Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
teacher schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:13:

[...]

in de app:

op overzichtweergave drukken
omvormer aantikken
fasemeting openklikken
V AC [V] xxxxxx

Helemaal real time is hij niet.
Oh daaaaar! :)

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:14
ShadowLord schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:27:
[...]

Hier ook reset het tarief in de app iedere keer. Op de web portal staat het goed ingesteld, maar om een of andere reden rekent de app een dag later weer ineens met een veel lager tarief.
Sinds een paar dagen zijn de opbrengstgetallen in € hier weer correct.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 10:55
hansieb112 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Ik heb gezocht op de foutcode in dit topic, daar komt maar 1 post tevoorschijn. Ik zal even naar boven scrollen ;(
Topic doorgelezen op de veelvoorkomende 253v problemen. Uiteindelijk bij Enexis een melding aangemaakt vorige week. Ze hebben meetapparatuur geplaatst en kwamen vandaag aan met:

L1 fase = 249 volt
L2 fase = 240 volt
L3 fase = 239 volt

Advies om de omvormer op een andere fase te zetten, dus dat gaan we maar eens proberen. Enexis gaat niks aanpassen gaven ze aan. :X Dus maar even een vriend of de installateur maar even vragen of ze de omvormer op fase L3 kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:04

Fiets

A.K.A. Bambi

Ik zag het zo snel niet terug, maar waarom is er eigenlijk een SE3680H ? als er al een 3500 en 4000 is. Heeft dat te maken met de max op 1 fase?

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:35
hansieb112 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Topic doorgelezen op de veelvoorkomende 253v problemen. Uiteindelijk bij Enexis een melding aangemaakt vorige week. Ze hebben meetapparatuur geplaatst en kwamen vandaag aan met:

L1 fase = 249 volt
L2 fase = 240 volt
L3 fase = 239 volt

Advies om de omvormer op een andere fase te zetten, dus dat gaan we maar eens proberen. Enexis gaat niks aanpassen gaven ze aan. :X Dus maar even een vriend of de installateur maar even vragen of ze de omvormer op fase L3 kunnen zetten.
Als hij nu op fase 1 zit dan gaat omzetten wel helpen. Tussen 2 en 3 kan je jezelf de moeite besparen denk ik. Dikkere 230v kabel naar je omvormer kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:28
Fiets schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:11:
Ik zag het zo snel niet terug, maar waarom is er eigenlijk een SE3680H ? als er al een 3500 en 4000 is. Heeft dat te maken met de max op 1 fase?
Denk eerder met de max van 16A op een bestaande groep waarop de omvormer met een PV-verdeler wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-06-2024
Markie0001 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Sterker nog dit is de 2de al, 1ste ging defect tijdens inbedrijfstellen. Toen gelijk rook uit de linkerbovenkant bij de omvormer (waar die zwarte blokken zitten). Nu is de 2de omvormer defect geeft error 18xbc.

Vraag me af of er geen probleem zit in 1 van de optimizers maar installateur zegt van niet.
@Ronald De 3 fase omvormer is besteld, maar het zal nog wel 2 maanden duren voordat hij aan de muur hangt aangezien Stedin het druk heeft.
Om de tussentijd te overbruggen via Marktplaats een SE4000H gekocht (SetApp uitvoering) en deze net geinstalleerd. Het lukt me alleen niet om alle optimizers te vinden, het moeten er 14 zijn als ik meet op de bekabeling dan is er ook 14 volt. Tijdens de 1ste keer koppelen had ik er 8 gevonden, daarna nog een aantal keren geprobeerd te koppelen en nu zijn het er 11 van de 14. Nadat er 11 gevonden zijn begint de omvormer gelijk met leveren (900 Watt). Maar nu maar weer uitgezet voor de zekerheid. Enig idee hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34
@Markie0001 hoeveel tijd heb je het gegeven na pairen?

Toevallig zondag 8 optimizers vervangen vanwege upgrade naar zwaardere versie van mijn panelen, en het duurde 5-10 minuten voor de 20e optimizer incheckte

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Ronald schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:12:
@Markie0001 hoeveel tijd heb je het gegeven na pairen?

Toevallig zondag 8 optimizers vervangen vanwege upgrade naar zwaardere versie van mijn panelen, en het duurde 5-10 minuten voor de 20e optimizer incheckte
Ik kies voor koppelen en dan telt hij 180 sec af, daarna kijk ik dan naar de items die hij gevonden heeft. Kan ik het zo gewoon aan laten staan? Dan komen de andere optimizers misschien pas later in beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:49

Smoke

Maverick Reploid

Markie0001 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Ik kies voor koppelen en dan telt hij 180 sec af, daarna kijk ik dan naar de items die hij gevonden heeft. Kan ik het zo gewoon aan laten staan? Dan komen de andere optimizers misschien pas later in beeld.
Koppelen kan in de praktijk na die eerste 3 minuten nog makkelijk een kwartier tot half uur of zelfs langer duren afhankelijk van de installatie voordat alles gevonden wordt. Vaak beginnen de optimizers al met produceren voordat ze aan de omvormer hebben doorgegeven wie ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 13:48
Niet zeker of dit het beste topic is om dit te plaatsen, maar aangezien m'n systeem met SolarEdge opgebouwd is, toch het volgende: ik heb sinds gisteren - eindelijk - mijn zonnepanelen. Netjes de login gekregen voor de app, dus ik enthousiast aan het monitoren hoe de opbrengsten zijn. Tot mijn verbazing wekt het ene paneel veel meer op dan het andere. Is dit normaal? Er is geen belemmering bij de meeste panelen, dus ik vind het zo vreemd dat er zo'n grote verschillen te zien zijn. Klopt er iets niet met de installatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E717HJznYas44ulPgYxcP8EAbxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gpPoI7DCQ6C7RxNiCwYbvABS.png?f=fotoalbum_large

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 21:23
rroetenberg schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:55:
@TweakersOnly @Ronald

Bij deze de gegevens.

We hebben 2 type panelen: 305W panelen met een P370 optimizer (1-9) en 410Watt met S440 optimizers (10-26).

Paneelspanning
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Optimizer spanning
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stroom optimizers
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi allemaal,

Onlangs hebben wij extra panelen + optimizers bijgeplaatst, echter vind ik 1 paneel wel minder opbrengt dan de rest van de panelen allemaal.

Ik heb een support case ingeschoten bij SolarEdge aangezien ik zie dat de optimizer spanning in de ochtend veel lager is dan de rest, echter geven zij aan dat alles naar behoren werkt. Zie ik iets over het hoofd?

Alle panelen liggen op hetzelfde dak, dus ook dezelfde invalshoek, richting.

Waarbij 1.1.21 de minder presterende is

Alvast bedankt voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ottie93 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:42:
Niet zeker of dit het beste topic is om dit te plaatsen, maar aangezien m'n systeem met SolarEdge opgebouwd is, toch het volgende: ik heb sinds gisteren - eindelijk - mijn zonnepanelen. Netjes de login gekregen voor de app, dus ik enthousiast aan het monitoren hoe de opbrengsten zijn. Tot mijn verbazing wekt het ene paneel veel meer op dan het andere. Is dit normaal? Er is geen belemmering bij de meeste panelen, dus ik vind het zo vreemd dat er zo'n grote verschillen te zien zijn. Klopt er iets niet met de installatie?

[Afbeelding]
Heb je meer informatie over de installatie? orientatie, dak helling, overzichts foto van het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
(RSH) schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Heb je meer informatie over de installatie? orientatie, dak helling, overzichts foto van het dak?
Excuus! Het gaat om een plat dak, oost-west oriëntatie. Helling is 10 graden.

Omvormer is een SolarEdge SE5K-RWB. Optimizers zijn de SolarEdge S500B.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK4tB_Ynx21wV1SYkQzmSeCLQsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88A2Oa2QZUePlu0CP4uMZZ2n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ottie93 op 23-06-2023 10:57 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14
@Ottie93 ik vermoed dat alle panelen ongeveer even veel opleveren. Monitoring software wil soms nog wel eens de opbrengst van sommige panelen onterecht verdubbelen. Zie ik ook bij jou terug. Tel de normale opbrengst van alle panelen eens op en kijk of dit overeenkomt met opbrengst van de omvormer zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
TweakersOnly schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:33:
@Ottie93 ik vermoed dat alle panelen ongeveer even veel opleveren. Monitoring software wil soms nog wel eens de opbrengst van sommige panelen onterecht verdubbelen. Zie ik ook bij jou terug. Tel de normale opbrengst van alle panelen eens op en kijk of dit overeenkomt met opbrengst van de omvormer zelf
Helaas niet, opgeteld komt het redelijk overeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0kV1ey__wm0vuegMiZhX1Zi1i4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebNYpkdBHJAnkz2ifjCnGp8q.png?f=fotoalbum_large

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ottie93 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:28:
[...]

[Afbeelding]
Wat TweakersOnly bedoeld is dat de weergave per paneel niet altijd goed weergeeft (meestal in het begin)

Wacht het een paar dagen af en vergelijk vooral even de totale opbrengst per dag. Zoek ook bijvoorbeeld in PVoutput of je een vergelijkbaar systeem in de buurt kan vinden.

Heb je meer details over je systeem? Welke omvormer, welke optimizers, welke panelen?
Wat is de verwachte opbrengt?
Heb je een Solaredge Design rapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zie vooral een schoorsteen die hopeloos in de weg staat....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Hallo Tweakers,

Graag zou ik wat advies willen om mijn zonnepanelen installatie uit te bereiden.
Op dit moment zijn er 14 panelen 400 Wp welke binnenkort aangesloten worden op een SE5K-RWB

Hieronder staat een foto van hoe het nu is. (Lessenaardak van 30 gr op het Oosten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTjayO6M8Fp3swka8BKozAwHF7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0JKrITAx8kIOxIIYbLxiVJq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu denk ik erover om nog wat extra panelen te plaatsen op de dakkapel (2x) en/of garage dak (4x).

Vooral de panelen op het garage dak zijn lastig aangezien daar pas vanaf 14:00 uur een klein beetje zon komt.

Met de panelen die er nu liggen zijn al voldoende voor mijn jaar verbruik, echter komt er binnenkort ook een elektrische auto. Vandaar dat ik nadenk over het plaatsen van extra panelen.

De extra panelen op de dakkapel kunnen gewoon meegenomen worden in de string die er nu al ligt.
Maar hoe moet ik de panelen op garage dak aangesloten worden? Volgens de info die ik kan vinden kunnen die niet op de SE5K aangesloten worden, daarvoor zijn het er te weinig. Kan je 4 panelen aansluiten op een aparte SE2200H? Of zijn panelen met micro omvormers hier zelfs wel beter. (omdat het er maar zo weinig zijn)

Denk dat ik deze klus zelf ga doen moet wel te doen zijn denk ik zo.

Wie heeft advies over wat ik het beste kan doen.....

[ Voor 26% gewijzigd door Markie0001 op 24-06-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Formeel zijn de eisen op se5k-rwb hoger dan se2200h.

4 gaat sowieso niet werken… dat kan alleen op SE##00m

Maar waarom zou het niet op de se5k kunnen
Designer geeft antwoord

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie0001
Ronald schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:32:
Formeel zijn de eisen op se5k-rwb hoger dan se2200h.

4 gaat sowieso niet werken… dat kan alleen op SE##00m

Maar waarom zou het niet op de se5k kunnen
Designer geeft antwoord
Toch gelukt om iets aan elkaar te knopen. Maakt het dan nog wat uit hoe je de groepen maakt? Ik bedoel moeten alle panelen uit dezelfde string tegelijk zon krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5T9Z0H4oD8efHspqrODBlLJVW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2GhFDrzkWDcxFpdY6fIgJhC.jpg?f=fotoalbum_large

O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Markie0001 op 23-06-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, als elke string apart minimaal 375v (in jouw geval 5x80v dus 400v) kan maken met constant gelijktijdig beschenen panelen dan zit je goed.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SE5K-rwb mag die hele set als 1 string. Desnoods doorgelust bij omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibus85
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-07 16:09
Goede morgen allemaal,

Wat een tijd geleden dat ik hier iets heb gepost. Maar leuk om weer terug te zijn.

Bij ons is precies gebeurd waar in de eerste post voor wordt gewaarschuwd. Maar achteraf vind je dit soort threads en informatie pas.

Wij hebben een oost-west opstelling. Op het oosten liggen 12 panelen á 400wp en op het westen liggen er 9 á 400wp. In totaal ligt er voor 8.400wp. (s440 optimizers)

Van de ochtend tot één a twee uur gaat alles perfect. Maar daarna stort het als een kaartenhuis in elkaar. We wekken met de west-kant dan ongeveer 800watt per uur op. De westkant haalt de 750volt niet en de oostkant kan onvoldoende bijspringen.

De installateur helpt ons gelukkig en is, zoals hier al wordt genoemd, gekomen met de 5kW short string oplossing. Dit doet hij ook kosteloos. Dus complimenten! (als het werkt post ik hier zijn bedrijfsnaam omdat het toch perfecte service is).

Maar nu komt de vraag: kan je op de SE5K-RWB (Short String inverter) ook een batterij aansluiten? In de verschillende data-sheets is hier is nogal veel onduidelijk over in de data-sheets.

"Supports optional smart energy devices and expansion of system capabilities"
https://www.solaredge.com...dential-datasheet-row.pdf

"The ideal battery read solution for..."
https://cdn.shopify.com/s...atasheet.pdf?v=1675603657

"In afwachting van firmware upgrade"
https://www.solaredge.com...idential-datasheet-nl.pdf

Ondanks dat onze huidige installateur helpt zoek ik, begrijplijk, een andere bron die weet hoe dit zit. Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat je een batterij kan aansluiten op deze short string 3 fase omvormer?

En, als dit niet kan. Wat is het nadeel om te gaan voor een losse batterij zoals een Sessy? Is dat minder efficient of...?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 11:18
Op de monitoringwebsite blijkt de playback van mijn individuele panelen niet een maand terug te kunnen. Hebben jullie dit ook of moet ik dat ergens instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Ibus85 accu ondersteuning stond in datasheet.

Later er uit gehaald

Afgelopen najaar weer aangekondigd

Nog niets;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ibus85
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-07 16:09
Ronald schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:57:
@Ibus85 accu ondersteuning stond in datasheet.

Later er uit gehaald

Afgelopen najaar weer aangekondigd

Nog niets;)
Bedankt!

Klinkt als, de hardware zou het moeten kunnen. Maar die beloofde firmware upgrade is niet gekomen? En nu hebben ze gezegd ‘dit najaar’?

Als die niet komt, hoe groot is het nadeel van een ‘after market’ losse batterij oplossing? Beetje lastig om dat te zie. Die partijen zeggen daar natuurlijk niets over 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeinma
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb een SolarEdge systeem met 42 TSMC dunne film 160 Wattpiek panelen, per 2 stuks gekoppeld aan een P405 power optimizer, en een SE7K omvormer. Er zijn intussen al 3 optimizers defect geraakt. De eerste twee zijn vervangen. De derde nog niet.

Ik wil het systeem uitbreiden met ca. 2.500 kWh per jaar. Omdat de P405 niet meer gemaakt worden en niet meer leverbaar zijn ben ik op zoek naar een alternatief. De TSMC panelen hebben een hoge uitgang-spanning van 87,7 Volt. Kunnen er andere SolarEdge optimizer typen, die wel leverbaar zijn, worden toegepast bij dit soort panelen? Ik ben bekend met de SolarEdge compatibility sheet. Kunnen er wellicht meerdere panelen parallel op één nieuw type optimizer worden aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:32
@pmeinma
De p405 is volgens de lijst compatibel met de s500b . Deze kan een ingangs spanning van Max 125volt aan. En kan je voor je panelen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:44
Even een sanity check: afgelopen vrijdag is mijn SE systeem geïnstalleerd. Daarbij zijn er 405 Wp panelen gebruikt terwijl op de offerte 410 Wp staat. Ik probeer nu te achterhalen welke optimizers zijn gebruikt. Ik kan alleen de zijkant zien (zonder een paneel te verwijderen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qUSw0QUXzR9yIquVzra15OoUCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqClwqtIojTb2LeIZChJob9K.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de specs er bij pak is dit een S500B, toch? Of kan het ook een S500 zijn?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeinma
Browny schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:18:
@pmeinma
De p405 is volgens de lijst compatibel met de s500b . Deze kan een ingangs spanning van Max 125volt aan. En kan je voor je panelen gebruiken.
Bedankt! Dit wordt volgens de compatibility chart voor nieuwe installaties afgeraden, maar kan blijkbaar voor bestaande installaties wel. De P405 optimizers, die ik nu heb, hebben dubbele ingangen. 3 keer 160 Wp = 480 Wp < 500 Wp. Zou ik aan een S500B 3 panelen parallel op één ingang kunnen hangen?

[ Voor 12% gewijzigd door pmeinma op 25-06-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
@RichieB de s500 gaat niet tot 125 volt, ik zie ook een QR code, kun je die scannen dan weet je het zeker.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Het gaat niet zozeer om de Wp van de panelen, maar de maximale spanning en maximale stroom.
Bij drie panelen parallel de 3 max stromen bij elkaar op tellen natuurlijk.

(Hoewel de Wp waarde daar natuurlijk wel een aardige indicatie voor is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
RichieB schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:18:
Even een sanity check: afgelopen vrijdag is mijn SE systeem geïnstalleerd. Daarbij zijn er 405 Wp panelen gebruikt terwijl op de offerte 410 Wp staat. Ik probeer nu te achterhalen welke optimizers zijn gebruikt. Ik kan alleen de zijkant zien (zonder een paneel te verwijderen):
[Afbeelding]

Als ik de specs er bij pak is dit een S500B, toch? Of kan het ook een S500 zijn?
S500b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeinma
Jeroen Vreeken schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:45:
Het gaat niet zozeer om de Wp van de panelen, maar de maximale spanning en maximale stroom.
Bij drie panelen parallel de 3 max stromen bij elkaar op tellen natuurlijk.

(Hoewel de Wp waarde daar natuurlijk wel een aardige indicatie voor is)
Mijn TSMC TS-160C2 panelen hebben een Short Circuit Current (Isc) van 2,65A. Op de datasheet van de S500B staat een Maximum Short Circuit Current van 15A. Met 3 panelen parallel zou dat dus moeten lukken. Is het trouwens überhaupt mogelijk om panelen parallel te schakelen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@pmeinma
Zoek een op internet mc4 y connector 3ingangen.
Daar vindt je sets y connectoren van 3 naar 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik probeer nu het opgewekte vermogen van mijn Solaredge panelen in homeassistant te tonen via influxdb en grafana. Ik zie nu echter in grafana dat er heel veel pieken en dalen in de data zitten? Terwijl als ik in de solaredge app kijk, is dat niet het geval?

Moet ik me zorgen maken of is dit een instelling ergens in grafana ofzo? Dat ie meer punten 'meet' dan dat er zijn? Kortom, welke grafiek is correct, die van de app, of die van grafana?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLsd1hGgZvw6AY0MD9e6SaaAEqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0RppxVKc4Uz9pEG1gvArkvJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Im8gghMbG8m-aMLnwH6_Jsuho0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IHwdXlPYAM7KJkOgt5BK2ReU.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:27
gronoco schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:14:
Ik probeer nu het opgewekte vermogen van mijn Solaredge panelen in homeassistant te tonen via influxdb en grafana. Ik zie nu echter in grafana dat er heel veel pieken en dalen in de data zitten? Terwijl als ik in de solaredge app kijk, is dat niet het geval?

Moet ik me zorgen maken of is dit een instelling ergens in grafana ofzo? Dat ie meer punten 'meet' dan dat er zijn? Kortom, welke grafiek is correct, die van de app, of die van grafana?

[Afbeelding][Afbeelding]
Je bent appels met peren aan het vergelijken? Links is opgewekte energie (Wh), rechts is opgewekt/afgegeven vermogen (W).
Waarbij er uiteraard wel een relatie tussen beiden is (1 uur lang 1000W = 1000Wh, of dus 1 uur 1kW = 1kWh). Wat je in Gragana moet plotten is op basis van de totaal opgewekte energie en daarvan een afgeleide per uur bv. Als in 1 uur tijd de totale opgewekte energie van 1234kWh naar 1240kWh gaat heb je in dat uur dus 6kWh opgewerkt. IIRC gebruik je in Flux daarvoor de increase() functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Nee, links (de app) laat ook kW zien... kijk naar de Y as. Niet naar de groene tekst erboven, dat is inderdaad een afgeleide.

[ Voor 65% gewijzigd door gronoco op 26-06-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:27
gronoco schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:41:
Nee, links (de app) laat ook kW zien... kijk naar de Y as. Niet naar de groene tekst erboven, dat is inderdaad een afgeleide.
Woeps, mijn oog viel op de kWh boven de grafiek.

Maar er is inderdaad ook een (zeer) grote kans dat ze op een 24 uurs grafiek de gemiddelde opwek per 15 minuten laten zien i.p.v. elk datapunt. Terwijl je zelf elk punt of bv per minuut laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ja zoiets denk ik dat er aan de hand is. Je moet exact de meetpunten hebben die SolarEdge ook gebruikt wil je dezelfde grafiek krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Home assistant via modbus heeft uitlezing elke weinig seconden.

Het solaredge Dashboard is rapportage in 5-15 minuten.

Dus toch appels en peren.

De grafiek in HA is wat je verwacht op half bewolkte dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Nou het zijn wel allebei appels maar de timing is gewoon *** met peren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25

OMX2000

By any means necessary...

Ronald schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:12:
Home assistant via modbus heeft uitlezing elke weinig seconden.

Het solaredge Dashboard is rapportage in 5-15 minuten.

Dus toch appels en peren.

De grafiek in HA is wat je verwacht op half bewolkte dagen
Is modbus uitlezen via wifi weer mogelijk? Of is het sowieso beter om via ethernet aan te sluiten en dan modbus uit te lezen?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OMX2000 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:11:
Is modbus uitlezen via wifi weer mogelijk? Of is het sowieso beter om via ethernet aan te sluiten en dan modbus uit te lezen?
Ik lees hier via wifi uit (homeassistant) op een SE6k, wel even via setapp activeren.

blackd in "Het grote SolarEdge topic"

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 18:05
Oproepje, is er toevallig iemand met een correct werkend systeem en een +/- 350 WP paneel (niet in de schaduw liggend) op schuin dak +/- 35 gr en oriëntatie Zuid-Oost die mij kan vertellen wat dat paneel op een strakblauwe zonnige juni dag cumulatief heeft opgewekt van start tot 10u? En hoeveel hij produceert om 10u?

Als het niet helemaal aan de voorwaarden voldoet is het ook prima.

Ik ben u alvast zeer erkentelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 18-09 22:12
OMX2000 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:11:
[...]

Hier (ook met en SE6K) is het uitlezen via wifi geen enkel probleem. Mijn Home Assistent leest iedere 30 seconden uit.

Uiteraard is ethernet een betrouwbaardere verbinding, maar omdat ik hier dan een extra switch moet aanschaffen, een extra gat door de muur moet boren en een stopcontact moet regelen voor die switch (of een duurder PoE model moet kopen) heb ik besloten het voorlopig bij wifi te houden (lees: tot ik problemen krijg :+)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25

OMX2000

By any means necessary...

blackd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Ik lees hier via wifi uit (homeassistant) op een SE6k, wel even via setapp activeren.

Thanks. Ik moest wel een firmware update installeren via setapp. Want ik had al wel ModBus over tcp aanstaan, maar dat werkte dus niet. Maar na de firmware update werkte het.

Nu netjes integreren in Home Assistant.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:00
Is SE ook geschikt om op de noordzijde te gebruiken?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Zonder meer info over je situatie zou ik zeggen: net zo (on)geschikt als andere merken
Er zit geen magie in het SE doosje...

[ Voor 17% gewijzigd door Jeroen Vreeken op 26-06-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wellicht dat het al eerder genoemd is, maar ik zit het het volgende. Ik heb een huis gekocht met 8 zonnepanelen, in het dak. De performance is om te huilen. Ligt in een oost/west opstelling en levert slechts 3 kWh per dag (gisteren en vandaag). Ik heb van de vorige bewoners geen info gehad over de panelen dus ik wil graag via de app in de SolarEdge omvormer meekijken. Helaas moet dit via een installateur maar deze geeft niet thuis. Zijn er nog andere manieren om toch de app te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Gumball klinkt helaas als serieus slecht ontworpen systeem. (De reden dat we dit topic gemaakt hebben).

