• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:20

Crazy-

Best life ever

Jan2002 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:33:
Ik vraag mij af of het gebruikelijk is dat je naam en adresgegevens vermeld staan in het Solaredge monitoring panel en de app mysolaredge. Deze zijn ingesteld door de installateur. Mocht een ongewenst persoon hier toegang toekrijgen, hebben ze bijvoorbeeld inzicht of iemand thuis is! (alleen een idnummer zou voldoende kunnen zijn!)
Is het niet gewenst dat de installateur de monitoring en op de computer en de app zoveel mogelijk anoniem maakt? Of is dit bepaald door Solaredge?
Graag jullie reacties!"
Ja heel gebruikelijk. En ongewenst toegang? Een hack zal dan nodig zijn; de data is niet openbaar verder.

alleen zichtbaar voor SolarEdge (support) en je installateur (en door jou uiteraard;-))

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 18-04-2023 21:40 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Alkjoa
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-12 20:46
OxyDrokz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:01:
Morgen voor het eerst negatieve consumentenprijzen bij mijn dynamische aanbieder (Zonneplan)
Wat is de beste manier om die paar uurtjes de panelen uit te schakelen?
Het mooiste zou zijn om dit uiteindelijk via Home Assisant te doen, daar iemand al iets op gevonden?
Dat vraag ik me ook af. Is er een manier om de omvormer op afstand uit te zetten of de opwekking te beperken? :?

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-12 17:18
Vraagje is het iemand in Nederland gelukt om een brief van de netbeheerder te krijgen om de omvormer iets meer voltage te kunnen laten maken. Solaredge wil zonder schriftelijke bevestiging dit niet vrijzetten op mijn installatie?

Ik zit met de uitdaging dat mijn zonnepanelen op een bijgebouw liggen redelijk ver van de meter af. Ongeveer 50 meter met een 6mm2 kabel. Spanningsval is gemeten over de kabel + tussenliggende verdeelkasten en die is 3 Volt. Nu loopt de spanning in de wijk op tot 251 volt in de meter. En schakelen mijn panelen af bij 250 volt op de meter in plaats van de 253 die maximaal mag. Bekabeling verzwaren naar 10mm2 of 16mm2 brengt marginale winsten.

Enexis (netbeheerder) heeft mijn probleem serieus in behandeling genomen maar verwacht in komende jaren geen oplossing te hebben.

Mijn theoretische benadering was als de omvormer op 256 gezet word, wat technisch mogelijk is, dan heb ik iets meer ademruimte en gaat de meter nog steeds niet over de 253 volt. Ik vraag dit om in te schatten hoe reeel het is om dit voor elkaar te krijgen en er geen nutteloze tijd in steek.

https://knowledge-center....rid_protection_values.pdf

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-12 21:38

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Crazy- schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:25:
[...]

Loshalen indien nodig. Anders opgerold laten. (Meestal lukt dat niet, te kort)

Daarna los laten liggen; of als je echt super netjes wilt doen zorgen dat je kabelclips hebt en ze aan de paneelrand klemmen.

Maar verder gezond verstand, netjes werken en zover als mogelijk vastmaken. Zolang je stekkers maar vrij zijn
Ik ga kijken of het lukt om de draden vast te laten onder de panelen en anders toch maar vast maken aan de bevestigingsrails.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:26
Dit is exact waar ik ook mee zit op dit moment.
Ik ga er volgende week mee aan de slag, maar ben erg benieuwd of jij nog vorderingen maakt in de tussentijd!
invoil schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:01:
Vraagje is het iemand in Nederland gelukt om een brief van de netbeheerder te krijgen om de omvormer iets meer voltage te kunnen laten maken. Solaredge wil zonder schriftelijke bevestiging dit niet vrijzetten op mijn installatie?

Ik zit met de uitdaging dat mijn zonnepanelen op een bijgebouw liggen redelijk ver van de meter af. Ongeveer 50 meter met een 6mm2 kabel. Spanningsval is gemeten over de kabel + tussenliggende verdeelkasten en die is 3 Volt. Nu loopt de spanning in de wijk op tot 251 volt in de meter. En schakelen mijn panelen af bij 250 volt op de meter in plaats van de 253 die maximaal mag. Bekabeling verzwaren naar 10mm2 of 16mm2 brengt marginale winsten.

Enexis (netbeheerder) heeft mijn probleem serieus in behandeling genomen maar verwacht in komende jaren geen oplossing te hebben.

Mijn theoretische benadering was als de omvormer op 256 gezet word, wat technisch mogelijk is, dan heb ik iets meer ademruimte en gaat de meter nog steeds niet over de 253 volt. Ik vraag dit om in te schatten hoe reeel het is om dit voor elkaar te krijgen en er geen nutteloze tijd in steek.

• Marleenwest18
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-11-2023
Hij heeft hen gisteren geactiveerd ik zie dat 1 paneel achter loopt op de rest heeft dit te maken met schaduw of is hier een andere reden voor. @Ronald Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHyZgw3QYyj86oiTnFSNMSpzPQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xet2gML9jyXiTjuORSENIJXj.jpg?f=fotoalbum_large

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Netspanning mag maximaal 10% afwijken, dus 253V is het maximum. Een netbeheerder zal nooit toestemming geven voor het afwijken van de Netcode Elektriciteit...

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002

Crazy-

Best life ever

Marleenwest18 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:06:
Hij heeft hen gisteren geactiveerd ik zie dat 1 paneel achter loopt op de rest heeft dit te maken met schaduw of is hier een andere reden voor. @Ronald [Afbeelding]
+- 60%, zal zomaar een defect paneel kunnen zijn welke 2/3 werkt (bypass diode)

of inderdaad schaduw, maar heb je een foto van de situatie ? ligt dat paneel mogelijk in de schaduw? pijpje?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• invoil
Scorpio_King schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:32:
[...]

Netspanning mag maximaal 10% afwijken, dus 253V is het maximum. Een netbeheerder zal nooit toestemming geven voor het afwijken van de Netcode Elektriciteit...
Dat begrijp, ik en daarom ook mijn vraag omdat ik het ook niet heel hoopvol acht.

Maar zoals ik het zie zal theoretische en praktisch de spanning geleverd door de omvormer in de meterkast ook nooit boven die 253 volt komen. In het slechtste geval is het 256 aan de omvormer en 253 aan de meter.

Solaredge biedt de mogelijkheid wel aan dat lijkt me ook niet voor niks?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:33
invoil schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:15:
[...]

Dat begrijp, ik en daarom ook mijn vraag omdat ik het ook niet heel hoopvol acht.

Maar zoals ik het zie zal theoretische en praktisch de spanning geleverd door de omvormer in de meterkast ook nooit boven die 253 volt komen. In het slechtste geval is het 256 aan de omvormer en 253 aan de meter.

Niet elk land heeft dezelfde regels, dus dat SE de optie heeft zegt nog niet dat je dat in Nederland mag gebruiken. In Nederland mag je omvormer niet boven die 253V uit komen, en dus gaat je omvormer dan uit. Wil je dat ie minder snel afslaat zul je het in je installatie zelf moeten veranderen (dikkere kabel, omvormer dicht bij de meterkast hangen e.d.) of je netbeheerder zover zien te krijgen dat ze de netspanning verlagen.

[removed]

• Marleenwest18
@Crazy- ik heb even gevraagd waar dit paneel licht want ik kan dit niet duidelijk hier uit opmaken. Maar zou best kunnen want 1 van de panelen hebben tijdje terug een klap gehad. Dus ik ben heel bang dat het om dit paneel gaat is er een manier waarop ik zelf kan zien welk paneel dit is

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:32
@Marleenwest18 kijk eens op de virtuele layout, als het goed is zie je dan wat waar ligt.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:48
JJmac schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:35:
@Marleenwest18 kijk eens op de virtuele layout, als het goed is zie je dan wat waar ligt.
...als de installateur de situatie goed overgenomen heeft, wat geen gegeven is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik denk dat ik een denk- of verwachtingsfout gemaakt heb bij het samenstellen van mijn installatie. De installateur had 18 DM360M6-60HBB panelen voorzien icm een SE6K. Na wat spelen met de designer software zag ik dat er tot ca. 130% overdimensionering mogelijk was. Ik heb daarom nog 4 stuks panelen bij laten plaatsen, dus in totaal, volgens de designer, rond de 7.5kW, 125% overdimensionering.

Ik verwachtte dus eigenlijk dat de SE6K dus met wat meer panelen, boven de 6kW zou kunnen genereren... dus max 7.5kW. Echter zie ik dat het systeem hard op 6kW stopt, vanaf daar is het een rechte lijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHgR2zpHEhjUoD3gX3dN0TFglX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6Mtqlux2xdJnULWVziXxvTX.png?f=fotoalbum_large

Klopt het wat de SE6K doet? Waar slaat dan die overdimensionering op? Of is dit nog een setting ergens?
In de designer wordt wel met stippellijntjes aangegeven dat alles boven de ca. 8kW geclipped wordt, maar niet alles boven de 6kW?

[ Voor 5% gewijzigd door gronoco op 19-04-2023 17:18 ]

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35
@gronoco SE6K levert volgens specs maximaal 10A dus maximaal 6900 watt over drie fasen. Mijn SE9K heeft ook af en toe doorschieters naar 9500 watt.

Wellicht dat de app standaard max 6kw toont, welke teruglevering zie je op je slimme meter?

Geen sprake van optimizer clipping?
Zeker het juiste type omvormer geleverd?

[ Voor 17% gewijzigd door TweakersOnly op 19-04-2023 17:31 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
gronoco schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:14:
Ik denk dat ik een denk- of verwachtingsfout gemaakt heb bij het samenstellen van mijn installatie. De installateur had 18 DM360M6-60HBB panelen voorzien icm een SE6K. Na wat spelen met de designer software zag ik dat er tot ca. 130% overdimensionering mogelijk was. Ik heb daarom nog 4 stuks panelen bij laten plaatsen, dus in totaal, volgens de designer, rond de 7.5kW, 125% overdimensionering.

Ik verwachtte dus eigenlijk dat de SE6K dus met wat meer panelen, boven de 6kW zou kunnen genereren... dus max 7.5kW. Echter zie ik dat het systeem hard op 6kW stopt, vanaf daar is het een rechte lijn:

[Afbeelding]

Klopt het wat de SE6K doet? Waar slaat dan die overdimensionering op? Of is dit nog een setting ergens?
In de designer wordt wel met stippellijntjes aangegeven dat alles boven de ca. 8kW geclipped wordt, maar niet alles boven de 6kW?
Dit klopt. Er zal een paar honderd watt boven zitten, 6100, of 6200. Maar die 6 in se6k wil dus wel iets zeggen ja. ;)

Wise enough to play the fool

• Suboptimizer
  • Laatst online: 17-03-2024
Beste forumleden,

Allereerst dank voor de waardevolle informatie op dit forum _/-\o_ , helaas ben ik 1 van diegene die dit te laat (na plaatsen systeem) heeft gelezen. 8)7 Graag jullie advies voor onderstaande situatie:

SE Oost-West systeem (120-310 graden) met aan iedere kant 5x HYUNDAI 430Wp panelen met S440 optimizers (60V) aan een SE-3000H omvormer.

Halverwege februari is dit systeem geplaatst en kwam er achter dat mijn panelen (op zonnige dagen) toch wel erg weinig opleverde in vergelijking met de buren.

Uiteindelijk kwam ik o.a. de informatie op dit forum tegen en de term "Opbrengst Factor Verlies". Na deze conclusie te delen met de installateur deelde men in eerste instantie mede dat het systeem normaal functioneerde. Pas na zelf het e.e.a. in te tekenen in SE Designer en diverse mailtjes/telefoongesprekken gaf men toe dat het toch een suboptimaal systeem ontwerp was.

Mijn voorstel was:

Optie A- Kosteloos vervangen optimizers voor 80V exemplaren (had men niet erg veel zin in gok ik)
> 11% meer opbrengt per jaar > mijn inschatting dat dit hoger is in praktijk; op zonnige dagen namelijk 30-80% minder opbrengst in vergelijking met kleinere panelen buren)

Optie B- 2x paneel bijplaatsen aan de achterkant (120 graden)
> 33% meer opbrengst per jaar, opbrengst factor verlies van 9,69% naar 1,67%)

Optie C- 2x paneel bijplaatsen aan de achterkant (120 graden) EN 1x aan de voorkant (310 graden)
> 8,4% meer opbrengst per jaar t.o.v. Optie B en geen Opbrengst Factor Verlies (Klopt dit in praktijk?!)

Men stelde voor om 2 panelen aan de achterkant bij te plaatsen voor €600,- Maar wilt deze aan de achterkant op de dakkapel Zuid georiënteerd plaatsen. Dit zou de problemen oplossen > Optie D

Mijn punt is dat ik deze panelen liever niet op, maar onder, de dakkapel heb. Dit i.v.m. garantie dakkapel en harde wind aan de kust.

Optie B en C heb ik berekend in SE Designer, waarbij B het probleem voor een groot deel oplost (maar niet helemaal, m.n. eind middag niet) en optie C zorgt voor een kleine clipping van 0,53% op de omvormer (lijkt acceptabel).

Wat betreft optie D heb ik dit nog niet doorgerekend, maar betwijfel of dit wenselijk is > wederom andere oriëntatie.

Ik neig om toch voor optie C te kiezen, waarbij in SE Designer opbrengst factor verlies is verholpen. In theorie wellicht alsnog te krap met 6 panelen in de volle zon einde van de dag; kunnen de 7 panelen aan de achterkant dit compenseren? Wat betreft de prijs vind ik €750,- redelijk voor 3x bijplaatsen, men vroeg nu €300,- per paneel.

Achteraf erg vervelend dat ik hier als leek (ondertussen iets minder) zelf mee aan moet komen. Prima om meer capaciteit te hebben en daar iets voor te betalen, maar ben nu wel erg beperkt door de geïnstalleerde kleine 3K omvormer.

Alvast bedankt voor het advies! _/-\o_

P**mel-grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42lI0TICpNkZhNpiVBBmhWctJOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SyemaBbBygjxEAwpKARC15hE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4d5DVW3kv549DRSKA42c3Zs9vxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zD8vuJhE4kzmmVgcWV6BiLG5.png?f=fotoalbum_large

Optie B versus optie C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_cmQUojv0u22sH-abew2DLo6D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/difDz2N7jCGYOPo7HPim6vDs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Suboptimizer op 19-04-2023 22:37 ]

• gronoco
teacher schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:36:
[...]
Maar die 6 in se6k wil dus wel iets zeggen ja. ;)
Dat SE6K wat zegt snap ik, maar hoe moet ik dan die 125% overdimensionering uitleggen als dat dit gewoon clipped op 100%?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
gronoco schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:37:
[...]

Dat SE6K wat zegt snap ik, maar hoe moet ik dan die 125% overdimensionering uitleggen als dat dit gewoon clipped op 100%?
Dat gaat over vermogen geïnstalleerde panelen versus maximum vermogen omvormer.
Overdimensioneren betekent niet dat je omvormer ineens meer vermogen op het net kan zetten.

@Suboptimizer als je de s440 wil blijven gebruiken dan wil je eigenlijk gewoon naar 8 panelen per kant, zodat je ook nog schaduwmanagement hebt. En dan wil je ook gaan nadenken over een zwaardere omvormer (se3680h?). 7 per kant kan nog, mits je dan geen schaduwen hebt.

Ga dus niet, nu het opgelost kan worden, nog steeds te weinig panelen per kant aanhouden.

En op zich fijn dat de installateur mee wil werken, maar zorg wel dat ze alleen de materialen doorbelasten; de extra uren zijn voor henzelf.

Als laatste: gewoon op dakrails, niks op je kapel laten leggen.

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 19-04-2023 18:56 ]

• gronoco
Ok, dus ik ben iets te enthousiast geweest met mijn 4 extra panelen, waardoor hij eigenlijk vanaf 's ochtends tot 's avonds (op een goede dag) constant 6K pakt, waar hij zonder die 4 panelen er misschien af en toe onder zou duiken, zoiets?

Dan geeft de designer toch echt een verkeerd beeld, want die zeurt in dit geval alleen dat er in bepaalde maanden clipping is boven de ca. 8kW... dat is niet best.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12 18:47
gronoco schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:54:
Ok, dus ik ben iets te enthousiast geweest met mijn 4 extra panelen, waardoor hij eigenlijk vanaf 's ochtends tot 's avonds (op een goede dag) constant 6K pakt, waar hij zonder die 4 panelen er misschien af en toe onder zou duiken, zoiets?

Dan geeft de designer toch echt een verkeerd beeld, want die zeurt in dit geval alleen dat er in bepaalde maanden clipping is boven de ca. 8kW... dat is niet best.
Waar zie je dat?
Want met 22x360Wp (7920Wp) lijkt het mij sterk dat de designer op 8kW gaat komen, want dat zou boven STC van de panelen zijn!

Of bedoel je dat er in de zomer maanden meer dan 8kWh aan clipping is voor die maanden?

Als het straks warmer wordt dan zal het aftoppen minder moeten worden, aangezien de panelen dan inefficiënter werken.

Welke oriëntatie en helling hebben de panelen?
Met de 4 extra panelen heb je natuurlijk wel meer opwek op de wat mindere dagen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 19-04-2023 19:21 ]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Wat plaatsen jullie achter de omvormer als deze op een houtenwand wordt gemonteerd.
Ik zat zelf hier aan te denken. Gyproc Rigidur gipsvezelplaat of hebben jullie een beter idee.

En ik moet 15mtr overbruggen vanaf de SE3680H richting de meterkast. Zal ik 3x2,5mm gebruiken of 3x4mm kabel.

[ Voor 23% gewijzigd door Speedyace op 19-04-2023 19:53 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Speedyace schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:37:
Wat plaatsen jullie achter de omvormer als deze op een houtenwand wordt gemonteerd.
Ik zat zelf hier aan te denken. Gyproc Rigidur gipsvezelplaat of hebben jullie een beter idee.
Hier is hij op een metalenframe met een grote metalen plaat geplaatst. Eigenlijk 2 verticale rails met een plaat er tussen.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Speedyace schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:37:

En ik moet 15mtr overbruggen vanaf de SE3680H richting de meterkast. Zal ik 3x2,5mm gebruiken of 3x4mm kabel.
Dikker is beterder.

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:45
invoil schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:15:
[...]
Het is wel degelijk mogelijk. Die spanningsval is namelijk stroom afhankelijk.
Bij lagere stromen kun je wel meer dan 253Volt bij de meter afleveren, en dat lijkt me niet gewenst.

• Marleenwest18
@JJmac ik krijg dan een blanco pagina te zien met niks erop Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jC_pNeE_2aXsnCxCK7r5KU4gQsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhqEtDXYA7NKNyG74nCI2tw8.jpg?f=fotoalbum_large

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:10
Suboptimizer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:27:
Beste forumleden,

Allereerst dank voor de waardevolle informatie op dit forum _/-\o_ , helaas ben ik 1 van diegene die dit te laat (na plaatsen systeem) heeft gelezen. 8)7 Graag jullie advies voor onderstaande situatie:

SE Oost-West systeem (120-310 graden) met aan iedere kant 5x HYUNDAI 430Wp panelen met S440 optimizers (60V) aan een SE-3000H omvormer.

Halverwege februari is dit systeem geplaatst en kwam er achter dat mijn panelen (op zonnige dagen) toch wel erg weinig opleverde in vergelijking met de buren.

Uiteindelijk kwam ik o.a. de informatie op dit forum tegen en de term "Opbrengst Factor Verlies". Na deze conclusie te delen met de installateur deelde men in eerste instantie mede dat het systeem normaal functioneerde. Pas na zelf het e.e.a. in te tekenen in SE Designer en diverse mailtjes/telefoongesprekken gaf men toe dat het toch een suboptimaal systeem ontwerp was.

Mijn voorstel was:
Optie A- Kosteloos vervangen optimizers voor 80V exemplaren (had men niet erg veel zin in gok ik)
Optie B- 2x paneel bijplaatsen aan de achterkant (120 graden)
Optie C- 2x paneel bijplaatsen aan de achterkant (120 graden) EN 1x aan de voorkant (310 graden)

Men stelde voor om 2 panelen aan de achterkant bij te plaatsen voor €600,- Maar wilt deze aan de achterkant op de dakkapel Zuid georiënteerd plaatsen. Dit zou de problemen oplossen > Optie D

Mijn punt is dat ik deze panelen liever niet op, maar onder, de dakkapel heb. Dit i.v.m. garantie dakkapel en harde wind aan de kust.

Optie B en C heb ik berekend in SE Designer, waarbij B het probleem voor een groot deel oplost (maar niet helemaal, m.n. eind middag niet) en optie C zorgt voor een kleine clipping op de omvormer (lijkt acceptabel).

Wat betreft optie D heb ik dit nog niet doorgerekend, maar betwijfel of dit wenselijk is > wederom andere oriëntatie.

Ik neig om toch voor optie C te kiezen, waarbij in SE Designer opbrengst factor verlies is verholpen. In theorie wellicht alsnog te krap met 6 panelen in de volle zon einde van de dag; kunnen de 7 panelen aan de achterkant dit compenseren? Wat betreft de prijs vind ik €750,- redelijk voor 3x bijplaatsen, men vroeg nu €300,- per paneel.

Achteraf erg vervelend dat ik hier als leek (ondertussen iets minder) zelf mee aan moet komen. Prima om meer capaciteit te hebben en daar iets voor te betalen, maar ben nu wel erg beperkt door de geïnstalleerde kleine 3K omvormer.

Alvast bedankt voor het advies! _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beide kanten minimaal vol leggen. Eventueel met grotere omvormer.

• Suboptimizer
  • Laatst online: 17-03-2024
@Suboptimizer als je de s440 wil blijven gebruiken dan wil je eigenlijk gewoon naar 8 panelen per kant, zodat je ook nog schaduwmanagement hebt. En dan wil je ook gaan nadenken over een zwaardere omvormer (se3680h?). 7 per kant kan nog, mits je dan geen schaduwen hebt.

Ga dus niet, nu het opgelost kan worden, nog steeds te weinig panelen per kant aanhouden.

En op zich fijn dat de installateur mee wil werken, maar zorg wel dat ze alleen de materialen doorbelasten; de extra uren zijn voor henzelf.

Als laatste: gewoon op dakrails, niks op je kapel laten leggen.
@teacher Bedankt voor dit advies. Optie D (dakkapel) valt dus af. Als ik jou goed begrijp is optie C ook niet voldoende > echt minimaal 7 stuks per kant > Deze configuratie heb ik al eerder in de SE Designer gezet, maar leidde ook tot omvormer clipping.

1. Het maakt mij persoonlijk niet uit welke optimizers erop zitten > Als men direct P505 had geïnstalleerd was er geen probleem (men wordt NB gewaarschuwd in de SE Designer als je de huidige set intekent). Prima als men deze kosteloos zou vervangen, ik vrees echter dat men dit niet gaat doen. Achteraf hadden micro-omvormers of P505 een uitkomst geweest, maar dat is helaas te laat.
2. Huidige omvang is gebaseerd op het huidige verbruik (3500Kw p/j). Met de toekomstige afbouw van de salderingsregeling i.c.m. waarschijnlijke verhuizing 5-10jaar is een groter systeem niet erg interessant.
Zoals gezegd ben ik bewust dat ik nu beperkt wordt door de geinstalleerde omvormer. Mocht ik 8 panelen per kant willen, zal men ook de omvormer moeten vervangen.

Het blijft dus een dilemma wat ik enerzijds mag verwachten van deze installateur / welke alternatieven rendabel zijn (afhankelijk in hoeverre/of de installateur een redelijk voorstel doet).

Mochten we er echt niet uitkomen is de volgende stap dit bedrijf officieel in gebreke stellen, vergezeld van een lokaal modderoffensief binnen mijn netwerk.

Onderstaand nog even de resterende opties opgenomen, waarbij de meerkosten van eventuele wijziging omvormer toch wel bepalend zullen zijn. Wat is redelijk/rendabel in deze? :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/500Rg5v5iNf_kVYxBk20Vr4_J6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/weETqfC0j9d2Fbm0XnC1gxtB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzUc-NuB2gMaRQxcWDtujlxx-ys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J7Y8A9eJ34sPOWirehrZaMDv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfMBu1vTqaVbWsBv9wzp_WFyhoc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y7I2BpjcC9qdmAEPvLaDdikh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oWGYPm-ZpkXpeXIMEm89wbXuxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k1soKSsZia6nZ8B0lMgiFX5Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJc467Gip-PnBCg2NG4UeEKc-tQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Ltt6tiib8oIJETkpSKcPBo2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Suboptimizer op 19-04-2023 23:34 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
* teacher heeft ook steeds minder begrip voor installateurs.
In deze tijd doen ze bijna allemaal aan "graaiflatie", je betaalt meer dan ooit voor je systeem, maar de kwaliteit lijkt wel een race to the bottom.

Wat heeft jouw systeem nodig?
S500b optimizer met 6 panelen per kant
S440 met 8 panelen per kant.

• mathijshooi
Suboptimizer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:23:
[...]

@teacher Bedankt voor dit advies. Optie D (dakkapel) valt dus af. Als ik jou goed begrijp is optie C ook niet voldoende > echt minimaal 7 stuks per kant > Deze configuratie heb ik al eerder in de SE Designer gezet, maar leidde ook tot omvormer clipping.

1. Het maakt mij persoonlijk niet uit welke optimizers erop zitten > Als men direct P505 had geïnstalleerd was er geen probleem (men wordt NB gewaarschuwd in de SE Designer als je de huidige set intekent). Prima als men deze kosteloos zou vervangen, ik vrees echter dat men dit niet gaat doen. Achteraf hadden micro-omvormers of P505 een uitkomst geweest, maar dat is helaas te laat.
2. Huidige omvang is gebaseerd op het huidige verbruik (3500Kw p/j). Met de toekomstige afbouw van de salderingsregeling i.c.m. waarschijnlijke verhuizing 5-10jaar is een groter systeem niet erg interessant.
Zoals gezegd ben ik bewust dat ik nu beperkt wordt door de geinstalleerde omvormer. Mocht ik 8 panelen per kant willen, zal men ook de omvormer moeten vervangen.

Het blijft dus een dilemma wat ik enerzijds mag verwachten van deze installateur / welke alternatieven rendabel zijn (afhankelijk in hoeverre/of de installateur een redelijk voorstel doet).

Mochten we er echt niet uitkomen is de volgende stap dit bedrijf officieel in gebreke stellen, vergezeld van een lokaal modderoffensief binnen mijn netwerk.
Afbouw saldering pleit alleen maar voor meer panelen leggen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
@Suboptimizer je het wat mij betreft gewoon recht op een systeem waar niet duidelijk zichtbare problemen mee zijn. Dus ook optie A is realistisch.

Omvormer clipping is wel goed voorspelbaar, in tegenstelling tot opbrengst factor verlies. Dus overwegen om dat te accepteren is okay.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
Ongeveer 50 meter met een 6mm2 kabel. Spanningsval is gemeten over de kabel + tussenliggende verdeelkasten en die is 3 Volt. Nu loopt de spanning in de wijk op tot 251 volt in de meter. En schakelen mijn panelen af bij 250 volt op de meter in plaats van de 253 die maximaal mag. Bekabeling verzwaren naar 10mm2 of 16mm2 brengt marginale winsten.
Omvormer verplaatsen en 50m DC kabel leggen lost dus je probleem volledig op ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
In hoeverre kun je veilig varen op de Designer en controleert die je design op de specs? Ik heb een StorEdge 10k installatie ontworpen met 21x 440Wp panelen op S440 optimizers (SE8K was niet leverbaar). Nu wil ik dat wellicht wat uitbreiden met 10 extra panelen, zelfde specs. Designer piept nergens, echter als ik de spec sheet van de S440 lees dan ga ik voorbij het maximaal vermogen per string.
Ik kan de string natuurlijk splitsen maar dan kom ik net niet aan de aanbevolen 16 panelen per string.

Tweede (short string) omvormer nodig? Ik verwacht dat ik met 15 panelen wel goed zit om de minimale stringspanning te halen overigens.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-12 23:36

lc8

@THM0
zie note-6 : (6) Als het nominale AC-vermogen van de omvormer ≤ als de maximale nominaal vermogen per string, dan zal het maximale vermogen per string het maximale DCingangsvermogen van de omvormer kunnen bereiken. Zie Toepassingsnotitie: Richtlijnen voor enkele string-design.

https://knowledge-center....sign-application-note.pdf

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• invoil
Ronald schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:09:
[...]

Omvormer verplaatsen en 50m DC kabel leggen lost dus je probleem volledig op ;)
Thanks deze heb ik ook even overwogen maar helaas bij de meterkast is geen plaats voor de omvormer. Er liggen wel loze leidingen maar zal hier en daar opnieuw gegraven moeten worden, wat weer additionele kosten met zich mee gaat brengen.

Ik zit vrij ver weg van het trafohuisje van de netbeheerder. Waarschijnlijk houd ik het probleem ook en ben ik nog een berg extra geld kwijt. Omvormers dichter bij de trafo winnen het altijd of er moet een grootverbruiker dichter bij mij zitten.

Was mooi geweest als ik het had kunnen testen door de omvormer iets te verhogen. Maar begrijp dat het om goede redenen niet mogelijk is na alle reacties.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:32
@Marleenwest18 dit zie ik bij mij,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saoAwAwaswpVxTEp-VTq6qWqHsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cklvlfaKY2fIQ5wQ50QZuCS0.png?f=fotoalbum_large

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:25
Vraag voor de kenners hier :) Tijdens de bouw van onze woning hebben we het gehele dak vol laten leggen met zonnepanelen waardoor er 24 panelen van 370wp op het dak liggen met een totaal piekvermogen dus van 8,8kWp. Nu hebben ze tijdens de bouw daar een SE8K als omvormer bijgezet.

Ik had daar vragen over gesteld met de vraag of de omvormer niet te licht is gezien de 8,8 die maximaal opgewekt kan worden maar volgens de aannemer zal hij nooit die piek bereiken. De afgelopen dagen met het mooie weer zie ik alleen wel onderstaande grafieken die steeds op 8.4 afkappen, iets te toevallig in mijn ogen dat het steeds op 8.4 is waarbij ik denk dat het komt doordat de omvormer niet meer aankan maar dat hoor ik graag van de kenners hier :)

Daarbij de vraag hoe het kan dat ik in de webapplicatie van SolarEdge onderstaande zie met een totaal van 9009,24 als ik het na reken in excel en SolarEdge zegt 8355,89?

Wie kan mij hier iets meer verheldering over geven?

Installatie:
  • 24 x 370 DMEGC370M6-60HBB
  • S440 optimizers
  • SE8K omvormer
Note: nooit Solaredge offerte/designer gehad want type e.d. konden ze niet eens op voorhand zeggen tot het moment dat ze extra geld wilden zien en zsm akkoord want morgen komt hij al...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hwq6gmErKKx_mwMpxTUS-ueGfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtaKcmtCbW9eYTboOFchQTDe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27LpEaBnxjxEclmzjA82f1WzpUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nXdMl7JRRZdcuGVc2xwLKKiI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4krAf5IFrHq_MdTPueGmHMV66A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O4yR3BQulocHmemsvBWTfqcI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door lubbertkramer op 21-04-2023 01:02 ]

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35
@lubbertkramer SE8K levert maximaal 13A, dus 8970 watt aan AC zijde.

De totalen van je optimizers betreft opwek aan DC zijde. Omvormer heeft 2,5/3% rendementsverlirs bij omzetten DC naar AC. Plus opstartverlies om tot 750V te komen.

Lijkt dus allemaal prima te zijn

[ Voor 48% gewijzigd door TweakersOnly op 21-04-2023 01:22 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Niks mis mee. Aftoppen doe je maar een paar weken, daarna is het te warm.

• mathijshooi
lubbertkramer schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:36:
Vraag voor de kenners hier :) Tijdens de bouw van onze woning hebben we het gehele dak vol laten leggen met zonnepanelen waardoor er 24 panelen van 370wp op het dak liggen met een totaal piekvermogen dus van 8,8kWp. Nu hebben ze tijdens de bouw daar een SE8K als omvormer bijgezet.

Ik had daar vragen over gesteld met de vraag of de omvormer niet te licht is gezien de 8,8 die maximaal opgewekt kan worden maar volgens de aannemer zal hij nooit die piek bereiken. De afgelopen dagen met het mooie weer zie ik alleen wel onderstaande grafieken die steeds op 8.4 afkappen, iets te toevallig in mijn ogen dat het steeds op 8.4 is waarbij ik denk dat het komt doordat de omvormer niet meer aankan maar dat hoor ik graag van de kenners hier :)

Daarbij de vraag hoe het kan dat ik in de webapplicatie van SolarEdge onderstaande zie met een totaal van 9009,24 als ik het na reken in excel en SolarEdge zegt 8355,89?

Wie kan mij hier iets meer verheldering over geven?

Installatie:
  • 24 x 370 DMEGC370M6-60HBB
  • S440 optimizers
  • SE8K omvormer
Note: nooit Solaredge offerte/designer gehad want type e.d. konden ze niet eens op voorhand zeggen tot het moment dat ze extra geld wilden zien en zsm akkoord want morgen komt hij al...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je dit aftoppen noemt.....

Bijna perfecte curve.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:02:
@Speedyace ja eigenlijk wel. Maar meerdere opties in kennis document.

In jouw geval is wellicht de handigste optie een B40 30mA alamat in plaats van de aardlekschakelaar voor de fase waarom je de se3680h zet. Een B40 3P installatie automaat kost je nog eens 4 posities in de kast.
@Ronald, Ik heb de B40 30mA alamat binnen en ga deze het weekend plaatsen op de plek van een ALS.
Ik heb nog een 16Amp Installatieautomaat vrij in de kast. Nu wil ik deze gaan gebruiken om de omvormer (SE3680H) op aan te sluiten en zorgen dat deze dan over de nieuwe B40 alamat loopt.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
lc8 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:10:
@THM0
zie note-6 : (6) Als het nominale AC-vermogen van de omvormer ≤ als de maximale nominaal vermogen per string, dan zal het maximale vermogen per string het maximale DCingangsvermogen van de omvormer kunnen bereiken. Zie Toepassingsnotitie: Richtlijnen voor enkele string-design.

https://knowledge-center....sign-application-note.pdf
OK thanks, begrijp ik het dan goed als volgt:
- de omvormer 'capped' het maximale stringvermogen zolang ik in een 1-string setup blijf
- ik moet altijd binnen min en max aantal optimizer per string blijven conform optimizer specsheet
- ik moet binnen DC/AC oversizing regels blijven

Valt het dan binnen design regels? Of mis ik nog iets?

• RonJ
  • Laatst online: 19:09
Speedyace schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:02:
[...]

@Ronald, Ik heb de B40 30mA alamat binnen en ga deze het weekend plaatsen op de plek van een ALS.
Ik heb nog een 16Amp Installatieautomaat vrij in de kast. Nu wil ik deze gaan gebruiken om de omvormer (SE3680H) op aan te sluiten en zorgen dat deze dan over de nieuwe B40 alamat loopt.
De omvormer groep moet je juist niet achter de B40 alamat, maar daarvoor (aan de invoedende kant) plaatsen. Dus dan heb je voor je PV nog een tweede alamat (of bestaande ALS + deze automaat) nodig, waarbij 16A iig prima gaat hier op een 3680.

All-electric.

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:31
Advies gezocht.

Ik heb nu al enige tijd last van een storing, solaredge panelen leveren geen productie. Via de SolarEdge support bot krijg ik het volgende, "De power optimizers die op uw PV-modules zijn aangesloten, zijn niet gekoppeld.". Via de huidige installateur is vanaf afstand geprobeerd dit te verhelpen maar dat heeft niet mogen baten.

Er dient een monteur langs te komen voor verdere diagnose, het maken van een afspraak duurt mijn inziens al te lang welke komt door een te kort aan personeel. Deze informatie komt van de installateur zelf.

Daar mijn verwachting met deze installateir qua service niet in lijn is denk ik er over na om een andere installateur te benaderen en vroeg ik mij af of er lezers op dit forum zijn die dit reeds een keer hebben gedaan?

Enkele aannames van mijzelf zijn,
- Het tekort van personeel is onderdeel van deze bedrijfstak, overstappen levert niets op?
- Leverancier wil niet zonder meer het werk van een ander overnemen, weinig aanbod?
- Gaat garantie gegevens van SolarEdge mee met de installatie ongeacht welke leverancier?

Vooralsnog dient er nog steeds een monteur langs te komen voor diagnose en welke met de backoffice van SolarEdge dient te overleggen of het garantie is.

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:50

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

[...]

Dit zou in strijd zijn met de vigerende Netcode Elektriciteit (Artikel 3.8 c.q. Artikel 3.14). Hier krijg je geen toestemming voor.

Er is echter hoop: er ligt een ontwerpbesluit van de ACM (zaaknummer ACM/22/179836) waarin het maximum wordt verhoogd van 253V (230V+10%) naar 264.5V (230V+15%). Zodra dit als formeel besluit is gepubliceerd (dat kan nog wel even duren, het besluit zit momenteel in de consultatiefase), zal SolarEdge je denk ik graag van dienst zijn.

Het moge duidelijk zijn dat deze codewijziging niet meer dan een lapmiddel is voor een elektriciteitsnet dat niet ontworpen is voor het huidige gebruik (tweerichtingverkeer en veel hogere vermogens).
Die codewijziging zat er al een tijdje aan te komen (het is een uitvloeisel van EN 50549:2019 naar ik heb begrepen). SolarEdge heeft daarop geanticipeerd. In sommige landen is deze wijziging ook al effectief.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
GerverCom schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:14:
Advies gezocht.

Ik heb nu al enige tijd last van een storing, solaredge panelen leveren geen productie. Via de SolarEdge support bot krijg ik het volgende, "De power optimizers die op uw PV-modules zijn aangesloten, zijn niet gekoppeld.". Via de huidige installateur is vanaf afstand geprobeerd dit te verhelpen maar dat heeft niet mogen baten.
Heb je een omvormer met of zonder display?

• GerverCom
Ik heb een SE3680H zonder display, aan de onderzijde zit een schakelaar en enkele leds die een status weergeven. Volgens de SolarEdge app is er steeds netjes contact is met cloud, Last Updated is nu 21/4/2023 19:53.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
GerverCom schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:01:
Ik heb een SE3680H zonder display, aan de onderzijde zit een schakelaar en enkele leds die een status weergeven. Volgens de SolarEdge app is er steeds netjes contact is met cloud, Last Updated is nu 21/4/2023 19:53.
Ok, die kan je supermakkelijk pairen.

1. Wacht tot morgen, het moet licht zijn
2. Druk de schakelaar min. 5 seconden naar P en laat los
3. Dat was het.

Daarna zou je via setapp of de interne webpagina kunnen controleren of ze allemaal gevonden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 21-04-2023 20:52 ]

• GerverCom
Dank je wel voor de suggestie, dat zou toch wel erg gemakkelijk zijn en indien de oplossing des te meer reden voor een andere levrancier/installateur. Nu maar hopen dat het morgen niet te donker en grauw is.

• GerverCom
@teacher

Helaas heeft dit niet geholpen. Ik zie in de mySolarEdge app (via de qr code aan de zijkant) dat bij connection info alles werkt (groene vinkjes).

Status Pagina geeft het volgende,
Inverter Status = Idle
Switch mode = On
production Now = 0
Lifetime production, 9,xxMWh
Comms, wifi en stattus connected (S OK).

Gebruik makend van de webportal zie ik dat ik geen installateur rechten heb voor het verder bekijken of aanpassen, wellicht wel zo slim daar ik geen installateur ben. De Setapp geeft ook aan dat ik niet het juiste account heb. Vrees dat ik toch overgeleverd ben aan de installateur van de zonnepanelen :(

Nog een vraag, interne web pagina, benader je deze simpelweg via een IP adres?

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:30
@GerverCom
Verbinden met omvormer netwerk (schakelaar minder dan 2 seconden in p positie, wifi omvormer zoeken, verbinden) gegevens netwerk vindt je op identificatie sticker op omvormer.

Adres is http://172.16.0.1

[ Voor 5% gewijzigd door Browny op 22-04-2023 11:02 ]

• GerverCom
Wederom dank voor alle geboden hulp tot nu toe, zeer gewaardeerd! Helaas nog geen productie.

Orginele vraag blijft nog steeds, "heeft er iemand ervaring met een andere installateur/leverancier vragen voor ondersteuning?" en eventueel goede ervaringen en of een contact in omgeving Amsterdam?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niMgVQL0ZpAjA1Je7I0OUNITs0I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x0T3vobny7SH9bCrI8mNlUUN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door GerverCom op 22-04-2023 11:45 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kijk even of je de omvormer even helemaal opnieuw kan opstarten:
1. Eerst de schakelaar onderaan uitzetten
2. Stroom eraf via groep

5 min wachten
Stroom er weer op
Schakelaar weer op 1.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 22-04-2023 11:50 ]

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:30
@GerverCom
In je status is gezien dat alle 16 Optimizer gevonden zijn . En werken Dc spanning is 16v. (Veiligheidspanning 1volt per optimiser)
Echter de omvormer waakt niet op . Wat geven de led lampen aan.
Zoals @teacher vermelde eens een harde opstart doen. Kan zijn dat je enkele keren moet proberen. Zou de omvormer als nodig wat langer uitlaten .

[ Voor 3% gewijzigd door Browny op 22-04-2023 14:08 ]

• GerverCom
Terugkoppeling voor degene die wachten of het werkt :)

Helaas na een aantal keer proberen en zelf een keer meer dan een uur alles uit nog steeds geen verandering. Zal het morgen, eventueel wat beter weer, nog eens de enige tijd uit en dan weer aan methode proberen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Helaas,

Dan toch je installateur lastig vallen, die is je aanspreekpunt, ook voor garantie.
Zo te zien is je systeem in ieder geval deze maand al buiten werking. Elke dag bellen. :Y

Wat je nog zou kunnen doen is zelf contact opnemen met solaredge en je laatste bevindingen doorgeven.

Je optimizers zijn iig gekoppeld.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Limiet staat op 0 (nul) W.
Lijkt mij een puntje van aandacht.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Simpel360 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:10:
Limiet staat op 0 (nul) W.
Lijkt mij een puntje van aandacht.
Ik heb dit probleem al een paar keer gezien direct na een firmware update. Toen kwam het de volgende ochtend vanzelf weer goed. Als je via Modbus de omvormer uitleest, dan zie je dat de status 5 is (throttled). Dit lijkt mij een firmware bug (zo ergens sinds 4.16?).

• GerverCom
teacher schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:09:
Helaas,

Dan toch je installateur lastig vallen, die is je aanspreekpunt, ook voor garantie.
Zo te zien is je systeem in ieder geval deze maand al buiten werking. Elke dag bellen. :Y

Wat je nog zou kunnen doen is zelf contact opnemen met solaredge en je laatste bevindingen doorgeven.

Je optimizers zijn iig gekoppeld.
Die geeft aan het allemaal verschrikkelijk te vinden maar heeft op dit moment niet het personeel om een afspraak te maken. :(

Probleem speelt al sinds begin maart waar ik toevaligerwijs opmerk dat er geen productie is. Inmiddels meer dan en maand verder na het melden maar wacht nog op een telefoontje voor het maken voor een eerste afspraak. Zal mij niets verbazen dat er eventueel een defect is maar dat hetgeen wat nodig is niet op voorraad is en het allemaal nog langer zal duren.

Het vertrouwen in deze installateur/leverancier is dus minimaal met als oorzaak mijn vraag of het overstappen voor onderhoud/garantie reeds eerder is ervaren door een forum gebruiker of dat het een kansloze actie zal blijken?

• Ronald
@GerverCom geen geldig excuus. In gebreke stellen / rechtsbijstand bellen

Een andere installateur zal niets onder garantie willen doen… die heeft de winst over de installatie niet genoten

[ Voor 43% gewijzigd door Ronald op 22-04-2023 17:07 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Solaredge bellen; wat zien zij?, installateur blijven benaderen.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:44
Vaak gemaakte fout: String lang genoeg, maar kleine groepjes panelen (4 hier, 2 daar, 2 om de hoek en 1 op de dakkapel) verdeeld over verschillende dakvlakken/oriëntaties: Don't go there, ook al zeg de verkoper dat "dit makkelijk kan". Optimizer blocking zal je toekomst zijn. :)
*zorg er als het kan voor, dat je dakvlakken los van elkaar het stringvoltage halen, dan zit je altijd safe, 5 panelen met een 80V optimizer en je bent er al. Bij een 3 fasen: 10 panelen met 80V optimizer.
Vraagje over de OP.

Als je met een 3 fase omvormer 10 panelen op één dakvlak hebt liggen met 80V optimizers zit je toch niet altijd safe?

Immers als er schaduw valt op een deel van deze 10 panelen door wat voor object dan ook, dan zit je al op <750 V en krijg je alsnog optimizer clipping?

• Ronald
@Atomius correct het is niet 100%. Maar of je echt problemen gaat ervaren is afhankelijk van wat er verder ligt. Diffuus / schaduw pakt 5-10% van de zon

• GerverCom
teacher schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:39:
Solaredge bellen; wat zien zij?, installateur blijven benaderen.
Ga ik maandag ochtend direct doen, tot zover dank voor de getoonde behulpzaamheid en adviezen.
Fijne weekend allemaal.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Atomius schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:09:
[...]

Vraagje over de OP.

Als je met een 3 fase omvormer 10 panelen op één dakvlak hebt liggen met 80V optimizers zit je toch niet altijd safe?

Immers als er schaduw valt op een deel van deze 10 panelen door wat voor object dan ook, dan zit je al op <750 V en krijg je alsnog optimizer clipping?
Klopt. @Ronald en ik hebben de op redelijk simpel gehouden zodat het ook voor niet techneuten/tweakers te volgen is.

10 panelen kan, maar je marge is bijzonder klein: gierend langs het randje. :Y

• Mike1967
  • Laatst online: 27-07 13:02
AC Coupled omvormer Solaredge.

Voor bestaande 3 fasen Solaredge installaties is het mogelijk om een AC coupled omvormer toe te passen bij een 10kw Solaredge batterij.
Deze specificatie wil ik gaan toepassen, de accu en de AC coupled omvormer heb ik al.
Solaredge heeft zelf geen installatie-instructies voor een dergelijk systeem, ook geen video,s.
Zelfs niet in het E-learning deel van hun website.

Je kunt wel een schema vinden ( zie afbeelding) , maar deze is verouderd en daar kun je ook niets mee.

Zo schijnt de Storage interface schijnt niet meer nodig te zijn?!?

Wat natuurlijk erg bijzonder is, want in de nabije toekomst zal er veel opslag aan bestaande systemen toegevoegd gaan worden.

Is er iemand die een dergelijk systeem werkend heeft en de kennis wil delen? O+

Alvast bedank! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RyakpWjVu5F-yp_IbLt99QfJLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0162DQSoCJ0wZVmw4uwyloBg.jpg?f=fotoalbum_large

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:03

Smoke

Maverick Reploid

Mike1967 schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:04:
AC Coupled omvormer Solaredge.

Voor bestaande 3 fasen Solaredge installaties is het mogelijk om een AC coupled omvormer toe te passen bij een 10kw Solaredge batterij.
Deze specificatie wil ik gaan toepassen, de accu en de AC coupled omvormer heb ik al.
Solaredge heeft zelf geen installatie-instructies voor een dergelijk systeem, ook geen video,s.
Zelfs niet in het E-learning deel van hun website.

Je kunt wel een schema vinden ( zie afbeelding) , maar deze is verouderd en daar kun je ook niets mee.

Zo schijnt de Storage interface schijnt niet meer nodig te zijn?!?

Wat natuurlijk erg bijzonder is, want in de nabije toekomst zal er veel opslag aan bestaande systemen toegevoegd gaan worden.

Is er iemand die een dergelijk systeem werkend heeft en de kennis wil delen? O+

Alvast bedank! :)

[Afbeelding]
De SESTI is wel nog nodig als je een LG batterij zou gebruiken, maar met die van SolarEdge zelf is dat inderdaad niet meer nodig. De rest van het overzicht is nog wel actueel, maar mist een paar kleine details op het gebied van onderlinge communicatie.

Het overzicht in dit document (Pagina 4) is duidelijker maar vermeldt niet expliciet de 3-fase omvormer:

https://knowledge-center....figuration-options-eu.pdf

De opzet zoals ie moet: Op de AC coupled omvormer sluit je de batterij en de meter aan, de AC coupled verbind je als leider/volger via RS485 met je 3-fase omvormer, met de AC coupled als leider. Alleen de AC coupled hoeft op internet te worden aangesloten, de bestaande internetverbinding van je 3-fase haal je het beste volledig weg.

Als je batterij en meter bekabeld via RS485 aansluit pak je hiervoor RS485-1 en doe je de leider/volger via RS485-2. Als je de inline meter gebruikt kunnen deze en de batterij ook draadloos maar heb je nog een communicatiemodule in de AC coupled omvormer nodig hiervoor, en eventueel een antenne voor de meter.

Daarna is het een kwestie van batterij en meter configureren op de AC coupled omvormer en je bent klaar.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:43
jurgen purgen schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:03:
[...]

ja ,nee dat heb je me al eerder verteld en ik heb het toen ook laten weten aan de installateur.
er is in dit topic toen zelfs voor mij een paar simulaties gemaakt met Designer. Ik heb mn rechtsbijstand erop gezet. maar net een maand te laat. Zonnekeus was niet meer en de boeven gaan nu verder onder de naam Zongeschikt. Afgeleidt van Zeer Ongeschikt om hun werk uit te oefenen.

Na dit debacle heb ik mn SolarEdge Academy Certificaat (1e) gehaald. ik was verder gegaan met de verdere training en had via SE de ADMIN en Volledige rechten over mijn omvormer gekregen aangezien de installateur failliet was. dus ik heb nu de controle. Als het weer meezit zal ik de 18 optimizers die er zitten vervangen voor S440'rs. Verder komen de 4 panelen die met de bouw geplaatst zijn ook op de string met S440 en ook leg ik drie panelen erbij op de dakkapel. Volgens Designer geen verliezen met een dubbele string (alleen 5000h kon dubbele string) Ik wil driefasig blijven terugleveren vanwegen het verdeelde verbruik op verschillende fasen. Uit al mijn simulaties komt de SE5K-RWB als beste keuze. Een 5000h levert meer maar op 1 fase. Een combo 3000H met een 3680H geeft mij het meeste vermogen. De huidige SE5K is niet de beste uit de test maar ook niet de slechtste met een negatief verschil van 200 kWh vergeleken met de 5000H of de combo.

Dus nog even op de SE5K verder.
Vervelende van de omvormer is, is dat het inbedrijfstellings-menu niet meer bereikbaar is. Met de schakelaar roep ik het WIFI netwerk op. Maar het netwerk is niet toegankelijk. Al een jaar niet. ik heb van SE een beschrijving toegezonden gekregen om hem door te meten. En dan terug laten sturen als die echt kapot is maar het feit wil dat hij wel door de WIFI verbonden is met het platform, en dus gewoon online is. Ik kan dus niet meer de WIFI instellingen aanpassen of de modbus aan of uitschakelen. ik ben blij dat de modbus verbinding met mijn NIBE het weer doet na twee maanden afwezigheid ( schuld NIBE, software update done wrong). Van de week voor het vervangen van de optimizers ook gelijk de panelen intekenen via layout editor en de nieuwe optimzers vast een plek toewijzen..

ik heb dus geleerd van de vorige keer dat ik hier werd aangesproken op het feit wat je nu aanhaalt :9
Ik wilde even delen dat ik gisteren het dak op ben geweest en alle optimizers vervangen heb. Er zijn 7 panelen toegevoegd aan de string.

Dank aan de community voor de laatse adviezen.
Ik kon nu eindelijk in het inbedrijfstelling-gedeelte om de omvormer uit te lezen. De Mapper-app lijkt een uitkomst op het dak, maar pen en papier is makkelijker en sneller gebleken. Wellicht met meer ervaring dat het wel beter werkt, maar ik ben er geen fan van na gisteren.
Dit was mijn eerste SE installatie en daar ben ik wel fan van.
succes voor de volgende klussen ,leden!!
enorm blij dat dit allemaal voorbij is na 18 maanden denken, plannen en verminderde opbrengsten.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Ronald
@jurgen purgen ik heb voor mijn eigen installatie met het grootste gemak gebruik gemaakt van de mapper app.
Maar ik heb de volledige standaard procedure kunnen gebruiken met een ontwerp geëxporteerd vanuit designer naar monitoring (kan alleen met actief installateur account). Dat ontwerp krijg je dan in mapper; je selecteert het paneel wat je scanned en alles staat in een keer goed

• jurgen purgen
Ronald schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:07:
@jurgen purgen ik heb voor mijn eigen installatie met het grootste gemak gebruik gemaakt van de mapper app.
Maar ik heb de volledige standaard procedure kunnen gebruiken met een ontwerp geëxporteerd vanuit designer naar monitoring (kan alleen met actief installateur account). Dat ontwerp krijg je dan in mapper; je selecteert het paneel wat je scanned en alles staat in een keer goed
hallo @Ronald .
Ik heb een installateurs account bij SE. ik heb mijn plan geëxporteerd. Voormalige ligplan dus aangepast en 7 nieuwe panelen bijgevoegd.
Het euvel was volgens mij idd niet direct met de Mapper. Maar met mijn budget telefoon (denk ik ) want toen ik een foto wilde maken van de optimizer scande de camera-app meteen de QR. Dus de cam kon alles wel lezen.
ik had zelfs dat ik een paneel per ongeluk wiste via Mapper. lag op dat moment op de daknok met een paneel op mn schouderbladen. dus pen en papier werkte even sneller. Er waren 8 panelen gelukt zonder problemen maar plots haperde het. 3 ervan zijn handmatig ingevoerd en dat ging ook vlekkeloos. Toen ik net de gang erin had werkte de app even niet fijn mee.

Ik heb alles op 1 string gelaten. Wat dat betreft had de vorige installateur de string wel goed uitgelegd met de MIN rond de gehele string mee. Dus ik hoefde alleen de optimizers te vervangen.

Mijn panelen met PVT waren loodzwaar maar met de juiste cijfers en werking nu kan ik het effect van de PVT in de gaten gaan houden.

Vandaag begon mooi en ook een mooie licht gekartelde curve. Heb de nacht gewerkt dus vond het jammer dat het regende toen ik wakker werd tegen 4'n. Toch 21 kWh op mn eerste dag. Vorig jaar was mijn max productie voor een dag 26 kWh. buren deden met kleinere sets 35 kWh. Dus er is vooruitgang. Ben ruim een jaar bezig geweest om de tijd, ruimte en financiële kant rond te krijgen om op het dak te gaan om alles recht te trekken.
Mega trots op mezelf dat het nu gelukt is. Op naar de volgende klus.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-12 22:08
Even hele andere vraag. Ik heb een se8k 3fase. Stel dat een fase tegen de 253V Gaat verdeelt de omvormer dan het opgewekte vermogen zoveel mogelijk over de fases waar de netspanning lager is? Met andere woorden een soort van load-balancing zodat de omvormer zolang mogelijk blijft werken?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De stroomsterkte is op alle fasen gelijk (link).

• Hj41
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-11 00:01
Hallo, ik heb een vraag waar ik niet helemaal uitkom.

Ik heb een solaredge systeem, 3 phase SE 12.5.

Op een van de twee strings zitten 26 panelen met S440 optimizers. Twintig panelen zijn 405 WP en zes panelen 310 WP (wat oudere, liggen op plak dakje ernaast).

Beperken deze 6 310 WP panelen het totale maximale stroom (en dus vermogen?) van de string?

Of juist niet dank zij de optimisers?

Groet
Henry

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Juist niet vanwege de optimizers. Het enige wat zou kunnen remmen is als die 6 apart in de zon liggen en de 20 niet.

• Hj41
Bedankt,

Die 6 liggen op Zuid, en de andere gericht op West/Oost : 10 West en 10 Oost

in de specs lees ik

Jinko (405 WP) , maximum power current 11.04 A )
Longi (310), maximum power current 7.51 A)

- Is dan 7.51 A de maximale stringstroom sterkte?
- En dus kunnen de 405WP panelen nog maximaal energie leveren via 405 W/ 7.51 A = 53.9V optimizer spanning?

ik ben tot dusver blij met de Longi in de string want deze helpen mij met beperken van het Oost/west probleem

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:45
Je kijkt naar de 'verkeerde' stroom.
Bij een optimizer is er een kleine stroomkring tussen optimizer en paneel.
Onafhankelijk daarvan is de optimizer onderdeel van de grote stroomkring door alle optimizers en omvormer.
Die stroom is door alle optimizers gelijk.
De enige maximum waar je dus naar hoeft te kijken is die van de S440 op zijn 'uitgang': 15A

• Hj41
Dankjewel. ik ben gerust gesteld en laat de zes op de string zitten.

Groet
Henry

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Hj41 schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:40:
Dankjewel. ik ben gerust gesteld en laat de zes op de string zitten.

Groet
Henry
Puntje van aandacht:
Een 3 fasen omvormer met 60v optimizers heeft 16 (echt absolute minimum 13) tegelijk beschenen panelen nodig.

Jouw groepen zijn 10 (niet genoeg) nog een keer 10 (nog steeds niet genoeg) en 6 (zeker niet genoeg). Liggen ze onder een kleine hoek? Zo nee:
Kan je nog panelen bijleggen?
Kan je de optimizers omwisselen voor 80v?

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 24-04-2023 19:28 ]

• Hj41
Hoi, bedankt. Ik heb inderdaad last van optimizer clipping verliezen en ga panelen bijleggen.
Bij de Oost zijde komen er + 5 (15 in totaal) en aan de oostzijde + 2 ( 12 panelen, meer kan er niet bij)
Dan heb ik West 15* 60 V > 750 V en Oost 12* 60 = 720V , ...ik neem aan dat die gemiste 30 volt gemakkelijk, en zonder vermogen verlies opgevangen wordt door de 6 'oude ' panelen (deze liggen zuid, 10 graden helling)..

Designer geeft een goedgekeurd ontwerp met weinig verlies.

Als ik het had geweten had in 80 v optimizers genomen..(vervangen is geen optie)...

Al met gaan al de uitspaarde centen weer in de zonne panelen..

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Reken dit nog een keer uit, maar dan met amperes (van de onbeschenen panelen). En naarmate de hoek steiler is wordt de clipping erger. Ik denk overigens dat, met de extra panelen, de schade meevalt, maar dan zou je even moeten rekenen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ronald schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:22:
[...]

En opstelling waarbij solaredge heel weinig tot geen opbrengst voordeel biedt. Biedt deze installateur niet een string omvormer aan?
Ze hebben hier ooit eens 18x270 met optimizers aangesloten op een 1 fase 5000.
Dat is dan wel 'juist'?

Even naar het algemene topic verplaatst

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 09:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:15:
[...]

Ze hebben hier ooit eens 18x270 met optimizers aangesloten op een 1 fase 5000.
Dat is dan wel 'juist'?
Waarom niet?

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb er geen twijfels over verder :)
Het is gewoon dat ik regelmatig bij Solaredge vragen het optimizer verhaal tegenkom. En de zin en onzin daar van, of dat het niet eens werkt bij minder dan x panelen.

• Ronald
paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:40:
[...]

Het is gewoon dat ik regelmatig bij Solaredge vragen het optimizer verhaal tegenkom. En de zin en onzin daar van, of dat het niet eens werkt bij minder dan x panelen.
18 op 1 dak is niet weinig ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:40:
[...]

Heb je, toevallig, al de informatieve, zeer goed geschreven en doorwrochte topicstart gelezen? ;)

• paQ
  • Nu online

paQ

teacher schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:39:
[...]

Heb je, toevallig, al de informatieve, zeer goed geschreven en doorwrochte topicstart gelezen? ;)
nu wel :+
Het is me al iets duidelijker.

Ik zie alleen bij mijn dak de noodzaak niet voor deze opzet. Het was daarom destijds ook best een duur systeem, huur ook nog, en heb er (2 jaar geleden) ca 5700 euro incl BTW voor moeten aftikken ter afkoop.
Maar dat staat verder los van de werking.

• edwin2021
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 24 april 2023 @ 06:37:
De stroomsterkte is op alle fasen gelijk (link).
In dat document is juist sprake van phase balancing. Ik lees dit (wellicht foutief) als dat de omvormer ervoor zorgt dat iedere fase gelijk belast/gevoed wordt. Daarmee vangt de omvormer dan toch een te hoge spanning af door vermogen te spreiden?

• jurgen purgen
edwin2021 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:46:
[...]

In dat document is juist sprake van phase balancing. Ik lees dit (wellicht foutief) als dat de omvormer ervoor zorgt dat iedere fase gelijk belast/gevoed wordt. Daarmee vangt de omvormer dan toch een te hoge spanning af door vermogen te spreiden?
ik heb geen kennis van zaken mbt de werking van de omvormer, maar als je het zo leest zou het dus zijn dat als de ene fase al een kritieke belasting heeft dat daar niet op gestord zal worden :/

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
teacher schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:39:
[...]

Het zal kloppen maar duidelijk uitgelegd vind ik het niet. Laat ik het zo zeggen, ik snap het niet (helemaal) en ik ben WO opgeleid.

DIT IS MIJN WEBSITE

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@havana als we iets kunnen verduidelijken / aanvullen, stuur me even een dm met je feedback; wordt zeer gewaardeerd! :Y

• GerverCom
Hallo allemaal,

Na enige dagen een update, nadat ik gisteren nogmaal de suggestie van alles uitschakelen en na enige tijd weer aanzetten nog eens probeerde is het uiteindelijk gelukt. Gister namiddag is er geproduceerd en vanaf vanochtend ook weer. Ik kijk het een aantal dagen aan alvorens ik weer lokaal ga inloggen en een vergelijking wil maken of er veranderingen zijn.

Ik had wel op advies een "case" aangemaakt bij solaredge enkel heb ik daar nog geen terugkoppeling op gekregen, deze staat in behandeling. Wellicht dat ze remote iets hebben gedaan waardoor het een en ander weer werkt?

Tot zover bedankt voor alle reacties en hulp.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Soms is uit en weer aanzetten een prima werkwijze... ;)

• paQ
  • Nu online

paQ

Wat is eigenlijk de uitleg achter het meer dan 100% kunnen opleveren op bepaalde momenten?
18x270 = 4860

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3vJFmJnITMdOfz8Jp34JvYx0pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBhnRzxZuDIN636zumpVeKVJ.png?f=fotoalbum_large

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

edwin2021 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:46:
[...]

Inderdaad is de kans op overspanning kleiner als het opgewerkte vermogen verdeeld wordt over de fasen i.p.v. dat alles in 1 fase wordt gepompt. En dat doet een 3-fase omvormer ook. Maar de stroomsterktes vanuit de omvormer zijn altijd gelijk op alle fasen. Er is geen gestuurde vermogensverdeling waarbij bv. rekening wordt gehouden met de spanningsverschillen op de fasen. Die verschillen resulteren uiteraard door de gelijke stroomsterktes de facto in enigszins ongelijk verdeelde vermogens per fase, maar relatief gezien is dat klein bier.

• Linea
  • Niet online
Ik heb in de schuur een SolarEdge SE10K-RWS (setapp) omvormer die via een cat6-UTP-kabel (568B-standaard) verbonden is met de Ziggo modem/router in de meterkast in huis. Werkt prima.
Nu heb ik ook een Solaredge inline-meter in de groepenkast in huis geplaatst. Deze wil ik uiteraard graag met de omvormer verbinden. Gezien de afstand tussen de meterkast in het huis en de omvormer in de schuur van ca. 25 meter (en met staalplaat beklede wanden van de schuur) doe ik dit qua betrouwbare verbinding liever niet draadloos via het SE home network, maar via de bestaande UTP-kabel (een extra Modbus-kabel aanleggen tussen schuur en huis is ook erg veel gedoe).

Mijn vragen:
1) Is het mogelijk om de bestaande UTP-kabel niet alleen te gebruiken voor de internet-verbinding van de omvormer, maar ook tegelijk voor de verbinding met de inline meter?
2) Zo ja, hoe moet ik de inline meter dan verbinden met de Ziggo modem/router (of een losse extra router)? Is er een standaard aansluitwijze voor een kabel met RJ45-stekker aan de router-kant en de RS485 Modbus-aansluiting van de meter? Welke kleuren aders moeten er dan op de Modbus A/B/G aangesloten worden?
3) Welke instellingen van de omvormer zijn dan nodig en kan ik die zelf instellen (ik heb een eigenaren-account, geen installateurs-account)?

Alvast bedankt voor reacties.

• Ronald
paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:18:
Wat is eigenlijk de uitleg achter het meer dan 100% kunnen opleveren op bepaalde momenten?
18x270 = 4860

[Afbeelding]
Andere parameters dan STC ;)

Kouder: meer rendement
Meer licht: meer rendement

Ik heb tot 110% van STC gezien … verdwaalde wolken, reflectie van ramen… verzin het.

• Linea
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:18:
18x270 = 4860
Die 270Wp per paneel STC-waarde is gebaseerd op standaard-omstandigheden waarbij het paneel 25 graden is. Als het koud winderig weer is, zoals nu, dan zijn de panelen minder warm en presteren ze beter. Omgekeerd: als de panelen warmer dan 25 graden zijn, dan presteren ze slechter.
Ook is de waarde gebaseerd op een standaard lichtinstraling (1000 W/m2). Die halen we in Nederland vaak niet, maar bij een combinatie van zon en witte wolken kan de lichtinstraling ook in Nederland heel hoog zijn.
Die hoge pieken haal je dus vooral op dagen zoals ze nu zijn.

Veel fabrikanten geven ook een NOCT-waarde op voor de panelen. Die is gebaseerd op 20 graden omgevingstemperatuur (geen cel-temperatuur) en 800 W/m2 lichtinstraling en iets meer wind. Die Wp-waarden zijn lager dan de STC-waarden. Maar op dagen als nu zit je daar dus nog sneller boven.

[ Voor 15% gewijzigd door Linea op 25-04-2023 13:02 . Reden: aangevuld ]

• edwin2021
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:26:
[...]

Inderdaad is de kans op overspanning kleiner als het opgewerkte vermogen verdeeld wordt over de fasen i.p.v. dat alles in 1 fase wordt gepompt. En dat doet een 3-fase omvormer ook. Maar de stroomsterktes vanuit de omvormer zijn altijd gelijk op alle fasen. Er is geen gestuurde vermogensverdeling waarbij bv. rekening wordt gehouden met de spanningsverschillen op de fasen. Die verschillen resulteren uiteraard door de gelijke stroomsterktes de facto in enigszins ongelijk verdeelde vermogens per fase, maar relatief gezien is dat klein bier.
Helder

• edwin2021
Linea schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:27:
Ik heb in de schuur een SolarEdge SE10K-RWS (setapp) omvormer die via een cat6-UTP-kabel (568B-standaard) verbonden is met de Ziggo modem/router in de meterkast in huis. Werkt prima.
Nu heb ik ook een Solaredge inline-meter in de groepenkast in huis geplaatst. Deze wil ik uiteraard graag met de omvormer verbinden. Gezien de afstand tussen de meterkast in het huis en de omvormer in de schuur van ca. 25 meter (en met staalplaat beklede wanden van de schuur) doe ik dit qua betrouwbare verbinding liever niet draadloos via het SE home network, maar via de bestaande UTP-kabel (een extra Modbus-kabel aanleggen tussen schuur en huis is ook erg veel gedoe).

Mijn vragen:
1) Is het mogelijk om de bestaande UTP-kabel niet alleen te gebruiken voor de internet-verbinding van de omvormer, maar ook tegelijk voor de verbinding met de inline meter?
2) Zo ja, hoe moet ik de inline meter dan verbinden met de Ziggo modem/router (of een losse extra router)? Is er een standaard aansluitwijze voor een kabel met RJ45-stekker aan de router-kant en de RS485 Modbus-aansluiting van de meter? Welke kleuren aders moeten er dan op de Modbus A/B/G aangesloten worden?
3) Welke instellingen van de omvormer zijn dan nodig en kan ik die zelf instellen (ik heb een eigenaren-account, geen installateurs-account)?

Alvast bedankt voor reacties.
Ik zou de netwerkkabel niet uit splitsen, temeer omdat RS485 met een stuk hogere spanningen werkt als RS232. Wat wellicht wel kan is 2x een Ethernet/RS485 converter er tussen te zetten en bij de eerste omvormer een klein netgear switch je (bv de GS105e let pp de e) om een extra netwerk aansluiting te creëren.
Pagina: 1 ... 42 ... 105 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.