• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
@edwin2021: dank voor je reactie. Ik zat zelf ook al te kijken naar een kleine switch en de converters. Ik hoop dat er iemand is die al zoiets heeft draaien, zodat ik zeker weet dat het werkt. Bovendien weet ik niet of een beide kanten een switch nodig is (ene zijde signaal invoeden vanuit de meter, en andere zijde het signaal uitsplitsen om het op twee punten in de omvormer binnen te laten gaan), of dat het invoeden van het Modbus-signaal van de meter via de router goed loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Linea op 25-04-2023 19:29 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je kunt in principe de cat6-kabel wel uitsplitsen. Er zitten 8 aders in, die heb je nodig voor een 1Gbit-verbinding. Voor een 100Mbit-verbinding worden er maar 4 aders gebruikt. Er zijn splitters in de handel die van 1 8-aderige verbinding 2 4-aderige verbindingen maken.

Modbus heeft 3 aders nodig en Modbus/RS485 is vrij robuust en werkt over hele lange afstanden (tot meer dan 1 kilometer).

Dus ik denk dat het op zich zou kunnen werken, maar heb eerlijk gezegd geen ervaring met het mixen van ethernet en RS485 in dezelfde kabel.

Alternatief met RS485-Ethernet-converters zal zeker ook werken, maar je introduceert ook weer wat complexiteit en extra storingsbronnen die het oplossen van problemen ingewikkelder maken. E.e.a. hangt er ook een beetje van af hoe handig je bent met de diverse technieken en waar je je zelf het comfortabelst bij voelt.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57
Met een splitter zal normaal gesproken maar een van de twee uitgangen werken, kunnen niet gelijktijdig volgens mij. Dan kom je al snel op een extra switch bij de omvormer en meterkast uit

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik bedoelde zoiets: https://www.allekabels.nl...etwerkkabel-splitter.html
of : https://www.bol.com/nl/nl...adapter/9200000131659380/

Is compleet passief en werkt door de 8 aderparen van de kabel aan de ene kant aan te sluiten op 2 x 4 aderparen aan de andere kant.
Je verliest dan de mogelijkheid om 1Gbit te doen, maar voor de omvormer is 100Mbit meer dan genoeg.

Voor de duidelijkheid: Je moet aan beide kanten van de lange kabel zo'n splitter plaatsen. De ene splitst, de ander voegt weer samen.

[ Voor 13% gewijzigd door ocaj op 25-04-2023 22:54 ]

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ik heb een SolarEdge systeem met s440 optimizers en een SE5000H omvormer. Zit ik voor een thuisaccu vast aan SolarEdge en LG?
Volgens SolarEdge heb ik een StorEdge 'tussenstation' nodig voordat ik een LG accu kan aansluiten.
Maar als ik het goed zie kan ik wel rechtstreeks een Sessy in het systeem hangen, zonder 'tussenstation'. Klopt dat? Zo ja: zitten daar serieuze nadelen aan? En zijn er nog meer alternatieven als Sessy die rechtstreeks met SolarEdge werken?

(Misschien hoort dit in het thuisaccu-topic thuis, maar de basisvraag gaat over SolarEdge, dus hier begonnen).

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De 2-poort versies zouden geschikt moeten zijn. Gezien het bedradingsschema op de sticker (netjes!) maken de poorten gebruik van verschillende aderparen. Ik heb in het verleden zoiets wel eens gedaan op plaatsen waar te weinig UTP-bekabeling lag (Ethernet/Ethernet, Ethernet/ISDN en Ethernet/POTS). Werkte perfect.
Deze is gezien de beschrijving niet geschikt.
Is compleet passief
Wat als additioneel voordeel heeft dat je geen netvoedingen nodig hebt die elk jaar ook nog eens de nodige kWh aan dure energie verstoken :)

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:42
Sinds vandaag eigenaar van een SolarEdge systeem:
- 1x SolarEdge SE 3500H
- 15x SolarEdge S440
- 15x Q Cells 390

Ik had dit topic een beetje doorgelezen voor integratie in Home Assistant en zag veel gebruikers moeite hebben om toegang te krijgen tot de Modbus over TCP setting? Ik kan in mijn systeem gewoon naar de webinterface (over ethernet) en daar die instelling toepassen. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrijwel direct na het opkomen van de omvormer al de webinterface geopend had en meteen die setting enabled (nog voordat de panelen aangemeld waren). Misschien heeft dat er mee te maken dat ik er nu nog steeds in kan?

Op monitoring.solaredge.com heb ik 3 tabbladen:
- Dashboard
- Layout
- Admin

Dus ik mis in feite:
- Analyse
- Rapporten
- Alerts

Ik heb dus "Dashboard & Layout" rechten, maar niet "Volledige toegang". Monteur snapte niet goed waar ik het over had en stelde om contact op te nemen met het bedrijf als ik dat wilde. Wat mis ik dan precies? Ofwel heb ik die andere tabbladen echt nodig? Want ik kan 'm nu gewoon uitlezen met Home Assistant.

Bij Admin kan ik een API key zetten (dat heb ik al gedaan, maar nog niet gebruikt, omdat ik de SolarEdge over Modbus integration gebruik in HA).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:01

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wellicht denk ik te simpel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoY4a7VlXat_rRKzu7teNo3jZv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLO9VcHoBI1HP4BL9gmgQhgb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 8 panelen op het westen schuin dak. Ik heb even gezocht naar een dag met een hoge opbrengst. De bult zit altijd vergelijkbaar in de middag. Stel ik wil ook 8 panelen op het oosten. Dan zal de bult in de ochtend zijn. Kunnen die nieuwe panelen dan op dezelfde omvormer?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Het helpt als je verteld welke omvormer, welke panelen.

Wise enough to play the fool

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

8 stuks PV-zonnepanelen
​Fabricaat: ​​Canadian Solar
​Soort:​​​Mono-crystalline
​Type:​​​CS1H-325MS
​Uitvoering:​​Black
​Afmeting:​​1700 x 992 x 35mm.

Omvormer SE2000m & Optimizer:
​Fabricaat: ​​SolarEdge
Type: ​​​1-fase 2KW Ethernet

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dan is het antwoord nee: er zitten nu al het maximum aan panelen op.
Je zou er wel een vergelijkbaar systeem bij kunnen leggen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ok. Heel erg bedankt voor het snelle antwoord,

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-12 18:49
teacher schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:38:
Dan is het antwoord nee: er zitten nu al het maximum aan panelen op.
Je zou er wel een vergelijkbaar systeem bij kunnen leggen.
ik denk dat het volgens de desidner wel zou kunnen met o w oriëntatie?

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:03

Smoke

Maverick Reploid

blanken17 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:19:
[...]

ik denk dat het volgens de desidner wel zou kunnen met o w oriëntatie?
De SE2000M is de compact omvormer met een speciale optimizer met 4 ingangen, je mag daar maximaal 8 panelen op zetten (Met max 660Wp per ingang). Je kan ook geen andere/extra optimizers gebruiken hiervoor.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:38
Sinds gisteren de installatie in een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAIAha21nltcBpwMAMaJ6mMtZzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZKypHba6YsyUgYDHflagkjP.png?f=fotoalbum_large
De installatuur gebeld en die heeft hem doorgezet naar Solar Edge.
Maar... met een reactietijd van een week, vraag ik mij af of het niet slimmer is om een reset te doen van de inverter?
De installatuur gaf aan dat dan ook de foutmelding gewist zou worden. Klopt dat?
Ik zit er namelijk niet op te wachten dat na een week of meer wachten Solar Edge met het advies komt, reset de inverter een keer.

