Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:01:
Ik heb zojuist in de SE3000(???, oud model met display) ook die setting enabled voor besturing via modbus / HA.
Daarnaast ook maar meteen de P(V) controle ingeregeld (107% => 90% output, 108% => 80% output, 109% => 50% output). Dit werkt prima, in dat het vermogen veel lager is. Alleen schiet ik er niks, noppes, nada mee op. Hij draait nu (via het Home Assistant / modbus dingetje) op 12% / ~380W output (dat is nog minder dan het "sluimerverbruik" overdag). En nu blijft die rond de 250V hoveren en klapt dus nog steeds er uit op de "als 10 minuten boven 250V" "regel". Dat wordt dus echt Enexis bellen.

Toen de kap er af was ook meteen even de multimeter op de AC schroeven gedrukt. En dan zie ik ~3V verschil met wat de omvormer via modbus rapporteert. Dus de 4 á 5V verschil die ik een paar weken terug schreef als zijnde tussen stopcontact in meterkast en PV op zolder zit grotendeels in een meetverschil tussen de el cheapo multimeter en de PV. Waarbij het verschil tussen meterkast en PV effectief maar 1 á 2 volt zal zijn (voor ruime 10 meter aan 4mm2 kabel, wat dus ook voor 10m al 1,2V verschil zou "moeten" geven).

Zijn er verder dus nog zaken die ik hier mee kan doen? Naast dus:
  • Enexis bellen (met mogelijkheid om 1 fase aansluiting om te hangen naar andere fase?)
  • Met P(V) regeling in ieder geval pogen onder de 253V te blijven
  • Nieuwe kabel trekken via kortste route en eventueel 6mm2 of zelfs 10mm2 (zal niet gaan gebeuren, maar wel een optie die mogelijk zeg 0,5V winst geeft)
Is er bv nog een mogelijkheid om die "10 minuten op 250V" beveiliging er af te halen? Zodat ik bv wel op 50% kan produceren, onder de 253V limiet i.p.v. op 10% nog steeds elke 10 minuten er uit klappen op de 250V limiet.

Edit:
Zo te zien is dat modbus / HA dingetje ook niet heel "betrouwbaar". Nadat de omvormer dus alsnog in fault is gegaan lijkt die weer te produceren naar gelang de limieten in de PV (in mijn geval dus de P(V) configuratie) en dus niet meer op basis van de daaraan voorafgaande RRCR. Voor diegene die het gebruiken voor de dynamische energietarieven waarschijnlijk dus geen probleem. Voor mij om (te experimenteren met) voorkomen van uitval dan "wel".
Kleine update. Totaal onwerkbaar, zeker als ik geen faults wil.

De netspanning is gewoon uberhaupt veel te hoog. Als ik hem via RRCR op ~380W output laat lopen klappert die nog steeds, elke 10 minuten op die 250V+ regel. En 380W is dus nog niet eens voldoende voor "idle overdag", laat staan als er daadwerkelijk (groot)verbruikers draaien. Nu intussen doe ik alleen power control op 109,x%, maar daar kan ik nog niet heel veel over zeggen (rond half 4, 4 uur pas aangepast, als netspanning ook andere dagen alweer afnam). Even afwachten dus of ik hem hiermee in ieder geval onder de 253V weet te houden en die dan "maar" 6x per uur uitvalt i.p.v. 33x (thanks @MK_ voor het tellen van screenshot in DM :p).

Voor de rest, dit is grafiek can de omvormer status van gisteren tussen 2 en 3 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4kl9Zj3nkmQ5MY0I6XFgW9kQfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/94qgg9YcUly7xfqjnWw5ToOe.png?f=fotoalbum_large
En dit is vandaag, zelfde tijden, waarbij 109% op 50% throttled was en 110% op 0%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1mtFpjTJrNzaQbVCdoZVm7wG_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7tAtj87dldQo7eFCuuLWK8G.jpg?f=fotoalbum_large
Nu dus nog even morgen afwachten wat de huidige instellingen doen, hoe die dan om gaat met het "hoogtepunt" in netspanning wat tussen 1 en 3 zoiets lijkt te zijn (momenteel, langere dagen zal dat ook wel langer worden).

Bij huidige instellingen overigens ook afgestapt van de 110% dan maar 0% produceren. Aangezien die een percentage interpoleert tussen de opgegeven waarden betekent dat dus ook dat die kort tegen de 110% ook nog maar heel weinig produceert.
Uit mijn hoofd heb ik nu dan ook:
109: 90
109,5: 75
109,8: 50
110: 25

En dan morgen maar eens Enexis bellen, aanhoren met welke teleurstelling die komen aanzetten. Netspanning die al ~250V is in de meterkast op het moment dat eigen omvormer niet eens aan is... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Speedyace schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:17:
[...]

Dat is de juiste benaming ;)
offtopic:
Dit zijn dipswitches:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1pjmLaDqWBKNjSZFxq6ApLpXaJ/8P-DIP-switch-DIP-switch-8-position-Toggle-switch-Pitch-2-54MM-Red-20PCS.jpg
Zeg maar datgeen wat in de naam zit "switch", iets dat een permanente state heeft (aan of uit).
Onder de kap om iets in te stellen zitten vier buttons, die je indrukt en vanzelf terug omhoog komen als je ze los laat, en waarmee je dus iets uitvoert (druk op knop navigeert door menu, bv), en niet iets instelt (een permanent status geval dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Speedyace schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Moet de kap er niet af en dan doormiddel van de dipswitch knoppen door het menu scrollen.
Zoals dit filmpje laat zien.
YouTube: Wifi netwerk kiezen en wachtwoord instellen op SolarEdge omvormer me...
Ik heb een HD Wave met display, onder de kap zit niks :p

Maar ik kan in het maintenance menu, maar er is geen grid protection instelling terug te vinden daar :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
happy killer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:17:
Wellicht weet iemand hier het antwoord.

Ik heb 15 panelen tijdelijk moeten verwijderen voor het plaatsen van onze dakkapel.
Dit is niet door de installateur van de installatie gegaan. Dit is 1 van de partijen die verkoopt en iemand aangeeft wie het installeert. De uitvoerende partij die het in het 2019 geplaatst heeft had er geen trek om te verwijderen.
Uiteindelijk een partij gevonden die ze wou verwijderen en herplaatsen.
Nu is de layout gewijzigd aangezien niet alle panelen meer op het dakvlak passen.
Zij geven aan dat ze het niet kunnen wijzigen aangezien ze niet in het systeem kunnen komen.

Ook is tijdens de eerste installatie geen rekening gehouden dat de optimizers op de correcte plaats liggen. Is dit nog uit te zoeken welke waar ligt dat opstelling correct gemaakt kan worden.

Is het mogelijk om zelf ergens de layout te wijzigen zonder dat ik weer moet gaan contacten met de oude verkooppartij? Ik heb deze vraag ook al uitstaan bij Solaredge zelf maar nog geen reply gehad.
Fysiek kijken naar het nummer op de optimizer.
En de lay-out wijzigen kan/moet de beherende installateur doen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 18:02
MK_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Fysiek op de omvormer ontbreekt die optie bij mij (SetApp werkt niet want omvormer met display?)

Als je de juiste rechten hebt zou je er via de portal aan moeten kunnen, en zou je dit scherm moeten kunnen krijgen:
[Afbeelding]

Dat zou in de Portal moeten zitten onder "Admin", en dan het 4de tab. Maar ik heb maar 3 tabs daar.

Dit zou ik eigenlijk moeten zien met "FULL_ACCESS" en "Installatie Eigenaar" volgens mij

[Afbeelding]

Ik heb dus enkel de eerste 3.
Ik heb een installateursaccount en omvormer zonder display, maar kan dit tapblad onder admin niet terug vinden bij de monotoringswebste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:03
RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:17:
[...]

Kleine update. Totaal onwerkbaar, zeker als ik geen faults wil.

De netspanning is gewoon uberhaupt veel te hoog. Als ik hem via RRCR op ~380W output laat lopen klappert die nog steeds, elke 10 minuten op die 250V+ regel. En 380W is dus nog niet eens voldoende voor "idle overdag", laat staan als er daadwerkelijk (groot)verbruikers draaien. Nu intussen doe ik alleen power control op 109,x%, maar daar kan ik nog niet heel veel over zeggen (rond half 4, 4 uur pas aangepast, als netspanning ook andere dagen alweer afnam). Even afwachten dus of ik hem hiermee in ieder geval onder de 253V weet te houden en die dan "maar" 6x per uur uitvalt i.p.v. 33x (thanks @MK_ voor het tellen van screenshot in DM :p).

Voor de rest, dit is grafiek can de omvormer status van gisteren tussen 2 en 3 uur:
[Afbeelding]
En dit is vandaag, zelfde tijden, waarbij 109% op 50% throttled was en 110% op 0%:
[Afbeelding]
Nu dus nog even morgen afwachten wat de huidige instellingen doen, hoe die dan om gaat met het "hoogtepunt" in netspanning wat tussen 1 en 3 zoiets lijkt te zijn (momenteel, langere dagen zal dat ook wel langer worden).

Bij huidige instellingen overigens ook afgestapt van de 110% dan maar 0% produceren. Aangezien die een percentage interpoleert tussen de opgegeven waarden betekent dat dus ook dat die kort tegen de 110% ook nog maar heel weinig produceert.
Uit mijn hoofd heb ik nu dan ook:
109: 90
109,5: 75
109,8: 50
110: 25

En dan morgen maar eens Enexis bellen, aanhoren met welke teleurstelling die komen aanzetten. Netspanning die al ~250V is in de meterkast op het moment dat eigen omvormer niet eens aan is... 8)7
Waar staat eigenlijk die 10 min boven 250v regel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 23:02
Ronald schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:50:
@Teq als je zijn topic even op zoekt dan wordt het wel minder cryptisch ;-)
Ennnnnn FFWD 2 maandjes later: de boel draait *O*
.

Voor eenieder die het interesseert een overzichtje:

Stap 1: De nieuwe 3-fase meterkast. Monteur is een middagje bezig geweest, netbeheerder de week daarna een uurtje. Ik ben er blij mee, meterkast ziet er weer netjes uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXMkSzlFRig1CpOoG36WjqF8RwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJCOW6hFKilRBoBTPA2KUFIP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tee4zajMLoNkKkoN5i_35XktFHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRtn6ShlKH6o3wLwpjWdJYiW.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 2: Mantelbuis met daarin 2st. 3-fase YMVK kabels 5x4mm² en een UTP kabel naar de schuur. Dag werk, ik kwam namelijk onderweg een betonfundering, een tuin, een stuk verticale gevel en nog wat onzin tegen;

Stap 3: Dakdoorvoer plakken in EPDM, uurtje werk;

Stap 4: Omvormer, WIFI-punt, werkschakelaar en kabelverloop naar het dak aanleggen. Het enige wat niet helemaal goed lijkt te werken is dat de WIFI-antenne niet goed werd / wordt herkend in SetApp. Maakt me niet zoveel uit, want door de nabijheid van het access punt werkt het wel gewoon. Wel vreemd.
De omvormer hangt iets te dicht bij het plafond tussen de balklaag van mijn schuur (zodat ik mijn hoofd er niet tegen stoot), maar ik heb wel extra ruimte (latje) aan de achterzijde gemaakt zodat het geheel voldoende lucht krijgt / heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKaymY03jQaKMonfTuQMR4KM7w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrThykBpazk0pzAVXCIiAfQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHRRVbpuBUVs9oykjt5vf1x8ndE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8O3pxcGkt30YPkU6s1iYy5X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL46ik3n-vdJRg0RCU98pnSmD44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xghi5YexzJLtNsFIjWtbCXVL.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 5: De kinderlijk eenvoudige montageset van Sunstruction in elkaar zetten, de kopse kanten zwart schilderen en de optimizers alvast netjes monteren. Daarna het geheel het dak op, met betontegels als ballast;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D-Fqo1RpRCy2SIVZgZuzvk3zAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6GU65vXrrkqnn1Lql7r4mzA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B_snJGUpgH_phW-SlaqY94f5Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqECqUEBmKXB6AFZGDNokq8K.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 6: De PV-panelen erop, makkie. Het resultaat is loeistrak, het systeem is bijna niet te zien vanaf de dijk waar ik aan woon. Het deel wát te zien is, is netjes zwart geschilderd. Precies zoals beoogd oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7DneRTog5FI9P1hFZPqoqOTrLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtSbIxbYlpC4jPSstPH1UQEE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUuLbk6R-5O04gSod00qyONxuQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r37EwTc1GHVglltpiKxenjQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNkVqVtauC5ipkBTjP0LgWF6fuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLb4hhvNBGPbJ3KaBDh33EvK.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 7: Monitoring instellen. Ik moet bekennen: ik had een zweet-momentje toen de boel niet gewoon automagisch opstartte na het inpluggen :P Na het aanmaken van het juiste account-type kon ik via de SolarEdge Designer de site netjes voorzien van de juiste serienummers etc. Het staat nu als volgt in mijn app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtaARZnDTZbzqk0yuPNlhj31Ka0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D922RWxE1ZcpyxAK3BhiUkPS.jpg?f=fotoalbum_large

Eergisteren was de eerste volle dag. De dag was vrijwel geheel 'wolkenloos', er zal alleen een sluier voor de zon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00rBhuqjBw_r1f_MuUKceJrs-tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20kaJLbk3PBU6A0RzAYgIkEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWp8AftqPA_U0EzaHl8ycyXAIBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yd2tWoW2c54UNVdF1M95s4Vw.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al heel goed zelf te doen. Als ik de avondjes overpeinzen ook moet meerekenen gaat de terugverdientijd van het systeem zo'n beetje naar de 100 jaar, maar ik ben blij dat ik het zelf gedaan heb!
.
Vragen
  1. Ziet iemand iets raars / verkeerds / tips?
  2. Is de opbrengst van 33kWh wat ik moet verwachten van een dergelijke setup met een semi-perfecte dag als eergisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mathijshooi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Je bedoelt in wetgeving? Of in de omvormer? V.w.b. 1. heb ik geen idee, v.w.b. 2, blijkbaar ergens (letterlijk) verborgen. Zie deze eerdere post: MK_ in "Het grote SolarEdge topic" In de omvormer zelf, zou bij mijn antieke omvormer met display onder Maintenance de Grid Protection optie kunnen staan, maar in de installatiehandleiding staat dus ook dat dit alleen beschikbaar is in bepaalde landen. Dus Nederland lijkt niet een van die landen te zijn -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Je bedoelt in wetgeving? Of in de omvormer? V.w.b. 1. heb ik geen idee, v.w.b. 2, blijkbaar ergens (letterlijk) verborgen. Zie deze eerdere post: MK_ in "Het grote SolarEdge topic" In de omvormer zelf, zou bij mijn antieke omvormer met display onder Maintenance de Grid Protection optie kunnen staan, maar in de installatiehandleiding staat dus ook dat dit alleen beschikbaar is in bepaalde landen. Dus Nederland lijkt niet een van die landen te zijn -O-
Ik zit vaak meer dan 10 min boven 250. Dus hier geldt het gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 20:32

lc8

@_Teq_

netjes aangelegd, vraagjes:

- 12 panelen.. 80V optimisers neem ik dan aan (minimaal 14 is advies)? bij hele lage zon of schaduw van je huis of zelfs maar die lantaarnpaal zal je misschien wat optimiser clipping hebben:t lijkt mee een dikke 3 fase omvormer (dus niet short string en dus 750V ), onnodig groot misschien? of ben je van plan meer te leggen in het wieland er achter :-).

- waarom de aarding bij de + meegevoerd en niet bij de - ?

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Teq_
O+
lc8 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:29:
@_Teq_- 12 panelen.. 80V optimisers neem ik dan aan (minimaal 14 is advies)? bij hele lage zon of schaduw van je huis of zelfs maar die lantaarnpaal zal je misschien wat optimiser clipping hebben:t lijkt mee een dikke 3 fase omvormer (dus niet short string en dus 750V )? of ben je van plan meer te leggen in het wieland er achter :-).
Gemonteerd:
  1. 12st. Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B 420Wp
  2. 1 SolarEdge SE4K-RWB 3-fase korte string omvormer
  3. 12 SolarEdge S500B power optimizer (na advies uit dit topic)
lc8 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:29:
@_Teq_- waarom de aarding bij de + meegevoerd en niet bij de - ?
Toeval / geluk / random / niet over nagedacht (Werkelijke reden: kerel waar ik de panelen kocht had het ook zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mathijshooi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:23:
[...]

Ik zit vaak meer dan 10 min boven 250. Dus hier geldt het gelukkig niet.
Nouja, bewijs ervoor heb ik niet. Totdat ik mij een paar weken terug de eerste keer in dit topic melde wist ik ook niet van het bestaan ervan :P

Maar dit is (nogmaals) de grafiek van vanmiddag 2 tot 3, alleen nu de status + netspanning:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PI5AeZzcJl0WBokiTVC-lVOHGBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SD5OAGMcivWIrRMXcXHmVNRH.png?f=fotoalbum_large
Van de 7 keer dat hij uitvalt is het 2x als die 253V meld en 1x meld hij 253V+ tijdens het opstarten en gaat wel leuk verder :? , de laatste 2x is het exact 10 minuten na opstarten, waarbij die ook continu 250V+ meet, de eerste twee blokken is de periode wel (iets) langer, maar dropt het voltage ook een aantal keren kortstondig onder de 250V, waarschijnlijk dat hij daarop dus iets middelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:37:
[...]

Nouja, bewijs ervoor heb ik niet. Totdat ik mij een paar weken terug de eerste keer in dit topic melde wist ik ook niet van het bestaan ervan :P

Maar dit is (nogmaals) de grafiek van vanmiddag 2 tot 3, alleen nu de status + netspanning:[Afbeelding]
Van de 7 keer dat hij uitvalt is het 2x als die 253V meld en 1x meld hij 253V+ tijdens het opstarten en gaat wel leuk verder :? , de laatste 2x is het exact 10 minuten na opstarten, waarbij die ook continu 250V+ meet, de eerste twee blokken is de periode wel (iets) langer, maar dropt het voltage ook een aantal keren kortstondig onder de 250V, waarschijnlijk dat hij daarop dus iets middelt.
Apart. Ik heb alleen data vanuit monitoring portal. Daar zie ik op 5 min basis wel voor 30 min 250+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mathijshooi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:39:
[...]

Apart. Ik heb alleen data vanuit monitoring portal. Daar zie ik op 5 min basis wel voor 30 min 250+.
Andere omvormer (ik heb dus een antieke SE3000, volgens mij zonder toevoegingen)? Ander land? Doordat je via de portal kijkt die het op basis van 5 minuten doet dat die daardoor een gemiddelde of zelfs max neemt terwijl die effectief vaker er onder zit (dit is elke 5 seconden O-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:35
_Teq_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Ennnnnn FFWD 2 maandjes later: de boel draait *O*
Nog een netwerkpoortje vrij op dat accespoint? Steek dan een kabel in die omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
jadjong schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:50:
[...]

Nog een netwerkpoortje vrij op dat accespoint? Steek dan een kabel in die omvormer.
Is het nodig? Het werkt zo…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:19

Smoke

Maverick Reploid

[...]
Vragen
De aarding van de panelen mag je van SolarEdge niet op de AC-klemmen van de omvormer aansluiten. Er zitten schroeven aan de zijkant van de koeling waar je je aarding op moet aansluiten.

Die wartel waar de aarde doorzit is ook enkel bedoeld voor communicatie-kabels, niet voor aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
Smoke schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:52:
[...]

De aarding van de panelen mag je van SolarEdge niet op de AC-klemmen van de omvormer aansluiten. Er zitten schroeven aan de zijkant van de koeling waar je je aarding op moet aansluiten.

Die wartel waar de aarde doorzit is ook enkel bedoeld voor communicatie-kabels, niet voor aarding.
Kijk, thanks! Dat ga ik bijpoetsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:03
@_Teq_ ga je nog iets met geforceerde luchtstroom over de koelribben doen (kleine pc fan?)? Volgens mij hangt de omvormer wel erg dicht tegen het dak aan, er staan voorschriften in de handleiding qua afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

blanken17 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:28:
[...]
Ik heb een installateursaccount en omvormer zonder display, maar kan dit tapblad onder admin niet terug vinden bij de monotoringswebste?
Dan.... Weet ik het ook niet meer :')

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:43
[...]

Als ik de avondjes overpeinzen ook moet meerekenen gaat de terugverdientijd van het systeem zo'n beetje naar de 100 jaar, maar ik ben blij dat ik het zelf gedaan heb!
Voldoening is ook wat waard ;)

Goed werk

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
_Teq_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Is het nodig? Het werkt zo…..
Scheelt je een uur klooien als je ooit het password veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
_Teq_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Kijk, thanks! Dat ga ik bijpoetsen!
Aarding van de panelen hoort eigenlijk buiten de omvormer plaats te vinden zodat de aarding verbonden blijft als je de omvormer verwisselt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:11

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mathijshooi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:13:
In de regelgeving nergens. De Netcode elektriciteit zegt alleen dat de omvormer binnen 2 seconden moet afschakelen bij 110% van de nominale spanning. Dit wordt waarschijnlijk binnen afzienbare tijd 115% (264.5V).

Ik vermoed dat SolarEdge die 10 minuten boven 250V heeft toegevoegd om al te frequent afschakelen te voorkomen. Maar de spanningsvariaties zijn tegenwoordig op sommige plaatsen zo groot dat dit doel niet meer wordt bereikt.

Dromen mag zolang je maar op tijd wakker wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hoe zou zo'n wijziging uiteindelijk in zijn werk gaan? Gezien deze limieten in de firmware ingebakken zijn(?) zal SE een nieuwe firmware moeten uitbrengen hiervoor, die dan door de installateur geïnstalleerd moet worden? Of klant die zelf installeert als die weet hoe en wat. In mijn geval firmware op SD kaartje zetten en in omvormer stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik kan vanuit installateur portal omvormers op afstand opdracht geven om firmware update uit te voeren. Daarvoor vraagt SE wel een extra cursusjejeje te doen wat voor de gemiddelde installateur wel te veel werk zal zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
Rouske schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:34:
@_Teq_ ga je nog iets met geforceerde luchtstroom over de koelribben doen (kleine pc fan?)? Volgens mij hangt de omvormer wel erg dicht tegen het dak aan, er staan voorschriften in de handleiding qua afstanden.
Klopt, hij hangt ca. 10cm. onder het dak terwijl dit 20cm. moet zijn. Ik ga even in de gaten houden hoe de omvormer zich houdt op warme zonnige dagen alvorens ik hier actie op onderneem. Op voorhand dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:14:
Ik kan vanuit installateur portal omvormers op afstand opdracht geven om firmware update uit te voeren. Daarvoor vraagt SE wel een extra cursusjejeje te doen wat voor de gemiddelde installateur wel te veel werk zal zijn :X
Exact wat ik bedoel :p Als deze netcode er doorheen gaat zal dit (initieel) maar heel summier toegepast worden vermoed ik.
Uiteraard dan wel een voordeel voor diegenen die de limiet dan wel (laten) ophogen / firmware updaten. Kleine kans dat de netspanning door die paar man dan substantieel omhoog gaat waardoor die 260V nooit gehaald zal worden. En de omvormers met 253V limiet niet meer aan gaan, en die met 260V limiet de hele dag door kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het enige verschil is dat 253V een zachte limiet zou worden. Langdurig boven 253V blijft een nee.
Het voorkomt dus voornamelijk klapperen, wat voor iedereen beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
[...]
Vragen
  2. Is de opbrengst van 33kWh wat ik moet verwachten van een dergelijke setup met een semi-perfecte dag als eergisteren?
Ziet er wel heel gelikt uit :*) :P

Zoals al eerder geopperd: de aarding, gewoon een aardblokje naast of onder de werkschakelaar.
(Zit er in de ABB werkschakelaar geen blokje of mogelijkheid ervoor?)

Ben zelf meer van de kabel en dan pas WiFi als het niet anders kan, maar als het nu werkt d:)b

Hier gister 66,93 kWh met pas laat in de avond echte harde schaduw, 24 panelen creatief O/W.
Als je het e.e.a. in SE designer zet krijg je ook de gemiddelde opbrengst per maand, die gebruik ik voor de gerustelling. (Wat vele ook doen is met PVoutput).

Vraagje mijnerzijds: hoe gaat het met de netspanning daar "in het buitengebied"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:14:
Het enige verschil is dat 253V een zachte limiet zou worden. Langdurig boven 253V blijft een nee.
Nja, mijn SE klappert nu na wat tunen van gisteren dan op de 250V. Oftewel: i.p.v. 33x in een uur op 253V nu ~6x in een uur op 250V. Ik verwacht niet dat 253V als zachte limiet dan veel zoden aan de dijk gaat zetten, aangezien die dan dus nog steeds op een zonnige dag 253V+ zal doen continu (zoals nu ook het geval was). Dus waar die hoop ik nu 6x per uur klappert op 250-252,9 zal die dan wel 6x gaan klapperen op 253-264, dat zal het verschil in totale opwek dan ook wel niet maken :p Plus dat die nu waarschijnlijk net wel/niet onder de 253 blijft omdat de PVs van "buren" ook zullen klapperen op 253. Gaat de limiet omhoog (naar dan 264) zal de spanning ook wel weer iets stijgen waardoor het niet continu 250-253,x zal zijn maar dus continu 253-264 en je dus hetzelfde probleem behoud (als die nu bij SE dan steeds op de 10 minuten 250+ tript, als die continu op 253 tript kan het wel een klein beetje helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
In de installateurs setapp op de smartphone kan ik de 253V gridprotection wel terug vinden maar kan hem niet aanpassen.
Kun je hier wel rechten voor krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:14:
Dat hele verhaal is inmiddels door de ACM in de koelkast geplaatst.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

blanken17 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:21:
In de installateurs setapp op de smartphone kan ik de 253V gridprotection wel terug vinden maar kan hem niet aanpassen.
Kun je hier wel rechten voor krijgen?
Volgens mij zijn deze instellingen keihard gekoppeld aan de gekozen landcode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ds23man weet ik Ronald in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 66% gewijzigd door Ronald op 01-06-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-04 14:56

hfa

Ronald schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:38:
De automaat is oud (zeer oud, staat geen info meer op abb over) en oogt ook oud/gebruikt

En omdat het dus geen aardlek automaat is zou ik inzetten dat de installateur deze komt vervangen. Dan kan hij gelijk de kabel conform maken. Dat is voor 25A minimaal 4mm2, maar voor PV zou ik altijd 6 doen
Nog even een update: inmiddels is er een mail naar de installateur gestuurd met het vriendelijke verzoek e.e.a. conform richtlijnen aan te passen. Inmiddels heeft het wisselen van fase wel geleid tot een gemiddelde maximale opbrengst van 38kW op een zonnige dag i.p.v. maximaal 15-16 kW 8) . En: de PV set die ik op L3 heb draaien, blijft nog steeds goed draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-04 13:35
_Teq_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:34:
[...]

Klopt, hij hangt ca. 10cm. onder het dak terwijl dit 20cm. moet zijn. Ik ga even in de gaten houden hoe de omvormer zich houdt op warme zonnige dagen alvorens ik hier actie op onderneem. Op voorhand dus niet :P
Je zou een radiator ventilator kunnen overwegen. Superstil en voorzien van thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-04 13:35
jadjong schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 06:38:
[...]

Aarding van de panelen hoort eigenlijk buiten de omvormer plaats te vinden zodat de aarding verbonden blijft als je de omvormer verwisselt.
En aarding loopt samen met de plus (rode) kabel?

Edit. Oeps, iemand anders ook al opgemerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door edwin2021 op 01-06-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilod
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
@_Teq_, mooi om te zien hoe jij jouw systeem hebt aangesloten!

Ik heb een vraag. Ik heb een vergelijkbare omvormer (Solar Edge SE4k RWB) die nu al 2 dagen bezig is met een firmware update volgens de elektricien. Al 2 dagen knipperen de blauwe, groene en rode LEDs en heb ik dus geen opbrengst. Volgens mijn elektricien kan zo'n update wel 3 dagen duren. Dat lijkt mij absurd lang.
Ik vroeg me af, hoelang het bij jou duurde om de omvormer te verbinden en te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Pilod dat hoort natuurlijk geen dagen te duren. Het is met mijn se5k-rwb met een paar minuten gepiept… zowel setapp (dat ging eerst verplicht - installateur moest wachten!) als via installateur portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
_Teq_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:34:
[...]

edwin2021 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:29:
[...]

Je zou een radiator ventilator kunnen overwegen. Superstil en voorzien van thermostaat.
Omvormer hangt bij ons ook op zolder vlak onder het dak. Vanwege de temperaturen op zolder in de zomer, werd ons door de installateur geadviseerd om inderdaad iets van een ventilator eronder te plaatsen. Zolder haalt in de zomer met gemak de 40 graden en dat was nu net niet de bedoeling.

Volgens mij heeft mij man van die server ventilatoren eronder geplaatst, of radiator ventilatoren, dat even in het midden, met flink wat geknutsel😆, maar het wordt de eerste zomer voor onze panelen en omvormer, dus even uitproberen;

- Ventilatoren gaan aan als het 23 graden is op zolder en zodra de tuinverlichting uit gaat en het buiten dus licht wordt. Trapverlichting is eraan gekoppeld en gaat dan ook uit.
- Ventilatoren gaan uit zodra de tuinverlichting aan gaat en het schemerig wordt, dan gaat ook de trapverlichting weer aan.

En als het echt te gek wordt zetten we gewoon de airco vol aan op zolder met een grote ventilator op de omvormer gericht.

8)7 8)7 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door WendyW1 op 01-06-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilod
  • Laatst online: 28-06-2023
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:49:
@Pilod dat hoort natuurlijk geen dagen te duren. Het is met mijn se5k-rwb met een paar minuten gepiept… zowel setapp (dat ging eerst verplicht - installateur moest wachten!) als via installateur portal.
Zojuist weer gekeken en eindelijk brandt de blauwe LED constant en knippert de groene! Heeft bijna 48 uur geduurd. Bizar. Nu kan de installatie eindelijk afgerondt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
Simpel360 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:23:
Ziet er wel heel gelikt uit :*) :P

Zoals al eerder geopperd: de aarding, gewoon een aardblokje naast of onder de werkschakelaar.
(Zit er in de ABB werkschakelaar geen blokje of mogelijkheid ervoor?)

Ben zelf meer van de kabel en dan pas WiFi als het niet anders kan, maar als het nu werkt d:)b
Thanks O+

De aardig gaat dus nog niet helemaal goed. @lc8 geeft aan dat het ook op de zijkant van de omvormer kan (op de aluminium koelribben zitten nog een aantal schroefogen waar ik de kabel aan kan bevestigen) @jadjong geeft juist aan dat het buiten de omvormer moet. De 'Installation Guide' zegt er niets over (papieren versie, ik kan het niet vinden en Ctrl-F doet het niet op papier) Wat zal ik doen? 8)7

Ik kan de aardedraad gemakkelijk aan het aluminium frame bevestigen, de werkschakelaar haal ik niet (draad te kort). Ik zou de aardedraad liever niet opnieuw leggen, 2x 6mm² door een PVC pijp met bochtjes etc. is ernstig veel gepiel (voor mij).

Vervolgens merken @lc8 en @edwin2021 op dat de aardedraad niet met de rode draad door een pijp mag. Is dat een eis / risico, of moet ik dat zien als 'liever bij zwart'? Met oog op het voorgaande. Als het zo ook functioneel en veilig is laat ik het graag zitten.

Wat betreft die UTP: die ga ik er nog wel inprikken dan, kleine moeite.
Simpel360 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:23:Hier gister 66,93 kWh met pas laat in de avond echte harde schaduw, 24 panelen creatief O/W.
Als je het e.e.a. in SE designer zet krijg je ook de gemiddelde opbrengst per maand, die gebruik ik voor de gerustelling. (Wat vele ook doen is met PVoutput).

Vraagje mijnerzijds: hoe gaat het met de netspanning daar "in het buitengebied"?
Ok, dan is 33kWh voor 12 panelen (aangenomen dat het ongeveer gelijke panelen zijn) prima. Nice.
Geen idee wat de netspanning doet bij ons. Hoe zie / meet ik dat?
Pilod schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:35:
@_Teq_, mooi om te zien hoe jij jouw systeem hebt aangesloten!

Ik heb een vraag. Ik heb een vergelijkbare omvormer (Solar Edge SE4k RWB) die nu al 2 dagen bezig is met een firmware update volgens de elektricien. Al 2 dagen knipperen de blauwe, groene en rode LEDs en heb ik dus geen opbrengst. Volgens mijn elektricien kan zo'n update wel 3 dagen duren. Dat lijkt mij absurd lang.
Ik vroeg me af, hoelang het bij jou duurde om de omvormer te verbinden en te updaten?
Thanks! Firmware was bij mij zo gedaan, enkele minuten maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
@Teq Je hebt het beter voor elkaar dan menig professional die meent dat men geld moet betalen voor zijn tovernaarskunsten. Die aarding bij rood veroorzaakt geen ellende(vlambogen) omdat DC stroom alleen tussen de + en - vloeit. Tenzij je die aarde verkeerd monteert in de omvormer en het stiekem daar de DC-0 raakt. Maar dan nog moet je eerst bij twee kabels de isolatie om zeep weten te helpen voordat dit gebeurd, alleen die twee gescheiden buizen waren dan zonde van de moeite. ;)
Mocht je de aarde naar de werkschakelaar willen leggen dan volstaat een koppelblokje en 50cm draad. Zoek maar 'aardverbindingsklem', kost een euro en stelt niets voor.

[ Voor 14% gewijzigd door jadjong op 01-06-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-04 16:28
Ik zie vandaag dit plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4luLAfmCTSb6QHRt9mlu_Xkf4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2jb2FHX3tAkhU03GaH5rA0E.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was niet thuis, dus weet niet of het bewolking was. Maar de spanning lijkt net op/boven de 253 te komen op dat moment.
Ik heb daar al wat over gelezen natuurlijk, maar kan ik daar zelf wat aan doen (als niet-elektrieker)?
De omvormer is 1 fase (SE5000H HD Wave) en de groepenkast is 3*25.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Heintje denk niet dat je heel veel moeite genomen hebt met zoeken op het vorm ;)

Dit komt tegenwoordig meerdere keren per dag op het forum... En het antwoord is altijd hetzelfde: 5kW op 1 fase is niet handig. Gebruik hele zware dikke korte AC kabels.

Ik zie in jouw grafiek een enorme spanning verlaging op moment dat de omvormer uitgaat. Van 253 naar 241 geeft mij te denken dat je een serieus lang kabel traject hebt met misschien niet eens 4mm2 wat voor 25A gewoon de norm is.

Dus DC kabels verlengen en de omvormer naar meterkast... Of kabel kopen van maatje babyarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:46:
@Heintje denk niet dat je heel veel moeite genomen hebt met zoeken op het vorm ;)

Dit komt tegenwoordig meerdere keren per dag op het forum... En het antwoord is altijd hetzelfde: 5kW op 1 fase is niet handig. Gebruik hele zware dikke korte AC kabels.

Ik zie in jouw grafiek een enorme spanning verlaging op moment dat de omvormer uitgaat. Van 253 naar 241 geeft mij te denken dat je een serieus lang kabel traject hebt met misschien niet eens 4mm2 wat voor 25A gewoon de norm is.

Dus DC kabels verlengen en de omvormer naar meterkast... Of kabel kopen van maatje babyarm.
De afstand is inderdaad erg groot (40 meter), maar wel 4mm2 en door echte electriciën zo geadviseerd en geïnstalleerd.
Maar zelf kan ik dus niets anders doen dan 6mm2 aan laten leggen? Kan ik bij dit bij de installateur neerleggen als klacht/installatiefout?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Heintje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:41:
Ik zie vandaag dit plaatje.
[Afbeelding]

Ik was niet thuis, dus weet niet of het bewolking was. Maar de spanning lijkt net op/boven de 253 te komen op dat moment.
Ik heb daar al wat over gelezen natuurlijk, maar kan ik daar zelf wat aan doen (als niet-elektrieker)?
De omvormer is 1 fase (SE5000H HD Wave) en de groepenkast is 3*25.
Als je een DSMR5 slimme meter hebt en daarvan gegevens bijhoud kun je kijken wat de netspanning op de verschillende fases is/was. Als blijkt dat een andere fase (constant) een lagere spanning heeft kun je een elektricien de omvormer laten omhangen naar die fase.
Of als alternatief de omvormer inregelen dat hij bij een hoge netspanning "terugschakelt", plaatje laat niet de wattages zien, maar mogelijk/waarschijnlijk heb je zelf ook ruim voldoende er aan als die bv bij een netspanning van 250V+ nog maar op 90% of 75% van de capaciteit draait (resp max 4500W en 3750W). Dan loopt de netspanning (door jou) ook niet zo hoog op.
En daarnaast kun je mogelijk nog " spelen" met kabeldiktes. Maar dat zal dan ook iets zijn dat je zelf niet kunt.

Of als alternatief: op zo'n moment zelf heel veel stroom gaan gebruiken, dan zal de spanning wellicht ook iets dalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Heintje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:50:
[...]

De afstand is inderdaad erg groot (40 meter), maar wel 4mm2 en door echte electriciën zo geadviseerd en geïnstalleerd.
Maar zelf kan ik dus niets anders doen dan 6mm2 aan laten leggen? Kan ik bij dit bij de installateur neerleggen als klacht/installatiefout?
Mij is laatst gezegd in dit topic dat ik 120mV verval had per meter, ook 4mm2 kabel. Dus bij jou zou dat met 40m minimaal 4,8V zijn, maar ik vermoed eigenlijk nog meer (verval is vast gekoppeld aan amperage, en ik heb maar een 3kW omvormer).

En met "dikte van babyarm" zal @Ronald eerder op 10mm2 doelen dan op 6mm2.

Overigens valt 1x op een dag nog mee. Ik had dinsdag 33x uitval binnen 1 uur. Tellen aan totaal aantal op een dag ben ik niet eens aan begonnen. Maar een 3kW omvormer die met volle zon netto nog maar rond de 1kWh oplevert in een uur tijd is ook geen lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
RobertMe schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Als je een DSMR5 slimme meter hebt en daarvan gegevens bijhoud kun je kijken wat de netspanning op de verschillende fases is/was. Als blijkt dat een andere fase (constant) een lagere spanning heeft kun je een elektricien de omvormer laten omhangen naar die fase.
Of als alternatief de omvormer inregelen dat hij bij een hoge netspanning "terugschakelt", plaatje laat niet de wattages zien, maar mogelijk/waarschijnlijk heb je zelf ook ruim voldoende er aan als die bv bij een netspanning van 250V+ nog maar op 90% of 75% van de capaciteit draait (resp max 4500W en 3750W). Dan loopt de netspanning (door jou) ook niet zo hoog op.
En daarnaast kun je mogelijk nog " spelen" met kabeldiktes. Maar dat zal dan ook iets zijn dat je zelf niet kunt.

Of als alternatief: op zo'n moment zelf heel veel stroom gaan gebruiken, dan zal de spanning wellicht ook iets dalen :+
Dank.
- Ik heb een DSRM4 meter (dat denk ik te weten omdat mijn P1 meter alleen werkt met externe voeding).
- Hieronder een foto van de HomeWizard. Het lijkt of de dip samenvalt met een piek(je) in het verbruik. Zegt dat iets? Ik dacht dat juist goed was om het inkakmoment tegen te gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amB7Sive4R_cRn2fEhQlEJ4XISE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Kj7Lct1F8BNp9CzpOxTYxDW.png?f=fotoalbum_large
- Meer 'wattages' kan ik - voor zover ik weet - niet tevoorschijn toveren 😀.

Het verval/amperage verhaal wordt al snel te technisch voor me 🫣.

Maar ik zal eens contact opnemen met de installateur of ze het systeem kunnen terugschakelen zoals je noemde.

[ Voor 5% gewijzigd door Heintje op 01-06-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Heintje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Richtlijnen voor PV geven 1% verlies aan.

Je zit met 4mm2 op 3,25% - 7,5V in vollast.
Hier bovenop komt stuwing door net implementatie - bij 5kW is 5V niet ongewoon
Dat zien we keurig terug in je grafiek

Om onder 1% uit te komen over die afstand is 16mm2 nodig (!!!!!!!!!!)

Met 6mm2 ga je naar 5V,
10mm2 naar 3V

Dus 10mm2 is de minimaal aan te raden ader diameter

Is dat een fout van de installateur? Naar mijn mening wel.
Voor normaal electriciteit werk is 3% ook al max acceptabel.

@RobertMe spanningverlies over 3 fase is niet 1 op 1 ter vergelijken met enkelfase.

Ik haal de waardes uit sunny design

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 01-06-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Richtlijnen voor PV geven 1% verlies aan.

Je zit met 4mm2 op 3,25% - 7,5V in vollast.

Om onder 1% uit te komen over die afstand is 16mm2 nodig (!!!!!!!!!!)

Met 6mm2 ga je naar 5V,
10mm2 naar 3V

Dus 10mm2 is de minimaal aan te raden ader diameter

Is dat een fout van de installateur? Naar mijn mening wel.
Voor normaal electriciteit werk is 3% ook al max acceptabel.

@RobertMe spanningverlies over 3 fase is niet 1 op 1 ter vergelijken met enkelfase.

Ik haal de waardes uit sunny design
OK. Veel dank weer.
Alternatief zou dus zijn om de omvormer te verhuizen richting de meterkast? Maakt de afstand van de panelen naar de omvormer minder uit in dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Heintje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Dank.
- Ik heb een DSRM4 meter (dat denk ik te weten omdat mijn P1 meter alleen werkt met externe voeding).
- Hieronder een foto van de HomeWizard. Het lijkt of de dip samenvalt met een piek(je) in het verbruik. Zegt dat iets? Ik dacht dat juist goed was om het inkakmoment tegen te gaan?
[Afbeelding]
- Meer 'wattages' kan ik - voor zover ik weet - niet tevoorschijn toveren 😀.

Het verval/amperage verhaal wordt al snel te technisch voor me 🫣.

Maar ik zal eens contact opnemen met de installateur of ze het systeem kunnen terugschakelen zoals je noemde.
Dat verbruik wat je omhoog ziet gaan is juist omdat je op dat moment geen eigen opwek meer hebt, dus meer "import" van het net.

Is het een mogelijkheid om de omvormer te verplaatsen? Dus langere dc kabels en veel korteren ac kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
teacher schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Dat verbruik wat je omhoog ziet gaan is juist omdat je op dat moment geen eigen opwek meer hebt, dus meer "import" van het net.

Is het een mogelijkheid om de omvormer te verplaatsen? Dus langere dc kabels en veel korteren ac kabels?
Verlies in het DC traject is geheel niet relevant voor dit probleem. Dus 2x 40m Solar kabel en omvormer verplaatsen is een oplossing.

Verlies in gelijke diameter Solar kabel is lager, immers lagere stroom door de 400V string spanning. Evengoed gewoon 6mm2 Solar kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Heintje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Dank.
Dan kun je de netspanning niet inzien. Zit ik zelf ook mee.
De omvormer gaat volledig naar 0W. Dus alle verbruik dat je op dat moment had is van het net afgenomen. Dat je die 0W teruglevering niet ziet is omdat je een gemiddelde van 5/10/15 minuten ziet in die grafiek. Dus in die bv 5 minuten heb je wel veel teruggeleverd, maar niet continu.
Beste is uiteraard het onderliggende probleem oplossen, en dat kan door te klagen bij de netbeheerder :+. Next best thing is een dikkere kabel fixen (zal wel in de papieren lopen. Toevallig vandaag zelf gekeken naar 3g10 kabel, €20 per meter. Dan ben je al €800 verder voor alleen kabel). Of zoals @Ronald ook al aangaf de omvormer verplaatsen (en dus 40 meter kabel leggen voor de DC vanaf de panelen). Dan heb je niet 40 meter met spanningsval aan de AC kant waar die dus "gelimiteerd" is. Omvormer terugschroeven is meer een lapmiddel, maar kan wel werken om de boel draaiende.
Zelf zit ik dus de hele dag met 250V+ opgescheept (waarop SE besluit dat dat na 10 minuten ook wel voldoende is en in fout schiet, zonder de 253V te raken). Zelfs als ik mijn omvormer helemaal terugdraai om maar 380W te outputten valt die dus nog elke 10 minuten uit. Waarbij opties als dikkere kabel of verplaatsen omvormer (voor zover mogelijk) wel iets zullen helpen, in dat de omvormer een lagere spanning ziet, maar alsnog rond die 250V+ blijft hangen simpelweg omdat dat al vanaf het net binnen komt. Waarbij ik dus gisteren sowieso maar al de omvormer "getuned" heb om het vermogen zodanig terug te schroeven dat hij (nipt) blijft draaien onder de 253V, maar alsnog elke 10 minuten in fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@RobertMe netbeheerder heeft hier geen taak. 241V is niks mis mee. Het is de huisinstallatie die hier domweg niet voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:27:
@RobertMe netbeheerder heeft hier geen taak. 241V is niks mis mee. Het is de huisinstallatie die hier domweg niet voldoet
Hmm, true, doh. 241V (van omvormer uit) is niet "zo" hoog en inderdaad dan ook nog lang niet bij de 250V. My bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Verlies in het DC traject is geheel niet relevant voor dit probleem. Dus 2x 40m Solar kabel en omvormer verplaatsen is een oplossing.

Verlies in gelijke diameter Solar kabel is lager, immers lagere stroom door de 400V string spanning. Evengoed gewoon 6mm2 Solar kabel gebruiken.
Of het mogelijk was om fysiek te verplaatsen was een vraag voor @Heintje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 20:32

lc8

@_Teq_

ik was het niet die zei dat de paneelaarding aan de kast vast moet, maar ik zie dat vaak wel zo en heb dat zelf ook maar zo uitgevoerd. Ik meen wel dat ik het ergens heb zien staan maar kan het niet terug vinden..
(huis/net aarde moet uiteraard wel gewoon binnenin aangesloten zijn via de kabel)
Ik zou het lekker zo laten dus.

mbt de aardkabel bij de plus (die niet verplicht rood is overigens :-) ): Ik heb geen schemas van de omvormer, maar, ofschoon er geen galvanische scheiding is in de omvormer, is de - wel 'ongeveer' gelijk aan de spanning van de nul-leiding in normaal bedrijf. Tussen de plus en aarding is dus zeker meer DC spanning, vandaag ik zou zeggen: wenselijk.

Wat er gebeurt in geval van een DC sluiting/boog.. weet ik nog niet zo zeker: Hopenlijk schakelt de vlamboogbeveiliging van de solaredge zelf uit!.
je aardlek (rcd) zou ik maar niet op rekenen: een Lek aan de DC kant zegt niet dat je ook een verschilstroom in de AC fases krijg. (een aardlek detecteert geen aardstroom, maar verschilstroom tussen nul en fase, die is er niet en gaat er dus niet uit...).

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
teacher schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:33:
[...]

Of het mogelijk was om fysiek te verplaatsen was een vraag voor @Heintje. ;)
Wat mij betreft wel, maar hoe blij de installateur wordt weet ik niet. Misschien blijer dan 800euro aan AC-kabel trekken.

Het inzakken gebeurt gelukkig maar af en toe zie ik als ik terugkijk, dus er is hier geen paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 30-04 22:01
Vraagje over de Home Assitant Modbus TCP plugin voor SolarEdge.

De monteur die de inverter hier in bedrijf nam was zo aardig om, voordat hij SetApp afsloot, de ModBus TCP nog even voor me aan te zetten. Nu kan ik dus mooi de stats van de inverter op hogere frequentie loggen dan kan via de web API (aan controle uitoefenen/instellingen aanpassen op de inverter ga ik me nog even niet wagen :+ ).

Nu heeft de HA modbus plugin een standaard polling interval van 30 seconden. Maar ik lees ook verhalen van mensen die deze op 5 of zelfs 3 seconden hebben staan. Nu lijkt me zo'n kortere interval een stuk beter beeld te geven van wat de inverter doet, maar ik vraag me er af of hier nog nadelen aan zitten voor de inverter. Kan dit problemen geven met de modbus en/of onverwacht gedrag triggeren? Het zou jammer zijn dat de inverter niet goed draait omdat de status te vaak wordt opgevraagd.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 21:01
Een vraag van huishoudelijk aard; als ik mijn systeem wil uitbreiden door panelen op een ander dakvlak bij te plaatsen, moet ik die vraag (met toelichting) in dít topic stellen of kan ik daar beter een apart topic voor openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 12:34
rroetenberg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:09:
Hi allemaal,

Onlangs hebben wij extra panelen + optimizers bijgeplaatst, echter vind ik 1 paneel wel minder opbrengt dan de rest van de panelen allemaal.

Ik heb een support case ingeschoten bij SolarEdge aangezien ik zie dat de optimizer spanning in de ochtend veel lager is dan de rest, echter geven zij aan dat alles naar behoren werkt. Zie ik iets over het hoofd?

Alle panelen liggen op hetzelfde dak, dus ook dezelfde invalshoek, richting.
[Afbeelding]

Waarbij 1.1.21 de minder presterende is
Iemand die mij wellicht kan helpen met bovenstaande vraag? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:18
@rroetenberg paneelspanning van de panelen loopt netjes op. Spanning van alle optimizers moet 380v cq 750v zijn. Als andere panelen door opgaande zon meer vermogen gaan leveren, dan wordt optimizer spanning gelijkwaardiger verdeeld over de panelen. Daarmee kan optimizer spanning voor paneel 1 omlaag gaan.

Kun je een overzicht maken:
- spanning van alle optimizers
- spanning van alle panelen
- stroom van alle panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
rroetenberg schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Iemand die mij wellicht kan helpen met bovenstaande vraag? Alvast bedankt
Op basis van wat je hebt laten zien is niets te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 12:34
@TweakersOnly @Ronald

Bij deze de gegevens.

We hebben 2 type panelen: 305W panelen met een P370 optimizer (1-9) en 410Watt met S440 optimizers (10-26).

Paneelspanning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJsenWY5YM0X8uIaI6-XvWnk5Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O7rkOoN6ZwIE8oizdy1SrPRQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_SGCWPGgNuAIOqF4FZJTyLJyPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOAUhSz8aDra4TEgTBKYHD7T.png?f=fotoalbum_large

Optimizer spanning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru2pE7fPmjWYCRtohr2N8dyZVUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mm6cOh9bxOBv1OOCkxV5ElW9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azN-2BEletYaqSgBB7nh5-v1suA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9isnzCkuwUl6RRhaW57KHyX.png?f=fotoalbum_large

Stroom optimizers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWYoW7irWY49zDbXAqn8ckBxB5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25wVwR65FzweAr9040xpg0K4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZICtbnlRTIV8ml-Vq68GpPPNxoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/neSdTHlvVKZZ1kWGV13LJ50F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
  • Laatst online: 28-06-2024
Beste Lezers,

Sinds April dit jaar ben ik in bezit van de volgende installatie:

14 stuks DM400M10-54HBB (DMEGC)
14 stuks Optimizers (kan het type nergens vinden)
Aangesloten op SE5000H-RW000BNN4 met 1 string (CPU versie 4.17.221, DSP1 1.100.1423, DSP2 2.100.1302, WSA 4.17.202)

DC bekabeling 2 x 6 mm2 (10 mtr)
AC bekabeling 3 x 2,5 (8 mtr)

Groepenkast 1 fase 35A, omvormer zit aangesloten op een B20 automaat met aparte aardlekschakelaar

Vanaf de inbedrijfsteldatum (17/04/23) heb ik last van het uitvallen van de omvormer door een te hoge netspanning (364 keer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvIvEaRMmnFbNMguOBfjQuZ-bao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKv15qBU3KL1exPZ6zItB8yt.jpg?f=fotoalbum_large

Hierover heb ik contact gehad met Solaredge, Stedin en installateur.

De installateur zegt dat het probleem van een te hoge netspanning bij ons in de wijk regelmatig voorkomt en dat daar niks aan te doen is.

Omdit probleem te verhelpen ben ik al geruime tijd opzoek naar een oplossing, volgende opties heb ik al onderzocht:

1 fase omvormer vervangen voor 3 fase omvormer
AC bekabeling verzwaren van 3 x 2,5 mm2 naar 6 mm2
plaatsen van een batterij BAT-10K1P

De optie van de batterij is inmiddels afgevallen gezien de prijs € 7200,00, de zwaardere AC bekabeling heb ik al geleverd gekregen echter denk ik niet dat dit veel zal helpen.
Dit omdat de AC bekabelingsafstand maar relatief kort is, wel ben ik van mening dat de kabel zwaarder zou moeten zijn dan 3 x 2,5 mm2 i.v.m. het vermogen.

Op internet had ik ergens gelezen dat een 3 fase omvormer hier minder gevoelig voor is aangezien het opgewekte vermogen dan over de 3 fases verdeelt kan worden.
Er zou zoiets bestaan alles een slimme omvormer die kijkt op welke van de fase er nog energie geleverd kan worden. Deze vraag heb ik zo gesteld aan Solaredge en die verwachten hier geen
wonderen van en raden deze oplossing af. SE zegt dat de netbeheerder dit probleem moet oplossen aan hun kant, terwijl de netbeheerder aangeeft dat ze alleen verantwoordelijk zijn voor het
leveren van de juiste spanning en niet voor terugleveren (zou een uitspraak geweest zijn van de hoge raad volgens de Stedin medewerker). Wel doet Stedin een meting op mijn verzoek, ik zou hier t.z.t.
een brief van krijgen als de uitkomst bekend is. Maar stel dat de spanning inderdaad te hoog is aan de Stedin kant dan zal het nog wel 3 maanden duren voordat hier iets aan gedaan kan worden.

Kan iemand helpen met onderstaande vragen:

1. Hoe kan ik ‘Vgrid Max. 1’ aanpassen? Via de setapp kan ik wel verbinding maken maar het is niet mogelijk om de instellingen te wijzingen. Zou dit met de landinstellingen te maken hebben?
2. Het koppelen van de omvormer aan mijn installateurs inlog gegevens krijg ik niet voor elkaar, krijg steeds de melding dat het serienummer onjuist is. Komt dit door dat mijn omvormer gekoppeld is met de account van de installateur?
3. Waar kan ik type optimizer vinden? Het staat ergens op het forum maar kan het niet meer vinden
4. Als de hellinghoek en oriëntatie van de panelen verkeerd staan het SE systeem, maakt dat wat uit?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr. Mark

[ Voor 5% gewijzigd door Markie0001 op 02-06-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Markie0001 okay... Dat systeem is dus gewoon knudde aangelegd...

Een 22,7A omvormer afzekeren met een 20A automaat... Ja dat gaat goed door de toleranties van automaten, maar ik vind het door een professional niet door de beugel kunnen.

1) mag niet. Netcode dien je aan te voldoen.
2) kan niet. De omvormer zit in het account van je installateur
3) zou op je offerte moeten staan... Maar het zal 14x s440 zijn en daarmee kun je alleen naar een short-string se5k-rwb
4) boeit niet, is puur visueel.

Met upgrade naar 6mm2 ga je van 3V over de kabel naar 1,2. Kan net het verschil maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 02-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
teacher schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:21:
[...]

'Blauw' is geen import van het net maar gebruik zonnestroom. Ik gebruik op dat moment wel meer stroom, maar geen import stroom m.i.

Overigens zie ik geen enkele alert in het systeem staan. Dit 'instorten' valt daar niet onder dus?

[ Voor 11% gewijzigd door Heintje op 02-06-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
@Ronald bedankt voor je uitleg. Top!

En eventueel naar een 10mm2 kabel zou dat nog nut hebben?

Snap dat je moet voldoen aan de Netcode, maar is het wel aan te passen? (op eigen risico)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Markie0001 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:48:
@Ronald bedankt voor je uitleg. Top!

En eventueel naar een 10mm2 kabel zou dat nog nut hebben?

Snap dat je moet voldoen aan de Netcode, maar is het wel aan te passen? (op eigen risico)
10mm2 is nog een fractie beter, maar als je de 6 al hebt liggen…

Niet respecteren van netcode is niet op jouw risico. Dat is risico voor ons allen én gewoon asociaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zal me niet verbazen dat SE een alert krijgt via de monitoring als je de landcode wijzigt, bij aanmelding op de Portal moet je ook een adres opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Oke, dan ga ik eerst de kabel vervangen.
Mocht dat onvoldoende helpen, dan hoop ik dat het voorstel van ACM doorgaat.

https://solarmagazine.nl/...erhogen-maximale-spanning

Bedankt voor de hulp/input! @Ronald @ds23man

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat ACM verhaal staat voorlopig jaren in de ijskast. Brandweer Nederland heeft ernstige bedenkingen en eist onderzoek. De branchevereniging installatiematerialen heeft ook zijn ernstige twijfels en VEH ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 12:36

megaman144

waarom ik weet het niet

Wie kan me helpen met een "site" maken ?
SolarEdge wilt een omvormer om zetten naar mij, Maar moet wel een "site" hebben.

Maar ik krijg deze niet aangemaakt hij blijft maar vragen om de serienummer. Solaredge geeft aan hun die er achter af in zetten .

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:41
@Heintje @RobertMe Long shot:
Indien je een elektrische auto rijdt kun je mogelijk de voltages van alledrie de fases via je EV lader uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
FrenzyFreak schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:26:
@Heintje @RobertMe Long shot:
Indien je een elektrische auto rijdt kun je mogelijk de voltages van alledrie de fases via je EV lader uitlezen.
Geen elektrische auto, maar ook geen 3 fase aansluiting. Anders was ik inderdaad al aan de slag gegaan met meten van andere fases (en dus evt. omhangen als ander "voordeliger" was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:41
Jammer. Ik ben naar 3 fase gegaan omdat de omvormer uitviel. Na 12 weken wachttijd bij Enexis nog een dag of 2 de grafieken gemonitord en de omvormer omgehangen naar de minst gebruikte fase. Nu een half jaar geen last meer van uitval en alledrie de fases lopen redelijk gelijk qua voltage.

Wanneer je 3 fase krijgt vervangen ze ook je slimme meter met een nieuw model, dus dan heb je direct DSMR5. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Mag ik nog een laatste keer vragen/check doen hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzrtD_lZOA5SPakk1HV4v2zwrlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p14klGQ4EG3hYbk9XQrsDXCv.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze grafiek staat wat meer info. Wijzigt dat het beeld / mening?
Ik ben bezig met een bericht aan de installateur en wil de klacht graag goed formuleren (en voorkomen dat hij naar de netbeheerder verwijst).

[ Voor 11% gewijzigd door Heintje op 02-06-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wat je nodig hebt voor een gefundeerde klacht is een meting van spanning bij de omvormer en spanning in/bij de meterkast. Doe dat een paar keer per dag, een paar keer per week, ook op de piekmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:27:
241V als de omvormer uit staat (dus in de avond neem ik aan) is echt wel een taak voor de netbeheerder. Die moet ook zorgen dat wanneer de installaties in een wijk vol leveren er niet boven de 253V uitgekomen wordt

Deze week is op mijn verzoek hier in de omgeving het voltage verlaagd. Die was 231V in de avonduren, nu 221V. Dientengevolge piekt de omvormer nu op 243,65V (wat gelijk staat aan ongeveer 241V in de meterkast). Daar waar hij dus hiervoor enkele keren naar 0 ging (en dan duurde het weer heel lang voordat hij weer vol kon leveren) omdat hij boven de 253V geraakte.

Dus klagen heeft echt wel zin. En het terugdraaien van het voltage was ook zo geregeld hier. Gemeld: 10 dagen later uitslag onderzoek: spanning in de wijk iets te hoog, week later aangepast.

(Aangezien tussen omvormer en meterkast een voltage verschil van een kleine 3 volt zit is in de praktijk het voltage nooit te hoog geweest op het net zelf, dus ze houden echt wel marges aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

teacher schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:29:
Wat je nodig hebt voor een gefundeerde klacht is een meting van spanning bij de omvormer en spanning in/bij de meterkast. Doe dat een paar keer per dag, een paar keer per week, ook op de piekmomenten.
Hebben ze mij niet gevraagd. Gewoon aangegeven dat de omvormer storing gaf met grid overvoltage (de Solis van de andere installatie dan, bij SolarEdge zie ik die meldingen niet, ik zag alleen bij live monitoring de opbrengst ineens naar 0 zakken en dan weer heel langzaam omhoog gaan). Was voldoende voor Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
teacher schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:29:
Ok. Dat gaat mij niet lukken helaas. Ik zal de klacht naar de installateur dus wat meer verkennend/vragend formuleren.

Net als @DS7 val ik ook in het Enexisgebied. Misschien heeft het voor mij ook zin om daar eens te vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door Heintje op 02-06-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DS7 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:32:
[...]

241V als de omvormer uit staat (dus in de avond neem ik aan) is echt wel een taak voor de netbeheerder. Die moet ook zorgen dat wanneer de installaties in een wijk vol leveren er niet boven de 253V uitgekomen wordt
In de discussie ging het over 241V bij uitval / fout, niet 's nachts. Dus een eigen omvormer die uit is maar de buren die (uiteraard) wel nog leveren
Deze week is op mijn verzoek hier in de omgeving het voltage verlaagd. Die was 231V in de avonduren, nu 221V. Dientengevolge piekt de omvormer nu op 243,65V (wat gelijk staat aan ongeveer 241V in de meterkast). Daar waar hij dus hiervoor enkele keren naar 0 ging (en dan duurde het weer heel lang voordat hij weer vol kon leveren) omdat hij boven de 253V geraakte.

Dus klagen heeft echt wel zin. En het terugdraaien van het voltage was ook zo geregeld hier. Gemeld: 10 dagen later uitslag onderzoek: spanning in de wijk iets te hoog, week later aangepast.

(Aangezien tussen omvormer en meterkast een voltage verschil van een kleine 3 volt zit is in de praktijk het voltage nooit te hoog geweest op het net zelf, dus ze houden echt wel marges aan)
Interessant. Zelf had ik "geen zin" om het te melden er vanuit gaande dat ik net zo goed tegen een muur kon praten (+ de postcode check, ten opzichte van maand, 1,5e maand, terug nu wel een melding geeft). Maar dit geeft dan wel een aanknopingspunt. Momenteel zie ik deze spanning voor de avond, zoals gemeten door de PV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sq2IG8tdmO883uMqA7FDWzIBtbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ak9dkrs1JpF6CpfwhVxMOmeZ.jpg?f=fotoalbum_large
Alhoewel het wel nogal grillig is, en die dip op 226V met een 10V verlaging zelfs onder de oude 220V komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
DS7 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:35:
[...]

Hebben ze mij niet gevraagd. Gewoon aangegeven dat de omvormer storing gaf met grid overvoltage (de Solis van de andere installatie dan, bij SolarEdge zie ik die meldingen niet, ik zag alleen bij live monitoring de opbrengst ineens naar 0 zakken en dan weer heel langzaam omhoog gaan). Was voldoende voor Enexis.
@Heintje wil reclameren bij zijn installateur, (nog) niet bij enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
DS7 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:32:
[...]

241V als de omvormer uit staat (dus in de avond neem ik aan)
Niet aannemen, geschiedenis van discussie lezen

241V rond 13:30 na uitval omvormer is keihard taak voor de eigenaar van de installatie.

40m 4mm2 5kW enkelfase is 7,5V

De spanning onder vollast terugleveren inclusief stuwing netimpedantie was dus 245 in de meterkast. Dus geen taak netbeheerder

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 03-06-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

RobertMe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:52:
[...]

In de discussie ging het over 241V bij uitval / fout, niet 's nachts. Dus een eigen omvormer die uit is maar de buren die (uiteraard) wel nog leveren
Maar dan heb je tussen meterkast en omvormer 241V verschil? Als dat echt zo is (gemeten met een goede multimeter), dan vind ik dat toch wel erg veel. Zelfs bij 40 meter.

Ik heb zelf een kleine 20m tussen omvormer en meterkast bij de SolarEdge installatie. Vanwege een leveringsfout en niet controleren voordat de kabel ingegraven werd (you live, you learn) is dat slechts 2,5 kwadraat. Toch is het spanningsverschil slechts 3V als de omvormer (3680h) de 3,68/3,69 levert.

Dus ja, dan zou ik zeker de installateur terug laten komen. Want dan zou het ook gewoon ergens een slechte verbinding kunnen zijn die parten speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Ronald schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:36:
[...]

241V rond 13:30 na uitval omvormer is keihard taak voor de eigenaar van de installatie.

