Korte vraag, volgens mijn solaredge in april 933 kWh opgebracht. Volgens greenchoice heb ik 745 teruggeleverd en 143 gebruikt dat is bij elkaar 888. Waar is het verschil tussen de 933 en de 888 dan gebleven?
zie topicwarning
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 02-05-2023 22:21 ]
In je nachtlampje? Koffiezetter?mmmmmark schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:06:
Korte vraag, volgens mijn solaredge in april 933 kWh opgebracht. Volgens greenchoice heb ik 745 teruggeleverd en 143 gebruikt dat is bij elkaar 888. Waar is het verschil tussen de 933 en de 888 dan gebleven?
Je hebt (933-745+143) 331 kWh gebruikt.... Grofweg 11kWh per dag.
Je momentane verbruik tijdens opwekking gaat niet langs de meter.mmmmmark schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:06:
Wise enough to play the fool
Ja gebeurd niks we krijgen er enkel 8 gepaired de rest wil niet mee. Meten nabij de 16V en met beide strings 24V. Ik heb de panelen gelegd en het systeem is aangeschaft en geconfigureerd door een ander persoon achteraf wel spijt dat ik me er niet eerder in heb verdiept want met een dag kennis besef ik al dat dit nooit goed gaat werken zeker niet met de hoeveelheid schaduw. Micro's of een normale paneel met lage opstart voltage (Solis etc) waren beter geweest.Rouske schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:31:
@Puddi Puddin zit de + en - van de string van 16 goed om? Meet ook even na als je er 1 string van gemaakt hebt...
Hi Experts,
Ik heb een offerte van een lokale installateur ontvangen inclusief een solar edge designer rapport. Op basis van de informatie in dit forum en met name de startpost lijkt het design goed te zijn (niet te veel energie verlies). Maar was toch even benieuwd naar jullie mening, omdat ik er simpelweg te weinig kaas van heb gegeten (snap weinig van aantal strings e.d.). De daadwerkelijke zonnepanelen worden: Dmegc halfcel zonnepanelen 405Wp. Totaalprijs is rond de 12k (exclusief nieuwe meterkast).
:fill(white):strip_exif()/f/image/koKkdHF5Sox2OkrCzdGIp1g7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3o829vst2968so3ldH3vgIGJ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iyCXSX4mFkymIFAtbQcPAEzf.png?f=user_large)
Ik heb een offerte van een lokale installateur ontvangen inclusief een solar edge designer rapport. Op basis van de informatie in dit forum en met name de startpost lijkt het design goed te zijn (niet te veel energie verlies). Maar was toch even benieuwd naar jullie mening, omdat ik er simpelweg te weinig kaas van heb gegeten (snap weinig van aantal strings e.d.). De daadwerkelijke zonnepanelen worden: Dmegc halfcel zonnepanelen 405Wp. Totaalprijs is rond de 12k (exclusief nieuwe meterkast).
:fill(white):strip_exif()/f/image/koKkdHF5Sox2OkrCzdGIp1g7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3o829vst2968so3ldH3vgIGJ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iyCXSX4mFkymIFAtbQcPAEzf.png?f=user_large)
Dus, s500b optimizers op een se6k, minimaal 14 beschenen panelen. Absolute minimum is 10.
groepje van 10 = kan net
Groepje van 6 = ehm nou, nee
Groepje van 3 = wtf
groepje van 10 = kan net
Groepje van 3 = wtf
Als je de string van 16 aansluit op de aansluiting van de string van 8, worden ze dan wel gevonden? Als je ze samen in 1 string stopt en die aansluit, wat dan?Puddi Puddin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:36:
[...]
Ja gebeurd niks we krijgen er enkel 8 gepaired de rest wil niet mee. Meten nabij de 16V en met beide strings 24V. Ik heb de panelen gelegd en het systeem is aangeschaft en geconfigureerd door een ander persoon achteraf wel spijt dat ik me er niet eerder in heb verdiept want met een dag kennis besef ik al dat dit nooit goed gaat werken zeker niet met de hoeveelheid schaduw. Micro's of een normale paneel met lage opstart voltage (Solis etc) waren beter geweest.
[ Voor 69% gewijzigd door teacher op 03-05-2023 00:06 ]
trigger88 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:19:
Hi Experts,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze reactie hoort bij jou @trigger88 het zijn te weinig panelen die tegelijk zon zien voor een 3 fase omvormer.teacher schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:02:
Dus, s500b optimizers op een se6k, minimaal 14 beschenen panelen. Absolute minimum is 10.
groepje van 10 = kan net
Groepje van 3 = wtf
Een aantal optimizers moet dan zover gaan overcompenseren dat het je mogelijk vermogen kost.
Waarom zoveel panelen en niet alleen het schuine dak vol met een 1 fase omvormer? Behoorlijk bedrag qua investering en je moet maar zien of je het met het afbouwen van salderen de energie nog kunt verhandelen. Ga je het opslaan in een auto of een accu?
zie topicwarning
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 03-05-2023 11:05 ]
Mijn buurman gaat nieuwe panelen leggen en vroeg of ik ook mee wilde doen. Samen een plan gemaakt en hier uitgewerkt. Hij heeft meerdere installaties gedaan en zit goed diep in de materie, maar is geen prof installer, meer hobby matig / side business. Hierbij de details:
- 25 zonnepanelen 420Wp Full black ( Waarschijnlijk Jinko N-Type )
- 25 SolarEdge b-type optimizers
- SolarEdge SE6K 3 fase omvormer
- Montagesystemen schuin dak
- DC bekabeling rood/zwart/aarde 6mm2
- Werkschakelaar bij omvormer
Ik heb het zelf even zoals besproken in SolarEdge designer gezet, waar het volgende uitkomt:
/f/image/lHapufYWAnr6x3qGTkZGq3YW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IGcuSwMh7DFVxFGs9iXYndu3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oquF7YTyoPyYDzG6hAsMd7w7.png?f=fotoalbum_large)
Foto's zijn richting Noord, het is dus niet de beste ligging. Helaas kan het west dak niet gebruikt worden vanwege een dakkapel, hierop is wel ruimte voor wat panelen maar was financieel minder aantrekkelijk door de plaatsing dan de schuur, dus die er maar bij genomen. Origineel hadden we minder panelen bedacht maar dit is het plan waar de buur mee kwam en lijkt toch wel aantrekkelijk. Totale prijs is ongeveer 10.8k. Kom op 1.03 / WP wat volgens mij niet slecht is? Het verbruik heb ik trouwens wat geschat, we wonen hier nog geen jaar en hebben sinds kort een warmtepomp, en een elektrische auto gaat er ooit ook nog wel komen ( niet op korte termijn ).
Iemand die iets kan zeggen over deze planning / indeling? Hoor graag wat meningen omdat ik er nog niet helemaal over uit ben.
- 25 zonnepanelen 420Wp Full black ( Waarschijnlijk Jinko N-Type )
- 25 SolarEdge b-type optimizers
- SolarEdge SE6K 3 fase omvormer
- Montagesystemen schuin dak
- DC bekabeling rood/zwart/aarde 6mm2
- Werkschakelaar bij omvormer
Ik heb het zelf even zoals besproken in SolarEdge designer gezet, waar het volgende uitkomt:
/f/image/lHapufYWAnr6x3qGTkZGq3YW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IGcuSwMh7DFVxFGs9iXYndu3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oquF7YTyoPyYDzG6hAsMd7w7.png?f=fotoalbum_large)
Foto's zijn richting Noord, het is dus niet de beste ligging. Helaas kan het west dak niet gebruikt worden vanwege een dakkapel, hierop is wel ruimte voor wat panelen maar was financieel minder aantrekkelijk door de plaatsing dan de schuur, dus die er maar bij genomen. Origineel hadden we minder panelen bedacht maar dit is het plan waar de buur mee kwam en lijkt toch wel aantrekkelijk. Totale prijs is ongeveer 10.8k. Kom op 1.03 / WP wat volgens mij niet slecht is? Het verbruik heb ik trouwens wat geschat, we wonen hier nog geen jaar en hebben sinds kort een warmtepomp, en een elektrische auto gaat er ooit ook nog wel komen ( niet op korte termijn ).
Iemand die iets kan zeggen over deze planning / indeling? Hoor graag wat meningen omdat ik er nog niet helemaal over uit ben.
[ Voor 3% gewijzigd door xStoryTeller op 03-05-2023 13:50 ]
Zomaar even een vraag,
Nu heb ik vanmiddag de kant op het westen even gemeten met de multimeter en kwam ik met de 6 panelen op zo'n 6 volt uit. (S500B Optimizers)
Nu heb ik, eindemiddag aan de Oostkant 8 panelen geplaatst met de zelfde Optimizers S500B en nu meet ik in totaal zo'n 11,8 á 12,2 volt. Moet dit niet op 14volt uitkomen.
Of heeft het er nu mee te maken dat de Oostkant nu in de schaduw ligt en dat ik hierdoor niet aan 14volt komt.
Ik heb eerst alle Optimizers gemonteerd en onderling aangesloten en vervolgens de panelen erop aangesloten en alles gaf een mooi klikje bij het monteren van de stekkers.
Iemand een idee of is het puur de schaduw.?
Ps. ik heb de boel nog niet aangesloten op de SE3680H want het wachten is op de 16a aardlekautomaat.
Nu heb ik vanmiddag de kant op het westen even gemeten met de multimeter en kwam ik met de 6 panelen op zo'n 6 volt uit. (S500B Optimizers)
Nu heb ik, eindemiddag aan de Oostkant 8 panelen geplaatst met de zelfde Optimizers S500B en nu meet ik in totaal zo'n 11,8 á 12,2 volt. Moet dit niet op 14volt uitkomen.
Of heeft het er nu mee te maken dat de Oostkant nu in de schaduw ligt en dat ik hierdoor niet aan 14volt komt.
Ik heb eerst alle Optimizers gemonteerd en onderling aangesloten en vervolgens de panelen erop aangesloten en alles gaf een mooi klikje bij het monteren van de stekkers.
Iemand een idee of is het puur de schaduw.?
Ps. ik heb de boel nog niet aangesloten op de SE3680H want het wachten is op de 16a aardlekautomaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Speedyace op 03-05-2023 17:21 ]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Nou volgens mij niet. Had de stille hoop dat het kwam doordat de Oostkant nu in de schaduw ligt.Ronald schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:21:
@Speedyace je weet zeker dat je niet 2 panelen hebt los liggen van de optimizer?
En anders ben ik mooi de sigaar denk ik.
Ik ga het weekend eerst wel eens de oostkant apart meten en kijken wat ik dan meet.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
@Speedyace Ja dat dacht ik ook toen ik 11 van de 12V op de lijn had.... lag er toch echt 1 los.
Optimizers hebben vrij weinig licht nodig. Dus of ze liggen los, of je hebt er 1 omgekeerde polariteit tussen zitten (verlengkabelfout) of er is iets stuk. (En voor dat laatste heeft SE aandacht in de meer recente trainingen)
Optimizers hebben vrij weinig licht nodig. Dus of ze liggen los, of je hebt er 1 omgekeerde polariteit tussen zitten (verlengkabelfout) of er is iets stuk. (En voor dat laatste heeft SE aandacht in de meer recente trainingen)
[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 03-05-2023 18:09 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@xStoryTeller Over wat ben je er nog niet uit... vrij lastig je daarin te helpen zonder te weten wat er in je hoofd nog speelt.
Technisch oogt het prima... Misschien opbrengstverliesdiagram er nog even bij plakken ;-)
Technisch oogt het prima... Misschien opbrengstverliesdiagram er nog even bij plakken ;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Even een vraagje over de Grafieken in het Solaredge Monitoring platform. Als ik de stroom grafieken van de verschillende modules genereer, dan zie ik dat de stroom voor alle modules eigenlijk anders is. Ik kan dat niet goed rijmen met het feit dat de de stroom in de hele string gelijk zou moeten zijn. Welke stroom zie ik in die grafieken? Bij de spanning wordt er duidelijk aangegeven of het de optimizer of de paneelspanning betreft. Maar voor stroom is er maar een variant, en die heet gewoon "Stroom". Is er toevallig emand die weet hoe dit zit?i
Net nog even met een zaklamp het dak op en er was er idd eentje helemaal niet aangesloten, dat kan ik mij achteraf dan ook wel weer herinneren(gelijk maar aangesloten). En ik zag er eentje (gelukkig een paneel links onder hier kan ik zo bij) daar lag er toch één kabel uit. Toch niet goed vast gezeten dan denk ik.Ronald schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:05:
@Speedyace Ja dat dacht ik ook toen ik 11 van de 12V op de lijn had.... lag er toch echt 1 los.
Dus ik kan weer even spelen het weekend. Zoonlief maar even vragen of die het paneel een beetje omhoog kan houden, zodat ik er dan net even onderdoor kan pielen.
Hoi, ik heb sinds vandaag mijn SE17K. Ik wil de lokale modbus over TCP aanzetten zodat ik de omvormer lokaal via HA kan uitlezen ipv. de vertraagde SE cloud (die nu al rare resultaten laat zien)
Het lukt mij om via de P-Knop de wifi hotspot aan te zetten en mijn telefoon te verbinden maar ik kan niet met mijn browser surfen naar 172.16.0.1 via http/https. Hier iemand een idee?
Het lukt mij om via de P-Knop de wifi hotspot aan te zetten en mijn telefoon te verbinden maar ik kan niet met mijn browser surfen naar 172.16.0.1 via http/https. Hier iemand een idee?
Ja, dat snap ik, maar daar maakt die ,monitoring grafiek dus geen onderscheid in,. Bij de spanning wel, maar bij de stroom niet. Bedankt voor je reactie en zal er dus inderdaad maar vanuit gaan dat de grafiek de paneel stromen laat zien.Ronald schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:50:
@JBloem Paneelstroom = tussen paneel en optimizer
Stringstroom = door alle optimizers naar omvormer
Ik wil mijn Design exporteren naar de mapper.
Nu blijkt dat ik en geen exportrechten heb en de mapper app niet gerechtigd ben te openen.
Moet je werkelijke alle expert cursussen op de academie gedaan hebben om deze rechten te krijgen?
Nu blijkt dat ik en geen exportrechten heb en de mapper app niet gerechtigd ben te openen.
Moet je werkelijke alle expert cursussen op de academie gedaan hebben om deze rechten te krijgen?
Ik lees al enkele jaren diverse topics over PV-installaties en de verschillende systemen, dat is het voordeel als je bevriende installateur pas na een jaar of 3 vragen het nu toch eens tijd vindt om het te laten gebeuren
.
Inmiddels denk ik dat ik een redelijk goed beeld heb van de mogelijkheden en eigenaardigheden maar heb toch nog een tweetal vragen als ‘dubbelcheck’ waar ik hopelijk wat feedback op mag ontvangen.
De eerste gaat over de algemene opzet van het systeem, de tweede gaat meer over het uitlezen. De laatste zou in het andere topic passen, maar denk dat het hier ook wel mag…
De daken van mijn huis en van mijn schuur ga ik vol laten leggen, dat gaat dan over hetvolgende:
- Huis | 21 stuks op OZO, 22 stuks op WNW
- Schuur | 21 stuks op ZZW, 16 stuks op NNO
Laten we voor het gemak zeggen O-W en N-Z opstelling. Het zijn N-type glas-glas panelen van 420W (black backsheet voor zichtkant) en 425W (white backsheet voor de buren).
De dakhelling is in beide gevallen zo’n 33 graden en ik woon redelijk ‘vrij’. Niet zo heel spannend allemaal: het Oost dakvlak van het huis heeft een schoorsteen en het Noord dakvlak van de schuur heeft bomen op enige afstand als ‘moeilijkheidjes’ die instraling op een aantal panelen zeker zal verminderen. Een stringomvormer had trouwens ook wel gaan werken maar features zoals individueel panelen kunnen bekijken, de rest van het SolarEdge ecosysteem en de inmiddels toch behoorlijk gevestigde naam maken dat ik graag wat extra er aan uit geef. Ook ben ik niet zo van overdimensioneren of de componenten op de grens kiezen van wat volgens de datasheets zou moeten kunnen. Ik ben er van overtuigd dat onderdimensionering van omvormers en optimizers de levensduur ten goede komt, de tienden van procenten die ik er mogelijk mee verlies neem ik voor lief.
Volgens SolarEdge Designer moet hetvolgende gaan werken:
- Huis | SE12.5K met S500 optimizers voor alle 43 panelen en te verdelen over 2 strings (voor 1 string is er te veel Wp aangesloten)
- Schuur | SE12.5K met S500 optimizers voor de 21 stuks op Zuid en S500B optimizers voor de 16 stuks op Noord en ook weer 2 strings (een kleinere omvormer zou kunnen, vanwege uniformiteit echter dezelfde genomen)
:strip_exif()/f/image/sVaCZrLlalROhyvXjDPbVoOr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IKbxCyIy7ooknpwwsPUF67XZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P7j7d9ItdcDq7tUpt8gA12VY.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste vraag dan maar:
Meer optimizers in een string is altijd het advies, nu protesteert SolarEdge designer hevig als ik dat probeer. Voor het huis heb ik het idee dat er geen reden is om de 21/22 panelen met deze orientatie toch op 1 string te zetten. Voor de schuur en dan specifiek het dakvlak op het noorden heb ik al S500B optimizers genomen om aan de veilige kant te zitten. Ook hier het protest van de tool dat het niet op 1 string kan.
Zover ik het kan uitdokteren is dit de best mogelijke opzet… Zie ik iets volledig over het hoofd of hebben jullie nog opmerkingen zodat ik nu misschien nog iets kan fixen?
De tweede vraag:
De beide omvormers ga ik via de (volgens mij) standaard aanwezige RS-485 poort aan elkaar koppelen en omdat ik de rest van mijn installatie (sensoren, relais, L/W warmtepompen en L/L warmtepomp) met Home Assistant via een gateway/Modbus RTU ga uitlezen en aansturen wil ik ook de omvormers lokaal uitlezen.
Nu begrijp ik uit de SolarEdge documentatie dat als ik een extra insteekmodule type “RS485-2” in 1 van de 2 omvormers steek ik vervolgens via Modbus wel SunSpec data uit kan lezen en ook nog eens tegelijkertijd ook de koppeling met de cloud (Ethernet) in stand kan houden. In het uitlees-topic maak ik op dat het juist niet mogelijk is om zowel de SolarEdge App te gebruiken en zelf via Modbus het een en ander eruit te vissen. Het uitlezen door het afluisteren van de berichten die de omvormer naar de cloud stuurt is de oplossing die volledig Tweakers waardig is uitgevogeld, maar dat lijkt dus niet noodzakelijk?
:strip_exif()/f/image/RgQVEht6P5Hwp3gQoQCb3K0A.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand ervaring met deze insteekmodule en/of het al voor elkaar om de SolarEdge App te kunnen gebruiken (voor bijvoorbeeld per-paneel monitoring) en via een automatiserings oplossing ook wat uit te lezen (voor mij zou bijvoorbeeld minimaal de opbrengst per omvormer al ‘ok’ zijn)?
Toch een stuk flink stuk tekst geworden zie ik… Hopelijk schrikt dat niemand af om er bondig op te reageren
.
Inmiddels denk ik dat ik een redelijk goed beeld heb van de mogelijkheden en eigenaardigheden maar heb toch nog een tweetal vragen als ‘dubbelcheck’ waar ik hopelijk wat feedback op mag ontvangen.
De eerste gaat over de algemene opzet van het systeem, de tweede gaat meer over het uitlezen. De laatste zou in het andere topic passen, maar denk dat het hier ook wel mag…
De daken van mijn huis en van mijn schuur ga ik vol laten leggen, dat gaat dan over hetvolgende:
- Huis | 21 stuks op OZO, 22 stuks op WNW
- Schuur | 21 stuks op ZZW, 16 stuks op NNO
Laten we voor het gemak zeggen O-W en N-Z opstelling. Het zijn N-type glas-glas panelen van 420W (black backsheet voor zichtkant) en 425W (white backsheet voor de buren).
De dakhelling is in beide gevallen zo’n 33 graden en ik woon redelijk ‘vrij’. Niet zo heel spannend allemaal: het Oost dakvlak van het huis heeft een schoorsteen en het Noord dakvlak van de schuur heeft bomen op enige afstand als ‘moeilijkheidjes’ die instraling op een aantal panelen zeker zal verminderen. Een stringomvormer had trouwens ook wel gaan werken maar features zoals individueel panelen kunnen bekijken, de rest van het SolarEdge ecosysteem en de inmiddels toch behoorlijk gevestigde naam maken dat ik graag wat extra er aan uit geef. Ook ben ik niet zo van overdimensioneren of de componenten op de grens kiezen van wat volgens de datasheets zou moeten kunnen. Ik ben er van overtuigd dat onderdimensionering van omvormers en optimizers de levensduur ten goede komt, de tienden van procenten die ik er mogelijk mee verlies neem ik voor lief.
Volgens SolarEdge Designer moet hetvolgende gaan werken:
- Huis | SE12.5K met S500 optimizers voor alle 43 panelen en te verdelen over 2 strings (voor 1 string is er te veel Wp aangesloten)
- Schuur | SE12.5K met S500 optimizers voor de 21 stuks op Zuid en S500B optimizers voor de 16 stuks op Noord en ook weer 2 strings (een kleinere omvormer zou kunnen, vanwege uniformiteit echter dezelfde genomen)
:strip_exif()/f/image/sVaCZrLlalROhyvXjDPbVoOr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IKbxCyIy7ooknpwwsPUF67XZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P7j7d9ItdcDq7tUpt8gA12VY.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste vraag dan maar:
Meer optimizers in een string is altijd het advies, nu protesteert SolarEdge designer hevig als ik dat probeer. Voor het huis heb ik het idee dat er geen reden is om de 21/22 panelen met deze orientatie toch op 1 string te zetten. Voor de schuur en dan specifiek het dakvlak op het noorden heb ik al S500B optimizers genomen om aan de veilige kant te zitten. Ook hier het protest van de tool dat het niet op 1 string kan.
Zover ik het kan uitdokteren is dit de best mogelijke opzet… Zie ik iets volledig over het hoofd of hebben jullie nog opmerkingen zodat ik nu misschien nog iets kan fixen?
De tweede vraag:
De beide omvormers ga ik via de (volgens mij) standaard aanwezige RS-485 poort aan elkaar koppelen en omdat ik de rest van mijn installatie (sensoren, relais, L/W warmtepompen en L/L warmtepomp) met Home Assistant via een gateway/Modbus RTU ga uitlezen en aansturen wil ik ook de omvormers lokaal uitlezen.
Nu begrijp ik uit de SolarEdge documentatie dat als ik een extra insteekmodule type “RS485-2” in 1 van de 2 omvormers steek ik vervolgens via Modbus wel SunSpec data uit kan lezen en ook nog eens tegelijkertijd ook de koppeling met de cloud (Ethernet) in stand kan houden. In het uitlees-topic maak ik op dat het juist niet mogelijk is om zowel de SolarEdge App te gebruiken en zelf via Modbus het een en ander eruit te vissen. Het uitlezen door het afluisteren van de berichten die de omvormer naar de cloud stuurt is de oplossing die volledig Tweakers waardig is uitgevogeld, maar dat lijkt dus niet noodzakelijk?
:strip_exif()/f/image/RgQVEht6P5Hwp3gQoQCb3K0A.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
Nu ik het nog een keer lees begrijp ik dat die tweede RS-485 poort al standaard op de nieuwere Setapp uitvoering zit.
Nu ik het nog een keer lees begrijp ik dat die tweede RS-485 poort al standaard op de nieuwere Setapp uitvoering zit.
Heeft iemand ervaring met deze insteekmodule en/of het al voor elkaar om de SolarEdge App te kunnen gebruiken (voor bijvoorbeeld per-paneel monitoring) en via een automatiserings oplossing ook wat uit te lezen (voor mij zou bijvoorbeeld minimaal de opbrengst per omvormer al ‘ok’ zijn)?
Toch een stuk flink stuk tekst geworden zie ik… Hopelijk schrikt dat niemand af om er bondig op te reageren
[ Voor 15% gewijzigd door kimjansen op 03-05-2023 23:19 . Reden: plaatjes waren verdwenen... ]
Speed kills, but beauty lives forever...
@kimjansen elk van de 4 daken voldoet individueel aan ontwerp eisen. Ook met s440. Ik verwacht dan ook met 4 strings geen problemen.
2:1 commerciële optimizers (p850 etc) op >=SE20K als je alles naar 1 omvormer zou krijgen zou kosten besparen, maar dan is het weer opletten op string vermogen.
Modbus uitlezen en communicatie naar monitoring portaal sluiten elkaar niet uit. Doe ik ook
2:1 commerciële optimizers (p850 etc) op >=SE20K als je alles naar 1 omvormer zou krijgen zou kosten besparen, maar dan is het weer opletten op string vermogen.
Modbus uitlezen en communicatie naar monitoring portaal sluiten elkaar niet uit. Doe ik ook
Ah thanks!Ronald schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:27:
@kimjansen elk van de 4 daken voldoet individueel aan ontwerp eisen. Ook met s440. Ik verwacht dan ook met 4 strings geen problemen.
