Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:58
Ronald schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Mooi dat. Datasheet van @JL-IP(!) geeft nog 11A.
Ah dat had ik niet eens bekeken, sorry.
Vorig jaar is er een wijziging doorgevoerd op optimizers waarbij e.e.a. is verhoogd na uitvoerig testen.
De gene die ik heb gestuurd is de laatste versie in ieder geval (van 9 januari 2023).

[ Voor 4% gewijzigd door Nick v D op 28-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Nick v D schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Ah dat had ik niet eens bekeken, sorry.
Vorig jaar is er een wijziging doorgevoerd op optimizers waarbij e.e.a. is verhoogd na uitvoerig testen.
De gene die ik heb gestuurd is de laatste versie in ieder geval (van 9 januari 2023).
Ben er helemaal niet rouwig om. Ik heb kortstondig, 1 data punt, al 11,4A gerealiseerde stroom gezien (387W uit een 350W paneel)… en dat is een configuratie die goedkeur heeft in designer voor de p404

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-06 23:02
Ronald schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:35:
@Kloekus Mijn eerste gedachte is dat er een optimizer:
Niet aangesloten is (Paneel en / of string)
Niet gepaired is

dat laatste kun je zelf proberen, schakelaar meer dan 5 seconden naar P: https://www.solaredge.com/uk/node/38021

Eerdere is te zien met multimeter op de string bekabeling… maar dan moet eerst alles uit voor het losgehaald wordt… anders vuurwerk.

Links of rechtsom: Zeer slordig van installateur. Niet correct opgeleverd / in bedrijf gesteld en vervolgens domme kans gemist bij intekenen installatie… Je tekent 5 panelen in als je er 6 plaatst :?

Dus als je niets zelf wil… even melden dat hij terug mag komen voor je betaald.
Nog even feedback voor wat het waard is: men heeft het 6e paneel op afstand zichtbaar kunnen maken. De opbrengst ging hiermee ook direct omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby123
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-11-2023
Nog eens een probeersel voor mijn situatie :
28 panels (8 zuid / 10 oost / 10 west) met 28xS500B + een SE6K.

Geeft een totaal van 9.8 MWh met een geschatte opbrengst factor verlies van 0.01%.
Dus zou denken dat er geen optimizer clipping is dan, als de 8 zuid panels belicht
zijn zal er altijd nog wel een deel op het westen + oosten zitten zou ik denken ...
Of is dit een beetje teveel op de grens.

Die 9.8 MWh is ook wel wat teveel daar de injectietarieven vrij laag liggen
tegenwoordig (Belgie) maar is misschien later handig bij gebruik van elektrische wagens
en goedkopere batterijoplossingen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, don't go there. Minimaal 10 panelen op zuid.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Energy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Hi,

Op dit moment zit ik in een offerte traject voor het plaatsen van een SolarEdge systeem op mijn nieuwe woning. Ik dacht dat ik op dit forum ergens had gelezen dat een leverancier van SolarEdge altijd verplicht is om het design te controleren/valideren met behulp van de Designer.

Ik heb na de offerte gevraagd om de Designer file maar zij geven nu aan dat zij niet met een Designer werken.

Dit is trouwens de aanbieding:
✓ Leveren en plaatsen van 14 stuks Jinko Tiger N-type 430 WP totaal 6020 Wp.
✓ Het leveren en aansluiten van een SolarEdge SE6K omvormer.
✓ Het leveren en aansluiten van 14 stuks power optimizers S440 .
✓ Het leveren en monteren van een werkschakelaar + bekabeling
✓ Het leveren en monteren van rode en zwarte solarkabel 6mm.
✓ Het leveren en monteren van een aardekabel 4mm t.b.v. aarding dakconstructie.
✓ Het leveren en aansluiten van de male/female connectors.
✓ Plaatsing op een schuin dak met klickfit montage (portrait).
✓ Het aanleggen van de bekabeling vanaf panelen naar de omvormer.
✓ Het aansluiten van de elektra meter en inbedrijf stellen van de PV-panelen.

Het legplan bestaat uit een simpele tekening waarop de zonnepanelen zijn ingetekend. Het dak ligt op het zuiden.

Als iemand weet wat de spelregels zijn voor de leveranciers van SolarEdge dan kan ik dit terugkoppelen aan ze.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:05
Zo niet goedgekeurd door designer.
Min 16 optimisers s440 op de 3 fase omvormer se6k.
Met optimiser S500B of S650B is min 14 stuks.
Wel allemaal in hetzelfde dakvlak(oriëntatie)
Zie datasheet van de optimisers.
Het gebruik van designer is niet verplicht maar als het niet goed werkt. Dan geeft designer uitsluiting of dit komt omwille van ontwerp fouten. Bij ontwerp fouten kan het je veel moeite kosten om het op te lossen. Want je hebt in principe gekregen wat er op de offerte staat

[ Voor 47% gewijzigd door Browny op 01-08-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Energy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Browny schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:49:
Zo niet goedgekeurd door designer.
Min 16 optimisers s440 op de 3 fase omvormer se6k.
Met optimiser S500B of S650B is min 14 stuks.
Wel allemaal in hetzelfde dakvlak(oriëntatie)
Zie datasheet van de optimisers.
Het gebruik van designer is niet verplicht maar als het niet goed werkt. Dan geeft designer uitsluiting of dit komt omwille van ontwerp fouten. Bij ontwerp fouten kan het je veel moeite kosten om het op te lossen. Want je hebt in principe gekregen wat er op de offerte staat
Bedankt! Ik ga er vanavond eens even goed induiken en naar de optimisers kijken. Ze liggen inderdaad allemaal in hetzelfde dakvlak en de oriëntatie is hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nick v D
@Dr.Energy
Zoals Browny al aangaf: de designer is geen verplichting, maar wel een handige tool.
14x S440 is niet toegestaan op een 3 fase omvormer, hier zullen de S500B toegepast moeten worden en dan is 14 ook het minimum.
Datasheet S optimizers residentieel
Dit komt omdat de S440 60V uitgangsspanning geeft en de S500B 80V.
Een 3 fase omvormer heeft ongeveer 840-860V nodig om op te starten en vervolgens 750V nominaal spanning in productie.
Datasheet 3-fase omvormer
Overigens heb je volgens mij voldoende aan een SE5K.
Via de designer is er geen opbrengstverschil.
Prijsverschil tussen de omvormers zal denk ik iets van 100 euro zijn, maar die ga je dus niet terugverdienen.

Enfin, ik ben benieuwd wie je installateur is en deze kan wel een SolarEdge training gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
14 60 volt optimizers op een se6k... dat gaat nooit opstarten.
Lees vooral de topicstart eens door, en misschien moet je een andere installateur zoeken.

Ik zou ze in ieder geval vragen of de omvormer wel opstart met 14x s440. Koppel vooral terug wat ze zeggen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Voor mij als leek, uit interesse, waar toveren jullie die opstartspanning vandaan? In de gelinkte datasheet zie ik wel 900Vdc als max en 750Vdc nominaal, maar niks van die ~850Vdc die hier wordt beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SE6K moet 750V toegediend krijgen om te starten. Dat is dus 750/60 = 13 optimizers
Die optimizers moeten dus bijna tegen hun max uitgaande spanning gaan maken.

Dus geen noemenswaardige ruimte om paneelverschillen op te vangen... En schaduwmanagement was nu net waar je SolarEdge vaak voor koopt.

14 start dus wel, @teacher ... maar het is en blijft wel een ongeldig ontwerp. Krijg je dus ook geen simulatie van in Designer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
14 x 60.... oh wacht :+ :Z
Ik was in mn hoofd ergens 100V kwijtgeraakt...

Nothing to see here, move along.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
Ronald schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:36:
SE6K moet 750V toegediend krijgen om te starten. Dat is dus 750/60 = 13 optimizers
Die optimizers moeten dus bijna tegen hun max uitgaande spanning gaan maken.

Dus geen noemenswaardige ruimte om paneelverschillen op te vangen... En schaduwmanagement was nu net waar je SolarEdge vaak voor koopt.

14 start dus wel, @teacher ... maar het is en blijft wel een ongeldig ontwerp. Krijg je dus ook geen simulatie van in Designer.
De omvormer moet meer dan de 750V krijgen om op te starten.
750V is de nominale spanning, de opstart spanning ligt hoger.
Dit komt omdat er tijdens de opstart nog geen stroom loopt, maar zodra de omvormer stroom gaat vragen zal de spanning inzakken (immers P = U x I) en dus moet je boven de 750V uitkomen.
Het makkelijkste om mee te rekenen is dus om de maximale spanning van de omvormer aan te houden hiervoor (900V).
In werkelijkheid zie je dat de omvormer op zal starten als de spanning rond de 840-860V komt.

Nu kan de vraag komen:
900 / 60 = 15 optimizers, waarom zegt de datasheet 16?
Dit heeft te maken met de efficiëntie en het creëren van marge zodat de optimizers wat speelruimte hebben.

@RobertMe dit beantwoord denk ik ook jouw vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:51
Ik heb een bestaande installatie die ik graag over wil dragen naar een nieuw aan te maken installateursaccount (zelf installatie). Reden is dat ik e.e.a. graag zelf in beheer heb, omdat de installateur voor mij niks toevoegt en zelfs beperkend werkt (kosten, kennisniveau).

Nu geeft SolarEdge aan dat je een installateursaccount enkel kan aanmaken o.b.v. het SN van een nog niet eerder geregistreerde omvormer. Daarna zou je ook een site-overdracht kunnen doen van een eerdere installatie.

Hebben jullie tips hoe ik aan een installateursaccount kan komen zonder een nieuwe omvormer te kopen/doorverkopen?

Edit: mocht iemand een nieuwe omvormer hebben liggen die ik mag gebruiken om te onboarden als installateur, en deze daarna weer over te dragen, dan zou dat top zijn. Tegen vergoeding uiteraard; DM in dat geval.

[ Voor 15% gewijzigd door jvd-nl op 02-08-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
jvd-nl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:47:
Ik heb een bestaande installatie die ik graag over wil dragen naar een nieuw aan te maken installateursaccount (zelf installatie). Reden is dat ik e.e.a. graag zelf in beheer heb, omdat de installateur voor mij niks toevoegt en zelfs beperkend werkt (kosten, kennisniveau).

Nu geeft SolarEdge aan dat je een installateursaccount enkel kan aanmaken o.b.v. het SN van een nog niet eerder geregistreerde omvormer. Daarna zou je ook een site-overdracht kunnen doen van een eerdere installatie.

Hebben jullie tips hoe ik aan een installateursaccount kan komen zonder een nieuwe omvormer te kopen/doorverkopen?

Edit: mocht iemand een nieuwe omvormer hebben liggen die ik mag gebruiken om te onboarden als installateur, en deze daarna weer over te dragen, dan zou dat top zijn. Tegen vergoeding uiteraard; DM in dat geval.
Volgens mij heb ik hier in het draadje gelezen dat je ook serienummer van optimizer kan ingeven. 😜

pvg in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 3% gewijzigd door MvdV75 op 02-08-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
Request voor stamp of approval :)

Na mijn eerdere vragen over de keuze tussen een SE5000H of SE5K, heb ik me blijkbaar in het elektrisch ontwerp teveel laten leiden door Designer die liever een S500B had dan S440.. En te weinig gekeken naar de opbrengst verlies factor wat blijkbaar heel belangrijke factor is.
Maar het toch beter lijkt een SE5K short string te pakken ivm het aantal panelen op 1 oriëntatie (9 st met een S440)
En de opbrengst is ook nog meer dan een gewone SE5K.
Klopt dat?

Het gaat om het volgende:
DMEGC panelen en hellingshoek 39gr
Z-O 118gr 6x 410Wp en 4x 375Wp
N-W 298gr 8x 410Wp en 5x 375Wp
De 375 Wp zijn wat smaller en nodig om niet boven de nok uit te komen.
En jammer dat dakraam en schoorstenen aan Z-O kant zitten 8)7

Een alternatief zou zijn om het montageframe aan beide zijn boven de nok uit te laten komen en aan elkaar te bevestigen zodat de wind er niet onder kan. En met een kleine opening om de warmte weg te laten.
Dan zouden alle panelen 410Wp kunnen worden en is er minder last van schaduw onderin bij de dakgoot.
Maar weet niet of dat een vraag is voor in dit topic..

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX-Ni7nOlJZCpgVPXSqDnAqtOtE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m7KqhDwuo9kjGvVVSQWwz9Ix.jpg?f=user_large

SE5K
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SYX1Oabof3x9D4cdgYM0C04JzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuF3OekF3SWTdYYJO0AJ3XIK.jpg?f=fotoalbum_large

SE5K-RWB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgpRgNO0tWvkNUZgo1AZamp711M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rgtrj3sO5ZQ6IKLNXmSJPXbB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@peter05 Is de SE5K-RWB simulatie met s440?

Je hebt best wel tijd dat je effectief maar 6 panelen knap belicht hebt, en in de winter zelfs deels...

Dus ik gok zo dat het een SE5K-RWB en s500b zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:45
Scorpio_King schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:04:
[...]

En let even op dat er oudere Smart Energy apparaten zijn (via Zigbee), waar jij het nu over hebt is via Energy Net. Hiervoor moet je een Energy Net module in je omvormer monteren en een extra antenne (mocht je wifi hebben dan nog een antenne voor Energy Net).

Overigens zijn deze wel te bestellen maar nog niet leverbaar, ergens in Q3.
Verwachting van levering is bijgesteld naar week 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Ronald schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:52:
@peter05 Is de SE5K-RWB simulatie met s440?

Je hebt best wel tijd dat je effectief maar 6 panelen knap belicht hebt, en in de winter zelfs deels...

Dus ik gok zo dat het een SE5K-RWB en s500b zou moeten zijn.
Inderdaad met S440.
Goeie, zal vanavond eens met S500B simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
SE5K-RWB met S440
Opbrengst factor verlies -0,06%
Optimizer efficiëntie verlies -1,2%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgpRgNO0tWvkNUZgo1AZamp711M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rgtrj3sO5ZQ6IKLNXmSJPXbB.jpg?f=fotoalbum_large

SE5K-RWB met S500B
Opbrengst factor verlies -0,01%
Optimizer efficiëntie verlies -1,24%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xW_rr1pQkq-V1Z3dcqays0L5Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHIluKHcW6jMBKdx4XcL7jic.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mij lijken de verschillen heel klein.. Of is dit verschil de meerprijs van S500B wel waard?
Wat is wijsheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@peter05 Hardnekkig... maar bij twijfel kies ik voor hogere zekerheid - s500b.
De iets lagere efficiëntie van de s500b weegt voor mij op tegen de lastige voorspelbaarheid van opbrengst factor verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
@Ronald Dank voor je snelle antwoord!
Als ik het goed begrijp kan de nog geen halve procent verschil in designer in de praktijk anders/slechter uitpakken met deze oriëntaties en schaduwwerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@peter05 korte samenvatting: Dit topic is gemaakt primair vanwege de lastige voorspelbaarheid van "Optimizer clipping" en de opbrengst problemen die dat veroorzaakt. Ik zie de simulatie als best-case... en worst case is soms heel erg... Zie de linkjes aan einde van post 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:12
Nick v D schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

De omvormer moet meer dan de 750V krijgen om op te starten.
750V is de nominale spanning, de opstart spanning ligt hoger.
Dit komt omdat er tijdens de opstart nog geen stroom loopt, maar zodra de omvormer stroom gaat vragen zal de spanning inzakken (immers P = U x I) en dus moet je boven de 750V uitkomen.
Het makkelijkste om mee te rekenen is dus om de maximale spanning van de omvormer aan te houden hiervoor (900V).
In werkelijkheid zie je dat de omvormer op zal starten als de spanning rond de 840-860V komt.

Nu kan de vraag komen:
900 / 60 = 15 optimizers, waarom zegt de datasheet 16?
Dit heeft te maken met de efficiëntie en het creëren van marge zodat de optimizers wat speelruimte hebben.

@RobertMe dit beantwoord denk ik ook jouw vraag.
U slaat m.i. de plank wat mis.
De spanning, opstart en normale werking, is voor een 3 fase altijd 750 volt.
Het collectief van optimisers zorgt hiervoor, worden actief geregeld door de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Ik heb bij een installatie een aantal optimizers vervangen. Ik wil deze dus gaan pairen/koppelen. Verbinden via de app met de omvormer lukt voor geen meter. De app geeft aan dat het serienummer onjuist is.... Solar Edge had via de chat aangegeven dat ze het pairen zouden doen, maar de nieuwe optimizers zijn niet zichtbaar en ik zie ook geen onderbreking in de productie rond dat tijdstip.

Nu heb ik in de webinterface ook een optie "koppelen" gevonden. Is dit juiste "koppelen" voor het vinden van de nieuwe optimizers?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OS19Dr6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
Lennyz schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:48:
Ik heb bij een installatie een aantal optimizers vervangen. Ik wil deze dus gaan pairen/koppelen. Verbinden via de app met de omvormer lukt voor geen meter. De app geeft aan dat het serienummer onjuist is.... Solar Edge had via de chat aangegeven dat ze het pairen zouden doen, maar de nieuwe optimizers zijn niet zichtbaar en ik zie ook geen onderbreking in de productie rond dat tijdstip.

Nu heb ik in de webinterface ook een optie "koppelen" gevonden. Is dit juiste "koppelen" voor het vinden van de nieuwe optimizers?

[Afbeelding]
Wat is de firmware op je omvormer?
En welke type optimizers zijn er gebruikt bij vervanging?

Met die knop start je inderdaad de pairing.

[ Voor 4% gewijzigd door Nick v D op 06-08-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Vraag:

Wil 5x 460 Wp aansluiten op een solar edge SE2200H door gebruik te maken van een S500B optimizer.

In de beschrijving lees ik dat je minimaal 6 panelen moet aansluiten. Betekent dit dat die vijf panelen niet gaan werken? Indien dat zo is, zijn er alternatieve optimizers te bedenken?

Erg specifiek SE dus ik verplaats hem

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 08-08-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Ik heb een installatie uit 2019, en dit jaar voor het eerst dagen met 0 kWh op de teller, zowel bij SolarEdge als slimme meter. 10mrt, 1apr, 13apr, 24apr, 25apr, 10mei, 11mei, 3aug.
Dat zijn volgens KNMI geen dagen met bijzondere (lage/hoge) instraling of allemaal veel regen.
In de webportal zie ik geen alerts.
Ik heb mijn installateur een berichtje gestuurd.
Herkennen jullie dit probleem? Of zelfs de datums?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
borgoe72 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:27:
Vraag:

Wil 5x 460 Wp aansluiten op een solar edge SE2200H door gebruik te maken van een S500B optimizer.

In de beschrijving lees ik dat je minimaal 6 panelen moet aansluiten. Betekent dit dat die vijf panelen niet gaan werken? Indien dat zo is, zijn er alternatieve optimizers te bedenken?

[Mbr]Erg specifiek SE dus ik verplaats hem[/mbr]
Goede kans dat het niet werkt.
Als het werkt 0,0 schaduw optimalisatie, nog sterker: elk muggenkeuteltje aan schaduw beïnvloed productie van alles.

Dus of 6 kleinere panelen, of wachten op S500A, of ander omvormer systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
borgoe72 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:27:
Vraag:

[Mbr]Erg specifiek SE dus ik verplaats hem[/mbr]
Met de beschrijving bedoel je de datasheet?
Je moet inderdaad minimaal 6x een S500B gebruiken op een SE2200H omvormer.
Dit is geen advies maar een vereiste.
Sterker nog als je niet aan de datasheet / designregels voldoet en support kijkt kritisch naar je installatie dan zal de garantie in het geding komen.

• Perox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11-2024

Perox

Meestal niet

Bedankt voor dit topic! :)

Ik heb geprobeerd chocola van alles te maken, maar het gevoel overheerst dat niet goed geïnstalleerde SolarEdge systemen tegenvallende opbrengsten kunnen hebben. Elke dag tranen omdat het budget setje van de buren het beter doet, volgens de fantastische OP.
Toch snap ik heel weinig van de technische aspecten en ik sta voor mijn huis voor de keuze voor SolarEdge, of een systeem met micro-omvormers.

Mijn situatie
Ik heb een dubbele woning (twee elektra aansluitingen en 2 meters).
Helft van de opbrengst naar de ene woning, andere helft naar de andere woning.
Plaatsing op plat dak (aantal schoorstenen, verder geen schaduwwerking)

De SolarEdge offerte
16 panelen totaal, 10 in oost/west, 6 op zuid.
Type panelen Jinko Tiger Neo N-Type - 435 Wp: 16 stuks
Optimizer & Omvormer: SolarEdge S440: 16 stuks
Optimizer & Omvormer: SolarEdge SE2200H: 2 stuks

Heb ik hier risico's op een slechte opbrengst, buiten evt. installatie issues? Het lijkt me dat met 6 panelen op Zuid die risico's minimaal moeten zijn? 16 panelen is ook boven het minimum voor Optimizers, dus ook dat lijkt me geen probleem, toch?

(Ik kwam eigenlijk op Tweakers zoeken naar succesverhalen, maar zie veel slecht geïnstalleerde of eigenlijk slecht geadviseerde opstellingen, vandaar mijn vraag)

• Ronald
@Perox heb de exacte verdeling van de panelen over de beide omvormers nodig om er echt wat over te zeggen.

Je gaat niet onterecht voor 2 systemen, die echter gewoon geheel gescheiden zijn, dus apart beoordeeld moeten worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 10-08-2023 22:20 ]

• Perox

Perox

Meestal niet

Ronald schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:19:
@Perox heb de exacte verdeling van de panelen over de beide omvormers nodig om er echt wat over te zeggen.

Je gaat niet onterecht voor 2 systemen, die echter gewoon geheel gescheiden zijn, dus apart beoordeeld moeten worden.
Zie je, nu snap ik het al niet meer - hihi. :D

Ik dacht het optimizen gebeuren gaat wel over de hele set, alleen het omvormen gaat apart? :?

In ieder geval is de bedoeling 50/50 naar beide woningen. Maar ik snap denk ik waarom je het exact wilt weten want die 5 setjes die oost/west liggen kun je niet zomaar door 2 delen.

Ik daarom dan zo wellicht?

Woning 1 : 4 panelen Oost/West + 4 panelen op Zuid
Woning 2 : 6 panelen Oost/West en 2 panelen op Zuid

• Ronald
@Perox Met excuses, maar ik denk niet dat je daadwerkelijk weet wat de installateur wil gaandoen, dus ik kan je geen goed antwoord geven. Ik ga je ook bewust geen antwoord geven op basis van je gok. Ga het na bij installateur en kom bij ons terug. Vraag gelijk even het broodnodige SolarEdge Designer rapport.

En nee, de beide omvormers gaan absoluut niet beide uit de 16 panelen tappen. Het gaan gewoon 2 systemen worden, exact alsof 2 buren tegelijk bij 1 installateur kopen.

• Perox

Perox

Meestal niet

Ronald schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:45:
@Perox Met excuses, maar ik denk niet dat je daadwerkelijk weet wat de installateur wil gaan doen, dus ik kan je geen goed antwoord geven. Ik ga je ook bewust geen antwoord geven op basis van je gok. Ga het na bij installateur en kom bij ons terug. Vraag gelijk even het broodnodige SolarEdge Designer rapport.

En nee, de beide omvormers gaan absoluut niet beide uit de 16 panelen tappen. Het gaan gewoon 2 systemen worden, exact alsof 2 buren tegelijk bij 1 installateur kopen.
Bedankt voor je antwoord Ronald, ik krijg deze mensen morgen over de vloer, dus ik zal wat gerichte vragen (proberen) te stellen, zoals de specifieke splitsing en de vraag naar het Designer rapport.

• Perox

Perox

Meestal niet

Ronald schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:45:
@Perox Met excuses, maar ik denk niet dat je daadwerkelijk weet wat de installateur wil gaandoen, dus ik kan je geen goed antwoord geven. Ik ga je ook bewust geen antwoord geven op basis van je gok. Ga het na bij installateur en kom bij ons terug. Vraag gelijk even het broodnodige SolarEdge Designer rapport.

Nog even een andere vraag dan, aangezien het 2 losse systemen zijn, de andere zonneboer (Enphase micro-omvormer variant) adviseerde mij om mijn aansluiting te laten aanpassen van 1x25A naar 3x25A, maar is dat wel daadwerkelijk nodig dan met zo weinig panelen per meterkast? 8 paneeltjes kan je niet kwijt bij 1x25A?

• Ronald
Perox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:58:
[...]

Nog even een andere vraag dan, aangezien het 2 losse systemen zijn, de andere zonneboer (Enphase micro-omvormer variant) adviseerde mij om mijn aansluiting te laten aanpassen van 1x25A naar 3x25A, maar is dat wel daadwerkelijk nodig dan met zo weinig panelen per meterkast? 8 paneeltjes kan je niet kwijt bij 1x25A?
Ik hoef niet heel erg lang na te denken onder welke voorwaarden een paneel of 24 op een 1x25A aansluiting kan. 8 panelen moet naar 3x25A? Ik neem die installateur nu al niet serieus.

Het kan zijn dat het voor geheel andere redenen handig is.. maar voor de PV is het echt onzin.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 10-08-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Perox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:28:
[...]

Zie je, nu snap ik het al niet meer - hihi. :D

Ik dacht het optimizen gebeuren gaat wel over de hele set, alleen het omvormen gaat apart? :?

In ieder geval is de bedoeling 50/50 naar beide woningen. Maar ik snap denk ik waarom je het exact wilt weten want die 5 setjes die oost/west liggen kun je niet zomaar door 2 delen.

Ik daarom dan zo wellicht?

Woning 1 : 4 panelen Oost/West + 4 panelen op Zuid
Woning 2 : 6 panelen Oost/West en 2 panelen op Zuid
Dit zijn te weinig panelen per richting voor solaredge.
Ik zou hier voor micro omvormers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robie23
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-08 22:15
Lijkt erop dat ik het zelfde fenomeen heb. Ik heb de installatie volledig besteld bij 1 partij en ook de condities geschetst. Oost-west opstelling. Vervolgens zelf geïnstalleerd

Begrijp alleen niet goed dat ik het met de omvang van mijn installatie ook zou hebben. Heb in het verleden naar een mogelijk kleinere omvormer gevraagd ivm oost west opstelling en de voor en nadelen van twee strings. Geen noemenswaardige schaduwen.
Mijn eerste volledige jaar had ik een rendement van rond de <70% de hellingshoek van het dak is 50 graden.

Graag jullie reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CVeLOty2x_bTm3Cb8J3DXg95PQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hfl3HnOxZypZwuKKGbNXnD5o.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVkC3D7khSLDGVI_v_eGd1HuKBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C1Ovyd8HjPctFv5QEwaJu7Dr.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEIkkAKdksjCKi2aGs2BYHqIktY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oUGM0o3MiQVUk8j9LjXdg9AZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door robie23 op 11-08-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@robie23 verplaatst andermans topic hergebruiken is niet de bedoeling, eigen topic had gekund maar dit probleem komt zo vaak voor dat het ook hier kan omdat het weinig discussie op zal leveren :)

1. Foei, niet gesimuleerd met SE designer
2. Deze omvormer wil 750V dus absoluut minimaal 13 optimizers per richting.
Oplossing, zoals al vaker opgemerkt: 85V optimizers of (2x) 1fase omvormer of short string omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

SBL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:49:
Ik heb een installatie uit 2019, en dit jaar voor het eerst dagen met 0 kWh op de teller, zowel bij SolarEdge als slimme meter. 10mrt, 1apr, 13apr, 24apr, 25apr, 10mei, 11mei, 3aug.
Dat zijn volgens KNMI geen dagen met bijzondere (lage/hoge) instraling of allemaal veel regen.
In de webportal zie ik geen alerts.
Ik heb mijn installateur een berichtje gestuurd.
Herkennen jullie dit probleem? Of zelfs de datums?
Installateur zag op afstand ook niet waar de fout zat. SolarEdge helpdesk wel: isolatiefout bij paneel op platte dak. Monteurs hebben bouwvak, dus ga vanavond als de zon wat is gedimd zelf even dak op, of ik wat kan vinden.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
robie23 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:16:
Lijkt erop dat ik het zelfde fenomeen heb. Ik heb de installatie volledig besteld bij 1 partij en ook de condities geschetst. Oost-west opstelling. Vervolgens zelf geïnstalleerd

Begrijp alleen niet goed dat ik het met de omvang van mijn installatie ook zou hebben. Heb in het verleden naar een mogelijk kleinere omvormer gevraagd ivm oost west opstelling en de voor en nadelen van twee strings. Geen noemenswaardige schaduwen.
Mijn eerste volledige jaar had ik een rendement van rond de <70% de hellingshoek van het dak is 50 graden.

Graag jullie reactie.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Alleen al aan de opbrengstgrafiek kan je zien wat het probleem is: te weinig panelen/optimizers/volts per richting.
Lage opbouw, kort steil omhoog en omlaag, lage afbouw.

Zie topicstart "tuinhuisje", maar dan erger.

Makkelijke oplossing: wisselen met se5k-rwb "short string". Die heeft geen 750V nodig, maar 375V.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 11-08-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Hallo,

Ik heb 2 solaredge systemen, 1 op het huis en 1 op mijn werkplaats, beide hebben een ander e-mailadres voor de login, is het toch mogelijk om beide systemen in mijn Solaredge App te kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@golfgti5 bij 2 verschillende installateurs?

Het zou kunnen dat het niet kan, maar je zou een van de installateurs kunnen vragen het e-mail adres wat je voor beide wil gebruiken als eigenaar in te voeren.

Anders is denk ik enige optie om de beide systemen bij 1 installateur in beheer te brengen. Dat is iets wat ze weinig tof kunnen vinden want beherend installateur is de partij die garantie claims bij solaredge dient te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
@golfgti5 en @Ronald dit gaat werken :)

Je kunt met 1 e-mail adres meerdere sites bekijken van verschillende installateurs. Dit werkt bij een kennis van mij perfect! Als je de app opent moet je eerst selecteren welke site je wilt zien that’s it.

Hij heeft twee SE installaties, van twee verschillende installateurs met twee verschillende site ID’s en 1 e-mail adres :)

[ Voor 3% gewijzigd door DJP! op 12-08-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
DJP! schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:31:
@golfgti5 en @Ronald dit gaat werken :)

Je kunt met 1 e-mail adres meerdere sites bekijken van verschillende installateurs. Dit werkt bij een kennis van mij perfect! Als je de app opent moet je eerst selecteren welke site je wilt zien that’s it.

Hij heeft twee SE installaties, van twee verschillende installateurs met twee verschillende site ID’s en 1 e-mail adres :)
Thanks!
Weet jij toevallig of bij beide het zelfde wachtwoord is gebruikt?
Want ik kan op mijn app maar 1 x inloggen dus zouden beide het zelfde wachtwoord moeten hebben, tenzij ik wat over het hoofd zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
golfgti5 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Thanks!
Weet jij toevallig of bij beide het zelfde wachtwoord is gebruikt?
Want ik kan op mijn app maar 1 x inloggen dus zouden beide het zelfde wachtwoord moeten hebben, tenzij ik wat over het hoofd zie
Het e-mail adres is gekoppeld aan het Solaredge account. Je hebt maar 1 account per e-mail adres. Het wachtwoord zal dus hetzelfde zijn. Als installateur voeg je iemand toe aan de site op basis van zijn e-mail adres volgens mij. Je kut. Dus het beste even aan een van de installateurs vragen om het andere e-mail adres toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ibus85
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-07 16:09
robie23 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:16:

Graag jullie reactie.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Vervelend. Ik had dit ook. Exact jouw grafiek ook. Te weinig panelen per richting. De se5k-rwb "short string" is je vriend. Die heeft maar 380volt nodig en niet 750. Kijk maar naar de eerste post Ronald legt t daar uit.

Fijne is dat je de optimizers niet hoeft te veranderen. Vervelender zal t gesprek zijn met diegene die t ontwerp heeft gemaakt.

Onze installateur gaf hele goede service en heeft de omvormer kosteloos vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibus85
robby123 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:21:
Nog eens een probeersel voor mijn situatie :
28 panels (8 zuid / 10 oost / 10 west) met 28xS500B + een SE6K.

Geeft een totaal van 9.8 MWh met een geschatte opbrengst factor verlies van 0.01%.
Dus zou denken dat er geen optimizer clipping is dan, als de 8 zuid panels belicht
zijn zal er altijd nog wel een deel op het westen + oosten zitten zou ik denken ...
Of is dit een beetje teveel op de grens.

Die 9.8 MWh is ook wel wat teveel daar de injectietarieven vrij laag liggen
tegenwoordig (Belgie) maar is misschien later handig bij gebruik van elektrische wagens
en goedkopere batterijoplossingen ...
Voor wat het nu nog waard is, let gigantisch goed op met verschillende richtingen. Wij hadden per richting te weinig panelen en zijn daardoor onze omvormer gaan vervangen voor de 5kw short string.

Met de aantallen die jij noemt heb je die denk ik ook nodig. De short string variant komt er niet groter dan 5kw.

Je kan ook overwegen om een simpel systeem te nemen met 3x een string. Bij ons geen optie want we hadden teveel schaduw door trapgevels, schoorstenen en dakkapellen. We moesten optimizers of Micro-omvormers.

Edit. Je kan ook nog ff kijken naar de s500a. Die zit er ook aan te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ibus85 op 12-08-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Straffie
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-09 16:24
Update van het project van een 2de string bij een bestaand Solaredge. (Zie de posts in april '23).
Er zijn 17 panelen Jinko's 435 Neo gelegd met de S440. Het voorwerk in mijn uppie kunnen doen het plaatsen samen met 2 dakdekkers (ZZP'ers). Heb veel gehad aan de video's over de Esdec beugels en profielen, dit terzijde.
Het in mijn app krijgen is de afgelopen week gelukt. Ik heb veel gehad aan het forum id. Post van Havana is een mooie leidraad. zie havana in "Het grote SolarEdge topic"

Het aanmaken van het installateursaccount bleef openstaan bij het invullen van de omvormer met de distributeur. Het invullen van het overdrachtsformulier bracht uiteindelijk de oplossing. Het Solaredge Support Team stuurde een bericht om het installateursaccount verder in te vullen, voordat ze de overdracht kunnen doen. Mijn bericht dat we nu in een loop terecht zijn gekomen heeft geresulteerd in een werkend installateursaccount met tevens de overdracht van mijn priveaccount erin binnen enkele dagen.
Het aanmaken van de virtuele layout wijst zich vanzelf.
Vandaag mijn omvormer nog gepaird. Hierbij de beide strings met de voltmeter gecheckt, de 20 bestaande en de nieuwe 17 worden netjes aangegeven. Na het pairen vandaag een mooi werkende app. Mijn opbrengst is volgens de berekening en ik zie geen clipping oid.
Mijn grote dank aan de input van het Grote Solaredge Forum met de fijne terugkoppeling, kan tevens zeggen dat het "Het Solaredge Support Team van de Nederlandse tak" prima heeft meegewerkt.
Met vriendelijke groeten,
Zdravko (Straffie)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 15-08-2023 21:59 . Reden: Linkfix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perox

Perox

Meestal niet

Ronald schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:05:
[...]

Ik hoef niet heel erg lang na te denken onder welke voorwaarden een paneel of 24 op een 1x25A aansluiting kan. 8 panelen moet naar 3x25A? Ik neem die installateur nu al niet serieus.

Het kan zijn dat het voor geheel andere redenen handig is.. maar voor de PV is het echt onzin.
Het liep allemaal een beetje door elkaar, vooral in mijn eigen hoofd. 3 fase is nodig/handig voor inductie koken en op termijn warmtepomp.

Ik heb inmiddels de zonneboer op bezoek gehad, we hebben samen met de adviseur en de monteur gesprek gevoerd, dak bekeken, plan gemaakt, en ik ben vol vertrouwen dat het deze partij gaat worden. Maandag krijg ik een nieuwe offerte en zal ik die hier delen. I.v.m. de 2 meterkasten gaan we het zo doen:

8 panelen op schuur voor benedenwoning - hier zal evt. ander type optimizers op komen ivm aantal
14-16 panelen op dak voor bovenwoning, hier gaat op termijn de warmtepomp komen die ook de hele woning van warmte gaat voorzien dus dimensionering is keurig zo. I.v.m. wit bitumen wat ik ga leggen is er blijkbaar ook een zonnepaneel die ook van onderaf nog rendement pakt, dus gaan ze die adviseren, dit is alleen op dak van mijn woning.

Als ik de offerte binnen heb zal ik hem hier nog even delen, maar ik heb er vooralsnog veel vertrouwen in, vooral omdat we de verdelingskwestie simpel en elegant hebben opgelost (en er lopen al ondergrondse dikke buizen van mijn schuur naar mijn kelder voor de bekabeling dus dat is helemaal simplo _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-09 10:50
Perox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Het liep allemaal een beetje door elkaar, vooral in mijn eigen hoofd. 3 fase is nodig/handig voor inductie koken en op termijn warmtepomp.

Ik heb inmiddels de zonneboer op bezoek gehad, we hebben samen met de adviseur en de monteur gesprek gevoerd, dak bekeken, plan gemaakt, en ik ben vol vertrouwen dat het deze partij gaat worden. Maandag krijg ik een nieuwe offerte en zal ik die hier delen. I.v.m. de 2 meterkasten gaan we het zo doen:

8 panelen op schuur voor benedenwoning - hier zal evt. ander type optimizers op komen ivm aantal
14-16 panelen op dak voor bovenwoning, hier gaat op termijn de warmtepomp komen die ook de hele woning van warmte gaat voorzien dus dimensionering is keurig zo. I.v.m. wit bitumen wat ik ga leggen is er blijkbaar ook een zonnepaneel die ook van onderaf nog rendement pakt, dus gaan ze die adviseren, dit is alleen op dak van mijn woning.

Als ik de offerte binnen heb zal ik hem hier nog even delen, maar ik heb er vooralsnog veel vertrouwen in, vooral omdat we de verdelingskwestie simpel en elegant hebben opgelost (en er lopen al ondergrondse dikke buizen van mijn schuur naar mijn kelder voor de bekabeling dus dat is helemaal simplo _/-\o_ .
Eerst maar zien, dan geloven. Te vaak interessante voorstellen hier voorbij zien komen.

En bereid jezelf alvast voor op een redelijke prijs voor dit gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Wat te doen met een se3680h (met display) waarvan de gegevens van de vorige eigenaar niet meer te achterhalen zijn en niet bekend is of hij vrijgegeven is?

Ik heb zo'n ding liggen, werkt ook, getest met de optimizers die ik erbij gekregen had.
Die optimizers zijn inmiddels naar een nieuwe eigenaar.

Kan ik ergens (laten) checken of hij is vrijgegeven?
Wellicht aan de hand van het serienummer?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straffie
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-09 16:24
MieJuul schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:55:
Wat te doen met een se3680h (met display) waarvan de gegevens van de vorige eigenaar niet meer te achterhalen zijn en niet bekend is of hij vrijgegeven is?

Ik heb zo'n ding liggen, werkt ook, getest met de optimizers die ik erbij gekregen had.
Die optimizers zijn inmiddels naar een nieuwe eigenaar.

Kan ik ergens (laten) checken of hij is vrijgegeven?
Wellicht aan de hand van het serienummer?
Waag er een berichtje aan Support@solaredge.com.
Of op Marktplaats zetten als gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robie23
teacher schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Alleen al aan de opbrengstgrafiek kan je zien wat het probleem is: te weinig panelen/optimizers/volts per richting.
Lage opbouw, kort steil omhoog en omlaag, lage afbouw.

Zie topicstart "tuinhuisje", maar dan erger.

Makkelijke oplossing: wisselen met se5k-rwb "short string". Die heeft geen 750V nodig, maar 375V.
Bedankt Teacher voor de blijkbaar zoveelste herhaling...

Ik heb mijn beslissing al genomen. Ga mijn panelen verplaatsen naar 1 kant. Over een paar jaar koop ik panelen bij die leg ik dan op de andere zijde. Heb nu nog geen stroom tekort en mag alles salderen met anwb contact en heb nog geen warmtepomp of elektrische auto. De beslissing over Oost of West heb ik nog niet genomen.

Heeft iemand een idee hoeveel ik kan bijplaatsen aan wp. ik ga nu al sowieso het maximum overschrijden van mijn omvormer. Zou het liefste doen met de bestaande omvormer.

[ Voor 9% gewijzigd door robie23 op 15-08-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
robie23 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Ik heb mijn beslissing al genomen. Ga mijn panelen verplaatsen naar 1 kant. Over een paar jaar koop ik panelen bij die leg ik dan op de andere zijde. De beslissing over Oost of West heb ik nog niet genomen.

Heeft iemand een idee hoeveel ik kan bijplaatsen aan wp. ik ga nu al sowieso het maximum overschrijden van mijn omvormer. Zou het liefste doen met de bestaande omvormer.
Je moet onder het max vDC getal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robie23
jadjong schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Je moet onder het max vDC getal blijven.
6750wp uit mijn hoofd. Heb er 6900 aan panelen dat lijkt mij geen probleem voor nu. Wel als ik straks op de andere richting ga bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jadjong dat is geen ontwerp parameter van SolarEdge.... Aka kul.

@robie23 zelf installeren, zelf verantwoordelijk zijn, zelf simuleren in designer.

Ik vermoed goedkeur op 50 graden dak bij evenwichtige verdeling richting 10kWp totaal of misschien zelfs meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robie23
@Ronald ik was zo tevreden over mijn eerste installatie volledig op Zuid van mijn vorige woning. Ben zeker te kort door de bocht gegaan. Zeker zelf verantwoordelijk. Wel opmerkelijker dat het grootste bedrijf van Zeeland mij na vragen over het tegenvallende rendement mij niet meer deze no brainer geconfronteerd heeft.

Ik heb al veel aan je topic op dit forum gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@robie23 @teacher en ik hebben dit topic gemaakt omdat de kennis bij de profs te vaak ontoereikend is. Wat ik overigens deels aan SolarEdge zelf verwijt. Zelfs bij support daar wordt het niet door iedereen echt begrepen.

Ze lezen soms mee... Nog steeds bereid om mee te denken hoe ze hun installateurs beter kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:37

pvg

Een ander soort vraag 😉:
Wij hebben 3 omvormers: SE9k en 2 kleine SE2200H. (Waarom niet 1 omvormer? Zie eerste post: naast 1 lange string ook 2 korte strings op ongunstige richting.) Deze omvormers zitten achter een verdeler op een 3-fasen aansluiting in garage. Deze kabel is met 20A afgezekerd in meterkast woonhuis, maar daar zou ik op een mooie dag overheen kunnen gaan op 2 van de 3 fases (3x14.5A + 2x10A). Ik kan natuurlijk een vaste stroomlimiet in de omvormers zetten, maar is er ook een manier om dit automagisch dynamisch te doen (zonder onnodig af te toppen)?

Is de enige manier: een meter in aanvoer van de garage op te nemen en een vermogens export limiet van 4600W per fase te zetten? (Omvormers koppelen via RS485.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-07 23:31
Sinds een paar maanden zien we geen mooie bel opbrengsten met onze SE6K 3 fase omvormer en 18x350Wp panelen. De omvormer schakelt uit en start daarna weer langzaam op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXDCHc-5xtic97cwSwcWvkOMKhU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pi9tTNpYwT6FAh3X6vPEqzG5.png?f=fotoalbum_large

Ik zie op 1 fase regelmatig spanning pieken van 253v. De andere 2 zijn dan zeker 10v lager. Is er een manier om in de Solaredge de opbrengst slim te limiteren of anders te verdelen over de fases?

Dit is op hetzelfde moment het voltage op 1 van de andere fases gemeten op de Growatt omvormer van een 2e systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBbnOKPdBdNTAiNOWwV2QACmGsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp7Ln9uaV4k889LyVufAd6rB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door JDIJ- op 16-08-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
JDIJ- schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:36:
Sinds een paar maanden zien we geen mooie bel opbrengsten met onze SE6K 3 fase omvormer en 18x350Wp panelen. De omvormer schakelt uit en start daarna weer langzaam op.

[Afbeelding]

Ik zie op 1 fase regelmatig spanning pieken van 253v. De andere 2 zijn dan zeker 10v lager. Is er een manier om in de Solaredge de opbrengst slim te limiteren of anders te verdelen over de fases?

Dit is op hetzelfde moment het voltage op 1 van de andere fases gemeten op de Growatt omvormer van een 2e systeem:

[Afbeelding]
Bij mijn weten (als leek) leveren in ieder geval alle SE omvormers gelijk verdeeld terug over alle fases. Dus je kunt niet "iets meer terugleveren over de andere fases".

