Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:52
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:39:
[...]

https://www.enexis.nl/storingen-en-onderhoud/spanningsproblemen. Ik sluit niet uit dat een dergelijke actie je niets gaat kosten (het gaat niet om verzwaren, verlichten, verplaatsen of opheffen van je aansluiting).
Thanks. Die houd ik even in de gaten. Momenteel geen storingen, maar momenteel is er ook totaal geen zon :p Op een zonnige dag dus even controleren en anders zelf melden.

Edit:
De term/naam PLEM heb ik overigens wel eens opgevangen. Dus (grote) kans dat die hier verantwoorde ervoor zijn geweest (en mogelijk dus ook de aanleg gedaan hebben).
Dat die sjenge zelfs hun eigen elektriciteitsnet hebben aangelegd wist ik sowieso niet :+

[Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 06-05-2023 14:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mogikawo schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Helaas werkte ook dit niet. Nu brandt ook het rode lampje constant, samen met het blauwe. Het groene lampje blijft knipperen.
Houdt de schakelaar onder aan omvormer meer dan 5 seconden in p stand. Dan zou hij een optimizer scan moeten gaan doen.

En ik zou dikke waarschuwingen moeten zien in mijn installateurs account als een omvormer ineens geen opbrengst rapporteert….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:19
Wij hebben nu 8 zonnepanelen en daar komen er 10 bij, dus 18 panelen totaal.
Kunnen 18 panelen nog op 1-fase worden aangesloten of moeten wij naar een 3-fase aansluiting?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Welke omvormer, welke optimizer, hoeveel geïnstalleerd vermogen nu, hoeveel geïnstalleerd vermogen zometeen, hoe zometeen de opstelling?

[Voor 11% gewijzigd door teacher op 06-05-2023 18:50]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

RobertMe schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:48:
[...]

Thanks. Die houd ik even in de gaten. Momenteel geen storingen, maar momenteel is er ook totaal geen zon :p Op een zonnige dag dus even controleren en anders zelf melden.

Edit:
De term/naam PLEM heb ik overigens wel eens opgevangen. Dus (grote) kans dat die hier verantwoorde ervoor zijn geweest (en mogelijk dus ook de aanleg gedaan hebben).
Dat die sjenge zelfs hun eigen elektriciteitsnet hebben aangelegd wist ik sowieso niet :+
Ook een voormalig PLEM gebied, en dit is geen uitzondering:

18x afgelopen woensdag :p

Wordt trouwens niet aangegeven als storing. Enexis is op de hoogte, er wordt iets aan gedaan zodra ze personeel en onderdelen hebben. Meer konden ze mij ook niet vertellen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
teacher schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:39:
Welke omvormer, welke optimizer, hoeveel geïnstalleerd vermogen nu, hoeveel geïnstalleerd vermogen zometeen, hoe zometeen de opstelling?
Nieuwe set
SolarEdge SE3000H inclusief 10x S440 Power Optimizers
4150 WP
Komen op een grote schuur, liggen hele dag in de zon

Bestaande set
8 panelen
SE3000H met 55008 optimizers
2960 WP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je de nieuwe set op een andere fase aansluit, waarschijnlijk geen centje pijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
teacher schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:08:
Als je de nieuwe set op een andere fase aansluit, waarschijnlijk geen centje pijn.
Dus toch van 1 naar 3-fase gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
MK_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:03:
[...]

[Afbeelding]

Wordt trouwens niet aangegeven als storing. Enexis is op de hoogte, er wordt iets aan gedaan zodra ze personeel en onderdelen hebben. Meer konden ze mij ook niet vertellen.
Zo te zien (in je profiel) zit je wel een flink stuk noordelijker. Ik zit een stukje naast Maastricht. Maar ga uiteraard gewoon "klagen" als ik het weer zie en het niet op de website staat als bekende "storing". Zullen zien wat ze er hier dan van maken.
En (vooral?) Limburg is paar maanden terug natuurlijk voldoende in het nieuws geweest i.v.m. energienet dat het niet aan kon. Hoorde toevallig gisteren ook dat een bedrijf hier in het dorp met 200+ panelen helemaal niet mag terugleveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!
golfgti5 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Dus toch van 1 naar 3-fase gaan?
Ja, waarom? Zie de posts rond die van jouw ;)

Kan overigens mogelijk ook op een enkele 3 fase omvormer ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07:56
Weet niet of ik hier moet zijn of in het home assistant topic, maar ik heb zojuist de solaredge integratie van https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus toegevoegd, nadat ik de modbus aan had gezet op de machine zelf. Echter zie ik geen data binnen komen? Iemand een idee wat ik mis? ip adres en poort etc kloppen.

[Voor 4% gewijzigd door gronoco op 06-05-2023 19:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!
@gronoco ook aangezet op omvormer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-06 20:51
MK_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:03:
[...]

[Afbeelding]

Ook geen vermogen afgeregeld wanneer voltage oploopt? Hier lijkt me nog wel wat optimalisatie mogelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

RobertMe schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:10:
[...]
Zo te zien (in je profiel) zit je wel een flink stuk noordelijker. Ik zit een stukje naast Maastricht. Maar ga uiteraard gewoon "klagen" als ik het weer zie en het niet op de website staat als bekende "storing". Zullen zien wat ze er hier dan van maken.
En (vooral?) Limburg is paar maanden terug natuurlijk voldoende in het nieuws geweest i.v.m. energienet dat het niet aan kon. Hoorde toevallig gisteren ook dat een bedrijf hier in het dorp met 200+ panelen helemaal niet mag terugleveren.
Zeker klagen :Y Maar verder klagen heeft voor ons i.i.g geen zin, al mijn meldingen staat er in, samen met veel dorpsgenoten.
mathijshooi schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:02:
[...]
Ook geen vermogen afgeregeld wanneer voltage oploopt? Hier lijkt me nog wel wat optimalisatie mogelijk.
Ik heb er naar zitten zoeken, maar ik heb geen idee hoe ik het zou moeten doen. We hebben een SE3680H, dus 1F met display, en dus geen SetApp.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 10:47

SubSense

Not your keys, not your coins

teacher schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:49:
Wil je een extra omvormer bij je bestaande site id, dan moet de beherende installateur die toevoegen.
Wil je een extra site dan kan je (als je zelf beheert) een site id aanmaken. Je kan ze dan kiezen in de app, maar niet "tegelijk" bekijken.
Dit is een antwoord wat ik ook zocht, thanks.

Ik had al 22 panelen (zuid) op een se5k, en nu 9 panelen op een SE 3500 HD Wave (west).
De installateur van die 22 panelen is al jaren failliet
De installateur van de 9 panelen heeft me zeer beperkte rechten gegeven. (DASHBOARD_AND_LAYOUT)

2 vragen.
  • Hoe kan ik zelf alle rechten krijgen binnen de portal? (oude installateur bestaat dus niet meer).
  • Wat is wijsheid? 2 Sites houden zoals nu, of beide omvormers laten samenvoegen tot 1 site.
  • Wat zouden jullie doen?
Edit, Vanaf hier wordt veel uitgelegd hoe het zit met de rechten, staat ook in de OP.

[Voor 10% gewijzigd door SubSense op 06-05-2023 21:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
MK_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Ik heb er naar zitten zoeken, maar ik heb geen idee hoe ik het zou moeten doen. We hebben een SE3680H, dus 1F met display, en dus geen SetApp.
Stap 1 is dan controleren of de omvormer power control ondersteund. Dit zit in de firmware en deze zul je mogelijk moeten updaten. Waarschijnlijk heb je dan net als mijn antieke SE3000 onderop een knop zitten om informatie op het scherm te krijgen en tussen "schermen" te wisselen. Een van deze schermen laat de "CPU" (versie) zien, deze moet 3.1808 zijn voor power control. Updaten kun je doen via een microSD kaartje en moet je voor "onder de kap" zijn.