Ja ik had eerst S440 optimizers genomen maar als ik het goed heb zijn de S500 gewoon dezelfde alleen de interne componenten hebben wat ruimere marges. In ieder geval mechanisch en elektrisch hetzelfde op stroom/vermogen na en nadat ik veiligheidshalve voor de S500B ging kickte OCD in en is alles maar S500 gekozen.
Of is de S500B echt overkill en komt de situatie nooit voor dat een S500 problemen geeft of is de B zelfs nadelig? Ik ga zelf nog wat bomen planten aan die kant en het is ook net het enige dakvlak waar ik nu al flink schaduw/diffuus licht van een grote okkernoot van de buurman heb.
Naar 2:1 heb ik gekeken inderdaad, maar dat ging toch nét niet meen ik vanwege het vermogen per string (bij 1 string) óf door het net iets te weinig panelen i.c.m. oneven aantal wat niet ging werken (bij 2 strings). Het bespaarde inderdaad wel meer dan €1000 dus zeker de moeite waard om naar te kijken normaal gesproken. Trouwens, dat kan al vanaf de SE16K toch? Of was dat bij vorige serie 2:1 optimizers
Goed om te horen dat Modbus gewoon gaat werken parallel aan de SolarEdge portal/app! Ik was al niet zo enthousiast over het vooruitzicht kunstgrepen te moeten toepassen.
SolarEdge omvormers hebben standaard twee RS485 poorten die onafhankelijk configureerbaar zijn. Die RS485 insteekmodule heb je alleen nodig als je een derde poort nodig heb. Is er een reden waarom je Modbus/RTU wilt gebruiken en niet Modbus/TCP?kimjansen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:52:
Nadeel is (helaas nog steeds) dat je via Modbus geen informatie per optimizer kunt uitlezen. Als je dat per se wilt, moet je alsnog richting die kunstgrepen (waar je terecht niet enthousiast over bent).Goed om te horen dat Modbus gewoon gaat werken parallel aan de SolarEdge portal/app! Ik was al niet zo enthousiast over het vooruitzicht kunstgrepen te moeten toepassen.
Het verschil van 4,5V op de tracker had ik inderdaad gezien, misschien dat ik daar wel een denkfoutje heb gemaakt hoor als ik kijk naar het beoogde doel van de panelen op Noord... In mijn beleving is de spanning van een 108 cel PV module altijd wel (fors) hoger dan Vmpp. Als een omvormer of in dit geval optimizer niet lager kan dan een bepaalde Vmpp door het regelen van de stroom 'verspeel' je dacht ik alleen bij slechte condities het vermogen wat binnen het bereik valt van bijvoorbeeld 8V en 12,5V in het geval van de S500 versus de S500B.
Ik heb eigenlijk te weinig ervaring met PV en zeker niet met SolarEdge om in te schatten wat de slimmere keuze is...
Nu was ik zelf in de veronderstelling dat de S500B ook een veiligere keuze was bij 'moelijker' weer, maar bij nader inzien is de veilige keuze meer van toepassing als een (korte) string over 2 dakvlakken is verdeelt of er sprake is van harde schaduwen (evenzo is het minimum aantal optimizers dan kritischer). Bij mij denk ik niet aan de orde.
Reden om ook Noord vol te leggen was om bij weinig of indirect licht (in de winter of met zware bewolking) 1/3 meer dakvlak te hebben (naast Oost, Zuid en West) en wat dan relatief gezien goed of gelijkwaardig op zou brengen als het grijs is buiten. Vergeleken met de zonnige maanden is het natuurlijk nog peanuts en ook totaal niet nuttig qua terugleververgoeding tijdens die periode, maar ik schat dat relatief gezien wel wat doet tijdens de momenten dat het systeem in zijn geheel niet veel opbrengst heeft. Ookal is het maar 50kWh/maand voor dit dakvlak.
Ik dacht dit ik het Noord dakvlak helemaal door PVcalc had gehaald en daarom ook de conclusie trok dat het in de winter best aardig presteerde, maar dat ben zo te zien vergeten te doen en die aanname is daarom een heel stuk minder rooskleurig dan ik dacht... Het lijkt er op dat je op het middaguur rond de jaarwisseling al blij moet zijn met 50W/m2 en misschien wil zorgen dat je vanaf een 'paar' Watt al mee pakt...
/f/image/v7IfAsF3jfvntMAb6UKZ9sWn.png?f=fotoalbum_large)
Dat betekent ook dat waar ik eerder nog dacht: de P-V curve zal wel niet zover in elkaar zakken dat die 4,5V echt uit gaat maken, ik daar nu wel aan begin te twijfelen natuurlijk. Ik heb wat in de datasheet zitten knippen en lijntjes overheen gelegd:
/f/image/rO8aEaKNAcag3LuJtxyziNgU.png?f=fotoalbum_large)
Het paarse stippellijntje is gegokt waar de curves voor lage instraling 'breken', de paarse curve is daar een soort van afgeleide van waar je met ongeveer 50W/m2 aan moet denken. Het is een gokje omdat ik nergens een P-V curve voor zulke lage instraling kan vinden om te zien of dit bij benadering klopt.
Als ik dat dan zo zie dan denk ik toch weer: de spanning van de PV-module is in tegenstelling tot een stringomvormer voor SolarEdge geen probleem, de MPPT tracker van de optimizer komt toch altijd ruim boven die 12,5V uit?!
@Ronald Of was dat precies jouw punt: "ik noem dat normaal niet" omdat het er echt niet toe doet.
En als het er dan niet toe doet: is dan het enige voordeel van de S500B dat een later dakvenster/dakdoorvoer waar nu nog 1 paneel zit op mijn schuur minder aanpassing vergt? Of zou dat met de S500 ook nog wel moeten kunnen ondanks dat de string dan 15 lang wordt omdat het allemaal op 1 dakvlak zit. Er moeten dan meer dan 2 panelen echt volledig eruit liggen voordat je onder 750V komt, dat gebeurt niet zomaar toch.
Ergo: S500B is met 15-16 panelen op 1 dakvlak overbodig en eerder nadelig voor vroeg, laat, winter, bewolkt, etc. vergeleken met S500
?
Ik heb eigenlijk te weinig ervaring met PV en zeker niet met SolarEdge om in te schatten wat de slimmere keuze is...
Nu was ik zelf in de veronderstelling dat de S500B ook een veiligere keuze was bij 'moelijker' weer, maar bij nader inzien is de veilige keuze meer van toepassing als een (korte) string over 2 dakvlakken is verdeelt of er sprake is van harde schaduwen (evenzo is het minimum aantal optimizers dan kritischer). Bij mij denk ik niet aan de orde.
Reden om ook Noord vol te leggen was om bij weinig of indirect licht (in de winter of met zware bewolking) 1/3 meer dakvlak te hebben (naast Oost, Zuid en West) en wat dan relatief gezien goed of gelijkwaardig op zou brengen als het grijs is buiten. Vergeleken met de zonnige maanden is het natuurlijk nog peanuts en ook totaal niet nuttig qua terugleververgoeding tijdens die periode, maar ik schat dat relatief gezien wel wat doet tijdens de momenten dat het systeem in zijn geheel niet veel opbrengst heeft. Ookal is het maar 50kWh/maand voor dit dakvlak.
Ik dacht dit ik het Noord dakvlak helemaal door PVcalc had gehaald en daarom ook de conclusie trok dat het in de winter best aardig presteerde, maar dat ben zo te zien vergeten te doen en die aanname is daarom een heel stuk minder rooskleurig dan ik dacht... Het lijkt er op dat je op het middaguur rond de jaarwisseling al blij moet zijn met 50W/m2 en misschien wil zorgen dat je vanaf een 'paar' Watt al mee pakt...
/f/image/v7IfAsF3jfvntMAb6UKZ9sWn.png?f=fotoalbum_large)
Dat betekent ook dat waar ik eerder nog dacht: de P-V curve zal wel niet zover in elkaar zakken dat die 4,5V echt uit gaat maken, ik daar nu wel aan begin te twijfelen natuurlijk. Ik heb wat in de datasheet zitten knippen en lijntjes overheen gelegd:
/f/image/rO8aEaKNAcag3LuJtxyziNgU.png?f=fotoalbum_large)
Het paarse stippellijntje is gegokt waar de curves voor lage instraling 'breken', de paarse curve is daar een soort van afgeleide van waar je met ongeveer 50W/m2 aan moet denken. Het is een gokje omdat ik nergens een P-V curve voor zulke lage instraling kan vinden om te zien of dit bij benadering klopt.
Als ik dat dan zo zie dan denk ik toch weer: de spanning van de PV-module is in tegenstelling tot een stringomvormer voor SolarEdge geen probleem, de MPPT tracker van de optimizer komt toch altijd ruim boven die 12,5V uit?!
@Ronald Of was dat precies jouw punt: "ik noem dat normaal niet" omdat het er echt niet toe doet.
En als het er dan niet toe doet: is dan het enige voordeel van de S500B dat een later dakvenster/dakdoorvoer waar nu nog 1 paneel zit op mijn schuur minder aanpassing vergt? Of zou dat met de S500 ook nog wel moeten kunnen ondanks dat de string dan 15 lang wordt omdat het allemaal op 1 dakvlak zit. Er moeten dan meer dan 2 panelen echt volledig eruit liggen voordat je onder 750V komt, dat gebeurt niet zomaar toch.
Ergo: S500B is met 15-16 panelen op 1 dakvlak overbodig en eerder nadelig voor vroeg, laat, winter, bewolkt, etc. vergeleken met S500
Een paneel geeft sinds vandaag 0,0 opbrengst. Ik heb het systeem een power-cycle gegeven maar dat mocht niet baten. Wat kan ik nog proberen voordat ik de installateur bel?
De LEDs geven verder geen storing weer. Brand gewoon groen en blauw constant.
De LEDs geven verder geen storing weer. Brand gewoon groen en blauw constant.
[ Voor 19% gewijzigd door glnk op 04-05-2023 14:37 ]
@kimjansen Je leest de OV curve niet goed.
Bij 10W/m2 is de optimale spanning om de 2W uit het paneel te halen nog steeds bijna 30V
Waar je Vmpp bereik voor nodig hebt is diode-bypass - als er harde schaduw op een paneel valt wil je de slechte substring(s) uitschakelen.
s500b en mijn p404 hangt het er om of ze terug kunnen naar 1 goed presterend paneel deel.
s440 kan dat wel.
Bij 10W/m2 is de optimale spanning om de 2W uit het paneel te halen nog steeds bijna 30V
Waar je Vmpp bereik voor nodig hebt is diode-bypass - als er harde schaduw op een paneel valt wil je de slechte substring(s) uitschakelen.
s500b en mijn p404 hangt het er om of ze terug kunnen naar 1 goed presterend paneel deel.
s440 kan dat wel.
Ik verwoorde het misschien niet goed maar ik bedoelde juist ook wat jij zegt: dat de spanning altijd hoog genoeg blijft en je daar ondanks dat de curve niet is gegeven vanuit kunt gaan. Het zijn nu eenmaal halfgeleiders. Ik vroeg me alleen af waar de maximum powerpoint spanning wel van invloed op was. Denk dat dat nu wel duidelijker isRonald schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:43:
@kimjansen Je leest de OV curve niet goed.
s440 kan dat wel.
"Oriënterend" vraagje. Hier hangt al jaren een SE3000, die ik afgelopen najaar via Modbus in Home Assistant heb gehangen. Voornamelijk leuk voor het Energy dashboard en verder niet veel naar gekeken.
Echter viel mij nu op dat met het zonnige weer de omvormer klappert, status 7 (fault?) en een gemeld voltage van tegen / krap over de 250V. Gevalletje overspanning dus naar mijn idee. Maar valt hier uberhaupt iets aan te doen of is dat "pech gehad"? Oftewel heeft het zin om dit eens bij de installateur aan te kaarten? (Die heeft meer dan 5 jaar terug de boel geplaatst en daarna is er natuurlijk nooit meer contact geweest, dus "drempel" is nogal hoog daarvoor). Of is er 99% kans dat de installateur gewoon verwijst naar "ja, je bent niet de enige met panelen, de zon schijnt, en zoals je wellicht hebt gelezen is het stroomnet in (Zuid) Limburg al overbelast en daar zit dan ook het probleem, en de oplossing".
In de 10+ pagina's die ik terug gelezen heb kwam ik wel nog tegen dat (al dan niet alleen bij de nieuwere modellen?) het mogelijk is om de omvormer te limiteren zodat die bv vanaf 245V terugschaald en niet meer 100% levert. Vraag 1 is dan uiteraard of dat ook bij dit oudje kan, maar vervolgvraag of dat veel zin heeft. Want als alle buren wel 100% leveren dan schakel ik zelf terug maar leveren de buren meer en blijft (ook) die van mij nog steeds klapperen? Dus staat die van mij net zoveel uit maar haal ik ook nog een extra deel van het rendement af.
Oftewel: valt er met "tunen"/aanpassingen iets uit te halen? Of is dat onmogelijk, en dus "deal with it"
Gaat overigens ook om een 1f huisaansluiting, meen ook wel eens opgevangen te hebben dat je met een 1f omvormer op een 3f hoofdaansluiting soms geluk kunt hebben dat het met het verplaatsen van de fase waarop de omvormer zit winst te behalen is.
Echter viel mij nu op dat met het zonnige weer de omvormer klappert, status 7 (fault?) en een gemeld voltage van tegen / krap over de 250V. Gevalletje overspanning dus naar mijn idee. Maar valt hier uberhaupt iets aan te doen of is dat "pech gehad"? Oftewel heeft het zin om dit eens bij de installateur aan te kaarten? (Die heeft meer dan 5 jaar terug de boel geplaatst en daarna is er natuurlijk nooit meer contact geweest, dus "drempel" is nogal hoog daarvoor). Of is er 99% kans dat de installateur gewoon verwijst naar "ja, je bent niet de enige met panelen, de zon schijnt, en zoals je wellicht hebt gelezen is het stroomnet in (Zuid) Limburg al overbelast en daar zit dan ook het probleem, en de oplossing".
In de 10+ pagina's die ik terug gelezen heb kwam ik wel nog tegen dat (al dan niet alleen bij de nieuwere modellen?) het mogelijk is om de omvormer te limiteren zodat die bv vanaf 245V terugschaald en niet meer 100% levert. Vraag 1 is dan uiteraard of dat ook bij dit oudje kan, maar vervolgvraag of dat veel zin heeft. Want als alle buren wel 100% leveren dan schakel ik zelf terug maar leveren de buren meer en blijft (ook) die van mij nog steeds klapperen? Dus staat die van mij net zoveel uit maar haal ik ook nog een extra deel van het rendement af.
Oftewel: valt er met "tunen"/aanpassingen iets uit te halen? Of is dat onmogelijk, en dus "deal with it"
Gaat overigens ook om een 1f huisaansluiting, meen ook wel eens opgevangen te hebben dat je met een 1f omvormer op een 3f hoofdaansluiting soms geluk kunt hebben dat het met het verplaatsen van de fase waarop de omvormer zit winst te behalen is.
@RobertMe stiekem geen SE vraag. En het komt met een standaard antwoord.
Hoe lang en dun is het AC kabeltraject? Zijn er redelijkerwijs aanpassingen aan mogelijk (Dikker is beter, korter is beter)?
Is de omvormer op een andere plek dichtbij meterkast te hangen? (DC kabels moeten dan een traject krijgen)
Dit is mijns inziens geen fout van de installateur 5 jaar geleden.
Hoe lang en dun is het AC kabeltraject? Zijn er redelijkerwijs aanpassingen aan mogelijk (Dikker is beter, korter is beter)?
Is de omvormer op een andere plek dichtbij meterkast te hangen? (DC kabels moeten dan een traject krijgen)
Dit is mijns inziens geen fout van de installateur 5 jaar geleden.
Whoops, gezien het om een SE omvormer gaat gemakshalve ook in dit topic erop gezocht en de vraag gesteld. Maar inderdaad, in zoverre is het natuurlijk een probleem dat bij alle PV systemen speelt.Ronald schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:58:
@RobertMe stiekem geen SE vraag. En het komt met een standaard antwoord.
Omvormer hangt op zolder, zelfde zijde als als de meterkast (eigenlijk zelfs recht er boven). Ik weet alleen nu even niet of de kabels door de spouwmuur zijn gelegd of "binnen" (in kamer boven de meterkast is een inbouwkast waar wel een en ander aan leidingen door naar de zolder gaat, of PV daarbij is durf ik niet met zekerheid te zeggen). Maar zeg dus een metertje of 5 aan kabel. Dikte weet ik niet.Hoe lang en dun is het AC kabeltraject? Zijn er redelijkerwijs aanpassingen aan mogelijk (Dikker is beter, korter is beter)?
Pfoe, dan zou die de kelder in moeten, maar meteen onder de meterkast is dan weer de trap dus ook niet heel praktisch. Daarmee zal dus niet heel veel aan (AC) kabel bespaard worden maar wel meters aan DC "kosten". En gezien de kabellengte al relatief kort is zal dat lijkt mij ook geen zoden aan de dijk zetten? Zeg dat het nu een kabel van 6, 7 meter is, naar de kelder schat ik dat het dan ook minimaal 3 meter zal zijn. Dus als leek zou ik zeggen dat dat geen groot verschil zal maken? Maar correct me if I'm wrong.Is de omvormer op een andere plek dichtbij meterkast te hangen? (DC kabels moeten dan een traject krijgen)
Oh nee, zo bedoelde ik hem ook niet. Maar de installateur zal wel meer inzicht in het systeem hebben (zelf zie ik eigenlijk niks op de SE website) en als dat kan wellicht of wat aan de omvormer kunnen "tunen" (dus bv dat die afschaald bij hogere voltages) of dan evt fysieke aanpassingen doen.Dit is mijns inziens geen fout van de installateur 5 jaar geleden.
Ter aanvulling ook nog even de grafiekjes van Home Assistant erbij:
/f/image/vsxvMkS5RWB10R8cgtQwDiPZ.png?f=fotoalbum_large)
En jup, rond 15u was het wat bewolkt. Dus meteen voltage omlaag en een omvormer die langer actief blijft.
Edit:
Overigens ter verduidelijking. Het gaat me niet perse om "oplossen", maar voornamelijk dus in de orienterende richting of er "makkelijk" iets aan te doen is of dat het simpelweg is "het net zal overbelast zijn en dit is het gevolg, en alle aanpassingen die je kunt doen zijn micro optimalisaties die netto eigenlijk niks opleveren, en de enige oplossing is aan de netbeheerder".
[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 04-05-2023 17:20 ]
@RobertMe Via Modbus/HA heb je de AC spanning in veel meer detail dan via SE portal (5 minuten interval). Maar als je weinig ziet (via laptop, mobiel device zie je sowieso minder) in portal dan is het wel bij installateur zeuren om 'volledige (eigenaar) toegang'.
Lees je ook P1 uit? Hoeveel verschil in spanning zie je met omvormer?
Om het lekker kort door de bocht te doen: Er is een reden dat mijn omvormer en 3 fase is (5kW) en aan <150cm 4mm² hangt. Want mijn netspanning was tot voor kort als bij jouw ;-)
Lees je ook P1 uit? Hoeveel verschil in spanning zie je met omvormer?
Om het lekker kort door de bocht te doen: Er is een reden dat mijn omvormer en 3 fase is (5kW) en aan <150cm 4mm² hangt. Want mijn netspanning was tot voor kort als bij jouw ;-)
Jup, dat is wat ik bedoelde. Volgens mij is die wel redelijk "beperkt". Want ik lees hier dus ook zaken als zelf kunnen inzien van de "error logging", maar die heb ik nog niet kunnen vinden. En i.p.v. via modbus uitlezen heb ik toen ook zitten zoeken naar de API key die denk ik wel inzichtelijk zou kunnen zijn als je als klant/eigenaar voldoende rechten hebt, maar die vond ik ook niet.Ronald schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:20:
@RobertMe Via Modbus/HA heb je de AC spanning in veel meer detail dan via SE portal (5 minuten interval). Maar als je weinig ziet (via laptop, mobiel device zie je sowieso minder) in portal dan is het wel bij installateur zeuren om 'volledige (eigenaar) toegang'.
Yes, daar had ik ook al even naar gezocht, maar zie ik niet. Nu nog even gezocht op P1 en voltage maar dat lijkt in DSMR 5 pas te zitten (en de meter is vervangen toen de omvormer is geplaatst, en is nog een 4.2 model).Lees je ook P1 uit? Hoeveel verschil in spanning zie je met omvormer?
Dat klinkt als iets teveel aanpassingenOm het lekker kort door de bocht te doen: Er is een reden dat mijn omvormer en 3 fase is (5kW) en aan <150cm 4mm² hangt. Want mijn netspanning was tot voor kort als bij jouw ;-)
Oei. Jaren terug eens de multimeter in een stopcontact gedaan en toen zei de boel * poef * en was de stroom uit
Maar lang daarna (/recentelijk) wel beetje aan stroom geklust (wat relais plaatsen incl. "spelen" met multimeter om te testen). Dus ik vermoed (/hoop) dat de vraag is om voltage in stopcontact in meterkast te meten? Dat moet een dezer dagen nog wel lukken. Kap van de groepenkast halen vind ik toch al een minder strak plan worden.
Vandaag mijn 22 panelen geïnstalleerd, 11 op oost en 11 op west in 1 string. om 21:15 waren we klaar en scheen de zon niet meer op de panelen. Toch mete ik 22V.
Bij het koppelen bleek dat er 8 optimizers gevonden waren.
Moet ik ze morgen opnieuw koppelen met de sett app wanneer er meer zon is of gaat de omvormer zelf op zoek naar alle optimizers in de string?
Moet ik ze morgen opnieuw koppelen met de sett app wanneer er meer zon is of gaat de omvormer zelf op zoek naar alle optimizers in de string?
Opnieuw helemaal pairen.
Ahum, als kap van de kast halen al spannend is dan heb ik maar een advies. Wegblijven en een installateur vragen.RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:06:
[...]
Oei. Jaren terug eens de multimeter in een stopcontact gedaan en toen zei de boel * poef * en was de stroom uitSindsdien heeft een van de twee pennen ook geen spitse punt meer maar een "gesmolten" bolletje
Maar lang daarna (/recentelijk) wel beetje aan stroom geklust (wat relais plaatsen incl. "spelen" met multimeter om te testen). Dus ik vermoed (/hoop) dat de vraag is om voltage in stopcontact in meterkast te meten? Dat moet een dezer dagen nog wel lukken. Kap van de groepenkast halen vind ik toch al een minder strak plan worden.
Ik ga daar ook zeker niet zelf aan zittenedwin2021 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:30:
[...]
Ahum, als kap van de kast halen al spannend is dan heb ik maar een advies. Wegblijven en een installateur vragen.
Vorig jaar toen ik Modbus heb geactiveerd op de SE moest ik ook eerst een firmware update doen om modbus over TPC te kunnen gebruiken. Uiteraard ook "spannend" en even goed ingelezen (DC uit, alamat uit, kap eraf, microSD kaartje er in, AC weer aan, updaten en hopen dat het goed gaat, AC weer uit, kap erop, AC aan, DC aan als ik het me goed herinneren), maar ook dat is goed gekomen. Waarbij ook nog het "installatie kaartje" er in zat
Voor mij als elektro leek. Hoe zit dat dan eigenlijk met kabel dikte? Is het zwaar versimpeld dan de situatie dat "vanuit de meterkast" er zeg 250V op de kabel staat, vervolgens de omvormer nog "stroom erbij wil duwen" maar de kabel "te dun" is waardoor de stroom "terug komt" en de spanning "lokaal" oploopt? En met een dikkere kabel is er dan nog "ruimte" zodat de stroom vanuit de omvormer wel kan "weg lopen" en die dus ook niet bij de omvormer te hoog wordt.
Wel vaker gelezen dat een dikkere kabel een lagere weerstand heeft. Dus zoiets lijkt mij dan? Bij de dunnere kabel is de weerstand dus hoger waardoor de "stroom zich ophoopt" en daardoor "te hoog" wordt. Met een dunnere kabel is de weerstand lager waardoor de stroom er wel prima doorheen kan.
@RobertMe je kunt stroom redelijk vergelijken met water in rivier.
Veel water door smalle rivier gaat… maar met veel hoogte verschil.
Door de Rijn gaat vrij veel water bij vrijwel geen hoogteverschil.
Goede vergelijking inderdaad (denk ik danRonald schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:50:
@RobertMe je kunt stroom redelijk vergelijken met water in rivier.
Nou het antwoord is er en beter dan verwacht. Deze maand komt de optie beschikbaar, aldus de leverancier van mijn panelen. Wel alleen als de monitoring op de laptop gedaan wordt. Maar dat is al een hele verbetering.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:09:
[...]
Ik ben benieuwd wat je leverancier te bieden heeft.
Wat je overigens eigenlijk wilt, is een systeem dat niet alleen rekening houdt met variabele stroomprijzen, maar ook met het eigen verbruik. Gewoon hard uitschakelen bij negatieve terugleververgoeding is een nogal botte oplossing.
Vreemde is wel dat het antwoord dat SolarEdge op dezelfde vraag is: Dat gaat niet alleen via modbus zou je een laadprofiel kunnen instellen als je een batterij heb. Die heb ik dus(nog) niet.