[ Voor 9% gewijzigd door utbone op 27-04-2023 11:23 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22
utbone schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:21:
Sinds gisteren de installatie in een foutmelding:
[Afbeelding]
De installatuur gebeld en die heeft hem doorgezet naar Solar Edge.
Maar... met een reactietijd van een week, vraag ik mij af of het niet slimmer is om een reset te doen van de inverter?
De installatuur gaf aan dat dan ook de foutmelding gewist zou worden. Klopt dat?
Ik zit er namelijk niet op te wachten dat na een week of meer wachten Solar Edge met het advies komt, reset de inverter een keer.
Foutmeldingen blijven staan. Is te zien als je adminrechten hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YsC_QyZFHLrhU5R8o2ZQbFmV_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0MpgqFM6qoGwpEnIl4N0y7zO.png?f=fotoalbum_large
Dit even als voorbeeldje ;)

[ Voor 18% gewijzigd door vincent_1971 op 27-04-2023 11:43 ]

• utbone
Dank! Ik snap dat de foutmelding natuurlijk niet uit de lucht komt vallen. :)

• vincent_1971
utbone schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:46:
[...]

Dank! Ik snap dat de foutmelding natuurlijk niet uit de lucht komt vallen. :)
Wat ik zou doen in jouw geval is, de solaredge app installeren en 'koppelen' met de omvormer. Weet jezelf al een stuk meer. Kan iets heel simpels zijn, bv een connector die los zit. Zou dan de optimizers eens opnieuw 'koppelen'.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Als alle optimizers communiceren gaat opnieuw koppelen natuurlijk weinig doen.

Duik de analyse tab eens in…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zou hem lekker eens opnieuw opstarten.
Knop om
Wachten
Ac eraf
5 min wachten
Weer aan.

• utbone
.

[ Voor 96% gewijzigd door utbone op 27-04-2023 12:33 ]

• utbone
Ik zie dat er 1 optimizer niet mee doet. Isolatie--1 kOhm en Fout 18xBC: Power module voltage imbalance

• vincent_1971
utbone schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:11:
Ik zie dat er 1 optimizer niet mee doet. Isolatie--1 kOhm en Fout 18xBC: Power module voltage imbalance
Fout kan dan of in de bekabeling zitten of de optimizer is stuk. Weet niet of je makkelijk erbij kan bij de optimizer...

• Nelu
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-05-2023
Hii all,

We gaan komende week 32 zonnepanelen leggen dus
even een vraagje voor de zekerheid.

8 panelen oostkant
24 panelen westkant

kunnen we deze allemaal op 1 string aansluiten of toch 2 strings van maken?

32x panelen 415wp
32x s440 optimizers
1x se10k

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
8 panelen oostkant met s440 is no-go:

Op een aparte string gaat die niet opstarten
In 1 string trekt die je opbrengst naar beneden.

• Ronald
@Nelu om precies te zijn kunnen de 8 op oost maximaal 5x het vermogen kwijt wat de panelen op west doen. (Systeem afhankelijk: 60 / ((750V - 8x60V)/24)

Dat betekend dus dat in de ochtend de 8 afgetopt zullen worden.

S500b gebruiken of geheel geen solaredge
Met s500b is de limiet voor de oost set 17x west ipv 5.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• utbone
vincent_1971 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:42:
[...]

Fout kan dan of in de bekabeling zitten of de optimizer is stuk. Weet niet of je makkelijk erbij kan bij de optimizer...
Kan er niet makkelijk bij helaas. Wachten op support dan maar.

• Nelu
bedankt voor de snelle reactie,

we hebben deze materialen allemaal al gekocht op advies van een "profesional"..

en al we deze 8 op het zuiden leggen? of maakt dat niet uit?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, dat maakt niet uit. Het zijn te weinig panelen op 1 kant. Zodra de west panelen niet meer beschenen worden zakt je opbrengst is.

Aangezien je de spullen al hebt: kan je meer op oost leggen?
16 op 16 zou een keurige verdeling zijn.

En "professional" staat gelukkig tussen aanhalingstekens hier. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 27-04-2023 13:31 ]

• Ronald
@Nelu een “professional” die verkeerd adviseert mag gewoon de problemen oplossen.

De 8 op zuid maakt het “beter” omdat er minder maximaal verschil in de instraling zal zijn.

Hoeveel zou je maximaal op oost kwijt kunnen? Zelfs 2 erbij scheelt veel, dan ga je naar verhouding 9. 4 erbij schiet de verhouding naar 50 (riant voldoende bij weinig schaduw)

• Nelu
we kunnen er op oost helaas niet heel veel meer kwijt, maar ik ga even rekenen hoeveel er echt max op kunnen. bedankt voor jullie hulp!

• Ronald
Anders 8+8+16, @Nelu - dan kom je ook erg dicht in de buurt van een volledig goed draaiend systeem ;)

Dan mogelijk wel de se12,5k nodig.

Optimizers ruilen blijft ook goede optie

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 27-04-2023 13:47 ]

• Woudtwe
  • Laatst online: 16-12 21:40
Wij hebben hier ook een installatie met SolarEdge omvormers (SE27.6k). En zou deze willen afschakelen met negatieve stroomprijzen. Het gaat om een zakelijke installatie dus salderen gaat niet, en aangezien ik een dynamisch contract heb (NieuweStroom) leek me dit een mooie toevoeging. Ik kan alleen zo nog niet terugvinden hoe ik ze softwarematig uit kan schakelen. Dit zou ik het liefst willen automatiseren via Domoticz wat in in huis heb draaien. Is hier al kennis over op dit forum?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12 18:47
@Nelu Het is ook wel handig voor ons om te weten hoe steil alle panelen/oriëntaties komen te liggen?

• utbone
teacher schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:05:
Ik zou hem lekker eens opnieuw opstarten.
Knop om
Wachten
Ac eraf
5 min wachten
Weer aan.
Heeft helaas niet geholpen. Then we wait.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Woudtwe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:05:
Wij hebben hier ook een installatie met SolarEdge omvormers (SE27.6k). En zou deze willen afschakelen met negatieve stroomprijzen. Het gaat om een zakelijke installatie dus salderen gaat niet, en aangezien ik een dynamisch contract heb (NieuweStroom) leek me dit een mooie toevoeging. Ik kan alleen zo nog niet terugvinden hoe ik ze softwarematig uit kan schakelen. Dit zou ik het liefst willen automatiseren via Domoticz wat in in huis heb draaien. Is hier al kennis over op dit forum?
Ik heb er geen ervaring mee, maar het zou moeten kunnen via de Power Reduction Interface. SolarEdge heeft hier een application note over (link).

Gezien het vermogen van je installatie zal er denk ik al een voorziening om het vermogen te reduceren aan die interface hangen (aangestuurd door je netbeheerder). Ik zou niet durven zeggen of je daar straffeloos een tweede reductieaansturing parallel aan kunt hangen. Als dat kan, dan moet je denk ik met SetApp ook de RRCR instellingen aanpassen. Standaard werkt het zo te zien alleen als precies één van de 4 ingangen L1-L4 actief is (volgens de fabrieksinstellingen op mijn SE4000H). Bij parallelle aansturing ontstaan andere combinaties. Je wilt dat de hoogste reductievraag wint.