Inregelen van power control op basis van P(V) moet de kap er van af (en dit moet je uiteraard veilig doen, waarbij je sowieso altijd DC moet afschakelen en afgeschakeld laten, maar zelf heb ik ook AC uit gezet bij verwijderen van de kap, vervolgens AC weer aan zodat het ding uberhaupt functioneer (voor firmware update moet kaartje erin zitten bij opstarten, dus kun je dan na verwijderen kap plaatsen, en dan AC weer aan)). Vervolgens zitten bij het display 4 knoppen waarmee je in de setup mode kunt komen en het inregelen kunt doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

RobertMe schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Stap 1 is dan controleren of de omvormer power control ondersteund. Dit zit in de firmware en deze zul je mogelijk moeten updaten. Waarschijnlijk heb je dan net als mijn antieke SE3000 onderop een knop zitten om informatie op het scherm te krijgen en tussen "schermen" te wisselen. Een van deze schermen laat de "CPU" (versie) zien, deze moet 3.1808 zijn voor power control. Updaten kun je doen via een microSD kaartje en moet je voor "onder de kap" zijn.

Inregelen van power control op basis van P(V) moet de kap er van af (en dit moet je uiteraard veilig doen, waarbij je sowieso altijd DC moet afschakelen en afgeschakeld laten, maar zelf heb ik ook AC uit gezet bij verwijderen van de kap, vervolgens AC weer aan zodat het ding uberhaupt functioneer (voor firmware update moet kaartje erin zitten bij opstarten, dus kun je dan na verwijderen kap plaatsen, en dan AC weer aan)). Vervolgens zitten bij het display 4 knoppen waarmee je in de setup mode kunt komen en het inregelen kunt doen.
Ik heb 3.2525, dus dat is goed genoeg dan?

Ik heb überhaupt 4 touch knoppen onder het display, zitten er dan nog eens 4 knoppen onder de cover?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
MK_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Ik heb überhaupt 4 touch knoppen onder het display, zitten er dan nog eens 4 knoppen onder de cover?
Hmm, mogelijk dat dat dan dezelfde knoppen zijn, geen idee. Voor in setup mode te komen moet je volgens mij wel altijd DC afschakelen. Dus voordat je denkt dat de knoppen niets doen, kan dat daardoor komen :p

Edit: 3.2525 zal dan naar ik aanneem wel goed genoeg zijn. 2525 is groter dan 1808 meen ik dat het was :)

[Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 06-05-2023 22:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-06 20:51
[...]

https://knowledge-center....control_configuration.pdf

Pagina 16?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

RobertMe schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:38:
[...]
Hmm, mogelijk dat dat dan dezelfde knoppen zijn, geen idee. Voor in setup mode te komen moet je volgens mij wel altijd DC afschakelen. Dus voordat je denkt dat de knoppen niets doen, kan dat daardoor komen :p

Edit: 3.2525 zal dan naar ik aanneem wel goed genoeg zijn. 2525 is groter dan 1808 meen ik dat het was :)
Ik kan via daar in het settings menu komen (5 sec OK knop inhouden, dan password 12312312 :p ) dus dan zal dat wel prima zijn :)
Heh, die ik al gedownload, maar niet goed genoeg gezocht blijkbaar :')

Ik ga eens zien of ik een mooie optimalisatie kan creëren :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:14
In het mapje admin kan ik bij prestaties het volgende invoeren:
Data piekvermogen omvormers v/d installatie

Voer van elke omvormer het piekvermogen in voor genormaliseerde berekeningen op omvormer-niveau.
NB: partiële data worden niet verwerkt.

Waar kan ik deze waarde vandaan halen?

En wat doet de monitoring met deze waarde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07:56
gronoco schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:47:
Weet niet of ik hier moet zijn of in het home assistant topic, maar ik heb zojuist de solaredge integratie van https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus toegevoegd, nadat ik de modbus aan had gezet op de machine zelf. Echter zie ik geen data binnen komen? Iemand een idee wat ik mis? ip adres en poort etc kloppen.
Fixed... ik zat met de iPad nog in de actieve hotspot wifi sessie op de omvormer op 172.16.0.1... eenmaal de verbinding verbroken kwam de data op gang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:34
Goedemorgen,

Ik heb enkel toegang tot dashboard en layout.
Kan ik het aantal spanningsuitvallen uitlezen door de qr te scannen?
Welke app moet ik dan toepassen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Klik schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:52:
Goedemorgen,

Ik heb enkel toegang tot dashboard en layout.
Kan ik het aantal spanningsuitvallen uitlezen door de qr te scannen?
Welke app moet ik dan toepassen
Bij een omvormer zonder display kun je met de SetApp (te vinden in de App / Play Store) de configuratie etc inzien. Of je daar ook de spanningsuitvallen kunt zien durf ik niet te zeggen. Of je die in de monitoring portal kunt zien weet ik overigens ook niet, maar je kunt altijd de installateur vragen om volledige toegang te krijgen :p. Zou ik zelf eigenlijk ook moeten doen. Maarja, ding hangt al zo lang, en nooit meer contact gehad met de installateur. Dus om nu ineens uit het niets na 5+ jaar daarvoor aan te kloppen.

Edit/toevoeging:
Zelf lees ik hem tegenwoordig dan uit via Modbus over TCP. Kan daarmee niet de errors inzien, maar wel dat die in error status was. Dat gecombineerd met voltages van 250+ maakt wel duidelijk waarom die in error ging. Modbus inschakelen kan/moet bij de modellen zonder display dan ook weer met de SetApp.

[Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 07-05-2023 12:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 07:43

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bij de oudere (niet HD-Wave) omvormers met display moest de kap eraf om aan de knoppen te komen (niet handig). De eerste generatie HD-Wave omvormers had een display met knoppen die van buitenaf toegankelijk waren. De huidige HD-Wave omvormers hebben geen display meer en dus ook geen knoppen (configuratie met SetApp).

"Als de oplossing complex is, heb je het probleem niet begrepen"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor de mensen die ook data misten op 1 mei... Ik heb een case aangemaakt om mijn missende 20kWh data terug te zetten. In de omvormer kon je zien dat de opbrengst er gewoon was, echter was de grafiek en data verdwenen in de "cloud". Ze hebben dit gisteren netjes voor mij teruggezet. Hulde ! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
nt2nitro schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:13:
Voor de mensen die ook data misten op 1 mei... Ik heb een case aangemaakt om mijn missende 20kWh data terug te zetten. In de omvormer kon je zien dat de opbrengst er gewoon was, echter was de grafiek en data verdwenen in de "cloud". Ze hebben dit gisteren netjes voor mij teruggezet. Hulde ! _/-\o_
Wij missen op 4 mei behoorlijk wat kwh's. Ook te zien in de omvormer en Homewizard, maar inderdaad niet in de app.
Dan gaan wij dit ook opvragen, dank voor de tip!

8 × Oost + 8 × West DMEGC glas/glas = 5.840Wp / 45° / SE5K-RWB voor Short Strings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Mr_thebrown schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb 10 panelen met OPJ300-LV optimizers ingebouwd. Deze wil ik uitbreiden met nog 4 panelen. Het liefst zou S440 optimizers gebruiken maar ik twijfel toch of deze werken.

https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

Hier staat "Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."

De OPJ300-LV is wel compatible met P401 optimizers. Maar staat er ook niet nadrukkelijk "Any P-Series...". De OPJ300-LV hoort misschien wel niet bij de P-Series?

Ik wil graag volgende 420wp Jinko Solar paneel gebruiken:

jkm420n-54hl4-b

Kan ik voor dit paneel ook een P401 optimizer gebruiken zodat ik zeker weet dat het werkt met mijn OPJ300-LV optimizers? Of zit ik vast aan S440 optimizers voor dit paneel?