Enige optie is systeem overdragen aan een vriendelijke “installateur” die wel thuis geeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Gumball schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:48:
Wellicht dat het al eerder genoemd is, maar ik zit het het volgende. Ik heb een huis gekocht met 8 zonnepanelen, in het dak. De performance is om te huilen. Ligt in een oost/west opstelling en levert slechts 3 kWh per dag (gisteren en vandaag). Ik heb van de vorige bewoners geen info gehad over de panelen dus ik wil graag via de app in de SolarEdge omvormer meekijken. Helaas moet dit via een installateur maar deze geeft niet thuis. Zijn er nog andere manieren om toch de app te kunnen gebruiken?
2x4 panelen oost/west? Op solaredge? Dat is helaas zonde, en al naar gelang de hoek mis je 10-70% van je opbrengst.

Welke omvormer heb je? Met of zonder schermpje? En heb je wellicht een lokale installateur? Die zal voor het omzetten wel een vergoeding willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
teacher schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:06:
[...]

2x4 panelen oost/west? Op solaredge? Dat is helaas zonde, en al naar gelang de hoek mis je 10-70% van je opbrengst.

Welke omvormer heb je? Met of zonder schermpje? En heb je wellicht een lokale installateur? Die zal voor het omzetten wel een vergoeding willen.
Betreft de SE2200H, mét schermpje.
Zal binnenkort nog maar weer eens een telefoontje wagen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 11:18
Gumball schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:48:
Valt dit onder verborgen gebreken bij de aankoop van je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, want zichtbaar en makkelijk te (laten) onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
Help, iemand idee wat er gaande is?

Ik heb nu 2 panelen die kuren vertonen. 18 doet nu bijna niks. 17 valt ook uit tussen de 2 aangegeven punten. 16 laat normale operatie zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EACKRNUypBsMCoz5gxmczoLOBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Lq8yzZSO83KReODyyRHQyaa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:17
Ottie93 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:28:
[...]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat alle panelen/optimizers op de juiste plek in de layout liggen?
Lijkt mij dat er minstens 2 zijn die op een andere plek horen te liggen.
1.0.1 en 1.0.4 verwisseld?
1.0.2 en 1.0.13 verwisseld?
Lijkt mij wenselijk om de optimizer nummers onder de panelen te gaan checken.

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 28-06-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Rouske schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Weet je zeker dat alle panelen/optimizers op de juiste plek in de layout liggen?
Lijkt mij dat er minstens 2 zijn die op een andere plek horen te liggen.
1.0.1 en 1.0.4 verwisseld?
1.0.2 en 1.0.13 verwisseld?
Lijkt mij wenselijk om de optimizer nummers onder de panelen te gaan checken.
Vergeten een update te geven, maar je hebt helemaal gelijk! Ze hebben de layout niet goed in de monitoring gezet, dat is ondertussen aangepast. Echter verbaas ik me nog steeds van sommige verschillen tussen de panelen 8)7

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Ottie93 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:49:
[...]
Vergeten een update te geven, maar je hebt helemaal gelijk! Ze hebben de layout niet goed in de monitoring gezet, dat is ondertussen aangepast. Echter verbaas ik me nog steeds van sommige verschillen tussen de panelen 8)7
Ah, ok.
De 5-minuten data per optimizer checken, soms wil er wel eens een of meerdere 5-minuten waarden ontbreken op een dag en dan mis je een stukje opwek data van een optimizer en heb je (grotere) verschillen tussen panelen of toch schaduw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:42
Hallo,

ik wil bij een vriend van mij een aantal zonnepanelen erbij leggen.
Nu heeft hij zonnepanelen met P370 optimisers, deze zijn niet meer te koop.
Ik zit eraan te denken om voor de extra panelen S440 toe te passen.
Deze zullen gezien het aantal (9 stuks) bij de bestaande string toegevoegd worden.

mijn vraag is of dit werkt en of hiervoor een firmware update van de omvormer nodig is.
Ik kan hierop geen eenduidig antwoord vinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Heb je in de startpost de compatibility list gevonden?
En firmware upgrade is dan zeker nodig; evt via solaredge support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Hinkenkemper
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-08 08:59
Gisteren is mijn SolarEdge omvormer helaas stuk gegaan of in een storing geraakt waar hij niet meer uitkomt.

Het gaat om een SE7K 3 fase omvormer, met 18 optimizers van SolarEdge. Het hele systeem is net 11 maanden geleden geïnstalleerd.

Het begon met een storing die ik door de werk-schakelaar uit te zetten en na een minuut weer aan te zetten kon oplossen. De volgende dag geen problemen. Weer een dag later het zelfde probleem drie knipperende lampjes en geen stroom opbrengst.
Een paar keer aan en uit en toen deed hij het weer.

Helaas werd het probleem alleen maar erger. Allerlei combinaties van knipperende lampjes en geen stroom opbrengst meer.
Helaas reageerd mijn installateur niet heel erg snel op mijn berichten en telefoontjes. Dus ik heb geprobeerd een ticket bij SolarEdge aan te maken via de chat. Hiermee schiet het proces van repareren of vervangen helaas ook niet snel op.

Ik heb zelf via de app de storingen en foutcodes uitgelezen.
Zie defoto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1PF25dOj-frHmBnaIogQMs0gUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJH9mQ8BwODbHWUxlHDqxsIi.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar even afwachten van wie ik als eerste iets terug hoor.

Maar voor een duur systeem dat eerst 11 maanden prima functioneerd, en dan van de een op de andere dag storingen krijgt en vervolgens helemaal stuk blijkt te zijn. Vind ik SolarEdge het geld niet waard.

[ Voor 5% gewijzigd door D-Hinkenkemper op 30-06-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@D-Hinkenkemper dit heeft niets te maken met dit topic. (verplaatst)

Je moet je installateur aanspreken, die kan garantie claimen. Niet jij bij SolarEdge direct...

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 01-07-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
D-Hinkenkemper schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:19:

........

Maar voor een duur systeem dat eerst 11 maanden prima functioneerd, en dan van de een op de andere dag storingen krijgt en vervolgens helemaal stuk blijkt te zijn. Vind ik SolarEdge het geld niet waard.
Vreemde gedachtengang.

Is juist niet hiervoor een garantiesysteem bedoeld, dat iets stuk kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Is het normaal dat een Solaredge omvormer na langdurige internet uitval niet meer in de app/portal online komt, of dat dit lang kan duren?