Wees in elk geval heel voorzichtig!

Edit: Recente 4.x firmwares ondersteunen via Modbus de SunSpec DER modellen (Distributed Energy Resources). In model 702 (DERCapacity) zit o.a. een read/write register voor het maximum vermogen. SolarEdge heeft helaas geen documentatie gepubliceerd over hun implementatie en hoe je dat register eventueel zou kunnen gebruiken. Als ik het uitlees, krijg ik de waarde 'Not implemented'. Ik zou er vooralsnog van af blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-04-2023 12:19 ]

• gronoco
  • Laatst online: 20-11-2023
oeps, verkeerde topic :) excuses. moest in het nibe topic zijn 8)7

[ Voor 80% gewijzigd door gronoco op 28-04-2023 10:38 ]

• Woudtwe
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar het zou moeten kunnen via de Power Reduction Interface. SolarEdge heeft hier een application note over (link).

Gezien het vermogen van je installatie zal er denk ik al een voorziening om het vermogen te reduceren aan die interface hangen (aangestuurd door je netbeheerder). Ik zou niet durven zeggen of je daar straffeloos een tweede reductieaansturing parallel aan kunt hangen. Als dat kan, dan moet je denk ik met SetApp ook de RRCR instellingen aanpassen. Standaard werkt het zo te zien alleen als precies één van de 4 ingangen L1-L4 actief is (volgens de fabrieksinstellingen op mijn SE4000H). Bij parallelle aansturing ontstaan andere combinaties. Je wilt dat de hoogste reductievraag wint.

Wees in elk geval heel voorzichtig!

Edit: Recente 4.x firmwares ondersteunen via Modbus de SunSpec DER modellen (Distributed Energy Resources). In model 702 (DERCapacitiy) zit o.a. een read/write register voor het maximum vermogen. SolarEdge heeft helaas geen documentatie gepubliceerd over hun implementatie en hoe je dat register eventueel zou kunnen gebruiken. Als ik het uitlees, krijg ik de waarde 'Not implemented'. Ik zou er vooralsnog van af blijven.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Helaas dan laten we het eerst even zo. Hopelijk komt er in de toekomst meer mogelijkheid. Had ook al een balletje bij SolarEdge opgegooid, maar daar heb ik nog geen reactie van. Zal de leverancier van de panelen eens horen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
We hebben een aanbod gekregen van een installateur die op ons platte dak 8 oost-west en 3 zuid Phono Solar 415Wp panelen zou leggen. Dit zou dan gekoppeld worden met 11 Solar Edge S440 op 1 SolarEdge SE4000 HD-Wave. Er is op 1 van de zuid en 4 oost-west-panelen soms wat schaduw van objecten te verwachten.

Is dat een zinvolle combinatie? Zijn er eventueel betere alternatieven?

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:50
begintmeta schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:03:
We hebben een aanbod gekregen van een installateur die op ons platte dak 8 oost-west en 3 zuid Phono Solar 415Wp panelen zou leggen. Dit zou dan gekoppeld worden met 11 Solar Edge S440 op 1 SolarEdge SE4000 HD-Wave. Er is op 1 van de zuid en 4 oost-west-panelen soms wat schaduw van objecten te verwachten.

3 of 4 panelen per oriëntatie is een no-go.
60 keer 3 = 180, waar gaat de overige 200V van komen?

• Ronald
begintmeta schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:03:

Vraag het rapport op uit solaredge designer. Maar vermoedelijk is de reactie van @KweNi correct. De verschillen zijn op plat dak wel kleiner, maar zeker niet afwezig.

Waarom niet alles oost west? Meestal past dan meer.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@KweNi & @Ronald dank jullie. Meer oost-westpanelen passen niet op het dak waar we willen leggen, onze andere daken hebben veel meer schaduw... vermoedelijk passen drie op zuid net wel. Kleinere panelen zouden eventueel wel in een groter aantal passen, maar daar leek de installateur niet heel veel zin in te hebben.

Als ik het zelf even heel simpel in SolarEdge Designer plug krijg ik het volgende systeemverliesdiagram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7qTZSR8zC7G3DbrmPJReVeB1zM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/endB40IzYlQPSVhr7QDa6JrG.png?f=fotoalbum_medium

Een opbrengstfactorverlies van 0,27%. Dat zou dan volgens mij nog meevallen, echter is dit natuurlijk zonder eventuele schaduwgerelateerde instralingsverschillen op de zuid of oost-westpanelen. Zou een 80V-systeem in dit geval dan verstandig zijn? Verder is het voor mij een beetje een red-flag mbt de installateur dat die eigenlijk dezelfde installatie zou doen met 8 oost-westpanelen, en volgens de designer wordt het opbrengstfactorverlies dan ~2.5%.

Ik zal maar even kijken wat de installateur antwoord. Misschien is met ook nog met het oog op latere uitbreiding naar daken met grotere verschillen een micro-omvormersysteem wel verstandiger.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2023 16:44 ]

• Ronald
@begintmeta minimaal s500b, maar op kosten is APSystems competitief.

Designer onderschat de optimizer clipping problemen vaak.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ronald schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:42:
@begintmeta minimaal s500b, maar op kosten is APSystems competitief.

Designer onderschat de optimizer clipping problemen vaak.
Ik zie dat het aanbod oor het kleinere aantal panelen inderdaad ook de S500b vermeld, maar of dat het probleem voldoende zou oplossen weet ik niet. Op zich liojkt de installateur er dus wel op te letten kijken, maar ik zal het antwoord eens afwachten. Zeker als er nog panelen met nog grotere verschillen bijkomen, lijkt het me lastig worden met een SolarEdge-systeem.

• Ronald
@begintmeta Maak anders even een eigen topic (volgens template bovenaan topiclist) voor jouw situatie. Wellicht ziet de hivemind nog opties die de installateurs nog niet bedacht hebben.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
begintmeta schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:59:
[...]

Ik zie dat het aanbod oor het kleinere aantal panelen inderdaad ook de S500b vermeld, maar of dat het probleem voldoende zou oplossen weet ik niet. Op zich liojkt de installateur er dus wel op te letten kijken, maar ik zal het antwoord eens afwachten. Zeker als er nog panelen met nog grotere verschillen bijkomen, lijkt het me lastig worden met een SolarEdge-systeem.
Het ligt een beetje aan de hoek, maar vooralsnog zou ik hier geen solaredge kiezen, maar micro's.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Woudtwe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:13:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Helaas dan laten we het eerst even zo. Hopelijk komt er in de toekomst meer mogelijkheid. Had ook al een balletje bij SolarEdge opgegooid, maar daar heb ik nog geen reactie van. Zal de leverancier van de panelen eens horen.
Ik ben benieuwd wat je leverancier te bieden heeft.

Wat je overigens eigenlijk wilt, is een systeem dat niet alleen rekening houdt met variabele stroomprijzen, maar ook met het eigen verbruik. Gewoon hard uitschakelen bij negatieve terugleververgoeding is een nogal botte oplossing.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

BeyondThunder

Lost Lightning

Help!!

Onder het mom van "Niet geschoten altijd mis"

De elektricien is hier momenteel bezig met het aansluiten van de SE 3500 HD Wave.
De panelen zijn gisteren geplaatst.
Maar de elektricien mist nu de hulsjes en de connectoren (mannetje en vrouwtje) om de kabels aan te sluiten aan de omvormer.

Gisteren had de monteur autopech, werkt vandaag op zijn vrije dag, en volgende week zijn wij op vakantie.

Dus, als iemand in de omgeving 2 van deze connectoren weet, of weet hoe ik daar aan kan komen. stuur me alsjeblieft even een PM.

Omgeving Amsterdam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGu3ROrT5YN-WvR5ncGr5fDTW34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0Mpyp5sMHJvCdW9fixT4Ylf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuUcAEFWUcmS9zw3aNc4hcIC76A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kll07GkIGCojETyKceR0r9Vj.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@BeyondThunder Als niemand weer waar je schiet is het zeker mis ;-) @BeyondThunder heeft dat erbij ge-edit

De enige connectoren die zonder gereedschap te monteren zijn zijn de WEIDMULLER PV-stick

[edit] Ik heb maar 1 (Staubli) over helaas. Naast dat ik niet helemaal om de Amsterdamse hoek zit

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald op 29-04-2023 11:22 ]

• BeyondThunder
  • Nu online

BeyondThunder

Lost Lightning

Thanks @Ronald we wachten geduldig af. Ik ga verder zoeken.

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-12 14:29
7380wp aan panelen op het dak (8 op zuid, 10 op west) en ze hebben het aangesloten op een SE5K. Is de omvormer geen enorme bottleneck?

• Ronald
@glnk te weinig info. Kan alles tussen te zware omvormer en een tikje licht zijn.

Hoe ligt het precies? Helling-azimut-schaduw?

Designer rapport gekregen? Het is weer een rode vlaggen systeem ;) (zie topicstart met uitleg)

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 29-04-2023 15:31 ]

• glnk
Ronald schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:31:
@glnk te weinig info. Kan alles tussen te zware omvormer en een tikje licht zijn.

Hoe ligt het precies? Helling-azimut-schaduw?

Designer rapport gekregen? Het is weer een rode vlaggen systeem ;) (zie topicstart met uitleg)
Nee ik heb geen designer rapport gezien maar kan wel het een en ander uit het Solaredge dashboard halen. In principe liggen de panelen vrij zonder schaduw. Op het platte garagedak 8 stuks zuid-gericht op ramps (13 graden) en 10 op de woning west-vlak (35 graden).

Zelf hebben we al meermaals aangegeven twijfels te hebben bij de keuze van de omvormer. Ik heb er geen verstand van maar mij lijkt logisch om een SE7K of SE8K te gebruiken. We hebben S500B optimizers overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door glnk op 29-04-2023 16:48 ]

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIjxv94QiZZqi-y8gxxgQoMFmiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hznUq2XNB6wGLsF5eUbZtoul.png?f=fotoalbum_large

S500B's waren hard nodig. Mini restje optimizer clipping in de simulatie

Omvormer is het vermogen wat designer suggereert en dus prima

SE6K krijgt er zelfs minder uit (6,2MWh) door hoger omvormer efficiëntie verlies.

• glnk
Het is vandaag bewolkt. Af en toe komt er een zonnestraaltje door de wolken en wat mij opvalt is dat het elke keer piekt op 5,25kW in de Solaredge app.

• Ronald
Dat zegt niets, koude panelen met veel reflectie van wolken gaan heel kort heel hard.

Je systeem simuleert op max 6kW en die piek is precies in deze omstandigheden. Omvormer is absoluut juist

• Scharkby
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-12 10:41
Wat een fijne discussie hier! Heb de beginpagina en al meerdere pagina's gelezen, maar blijf toch zitten met wat vragen. Heb een offerte en designer rapport van de installateur ontvangen (zie afbeeldingen). Hoop dat jullie met mij mee kunnen kijken naar het volgende. Mijn huidige panelen van Sunpower (320wp) komen onder verschillende hoeken op het Zuidwesten aan de achterkant van het huis. Ze worden allemaal voorzien van S500B's. Deze worden, samen met 10 nieuwe Jinko 420wp panelen op het oosten in combinatie met S500B's, aangesloten op een SE5K. Hiervoor wordt een nieuwe 3 fase groep naar boven getrokken. Mijn vraag is: kunnen de verschillende hoeken op het dak op deze manier wel? En ik twijfel of er wel voldoende ruimte is voor het aantal panelen zoals ingetekend. Stel dat er twee minder op gaan, dan zitten we snel al onder de 10 wat als ik het goed begrijp problemen kan opleveren.
Daarnaast is L1 bij ons in de buurt erg overbelast, waardoor ik ben doorgeschoven naar L2. Hoe zit het met een 3 fase omvormer? Kan die automatisch kiezen naar welke hij doorschuift of is hij afhankelijk van de "zwakste" schakel, in dit geval L1?
Mochten andere zaken opvallen, uiteraard welkom!:) Totaalplaatje kost 8200 euro, dus wil het graag goed hebben!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOz-R9eJQo5kawmkjYFlA2NWs_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0lGt8vauNmBGTMYFx0obgIK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zor62Cx2gnzbycMWN0F6XUNoG74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKWZLuntj4KVTdMt3vLCfI6R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLNGNK4tCErxf6QaG5UdxLcEZ7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9IANo86H5ZbgfzuqGRCrYtJ.jpg?f=fotoalbum_large

• .GoO
  • Laatst online: 21-11 22:10
glnk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:41:
[...]

Nee ik heb geen designer rapport gezien maar kan wel het een en ander uit het Solaredge dashboard halen. In principe liggen de panelen vrij zonder schaduw. Op het platte garagedak 8 stuks zuid-gericht op ramps (13 graden) en 10 op de woning west-vlak (35 graden).

Zelf hebben we al meermaals aangegeven twijfels te hebben bij de keuze van de omvormer. Ik heb er geen verstand van maar mij lijkt logisch om een SE7K of SE8K te gebruiken. We hebben S500B optimizers overigens.
Zelfde hier. Wij hebben sinds januari 15 panelen van 400wp liggen, dus 6000wp in totaal met een SE4K omvormer op advies van de installateur. De omvormer leek mij ook te licht en op dagen zoals vandaag zie ik inderdaad dat hij afgetopt wordt op 4kWh.

Achteraf gezien had ik liever een SE5K gehad, nu mis ik op zonnige dagen waarschijnlijk een paar kWh per dag aan opbrengst. Wil dit bij de installateur nog aangeven, maar denk niet dat ze een paar maanden later erg enthousiast gaan zijn over het omwisselen van de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtPpmJH_az8Re3TQI4Df92V9MBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/heVTaHq7RHOfVOg7INp3MIvJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBnSZwfu0Ud9uUB8kZSrEhIaxkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gtdpv81gGaGi8wuHkTIzYNHb.png?f=user_large

• Woudtwe
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:09:
[...]

Ik ben benieuwd wat je leverancier te bieden heeft.

Wat je overigens eigenlijk wilt, is een systeem dat niet alleen rekening houdt met variabele stroomprijzen, maar ook met het eigen verbruik. Gewoon hard uitschakelen bij negatieve terugleververgoeding is een nogal botte oplossing.
Ja klinkt gek. Maar financieel in ieder geval wel het beste. Mn eigen verbruik haal ik dan ook liever van het net tegen negatieve prijzen.

