Sypher schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:22:
Vorige week heeft men 20 (10 oost, 10 west) panelen gelegd met S440 op een SE5K-RWB (3 fase) inverter.
Die laatste was nog niet binnen op de installatiedag dus daar kwamen ze een paar dagen later voor terug om die te installeren en in de meterkast de boel af te monteren.
Alles aangesloten maar helaas: de omvormer wil niet gaan produceren.
Ze zeggen dat ze de goede waardes meten (20V op DC) en zien verder niets geks (vreemd genoeg zie ik via ModbusTCP een voltage van rond de 41,7V ~ 42,8V) overdag. Hij staat netjes op status 4.
De webinterface zegt dat er 0 optimizers zijn. En bij het koppelen roept ie meteen geslaagd.
Een week later komen ze (eindelijk) weer langs. "We gaan even opnieuw proberen te koppelen."
Beetje raar want dat had ik zelf ook kunnen initiëren (en van wat ik zie, is dat iets wat de installateur ook remote kan doen?).
Naja, enfin.. zo gezegd zo gedaan pakweg 1,5 uur en een paar factory resets later nog steeds hetzelfde resultaat.
De voltages die ik zelf uitlees via Modbus:
- AC voltage AB = 416,5V
- AC voltage AN= 240,8V
- AC voltage BC = 416,8V
- AC voltage BN = 241,1V
- AC voltage CA = 414,5V
- AC voltage CN = 239,4V
Er loopt nu een ticket voor bij SolarEdge, maar wellicht dat iemand hier ervaring heeft met dit gedrag (of verkeerde waardes kan spotten?)
Wij hebben dit o.a. gehad, iets soortgelijks. Ook op waardes waarop hij helemaal niet uit had moeten vallen, bleek na vervangen, maar dat wel deed.
Verder viel de omvormer in de ochtend standaard wel uit, of de optimizers waren opeens niet meer gepaired. In het monitoring portaal stonden ook dagelijks productieproblemen (nadat we volledige inzage hadden) en andere foutmeldingen. Als er wel productie was dan hadden we veel minder opbrengst dan de buren, exact gelijk op oost-west, maar minder panelen en minder geinstalleerd wp. Klopte dus niks van.
Eigenlijk hebben we met de eerste omvormer, van begin af aan, dus wel problemen gehad. Rond de kerst viel hij helemaal uit en deed niets meer. In januari idem. In februari dit jaar werd de omvormer uiteindelijk vervangen. Misschien hebben jullie die van ons gehad 🙈
De omvormer bleek gewoon kapot, eigenlijk vanaf plaatsen in oktober 2022. Dat zei men hier in het topic al meteen, maar SE wilde er niet aan. Software updates moesten het oplossen en zouden het oplossen. Diverse gehad, evenals alles opnieuw koppelen en pairen.
Na heel veel schermprinten en foutcodes verzameld te hebben, want installateur en SE konden vreemd genoeg heel veel van de meldingen ook niet zien, en met de informatie hier, kreeg de installateur geloof ik eind januari toestemming de omvormer te vervangen. Dat gebeurde toen ook binnen een week.
De huidige loopt als een zonnetje en heeft geen foutmelding meer gehad, is nooit meer uitgevallen, optimizers blijven gepaired en in vergelijking met de buren is de opbrengst stukken hoger.
8 × Oost + 8 × West DMEGC glas/glas = 5.840Wp / 45° / SE5K-RWB voor Short Strings