Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Met 10 x s500b per kant zit je bij solaredge zo optimaal mogelijk.
Aandachtspunt is de schaduw op oost: zodra je daar 1 of 2 panelen mist zakt de boel in.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s-y-b
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 19:14
Maar juist die kant heeft door een boom last van wegvallende panelen in de ochtend..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMK27nkyb84TUi7_UdxMwYXlJnM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LaloWqCDCw2NGDIeWo7eCsle.png?f=fotoalbum_tile

Heeft het nog zin daarvoor te optimalizeren door een 5kW shortstring omvormer te nemen? Of krijg ik dan bijvoorbeeld teveel last van clipping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baamd
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-04 13:26
@Ronald dus ik begrijp, ook van de anderen, dat de omvormer van 7k prima is. Maar dat - ik heb de topicstart gelezen - de verhouding in aantal panelen per richting niet optimaal is. Dus de 5 Z panelen kunnen een nadeel zijn…
Maar begrijp ik goed dat als er sb500b ipv s440 gebruikt is, het geen probleem geeft?
Zo ja, hoe kom ik erachter welke optimizers er geplaatst zijn? K zie dat niet terug in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
baamd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:07:
@Ronald dus ik begrijp, ook van de anderen, dat de omvormer van 7k prima is. Maar dat - ik heb de topicstart gelezen - de verhouding in aantal panelen per richting niet optimaal is. Dus de 5 Z panelen kunnen een nadeel zijn…
Maar begrijp ik goed dat als er sb500b ipv s440 gebruikt is, het geen probleem geeft?
Zo ja, hoe kom ik erachter welke optimizers er geplaatst zijn? K zie dat niet terug in de app.
Inloggen met een webbrowser.
Kan je ook grafieken maken met prestatie per optimiser.

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 05-07-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
@s-y-b technisch okay door gebruik van s500b.

Maar gezien de 1,7%! Efficiëntie verlies op de optimizers is het strak langs het lijntje: dus weinig marge voor goed “schaduw beheer”.

Mogelijk beter op string omvormer, ik zie geen bomen van betekenis in je foto’s

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s-y-b
Ronald schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:24:
[...]
Maar gezien de 1,7%! Efficiëntie verlies op de optimizers is het strak langs het lijntje: dus weinig marge voor goed “schaduw beheer”.
Dank voor de feedback! En is er, behalve meer panelen leggen, nog een andere manier om hier een beter schaduw beheer uit te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
baamd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:07:
S500b helpt, maar hoeft niet genoeg te zijn.

Antwoord komt zoals altijd via SE designer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
s-y-b schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Dank voor de feedback! En is er, behalve meer panelen leggen, nog een andere manier om hier een beter schaduw beheer uit te krijgen?
Short string se5k, maar het kan heel goed dat je te hoog in potentieel DC komt waardoor die niet mag. Als het mag ga je aftoppen, maar dat is een goed voorspelbare verliespost, dus daar geef ik dan voorkeur aan.

S500A optimizers, 120V uitgang spanning in plaats van de 80V van s500b maar is nog maar net halfbakken aangekondigd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Valt me op dat mijn SE5000H sinds afgelopen zondag geen vermogen meer opwekt. Uit en en aan zetten (gewoon groep in de meterkast uit) lijkt niet te helpen.

Wat zou dit kunnen zijn? Omvormer is wel online, kan hem ook gewoon pingen.
In de webinterface kun je als gebruiker geen storingen zien zover ik weet?

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdf070BAAtWac4mbF9FY6qAE16k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YAGA1FXEX3TPrz6mO2bhYHUB.png?f=user_large

Wat er fout is?...

Lijkt te gaan om dit probleem kijkende naar de constant brandende groene led en knipperende blauwe: Power optimizers not paired S_OK

[ Voor 51% gewijzigd door Tortelli op 05-07-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:58
@Tortelli
Constant brandend groene led is omvormer werkt en levert.
blauwe led uit geen verbinding met Solaredge severs, dus geen monitoring mogelijk via Solaredge. Blauwe led aan verbinding met servers.
Knipperend blauwe led met constant brandend groene led heeft geen betekenis bij Solaredge.
Zoek maar eens op Solaredge betekenis leds.
Probeer eens de foutcode uit te lezen.

[ Voor 42% gewijzigd door Browny op 05-07-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

(jarig!)
Browny schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:46:
@Tortelli
Constant brandend groene led is omvormer werkt en levert.
blauwe led uit geen verbinding met Solaredge severs, dus geen monitoring mogelijk via Solaredge. Blauwe led aan verbinding met servers.
Knipperend blauwe led met constant brandend groene led heeft geen betekenis bij Solaredge.
Zoek maar eens op Solaredge betekenis leds.
Probeer eens de foutcode uit te lezen.
Hoe krijg ik een foutcode eruit? Er zit geen display op mijn unit.
Er draait geen webinterface zover ik kan achterhalen?

IP adres is te pingen en hij report ook naar de website van solaredge.

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 05-07-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Jazekerwel. Zie topicstart "help hij doet het niet". :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

(jarig!)
Voornaamste fout die ik kan vinden is de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6c2HL6LYpICCpmd3_cKelR4xPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uvxvh6j5tRzeP18WZMfi1vkh.png?f=fotoalbum_large
Hij lijkt niet alle optimisers te kunnen vinden. Is dat lokaal nog op te lossen?

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 05-07-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Je zou de knop 5 seconden naar P kunnen duwen, dan forceer je een nieuwe pairing.
Vind je ze nog niet allemaal, probeer het dan morgen als de zon weer op je panelen schijnt.

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 05-07-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

(jarig!)
Lijkt niet te hebben geholpen, deze errors stonden er nog meer in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjNiOCeNC8BVsZ3NWbgSymyK3I0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eJwQpsWlYP19N44SaNhPECsv.png?f=fotoalbum_large

Edit: nog wat dingen geprobeerd. Blijf 18xB7 houden, lijkt een hardware issue te zijn ;(

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 05-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Probeer het morgen overdag nogmaals, maar start dan de omvormer even opnieuew op, dus ook de ac zijde even uitzetten.

Mocht het aanhouden, en ik denk dat het een hardware fout is, dan installateur een ticket in laten schieten.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 05-07-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Tortelli
De fouten hebben niets te maken dat de optimizers gepaird moeten worden.
Er is een fout in de omvormer , dus Solaredge contacteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s-y-b
Ronald schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:02:
[...]

Short string se5k, maar het kan heel goed dat je te hoog in potentieel DC komt waardoor die niet mag. Als het mag ga je aftoppen, maar dat is een goed voorspelbare verliespost, dus daar geef ik dan voorkeur aan.
[...]
Kon het niet laten en ben vanavond zelf ook in de designer gedoken >:). Short string mocht helaas niet, maar een SE5000H met iets meer overdimensionering gaf wel goede resultaten!

Dit lijkt mij optimaal toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnTH2wSPQ-i1pRIftzdsV3zo_vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tbnsc4GmIL4nV53wfImGluZ1.png?f=fotoalbum_large

En wat is nu dan nog het verschil tussen de S440 en S500B (verliezen waren hetzelfde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:26
Tortelli schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:02:
Lijkt niet te hebben geholpen, deze errors stonden er nog meer in:
[Afbeelding]

Edit: nog wat dingen geprobeerd. Blijf 18xB7 houden, lijkt een hardware issue te zijn ;(
Ik heb deze problemen ook gehad bij de implementatie. Heb je tussen L1/L2/L3 en N 230V en tussen de fases 380V? Bij mij was bij de werkschakelaar 1 fase afgebroken waardoor ik deze foutmelding had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

(jarig!)
rroetenberg schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:10:
[...]

Ik heb deze problemen ook gehad bij de implementatie. Heb je tussen L1/L2/L3 en N 230V en tussen de fases 380V? Bij mij was bij de werkschakelaar 1 fase afgebroken waardoor ik deze foutmelding had
Het is (helaas) een 1 fase omvormer die de installateur bij de woning leverde. Had het niet door toen de tijd, niet ideaal achteraf gezien want met de pv op de veranda erbij zit ik op 1 van de 3 fases aardig op het limiet. Zit soms op of net boven de 25 ampere :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@s-y-b het nadeel van 5kW op 1 fase zit hem in de netcongestie problematiek. Er gaat factor 6 meer spanning over kabel tussen omvormer en meterkast staan, wat je deels kunt mitigeren met kabel maatje babyarm. Daarnaast veel stuwing door netimpedantie.

Je wil dus wel gaan meten wat de netspanning tussen de middag met veel zon doet.

Met 138% zit je maar 3% te hoog, installateur zou uitzondering kunnen verzoeken via solaredge sales voor de -rwb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 19:21
Gisteren is één van onze optimizers vervangen. Volgens de installateur zou het even duren voordat in de SolarEdge app zichtbaar was dat dit paneel weer energie opwekte. Zij hebben de optimizer gisteren aan het einde van de middag ingevoerd in het systeem. We moesten nog wat geduld hebben voordat het was verwerkt.

Op dit moment zie ik nog steeds niet dat het paneel energie opwekt. Bij de plaatsing van de panelen konden wij dezelfde avond al via de app zien dat ze werkten. Hebben jullie enig idee of ik zelf iets kan doen om dit te verhelpen? Misschien de omvormer resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 21:36
En sinds vanochtend is mijn inverter (SE4000H) er ineens mee gekapt.
Om 8:08 geeft hij, volgens de monitoring omgeving, een "Inverter shutdown by Sense Connect".
Na wat rondklikken vind ik ook nog een Error 96 waarbij staat "Islanding Tip 1".
En in de error log van het apparaat zelf: een paar 18x10 en een 18x60 in de afgelopen 2 dagen.

Heb de inverter al een tijdje uit gehad, de werkschakelaar ook even uit gehad... maar de melding blijft en hij heeft vandaag dus ook niets opgeleverd.
Melding bij SolarEdge Support vanochtend al ingeschoten, maar die zijn toch een partij traag...

Iemand hier een idee wat dit is en wat ik het beste wel/niet kan doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Bucket op 06-07-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
Bucket schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:33:
En sinds vanochtend is mijn inverter (SE4000H) er ineens mee gekapt.
Om 8:08 geeft hij, volgens de monitoring omgeving, een "Inverter shutdown by Sense Connect".
Na wat rondklikken vind ik ook nog een Error 96 waarbij staat "Islanding Tip 1".
En in de error log van het apparaat zelf: een paar 18x10 en een 18x60 in de afgelopen 2 dagen.

Heb de inverter al een tijdje uit gehad, de werkschakelaar ook even uit gehad... maar de melding blijft en hij heeft vandaag dus ook niets opgeleverd.
Melding bij SolarEdge Support vanochtend al ingeschoten, maar die zijn toch een partij traag...

Iemand hier een idee wat dit is en wat ik het beste wel/niet kan doen?
Islanding klinkt alsof hij denkt 'alleen op de wereld' te zijn. Dus denk dat het net is uitgevallen/niet op orde is:

https://knowledge-center....ion-guide-error-codes.pdf

"AC grid voltage malfunction. When AC voltage returns the inverter should restart after the reconnection time. If the problem persists, consult with the grid operator." (pagina 6 van de 8 )

De inverter zal waarschijnlijk denken dat de netspanning te laag is, en zichzelf hierop uitschakelen. Dus als de netspanning gewoon op orde is (meet ook even na de werkschakelaar) dan zal het een defect in de inverter zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Bucket
Inverter shutdown by Sense Connect.
Betekent dat de optimizers type S (440/500)(B)een overhitting in een connector heeft vastgesteld en voordat een vlamboog kan ontstaan wordt de omvormer uitgeschakeld.
Zie Solaredge sense connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbosma
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 13:26
Ik kom hier niet uit,

geregeld clipped het systeem, ik zou vermoeden te hoge spanning maar die komt niet boven de 245 en staat op 253 als cutoff
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F4xzB51.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ugc3BYP.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/jnKJ4Hl.png

Moet er dan reactief vermogen ingesteld worden? Lost dat het probleem op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@jvbosma ik zie een wolk, geen clipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbosma
Dacht ik eerst ook maar ik heb er meerdere keren op gelet, geen wolkje aan de lucht (kan het niet voor alle momenten checken) ik heb ook 0,0 aan schaduw of obstructies op de panelen gedurende de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
jvbosma schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Dacht ik eerst ook maar ik heb er meerdere keren op gelet, geen wolkje aan de lucht (kan het niet voor alle momenten checken) ik heb ook 0,0 aan schaduw of obstructies op de panelen gedurende de dag.
Ik zie een dip, de omvormer gaat niet uit. De dip is ongeveer wat te verwachten is met een goede wolk.
Na de dip zie je kortstondig een iets hoger vermogen. Dat is in lijn met afgekoelde panelen.

Ik blijf bij wolk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
Vandaag 2x via de chat met SolarEdge gesproken, want reageren via Support-case is toch echt traag.
Eerste contact zegt dat hij 10v ziet van de 19 panelen. Aangezien die over 2 strings verdeeld zitten (1x 10 en 1x 9), moet het in die 9 liggen. Dat zijn oude optimizers (P370), maar goed... hij is de expert.
Dus, die 1x 9 losgekoppeld, opnieuw pairen en 10 worden er gevonden.
Daarna... niks. Groen knipperen voor uren aan een stuk, maar geen productie.

Start een 2e chat rond 16:15, andere engineer.
"Nee, waarschijnlijk heeft mijn collega een foutje gemaakt; hij is net nieuw. Ik kijk even in uw installatie"
Daarna zie ik het ding tig keer starten, pairen, fault-codes...
En dan ineens: het is 16:52 --> "ik log het in de case en houdt u die maar in de gaten; maandag of dinsdag zal er wel een update in komen".

Fijn die ondersteuning!

Er is fysiek in de afgelopen weken niets aan de installatie gebeurd, heeft de dag ervoor zelfs nog goed geproduceerd. En ineens: boem

Nu maar weer alles aangesloten en opnieuw pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbosma
Ronald schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:34:
[...]

Ik zie een dip, de omvormer gaat niet uit. De dip is ongeveer wat te verwachten is met een goede wolk.
Na de dip zie je kortstondig een iets hoger vermogen. Dat is in lijn met afgekoelde panelen.

Ik blijf bij wolk.
Dankje, ik ga het in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Bucket
Een kleine vraag , waarom niet alles in 1string?
De optimizers p370 heeft geen sense connect technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
Browny schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:22:
@Bucket
Een kleine vraag , waarom niet alles in 1string?
De optimizers p370 heeft geen sense connect technologie.
Ik had voorheen 15 panelen met daaronder de P370.
Ik heb een paar weken (anderhalve maand) geleden 4 extra panelen erbij gelegd, welke te krachtig zijn voor de P370. Door het splitsen van de 15 die ik al had, kon ik een Oost-Zuid-West opstelling maken. Alleen had ik voor die 4 nieuwe panelen ook nieuwe optimizers nodig (S500B) en die combineren niet met een P370.
Dus, op string1 (10 panelen, 4 nieuwe en 6 oude) zit de Oost-Zuid-combi met allemaal een S500B en op string2 zit de West-panelen (9 stuks) met de oude P370.

Werkte als een trein... mooie curve in de opbrengst... tot gisterochtend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Bucket
Daar je omvormer als fout aan geeft dat hij uitvalt door sense connect kan de fout zitten in de string van 10 . Daar in deze kring de s500b optimizers zijn gebruikt en deze hebben sense connect technologie.
in de oude p370 zit geen sense connect .
Probeer eens de alleen kring van 9 alleen aan te sluiten (deze met p370) en opnieuw dan te pairen (als deze voldoende licht zien)
En kijk als deze dan wil opstarten. Als deze opstart weet je dat er een fout is in de andere kring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
Goedemorgen, ik heb recent wat zonnepanelen laten installeren, ik heb een SE6K met gewoon de app erbij en de installateur gaf aan dat SolarEdge ook aangeeft wanneer er geen teruglevering ivm overbelasting van energienet maar ik vind daar online verder weinig tot niks over. Enig idee hoe ik dit het makkelijkste in de gaten kan houden? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
Browny schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:43:
@Bucket
Daar je omvormer als fout aan geeft dat hij uitvalt door sense connect kan de fout zitten in de string van 10 . Daar in deze kring de s500b optimizers zijn gebruikt en deze hebben sense connect technologie.
in de oude p370 zit geen sense connect .
Probeer eens de alleen kring van 9 alleen aan te sluiten (deze met p370) en opnieuw dan te pairen (als deze voldoende licht zien)
En kijk als deze dan wil opstarten. Als deze opstart weet je dat er een fout is in de andere kring.
@Browny
Goede tip, maar helaas al geprobeerd en geen resultaat. Hij ziet de 9 panelen dan (na pairing) en blijft dan 1,5 uur staan knipperen, maar gaat niet in productie.
Ook de contact bij SolarEdge ging op dat moment de installatie nakijken (op afstand), wat dus in meerdere resets en Faults enz resulteerde.

Fysiek is er in de afgelopen weken niets aangepast en de installatie heeft dus al vele malen warmere dagen achter de rug. Enige wat er gebeurd is, is een firmware-update afgelopen week. De CPU is nu op de laatste versie, maar beiden DSP's niet. Die willen ook niet bijgewerkt worden.
Gezien dat ik ook op het display al meerdere malen een "SW Error" voorbij heb zien komen, zou je bijna denken 1+1=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Weet iemand wat dit kan zijn?:

Ik heb een SE22200h (nieuw model) vervangen gehad door een SE3500h (oud model) op een installatie van 12 x P404 optimizers. De SE3500h heeft een tijd gewerkt maar daarna de geest gegeven. Nu heb ik de SE2200h er terug op gehangen maar het pairen wil niet deftig lukken. SetApp doet ten eerste al ERG moeilijk. Ik heb een stuk of 8 pogingen nodig om op de omvormer te geraken. Hij kan telkens niet verbonden raken met de SSID. Als ik er dan eindelijk toch op raak om opnieuw te pairen, krijg ik tijdens het pairen wel 10x communicatiefout 3x2 8)7 .

Als hij heropstart na het (succesvol?) pairen. Heeft hij er soms geen enkele gevonden, soms maar 5. Hij produceert zelfs met maar 5 optimizers wat ik ergens wel raar vind, maar dus maar ~1500W en niet vol 2200 wat ik zou verwachten met 12 panelen van 340Wp op deze mooie dag. De omvormer is net geen 200% over gedimensioneerd.

Iemand een idee? Op de open string, meet ik ~15V. Ik zou 12V verwachten maar goed.

Trouwens, ik ben boven op het dak niet aan de string/panelen/optimizers geweest. Die heeft een jaar goed gewerkt. Het zou me bizar lijken dat er plots driekwart stuk zijn. Trouwens net nog een poging, vindt hij er maar 2 en produceert hij nog altijd 1,47kW ... 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door bucovaina89 op 08-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Het ad hoc netwerk van de omvormer is zwak, het kan dus helpen om je eigen wifi even uit te zetten.
Pairen kan idd een gedoe zijn. Ik heb ook wel eens een omvormer helemaal opnieuw opgestart en dan moest ik het nog 5 keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
teacher schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:35:
Het ad hoc netwerk van de omvormer is zwak, het kan dus helpen om je eigen wifi even uit te zetten.
Pairen kan idd een gedoe zijn. Ik heb ook wel eens een omvormer helemaal opnieuw opgestart en dan moest ik het nog 5 keer proberen.
Gaat de pairing draadloos van optimizers, is dat niet via de string kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
stormfly schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Gaat de pairing draadloos van optimizers, is dat niet via de string kabel?
Telefoon stapt over op je huis WiFi omdat dat sterker is. Dus verliest setapp verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Telefoon stapt over op je huis WiFi omdat dat sterker is. Dus verliest setapp verbinding
Dat was het niet helemaal. Ik heb "Vergeet dit netwerk" gedaan (thuis WiFi), zodat dat al niet meer kon. Kap eraf gehaald en letterlijk 30cm voor de omvormer gaan staan en nog steeds "Communicatiefouten". Uiteindelijk vond hij er maar 1 optimizer meer |:(

Uiteindelijk heb ik een Factory Reset gedaan en jawel hoor, geen communicatiefout meer en van de eerste keer vindt hij al de optimizers. Nu nog wel ModBus-TCP instchakelen want ik krijg geen metingen meer binnen. Wat een gedoe zeg ...

Zou het niet een top idee zijn zijn als ze een kleine LCD zouden toevoegen en wat knopjes zodat je'm gewoon zo kan bedienen? Geen GSM nodig, WiFi die onbetrouwbaar is, ... Ik stuur een mailtje naar SolarEdge, misschien is het een goed idee :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
En dan nog de laatste toevoeging: Door de Factory Reset was ook de "Slave ID" van 2 ook terug naar 1 gezet. Dat moest ik ook nog even in de config aanpassen en nu krijg ik ook weer data binnen met telegraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:38
Sinds 30 juni zonnepanelen geplaatst bij ons
Nu is dit redelijk nieuw en ben ik me erin aan het verdiepen.
Onderin dan ook een vraag over een gedrag dat ik zie.

Onze Opzet:
  • 16 stuks Jinko Tiger N-type 420WP (Volgens mij ligger er 430WP, iets met offerte en tijd overheen met plaatsen :+ )
  • SolarEdge SE6K 3-fase omvormer
  • 16 stuks power optimizers S440
  • Zijn verdeeld over 2 x 8. Uitbouw achter en Carport voor.
Heb nog geen layout in mijn SolarEdge account, begreep van de installateur dat ze wel hebben geactiveerd.

Heb een kWh Meter(homewizard) tussen de panelen en meterkast om zo iets meer accurate informatie te hebben.
Inmiddels is er ook een home assistant onderweg voor meer inzichten.

Maar merk de laatste dagen dat zodra hij na een tijdje terugspringt naar 0. Daarna bouw hij weer op aan stroom. En staat de zon er goed op. Dit zie ik in de live view van de Homewizard.
Op SolarEdge zie ik dit ook, mits het binnen de interval van 15 min zit.

Is dat normaal?
Of kan het een probleem zijn en hij erin klapt?
Heb een error kunnen vinden om de SolarEdge: error 8x1b v-l3max1

Alvast dank voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Weerz op 10-07-2023 14:53 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
Weerz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:00:
Sinds 30 juni zonnepanelen geplaatst bij ons
Nu is dit redelijk nieuw en ben ik me erin aan het verdiepen.
Onderin dan ook een vraag over een gedrag dat ik zie.

Onze Opzet:
  • 16 stuks Jinko Tiger N-type 420WP (Volgens mij ligger er 430WP, iets met offerte en tijd overheen met plaatsen :+ )
  • SolarEdge SE6K 3-fase omvormer
  • 16 stuks power optimizers S440
  • Zijn verdeeld over 2 x 8. Uitbouw achter en Carport voor.
Heb nog geen layout in mijn SolarEdge account, begreep van de installateur dat ze wel hebben geactiveerd.

Heb een kWh Meter(homewizard) tussen de panelen en meterkast om zo iets meer accurate informatie te hebben.
Inmiddels is er ook een home assistant onderweg voor meer inzichten.

Maar merk de laatste dagen dat zodra hij na een tijdje terugspringt naar 0. Daarna bouw hij weer op aan stroom. En staat de zon er goed op. Dit zie ik in de live view van de Homewizard.
Op SolarEdge zie ik dit ook, mits het binnen de interval van 15 min zit.

Is dat normaal?
Of kan het een probleem zijn en hij erin klapt?
Heb een error kunnen vinden om de SolarEdge: error 8x1b v-l3max1

Alvast dank voor de hulp!
Als ik moet gokken slaat die af op 253V limiet ( uit netcode) op fase 3 (l3max uit de code).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Dank,
Indien dat het is, is daar iets aan te doen door mij als gebruiker of is dit iets voor installateur of anders?

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Weerz 1) je systeem heeft ontwerp technisch de rode vlaggen aan het wapperen waardoor teacher en ik dit topic gemaakt hebben. Zie topicstart.

Uitval heeft de tekenen van netcongestie. Hoe is de omvormer aangesloten op het net (kabel lengte/dikte)? Monitor je via p1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@Ronald
Dank. Wordt me verder verdiepen in de materie :+
Dat zal ik moeten opvragen om zeker te weten. Deze kennis heb ik niet.

Heb ze horen praten over 4mm a 6mm, maar dat is dus even nu de gok.
Kabel is vanaf zolder naar de meterkast over het dak naar centrale lasdoos(daar komen de 2x8 bij elkaar) die naar de meterkast gaat, zal rond de 25M zijn.

Ik meet middels de 3 fase kWh meter van homewizard,
Deze zit tussen de 3-fase schakelaar van de zonnepanelen en de meterkast.
En heb een P1 ook hangen.
Ik zie het op de kWh meter.

[ Voor 4% gewijzigd door Weerz op 10-07-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Weerz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:15:
@Ronald

Kabel is vanaf zolder naar de meterkast over het dak naar centrale lasdoos(daar komen de 2x8 bij elkaar) die naar de meterkast gaat, zal rond de 25M zijn.

Ik vermoed dat @Ronald voornamelijk benieuwd is naar de spanning (/voltage). Als je die via P1 weet (kan met een DSMRv5 meter, DSMRv4 zit het niet in) weet je of de spanning aan de "net" kant al hoog is (dus rond de 250V) en je het probleem dus eerder bij de netbeheerder moet aankaarten (zeker als spanning continu 250+ is, ook als jouw omvormer is uitgeschakeld), of dat het aan de net kant nog wel meevalt maar de spanning binnenshuis te hoog oploopt (bv door te dunne bekabeling).

En als de Homewizard ook de spanning meet heb je potentieel een extra referentiekader (uiteraard dan ook even vermelden of de HomeWizard in de meterkast zit bij de slimme meter (/in de groepenkast aldaar) of dat die bij de omvormer is geplaatst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Weerz op moment van uitval: vergelijk spanning op alle 3 fasen zo dicht mogelijk bij of op de meter.
Vergelijk met omvormer (monitoring.solaredge.com niet met telefoon) of lees omvormer direct uit via Modbus tcp.

Bij voorkeur grafieken.

AC kabel wordt zelden dikker dan 2,5mm2 gedaan. 4 en 6 zijn gebruikelijk voor solarkabel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:37
Weerz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:15:
@Ronald

Helaas heeft @HomeWizard_NL niet de functionaliteit om de spanningen te laten zien. Via de api is het wel uit te lezen.

Off-topic: sinds afgelopen week ligt de straat bij mij open. Zaterdag aan de werklieden gevraagd wat ze aan het doen waren (er zou namelijk ook glasvezel komen maar dat was 2 weken geleden al gedaan tijdens mijn vakantie, natuurlijk geen afstemming geweest) en toen zeiden ze dat het elektriciteitsnet niet meer op orde was en dat er een nieuw transformator huisje komt.

Dit is dus gebeurd naar aanleiding van mijn melding afgelopen winter bij liander. Toch redelijk snel aangepakt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
Dank @RobertMe @Ronald @mathijshooi

Als het goed is, ontvang ik deze week de HA.
Dan zou ik de Homewizard kunnen uitlezen en er hopelijk achter komen.
Zou anders niet weten hoe dit zelf te doen, gezien ik geen spanningsmeter heb.

Morgen ook de installateur bellen en aangeven. Kijken wat zij zeggen.
Tot nu toe zijn ze erg behulpzaam en nemen over de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:02
Bucket schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:24:
[...]

@Browny
Goede tip, maar helaas al geprobeerd en geen resultaat. Hij ziet de 9 panelen dan (na pairing) en blijft dan 1,5 uur staan knipperen, maar gaat niet in productie.
Ook de contact bij SolarEdge ging op dat moment de installatie nakijken (op afstand), wat dus in meerdere resets en Faults enz resulteerde.

Fysiek is er in de afgelopen weken niets aangepast en de installatie heeft dus al vele malen warmere dagen achter de rug. Enige wat er gebeurd is, is een firmware-update afgelopen week. De CPU is nu op de laatste versie, maar beiden DSP's niet. Die willen ook niet bijgewerkt worden.
Gezien dat ik ook op het display al meerdere malen een "SW Error" voorbij heb zien komen, zou je bijna denken 1+1=
Dat is toch niet toevallig rond 3 juli fout gegaan? Bij mij stopte productie op 3 Juli rond 11.00 spontaan. Kwam er zaterdag achter en gelijk mailtje naar installateur gestuurd die maandag reageerde dat ze ernaar gaan kijken.
Is een se8k met 22x 365wp 11.2022 geïnstalleerd en al die tijd super gedraaid, to nu dus....
Zit aangesloten via een eigen alamat die er ook uit lag. Bij terugzetten blijft deze gewoon in, omvormer start op alleen groene lampje blijft knipperen en geen productie.

[ Voor 6% gewijzigd door edwin2021 op 11-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
Update:
@RobertMe @Ronald @mathijshooi

Inmiddels met de installateur gesproken, die kon het zo zien in de systemen zei hij.
Komt vanuit het Net, Fase 1 rond de 240, Fase 2 ronde 230, Fase 3 was 250+.
Dus de ruimte was veel te klein idd en logisch dat ze soms eruit klappen.

Inmiddels een case aangemaakt bij Stedin om het te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Weerz oplossing is in dit geval dan een se5000h op die laagste fase. De verdeling bij jouw is zo ongelofelijk beroerd dat je zelf weinig kan…

Ja al de buren hun huisinstallaties aanpassen zodat de fase verdeling niet zo belabberd is.
Yeah right…

De se5000h gaat misschien aftoppen, maar het ding is 2% efficiënter dan de 3 fase omvormers, en je gaat zonder optimizer clipping én zonder grote optimizer omzet verliezen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
Thanks.
Dat zou een bummer zijn om nog eens extra te moeten investeren.

Eens kijken eerst waar Stedin mee komt vanuit mijn klacht. En ze moeten nog komen voor de meterkast, gezien deze een storing heeft.

Ze zijn vanuit Stedin in Ridderkerk bezig om allemaal nieuwe stroom leidingen aan te leggen in Ridderkerk. Toevallig langs de achtertuin ligt net alles weer dicht waar ze weken bezig waren.
Wellicht naar de toekomst een oplossing in stroomnet upgrade O-)

En anders wordt het extra investeren :X

Keep you posted in updates

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Laatst online: 18-09 14:28
KaasOmelet schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:31:
[...]

Mij is niets bekend van een extra kastje maar ik zit wel met hetzelfde probleem. Dit zou nu al moeten kunnen met Home Assistant. Dus energie prijs dik negatief (bijv. bij -15 cent) dan omvormer uit.
Binnen de Setapp kun je in de SE omvormer de modbus aanzetten. De SolarEdge Modbus gegevens kun je importeren in HA. Hier een duidelijk filmpje met uitleg hoe dat werkt. Mijn energieleverancier Tibber heeft ook een integratie voor HA en haalt de energie prijs binnen.

Ook zie ik in mijn HA overzicht dat ik de active power limit van de SE omvormer kan bedienen.
[Afbeelding]

Nu is het alleen een kwestie van het koppelen van de huidige energie prijs aan de power limit en daar loop ik vast. Bij automatiseringen lukt het mij wel om een trigger toe te voegen met de energie prijs. Als ik vervolgens op actie klik zie ik wel SolarEdge staan maar geen optie voor Power Limit of iets wat daarop lijkt:
[Afbeelding]

Ook zie ik bij actie een "als/dan" optie maar dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Wat is de juiste automatisering als je de omvormer op basis van een negatieve prijs wilt uitzetten?
In de Setapp zag ik veel instellingen voorbij komen die ook te maken hadden met het leveren van vermogen maar wilde niet alles zomaar aanklikken zonder te weten wat het doet.
Hierbij de automatiseringen die ik bij mijn ouders met SolarEdge apparatuur heb gebruikt.
De integratie is SolarEdge Modbus uit de HACS store.

Uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Zonnepanelen Uit
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.electricity_price
    below: 0
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    target:
      entity_id: number.solaredge_active_power_limit
    data:
      value: 0
mode: single

Aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Zonnepanelen Uit
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.electricity_price
    above: 0
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    target:
      entity_id: number.solaredge_active_power_limit
    data:
      value: 100
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Weerz nu is de se5000h wel vrij pittig voordeliger dan de SE6K ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joros
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo allemaal,

Sinds 2016 ben ik in het gelukkige bezit van een Solaredge SE3000 omvormer en 11 Axitec 265 panelen met p300 optimizers op een schuin dak op het zuidoosten. Werkt perfect.

Maar.. binnenkort wordt er een nieuwe dakkapel geplaatst waardoor er niet meer genoeg ruimte voor de oude zonnepanelen is.

Ik wil daarom 7 nieuwe DMEGC 455 wp mono perc panelen plaatsen met bijpassende S500 (?) Optimizers. Is dit mogelijk? Op welke eigenschappen moet ik letten bij het uitzoeken van nieuwe panelen? Alvast dank voor jullie hulp!
Groet, Joros

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Joros 7 panelen moet je naar de 80V optimizers. S500b of s650b als je aan de echt zotte panelen gaat.

Simulatie met SE designer :) (zie topic start)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stega
  • Laatst online: 09-10-2023
Hallo kenners,

Ik heb van een installateur een offerte ontvangen voor een Solaredge systeem.
Graag zou ik deze door jullie willen laten controleren.

Het betreft een nieuwbouw project, vrijstaande woning met warmtepomp. Wat het verbruik gaat zijn weten we dus niet. (woning is nog niet klaar) Maar zal hoger liggen dan gemiddeld.

De zonnepanelen komen op de vrijstaande garage, dakhelling 38 graden.
6 panelen op 1 dakvlak 44 graden NO
24 panelen op andere dakvlak 224 graden ZW

Panelen Longi Solar 410WP
Omvormer SE9K
Optimizers S500B

Hieronder de gegevens die uit Designer komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ7-soZ_bIPVKaE7_L93fe_pUIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PmHRrNQX0qVFfqJPbcGZ3HCr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07XC0SkEAVtFMARa0Tc4t2vIIpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9sxXm8ibQB9qGZbIeILnxnTc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtEJbZub2G07T-ouhaKGOtrhOXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzU6m74lik0JlVNKOZ1pnti4.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk kunnen jullie mij van goed advies voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Joros
Zoals Ronald aangeeft 80v optimizers. Ik zou gaan voor de s650B omwille dat deze een stukje efficiënter is .

[ Voor 3% gewijzigd door Browny op 11-07-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joros
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
@Ronald en @Browny dank voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Stega de 6 op NW vormen een veel te kleine groep en zullen enorm afgetopt heb worden via optimizer clipping.

Het verdrinkt met 0,2% (opbrengst factor verlies) nogal omdat er ook 24 veel opbrengst maken op ZW.

Wat mij betreft niet op deze manier. Met s500b heb je 10 panelen nodig zonder schaduw om safe te zitten.

En dan de vraag: waarom überhaupt solaredge. Zonder de hogere systeem kosten kun je meer voor het zelfde geld op NW leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stega
@Ronald Dus om deze installatie goed werkend te krijgen minimaal 10 panelen op NO plaatsen.

Afmetingen dakvlak zijn 12M x 5M. Dus weet niet of hier nog meer panelen oppassen als 24. Welk systeem zou jij adviseren voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Mooie blauwe SMA en van de besparing meer op NW leggen. 24 per dak zal echt wel max zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stega
@Ronald Bedankt, ga ik me in dat systeem eens verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:37
Weerz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:26:
Thanks.
Dat zou een bummer zijn om nog eens extra te moeten investeren.

Eens kijken eerst waar Stedin mee komt vanuit mijn klacht. En ze moeten nog komen voor de meterkast, gezien deze een storing heeft.

Ze zijn vanuit Stedin in Ridderkerk bezig om allemaal nieuwe stroom leidingen aan te leggen in Ridderkerk. Toevallig langs de achtertuin ligt net alles weer dicht waar ze weken bezig waren.
Wellicht naar de toekomst een oplossing in stroomnet upgrade O-)

En anders wordt het extra investeren :X

Keep you posted in updates
Stel dat Stedin zegt dat het paar weken duurt voordat het netwerk een upgrade heeft gekregen. Dan loont andere omvormer niet echt.

Ik zou dan door de installateur laten instellen dat het vermogen van de omvormer afregelt naar gelang het voltage op loopt. Letterlijk 2 min werk voor de installateur om in te voeren. Zelf ook gedaan en sindsdien geen uitval meer. Geen garantie voor volledige oplossing maar kan je sowieso proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibus85
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-07 16:09
Goede avond,

Een korte vraag, ik kan het echt nergens vinden.

Voor de SE5K-RWB omvormer wordt aangegeven dat je 20 optimizers kan aansluiten per string. Nu heb ik 21 optimizers. Ze liggen in één string op oost-en-west. Er gaan dus nooit 20 optimizers maximaal leveren.

Wat gebeurt er als je er 21 aansluit? Werkt dat niet, gaat hij stuk, of...?

Als iemand het weet hoor ik het graag!

https://www.solaredge.com...dential-datasheet-row.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Ibus85 ik krijg goedkeur met 21 oost west van designer op de -rwb

Trek je systeem even zelf door designer en je weet het zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibus85
Bedankt @Ronald ! Ik ben een consument en heb daarom denk ik geen toegang tot de designer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Ibus85 niet met je monitoring account. Zie topicstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibus85
Ah, ik kon op mn monitoring account niet inloggen. Ik zal wel even een ander emailadres gebruiken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoking
  • Laatst online: 28-10-2024
Is het al iemand gelukt om via de API een solaredge 'active power limit' te veranderen? Ik zie hier en daar wat hints richting die oplossing, maar kan nergens goed vinden of iemand succesvol is geweest. Ik wil graag automatiseren dat bij negatieve elektra prijzen mijn zonnepanelen afschakelen, zonder een extra relais/schakelaar te hoeven plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
technoking schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:43:
Is het al iemand gelukt om via de API een solaredge 'active power limit' te veranderen? Ik zie hier en daar wat hints richting die oplossing, maar kan nergens goed vinden of iemand succesvol is geweest. Ik wil graag automatiseren dat bij negatieve elektra prijzen mijn zonnepanelen afschakelen, zonder een extra relais/schakelaar te hoeven plaatsen.
Via modbus werkt het en heb ik ook al een automation in Home Assistant voorbij zijn komen om dit dus te automatiseren. Of het via de officiële API kan (er vanuit gaande dat je dat bedoeld met API) weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@technoking
Voor de modbus oplossing zie deze info
blackd in "Het grote SolarEdge topic" en de discussie die er op volgt.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoking
  • Laatst online: 28-10-2024
Dank. Ja ik concludeer dan voorzichtig al dat die instellingen alleen via modbus te bedienen zijn. Jammer zeg, dat ze die functionaliteit niet gewoon via de officiële API aanbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Modbus werkt direct en onafhankelijk van internet. Zou het niet anders willen doen… enkele minuten vertraging is voor dit werk gewoon veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 14:13
Geen vraag, maar toch even een positieve opmerking. Mijn systeem draait morgen exact 1 jaar en designer had destijds 5,23 MWh berekend, en het systeem heeft tot nu toe 5,44 MWh opgewekt. Ik weet het, deels afhankelijk van aantal zonuren etc., maar toch.

SE5K met 11 panelen ZZO en 4 panelen OW (S500b).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
* teacher slaat nog steeds aan op die 4 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markoes1975
  • Laatst online: 25-03-2024
Hallo iedereen , heb even een vraagje kon hem niet zo snel vinden is er een verschil in inschakel spaning van de 3680H en bv 5000H omvormer van solar edge.
Waarom vraag ik dit volgens mij heb ik namelijk een te kleine omvormer op.me dak 12 x 400 wp panelen zou je theoretisch op 4,8 kw zitten( ik weet haal je niet) maar nu kapt me omvormer dus toevoer gewoon af op 3,68 kw theoretisch mis ik dus nu 1,2 kw.

Verhaal van de installateur is ja dat is beter want dan schakelt de omvormer eerder in dan een zwaardere.. nu kijk ik naar de specificaties van de omvormers ik zie geen verschil qua inschakel spaning... en ,zoals eerder gelezen dat doet je optimizers en panelen..
Heb het gevoel dat ik rustig een 5000H omvormer geplaats kan hebben.. kan iemand mij duidelijk maken waarom deze keuze gemaakt is.
Ik vat hem namelijk niet.
Word beweerd ja de omvormer moet over gedemoncineerd zijn in mijn beleving is hij onder gedemoncineerd.

Bvd
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Jouw beredenering klopt.

Nu is het wel zo dat je je piekvermogen van je panelen niet vaak haalt. (Absolute pieken zie je doorgaans een paar dagen in mei). Je zou een snelle pvcalc of pvgis kunnen doen om te kijken wat je opbrengst ongeveer zou zijn, en dan bedenken of het de moeite waard is om een zwaardere omvormer op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markoes1975
  • Laatst online: 25-03-2024
Nee snap dat ik de piek niet haal , daarom zei ik ook theoretisch.
Als ik van 80% uit ga kom ik uit op 3,84 kw
Maar ging mij eigenlijks meer om wat de installateur zich op beroept dat de omvormer later zou in schakelen.
Ik kan het niet vinden namelijk.
Persoonlijk geloof ik het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Markoes1975 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:50:
Nee snap dat ik de piek niet haal , daarom zei ik ook theoretisch.
Als ik van 80% uit ga kom ik uit op 3,84 kw
Maar ging mij eigenlijks meer om wat de installateur zich op beroept dat de omvormer later zou in schakelen.
Ik kan het niet vinden namelijk.
Persoonlijk geloof ik het ook niet
Dat is ook gewoon niet zo.

Niet bij solaredge, niet bij string systemen.

Mits enigszins knap ontworpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Het is ook een lulverhaal. Genoeg panelen/optimizers wakker? Omvormer start op, of het nu een se2200 of een se5000 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
teacher schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:15:
* teacher slaat nog steeds aan op die 4 panelen.
Goh, hoe dat zo?

@jaro431 dus je komt even langs om op te scheppen dat jouw systeem in een extreem goed jaar wel 4% boven de zeer voorzichtige simulatie komt.

Ik zat over 2022 12% boven.

Tel de totale opbrengst van de 4 bij elkaar op.
Haal daar 3% van af - optimizer en omvormer omzet verlies, de paneel waardes zijn vóór omzetting.

Gooi de 4 even door PVGis of Thomas Berger pvcalc heen. Beide zeer conservatieve schattingen.

Ik denk dat die 4 zwaar gaan tegenvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Ronald schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Goh, hoe dat zo?

@jaro431 dus je komt even langs om op te scheppen dat jouw systeem in een extreem goed jaar wel 4% boven de zeer voorzichtige simulatie komt.

Ik zat over 2022 12% boven.

Tel de totale opbrengst van de 4 bij elkaar op.
Haal daar 3% van af - optimizer en omvormer omzet verlies, de paneel waardes zijn vóór omzetting.

Gooi de 4 even door PVGis of Thomas Berger pvcalc heen. Beide zeer conservatieve schattingen.

Ik denk dat die 4 zwaar gaan tegenvallen
Nee hoor, niet opscheppen. Ik ben gewoon content dat de berekening redelijk lijkt te kloppen.

Die 4 (400Wp) OW doen natuurlijk minder, maar zijn wel wat groter en dragen er m.i. wel toe bij dat de 750V wordt gehaald. Op het totaal zitten die 4 op ong. 360 KWh, en de 11 (370Wp) ZZO-panelen op ong 385 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Liggen ze plat? Dan slaan we er minder op aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
teacher schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:20:
Liggen ze plat? Dan slaan we er minder op aan....
ja, zo goed als...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dan hebben @Ronald en ik er vrede mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
edwin2021 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Dat is toch niet toevallig rond 3 juli fout gegaan? Bij mij stopte productie op 3 Juli rond 11.00 spontaan. Kwam er zaterdag achter en gelijk mailtje naar installateur gestuurd die maandag reageerde dat ze ernaar gaan kijken.
Is een se8k met 22x 365wp 11.2022 geïnstalleerd en al die tijd super gedraaid, to nu dus....
Zit aangesloten via een eigen alamat die er ook uit lag. Bij terugzetten blijft deze gewoon in, omvormer start op alleen groene lampje blijft knipperen en geen productie.
@edwin2021 bij mij is het donderdagochtend 6 juli onderuit gegaan.
Heb sinds 11 juli weer productie, nadat ze bij support een unlock op de omvormer hebben gegeven. Op dat moment had ik maar 1 string aangesloten.
Dag erna 2e string erbij en tot op heden werkt het nog.
Ze hebben wel "iets" aangepast, want waarschijnlijk is het een bug in de software. Software die van juli 2020 is?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
na mn 10 extra zonnepanelen met succes in geinstalleerd te hebben zit ik al weer verder te kijken naar de toekomst.
Nu willen we zoals de planning nu is komende winter/voorjaar nog een tuinhuis/overkapping plaatsen waar ook nog ongeveer 20/22 panelen op kunnen. Nu zie ik ook regelmatig 2e hands 1 fase omvormers aangeboden worden. Om de kosten te drukken dacht ik van dan koop ik nog 2x een SE4000H omvormer (heb al een se4000h) en hang elke omvormer op een andere fase. Dan heb ik in totaal dus 12kw aan omvormer. Voordeel is dat als er dan een omvormer kapot gaat niet direct alle produktie weg is. Kan ik dit zonder problemen doen of gaat de energieleverancier/netbeheerder dan moeilijjk doen? Of zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie die problemen zouden kunnen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kan gewoon. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hallo!

Ook ik heb een vraag. Van de week zijn er bij mij 12 panelen ( Trina Solar 415wp ) geplaatst op mijn dak dat op het zuiden ligt.

Verder zijn er 12 optimizers S440 geplaatst en dit allen op een Solar Edge 4000HD omvormer.

Nu lees ik al eventjes mee en zie dat er gesproken wordt over ‘piek’ momenten en dat deze ‘schaars’ zijn.
Nu valt het mij op, dat bij zon in de middag het systeem bijna continue 4kw produceert..

Nu is mijn rekenen met zonnepanelen niet zo goed :$
Maar was in dit geval een 5kw niet een beter keuze geweest ?

Ik heb echter ook niet voor de bril wat 12 415wp panelen maximaal aan hadden gekund.

Ik hoor het graag :)

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Vul hier je gegevens eens in:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 11:18
Skrunsies schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:29:
Hallo!

Ook ik heb een vraag. Van de week zijn er bij mij 12 panelen ( Trina Solar 415wp ) geplaatst op mijn dak dat op het zuiden ligt.

Verder zijn er 12 optimizers S440 geplaatst en dit allen op een Solar Edge 4000HD omvormer.

Nu lees ik al eventjes mee en zie dat er gesproken wordt over ‘piek’ momenten en dat deze ‘schaars’ zijn.
Nu valt het mij op, dat bij zon in de middag het systeem bijna continue 4kw produceert..

Nu is mijn rekenen met zonnepanelen niet zo goed :$
Maar was in dit geval een 5kw niet een beter keuze geweest ?

Ik heb echter ook niet voor de bril wat 12 415wp panelen maximaal aan hadden gekund.

Ik hoor het graag :)
Aangezien de 5kW omvormer ca €80,- duurder is dan de 4kW zie ik niet in waarom je met 4.980Wp naar een 4kW omvormer zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
blanken17 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Aangezien de 5kW omvormer ca €80,- duurder is dan de 4kW zie ik niet in waarom je met 4.980Wp naar een 4kW omvormer zou gaan?
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Bij die 80 euro komt ook nog een zwaardere kabel, 25A niet met minimaal 4mm2 gedaan worden en dat kost meer (al zal ik dat andere redenen zelfs in minimaal 6mm2 willen zien)

En dat voor 11kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

Tip voor degenen die hun (zelf-)installateurs account willen activeren/compleet willen maken, maar geen nieuwe omvormer willen kopen (omdat je bijvoorbeeld een 2e hands omvormer wilt gebruiken): bij het aanmelden wordt er gevraagd om een ongebruikt serienummer. Nu de crux van de tip: dit hoeft geen serienummer van een omvormer te zijn… Bij mij lukte het met het serienummer van een nieuwe optimizer :-)
Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:48
Ik zou graag jullie advies willen over de werking van mijn installatie.
Ik had 13 DMEGC 330wp panelen.
5 op NNO azimut 262 helling 42 graden
10 ZZW idem oriëntatie.
Solaredge omvormer SE3000H
Panelen werkten in de morgen niet optimaal (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbPOS-9hxPDkDoDrTjFwiCtRjKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdutU92bmXY0hO3vqP8QBcN8.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens installateur maakte het in totaal opbrengst niet uit maar met 2 panelen erbij zou het opgelost zijn. 't is ook erg lastig communiceren met dit bedrijf omdat ze niet gediend zijn van kritiek. Dus op advies van installateur toch maar 2 bij laten plaatsen dit voorjaar want dan zou er wel voldoende stroom zijn voor de omvormer.
Het is wel beter maar ik vraag me af of het echt opgelost is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF1E75gD-t96VcjcsiVyrih1rkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTTZSFNhCP5EabrnslzKMnkN.jpg?f=fotoalbum_large
Daarnaast vind ik het vreemd dat de totaalopbrengst lijkt af te toppen op 2.85kW en niet maximaal lijkt te presteren zo ruwweg tussen 13 en 15:30 uur. Ook met half-bewolkt weer zie je amper pieken boven de 3 Kw. ze lijken ook dan afgetopt te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/semSBmIKk82ZddILr0PK287luRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MafAFhhvuBiKht2kqgP8KdnF.jpg?f=fotoalbum_large
Hieronder nog twee plaatjes van de situatie en het presteren van een paar panelen op NNO en ZZW op een zonnige dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtwtX8sI29LfWSAXbKmqXNNAN54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MnBKqIew3YpMqKVyH5kSB7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc51gSHW0hDysaQrqXzxafsIPpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbkXZiovBOPXlClWzrUkOSQ9.jpg?f=fotoalbum_large
Graag jullie advies of dit alles normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Leen1967 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:38:
Ik zou graag jullie advies willen over de werking van mijn installatie.
Ik had 13 DMEGC 330wp panelen.
5 op NNO azimut 262 helling 42 graden
10 ZZW idem oriëntatie.
Solaredge omvormer SE3000H
Panelen werkten in de morgen niet optimaal (zie foto)
[Afbeelding]
Volgens installateur maakte het in totaal opbrengst niet uit maar met 2 panelen erbij zou het opgelost zijn. 't is ook erg lastig communiceren met dit bedrijf omdat ze niet gediend zijn van kritiek. Dus op advies van installateur toch maar 2 bij laten plaatsen dit voorjaar want dan zou er wel voldoende stroom zijn voor de omvormer.
Het is wel beter maar ik vraag me af of het echt opgelost is?

[Afbeelding]
Daarnaast vind ik het vreemd dat de totaalopbrengst lijkt af te toppen op 2.85kW en niet maximaal lijkt te presteren zo ruwweg tussen 13 en 15:30 uur. Ook met half-bewolkt weer zie je amper pieken boven de 3 Kw. ze lijken ook dan afgetopt te worden.
[Afbeelding]
Hieronder nog twee plaatjes van de situatie en het presteren van een paar panelen op NNO en ZZW op een zonnige dag.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Graag jullie advies of dit alles normaal is.
Welke optimisers heb je? Met de 5 panelen op nno kom je waarschijnlijk niet aan het benodigde voltage (zie start post voor uitleg).
Met s500b optimisers zou het wellicht net gaan (5x80v waar 380v nodig is).
Veel gegeven tip is hier om het door solaredge designer te halen en leverancier vragen hetzelfde te doen of te confronteren met het rapport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 11:18
Ronald schreef op maandag 17 juli 2023 @ 06:23:
[...]

Bij die 80 euro komt ook nog een zwaardere kabel, 25A niet met minimaal 4mm2 gedaan worden en dat kost meer (al zal ik dat andere redenen zelfs in minimaal 6mm2 willen zien)

En dat voor 11kWh
Wordt er door de software ook rekening gehouden dat er steeds afgetopt wordt wanneer de zon achter een wolkje tevoorschijn komt en de panelen nog koel zijn?
Pagina: 1 ... 52 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.