Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:04
-Smoke- schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:50:
[...]
AC afschakelen terwijl de omvormer DC-zijdig nog aan staat, ook al is er "geen" zon is een goede manier om je omvormer potentieel te slopen.
Niet heel waarschijnlijk. Dat zou betekenen dat bij stroomuitval de afdeling "garanties" bij SolarEdge overuren moet maken. Een dergelijke designfout zullen ze behoorlijk snel fixen ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:01
Wat zou er mijn de monitoring aan de hand zijn. Volgens onderstaande afbeelding produceren mijn 415 Wp panelen nr 1.1.17 en 1.1.22 527Watt. Over de gehele dag zouden ze het dubbele van alle andere panelen geproduceerd hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

-Smoke-

Maverick Reploid

jeanpaulh schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:56:
[...]

Niet heel waarschijnlijk. Dat zou betekenen dat bij stroomuitval de afdeling "garanties" bij SolarEdge overuren moet maken. Een dergelijke designfout zullen ze behoorlijk snel fixen ;-)
Het komt af en toe wel eens voor dat een omvormer dat niet overleeft in de praktijk. Niet zo heel vaak maar het risico is er altijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 00:47
WendyW1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:25:
[...]

Wij hebben dit o.a. gehad, iets soortgelijks. Ook op waardes waarop hij helemaal niet uit had moeten vallen, bleek na vervangen, maar dat wel deed.
Verder viel de omvormer in de ochtend standaard wel uit, of de optimizers waren opeens niet meer gepaired. In het monitoring portaal stonden ook dagelijks productieproblemen (nadat we volledige inzage hadden) en andere foutmeldingen. Als er wel productie was dan hadden we veel minder opbrengst dan de buren, exact gelijk op oost-west, maar minder panelen en minder geinstalleerd wp. Klopte dus niks van.

Eigenlijk hebben we met de eerste omvormer, van begin af aan, dus wel problemen gehad. Rond de kerst viel hij helemaal uit en deed niets meer. In januari idem. In februari dit jaar werd de omvormer uiteindelijk vervangen. Misschien hebben jullie die van ons gehad 🙈

De omvormer bleek gewoon kapot, eigenlijk vanaf plaatsen in oktober 2022. Dat zei men hier in het topic al meteen, maar SE wilde er niet aan. Software updates moesten het oplossen en zouden het oplossen. Diverse gehad, evenals alles opnieuw koppelen en pairen.

Na heel veel schermprinten en foutcodes verzameld te hebben, want installateur en SE konden vreemd genoeg heel veel van de meldingen ook niet zien, en met de informatie hier, kreeg de installateur geloof ik eind januari toestemming de omvormer te vervangen. Dat gebeurde toen ook binnen een week.

De huidige loopt als een zonnetje en heeft geen foutmelding meer gehad, is nooit meer uitgevallen, optimizers blijven gepaired en in vergelijking met de buren is de opbrengst stukken hoger.
Oef, hopelijk gaat het hier niet zo'n oneindig verhaal worden dan.
Maar deze omvormer is van week 5 van 2023 dus dat zal niet jouw oude zijn lijkt me 😅
teacher schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:03:
[...]

Tussen de fases 400+ volt en tussen fase en nul 240 is niets mis mee.

Morgen zelf even een keer of wat proberen te koppelen met de knop naar de P stand.
Helaas, zelf koppelen haalt niets uit. Vrees toch dat het iets hardwarematigs is wat niet goed is. Hopelijk laat de installateur snel wat horen over de uitkomst van hun contact met SE..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:21
Bij familie van mij is begin maart een SE omvormer geplaatst. Exacte model weet ik niet, massa wel "groot" (62 panelen, klein zakelijk gebruik).
Nu heb ik daar de wifi verzorgd en waren er bij plaatsing van de omvormer problemen met de verbinding (ik zag in UniFi wel dat de omvormer verbonden was, omvormer zelf gaf aan van niet / geen werkende DNS (volgens SetApp) meen ik). Na wat trial & error aan netwerk kant "deed die het ineens".
Nu meld diegene (familie dus) dat de SE monitoring aangeeft dat er al sinds vannacht (~1 uur) geen verbinding meer is / geen data ontvangen is. In UniFi omgeving zie ik wel dat de omvormer sinds ~half 11 gisteravond meer niet verbonden is geweest dan wel. In de zin van toen op gegeven moment verbinding verbroken en meteen opnieuw verbinding gemaakt en 5 minuten later verbroken. Tijdje daarna weer verbonden en 5 minuten later verbroken. Vervolgens rond middernacht wel langer verbonden geweest (uur zoiets) en daarna rond 6 en 10 nog een keer verbonden en 5 minuten later weer verbonden.

En nu vraag ik mij af of dit komt door iets in het netwerk / wifi (lees: mijn probleem) of iets met de omvormer / potentieel cloud die niet bereikbaar is / ... (lees: SE probleem).
Is er dus iemand die daar iets over kan zeggen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:32
RobertMe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:12:
Bij familie van mij is begin maart een SE omvormer geplaatst. Exacte model weet ik niet, massa wel "groot" (62 panelen, klein zakelijk gebruik).
Nu heb ik daar de wifi verzorgd en waren er bij plaatsing van de omvormer problemen met de verbinding (ik zag in UniFi wel dat de omvormer verbonden was, omvormer zelf gaf aan van niet / geen werkende DNS (volgens SetApp) meen ik). Na wat trial & error aan netwerk kant "deed die het ineens".
Nu meld diegene (familie dus) dat de SE monitoring aangeeft dat er al sinds vannacht (~1 uur) geen verbinding meer is / geen data ontvangen is. In UniFi omgeving zie ik wel dat de omvormer sinds ~half 11 gisteravond meer niet verbonden is geweest dan wel. In de zin van toen op gegeven moment verbinding verbroken en meteen opnieuw verbinding gemaakt en 5 minuten later verbroken. Tijdje daarna weer verbonden en 5 minuten later verbroken. Vervolgens rond middernacht wel langer verbonden geweest (uur zoiets) en daarna rond 6 en 10 nog een keer verbonden en 5 minuten later weer verbonden.

En nu vraag ik mij af of dit komt door iets in het netwerk / wifi (lees: mijn probleem) of iets met de omvormer / potentieel cloud die niet bereikbaar is / ... (lees: SE probleem).
Is er dus iemand die daar iets over kan zeggen?
UniFi als in mesh? Kan best zijn dat bepaalde technieken niet ondersteund worden door de wifi van de omvormer. Printers hebben hier ook veel last van het ene moment doen ze het en het andere moment zijn ze de weg kwijt. Heb je de mogelijkheid tot een kabel aansluiting? Dan zou ik dat zeker doen namelijk. Gast netwerk op 2.4ghz band wilt ook wel eens helpen dat doe ik nu voor de printer thuis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Puddi Puddin schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:16:
[...]

UniFi als in mesh? Kan best zijn dat bepaalde technieken niet ondersteund worden door de wifi van de omvormer. Printers hebben hier ook veel last van het ene moment doen ze het en het andere moment zijn ze de weg kwijt. Heb je de mogelijkheid tot een kabel aansluiting? Dan zou ik dat zeker doen namelijk. Gast netwerk op 2.4ghz band wilt ook wel eens helpen dat doe ik nu voor de printer thuis.
Nouja, hij heeft het 2 maanden prima gedaan. En een patroon met "disconnect 5 minuten na verbinden" vindt ik eerder over komen als "werkt niet dus ik disconnect maar". Vandaar mijn vermoeden dat het mogelijk een storing aan de SE kant is. (Niemand lijkt dat tot nu toe te bevestigen, dus zal dan wel niet)

UniFi overigens als in Ubiquiti UniFi hardware. Maar is geen mesh opzet. Gewoon bedraad AP zonder gekke fratsen. In de configuratie is ook niks veranderd (of in ieder geval niet sinds vannacht / gisteravond :+).

Kabel trekken is "lastig", omvormer hangt aan de buitenmuur dus moet dan een outdoor kabel worden en zal dan een geschikt traject voor gezocht moeten worden. (Weet ook niet hoe de elektra kant nu ligt en of daar ethernet bij kan). Maar zou uiteraard ook mijn voorkeur gehad hebben. Toentertijd na (problemen bij) plaatsing ook nog even besproken met familie, maar was (uiteindelijk) "niet nodig" "want doet het toch".

