• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:38
Binnenkort leggen we thuis een nieuwe zonnepanelen installatie aan op basis van een Solaredge systeem. Nu is het op dit moment het plan om de omvormer via WiFi te verbinden met internet. Dit is wat de installateur standaard aanbied.

Via ethernet aansluiten kan ook (er loopt een ethernet kabel minder dan 1 meter van de geplande locatie van de omvormer) maar ik vraag me af of dat verstandig is. Want, zo is mijn redenatie, in het geval van blikseminslag op de panelen is het netwerk (en de daarbij aangesloten apparatuur) een stuk beter beschermd. Uiteraard kan het via de 230 volt aansluiting alsnog (via de meterkast) andere apparaten beschadigen, maar het lijkt me dat dit dan een wat lager risico is.

Daarnaast is het WiFi bereik op de toekomstige plaats van de omvormer uitstekend, dus verwacht ik daar niet veel problemen mee.

Klopt mijn gedachtengang hier een beetje, of sla ik de plank compleet mis?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Dit is meer een algemene discussie dan een solaredge discussie, maar als bedraad kan, zou ik bedraad doen.

Wise enough to play the fool

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ShadowLord schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:38:
Binnenkort leggen we thuis een nieuwe zonnepanelen installatie aan op basis van een Solaredge systeem. Nu is het op dit moment het plan om de omvormer via WiFi te verbinden met internet. Dit is wat de installateur standaard aanbied.

Via ethernet aansluiten kan ook (er loopt een ethernet kabel minder dan 1 meter van de geplande locatie van de omvormer) maar ik vraag me af of dat verstandig is. Want, zo is mijn redenatie, in het geval van blikseminslag op de panelen is het netwerk (en de daarbij aangesloten apparatuur) een stuk beter beschermd. Uiteraard kan het via de 230 volt aansluiting alsnog (via de meterkast) andere apparaten beschadigen, maar het lijkt me dat dit dan een wat lager risico is.

Daarnaast is het WiFi bereik op de toekomstige plaats van de omvormer uitstekend, dus verwacht ik daar niet veel problemen mee.

Klopt mijn gedachtengang hier een beetje, of sla ik de plank compleet mis?
Bij directe inslag zal wel alles kapot zijn. Indirect zal het niet uit maken en/of via een andere route komen.

* RobertMe heeft jaren terug een Sweex router kunnen weggooien na blikseminslag 2 huizen verder, gek genoeg gefrituurde LAN poorten maar niet de WAN.

Edit:
Overigens heb je ook surge protectors voor ethernet. In ieder geval Ubiquiti heeft die. "Blokje" dat je IIRC tussen twee kabels plaatst (maar kan ook dat er 1 poort op zit en 1 kort snoertje om direct in te pluggen).

[Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 20-05-2023 18:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29
@teacher zou jij nog een blik willen werpen op mijn posts, is het nu alleen een 253V pobleem en zakt daardoor de springspanning naar een laag niveau? Of is er sprake van een DC stekker/optimizer probleem?

Er staan onder ALERTS geen meldingen van een te hoge wisselspanning...

Dank voor je tijd.

stormfly in "Het grote SolarEdge topic"
stormfly in "Het grote SolarEdge topic"

Acties:
  • +2Henk 'm!
@stormfly ik heb 30m 2,5mm2 even door sunny design getrokken.

9V dus 4,3% verlies bij vol vermogen over die kabel.
Dus jouw omvormer schakelt af bij 244V in de meterkast.

Dan is er nog netimpedantie. Als die laag is met 0,02Ohm stuw je met 5kW de spanning nog eens 3V verder omhoog.

Dus zodra de omvormer uit gaat daalt de spanning naar 241V
Dat is nota bene te zien in de grafieken die je eerder al postte

Deze kabel is niet geschikt voor jouw situatie. Vervangen is de enige optie
Elke andere oplossing is je kop in het zand steken.

PV richtlijnen is 1%. Daarvoor is 10mm2 nodig.

Scheppen maar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THDV
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:55
Ik ben in zee gegaan met één van de grotere zonnepanelen-regelaars in Nederland, voornamelijk omdat ik als leek in de zonnepanelen wereld 'ontzorgd' wilde worden. Van dat laatste is weinig terecht gekomen, helaas....

Binnenkort wordt mijn omvormer omgewisseld, van een SE3680H naar een SE5000H***. De eerste heeft een maximale AC-stroom van 16.5A, de laatste 23A. Ik heb een 1 fase net aansluiting van 1 x 35A.

De monteur heeft nu een 20A groep in de meterkast neergezet, en dat past bij de SE3680H. Maar.... kan er nu wel een 25A afgezekerde groep worden neergezet, passend bij de SE5000H met zijn 23A? Of wordt dat te zwaar voor de hoofdzekering van 35A? Moet het dan misschien een SE4000H met max 18.5A AC worden?

Ik wordt nu van regelaar naar installatie-bedrijf en vv verwezen, en dat zit me helemaal niet lekker. Mijn vertrouwen in de kennis van regelfirma is helemaal weg....

----------------
*** Waarom? omdat de SE5000H in de offerte staat, en zonder mij in kennis te stellen heeft men zomaar een SE3680H neergezet. Daar heb ik op gewezen, en de omvormer wordt omgewisseld. En ja, ik weet ondertussen van oversizing en clipping, mij viel echter op dat de omvormer nu bij een zonige dag tot wel 4 uur lang "in de clip" schiet, en dat leek mijn wat veel...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:51
@THDV Waarom wil je een 5kW omvormer als je maar 8 panelen hebt. Heeft de SE3680H omvormer geen hoger rendement in designer?

Als je last hebt van clipping door schaduw in de designer kun je de 80V optimizers proberen S500B (de B is belangrijk).

De SE5000h is natuurlijk wel handig as je het systeem op korte termijn wil gaan uitbreiden met meer PV panelen.

p.s. is je AC kabel dik genoeg voor de SE5000H omvormer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THDV
blanken17 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:54:
@THDV Waarom wil je een 5kW omvormer als je maar 8 panelen hebt.
Ik heb nu 14 panelen.

Maar ben in "overleg" met regelfirma. Ik wilde namelijk meer panelen, maar men vertelde me dat een 1 fase aansluiting bij meer dan 14 (eigenlijk: 12) panelen moest worden overgezet naar 3 fase. Blijkt niet helemaal waar te zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:16
Is zo als @THDV zegt ook niet waar . Bij omvormer type Se….H maximaal 25 per string en er mogen meerdere strings parallel . Zolang er rekening wordt gehouden met Max. Dc vermogen als data blad enkele string design

[Voor 13% gewijzigd door Browny op 21-05-2023 13:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
Browny schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:26:
Is zo als @THDV zegt ook niet waar . Bij omvormer type Se….H maximaal 25 per string en er mogen meerdere strings parallel . Zolang er rekening wordt gehouden met Max. Dc vermogen als data blad enkele string design
Punt van die firma is toch dat je dat AC vermogen niet in een 35A huis aansluiting kwijt kan? 1 fase is maximaal 20A op een groep, dat is met 14 panelen al haalbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 07:43

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

THDV schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:07:
Maar ben in "overleg" met regelfirma. Ik wilde namelijk meer panelen, maar men vertelde me dat een 1 fase aansluiting bij meer dan 14 (eigenlijk: 12) panelen moest worden overgezet naar 3 fase. Blijkt niet helemaal waar te zijn...
Het aantal panelen is niet van belang, wel het vermogen van je omvormer. Boven 5kW moet je naar drie fasen (artikel 2.33 lid 5 Netcode elektriciteit (link)).

