Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-04 00:01
Ik heb een solardedge systeem met 12x 340wp panelen in oost 5x / west 7x opstelling en 4kw hdwave omvormer.
nu heb ik voor een schappelijke prijs 10x 255wp zonnepanelen en 10 optimizers kunnen kopen.
Kan ik zonder problemen de extra zonnepanelen in de bestaande string zetten of is het beter om deze op de 2e ongebruikte string van de omvormer aan te sluiten?
Als ik kijk naar de grafieken kijk zie ik op zonnige dagen tot ongeveer 11uur smorgens de optimizerspanning van de panelen op de oostkant op de maximale 60 volt staan en dan afnemen als panelen op de westkant ook uit de schaduw komen. Hadden hier achteraf niet niet 80 volt optimizers gebruikt moeten worden? En kan ik dit ondervangen door de extra zonnepanelen in de bestaande string op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

RobertMe schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:14:
[...]

Dat kan toch helemaal niet? Als er een voltagedrop van 241V zou zijn kan de omvormer alleen werken als de netspanning lager dan 12V is? Anders zit de omvormer op 253V en gaat die dus uit. En verder al beantwoordt door @Ronald.

Bij mijzelf weet ik de kabellengte niet, zal ergens tussen de 10 en 20 meter zijn. Ik vermoed, op basis van onnauwkeurige multimeter (incl. paar volt afwijking tussen multimeter en omvormer) dat het verlies 1 á 2 volt is. En, bij zon, dus ook een fors hoge spanning uit stopcontact in de meterkast (245V+), en omvormer dus continu 250V+, die na wat tunen onder de 253V lijkt te blijven en dus nog "maar" 6x per uur uitvalt i.p.v. afgelopen dinsdag (niet getuned) 33x in een uur 8)7
Ik bedoelde 12V verschil. Het verschil tussen de 241V en 253V...

Waarom meet je niet bij de aansluiting in de omvormer zelf? Dat kun je dan weer afzetten tegen wat de omvormer zelf meet. Een fatsoenlijke multimeter zou niet zoveel afwijking mogen hebben.

Als je verlies 1 a 2 volt is tussen aansluiting omvormer en meterkast en je hebt nog steeds deze problemen, dan zou ik zeker de netwerkbeheerder laten kijken. Zoals gezegd: bij mij was het snel geregeld.

Wel even goede metingen doen zodat je ook weet wat het probleem is. Uiteindelijk begint de oplossing altijd met goed te kijken naar waar het probleem echt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

Heintje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Bedankt (ik zal het nog wel een paar keer moeten lezen 😀).

Spanning is nu 238v bij een stopcontact in de meterkast en bij een stopcontact bij de SE5000H omvormer. Maar die stopcontacten zitten niet op dezelfde groep als de omvormer (die zit apart, met een lange, waarschijnlijk dus te dunne, maar wel ononderbroken kabel). Ik weet niet of het meten dan veel zin heeft.
Het heeft eigenlijk alleen zin om te meten op de aansluiting in de omvormer zelf. Opendraaien, kap eraf en meten maar.

Zo kun je in ieder geval uitsluiten dat er een meetfout in de omvormer zit (kleine afwijking kan altijd natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
jwvdst schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:28:
Ik heb een solardedge systeem met 12x 340wp panelen in oost 5x / west 7x opstelling en 4kw hdwave omvormer.
nu heb ik voor een schappelijke prijs 10x 255wp zonnepanelen en 10 optimizers kunnen kopen.
Kan ik zonder problemen de extra zonnepanelen in de bestaande string zetten of is het beter om deze op de 2e ongebruikte string van de omvormer aan te sluiten?
Als ik kijk naar de grafieken kijk zie ik op zonnige dagen tot ongeveer 11uur smorgens de optimizerspanning van de panelen op de oostkant op de maximale 60 volt staan en dan afnemen als panelen op de westkant ook uit de schaduw komen. Hadden hier achteraf niet niet 80 volt optimizers gebruikt moeten worden? En kan ik dit ondervangen door de extra zonnepanelen in de bestaande string op te nemen?
je huidige systeem is niet correct ontworpen. Die 60V betekend dat de optimizers het vermogen niet af kunnen geven… uitleg topic start.

Zijn de 10 voor jouw nieuwe optimizers ook 60V serie?

Dan vooral in 1 string met de rest, dat zou het grootste deel van de ontwerp fout moeten oplossen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Ronald schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:54:
[...]

je huidige systeem is niet correct ontworpen. Die 60V betekend dat de optimizers het vermogen niet af kunnen geven… uitleg topic start.

Zijn de 10 voor jouw nieuwe optimizers ook 60V serie?

Dan vooral in 1 string met de rest, dat zou het grootste deel van de ontwerp fout moeten oplossen
de panelen die ik heb liggen zijn in combinatie met een p370 optimizer en die 10 zijn p300 optimizers en hebben allebij een maximale spanning van 60V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jwvdst dat mag zo uit hoofd allemaal in 1 string. Zou ik dus zo uitvoeren.

Je gaat vermoedelijk wat aftop krijgen… maar dat is niet erg, zal binnen de perken moeten blijven op jaarbasis

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Ronald schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:13:
@jwvdst dat mag zo uit hoofd allemaal in 1 string. Zou ik dus zo uitvoeren.

Je gaat vermoedelijk wat aftop krijgen… maar dat is niet erg, zal binnen de perken moeten blijven op jaarbasis
denk ook dat voor nu de aftop niet opweegt tegen een zwaardere omvormer. haal nu ongeveer max 2,7kw/h met uitschieters naar 3kw/h en de omvormer is max 4kw/h

Omdat we volgend jaar de tuin willen verbouwen twijfel ik nog om de extra panelen op het tuinhuis te leggen met een dakhelling oost/west van ongeveer 15 graden of een frame te maken van 10 panelen breed en deze tegen de achterkant van het huis te maken zodat ze volledig op het zuiden zitten. Ik neig naar de laatste optie omdat we volgend jaar de bijde tuinhuizen die we nu hebben willen vervangen voor 1 grotere waar daan alle zonnepanelen op kunnen die dan ook op het zuiden komen

Als ik extra panelen aan sluit moeten deze dan persee aangemeld worden voordat ze zichtbaar worden in de monitoring portal of hoeft dat niet persee? ik snap dat de layout dan niet klopt maar dat is geen probleem want ik gebruik home assistant voor het uitlezen van de panelen

[ Voor 5% gewijzigd door jwvdst op 04-06-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jwvdste je krijgt ze als het goed is in de logische layout te zien. Voor virtuele layout moet de tekening via beherend installateur aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THDV
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-04 17:17
Mijn panelen staan in Oost-West opstelling (dakhelling 35°), en dat betekent dat de optimizers nogal wat in spanning verschillen als de zon zodanig laag staat dat slechts één kant (Oost of West) beschenen wordt.

Nu is alles aangesloten op één string (14 panelen), maar ik ben bezig met uitbreiding , op beide dakhelften komen er dan een paar bij.

Wat is er voor nodig om twéé strings op een 1 fase omvormer (SE5000H) aan te sluiten? Ik lees iets over een externe verbindingskast danwel een aftakkingskabel, maar weet niet wat dat inhoudt. En heeft het voordelen om Oost en West een eigen string te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@THDV onder de 25 optimizers in de regel bij 1 string blijven. Het verschillen van de stringzijdige optimizer spanning is wat hoort.

SE5000H heeft 2 sets mc4 en kan zo 2 strings aan. Maar je mag de strings ook met y-connector op dak samen brengen…

Alles zit in de huidige versie van de training in edge academy ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:20
@THDV Je hebt waarschijnlijk 7 panelen op O en 7 panelen op W met S440 optimizers .Deze doen 60V en dan kom je eigenlijk 1 paneel per windrichting tekort (voor een 1 fase omvormer). Ook al zitten alle 14 panelen op dezelfde string.
Hierdoor kan Solar Edge niet goed omgaan met schaduwwerking.

Hierom lijkt het mij beter om de extra panelen ook op deze 1 string aan te sluiten. Hoe meer panelen op een string hoe beter Solar Egde met schaduw kan omgaan.
Aan het aantal optimzers per string zit wel een maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THDV
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-04 17:17
Ronald schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:32:
@THDV onder de 25 optimizers in de regel bij 1 string blijven. Het verschillen van de stringzijdige optimizer spanning is wat hoort.
blanken17 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:00:
@THDV Je hebt waarschijnlijk 7 panelen op O en 7 panelen op W met S440 optimizers .Deze doen 60V en dan kom je eigenlijk 1 paneel per windrichting tekort (voor een 1 fase omvormer). Ook al zitten alle 14 panelen op dezelfde string.
Hierdoor kan Solar Edge niet goed omgaan met schaduwwerking.

Hierom lijkt het mij beter om de extra panelen ook op deze 1 string aan te sluiten. Hoe meer panelen op een string hoe beter Solar Egde met schaduw kan omgaan.
Aan het aantal optimzers per string zit wel een maximum.
Ik heb 8 nu panelen Oost, en 6 panelen West. Volgende week hoop ik een offerte te krijgen voor uitbreiding. Wil eigenlijk 10 Oost en 10 West, dus een symmetrische opstelling.

De huidige opstelling geeft een verloop van de optimizer spanning als onderstaand, en de spanningen van de twee orientaties is er duidelijk in te herkennen. Zolang alles maar onder de 60V blijft is er geen issue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rtoWGH3XfbdtumSbYBVnuHR2p4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vl9gM78UWcsmXhj47FQlsRy9.png?f=fotoalbum_large

Als 's morgens de zon eerst wat door de sluierbewolking moet schijnen dan verlopen de twee groepen redelijk regelmatig. Echter, als de zon direkt na zonsopgang vol op de panelen Oost schijnen en die op West nog in de schaduw van het dak, dan verloopt de spanning Oost nogal grillig en tipt de 60V aan (grafiek van vandaag, dag met volle zon en heldere lucht zonder wolken). 's Morgens vroeg wel wat invloed van een verderop staande boom...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjeGiUDzv7gVRHKZGi6CiJ-QdBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KoK3Aj6xoXTE2MH4zqP0VS4x.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard is het opgewekte vermogen dan gering, en de vermogenscurve wordt er niet echt door beinvloedt (NB: X-as moet natuurlijk uren zijn...):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IiCuDTqsQ0t2ABvmwMLBk7yuos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q6r93m1IKUmNd3F2dbTfgvaC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h0S-LB_RSmY7tCxpxl17Ztl0a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bRXR8t2Hyza2nZWtXbu0EaBs.png?f=fotoalbum_large

Met een symmetrische opstelling én meer panelen (10 Oost / 10 West) in één string zal het fenomeen van de vlindervleugel-vorm van de optimizer spanning zo blijven, maar wordt e grilligheid dan iets gedempt doordat er meer optimizers zijn? En bij twee strings, beinvloeden de de spanningscurves per string elkaar dan niet? Of geeft het hetzelfde resultaat?

In de Designer is het verschil tussen één en twéé strings te verwaarlozen...

[ Voor 4% gewijzigd door THDV op 04-06-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:32
Even een korte vraag waarop ik het antwoord waarschijnlijk wel weet.

Ik heb een SolarEdge installatie met 24 panelen recht op het oosten onder een hoek van 39 graden. De omvormer is een SE5k (oud model met display) en werkt na behoren. Omdat deze recht op het oosten gericht is start deze vroeg op, piekt meestal al voor 12 uur en gaat dan afbouwen. Nu wil ik graag ook op het westen wat panelen erbij om het eigen gebruik beter af te dekken.

Op het westen heb ik plek voor maximaal 5 panelen. Ik zou deze panelen redelijk makkelijk in de zelfde string kunnen plaatsen als de panelen op het oosten (ik heb ook maar 1 string).

Alle andere opties (micro's, andere string omvormer etc) hebben allemaal een eigen groep nodig, dit is een Mission impossible... Ik krijg geen eigen groep op die plek, en ook een PV vederdeler is geen optie zonder heel veel breekwerk. De enige werkbare oplossing is dus om die 5 panelen in de zelfde string te plaatsen als de panelen op het oosten.

Ik heb de boel even in Designer gezet en ik krijg een verlies factor van 3,1 procent (was te verwachten)

Mijn vraag, gaan die extra panelen op west een negatieve impact hebben op de panelen die op het oosten liggen? Of produceren de panelen op het westen 3,1 procent minder dan normaal door optimizer clipping of iets dergelijks?

bestaande optimizers zijn P370, panelen zijn 325Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DJP! dat is 3,1% van je totale productie. Dus het verlies op die 5 is echt waanzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ronald schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:24:
@DJP! dat is 3,1% van je totale productie. Dus het verlies op die 5 is echt waanzinnig.
Duidelijk! Ik was er al bang voor. Had stiekem gehoopt dat die 3,1% alleen voor de panelen op het westen zou zijn. Duidelijk dus een no go..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
DJP! schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:37:
[...]

Duidelijk! Ik was er al bang voor. Had stiekem gehoopt dat die 3,1% alleen voor de panelen op het westen zou zijn. Duidelijk dus een no go..
Maar is die 3.1% het verschil tussen met en zonder die 5 panelen, of heb je alleen de berekening gedaan met die 5 panelen? Ik zou met 24 panelen in 1 richting niet verwachten dat extra panelen in een andere richting de produktie zo sterk zouden beperken. Wel natuurlijk dat die 5 niet zo optimaal presteren, omdat zodra ze goede zon vanuit het westen krijgen, de oostkant juist minder zon begint te krijgen en op een gegeven moment daardoor die 5 panelen zullen gaan beperken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@redwing ik kom uit losse pols op ~300kWh
En uit ervaring weten we dat de verliezen in de praktijk hoger zijn.

@DJP! je hebt 3 fase stroom bij de SE5K. Die kabel is onder te verdelen in 1x enkelfase en 3 fase. Een kleine GoodWe kost evenveel als 5 optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 19:20
lc8 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:54:
@_Teq_

ik was het niet die zei dat de paneelaarding aan de kast vast moet, maar ik zie dat vaak wel zo en heb dat zelf ook maar zo uitgevoerd. Ik meen wel dat ik het ergens heb zien staan maar kan het niet terug vinden..
(huis/net aarde moet uiteraard wel gewoon binnenin aangesloten zijn via de kabel)
Ik zou het lekker zo laten dus.

mbt de aardkabel bij de plus (die niet verplicht rood is overigens :-) ): Ik heb geen schemas van de omvormer, maar, ofschoon er geen galvanische scheiding is in de omvormer, is de - wel 'ongeveer' gelijk aan de spanning van de nul-leiding in normaal bedrijf. Tussen de plus en aarding is dus zeker meer DC spanning, vandaag ik zou zeggen: wenselijk.

Wat er gebeurt in geval van een DC sluiting/boog.. weet ik nog niet zo zeker: Hopenlijk schakelt de vlamboogbeveiliging van de solaredge zelf uit!.
je aardlek (rcd) zou ik maar niet op rekenen: een Lek aan de DC kant zegt niet dat je ook een verschilstroom in de AC fases krijg. (een aardlek detecteert geen aardstroom, maar verschilstroom tussen nul en fase, die is er niet en gaat er dus niet uit...).
Say no more, I fixed :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIHy6gqWbLsatbTRRX5BUaLjrWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oo7eLdoJkVJ3mRygh32BEmzg.jpg?f=fotoalbum_large

U ziet:
  • Aardedraad bij de - draad;
  • Aarde aangesloten op het aardblokje in de werkschakelaar;
  • Een blije _Teq_ aan de achterkant van de foto
Is het dan nu goed? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 00:07:

@DJP! je hebt 3 fase stroom bij de SE5K. Die kabel is onder te verdelen in 1x enkelfase en 3 fase. Een kleine GoodWe kost evenveel als 5 optimizers.
Als ik een nieuwe omvormer naast de bestaande omvormer zou hangen dan heb ik een traject van 35 meter aan DC kabel nodig. Omdat het maar 5 panelen zijn zal de spanning niet al te hoog zijn en volgens mij zijn er dan best wat kabel verliezen. Ik zal dit vanavond eens uitrekeken.

@redwing ik heb uiteraard beide simulaties is Designer gemaakt. De extra panelen leveren ongeveer 1,28MWh extra op. Volgens de designer, het is alleen dus alleen dat er dan opeens 3,1% verlies is. Alleen als ik het forum hier een beetje mag geloven dan is die 3,1% vrij conservatief .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DJP! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:28:
[...]

Als ik een nieuwe omvormer naast de bestaande omvormer zou hangen dan heb ik een traject van 35 meter aan DC kabel nodig. Omdat het maar 5 panelen zijn zal de spanning niet al te hoog zijn en volgens mij zijn er dan best wat kabel verliezen. Ik zal dit vanavond eens uitrekeken.
Stroom en lengte bepalen verlies. Koppel je het aan de bestaande string dan moet de energie even ver naar de bestaande omvormer…

DC kabel is minimaal 4mm2.

Zoveel verschil gaan de ohmse verliezen niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
En uit ervaring weten we dat de verliezen in de praktijk hoger zijn
Verliezen die 5 panelen 300kWh of verliezen de bestaande 24 panelen nu ook doordat er 5 panelen bij komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
blanken17 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Verliezen die 5 panelen 300kWh of verliezen de bestaande 24 panelen nu ook doordat er 5 panelen bij komen?
Alles op de 5.

Heel ruw zouden 5x400Wp richting 1600kWh moeten doen op die ligging. Dat is op basis van steil oost/west (750kWh/kWp). Haal er 300 af en je hebt het rendement van een noord ligging.

5 optimizers kosten evenveel als een 2kW GoodWe XS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:10
Ja verlies op de 5 panelen. Als je naar mijn bericht kijkt op 12 april 2013 zie je een voorbeeld van berekening van hoe dit verlies tot stand komt.
Als je een tweede string omvormer neemt zoals Ronald aan geeft heb je dat verlies niet.

Of wachten op de Solaredge, op de komende intersolar 2023 deze maand stelt Solaredge een nieuwe Optimizer voor waardoor je maar 6 nodig hebt op een 3fasige omvormer short string of 1 fasige omvormer. De S500A Optimizer. Wanneer deze verkrijgbaar wordt in nog niet gemeld. Maar dit is wel duurder dan een kleine gewone string omvormer zoals @Ronald voorstelt.

[ Voor 44% gewijzigd door Browny op 05-06-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Sorry, ik had je antwoord verkeerd gelezen en dacht dat je extra verliezen bedoelde buiten die 5 panelen. En dat die 5 panelen heel belabberd scoren lijkt me inderdaad logisch. Die kunnen zodra ze zon krijgen nooit hun vermogen kwijt. Ik zou ze dan ook zoals je al zegt op een losse (niet-SE) omvormer zetten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Laatst online: 29-04 16:28
DS7 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Het heeft eigenlijk alleen zin om te meten op de aansluiting in de omvormer zelf. Opendraaien, kap eraf en meten maar.

Zo kun je in ieder geval uitsluiten dat er een meetfout in de omvormer zit (kleine afwijking kan altijd natuurlijk).
Omvormer open schroeven en binnenin meten vind ik wat 'spannend'.

Gisteren ging het gelukkig goed (geen inzakker). Ik heb gisteren ontdekt (wat voor kenners logisch is natuurlijk...) dat het geen zin heeft om de wasmachine aan te zetten als die op een andere fase/cluster zit (ik heb 3x4 groepen). De SE5000H is - als ik het goed zie - gekoppeld aan de derde fase/cluster.
De vaatwasser aanzetten bracht gisteren wel het spanningsniveau omlaag gelukkig. Die zit in hetzelfde cluster. Vandaag maar weer op tijd aanzetten.

Heeft het trouwens zin om een ventilator op de omvormer te richten tussen 13:00 en 15:00?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:36
Heintje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:14:
Gisteren ging het gelukkig goed (geen inzakker). Ik heb gisteren ontdekt (wat voor kenners logisch is natuurlijk...) dat het geen zin heeft om de wasmachine aan te zetten als die op een andere fase/cluster zit (ik heb 3x4 groepen). De SE5000H is - als ik het goed zie - gekoppeld aan de derde fase/cluster.
De vaatwasser aanzetten bracht gisteren wel het spanningsniveau omlaag gelukkig. Die zit in hetzelfde cluster. Vandaag maar weer op tijd aanzetten.
Als je een 3-fase netaansluing hebt en een 1-fase aansluiting kun je als het probleem zich aan de net-kant bevind ook nog de omvormer (laten) verplaatsen naar een andere fase waar de netspanning lager op is. Alleen leek de algemene tendens te zijn dat het probleem zich bij jou niet bevindt aan de net-kant maar aan jouw eigen kant (~245V netspanning, maar door te dunne, lange, kabel naar omvormer bij de omvormer dan 250V+ daar).
Heeft het trouwens zin om een ventilator op de omvormer te richten tussen 13:00 en 15:00?
Als die te warm is wel :+ Aan het spanningsprobleem zal het niet helpen. Tenzij het een airco is die je op dezelfde groep aansluit, dan is het gewoon een grootverbruiker zoals de vaatwasmachine :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Terugkomende op mijn situatie waarover ik vorige week schreef lijkt dit nu echt een stuk beter te gaan. Heb nu dan P(V) powercontrol ingeregeld vanaf 109% (tot 50% vermogen op 109,8% van nomilate spanning). Hij valt daarmee nog alleen uit op de 10 minuten 250V+. In eerste instantie kwam het soms nog voor dat die vervolgens bij het opstarten meteen de 253V aantikte en weer uitviel. Maar dat heb ik nu, zo lijkt het, opgelost door de wakeup gradient op 5s te zetten (was 0). Daardoor start die dus iets langzamer op waardoor die ook beter de P(V) throttling toepast i.p.v. zoals het er naar uit zag meteen op 100% draaien en dan op 253V er uit klappen (had dus ook het idee dat het even duurt voordat de P(V) control effectief is). Enige ding is/blijft dan dat hij nu elke 10 minuten uitvalt. Maar dat is beter dan 33x in een uur.

Wat ik alleen nog niet helemaal snap is waarom bij het uitvallen de spanning ongeveer 3V terugvalt, terwijl de spanningsdrop tussen meterkast en PV maar 1 á 2 volt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
RobertMe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Als je een 3-fase netaansluing hebt en een 1-fase aansluiting kun je als het probleem zich aan de net-kant bevind ook nog de omvormer (laten) verplaatsen naar een andere fase waar de netspanning lager op is. Alleen leek de algemene tendens te zijn dat het probleem zich bij jou niet bevindt aan de net-kant maar aan jouw eigen kant (~245V netspanning, maar door te dunne, lange, kabel naar omvormer bij de omvormer dan 250V+ daar).

De fase waar de omvormer op zit is een nogal 'rustige' fase ja. Maar ik kan vrij makkelijk de wasmachine via een (korte) verlengkabel aan een stopcontact van de "omvormer-fase" hangen.

[...]

Als die te warm is wel :+ Aan het spanningsprobleem zal het niet helpen. Tenzij het een airco is die je op dezelfde groep aansluit, dan is het gewoon een grootverbruiker zoals de vaatwasmachine :p
- De fase waar de omvormer op zit is een nogal 'rustige' fase ja. Maar ik kan vrij makkelijk de wasmachine via een (korte) verlengkabel aan een stopcontact van de "omvormer-fase" hangen.

-OK. Jammer.

En ja: het probleem zit in de basis waarschijnlijk met name in de afstand omvormer-meterkast en/of in de recente toename van het aantal panelen hier in de buurt. Dat moet ik ook aankaarten/uitzoeken. Maar ben even op zoek naar dingen die ik zelf kan doen. Ik weet dankzij alle bijdragen in dit topic in ieder geval hoe ik kan zien wanneer het (bijna) misgaat en wat ik dan (in de marges) zelf kan doen. Dus dank daarvoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Heintje op 05-06-2023 13:20 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RobertMe draait je omvormer op recente firmware? 250V staat niet in netcode (net nagezocht, artikel 3,8, omdat er weer eens iemand illegali aan promoten was).