Acties:
  • +1Henk 'm!
@RobertMe Communicatie met SE bokt met regelmaat... Zie mooie rode boxje hieronder ;-)

Dus morgen weer kijken (Omvormer heeft behoorlijk aantal dagen opslag)... En anders toch gewoon ethernet gebruiken... Geschikte kabel is niet zo lastig... Gaat toch omvormer in door de communicatie wartel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Ronald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:42:
@RobertMe Communicatie met SE bokt met regelmaat... Zie mooie rode boxje hieronder ;-)
Whoops. Scrollde er ook zo overheen :X Maarja, in dit geval dus ook in combinatie met dat die initieel nukken had met verbinden. Als het ding een jaar hing en ineens geen rapportage meer deed en ook niks aan netwerk veranderd was was het een ander verhaal.
Dus morgen weer kijken (Omvormer heeft behoorlijk aantal dagen opslag)...
Jup, ik wacht even af. En anders moet ik hem maar het dak op sturen om met SetApp te checken :+
En anders toch gewoon ethernet gebruiken... Geschikte kabel is niet zo lastig... Gaat toch omvormer in door de communicatie wartel.
Nouja, een el cheapo kabel die over een plat dak zal lopen (en waarschijnlijk dan geregeld "onder water") lijkt mij ook niet heel handig :p En voor zelf aansluiten moet natuurlijk de kap er af (eigenaar waarschijnlijk huiveriger voor dan ikzelf ;)) of de installateur langs komen.

Edit:
Paniek om niks, krijg net bericht dat het weer werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanken17
blanken17 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:46:
Wat zou er mijn de monitoring aan de hand zijn. Volgens onderstaande afbeelding produceren mijn 415 Wp panelen nr 1.1.17 en 1.1.22 527Watt. Over de gehele dag zouden ze het dubbele van alle andere panelen geproduceerd hebben?

[Afbeelding]
Vandaag gingen deze panelen weer gewoon mee met de andere.
Hebben jullie dit ook al eens gehad?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 09:59
Heeft iemand een betrouwbaar adres waar de nieuwe 3 fase HUB hybride omvormers te verkrijgen zijn?

https://www.solaredge.com...e-backup-datasheet-nl.pdf

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Deejac schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:28:
Heeft iemand een betrouwbaar adres waar de nieuwe 3 fase HUB hybride omvormers te verkrijgen zijn?

https://www.solaredge.com...e-backup-datasheet-nl.pdf

Alvast bedankt!
Solaredge Storedge SE10K-RWS was vanmiddag bij warmteservice op voorraad. Wel even naar Gennep rijden! :-)

https://www.warmteservice...torEdge-SetApp/p/07702515

[Voor 12% gewijzigd door TweakersOnly op 15-05-2023 23:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 09:59
TweakersOnly schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:32:
[...]

Solaredge Storedge SE10K-RWS was vanmiddag bij warmteservice op voorraad. Wel even naar Gennep rijden! :-)

https://www.warmteservice...torEdge-SetApp/p/07702515
Dank voor het antwoord. Dit is echter de "oude" hybride omvormer en niet de HUB omvormer. Dus deze heeft altijd netspanning nodig, de nieuwe variant kan ook functioneren als back-ups (EPS)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 22:58
blanken17 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:19:
[...]

Vandaag gingen deze panelen weer gewoon mee met de andere.
Hebben jullie dit ook al eens gehad?
Ja, maar na opnieuw pairing. Het paneel (of eigenlijk de optimiser) lijkt dan tijdelijk logisch 2x te bestaan, en wordt dubbel weergegeven. Had ik alleen op de dag dat ik opnieuw pairing uitvoerde. daarna niet meer voorgekomen.

ik vroeg me af of een software update zou helpen.. maar gezien het weg is neem ik me die moeite niet.. (don't fix it if it aint broken)

[Voor 3% gewijzigd door lc8 op 16-05-2023 10:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanken17
Vandaag was er veel zon met af en toe een wolkje. Je ziet hieronder het vermogen en de DC spanning van mijn SE5000H omvormer.
Omdat dit een 1 fase omvormer is wil deze een DC spanning regelen van 380V.
Je ziet dat wanneer de 5kW AC vermogen bereikt wordt dat het DC vermogen oploopt tot ca 420 volt.
Is dit een teken dat de omvormer aan het aftoppen is?

Volgens de designer zou de omvormer alleen in juni een beetje last hebben van aftopping.

Daarnaast lijkt het erop dat de omvormer snel terug valt in vermogen wanneer deze 5kW aantikt en een hoog DC voltage krijgt. De AC spanning is de gehele dag onder de 250V gebleven.
Of komt deze terugval door de wolken en heeft dit niets te maken met het max vermogen van 5kW en DC spanning?

Ik heb begrepen dat het met bepaalde instellingen mogelijk is om uit de SE5000H omvormer 5,4 kW vermogen te halen, klopt dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:05

paulv1973

16.730Wattpiek

blanken17 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:35:
Vandaag was er veel zon met af en toe een wolkje. Je ziet hieronder het vermogen en de DC spanning van mijn SE5000H omvormer.
Omdat dit een 1 fase omvormer is wil deze een DC spanning regelen van 380V.
Je ziet dat wanneer de 5kW AC vermogen bereikt wordt dat het DC vermogen oploopt tot ca 420 volt.
Is dit een teken dat de omvormer aan het aftoppen is?

Volgens de designer zou de omvormer alleen in juni een beetje last hebben van aftopping.

Daarnaast lijkt het erop dat de omvormer snel terug valt in vermogen wanneer deze 5kW aantikt en een hoog DC voltage krijgt. De AC spanning is de gehele dag onder de 250V gebleven.
Of komt deze terugval door de wolken en heeft dit niets te maken met het max vermogen van 5kW en DC spanning?

Ik heb begrepen dat het met bepaalde instellingen mogelijk is om uit de SE5000H omvormer 5,4 kW vermogen te halen, klopt dat?

[Afbeelding]
een 1 fase Setapp omvormer wil een spanning van >400Volt...
Dit is aangepast bij de setapp tov de oudere met display.
Het is ook gebruikeijk dat indien de omvormer op zijn max vermogen gaat produceren de dc spanning omhoog gaat.
Ik heb een 3 fase die normaal met 750Volt werkt. Maar zodra ik max vermogen kom gaat deze naar de 850Vdc.
een SE5000 die 5400Watt maakt hebt ik nog niet eerder gezien bij de setapp. wel bij de ooudere beestje...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1Henk 'm!
@blanken17 Lichte bewolking maakt enorme pieken. Volle bak directe straling en veel diffuus door de bewolking om de opklaring heen op koude panelen.

Dit systeem doet op een strakblauwe dag niet meer dan 4800W.

@paulv1973

En die pieken maken bij mijn SE5K korte string dat hij kort over zijn max heen gaat (5250W max AC voortdurend)

Ik heb een keer 5500W uitgaand op de P1 gezien; dus de omvormer moet net wat meer gedaan hebben, 60-100W achtergrondverbruik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanken17
Het is wel gunstig dat de DC spanning hoger is bij vol vermogen. Dat compenseert de DC verliezen omdat de stroom dan lager kan zijn :)

Ik heb nu 2 weken mijn PV installatie en zit met smart te wachten op een een dag vol zonnestraling zonder bewolking.

Hoe verhoudt de zoninstraling van de afgelopen weken zich tot de gemiddelde referentiejaren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marceluitzwolle
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-05 12:40
Misschien dat iemand hier een antwoord weet wat dit zou kunnen zijn; waar berekend de solaredge de totale besparing??
Heb sinds januari 2022 14 panelen in gebruik en die gingen vorig jaar best goed; zag een besparing van ruim € 2000,-
(Heb braaf vanaf het begin alle tarieven erin gezet (dag en nacht) en de besparing liep maar op..)

Als ik nu kijk op het dashboard van solaredge dan is mijn totale besparing nog maar een 360,-...
Het lijkt er dus op dat er een reset naar 0 ofzo heeft plaatsgevonden. Ik zou niet weten waar dit vandaan zou zijn gekomen of hoe dat kan; hebben meer mensen daar last van; en vooral, is er een oplossing voor??

(De totale energieteller telt wel netjes verder, dus niet alles staat op 0)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
In je monitoring admin kan je een energieprijs en periode instellen; check dat even.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:24
Nog steeds bezig met mijn casus.

Dacht, ik vraag SE technische support chat nog eens of zij een oplossing kunnen bedenken.

Technisch support medewerker zegt vervolgens dat het normaal is dat optimizers 's ochtends op 60 volt zitten, want dan zijn ze "aan het boosten". ?_?

Dat er op zonnige dagen 's ochtends minder geproduceerd wordt dan op licht bewolkte dagen kon hij niet verklaren. De omvormer gaf geen storingen. Hij dacht dat de hoeveelheid productie op die ochtenden misschien niet goed was doorgekomen/opgeslagen.

Zag dat ik een verouderde firmware had, die heeft hij geupdate, "misschien dat dat het probleem verhelpt". (Niet, uiteraard.)

Begrijpt en herkent de fabrikant nu echt zelf niet wat de achilleshiel van hun systeem is..? Bijzonder.

• THDV
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:35
Jammer dat ik dit forum pas gevonden heb nadat mijn zonnepanelen zijn gelegd..... had me heel wat kopzorgen kunnen besparen! Ik vermoed dat mijn leverancier niet goed weet hoe een systeem optimaal te configureren, en dan kom je achteraf in een discussie die niet leuk is.

Het is een grote hoeveelheid aan posts hier, en mogelijk is de vraag al een keer eerder gesteld, vergeef me dat ik het niet heb kunnen vinden.

Gegevens:
  • 1 fase aansluiting
  • SolarEdge omvormer SExxxxH
  • optimizers S440
  • 405 Wp panelen
  • Oost-West opstelling
  • weinig tot geen schaduw, enkel als de zon heel laag staat
Vragen:
  1. wat is de beste opstelling van de panelen? Is dat een evenredige verdeling Oost-West?
  2. Hoeveel panelen (per dakkant) is dan het minimum/maximum om de optimizer spanningen het beste in balans te houden?
Graag jullie mening / advies!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:18
Atomius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:57:
Nog steeds bezig met mijn casus.

Dacht, ik vraag SE technische support chat nog eens of zij een oplossing kunnen bedenken.

Technisch support medewerker zegt vervolgens dat het normaal is dat optimizers 's ochtends op 60 volt zitten, want dan zijn ze "aan het boosten". ?_?

Dat er op zonnige dagen 's ochtends minder geproduceerd wordt dan op licht bewolkte dagen kon hij niet verklaren. De omvormer gaf geen storingen. Hij dacht dat de hoeveelheid productie op die ochtenden misschien niet goed was doorgekomen/opgeslagen.

Zag dat ik een verouderde firmware had, die heeft hij geupdate, "misschien dat dat het probleem verhelpt". (Niet, uiteraard.)

Begrijpt en herkent de fabrikant nu echt zelf niet wat de achilleshiel van hun systeem is..? Bijzonder.
Wat is dan de functie van een "optimiser"?
O.a. toch samen met de vrinden (m/v/x) "optimisers" zorgen dat de gewenste spanning wordt gemaakt voor de omvormer?
Kan je boosten van de spanning noemen, je gaat immers van ca 35 naar 60 Volt.

Een helpdesk kan geen verkeerd ontwerp op afstand fixen.

Wat heeft u met de adviezen gedaan die hier gegeven zijn?

• Simpel360
THDV schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:19:
Jammer dat ik dit forum pas gevonden heb nadat mijn zonnepanelen zijn gelegd..... had me heel wat kopzorgen kunnen besparen! Ik vermoed dat mijn leverancier niet goed weet hoe een systeem optimaal te configureren, en dan kom je achteraf in een discussie die niet leuk is.

Het is een grote hoeveelheid aan posts hier, en mogelijk is de vraag al een keer eerder gesteld, vergeef me dat ik het niet heb kunnen vinden.

Gegevens:
  • 1 fase aansluiting
  • SolarEdge omvormer SExxxxH
  • optimizers S440
  • 405 Wp panelen
  • Oost-West opstelling
  • weinig tot geen schaduw, enkel als de zon heel laag staat
Vragen:
  1. wat is de beste opstelling van de panelen? Is dat een evenredige verdeling Oost-West?
  2. Hoeveel panelen (per dakkant) is dan het minimum/maximum om de optimizer spanningen het beste in balans te houden?
Graag jullie mening / advies!
Topicstart lezen ? ;)

• Atomius
Simpel360 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Wat is dan de functie van een "optimiser"?
O.a. toch samen met de vrinden (m/v/x) "optimisers" zorgen dat de gewenste spanning wordt gemaakt voor de omvormer?
Kan je boosten van de spanning noemen, je gaat immers van ca 35 naar 60 Volt.

Een helpdesk kan geen verkeerd ontwerp op afstand fixen.

Wat heeft u met de adviezen gedaan die hier gegeven zijn?
6 optimizers die 's ochtends 4 uur lang blijven steken op 60 volt en daardoor lang niet al hun vermogen in watt kwijt kunnen zou ik niet per se omschrijven als boosten maar als een designfout.

Verder ben ik n.a.v. de opmerkingen hier in contact met de installateur, echter verloopt dit zeer stroef omdat hij geen probleem onderkent en mij net als @THDV een zeur lijkt te vinden.

• Simpel360
Atomius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:38:
[...]

6 optimizers die 's ochtends 4 uur lang blijven steken op 60 volt en daardoor lang niet al hun vermogen in watt kwijt kunnen zou ik niet per se omschrijven als boosten maar als een designfout.

Verder ben ik n.a.v. de opmerkingen hier in contact met de installateur, echter verloopt dit zeer stroef omdat hij geen probleem onderkent en mij net als @THDV een zeur lijkt te vinden.
Blijft boosten van de optimisers en een designfout van de installateur.
Hoe vervelend dat ook is.

En een een zeur is maar net hoe je het bekijkt.
Ik denk dat u gewoon een goed werkend geheel wil :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atomius
Simpel360 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Blijft boosten van de optimisers en een designfout van de installateur.
Hoe vervelend dat ook is.

En een een zeur is maar net hoe je het bekijkt.
Ik denk dat u gewoon een goed werkend geheel wil :+
Both. Both is good :Y

Klopt wat u zegt als laatste. Dat lijkt mij toch niet onredelijk. We gaan het zien.

• THDV
Yep. Maar het is wat veel dat op me afkomt.

Ik heb wat zitten rommelen in de Desiger met wat exotische opstellingen (7 Oost / 1 West) , en dan geeft de rapportage een waarschuwing over de verliesfactor.

Wanneer je groen licht krijgt (lees: geen waarschuwingen) dan mag het - maar de vraag is dan: is het licht-groen of donkergroen? Oftwel, het kan, maar is het optimaal? Het duurt even voordat je weet waar je op moet letten. :P

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
1 fase, 60 volt optimizers: minimaal 8 panelen (per richting).

Ter referentie wat betreft de vragen van @THDV Hoeveel panelen op één string / 1 fase omvormer? Optimum?

De regel om naar te kijken is het verlies diagram op het rapport. Opbrengst factor verlies willen we niet zien ;)
En als deze er is is het zaak te stoeien met het ontwerp om te helpen identificeren waar in het systeem het ontstaat een zo gevoel te ontwikkelen of het eng of heel eng is.

• THDV
Ronald schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:49:
Ter referentie wat betreft de vragen van @THDV Hoeveel panelen op één string / 1 fase omvormer? Optimum?

De regel om naar te kijken is het verlies diagram op het rapport. Opbrengst factor verlies willen we niet zien ;)
En als deze er is is het zaak te stoeien met het ontwerp om te helpen identificeren waar in het systeem het ontstaat een zo gevoel te ontwikkelen of het eng of heel eng is.
Dit is wat ik mijn huidige opstelling zie. En bovenaan op het rapport géén melding over verliesfactor.
Moet zo wel OK zijn dus?

@THDV strak langs het randje - vrij hoog verlies op de optimizer efficiëntie - teken dat ze hoog in het spanning bereik moeten werken.

• THDV
Ronald schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:36:
@THDV strak langs het randje - vrij hoog verlies op de optimizer efficiëntie - teken dat ze hoog in het spanning bereik moeten werken.
Ik heb de optimizer spanning van alle panelen een beetje in de gaten gehouden, vanmorgen vroeg toen de zon heel laag stond, de panelen op Oost in de zon lagen en West juist helemaal niet. Optimizer spanningen lagen op ca 50V Oost en 10V West. Maar een uurtje later was de maximale spanning tussen de 30 en 40 Volt.

Op een wolkenloze dag zal ik het een keer om het uur monitoren, zien wat er dan uit komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
THDV schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:25:
[...]
Ik heb de optimizer spanning van alle panelen een beetje in de gaten gehouden, vanmorgen vroeg toen de zon heel laag stond, de panelen op Oost in de zon lagen en West juist helemaal niet. Optimizer spanningen lagen op ca 50V Oost en 10V West. Maar een uurtje later was de maximale spanning tussen de 30 en 40 Volt.

Op een wolkenloze dag zal ik het een keer om het uur monitoren, zien wat er dan uit komt.
Meer rechten op het monitoring portaal vragen, dan kan je op elk moment kijken van alle voorgaande dagen in grafiek vorm :*)
ipv zelf om het uur alles checken...

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-06 21:07
Ik baal even flink, in november hebben we ons systeem laten plaatsen. Door jullie direct gevraagd om S500B (we hebben een O/W 6 panelen per kant opstelling). De S500b staan op de pakbon en op de factuur, maar ik kwam er net via de portal achter dat ze S440 hebben geplaatst! Direct een mail gestuurd naar het bedrijf dat ze heeft geplaatst. Ik heb ze via een tip hier op tweakers, dus ik hoop dat ze het netjes oplossen...

Ik heb geen volledige toegang, maar weet vrij zeker te zien aan de hand van de curve dat de panelen op oost helemaal niet lekker op gang komen in de ochtend. (ik heb nog geen volledige rechten, die heb ik aangevraagd in dezelfde mail...)

https://tweakers.net/i/roLftZZLfM-G14b3km0kJSMRqg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtoiptigMw8Pq34HjZTe2yzQ.png?f=fotoalbum_large

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-06 20:39
Een vraag voor de SolarEdge specialisten hier: een beoogd systeem met 56 panelen a 400Wp willen we middels 2x SE8k aan een 3x25A aansluiting hangen. Ondanks dat het vermogen net binnen de aansluiting valt willen we ook een power of current limiet instellen. Maar stel er wordt een current limiet ingesteld van 23 of 24A geldt dat dan voor alle 3 de fases tegelijkertijd?

Want stel er wordt maximaal teruggeleverd en er is nauwelijks verbruik….en dan wordt er op bijvoorbeeld fase 1 een verbruiker van 10A ingeschakeld. Met een power-limiet gaat het dan mis, denk ik, omdat dan de 2 andere fases extra teruglevering gaan krijgen…tot voorbij die 25A.
Maar hoe werkt het dan met current limiet…gaat er dan 1 fase in vermogen terug? Of alle driie ?

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-06 10:03
De current limiet stel je in op de omvormer. Die 'ziet' die verbruiker van 10A niet.
Hij levert dus netjes aan alle drie de fases evenveel.
Op de meter in de meterkast kun je het verschil wel zien. Daar krijg je 2 fases met 24A terugleveren en 1 fase waar 'maar' 14A wordt teruggeleverd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@WillemP22 SE8K kan niet assymetrisch terugleveren - Alle fasen zijn dus identiek.

Met 2xSE8K ga je dus nooit over de 25A heen.

SE16K kost beduidend minder?

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-06 20:39
Ronald schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:05:
@WillemP22 SE8K kan niet assymetrisch terugleveren - Alle fasen zijn dus identiek.

Met 2xSE8K ga je dus nooit over de 25A heen.

SE16K kost beduidend minder?
Thanks, helder.
Een SE16k is goedkoper maar kan niet selectief afgezekerd worden op een 3x25A aansluiting, daarom liever gesplitst.
WillemP22 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:18:
[...]

Thanks, helder.
Een SE16k is goedkoper maar kan niet selectief afgezekerd worden op een 3x25A aansluiting, daarom liever gesplitst.
De omvormers gezamenlijk op 32A afzekeren is beter :?

Als er iets zo gruwelijk kapot gaat in de omvormer dat hij een 16A er uit blaast, dan neemt hij mogelijk de 25A mee, 1,6 is niet volledig selectief tov 25A bij automaten. Selectiviteit is niet verplicht volgens de vier verplichte nen1010

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:10

Crazy-

Best life ever

WillemP22 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:18:
[...]

Thanks, helder.
Dat hoeft ook niet: selectiviteit is geen eis bij PV; voorbeeld is 2x SE30k op een 3x50A aansluiting.

Elke omvormer kan Max 43,5A doen. Is met 80% regeling (scope12) 55A. 63A automaat elke omvormer

Verdeelkast gaat met 1 kabel naar de meterkast (50m verder, 4x25mm2) en daar met 125A afgezekerd.

Uiteraard wel met de meetspoelen om maximaal 50A/fase te leveren.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 21:52
Vaag probleem hier sinds een paar dagen:

Mijn SE7K gaat af en toe in storing (rood lampje gaat aan/uit met ~15s intervallen). Via de SetApp meld ie een netspanning van 280Vac, wat me erg aan de hoge kant lijkt.

Als ik ga meten aan de alamat -Chint NB310L....- dan meet ik aan de omvormer zijde idd 280V op L1, en 216/218V op L2 en L3. Aan de hoofdschakelaar zijde meet ik 234V op alle drie de fasen.

De spanning van onderbreken via de alamat en een uurtje wachten lost het probleem weer op lijkt het.

Alamat stuk, of een andere oorzaak?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -Smoke-
  • Nu online

-Smoke-

Maverick Reploid

Dat klinkt heel sterk als een slecht aangesloten nul, dus ik zou daar beginnen met zoeken.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Eens even mijn licht opsteken hier.
Een maandje geleden is mijn nieuwe installatie geplaatst (op zuidoost, dus niet optimaal, wist ik vantevoren). Er valt pas vanaf een uur of 3 schaduw op het dak.

9x Jinko N-type 420 WP
9x Solaredge S440 optimizer
1x Solaredge SE3680 Wave

Al vanaf het begin zie ik dat de curve 's morgens netjes opkomt, om dan bij het aantikken van ongeveer 3kW ineens in te kakken. De rest van de dag pendelt de opbrengst dan tussen 400 en 1,5 ofzo.

Ik heb mijn installateur al een paar keer om reactie gevraagd, krijg nog niet veel terug (paar weken vakantie, drukdrukdruk, blabla). Ik kan helaas nog niet in de adminpagina (ook dat al bij 'm doorgegeven), dus veel meer info dan dit heb ik nog niet. Enige dat ik me kan bedenken, is een te lichte omvormer (3680, maar 420x9=3780) maar dat is misschien te kort door de bocht.

Hopelijk heeft er toch iemand een idee. Wil de beste man graag een beetje om de oren slaan met wat nuttige info...

[Voor 4% gewijzigd door Bra-Jo op 18-05-2023 15:56]

Nomen nescio

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als de panelen allemaal dezelfde kant op liggen en er geen schaduw is, denk ik aan te hoog netvoltage.

• RobertMe
teacher schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:01:
Als de panelen allemaal dezelfde kant op liggen en er geen schaduw is, denk ik aan te hoog netvoltage.
Als leek dacht ik hetzelfde. Met de koppeling naar HA via Modbus zie ik hier ook allemaal van die "gekke" dingen nu bv vandaag de zon schijnt. In een uur tijd vanmiddag 0,28kWh aan energie verbruikt, 0,16kWh uit opwek en 0,12kWh vanaf het net. Maar vervolgens ook doodleuk 1,31kWh teruggeleverd. Pak ik vervolgens de status van de omvormer erbij staat die als een malle te klapperen waarbij die continu in fault gaat. Netspanning tikt dan ook elke keer 253V aan, waarbij elke keer als die aan gaat die binnen een paar minuten (/seconden?) weer uit valt.

Ergo: na mijn vraag van 2 weken terug toch komende dagen/week maar eens werk maken van de power control inregelen zodat die bij hogere voltages niet meer volle bak blijft produceren.

En daarnaast toch even kijken om Enexis te bellen. Kijken wat die te melden hebben. @ZwarteIJsvogel, jij had die tip gegeven om dit bij Enexis te melden, en woont ook in Zuid-Limburg (/Enexis gebied). Heb je daar zelf ervaring mee? En hoe makkelijk is dat als gewone consument te doen? Op de website geven ze namelijk aan dat je de PV installateur de installatie moet controleren en die dan contact kan opnemen. Maar, toevallig afgelopen week de rekening opgezocht, en de installatie is van mei 2015, en nooit meer contact gehad met de installateur. Dus of ik nu "ineens" bij de installateur aanklop of bij Enexis is toch om jet even.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

teacher schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:01:
Tnx. :)
Beetje dom, ik had dit er even bij moeten zeggen denk ik: dit is één setup van 3, de andere twee zijn 7x350wp en 15x225wp, beiden op zuid; die twee sets laten dit gedrag niet zien,gewoon twee redelijk nette curves:

https://tweakers.net/i/lKBFShrysleWqllmOqcroS6zQkE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/90oSem2uWLBGHf9CPMggOvkO.png?f=fotoalbum_small

Nomen nescio

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:26
MevrouwDeKat schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:26:
Ik baal even flink, in november hebben we ons systeem laten plaatsen. Door jullie direct gevraagd om S500B (we hebben een O/W 6 panelen per kant opstelling). De S500b staan op de pakbon en op de factuur, maar ik kwam er net via de portal achter dat ze S440 hebben geplaatst! Direct een mail gestuurd naar het bedrijf dat ze heeft geplaatst. Ik heb ze via een tip hier op tweakers, dus ik hoop dat ze het netjes oplossen...

Ik heb geen volledige toegang, maar weet vrij zeker te zien aan de hand van de curve dat de panelen op oost helemaal niet lekker op gang komen in de ochtend. (ik heb nog geen volledige rechten, die heb ik aangevraagd in dezelfde mail...)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar kun je deze gegevens eigenlijk zien in de Solaredge portal? Ik heb niet het idee dat ik dit kan zien bijvoorbeeld.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Bra-Jo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:55:
Een maandje geleden is mijn nieuwe installatie geplaatst (op zuidoost, dus niet optimaal, wist ik vantevoren). Er valt pas vanaf een uur of 3 schaduw op het dak.

9x Jinko N-type 420 WP
1x Solaredge SE3680 Wave

Al vanaf het begin zie ik dat de curve 's morgens netjes opkomt, om dan bij het aantikken van ongeveer 3kW ineens in te kakken. De rest van de dag pendelt de opbrengst dan tussen 400 en 1,5 ofzo.

[Afbeelding]

Ik heb mijn installateur al een paar keer om reactie gevraagd, krijg nog niet veel terug (paar weken vakantie, drukdrukdruk, blabla). Ik kan helaas nog niet in de adminpagina (ook dat al bij 'm doorgegeven), dus veel meer info dan dit heb ik nog niet. Enige dat ik me kan bedenken, is een te lichte omvormer (3680, maar 420x9=3780) maar dat is misschien te kort door de bocht.

Hopelijk heeft er toch iemand een idee. Wil de beste man graag een beetje om de oren slaan met wat nuttige info...
Volgens mij kan de SE3680H Max 5700 hebben.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 21:52
-Smoke- schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:02:
Dat klinkt heel sterk als een slecht aangesloten nul, dus ik zou daar beginnen met zoeken.
Hmm, vind het alleen vreemd dat het af en toe is en niet continu, en een 'reset' de zaak verhelpt. Dank voor de tip in ieder geval, zal de keten eens nalopen .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
Thefirstikke schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:29:
[...]
Hmm, vind het alleen vreemd dat het af en toe is en niet continu, en een 'reset' de zaak verhelpt. Dank voor de tip in ieder geval, zal de keten eens nalopen .
Als je het probleem kan verhelpen met het uit en weer aanzetten van de alamat, dan zou ik die eerder verdenken, helemaal als je voor de alamat goede waarden meet en na de alamat niet (voor reset).
Ik ken verder het merk Chint niet.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 02:28
Bra-Jo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:55:

9x Jinko N-type 420 WP
1x Solaredge SE3680 Wave

[Afbeelding]

Zit de set die je hier beschrijft toevallig op een andere fase dan de andere twee sets en is die dusdanig hoog belast dat de omvormer uitvalt? En de andere twee omvormers dus niet vanwege één of twee minder belaste fasen ;)

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:23
Alamat heeft de elektricien verwisseld met Eaton, er waren volgens hem nogal wat problemen mee, geen ervaring mee gehad.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

Chint is budget merk. Zou moeten werken, maar er zijn weinig fans te vinden in het elektro-huisinstallatie topic.

3 fase alamats van de a-merken kosten letterlijk minimaal het dubbele...

[Voor 25% gewijzigd door Ronald op 18-05-2023 22:54]

• THDV
Vraag:
  • de SolarEdge 3680H heeft volgens de spec sheet een DC aansluiting van 1 x MC4, terwijl de SE5000H een aansluiting van 2 x MC4 heeft. Betekent dit dat een SE3680H andere bekabeling heeft van panelen naar omvormer dan de SE5000?
  • idem van omvormer naar meterkast?
Systeem eind april dit jaar geplaatst. Op mijn offerte stond die 5000 omvormer, en zonder mij te informeren werd zomaar een 3680 neergezet. Viel me pas een paar dagen later op, heb leverancier er op aangesproken en omvormer wordt omgeruild. Toen ik navroeg wat de impact op de reeds aanwezige installatie was kreeg ik geen goed antwoord.

Hoop niet dat ze weer het dak op moeten....

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Peutpeut schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:47:
[...]

Zit de set die je hier beschrijft toevallig op een andere fase dan de andere twee sets en is die dusdanig hoog belast dat de omvormer uitvalt? En de andere twee omvormers dus niet vanwege één of twee minder belaste fasen ;)
Wel op een andere fase dan de rest, en qua bezetting in theorie inderdaad zwaarder belast. Maar dan gaat het om een airco en de elektrische auto, beiden vandaag niet overdag gebruikt. Dus lijkt me dat dat geen invloed zou (moeten) hebben. Denk ik?

Nomen nescio

@THDV 1 op 1 te vervangen. 2e set mc4 is optioneel

Zitten intern overigens gewoon aan elkaar 8)7

• uvolte
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:53
Zouden jullie onderstaand systeem is willen beoordelen, na veel offertes is dit eigenlijk een van de gunstigste zelfs t.o.v offertes met een growatt string.

Het is een plat dak met een oost/west opstelling met een standaard 10º montagesysteem, er is wat schaduw in het midden van een 30cm hoge schoorsteen en de buurman die een aantal antennes op het dak heeft ;)

Waar ik aan twijfel is het aantal S500 optimizers, voor 3 fase minimaal 16 stuk volgens de specificaties maar is 18 optimizers dan wel ruim voldoende voor oost/west op een plat dak?

==============================================

- 18 Denim 450 Wp Full black zonnepanelen (191 x 114 cm)
- 1 Solaredge 6K-3-Fase omvormer
- 18 SolarEdge S500 Optimizer t/m 500Wp zonnepanelen
- Verwachte opbrengst 7430kWh
- 8100Wp x €1,34
@uvolte zonder rapport roep ik s500b ;)

Even SolarEdge designer rapport opvragen dus

• THDV
Ronald schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:01:
@THDV 1 op 1 te vervangen. 2e set mc4 is optioneel

Zitten intern overigens gewoon aan elkaar 8)7
_/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
Bra-Jo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Wel op een andere fase dan de rest, en qua bezetting in theorie inderdaad zwaarder belast. Maar dan gaat het om een airco en de elektrische auto, beiden vandaag niet overdag gebruikt. Dus lijkt me dat dat geen invloed zou (moeten) hebben. Denk ik?
Wat @Peutpeut bedoelt is niet de belasting/afname/verbruik van die fase maar de spanning op die fase. Stel alle buren hebben de omvormer op dezelfde fase aangesloten dan is de netspanning op die fase veel hoger dan de andere fases. Daardoor dat deze omvormer wel kan uitvallen (verplicht bij spanning van 253V) en de andere netjes verder draaien (want lagere spanning op die fase).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

RobertMe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:17:
[...]

Wat @Peutpeut bedoelt is niet de belasting/afname/verbruik van die fase maar de spanning op die fase. Stel alle buren hebben de omvormer op dezelfde fase aangesloten dan is de netspanning op die fase veel hoger dan de andere fases. Daardoor dat deze omvormer wel kan uitvallen (verplicht bij spanning van 253V) en de andere netjes verder draaien (want lagere spanning op die fase).
Ah dank je. Op zich snap ik wat je bedoelt, maar het gaat mijn kennis te boven om er iets zinnigs over te zeggen... :/
Ondertussen gelukkig wel reactie van de installateur dat hij komend weekend even langskomt. Dus met een beetje geluk is/wordt het dan opgelost.

Nomen nescio

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ze hebben toen bij mij ook zo'n Chint gemonteerd voor de SE5K omvormer en ik merk dat deze toch wel warm wordt.
En dan te bedenken dat de SE5K maar 8 amp per fase geeft. Misschien maar even kijken voor een Hager uitvoering.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:14
Mijn zwager heeft een installatie die piekt op 253volt, is daar wat aan te doen qua tunning? Bijvoorbeeld een downtunning naar half vermogen?

De kabel is hoogstwaarschijnlijk 2.5mm2 over een behoorlijke lengte naar zijn tuin. Ik maak zodadelijk nog een post met design vragen.

Je ziet dat het op 3 volt marge in augustus 2022 goed ging maar nu niet meer?

Dit jaar begrenst de omvormer, bijzonder dat een 5000H omvormer niet boven de 3680watt uitkomt.

Vorig jaar piek opgewerkt vermogen

AC netspanning augustus vorig jaar.

AC netspanning mei dit jaar.

[Voor 5% gewijzigd door stormfly op 19-05-2023 11:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
SE5000H-RW000BNN4
12x S440 410wp panelen, allemaal dezelfde zonrichting
30m kabel waarschijnlijk 2.5mm2

Er zijn een aantal vragen die ik niet zelf kan beantwoorden willen jullie helpen, zie ook mijn vorige post aansluitend.

-Waarom is er 1 optimizers die zo "up/down" danst qua grafiek, kan dat een losse kabel zijn? Er zijn wel wat schaduw vlakken aan de zijkanten van een schoorsteen en een huis, dat verklaart nog niet het up/down gedrag van dat ene paneel?
-De omvormer is een 5000 model op een 4900wp installatie, de grafieken zijn maximaal 3800 piek. Zou de installateur de output begrenst hebben vanwege de kabel? Is dat ergens te controleren?
-Wat is de piek die deze platdak panelen kunnen behalen in deze maand mei, ik schat zelf 4.4kw moet te doen zijn?
-Een 3680 omvormer en 4 panelen minder had mogelijk gelijkwaardige prestaties geleverd?

Alle optimizers tegelijk.

De afwijkende optimizers, 1.0.9 ligt midden in de reeks, zou schaduwvrij moeten zijn.

De stabiele optimizers.

Layout

[Voor 10% gewijzigd door stormfly op 19-05-2023 11:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MevrouwDeKat
Dennism schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Waar kun je deze gegevens eigenlijk zien in de Solaredge portal? Ik heb niet het idee dat ik dit kan zien bijvoorbeeld.
Het type optimizers bedoel je? bij mij staat dat in de nieuwe layout helemaal aan de rechterkant onderin. het kopje heet "installatie details".

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
stormfly schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:06:
Mijn zwager heeft een installatie die piekt op 253volt, is daar wat aan te doen qua tunning? Bijvoorbeeld een downtunning naar half vermogen?
Ja, daar valt aan te tunen. Op basis van spanningspercentage (op basis van 230V) kun je hem "terug draaien". Dus 100% spanning is dan 230V dus je kunt dan bv instellen dat die bij 109% (is 250V) terugschakelt om nog maar 50% of whatever te produceren. Afhankelijk van het model omvormer kun je dit instellen via SetApp (model zonder display) of via de knoppen op de omvormer zelf (model met display, en knoppen, mogelijk dat de knoppen daarbij onder de kap zitten).

Edit:
PDF met de power control settings staat hier: https://knowledge-center....control_configuration.pdf Waarbij het dan gaat om Phase Control => P(V).

* RobertMe moet dit een dezer dagen ook doorlopen.

[Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 19-05-2023 11:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:10:
SE5000H-RW000BNN4
12x S440 410wp panelen, allemaal dezelfde zonrichting
30m kabel waarschijnlijk 2.5mm2
2,5mm2 hoort op maximaal 20A afgezekerd te worden. En dat is wat weinig voor een 22,7A omvormer

En hoeveel meter?

Je kunt prutsen tot je een ons weegt, maar mijn vermoeden is dat de spanning in de meterkast keurig is een deze kabel erg veel verlies geeft waardoor er veel spanning verschil over staat…

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 19-05-2023 12:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:30
Onze installatie is sinds enkele dagen operationeel. We hebben een modbus zodat we verbruik, injectie, afname van het net,.. te kunnen uitlezen.
Ik begrijp het 1 en ander echter niet helemaal.
We hebben normaal een dagelijks verbruik van ongeveer 13kWh, dit voor installatie zonnepanelen.
Verwachting is dat de installatie ongeveer 30kWh per dag opwekt in deze periode.
Als ik de grafieken bekijk lijkt het precies alsof we gisteren een verbruik gehad hebben van 42.3kWh waarvan we 21.6kWh direct hebben kunnen gebruiken aan opgewekte zonne-energie. Daarnaast zouden we nog 20.6kWh afgenomen hebben van het net. We zijn de volledige namiddag niet thuis geweest, er kon toen ook amper verbruik zijn.
Echter lijkt het alsof we in de namiddag heel wat "consumptie / verbruik" gehad hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MevrouwDeKat
Kunnen jullie meekijken? ik heb inmiddels volledige rechten en de installateur gesproken, ze hebben inderdaad per ongeluk de S440 optmizers geplaatst. Die bieden aan: vervangen naar S500B of geld terug voor het verschil (ik vermoed -/+50 euro). Zelf geven ze aan dat het systeem goed draait, dus dat het niet perse nodig is. Maar de keuze is aan mij.

Als voorbeeld hieronder 13-05 en 06-05. Ik zie dat er inderdaad op mooie heldere dagen zoals deze clipping optreed in de ochtend, af en toe rond 8 uur in de avond op wat meer bewolktere dagen is er niks aan de hand. Hoe erg is deze clipping naar jullie expertise? Zijn er andere grafieken die het goed in kaart kunnen brengen? We hebben 6 om 6 oost/west op een SE3680.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
MevrouwDeKat schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:52:
Kunnen jullie meekijken? ik heb inmiddels volledige rechten en de installateur gesproken, ze hebben inderdaad per ongeluk de S440 optmizers geplaatst. Die bieden aan: vervangen naar S500B of geld terug voor het verschil (ik vermoed -/+50 euro). Zelf geven ze aan dat het systeem goed draait, dus dat het niet perse nodig is. Maar de keuze is aan mij.

Als voorbeeld hieronder 13-05 en 06-05. Ik zie dat er inderdaad op mooie heldere dagen zoals deze clipping optreed in de ochtend, af en toe rond 8 uur in de avond op wat meer bewolktere dagen is er niks aan de hand. Hoe erg is deze clipping naar jullie expertise? Zijn er andere grafieken die het goed in kaart kunnen brengen? We hebben 6 om 6 oost/west op een SE3680.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou voor vervanging naar S500B gaan. Zon staat nu al vrij hoog waardoor optimizer clipping minder optreedt. In vroege voorjaar en late najaar heb je er meer last van. Dan is nu €50 retour peanuts

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
mysticwizard schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:17:
Onze installatie is sinds enkele dagen operationeel. We hebben een modbus zodat we verbruik, injectie, afname van het net,.. te kunnen uitlezen.
We hebben normaal een dagelijks verbruik van ongeveer 13kWh, dit voor installatie zonnepanelen.
Verwachting is dat de installatie ongeveer 30kWh per dag opwekt in deze periode.
Als ik de grafieken bekijk lijkt het precies alsof we gisteren een verbruik gehad hebben van 42.3kWh waarvan we 21.6kWh direct hebben kunnen gebruiken aan opgewekte zonne-energie. Daarnaast zouden we nog 20.6kWh afgenomen hebben van het net. We zijn de volledige namiddag niet thuis geweest, er kon toen ook amper verbruik zijn.
Echter lijkt het alsof we in de namiddag heel wat "consumptie / verbruik" gehad hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn kabels niet verkeerd om gemonteerd. Direct verbruik en teruglevering aan het net lijken verkeerd om?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Smoke-
  • Nu online

-Smoke-

Maverick Reploid

mysticwizard schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meetspoelen zitten niet goed (verkeerd om) of als je de inline meter hebt zit die verkeerd om geconfigureerd. In de nacht export naar het net hebben is een zeer duidelijke indicatie daarvan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 22:07
MevrouwDeKat schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vervangen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:30
-Smoke- schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Meetspoelen zitten niet goed (verkeerd om) of als je de inline meter hebt zit die verkeerd om geconfigureerd. In de nacht export naar het net hebben is een zeer duidelijke indicatie daarvan.
We hebben de (externe) solar edge modbus geïnstalleerd. Kan deze fout dan gewoon softwarematig geconfigureerd worden of moeten de aansluitingen fysiek gewijzigd worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:26
MevrouwDeKat schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Het type optimizers bedoel je? bij mij staat dat in de nieuwe layout helemaal aan de rechterkant onderin. het kopje heet "installatie details".
Klopt inderdaad, moet ik voor die 'nieuwe layout' iets installeren? Of instellen in mijn account?

Ik heb denk ik nog een oude layout (is in ieder geval nog altijd hetzelfde en heb de panelen sinds 2019) en mis ook volgens mij flink wat van de grafieken die anderen hier laten zijn (op de website of in hun app).

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Smoke-
  • Nu online

-Smoke-

Maverick Reploid

mysticwizard schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:37:
[...]

We hebben de (externe) solar edge modbus geïnstalleerd. Kan deze fout dan gewoon softwarematig geconfigureerd worden of moeten de aansluitingen fysiek gewijzigd worden?
Dat kan helaas niet softwarematig opgelost worden, je zal moeten controleren of de klemmen op de juiste fases zitten (Overeenkomend met de voedingsfases van de meters, snelle check is even spanning meten tussen de voeding van de meter en de klem van de fase waar de CT opzit, je moet geen/minimaal verschil meten, even opletten met de volgorde van de voedingen en de aansluitingen van de CTs) en of ze in de juiste richting staan (Pijl in de richting van het net, zwarte en witte kabel overeenkomend met de aansluitpunten op de meter)

Eventueel kan je de omvormer ook in standby zetten via SetApp (onder de optie Onderhoud, niet vergeten daarna terug uit standby te halen) en dan op de statuspagina de meterstatus checken (de "i" bij de meter), dan zou je per fase import moeten zien als alles goedstaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uvolte
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:53
Ronald schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:10:
@uvolte zonder rapport roep ik s500b ;)

Even SolarEdge designer rapport opvragen dus
Toch een beetje vreemd ,het ziet er nu toch heel anders uit als op de offerte, ruim 1000 kWh minder en minder Wp. Vraag me af of ze in eerste instantie wel een rapport hebben gemaakt, of de verkeerde panelen in de designer toegevoegd.

Het type panelen staat er in ieder geval niet bij, wel de S500 optimizers en SE6k omvormer. Ik heb er maar weer een mailtje achteraan gestuurd.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@uvolte nogal wiedes als de simulatie met 18x405=7290Wp gedaan wordt ipv 18x450=8100Wp

Maar het is een nee met s500.
0,78% optimizer clipping verlies - in het rapport opbrengst factor verlies - is gewoon niet goed genoeg.

Ook veel verlies op de optimizers zelf, 2% - op zichzelf een teken dat ze heel hard moeten werken.

Met solaredge dus s500b gebruiken.

Bij gebrek aan schaduw zoals op de luchtfoto lijkt ben je echt beter af met een string omvormer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
Ronald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:10:
[...]

2,5mm2 hoort op maximaal 20A afgezekerd te worden. En dat is wat weinig voor een 22,7A omvormer

En hoeveel meter?

Je kunt prutsen tot je een ons weegt, maar mijn vermoeden is dat de spanning in de meterkast keurig is een deze kabel erg veel verlies geeft waardoor er veel spanning verschil over staat…
Goed punt, heb ik laten checken en het gehele pad is B-20.

Het is een omvormer zonder display en het rode lampje knippert soms. Wie weet of je een Alert krijgt in de webportaal over te hoge netspanning? Ik zie namelijk geen alerts, en ook geen historische alerts.

Zie vandaag op de piek dat hij bijna 253v haalt levert hij maximaal vermogen voor geruime tijd.

Ingezoomd DC spanning vs AC spanning 240 volt en toch klapt de DC spanning van 400 naar 111volt.

Stringspanning vorig jaar zomer.

Stringspanning nu

De twee stuiterende panelen, mogelijk oorzaak van DC circuit issues @Ronald ?

[Voor 41% gewijzigd door stormfly op 19-05-2023 21:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@stormfly die grafiek bevestigd min of meer mijn vermoeden dat de netspanning in de meterkast helemaal niet bijzonder hoog is.

Tijd om te investeren in een rol Solar kabel en een handje weidmuller PV stick gereedschaploos monteerbare mc4 indien omvormer richting meterkast kan…

Of een baby arm dikke AC kabel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
Ronald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:25:
@stormfly die grafiek bevestigd min of meer mijn vermoeden dat de netspanning in de meterkast helemaal niet bijzonder hoog is.

Tijd om te investeren in een rol Solar kabel en een handje weidmuller PV stick gereedschaploos monteerbare mc4 indien omvormer richting meterkast kan…
Hi Ronald ik heb de post nog even geedit ik tag je hier nog even bewust @Ronald is het hier geen DC probleem wil je die invalshoek eens belichten?

Gaat de DC spanning nu zover omlaag door 253v, of blijft de spanning dan op het DC circuit staan?

Kan ik nog een grafiek uitdraaien om e.a. te verdiepen?
Of een baby arm dikke AC kabel
LOL 6mm2? of 4mm2?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
RobertMe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Ja, daar valt aan te tunen. Op basis van spanningspercentage (op basis van 230V) kun je hem "terug draaien". Dus 100% spanning is dan 230V dus je kunt dan bv instellen dat die bij 109% (is 250V) terugschakelt om nog maar 50% of whatever te produceren. Afhankelijk van het model omvormer kun je dit instellen via SetApp (model zonder display) of via de knoppen op de omvormer zelf (model met display, en knoppen, mogelijk dat de knoppen daarbij onder de kap zitten).

Edit:
PDF met de power control settings staat hier: https://knowledge-center....control_configuration.pdf Waarbij het dan gaat om Phase Control => P(V).

* RobertMe moet dit een dezer dagen ook doorlopen.
Tnx vooral voor de "P(V)" hint, dat is vrij geavanceerd. Jij test altijd goed, als je goed resultaat hebt zou je dan een summary willen maken? Zoals je vaker doet voor je mede Tweakers _/-\o_

Mijn zwager woont 80km ver, dat is niet te doen qua aanpassen&testen :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
stormfly schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Tnx vooral voor de "P(V)" hint, dat is vrij geavanceerd. Jij test altijd goed, als je goed resultaat hebt zou je dan een summary willen maken? Zoals je vaker doet voor je mede Tweakers _/-\o_

Mijn zwager woont 80km ver, dat is niet te doen qua aanpassen&testen :9
Nouja, wat ik doe hoeft niet voor anderen te werken ;) Het net zal overal anders zijn en dus zijn de nodige settings ook voor iedereen anders. En zelf wil ik het ook in een keer "goed" doen. Want ik heb dus een oude omvormer waarbij de kap en alles er af moet. Ook ik kan niet even de app openen, QR code scannen, settings aanpassen, en klaar. Ik moet DC afschakelen, "lang" wachten, in de meterkast de alamat uit zetten, terug de zolder op, kap eraf halen, weer helemaal naar beneden en alamat aan zetten weer de zolder op, settings aanpassen, weer de alamat af zetten, kap erop doen, en weer de alamat aan zetten en dan weer DC inschakelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MevrouwDeKat
Dennism schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:36:
[...]

Klopt inderdaad, moet ik voor die 'nieuwe layout' iets installeren? Of instellen in mijn account?

Ik heb denk ik nog een oude layout (is in ieder geval nog altijd hetzelfde en heb de panelen sinds 2019) en mis ook volgens mij flink wat van de grafieken die anderen hier laten zijn (op de website of in hun app).

[Afbeelding]
bij mij was het vanzelf gegaan, hoefde niks aan te passen, Kan wel terug naar de oude opzet ook. Dus ik vermoed dat het nieuw is?
Eerder 16 dan 4 ;)

Sunny design doet verlies berekening in AC

• Glenn321
  • Laatst online: 20-05 09:17
Hallo allemaal,

Na een tijdje dit topic gevolgd, en zo goed als doorgelezen te hebben wil ik jullie vragen of jullie mij kunnen helpen met het ontwerp van mijn installatie.

Ik wou graag 16x 440WP panelen plaatsen op het dak van mijn schuur:

Mijn dak staat dus niet helemaal op het zuiden, zou ik alle panelen richting het zuiden - zuidwesten richten mis ik de ochtendzon, vandaar de keuze om er 6 richting het Zuid Oosten te leggen.

Nu twijfel ik een beetje over de keuze van mijn omvormer, of een SE5K short string omvormer met S500B optimizers, of een SE6K omvormer, ook met S500B optimizers.

Zelf denk ik dat ik beter voor de 5kw omvormer kan gaan, die een lagere stringspanning nodig heeft, omdat in de ochtend de zon maar op 6 panelen staat en hij dan de 750VDC spanning die de 6kw nodig heeft niet kan halen.

Ik heb beide in SolarEdge designer gezet, de verschillen die ik zelf zie zijn:
Omvormer efficiëntieverlies, bij de 6KW 3.03% en bij de 5KW 2.81%
Omvormer Clipverlies, dat bij de 6KW 0.01% is en bij de 5kw 0.24%.

De 5Kw short string versie is als ik het goed begrijp ook klaar voor een eventuele batterij, wat de 6kw versie weer niet is als ik het goed begrijp.
@Glenn321 rwb48 is geen lage string spanning model. Zie datasheet nominale dc spanning. Home hub omvormer heeft wel accu ondersteuning volgens mij (48V)

Rwb zonder toevoeging is de lage string spanning. Die krijgt mogelijk ondersteuning voor de 400V serie accu’s

Post van de SE6K en de rwb short string even opbrengst verlies diagram?

• Glenn321
@Ronald Mijn fout, ik heb de 5kw omvormer even aangepast, hier de diagram:

SE5K-RWB (For short PV strings)

SE6K
@Glenn321 overtuigend de 5kW short string.

Met de 6kW heb je én optimizer clipping, lastig te simuleren én hoger omzet verlies op optimizers ( gaat samen met hoog in uitgaande spanning)

5kW produceert in simulatie al 90 kWh meer
Aftop is goed te simuleren en is dus te prefereren boven lastige simulatie van optimizer clipping

Je kunt nog even simuleren met s440 - de halvering in string spanning geeft enorm veel meer flexibiliteit

[Voor 12% gewijzigd door Ronald op 20-05-2023 08:30]

• Glenn321
Heb de s440 even toegevoegd aan de 5kw omvormer, dan heb ik de volgende gegevens:

volgens mij maakt het niet zoveel uit, ik denk alleen zelf dat ik beter de s500B kan nemen, zodat de spanning in de ochtend met de 6 panelen gehaald word.

[Voor 15% gewijzigd door Glenn321 op 20-05-2023 08:35]

@Glenn321 s440 heeft een lagere mppt tracker, maar je krijgt een fractie optimizer clipping terug. Dan prefereer ik s500b

• Glenn321
Oke top, hardstikke bedankt voor je antwoord!

Dan word het dus de SE5K short string met S500B optimizers. Ik ga ze dus op mijn schuur leggen, en vanaf daar is het ongeveer 25 meter naar de meterkast, is het verstandig hier 5x4mm2 kabel in te leggen, of voldoet een 5x2,5mm2 ook?
Glenn321 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:40:
Oke top, hardstikke bedankt voor je antwoord!

Dan word het dus de SE5K short string met S500B optimizers. Ik ga ze dus op mijn schuur leggen, en vanaf daar is het ongeveer 25 meter naar de meterkast, is het verstandig hier 5x4mm2 kabel in te leggen, of voldoet een 5x2,5mm2 ook?
Ik zou 4mm2 doen, prijsverschil valt nog mee en die paar euro is terug te verdienen… zeker als je vanaf de schuur een auto zou kunnen laden.

• Glenn321
Ik denk niet dat ik in de komende 5/10 jaar een elektrische auto aanschaf, ik heb zelf een Bus voor het werk in de schuur staan, welke ik het meeste gebruik en het liefst achter slot en grendel heb ivm al het gereedschap.

Ik wou zelf gewoon de Omvormer rechtstreeks op de meterkast in huis aansluiten, en mocht het toch nodig zijn, trek ik wel weer een aparte kabel voor eventueel een autolader / krachtstopcontact oid.

Is het verstandig een netwerkkabel mee te trekken naar de schuur toe (een afgeschermde), ik heb bij de aanleg van de tuin een 110 rioolpijp van huis naar de schuur gelegd om dit soort kabels door te trekken.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 07:43

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

RobertMe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:17:
En daarnaast toch even kijken om Enexis te bellen. Kijken wat die te melden hebben. @ZwarteIJsvogel, jij had die tip gegeven om dit bij Enexis te melden, en woont ook in Zuid-Limburg (/Enexis gebied). Heb je daar zelf ervaring mee?
Ik heb daar (gelukkig) geen ervaring mee. Het net is hier aan de maat (relatief jonge wijk) en de netspanning beweegt zich vrijwel altijd tussen 234V en 240V.
En hoe makkelijk is dat als gewone consument te doen? Op de website geven ze namelijk aan dat je de PV installateur de installatie moet controleren en die dan contact kan opnemen. Maar, toevallig afgelopen week de rekening opgezocht, en de installatie is van mei 2015, en nooit meer contact gehad met de installateur. Dus of ik nu "ineens" bij de installateur aanklop of bij Enexis is toch om jet even.
Enexis heeft zoals veel bedrijven een schreeuwend tekort aan personeel. Ze willen begrijpelijkerwijs voorkomen dat ze hun kostbare tijd verspillen aan problemen waarvan de oorzaak in huis ligt (in dat geval krijg je ook een leuke rekening). De meeste mensen hebben geen flauw benul als het om elektriciteit gaat en dat formulier is ook voor hun. Maar als je zelf met een goede multimeter spanningen meet tegen die beruchte 253V, zou ik gewoon een melding doen zodat je in elk geval met hun in gesprek komt.

"Als de oplossing complex is, heb je het probleem niet begrepen"

Glenn321 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:46:
Ik denk niet dat ik in de komende 5/10 jaar een elektrische auto aanschaf, ik heb zelf een Bus voor het werk in de schuur staan, welke ik het meeste gebruik en het liefst achter slot en grendel heb ivm al het gereedschap.

Ik wou zelf gewoon de Omvormer rechtstreeks op de meterkast in huis aansluiten, en mocht het toch nodig zijn, trek ik wel weer een aparte kabel voor eventueel een autolader / krachtstopcontact oid.

Is het verstandig een netwerkkabel mee te trekken naar de schuur toe (een afgeschermde), ik heb bij de aanleg van de tuin een 110 rioolpijp van huis naar de schuur gelegd om dit soort kabels door te trekken.
Leg de zware kabel, zonder onderverdeler. Die kan je er altijd later tussen zetten.
Omvormer ontlast de kabel indien je gelijktijdig zou laden, dus geen reden voor nog een kabel en nog een krachtgroep in hoofdverdeler. Groepenkasten zijn erg snel vol met 3 fase componenten en de a merken kosten ook een hoop… dus geef nu 2 tientjes extra voor de 4mm2 uit

Trek zeker netwerk mee, stuk betrouwbaarder dan proberen de monitoring vanaf schuur via WiFi te doen.

• Glenn321
Oke doen we! Bedankt voor je antwoorden!

• blanken17
Wat is de reden dat de 1 fase omvormer normaal op 380V regelt maar dat wanneer de omvormer zijn maximale AC Vermogen bereikt het DC Voltage laat oplopen naar 420V?
Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee