Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Gajescheren schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Hierbij de automatiseringen die ik bij mijn ouders met SolarEdge apparatuur heb gebruikt.
De integratie is SolarEdge Modbus uit de HACS store.

Uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Zonnepanelen Uit
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.electricity_price
    below: 0
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    target:
      entity_id: number.solaredge_active_power_limit
    data:
      value: 0
mode: single

Aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Zonnepanelen Uit
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.electricity_price
    above: 0
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    target:
      entity_id: number.solaredge_active_power_limit
    data:
      value: 100
mode: single
Mijn automatisering ziet er net iets anders uit. Kan dat kloppen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8_MgZAx9hXREx3KSDL55ofjCtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kG9aNwV3niUjdVYTXhHUAZXp.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn entity_id heeft de toevoeging modbus. Jij hebt dat niet terwijl jij ook met modbus uit de HACS store werkt.
De toevoeging: "mode: single" geeft bij mij de error: malformed: extra keys not allowed. Die error heb jij niet gehad? "Mode: single" heb ik nu maar verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door KaasOmelet op 18-07-2023 03:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pvg schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:03:
Tip voor degenen die hun (zelf-)installateurs account willen activeren/compleet willen maken, maar geen nieuwe omvormer willen kopen (omdat je bijvoorbeeld een 2e hands omvormer wilt gebruiken): bij het aanmelden wordt er gevraagd om een ongebruikt serienummer. Nu de crux van de tip: dit hoeft geen serienummer van een omvormer te zijn… Bij mij lukte het met het serienummer van een nieuwe optimizer :-)
Doe er je voordeel mee.
Waardevolle tip, ga ik of @teacher even in de TS gooien, maar dan wil ik er even meer bij schrijven dan ik op 5” wil doen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leen1967 klassiek optimizer clip verhaal.
Trek je systeem even door designer, zie TS voor regelen toegang.
Als er een dikke waarschuwing boven het rapport staat kun je de installateur echt serieus wat verwijten. Bij lage percentages staat het helaas alleen in verlies diagram als opbrengst factor verlies.

Met 2 erbij lost het op ja.

Vermogen: Thomas Berger pvcalc heeft goede hint wat het vermogen profiel moet zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blanken17 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Wordt er door de software ook rekening gehouden dat er steeds afgetopt wordt wanneer de zon achter een wolkje tevoorschijn komt en de panelen nog koel zijn?
Het is een zeer simpel model. Die pieken zijn echter heel kort, telt niet hard aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 18:53
Ronald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:22:
Als er een dikke waarschuwing boven het rapport staat kun je de installateur echt serieus wat verwijten. Bij lage percentages staat het helaas alleen in verlies diagram als opbrengst factor verlies.

Met 2 erbij lost het op ja.

Vermogen: Thomas Berger pvcalc heeft goede hint wat het vermogen profiel moet zijn.
@Ronald Die twee extra liggen er nu al bij.
In de designer ook geen waarschuwing met dit design, wel met de originele opstelling met maar 3 panelen op NNO. dus vandaar dat ik verbaasd ben dat t in de morgen en rond de maximale opbrengst niet helemaal perfect lijkt te werken.
Of wil ik gewoon teveel?

[ Voor 18% gewijzigd door Leen1967 op 18-07-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Yaay schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Welke optimisers heb je? Met de 5 panelen op nno kom je waarschijnlijk niet aan het benodigde voltage (zie start post voor uitleg).
Met s500b optimisers zou het wellicht net gaan (5x80v waar 380v nodig is).
Veel gegeven tip is hier om het door solaredge designer te halen en leverancier vragen hetzelfde te doen of te confronteren met het rapport
@Yaay P401 dus 60v. Daar zal inderdaad het probleem zitten maar volgens installateur zou upgraden van 3 naar 5 panelen voldoende zijn. De panelen op zzw zouden voldoende bij leveren voor t benodigde voltage. Maar ik als leek denk dus van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Leen1967 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:16:
[...]

@Ronald Die twee extra liggen er nu al bij.
In de designer ook geen waarschuwing met dit design, wel met de originele opstelling met maar 3 panelen op zzo. dus vandaar dat ik verbaasd ben dat t in de morgen en rond de maximale opbrengst niet helemaal perfect lijkt te werken.
Of wil ik gewoon teveel?
Aan welke kant liggen de extra panelen? Wat is exact je opstelling nu?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
teacher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:47:
[...]

Aan welke kant liggen de extra panelen? Wat is exact je opstelling nu?
@teacher zoals in de eerder geposte afbeelding 5x NNO en 10x ZZW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Laatst online: 18-09 14:28
KaasOmelet schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 03:27:
[...]

Mijn automatisering ziet er net iets anders uit. Kan dat kloppen?
[Afbeelding]
Mijn entity_id heeft de toevoeging modbus. Jij hebt dat niet terwijl jij ook met modbus uit de HACS store werkt.
De toevoeging: "mode: single" geeft bij mij de error: malformed: extra keys not allowed. Die error heb jij niet gehad? "Mode: single" heb ik nu maar verwijderd.
Als je rechtsbovenin de autiomatiserings-editor op de drie bolletjes klikt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz7FzV4GmyDvwOqIPgmNuRvqpoc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N80n904YTAsLPP4neLl7RHKy.jpg?f=user_large

En dan kiest voor "Bewerken als YAML" dan kun je daar mijn complete voorbeeld plakken. Wel even aanpassen met de juiste entiteitnamen. Je kunt ook weer terug naar de visuele editor oom daar de entities aan te passen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Leen1967 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:03:
[...]

@teacher zoals in de eerder geposte afbeelding 5x NNO en 10x ZZW.
Ah zo. Ik dacht dat er panelen bij waren gekomen.
Die 5 op nno is te weinig. Daar wil je er nog twee bij (en dan ga ik er van uit dat er geen schaduw is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gajescheren schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:12:
Hierbij de automatiseringen die ik bij mijn ouders met SolarEdge apparatuur heb gebruikt.
Nog een tip hierover, stel de power limit op 2% als de omvormer uit moet ipv naar 0%. Daarmee start de omvormer sneller op als je weer naar 100% wilt.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Laatst online: 18-09 14:28
blackd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Nog een tip hierover, stel de power limit op 2% als de omvormer uit moet ipv naar 0%. Daarmee start de omvormer sneller op als je weer naar 100% wilt.
Goede tip! Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
KaasOmelet schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 03:27:
Mode:single is een eigenschap van de automation (een niveau hoger), niet van de servicecall.
In jouw screenshot ben je de servicecall aan het wijzigen, daar hoort deze dus niet thuis. Weglaten is dus prima.

Standaard staat de mode van een automation op single, als je op de drie puntjes klikt bij het bewerken van de automation kan je de mode aanpassen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
teacher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Ah zo. Ik dacht dat er panelen bij waren gekomen.
Die 5 op nno is te weinig. Daar wil je er nog twee bij (en dan ga ik er van uit dat er geen schaduw is).
@teacher helaas passen er geen twee bij. Hooguit nog een extra voor de dakkapel. Maar ik weet nu al dat de installateur dat zal weigeren of een belachelijk bedrag zal vragen. Zelf kan en durf ik t niet. Eerder voordat ik de twee extra liet plaatsen al eens voorgesteld 2 panelen van ZZW wat beetje schaduw heeft te verhuizen naar andere NNO zijde maar daar was geen praten aan bij hem.
En als 1 extra paneel op NNO t het probleem niet oplost is t ook weggegooid geld.
Ps. Waarom geeft de designer trouwens geen fout op dit design zoals ik t nu heb? Ik krijg het gevoel dat de twee die ik nu heb laten bijplaatsen ook weggegooid geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:38
Ik wil mijn omvormer (Wave - SE2200H ) aansluiten op een wifi module die er nog niet in zit.
Heb een acces point op zolder vlakbij de omvormer hangen waardoor ik geen problemen verwacht.

Kan ik zo'n module bestellen en zelf er in zetten zodat het gaat werken na aanpassing van de instellingen?

https://www.stralendgroen.nl/product/solaredge-wifimodule/

Ziet er niet moeilijk uit maar misschien zie ik iets over het hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
d-vine schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:03:
Ik wil mijn omvormer (Wave - SE2200H ) aansluiten op een wifi module die er nog niet in zit.
Heb een acces point op zolder vlakbij de omvormer hangen waardoor ik geen problemen verwacht.

Kan ik zo'n module bestellen en zelf er in zetten zodat het gaat werken na aanpassing van de instellingen?

https://www.stralendgroen.nl/product/solaredge-wifimodule/

Ziet er niet moeilijk uit maar misschien zie ik iets over het hoofd
Ja, erin klikken en instellen. Vergeet de antenne niet.
Overigens; je kan ook een netwerkkabel vanaf de solaredge in je acces point klikken?
Leen1967 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:46:
[...]

@teacher helaas passen er geen twee bij. Hooguit nog een extra voor de dakkapel. Maar ik weet nu al dat de installateur dat zal weigeren of een belachelijk bedrag zal vragen. Zelf kan en durf ik t niet. Eerder voordat ik de twee extra liet plaatsen al eens voorgesteld 2 panelen van ZZW wat beetje schaduw heeft te verhuizen naar andere NNO zijde maar daar was geen praten aan bij hem.
En als 1 extra paneel op NNO t het probleem niet oplost is t ook weggegooid geld.
Ps. Waarom geeft de designer trouwens geen fout op dit design zoals ik t nu heb? Ik krijg het gevoel dat de twee die ik nu heb laten bijplaatsen ook weggegooid geld is.
Ik heb je berichten teruggelezen. Wat me niet duidelijk was uit jouw verhaal was dat je er eerst 13 had (10-3) en nu 15 (10-5). Heel simpel: die 5 zijn er te weinig en die trekken je systeem onderuit. Zie voor uitleg de topicstart "tuinhuisje". Als je niets meer kan bijplaatsen is je enige oplossing gebruik van 80v optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
[...]

Ik heb je berichten teruggelezen. Wat me niet duidelijk was uit jouw verhaal was dat je er eerst 13 had (10-3) en nu 15 (10-5). Heel simpel: die 5 zijn er te weinig en die trekken je systeem onderuit. Zie voor uitleg de topicstart "tuinhuisje". Als je niets meer kan bijplaatsen is je enige oplossing gebruik van 80v optimizers.
[/quote]
@teacher een extra zou nog kunnen maar als ik je goed begrijp is dat ook geen oplossing?
Jammer dat er nog zoveel onkundige installateurs rondlopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Leen1967 op 18-07-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:38
teacher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Ja, erin klikken en instellen. Vergeet de antenne niet.
Overigens; je kan ook een netwerkkabel vanaf de solaredge in je acces point klikken?
ok top dan gaat het lukken.
Ik werk niet meer op zolder, switch weg en kabel technisch beetje gedoe om de kabel daar heen te leggen.
maar dit is een prima oplossen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Leen1967 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:21:
[...]

@teacher een extra zou nog kunnen maar als ik je goed begrijp is dat ook geen oplossing?
Jammer dat er nog zoveel onkundige installateurs rondlopen.
Elk extra paneel helpt.
Wat je wil is dat beide dakhelften los van elkaar de 400v halen, dan heb je nooit gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
teacher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Elk extra paneel helpt.
Wat je wil is dat beide dakhelften los van elkaar de 400v halen, dan heb je nooit gedoe.
@teacher ik snap t. Misschien kan ik een liefhebber vinden die een paneel voor ons kan verplaatsen.
wie weet op dit forum. :*)
Want nog eens geld naar die foute installateur brengen daar ben ik wel klaar mee. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leen1967 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:38:
[...]

@teacher ik snap t. Misschien kan ik een liefhebber vinden die een paneel voor ons kan verplaatsen.
wie weet op dit forum. :*)
Want nog eens geld naar die foute installateur brengen daar ben ik wel klaar mee. :(
Zou bijna roepen : heb je rechtsbijstand?

Geen goed ontwerp leggen, dan onvoldoende fixen... Vrij ernstig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Ronald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Zou bijna roepen : heb je rechtsbijstand?

Geen goed ontwerp leggen, dan onvoldoende fixen... Vrij ernstig...
Helaas geen rechtsbijstand :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
[quote]Ronald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:22:

@Ronald Ik heb de verschillende designs door de designer gehaald zoals je voorstelde.
Oorspronkelijk had ik 13 panelen (3 NNO en 10ZZW) Waarschuwing: Er is een verliesfactor aan opbrengst van 3.43% in dit ontwerp.
Daarna heb ik er dus recent op eigen kosten maar twee bij laten leggen op NNO omdat ik er met de installateur niet uitkwam en hij aangaf dat twee extra op NNO het volgens hem minimale probleem zou oplossen. Dus totaal 15 panelen.
Geen waarschuwing in de designer. Opbrengstfactor verlies -1.35%

Ik zou maximaal nog 1 extra paneel op NNO bij kunnen plaatsen de opbrengst factor verlies is dan nog maar -0.35%
Ik vraag me alleen af als het minder dan 1% verlies scheelt of het dan wel de moeite waard is.
Of interpreteer ik de output van de designer verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leen1967 in de strikte zin is je interpretatie goed.

De situatie met 3 is wat mij betreft verwijtbaar fout. Die waarschuwing wordt gegeven boven 2 of 3% - is recent omlaag gehaald door solaredge.

Met 5 is voor mij nog steeds niet goed. Gebrek aan technisch begrip ja… maar het komt riant onvoldoende aan bod in de training van solaredge die ik recent weer geheel heb gedaan. Verwijtbaar? Lastiger…

Onze (@teacher en ik) indruk is dat designer het regelmatig te positief schat.
Dit omdat in de praktijk meer variatie in de paneel opbrengst zit dan in simulatie (vervuiling, efficiëntie tolerantie, pijpjes - ik zie invloed die ik niet echt snap bij mij)

Elke variatie vergroot het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Ronald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:24:
@Leen1967 in de strikte zin is je interpretatie goed.

De situatie met 3 is wat mij betreft verwijtbaar fout. Die waarschuwing wordt gegeven boven 2 of 3% - is recent omlaag gehaald door solaredge.

Met 5 is voor mij nog steeds niet goed. Gebrek aan technisch begrip ja… maar het komt riant onvoldoende aan bod in de training van solaredge die ik recent weer geheel heb gedaan. Verwijtbaar? Lastiger…

Onze (@teacher en ik) indruk is dat designer het regelmatig te positief schat.
Dit omdat in de praktijk meer variatie in de paneel opbrengst zit dan in simulatie (vervuiling, efficiëntie tolerantie, pijpjes - ik zie invloed die ik niet echt snap bij mij)

Elke variatie vergroot het probleem
@Ronald ok dan moet ik toch maar hopen dat ik iemand vind die dat 6e paneel op NNO kan (ver)plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:06
Nav een discussie in het Daikin draadje mbt Smart Grid aansturing. Iemand hier al praktijkervaring met de nieuwe Home Load Controller? Datasheet hier.

Staat nog niet op de NL SE site, maar is al wel her en der verkrijgbaar. Deze biedt tov het eerdere, enkelvoudige Smart Energy Relais twee (potentiaalvrije) contacten voor vrijwel hetzelfde geld. Bovendien is deze fors kleiner en past ie op een DIN-rail. Deze contacten mogen dan wel weer minder A's schakelen (4-8A tov 13A). Icm de 2-voudige potentiaalvrije smart grid contacten van bijv. een daikin altherma warmtepomp is dit echter juist prima, daar loopt toch geen vermogen overheen.

Wat ik alleen nergens kan vinden in de documentatie (en ik denk dat dit voor de oudere smart energy producten hetzelfde is), werkt dit goed samen met (in mijn geval) twee 1-fase omvormers? Er staat wel in de handleidingen dat er 5 Smart Energy apparaten per omvormer gekoppeld kunnen worden, maar andersom staat er niks over vermeld.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 19-07-2023 14:55 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF61
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik loop tegen een issue aan, waarop ik in deze uitgebreide SolarEdge info (waarvoor dank) geen oplossing vind.

Mijn SEK16 omvormer is geinstalleerd met wifi communicatie. Werkt prima, maar ik kan via modbus mijn fase-belasting niet monitoren.
Dus heb ik de lan verbinding gemaakt. Deze verbinding komt tot stand, maar hij houdt ook de wifi verbinding en wel op hetzelfde ip-adres. Als ik de wifi verbinding laat vergeten, is daarna de communicatie met de omvormer weg. De router ziet nog steeds mijn lan-verbinding, maar blijkbaar moet er nog een instelling geconfigureerd worden om de communicatie met het monitoring platform via de lan te activeren. Maar wat is dat dan? (Ik heb alleen gebruikers toegangsrechten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:58
JohanF61 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:24:
Ik loop tegen een issue aan, waarop ik in deze uitgebreide SolarEdge info (waarvoor dank) geen oplossing vind.

Mijn SEK16 omvormer is geinstalleerd met wifi communicatie. Werkt prima, maar ik kan via modbus mijn fase-belasting niet monitoren.
Dus heb ik de lan verbinding gemaakt. Deze verbinding komt tot stand, maar hij houdt ook de wifi verbinding en wel op hetzelfde ip-adres. Als ik de wifi verbinding laat vergeten, is daarna de communicatie met de omvormer weg. De router ziet nog steeds mijn lan-verbinding, maar blijkbaar moet er nog een instelling geconfigureerd worden om de communicatie met het monitoring platform via de lan te activeren. Maar wat is dat dan? (Ik heb alleen gebruikers toegangsrechten).
Hi,
Je moet in de omvormer na het insteken van de LAN kabel de type communicatie nog wijzigen.
Dit kan via de My SolarEdge app, mits de omvormer van het type SetApp is (dus zonder display): YouTube: mySolarEdge App: Configuring your inverter's communication

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
RonJ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:11:
Nav een discussie in het Daikin draadje mbt Smart Grid aansturing. Iemand hier al praktijkervaring met de nieuwe Home Load Controller? Datasheet hier.

Staat nog niet op de NL SE site, maar is al wel her en der verkrijgbaar. Deze biedt tov het eerdere, enkelvoudige Smart Energy Relais twee (potentiaalvrije) contacten voor vrijwel hetzelfde geld. Bovendien is deze fors kleiner en past ie op een DIN-rail. Deze contacten mogen dan wel weer minder A's schakelen (4-8A tov 13A). Icm de 2-voudige potentiaalvrije smart grid contacten van bijv. een daikin altherma warmtepomp is dit echter juist prima, daar loopt toch geen vermogen overheen.

Wat ik alleen nergens kan vinden in de documentatie (en ik denk dat dit voor de oudere smart energy producten hetzelfde is), werkt dit goed samen met (in mijn geval) twee 1-fase omvormers? Er staat wel in de handleidingen dat er 5 Smart Energy apparaten per omvormer gekoppeld kunnen worden, maar andersom staat er niks over vermeld.
Je kunt een smart energy apparaat maar met één omvormer tegelijk koppelen. Ik weet niet of dit antwoord geeft op je vraag, want misschien begrijp ik je vraag niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27

Smoke

Maverick Reploid

Nick v D schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Hi,
Je moet in de omvormer na het insteken van de LAN kabel de type communicatie nog wijzigen.
Dit kan via de My SolarEdge app, mits de omvormer van het type SetApp is (dus zonder display): YouTube: mySolarEdge App: Configuring your inverter's communication
Dit kan niet met mySolarEdge want daarmee kan je alleen een nieuw SSID/wachtwoord ingeven, maar alleen met SetApp of via de webinterface die eerder in dit topic al ter sprake is gekomen.

Bij Modbus over TCP werkt dit wel met Wi-Fi op de laatste firmware, die kan echter alleen via SetApp of door SolarEdge Support ingesteld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:53
RonJ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:11:

En let even op dat er oudere Smart Energy apparaten zijn (via Zigbee), waar jij het nu over hebt is via Energy Net. Hiervoor moet je een Energy Net module in je omvormer monteren en een extra antenne (mocht je wifi hebben dan nog een antenne voor Energy Net).

Overigens zijn deze wel te bestellen maar nog niet leverbaar, ergens in Q3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Nick v D schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Je kunt een smart energy apparaat maar met één omvormer tegelijk koppelen. Ik weet niet of dit antwoord geeft op je vraag, want misschien begrijp ik je vraag niet goed.
Dat was idd mijn vraag (naast evt praktijkervaringen). Als zo'n ding maar aan één van de twee omvormers gekoppeld kan worden houdt het voor mij op, dan hou ik het wel bij aansturing via home assistant. Zou dit ook niet werken als ik de 2e omvormer via modbus koppel als slave ipv apart via ethernet?
Scorpio_King schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:04:
[...]

En let even op dat er oudere Smart Energy apparaten zijn (via Zigbee), waar jij het nu over hebt is via Energy Net. Hiervoor moet je een Energy Net module in je omvormer monteren en een extra antenne (mocht je wifi hebben dan nog een antenne voor Energy Net).

Overigens zijn deze wel te bestellen maar nog niet leverbaar, ergens in Q3.
Check. Dan zal er dus ook nog zo'n energy net module bij moeten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
RonJ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:38:

Dat was idd mijn vraag (naast evt praktijkervaringen). Als zo'n ding maar aan één van de twee omvormers gekoppeld kan worden houdt het voor mij op, dan hou ik het wel bij aansturing via home assistant. Zou dit ook niet werken als ik de 2e omvormer via modbus koppel als slave ipv apart via ethernet?
Er zijn meerdere oplossingen aan de hand van wat er precies gedaan moet worden.
Ik neem aan dat je de warmte pomp in wil laten schakelen aan de hand van overtollige energie? (los van de normale werking)
Wat je dan nodig hebt is een meter op je export / import zodat je bij een bepaalde export de home load controller laat schakelen.
In principe hoef je de omvormers niet via RS485 (leider en volger) aan te sluiten voor deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Nick v D schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:57:
[...]

Er zijn natuurlijk meerdere oplossingen aan de hand van wat er precies gedaan moet worden.
Ik neem aan dat je de warmte pomp in wil laten schakelen aan de hand van overtollige energie? (los van de normale werking)
Wat je dan nodig hebt is een meter op je export / import zodat je bij een bepaalde export de home load controller laat schakelen.
In principe hoef je de omvormers niet via RS485 (leider en volger) aan te sluiten voor deze oplossing.
Klopt inderdaad, ik wil de warmtepomp (voor verwarming/koeling én warm water) schakelen wanneer er een bepaalde hoeveelheid teruglevering plaatsvind.

Ik heb nu twee 1-fase SE omvormers die ongeveer evenveel opwekken en mogelijk komt er nog een derde bij volgend jaar. Hij moet dus wel de totale hoeveelheid teruglevering op 2-3 fases kunnen bekijken om te schakelen richting de warmtepomp.

Als ik dan een SE-meter (ivm ruimte met CT klemmen) bij de meterkast- en een HLC bij de warmtepomp plaats (gekoppeld aan één van de 2/3 SE inverters), dan zou ik er dus gewoon moeten zijn? Dat is wel het overwegen waard dan.

Jammer dat de autolader van Solaredge (nog) zo extreem duur is, anders was het helemaal een mooi ecosysteem voor ons om naartoe te werken richting het afschaffen van het salderen straks.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
RonJ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Klopt inderdaad, ik wil de warmtepomp (voor verwarming/koeling én warm water) schakelen wanneer er een bepaalde hoeveelheid teruglevering plaatsvind.

Ik heb nu twee 1-fase SE omvormers die ongeveer evenveel opwekken en mogelijk komt er nog een derde bij volgend jaar. Hij moet dus wel de totale hoeveelheid teruglevering op 2-3 fases kunnen bekijken om te schakelen richting de warmtepomp.

Als ik dan een SE-meter (ivm ruimte met CT klemmen) bij de meterkast- en een HLC bij de warmtepomp plaats (gekoppeld aan één van de 2/3 SE inverters), dan zou ik er dus gewoon moeten zijn? Dat is wel het overwegen waard dan.

Jammer dat de autolader van Solaredge (nog) zo extreem duur is, anders was het helemaal een mooi ecosysteem voor ons om naartoe te werken richting het afschaffen van het salderen straks.
Dat klopt.
Als je een "inline meter" kunt plaatsen in je meterkast dan kun je die makkelijker draadloos verbinden met je omvormer.
Aangezien je een energy net module moet aanschaffen (mocht je die nog niet hebben) om vervolgens met de HLC te kunnen connecten, kun je de inline meter ook op deze manier verbinden.
Hou er ook rekening mee dat niet alle type omvormers energy net ready zijn. (Via het SN / PN kan ik dat checken) Mogelijk moet je de communicatie module vervangen.

Maak je gebruik van een modbus meter met CT klemmen dan moet je een RS485 verbinding maken tussen 1 van de omvormers en de modbus meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27

Smoke

Maverick Reploid

Nick v D schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:39:
Hou er ook rekening mee dat niet alle type omvormers energy net ready zijn. (Via het SN / PN kan ik dat checken) Mogelijk moet je de communicatie module vervangen.
Via deze technical note kan je aan de hand van het partnummer van de omvormer zien wat je precies nodig hebt:

https://knowledge-center....t-selection-tech-note.pdf

Staat je PN er niet tussen dan is ie te oud om te upgraden echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Slasher schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:58:
Ik heb op iOS de solaredge widget op mijn beginscherm staan maar na een dag werkt die niet meer goed bij. Herkent iemand dit en hoe kan je dit oplossen?
Bij mij werkte de widget een paar weken goed, tot 3 dagen geleden. Bleef oude data tonen. 2 dagen lang. Bij verwijderen van de widget en opnieuw toevoegen blijft de widget leeg. Ook een dag aangekeken. De app zelf werkte wel gewoon.

Nu de app maar verwijderd, en opnieuw geinstalleerd. Daarmee dus ook de widget weer opnieuw toegevoegd, en nu lijkt alles weer goed.

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Nick v D schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Dat klopt.
Als je een "inline meter" kunt plaatsen in je meterkast dan kun je die makkelijker draadloos verbinden met je omvormer.
Aangezien je een energy net module moet aanschaffen (mocht je die nog niet hebben) om vervolgens met de HLC te kunnen connecten, kun je de inline meter ook op deze manier verbinden.

Maak je gebruik van een modbus meter met CT klemmen dan moet je een RS485 verbinding maken tussen 1 van de omvormers en de modbus meter.
Ik heb het juist liever bedraad, zeker voor de meter in de meterkast, die achter meerdere muren/vloeren vanaf beide omvormers zit. Het is dan maar de vraag of dat draadloos lekker gaat werken. Er loopt wel naar beide een 40mm mantelbuis, dus die ethernet kabel zit er zo bij.

Bovendien zit bij mij de meterkast echt helemaal vol (alle 72 eenheden >:) ), dus is een externe met CT klemmen in mijn geval een heel stuk makkelijker, ondanks dat ie met 3 spoelen iets duurder is dan de inline variant.

Die home energy net module valt me mee qua prijs. Ik heb een heel recent model (SE3680H-RW000BEN4 en een SE4000H-) dus dat gaat goed.

De HLC was rond de 160, modbus meter met spoelen ~300, HEN module 40. Dan zit ik bij elkaar rond de 500 euro plus wat ethernetkabel. Dat wordt dan ook weer geen hele sterke business case :/

Maar even over nadenken of ik dit nu al wil of dat ik misschien toch even wacht op zakkende prijzen en het daadwerkelijk stoppen van de salderingsregeling, want ik wil dan eigenlijk ook iets met een nieuwe laadpaal incl. solar-sturing gaan doen (ter vervanging van mn oude ev-box waar ik sowieso vanaf wil) en het mooiste is natuurlijk als dit allemaal vlekkeloos samenwerkt. Ik vond de SE laadpaal inmiddels in Duitsland voor 1665 incl verzenden.

Dank voor jullie advies iig!

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RonJ SWW run gewoon vlak voor middag uur plannen. Duurt wel erg lang voor je de fractioneel betere dynamische aansturing terug verdient. Ruimte verwarming wil je toch niet uren en uren uit houden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ronald schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:19:
@RonJ SWW run gewoon vlak voor middag uur plannen. Duurt wel erg lang voor je de fractioneel betere dynamische aansturing terug verdient. Ruimte verwarming wil je toch niet uren en uren uit houden…
Dat doe ik nu al voor SWW. Dat werkt weliswaar niet op erg donkere/regenachtige dagen, maar dan gaat alle PV die er is toch al wel het huis c.q. de warmtepomp in.

Zolang je 100% PV mag salderen is er sowieso natuurlijk geen enkele business case voor dit soort spul, maar als ik het via een OEM/SE route doe, doe ik het liever vóórdat heel PV-Nederland straks wakker wordt en dit allemaal tegelijk gaat kopen volgend jaar. Ik wil dan vooral verwarming (zie hieronder) en de autolader kunnen sturen op het PV-overschot, warm water is leuk meegenomen maar voor ons een schijntje vergeleken met die twee zaken die met afstand de grootste verbruikers zijn.

De ruimteverwarming met WP doe ik in het stookseizoen altijd 24/7, echter de Daikin Altherma's kunnen ipv "dom" aan/uit en een SWW-run ook aan "room-buffering" doen via de smart-grid contacten. Icm een vrij grote en dikke vloer kan ik overdag dus heel wat overschot kW's in de vloer kwijt door deze dan op de piek-uurtjes een graadje verder op te stoken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Jeldert schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Bij mij werkte de widget een paar weken goed, tot 3 dagen geleden. Bleef oude data tonen. 2 dagen lang. Bij verwijderen van de widget en opnieuw toevoegen blijft de widget leeg. Ook een dag aangekeken. De app zelf werkte wel gewoon.

Nu de app maar verwijderd, en opnieuw geinstalleerd. Daarmee dus ook de widget weer opnieuw toegevoegd, en nu lijkt alles weer goed.
Ja dat is bij mij ook altijd de oplossing, maar zo blijf je bezig.
Heb dit tijden geleden gemeld bij SolarEdge Support, ze waren er mee bekend maar blijkbaar tot nu toe geen oplossing.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 19:16
Ik heb ook een offerte gekregen voor een SolarEdge installatie, dit voor 12 panelen Oost en 24 panelen West. (79°O en 259°W op een zadeldak ~50°) op 2 SE5000H omvormers en 420Wh panelen met S440 optimizers.
Ik heb het voor de zekerheid dan ook zelf maar door designer gehaald. Maar zelfs als ik maar 5 panelen op oost zou nemen in combinatie met S440 optimizer kom ik maar aan een verlies van 1.21% ipv 1.05% met 6 panelen. Met S500B optimizers zegt hij zelfs 1.25% verlies met een string van 5 en 1,05% verlies met 6.
Dit lijkt me dus wel goed.

Verder zou ik op termijn een batterij willen bijplaatsen (BE met digitale meter dus ik kan niet salderen).
Omdat ik zelf een 3-fase aansluiting heb stel ik me vragen hoe het dan zit met verbruik op andere fase van de zonnepanelen. Kan de omvormer ook energie van het net halen om de batterij op te laden? Anders zou ik ook onmiddellijk 2 batterijen moeten plaatsen voor de 2 omvormers.
De omvormer is ook slim genoeg indien ik op een andere fase verbruik dan waarop de zonnepanelen zitten om naar het net terug te leveren (zodat meter op 0 blijft) in plaats de batterij op te laden?
De installateur verkoos 2 1-fase omvormers omdat dit een hoger rendement heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@donderz er staan een dozijn verliesposten in een rapport van SE designer.
Ik durf op dit moment niets te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik weet niet of netcongestie een probleem is in België, maar persoonlijk zou ik voor een drie fasen systeem gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
Hier is het rapport uit designer. Waar moet je verder nog op letten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDooRb9KqGU1gVuSIzdxNqQxSoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NwaTfvsNpmEUUhYVbqZTqHCY.png?f=user_large

Ik heb het ook eens berekend met een SE10K. Dan geeft hij -2.29 (ipv -0.94) bij omvormer efficiëntie verlies wat dan uitkomt op 12.35MWh.
Wat zijn de voordelen van een 3-fase systeem? Wat gebeurd er bij een 3-fase omvormer indien er op één fase netcongestie optreedt? Los je daar de mogelijke problemen die ik aangaf mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enkelfase is efficiënter op de omvormer, maar je gooit wel 2x 5kW over 2x P+N

Voordeel is eenvoudiger koppeling met SE 400V accu, geen extra hardware. Nadeel is dat beide omvormers niet op zelfde accu zullen kunnen.

3x3,3kW over 3P+N geeft factor veel lager verlies in de AC kabels. Sunny design uitgebreide modus heeft kabel berekening. Afhankelijk van kabel lengte kan dat nog verschil maken. Bekijk alleen AC deel, DC deel is anders bij SE, zit in verlies diagram als ohmse verliezen.

12x s440 is niet heel ruim op een 3 fase omvormer. Maar gaat schaduw arm waarschijnlijk net goed

3 fase dienen alle fasen onder de limiet, maar ik geloof dat België de limieten al omhoog gegooid heeft. Dat zal je even moeten verifiëren. Ik neem aan dat in België de som van verbruik/levering van belang is voor momentaan netto verbruik naar facturering, net als in NL

Je kan een multimeter pakken op midden van een zonnige dag. Geen idee of België het lokale net (-congestie) even slecht op orde heeft als NL

Hoop afwegingen dus

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 22-07-2023 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:05
In België uitschakelen na 10minuten boven 253v en binnen de seconde als spanning stijgt boven de 115% van 240.
Alle drie de fazen moeten onder de limiet blijven. Zodra 1 fase boven de trigger komt dan valt de omvormer uit.
In België zijn er ook problemen met netcongestie.Maar is niet zo erg als in Nederland
zou ook aanraden 3 fasige omvormer . 1 kring Dc maar met S650B (of S500B) optimizers. (Omwille maar 12 panelen in 1 dezelfde richting)

Ook in België wordt met de stroommeter het totaal verbruik van de drie samen bekeken. Zoals Ronald al aanhaalde is zo als in Nederland

Voor batterij bij 3 fasige omvormer de hybride omvormer nemen batterij 48v.
Commercieel staat sinds 2011 gemeld dat er een batterij komt voor de gewone 3 fasige omvormer. Batterij 750v. Zou uitkomen dit jaar. Maar is nog niet openlijk bevestigd.

[ Voor 31% gewijzigd door Browny op 22-07-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
Ik zit momenteel met ongeveer dezelfde afweging (in NL)
10 panelen op oost en 13 op west met beide wat schaduw.

Oplossing 1: 3 fasen SE5K met S500B 5,94MWh opbrengst
Oplossing 2: 1 fase SE5000h met S440 6,15 MWh

210KWh verschil in opbrengst

Voor netcongestie is de 3 fase oplossing beter. Maar zoals ik nu lees zodra er 1 fase boven de 253V uitkomt, schakelt hij af.
Ook al geeft deze oplossing minder ampère per fase aan het net, nog steeds afhankelijk van wat alle buren doen. Dat kleine beetje wat ik minder per fase aan het net geef t.o.v. de SE5000H, zou dat het verschil maken?
Voordeel zijn de lagere AC verliezen, maar omvormer komt toch al redelijk dicht bij de groepenkast.

Met de SE5000H heb ik de keus om aan te sluiten op de fase met het laagste voltage.
Nadeel is dat je boven de 40A (bij 3x25A hoofdaansluiting) van de componenten in groepenkast komt, dus daar maatregelen voor treffen.

De fasen worden toch al intern gesommeerd in de slimme meter, dus daar hoeft een 3 fase omvormer niet voor.
Is een 3 fasen omvormer dan niet vooral fijn voor de netbeheerder?
Of zie ik nog wat over het hoofd?

Nog een gedachtespinsel: als er met EV 100% solar geladen wordt op 1 fase(van 1,4kW tot 5kW en dezelfde fase als omvormer) dan is er niets aan de hand toch?
Met een 3 fasen omvormer lever je anders op 2 fasen terug en trek je op 1 fase alles weer binnen. Met dan de kans dat omvormer afschakelt als fase boven 253V komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Browny
@peter05
Het klopt dat de omvormer uitschakelt als 1 fase te hoge spanning heeft.
Echter de 1fasige omvormer se5000h zal Max 23 A proberen terug te leveren op die fase.
Een 3fasige omvormer se5k zal maar Max 8A proberen terug te leveren per fase.
Minder AC verliezen en je zekeringkast moet niet worden aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En die 8A gaat ook nog eens niet door de 0 - dus dat verminderd de spanning over de kabel nog eens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Bedankt!
Oh ja, dat scheelt inderdaad dat er bij 3 fase niets door de nul gaat.
Ik ben wel benieuwd, zal morgen eens narekenen wat het verschil in spanningsval is over 10m bij 4mm2 tussen de 1 en 3 fase omvormer, leuk om daadwerkelijke verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Ik heb deze calculator gebruikt om spanningsverlies te berekenen, reken met 10m en 4mm2 kabel. https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Voor 1-fase 230V is er met 23A een spanningsverlies van 2,19V over de kabel.
Met 6mm2 nog maar 1,46V
Voor 230/400V 3-fase 4-draad is er met 8A een verlies van 0,38V.
En met 6mm2 0,25V

Doe ik de berekening zo juist?

En gaat die (2,19 - 0,28) 1,81V verschil tussen een 1 en 3 fase omvormer het verschil maken?
Stel dat je de 1 fase omvormer op de fase aansluit met het laagste voltage, het netvoltage mag dan niet boven de (253-2,19) 250,8V uitkomen.

De 3 fase omvormer is afhankelijk van 3 fasen die niet boven de (253-0,38) 252,6V uitkomen, maar wel 3 keer zo grote kans op uitschakelen als er in de wijk op 1 van de fasen veel terug geleverd wordt? :?
Is dit een beetje correcte beredenering?

[ Voor 3% gewijzigd door peter05 op 23-07-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:35
@peter05 hou er wel rekening mee dat bij 5kW op 1 fase terugleveren de netspanning veel meer omhoog drijft (van de betreffende fase). Dit is los van het kabelverlies, wat ook meer is bij 1-fase t.o.v. verdeeld over 3-fasen.

5kW terugleveren over 3-fase drijft de netspanning een stuk minder op, immers minder stroom per fase.

Bij verbruik (bijv. laden EV op 1-fase) zal de netspanning op die fase lager worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Rouske op 23-07-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:29
Mijn SE staat momenteel in een storing. Rode lampje staat continue aan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fGmtz65/SE-error.jpg

Iemand nog enig idee, wat ik hier zelf aan kan troubleshooten?

Helaas is mijn installatie leverancier vrij snel failliet gegaan na installatie, dus hier kan ik niet op terug vallen.

Ik heb al een ticket aangemaakt bij SE Support, maar ik kan niet direct inloggen op hun portaal om de laatste status te zien. Krijg een redirect loop bij inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-06 23:02
Sinds vorige week heb ik een SolarEdge systeem op mijn dak liggen. Omdat ik een groentje ben op dit gebied komen de eerste vragen binnen. Veel info staat al in dit topic maar niet de volgende:

Ik heb 6 panelen maar zie er in de app maar 5 liggen, zowel in de virtuele layout als de logische layout (bijlage). In de logische layout tellen de geleverde kW van de 5 panelen (1.1.×) op tot het vermogen van paneel 1.1. Mis ik een actief paneel?

Ik heb nog niet op de omvormer zelf kunnen inloggen omdat ik net het account heb ontvangen maar niet thuis ben dus de QRC niet kan scannen

Systeem:
Zonnepanelen REC 410 Alpha Pure-R Black
Omvormer Solaredge 3000 HD (parallel)
Optimizer S500B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kloekus Mijn eerste gedachte is dat er een optimizer:
Niet aangesloten is (Paneel en / of string)
Niet gepaired is

dat laatste kun je zelf proberen, schakelaar meer dan 5 seconden naar P: https://www.solaredge.com/uk/node/38021

Eerdere is te zien met multimeter op de string bekabeling… maar dan moet eerst alles uit voor het losgehaald wordt… anders vuurwerk.

Links of rechtsom: Zeer slordig van installateur. Niet correct opgeleverd / in bedrijf gesteld en vervolgens domme kans gemist bij intekenen installatie… Je tekent 5 panelen in als je er 6 plaatst :?

Dus als je niets zelf wil… even melden dat hij terug mag komen voor je betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 23-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekus
  • Laatst online: 08-06 23:02
@Ronald Bedankt. Je bevestigt waar ik al bang voor was. Gelukkig moet de hoofdsom nog betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Rouske schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:31:
@peter05 hou er wel rekening mee dat bij 5kW op 1 fase terugleveren de netspanning veel meer omhoog drijft (van de betreffende fase). Dit is los van het kabelverlies, wat ook meer is bij 1-fase t.o.v. verdeeld over 3-fasen.

5kW terugleveren over 3-fase drijft de netspanning een stuk minder op, immers minder stroom per fase.

Bij verbruik (bijv. laden EV op 1-fase) zal de netspanning op die fase lager worden.
Dat is ook wel een factor inderdaad. Maar die is wel lastig te kwantificeren denk ik?

Ik probeer de keus tussen een SE5000H en een SE5K met feiten te onderbouwen, ondanks mijn gevoelsvoorkeur voor de 3-fasen omvormer.
En om de 210kWh mindere opbrengst van de SE5K weer goed te praten

Het verschil in AC spanningsval (10m en 6mm2) lijkt mij niet heel veel; 1,8V verschil tussen de 2 oplossingen. Als ik de berekening juist gemaakt heb O-)
Maar dit zal alleen gunstiger voor de SE5000H uitpakken, als het verschil tussen de fasen meer dan 1,8V is als ze richting de 250V gaan en hij op de laagste is aangesloten. En er moet dus eigenlijk nog wat bijgeplust worden, omdat ik zelf meehelp aan het opdrijven van het voltage van deze fase.

Het verschil in fasespanning van de 3 fases zal ook weer heel erg afhankelijk zijn per straat/wijk en hoeveel omvormers er op een bepaalde fase zitten aangesloten?

Of is dit spijkers op laag water zoeken en is de SE5K gewoon the way to go? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby123
  • Laatst online: 19-11-2023
Hallo allemaal,

ik heb ook een offerte voor een Solaredge systeem die ik eens door jullie experts wil laten checken :
- 24 panels = 3 x 8 405W panels (orientatie 204 / 295 / 113, dit is dus oost / west en zuid).
- dit met een 3 fase SE5K omvormer en dus 24 S440 optimizers

In de designer zie ik een opbrengst factor verlies van 3.2% en een optimizer eff. verlies van 1.59%.
Ik lees hier ook natuurlijk dat er bij een 3 fase systeem meer panels per orientatie moeten liggen, dus als
de zon in het oosten of westen zit zal dit niet niet echt super werken.
Houdt de designer daar allemaal rekening mee en zijn dit dan de enige verliezen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3pJDO9SpZrY5e-4UpK4B3POVes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUDjNpCPVLbL1tpwi9keWgs7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szJJ-HTlTPMyEAR5m1fAUJfa-BU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oo9J4LGJ0bjKON0TbVjmpNCq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@robby123 Foute boel. SE5K-RWB is een must. s500b zal niet nodig zijn met 8xs440 per richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby123
@Ronald bedankt voor de snelle reactie. De SE5K-RWB kan maar 20 optimizers aan precies (?),
dus de vraag is wat de beste oplossing zou zijn met 3 dak-richtingen.

3x10 panels met een s500b zou dus wel optimaler zijn, maar misschien wel wat teveel in totaal dit daar er nog weinig winst te halen is uit het deel dat niet voor eigen gebruik is (niet terugdraaiende teller).

Houdt de designer tool rekening voldoende rekening met deze optimizer clipping ? Zit dit dan in de "Opbrengst factor verlies" of ook in de omvormer verliezen ? Hoeveel minder zou de realiteit dan zijn tov. de berekende waarde ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robby123 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:16:
@Ronald bedankt voor de snelle reactie. De SE5K-RWB kan maar 20 optimizers aan precies (?),
dus de vraag is wat de beste oplossing zou zijn met 3 dak-richtingen.

3x10 panels met een s500b zou dus wel optimaler zijn, maar misschien wel wat teveel in totaal dit daar er nog weinig winst te halen is uit het deel dat niet voor eigen gebruik is (niet terugdraaiende teller).

Houdt de designer tool rekening voldoende rekening met deze optimizer clipping ? Zit dit dan in de "Opbrengst factor verlies" of ook in de omvormer verliezen ? Hoeveel minder zou de realiteit dan zijn tov. de berekende waarde ?
Van Designer mag hij er soms meer :-)

Opbrengst factor verlies is wat wij hier door het leven gaat als optimizer clipping.
Realiteit is eerder hoger dan lager. Soms veel hoger.
Streef dus naar afwezig zijn van deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:32
Rolfie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:44:
Mijn SE staat momenteel in een storing. Rode lampje staat continue aan.

[Afbeelding]

Iemand nog enig idee, wat ik hier zelf aan kan troubleshooten?

Helaas is mijn installatie leverancier vrij snel failliet gegaan na installatie, dus hier kan ik niet op terug vallen.

Ik heb al een ticket aangemaakt bij SE Support, maar ik kan niet direct inloggen op hun portaal om de laatste status te zien. Krijg een redirect loop bij inloggen.
Heb je een SetApp omvormer? Dan kan je met de SetApp uitgebreidere status bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@robby123
Ik heb even een hele simpele versie door designer gehaald. SE5K is sowieso ernstig krap.
Piek DC is met 45 graden daken 7,45kW en met 30 graden daken 8,38kW

De -RWB mag maar 6,75kW hebben.

Dan heeft SolarEdge op dit moment geen goede oplossing met 1 omvormer voor jouw situatie. Wellicht met enige tijd wel: S500A optimizer is genoemd recent en die kan dit wel - 120V uitgaande spanning naar de string. En dan heb je met 8 panelen al genoeg voor een SE57K.

2x enkelfase kan ook. De O+W en de Z.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 23-07-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby123
@Ronald Ok bedankt voor de info ; de hellingen van de daken zijn trouwens
8 x 204 graden / 43 graden
8 x 295 graden / 34 graden
8 x 113 graden / 57 graden

Als die opbrengst factor verlies 3 % dan kan ik daar waarschijnlijk wel mee leven,
maar niet als dit veel meer blijkt te zijn in de praktijk.

Klopt deze redenering :
Als er bv. maar 8 panels actief zijn is er bv. maar 8x60V en moet dus 750-480 = 270V van
de andere 16 panels komen, dus 17V / panel. Als deze dan maar 40W leveren is dit dus een stroom
van 2.35A, dus dan leveren de 8 panels met zon maar 141W elk, dit is wel ver van de 400W piek.
Dus dat lijkt wel veel meer dan enkel 3 % loss ?

Dus ik zie wel nog oplossingen :
- wachten op S500A
- bv. 5K RWB met 20 panelen ?
- of 1 fase (met minder panelen) of 2x enkelfase. Hierbij moet ik eens goed kijken wat op mijn 3 fases aangesloten is, daar dit dan wel belangrijk is als dit voornamelijk voor eigen gebruik dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robby123 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:37:
Hierbij moet ik eens goed kijken wat op mijn 3 fases aangesloten is, daar dit dan wel belangrijk is als dit voornamelijk voor eigen gebruik dient.
Nee dat hoeft niet. De meter schrijft alleen de netto som in de registers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby123
@Ronald Ja maar er is maar een maximum stroom per fase, dus als ik aan die max. stroom zit
(e.g. 8A, dus goed voor 230*8 = 1.8 kW) Is het dan niet zo dat de rest van het vermogen
naar het net gaat naar de andere fases. Dus als mijn hoofdgebruikers allemaal op dezelfde
fase zitten dan kan ik maar 1.8 kW gebruiken.
Met een niet-terugdraaiende meter is dat dan niet zo interessant al wordt het wel door
de meter gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
offtopic:
Slimme 3 fasemeters zien wel de levering/afneme per fase, maar mogen dit wettelijk niet apart berekenen. Een van de eisen in de dsmr was dat de destijds "nieuwe" slimme meter (ook met meerdere fases) intern zou sommeren/salderen zoals een ferraris meter:
[q]
The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers.[/q]
https://www.netbeheernede..._15_91e8f3e526.pdf#page30
4.3.27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:39

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

offtopic:
Je kunt bij slimme meters wel het instantane vermogen per fase uitlezen (vanaf DSMR4), maar niet de afgenomen of teruggeleverde energie per fase. Energie word altijd gesommeerd over de fasen geteld.

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 24-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
peter05 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:49:
[...]
Dat is ook wel een factor inderdaad. Maar die is wel lastig te kwantificeren denk ik?

Ik probeer de keus tussen een SE5000H en een SE5K met feiten te onderbouwen, ondanks mijn gevoelsvoorkeur voor de 3-fasen omvormer.
En om de 210kWh mindere opbrengst van de SE5K weer goed te praten

Het verschil in AC spanningsval (10m en 6mm2) lijkt mij niet heel veel; 1,8V verschil tussen de 2 oplossingen. Als ik de berekening juist gemaakt heb O-)
Maar dit zal alleen gunstiger voor de SE5000H uitpakken, als het verschil tussen de fasen meer dan 1,8V is als ze richting de 250V gaan en hij op de laagste is aangesloten. En er moet dus eigenlijk nog wat bijgeplust worden, omdat ik zelf meehelp aan het opdrijven van het voltage van deze fase.

Het verschil in fasespanning van de 3 fases zal ook weer heel erg afhankelijk zijn per straat/wijk en hoeveel omvormers er op een bepaalde fase zitten aangesloten?

Of is dit spijkers op laag water zoeken en is de SE5K gewoon the way to go? 8)
Dat is inderdaad een lastige hoeveel je zelf de spanning gaat opdrijven, geen idee of je dat zelf zou kunnen berekenen.... wellicht met een flinke verbruiker (bekend wattage) en dan de spanning voor/na en tijdens meten en met dat verschil de weerstand bepalen) :?

Sowieso al eens handig om bij flinke zon rond het middag uur de huidige netspanningen van de fases in de groepenkast te meten. Maar de komende tijd is er niet echt veel zon .. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoonj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-09 13:09
Hallo iedereen,

Ik heb als leek een (hopelijk geen al te domme) vraag over een voorstel voor SolarEdge installatie.
Ik ben nieuw in de wereld van zonnepaneelinstallaties en kwam na een zoekopdracht op dit forum terecht.
De berichten dat nog wat installateurs eigenlijk niet goed weten waar ze mee bezig zijn bij SolarEdge deed me alle cijfers nog eens opnieuw bekijken en bracht me tot volgende bedenking.

Het "Optimizer Efficiëntie Verlies" lijkt me redelijk hoog voor wat ik hier al heb zien voorbij komen (-2,16%).
Het gaat om een installatie van 17 x 410Wp panelen op een SE5K 3PH omvormer met 17 x S440 Optimizers. Allen op één string. De panelen liggen bijna perfect zuidgericht (184°) op een helling van 35°.
Van schaduw is er geen sprake.

Zien jullie enige struikelblokken waar ik rekening mee moet houden voor deze opstelling?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpEU-Ro7wJbZQ4sbfpmyCy85h08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nq6AZmIYc7Dj2W9uQ1zw3AKU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKJ1mngSWD_h2QwAkMmlLHVu2lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBbYK4kXtUDE8nwaGxaNwkKt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
jschoonj schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:25:
Hallo iedereen,

Ik heb als leek een (hopelijk geen al te domme) vraag over een voorstel voor SolarEdge installatie.
Ik ben nieuw in de wereld van zonnepaneelinstallaties en kwam na een zoekopdracht op dit forum terecht.
De berichten dat nog wat installateurs eigenlijk niet goed weten waar ze mee bezig zijn bij SolarEdge deed me alle cijfers nog eens opnieuw bekijken en bracht me tot volgende bedenking.

Het "Optimizer Efficiëntie Verlies" lijkt me redelijk hoog voor wat ik hier al heb zien voorbij komen (-2,16%).
Het gaat om een installatie van 17 x 410Wp panelen op een SE5K 3PH omvormer met 17 x S440 Optimizers. Allen op één string. De panelen liggen bijna perfect zuidgericht (184°) op een helling van 35°.
Van schaduw is er geen sprake.

Zien jullie enige struikelblokken waar ik rekening mee moet houden voor deze opstelling?

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uuh, 6970Wp op zo een perfect zuid dak en dan een se5k aanbieden... 8)7 |:(
In je plaatje staat Maximaal DC vermogen 6930W, dus dan top je 1930W af :F
Waarom geen se7k of se6k :X

Maar geen schaduw, dan lijkt mij een simpele stringomvormer een stuk goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoonj
Rouske schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:32:
[...]

Uuh, 6970Wp op zo een perfect zuid dak en dan een se5k aanbieden... 8)7 |:(
In je plaatje staat Maximaal DC vermogen 6930W, dus dan top je 1930W af :F
Waarom geen se7k of se6k :X

Maar geen schaduw, dan lijkt mij een simpele stringomvormer een stuk goedkoper!
De installateur liet weten dat het courant is de omvormer te onderdimensioneren.
De maxima worden immers bijna nooit gehaald hier in België.
Volgens de SolarEdge Designer loop ik 59kWh per jaar mis versus een SE7K.

Ik wacht nog op de prijsvergelijking met Huawei. Wel is er volgens hun designer met dezelfde panelen en een even krachtige omvormer een lagere opbrengst.

[ Voor 11% gewijzigd door jschoonj op 24-07-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jschoonj schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:53:
[...]

De installateur liet weten dat het courant is de omvormer te onderdimensioneren.
Ik zie geen technische struikelblokken. Ik zet wel hetzelfde vraagteken bij de lichte omvormer, en überhaupt keuze voor SolarEdge.

Aftoppen is geen doel. Het is een economische afweging waarvan ik me afvraag of die wel gemaakt is op basis van daadwerkelijke financiële cijfers. Een SE6K kost iets meer, maar geeft dus slechts enkele 10tallen kWh meer, en dat op momenten dat je waarschijnlijk hoofdzakelijk meer produceert dan je verbruikt, dus een lage waarde vertegenwoordigd.

In België wordt vaak een accu-ready omvormer geplaatst, omdat het bij jullie veel dichterbij rendabel is. De SE5K heeft daar op dit moment nog een kostbare Storedge voor nodig. Ik zou dit nog even meewegen in de beslissing.

Het is bij een schaduw arm systeem heel goed mogelijk dat een string omvormer evenveel of zelfs meer produceert. Tegen lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
[quote]ZwarteIJsvogel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:13:
[offtopic]
Je kunt bij slimme meters wel het instantane vermogen per fase uitlezen (vanaf DSMR4), maar niet de afgenomen of teruggeleverde energie per fase. Energie word altijd gesommeerd over de fasen geteld.
[/offtopic]
[/quote]

Mijn DSMR5 geeft per fase de momentane waardes weer. Telling blijft conform wet de som.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoonj
Ronald schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:07:
[...]

Ik zie geen technische struikelblokken. Ik zet wel hetzelfde vraagteken bij de lichte omvormer, en überhaupt keuze voor SolarEdge.

Aftoppen is geen doel. Het is een economische afweging waarvan ik me afvraag of die wel gemaakt is op basis van daadwerkelijke financiële cijfers. Een SE6K kost iets meer, maar geeft dus slechts enkele 10tallen kWh meer, en dat op momenten dat je waarschijnlijk hoofdzakelijk meer produceert dan je verbruikt, dus een lage waarde vertegenwoordigd.

In België wordt vaak een accu-ready omvormer geplaatst, omdat het bij jullie veel dichterbij rendabel is. De SE5K heeft daar op dit moment nog een kostbare Storedge voor nodig. Ik zou dit nog even meewegen in de beslissing.

Het is bij een schaduw arm systeem heel goed mogelijk dat een string omvormer evenveel of zelfs meer produceert. Tegen lagere kosten.
Bedankt voor je reactie! Goed om te horen dat er technisch alvast niets te erg mis gaat.

De kans is inderdaad groot dat we voor een oplossing met batterij gaan. De meerprijs daarvan zal ik ook snel kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:15
Is het in België niet ook zo dat er iets van belasting betaald moet worden op basis van de grote van de omvormer? Waarbij een wat kleinere omvormer dus "nog voordeliger" wordt? De extra panelen zorgen dan gewoon ervoor dat je vaker op de limiet van ds omvormer zit terwijl je met een grotere omvormer alleen bij piek-opwek (veel) extra rendement hebt maar daardoor wel veel duurder bent in "aanschaf" / jaarlijks terugkerende (belasting)?

Zoiets meen ik eens begrepen te hebben van een Belgische collega. Dat alleen daarom al in België een kleinere omvormer wordt aanbevolen. Los van kosten baten (paar kWh opwek meer maar duurder in aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
@RobertMe Dit is het geval indien je nog geen digitale meter hebt en dus nog wel kan salderen. In dat geval moet je het prosumententarief betalen op basis van aantal kW van omvormers.

In verband met mijn situatie (https://gathering.tweaker...message/76003636#76003636). Ik heb zo goed als geen schaduw en mijn omvormers kunnen op enkele m van de meterkast geplaatst worden.
Indien je in België op één fase evenveel verbruikt als je op een andere teruglevert moet je ook niets betalen.

Weet iemand hier nog iets over indien ik voor 2 één-fase omvormers zou gaan?
Kan de omvormer ook energie van het net halen om de batterij op te laden? (Indien 2 omvormers en op andere fase is een overschot) Dit zou ook nuttig zijn om de batterij op te laden in de daluren in combinatie met contract met uur spotprijzen.
Is de omvormer (met batterij) ook slim genoeg indien ik op een andere fase verbruik dan waarop de zonnepanelen zitten om naar het net terug te leveren (zodat meter op 0 blijft) in plaats de batterij op te laden?

[ Voor 5% gewijzigd door donderz op 24-07-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
jschoonj schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:53:
[...]

Ik wacht nog op de prijsvergelijking met Huawei. Wel is er volgens hun designer met dezelfde panelen en een even krachtige omvormer een lagere opbrengst.
Ik kan het me niet voorstellen dat het maar 56kWh op jaarbasis scheelt.

PVcalc met 5kW 6695kWh
PVcalc met 6kW 6856kWh
Een 7kW doet inderdaad amper meer.

Een verschil van 161kWh en dan is die temp.coeff daar redelijk negatief (-0,48 ipv -0,35) wat dan 6746 om 6974 zou zijn, met 228kWh verschil.

Maar België dus, geen idee hoe daar de regels tegenwoordig zijn, wel of geen terugleververgoeding of belasting betalen per kW omvormer, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoonj
Rouske schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:32:
[...]

Ik kan het me niet voorstellen dat het maar 56kWh op jaarbasis scheelt.

PVcalc met 5kW 6695kWh
PVcalc met 6kW 6856kWh
Een 7kW doet inderdaad amper meer.

Een verschil van 161kWh en dan is die temp.coeff daar redelijk negatief (-0,48 ipv -0,35) wat dan 6746 om 6974 zou zijn, met 228kWh verschil.

Maar België dus, geen idee hoe daar de regels tegenwoordig zijn, wel of geen terugleververgoeding of belasting betalen per kW omvormer, etc...
Die berekening wijkt inderdaad meer af dan de SolarEdge Designer aan geeft. Interessant om mee te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

M'n monitoringportal is sinds gister traag en niet echt up-2-date. Hebben meer mensen hier last van?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 04:27
Gunner schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:52:
M'n monitoringportal is sinds gister traag en niet echt up-2-date. Hebben meer mensen hier last van?
Dat grote gele blok onder aan deze pagina gezien?
:+

Dat getypt hebbende: neen geen last, kijk er ook niet de hele dag na.

Modus en iets van HA of Domoticz ofzo geen oplossing? Ben je ook niet afhankelijk van de cloud :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Simpel360 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Dat grote gele blok onder aan deze pagina gezien?

Dat getypt hebbende: neen geen last, kijk er ook niet de hele dag na.

Modus en iets van HA of Domoticz ofzo geen oplossing? Ben je ook niet afhankelijk van de cloud :*)
Nou ja, ik heb al 7 jaar een Solar-edge setup maar het werkt eigenlijk bijna altijd goed.
Vandaar m'n vraag. Heb wel een S_OK staan :P

Maar goed app laad niet eens. Website ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 25-07-2023 12:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:57
Even een snelle vraag. Op dit moment heb ik 9x Trina 385WP met P404-4RM4MRM optimizers aan een SE3000. Ik wil graag gaan uitbreiden en ook overstappen naar 3fasen. Er komen 9x Risen 400WP panelen bij op een SE6K 3 fasen.

In het comptabiliteit schema van SE kan ik zo niet zien met welke optimizers de P404 kan combineren. Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:37
JL-IP(!) schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:06:
Even een snelle vraag. Op dit moment heb ik 9x Trina 385WP met P404-4RM4MRM optimizers aan een SE3K. Ik wil graag gaan uitbreiden en ook overstappen naar 3fasen. Er komen 9x Risen 400WP panelen bij op een SE6K 3 fasen.

In het comptabiliteit schema van SE kan ik zo niet zien met welke optimizers de P404 kan combineren. Wie kan mij helpen?
Een SE3K is al een 3 fase omvormer...

Voor de rest, zet de installatie in Designer, misschien kan je wel uit met een SE5K omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 04:27
Even een snelle vraag. Op dit moment heb ik 9x Trina 385WP met P404-4RM4MRM optimizers aan een SE3K. Ik wil graag gaan uitbreiden en ook overstappen naar 3fasen. Er komen 9x Risen 400WP panelen bij op een SE6K 3 fasen.

Snel de topicstart lezen dan maar.

Staan ook nog wat meer valkuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@JL-IP(!)
De p404 is compatibel met de s500b of s650b. (Optimizers met uitgangsspanning van 80 of 85volt).

Het nieuwe systeem intekenen in designer en die geeft uitsluiting welke omvormer.

[ Voor 28% gewijzigd door Browny op 25-07-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Even een snelle vraag. Op dit moment heb ik 9x Trina 385WP met P404-4RM4MRM optimizers aan een SE3000. Ik wil graag gaan uitbreiden en ook overstappen naar 3fasen. Er komen 9x Risen 400WP panelen bij op een SE6K 3 fasen.

Dit kan alleen als de 9 nieuwe panelen dezelfde kant op liggen als de huidige. Onder geen enkele omstandigheid wil je 9 oost en 9 west op een 750v omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
@teacher Ja dat komen ze. 2 rijen van 9 op het zuiden met een dakhelling van 50 graden.
Dank @Browny.

9x Trina 385 WP
9x Risen 400 WP
= 7065WP en designer geeft aan: SE6K 6.87kW | 115%. Past mooi en kan eventueel daarna ooit nog wat bijhangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
JL-IP(!) schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:11:
@teacher Ja dat komen ze. 2 rijen van 9 op het zuiden met een dakhelling van 50 graden.
Dank @Browny.

9x Trina 385 WP
9x Risen 400 WP
= 7065WP en designer geeft aan: SE6K 6.87kW | 115%. Past mooi en kan eventueel daarna ooit nog wat bijhangen.
Stamp of approval van @Ronald en @teacher :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby123
@Ronald : om nog eens terug te komen op mijn situatie :

8 x 204 graden / 43 graden
8 x 295 graden / 34 graden
8 x 113 graden / 57 graden

Een 3 fase SE5K is niet echt geschikt door de te verwachten optimizer clipping,
maar is een 1 fase SE5K dan niet geschikt ?
Of zit ik teveel tegen de Max DC power grens ?
Ik heb het zelf eens door de designer gejaagd :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8WNI96Gpzn5A6D-gbltYim3FFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GuOqGBEPBcqAjAdJyx3f7xJH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwtnHyUVpcXEFWHzwqDIisCL4z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Irdrs8wFJUmrfG4jf7aDYbKQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@robby123 ontwerp technisch kan SE5000H ja.

Maar een 5kW op enkelfase staat 1-0 achter in netcongestie land. Dus eerst meten wat de netspanning bij jouw doet. Liefst over alle fasen. Dan raad ik evengoed mitigerende maatregelen: AC kabels kort en maatje babyarm (6mm2 of meer). Wat niet te mitigeren is is stuwing door netimpedantie.

Let wel: je mist ruim 2% door omvormer aftoppen. Dat gebeurd weliswaar wanneer je het het minst nodig hebt en het het minst waard gaat zijn zonder salderen.
Deze is wel goed voorspelbaar, in tegenstelling tot optimizer clip, dus ik heb geen bezwaar bij zo’n keuze.

2x enkelfase blijft een optie, kost alleen een paar honderd meer voor extra omvormer. Maar minder stuwing een minder spanning over de kabels binnen.

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald op 26-07-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessi
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik zit met een vraag.

Welke omvormer van SolarEdge zou ik plaatsen, de SE4000H of de SE5000h?

Ik heb 16 x 400Wp zonnepanelen op mijn plat dak staan met optimizers voor een jaarlijks opbrengst van 6400Kw .

Bedankt op voorhand

[ Voor 11% gewijzigd door LeoMessi op 27-07-2023 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
Als ik naar de grafieken van de efficiëntie van die 2 omvormers bekijk, zou ik zeggen de se5000h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Ik kan via-via nog 9 nieuwe P404 optimzers krijgen voor de uitbreiding met deze 9 panelen.

Spec. sheet panelen: https://cdn.webshopapp.co...isen-rsm120-8-400m-bk.pdf

Volgens de spec. sheet kan de P404 tot 400wp of is het tot en met 400?
Volgens mij heb ik in topics van anderen al een gelezen dat het niks uitmaakt dat de nieuwe panelen 120cell is en dat de optimzer in de spec.sheet (60/72- cels) heeft staan. Klopt mijn aanname?

Heb ik nog steeds een 'stamp of approval' als ik de gehele set als volgt uitvoer?

SE6K i.c.m. 18x P404
9x Trina TSM-385DE09.05 (reeds in bezit)
9x Risen RSM120-8-400M-BK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
JL-IP(!) schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Ik kan via-via nog 9 nieuwe P404 optimzers krijgen voor de uitbreiding met deze 9 panelen.

Spec. sheet panelen: https://cdn.webshopapp.co...isen-rsm120-8-400m-bk.pdf

Volgens de spec. sheet kan de P404 tot 400wp of is het tot en met 400?
Volgens mij heb ik in topics van anderen al een gelezen dat het niks uitmaakt dat de nieuwe panelen 120cell is en dat de optimzer in de spec.sheet (60/72- cels) heeft staan. Klopt mijn aanname?

Heb ik nog steeds een 'stamp of approval' als ik de gehele set als volgt uitvoer?

SE6K i.c.m. 18x P404
9x Trina TSM-385DE09.05 (reeds in bezit)
9x Risen RSM120-8-400M-BK
De P404 kan inderdaad tot 400Wp, maar je hebt 5% tolerantie (staat ook op de datasheet).
De Risen panelen die je hebt aangegeven hebben een kortsluitstroom (Isc) van 12.34A en die mag je weer niet aansluiten op de P404. Op de datasheet zie je dat dat max 11.75A mag zijn.

Betreft het aantal cellen, dat maakt uiteindelijk niet uit als je het paneel maar binnen de specs valt van de datasheet. (Dus lettende op Nominale ingangsvermogen, max ingangsspanningen en max kortsluitstroom)

(Je kunt ook altijd een basic design maken in designer.solaredge.com om even snel te testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Nick v D schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:25:
[...]

De P404 kan inderdaad tot 400Wp, maar je hebt 5% tolerantie (staat ook op de datasheet).
De Risen panelen die je hebt aangegeven hebben een kortsluitstroom (Isc) van 12.34A en die mag je weer niet aansluiten op de P404. Op de datasheet zie je dat dat max 11.75A mag zijn.

Betreft het aantal cellen, dat maakt uiteindelijk niet uit als je het paneel maar binnen de specs valt van de datasheet. (Dus lettende op Nominale ingangsvermogen, max ingangsspanningen en max kortsluitstroom)

(Je kunt ook altijd een basic design maken in designer.solaredge.com om even snel te testen)
Bedankt! Bij de S500B zie ik een LSC van 15 dus het wordt de S500B optimizer i.c.m. de Risen panelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JL-IP(!) (@Nick v D )

P404 is zelfs max 11A Isc, dus de panelen kunnen niet met die optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
Ronald schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:31:
@JL-IP(!) (@Nick v D )

P404 is zelfs max 11A Isc, dus de panelen kunnen niet met die optimizer.
P404 is max 11.75A
https://knowledge-center....timizer-datasheet-nld.pdf

Maar inderdaad, beide type panelen (de Risen en Trina) mogen niet aangesloten worden op deze optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nick v D schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:33:
[...]

P404 is max 11.75A
https://knowledge-center....timizer-datasheet-nld.pdf

Maar inderdaad, beide type panelen (de Risen en Trina) mogen niet aangesloten worden op deze optimizer.
Mooi dat. Datasheet van @JL-IP(!) geeft nog 11A.

Pagina: 1 ... 53 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.