Of staat hij op verkeerde landinstelling misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:21:
@RobertMe draait je omvormer op recente firmware? 250V staat niet in netcode (net nagezocht, artikel 3,8, omdat er weer eens iemand illegali aan promoten was).
In oktober geupdate, dus niet heel oud (mogelijk dat er dan wel een nieuwere is).
Of staat hij op verkeerde landinstelling misschien?
Nope, die staat op NL.

Maar ben wel verbaasd dat jij hier nu pas op reageert :p Dat die uitschakelt bij 10 minuten 250V is hier in de korte tijd dat ik in dit topic kom al vaker langsgekomen, en volgens mij ben ik daar initieel door @ZwarteIJsvogel op gewezen. Waarna er vorige week (meen ik) nog wat over gesproken is of dat dan in de netcode staat (maar het iets van SE is zeer waarschijnlijk om het klapperen op 253V tegen te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RobertMe ik zie vrijwel alles in dit topic, maar heb niet altijd een nuttige bijdrage ;)

Ik weet vrij zeker dat ik vorig jaar >10 minuten op minimaal 1 fase, mogelijk alle 3 boven 250V heb gezien. Ding is nooit uit gegaan. (SE5K-RWB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:34:
@RobertMe ik zie vrijwel alles in dit topic, maar heb niet altijd een nuttige bijdrage ;)
Ik bedoelde dan voornamelijk op het feit dat je nu (pas), naar mij als noob ook nog, er naar vraagt. Terwijl semi dezelfde vraag vorige week was langsgekomen. Ik ging er vanuit dat dit een soort van "common knowledge" zou zijn (bij installateurs/kenners). En dus zeer zeker bij jou bekend zou zijn :p.
Ik weet vrij zeker dat ik vorig jaar >10 minuten op minimaal 1 fase, mogelijk alle 3 boven 250V heb gezien. Ding is nooit uit gegaan. (SE5K-RWB)
Uiteraard heb ik dan geen idee hoe het wel zit. Behalve dat ik nu zie dat hij vaak echt elke 10 minuten uitvalt, ondanks dat de spanning (op 5 seconden interval) niet boven de 253V komt. En heel soms 253V+ en geen uitval :+, maar formeel moet die ook binnen 2? seconden uitschakelen? Dus als het een halve seconde 253V is hoeft die niet perse uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:45
Binnenkort wordt de meterkast aangepast van 1 fase naar 3 fase, de elektricien heeft de aanpassing gereed gemaakt en Enexis moet de laatste dingen gereedmaken. Is er iets waar ik op moet letten met de omvormer?
Of zijn er tips. Hoor het graag.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 22:36
Ik heb nu vanaf Februari mijn Solar Edge setup draaien en zie steeds meer uitval.
  • 11x SolarClarity Denim 450 Wp
  • SolarEdge S5000 1 fase
  • Enexis 3x25 ampere aansluiting
Foutmelding: V-L1 Max1 komt regelmatig voor, bijvoorbeeld gisteren dan hoor je de omvormer klikken en uitschakelen.

De installateur zegt dat het net hier in de buurt wel vol kan zitten en ik de fases eens moet doormeten? Had al even gezocht in dit topic maar zie niet heel veel van dit soort meldingen voorbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCXci7vmFJEOQr-Q8tfrQJw9uvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cmfVqqMpdNFaR6K5ibJcLewV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT4hEkhOGs8N3V3wporZHek9Y8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zodiSGUQTUExeGCNYf7iykg3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@hansieb112 als je even een handje posts omhoog kijkt? Echt gezocht lijk je niet te hebben helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 22:36
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:24:
@hansieb112 als je even een handje posts omhoog kijkt? Echt gezocht lijk je niet te hebben helaas
Ik heb gezocht op de foutcode in dit topic, daar komt maar 1 post tevoorschijn. Ik zal even naar boven scrollen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
Ik heb hier een apart geval op 1 van mijn installaties.

1 paneel lijkt maar voor75-80% mee te doen sinds een aantal maanden.

De optimizer spanning dropt meestal kort na het begin van de dag terug van 32Volt naar 18 Volt. De paneel spanning blijft normaal, echter het vermogen daalt dan ook naar 75-80% van de omliggende panelen.

De laatste weken daalt ook de paneelspanning mee omlaag, en komt het vermogen op 50-60% van de omliggende panelen.

Mijn gevoel zegt dat er een breuk in het paneel ergens zit, tussen een paar groepen cellen. Geen schaduw issues of vogelpoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@(RSH) dat ruikt toch naar defect paneel deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:58:
@(RSH) dat ruikt toch naar defect paneel deel?
ja, echter had ik verwacht dat de paneelspanning eerst ook mee omlaag zou gaan, dat gebeurt alleen maar de laatste weken.
Misschien iets door temperatuur? 1e verschijning van het issue was in februari, een stuk kouder en minder zonnig.

Nog niet eerder een paneel "stuk" gezien, wel een paar optimizers, maar dat is meer een geval van ze werken of werken niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
@Ronald dit is dus wat ik bv van vandaag zie. Ik tel zo snel 13x dat die op/over de 253V gaat, maar slechts 2x daarvan gaat die op dat moment ook uit. De overige keren gaat die wel uit, maar op dat moment lijkt die geen 253V te meten. Maar (gemiddeld genomen) dus wel lange tijd als niet continu dat de spanning boven de 250V is. En daarnaast dus met een semi regelmatig interval van "elke 10 minuten".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwm1QgvxaVlQLIlh4LA4nN7dyT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubHjxEZGS2nBF7SEuhcsEA68.png?f=fotoalbum_large

En zoals ik ook in eerdere post schreef, ik blijf het alleen raar vinden dat de spanning zo hard terug valt als de PV uit is. Wat ook heel goed te zien is in dezelfde grafiek zonder de status erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na506advsL0wmS0UqPtw9UHbWAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ELEj6TdVr4Tn5wrh7GHMMPaY.png?f=fotoalbum_large
Waarbij die 3x "zelfs" terugvalt naar onder de 247V komende van (ruim) in de 250V en dus 3V terugval. Terwijl het verlies in de kabel dus maar max 2V zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-04 21:39
Markie0001 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:26:
Oke, dan ga ik eerst de kabel vervangen.
Mocht dat onvoldoende helpen, dan hoop ik dat het voorstel van ACM doorgaat.

https://solarmagazine.nl/...erhogen-maximale-spanning

Bedankt voor de hulp/input! @Ronald @ds23man
Dynamisch afregelen van omvormer obv voltage kan ook geen kwaad voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Heintje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:35:
[...]

---
Update: het is weer gebeurd. Weer rond 14:00 uur. Ik had de wasmachine en een aantal acculaders aangezet. Daarmee daalde het AC-voltage in het stopcontact in de meterkast van 238 (11:00) naar 245 (13:15) naar 243 (13:45).
Maar het SolarEdge-systeem is daarna toch ingekakt helaas. Laatste wat ik in de monitoring zag was 252,82 bij V AC[V] (onder: fasemeting] en 401,13 bij V DC [V].
---

Dit helpt weer!

Ik heb een ander getal (bij DC?). Ik zie geen AC, alleen onder 'fasemeting'.

[Afbeelding]

Nu zie ik ook de foutmeldingen. 23 stuks vanaf 12 mei. Daarvoor 0.

[Afbeelding]

Vlak bij ons is rond die tijd een flinke hoeveelheid panelen gelegd. Ik zal eens vragen of dat op 12 mei in gebruik is genomen. Misschien heeft het ermee te maken.
Laat vermogen dynamisch afregelen obv voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
RobertMe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:20:
@Ronald dit is dus wat ik bv van vandaag zie. Ik tel zo snel 13x dat die op/over de 253V gaat, maar slechts 2x daarvan gaat die op dat moment ook uit. De overige keren gaat die wel uit, maar op dat moment lijkt die geen 253V te meten. Maar (gemiddeld genomen) dus wel lange tijd als niet continu dat de spanning boven de 250V is. En daarnaast dus met een semi regelmatig interval van "elke 10 minuten".
[Afbeelding]

En zoals ik ook in eerdere post schreef, ik blijf het alleen raar vinden dat de spanning zo hard terug valt als de PV uit is. Wat ook heel goed te zien is in dezelfde grafiek zonder de status erbij:
[Afbeelding]
Waarbij die 3x "zelfs" terugvalt naar onder de 247V komende van (ruim) in de 250V en dus 3V terugval. Terwijl het verlies in de kabel dus maar max 2V zal zijn.
Eerder dacht je dat die 10 min aan ouder type omvormer lag toch? Mijn omvormer met set app kan wel langer dan 10 min boven 250 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
offtopic:
Grappig, zoeken op 250V in dit topic komt na ~10 posts mijn eerste bericht van een paar weken terug al bovendrijven. Terwijl er intussen "3" pagina's aan resultaten zijn :P
mathijshooi schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:43:
[...]

Eerder dacht je dat die 10 min aan ouder type omvormer lag toch? Mijn omvormer met set app kan wel langer dan 10 min boven 250 aan.
Ik dacht niks :P De eerste echte referentie naar de 250V als limiet die ik zo snel kan vinden en in reactie op mij was is deze:
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:15:
[...]

Jouw SE3000 (oud model met display, neem ik aan) schakelt kennelijk af als de spanning langdurig (10 minuten) boven de 250V zit. Die spanning is instelbaar via het configuratiemenu. Daarvoor moet de kap eraf terwijl de omvormer in bedrijf is. Volgens de huidige Netcode Elektriciteit mag je die spanning op 253V instellen.
Even later opgevolgd door:
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Inderdaad. Mijn SE4000H (SetApp) heeft 5 trippunten waarvan er twee zijn geconfigureerd: 253V gedurende 2 seconden en 250V gedurende 10 minuten. De details van jouw model ken ik niet.
Echtere heb ik zelf niks terug kunnen vinden in de configuratie. @MK_ heeft op een later moment ook nog screenshots gepost van een plek in de monitoring / beheer portal waar je deze regels erin zou moeten kunnen zetten, maar die opties waren voor hemzelf niet beschikbaar (en ik heb niet eens volledige toegang, en de installateur ook niet voor lastig gevallen "nu". Laatste contact: 8 jaar terug). In de omvormer zou het ook ergens moeten kunnen (IIRC Maintenance menu), maar de documentatie daarvan stelt ook dat het niet in alle landen / alleen maar in bepaalde landen beschikbaar is. Zeer grote kans dat NL er daar dus geen van is. Verklaart echter niet waarom @ZwarteIJsvogel de optie dan wel heeft tenzij die de netcode niet op NL heeft staan :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Kwestie van firmware updaten. Zeker als je nog display hebt kan je het prima zelf instellen, is wel gedoe met heel vaak knopjes indrukken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
teacher schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:18:
Kwestie van firmware updaten. Zeker als je nog display hebt kan je het prima zelf instellen, is wel gedoe met heel vaak knopjes indrukken.
Zoals ik ook al in een eerder bericht (gisteren aan Ronald gericht meen ik) schreef: in oktober heb ik de firmware geüpdate (voor modbus TCP support). Dus dan zouden ze het pas recentelijk hebben toegevoegd?

Terwijl er volgens de documentatie (PDF even niet bij de hand) dus "iets" onder het Maintenance moeten zitten v.w.b. deze grid limieten. Maar daarbij staat dus ook de opmerking dat het niet in alle landen (of zelfs: alleen in specifieke landen) beschikbaar is. En toen ik vorige week de kap eraf had kon ik die optie ook niet vinden.

Dus feel free om me te wijzen op of een nieuwe firmware sinds oktober waar het wel in zit, of de documentatie waar ik de optie moet vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RobertMe soms wil support wel eens direct eindgebruikers helpen, heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-06-2024
mathijshooi schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:38:
[...]

Dynamisch afregelen van omvormer obv voltage kan ook geen kwaad voorlopig.
Mathijs heb je daar een voorbeeld van hoe je dat in kan stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Markie0001 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Mathijs heb je daar een voorbeeld van hoe je dat in kan stellen?
Topicstart gelezen toevallig? B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:25
Het lijkt erop dat het Solaredge portaal een beetje in de war is met de opbrengst. Opeens heb ik nog "maar" een opbrengst van ong. € 2.500,-, terwijl dit eigenlijk al een tijdje > € 4.000,- was. De financiële opbrengst is voor deze maand en dit jaar hetzelfde, maar uiteraard niet het aantal KWh's. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoZrfk7ZCrIN35SKKi6wvQL4bVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q9f0ZLMWpJuvvv64xTmZmFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:05

Yucko

One clown to rule them all !

sowieso, waar kun je de prijs per kWh instellen :? Ik heb 't nog niet kunnen vinden, dus de bedragen die genoemd worden daar kan ik vrij weinig mee

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
Als je voldoende rechten hebt, kan je via de webpagina - dus niet de app - de tarieven invoeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c2uVNLaorcHTS5JMBz_HkJ7kec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lkHQ9x2mMnkOY4W2kOUEUAP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
MichelKlok schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:53:
Als je voldoende rechten hebt, kan je via de webpagina - dus niet de app - de tarieven invoeren.[Afbeelding]
Ik heb dat ooit (2019) inderdaad zo in kunnen stellen, maar kon het nu ook niet meer vinden (mijn euro's slaan dus totaal nergens meer op).
Is er op dat vlak iets veranderd? Of heeft mijn installateur met de rechten zitten klooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
Sinds de installatie in 2017 heb ik die rechten al. Voor mij zijn die onveranderd gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:05

Yucko

One clown to rule them all !

ik heb laatst gevraagd voor die rechten maar de admin pagina is net diegene die ik niet gekregen heb van mijn installateur 😒

[ Voor 23% gewijzigd door Yucko op 07-06-2023 20:06 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
mathijshooi schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Laat vermogen dynamisch afregelen obv voltage.
Dank. Ik zal het meegeven aan de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-11-2023
Goedenavond heren lees sindskort dit topic mee omdat ze vorige week een zonnepark hebben aangelegd😉

Even een technische vraag over panelenen en omvormer

Situatie is als volgt

40x420Wp panelen met 1 solaredge 12.5k omvormer

Als ik snel reken 40x420 zit ik al snel op 16kw de uur. (In perfecte optimale omstandigheden natuurlijk)
Maar er zit bij mij maar 1x 12.5kw omvormer op hoe zit dit halen mijn panelen nu niet het optimale rendement?

Installateur zegt dat panelen nooit 420wp per paneel halen en dat 12.5kw omvormer dus zat is voor 40x420wp paneel hoe kijken jullie hier tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 21:56
Goedemorgen,

Al vanaf 2013 22 stuks panelen op het dak (22x260WP met SMA omvormer) ligging is oost-west.

As maandag worden er 16 stuks 405WP panelen bij gemonteerd met een SE10K 3 fase omvormer.
alle 38 panelen krijgen de S440 optimiser.

De 16 nieuwe panelen komen aan de oostkant, de 22 oude panelen verhuizen naar de west kant.

Ben benieuwd wat de oude panelen nog gaan brengen na 13 jaar (nu ze per paneel kunnen worden uitgelezen is dat erg interessant)
Ze hebben in de afgelopen 10 jaar ca 44200kWh opgebracht en ruimschoots hun investering terugverdient.

Wat mijn vraag eigenlijk is: wat moet er in de meterkast veranderd worden, wordt de oude automaat (1fase) vervangen door een gewone 3-fase automaat, of moet er (zoals bij de tesla gen 2 lader) ook een speciale aardlek (met de 6ma gelijkstroom beveiliging) bij komen?

Ik heb er niet naar gevraagd bij de installateur, ze hebben wel de meterkast bekeken bij de opname.

Graag jullie reactie.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem2000 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:47:
Installateur zegt dat panelen nooit 420wp per paneel halen en dat 12.5kw omvormer dus zat is voor 40x420wp paneel hoe kijken jullie hier tegen aan?
Het eerste wat de installateur zegt klopt zeker, je gaat nooit de maximale 420W opwekken per paneel, 420Wp is onder ideale omstandigheden en dat haal je in NL nooit. Zie ook Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Hoeveel het totale maximale vermogen wel is, hangt af van de oriëntatie en helling van de panelen, maar die info hebben we nu niet. Ik neem aan dat de nieuwe situatie is doorgerekend in Designer? Dan volgt daar ook een advies welke omvormer juist is gedimensioneerd.
pentagon0873 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:01:
Wat mijn vraag eigenlijk is: wat moet er in de meterkast veranderd worden, wordt de oude automaat (1fase) vervangen door een gewone 3-fase automaat, of moet er (zoals bij de tesla gen 2 lader) ook een speciale aardlek (met de 6ma gelijkstroom beveiliging) bij komen?
Er komt inderdaad een 3 fase automaat (vaak een aardlekautomaat) in de meterkast en de bedrading naar de omvormer moet aangepast worden naar 3 fasen.

Bij omvormers is de stelregel dat type B verplicht is, tenzij een 6ma verklaring is afgegeven.
Die van SolarEdge is hier te vinden, en dit zijn de adviezen voor geschikte aardlekschakelaars.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
blackd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:36:
[...]

Het eerste wat de installateur zegt klopt zeker, je gaat nooit de maximale 420W opwekken per paneel, 420Wp is onder ideale omstandigheden en dat haal je in NL nooit. Zie ook Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Hoeveel het totale maximale vermogen wel is, hangt af van de oriëntatie en helling van de panelen, maar die info hebben we nu niet. Ik neem aan dat de nieuwe situatie is doorgerekend in Designer? Dan volgt daar ook een advies welke omvormer juist is gedimensioneerd.

[...]

Er komt inderdaad een 3 fase automaat (vaak een aardlekautomaat) in de meterkast en de bedrading naar de omvormer moet aangepast worden naar 3 fasen.

Bij omvormers is de stelregel dat type B verplicht is, tenzij een 6ma verklaring is afgegeven.
Die van SolarEdge is hier te vinden, en dit zijn de adviezen voor geschikte aardlekschakelaars.
Hier 2 tekeningen van de opstelling van de panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuMrLlDok79rLxbQgOwFbey4tzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgyNFUYrXCoVauTTDoEJnJQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EGjyFHzucCtbPZ_dEV8_g0ximo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEI2Ey2NYQnaWRGwVpQR30qi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Anoniem2000 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Hier 2 tekeningen van de opstelling van de panelen
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er niet uit als SolarEdge designer.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
(RSH) schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Dit ziet er niet uit als SolarEdge designer.... ;)
Zijn tekeningen van de installateur geen idee met welk programma hij dit heeft gedaan.
Maar ik vraag me af of eem 12.5kw goed genoeg is voor deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem2000 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:37:
Maar ik vraag me af of eem 12.5kw goed genoeg is voor deze opstelling.
Met PVcalc, uitgaande van 40x420Wp, oriëntatie 210 graden en helling 20 graden (gegokt op basis van de plaatjes) kom ik op iets aftopverlies:
15342 kWh op jaarbasis met 12,5kW omvormer,
15469 kWh op jaarbasis met grotere (15kW) omvormer.
Scheelt dus 127kWh (<1%) op jaarbasis.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
vanaf de se16k kan je de commerciële optimizers gebruiken:
https://knowledge-center....timizer-datasheet-nld.pdf en bijvoorbeeld per 2 panelen aansluiten. Scheelt weer.

Waar je wel rekening mee moet houden is de max stroom. Bij een se16k gaat die over de 25A per fase heen:
https://www.solaredge.com...d-power-datasheet-nld.pdf

enneh... aangezien alle panelen een kant op liggen, zonder rare schaduwen: waarom gekozen voor solaredge? Is niet per se nodig (behalve mooi ecosysteem en opbrengst per paneel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@teacher dat is paar maanden geleden opgehoogd naar de SE20K

Het lastige van de 40 panelen is dat je met 20 x2x420 teveel vermogen in de string krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:16
Heb nu een SE3500H RW000BNN4 omvormer, wil graag naar een accu en een back up mogelijkheid.
Kan dit met een SE Edge back up interface SESTI S4, in combi met een BAT05H48?
Ik kom er niet helemaal uit, ook een 3 fasen aansluiting benodigd, eventueel een 3x25A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@dinandus kijk naar de 400V home battery. Die zou denk ik zonder meer op je se3500H moeten kunnen. Eventueel met y-stekkers als je omvormer maar 1 set mc4 heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
@Ronald thanks, de 48 V werd me door de installateur boven de 400V aanbevolen.
Dus vandaar mijn bovenstaande vraag.
En in combi met de back up mogelijkheid, dus onafhankelijk enexis?
Heb je via een PM een richt prijs voor een 400V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@dinandus ik heb geen toegang tot andere prijzen dan het open web.

Waarom raad je installateur de 48V aan waarbij je dus een storedge nodig hebt ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
@Ronald ik zie hem komende week om een en ander nog eens door te kijken, met offertes.
Kom er dan bij je op terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:04

Smoke

Maverick Reploid

dinandus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:54:
@Ronald thanks, de 48 V werd me door de installateur boven de 400V aanbevolen.
Dus vandaar mijn bovenstaande vraag.
En in combi met de back up mogelijkheid, dus onafhankelijk enexis?
Heb je via een PM een richt prijs voor een 400V?
De installateur raadt dus een 48V batterij aan voor een 400V systeem? Die mag ook terug naar school dan want dat zal flink vonken gaan geven. 48V is enkel voor 3-fase bij SolarEdge, 400V voor 1-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
dinandus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:48:
Heb nu een SE3500H RW000BNN4 omvormer, wil graag naar een accu en een back up mogelijkheid.
Kan dit met een SE Edge back up interface SESTI S4, in combi met een BAT05H48?
Ik kom er niet helemaal uit, ook een 3 fasen aansluiting benodigd, eventueel een 3x25A?
Ik heb voor mezelf het onderstaande uitgezocht een paar weken terug. Misschien heb je er wat aan.

"Heb je een HD Wave omvormer of niet, dat is de belangrijkste vraag. Zo ja: de StorEdge Sesti-S4 nemen. Daar kan dan de batterij LG CHEM RESU7H en 10H op. Zo nee: dan de Sesti-S1 of Sesti-S2 nemen. En dan is de vraag: wil je LG Chem RESU7H (-> S1) of de LG Chem RESU7H óf RESU10H (-> S2)."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:04

Smoke

Maverick Reploid

Vergeet deze optie niet, geen SESTI nodig:

https://www.solaredge.com...laredge-home-battery-400v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Bizar. Deze ben ik in mijn zoektocht dus niet tegengekomen! Wel die 48v, maar die kan niet op 1 fase. Ik vind SolarEdge op dit punt echt ondoorgrondelijk moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Ik had ook eerder mezelf aardig ingelezen, en ging ook van de 400V batterij uit.
Volgens mij is het een HD Wave omvormer, zie foto.
Maar bij de Store Edge info is dan net een andere type omvormer, geen RW0 ...maar de RWS....??

Verder zijn er nog 2 aansluit punten over, voor de Sesti S4 en daarop de accu?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDMTwLrvGFW6zBEIDAmrVX09DZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lduDWUEgEff1RzloeY5ZU0ck.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncUv13v8CiKdetYfW3HR-42YCFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0br78x4p5FHlGZNtD26pAOHx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
blackd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Met PVcalc, uitgaande van 40x420Wp, oriëntatie 210 graden en helling 20 graden (gegokt op basis van de plaatjes) kom ik op iets aftopverlies:
15342 kWh op jaarbasis met 12,5kW omvormer,
15469 kWh op jaarbasis met grotere (15kW) omvormer.
Scheelt dus 127kWh (<1%) op jaarbasis.
Kijk dankjewel hier heb ik wat aan!😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
teacher schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:08:
vanaf de se16k kan je de commerciële optimizers gebruiken:
https://knowledge-center....timizer-datasheet-nld.pdf en bijvoorbeeld per 2 panelen aansluiten. Scheelt weer.

Waar je wel rekening mee moet houden is de max stroom. Bij een se16k gaat die over de 25A per fase heen:
https://www.solaredge.com...d-power-datasheet-nld.pdf

enneh... aangezien alle panelen een kant op liggen, zonder rare schaduwen: waarom gekozen voor solaredge? Is niet per se nodig (behalve mooi ecosysteem en opbrengst per paneel).
Is ge adviseert door de installateur
Ziet eruit als een mooi systeem indd
Wacht met smart op de inloggegevens om de data te bekijken😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Anoniem2000 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Is ge adviseert door de installateur
Ziet eruit als een mooi systeem indd
Wacht met smart op de inloggegevens om de data te bekijken😉
Oh, het is al geïnstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
@dinandus
Bij gebruik van Solaredge home batterij 400volt heb je geen SESTI nodig . Enkel een y connectoren om de Batterij parallel met de string aan te sluiten. De communicatie kan via kabel of via energie net.
Als je een batterij van LG wilt aansluiten moet je wel de SESTI 4 plaatsen tussen je omvormer en de Lg batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-04 21:13
Laatste tijd regelmatig uitval Solar Edge omvormer.
Zie foto van vanmiddag. Kan iemand mij verklaren hoe dit komt en wat er aan te doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPEnZa5XMpfkDjzUka1bofOsd8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4lsjWcvKv9A3RWo0v5dcb1fl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l23WV19ritTjGggj30QbYtVYE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xDZPQWc96YMTYsTVsComm13K.png?f=fotoalbum_large

PieterH

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zoek op de monitoring website eens je netvoltage op rond die tijd.
Wat je er aan zou kunnen doen staat in de enorm goed geschreven en informatieve topicstart. 8)

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 09-06-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
teacher schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:33:
Zoek op de monitoring website eens je netvoltage op rond die tijd.
Wat je er aan zou kunnen doen staat in de enorm goed geschreven en informatieve topicstart. 8)
Zeer onwetend, ik ben leek, hoe doe ik dit?

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ga naar https://monitoring.solaredge.com/ op een pc, en log daar in.
Klik even rond op je gemakje, kijk eens waar alles staat. AC spanning grafiek is wat je zoekt.
Leesvoer: https://knowledge-center...._owner_user_manual_nl.pdf

Andere optie: morgen tijdens uitval eens in de app op lay-out klikt, de omvormer kiest en dan kijkt naar fase meting, wat staat er dan bij voltage?

En, welke omvormer heb je, en hoeveel meter kabel zit er tussen de omvormer en de meter, en hoe dik is die kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 09-06-2023 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Heintje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:19:
[...]

- De fase waar de omvormer op zit is een nogal 'rustige' fase ja. Maar ik kan vrij makkelijk de wasmachine via een (korte) verlengkabel aan een stopcontact van de "omvormer-fase" hangen.

-OK. Jammer.

En ja: het probleem zit in de basis waarschijnlijk met name in de afstand omvormer-meterkast en/of in de recente toename van het aantal panelen hier in de buurt. Dat moet ik ook aankaarten/uitzoeken. Maar ben even op zoek naar dingen die ik zelf kan doen. Ik weet dankzij alle bijdragen in dit topic in ieder geval hoe ik kan zien wanneer het (bijna) misgaat en wat ik dan (in de marges) zelf kan doen. Dus dank daarvoor.
Het probleem lijkt voorbij. Ik was vandaag bij een huis verderop (woon in het buitengebied). Die hadden sinds 13 mei panelen. Vorige week schijnt er in een buurtapp druk geklaagd te zijn over uitval door veel bewoners. Ze hebben allemaal Enexis gebeld. Ik heb vandaag ook nog gebeld. Het lijkt erop dat Enexis al wat gedaan heeft, want de afgelopen dagen is de spanning niet echt boven de 250v geweest.

Ook heb ik vandaag gemeten op de betreffende fase:
14:00: 246 met omvormer aan, 241 met omvormer uit.

Installateur wilde dit graag weten, maar is sowieso bereid om de omvormer te verplaatsen richting de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heintje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:50:
[...]

Het probleem lijkt voorbij. Ik was vandaag bij een huis verderop (woon in het buitengebied). Die hadden sinds 13 mei panelen. Vorige week schijnt er in een buurtapp druk geklaagd te zijn over uitval door veel bewoners. Ze hebben allemaal Enexis gebeld. Ik heb vandaag ook nog gebeld. Het lijkt erop dat Enexis al wat gedaan heeft, want de afgelopen dagen is de spanning niet echt boven de 250v geweest.

Ook heb ik vandaag gemeten op de betreffende fase:
14:00: 246 met omvormer aan, 241 met omvormer uit.

Installateur wilde dit graag weten, maar is sowieso bereid om de omvormer te verplaatsen richting de meterkast.
Dan lijkt het erop dat Enexis de wijktrafo een trapje terug heeft gezet. Moet zeggen dat ze daar wel snel in zijn, om dat te doen moet er een pruttelpotje ( generator) ingezet worden om de stroomvoorziening te handhaven.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
Yucko schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:15:
ik heb laatst gevraagd voor die rechten maar de admin pagina is net diegene die ik niet gekregen heb van mijn installateur 😒
Een tip: log eens in via een andere browser. Via Safari kreeg ik wel het volledige admin scherm te zien, maar via Chrome niet. Raar! In beide gevallen op de iPad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blanken17
de App en tablet versie, ook in de webbrowser op de smartphone, heb je veel minder functionaliteit dan in de traditionele webbrowser op de pc.
Dit zie ik trouwens bij veel websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
teacher schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:20:
Ga naar https://monitoring.solaredge.com/ op een pc, en log daar in.
Klik even rond op je gemakje, kijk eens waar alles staat. AC spanning grafiek is wat je zoekt.
Leesvoer: https://knowledge-center...._owner_user_manual_nl.pdf

Andere optie: morgen tijdens uitval eens in de app op lay-out klikt, de omvormer kiest en dan kijkt naar fase meting, wat staat er dan bij voltage?

En, welke omvormer heb je, en hoeveel meter kabel zit er tussen de omvormer en de meter, en hoe dik is die kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm2cD-zYMys4RH4-ys1KaIe6hnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDhwKQch3jcT6ot2oCPipxZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1byeGAafibmhHMPD_6HegDqPro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRpleD4dXiwJoQDu1Px70wgP.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel is 40 meter lang maar heeft in zeven jaar tijd nooit problemen opgeleverd. Mijn laadpaal staat wel dicht bij meterkast en geeft spanning aan tot wel 249 op L1.
Op foto staat welke omvormer ik heb. 36 oude panelen van om en nabij 300 en 8 panelen van 400 w.
Vanmiddag wederom uitval, Direkt een boiler aangezet die alle drie de fases belast. Na 1 minuut uitgezet, omvormer start weer. Even later valt deze weer uit. Het lijkt dus hoge pieken.

[ Voor 24% gewijzigd door Pieter Hermens op 10-06-2023 16:42 ]

PieterH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Pieter Hermens schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:29:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kabel is 40 meter lang maar heeft in zeven jaar tijd nooit problemen opgeleverd.
En de buren hebb/ hele wijk heeft in die 7 jaar ook geen zonnepanelen laten plaatsen? Als de kabel "slecht" is en een 10V spanningsdrop geeft merk je dat niet als de netspanning on de meterkast 230-235V is "zoals het hoort" (/de nominale netspanning is), ook al meet ee omvormer dan 240-245V, dat valt netjes binnen de marge van 10% (253V).
Vervolgens plaatsen de buren ook allemaal zonnepanelen, daardoor loopt de netspanning op tot 240-245V, en zit de omvormer dus naar 250-255V te kijken door die +10V. En elke keer op de 253V moet die afschakelen. Terwijl die (fictieve) 10V spanningsdrop dus kan komen door een te dunne kabel. Vervang je de kabel door eentje met dikkere aders is de spanningsdrop bv nog maar 5V en maakt die netspanning in de meterkast van 245V ook niet veel uit, kom je op 250V uit bij de omvormer en dat kan nog net. De kabel is dan dus niet perse fout, maar door de hoge netspanning is die eigenlijk wel fout. Nog naast dat je eigenlijk bij te dunne kabels sowieso verlies hebt. De stroom die de omvormer opwekt "bereikt ee meterkast niet" waardoor de efficiëntie eigenlijk dus omlaag gaat.
Mijn laadpaal staat wel dicht bij meterkast en geeft spanning aan tot wel 249 op L1.
Dat is dan wel een probleem. Tenzij ook die "slecht" is aangesloten duidt dit op een te hoge netspanning. Als je dus daadwerkelijk ~249V in de meterkast hebt en de omvormer net wel / net niet aan is, oftewel, rond de 253V ligt, lijkt mij als leek dat het spanningsverschil relatief nog mee valt, 4V over 40m kabel. Maar het is waarschijnlijk alsnog voor verbetering vatbaar (zal geen 10mm2 zijn of zo. Maar 40m daarvan wordt ook kostbaar met €20+ per meter).
Vanmiddag wederom uitval, Direkt een boiler aangezet die alle drie de fases belast. Na 1 minuut uitgezet, omvormer start weer. Even later valt deze weer uit. Het lijkt dus hoge pieken.
De boiler moet je aanzetten voordat de omvormer uitvalt :p De omvormer zal na een korte periode sowieso uit zichzelf weer opstarten. En het kan ook best dat de omvormer opstart omdat de gemeten netspanning het toelaat (<253V), maar als die daadwerkelijk gaat produceren dan loopt de spanning natuurlijk weer op en zal die dus weer de 253V aantikken en uit gaan.

Concreet zijn de opties dus: het onomstotelijk vaststellen dat de netspanning in de meterkast te hoog is (zeg 245+ continu) en daarover klagen bij de netbeheerder; kavel vervangen door een met dikkere aders; omvormer zo inregelen dat die bij een hoge netspanning niet op vol vermogen produceert. Dan "hoopt het zich ook niet op" en wordt (hopelijk) ook die 253V niet geraakt.

Dat laatste is waar ik zelf momenteel gedaan heb. En bij mijn 3kW model reduceer ik het vermogen nu pas vanaf 109% een beetje, en dan "achter de komma" meer. Ik heb een middag dit ingesteld gehad op 50% maar toen viel die nog steeds elke 10 minuten uit op een ogenschijnlijke zachte limiet op 250V (voor 10 minuten) terwijl die ook nog maar de helft van het maximale vermogen produceerde. Gisteren heb ik dit de laatste keer aangepast, waarbij die op 109,8% nog steeds op 60% "draait" en dat gaat net zo goed/slecht (~elke 10 minuten uitval) terwijl ik wel veel meer produceer.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:57
Ik heb sinds kort Home Assistant.
Deze kan ook overweg met SolarEdge Cloud (mijn omvormer is te oud om lokaal af te lezen).
Via mijn installateur heb ik een API key ontvangen en sindsdien werkt dat prima.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GarBaGe schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:30:
Ik heb sinds kort Home Assistant.
Deze kan ook overweg met SolarEdge Cloud (mijn omvormer is te oud om lokaal af te lezen).
Via mijn installateur heb ik een API key ontvangen en sindsdien werkt dat prima.
Te oud om via modbus uit te lezen? Kun je niet een firmware update (laten) doen? Ik heb ook een oudje (geïnstalleerd in 2015) en heb daar vorig jaar zelf een firmware update voor gedaan zodat deze ondersteuning voor modbus over TCP heeft. Maar je kunt ook de installateur vragen om die update te doen (kunnen ze op afstand als ik het goed begrepen heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
MichelKlok schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:22:
Het lijkt erop dat het Solaredge portaal een beetje in de war is met de opbrengst. Opeens heb ik nog "maar" een opbrengst van ong. € 2.500,-, terwijl dit eigenlijk al een tijdje > € 4.000,- was. De financiële opbrengst is voor deze maand en dit jaar hetzelfde, maar uiteraard niet het aantal KWh's. [Afbeelding]
Hier ook reset het tarief in de app iedere keer. Op de web portal staat het goed ingesteld, maar om een of andere reden rekent de app een dag later weer ineens met een veel lager tarief.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Pieter Hermens schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:29:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kabel is 40 meter lang maar heeft in zeven jaar tijd nooit problemen opgeleverd. Mijn laadpaal staat wel dicht bij meterkast en geeft spanning aan tot wel 249 op L1.
Op foto staat welke omvormer ik heb. 36 oude panelen van om en nabij 300 en 8 panelen van 400 w.
Als L1 249V in de meterkast is, en de omvormer de spanning verhoogt (anders lukt terugleveren niet) en het moet door 40 meter kabel met de nodige verliezen in volts dan weet je eigenlijk al genoeg. De omvormer slaat af vanwege 253V. Zijn er toevallig panelen bijgekomen in de buurt?

Je zou sowieso een berichtje naar de netbeheerder kunen doen, wellicht dat die de wijktrafo nog kunnen verzetten, en je kan met power reduction aan de slag; zie topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met 6V verschil tussen de fasen is het tevens tijd voor een bakkie koffie met de buren.

Enkele setjes naar andere fasen wordt iedereen blij van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
teacher schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Oh, het is al geïnstalleerd?
Zeker te weten tot nu erg tevreden!
Heb momenteel een homewizzard p1 meter hangen en kan daar via nu de opwek heel klein beetje in de gaten houden (nog geen inlog voor systeem van solaredge)
Vorige week een verbruik van 421kw en nu door de 40 zonnepanelen nog maar een verbruik van 30kwh (waarvan ik de maandag van deze week nog geen panelen had) dus deze week eigenlijk gewoon terug geleverd!

Ben heel benieuwd naar wat meer informatie van de panelen in de solaredge app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Niet online
Goedemorgen,

Sinds gisteren geeft ineens 1 van onze panelen geen opbrengst meer (volgens de monitoring). De installateur is er niet in het weekend. Weet iemand wat het probleem kan zijn en of ik er zelf wat aan kan doen?

Situatie:
10 panelen Solarwatt 305 Wp
- 8x 35º Zuid
- 2 x oost/west op de dakkapel
Omvormer SE3000H
Optimizers P300

Het systeem heeft altijd goed gewerkt.
Afgelopen dagen ook een mooie klokgrafiek.
Ik kan op dit moment even niet met een groot scherm meer info uit de monitoring portal halen.
Van buiten is niks vreemds te zien.
Het gaat om paneel 1.0.2. Ik heb de waarden van zijn buurman (1.0.4) toegevoegd als referentie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djav6Htf_qaM_QD1iFHe_XDHiM4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gpEpBVqLJj7A6Tx113xW1pK1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1mqFeTHIYuCjUrI3xjhSzhHoG4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mSmy3mEabeDnJf1pcFjOB5YY.png?f=fotoalbum_tile

Situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PTomzHGagAHaHlaWCJSVPgCKB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwSDrVsnZX3xyrCObvfeJJ1q.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Mmmm, volgens mij heb ik een overleden optimizer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIrMIjejNkFXNuLprhI555XmwOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tazrhhFX4Si6GCWc42usRYiA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 26-04 16:14
Zou kunnen, maar hij doet wel wat. (En die ene die er bij mij mee ophield deed gewoon niks meer, zelfs geen communicatie)
Misschien is het de moeite waard eerst te kijken of je een (gedeeltelijk) overleden paneel hebt.

Als je panelen en optimizers goed bereikbaar zijn zou je eens kunnen wisselen met een paneel ernaast.
(Natuurlijk nadat je de installatie veilig hebt gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Niet online
ds23man schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:45:
Mmmm, volgens mij heb ik een overleden optimizer:

[Afbeelding]
@ds23man had jij wel opbrengst van dat paneel? Of interpreteer ik het oppervlak onder de curve dan verkeerd?
Het vreemde is dat ik nu ook ineens weer wel wat opbrengst heb, terwijl het vanmorgen 0,0 was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-KLLi2C5nfwqGaGEbS7sqsm7v8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qODHyhscIC4IFB55ksjWxNWE.png?f=user_large
Helaas nog niet de kans gehad om de uitgebreide portal te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Brrrtje? schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:19:
[...]

@ds23man had jij wel opbrengst van dat paneel? Of interpreteer ik het oppervlak onder de curve dan verkeerd?
Het vreemde is dat ik nu ook ineens weer wel wat opbrengst heb, terwijl het vanmorgen 0,0 was.
[Afbeelding]
Helaas nog niet de kans gehad om de uitgebreide portal te bekijken.
Alles ligt hier pal zuid zonder schaduw, al twee jaar. Onderste curve is van de optimizer die defect is. Zijn twee panelen per optimizer trouwens. Net een ticket bij SE aangemaakt, heb nog 5 stuks op reserve liggen.

Pagina: 1 ... 49 ... 86 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.