Ik vervolgens weer moet wegwerken onder de panelen. (vast maken aan de esdec liggers) kan het kwaad deze gewoon in een grote rol onder de panelen te laten zitten. Ze liggen dan namelijk ook niet op de dakpannen.
Loshalen indien nodig. Anders opgerold laten. (Meestal lukt dat niet, te kort)

Daarna los laten liggen; of als je echt super netjes wilt doen zorgen dat je kabelclips hebt en ze aan de paneelrand klemmen.

Maar verder gezond verstand, netjes werken en zover als mogelijk vastmaken. Zolang je stekkers maar vrij zijn

Foutje, bedankt na tig installaties in 10 jaar heb ik weer een nieuw “dom foutje” aan m’n lijst kunnen toevoegen >:)

Installatie opgeleverd (11x460, SE4k-RWB) met 4x schuin dak en rest plat dak.
Tijdens installatie doorverbinding gemeten; prima. Omvormer had nog levertijd; dus afgelopen week opgehangen.

Niet pairen, dus niet starten,,, shit. Meten. Raar. 8-9Vdc. Ik mis iets. Maar al wat schemerig; ik check het wel op afstand.

Vanmorgen: weer niets. 0-9Vdc elke keer. Meer niet. Tja toch foutje gemaakt van plat naar schuin dak gemaakt?

Dak op vanavond, gezocht. Kabels kloppen! :?

Nog een keer alles langs op het platte dak… oh hé dat is gek!

+ paneel op string-ingang optimizer
- paneel op paneel-ingang optimizer
String dus half op optimizer & paneel ingang 8)7 _O-

[ Voor 34% gewijzigd door Crazy- op 18-04-2023 21:30 ]

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik vraag mij af of het gebruikelijk is dat je naam en adresgegevens vermeld staan in het Solaredge monitoring panel en de app mysolaredge. Deze zijn ingesteld door de installateur. Mocht een ongewenst persoon hier toegang toekrijgen, hebben ze bijvoorbeeld inzicht of iemand thuis is! (alleen een idnummer zou voldoende kunnen zijn!)
Is het niet gewenst dat de installateur de monitoring op de computer en op de app zoveel mogelijk anoniem maakt? Of is dit bepaald door Solaredge?
Graag jullie reacties!"

[ Voor 5% gewijzigd door Jan2002 op 18-04-2023 21:39 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 105 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.