Dit lijkt inderdaad op een typisch gevalletje van overspanning. Vooral in oudere wijken is het distributienet niet aan de maat met dit soort problemen als gevolg (jij noemt in een volgende post 'kelder', dus ik vermoed dat je woning al wat ouder is). Het elektriciteitsnet piept en kraakt.RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:54:
Jouw SE3000 (oud model met display, neem ik aan) schakelt kennelijk af als de spanning langdurig (10 minuten) boven de 250V zit. Die spanning is instelbaar via het configuratiemenu. Daarvoor moet de kap eraf terwijl de omvormer in bedrijf is. Volgens de huidige Netcode Elektriciteit mag je die spanning op 253V instellen.Oftewel: valt er met "tunen"/aanpassingen iets uit te halen?
Weet wel dat als je dit doet, dat dan feitelijk alleen het door de Netcode vereiste trippunt op 253V gedurende 2 seconden over blijft. Dit is voor zover ik weet ook de standaardinstelling voor omvormers die SolarEdge momenteel uitlevert (c.q. wat sommige installateurs instellen). Er is een wijziging van de Netcode in procedure om het maximum naar 264.5V (230V+15%) te tillen.
Edit: Heeft je omvormer een RS232-poort aan de onderkant? Dan zou het ook via die poort moeten kunnen zonder dat de kap eraf moet. De benodigde tools vind je hier.
[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 05-05-2023 08:07 ]
Dat zou wel eens de route via dat DERCapacity register kunnen zijn dat ik eerder noemde (via Modbus dus). Dan hoef je je ook niet te beperken tot hard afschakelen.Woudtwe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:07:
[...]
Nou het antwoord is er en beter dan verwacht. Deze maand komt de optie beschikbaar, aldus de leverancier van mijn panelen. Wel alleen als de monitoring op de laptop gedaan wordt. Maar dat is al een hele verbetering.
Support afdelingen krijgen meestal pas te horen dat iets kan op het moment dat het beschikbaar is (of hoogstens vlak daarvoor).Vreemde is wel dat het antwoord dat SolarEdge op dezelfde vraag is: Dat gaat niet alleen via modbus zou je een laadprofiel kunnen instellen als je een batterij heb. Die heb ik dus(nog) niet.
[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 05-05-2023 07:26 ]
Jup, gaat om jaren 60 bouw meen ik (eerder ouder dan nieuwer) dus zeer zeker uit de tijd dat ze nog niet bezig waren met zonnepanelen.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:15:
[...]
Dit lijkt inderdaad op een typisch gevalletje van overspanning. Vooral in oudere wijken is het distributienet niet aan de maat met dit soort problemen als gevolg (jij noemt in een volgende post 'kelder', dus ik vermoed dat je woning al wat ouder is). Het elektriciteitsnet piept en kraakt.
offtopic:
Vroeg me sowieso als complete leek, hadden ze toen wel al 3f? Of zou er een 1f kabel onder de straten liggen?
Vroeg me sowieso als complete leek, hadden ze toen wel al 3f? Of zou er een 1f kabel onder de straten liggen?
Gaat inderdaad om een model met display. "Kap eraf in bedrijf" is neem ik aan "in bedrijf aan AC zijde"? Of ook DC? Zoals in een andere post staat vorig jaar ook firmware update zelf gedaan via microSD. Dus daarvoor moest de kap er ook af. Waarbij ik dan ook DC op de omvormer en AC in de meterkast uit heb gezet, kap eraf, vervolgens in de meterkast AC weer aan, update gedaan en modbus over TCP ingeschakeld, vervolgens weer AC er af gehaald, kap erop gedraaid en AC en DC weer aan gezet.[...]
Jouw SE3000 (oud model met display, neem ik aan) schakelt kennelijk af als de spanning langdurig (10 minuten) boven de 250V zit. Die spanning is instelbaar via het configuratiemenu. Daarvoor moet de kap eraf terwijl de omvormer in bedrijf is. Volgens de huidige Netcode Elektriciteit mag je die spanning op 253V instellen.
Of die inderdaad tript op 10 minuten boven de 250V zal ik vooraf dan even controleren. Heb de exacte data toch dus dan zie ik zo of die inderdaad elke keer 10 minuten na de 250V overschrijding tript.
Is dit een instelling die er sowieso in zit? Of moet ik dan die 250V voor 10 minuten zelf aanpassen naar 253V voor 2 seconden? Ergo: is het 1 setting of zijn er meerdere? Vermoed het laatste? Gezien die op 253V sowieso onmiddellijk moet trippen. Want met alleen 250V voor 10 minuten kan die ook 5 minuten op 255V draaien.Weet wel dat als je dit doet, dat dan feitelijk alleen het door de Netcode vereiste trippunt op 253V gedurende 2 seconden over blijft. Dit is voor zover ik weet ook de standaardinstelling voor omvormers die SolarEdge momenteel uitlevert (c.q. wat sommige installateurs instellen).
* RobertMe zal sowieso dan maar eens (installatie) documentatie gaan zoeken om te achterhalen hoe dit allemaal ingesteld moet worden.
AFAIK zit die onder de kap, dus potato pothato v.w.b. kap eraf halen. Tenzij ik eenmalig een kabel in prik, naar buiten voer, en laat ligfeny. Dan hoeft andere keren de kap er niet meer af.Edit: Heeft je omvormer een RS232-poort aan de onderkant? Dan zou het ook via die poort moeten kunnen zonder dat de kap eraf moet. De benodigde tools vind je hier.
En kap eraf zal dan sowieo betekenen dat ik het of 's avonds of als het bewolkt is doe. Scheelt sowieso al (hoge) spanning aan DC zijde aangezien panelen dan niks of weinig zullen doen. (Voor zover die "permanent" blijven functioneren als DC uit is, want daarop "telt die terug" als ik mij niet vergis. Dat na uitschakelen DC op het display duidelijk wordt aangegeven dat er nog DC spanning aanwezig is en je moet wachten totdat die aangeeft dat het veilig is).
De kabels in de straat zijn al heel lang 3-fase, maar er is een periode geweest dat kabels naar de woningen gewoonlijk maar één fasedraad hadden (een vriend van mij heeft een nieuwe invoerkabel moeten laten aanleggen toen hij naar 3-fase ging). Ik heb zelfs al meegemaakt (in een wijk van kort na de oorlog) dat twee woningen een gezamenlijke 1-fase invoerkabel deelden (kabel door de tussenmuur van meterkast naar meterkast!) en dat de ene woning zonder stroom kwam te zitten toen de andere naar 3-fase gingRobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:01:
Jup, gaat om jaren 60 bouw meen ik (eerder ouder dan nieuwer) dus zeer zeker uit de tijd dat ze nog niet bezig waren met zonnepanelen.
offtopic:
AC-zijde zou voldoende moeten zijn."Kap eraf in bedrijf" is neem ik aan "in bedrijf aan AC zijde"? Of ook DC?
Inderdaad. Mijn SE4000H (SetApp) heeft 5 trippunten waarvan er twee zijn geconfigureerd: 253V gedurende 2 seconden en 250V gedurende 10 minuten. De details van jouw model ken ik niet.Is dit een instelling die er sowieso in zit? Of moet ik dan die 250V voor 10 minuten zelf aanpassen naar 253V voor 2 seconden? Ergo: is het 1 setting of zijn er meerdere? Vermoed het laatste? Gezien die op 253V sowieso onmiddellijk moet trippen. Want met alleen 250V voor 10 minuten kan die ook 5 minuten op 255V draaien
Ik heb zelf vermogens beperking bij hoog voltage toegepast: YouTube: Congestie vervolg en oplossingRobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Jup, gaat om jaren 60 bouw meen ik (eerder ouder dan nieuwer) dus zeer zeker uit de tijd dat ze nog niet bezig waren met zonnepanelen.
offtopic:
[...]
Gaat inderdaad om een model met display. "Kap eraf in bedrijf" is neem ik aan "in bedrijf aan AC zijde"? Of ook DC? Zoals in een andere post staat vorig jaar ook firmware update zelf gedaan via microSD. Dus daarvoor moest de kap er ook af. Waarbij ik dan ook DC op de omvormer en AC in de meterkast uit heb gezet, kap eraf, vervolgens in de meterkast AC weer aan, update gedaan en modbus over TCP ingeschakeld, vervolgens weer AC er af gehaald, kap erop gedraaid en AC en DC weer aan gezet.
Of die inderdaad tript op 10 minuten boven de 250V zal ik vooraf dan even controleren. Heb de exacte data toch dus dan zie ik zo of die inderdaad elke keer 10 minuten na de 250V overschrijding tript.
[...]
Is dit een instelling die er sowieso in zit? Of moet ik dan die 250V voor 10 minuten zelf aanpassen naar 253V voor 2 seconden? Ergo: is het 1 setting of zijn er meerdere? Vermoed het laatste? Gezien die op 253V sowieso onmiddellijk moet trippen. Want met alleen 250V voor 10 minuten kan die ook 5 minuten op 255V draaien.
* RobertMe zal sowieso dan maar eens (installatie) documentatie gaan zoeken om te achterhalen hoe dit allemaal ingesteld moet worden.
[...]
AFAIK zit die onder de kap, dus potato pothato v.w.b. kap eraf halen. Tenzij ik eenmalig een kabel in prik, naar buiten voer, en laat ligfeny. Dan hoeft andere keren de kap er niet meer af.
En kap eraf zal dan sowieo betekenen dat ik het of 's avonds of als het bewolkt is doe. Scheelt sowieso al (hoge) spanning aan DC zijde aangezien panelen dan niks of weinig zullen doen. (Voor zover die "permanent" blijven functioneren als DC uit is, want daarop "telt die terug" als ik mij niet vergis. Dat na uitschakelen DC op het display duidelijk wordt aangegeven dat er nog DC spanning aanwezig is en je moet wachten totdat die aangeeft dat het veilig is).
Je moet voor je zelf onderzoeken bij welke voltages je met hoeveel % moet afregelen.
Ronald schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:08:
@xStoryTeller Over wat ben je er nog niet uit... vrij lastig je daarin te helpen zonder te weten wat er in je hoofd nog speelt.
/f/image/RaOJKhszla7vXTdVs67vnsWu.png?f=fotoalbum_large)
Vraag ging meer over of het systeem zo goed in elkaar steekt en of de prijs een beetje goed is. Of je met je buurman in zee moet gaan is ook nog iets wat je je kan afvragen
@xStoryTeller opvallende zaken: toch iets aan optimizer clipping. Gecombineerd met hoog optimizer rendement verlies. Geeft toch aan dat je wat dat betreft krap in de jas zit.
Prijs die ik 123 bij elkaar klik komt 1000 euro lager uit.
De foto zie ik weinig aan bomen. Waarom SolarEdge?
Met deze layout zou ik naar 500W panelen kijken. Of meer als je SolarEdge laat vallen en dus geen vermogen beperking hebt op de optimizer.
Met deze layout zou ik naar 500W panelen kijken. Of meer als je SolarEdge laat vallen en dus geen vermogen beperking hebt op de optimizer.
SolarEdge is hier inderdaad niet nodig, maar de buurman kent dit systeem en heeft het zelf ook en legt eigenlijk alleen SE. De individuele panel monitoring vind ik hier ook wel leuk van, en gezien de prijs leek het mij ook wel een mooi systeem. Ik heb mij aardig ingelezen maar de combinatie optimizer clipping / optimizer rendement verlies kan ik niet helemaal plaatsen, uit de grafiek zie ik 1.65+0.09, totaal dus 1.74%. Is dit erg hoog? Wat kan je hier aan doen? De panelen heeft de buurman overigens uitgezocht. Combinatie van prijs, kwaliteit, opbrengst, levertijd en looks was hier het gunstigs.Ronald schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:03:
@xStoryTeller opvallende zaken: toch iets aan optimizer clipping. Gecombineerd met hoog optimizer rendement verlies. Geeft toch aan dat je wat dat betreft krap in de jas zit.
Nou, ik denk dat in mijn geval @Ronald op het juiste spoor zit. Dit is de grafiek met Voltage vs status:
/f/image/CQLhJe0zS4F6tJs8fo96b4yO.png?f=fotoalbum_large)
De status lijn begint pas vanaf de eerste wijziging, maar deze was daarvoor ook 4 / in bedrijf
Dus elke keer als die in fout schiet daalt het voltage met 3V, en bij inschakelen / opbouwen (wat status 5 meen ik is?) schiet die ook weer omhoog. Intussen ook even naar de kabel gekeken, maar helaas kan ik niet zien hoe dik deze is, wellicht dat jullie dit lukt op basis van de foto?
:strip_exif()/f/image/dcF8XT7MoHtxE7aWHe2E3fpQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Opdruk lijkt mij te zijn "YMVK-Mt 334 Nexans Benelux Kema-Keur", maar die Mt op de foto + Google lijkt YMVK-Mb te moeten zijn. Die 334 kan ik echter niet herleiden.
Ander "probleem" met de kabel is dat deze niet zoals ik dacht of binnendoor of door de spouw gaat. Maar deze gaat weer aan het dak naar buiten, en komt vervolgens aan de voorkant van het huis naar beneden en dan weer door een gat in de muur naar binnen (boven plafond van WC door) naar de meterkast. Dus die 5 meter schatting zal dan vermoed ik eerder ergens rond de 10 meter zijn (gok dan eerder 10 - 15 meter).
Dus de oplossing zal dan zitten in de kabel te vervangen (niet goed op gelet of de buis op de buitenmuur ook zo dik is, zo ja kan er wellicht een dikkere kabel doorheen, of deze alsnog zelf binnenshuis leggen). Of met de vermogengsregeling zoals @mathijshooi aanhaalde de (maximale) productie terugschroeven. Zoals in de documentatie alhier beschreven wordt. (CPU versie is 3.25xx, deze moet 3.1808 zijn voor P(V) besturing, dus is in orde)
Edit:
Spanning meten had ik nog niet gedaan. 235-236 in de meterkast. Telefoon lag ernaast, 240,x op de omvormer. Dus 4-5V verschil, dat is dus "best veel"? Dus bevestigd al helemaal wat @Ronald aangaf.
/f/image/CQLhJe0zS4F6tJs8fo96b4yO.png?f=fotoalbum_large)
De status lijn begint pas vanaf de eerste wijziging, maar deze was daarvoor ook 4 / in bedrijf
Dus elke keer als die in fout schiet daalt het voltage met 3V, en bij inschakelen / opbouwen (wat status 5 meen ik is?) schiet die ook weer omhoog. Intussen ook even naar de kabel gekeken, maar helaas kan ik niet zien hoe dik deze is, wellicht dat jullie dit lukt op basis van de foto?
:strip_exif()/f/image/dcF8XT7MoHtxE7aWHe2E3fpQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Opdruk lijkt mij te zijn "YMVK-Mt 334 Nexans Benelux Kema-Keur", maar die Mt op de foto + Google lijkt YMVK-Mb te moeten zijn. Die 334 kan ik echter niet herleiden.
Ander "probleem" met de kabel is dat deze niet zoals ik dacht of binnendoor of door de spouw gaat. Maar deze gaat weer aan het dak naar buiten, en komt vervolgens aan de voorkant van het huis naar beneden en dan weer door een gat in de muur naar binnen (boven plafond van WC door) naar de meterkast. Dus die 5 meter schatting zal dan vermoed ik eerder ergens rond de 10 meter zijn (gok dan eerder 10 - 15 meter).
Dus de oplossing zal dan zitten in de kabel te vervangen (niet goed op gelet of de buis op de buitenmuur ook zo dik is, zo ja kan er wellicht een dikkere kabel doorheen, of deze alsnog zelf binnenshuis leggen). Of met de vermogengsregeling zoals @mathijshooi aanhaalde de (maximale) productie terugschroeven. Zoals in de documentatie alhier beschreven wordt. (CPU versie is 3.25xx, deze moet 3.1808 zijn voor P(V) besturing, dus is in orde)
Edit:
Spanning meten had ik nog niet gedaan. 235-236 in de meterkast. Telefoon lag ernaast, 240,x op de omvormer. Dus 4-5V verschil, dat is dus "best veel"? Dus bevestigd al helemaal wat @Ronald aangaf.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 05-05-2023 14:06 ]
De “334” is 3G4. Kabel is een YMvK 3x4mm2.
Foto 1. Je omvormer gaat er uit op zowel 253V/2s als 250V/10m. Aan de laatste mag je sleutelen, aan de eerste binnen de huidige Netcode niet. Vraag is ook of je, als het straks wel mag, de spanning in huis wel veel verder wilt zien oplopen. Met name oudere elektrische apparaten zouden daarvan wel eens minder gecharmeerd kunnen zijn.
Foto 2. Op de kabel staat zo te zien 3G4 (3 aders, 4mm2), niet 334.
Foto 2. Op de kabel staat zo te zien 3G4 (3 aders, 4mm2), niet 334.
Dat is meer dan ik verwacht bij 3G4RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:38:
Edit:
Wat was het vermogen op dat moment? Bij 236 meterkast verwacht ik gezien de eerdere grafiek vrij laag vermogen en dan is 4-5V echt wel vreemd
Dat v.w.b. elektronica die met die aanpassingen vroegtijdig komt te overlijden vroeg ik mij inderdaad ook al af naar aanleiding van je eerdere vermelding daarvan. Maar dan krijg je potentieel dus nog steeds de situatie dat ik hem zelf niet hoger laat gaan, maar ik wel nog vanaf het net een hogere spanning binnen krijg. Dus het risico is er dan nog steeds? Alleen kan ik zelf niet de "bron" er van zijn dan.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:20:
Foto 1. Je omvormer gaat er uit op zowel 253V/2s als 250V/10m. Aan de laatste mag je sleutelen, aan de eerste binnen de huidige Netcode niet. Vraag is ook of je, als het straks wel mag, de spanning in huis wel veel verder wilt zien oplopen. Met name oudere elektrische apparaten zouden daarvan wel eens minder gecharmeerd kunnen zijn.
En die 10m van 250V+ valt dat inderdaad (zeer waarschijnlijk) aan te passen. Alleen lijkt mij dat geen zoden aan de dijk te zetten? Of in ieder geval, met 4V verschil tussen meterkast en omvormer betekend dat effectief dat de omvormer niet "optimaal" gebruikt wordt/kan worden? En er dus (flink?) verlies over de kabel is, en die dus ook (veel) sneller "tript" dan nodig. Immers zou die 253V waarop die gisteren (ook) is uitgevallen in de meterkast dan ook maar ~249 zijn geweest (en dus zelfs binnen het "10 minuten trip point" veilig zijn).
En is dat "goed"?Foto 2. Op de kabel staat zo te zien 3G4 (3 aders, 4mm2), niet 334.
Edit:
* RobertMe probeert P1 & PV gegevens terug te zoeken om de vraag van @Ronald te beantwoorden. Please wait
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 05-05-2023 14:34 ]
Los van maatregelen die oorzaak van het probleem kunnen wegnemen (dikkere kabel, net beheerder contacteren) kan je dus zoals ik aangaf het vermogen regelen agv voltage.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:38:
Nou, ik denk dat in mijn geval @Ronald op het juiste spoor zit. Dit is de grafiek met Voltage vs status:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit:
Ik heb zelf nu sinds een maand dat bij 109% (250.7V) het vermogen terug moet naar 98% van de max.
Bij 109.5% (251.85V) naar 95% en bij 110 (253V) naar 20%. Deze laatste heb ik er ingezet om complete afschakeling zoveel mogelijk te voorkomen, tussen 251,85 en 253V worst het linear geschaalt tussen de 95 en 20%.
Dit kan je bij wijze van vandaag al doen zodat je waarschijnlijk het afschakelen niet meer hebt.
Vanmorgen had hij zelf alle 22 optimizers gevonden.blanken17 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:22:
Vandaag mijn 22 panelen geïnstalleerd, 11 op oost en 11 op west in 1 string. om 21:15 waren we klaar en scheen de zon niet meer op de panelen. Toch mete ik 22V.
Scratch that.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:31:
* RobertMe probeert P1 & PV gegevens terug te zoeken om de vraag van @Ronald te beantwoorden. Please wait
Ik kom hier later even op terug. Opbrengst wisselde nogal rond dat tijdstip. Weet zelf de exacte tijd niet, post om 14:06 geedit, toen was de opwek tussen de 1 - 1,5 kW, maar tussen 13:50 - 14:00 zaten er nog pieken van boven de 2,5kW. Dus het antwoord op jouw vraag is "ergens tussen de 1 en 3kW"Ronald schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:30:
[...]
Dat is meer dan ik verwacht bij 3G4
Wat was het vermogen op dat moment? Bij 236 meterkast verwacht ik gezien de eerdere grafiek vrij laag vermogen en dan is 4-5V echt wel vreemd
Bij 3kW en 4mm2 verwacht je ongeveer 120 mV spanningsverlies per meter (2 aders). 4-5V komt dan neer op 33-41 meter. Dat is wat veel voor een kabel van zolder naar kelder. Mogelijk is er een systematisch aanwijsverschil tussen multimeter en omvormer.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:38:
Zit dat feature wel in een SE3000? (zonder 'H')mathijshooi schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:31:
Los van maatregelen die oorzaak van het probleem kunnen wegnemen (dikkere kabel, net beheerder contacteren) kan je dus zoals ik aangaf het vermogen regelen agv voltage.
Dat ligt aan je firmware en CPU versie, als je een 2.x hebt heb je die niet, bij een 3.x kun je die upgraden naar de laatste nieuwe versie als dat nog niet gedaan is. https://knowledge-center....control_configuration.pdf op pagina 6.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:00:
[...]
Zit dat feature wel in een SE3000? (zonder 'H')
Meterkast is niet in kelder, maar zal zeer zeker geen 33m zijn. 15 meter is al aan ruime kant (rekening houdende met dat de omvormer ~halverwege de zijmuur hangt, de kabel het schuine/punt dak op gaat, via de voorzijde naar beneden, en dan weer boven plafond naar de meterkast).ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:58:
[...]
Bij 3kW en 4mm2 verwacht je ongeveer 120 mV spanningsverlies per meter (2 aders). 4-5V komt dan neer op 33-41 meter. Dat is wat veel voor een kabel van zolder naar kelder.
Hoe kan ik dat controleren? Vast niet eenvoudig? (Kap eraf en multimeter aan aansluiting houden?Mogelijk is er een systematisch aanwijsverschil tussen multimeter en omvormer.
Volgens de handleiding zit het er in sinds CPU 3.1808, en op het display heb ik 3.25xx afgelezen, dus dat zou in orde moeten zijn. Maar daarvoor moet dan ook weer de kap er af. Dus ik wil eerst even inventariseren hoe en wat. Die instellingen aanpassen zal het probleem niet zijn. Maar als het potentieel alleen een pleister is en ik met trial & error meermaals dit moet doen wacht ik even af.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:00:
[...]
Zit dat feature wel in een SE3000? (zonder 'H')
Vraag 1 voor iemand anders:
Bij een woonhuis met 1 zuid dakvlak zonder schaduw en een kleiner pannendak er naast op zuid (dat in de ochtend schaduw van het woonhuis ligt) is Solaredge+optimizers een goede keuze? De installateur gaf aan dat dit een goede keuze was omdat je nu alles goed kan monitoren. Is die paneelspecifieke monitoring (zonder schaduw) overkill en zo ja hoeveel meerkosten heb je dan vergeleken met een 'dommere' stringomvormer?
Het gaat om 16 x 375wp panelen met S440 en SE5K 3 fase. €1.40/wp
Vraag 2:
In navolging van het paneeltje dat ik binnenkort ga bijplaatsen vraag ik mij af hoe ik dat paneeltje het best in de monitoringssoftware kan krijgen.
- Kan ik dit zelf doen met de SetApp en opnieuw in bedrijfstellen? Heb ik dan geen originele barcodes van de rest van de panelen nodig? En reset hij dan geen huidige setup?
- Mapper app: hier heb ik de rechten niet voor. Online staat de huidige layout nog net zo scheef als de installateur dit had gedaan.
- Installateur ('regionale cowboy') heeft laatst een andere soortgelijke aanpassing door Solaredge zelf laten aanpassen omdat zij dit niet kunnen. Ik doe het bijplaatsen ook liever buiten de installateur om ivm eventueel garantiegedoe te vermijden. Als ik het via de setapp kan doen is dat prettig (dan zie ik ook direct of ik alles goed hebt gedaan
)
Bij een woonhuis met 1 zuid dakvlak zonder schaduw en een kleiner pannendak er naast op zuid (dat in de ochtend schaduw van het woonhuis ligt) is Solaredge+optimizers een goede keuze? De installateur gaf aan dat dit een goede keuze was omdat je nu alles goed kan monitoren. Is die paneelspecifieke monitoring (zonder schaduw) overkill en zo ja hoeveel meerkosten heb je dan vergeleken met een 'dommere' stringomvormer?
Het gaat om 16 x 375wp panelen met S440 en SE5K 3 fase. €1.40/wp
Vraag 2:
In navolging van het paneeltje dat ik binnenkort ga bijplaatsen vraag ik mij af hoe ik dat paneeltje het best in de monitoringssoftware kan krijgen.
- Kan ik dit zelf doen met de SetApp en opnieuw in bedrijfstellen? Heb ik dan geen originele barcodes van de rest van de panelen nodig? En reset hij dan geen huidige setup?
- Mapper app: hier heb ik de rechten niet voor. Online staat de huidige layout nog net zo scheef als de installateur dit had gedaan.