Ik heb al case uitstaan bij Solaredge maar ik hoor maar niks. En kom er ook niet uit via internet. Ik hoop echt dat er iemand is hier die het weet?
Wel leuk om nog even te laten weten voor iedereen die ook zin heeft in een uitdaging :-)

Alles is gisteren geïnstalleerd en werkt. De OPJ300-LV is dus compatible met S440 optimizers en de oude SE3000-ER-01 omvormer. De omvormer moet wel de nieuwste software hebben, heeft Solaredge op afstand gedaan. Pairing duurt wel even dus dat is wel zenuwslopend, bij mij 20min :-).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 13:28

jorammeke

Prutser

Mr_thebrown schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Wel leuk om nog even te laten weten voor iedereen die ook zin heeft in een uitdaging :-)

Alles is gisteren geïnstalleerd en werkt. De OPJ300-LV is dus compatible met S440 optimizers en de oude SE3000-ER-01 omvormer. De omvormer moet wel de nieuwste software hebben, heeft Solaredge op afstand gedaan. Pairing duurt wel even dus dat is wel zenuwslopend, bij mij 20min :-).
Hier kort geleden ook gedaan. Dezelfde optimizers alleen dan op een SE6K.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik 'krijg' panelen erbij. :P

Huidig:
SE8K omvormer
String 1 (oost 30gr): 20x 260wp P300, 3x 310wp P300, 7x 310wp P370 (don't ask)
String 2: -

Nieuw:
SE8K omvormer
String 1 (oost 30gr): 10x 260wp P300, 3x 310wp P300, 7x 310wp P370 (don't ask genoeg discussie gehad)
String 2: (west 30gr): 10x 260wp P300, 8x400wp SE440

Er is wat discussie of dit op 1 of 2 strings moet. De installateur geeft aan dat het beter is oost en west te scheiden. Maar ik vraag me af of er voldoende voltage op de string komt. SE geeft aan minimaal 16 optimizers per string. Ik zit op 20 en 18 dus dat zou volgens de specs goed moeten gaan. maar met name de 260wp (blauwe) panelen zijn niet bijzonder sterk en er zit wat mix in de optimizer types.

In het begin toen ik alleen 20x 260wp panelen had (10 oost, 10 west), kreeg ik het idee dat de omvormer moeite had met opstarten. Ik hoorde hem in het vroege voorjaar 's ochtends aanslaan en na een tijdje weer afslaan. Pendelen zeg maar. Dit is verdwenen nadat de 310wp (zwarte) panelen erbij kwamen. Deze 10 brengen overigens net zoveel op als de 20x 260wp panelen.

Loop ik kans dat ik opbrengst mis doordat de panelen aan de oost kant te laat opstarten, eerder afschakelen? Stel dat er 2 strings samenkomen bij de omvormer, kan ik deze dan makkelijk tot 1 string maken mochten er problemen ontstaan? (zonder het dak op te hoeven)

[Voor 15% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-05-2023 11:42]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, je voldoet aan de minimum eisen per string. Je kan ze als twee strings aan laten sluiten, en dan als test eens koppelen op 1 ingang om te kijken wat er efficiënter is.

Het klopt dat je in de oude setup (10 + 10) problemen had want niet genoeg panelen per kant; zie voor onderbouwing de topicstart.

[Voor 27% gewijzigd door teacher op 10-05-2023 11:44]

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-06 13:34
Ik ga een 1 fase SE5K inverter vervangen door een 3 fase. Nu is het wellicht ook interessant om met der tijd de panelen te vervangen. Kan het kwaad om nu al een inverter te nemen die wat meer aankan? Prijsverschil is niet zo hoog dus ik denk er aan om gelijk toekomstbestendig te werken, SE7K bijvoorbeeld.

[ Tesla MIG MYP ]

teacher schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:42:
Nee, je voldoet aan de minimum eisen per string. Je kan ze als twee strings aan laten sluiten, en dan als test eens koppelen op 1 ingang om te kijken wat er efficiënter is.
Dit is lastig want dagen verschillen veel te veel zelfs vandaag en morgen strakblauw.

In 1 string iets hoger Ohms verlies, meestal lager optimizer efficiëntie verlies (1:1 paneel-string spanning is waarschijnlijk het beste)
In 2 strings lager Ohms verlies, maar meer op de optimizers.

Beide probeert designer ook in het verlies rapport te zetten.

Cyw00d schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:44:
Ik ga een 1 fase SE5K inverter vervangen door een 3 fase. Nu is het wellicht ook interessant om met der tijd de panelen te vervangen. Kan het kwaad om nu al een inverter te nemen die wat meer aankan? Prijsverschil is niet zo hoog dus ik denk er aan om gelijk toekomstbestendig te werken, SE7K bijvoorbeeld.
Heb je al genoeg panelen ?
Hoe liggen die?

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-06 13:34
Ronald schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Heb je al genoeg panelen ?
Hoe liggen die?
Ik heb 22 panelen (Jink Solar JKMS260P) richting het zuiden op een schuur, die zijn vanuit 2016 door een installateur die falliet is. Nu ben ik naar 3 fase gegaan vanwege een laadpaal en geeft de inverter problemen, die wil ik dus gaan vervangen nu.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Dit is lastig want dagen verschillen veel te veel zelfs vandaag en morgen strakblauw.

In 1 string iets hoger Ohms verlies, meestal lager optimizer efficiëntie verlies (1:1 paneel-string spanning is waarschijnlijk het beste)
In 2 strings lager Ohms verlies, maar meer op de optimizers.

Beide probeert designer ook in het verlies rapport te zetten.
fair point. Dan nog: als je flexibel wil blijven kies je voor twee strings. Achteraf de strings koppelen is makkelijker dan achteraf nieuwe draden trekken. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Cyw00d schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb 22 panelen (Jink Solar JKMS260P) richting het zuiden op een schuur, die zijn vanuit 2016 door een installateur die falliet is. Nu ben ik naar 3 fase gegaan vanwege een laadpaal en geeft de inverter problemen, die wil ik dus gaan vervangen nu.
Dat is genoeg optimizers voor 3 fase.
Zwaardere omvormer kan, zal iets minder efficiënt zijn. Maar mijn advies is dan eerst te modelleren wat je later wil aanleggen zodat je nu niet verkeerd koopt. Designer registratie hulp in topic start.

Wat is het probleem waar je tegenaan loopt?

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 09:52
Waarschijnlijk een Noob vraag maar hier gaat ie:

We hebben afgelopen december een huis gekocht met daarop, sinds 2020, 7 zonnepanelen aangesloten op een Solaredge SE2200H.
Nu gaan we alle dakpannen vervangen en wil ik drie zonnepanelen bij laten plaatsen.

Aangezien er nog garantie op zit (10 jaar als ik mij niet vergis) heb ik een offerte aangevraagd bij de installateur van destijds en die vragen voor het plaatsen van 2 panelen (drie past niet volgens hen) €1500...

Dit lijkt mij nogal aan de hoge kant dus vandaar mijn vragen:
- Is dit een redelijke prijs?
- Indien elders goedkoper vervalt dan mijn garantie via de installateur?
- Indien door een ander geplaatst hoe worden de panelen dan in de software aangepast en verschijnen die dan ook in de online omgeving van solaredge?

Alvast bedankt voor de moeite !!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 02:28
rsvmark schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:23:
Waarschijnlijk een Noob vraag maar hier gaat ie:

We hebben afgelopen december een huis gekocht met daarop, sinds 2020, 7 zonnepanelen aangesloten op een Solaredge SE2200H.
Nu gaan we alle dakpannen vervangen en wil ik drie zonnepanelen bij laten plaatsen.