"Als de oplossing complex is, heb je het probleem niet begrepen"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THDV
stormfly schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:28:
[...]
Punt van die firma is toch dat je dat AC vermogen niet in een 35A huis aansluiting kwijt kan? 1 fase is maximaal 20A op een groep, dat is met 14 panelen al haalbaar.
Maar dat is nou juist de verwarring: de net-aansluiting ziet geen 14 panelen, enkel de omvormer. Ook als ik meer panelen aansluit, de omvormer kapt het aangeboden AC vermogen af zodra dit het nominale vermogen te boven gaat. Meer panelen / oversizing is een keuze, met als criteria niet meer dan 25 optimizers per string / maximale oversizing 200% van nominale omvormer-vermogen.

Mijn vraag is dus: bij een 1 fase net-aansluiting / 35A hoofdzekering, mag ik een SE5000H (max 5 kW vermogen / 23A) dan aansluiten op een 25A gezekerde groep? Of mag er maximaal een 20A gezekerde groep in mijn meterkast.

Het vermogen is niet groter dan 5 kW, dus volgens de genoemde netcode zijn drie fasen nog net niet verplicht.

Het stomme is, ik zie twee verschillende dingen als ik google. Met de selectiviteits-factor van 1.6 kom ik op 20A, maar diverse lijstjes laten zien dat op een 35A cq 40A netaansluiting een 25A groep mag. Welke is nou de juiste? Of gelden voor omvormers nog andere criteria?

Het is juist om deze dingen goed uit te zoeken dat ik een regelfirma in de arm heb genomen. De kennis daar lijkt nu behoorlijk te kort te schieten.... |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:03
Mbt mijn extra paneeltje bijplaatsen (SE1500H en M2640): paneel ligt op het dak, Monitoring duurde even om op te starten en de strings weer te geven. EDIT: Na een kleine aanpassing zijn alle 4 ingangen van de optimizer zichtbaar. Nu nog de nieuwe layout zichtbaar maken. Dit moet toch via Mapper?

Heeft iemand een idee hoe je installateursrechten krijgt? Ik heb de SE basistrainingtoets gedaan (koste mij 2 keer gokken) en het digitale certificaat gekregen. Ik sta nog op 'user' in de Edge Academy en kan nog niet in Mapper komen.

[Voor 61% gewijzigd door koenderks88 op 22-05-2023 13:12. Reden: Deel van het probleem opgelost]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
Ronald schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:57:
@stormfly ik heb 30m 2,5mm2 even door sunny design getrokken.

9V dus 4,3% verlies bij vol vermogen over die kabel.
Dus jouw omvormer schakelt af bij 244V in de meterkast.

Dan is er nog netimpedantie. Als die laag is met 0,02Ohm stuw je met 5kW de spanning nog eens 3V verder omhoog.
Ja dan gaat het wel hard, dan heb je zo ruim 10V extra voor de kiezen.
Dus zodra de omvormer uit gaat daalt de spanning naar 241V
Dat is nota bene te zien in de grafieken die je eerder al postte
Dat had ik er niet uit gehaald, wat ik er wel uit haalde is dat hij steeds op een fractie onder de 253V bleef. Zal er nog eens met jouw blik naar kijken.
Deze kabel is niet geschikt voor jouw situatie. Vervangen is de enige optie
Elke andere oplossing is je kop in het zand steken.

PV richtlijnen is 1%. Daarvoor is 10mm2 nodig.

Scheppen maar.
Gehehe het is een armdikke mantelbuis, dat gaat zonder scheppen schat ik in. Volgens mij is hij al bezig met het onderzoeken wat een andere kabel moet gaan kosten _/-\o_

Denk jij dat in deze installatie de AC kabel dikte het enige probleem is? Zakt de DC spanning weg als de omvormer in de AC 253V modus schiet? O mag de DC spanning nooit inzakken?

Acties:
  • +1Henk 'm!
@stormfly het enige probleem is het AC traject. Alles wat je in DC ziet is gevolg van omvormer die u uit moet.

10mm2 kabel is niet goedkoop. Maar het is het waard boven 6mm2 in jouw geval

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@koenderks88 2640m heeft 4 trackers voor maximaal 2 panelen elk. Het nieuwe paneel zal ingetekend moeten worden. De optimizer kan het verschil tussen een SunPower maxeon en 2 Chinese panelen echt niet zien.

PS: 2 verschillende panelen in serie = string op 1 optimizer poort is suboptimaal

Acties:
  • 0Henk 'm!
@THDV
Selectiviteit is geen verplichting volgens de niet verplichte NEN1010
Selectiviteit in geval van automaten is in een huisinstallatie een illusie. Teveel overlap in afschakelkarakteristiek bij 1,6x - die waarde is voor smeltzekeringen (!!!)
Dus gewoon een 25A alamat gebruiken en dat moet op minimaal 4mm2 kabel.
5kW op 1 fase mag gewoon. Ook volgens netcode.

Stop met managen van het bedrijf. Kort, vriendelijk en duidelijk stellen wat ze op moeten lossen. Het is geen onderhandeling… dat was een tijdje terug… nu gewoon leveren wat afgesproken is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
Ronald schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:20:
@koenderks88 2640m heeft 4 trackers voor maximaal 2 panelen elk. Het nieuwe paneel zal ingetekend moeten worden. De optimizer kan het verschil tussen een SunPower maxeon en 2 Chinese panelen echt niet zien.

PS: 2 verschillende panelen in serie = string op 1 optimizer poort is suboptimaal
Het intekenen moet toch via Mapper? Hier kom ik helaas nog niet in. De andere optie zou zijn via Layout Editor maar daar heb je weer andere rechten voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@koenderks88 lay-out editor, maar dat moet je dus beherend installateur voor zijn. Ofwel het bedrijf wat je installatie in beheer heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
@Ronald tja die waren eerder al aan het falen en hadden in soortgelijk geval het maar aan SE support doorgezet. Ik wil ze hier eigenlijk niet voor lastig vallen omdat ik bang ben dat ze dan moeilijk gaan doen mocht ik de garantie moeten aanspreken. Enig idee welke informatie ik naar SE moet sturen zodat zij ermee aan de slag kunnen?
Ik heb de nieuwe QR code/specs gefotografeerd. Ook het designer rapport doorsturen?

Installateursrechten doen dus niet zoveel? Dan laat ik die expert training (doorklikken totdat ik de toets mag doen) ook even zitten.

[Voor 18% gewijzigd door koenderks88 op 21-05-2023 21:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@koenderks88 een eigenaren account kan nooit bij lay-out editor. Je kunt moeilijk doen met een subinstallateur aankunt account, maar van mij zou je een hele dikke vinger krijgen.

Gewoon niets aan doen dan. Enige wat gaat veranderen in je app is dat de opbrengst van de nieuwe string van 2 niet 50/50 over de 2 panelen weergegeven wordt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormfly
Ronald schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:17:
@stormfly het enige probleem is het AC traject. Alles wat je in DC ziet is gevolg van omvormer die u uit moet.

10mm2 kabel is niet goedkoop. Maar het is het waard boven 6mm2 in jouw geval
Dank voor je hulp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fnm308
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 08:10
26 + 8 zonnepanelen is deze offerte wel ok? i.v.m optimizers
Onderstaande offerte gekregen.

26 op zuid dak
8 zonnepanelen op plat dak.

3-fase aansluiting 34 zonnepanelen met optimizers en Solaredge omvormer

Zonnepanelen Jinko Neo 420WP full black N-type 34 € 195,00 = € 6.630,00

Omvormer 3 fase Solaredge 3-fase omvormer SE12,5K 1 € 2.350,00

Optimizers S440 34 € 62,50 € 2.125,00

Bevestiging Esdec clickfit Evo pannendak 26 € 60,00 € 1.560,00

Esdec flatfix fusion plat dak 8 € 90,00 = € 720,00

Elektra Aardlekautomaat 4P/B20/300ma 1 € 250,00
Ymvk 5x2,5mm2

Installeren Installeren 1 € 1.650,00

Nu mijn vragen, kan ik niet beter tevens een zonneboiler nemen?
Die kan op het systeem, heeft iemand hier ervaring mee i.c.m. SolarEdge?
Is deze offerte qua prijs redelijk?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

[Voor 43% gewijzigd door Fnm308 op 22-05-2023 11:05. Reden: opmerking aangepast]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Fnm308 niet te zeggen zonder detail van jouw situatie én de ligging van de panelen

Bij een nette Solaredge offerte zit een rapport uit SE designer

[Voor 28% gewijzigd door Ronald op 21-05-2023 22:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanken17
Wat is de reden dat de 1 fase omvormer normaal op 380V regelt maar dat wanneer de omvormer zijn maximale AC Vermogen bereikt het DC Voltage laat oplopen tot boven de 420V?

@Roland Weet jij dit soms?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02:08
blanken17 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:31:
Wat is de reden dat de 1 fase omvormer normaal op 380V regelt maar dat wanneer de omvormer zijn maximale AC Vermogen bereikt het DC Voltage laat oplopen naar 420V?
Vermoedelijk omdat bij 379V de omvormer afschakelt en er dus zo veel mogelijk extra marge gecreëerd word voor als er schaduwval is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:57
Vraagje over de se5k korte string: Kan ik 9 panelen met een Voc van 50.6 volt en een Vmp van 42.4 volt op deze omvormer plaatsen? Spanning is ietsje meer dan dat de omvormer volgens de sheet zo mogen hebben. De panelen komen WNW te liggen in een vlak en in combinatie met de s650b optimizer. Qua stroomsterkte kan het allemaal wel. Panelen Isc = 13.99 A en de Imp = 13.21 A. Omvormer 14 A en optimizers 15 A.Wie weet of het kan?

Set 1: 5200 Wp Shinetime xtm6- 60- 260bl onder 9 graden zuid met p300 optimizers op een se 5k. Set 2: 5200 Wp Sunpower p3 zuid onder 9 graden plus optimizers p404 op een se 5k

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@de schompen heb je, toevallig, de ontzettend informatieve en goed geschreven topicstart gelezen?
Zo nee, zou je dat alsnog willen doen, om daarna je vraag even te herschrijven. ;)

En welke panelen zijn het dat je een s650B nodig hebt?
Wat is je stringvermogen? Short string mag 5625 hebben.

[Voor 47% gewijzigd door teacher op 22-05-2023 10:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:57
teacher schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:18:
@de schompen heb je, toevallig, de ontzettend informatieve en goed geschreven topicstart gelezen?
Zo nee, zou je dat alsnog willen doen, om daarna je vraag even te herschrijven. ;)

En welke panelen zijn het dat je een s650B nodig hebt?
Panelen zijn 570 Wp. Maar net gehoord dat het niet kan, jammer.

Set 1: 5200 Wp Shinetime xtm6- 60- 260bl onder 9 graden zuid met p300 optimizers op een se 5k. Set 2: 5200 Wp Sunpower p3 zuid onder 9 graden plus optimizers p404 op een se 5k

Acties:
  • 0Henk 'm!
teacher schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:18:
Als de omvormer lichter is dan max string vermogen dan mag je tot het max DC van de omvormer. Dus SE5K-RWB mag een string van 6750W gerealiseerd DC hebben.

En SE5000H mag dus een string met hoger vermogen aansluiten als een SE6000H

[Voor 10% gewijzigd door Ronald op 22-05-2023 11:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Wellicht kunnen jullie me helpen wat de beste manier is om onderstaande aan te passen in een bestaande installatie.

Ik ga mijn huidige installatie uitbreiden en aanpassen, de omvormer blijft gelijk maar voor de rest wijzigt er veel. Er komen 8 panelen bij en ik ben van plan alle bestaande Power Optimizers te vervangen en de volgorde van de string bekabeling te wijzigen.

Kan ik de bekabeling en paneel het beste aanpassen door alles te bewerken in de bestaande virtuele layout en de vervangen Optimizers in de logische layout?
Of kan ik vanuit Designer de huidige installatie overschrijven met de nieuwe zonder dat ik historische data verlies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 10:29
Ik ben bezig met het ontwerp van een SolarEdge systeem. Het gaat om twee dakdelen: één ZZO (155 graden) één WZW (255 graden). Helling 50 graden. Elk dakdeel heeft een dakkapel die schaduw geeft op de naastgelegen panelen. Dakdeel op ZZO heeft in de namiddag schaduw van het dakdeel op WZW. Dakdeel WZW krijgt vanaf een uur of 5 schaduw van een boom, beginnend linksonder en kruipt langzaam rechtsboven omhoog. Vrij gecompliceerde situatie met op veel momenten hier en daar schaduw.

Het wordt een 3-fase systeem met 10x420-430WP op ZZO en 14x420-430WP op WZW. Oppassen dus ivm minimale stringspanning.

Ik heb een aantal offertes opgevraagd en aangegeven goed te letten op de minimale stringspanning. Tot nu toe hoor ik van alle leveranciers dat dit geen enkel probleem is, en ze komen met een SE7K / SE8K + S440 optimizers. Lijkt mij een no-go.

Ik heb zelf een gedetailleerd ontwerp gemaakt in SolarEdge designer (inclusief bomen, woningen van buren), en ik kom uit op het volgende:
Met SE7K + S440: 3.31% opbrengst factor verlies / optimizer clipping + 1.55% optimizer efficiëntie verlies.
Met SE7K + S500B: 0.32% opbrengst factor verlies / optimizer clipping + 1.58% optimizer efficiëntie verlies.

In de winter zullen er momenten zijn dat er midden op de dag maar 7 panelen goed in de zon liggen. Misschien zelfs minder.

Gaat dit systeem werken met S500B optimizers, of kan ik beter voor een andere oplossing (micro omvormers van Enphase / APS) kiezen? SolarEdge is aanzienlijk goedkoper dan micro's, maar dan moet het wel fatsoenlijk werken, ook in de winter ivm afbouw salderingsregeling. Als de zon laag staat zijn er ook op het zuiden 2 bomen die enige schaduw geven.

Link naar rapport:
https://designer.solaredg...s/3953506669?units=METRIC

Datasheet Jinko 430WP: https://cdn.webshopapp.co...54hl4r-b-420-440-watt.pdf

Luchtfoto/screenshots (een aantal bomen op de luchtfoto zijn inmiddels verwijderd en niet ingetekend in het ontwerp):

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Sander-B je krijgt van mij een doorverwijzing naar APSystems.

Of je moet het met 2x enkelfase willen uitvoeren.

[Voor 29% gewijzigd door Ronald op 23-05-2023 12:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 10:29
Dank voor je reactie. Jammer dat het niet kan, het leek zo'n mooi systeem.

2x enkelfase geeft inderdaad wel goede scores (met S500B optimizers), maar dan wordt het wel een erg gecompliceerd systeem. Ik vraag me af of installateurs dat willen plaatsen.

Ik heb helaas maar één partij gevonden die APsystems levert, maar dan uitsluitend met 405WP AEG panelen. Dan haal ik niet het maximale uit het dak. Voor Enphase heb ik een vrij redelijke offerte liggen met 430WP panelen. Het wordt dus nog even puzzelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Sander-B weinig complexer… met enkelfase hoef je de strings van de beide daken niet te verbinden. 2x een omvormer aansluiten is niet veel meer werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:34
Ik heb een solaredge omvormer 3680 hd wave.
Ik kan alleen display en layout zien op de app.
Ook op de website.
Ik heb een installateurs account aangemaakt omdat ik ook wat met designer heb zitten spelen.
Kan ik met dit account ook inloggen op mijn omvormer om meer info op te halen met betrekking tot grafieken?
Ziet mijn installateur dat dan ook dat ik daar op inlog?
Ik wil wat meer info ophalen wegens uitvallen netspanning

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 02:28
Klik schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:16:
Ik heb een solaredge omvormer 3680 hd wave.
Ik kan alleen display en layout zien op de app.
Ook op de website.
Ik heb een installateurs account aangemaakt omdat ik ook wat met designer heb zitten spelen.
Kan ik met dit account ook inloggen op mijn omvormer om meer info op te halen met betrekking tot grafieken?
Ziet mijn installateur dat dan ook dat ik daar op inlog?
Ik wil wat meer info ophalen wegens uitvallen netspanning
De account die je gebruikt voor designer kun je niet gebruiken voor je monitoring. De installateur vraag je om volledige rechten toe te kennen (zie topicstart).

Lees je toevallig je P1 poort uit of weet je wat de netspanning is op de fase(n)? Wat is de lengte van je kabel tussen omvormer en meterkast?

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-06 15:33
Namens mijn buurman plaats ik dit bericht:

Situatie:

14x Longi Solar 405WP aangesloten op een SE-5000H omvormer:

Paneel data (vanuit de SE app):

Ik weet niet welke optimizers er gebruikt zijn (dit laat de buurman nog weten).

Probleem:
- De configuratie draait nu een half jaar, maar op zonnige dagen is er (nog) nooit een mooie grafiek getoond in de app. Eerst dacht de buurman (en ik ook) aan een uitvallende omvormer als gevolg van te hoge netspanning (hier heb ikzelf en de andere buurman namelijk ook regelmatig last van).

Echter, ook op een (vrij) heldere dag, is er geen mooie bergparabool te zien zoals bijv. bij mij het geval is met een setje van 8 panelen op dezelfde oriëntatie:

Een afbeelding van de SE-configuratie volgt nog, maar laat ik zeggen dat er alles behalve een lijn/curve te zien is. Op dagen als deze doet de set zo'n 30kW volgens mijn buurman terwijl dat volgens hem toch makkelijk 40-45kW zou moeten zijn.

Vandaar mijn vraag waar hij/we op moet(en) letten bij de configuratie om te achterhalen wat de oorzaak is van het ontbreken van een mooie curve in de opbrengstgrafiek.

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 16:53
hfa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:58:

Situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Probleem:
- De configuratie draait nu een half jaar, maar op zonnige dagen is er (nog) nooit een mooie grafiek getoond in de app. Eerst dacht de buurman (en ik ook) aan een uitvallende omvormer als gevolg van te hoge netspanning (hier heb ikzelf en de andere buurman namelijk ook regelmatig last van).

Echter, ook op een (vrij) heldere dag, is er geen mooie bergparabool te zien zoals bijv. bij mij het geval is met een setje van 8 panelen op dezelfde oriëntatie:

[Afbeelding]

Een afbeelding van de SE-configuratie volgt nog, maar laat ik zeggen dat er alles behalve een lijn/curve te zien is. Op dagen als deze doet de set zo'n 30kW volgens mijn buurman terwijl dat volgens hem toch makkelijk 40-45kW zou moeten zijn.

Vandaar mijn vraag waar hij/we op moet(en) letten bij de configuratie om te achterhalen wat de oorzaak is van het ontbreken van een mooie curve in de opbrengstgrafiek.

Zonder orientatie en layout is daar niets over te zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blanken17
hfa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:58:

Situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Probleem:

[Afbeelding]

Je kunt uit de Solar Edge monitoring de DC Voltage curve, AC voltage curve en het ACvermogen halen. Dan kun je zien of hij afschakeld wegens een AC vermogen van 253V.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
(RSH) schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Zonder orientatie en layout is daar niets over te zeggen.
Oriëntatie op zuid, hellingshoek 29,7 graden (zie ook screenshot). Alle panelen liggen in dezelfde oriëntatie.

Gebruikte optimizers: S440.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:36
@hfa Stroom A van paneel is ongeveer de helft van wat je zou verwachten, 5.79 ten opzichte van 11.3. Is dit bij alle panelen zo? Kabels goed aangesloten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
TweakersOnly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:05:
@hfa Stroom A van paneel is ongeveer de helft van wat je zou verwachten, 5.79 ten opzichte van 11.3. Is dit bij alle panelen zo? Kabels goed aangesloten?
Dank voor je reactie. Waar haal jij de waarde 11.3 vandaan?

Hierbij de grafieken van een identieke dag (3 mei dit jaar), identieke oriëntatie van de panelen:

mijn set (8x265Wp):

set van de buurman (12x400Wp):

Ik zal in ieder geval melden dat hij sowieso z'n kabels eens kan checken.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@hfa ik ruik 253V.

Laat de buurman via een pc/laptop onder tabblad grafieken de AC omvormer spanning eens ophalen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:21:
@hfa ik ruik 253V.

Laat de buurman via een pc/laptop onder tabblad grafieken de AC omvormer spanning eens ophalen?
Zal ik doen. Wat ik zelf kon uitzoeken qua Solaredge (op basis van dit topic en jouw feedback daarin) was dat de S440 optimizers wel correct zijn binnen deze opstelling; daar was de buurman namelijk niet zeker van.

Als mijn stringomvormer uitvalt zie ik echt een zaagtand naar '0' in de grafiek. Klopt het dat dit bij SE net wat anders werkt/zichtbaar is door het gebruik van optimizers? Want in eerste instantie dacht ik ook de netspanning, aangezien de andere buurman en ik daar ook last van hebben...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:21:
@hfa ik ruik 253V.

En het is wellicht ook niet erg handig dat we bijna aan het eind van de kabel zitten (groen lijn is het huis van de buurman):

Alleen het laatste huis op de kabel heeft (nog) geen zonnepanelen...

Acties:
  • 0Henk 'm!
@hfa de resolutie van de opbrengst grafiek in de app is niet best

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:44:
@hfa de resolutie van de opbrengst grafiek in de app is niet best
Klopt. De buurman laat weten dat hij niet zo 1,2,3 kan zien waar hij deze 'grafieken' met AC spanning kan raadplegen. Wel kreeg een printscreen door van de huidige status van de omvormer ('fout') (resolutie hiervan is helemaal dramatisch :+ ):

Daarom de vraag: waar zit dit in het portaal verstopt? Bvd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
hfa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:56:
[...]

Klopt. De buurman laat weten dat hij niet zo 1,2,3 kan zien waar hij deze 'grafieken' met AC spanning kan raadplegen. Wel kreeg een printscreen door van de huidige status van de omvormer ('fout') (resolutie hiervan is helemaal dramatisch :+ ):

[Afbeelding]

"Fout" kan zomaar betekenen dat die inderdaad 253V meet (op AC).
V.w.b. het inzien van de AC spanning kan het zijn dat de buurman onvoldoende toegang heeft. De installateur kan de buurman echter wel volledige toegang geven. Ergo: volledige toegang aanvragen bij de installateur.

Ik ben zelf ook maar een leek, en heb ook niet de omvormer opgezocht. Maar dat die van jouw blijft functioneren en die van de buurman niet kan ook komen door bv een 1 fase omvormer en dat jullie deze op een andere fase hebben aangesloten (of zelf een 3 fase aansluiting en dus op afwijkende fase in de meterkast, of een 1 fase aansluiting en de netbeheerder die een andere fase op de hoofdzekering heeft aangesloten). De fases hebben namelijk niet dezelfde spanning. Het kan dus best dat meer buren terugleveren op de fase waar jouw buurman op zit, maar jijzelf niet.
Of de installateur heeft te dunne AC kabels gebruikt, te lange AC kabels gebruikt, ... waardoor de spanning aan de omvormer (veel) hoger is dan in de meterkast. Snelle test kan in ieder geval ook zijn om bv in de meterkast even met een multimeter het voltage te meten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-06 20:51
hfa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:34:
[...]

En het is wellicht ook niet erg handig dat we bijna aan het eind van de kabel zitten (groen lijn is het huis van de buurman):
[Afbeelding]

Alleen het laatste huis op de kabel heeft (nog) geen zonnepanelen...
Is waar je op de kabel zit publieke informatie of zelf achterhaald?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:12
hfa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:56:
[...]

[Afbeelding]

Zie Topic Start en dan onder 'Red Flags' welke tabbladen je moet zien op een pc/laptop als je de volledige rechten gekregen hebt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hfa
mathijshooi schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Is waar je op de kabel zit publieke informatie of zelf achterhaald?
Publieke informatie. Nadat de medewerker Stedin dit aangaf toen we melding hadden gemaakt van uitvallende omvormers in ons rijtje huizen (4 buren op rij). Als je googled op liggingsdata leidingen en kabels kom je een heel eind ;-)

[Voor 9% gewijzigd door hfa op 26-05-2023 21:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
RobertMe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:08:
[...]

"Fout" kan zomaar betekenen dat die inderdaad 253V meet (op AC).
V.w.b. het inzien van de AC spanning kan het zijn dat de buurman onvoldoende toegang heeft. De installateur kan de buurman echter wel volledige toegang geven. Ergo: volledige toegang aanvragen bij de installateur.

Ik ben zelf ook maar een leek, en heb ook niet de omvormer opgezocht. Maar dat die van jouw blijft functioneren en die van de buurman niet kan ook komen door bv een 1 fase omvormer en dat jullie deze op een andere fase hebben aangesloten (of zelf een 3 fase aansluiting en dus op afwijkende fase in de meterkast, of een 1 fase aansluiting en de netbeheerder die een andere fase op de hoofdzekering heeft aangesloten). De fases hebben namelijk niet dezelfde spanning. Het kan dus best dat meer buren terugleveren op de fase waar jouw buurman op zit, maar jijzelf niet.
Of de installateur heeft te dunne AC kabels gebruikt, te lange AC kabels gebruikt, ... waardoor de spanning aan de omvormer (veel) hoger is dan in de meterkast. Snelle test kan in ieder geval ook zijn om bv in de meterkast even met een multimeter het voltage te meten.
Set 1 van ons zit op L3 en set 2 op L2. L1 had namelijk de hoogste spanning toen ik aan het meten was op een zonnige dag. Ik vermoed dat de buurman op L1 zit. Set 2 op L2 vliegt er in ieder geval met regelmaat uit, maar dat is een grotere omvormer én langere afstand (42 meter) te overbruggen. Dit is aangesloten met 4qmm2 kabel. Ik zal morgen es checken welke kabel er door de installateur bij de buurman is gebruikt, en hoeveel afstand deze moet overbruggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@mathijshooi bekabeling in de grond is volgens mij (overal) publieke info :)

@hfa is er bij de buurman, jouw of in de buurt 3 fase aansluiting waar gemeten worden
(Context is lastig terug zoeken zo in centraal topic, en het is niet specifiek SE)

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 27-05-2023 21:00]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:12
@Ronald je tagged de verkeerde ;)

• hfa
Mijn buurman en ik heb allebei een 3 fase aansluiting. Andere buurman weet ik eerlijk gezegd niet. Maar vanmiddag ga ik gewapend met een multimeter naar m'n buurman ;)

• mathijshooi
hfa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Publieke informatie. Nadat de medewerker Stedin dit aangaf toen we melding hadden gemaakt van uitvallende omvormers in ons rijtje huizen (4 buren op rij). Als je googled op liggingsdata leidingen en kabels kom je een heel eind ;-)
Hmm. Voor liander geen mooie kaart beschikbaar zo te zien.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:45

OMX2000

By any means necessary...

Vooraf een disclaimer. Ben een n00b ;)

Het valt me vandaag op dat er minder energie opgewekt wordt door onze 9 panelen op zuid. We hebben naast een Solaredge systeem ook nog een ander SAJ systeem met 10 panelen op Oost/West. Wat me opviel is dat die meer energie opwekken wat op dit tijdstip meestal niet zo is.

Eerste wat mij dus opviel is dat in de grafiek in de solaredge app er een paar opvallende dips waren te zien.

En als ik dan via status van de omvormer naar foutenlogboel ga, zie ik het volgende:

En ik zag ook dat de status van de omvormer “Vermogensbeperking” aangeeft.

Waar kan die vermogensbeperking aan liggen? Gisteren rond ditzelfde tijdstip werd er 2,89
kW opgewekt. Scheelt best een hoop ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakersOnly
@OMX2000 AC Voltage loopt tegen 253V aan. Daardoor schakelt omvormer terug ==> productie beperking. Kun je zelf weinig aan doen, melding maken bij Enexis/stedin/Liander

Ter vergelijking: hier op een 3 fase omvormer ongeveer 233 volt AC spanning

[Voor 57% gewijzigd door TweakersOnly op 27-05-2023 15:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
OMX2000 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:54:

Het valt me vandaag op dat er minder energie opgewekt wordt door onze 9 panelen op zuid. We hebben naast een Solaredge systeem ook nog een ander SAJ systeem met 10 panelen op Oost/West. Wat me opviel is dat die meer energie opwekken wat op dit tijdstip meestal niet zo is.

Eerste wat mij dus opviel is dat in de grafiek in de solaredge app er een paar opvallende dips waren te zien.
[Afbeelding]

En als ik dan via status van de omvormer naar foutenlogboel ga, zie ik het volgende:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar kan die vermogensbeperking aan liggen? Gisteren rond ditzelfde tijdstip werd er 2,89
Gokje: voltage op phase 1 (V-L1) zit op 253V waardoor de omvormer uitschakelt (of komt in de buurt ervan en "grid control" is ingeschakeld waardoor die bv bij 250V al terugschakelt om bv nog maar op 75% te produceren om te pogen onder de 253V te blijven.

• TweakersOnly
@OMX2000 je hebt een 1-fase omvormer. Als je thuis een 3-fase elektra aansluiting hebt, kun je wellicht de omvormer op fase 2 of 3 laten aansluiten.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:45

OMX2000

By any means necessary...

TweakersOnly schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:08:
@OMX2000 je hebt een 1-fase omvormer. Als je thuis een 3-fase elektra aansluiting hebt, kun je wellicht de omvormer op fase 2 of 3 laten aansluiten.
Ah, goede tip. Vind het alleen opvallend dat dit voor het eerst is sinds iets meer dan 1 jaar.

En dsmr reader geeft dit aan.

En L1 (geel) en L3 (paars) allebei de 249 volt aantikken. Maar ik zou hier een melding van kunnen maken bij Enexis?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
OMX2000 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:16:
[...]

Ah, goede tip. Vind het alleen opvallend dat dit voor het eerst is sinds iets meer dan 1 jaar.
Waarschijnlijk hebben intussen meer buren een PV installatie :P
En dsmr reader geeft dit aan.[Afbeelding]

En L1 (geel) en L3 (paars) allebei de 249 volt aantikken. Maar ik zou hier een melding van kunnen maken bij Enexis?
Is het een drie fase omvormer die je hebt? Zo nee kun je deze "intern" natuurlijk aan een andere fase hangen waarop het voltage lager is.
Melden bij de netbeheerder kan, maarja, ik neem aan dat je het nieuws ook leest :+ Iets met overvolle netten, "achterstallig onderhoud", tekorten, geen monteurs, .... Kans is dus wel groot dat je het moet doen met "ja, dat weten we, en ooit gaan we er iets aan doen".

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 20:33
Bij een kennis van mij hangt sinds kort een SolarEdge SE30K omvormer in een restaurant/kas (is een buitengebied). De omvormer begint vrij snel na inschakelen al te koelen door de fan in de maximale stand te zetten. Dit gaat gepaard met bijzonder veel geluid, zoveel zelfs dat de omvormer soms uitgezet wordt door het personeel omdat gasten klagen over de irritante zoem.

Er is verteld door de installateur dat dit een algemeen probleem is van SolarEdge en dat er vooralsnog niets aan te doen is.

Zijn er mensen hier met dezelfde ervaring? Ik ben geen ervarings-deskundige met/van SolarEdge, zijn er tips?

groet,

Satefan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathijshooi
OMX2000 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kijk dit filmpje en pas dat toe. YouTube: Uitval en Vermogensbegrenzing PV Omvormer

Hierdoor zal de uitval minder worden.

Daarnaast melding bij netbeheerder maken en wachten.

[Voor 3% gewijzigd door mathijshooi op 27-05-2023 15:43]

@Satefan ik vermoed dat elk merk met een 30kW omvormer actief gekoeld moet worden.

98,5% efficiëntie is evengoed 450W warmte die weg moet…

Is er een plek waar de omvormer buiten gehoor geplaatst kan worden? Deze omvormers zijn IP67, en dat kan dus buiten zijn. Al is beschut wel handig.

Zal werk zijn. Er zullen 3, misschien wel 4 strings zijn.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:54
Beste tweakers, ik maak gebruik van stroom met flexibele uurprijs. Morgenmiddag bereikt deze een record in negatieve prijs van -€0,48. Nu krijg ik de tip om mijn zonnepanelen tijdelijk uit te schakelen. Kan dit gewoon door de rode aan/uit knop op mijn solaredge omvormer te gebruiken? Alvast dank voor de reacties.

AIrPods Max, iMac 3.2 GHz, i27 inch, MacOS Big Sur, iPhone 11 Pro, iPad Pro, VW ID.3+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• j0eyv
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 14:12
mcmiles schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:24:
Beste tweakers, ik maak gebruik van stroom met flexibele uurprijs. Morgenmiddag bereikt deze een record in negatieve prijs van -€0,48. Nu krijg ik de tip om mijn zonnepanelen tijdelijk uit te schakelen. Kan dit gewoon door de rode aan/uit knop op mijn solaredge omvormer te gebruiken? Alvast dank voor de reacties.
Exact waar ik hiervoor kom nu! Is het de rode knop naar rechts zetten?

P-1-0?

Is er een mogelijkheid om dit via API of app te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:54
Dank! En de rode knop naar rechts gezet :)

AIrPods Max, iMac 3.2 GHz, i27 inch, MacOS Big Sur, iPhone 11 Pro, iPad Pro, VW ID.3+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
knipperdeknip, op de man en offtopic

[Voor 93% gewijzigd door teacher op 28-05-2023 17:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:02:

@hfa is er bij de buurman, jouw of in de buurt 3 fase aansluiting waar gemeten worden
(Context is lastig terug zoeken zo in centraal topic, en het is niet specifiek SE)
Link voor liander netwerk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Kunnen we nu weer over solaredge verder?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:02:

Vandaag gemeten en L1 had gemiddel 3-4V hogere spanning. Daarom de PV op L3 aangesloten (die had de laagste spanning op moment van meten, met nagenoeg volle zon op de panelen in de wijk).

Schroef je de kast open, tref ik dit aan:

Ofwel: 2x2,5mm2 bij elkaar gestoken door de installateur. :X Voor zowel fase als L. Als klap op de vuurpijl bleek de blauwe L-draad ook nog eens los te zitten...dus voor nu het maar even goed vastgezet.

Nb. Overigens hangt de omvormer beneden, en bevindt zich op max 3 meter van de meterkast. Dus volgens mij is 2,5mm2 dan prima en in dit geval veiliger dan 2 draden onder één klem te proppen. DC bedrading vanaf het dak is uitgevoerd in 6mm2. Dus kabeldikte lijkt in ieder geval niet to spanningsopdrijving te leiden :+

Acties:
  • 0Henk 'm!
@hfa In veel gevallen mag 2 draden onder 1 klem niet. (Makkelijk slecht contact te veroorzaken)

Het zal dus ook in werkschakelaar en bij de omvormer zo zitten :X :X :X

Persoonlijk zou ik die 5x2,5mm2 (zo te zien) even vervangen met https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-3x6-per-meter/

Dat zou vrij eenvoudig moeten zijn.

Aderdiameter DC heeft geen invloed op de AC kant van het verhaal.

[edit] En dat is geen alamat, maar een oud model C25 installatieautomaat... komt die van de Installateur :?

[Voor 21% gewijzigd door Ronald op 29-05-2023 21:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfa
Ronald schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:01:
@hfa In veel gevallen mag 2 draden onder 1 klem niet. (Makkelijk slecht contact te veroorzaken)

Het zal dus ook in werkschakelaar en bij de omvormer zo zitten :X :X :X

Persoonlijk zou ik die 5x2,5mm2 (zo te zien) even vervangen met https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-3x6-per-meter/

Dat zou vrij eenvoudig moeten zijn.

Aderdiameter DC heeft geen invloed op de AC kant van het verhaal.

[edit] En dat is geen alamat, maar een oud model C25 installatieautomaat... komt die van de Installateur :?
Ja, ik zag het zelf ook pas later toen ik de foto's eens inzoomde...die komt inderdaad van de installateur. 8)7

Ik zal het advies van het vervangen van de kabel doorgeven aan mijn buurman...hij gaf aan dat hij sowieso het hele spulletje nog moet betalen maar dat de installateur niet reageert op het verzoek de factuur nu eens te sturen. Met de kennis van nu is het dus nog niet eens zo gek dat er nog niet betaald is :+

Acties:
  • +1Henk 'm!
De automaat is oud (zeer oud, staat geen info meer op abb over) en oogt ook oud/gebruikt

En omdat het dus geen aardlek automaat is zou ik inzetten dat de installateur deze komt vervangen. Dan kan hij gelijk de kabel conform maken. Dat is voor 25A minimaal 4mm2, maar voor PV zou ik altijd 6 doen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:38:
De automaat is oud (zeer oud, staat geen info meer op abb over) en oogt ook oud/gebruikt

En omdat het dus geen aardlek automaat is zou ik inzetten dat de installateur deze komt vervangen. Dan kan hij gelijk de kabel conform maken. Dat is voor 25A minimaal 4mm2, maar voor PV zou ik altijd 6 doen
Ben absoluut geen kenner, maar moet een PV niet ook altijd achter een (eigen) aardlek zitten? Als de buurman van @hfa nu dus ogenschijnlijk (alleen) deze installatieautomaat heeft dan is het dus niet eens conform de norm? Want dan moet voor de automaat nog een aardlek zitten met alleen PV er achter (of dus alles-in-een met een alamat).

Acties:
  • 0Henk 'm!
@RobertMe eigen aardlek moet niet, maar is verstandig. Geen aardlek toepassen is minimaal hoogst ongebruikelijk... Maar ik verwijs voor definitief antwoord naar het huis installatie topic.

Een 40A remautomaat volgens schema ABB (of samengevat diagram van Ricko1) is ook verstandig

Acties:
  • +4Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
j0eyv schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:57:
Is er een mogelijkheid om dit via API of app te doen?
Ik kreeg net een update van home-assistant-solaredge-modbus via HACS binnen en versie 1.9.0 ondersteunt nu het lezen/schrijven van register t.b.v. Active Power Limit, zie pullrequest en uitgebreidere beschrijving in de readme.

[Voor 13% gewijzigd door blackd op 30-05-2023 19:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
blackd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:57:
[...]

Ik kreeg net een update van home-assistant-solaredge-modbus via HACS binnen en versie 1.9.0 ondersteunt nu het lezen/schrijven van register t.b.v. Active Power Limit, zie pullrequest en uitgebreidere beschrijving in de readme.

[Afbeelding]
Hoe enable je dit? power_control setting staat in de docs. Maar ik heb deze integratie geenabled via de UI en er lijkt geen UI config (voor bewerken) te zijn? Hacken van .storage/config_entries kan, maar is natuurlijk ook nasty (en wordt ook zwaar afgeraden).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 08:20
@Ronald @hfa
nou:
(edit: niet duidelijk of hier nog een centrale aardlek voor zit, maar zo-nee, dan:)

bij TN niet verplicht, bij TT wel indien de aardingsweerstand niet voldoet, en dat is moeilijk te garanderen!

Als er een sluiting naar aarde ontstaat, wil de volle 25A naar aarde lopen. Als die aarde bijv 4 ohm is...dan komt daar dus meer dan 100V op te staan voordat de automaat (ocd) afschakelt. Die 100V staat dan wel op ALLE aardingen in je huis... niet leuk! Bovendien is de kans reeel dt die 25A dan niet gaat lopen (maar bijv 20A..) en de automaat nooit af gaat met alle gevolgen van dien.

[Voor 7% gewijzigd door lc8 op 30-05-2023 23:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@RobertMe inderdaad niet mogelijk bij bewerken, wel bij opnieuw toevoegen. Heb ik overigens nog niet gedaan, dus weet niet of het aanpassen van de entity hier naar de omvormer werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
blackd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:49:
@RobertMe inderdaad niet mogelijk bij bewerken, wel bij opnieuw toevoegen. Heb ik overigens nog niet gedaan, dus weet niet of het aanpassen van de entity hier naar de omvormer werkt.
* RobertMe heeft het stiekem in de .storage/core.config_entries gehacked. Maar dat is wel echt een gevalletje don't try this at home. Verder overigens nog niet geprobeerd. (Uiteraard) ook (nog) niet de edit op de omvormer gedaan (moet de kap voor eraf) dus nog niet daadwerkelijk geprobeerd. Kan mij wel helpen om proberen er achter te komen welke power control settings ik kan/moet toepassen om te voorkomen dat die helemaal uitschakelt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Zelf ook even de entity in de praktijk getest. Lijkt prima te werken, zonder dat de property in de config in HomeAssistant aan hoeft te staan (voor bestaande installaties), alleen de omvormer moet wel ingesteld zijn.

Ik heb via SetApp RRCR aangezet.

Alleen de RRCR interface enabled, geen 'Set values' ingesteld.

Vervolgens de Active Power Limit entity aangepast en de omvormer schakelt heel mooi terug in vermogen.

Ik heb niks veranderd aan de integration (dus niet opnieuw toegevoegd) en ook geen property hoeven toevoegen.
Enige is dat de entity niet in het 'dashboard' staat van het device. Als ik de code bekijk lijkt daar de voorwaarde voor de property voor gebruikt te worden.

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:24

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hoe zit het eigenlijk als je in home-assistant de solaredge-modbus activeert en het systeem uitzet bij negatieve energieprijzen. (zoals van de week min €0,48) En dan het uitzetten in stappen laat verlopen. van 100%, 75%, 50%, 25%, en vervolgens uit, met een interval van 3 min of kan het systeem in één keer uitgezet worden zonder nadelige gevolgen. En als de prijs weer oploopt de omvormer weer aangaat en weer terug gaat leveren.

Heeft dit nadelige gevolgen voor de omvormer dit aan en uit schakelen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

• blackd
  • Niet online
Speedyace schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:22:
Heeft dit nadelige gevolgen voor de omvormer dit aan en uit schakelen.
Er zijn verschillende manieren om de omvormer uit te schakelen. Je kan de knop aan/uitzetten maar dat is lastig te automatiseren. Ik denk dat via modbus over TCP de parameters voor RRCR aansturen of via een relais bepaalde pinnen met elkaar verbinden zoals Harold Halewijn dat doet, uiteindelijk beter is voor de omvormer dan via een relais de AC zijde 'hard' afschakelen.

Tip die ik in bovenstaande video las is om het vermogen naar 2% te zetten dan voorkom je tijdsverlies door opstarten. Ik merk dan ook dat de omvormer sneller reageert.

• RobertMe
  • Nu online
Ik heb zojuist in de SE3000(???, oud model met display) ook die setting enabled voor besturing via modbus / HA.
Daarnaast ook maar meteen de P(V) controle ingeregeld (107% => 90% output, 108% => 80% output, 109% => 50% output). Dit werkt prima, in dat het vermogen veel lager is. Alleen schiet ik er niks, noppes, nada mee op. Hij draait nu (via het Home Assistant / modbus dingetje) op 12% / ~380W output (dat is nog minder dan het "sluimerverbruik" overdag). En nu blijft die rond de 250V hoveren en klapt dus nog steeds er uit op de "als 10 minuten boven 250V" "regel". Dat wordt dus echt Enexis bellen.

Toen de kap er af was ook meteen even de multimeter op de AC schroeven gedrukt. En dan zie ik ~3V verschil met wat de omvormer via modbus rapporteert. Dus de 4 á 5V verschil die ik een paar weken terug schreef als zijnde tussen stopcontact in meterkast en PV op zolder zit grotendeels in een meetverschil tussen de el cheapo multimeter en de PV. Waarbij het verschil tussen meterkast en PV effectief maar 1 á 2 volt zal zijn (voor ruime 10 meter aan 4mm2 kabel, wat dus ook voor 10m al 1,2V verschil zou "moeten" geven).

Zijn er verder dus nog zaken die ik hier mee kan doen? Naast dus:
  • Enexis bellen (met mogelijkheid om 1 fase aansluiting om te hangen naar andere fase?)
  • Met P(V) regeling in ieder geval pogen onder de 253V te blijven
  • Nieuwe kabel trekken via kortste route en eventueel 6mm2 of zelfs 10mm2 (zal niet gaan gebeuren, maar wel een optie die mogelijk zeg 0,5V winst geeft)
Is er bv nog een mogelijkheid om die "10 minuten op 250V" beveiliging er af te halen? Zodat ik bv wel op 50% kan produceren, onder de 253V limiet i.p.v. op 10% nog steeds elke 10 minuten er uit klappen op de 250V limiet.

Edit:
Zo te zien is dat modbus / HA dingetje ook niet heel "betrouwbaar". Nadat de omvormer dus alsnog in fault is gegaan lijkt die weer te produceren naar gelang de limieten in de PV (in mijn geval dus de P(V) configuratie) en dus niet meer op basis van de daaraan voorafgaande RRCR. Voor diegene die het gebruiken voor de dynamische energietarieven waarschijnlijk dus geen probleem. Voor mij om (te experimenteren met) voorkomen van uitval dan "wel".

[Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 31-05-2023 12:06]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:01:
Is er bv nog een mogelijkheid om die "10 minuten op 250V" beveiliging er af te halen? Zodat ik bv wel op 50% kan produceren, onder de 253V limiet i.p.v. op 10% nog steeds elke 10 minuten er uit klappen op de 250V limiet.
Grid Protection values kan je aanpassen... als je de rechten hebt. Ik zie ze niet op mijn omvormer, CPU versie is hoog genoeg. Volgens de installateur heb ik alle rechten (FULL_ACCESS en Installatie eigenaar), en dat die functie geactiveerd moet worden door SE. SE zegt dat ik bij de installateur moet zijn :')

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• RobertMe
  • Nu online
MK_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Grid Protection values kan je aanpassen... als je de rechten hebt. Ik zie ze niet op mijn omvormer, CPU versie is hoog genoeg. Volgens de installateur heb ik alle rechten (FULL_ACCESS en Installatie eigenaar), en dat die functie geactiveerd moet worden door SE. SE zegt dat ik bij de installateur moet zijn :')
Dat lijken mij toch instellingen die je "fysiek" op de omvormer doet (/via SetApp) en dus daaruit rolt "je bent inatallateur"? En dus niet iets dat je via de portal kunt regelen? Maar ik heb sowieso geen installateursaccount, dus geen idee in hoeverre je daar echt configuratie zaken kunt aanpassen.

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:01
Hi allemaal,

Onlangs hebben wij extra panelen + optimizers bijgeplaatst, echter vind ik 1 paneel wel minder opbrengt dan de rest van de panelen allemaal.

Ik heb een support case ingeschoten bij SolarEdge aangezien ik zie dat de optimizer spanning in de ochtend veel lager is dan de rest, echter geven zij aan dat alles naar behoren werkt. Zie ik iets over het hoofd?

Alle panelen liggen op hetzelfde dak, dus ook dezelfde invalshoek, richting.

Waarbij 1.1.21 de minder presterende is

[Voor 24% gewijzigd door rroetenberg op 31-05-2023 12:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:08:
[...]
Dat lijken mij toch instellingen die je "fysiek" op de omvormer doet (/via SetApp) en dus daaruit rolt "je bent inatallateur"? En dus niet iets dat je via de portal kunt regelen? Maar ik heb sowieso geen installateursaccount, dus geen idee in hoeverre je daar echt configuratie zaken kunt aanpassen.
Fysiek op de omvormer ontbreekt die optie bij mij (SetApp werkt niet want omvormer met display?)

Als je de juiste rechten hebt zou je er via de portal aan moeten kunnen, en zou je dit scherm moeten kunnen krijgen:

Dat zou in de Portal moeten zitten onder "Admin", en dan het 4de tab. Maar ik heb maar 3 tabs daar.

Dit zou ik eigenlijk moeten zien met "FULL_ACCESS" en "Installatie Eigenaar" volgens mij

https://cdn.discordapp.com/attachments/932701566140567552/1108676452439834695/image.png

Ik heb dus enkel de eerste 3.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• RobertMe
  • Nu online
MK_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Fysiek op de omvormer ontbreekt die optie bij mij (SetApp werkt niet want omvormer met display?)

Als je de juiste rechten hebt zou je er via de portal aan moeten kunnen, en zou je dit scherm moeten kunnen krijgen:
[Afbeelding]

Dat zou in de Portal moeten zitten onder "Admin", en dan het 4de tab. Maar ik heb maar 3 tabs daar.

Dit zou ik eigenlijk moeten zien met "FULL_ACCESS" en "Installatie Eigenaar" volgens mij

[Afbeelding]

Hmm, inderdaad, in de installation guide staat ook dat het alleen beschikbaar is in bepaalde landen. Dan kom je natuurlijk ook weer in de categorie dat (neem ik aan) onder geen enkele voorwaarde die 253V aangepast (/verhoogd) mag worden. En dat wil je dus ook weer niet vrijgeven aan "Tweakers" (anders zou ik hem ook wel naar 253,5V kietelen wetende dat er in de meterkast nog steeds geen 253V overblijft O-), laat staan dat dat dan bij de apparaten komt).

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

MK_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet de kap er niet af en dan doormiddel van de dipswitch knoppen door het menu scrollen.
Zoals dit filmpje laat zien.
YouTube: Wifi netwerk kiezen en wachtwoord instellen op SolarEdge omvormer me...

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

• RobertMe
  • Nu online
Speedyace schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Moet de kap er niet af en dan doormiddel van de dipswitch knoppen door het menu scrollen.
Zoals dit filmpje laat zien.
YouTube: Wifi netwerk kiezen en wachtwoord instellen op SolarEdge omvormer me...
Dat zijn geen dipswitches maar gewone buttons.
Maar ik heb vanmiddag de kap er nog een keer af gehad, en het maintenance menu waarin deze opties moeten zitten is er wel, maar de optie ervoor zelf dus niet. Zoals ook in de installation guide staat "only in specific countries" / "not available in all counties" / ....

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Dat zijn geen dipswitches maar gewone buttons.
Dat is de juiste benaming ;)

[Voor 5% gewijzigd door Speedyace op 31-05-2023 18:17]

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:04
Wellicht weet iemand hier het antwoord.

Ik heb 15 panelen tijdelijk moeten verwijderen voor het plaatsen van onze dakkapel.
Dit is niet door de installateur van de installatie gegaan. Dit is 1 van de partijen die verkoopt en iemand aangeeft wie het installeert. De uitvoerende partij die het in het 2019 geplaatst heeft had er geen trek om te verwijderen.
Uiteindelijk een partij gevonden die ze wou verwijderen en herplaatsen.
Nu is de layout gewijzigd aangezien niet alle panelen meer op het dakvlak passen.
Zij geven aan dat ze het niet kunnen wijzigen aangezien ze niet in het systeem kunnen komen.

Ook is tijdens de eerste installatie geen rekening gehouden dat de optimizers op de correcte plaats liggen. Is dit nog uit te zoeken welke waar ligt dat opstelling correct gemaakt kan worden.

Is het mogelijk om zelf ergens de layout te wijzigen zonder dat ik weer moet gaan contacten met de oude verkooppartij? Ik heb deze vraag ook al uitstaan bij Solaredge zelf maar nog geen reply gehad.
Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee