Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn85
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-07-2023
Beste,
Heb sinds maart zonnepanelen liggen.
Maar volgens mij is de opbrengst niet zoals het moet.
Omvormer solaredge SE5K-RW0TEBEN4
En 16 REC solar 370 panelen met optimizers S440
6 panelen liggen oost en 10 panelen west.

Maar het duurt echter tot 10u30 voordat er een deftige opbrengst is. (+1kW)
Dat is de moment dat ook de panelen vooraan op het hellend dak zon beginnen krijgen.
Maar van de moment dat de achterste panelen (oost) op het plat dak geen rechtstreekse zon meer hebben zakt het vermogen weer volledig weg.
Nochtans staat dan de zon vol op de 10 panelen vooraan.

Nu heb ik de installateur hierover aangesproken en deze zeggen nu om mijn huidige omvormer te veranderen naar een solaredge SE5K-RWB short string.
Omdat deze door de ligging van de panelen een veel betere opbrengst gaat hebben.

Maar zit het probleem niet eerder in het feit dat niet alle panelen gelijk zon hebben?

Enkelo foto's die de situatie laten zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnIaHlmuQXFD5mWfmAvtMXXBIVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YekDcOV0izAsotMOgnNYebFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/735OZW-tnlnJd9MdPU8yeBuH-fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mudEH9EwOvSHLgtoBUkmAgij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvCVa_N1MeZo17jMATMi5psgbXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBytt8rnc0xsgh60aEahQRo2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:49
Alles wat ik lees is dat SE minimaal 8 panelen moet hebben met de juiste optimizer’s. Komt straks wel iemand die je daar meer kan over vertellen.

[ Voor 13% gewijzigd door JJmac op 12-06-2023 21:28 ]

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Bjorn85 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:22:
Beste,
Heb sinds maart zonnepanelen liggen.
Maar volgens mij is de opbrengst niet zoals het moet.
Omvormer solaredge SE5K-RW0TEBEN4
En 16 REC solar 370 panelen met optimizers S440
6 panelen liggen oost en 10 panelen west.

Maar het duurt echter tot 10u30 voordat er een deftige opbrengst is. (+1kW)
Dat is de moment dat ook de panelen vooraan op het hellend dak zon beginnen krijgen.
Maar van de moment dat de achterste panelen (oost) op het plat dak geen rechtstreekse zon meer hebben zakt het vermogen weer volledig weg.
Nochtans staat dan de zon vol op de 10 panelen vooraan.

Nu heb ik de installateur hierover aangesproken en deze zeggen nu om mijn huidige omvormer te veranderen naar een solaredge SE5K-RWB short string.
Omdat deze door de ligging van de panelen een veel betere opbrengst gaat hebben.

Maar zit het probleem niet eerder in het feit dat niet alle panelen gelijk zon hebben?

Enkelo foto's die de situatie laten zien. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De klassieke "te weing gelijktijdig beschenen panelen".
Om dit netjes op te lossen moet je sowieso naar een short string en het liefst moet er op oost nog 1 of 2 panelen bij, of je moet maar 80v optimizers.

Zoals je in de waanzinnig informatieve en enorm goed geschreven topicstart 8) hebt gelezen wat het probleem is en waarom dit de oplossing is. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn85
teacher schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:40:
[...]

De klassieke "te weing gelijktijdig beschenen panelen".
Om dit netjes op te lossen moet je sowieso naar een short string en het liefst moet er op oost nog 1 of 2 panelen bij, of je moet maar 80v optimizers.

Zoals je in de waanzinnig informatieve en enorm goed geschreven topicstart 8) hebt gelezen wat het probleem is en waarom dit de oplossing is. ;)
Ik had het begin gelezen maar wou toch nog even een antwoord van iemand dat een andere omvormer effectief beter zou zijn.
Ze willen deze kosteloos wisselen. De short string zou namelijk duurder zijn.
Van de optimizers hebben ze niets gezegd.
Maar ik ga ze morgen even bellen.
Echter is de keuring van de installatie dan nog geldig?
Want daar staat het type omvormer op vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-09 21:32
Bij short string omvormer die wil een stringspanning van 380 volt hebben. Bij optimizer s440 geeft Max 60volt.
Dus oosten enkel in zo’n Max 6x60volt = 360volt. De rest moet door de 10 panelen op west worden gemaakt . Dit gaat echter als er wat schaduw op sommige panelen in oosten komt ,komt het systeem in problemen. Om meer spelling te hebben optimizer S500b gebruiken Max uitgangspanning is 80V dwz dat oosten alleen Max (6x80) 480 volt kan maken dan heeft het systeem meer speel ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34
@Bjorn85 de wisselende paneel opbrengst bij de oost panelen lijkt op schaduw van het een op ander… dan wil je eigenlijk wel/ook naar de s500b voor optimaal resultaat.

Of arei keuring ook geldig blijft… hoe staat omvormer type exact op document?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 07:52
Vraagje mbt een 2e hands solaredge omvormer. Mn vader heeft een 1fase 5000h omvormer waar 23 panelen opzitten. Hij klapt er regelmatig uit vanwege te hoge voltage. Omdat we extra panelen gaan leggen (op nieuwe 2e 3fase stringomvormer) is het idee om deze 1f se te vervangen met een se5k 3fase model. Die heb ik 2e hands via marktplaats op de kop getikt. Maken we 1 lange string en is ok in de se-designer.
Ik heb hier beetje teruggelezen over een installersaccount, maar hoe kom ik hiermee verder. Zal het ten eerste gewoon direct werken als we een lange 23 panelen-string aan de se5k hangen zonder deze te configuren in setapp? En hoe zouden we de nieuwe omvormer kunnen configureren in setapp? Heb een installersaccount aangemaakt, maar bij het invoeren van de SN krijg ik ongeldige serienummer. De vorige eigenaar heeft de omvormer bij zn installateur al uit zijn account gehaald dus de omvormer zou nu 'vrij' moeten zijn, maar ook is deze niet toe te voegen. Als ik het via setapp probeer via de QR-code krijg ik ongeldige QR-code.
We beschikken nu dus over een 1f (zelf ooit nieuw aangeschaft via installateur) en een 3f model, 2e hands overgenomen. Wat is nu de beste route om de omvormer met 23 panelen operationeel en te monitoren te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Browny schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 01:23:
Bij short string omvormer die wil een stringspanning van 380 volt hebben. Bij optimizer s440 geeft Max 60volt.
Dus oosten enkel in zo’n Max 6x60volt = 360volt. De rest moet door de 10 panelen op west worden gemaakt . Dit gaat echter als er wat schaduw op sommige panelen in oosten komt ,komt het systeem in problemen. Om meer spelling te hebben optimizer S500b gebruiken Max uitgangspanning is 80V dwz dat oosten alleen Max (6x80) 480 volt kan maken dan heeft het systeem meer speel ruimte
En het probleem (dat de zonkant werkt met de amperages van de schaduwkant) is goed te zien aan de grafiek: je ziet dat in de ochtend oost nauwelijks de boel aan de gang krijgt. In de avond zie je hem ook bijna per paneelrij inzakken.

@Bjorn85 doe eens een paar foto's van je opstelling?

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 13-06-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Browny schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 01:23:
Bij short string omvormer die wil een stringspanning van 380 volt hebben.
375V ;)

Stel dat SE het voor elkaar krijgt de short string geschikt te maken voor de 400V home battery zoals in najaar in nieuwsbrief stond dan verwacht ik dat hij net als de HD wave omvormers naar 400V zal gaan.

Heb je weer een beetje extra optimizer ruimte nodig…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Ronald weet niet of die string spanning stijging dan nodig is,de 400volt home batterij heeft een spannings bereik van 350 tot 450 . Dus 375 volt is niet echt een probleem. Maar het is een beslissing die in de handen van Solaredge ligt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Browny schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:36:
@Ronald weet niet of die string spanning stijging dan nodig is,de 400volt home batterij heeft een spannings bereik van 350 tot 450 . Dus 375 volt is niet echt een probleem. Maar het is een beslissing die in de handen van Solaredge ligt natuurlijk
Interessant… dan zou dat niet de reden geweest moeten zijn om de HD wave serie aan te passen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Brrrtje? schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:19:
[...]
Het vreemde is dat ik nu ook ineens weer wel wat opbrengst heb, terwijl het vanmorgen 0,0 was.
[Afbeelding]
Helaas nog niet de kans gehad om de uitgebreide portal te bekijken.
Kleine update: optimizer is inderdaad kapot volgens de installateur, ook al doet hij nog af en toe wat. Hij meldt hem aan bij SE voor vervanging en komt hem dan plaatsen.

Ik schrok wel dat ik nog wel een factuur voor de arbeid e.d. tegemoet kan zien (met kleine korting, dat wel). Is dat gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn85
teacher schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:07:
[...]

En het probleem (dat de zonkant werkt met de amperages van de schaduwkant) is goed te zien aan de grafiek: je ziet dat in de ochtend oost nauwelijks de boel aan de gang krijgt. In de avond zie je hem ook bijna per paneelrij inzakken.

@Bjorn85 doe eens een paar foto's van je opstelling?
Zou enkel de optimizers op de oost panelen veranderen voldoende zijn? Of moeten ze allemaal veranderd worden?

Wat voor foto's wil je juist?
Dan probeer ik deze als ik thuiskom te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Brrrtje? p300, dus vermoedelijk geen installatie garantie meer… ?

Al was er een discussie ergens op forum van iemand met juridische achtergrond …

@Bjorn85 60V en 80V optimizers mogen niet binnen een string gemixt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
  • Laatst online: 28-06-2024
Gisteren de voedingskabel van mijn SE5000H verzwaard van 2,5 mm2 naar 6 mm2. Na het aanpassen van de kabel heeft het systeem een halve dag gewerkt. Nu krijg ik error 18xBC (onbalans spanning stroommodule) als ik via de SetApp kijk zie ik dat niet alle optimizers gevonden worden. (mis er 2 van de 14)

Dit moet toch toeval zijn, of zou het ene met het andere te maken kunnen hebben?

Update: installateur is net geweest, en heeft gelijk met support van SE gebeld. De omvormer is overleden en ze versturen een nieuwe.

@Ronald

Nu zit ik te denken......mijn omvormer stop regelmatig i.v.m. een te hoge netspanning. Dit heb ik al deels weten te beperken door de tips in de start van het toppic. (vermogen afbouwen indien netspanning te hoog wordt)

Zou een 3 fase (short string omvormer) hier minder last van hebben? Deze kan toch verdelen of de fases.....

[ Voor 62% gewijzigd door Markie0001 op 14-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:22:
@Brrrtje? p300, dus vermoedelijk geen installatie garantie meer… ?
...
@Ronald P300 inderdaad, maar geïnstalleerd in 2019 en 25jr garantie, toch?
solaredge.com - Wat is de garantie op mijn SolarEdge apparatuur?
SolarEdge geeft een garantie van 25 jaar voor power optimizers en een standaardgarantie van 12* jaar voor omvormers. De garantie van de SolarEdge omvormer kan worden uitgebreid tot 20 of 25 jaar, afhankelijk van het omvormermodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Brrrtje? schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:48:
[...]

@Ronald P300 inderdaad, maar geïnstalleerd in 2019 en 25jr garantie, toch?

[...]
solaredge geeft de installateur een optimizer en een kleine vergoeding (paar tientjes). Dat een installateur na een jaar of 2 nog wat geld wil zien vind ik persoonlijk niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn85
Ronald schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 01:49:
@Bjorn85 de wisselende paneel opbrengst bij de oost panelen lijkt op schaduw van het een op ander… dan wil je eigenlijk wel/ook naar de s500b voor optimaal resultaat.

Of arei keuring ook geldig blijft… hoe staat omvormer type exact op document?
Op het keuringsattest staat zelfs de serienummer van de omvormer.
Dus dan vermoed ik dat de keuring niet meer geldig is na het plaatsen van een andere omvormer.
Ik had de installateur nochtans hiervoor gewaarschuwd omdat ik dit op internet al had gelezen dat solaredge hier problemen mee heeft als bepaalde panelen geen direct zonlicht krijgen en dat dan de optimizers zeer goed gekozen moeten worden.
Echter kreeg ik het antwoord dat deze door solaredge worden voorgesteld.
De berekening van de designer was erbij toen ik de offerte kreeg en daar staan de S440 op.
Maar blijkbaar geeft dit nu toch problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Verliesdiagram in rapport?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjorn85
Is het dit?
Dit is nu de berekening met de short string omvormer met S440 optimizers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBqOgWrV-NMfvfXQ2dtLgab-mpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btQg3M1KO4yJLJKQTANpYvyC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Bjorn85 op 13-06-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bjorn85 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Is het dit?
Dit is nu de berekening met de short string omvormer met S440 optimizers.

[Afbeelding]
In dit diagram zijn geen problemen te zien.

Dat wil zeggen: het kan zijn dat je nog wat clipping gaat zien, maar het zou heel beperkt moeten zijn… echter wij zijn er heel voorzichtig over… dus graaien erg graag naar virtuele dozen s500b

Heb je er ook een van de originele opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
Ik heb onlangs een klein probleempje geconstateerd in mijn installatie. Een van de panelen heeft een iets lagere opbrengst (ongeveer 10%) dan de overige panelen. Ik heb 12 panelen op oost en 14 op west. De 'minder presterende' zit op oost bijna in het midden, module 1.08. Er is geen schaduw aanwezig. De installateur denk dat het komt omdat deze iets viezer is dan de rest, ik denk daar anders over. Na wat onderzoek lijkt dit paneel/optimizer al sinds de installatie een licht afwijkend gedrag te vertonen. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Optimizer grafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1Ib-Vb102BW2pRSk2OcvZMvidg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zzy9q4cvEFThirtqwu851veJ.png?f=fotoalbum_large

Layout

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD1iioPKOFJ99ZjK2sGlISaI068=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vnfhH8A5IZ15GI9iXz8yZqN6.png?f=fotoalbum_large

Foto panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1QVhd14fWHdS3poBbKg4KCmhDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGi2decHjmogqD92W0PgAdkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:17
@Diepie wat laat die optimizer aan paneelspanning en paneelstroom zien?
Wellicht een defecte diode en daardoor minder opwek, waardoor de optimizer zijn spanning omlaag zet (55V->34V) om wel dezelfde stroom te kunnen leveren.
Ik had bij mijn oude SE ook 1 optimizer die wat lager in spanning zat dan de overige, maar niet zo een drop in spanning gezien zoals in de grafiek te zien is rond 8:45.

[ Voor 29% gewijzigd door Rouske op 13-06-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn85
Ronald schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:54:
[...]

In dit diagram zijn geen problemen te zien.

Dat wil zeggen: het kan zijn dat je nog wat clipping gaat zien, maar het zou heel beperkt moeten zijn… echter wij zijn er heel voorzichtig over… dus graaien erg graag naar virtuele dozen s500b

Heb je er ook een van de originele opstelling?
Van de opstelling die er nu ligt jammer genoeg niet.
Bij de offerte was ook dergelijke berekening maar daar had hij een foute omvormer erin staan. (1 fase omvormer se4000h)
Nochtans op de offerte stond wel de 3 fase omvormer die geplaatst is.
Maar ik had hem daar toen over gebeld om te zeggen is deze omvormer voor mijn installatie niet te licht.
En hij zei toen dat hij door de vele offertes toen per ongeluk de omvormer vergeten te veranderen is op mijn berekening.
Ik heb hen nu laten weten dat ik akkoord ga met het vervangen van de omvormer naar de short string variant.
En heb speciaal nog eens gevraagd naar de optimizers.
Hij heeft de berekening ook gemaakt met de S500b optimizers maar zou niet beter zijn.

Dus hopelijk na vervanging toch een betere opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Bjorn85 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Van de opstelling die er nu ligt jammer genoeg niet.
Bij de offerte was ook dergelijke berekening maar daar had hij een foute omvormer erin staan. (1 fase omvormer se4000h)
Nochtans op de offerte stond wel de 3 fase omvormer die geplaatst is.
Maar ik had hem daar toen over gebeld om te zeggen is deze omvormer voor mijn installatie niet te licht.
En hij zei toen dat hij door de vele offertes toen per ongeluk de omvormer vergeten te veranderen is op mijn berekening.
Ik heb hen nu laten weten dat ik akkoord ga met het vervangen van de omvormer naar de short string variant.
En heb speciaal nog eens gevraagd naar de optimizers.
Hij heeft de berekening ook gemaakt met de S500b optimizers maar zou niet beter zijn.

Dus hopelijk na vervanging toch een betere opbrengst.
Wellicht heb je dan een 'beetje' een idee.

Wij hebben en shortstring omvormer met 8 × Oost en 8 x West en 60v optimizers.

Wij hebben wel wat clipping op beide dakhelften, maar beperkt. Niet nu de zon hoog staat overigens. Afgelopen wintermaanden wel, maar wel beperkt.
Voornamelijk in de ochtend op Oost, als de panelen op west nog bevroren zijn en aan het einde van de dag op west, als de zon op Oost weg is (op Oost hebben we ook behoorlijke bomen voor de deur).

De meeste clipping die wij tot nu toe hebben gezien was met de bevroren panelen op west. Van de 8 panelen op Oost liepen er een stuk of 4 op 60v voor een kleine 2 uur. Dat is 2 keer gebeurd. Nu hebben we niet heel veel winterse dagen met bevroren panelen gehad, dus geen idee wat er met een 'echte winter' gaat gebeuren

Verder is de clipping in die maanden beperkt geweest tot af en toe een paneel voor ongeveer een 10/20 minuten op 1 of 2 panelen, soms 3.

Bij ons zou er op Oost eventueel nog 1 paneel bij kunnen, west ligt vol. Alles vervangen voor 80v optimizers hebben we niet zo'n zin in, los van het feit of dat het uberhaupt waard gaat zijn qua opbrengst. De panelen liggen sinds oktober 22, we begonnen al met een kapotte omvormer en een dakhelft over de erfscheiding wat opnieuw gelegd moest worden (en de tweede keer absoluut niet netter ligt dan de eerste keer). We zijn het een beetje zat voor nu dus.

Zelfs met kapotte omvormer en wat clipping met 60v optimimzers hebben we tot nu toe, m.u.v. december, de verwachte opbrengst of meer gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
Rouske schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:39:
@Diepie wat laat die optimizer aan paneelspanning en paneelstroom zien?
Wellicht een defecte diode en daardoor minder opwek, waardoor de optimizer zijn spanning omlaag zet (55V->34V) om wel dezelfde stroom te kunnen leveren.
Ik had bij mijn oude SE ook 1 optimizer die wat lager in spanning zat dan de overige, maar niet zo een drop in spanning gezien zoals in de grafiek te zien is rond 8:45.
Dit is wat ik zie bij de spanning en stroom, mosterdkleur is spanning en fel groen is stroom, ook duidelijk een afwijking tov de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/makQ5uQx-xmOXHqOVwJGtjs5Meo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjbGgYeuWob0Y37hfRYGNXOz.png?f=fotoalbum_large

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Diepie
Je kan beter een grafiek sturen van de paneelspanning van het slecht presterend paneel en de 2 buur panelen . En een grafiek voor de paneelstroom van die 3 panelen . Als je enkel van die 3 panelen laat zien zijn de grafieken veel overzichtelijker

@Ronald ik ken een HD wave omvormer Se5000H zonder batterij. String spanning varieerde rond 380v zie waarden van 373 tot 381 in monitorportaal. Deze is pas opgestart . En heeft de laatste software. Hier is de stringspanning niet verhoogd.

@WendyW1 jij hebt 8 panelen per oriëntatie ,8x60volt is stringspanning maximum per zijde 480 volt . je omvormer (short string)wenst maar 375 volt dus je hebt zeker genoeg spelling, echter bij bjorn85 die heeft op 1 zijde maar 6 panelen liggen en dan maakt deze zijde Max 360 volt waarbij de omvormer 375volt wilt dan is je spelling al weg

[ Voor 60% gewijzigd door Browny op 13-06-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Diepie (@Browny) Als ik het goed zie gaat de stroom naar 5/9e van de andere panelen.

Ik gok op defect paneel - en ik ga er even van uit dat iedereen weet hoe een half-cell paneel werkt ;-):

1 paneel deel, 1 halve substring ontwikkeld 10:45 een grove beperking en geeft maar heel weinig stroom door. Dat verklaard de 5/9e (1/2 voor de goede substring, dat beetje extra gaat door de kapotte substring).
2 paneel delen zouden meer kunnen geven, maar omdat ze bij te lage stroom draaien stijgt spanning over paneel als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Browny schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:38:

@WendyW1 jij hebt 8 panelen per oriëntatie ,8x60volt is stringspanning maximum per zijde 480 volt . je omvormer (short string)wenst maar 375 volt dus je hebt zeker genoeg spelling, echter bij bjorn85 die heeft op 1 zijde maar 6 panelen liggen en dan maakt deze zijde Max 360 volt waarbij de omvormer 375volt wilt dan is je spelling al weg
Daarom noem ik onze installatie ook, juist omdat wij met 2 panelen meer al wat clipping ervaren op oost-west, bomen voor het huis en schaduw en laagstaande zon. Dus met 6 op 1 zijde is die kans denk ik nog groter.

Ofwel, ik zou naast de shortstring voor 80v optimizers zijn gegaan als ik het over zou kunnen doen. (En als ik het alleen voor het zeggen gehad zou hebben, dan zou er een paneel meer op Oost hebben gelegen nog, maar manlief ging voor esthetisch en wil geen vervanging meer van de optimizers. Ik na al het gedoe nu eigenlijk ook niet meer).

[ Voor 21% gewijzigd door WendyW1 op 13-06-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vanuit de omschrijving van @WendyW1 mag ik concluderen dat er ook pittige schaduw speelt. Dan heb je ook met 8 per zijde sneller de s500b nodig.

Met s440 is er 8x60=480V potentieel om 375V te maken. Het verschil tussen de 2 spanningswaardes kun je zien als schaduw beheer ruimte.

Het is evenveel ruimte als 6x80V ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:59:

Het is evenveel ruimte als 6x80V ;)
Wow... dit gaat echt diep....

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 16:31
Ik kom pas bij dit topic als de 'problemen' bij mij al begonnen zijn, maargoed beter laat dan nooit.
Om bij het begin te beginnen:
9x 370wp op oost (3 gedurende de dag in de schaduw van dakkapel)
6x 370wp op west
15x s440 optimizers
1x SE5K.

Die SE5K was fout; deze is na een week klagen vervangen door een SE5K-RWB (short string). Opbrengst zag er beter uit, maar mijn grafiek bleef 'hobbelig' tov alle mooie lijnen die ik online tegen kom.
Hier even een screenshot van m'n opbrengst van vorige week dinsdag (recenter heb ik niet omdat ik tijdelijk geen connectie had met m'n omvormer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U0Jv-vTdGnFXj1uX9XjE1Bqi9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8Z0fHNKBn7qFiEERAnazYei.jpg?f=fotoalbum_large
Nu las ik vanmiddag hier dat ik ipv de S440 de S500b optimizers had moeten hebben. Dit aangegeven bij m'n installateur maar deze doet het af als 'onzin'. Kan iemand mij als leek uitleggen wat ik misloop omdat ik (misschien) de verkeerde optimizers heb liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:59:
Vanuit de omschrijving van @WendyW1 mag ik concluderen dat er ook pittige schaduw speelt. Dan heb je ook met 8 per zijde sneller de s500b nodig.

Met s440 is er 8x60=480V potentieel om 375V te maken. Het verschil tussen de 2 spanningswaardes kun je zien als schaduw beheer ruimte.
Ik weet niet of het echt pittige schaduw is, of dat we misschien toch gewoon het huis om moeten draaien 😜

De laagstaande zon aan de ene kant van het huis in de wintermaanden, versus totaal geen zon en bevroren panelen aan de andere kant die nog niet meedoen. Als dat pittige schaduw is, ja dan wel. De panelen op west doen op die dagen laat mee.

Overigens is het nog steeds minimale clipping, maar ben ik wel benieuwd naar een 'echte winter' met veel mooie zonnige dagen en wat het dan doet. Als dit het is, kan ik het nog 'acceptabel' vinden.

Van de hoge bomen zou ik nu meer schaduw verwachten vol in het blad dan in de winter. Maar de zon staat schijnbaar toch hoog genoeg nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@BaSsDruM kwantificeren lukt eigenlijk nooit. Hooguit achteraf bij een schaduw arm systeem, wat je dus al niet hebt.

Maart zonder de welbekende grafieken op optimizer niveau gaat het natuurlijk helemaal niet lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
Ronald schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:40:
@BaSsDruM kwantificeren lukt eigenlijk nooit. Hooguit achteraf bij een schaduw arm systeem, wat je dus al niet hebt.

Maart zonder de welbekende grafieken op optimizer niveau gaat het natuurlijk helemaal niet lukken...
Wat wil je precies zien, dan maak ik er screenshots van (sorry, ik ben lerende maar ik voel me als een soort aap die een kunstje leert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
BaSsDruM schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:19:
Ik kom pas bij dit topic als de 'problemen' bij mij al begonnen zijn, maargoed beter laat dan nooit.
Om bij het begin te beginnen:
9x 370wp op oost (3 gedurende de dag in de schaduw van dakkapel)
6x 370wp op west
15x s440 optimizers
1x SE5K.

Die SE5K was fout; deze is na een week klagen vervangen door een SE5K-RWB (short string). Opbrengst zag er beter uit, maar mijn grafiek bleef 'hobbelig' tov alle mooie lijnen die ik online tegen kom.
Hier even een screenshot van m'n opbrengst van vorige week dinsdag (recenter heb ik niet omdat ik tijdelijk geen connectie had met m'n omvormer):
[Afbeelding]
Nu las ik vanmiddag hier dat ik ipv de S440 de S500b optimizers had moeten hebben. Dit aangegeven bij m'n installateur maar deze doet het af als 'onzin'. Kan iemand mij als leek uitleggen wat ik misloop omdat ik (misschien) de verkeerde optimizers heb liggen?
Overstappen naar een short string is een goede stap geweest.
Wat je nu mist kan je oplossen door:
Bij 60v optimizers 8 (echt absolute minimum 7) panelen tegelijk beschenen
Bij 80v optimizers 6 (echte absolute minimum 5) panelen tegelijk beschenen

Jij weet hoe je systeem ligt en wanneer welke panelen beschenen worden, dus check vooral of je daar aan voldoet. Heb je te weinig beschenen panelen, gaat je systeem werken met de stroom (de amperes) van de onbeschenen panelen in de schaduw of op de schaduwkant.

Overigens die installateur had never ever een 3 fasen systeem met maar 15 optimizers neer mogen leggen. Dat is überhaupt te weinig, laat staan als je de panelen ook nog verdeelt over verschillende dakvlakken.

Oh, en lees vooral de uitstekend geschreven:+ topicstart door, dan ga je waarschijnlijk wel zien waar het fout gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 13-06-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
teacher schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:12:
[...]

Overstappen naar een short string is een goede stap geweest.
Wat je nu mist kan je oplossen door:
Bij 60v optimizers 8 (echt absolute minimum 7) panelen tegelijk beschenen
Bij 80v optimizers 6 (echte absolute minimum 5) panelen tegelijk beschenen

Jij weet hoe je systeem ligt en wanneer welke panelen beschenen worden, dus check vooral of je daar aan voldoet. Heb je te weinig beschenen panelen, gaat je systeem werken met de stroom (de amperes) van de onbeschenen panelen in de schaduw of op de schaduwkant.

Overigens die installateur had never ever een 3 fasen systeem met maar 15 optimizers neer mogen leggen. Dat is überhaupt te weinig, laat staan als je de panelen ook nog verdeelt over verschillende dakvlakken.

Oh, en lees vooral de uitstekend geschreven:+ topicstart door, dan ga je waarschijnlijk wel zien waar het fout gaat.
Ja, ik heb het verhaal van "het tuinhuisje" in de topicstart gelezen, daardoor kwam ik tot de conclusie dat ik behalve die verkeerde omvormer ook s500b optimizers had moeten hebben. Echter ben ik ook aan het designen geslagen in Solaredge designer, maar daar zie ik met mijn opstelling geen verschil in opbrengst tussen 15xs440 of 15xs500b optimizers, vandaar m'n vraag hoe ga ik m'n installateur overtuigen dat hij die s440's moet gaan vervangen met s500b's omdat hij een fout heeft gemaakt? Volgens hem is het geen probleem dat die 6 optimizers in de zon gezamenlijk maar 6x60v=360v zijn, want die 9 resterende optimizers van de panelen in de schaduw doen nog genoeg om gezamenlijk uiteindelijk aan die 375v te komen. Let wel: volgens hem he, ik zeg alleen maar wat ik hem heb horen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, daar heeft jouw installateur gelijk in, maar het verlies zit hem niet in de volts maar in de amperes: een paneel van 350wp lekker in het zonnetje doet 250-280W, zn schaduwbroertje doet op dat moment 50W. De beschenen optimizers clippen op 60 volt, kunnen niet hoger dus blijft het hele systeem steken op de amperes van de onbeschenen panelen. En dit probleem heb je nog een keer vanwege de dakkapel.
Voorbeeld met 350wp oost west:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Maak dus de berekening van het tuinhuisje eens na voor je eigen systeem, dan zie je wat we bedoelen. Leg ook eens een pvcalc grafiek van jouw systeem over de grafiek van solaredge heen. Let wel, pvcalc doet geen schaduw, dus helemaal waterdicht is het niet.

Designer doet een simulatie van je systeem, maar onderschat helaas de optimizer blocking in dit geval.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 13-06-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:42:
[...]
solaredge geeft de installateur een optimizer en een kleine vergoeding (paar tientjes). Dat een installateur na een jaar of 2 nog wat geld wil zien vind ik persoonlijk niet onredelijk.
@teacher Ik ook niet hoor, maar had er niet op gerekend en was even benieuwd wat gebruikelijk is. Niks geks aan de hand dus. Nu hopen dat ze de P300 snel binnen hebben... Zonde van het mooie zonnetje anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
padoempats schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:19:
Vraagje mbt een 2e hands solaredge omvormer. Mn vader heeft een 1fase 5000h omvormer waar 23 panelen opzitten. Hij klapt er regelmatig uit vanwege te hoge voltage. Omdat we extra panelen gaan leggen (op nieuwe 2e 3fase stringomvormer) is het idee om deze 1f se te vervangen met een se5k 3fase model. Die heb ik 2e hands via marktplaats op de kop getikt. Maken we 1 lange string en is ok in de se-designer.
Ik heb hier beetje teruggelezen over een installersaccount, maar hoe kom ik hiermee verder. Zal het ten eerste gewoon direct werken als we een lange 23 panelen-string aan de se5k hangen zonder deze te configuren in setapp? En hoe zouden we de nieuwe omvormer kunnen configureren in setapp? Heb een installersaccount aangemaakt, maar bij het invoeren van de SN krijg ik ongeldige serienummer. De vorige eigenaar heeft de omvormer bij zn installateur al uit zijn account gehaald dus de omvormer zou nu 'vrij' moeten zijn, maar ook is deze niet toe te voegen. Als ik het via setapp probeer via de QR-code krijg ik ongeldige QR-code.
We beschikken nu dus over een 1f (zelf ooit nieuw aangeschaft via installateur) en een 3f model, 2e hands overgenomen. Wat is nu de beste route om de omvormer met 23 panelen operationeel en te monitoren te krijgen?
Deze is misschien beetje ondergesneeuwd, heeft iemand voor mij een tip om deze set werkend te krijgen, zowel operationeel als tbv de monitoring? De omvormer is nog niet gewisseld maar wil even weten of dit zelfstandig te doen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
padoempats schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:10:
[...]

Deze is misschien beetje ondergesneeuwd, heeft iemand voor mij een tip om deze set werkend te krijgen, zowel operationeel als tbv de monitoring? De omvormer is nog niet gewisseld maar wil even weten of dit zelfstandig te doen is
Als je installateur account niet actief is kun je geen gebruikte omvormer registreren.
Dat moet met ongebruikte omvormer. Stok achter de deur vanuit SE om maar niet opgezadeld te komen zitten met leken die support gaan vragen... En dat snap ik... De lui met training doen genoeg fout.

Gebruikte omvormers kunnen overgedragen worden, maar proces voor een gederegistreerde is mij niet bekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ronald schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Als je installateur account niet actief is kun je geen gebruikte omvormer registreren.
Dat moet met ongebruikte omvormer. Stok achter de deur vanuit SE om maar niet opgezadeld te komen zitten met leken die support gaan vragen... En dat snap ik... De lui met training doen genoeg fout.

Gebruikte omvormers kunnen overgedragen worden, maar proces voor een gederegistreerde is mij niet bekend ;)
Het moet dus alsnog via de installateur van de huidige/vorige omvormer, om de nieuwe te kunnen aanmelden en de optimizers (opnieuw) in te stellen. Neem aan dat er geen opwek gaat zijn als we simpelweg de string aansluiten. Vorige keer hadden we op de oude omvormer 5 extra panelen bijgelegd, maar dat werkte ook pas nadat de installateur deze 5 extra (optimizers) had toegevoegd. Wat een gedoe met SolarEdge zeg.

[ Voor 14% gewijzigd door padoempats op 14-06-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@padoempats monitoring en inbedrijfstelling staan los van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 04:36:
Er gaan bij mij allerlei alarmen en sirenes draaien in mijn hoofd bij het lezen over de beruchte p405.

Van de concullegas
https://community.fritts....ewisseld-door-leverancier
Ook op tweakers zijn er een aantal gevallen bekend met defecte optimizers.

SF175 en P405 was al niet meer toegestaan. Waarschijnlijk defecten door hoge spanningspieken.
Of het voor jou geld weet ik niet, maar ik wil je er toch even op wijzen.
Verder weet ik niks over solaredge,
Mijn PV systeem bestaat uit 20 SolarFrontier panelen met 10 P405 optimizers. De opbrengst (ZO) is door de jaren heen 1kWh per Wp, dus uitstekend. Er is in de ochtens redelijk wat onregelmatige schaduw van bomen, daarom P405 optimizers.
De helft van de P405 optimizers op de panelen SolarFrontier 170 werkt niet meer. (2 panelen per optimizer)
De installateur wil ze vervangen maar ik vraag mij af of dat de oplossing is. Het is een structurele fout denk ik.
Zou een oplossing zijn:

* Een zwaardere optimizer Pxxx?
* P405 per paneel, kan dat?
* De hoge en lage (schaduw) panelen splitsen en een omvormer gebruiken met 2 groepen.

SF moet met een oplossing komen want ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben met deze problemen.
Is er al ervaring met de combinatie SF170 en de P405????

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Tomexergie
Alle solaredge weg doen en strings van 4 of 5 maken op een gewone (1-fase) string omvormer.
Draait hier al sinds 2018 2016 zonder problemen. SF heeft geen optimizers nodig door de korte strings.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=y

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2023 11:33 . Reden: aparte logging pas sinds 2018 maar panelen 2016 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ronald schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:37:
@padoempats monitoring en inbedrijfstelling staan los van elkaar
Ja dat zal, maar beide is nodig. Kan het een wel en het ander niet? Inbedrijfstellen is voor nu belangrijk, dan werkt het in ieder geval. Via SetApp krijg ik in ieder geval een ongeldig serienummer, terwijl deze toch echt juist is en de omvormer niet (meer) gekoppeld is aan een andermans installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Markie0001 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:28:

@Ronald

Nu zit ik te denken......mijn omvormer stop regelmatig i.v.m. een te hoge netspanning. Dit heb ik al deels weten te beperken door de tips in de start van het toppic. (vermogen afbouwen indien netspanning te hoog wordt)

Zou een 3 fase (short string omvormer) hier minder last van hebben? Deze kan toch verdelen of de fases.....
Je verliest over 20m 3x6mm2 nog steeds 2,5V
Over 5x2,5mm2 is dat 1V
Over 5x4mm2 is het 0,6V
En 5x6mm2 0,4V
Volgens sunny design.

3 fase transporteert hetzelfde vermogen dus gigantisch veel makkelijker

SolarEdge 3 fase omvormer kan niet dynamisch over de fasen verdelen, dus alle 3 moeten onder 253 blijven.

Wat betreft kosten zal het niet uit kunnen... SE5K-RWB kost een goede duit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46
@padoempats setapp geeft ook hier vaak melding dat serienummer ongeldig is. Gewoon nogmaals code scannen met camera. Na paar keer wordt omvormer wel herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
TweakersOnly schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:45:
@padoempats setapp geeft ook hier vaak melding dat serienummer ongeldig is. Gewoon nogmaals code scanner met camera. Na paar keer wordt omvormer wel herkend.
Haha denk wel 10 pogingen gedaan met zowel QR als invullen. Dus de aanhouder wint? Maak er wel een script voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:47

MevrouwDeKat

Miauw

Ik kwam er dus een paar weken terug achter dat de gefactureerde S500b optimizers niet waren geïnstalleerd. Inmiddels zijn de S440 netjes vervangen door de installateur en draait het systeem weer. Onderstaand de spanningen op dit moment, in de ochtend zie ik dat het systeem nog steeds wat moeite heeft en een aantal panelen pieken op 80v. Dit is waarschijnlijk vanwege de boom die schaduw geeft en nu volledig blad heeft. Maar daar zal niet zoveel aan te doen zijn denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4WYwaVV2SPbzo0uWO3s-l6AuFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1B8Id2iOqSdn5p6rmGW6rYd.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2cZMV9Ektp6AQDiUGvy_ONSNHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3qgImca3ndbrPG1JsD93O6P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@MevrouwDeKat oogt niet ernstig. 1 paneel half uurtje, de rest enkele minuten.

Verlies is met 80-90% verminderd

Enige wat nog verbetering brengt is meer panelen

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 14-06-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:47

MevrouwDeKat

Miauw

Ronald schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:08:
@MevrouwDeKat oogt niet ernstig. 1 paneel half uurtje, de rest enkele minuten.

Verlies is met 80-90% verminderd

Enige wat nog verbetering brengt is meer panelen
Oplossing daarvoor is meer dakoppervlak, en dat hebben we helaas niet. Maar top nieuws, dat betekend dat het systeem nu tenminste zo optimaal mogelijk functioneert binnen de mogelijkheden die er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 18-09 22:12
padoempats schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Haha denk wel 10 pogingen gedaan met zowel QR als invullen. Dus de aanhouder wint? Maak er wel een script voor :P
SetApp ziet echt bijna alles aan voor een QR code om te verbinden, zoals de andere kleine sticker met QR op de omvormer. En de tekst van het label. En reliëf van je muur. En ...

Hier heb ik (voor mezelf met de mySolarEdge app en voor SetApp van de installateur) gewoon een goede rechte foto gemaakt van de QR code, die uitgesneden op een neutrale achtergrond en die laten zien. Dat lijkt het beste te werken (plus het is 10x makkelijker om dat te scannen in het geval de omvormer niet op ooghoogte hangt :+ ).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:28:
@Tomexergie
Alle solaredge weg doen en strings van 4 of 5 maken op een gewone (1-fase) string omvormer.
Draait hier al sinds 2018 2016 zonder problemen. SF heeft geen optimizers nodig door de korte strings.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=y
Dat is zeker een optie. Welke omvormer kan meer strings aan?
Wp=3200 W dus op 1 fase mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Tomexergie
Op elke 2 mppt omvormer kun je ze aansluiten.
Maak 4 strings van 5 of 5 strings van 4 waarbij je 2 of 3 strings parallel aansluit dmv y-connectoren mc4 op de ingang
Dat kan op het dak al verdeeld worden.

Ik heb voor noord 3 strings van 5 op 1 mppt SMA 1.5 zitten dmv y-connectoren op het dak.

SF wil soms wel eens pieken dus persoonlijk zou ik voor 3200 WP op zuid, gewoon een 3.6 kW nemen. Maar je moet zelf weten. Afhankelijk van helling en ideale richting, de keuze tussen een 3.0 of 3.6 kW.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2023 20:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Ronald schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:44:
[...]

Over 5x2,5mm2 is dat 1V
Over 5x4mm2 is het 0,6V
En 5x6mm2 0,4V
Volgens sunny design.

SolarEdge 3 fase omvormer kan niet dynamisch over de fasen verdelen, dus alle 3 moeten onder 253 blijven.

@Ronald

Bedankt voor je reactie.

Prijzen op internet voor SE5K-RWB verschillen ook wel. Ik heb aan installateur gevraagd wat de meerprijs is.

Kan ik zelf ook bij sunny design kijken voor die kabel berekeningen? Heb wat op internet gezocht maar kon het zo niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:13
Hallo allemaal, ik ben sinds 2018 in bezit van een SE5K, eerst 5200 Wp en mei vorig jaar uitgebreid met 4 panelen naar 6800 Wp (zuid en west). Vandaag zag ik in 1 keer een gekke drop in mijn opbrengst, terwijl het helemaal helder was. Te hoog voltage zou je verwachten, maar dat lijkt niet het probleem te zijn. Bij het kijken naar de inverter zag ik het volgende: "Passive anti islanding". Het lijkt erop dat deze melding al 2 keer eerder voor was gekomen. Later vanmiddag gebeurde het weer.

Hij gaat daarna gewoon verder met produceren, en klimt langzaam weer omhoog. De foutmelding als ik op mijn inverter klik via de layout. Op de pagina met alerts staat trouwens helemaal geen alert oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrjDVvMS0m2hT4Trp4_k6CKVfMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lzC4aF2IHALltRw2d9rwSDRh.png?f=user_large

Het overzicht van de opbrengst en de voltages per fase van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghdWUSc9UqGMq3dv41kH5C88M54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WP7IeiaChnOLzHOgsFlH6DE2.png?f=fotoalbum_large

Ook via de myenergy app is de dip redelijk te zien. Ook is te zien dat er nog wel geproduceerd wordt door de Enphase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46fHPRJWEcAbHxcrqMWEK27gX04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJPRAK9hlsSYzT3NjAFchFHq.png?f=fotoalbum_large

Ik ben erg benieuwd of iemand dit eerder heeft gezien en of ik mij zorgen moet maken over een los contact ergens of dat er wat anders aan de hand kan zijn? In de Enphase events geen meldingen over te hoog voltage, terwijl 5 panelen op de schuur 60 meter ver weg in de tuin zijn aangesloten (2,5mm2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:09
jeeedeee schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:23:
Hallo allemaal, ik ben sinds 2018 in bezit van een SE5K, eerst 5200 Wp en mei vorig jaar uitgebreid met 4 panelen naar 6800 Wp (zuid en west). Vandaag zag ik in 1 keer een gekke drop in mijn opbrengst, terwijl het helemaal helder was. Te hoog voltage zou je verwachten, maar dat lijkt niet het probleem te zijn. Bij het kijken naar de inverter zag ik het volgende: "Passive anti islanding". Het lijkt erop dat deze melding al 2 keer eerder voor was gekomen. Later vanmiddag gebeurde het weer.

Hij gaat daarna gewoon verder met produceren, en klimt langzaam weer omhoog. De foutmelding als ik op mijn inverter klik via de layout. Op de pagina met alerts staat trouwens helemaal geen alert oid.

[Afbeelding]

Het overzicht van de opbrengst en de voltages per fase van vandaag.
[Afbeelding]

Ook via de myenergy app is de dip redelijk te zien. Ook is te zien dat er nog wel geproduceerd wordt door de Enphase.
[Afbeelding]

Ik ben erg benieuwd of iemand dit eerder heeft gezien en of ik mij zorgen moet maken over een los contact ergens of dat er wat anders aan de hand kan zijn? In de Enphase events geen meldingen over te hoog voltage, terwijl 5 panelen op de schuur 60 meter ver weg in de tuin zijn aangesloten (2,5mm2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5v5lK-aLGV3hvKE3wd-MSOtL7Jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UlX3Y8WetvuWueZzY6pOw9Jw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb iets soortgelijks, exact dezelfde grafieken zoals jij hebt. Lijkt voornamelijk fouten in het stroomnetwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6r2wJSksrlFyOONp6y4QOd48fI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tc4eY1j3OliNUqj3uoZbPjX2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0QGVp1kl1MGfxyrQE9r8bfqYNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/chhNCWGI4PjaVCHmUwZ4BaGM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 14-06-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Markie0001 https://www.sunnydesignweb.com/
Nieuw project - PV installatie - Omschakelen naar detail planning - configuratie pv installatie . Riant 5kW aan panelen selecteren en dat of aan een 5kW enkelfase of 5kW 3 fase hangen. Knopje leiding dimensionering.
Natuurlijk allemaal vrij technisch... Maar daar komt een tweaker wel uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:58
pentagon0873 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:01:
Goedemorgen,

Al vanaf 2013 22 stuks panelen op het dak (22x260WP met SMA omvormer) ligging is oost-west.

As maandag worden er 16 stuks 405WP panelen bij gemonteerd met een SE10K 3 fase omvormer.
alle 38 panelen krijgen de S440 optimiser.

De 16 nieuwe panelen komen aan de oostkant, de 22 oude panelen verhuizen naar de west kant.

Ben benieuwd wat de oude panelen nog gaan brengen na 13 jaar (nu ze per paneel kunnen worden uitgelezen is dat erg interessant)
Ze hebben in de afgelopen 10 jaar ca 44200kWh opgebracht en ruimschoots hun investering terugverdient.

Wat mijn vraag eigenlijk is: wat moet er in de meterkast veranderd worden, wordt de oude automaat (1fase) vervangen door een gewone 3-fase automaat, of moet er (zoals bij de tesla gen 2 lader) ook een speciale aardlek (met de 6ma gelijkstroom beveiliging) bij komen?

Ik heb er niet naar gevraagd bij de installateur, ze hebben wel de meterkast bekeken bij de opname.

Graag jullie reactie.
Gisteren 14uur installatie operationeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyBEPbKexOOshiZK1y7sY0tnamA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gqp4Qo6TIcqsA1vrQ49nBZXQ.jpg?f=fotoalbum_large

nu eea netjes laten bijwerken in SE door de installateur, en dan monitoren hoe eea zijn werk doet.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kw hydro Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayW
  • Laatst online: 25-05-2024
Goeiedag allemaal, ik loop ogenschijnlijk ook tegen de 253v limiet aan. Maar ben slechts een particulier met niet al te veel verstand van deze techniek. Wie weet hebben jullie nog tips en trucs?! Even de basisgegevens op een rij, installatie uit najaar 2019, 14x300w panelen met een SE omvormer type 3680H. Meterkast nog 1 fase, Ferraris meter. Omvormer circa 4 meter van meterkast af. Omvormer is aangesloten op apart stopcontact met eigen groep. In de rij/wijk afgelopen najaar en voorjaar wel panelen bijgekomen. Gebruik de MySolarEdge app en daarin valt helaas weinig te zien qua specificaties. Ook gister de setapp gedownload en met alleen inzage rechten zie ik nagenoeg hetzelfde als in de andere app.
Tot twee maanden terug ging alles goed. Sinds de betere maanden voor zonne-energie in 2023 gaat het mis. Opgewekte energie blijft ongeveer 25/30% achter met vergelijkbare dagen qua zon, temperatuur en periode vorig jaren.
Vandaag thuiswerken en in de buurt van de omvormer zitten. Via de mse app om 10:00 fasemeting 248,43v, vermogenslimiet op 100%. Niets aan de hand dus? Naarmate de ochtend verstrijkt wordt de opgewekte energie meer en jawel om 11:02 hoorde ik een tik in de omvormer. Gelijk in de app gekeken en die gaf de stand van tien minuten terug. Toen al 251,85v. Op 11:06 weer gekeken en inderdaad omvormer uitgeschakeld naar vermogen 0%. Op dat moment liep het terug naar 246v.
Op 11:12 is de omvormer weer aan, meet 249,13v en draait op een vermogen van 46%. Daarna herstelde alles weer totdat ergens tussen 11:15/11:30 de omvormer er weer uit klapte. En begint het hele proces opnieuw.
Contact met Stedin leidt weer tot de discussie slimme meter, wat al eerder het geval was. Vragen:
1) maakt een slimme meter nog echt wat uit voor dit geval? Ik denk het niet, maar hoor graag de mening van ervaren mensen.
2) maakt overstappen naar 3 fase wat uit? (Mogelijk dan per fase wat lager V. Maar buiten het feit dat er lange wachttijden zijn, de kosten vrij hoog voor aanpassen meterkast en je vastrecht stijgt is dit geen oplossing op de korte termijn)
3) waar kan ik zien of/hoe kan ik aantonen dat dit een vermogensprobleem is?
4) ik las in een aantal posts over aanpassen vermogen naar een lager % bij bereiken van bepaalde niveaus V. Kan ik dat zelf en waar moet ik dat doen? (Zoals gezegd in de setapp heb ik nu alleen kijkrechten. Mogelijk hier iets in te wijzigen?)

Heb de vraag ook neergelegd bij de indtallateur maar je weet zoveel jaar na installatie/drukte deze periode geen antwoord. Ook een Case bij SE aangemaakt maar ook daar nog geen reactie. Per dag loop ik op deze zonnige dagen 10kw mis (opbrengst +- 20 ipv 30 kWh p/d) en aangezien ik saldeer met verbruik(el.vv) en door veelverbruik nog wel in de plus eindig qua totaalverbruik, kost me dit €0,40 per kWh. Schade loopt zo aardig op als dit de rest van het jaar (en verder) gaat duren.
Hopelijk hebben jullie tips ten aanzien van deze casus.
Groet Ray

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 18-09 22:12
RayW schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:00:
*knip*

Contact met Stedin leidt weer tot de discussie slimme meter, wat al eerder het geval was. Vragen:
1) maakt een slimme meter nog echt wat uit voor dit geval? Ik denk het niet, maar hoor graag de mening van ervaren mensen.
2) maakt overstappen naar 3 fase wat uit? (Mogelijk dan per fase wat lager V. Maar buiten het feit dat er lange wachttijden zijn, de kosten vrij hoog voor aanpassen meterkast en je vastrecht stijgt is dit geen oplossing op de korte termijn)
4) ik las in een aantal posts over aanpassen vermogen naar een lager % bij bereiken van bepaalde niveaus V. Kan ik dat zelf en waar moet ik dat doen? (Zoals gezegd in de setapp heb ik nu alleen kijkrechten. Mogelijk hier iets in te wijzigen?)

*knip*
1) Meter maakt niet uit voor het voltage. Dat lost je probleem niet op, maar het kan wel een voorwaarde zijn van Stedin voordat ze wat willen doen.
2) Ligt er aan. Als andere fases een lagere spanning hebben en je zet je PV installatie dan op die fases, kan je probleem verholpen zijn. Maar die garantie heb je zeer zeker niet. En dan krijg je alsnog een nieuwe meter. Je vastrecht stijgt trouwens *niet* als je naar 3x 25A gaat. Die is hetzelfde als die van 1 fase (laagste tarief).
3) Meten, meten, meten. En hopen dat je buren het probleem ook hebben, want dan kun je samen naar Stedin toe.
4) Als dit al kan, dan moet je installateur zijn. Plus, zoals anderen al opmerkten, zijn deze settings vrijwel zeker gelockt als je regio op NL staat. Hier zou ik dus niet op rekenen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@ShadowLord @RayW 4. De dynamische vermogensbeperking is vziw niet gekoppeld aan de regio/land. Met de dynamische vermogensbeperking stel je het % nominaal vermogen in bij een bepaald voltage van het net. Je gaat dus de 253V limiet niet aanpassen, maar het vermogen beperken zodat je niet de 253V zal overschrijden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ShadowLord schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:35:
4) Als dit al kan, dan moet je installateur zijn. Plus, zoals anderen al opmerkten, zijn deze settings vrijwel zeker gelockt als je regio op NL staat. Hier zou ik dus niet op rekenen.
Wat @blackd schrijft. Je stelt dan bv in dat de omvormer op 109% van de nominale netspanning (= 250,7V) nog maar op 50% van het vermogen mag produceren (dus een 3kW omvormer levert dan nog maximaal 1,5kW). Daardoor loopt de (gemeten) netspanning minder snel op, doordat de PV dus ook minder in de kabel probeert te duwen. De netlimiet van 253V wordt dus niet aangepast. En deze wijzigingen heb ik zelf op mijn eigen PV ook doorgevoerd (oud model met display en knoppen, geen setapp dus).

Wat daarbij de beste instellingen zijn is vervolgens weer voor iedereen anders natuurlijk. Waarschijnlijk ook op vermogen, maar uiteraard ook op basis "van het net". Mijn 3kW model begin ik pas met inperken in de 109%. Netspanning is echt vrijwel continu 250V+ waarbij de (/mijn) omvormer na 10 minuten ook uit gaat. Dus vermogen zo laag zetten dat die ook onder de 250V blijft is letterlijk onmogelijk. Heb dat 1 dag gedaan, op 109% maar op 50% van vermogen produceren en bij 110% op 0% (de omvormer interpoleert een percentage, dus bv bij 109,5% van de netspanning zal hij maar 25% produceren) maar dan liep die dus op minder dan 1,5kW, waarbij die nog steeds uit viel. En als dan een grootverbruiker aan was (wasmachine bv) was het geleverde vermogen ook nog eens te laag en moest er dus nog meer van het net worden afgenomen. Momenteel beperk ik bij 109% dan ook maar tot 95%, en bij 109,8% nog steeds maar 60%. En afgaande op het weekje dat dit nu loopt kan ik die nog wat verder omhoog zetten, aangezien die nog steeds voornamelijk/alleen op de 250V+ voor 10 minuten uitvalt.

@RayW v.w.b. die slimme meter kan ik mij indenken dat Stedin die mogelijk vereist omdat in DSMR5 ook de spanning wordt gemeten (en via P1 aangeboden). Mogelijk dat dit Stedin dit dan dus ook kan inzien op afstand en op basis daarvan meteen kan zien dat netspanning inderdaad te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Ronald schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:44:
[...]

Over 5x2,5mm2 is dat 1V
Over 5x4mm2 is het 0,6V
En 5x6mm2 0,4V
Volgens sunny design.

@Ronald

Update: installateur geeft aan dat de meerprijs voor 3-fase 600 euro is. Wel jammer dat SE niet dynamisch kan verdelen over de fasen dat zou wel een groot voordeel zijn.

Tja wat is nu verstandig om te doen, overstappen naar een 3 fase omvormer of weer een 1 fase omvormer ophangen? Met de 1 fase omvormer i.c.m. 6 mm2 kabel (lengte 12 meter) ging de omvormer ook vermogen afbouwen i.v.m. een te hoge netspanning.

Als ik de overstap maak naar een 3 fasen groepenkast, dan kan je met een 1 fase omvormer nog kijken op welke van de 3 fasen je de laagste spanning meet.

Of gewoon gaan voor de 3 fasen omvormer aangezien die veel beter in staat is om energie te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Markie0001 14 panelen (met 60v optimizers) op een 3 fase omvormer is een no-no. Gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
teacher schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:53:
@Markie0001 14 panelen (met 60v optimizers) op een 3 fase omvormer is een no-no. Gaat hem niet worden.
@teacher

Weet niet welke optimizers bij mij zijn geïnstalleerd, staat nergens in offerte van de installateur.

Bedoel je dat bij overstap naar 3 fase omvormer ook altijd andere optimizers nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Markie0001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:09:
[...]

@teacher

Weet niet welke optimizers bij mij zijn geïnstalleerd, staat nergens in offerte van de installateur.

Bedoel je dat bij overstap naar 3 fase omvormer ook altijd andere optimizers nodig zijn?
Ik lees nu terug dat je voor de rwb gaat. Dan heb ik niets gezegd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:57

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Markie0001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:42:
Wel jammer dat SE niet dynamisch kan verdelen over de fasen dat zou wel een groot voordeel zijn.
Zeker, maar de hamvraag is dan 'op basis waarvan?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Markie0001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:09:
Voor mijn installatie staat dat in het SolarEdge monitoring portaal op de dashboard pagina rechts in het paneel 'Installatie details' (even onderaan op 'Optimizers' klikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Zeker, maar de hamvraag is dan 'op basis waarvan?'
Op basis van de gemeten spanning per fase.
Stel dat op een van de fases (alleen bij 3 fasen omvormer) de spanning in de buurt komt van de cutoff waarde (253V), dan meer vermogen naar de andere fasen waar nog wel ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Markie0001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:44:
[...]

Stel dat op een van de fases (alleen bij 3 fasen omvormer) de spanning in de buurt komt van de cutoff waarde (253V), dan meer vermogen naar de andere fasen waar nog wel ruimte is.
Maar het kan net zo goed zijn dat je een grootverbruiker op 1 fase aan hebt (wasmachine / ...) en je daarvoor je eigen opgewekte energie wilt gebruiken. Niet dat dat effectief wat uit maakt. Een 3-fase omvormer saldeert intern als je op de ene fase teruglevert en op de ander afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Markie0001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:44:
Prima, maar hoe veel meer? Zie hier hoe dit gillend mis kan gaan. Stel je hebt een SE10K. Die levert op vol vermogen nominaal 10000W / 230V / 3 = 14,5A per fase. Die kun je in een 3x25A installatie netjes afzekeren met 3x16A. Ga je het vermogen ongelijk verdelen, dan knalt die 3x16A er al snel uit. Zwaarder afzekeren dan maar? 20A? 25A? Dan heb je kans dat op enig moment een hoofdzekering tript (dat wil je echt niet).

In extremis gaat zelfs alles (43,5A) naar één fase. Je zult in zo'n situatie minimaal moeten gaan werken met limieten per fase of beter nog de stromen van/naar je hoofdzekeringen meten (niet bepaald gratis). Een omvormer die het vermogen ongelijk kan verdelen, moet voor elke fase ook nog eens zwaarder worden gedimensioneerd en is daardoor (een stuk) duurder.

Misschien komen er nog wel eens oplossingen in deze sfeer, maar ik zie dat voorlopig niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Markie0001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:42:
[...]

@Ronald

Update: installateur geeft aan dat de meerprijs voor 3-fase 600 euro is. Wel jammer dat SE niet dynamisch kan verdelen over de fasen dat zou wel een groot voordeel zijn.

Tja wat is nu verstandig om te doen, overstappen naar een 3 fase omvormer of weer een 1 fase omvormer ophangen? Met de 1 fase omvormer i.c.m. 6 mm2 kabel (lengte 12 meter) ging de omvormer ook vermogen afbouwen i.v.m. een te hoge netspanning.

Als ik de overstap maak naar een 3 fasen groepenkast, dan kan je met een 1 fase omvormer nog kijken op welke van de 3 fasen je de laagste spanning meet.

Of gewoon gaan voor de 3 fasen omvormer aangezien die veel beter in staat is om energie te verdelen.
De enige die het kan is geloof ik Deye.

Doe een bak koffie bij de buren die al 3 fase hebben met een multimeter.

Dan kun je misschien een betere afweging maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
ShadowLord schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:35:
[...]

1) Meter maakt niet uit voor het voltage. Dat lost je probleem niet op, maar het kan wel een voorwaarde zijn van Stedin voordat ze wat willen doen.
2) Ligt er aan. Als andere fases een lagere spanning hebben en je zet je PV installatie dan op die fases, kan je probleem verholpen zijn. Maar die garantie heb je zeer zeker niet. En dan krijg je alsnog een nieuwe meter. Je vastrecht stijgt trouwens *niet* als je naar 3x 25A gaat. Die is hetzelfde als die van 1 fase (laagste tarief).
3) Meten, meten, meten. En hopen dat je buren het probleem ook hebben, want dan kun je samen naar Stedin toe.
@HomeWizard_NL weer een voorbeeld waar voltage inzicht handig kan zijn! Veel mensen zijn onwetend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Ronald schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:20:
[...]

De enige die het kan is geloof ik Deye.

Doe een bak koffie bij de buren die al 3 fase hebben met een multimeter.

Dan kun je misschien een betere afweging maken ;-)
Hmmm denk dat Stedin hiermee ook wel kan helpen. Vorige keer toen ik contact had met Stedin konden ze ook zo zien wat mijn netspanning was. Er is destijds een meting uitgezet van 7 dagen, daar zou ik vanzelf t.z.t. een bericht over krijgen. Maar helaas daarna niks meer gehoord.

Denk dat je eigenlijk voor een goed beeld gedurende de dag meerdere metingen zou moeten doen. En om nu om de paar uur met mijn multimeter naar de buren te lopen is ook zo wat 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BitjeBe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 15:11
mathijshooi schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:48:
[...]

@HomeWizard_NL weer een voorbeeld waar voltage inzicht handig kan zijn! Veel mensen zijn onwetend!
Je kan via de api wel de voltages uitlezen van de slimme meter met de P1. Maar het is waar dat het handig zou zijn als het ook al ineens in hun app zou zitten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:03
Ik heb een probleem met HomeAssistant en mijn SolarEdge SE10k. Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik vermoed dat het niet aan HomeAssistant ligt. Ik heb al jaren mijn verbruik via modbus over TCP uit kunnen lezen, waarbij ik de interval op 1 minuut had staan in HomeAssistant.

Sinds een week of twee krijg ik vrijwel continu 'Connection refused' meldingen. De omvormer heeft een vast IP-adres en de poort is ook niet veranderd.Af en toe, aan het begin van de dag of juist aan het eind van de dag lukt een verbinding wel. Zo ging het gisteravond blijkbaar even goed, want toen kwam er wel data binnen en nu denkt HomeAssistant dat ik ruim 400kW heb opgewekt in 1 dag. Dat heb ik niet ;)

Vanochtend zag ik dat de data netjes binnen kwam, vanaf kwart over 5 tot ongeveer half 8. Nu komt er alweer 2 uur niks binnen en krijg ik een Connection Refused in de logboeken.

Ik heb de omvormer uitgezet, een half uurtje gewacht, en weer aangezet. Helaas. De netwerkverbinding kan het niet zijn want de data gaat wel netjes naar de SolarEdge portal op internet. Daarnaast geeft het interne menu van de omvormer (als ik via Wi-Fi direct verbind) ook aan dat de netwerkverbinding prima is.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyntec
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-08 20:41
Een tijdje terug heb ik panelen laten installeren, aangezien ze eerst hier alle spullen neergezet hadden heb ik van alle QR codes alvast fotos gemaakt. De installateur heeft bij installatie een layout gemaakt, (ook daar heb ik een foto van gemaakt), en nog voordat de installateur die geregistreerd heeft heb ik dat zelf gedaan :-) maar als ik de gescande volgorde in de app bekijk is die heel anders als de installateur aangegeven heeft.
Is de gescande volgorde in de app ook daadwerkelijk hoe de omvormer ze vindt op de string?
Want dan hebben ze de optimizers waarschijnlijk niet zo geplaatst als de layout, maar gewoon willekeurig.

Kan natuurlijk een tijdje iets voor elk paneel houden en zo kijken in mijn layout welk paneel er minder opbrengt, maar niet echt praktisch om te doen (dak is nogal steil), of is er een simpelere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Zo dan, dit lijkt een zegen voor onwetende installateurs. Minder panelen nodig met nieuwe optimiser.

https://solarmagazine.nl/...imizers-voor-zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
simonhoi schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:15:
Zo dan, dit lijkt een zegen voor onwetende installateurs. Minder panelen nodig met nieuwe optimiser.

https://solarmagazine.nl/...imizers-voor-zonnepanelen
Concreet: dit lijkt dus een nieuwe serie, 120V output.

10 stuks minimum op 750V 3-fase omvormers
6 stuks op short-string en enkelfase

SolarEdge zet hiermee een trend voort met ruimere marges. Ondanks de 375V Stringspanning van de short string heeft deze al hogere minimum aantallen optimizers dan enkelfase... 9 of 8 60 / 80V optimizers VS 8 of 6 op enkelfase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayW
  • Laatst online: 25-05-2024
RayW schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:00:
Goeiedag allemaal, ik loop ogenschijnlijk ook tegen de 253v limiet aan. Maar ben slechts een particulier met niet al te veel verstand van deze techniek. Wie weet hebben jullie nog tips en trucs?! Even de basisgegevens op een rij, installatie uit najaar 2019, 14x300w panelen met een SE omvormer type 3680H. Meterkast nog 1 fase, Ferraris meter. Omvormer circa 4 meter van meterkast af. Omvormer is aangesloten op apart stopcontact met eigen groep. In de rij/wijk afgelopen najaar en voorjaar wel panelen bijgekomen. Gebruik de MySolarEdge app en daarin valt helaas weinig te zien qua specificaties. Ook gister de setapp gedownload en met alleen inzage rechten zie ik nagenoeg hetzelfde als in de andere app.
Tot twee maanden terug ging alles goed. Sinds de betere maanden voor zonne-energie in 2023 gaat het mis. Opgewekte energie blijft ongeveer 25/30% achter met vergelijkbare dagen qua zon, temperatuur en periode vorig jaren.
Vandaag thuiswerken en in de buurt van de omvormer zitten. Via de mse app om 10:00 fasemeting 248,43v, vermogenslimiet op 100%. Niets aan de hand dus? Naarmate de ochtend verstrijkt wordt de opgewekte energie meer en jawel om 11:02 hoorde ik een tik in de omvormer. Gelijk in de app gekeken en die gaf de stand van tien minuten terug. Toen al 251,85v. Op 11:06 weer gekeken en inderdaad omvormer uitgeschakeld naar vermogen 0%. Op dat moment liep het terug naar 246v.
Op 11:12 is de omvormer weer aan, meet 249,13v en draait op een vermogen van 46%. Daarna herstelde alles weer totdat ergens tussen 11:15/11:30 de omvormer er weer uit klapte. En begint het hele proces opnieuw.

Heb de vraag ook neergelegd bij de indtallateur maar je weet zoveel jaar na installatie/drukte deze periode geen antwoord. Ook een Case bij SE aangemaakt maar ook daar nog geen reactie. Per dag loop ik op deze zonnige dagen 10kw mis (opbrengst +- 20 ipv 30 kWh p/d) en aangezien ik saldeer met verbruik(el.vv) en door veelverbruik nog wel in de plus eindig qua totaalverbruik, kost me dit €0,40 per kWh. Schade loopt zo aardig op als dit de rest van het jaar (en verder) gaat duren.
Hopelijk hebben jullie tips ten aanzien van deze casus.
Groet Ray
In het weekend tijd om in huis te meten. Gisteravond laat netjes zo rond de 230v. In de ochtend rond de 240 oplopend naar de middag toe. Vanaf begin van de middag meet ik tussen de 248 en 250.5v. Het lijkt erop dat de omvormer iets meer Volt registreert dan dat ik met een simpel apparaatje meet. Het verschil is telkens ongeveer 3 volt. Dat meet ik op het stopcontact waar de omvormer zit aangesloten(aparte groep) waar nog een stopcontact bij zit. Die gebruiken we verder niet dus kans op direct daar te meten.
Wat zou dit verschil kunnen verklaren? En wat kan ik er aan doen? De omvormer klapt er uiteraard uit bij 253v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zie topicstart. Als dat niet werkt, netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb vanmiddag 8 panelen en bijbehorende optimizers geupgrade. Ik had voor een goede prijs de langere versie van mijn jinko's gevonden...die helaas niet op p404 mochten... Dus s500b's

Met 8x 350=>415Wp zou de omvormer wel mooi op de 5,25kW moeten komen op dagen als afgelopen weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDH4umrzJjB3mmvdAJnzmp8W4Vo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6l890rithsZduoCNc8Le3sZ4.png?f=fotoalbum_large

Omvormer even uit om de 8 uit de string te halen.
Goed te zien dat de overige 12 dan duidelijk harder moeten werken.

En na het in bedrijf stellen goed te zien dat ze 20% meer vermogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Als je een 2de hands omvormer wil gebruiken bijvoorbeeld SE5000H, dan staat het serienummer gekoppeld aan een andere account. Hoe kan je deze dan koppelen aan je eigen (installateurs) account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Mijn SE5000H (SetApp versie) is overleden, nu ben ik met de installateur bezig om gelijk over te stappen naar een 3 fase short string omvormer. Inmiddels ook al een offferte aanvraag gedaan bij de netbeheerder om mijn aansluiting aan te passen. Volgens de website zal dit pas over een maand of 2 kunnen i.v.m. de zomervakantie.

Nu ben ik opzoek naar een gebruikte 1 fase omvormer om de aankomende 2 maanden te overbruggen.
Op marktplaats heb ik een SE5000H gevonden met zo'n display, vraag me af of deze ook werkt op mijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
ja. gewoon aansluiten, (evt firmware update) optimizers laten zoeken en gaan met die banaan.
monitoring zou ik even laten als er toch een andere definitieve omvormer komt.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 19-06-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als je s serie optimizers hebt, @Markie0001 , dan is het even opletten dat er een voldoende recente firmware op kan.

P serie zou geen issue moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Ronald schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:04:
Als je s serie optimizers hebt, @Markie0001 , dan is het even opletten dat er een voldoende recente firmware op kan.

P serie zou geen issue moeten zijn
Ik kan nergens vinden welke optimizers erbij mij geïnstalleerd zijn? Op de offerte van installateur staat het ook niet. Kom alleen maar serienummers tegen.

Iemand een idee?

Een paar dagen geleden had ik deze vraag ook gesteld toen zei iemand:

Voor mijn installatie staat dat in het SolarEdge monitoring portaal op de dashboard pagina rechts in het paneel 'Installatie details' (even onderaan op 'Optimizers' klikken).

Kan het zijn dat ik deze mogelijkheid niet heb? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Markie0001 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Ik kan nergens vinden welke optimizers erbij mij geïnstalleerd zijn? Op de offerte van installateur staat het ook niet. Kom alleen maar serienummers tegen.

Iemand een idee?

Een paar dagen geleden had ik deze vraag ook gesteld toen zei iemand:

S440 etc was eind 21? Is je systeem ouder, dan heb je zeer waarschijnlijk p3xx optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
teacher schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:53:
[...]

S440 etc was eind 21? Is je systeem ouder, dan heb je zeer waarschijnlijk p3xx optimizers.
Mijn installatie is van April 2023. Dus dan zal het wel S440 zijn. Dan ga ik even opzoek of een SE5000H (01/2019) met display wel te koppelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Laatst online: 17-09 11:18
April 2023 en nu al de omvormer overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
blanken17 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:13:
April 2023 en nu al de omvormer overleden?
Sterker nog dit is de 2de al, 1ste ging defect tijdens inbedrijfstellen. Toen gelijk rook uit de linkerbovenkant bij de omvormer (waar die zwarte blokken zitten). Nu is de 2de omvormer defect geeft error 18xbc.

Vraag me af of er geen probleem zit in 1 van de optimizers maar installateur zegt van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
[...]

Ja klopt gebruikers hebben andere rechten dan installateurs en zien andere dingen. Lay-out is ook iets anders.
Even aan de installateur vragen welke optimizer je hebt. Of vragen of je meer rechten kunt krijgen. Dan kun je het zelf zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:36:
KaasOmelet schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:00:
Ja klopt gebruikers hebben andere rechten dan installateurs en zien andere dingen. Lay-out is ook iets anders.
Even als toelichting: ik heb een SolarEdge installateursaccount maar ik heb alles laten installeren door een gerenommeerde partij hier in de regio.

Ik heb mijn account aangemaakt met het serienummer van mijn omvormer zodra de doos uit het busje was geladen en dus voordat de installateur de omvormer installeerde en activeerde. Behalve dat ik leuke dingen kan doen met SetApp, ben ik ook Account Admin voor mijn eigen account.

De installateur heeft binnen zijn account mijn installatie gedefinieerd en mijn account daarop rechten gegeven. Ik weet niet precies welke rechten, maar ik kan gezien de reacties hier kennelijk meer zien dan standaard. Ik kan echter geen installatiegegevens aanpassen (dat is voorbehouden aan de installateur en dat vind ik ook prima zo). De lijst van installaties binnen mijn eigen account is leeg.

Dat er al een account was met mijn e-mailadres en dat dat een installateursaccount was, leidde niet tot vragen van de kant van de installateur. Ik had ze nochtans niet verteld dat ik zelf al een account had aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasloos2023
  • Laatst online: 28-12-2023
we houden je vragen liever op 1 plaats: Juiste omvormer?

[ Voor 72% gewijzigd door teacher op 20-06-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:46

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

teacher schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:51:
ja. gewoon aansluiten, (evt firmware update) optimizers laten zoeken en gaan met die banaan.
monitoring zou ik even laten als er toch een andere definitieve omvormer komt.
Kun je dan wel lokaal monitoren met Modbus over TCPIP?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:35
Stomme vraag allicht, maar ik heb gehoord dat ik de netspanning zou moeten kunnen zien in de app. Nu heb ik alles afgezocht, maar ik zie deze niet voor mijn enkelfase omvormer.
Kijk ik verkeerd of bestaat deze functie alleen voor driefase omvormers?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
ElMacaroni schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Kun je dan wel lokaal monitoren met Modbus over TCPIP?
ja, dat zeker (wellicht nog firmware update doen)
mk1992 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:01:
Stomme vraag allicht, maar ik heb gehoord dat ik de netspanning zou moeten kunnen zien in de app. Nu heb ik alles afgezocht, maar ik zie deze niet voor mijn enkelfase omvormer.
Kijk ik verkeerd of bestaat deze functie alleen voor driefase omvormers?
in de app:

op overzichtweergave drukken
omvormer aantikken
fasemeting openklikken
V AC [V] xxxxxx

Helemaal real time is hij niet.

Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.