Aangezien er nog garantie op zit (10 jaar als ik mij niet vergis) heb ik een offerte aangevraagd bij de installateur van destijds en die vragen voor het plaatsen van 2 panelen (drie past niet volgens hen) €1500...

Dit lijkt mij nogal aan de hoge kant dus vandaar mijn vragen:
- Is dit een redelijke prijs?
- Indien elders goedkoper vervalt dan mijn garantie via de installateur?
- Indien door een ander geplaatst hoe worden de panelen dan in de software aangepast en verschijnen die dan ook in de online omgeving van solaredge?

Alvast bedankt voor de moeite !!
De prijs is vrij hoog maar dat is ook mijn persoonlijke ervaring met panelen bij laten plaatsen. Eind vorig jaar zat ik rond de 1,45 per Wp, hoeveel wattpiek zijn je twee panelen totaal?

De garantie heb je op het materiaal via SolarEdge in het geval van omvormers en optimizers, bij de aankoop van onze woning hebben we de garantie overgedragen gekregen van de vorige bewoners. Vervolgens via een andere partij uitgebreid van 10 naar 31 en een 3 fase omvormer. De garantie loopt gewoon door.

De nieuwe installateur krijgt rechten om jouw systeem aan te passen zodat je nieuwe panelen zichtbaar zijn in de app. Hoe dat precies achter de schermen geregeld is weet ik niet maar dat kan vast iemand anders aanvullen ;)

[Voor 39% gewijzigd door Peutpeut op 10-05-2023 16:34]

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 09:52
De offerte bedraagt €1465 voor:
2x AEG monoblock full black 375WP
2x optimizer S440
Montage

Mijn huidige panelen zijn AEG 310wp

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:57
Misschien een domme vraag maar hoe kan je de wifi hotspot van de omvormer (seh4000h) weer uitzetten als je klaar bent met instellingen aanpassen e.d.? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
belly89 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:29:
Misschien een domme vraag maar hoe kan je de wifi hotspot van de omvormer (seh4000h) weer uitzetten als je klaar bent met instellingen aanpassen e.d.? :)
Gaat vanzelf als er een paar minuten geen verbinding is.

• belly89
  • Laatst online: 09:57
Ronald schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Gaat vanzelf als er een paar minuten geen verbinding is.
Ik zie het nu inderdaad, bedankt :-)
rsvmark schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:54:
De offerte bedraagt €1465 voor:
2x AEG monoblock full black 375WP
2x optimizer S440
Montage

Mijn huidige panelen zijn AEG 310wp
Het is lastig oordelen, je krijgt überhaupt een prijs… dat is al heel wat.

Andere installateur zou alleen aanpassingen kunnen doen aan de monitoring als het systeem overgedragen wordt naast zijn installateur account.

Maar het is het waard een andere offerte te zoeken…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:31
ocaj schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:53:
Ik bedoelde zoiets: https://www.allekabels.nl...etwerkkabel-splitter.html
of : https://www.bol.com/nl/nl...adapter/9200000131659380/

Is compleet passief en werkt door de 8 aderparen van de kabel aan de ene kant aan te sluiten op 2 x 4 aderparen aan de andere kant.
Je verliest dan de mogelijkheid om 1Gbit te doen, maar voor de omvormer is 100Mbit meer dan genoeg.

Voor de duidelijkheid: Je moet aan beide kanten van de lange kabel zo'n splitter plaatsen. De ene splitst, de ander voegt weer samen.
@edwin2021 @ocaj : bedankt voor jullie tips. Ik had de vraag ook bij SolarEdge support uitgezet, en van hen kreeg ik gisteren reactie dat het niet kan.
Maar gelukkig had ik op basis van jullie tips al wat spullen besteld (qua kosten stelde het al niet veel voor, dus het experimenteren wel waard):
- 2x RJ45 - RJ45 8-aderige ISDN telefoon koppelstuk female to female (99 cent per stuk)
- 2 x ISDN splitter - 1x RJ45 (m) - 2x RJ45 (v) (5,64 euro per stuk)
- en vier ethernetkabeltjes (paar euro per stuk).

Voordeel van de splitters vond ik dat ze geen stroom gebruiken en dat ze een duidelijk plaatje hebben over hoe de aders gesplitst zijn.https://www.onlinekabelsh...j45-v-versie-3-0-15-meter
De gesplitste delen met de aders 1,2 3 en 6 heb ik voor internet gebruikt (dat zijn de gangbare aders voor internet). De andere zijde (met aansluiting op de aders groen, groen-wit, blauw en blauw-wit) voor de modbus-verbinding (drie van de vier aders gebruikt voor de B, A en G).

Het werkt dus prima! De omvormer heeft nu verbinding met internet en met de inline meter. Ik heb nu dus een mooi actueel overzicht in de Solaredge monitoring van gebruik van het huis en import/export van het net (had ik ook al via HomeWizard). En ik ben prima voorbereid voor als een thuisbatterij nuttig gaat worden (bij afbouw saldering en steeds lagere terugleververgoedingen).

Internet en modbus via verschillende aders van dezelfde kabel werkt dus. Ik zie geen enkel effect van storing of zo.

• blanken17
Dinsdag was een dag met alleen maar regen waardoor je de verschillen in de panelen goed kunt zien zonder dat er schaduwwerking was.
Je dit dat paneel 1.1.1 continu slechter presteert dan de omliggende panelen:
In energie, in vermogen, in voltage, in ampère en in optimizer spanning.

Waardoor zou dit kunnen komen?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Meer reflectie / albedo effect, onderlinge productieverschillen tussen de panelen.

• blanken17
Met een 1 string omvormer zou de gehele string volgens dit mindere paneel produceren?
Dan heeft Solar Edge toch wel grote meerwaarde.

Het is een nieuw paneel en ik vraag mij af of deze niet sterk onder presteert.

in welke situaties zou de reflectie / albedo effect verwaarloosbaar moeten zijn en dit paneel net zo produceren als zijn 2 aangrenzende panelen (dit is het paneel in de hoek onderin, schuin dak west 45*)
@blanken17 met stevige bewolking produceert elk paneel volgens het percentage van de hemel die het ziet.

Ligt alles echt wel identiek? Foto?

Aan string omvormer is er ook nog kans dat het minst presterende paneel in bypass gedwongen wordt, dus overschat de meerwaarde van SE ook niet ;)

• blanken17
Het gaat om de portret links onderin

Het dak is west onder 45 Graden dus de zon staat aan de rechter kan van de foto.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@blanken17 dat bevestigd mijn verhaal een beetje ;)

Dat paneel is deels van de hemel afgeschermd door de dakkapel… dus volgens (mijn) verwachting doet hij iets minder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blanken17
ok, dankjewel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Linea schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:32:
[...]

@edwin2021 @ocaj : bedankt voor jullie tips.

Internet en modbus via verschillende aders van dezelfde kabel werkt dus. Ik zie geen enkel effect van storing of zo.
Mooi dat het gewoon werkt, bedankt voor de terugkoppeling !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 16:53
blanken17 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:07:
Dinsdag was een dag met alleen maar regen waardoor je de verschillen in de panelen goed kunt zien zonder dat er schaduwwerking was.
Je dit dat paneel 1.1.1 continu slechter presteert dan de omliggende panelen:
In energie, in vermogen, in voltage, in ampère en in optimizer spanning.

Waardoor zou dit kunnen komen?

[Afbeelding]
ik zie voornamelijk een verschil in optimizer spanning, niet in paneel spanning, dat is te verwaarlozen. Eerder een optimizer minder of meer effecient of een probleem / te warm. De rest (energie en vermogen) is gevolg van het verschil in optimizer spanning

Acties:
  • +1Henk 'm!
(RSH) schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:39:
[...]

ik zie voornamelijk een verschil in optimizer spanning, niet in paneel spanning, dat is te verwaarlozen. Eerder een optimizer minder of meer effecient of een probleem / te warm. De rest (energie en vermogen) is gevolg van het verschil in optimizer spanning
String zijdige optimizer spanning is altijd recht evenredig met vermogen.

De oorzaak is de dakkapel. Het paneel er naast ontvangt minder staking door het afdekken van een deel van de hemel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Vorige week heeft men 20 (10 oost, 10 west) panelen gelegd met S440 op een SE5K-RWB (3 fase) inverter.

Die laatste was nog niet binnen op de installatiedag dus daar kwamen ze een paar dagen later voor terug om die te installeren en in de meterkast de boel af te monteren.

Alles aangesloten maar helaas: de omvormer wil niet gaan produceren.

Ze zeggen dat ze de goede waardes meten (20V op DC) en zien verder niets geks (vreemd genoeg zie ik via ModbusTCP een voltage van rond de 41,7V ~ 42,8V) overdag. Hij staat netjes op status 4.

De webinterface zegt dat er 0 optimizers zijn. En bij het koppelen roept ie meteen geslaagd.

Een week later komen ze (eindelijk) weer langs. "We gaan even opnieuw proberen te koppelen."
Beetje raar want dat had ik zelf ook kunnen initiëren (en van wat ik zie, is dat iets wat de installateur ook remote kan doen?).
Naja, enfin.. zo gezegd zo gedaan pakweg 1,5 uur en een paar factory resets later nog steeds hetzelfde resultaat.

De voltages die ik zelf uitlees via Modbus:
  • AC voltage AB = 416,5V
  • AC voltage AN= 240,8V
  • AC voltage BC = 416,8V
  • AC voltage BN = 241,1V
  • AC voltage CA = 414,5V
  • AC voltage CN = 239,4V
Er loopt nu een ticket voor bij SolarEdge, maar wellicht dat iemand hier ervaring heeft met dit gedrag (of verkeerde waardes kan spotten?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Sypher schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:22:
Vorige week heeft men 20 (10 oost, 10 west) panelen gelegd met S440 op een SE5K-RWB (3 fase) inverter.

Die laatste was nog niet binnen op de installatiedag dus daar kwamen ze een paar dagen later voor terug om die te installeren en in de meterkast de boel af te monteren.

Ze zeggen dat ze de goede waardes meten (20V op DC) en zien verder niets geks (vreemd genoeg zie ik via ModbusTCP een voltage van rond de 41,7V ~ 42,8V) overdag. Hij staat netjes op status 4.

De webinterface zegt dat er 0 optimizers zijn. En bij het koppelen roept ie meteen geslaagd.

Een week later komen ze (eindelijk) weer langs. "We gaan even opnieuw proberen te koppelen."
Beetje raar want dat had ik zelf ook kunnen initiëren (en van wat ik zie, is dat iets wat de installateur ook remote kan doen?).
Naja, enfin.. zo gezegd zo gedaan pakweg 1,5 uur en een paar factory resets later nog steeds hetzelfde resultaat.

• AC voltage AB = 416,5V
  • AC voltage AN= 240,8V
  • AC voltage BC = 416,8V
  • AC voltage BN = 241,1V
  • AC voltage CA = 414,5V
  • AC voltage CN = 239,4V
Er loopt nu een ticket voor bij SolarEdge, maar wellicht dat iemand hier ervaring heeft met dit gedrag (of verkeerde waardes kan spotten?)
Wij hebben dit o.a. gehad, iets soortgelijks. Ook op waardes waarop hij helemaal niet uit had moeten vallen, bleek na vervangen, maar dat wel deed.
Verder viel de omvormer in de ochtend standaard wel uit, of de optimizers waren opeens niet meer gepaired. In het monitoring portaal stonden ook dagelijks productieproblemen (nadat we volledige inzage hadden) en andere foutmeldingen. Als er wel productie was dan hadden we veel minder opbrengst dan de buren, exact gelijk op oost-west, maar minder panelen en minder geinstalleerd wp. Klopte dus niks van.

Eigenlijk hebben we met de eerste omvormer, van begin af aan, dus wel problemen gehad. Rond de kerst viel hij helemaal uit en deed niets meer. In januari idem. In februari dit jaar werd de omvormer uiteindelijk vervangen. Misschien hebben jullie die van ons gehad 🙈

De omvormer bleek gewoon kapot, eigenlijk vanaf plaatsen in oktober 2022. Dat zei men hier in het topic al meteen, maar SE wilde er niet aan. Software updates moesten het oplossen en zouden het oplossen. Diverse gehad, evenals alles opnieuw koppelen en pairen.

Na heel veel schermprinten en foutcodes verzameld te hebben, want installateur en SE konden vreemd genoeg heel veel van de meldingen ook niet zien, en met de informatie hier, kreeg de installateur geloof ik eind januari toestemming de omvormer te vervangen. Dat gebeurde toen ook binnen een week.

De huidige loopt als een zonnetje en heeft geen foutmelding meer gehad, is nooit meer uitgevallen, optimizers blijven gepaired en in vergelijking met de buren is de opbrengst stukken hoger.

8 × Oost + 8 × West DMEGC glas/glas = 5.840Wp / 45° / SE5K-RWB voor Short Strings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Sypher schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:22:

• AC voltage AB = 416,5V
  • AC voltage AN= 240,8V
  • AC voltage BC = 416,8V
  • AC voltage BN = 241,1V
  • AC voltage CA = 414,5V
  • AC voltage CN = 239,4V
Tussen de fases 400+ volt en tussen fase en nul 240 is niets mis mee.

Morgen zelf even een keer of wat proberen te koppelen met de knop naar de P stand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M55
  • Niet online
Offerte check:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 39% gewijzigd door M55 op 13-05-2023 09:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@M55 topicstart gelezen?
Wat zou een opstelling van 10 + 10 + 5 voor gevolg kunnen hebben...?

Acties:
  • +1Henk 'm!
@teacher niet té krampachtig hè?

Dit is SE7K met s440 overigens.

Als er (boom)schaduw speelt om SolarEdge nuttig te maken is het wel beter om s500b te pakken... dan wordt het krapper.

[Voor 12% gewijzigd door Ronald op 12-05-2023 20:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
* teacher doet het veilig... :9 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M55
  • Niet online
Heb nog even de foto toegevoegd van de offerte. Ik zat inderdaad te twijfelen of deze opstelling een probleem zou kunnen geven. Op het dak van het huis kan geen schaduw vallen, op de garage wel (in de winter).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Is het een optie om op de garage 6xoost/west te doen ipv 5 keer zuid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M55
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:17:
Is het een optie om op de garage 6xoost/west te doen ipv 5 keer zuid?
Nee, helaas niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@M55 Bij gebrek aan schaduw doe je SE niet voor de opbrengst, dat weet je toch?
Kan dus ook op 1 3 fase string 2mppt voor de 2x10 en 1 lichte enkelfase string ;-)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Laatst online: 06-06 08:24
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M55
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:23:
@M55 Bij gebrek aan schaduw doe je SE niet voor de opbrengst, dat weet je toch?
Kan dus ook op 1 3 fase string 2mppt voor de 2x10 en 1 lichte enkelfase string ;-)
Yep dat weet ik :) en bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanken17
Ronald schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:45:
[...]

String zijdige optimizer spanning is altijd recht evenredig met vermogen.

De oorzaak is de dakkapel. Het paneel er naast ontvangt minder staking door het afdekken van een deel van de hemel.
@(RSH) Vandaag deed het paneel 1,41kWh en het paneel ernaast 1,48kWh. er was vandaag meer zon dus het afdekken van de hemel door de dakkapel zou met de hogere zoninstraling minder moeten zijn.
Dit lijkt te kloppen al deed het paneel dus nog steeds 5% minder. ( afgelopen week met diffuus licht zonder directe zon deed hij 10% minder.)