Ik ben ook benieuwd wat ze zeggen, maar er zal vast niet binnen een week een antwoord zijn 😬

[ Voor 8% gewijzigd door Woudtwe op 29-04-2023 19:48 ]

• glnk
.GoO schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:41:
[...]

Zelfde hier. Wij hebben sinds januari 15 panelen van 400wp liggen, dus 6000wp in totaal met een SE4K omvormer op advies van de installateur. De omvormer leek mij ook te licht en op dagen zoals vandaag zie ik inderdaad dat hij afgetopt wordt op 4kWh.

Achteraf gezien had ik liever een SE5K gehad, nu mis ik op zonnige dagen waarschijnlijk een paar kWh per dag aan opbrengst. Wil dit bij de installateur nog aangeven, maar denk niet dat ze een paar maanden later erg enthousiast gaan zijn over het omwisselen van de omvormer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonde inderdaad en de betere maanden moeten nog komen. Wij hebben het systeem sinds gisteren dus zo'n grafiek heb ik nog niet gezien, maar ook hier is dit te verwachten op een heldere dag. Ik wil geen bottlenecks in ieder geval.

• BeyondThunder
  • Nu online

BeyondThunder

Lost Lightning

Nou, het SE systeem ligt en hangt. Het is helaas niet gelukt met de connectoren. Maar dat komt maandag als het goed is. Naast het missen van de connectoren heb ik nog vele opleverpunten. Ik ga de naam van deze tent niet noemen, dat doe ik wel via een PM voor wie dit wil weten.

Een belangrijk punt is gebroken pannen onder de panelen. Hebben ze gewoon terug gelegd, meerdere pannen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNGNgZ3TtspkMszqsE6TPrIW-zQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rOrbWFTHuFEAintekbG7lJGL.png?f=user_large

Even een vraag aan de experts hier;

Ik heb de veranda waar de panelen opliggen zelf gebouwd en veel moeite gedaan overal vogelwering te plaatsen zodat nergens genesteld kan worden. Bij de beugels zitten nu grote gaten. De monteur zei dat dit normaal is, klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ll9eYksDv-F0l51eJeL37qmuJBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QiWgehtnB14DMfdFLwVmhCaJ.png?f=user_large

edit, wellicht is deze post niet helemaal om z'n plaats in dit topic, maar deze leverancier doet SolarEdge en ik wil toch mensen waarschuwen om kritisch te zijn voor wat betref de leverancier keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door BeyondThunder op 29-04-2023 20:40 ]

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-12 18:49
Wat is de lengte van de kabels aan de S440 optimizer?

• .GoO
glnk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:02:
[...]

Zonde inderdaad en de betere maanden moeten nog komen. Wij hebben het systeem sinds gisteren dus zo'n grafiek heb ik nog niet gezien, maar ook hier is dit te verwachten op een heldere dag. Ik wil geen bottlenecks in ieder geval.
Ik heb de installateur gemaild met de vraag wat de meerprijs is om de SE4K om te ruilen voor een SE5K. Zal vast niet enthousiast op gereageerd worden, maar ik kan het altijd proberen.

• Ronald
@.GoO Volgens je designer rapport mis je 0,07% op jaarbasis

.GoO in "Het grote SolarEdge topic"

Voer je systeem eens in op Thomas Berger pvcalc en Photoshop de grafiek over je opbrengst grafiek uit monitoring.

Het valt echt hard mee

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
blanken17 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:12:
Wat is de lengte van de kabels aan de S440 optimizer?
Linkje startpost gemist? ;)
https://knowledge-center....s-series-datasheet-nl.pdf

• TweakersOnly
Ik loop tegen probleem aan na upgrade omvormer en installatie twee extra panelen.

Afgelopen week is SE9K-RW0 omvormer vervangen door een SE10K-RWS Storedge omvormer. Daarbij zijn er twee extra panelen op het dak gelegd, aan westkant tegen huis dus s morgens volledig in schaduw. Ook is er een inline energiemeter in meterkast geplaatst die via home network draadloos met omvormer communiceert.

Er zitten nu 43 optimizers op één string, voorstel designer rapport.

Het pairen van de optimizers duurde erg lang, laatste optimizer werd pas na kwartier gevonden.

Maar nu drie ochtenden achter elkaar wordt één van de twee nieuwe optimizers niet gevonden. Geen opbrengst en in Setapp melding: P_OK 42 van 43 met rode vlag.

Na opnieuw pairen wordt extra optimizer wel gevonden, wel pas na ruim 20 minuten wachten. Daarna start productie van het paneel weer op.

Is dit gevalletje defecte optimizer (en dus installateur even laten terugkomen) of kan het ook ergens anders aan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door TweakersOnly op 30-04-2023 08:16 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04
TweakersOnly schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:50:
Ik loop tegen probleem aan na upgrade omvormer en installatie twee extra panelen.

Afgelopen week is SE9K-RW0 omvormer vervangen door een SE10K-RWS Storedge omvormer. Daarbij zijn er twee extra panelen op het dak gelegd, aan westkant tegen huis dus s morgens volledig in schaduw. Ook is er een inline energiemeter in meterkast geplaatst die via home network draadloos met omvormer communiceert.

Het pairen van de optimizers duurde erg lang, laatste optimizer werd pas na kwartier gevonden.

Maar nu drie ochtenden achter elkaar wordt één van de twee nieuwe optimizers niet gevonden. Geen opbrengst en in Setapp melding: P_OK 42 van 43 met rode vlag.

Na opnieuw pairen wordt extra optimizer wel gevonden, wel pas na ruim 20 minuten wachten. Daarna start productie van het paneel weer op.

Is dit gevalletje defecte optimizer (en dus installateur even laten terugkomen) of kan het ook ergens anders aan liggen?
Welk type zijn je oude en je twee nieuwe optimizers?

• TweakersOnly
@stormfly Excuus, allemaal S440 optimizers, bestaande optimizers zijn ook pas twee maanden geleden geïnstalleerd

[ Voor 39% gewijzigd door TweakersOnly op 30-04-2023 09:44 ]

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:43
zie topicwarning

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 30-04-2023 13:48 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• stormfly
TweakersOnly schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:43:
@stormfly Excuus, allemaal S440 optimizers, bestaande optimizers zijn ook pas twee maanden geleden geïnstalleerd
Je zou tot 50 optimizers mogen gaan bij 3 fase.

Een vraag die hier zeker gesteld gaat worden. Hoeveel optimizers per dakvlak/windrichting?

Ik heb zelf geen ervaring met defecte hardware. Maar daar lijkt het wel op? Wat zie je in de stats van het paneel op het portaal van SE? Komt hij wel op spanning?

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 30-04-2023 15:05 ]

• TweakersOnly
@stormfly situatie tm afgelopen woensdag:
- SE9K-RW0
- 12 keer Bauer 385wp op zuid 45 graden
- 17 keer Bauer 385wp op noord 45 graden
- 2 keer Bauer 385w op oost/west 15 graden
- 10 keer Canadian Solar 305wp op zuid 15 graden plat dak
Alle panelen, 41 stukjes, op één string met s440 optimizers

Vanaf afgelopen donderdag:
- SE10K-RWS
- NIEUW: 2 keer Bauer 385wp op west 15 graden
Alle panelen, 43 stuks, op één string met s440 optimizers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQay-vEShc699uOWHDHp6IfOvHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDGUADZR6dcvcM6G2IVCQeBP.jpg?f=fotoalbum_large

Pairen van de twee extra panelen duurde veel langer dan normaal en s ochtends had omvormer geen connectie met één optimizer: P_OK 42 van 43.

In monitoring platform zie ik:
S440 41 keer
Unknown 2 keer

Unknown optimizer zou met paar dagen automatisch ge-update worden, heb ik ergens in dit forum gelezen

[ Voor 17% gewijzigd door TweakersOnly op 30-04-2023 16:34 ]

• gronoco
Ik ben nieuw met zonnepanelen etc. Ik heb een woning laten bouwen afgelopen jaar, waar uiteraard panelen op liggen. Nu zag ik vanmorgen op de (Nibe) warmtepomp een mooi grafiekje over de kWh prijzen van vandaag; en tussen 11:00 en 15:00 was de prijs negatief.

Klopt mijn aanname dat als ik energie verbruik wat een negatieve prijs heeft, ik dus geld verdien als ik verbruik? Zo ja, dan betekent het dus (?) ook dat als ik, zoals vandaag met een flink zonnetje, energie teruglever, die teruglevering dus eigenlijk geld kost? (het optel sommetje van verbruik en oplevering even voor het gemak achterwege gelaten)

Is het dan niet beter om op momenten dat de energieprijs negatief is, de panelen uit te zetten?
En... nu komen we pas bij solaredge :) hoe doe je dat?

[ Voor 6% gewijzigd door gronoco op 30-04-2023 18:44 ]

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:45
Dat hangt van je contract af.
De meeste contracten (ook als ze 'variabel' zijn) hebben gewoon een vaste prijs voor een bepaalde periode.
Contracten met een uur prijs zijn echt nog een uitzondering.

Als je het moet vragen, dan is het antwoord waarschijnlijk 'nee'.

• stormfly
TweakersOnly schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:27:
@stormfly situatie tm afgelopen woensdag:
- SE9K-RW0
Alle panelen, 41 stukjes, op één string met s440 optimizers

Vanaf afgelopen donderdag:
- SE10K-RWS
- NIEUW: 2 keer Bauer 385wp op west 15 graden
Alle panelen, 43 stuks, op één string met s440 optimizers

[Afbeelding]

Pairen van de twee extra panelen duurde veel langer dan normaal en s ochtends had omvormer geen connectie met één optimizer: P_OK 42 van 43.

In monitoring platform zie ik:
S440 41 keer
Unknown 2 keer

Unknown optimizer zou met paar dagen automatisch ge-update worden, heb ik ergens in dit forum gelezen
Check, los van je technische uitdaging met die ene optimizer kan je maximaal 50 maar minimaal 16 optimizers in een string. Je hebt eigenlijk 16 panelen per windrichting die tegelijk zon moeten zien.

Ik kom niet helemaal uit je plaat, is dit van de ochtend of avond? Ik zou verwachten dat die 22 panelen op eruit zouden springen?

Waarom piekt 1.4.16 zo in die rij?

• TweakersOnly
stormfly schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:51:
[...]

Check, los van je technische uitdaging met die ene optimizer kan je maximaal 50 maar minimaal 16 optimizers in een string. Je hebt eigenlijk 16 panelen per windrichting die tegelijk zon moeten zien.

Ik kom niet helemaal uit je plaat, is dit van de ochtend of avond? Ik zou verwachten dat die 22 panelen op eruit zouden springen?

Waarom piekt 1.4.16 zo in die rij?
Screenshot is van vanmiddag 15:30 uur:
String 1.1 is pannendak zuid
String 1.2 is plat dak overkapping + garage
String 1.3 is plat dak carport langs noorddak
String 1.4 is pannendak noord

Paneel 1.4.16 is een fout in monitoring software. :) soms wordt opbrengst paneel 2 x zoveel als normaal weergegeven, opbrengst string en omvormer klopt wel

Foto bovenaf waarop zuid en plat dak 1.2 zichtbaar is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw9_cF1rxsYgIaQuGsIFyW5ITpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vy4p8JL2VmHPkS0O288TEP6o.jpg?f=fotoalbum_large

Twee panelen extra in string 1.2 erbij gelegd om laatste beetje optimizer clipping in avond tegen te gaan. :-)

[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 30-04-2023 20:14 ]

• stormfly
TweakersOnly schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:12:
[...]

Screenshot is van vanmiddag 15:30 uur:
String 1.1 is pannendak zuid
String 1.2 is plat dak overkapping + garage
String 1.3 is plat dak carport langs noorddak
String 1.4 is pannendak noord

Paneel 1.4.16 is een fout in monitoring software. :) soms wordt opbrengst paneel 2 x zoveel als normaal weergegeven, opbrengst string en omvormer klopt wel

Foto bovenaf waarop zuid en plat dak 1.2 zichtbaar is:

[Afbeelding]

Twee panelen extra in string 1.2 erbij gelegd om laatste beetje optimizer clipping in avond tegen te gaan. :-)
@teacher wanneer is het verstandig om 2 strings parallel te zetten ipv 1 hele lange keten? Een noord en zuid string van resp. 17 en 22.

Wanneer is een lange keten een nadeel en remt het je opbrengsten? Waarschijnlijk als je clipping ziet van je optimizer spanning?

@TweakersOnly wat haal je aan piekopbrengst op de 10K unit om 13:30?

• TweakersOnly
@stormfly piekopbrengst rond 13:30 uur was 9050 watt. op advies van solaredge designer en @Ronald zitten alle panelen in één string, max berekend vermogen van 108% (131% op SE9K)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:10
glnk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:02:
[...]

Dit zijn de betere maanden….

• stormfly
TweakersOnly schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:27:
@stormfly piekopbrengst rond 13:30 uur was 9050 watt. op advies van solaredge designer en @Ronald zitten alle panelen in één string, max berekend vermogen van 108% (131% op SE9K)
Nice, owh als Ronald er al naar gekeken had, had dat gezegd 8)

Knappe installatie, en welk accu schuif je eronder?

• TweakersOnly
stormfly schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:01:
[...]

Nice, owh als Ronald er al naar gekeken had, had dat gezegd 8)

Knappe installatie, en welk accu schuif je eronder?
Accu is iets voor toekomst. Ik kon nu voor een paar honderd euro investeren upgrade maken van SE9K naar SE10K Storedge. Deal kon ik niet laten liggen.

• Ronald
stormfly schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:21:
[...]

@teacher wanneer is het verstandig om 2 strings parallel te zetten ipv 1 hele lange keten? Een noord en zuid string van resp. 17 en 22.

Wanneer is een lange keten een nadeel en remt het je opbrengsten? Waarschijnlijk als je clipping ziet van je optimizer spanning?
Als je met 1 string last hebt van optimizer clipping dan wordt dat met 2 strings nooit beter.

Optimizer clipping treedt eigenlijk alleen op als een dakvlak individueel niet aan de ontwerprichtlijnen voldoet - dus afhankelijk kan zijn van andere delen van het systeem om de string spanning te maken.

De vraag is wanneer je een systeem wel wil opdelen: Dat is als elk systeem deel individueel ruim zit in de ontwerprichtlijnen en dus ook bij schaduwsituaties genoeg marge heeft. Dan kun je met 2 strings Ohmse verliezen verminderen (Maar optimizers die heel dicht bij hun max zitten zijn wat minder efficiënt)

• TweakersOnly
@Ronald bij mij liggen alleen string 1.1 en 4 panelen van string 1.2 nagenoeg altijd in de zon. Dat zijn 16 panelen. Rest van de panelen ligt slechts gedeelte van dag in de zon.

Helaas achteraf verkeerde keuze gemaakt voor S440 optimizers, mede daardoor keuze voor alle panelen in één string.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
stormfly schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:21:
[...]

Bij solaredge? Alles in 1 string. Of je moet te lange/afwijkende strings/optimizers hebben
Een lange keten is niet het probleem, het probleem ontstaat als er te weinig beschenen panelen per richting in die keten zitten.

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:35
gronoco schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:43:
Ik ben nieuw met zonnepanelen etc. Ik heb een woning laten bouwen afgelopen jaar, waar uiteraard panelen op liggen. Nu zag ik vanmorgen op de (Nibe) warmtepomp een mooi grafiekje over de kWh prijzen van vandaag; en tussen 11:00 en 15:00 was de prijs negatief.

Klopt mijn aanname dat als ik energie verbruik wat een negatieve prijs heeft, ik dus geld verdien als ik verbruik? Zo ja, dan betekent het dus (?) ook dat als ik, zoals vandaag met een flink zonnetje, energie teruglever, die teruglevering dus eigenlijk geld kost? (het optel sommetje van verbruik en oplevering even voor het gemak achterwege gelaten)

Is het dan niet beter om op momenten dat de energieprijs negatief is, de panelen uit te zetten?
En... nu komen we pas bij solaredge :) hoe doe je dat?
Even van uitgaande dat de negatieve prijs incl Btw is dan betaal je idd geld voor feit dat je zonnepanelen energie leveren. Slimste is (volgens mij) om gewoon te verbruiken (wasmachine/vaatwasser etc) zodra deze negatieve prijs zich voordoet. (in geval dynamisch contract)

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:23
Een korte check voor het bijplaatsen van een extra paneeltje op een Solar Edge SE1500M omvormer met bijbehorende M2640 optimizer met 4 ingangen.

De SE1500 + M2640 zou enkel geschikt zijn voor 8 x 60cells paneeltjes of 4 x 72/96cells panelen. Maar ik heb nu begrepen dat het aantal cellen niet uitmaakt en dat je enkel naar spanning, stroom moet kijken.
Optimizer datasheet
SE1500M + M2640 optimizer.
De optimizer heeft 4 ingangen waar max 660W/96V/10.5A in kan. Zie deel datasheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpKMK16uFZXPqgd7QrPyKmdimBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFBr5YKzl2UMJOJ42wlQRRRQ.jpg?f=fotoalbum_large
Huidige situatie
Plat dak, parallellogramvormig. Op Esdec Flatfix 13 graden frames .
6 panelen Trina Solar TSM-320DEH dus 1.92kWp
- 2 panelen +/- oost
- 2 panelen +/- west (+ rookgaspijpje schaduw)
- 2 panelen zuidwest, beide aparte ingang (1 ventilatiepijp schaduw)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-Qn0f6QQmVzdNZ-pYLewTYTSkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPEBw4gJILoGz0J52iwnM06K.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXsJISXJYOnRCiXw8zpMAwOq2Ug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OYI97AjeLVyoDTu0h0Han0fz.jpg?f=user_large

Het maximale omvormervermogen van 1500W wordt nauwelijks gehaald. Slechts op enkele dagen met volle bak zon en lage temperaturen. Gisteren (mooie zonnige dag, 'later s middags wolken) speelde dit nog niet. Zie bovenstaande grafiek.
Genoeg ruimte dus voor een extra paneeltje.
Ik had op Marktplaats een melding gemaakt als er in de buurt een soortgelijk paneel beschikbaar kwam. Trina Solar 330wp. Net een andere serie. Dit is dan wel een 120 cells paneel maar de specs zijn zeer gelijk en blijven onder de kortsluitstroom van 10.5A
Extra paneel op zuidwest?
Solaredge designer says no. Waarschijnlijk max DC vermogen (oriëntatie meegenomen) bereikt. Dit is 2025 Wdc.
Alles oost-west opstelling
Dit lukt wel in SE Designer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkC3P4MihGzkQopMu45AvOxrNi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgeMYyoF2Pyap8CS7I7ZFqBI.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuw 330wp paneel op eigen optimizeringang. De andere paarsgewijs per oriëntatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5thribl3haCz9eBIVqWoWm5ZNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0aaNQoUCjE1pvrkJuaDq5pw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6fG13IbhJVbB4fqOdL1mUL94y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D41ckYP7p1PSqJC9hustxLQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Ter volledigheid de Thomas Berger rekentool. Deze laat duidelijk zien dat er vaak wordt afgekapt op 1500, maar dat geldt bij 'max clear sky vermogen'. TB: 1749kwh/jr opbrengst en 22kwh clipping. SE geeft aan 1940 kwh/jr opbrengst. Best wel wat verschil.

Ben ik op de goede weg? Tot zover ik het kan zien levert dit geen problemen op. SE Designer geeft zelf aan dat er +/-3 kwh optimizer clipping plaatsvind. Dat zijn pinda's.
Laatste fine-tuning
Simpelste stringindeling: Huidige (rechts) oost-west opstelling niet aanpassen en simpelweg extra paneel op een eigen string aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a8_97QmfEPlkBE_3w0zqgNf3eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELU098qZbSLKoCxqQS58ijNw.jpg?f=fotoalbum_large

Maar: i.v.m. twee pijpjes op het dak blijven de achterste panelen iets achter en die kunnen de voorste meetrekken.

Of nieuwe strings maken, zodat de achterste twee panelen (beide schaduw in namiddag) de voorste niet beïnvloeden. Omdat ik zelf geen MC4 tang hebt en ervaring met die dingen wil ik de kabels op maat bestellen. Dit is dus even wat meer rekenen met kabellengtes dat ik nodig hebt. Plus alle panelen losmaken. Is dat het waard?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6CQPK4VgTS7ZHmfyMafA7LSQ6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofTDi99pXSKQAlH5RxvWJwsF.jpg?f=fotoalbum_large

Qua opbrengst heb ik het nu nog niet nodig. Ik doe dit vooral om te tweaken :+ En ik heb berekend dat ik op de grens van energielabel B->A zit(160kwh/m²). Met een extra paneeltje gaat er 4-6 kwh/m² van de berekening af. Zou toch mooi zijn als dit het verschil zou maken.

• gronoco
forzafan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:47:
[...]
Even van uitgaande dat de negatieve prijs incl Btw is dan betaal je idd geld voor feit dat je zonnepanelen energie leveren. Slimste is (volgens mij) om gewoon te verbruiken (wasmachine/vaatwasser etc) zodra deze negatieve prijs zich voordoet. (in geval dynamisch contract)
Ja, dat is de crux, je contract moet het ondersteunen, en dat is bij mij dus niet zo. Ik heb het ook op mijn warmtepomp uitgezet dat ie naar de tarieven moest kijken. Daar speelt uiteraard hetzelfde. Heeft dan ook geen zin.

• TweakersOnly
TweakersOnly schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:50:

Om mezelf even te quoten: Issue is hopelijk opgelost vanuit SolarEdge support. Weet niet wat men gedaan heeft, maar schijnbaar was in de nieuwe omvormer de koppeling met optimizer niet goed vastgelegd. Morgen even dubbelcheck doen of alles netjes opstart. Alle panelen in één string was geen enkel probleem in ieder geval.

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-12 11:37
TweakersOnly schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:12:
...
...
Aha, zoiets zag ik hier volgens mij net ook gebeuren.
En dan kloppen die vermogens zeker ook niet. Ik heb zo te zien een 410Wp paneel dat 600W produceert?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PghFSln6rZme8wb8lFq7iTx6oC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4zPU1mPDdciSxkOudcOycVCs.png?f=fotoalbum_large

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:13
Hebben jullie ooit problemen ervaren met het pairen van de optimizers naar de omvormer? Op oost verbinden de 8 panelen perfect maar op west krijg ik de overige 16 panelen er niet in. Voltage gemeten en die komt overeen met 16 optimizers maar krijg het zooitje niet aan de gang.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als er voldoende licht op valt moeten ze pairen.
Welke omvormer, welke optimizers?

• Puddi Puddin
teacher schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:49:
Als er voldoende licht op valt moeten ze pairen.
Welke omvormer, welke optimizers?
SE8K omvormer met S500 optimizers. 16 panelen op west 8 op oost van 400wp. Lees nu net dat voor 3 fase omvormer er 16 panelen benodigd zijn gek dat de app de 8 op oost wel laat zien zou ze morgen eens door moeten lussen naar 1 string kijken of we dan een ander resultaat krijgen?

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:30
Een vraag over software-update van de inline meter.
De inline meter van type MTR-240-3PC1-D-A-MW, aangesloten via Energy net(draadloos)
De sw versie is nu 1.0.20 , hij wil update doen naar sw versie 1.0.32.
Op scherm meter zie je dat sw wordt ontvangen als deze 100% is begint de sw te installeren.
Dit gaat ook tot 100%; waarna de meter herstart. Echter de sw versie blijft 1.0.20. De update wil dus niet lukken reeds enkele keren geprobeerd. Met telkens het zelfde resultaat.
Heeft iemand een oplossing? Is dit normaal?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:28:
[...]

SE8K omvormer met S500 optimizers. 16 panelen op west 8 op oost van 400wp. Lees nu net dat voor 3 fase omvormer er 16 panelen benodigd zijn gek dat de app de 8 op oost wel laat zien zou ze morgen eens door moeten lussen naar 1 string kijken of we dan een ander resultaat krijgen?
8 op oost gaat een probleem worden met s500 (dus de 60v optimizer). Die kant gaat nooit fatsoenlijk opstarten. Zie topicstart. Kan je panelen bijleggen op oost?

• Puddi Puddin
teacher schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:37:
[...]

8 op oost gaat een probleem worden met s500 (dus de 60v optimizer). Die kant gaat nooit fatsoenlijk opstarten. Zie topicstart. Kan je panelen bijleggen op oost?
Hmm dus die 8 panelen op oost is te weinig met de s500 optimizers ook als we er een string van maken? Zou dit ook de pairing problemen kunnen verklaren? Wij krijgen alleen de panelen op oost te zien namelijk. Bij leggen is geen optie dan zou alles naar west moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Puddi Puddin op 01-05-2023 23:46 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:45:
[...]

Hmm dus die 8 panelen op oost is te weinig met de s500 optimizers ook als we er een string van maken? Zou dit ook de pairing problemen kunnen verklaren? Wij krijgen alleen de panelen op oost te zien namelijk. Bij leggen is geen optie dan zou alles naar west moeten.
Ook als je er 1 string van maakt heb je een probleem: bij solaredge wil je dat alle richtingen het stringvoltage kunnen halen. Zo niet, grote kans op optimizer clipping en dus verlies. Nogmaals, lees de topicstart, en klik even rond bij de aparte topics die als laatste staan genoemd.

Oplossingen:
1. 5 panelen op oost erbij.
2. S500B optimizers + 2 panelen op oost erbij

Pairing problemen: als alles goed aangesloten is, en er valt voldoende licht op de panelen dan moet het pairen lukken. Soms moet er twee of drie keer gezocht worden.

Vervolgvraag: heb je dit systeem zelf ontworpen of is er een installateur bij betrokken?
Heb je een designer rapport?

• .GoO
Gisteren ben ik in de SolarEdge monitoring 12 kWh aan opbrengst 'kwijtgeraakt'. Rond 15.00 uur was de opbrengst ongeveer 12 kWh voor die dag en opeens werd het gereset naar 0 kWh. Aan het einde van de dag stond de teller daardoor op 2,5 kWh opbrengst ipv 14,5 kWh opbrengst. In de playback was nog wel de 14,5 kWh te zien.

Via de Energy app en bij mijn energieleverancier zie ik gewoon de correcte opbrengst dus uiteindelijk maakt het niet heel veel uit, behalve voor de statistieken, maar toch vreemd. Iemand anders wel eens zoiets gehad?

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:47
.GoO schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:56:
Gisteren ben ik in de SolarEdge monitoring 12 kWh aan opbrengst 'kwijtgeraakt'. Rond 15.00 uur was de opbrengst ongeveer 12 kWh voor die dag en opeens werd het gereset naar 0 kWh. Aan het einde van de dag stond de teller daardoor op 2,5 kWh opbrengst ipv 14,5 kWh opbrengst. In de playback was nog wel de 14,5 kWh te zien.

Via de Energy app en bij mijn energieleverancier zie ik gewoon de correcte opbrengst dus uiteindelijk maakt het niet heel veel uit, behalve voor de statistieken, maar toch vreemd. Iemand anders wel eens zoiets gehad?
Hier gisteren exact hetzelfde. Vanaf 16:30 uur weer data. Ik heb twee Solaredge installaties, bij 1 geen problemen.

• Robert1983nl
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-12 19:37
Hoi!

Er zijn bij mij panelen gelegd, maar zonder communicatie is dat iets anders geworden dan dat in de offerte stond. Ik weet nu niet zo goed of ik nu tevreden moet zijn of niet... Ik heb best veel uurtjes besteed aan de designer en uitzoeken, maar de technische kennis ontbreekt bij mij alsnog.

In de offerte stonden 19x 390wp (7410w) Hyundai panelen en een SE6K omvormer.

In werkelijkheid liggen er nu 19x 405wp (7695w) Tongwei Solar en een SE5K omvormer.

Allereerst baal ik van Tongwei Solar ipv Hyundai, maar ja, dat is meer op gevoel gebaseerd dan kennis/ervaring. En ik vermoed dat ik beter een SE6K kan hebben dan een SE5K.

Wat vinden jullie? Is dit acceptabel of niet?

• Ronald
@Robert1983nl Te weinig info.

Leg plan (oriëntatie/azimut)
Exacte type panelen op offerte, exacte type gelegd.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12 18:47
@Puddi Puddin zit de + en - van de string van 16 goed om? Meet ook even na als je er 1 string van gemaakt hebt...
Pagina: 1 ... 43 ... 105 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.