Op 12 juni is (bij mijn afwezigheid) door een stroomstoring de internet router omgevallen. Dit is de 30e hersteld (bij thuiskomst). Sindsdien zie ik de omvormer op het netwerk (pingbaar), er gaat verkeer van/naar internet (logging firewall, capture), maar het blauwe LEDje op de omvormer brandt niet, en de app/portal geven aan dat de laatste communicatie op 12 juni was. Het groene LEDje brand wel, en de meter en P1 poort geven aan dat er wel teruggeleverd wordt. Omvormer is een keer uit/aan gezet, netwerkkabel is ook al een keer losgehaald.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, dat is niet normaal.
Als je inlogt op het ad hoc netwerk van de omvormer, wat zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@teacher Ik krijg dat de melding 'Ethernet (LAN) not connected' in de app te zien.

Wat vreemd is, want eea is bedraad aangesloten, er is link, en er gaat data heen en weer over de verbinding (volgens packet capture). Maar na de disconnect van de ad-hoc lijkt het eea zich nu wel bij de portal aangemeld te hebben; de laatste update daar heeft nu een timestamp van een aantal minuten geleden. Het blauwe LEDje brand nu wel. Even in de gaten houden hoe dat zich ontwikkelt.

[ Voor 36% gewijzigd door ijdod op 01-07-2023 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
Heb nu een jaar SE, 10 panelen samen 3,72 en hebben in een jaar 3,7MWh opgeleverd, ik denk dik in orde.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:14
Heeft hier iemand de combinatie met de Inline meter die via Modbus RTU is gekoppeld en tegelijkertijd uitlezen van de omvormer in HA of OpenHAB via Modbus TCP?

Als ik de overige posts goed lees zou dat elkaar niet moeten bijten en het kan hier ook prima over losse kabels, maar ben even benieuwd of iemand het in de praktijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:32
ijdod schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:56:
@teacher Ik krijg dat de melding 'Ethernet (LAN) not connected' in de app te zien.

Wat vreemd is, want eea is bedraad aangesloten, er is link, en er gaat data heen en weer over de verbinding (volgens packet capture). Maar na de disconnect van de ad-hoc lijkt het eea zich nu wel bij de portal aangemeld te hebben; de laatste update daar heeft nu een timestamp van een aantal minuten geleden. Het blauwe LEDje brand nu wel. Even in de gaten houden hoe dat zich ontwikkelt.
Doet bij mij de vraag opkomen hoe de kabel verbonden is. Zal niet de eerste keer zijn dat bv een steker voeding van een switch of router een stroom uitval (beter gezegd het terugkeren van de spanning) niet overleefd. Vaak gaat spanning dan paar keer heel snel aan en uit of de netspanning is in aanloop heel erg hoog. Dat snelle schakelen is vaak funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotse
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-08 18:55
Vraagje: Ik heb een Solaredge SE5K 3 fase omvormer (met 5200 Wp aan PV erop). Het valt mij op dat de ingebouwde ventilator eigenlijk nooit draait, ook niet als de PV panelen meer dan 4 kW leveren.
Is dit normaal? Er zijn ook geen error lampjes of zoiets en hij werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-09 19:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Wotse schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:26:
Vraagje: Ik heb een Solaredge SE5K 3 fase omvormer (met 5200 Wp aan PV erop). Het valt mij op dat de ingebouwde ventilator eigenlijk nooit draait, ook niet als de PV panelen meer dan 4 kW leveren.
Is dit normaal? Er zijn ook geen error lampjes of zoiets en hij werkt verder prima.
Ik heb deze ook hangen en dan in de garage, maar hoor hem sporadisch aangaan idd.
Zal zijn warmte verder wel goed kwijt kunnen denk ik dan,

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotse
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-08 18:55
Speedyace schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb deze ook hangen en dan in de garage, maar hoor hem sporadisch aangaan idd.
Zal zijn warmte verder wel goed kwijt kunnen denk ik dan,
hij hangt idd ook in de garage waar het niet heel erg warm wordt. Echter je zit de ventilator wel een klein beetje bewegen (soort tikken), maar hij gaat niet draaien. Net alsof ie wel een signaal krijgt, maar niet genoeg stroom om echt te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
edwin2021 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:10:
[...]

Doet bij mij de vraag opkomen hoe de kabel verbonden is. Zal niet de eerste keer zijn dat bv een steker voeding van een switch of router een stroom uitval (beter gezegd het terugkeren van de spanning) niet overleefd. Vaak gaat spanning dan paar keer heel snel aan en uit of de netspanning is in aanloop heel erg hoog. Dat snelle schakelen is vaak funest.
Klopt, maar dan is er geen twee-weg communicatie. Dat doet je switch het niet, of een poort.

Systeem werkt weer, alleen is de interne buffer kennelijk verloren gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 02-07-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ijdod er is een buffer, maar die is geen 6 weken lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Ronald kleine drie weken maar :). Was ik ook niet van uit gegaan, de buffer zou wel volgens de documentatie fifo moeten zijn als ‘ie vol raakt. Maar ik heb letterlijk een gat in de logging vanaf het moment van down gaan tot het moment dat ‘ie weer in de lucht komt. Ik had wel enige buffering verwacht. Denk dat eea gecrashed is oid bij de onderbreking.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 02-07-2023 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 19:06
ik heb met succes dus 10 extra zonnepanelen aangesloten. Daar in het begin van de dag meerdere optimizers op de oost/zuidkant (heb een oost/west/zuid opstelling) last hadden van clipping tot 11 uur smorgens heb ik daar nu bijna geen last meer van. Hooguit tot een uurtje na zonsopkomst. Ik had 12x340wp waarvan 3 oost, 2 zuid en 7 west en heb er 10x255wp bijgeplaats waarvan 4 oost en 6 west op het tuinhuis. In totaal heb ik nu 6630wp aan zonnenpanelen op een SE4000H omvormer.
Echt zonnige dagen hebben we nog niet gehad sinds afgelopen dinsdag maar afgelopen vrijdag toen er er toch nog wel redelijk wat bewolking was toch al 28kwh gehaald terwijl ik in de oude situatie op zonnige dagen niet verder kwam dan 21/22kwh.
Verwacht nu toch wel de helft in produktie vooruit te gaan met de bestaande omvormer. De omvormer heeft toch al wel een keer of 15 sinds afgelopen dinsdag op 4kwh gestaan als de zon achter de bewolking vandaan kwam. Ik wil even kijken wat er gebeurd op een zonnige dag zonder enkele bewolking. en anders toch kijken voor een 2e handse se5000h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 19:57
Hallo,

Ik sprak vandaag een electricien (kwam bij mij thuis enkele zonnepanelen kabels inkorten ivm verplaatsen omvormer. Hij gaf aan dat een SolarEdge heeft aangegeven op (korte) termijn te komen met een update (inclusief extra kastje) waarbij het mogelijk wordt dat de omvormer automatisch uitgeschakeld wanneer de prijzen negatief zijn.

Iemand hier die hier meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbocinqy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 19:16
Goedendag,

Ik heb een vraag.
Kan het gek genoeg nergens vinden.

Ik heb een se3000 inverter. (de oude trafo)
En S440 optimizers.

Nu gaan de 2 inputs van de optimizer naar het paneel

De output + & - worden doorgelust voor de string.
(? Inverter ) ____ - +| - +| - +|-+ ____(? Inverter )

Maar komt de - van de eerste optimizer nou op de plus van de inverter of toch min.
Met een verlengkabel mc4 male naar mc4 female zal er vast maar 1 mogelijkheid zijn maar wil het graag zeker weten.

Misschien heeft iemand wel een schema waar dit op staat aangeven.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 09:36
Opgelost

[ Voor 127% gewijzigd door Draconian op 03-07-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:50
Draconian schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:19:
Is er een storing gaande? De app werkt niet meer. Geen verbinding. Via internet op de computer kan ik niet eens meer inloggen. Foutcode is alleen Algemene foutcode heeft zich voorgedaan..
https://monitoring.solare...ge-web/p/login#/dashboard
Hier hetzelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
[quote]Draconian schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:19:
Niet om moderator te spelen, maarrrrr de forumregels zijn duidelijk over deze slowchat, staat in een nogal rood blok.
O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@Turbocinqy
Op de omvormer staat waar de + spanning en waar de - spanning moet worden aangesloten.
Dus +ingang omvormer met + klem van eerste paneel string. Zo ook de - ingang omvormer met de - klem laatste paneel string. De panelen onderling zijn steeds +-+-+-enz verbonden.
De panelen leveren de stroom en spanning en kan je zien als een serie schakeling van batterijen.
Op de omvormer dat is de belasting en daarop staat waar de plus en de min moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Hi allemaal,

Onlangs hebben wij extra panelen + optimizers bijgeplaatst, echter vind ik 1 paneel wel minder opbrengt dan de rest van de panelen allemaal.

Ik heb een support case ingeschoten bij SolarEdge aangezien ik zie dat de optimizer spanning in de ochtend veel lager is dan de rest, echter geven zij aan dat alles naar behoren werkt. Zie ik iets over het hoofd?

Alle panelen liggen op hetzelfde dak, dus ook dezelfde invalshoek, richting.

Waarbij 1.1.21 de minder presterende is

———

We hebben 2 type panelen: 305W panelen met een P370 optimizer (1-9) en 410Watt met S440 optimizers (10-26).

Paneelspanning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJsenWY5YM0X8uIaI6-XvWnk5Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O7rkOoN6ZwIE8oizdy1SrPRQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_SGCWPGgNuAIOqF4FZJTyLJyPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOAUhSz8aDra4TEgTBKYHD7T.png?f=fotoalbum_large

Optimizer spanning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru2pE7fPmjWYCRtohr2N8dyZVUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mm6cOh9bxOBv1OOCkxV5ElW9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azN-2BEletYaqSgBB7nh5-v1suA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9isnzCkuwUl6RRhaW57KHyX.png?f=fotoalbum_large

Stroom optimizers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWYoW7irWY49zDbXAqn8ckBxB5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25wVwR65FzweAr9040xpg0K4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZICtbnlRTIV8ml-Vq68GpPPNxoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/neSdTHlvVKZZ1kWGV13LJ50F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@rroetenberg beter een dag pakken met alleen maar zon en geen wolken... dan heb je al die pieken/dalen niet.
Maar heb je ook de vermogens grafiek van de optimizers?
Verder zie ik dat 21(?) ook een wat verhoogde paneelspanning heeft in de ochtend.
Nummer 19 wijkt meer af dan nummer 21.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Laatst online: 17-03 22:25
remc1979 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:45:
Hallo,

Ik sprak vandaag een electricien (kwam bij mij thuis enkele zonnepanelen kabels inkorten ivm verplaatsen omvormer. Hij gaf aan dat een SolarEdge heeft aangegeven op (korte) termijn te komen met een update (inclusief extra kastje) waarbij het mogelijk wordt dat de omvormer automatisch uitgeschakeld wanneer de prijzen negatief zijn.

Iemand hier die hier meer over weet?
Mij is niets bekend van een extra kastje maar ik zit wel met hetzelfde probleem. Dit zou nu al moeten kunnen met Home Assistant. Dus energie prijs dik negatief (bijv. bij -15 cent) dan omvormer uit.
Binnen de Setapp kun je in de SE omvormer de modbus aanzetten. De SolarEdge Modbus gegevens kun je importeren in HA. Hier een duidelijk filmpje met uitleg hoe dat werkt. Mijn energieleverancier Tibber heeft ook een integratie voor HA en haalt de energie prijs binnen.

Ook zie ik in mijn HA overzicht dat ik de active power limit van de SE omvormer kan bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFLV6UlbJ-53gTa1WdnblyHhHQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq49Q5MvagTKHDRrzQubSsT5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het alleen een kwestie van het koppelen van de huidige energie prijs aan de power limit en daar loop ik vast. Bij automatiseringen lukt het mij wel om een trigger toe te voegen met de energie prijs. Als ik vervolgens op actie klik zie ik wel SolarEdge staan maar geen optie voor Power Limit of iets wat daarop lijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHmB5jAFeCl0xw2x6KOlf-8NXxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8L6918TqiMFmP49WfLsEqmL.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zie ik bij actie een "als/dan" optie maar dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Wat is de juiste automatisering als je de omvormer op basis van een negatieve prijs wilt uitzetten?
In de Setapp zag ik veel instellingen voorbij komen die ook te maken hadden met het leveren van vermogen maar wilde niet alles zomaar aanklikken zonder te weten wat het doet.

[ Voor 8% gewijzigd door KaasOmelet op 04-07-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@rroetenberg 21 wijkt evenveel af in negatieve zin als 20 afwijkt in positieve zin. Maar ze tracken op ongeveer dezelfde paneel spanning.

19 wijkt echt af. Hogere paneel spanning krijg ik bij een paneel wat naast schoorsteen ligt zodra de eerste substring schaduw gaat krijgen en daarmee de paneel stroom remt. De overige substring gaan bij de lagere stroom meer spanning maken.

Het zou dus kunnen dat 19 een probleem heeft in 1 van de substrings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baamd
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-04 13:26
Dag allemaal,

Vraagje… van toch wel een noob… Sinds vorige week hebben we een Solaredge systeem met 20x410Wp (Longi) waarbij er 11 panelen op O op het dak liggen, 4 panelen op O op het platte dak van de garage, 2 panelen op Z op het dak en 3 panelen op Z op het platte dak van de garage.
Enfin, in totaal 8,2 kWp, op een niet 100% ideale ligging. Nu is er een 7 kW omvormer geplaatst. Mijn vraag: is deze niet onderbemeten? Is het niet ondenkbaar toch meer dan 7kW PAC te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Rouske schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:31:
@rroetenberg beter een dag pakken met alleen maar zon en geen wolken... dan heb je al die pieken/dalen niet.
Maar heb je ook de vermogens grafiek van de optimizers?
Verder zie ik dat 21(?) ook een wat verhoogde paneelspanning heeft in de ochtend.
Nummer 19 wijkt meer af dan nummer 21.
19 krijgt inderdaad schaduw van de pijp die op dak staat, dus dat is op zich logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Ronald schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:43:
@rroetenberg 21 wijkt evenveel af in negatieve zin als 20 afwijkt in positieve zin. Maar ze tracken op ongeveer dezelfde paneel spanning.

19 wijkt echt af. Hogere paneel spanning krijg ik bij een paneel wat naast schoorsteen ligt zodra de eerste substring schaduw gaat krijgen en daarmee de paneel stroom remt. De overige substring gaan bij de lagere stroom meer spanning maken.

Het zou dus kunnen dat 19 een probleem heeft in 1 van de substrings?
19 krijgt inderdaad schaduw van de pijp die op dak staat. Verder is het ook 1 string op dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:04

digiman

reboot...

Wotse schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:26:
Ik heb deze toevallig ook hangen, hoor m echt nooit. Alleen af en toe geklik van een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
rroetenberg schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:04:
[...]
19 krijgt inderdaad schaduw van de pijp die op dak staat, dus dat is op zich logisch
Heb je een overzicht waar welk paneel op je dak ligt.
Heeft die 21 dan ook niet tijdelijk last van schaduw/minder instraling in de ochtend tot 12:30?
De optimizer verlaagd zijn output spanning namelijk om aan de stringstroom te blijven voldoen indien een paneel minder opwek heeft.

Anders eens een hele zonnige dag vergelijken met een dag met sluierbewolking (meer diffuus licht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Laatst online: 17-03 22:25
baamd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:59:
Dag allemaal,

Vraagje… van toch wel een noob… Sinds vorige week hebben we een Solaredge systeem met 20x410Wp (Longi) waarbij er 11 panelen op O op het dak liggen, 4 panelen op O op het platte dak van de garage, 2 panelen op Z op het dak en 3 panelen op Z op het platte dak van de garage.
Enfin, in totaal 8,2 kWp, op een niet 100% ideale ligging. Nu is er een 7 kW omvormer geplaatst. Mijn vraag: is deze niet onderbemeten? Is het niet ondenkbaar toch meer dan 7kW PAC te hebben?
Een wat kleinere omvormer t.o.v. de hoeveelheid Wp is heel gebruikelijk. Deze 'kleine' omvormer zal met 8,2kWp eerder opstarten. Bovendien geef je zelf al aan dat de panelen door niet 100% ideaal liggen. In praktijk zal je hooguit wat aftopping gaan zien. Helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
KaasOmelet schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:59:
[...]

Een wat kleinere omvormer t.o.v. de hoeveelheid Wp is heel gebruikelijk. Deze 'kleine' omvormer zal met 8,2kWp eerder opstarten. Bovendien geef je zelf al aan dat de panelen door niet 100% ideaal liggen. In praktijk zal je hooguit wat aftopping gaan zien. Helemaal niet erg.
Eerder opstarten is echt onzin, zeker bij solaredge. Je moet er vermogen van kunnen halen.

@baamd heeft eerder een probleem met de 5 panelen op het zuiden, dat is een groep veel te klein om zonder hulp van de oost panelen de string spanning te maken. Dit kan soms ernstige productie verliezen veroorzaken. Zie topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 06:35:
[...]

Eerder opstarten is echt onzin, zeker bij solaredge. Je moet er vermogen van kunnen halen.
Mwah, als de ene omvormer minimaal 3W uit de panelen probeert te trekken en de andere 5W dan zal die met 3W 'eerder opstarten'. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
jadjong schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:01:
[...]

Mwah, als de ene omvormer minimaal 3W uit de panelen probeert te trekken en de andere 5W dan zal die met 3W 'eerder opstarten'. 8)
Wooohoooo … 2W vette shit. #pedantics

In de praktijk zijn omvormers veelal veel teveel hetzelfde, dus zal het niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s-y-b
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 19:14
Hi allemaal,

Ik heb een plan ontvangen van de installateur wat ik graag even wil laten controleren, volgens mij is het een goed plan, maar uiteindelijk ben ik wel een leek op dit gebied en voorkom ik graag het tuinhuisje ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiNhUt3u2EoqMl2Y9U_dZK9MIZ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zv5O7NyhVMRp4GSWmThGjunz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cktPgb_OfhNOcDTesTJK5bkq_f4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/07n7F56X3iGv3yGcRKYLMWYs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qn0M18KZ2fb_MWgq15h3M8MNorQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dJ8QuQCRsLjL3KxOjaohSPxg.png?f=fotoalbum_tile

De installateur heeft geen schaduw inschatting gedaan door bomen en andere huizen te plaatsen. Maar ik heb zelf een inschatting gemaakt in SunnyDesign, hopelijk is daar wat extra info uit te halen (is een OW systeem waarbij alleen op oost schaduw valt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq0LqHMWByxEFUs1x3WeWQuGP8I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aYG3T7vzqIPmXQ2npJeAimE6.png?f=fotoalbum_tile

Optimaal systeem of zijn er verbeteringen mogellijk?
Pagina: 1 ... 51 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.