De spanning onder vollast terugleveren inclusief stuwing netimpedantie was dus 245 in de meterkast. Dus geen taak netbeheerder
Nou had ik teruggelezen, maar niet goed dus. Zal de tijd wel geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald De netimpedantie verhoogt de spanning met hoeveel volt?

Theorie: Vlgs. https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008
is de spanningsdrop bij maximaal toegestaan vermogen van 5000 W (1-fase als voorbeeld):
253 V / 19,76A over 40m/4 mm² => 8,87 V
Vermoedelijk levert een 1-fase 5 kW omvormer iets meer dan 5000 W, bij mij langdurig 5,08 kW
(ik heb ook 5,23 kW 14 seconden lang geregistreerd)

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 03-06-2023 08:27 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DS7 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:50:
[...]

Maar dan heb je tussen meterkast en omvormer 241V verschil? Als dat echt zo is (gemeten met een goede multimeter), dan vind ik dat toch wel erg veel. Zelfs bij 40 meter.
Dat kan toch helemaal niet? Als er een voltagedrop van 241V zou zijn kan de omvormer alleen werken als de netspanning lager dan 12V is? Anders zit de omvormer op 253V en gaat die dus uit. En verder al beantwoordt door @Ronald.

Bij mijzelf weet ik de kabellengte niet, zal ergens tussen de 10 en 20 meter zijn. Ik vermoed, op basis van onnauwkeurige multimeter (incl. paar volt afwijking tussen multimeter en omvormer) dat het verlies 1 á 2 volt is. En, bij zon, dus ook een fors hoge spanning uit stopcontact in de meterkast (245V+), en omvormer dus continu 250V+, die na wat tunen onder de 253V lijkt te blijven en dus nog "maar" 6x per uur uitvalt i.p.v. afgelopen dinsdag (niet getuned) 33x in een uur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Ik heb mijn omvormer SE5000H nu een maand operationeel en aangesloten via wifi.
de omvormer hangt in een goed geventileerde meterkast.

Nu zie ik sinds gisteren middag de totaal productie niet meer op de monitoringswebsite van Solar edge.
op de website zie ik wel de live productie. en deze waarde zie ik ook veranderen.
in de app op de telefoon zie ik helaas het huidig vermogen op 0W staan. (hier lijkt dus geen communicatie te zijn)

De omvormer heeft het groene en blauwe lampje netjes continu branden.

Echter kan ik geen data zien in de dagproductie (wel de productie van de vorige maand en dagen). ook bij Layout staat dat alle panelen 0 Wh geleverd hebben vandaag.

via de setapp zie ik dat de omvormer aan staat en energie levert. ook is de wifi verbinding ok.
ik zie zelfs in de settapp hoeveel de omvormer vandaag heeft geproduceerd.

Er lijkt dus iets niet naar de monitoring webiste gecommuniceerd te worden of niet verwerkt te worden op de website van Solar Edge?

Wat is hier aan de hand en hoe op te lossen?

[ Voor 15% gewijzigd door blanken17 op 03-06-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@blanken17 zie topic waarschuwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Ronald schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:36:
[...]

Hoewel ik de theorie erachter niet snap (ik begrijp dat dat voor kenners frustrerend is), zou ik dit weekend dus tussen 13:30 en 15:00 de wasmachine of andere zaken aan moeten zetten om de kans op de dip te verkleinen?

Ik heb wel een multimeter liggen. Ik zal hem vandaag of morgen af en toe in een stopcontact in de meterkast stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Wat bedoel je met topic waarschuwing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
Heintje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Hoewel ik de theorie erachter niet snap (ik begrijp dat dat voor kenners frustrerend is), zou ik dit weekend dus tussen 13:30 en 15:00 de wasmachine of andere zaken aan moeten zetten om de kans op de dip te verkleinen?

Ik heb wel een multimeter liggen. Ik zal hem vandaag of morgen af en toe in een stopcontact in de meterkast stoppen.
Energie moet je zien als water, dat vloeit altijd naar het laagste punt en neemt dus de makkelijkste weg. Als jij water ergens in pompt wat niet weg kan dan loopt de druk op totdat de pomp af slaat. In het geval van elektriciteit loopt de spanning op totdat de omvormer af slaat.
Als de netbeheerder bij jou stroom levert op 240V en de omvormer af slaat op 253V dan kan de omvormer slechts 13V tegendruk leveren. Als de kabel tussen de omvormer en jouw meterkast nog eens 7.5V aan drukverlies oplevert dan heb je 5.5V aan 'tegendruk' om terug in het net te leveren. Waar bij water het drukverlies van een dunne leiding nog enigszins constant is heb je dat bij elektriciteit niet. Hoe warmer de draad wordt, hoe groter het drukverlies. En laat een draad nou warm worden als je er druk op zet...
Hoewel 1V verschil al voldoende is (water loopt altijd naar het laagste punt...) heb je met 5.5V niet heel veel marge. Een kleine fluctuatie in het net waardoor de spanning eventjes op loopt (drie man haalt hun auto van de lader) is voldoende om de omvormer dan af te laten slaan.

Door de wasmachine of andere dingen aan te zetten zorg je dat de de stroom lokaal weg kan, je hebt dan een nieuw laag punt gecreëerd waar het water heen stroomt.

Het grote verschil tussen energie en water is dat je water stil kan laten staan in een leiding of een buffervat, bij energie kan dat alleen in het buffervat (batterij). Eenmaal geleverde energie MOET direct opgenomen worden, anders loopt de spanning te hoog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
jadjong schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Energie moet je zien als water, dat vloeit altijd naar het laagste punt en neemt dus de makkelijkste weg. Als jij water ergens in pompt wat niet weg kan dan loopt de druk op totdat de pomp af slaat. In het geval van elektriciteit loopt de spanning op totdat de omvormer af slaat.
Als de netbeheerder bij jou stroom levert op 240V en de omvormer af slaat op 253V dan kan de omvormer slechts 13V tegendruk leveren. Als de kabel tussen de omvormer en jouw meterkast nog eens 7.5V aan drukverlies oplevert dan heb je 5.5V aan 'tegendruk' om terug in het net te leveren. Waar bij water het drukverlies van een dunne leiding nog enigszins constant is heb je dat bij elektriciteit niet. Hoe warmer de draad wordt, hoe groter het drukverlies. En laat een draad nou warm worden als je er druk op zet...
Hoewel 1V verschil al voldoende is (water loopt altijd naar het laagste punt...) heb je met 5.5V niet heel veel marge. Een kleine fluctuatie in het net waardoor de spanning eventjes op loopt (drie man haalt hun auto van de lader) is voldoende om de omvormer dan af te laten slaan.

Door de wasmachine of andere dingen aan te zetten zorg je dat de de stroom lokaal weg kan, je hebt dan een nieuw laag punt gecreëerd waar het water heen stroomt.

Het grote verschil tussen energie en water is dat je water stil kan laten staan in een leiding of een buffervat, bij energie kan dat alleen in het buffervat (batterij). Eenmaal geleverde energie MOET direct opgenomen worden, anders loopt de spanning te hoog op.
Bedankt (ik zal het nog wel een paar keer moeten lezen 😀).

Spanning is nu 238v bij een stopcontact in de meterkast en bij een stopcontact bij de SE5000H omvormer. Maar die stopcontacten zitten niet op dezelfde groep als de omvormer (die zit apart, met een lange, waarschijnlijk dus te dunne, maar wel ononderbroken kabel). Ik weet niet of het meten dan veel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-04 17:51
Heintje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Spanning is nu 238v bij een stopcontact in de meterkast en bij een stopcontact bij de SE5000H omvormer.
Hier kan je de voltages bij de omvormer zien in monitoring.solaredge.com (rechtsklik op groene inverter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df4h-pO8C1n_pOETxeQ-2yeXgGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9oH0aUKFfzbIcAN7ATiCZztT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een 3-fase-systeem vandaar 3 voltages met max. 440V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagotto
  • Laatst online: 11-09-2023
zie topicwaarschuwing

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 03-06-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
MarkII schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Hier kan je de voltages bij de omvormer zien in monitoring.solaredge.com (rechtsklik op groene inverter):

[Afbeelding]

Ik heb een 3-fase-systeem vandaar 3 voltages met max. 440V.
---
Update: het is weer gebeurd. Weer rond 14:00 uur. Ik had de wasmachine en een aantal acculaders aangezet. Daarmee daalde het AC-voltage in het stopcontact in de meterkast van 238 (11:00) naar 245 (13:15) naar 243 (13:45).
Maar het SolarEdge-systeem is daarna toch ingekakt helaas. Laatste wat ik in de monitoring zag was 252,82 bij V AC[V] (onder: fasemeting] en 401,13 bij V DC [V].
---

Dit helpt weer!

Ik heb een ander getal (bij DC?). Ik zie geen AC, alleen onder 'fasemeting'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89YPa0ZqeuZRYuY9vfDOO72Uq2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcEJVCXbZzDrU64ObpA7tSJC.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zie ik ook de foutmeldingen. 23 stuks vanaf 12 mei. Daarvoor 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8Cy5eZniF5nUSCZYcvkYfp1j6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZnTc6RkWUld0m3d2qQqn11E.jpg?f=fotoalbum_large

Vlak bij ons is rond die tijd een flinke hoeveelheid panelen gelegd. Ik zal eens vragen of dat op 12 mei in gebruik is genomen. Misschien heeft het ermee te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Heintje op 03-06-2023 14:19 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 86 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.