Kleine update. Totaal onwerkbaar, zeker als ik geen faults wil.RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:01:
Ik heb zojuist in de SE3000(???, oud model met display) ook die setting enabled voor besturing via modbus / HA.
Daarnaast ook maar meteen de P(V) controle ingeregeld (107% => 90% output, 108% => 80% output, 109% => 50% output). Dit werkt prima, in dat het vermogen veel lager is. Alleen schiet ik er niks, noppes, nada mee op. Hij draait nu (via het Home Assistant / modbus dingetje) op 12% / ~380W output (dat is nog minder dan het "sluimerverbruik" overdag). En nu blijft die rond de 250V hoveren en klapt dus nog steeds er uit op de "als 10 minuten boven 250V" "regel". Dat wordt dus echt Enexis bellen.
Toen de kap er af was ook meteen even de multimeter op de AC schroeven gedrukt. En dan zie ik ~3V verschil met wat de omvormer via modbus rapporteert. Dus de 4 á 5V verschil die ik een paar weken terug schreef als zijnde tussen stopcontact in meterkast en PV op zolder zit grotendeels in een meetverschil tussen de el cheapo multimeter en de PV. Waarbij het verschil tussen meterkast en PV effectief maar 1 á 2 volt zal zijn (voor ruime 10 meter aan 4mm2 kabel, wat dus ook voor 10m al 1,2V verschil zou "moeten" geven).
Zijn er verder dus nog zaken die ik hier mee kan doen? Naast dus:Is er bv nog een mogelijkheid om die "10 minuten op 250V" beveiliging er af te halen? Zodat ik bv wel op 50% kan produceren, onder de 253V limiet i.p.v. op 10% nog steeds elke 10 minuten er uit klappen op de 250V limiet.
- Enexis bellen (met mogelijkheid om 1 fase aansluiting om te hangen naar andere fase?)
- Met P(V) regeling in ieder geval pogen onder de 253V te blijven
- Nieuwe kabel trekken via kortste route en eventueel 6mm2 of zelfs 10mm2 (zal niet gaan gebeuren, maar wel een optie die mogelijk zeg 0,5V winst geeft)
Edit:
Zo te zien is dat modbus / HA dingetje ook niet heel "betrouwbaar". Nadat de omvormer dus alsnog in fault is gegaan lijkt die weer te produceren naar gelang de limieten in de PV (in mijn geval dus de P(V) configuratie) en dus niet meer op basis van de daaraan voorafgaande RRCR. Voor diegene die het gebruiken voor de dynamische energietarieven waarschijnlijk dus geen probleem. Voor mij om (te experimenteren met) voorkomen van uitval dan "wel".
De netspanning is gewoon uberhaupt veel te hoog. Als ik hem via RRCR op ~380W output laat lopen klappert die nog steeds, elke 10 minuten op die 250V+ regel. En 380W is dus nog niet eens voldoende voor "idle overdag", laat staan als er daadwerkelijk (groot)verbruikers draaien. Nu intussen doe ik alleen power control op 109,x%, maar daar kan ik nog niet heel veel over zeggen (rond half 4, 4 uur pas aangepast, als netspanning ook andere dagen alweer afnam). Even afwachten dus of ik hem hiermee in ieder geval onder de 253V weet te houden en die dan "maar" 6x per uur uitvalt i.p.v. 33x (thanks @MK_ voor het tellen van screenshot in DM
Voor de rest, dit is grafiek can de omvormer status van gisteren tussen 2 en 3 uur:
/f/image/94qgg9YcUly7xfqjnWw5ToOe.png?f=fotoalbum_large)
En dit is vandaag, zelfde tijden, waarbij 109% op 50% throttled was en 110% op 0%:
:strip_exif()/f/image/a7tAtj87dldQo7eFCuuLWK8G.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu dus nog even morgen afwachten wat de huidige instellingen doen, hoe die dan om gaat met het "hoogtepunt" in netspanning wat tussen 1 en 3 zoiets lijkt te zijn (momenteel, langere dagen zal dat ook wel langer worden).
Bij huidige instellingen overigens ook afgestapt van de 110% dan maar 0% produceren. Aangezien die een percentage interpoleert tussen de opgegeven waarden betekent dat dus ook dat die kort tegen de 110% ook nog maar heel weinig produceert.
Uit mijn hoofd heb ik nu dan ook:
109: 90
109,5: 75
109,8: 50
110: 25
En dan morgen maar eens Enexis bellen, aanhoren met welke teleurstelling die komen aanzetten. Netspanning die al ~250V is in de meterkast op het moment dat eigen omvormer niet eens aan is...