Een korte check voor het bijplaatsen van een
extra paneeltje op een
Solar Edge SE1500M omvormer met bijbehorende
M2640 optimizer met 4 ingangen.
De
SE1500 + M2640 zou enkel geschikt zijn voor 8 x 60cells paneeltjes of 4 x 72/96cells panelen. Maar ik heb
nu begrepen dat het aantal cellen niet uitmaakt en dat je enkel naar spanning, stroom moet kijken.
Optimizer datasheet
SE1500M + M2640 optimizer.
De optimizer heeft 4 ingangen waar max 660W/96V/10.5A in kan. Zie deel datasheet:
:strip_exif()/f/image/QFBr5YKzl2UMJOJ42wlQRRRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige situatie
Plat dak, parallellogramvormig. Op Esdec Flatfix 13 graden frames .
6 panelen
Trina Solar TSM-320DEH dus 1.92kWp
- 2 panelen +/- oost
- 2 panelen +/- west (+ rookgaspijpje schaduw)
- 2 panelen zuidwest, beide aparte ingang (1 ventilatiepijp schaduw)
:strip_exif()/f/image/qPEBw4gJILoGz0J52iwnM06K.jpg?f=fotoalbum_large)
Het maximale omvormervermogen van 1500W wordt nauwelijks gehaald. Slechts op enkele dagen met volle bak zon en lage temperaturen. Gisteren (mooie zonnige dag, 'later s middags wolken) speelde dit nog niet. Zie bovenstaande grafiek.
Genoeg ruimte dus voor een extra paneeltje.
Ik had op Marktplaats een melding gemaakt als er in de buurt een soortgelijk paneel beschikbaar kwam.
Trina Solar 330wp. Net een andere serie. Dit is dan wel een 120 cells paneel maar de specs zijn zeer gelijk en blijven onder de kortsluitstroom van 10.5A
Extra paneel op zuidwest?
Solaredge designer
says no. Waarschijnlijk max DC vermogen (oriëntatie meegenomen) bereikt. Dit is 2025 Wdc.
Alles oost-west opstelling
Dit lukt wel in SE Designer.
:strip_exif()/f/image/sgeMYyoF2Pyap8CS7I7ZFqBI.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw 330wp paneel op eigen optimizeringang. De andere paarsgewijs per oriëntatie.
Ter volledigheid de
Thomas Berger rekentool. Deze laat duidelijk zien dat er vaak wordt afgekapt op 1500, maar dat geldt bij 'max clear sky vermogen'. TB: 1749kwh/jr opbrengst en 22kwh clipping. SE geeft aan 1940 kwh/jr opbrengst. Best wel wat verschil.
Ben ik op de goede weg? Tot zover ik het kan zien levert dit geen problemen op. SE Designer geeft zelf aan dat er +/-3 kwh optimizer clipping plaatsvind. Dat zijn pinda's.
Laatste fine-tuning
Simpelste stringindeling: Huidige (rechts) oost-west opstelling niet aanpassen en simpelweg extra paneel op een eigen string aansluiten
Maar: i.v.m. twee pijpjes op het dak blijven de achterste panelen iets achter en die kunnen de voorste meetrekken.
Of nieuwe strings maken, zodat de achterste twee panelen (beide schaduw in namiddag) de voorste niet beïnvloeden. Omdat ik zelf geen MC4 tang hebt en ervaring met die dingen wil ik de kabels op maat bestellen. Dit is dus even wat meer rekenen met kabellengtes dat ik nodig hebt. Plus alle panelen losmaken. Is dat het waard?
Qua opbrengst heb ik het nu nog niet nodig. Ik doe dit vooral om te tweaken

En ik heb berekend dat ik op de grens van energielabel B->A zit(160kwh/m²). Met een extra paneeltje gaat er 4-6 kwh/m² van de berekening af. Zou toch mooi zijn als dit het verschil zou maken.