- Installateur ('regionale cowboy') heeft laatst een andere soortgelijke aanpassing door Solaredge zelf laten aanpassen omdat zij dit niet kunnen. Ik doe het bijplaatsen ook liever buiten de installateur om ivm eventueel garantiegedoe te vermijden. Als ik het via de setapp kan doen is dat prettig (dan zie ik ook direct of ik alles goed hebt gedaan
@Kanoet
Vraag 1: hoeveel panelen minimaal tegelijk in zon?
Ik ruik weer eens optimizer clipping
Vraag 2: kan alleen via beherend account... En SolarEdge had de rechten van de cowboy moeten wegnemen... Als ze dat al niet zelf kunnen
Vraag 1: hoeveel panelen minimaal tegelijk in zon?
Ik ruik weer eens optimizer clipping
Vraag 2: kan alleen via beherend account... En SolarEdge had de rechten van de cowboy moeten wegnemen... Als ze dat al niet zelf kunnen
Voltage afhankelijke productieafkapping kan je altijd doen (persoonlijk vind ik dat eigenlijk iedere installateur dat in enige mate moet instellen). Heb je problemen dan worden de instellingen toegepast, los je de oorzaken van de problemen op dan heb je ook geen hoog voltage meer en blijft de max output gewoon op 100% staan.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:11:
[...]
Meterkast is niet in kelder, maar zal zeer zeker geen 33m zijn. 15 meter is al aan ruime kant (rekening houdende met dat de omvormer ~halverwege de zijmuur hangt, de kabel het schuine/punt dak op gaat, via de voorzijde naar beneden, en dan weer boven plafond naar de meterkast).
[...]
Hoe kan ik dat controleren? Vast niet eenvoudig? (Kap eraf en multimeter aan aansluiting houden?)
[...]
Volgens de handleiding zit het er in sinds CPU 3.1808, en op het display heb ik 3.25xx afgelezen, dus dat zou in orde moeten zijn. Maar daarvoor moet dan ook weer de kap er af. Dus ik wil eerst even inventariseren hoe en wat. Die instellingen aanpassen zal het probleem niet zijn. Maar als het potentieel alleen een pleister is en ik met trial & error meermaals dit moet doen wacht ik even af.
Het is in die zin een no-regret
Goed punt. Ik zat grotendeels meer in de hoek dat als die continu al hoog staat dat je dan ook continu rendement weggooit en ook na oplossen van de problemen daarmee blijft zitten.mathijshooi schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:50:
[...]
Voltage afhankelijke productieafkapping kan je altijd doen (persoonlijk vind ik dat eigenlijk iedere installateur dat in enige mate moet instellen). Heb je problemen dan worden de instellingen toegepast, los je de oorzaken van de problemen op dan heb je ook geen hoog voltage meer en blijft de max output gewoon op 100% staan.
Het is in die zin een no-regret
Dus als ik nu bij 109% (=250V) ga limiteren dan gooi ik nu wel wat rendement weg maar blijft die wel langer functioneren. Maar als het probleem weg is op een later moment dan zou die vervolgens wellicht wel soms nog op 250V uit komen (deed die gisteren ook toen die uit was) terwijl het limiteren dan wellicht helemaal niet nodig is en die ook gewoon tot de 253V kan gaan die die dan, zeer waarschijnlijk, echt niet meer haalt.
But then again, het gaat dan om een paar procent rendement inleveren op een dag dat de zon toch al flink zal schijnen. Dus in de totale opbrengst van de dag gaat het om een minuscuul verschil, laat staan op jaarbasis. En als die telkens uit gaat is het verlies aan rendement natuurlijk nog hoger (waarbij zeker als saldering weg is dat elke keer "duur" betaald moet worden).
Nieuwe ronde nieuwe kansen. Telefoon klaar liggen, multimeter goed aan het inprikken, en toen zag ik op telefoon al 25xV, met 2800W+. En toen * pats *, 0W, want de zon brak even goed door.Ronald schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:30:
[...]
Dat is meer dan ik verwacht bij 3G4
Met PV uit kwam ik uit op 244V uit het stopcontact (in de meterkast) en 248V op de PV.
Snap ik eerlijk gezegd alleen niet waarom dit verschil er nog steeds is als de PV uit is. Want dan kan het niet zijn zoals gisteren beschreven: "de PV probeert meer door de kabel te drukken dan kan en daardoor 'loopt het over'". Immers drukt de PV niks meer in de kabel. Blijft dus over dat er een afwijking zit tussen de multimeter en PV lijkt mij?
Maar is het dan sowieso ook normaal dat het voltage (gemeten door de PV) meteen zo hard wegvalt (3, 4V) op het moment dat deze uitschakelt? Of is het dan in combinatie met dat exact op dat moment (/in die 5 seconden, modbus poll interval) in de wijk zoveel PVs uitvallen? En dat die ook nog eens allemaal net zo snel / kort daarna weer opstarten? Maar dat lijkt mij ook sterk, als leek.
Correct.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:25:
[...]
Nieuwe ronde nieuwe kansen. Telefoon klaar liggen, multimeter goed aan het inprikken, en toen zag ik op telefoon al 25xV, met 2800W+. En toen * pats *, 0W, want de zon brak even goed door.
Met PV uit kwam ik uit op 244V uit het stopcontact (in de meterkast) en 248V op de PV.
Snap ik eerlijk gezegd alleen niet waarom dit verschil er nog steeds is als de PV uit is. Want dan kan het niet zijn zoals gisteren beschreven: "de PV probeert meer door de kabel te drukken dan kan en daardoor 'loopt het over'". Immers drukt de PV niks meer in de kabel. Blijft dus over dat er een afwijking zit tussen de multimeter en PV lijkt mij?
Maar is het dan sowieso ook normaal dat het voltage (gemeten door de PV) meteen zo hard wegvalt (3, 4V) op het moment dat deze uitschakelt? Of is het dan in combinatie met dat exact op dat moment (/in die 5 seconden, modbus poll interval) in de wijk zoveel PVs uitvallen? En dat die ook nog eens allemaal net zo snel / kort daarna weer opstarten? Maar dat lijkt mij ook sterk, als leek.
En daarom heb ik het ook minimaal ingevoerd, 98% bij 109% en 95% bij 109.5%. Maar dit is beetje case afhankelijk.
Verwacht namelijk ook niet dat met een dikkere kabel de omloop naar <1V gaat dus zolang de netbeheerder geen structurele oplossing verzorgt zal het problematisch blijven.
Maar de rivier stroomt de andere kant op. Dus dan zou ik verwachten dat die nu aan de PV juist lager is (omdat het niet "tot daar komt").Ronald schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:28:
@RobertMe geen stroom, geen verschil... Rivier analogie blijft gelden.
Tips?Dus als je dan toch iets anders meet betwijfel ik minimaal 1 meting.
Edit:
Multimeter ook nog even in ander stopcontact gedaan, maar "is hetzelfde", dus ook een afwijking van van zeg 4V.
[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 05-05-2023 16:46 ]
Hallo,
Ik ben een leek op het vlak van dit onderwerp, maar zit wel met een probleem.
Mijn omvormer blijkt al een tiental dagen niet te werken. Ik heb geen scherm, maar de lampjes onderaan zeggen me dat de power optimizers niet gekoppeld zijn (blauwe lichtje brandt, groene knippert).
Nu vroeg ik me af of iemand van de kenners me kan zeggen dat dit sowieso gaat over defecte optimizers of dat er eventueel een soort “reset” is om deze opnieuw te koppelen.
Als er een optimizer defect is, hoe vind ik dan terug dewelke dit is?
Ik weet dat ik in principe de installateur dien te raadplegen, echter bestaat deze niet meer.
Alvast bedankt!
Ik ben een leek op het vlak van dit onderwerp, maar zit wel met een probleem.
Mijn omvormer blijkt al een tiental dagen niet te werken. Ik heb geen scherm, maar de lampjes onderaan zeggen me dat de power optimizers niet gekoppeld zijn (blauwe lichtje brandt, groene knippert).
Nu vroeg ik me af of iemand van de kenners me kan zeggen dat dit sowieso gaat over defecte optimizers of dat er eventueel een soort “reset” is om deze opnieuw te koppelen.
Als er een optimizer defect is, hoe vind ik dan terug dewelke dit is?
Ik weet dat ik in principe de installateur dien te raadplegen, echter bestaat deze niet meer.
Alvast bedankt!
Zou eerst de handel eens opnieuw opstarten ( schakelaartje op nul en dan een half uurtje de netspanning eraf).
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Er blijkt ooit (2014) een technote van SolarEdge te zijn geweest waarin de (on)nauwkeurigheid van sensoren in SolarEdge omvormers wordt genoemd. Dit document is bij SolarEdge zelf niet meer te vinden, maar het internet is minder vergeetachtig (link of link). In die technote staat o.a.:
All measuring devices inside the SolarEdge hardware have a ±2.5% accuracy. This means that each direct measurement (i.e. voltage or current) may have a deviation of up to 2.5% from the actual value.
Met een dergelijke onnauwkeurigheid (ruim 6V bij 250V) kan een omvormer veel te laat of juist veel te vroeg afschakelen. In de Netcode kan ik niets vinden over de vereiste meetnauwkeurigheid, maar dat kan ook in een toepasselijke norm geregeld zijn (EN 50549?).
De maximale meetfout van een digitale multimeter is bij 250V ook al snel een paar volt (bij mijn Voltcraft/Metex M-3850D is dat b.v. 2.3V bij een omgevingstemperatuur van 23+/-5 C).
All measuring devices inside the SolarEdge hardware have a ±2.5% accuracy. This means that each direct measurement (i.e. voltage or current) may have a deviation of up to 2.5% from the actual value.
Met een dergelijke onnauwkeurigheid (ruim 6V bij 250V) kan een omvormer veel te laat of juist veel te vroeg afschakelen. In de Netcode kan ik niets vinden over de vereiste meetnauwkeurigheid, maar dat kan ook in een toepasselijke norm geregeld zijn (EN 50549?).
De maximale meetfout van een digitale multimeter is bij 250V ook al snel een paar volt (bij mijn Voltcraft/Metex M-3850D is dat b.v. 2.3V bij een omgevingstemperatuur van 23+/-5 C).
Nu is de multimeter die @RobertMe heeft van een type die sommige forum leden liever alleen achter een plaat lexaan gebruiken omdat er het nodige aan beveiliging in ontbreekt. Dus onnauwkeurigheid is te verwachten.
Ik heb er nog zo een liggen (met andere naam, het zijn generieke prullen) en die meet niet eens een constante waarde….
Mijn omvormer meet erg dichtbij wat ik via p1 door krijg overigens… en ik heb nog geen 150cm aan 5G4 dus zou ook heel erg dichtbij elkaar moeten zitten
Ik heb er nog zo een liggen (met andere naam, het zijn generieke prullen) en die meet niet eens een constante waarde….
Mijn omvormer meet erg dichtbij wat ik via p1 door krijg overigens… en ik heb nog geen 150cm aan 5G4 dus zou ook heel erg dichtbij elkaar moeten zitten
[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 06-05-2023 10:25 ]
Dus concreet: waarschijnlijk is het gemeten voltage op de omvormer "onbetrouwbaar" (+/- 2,5%). Daarnaast is het een goedkope multimeter die waarschijnlijk ook onnauwkeurig is (@Ronald dat klapperen is dus wat ik ook zie, houd de waarde niet vast en wisselt continue tussen twee waardes, van de omvormer wisselt elke meting het decimaal ook wel, maarja, dat is dan in de tiende volt en niet een hele volt). En de kabel ligt dan via een omleiding waardoor op basis van de berekening van @ZwarteIJsvogel al een verschil van 1,2 - 1,8 volt te verwachten is (10 - 15 meter met 0,12 volt verlies per meter).
Kabel zelf moet gewoon goed zijn. Is daarbij een mogelijk defect / niet correct aangesloten nog een optie tot verschil? (Dus bv een schroefklem die niet goed is aangedraaid of te weinig "vlees" in de klem waardoor effectief niet die 4mm2 er in zit en contact geeft maar bv nog maar 2mm2 en dus de weerstand verhoogd).
Enige echte oplossing is dan dus power control inregelen zodat die bij hoge voltages minder produceert, en de "beveiliging" terug schroeven zodat die niet uitschakelt op 250V voor 10 minuten. (Uiteraard de 253V trigger in takt houdende)
Kabel zelf moet gewoon goed zijn. Is daarbij een mogelijk defect / niet correct aangesloten nog een optie tot verschil? (Dus bv een schroefklem die niet goed is aangedraaid of te weinig "vlees" in de klem waardoor effectief niet die 4mm2 er in zit en contact geeft maar bv nog maar 2mm2 en dus de weerstand verhoogd).
Enige echte oplossing is dan dus power control inregelen zodat die bij hoge voltages minder produceert, en de "beveiliging" terug schroeven zodat die niet uitschakelt op 250V voor 10 minuten. (Uiteraard de 253V trigger in takt houdende)
offtopic:
Kopen van een nieuwe multimeter zou een optie zijn om het een en ander uit te sluiten. Maar ding wordt vrij weinig gebruikt en dan voornamelijk voor wat spelen met ESP microcontrolers (dus DC op lage voltages). Dus een investering in een Fluke of Benning is nogal hoog.
Kopen van een nieuwe multimeter zou een optie zijn om het een en ander uit te sluiten. Maar ding wordt vrij weinig gebruikt en dan voornamelijk voor wat spelen met ESP microcontrolers (dus DC op lage voltages). Dus een investering in een Fluke of Benning is nogal hoog.
@RobertMe verbindingen controleren altijd nuttig.
Optie 1 is inregelen vermogen reductie.
Optie 2 is verplaatsen omvormer richting meterkast. Dan heb je wel DC kabel nodig door die leiding
En multimeter kun je kijken naar Brymen bij eleshop. Als je daar op zoekt via forum vind je vast wat
Optie 1 is inregelen vermogen reductie.
Optie 2 is verplaatsen omvormer richting meterkast. Dan heb je wel DC kabel nodig door die leiding
En multimeter kun je kijken naar Brymen bij eleshop. Als je daar op zoekt via forum vind je vast wat
Omvormer en P1 liggen hier ook dicht bij elkaar (ca. 0,5%). De nauwkeurigheid van de spanningsmeting van mijn SE4000H lijkt dus zeer mee te vallen (dat is dan het goede nieuws). Misschien is die meting ook juist een stuk nauwkeuriger wegens de afschakeleisen (2,5% is feitelijk onbruikbaar), maar SolarEdge zegt er helaas niets over.Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:24:
Mijn omvormer meet erg dichtbij wat ik via p1 door krijg overigens
Verwacht wel dat als er echt problemen waren dat die dan na al deze jaren wel al waren komen bovendrijven? Want uiteraard een vaste installatie en niet iets waarbij regelmatig aan de kabels wordt gerammeld / getrokken waardoor contact los laat.
Maar als ik de kap er af heb en dan toch stroom er op moet zal ik even kijken hoe de AC kabel vast zit en hoe comfortabel ik daar met multimeter aan kan zitten (als in: als het iets van een schroefterminal is en ik de multimeter op de schroeven kan drukken doe ik dat wel even). Dan blijkt vanzelf of er een afwijking is tussen multimeter en omvormer (/het in ieder geval niet in de cable run zit).
Waar @mathijshooi al op wees dus een optie die in principe sowieso kan. En gezien netspanning sowieso (heel?) hoog lijkt te zijn zal de oplossing grotendeels van de netbeheerder moeten komen waarna de power control instellingen niet meer "gehit" zouden moeten worden. Doordat neem ik aan voltage dan eerder maar tot 245V of zo zal komen (als willekeurig getal). En dus nooit bv een 107% zal halen (en als wel die dan pas een beetje omlaag gaat en "verlies" dus laag is).Optie 1 is inregelen vermogen reductie.
En een plek waar de omvormer uberhaupt terecht kan. En die zie ik niet snel dichterbij komen dan nu. Dan is het logischer om een nieuwe kabel te trekken die wel de kortste route volgt (langs de binnenkant van de muur zo recht naar beneden de meterkast in). Maar geen werk dat ik zelf ga doen.Optie 2 is verplaatsen omvormer richting meterkast. Dan heb je wel DC kabel nodig door die leiding
offtopic:
Lijken nog steeds vrij prijzige modellen te hebben. Alleen die BM235 onder de €100
Maar waarschijnlijk is die ook goed genoeg.
Lijken nog steeds vrij prijzige modellen te hebben. Alleen die BM235 onder de €100
Weten jullie dit.
Ik heb een bestaand systeem van SolarEdge en kan dit dus gewoon gewoon monitoren via monitoren.solaredge.com of via de app. Nu heb ik een nieuwe systeem geïnstalleerd, en moet nu wachten op de registratie op het SolarEdge Monitoring platform en wachten op goedkeuring. (U zou binnen 72 uur de bevestiging van de registratie moeten ontvangen.)
Is het dan zo, dat dit nieuwe systeem gekoppeld/toegevoegd wordt aan het bestaande systeem zodat ik dit gewoon kan uitlezen met de zelfde app van SolarEdge.
Ik heb een bestaand systeem van SolarEdge en kan dit dus gewoon gewoon monitoren via monitoren.solaredge.com of via de app. Nu heb ik een nieuwe systeem geïnstalleerd, en moet nu wachten op de registratie op het SolarEdge Monitoring platform en wachten op goedkeuring. (U zou binnen 72 uur de bevestiging van de registratie moeten ontvangen.)
Is het dan zo, dat dit nieuwe systeem gekoppeld/toegevoegd wordt aan het bestaande systeem zodat ik dit gewoon kan uitlezen met de zelfde app van SolarEdge.
Wil je een extra omvormer bij je bestaande site id, dan moet de beherende installateur die toevoegen.
Wil je een extra site dan kan je (als je zelf beheert) een site id aanmaken. Je kan ze dan kiezen in de app, maar niet "tegelijk" bekijken.
Wil je een extra site dan kan je (als je zelf beheert) een site id aanmaken. Je kan ze dan kiezen in de app, maar niet "tegelijk" bekijken.
Ik heb idd alle rechten en heb de aanvraag ingediend van het nieuwe systeem en zal dus moeten wachten op de goedkeuring.teacher schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:49:
Wil je een extra omvormer bij je bestaande site id, dan moet de beherende installateur die toevoegen.
Dit is dan maar zo.teacher schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:49:
Je kan ze dan kiezen in de app, maar niet "tegelijk" bekijken.
Had eigenlijk even een vraag, binnenkort gaan ze met de dakgoten bezig en wil de panelen op het platte dak beschermen, vraag is kan ik daar zo wat overheen kan leggen of moeten ze uitgeschakeld worden?
Hoor het graag.
Hoor het graag.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Ik zou idd omvormer uitzetten, stroom eraf, oude dekens over de panelen.
Heb een soort hoofdschakelaar onder de omvormer zitten of is het beter in de meterkast.
Beide. Eerst omvormer, dan meterkast.
Als je nu een 1-fase installatie hebt, maar wel een 3-fase invoerkabel, is omhangen naar een andere fase een mogelijkheid mits er uiteraard een andere fase is waarop de spanning lager is. Dit heeft voor de netbeheerder het voordeel dat het net meer in balans komt. Als alle drie de fasen structureel te hoog zitten, dan is een aanpassing aan de wijktrafo soms nog een optie. Alle andere oplossingen zijn voor de (zeer) lange termijn. Het is niet voor niets dat de ACM (op verzoek van de gezamenlijke netbeheerders) de maximum spanning naar 264.5V wil verhogen.RobertMe schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:20:
En gezien netspanning sowieso (heel?) hoog lijkt te zijn zal de oplossing grotendeels van de netbeheerder moeten komen
Het is een minder grote oplossing dan het lijkt.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:29:Het is niet voor niets dat de ACM (op verzoek van de gezamenlijke netbeheerders) de maximum spanning naar 264.5V wil verhogen.
253V wordt een veel zachtere limiet, iets van 10 minuten. 264V is dan de harde limiet… maar in de praktijk zal niets en niemand die harde limiet halen tijdens 10 minuten 253V
Nouja, ik had hier donderdag al een opmerking gemaakt m.b.t. "ligt bij jaren 60 bouw uberhaupt 3f?" waarop je aangaf dat het ook kan zijn dat er wel 3f onder de straat ligt maar maar 1f naar de woning. Dus dat zal in dat geval dan geen eenvoudig klusje worden en puur "op de gok" zijn, van mijn kant.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:29:
[...]
Als je nu een 1-fase installatie hebt, maar wel een 3-fase invoerkabel, is omhangen naar een andere fase een mogelijkheid mits er uiteraard een andere fase is waarop de spanning lager is. Dit heeft voor de netbeheerder het voordeel dat het net meer in balans komt. Als alle drie de fasen structureel te hoog zitten, dan is een aanpassing aan de wijktrafo soms nog een optie. Alle andere oplossingen zijn voor de (zeer) lange termijn. Het is niet voor niets dat de ACM (op verzoek van de gezamenlijke netbeheerders) de maximum spanning naar 264.5V wil verhogen.
Neem overigens aan dat aanspreekpunt daarvoor de netbeheerder is? (Enexis in mijn geval) En dan gewoon klagen over te hoge netspanning waardoor PV klappert, waarbij zij waarschijnlijk ook vooraf al zullen weten of het omhangen zoden aan de dijk zet of dat het "same shit" op alle drie de fases zal zijn. Mag toch aannemen dat ze daarop inzicht hebben (in de wijktrafo)? En waarschijnlijk komt er dan ook een leuk kostenplaatje bij kijken, ook als er wel al 3f tot de meterkast ligt maar maar 1f aangesloten?
Kans is dat er tot aan de hoofdzekering kast al 3 fase kabel ligt. Via mijnaansluiting.nl kun je zo kosten zien voor het netbeheerder deel van een dergelijke aanpassing
Dank je.teacher schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:21:
Beide. Eerst omvormer, dan meterkast.
Wat in België dus ook al de netcode is.Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:51:
[...]
Het is een minder grote oplossing dan het lijkt.
253V wordt een veel zachtere limiet, iets van 10 minuten. 264V is dan de harde limiet… maar in de praktijk zal niets en niemand die harde limiet halen tijdens 10 minuten 253V
Bij mijn netbeheerder lander kon je gewoon online een melding maken. De beheerder is daarna zelf gaan meten en bevestigd dat er problemen zijn met een te hoog voltage en actie zal gaan ondernemen. Tijdslijn onbekend helaas.RobertMe schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Nouja, ik had hier donderdag al een opmerking gemaakt m.b.t. "ligt bij jaren 60 bouw uberhaupt 3f?" waarop je aangaf dat het ook kan zijn dat er wel 3f onder de straat ligt maar maar 1f naar de woning. Dus dat zal in dat geval dan geen eenvoudig klusje worden en puur "op de gok" zijn, van mijn kant.
Neem overigens aan dat aanspreekpunt daarvoor de netbeheerder is? (Enexis in mijn geval) En dan gewoon klagen over te hoge netspanning waardoor PV klappert, waarbij zij waarschijnlijk ook vooraf al zullen weten of het omhangen zoden aan de dijk zet of dat het "same shit" op alle drie de fases zal zijn. Mag toch aannemen dat ze daarop inzicht hebben (in de wijktrafo)? En waarschijnlijk komt er dan ook een leuk kostenplaatje bij kijken, ook als er wel al 3f tot de meterkast ligt maar maar 1f aangesloten?
Gezien de politieke druk om ook sociale huurwoningen (waarvan er relatief veel staan in oudere wijken met een gedateerd elektriciteitsnet) van zonnepanelen te voorzien, verwacht ik wel een toename van plaatsen met langdurig hoge spanning. Het verhogen van de maximumspanning geeft in elk geval lucht. We zullen zien.Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:51:
Het is een minder grote oplossing dan het lijkt.
Helaas werkte ook dit niet. Nu brandt ook het rode lampje constant, samen met het blauwe. Het groene lampje blijft knipperen.ds23man schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:43:
Zou eerst de handel eens opnieuw opstarten ( schakelaartje op nul en dan een half uurtje de netspanning eraf).
Wat er ligt zal afhangen van het beleid van de toenmalige elektriciteitsmaatschappij in jouw gebied. Mijn moeder woont in een huis uit 1960 in het voormalige PLEM-gebied. Daar ligt (meen ik ooit te hebben gezien) een 3-fase kabel tot in de meterkast. Maar een stad als Maastricht had zijn eigen elektriciteitsmaatschappij. Die kan een ander beleid hebben gehad.RobertMe schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:04:
Nouja, ik had hier donderdag al een opmerking gemaakt m.b.t. "ligt bij jaren 60 bouw uberhaupt 3f?" waarop je aangaf dat het ook kan zijn dat er wel 3f onder de straat ligt maar maar 1f naar de woning. Dus dat zal in dat geval dan geen eenvoudig klusje worden en puur "op de gok" zijn, van mijn kant.
https://www.enexis.nl/storingen-en-onderhoud/spanningsproblemen. Ik sluit niet uit dat een dergelijke actie je niets gaat kosten (het gaat niet om verzwaren, verlichten, verplaatsen of opheffen van je aansluiting).Neem overigens aan dat aanspreekpunt daarvoor de netbeheerder is? (Enexis in mijn geval) En dan gewoon klagen over te hoge netspanning waardoor PV klappert, waarbij zij waarschijnlijk ook vooraf al zullen weten of het omhangen zoden aan de dijk zet of dat het "same shit" op alle drie de fases zal zijn.
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.