• Ahzriaz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 13:43
Goedemorgen. Misschien dat iemand hier mij kan helpen. Op mijn dak liggen aan de oostkant 6 panelen (1.83 Wp) en aan de westkant 12 panelen (3.66 Wp). Ze liggen in dak en zijn allemaal uitgerust met solaredge optimzer.

Wat opvalt is dat op een zonnige ochtend de opwek significant lager is dan op een lichtbewolkte ochtend. Als er sluierbewolking voor de zon komt heb ik nu namelijk meer opwek dan als de zon direct op de panelen aan de oostkant valt. Zowel de solaredge app en de slimme meter laten duidelijk een veel lagere wattage zien.

Kan dit komen door dat het diffuse licht zorgt dat het totale systeem beter werkt? Ik kan anders niet goed achterhalen waar dit door komt.

Wat ik uit de solaredge app heb kunnen halen is dat op een zonnige ochtend de optimizer spanning op 60v staat voor de panelen aan de oost terwijl de optimizer spanning aan de west kant dicht bij de 'spanning' zit. Als het lichtbewolkt is de optimizer spanning aan de oostkant ook lager dan 60v.

• MK_
  • Niet online

MK_

MK_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:00:
[...]
Ik kan via daar in het settings menu komen (5 sec OK knop inhouden, dan password 12312312 :p ) dus dan zal dat wel prima zijn :)
[...]
Heh, die ik al gedownload, maar niet goed genoeg gezocht blijkbaar :')

Ik ga eens zien of ik een mooie optimalisatie kan creëren :)
Hier nog eens op terug komend .. ik wou ook de grid protection values bekijken (en mogelijks aanpassen, aangezien hij na 10 minuten 250V ook al uitvalt).

Ik heb de handleiding gevolgd, en de omvormer bevat de juiste software versie 3.2525.
It is highly recommended to ensure that all the inverters at the site have CPU version 3.22xx or 3.24xx and above (but
not version 4.x.xxx).
Basically Setup -> Maintenance -> Grid Protection

Werkt in het Maintenance menu kom ik .. maar grid protection staat er nergens tussen.

Iemand een idee? :P

Betreft een SE3680H mét display en knoppen op de voorkant

Edit: toch 2 opties qua bediening als ik een andere handleiding lees:
You can configure the inverter  using one of the following:
l The internal LCD user buttons. 
When using this option, the inverter  cover is removed.
l The external LCD light button.  
This option of configuration includes a less detailed configuration menu.

[Voor 15% gewijzigd door MK_ op 13-05-2023 09:39]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ahzriaz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:25:
Goedemorgen. Misschien dat iemand hier mij kan helpen. Op mijn dak liggen aan de oostkant 6 panelen (1.83 Wp) en aan de westkant 12 panelen (3.66 Wp). Ze liggen in dak en zijn allemaal uitgerust met solaredge optimzer.

Wat opvalt is dat op een zonnige ochtend de opwek significant lager is dan op een lichtbewolkte ochtend. Als er sluierbewolking voor de zon komt heb ik nu namelijk meer opwek dan als de zon direct op de panelen aan de oostkant valt. Zowel de solaredge app en de slimme meter laten duidelijk een veel lagere wattage zien.

Kan dit komen door dat het diffuse licht zorgt dat het totale systeem beter werkt? Ik kan anders niet goed achterhalen waar dit door komt.

Wat ik uit de solaredge app heb kunnen halen is dat op een zonnige ochtend de optimizer spanning op 60v staat voor de panelen aan de oost terwijl de optimizer spanning aan de west kant dicht bij de 'spanning' zit. Als het lichtbewolkt is de optimizer spanning aan de oostkant ook lager dan 60v.
Heb je, toevallig, de uitstekend geschreven topicstart gelezen, waarin oa deze situatie staat beschreven? En daar ook de links naar andere topics die deze situatie beschrijven?

Je hebt niet genoemd welke optimizers en welke omvormer (graag nog even noemen, evenals de hoek en evt schaduw), maar wat jij ervaart heet optimizer clipping, vanwege te weinig gelijktijdig beschenen panelen per kant.

• Ahzriaz
teacher schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Heb je, toevallig, de uitstekend geschreven topicstart gelezen, waarin oa deze situatie staat beschreven? En daar ook de links naar andere topics die deze situatie beschrijven?

Je hebt niet genoemd welke optimizers en welke omvormer (graag nog even noemen, evenals de hoek en evt schaduw), maar wat jij ervaart heet optimizer clipping, vanwege te weinig gelijktijdig beschenen panelen per kant.
Nee, de inderdaad uitstekend geschreven topic start had ik niet gelezen. Duidelijk verhaal, dank!
Ik ga me verder inlezen op deze situatie. Ik herken in ieder geval de afgevlakte vermogen in de ochtend. Dit verklaard volgens mij ook het omhoog schieten van de productie zodra er ook maar een beetje zon op de westkant valt.

Als ik het goed begrijp:
Oostkant produceert 6*60V = 360v
Westkant moet 750-360= 390v produceren = 32.5V per paneel
Opwek is op n zonnige ochtend ongeveer 40W per paneel aan het west (iig vandaag)
Resulteert in 1.23A voor het hele systeem.
Dit levert me voor de oostkant een vermogen van 420 watt in plaats van 1000 tot 1500 watt..

Omvormer: SE4K
Type optimizer mij niet bekend (kan ik niet vinden in app staat ook niet in de papieren bij de woning). Duidelijk wel 60v optimizers want alle 6 aan de oostkant zitten daar op.
hoek: circa 38 graden.
beide kanten geen last van schaduw.

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:16
@Ahzriaz
Ja geval van Optimizers clipping door te weinig panelen aan 1 zijde voor type Optimiser .
Oplossing Omvormer moet 1fasig zijn of 3 fasig korte string met Optimizers die een uitgangspanning 80volt hebben zoals bv de S500B. Of aan oostkant panelen bijleggen.
Als je je omvormer van se4k naar se4k-rwb (korte string omvormer) vervangt wordt de string spanning verlaagd van 750v naar 375v. Dat zorgt dat het clippen minder wordt. Idealer is ook de optimiser te vervangen 6x 80v = 480v

[Voor 29% gewijzigd door Browny op 13-05-2023 11:16]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Ahzriaz jouw onderbouwing klopt.
Met een 3 fasen omvormer is dit probleem een heel stuk groter dan bij een een fase. Zeer waarschijnlijk zijn het s440 optimizers, je wil dan 16 tegelijk beschenen panelen hebben. Als je naar 80v optimizers gaat heb je er minimaal 10 per kant nodig en dus panelen bijleggen.

Maar goed, terug naar de installateur dus, en laat je niet afwimpelen. Oplossing zou zijn de omvormer omwisselen voor een se4k-rwb short string en 2 panelen op oost erbij; zo voldoen beide helften los van elkaar aan de norm.

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:16
@teacher
Met de 6panelen aan oostkant met 80v Optimizers zal ook ,gaan de westkant zal mee gaan ondersteunen. Zal goed werken zolang er geen sprake is dat er niet teveel panelen in de schaduw liggen als enkel de oostkant in de zon ligt.
@Ahzriaz
Minimaal door installateur de se4k laten vervangen door se4k-Rwb korte string omvormer

[Voor 18% gewijzigd door Browny op 13-05-2023 13:02]

• Ahzriaz
@teacher @Browny
Nogmaals dank. Wat een snelheid en duidelijke diagnose. Ik loop al n tijdje te puzzelen en de app in de gaten te houden. Ook navraag gedaan bij de buren. Veel hebben hetzelfde opwekpatroon dus ik dacht zal wel wel geen defect zijn. Dat klopt dus ook. Gewoon hele straat verkeerd ontworpen :-S.

Ik ga contact met ze opnemen en volhouden dat ze hier iets aan moeten doen. Zal wel lastig worden omdat het zo om 25 woningen gaat.

Zou 1 paneel op het oosten met eenzelfde 60v optimizer al wat doen?
Dan levert oost 420 volt. Volgens mij zit west redelijk snel op benodigde 27.5v per paneel. (iig op dit moment van het jaar)
Ahzriaz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:29:
@teacher @Browny
Nogmaals dank. Wat een snelheid en duidelijke diagnose. Ik loop al n tijdje te puzzelen en de app in de gaten te houden. Ook navraag gedaan bij de buren. Veel hebben hetzelfde opwekpatroon dus ik dacht zal wel wel geen defect zijn. Dat klopt dus ook. Gewoon hele straat verkeerd ontworpen :-S.

Ik ga contact met ze opnemen en volhouden dat ze hier iets aan moeten doen. Zal wel lastig worden omdat het zo om 25 woningen gaat.

Zou 1 paneel op het oosten met eenzelfde 60v optimizer al wat doen?
Dan levert oost 420 volt. Volgens mij zit west redelijk snel op benodigde 27.5v per paneel. (iig op dit moment van het jaar)
Als de hele buurt hetzelfde systeem heeft dan is het waard om met de hele buurt ook als 1 naar de leverancier te gaan.

Ik verwacht dat er waarschuwingen in een designer rapport naar gieten voren komen. Dat kunnen we maken, maar hebben we and details nodig

Wanneer is dit opgeleverd?

• Ahzriaz
Ronald schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Als de hele buurt hetzelfde systeem heeft dan is het waard om met de hele buurt ook als 1 naar de leverancier te gaan.

Ik verwacht dat er waarschuwingen in een designer rapport naar gieten voren komen. Dat kunnen we maken, maar hebben we and details nodig

Wanneer is dit opgeleverd?
Oplevering was in 2021. (We zijn dit jaar via Home Assistant aan het monitoren wanneer we voldoende opwek hebben voor van alles. Hierdoor valt nu pas echt op hoeveel we op zonnige ochtenden minder hebben dan op andere ochtenden).

Welke details zijn nodig?
Ahzriaz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Oplevering was in 2021. (We zijn dit jaar via Home Assistant aan het monitoren wanneer we voldoende opwek hebben voor van alles. Hierdoor valt nu pas echt op hoeveel we op zonnige ochtenden minder hebben dan op andere ochtenden).

Welke details zijn nodig?
Helling, azimut, aantal, vermogen per paneel. Exacte type is bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ahzriaz
Ronald schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Helling, azimut, aantal, vermogen per paneel. Exacte type is bonus.
Helling: heb ik niet exact maar is circa 38 graden
Azimut: circa 95 en 275
Paneel(type): 305Wp (volgens mij Phono Solar Techology PS305M-20/UH maar kan net een ander subtype zijn)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Ahzriaz Ga zitten en houdt je vast.

Oplossing 1: SE4K-RWB. Extra 430kWh/jaar (De 8% door optimizer clipping, 1% door minder verlies door hoge optimizer uitvoer spanning)

Oplossing 2: SE3680H. Extra 510kWh/jaar (Idem + enkelfase is efficiënter)

Mijns inziens is dit een verwijtbare fout van de installateur. Deze heeft namelijk gratis toegang tot deze Software, ook in 2021. Het moge duidelijk zijn dat SolarEdge zelf het gebruik van deze software aanraad en heeft hier online training voor waar dat in genoemd wordt als deel van de certificering. Beroepen op niet weten is dus niet geldig.

Klant versie met de 3 varianten: https://designer.solaredg...eadea97b6818?units=METRIC

Maak hier PDFjes van. Ik gooi deze ontwerpen zonder waarschuwing weg na verloop van tijd.

Hier staat de waarschuwing niet boven, maar het staat wel onderin als Opbrengst factor verlies.

[Voor 6% gewijzigd door Ronald op 13-05-2023 15:37]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
To be sure: welke omvormer precies?
In de app op lay out op de omvormer klikken, dan zie je serienummer en eronder typenummer.

[Voor 56% gewijzigd door teacher op 13-05-2023 15:44]

• Ahzriaz
@teacher

Omvormer: SE4K-RW0TEBNN4
Op de as-build-tekening staat:
1-fase SE4K
1 strings

Veranderd dit nog wat aan

@Ronald : Poeh, dat is veel. Vorig jaar was de opwek exact 4.13 MWh.
En dat is minder dat de prognose van 4.667kWh die ze in gedeeld hebben.
Dan heb ik foutief aangenomen dat de opwek wat lager lag door de oost west opstelling.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ahzriaz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:48:
@teacher

Omvormer: SE4K-RW0TEBNN4
Op de as-build-tekening staat:
1-fase SE4K
1 strings

Veranderd dit nog wat aan

@Ronald : Poeh, dat is veel. Vorig jaar was de opwek exact 4.13 MWh.
En dat is minder dat de prognose van 4.667kWh die ze in gedeeld hebben.
Dan heb ik foutief aangenomen dat de opwek wat lager lag door de oost west opstelling.
Nee, helaas is dit het slechtste scenario.
Deze omvormer wil idd 750 volt zien.

Dus, tijd om langs de buren te gaan, en hopelijk gezamenlijk op te treden.

@Ahzriaz 1 fase en SE4K gaat niet samen ;-)

Maar het typenummer is echt de 3 fase omvormer en die kan dus niet met dit systeem omgaan.

De 8% is zeg maar best case
Designer doet een simulatie, maar die is wel het meest optimale geval... Beetje meeuwenpoep hier, saharazand daar, ventilatiepijpje ... en het word alleen maar erger.

Het Designer rapport is publiek en kun je dus delen met de buren, alsmede mijn post met de screenshots.

Mijn systeem deed vorig jaar (heel 2022) 6800kWh tegen 6050 in simulatie

Als je niet 10% boven simulatie zat deed je het slecht... Je zit slechts OP de simulatie, dus praktijk verlies is misschien wel het dubbele van de simulatie... :X :X :X :X :X

[Voor 21% gewijzigd door Ronald op 13-05-2023 16:33]

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 08:20
Ronald schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:35:
@Ahzriaz Ga zitten en houdt je vast.

Oplossing 1: SE4K-RWB. Extra 430kWh/jaar (De 8% door optimizer clipping, 1% door minder verlies door hoge optimizer uitvoer spanning)

Oplossing 2: SE3680H. Extra 510kWh/jaar (Idem + enkelfase is efficiënter)

Klant versie met de 3 varianten: https://designer.solaredg...eadea97b6818?units=METRIC
-Oh edit: je hebt het over 'extra' : ja verschillen door aftrekken van 2 grote getallen van elkaar lijkt altijd dramatisch...

ik zie niet hoe je aan 430 vs 510 komt door de enkel fase omvormer: Als ik je design bekijk in die link zie ik 4.56 MWh vs 4.64 MWh, (4kRWB vs 3860 omvormer). dat kleine verschil (1.7%) komt door efficiency idd.. Maar let wel.. als je een paar keer door te hoge netspanning geplaagd wordt en/of een wat lange AC kabel heb liggen naar je meterkast.. dan zou die 3fase wel eens beter kunnen uitpakken. Die overweging moet je evt meenemen.

de keuze voor een SE4k (niet short string) is wel echt fout..., maar misschien destijds nog niet beschikbaar of slecht leverbaar.

[Voor 10% gewijzigd door lc8 op 13-05-2023 16:48]

@lc8 had gewoon op se3680h gekund.

Netspanning zou geen probleem moeten zijn: de belasting op het net van de 25 woningen samen zou redelijk hetzelfde moeten zijn.

• Ahzriaz
@teacher @Ronald @lc8

Zie ook op alle drie de fases teruglevering dus dat klopt allemaal.
Het voltage op alle fases blijft nog ruim onder de 253 volt maar de wijk is wel groter dan 25 woningen en kan me voorstellen dat als alles op 1 fase het wel krap wordt. Als er voldoende wordt afgewisseld zodat niet alle systemen op dezelfde fase zitten past het mogelijk alsnog.

Verder zie ik dat nu de panelen aan de westkant tegen de 60 volt aanzitten dus aan die kant zal dan met max 720v ook clipping optreden. Ik ga er mee aan de slag en laat horen wat de reactie is.

Ronald, nogmaals dank.

• MK_
  • Niet online

MK_

MK_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Hier nog eens op terug komend .. ik wou ook de grid protection values bekijken (en mogelijks aanpassen, aangezien hij na 10 minuten 250V ook al uitvalt).

Ik heb de handleiding gevolgd, en de omvormer bevat de juiste software versie 3.2525.

[...]

Basically Setup -> Maintenance -> Grid Protection

Werkt in het Maintenance menu kom ik .. maar grid protection staat er nergens tussen.

Iemand een idee? :P

Betreft een SE3680H mét display en knoppen op de voorkant

Edit: toch 2 opties qua bediening als ik een andere handleiding lees:

[...]
Cover eens er af genomen, meer geen knoppen er onder te vinden -O-

Ook niet in het scherm... dan nog maar eens meer/alle rechten van de installateur aanvragen, hopelijk kan ik ze dan wel aanpassen. Anders weet ik het ook niet meer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:17
Gisteren de grote verhuizing uitgevoerd (nadat alles gechecked was in Designer):
Oude opzet had 15 panelen op oost-kant. 9 panelen daarvan naar west gelegd inclusief de bijbehorende optimizers (P300). 6 panelen zijn op oost gebleven en via een schans-opstelling daar 4 nieuwe panelen toegevoegd. Die 6 en 4 hebben allemaal nieuwe optimizers (S500B) gekregen en zitten in een aparte string.

Het werkt in ieder geval en ze staan lekker te leveren. Alleen... zowel gisteren als vandaag (zojuist) een pairing laten uitvoeren, maar kijk ik daarna in monitoring (als admin), dan zie ik ook nog de optimizers die er tussenuit zijn gehaald. Oftewel, ik heb (9 + 6 + 4 =) 19 panelen/optimizers, ook volgens de omvormer, maar de logische layout laat er 25 zien (die 6 oude geven ook 0 Wh aan). Is dit een kwestie van geduld hebben of heb ik iets verkeerds gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
De monitoring is een administratief iets, dus dat zal je moeten (laten) aanpassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bucket
Ik heb admin-rechten op mijn eigen installatie, dus iets aanpassen zou geen probleem moeten zijn.
Maar met de aanname dat de logische layout (oftewel wat er gevonden is tijdens het pairen) wel automatisch in de installatie wordt verwerkt bij SolarEdge, zit ik dus verkeerd?
Virtuele layout hertekenen, die snap ik. Heb ook de codes netjes ingetekend/bijgehouden, maar logische layout moet toch vanuit het systeem komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02

-Smoke-

Maverick Reploid

Optimizers en andere apparatuur blijven ook als ze niet communiceren in de logische layout hangen, die bestaat uit alles wat ooit aangemeld is geweest, of het nu nog communiceert of niet. Je kan ze gewoon zelf uitschakelen onder de logische layout bij admin, kwestie van aanklikken en op uitgeschakeld zetten (En uiteraard opslaan na uitschakelen)

De enige manier om ze permanent te verwijderen is als ze via een andere omvormer op een andere site actief worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-06 08:47
Ik wil van de week iets veranderen in de meterkast, waardoor ik even de stroom er een half uurtje max af moet halen (hoofdzekering).

Uiteraard ga ik dat doen als de omvormer niets meer levert. Maar mijn vraag is: moet ik dan de volgende ochtend weer met de SetApp alles in bedrijf stellen zoals bij het eerste gebruik? Of start hij de volgende ochtend gewoon weer op alsof niets is veranderd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
DS7 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:03:
Ik wil van de week iets veranderen in de meterkast, waardoor ik even de stroom er een half uurtje max af moet halen (hoofdzekering).

Uiteraard ga ik dat doen als de omvormer niets meer levert. Maar mijn vraag is: moet ik dan de volgende ochtend weer met de SetApp alles in bedrijf stellen zoals bij het eerste gebruik? Of start hij de volgende ochtend gewoon weer op alsof niets is veranderd?
Ik ben een absolute leek, maar als je in de meterkast gaat sleutelen zou ik niet vertrouwen op "een moment dat de zon niet schijnt" maar echt de omvormer afschakelen. Dus de aardlekautomaat in de meterkast of een eventuele werkschakelaar tussen groepenkast en omvormer echt uit zetten. Daarnaast zou ik zelf ook de DC zijde afschakelen, maar of dat verplicht is weet ik niet (wel op het moment dat je aan PV zelf gaat sleutelen). Op het moment dat er geen netstroom is (bv door afschakelen alamat) zou de omvormer toch al uit bedrijf moeten gaan (is verplicht).

Lijkt mij overigens dat je hem niet opnieuw in bedrijf hoeft te nemen, zeker als die maar half uurtje van de stroom is geweest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-06 18:58
Je hoeft niks opnieuw in te stellen. Hij komt vrolijk weer in bedrijf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02

-Smoke-

Maverick Reploid

DS7 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:03:

Voordat je begint: DC-zijde uitschakelen (Rode schakelaar op 0) en wachten op veilige spanning voor je de AC van de omvormer uitzet. Indien je een display-omvormer hebt geeft ie op het display aan wanneer de veilige spanning er is, bij de SetApp-modellen knippert het rode lampje totdat de veilige spanning er is, dan gaat die weer uit. Als je het echt 100% zeker wil weten een vijftal minuten wachten.

Nadat je klaar bent en de AC erop staat de DC-schakelaar weer aanzetten, verder hoef je niets te doen.

AC afschakelen terwijl de omvormer DC-zijdig nog aan staat, ook al is er "geen" zon is een goede manier om je omvormer potentieel te slopen. Alternatief is wachten tot het donker is en dan je werkzaamhedden uitvoeren uiteraard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-06 18:58
Hoewel het netjes is om eerst de omvormer uit te zetten moet hij er gewoon tegen kunnen.
In Nederland komt het gelukkig niet veel voor, maar stroom uitval gebeurt ooit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bucket
-Smoke- schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:35:
Optimizers en andere apparatuur blijven ook als ze niet communiceren in de logische layout hangen, die bestaat uit alles wat ooit aangemeld is geweest, of het nu nog communiceert of niet. Je kan ze gewoon zelf uitschakelen onder de logische layout bij admin, kwestie van aanklikken en op uitgeschakeld zetten (En uiteraard opslaan na uitschakelen)

De enige manier om ze permanent te verwijderen is als ze via een andere omvormer op een andere site actief worden.
Na een paar keer klikken (eigenlijk een heleboel keer klikken :)), is alles weer op volgorde.
Eerst inderdaad de betreffende module op Uitgeschakeld (+opslaan)... voor de zekerheid even wachten en daarna de module-nummers aanpassen in de volgorde van de logische verbindingen.
Dank voor de aanwijzing! _/-\o_

Komende week de virtuele layout nog eens gaan rangschikken, zodat die er ook mooi bijligt (y)
Pagina: 1 ... 45 ... 49 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee