Beste forumleden,
Allereerst dank voor de waardevolle informatie op dit forum

, helaas ben ik 1 van diegene die dit te laat (na plaatsen systeem) heeft gelezen.

Graag jullie advies voor onderstaande situatie:
SE Oost-West systeem (120-310 graden) met aan iedere kant 5x HYUNDAI 430Wp panelen met S440 optimizers (60V) aan een SE-3000H omvormer.
Halverwege februari is dit systeem geplaatst en kwam er achter dat mijn panelen (op zonnige dagen) toch wel erg weinig opleverde in vergelijking met de buren.
Uiteindelijk kwam ik o.a. de informatie op dit forum tegen en de term "Opbrengst Factor Verlies". Na deze conclusie te delen met de installateur deelde men in eerste instantie mede dat het systeem normaal functioneerde. Pas na zelf het e.e.a. in te tekenen in SE Designer en diverse mailtjes/telefoongesprekken gaf men toe dat het toch een suboptimaal systeem ontwerp was.
Mijn voorstel was:
Optie A- Kosteloos vervangen optimizers voor 80V exemplaren (had men niet erg veel zin in gok ik)
> 11% meer opbrengt per jaar > mijn inschatting dat dit hoger is in praktijk; op zonnige dagen namelijk 30-80% minder opbrengst in vergelijking met kleinere panelen buren)
Optie B- 2x paneel bijplaatsen aan de achterkant (120 graden)
> 33% meer opbrengst per jaar, opbrengst factor verlies van 9,69% naar 1,67%)
Optie C- 2x paneel bijplaatsen aan de achterkant (120 graden) EN 1x aan de voorkant (310 graden)
> 8,4% meer opbrengst per jaar t.o.v. Optie B en
geen Opbrengst Factor Verlies (Klopt dit in praktijk?!)
Men stelde voor om 2 panelen aan de achterkant bij te plaatsen voor €600,- Maar wilt deze aan de achterkant op de dakkapel Zuid georiënteerd plaatsen. Dit zou de problemen oplossen > Optie D
Mijn punt is dat ik deze panelen liever niet op, maar onder, de dakkapel heb. Dit i.v.m. garantie dakkapel en harde wind aan de kust.
Optie B en C heb ik berekend in SE Designer, waarbij B het probleem voor een groot deel oplost (maar niet helemaal, m.n. eind middag niet) en optie C zorgt voor een kleine clipping van 0,53% op de omvormer (lijkt acceptabel).
Wat betreft optie D heb ik dit nog niet doorgerekend, maar betwijfel of dit wenselijk is > wederom andere oriëntatie.
Ik neig om toch voor
optie C te kiezen, waarbij in SE Designer opbrengst factor verlies is verholpen. In theorie wellicht alsnog te krap met 6 panelen in de volle zon einde van de dag;
kunnen de 7 panelen aan de achterkant dit compenseren? Wat betreft de prijs vind ik €750,- redelijk voor 3x bijplaatsen, men vroeg nu €300,- per paneel.
Achteraf erg vervelend dat ik hier als leek (ondertussen iets minder) zelf mee aan moet komen. Prima om meer capaciteit te hebben en daar iets voor te betalen, maar ben nu wel erg beperkt door de geïnstalleerde kleine 3K omvormer.
Alvast bedankt voor het advies!
P**mel-grafiek:
Optie B versus optie C
[
Voor 9% gewijzigd door
Suboptimizer op 19-04-2023 22:37
]