Wat je wel kunt doen is op basis van de gemeten netspanning de productie afbouwen. Dus bv dat je op 109% van de nominale spanning (= 250,7V) nog maar maximaal op 90% produceert (zou dan max 5400W zijn bij een 6kW model). Dit kun je zelf ook doen via de SetApp, daarin kun je een tabelletje invullen v.w.b. de productie (in % dan) ten opzichte van de nominale netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
JDIJ- schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:36:

Socialisen met de buren.

Er lijken veel enkelfase omvormers op die ene fase te hangen. Die zouden beter verdeeld kunnen worden.
Dat is nog meer in belang van de buren dan van jouw. Jij probeert 2kW per fase te doen… enkelfase systemen van de buren bijna het dubbele tot meer en dat geeft duidelijk meer problemen, lees: nog langere of frequentere uitval.

Lukt dat niet: systeem op 2x enkelfase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-07 23:31
Tot hoever in de straat gaat dat effect hebben denk je?

De andere panelen hebben we al op 2 1 fase omvormers op basis van tweaker advies :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JDIJ- PDOK is je vriend. Kun je de ligging van de infra zien en dus welke buren op dezelfde kabel zitten

Kaart laag die je onder meer zoekt is laagspanning kabels en verdeelkasten

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 16-08-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Laatst online: 23:28
vraag:
ik heb een oost-west systeem waarvan ik de winteropbrengst tegen vindt vallen wat niet handig is met mijn warmtepomp.
Ik moet nog een schuurtje bijbouwen, die zou ik zo neer kunnen zetten dat ik een dak van 3,7 x 5.5 meter op pal zuid heb.
Zou ik dat vol kunnen leggen en in mijn bestaande string kunnen hangen? waar moet ik aan denken/op letten dat mijn installateur het correct doet?
bestaand systeem:
solaredge se 8k
q-cells duo g9 375wp
p401 optimizer
15 panelen oost, 16 west op 1 string

idee voor dak zuid:
afmetingen ca 370 x 5,5 meter 45 graden pal zuid
ca 10 panelelen zoals jinko black tiger neo 435 wp

doel: winteropbrengst verhogen tbv warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Lochnes dat aantal mag in 1 string, of vermogen binnen wat de 8K mag verwerken te toetsen in designer.

Verwacht geen clipping. 16 of 15 helpen altijd de 10 wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Lochnes Als je puur voor de winter-opbrengst gaat, dan kun je inderdaad overwegen om de panelen onder een wat grotere hoek te zetten. 's Winters staat de zon laag, dus heb je de meeste opbrengst als je panelen bijvoorbeeld onder een hoek van 40-50 graden staan.

Je ziet het (nog?) niet zo vaak, dus geen idee of er standaard montage-materiaal voor beschikbaar is en hoe je zit qua windbelasting. Plattere panelen zitten meer uit het zicht en vangen minder wind. Maar 's winters dus ook minder zon....

Keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibus85
Lochnes schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:40:
vraag:
ik heb een oost-west systeem waarvan ik de winteropbrengst tegen vindt vallen wat niet handig is met mijn warmtepomp.
Ik moet nog een schuurtje bijbouwen, die zou ik zo neer kunnen zetten dat ik een dak van 3,7 x 5.5 meter op pal zuid heb.
Zou ik dat vol kunnen leggen en in mijn bestaande string kunnen hangen? waar moet ik aan denken/op letten dat mijn installateur het correct doet?
bestaand systeem:
solaredge se 8k
q-cells duo g9 375wp
p401 optimizer
15 panelen oost, 16 west op 1 string

idee voor dak zuid:
afmetingen ca 370 x 5,5 meter 45 graden pal zuid
ca 10 panelelen zoals jinko black tiger neo 435 wp

doel: winteropbrengst verhogen tbv warmtepomp.
Boeiend. Ik had hetzelfde bedacht en daarom juist geen warmte pomp genomen. In de winter wil je er mee verwarmen maar heb je geen stroom van je panelen. Ik begrijp daarom ook echt niet waarom er z’n hype is voor die dingen?

In topic: In de winter heb je hoe dan ook erg lage opbrengst. Bij ons ongeveer 10x minder. Persoonlijk zou ik daarom niet extra investeren voor die maanden. Als je twee keer zoveel panelen neer legt krijg je het dubbele van heel weinig, dat blijft heel weinig. Je kan t zelf goed uitrekenen met de panelen en opbrengst die je hebt in die maanden.

Misschien is een accu een optie voor je. Maar ook die berekening krijg je bij lange na niet rond zolang er salderen is en ze grofweg 1.000 Euro per kW kosten. Wel goed voor t milieu, stroomnet en ook wel gewoon leuk 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpeltco
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 19:00
Ik heb een solarEdge SE9k. Ik zou denken dat ik met Home Assistant de voltages van de 3 fases moet kunnen extraheren. Dat is me nog niet gelukt. Moet ik in de omvromers iets aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
hpeltco schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:56:
Ik heb een solarEdge SE9k. Ik zou denken dat ik met Home Assistant de voltages van de 3 fases moet kunnen extraheren. Dat is me nog niet gelukt. Moet ik in de omvromers iets aangeven?
Je moet gebruik maken van de Monitoring API.
Meer info kun je vinden via de site van home assistant: https://www.home-assistant.io/integrations/solaredge/

Mocht je de admin tab niet hebben dan kun je je installateur vragen om je hier toegang toe te geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Nick v D op 19-08-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Modbus tcp... Krijg je de waardes elke seconde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Laatst online: 23:28
Ibus85 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:46:
[...]

Boeiend. Ik had hetzelfde bedacht en daarom juist geen warmte pomp genomen. In de winter wil je er mee verwarmen maar heb je geen stroom van je panelen. Ik begrijp daarom ook echt niet waarom er z’n hype is voor die dingen?

In topic: In de winter heb je hoe dan ook erg lage opbrengst. Bij ons ongeveer 10x minder. Persoonlijk zou ik daarom niet extra investeren voor die maanden. Als je twee keer zoveel panelen neer legt krijg je het dubbele van heel weinig, dat blijft heel weinig. Je kan t zelf goed uitrekenen met de panelen en opbrengst die je hebt in die maanden.

Misschien is een accu een optie voor je. Maar ook die berekening krijg je bij lange na niet rond zolang er salderen is en ze grofweg 1.000 Euro per kW kosten. Wel goed voor t milieu, stroomnet en ook wel gewoon leuk 😎
Dat. reken eens even met mij mee:
1) aanname dat we vanaf 2025 toch echt wel een saldering in stukjes kwijt gaan raken
2)stroomprijs inkoop 35 ct (betaal nu nog wat minder)
3) ik ga nul krijgen voor de opbrengst zomermaanden
4)
benodigd vermogen winter: laten we dat even op oneindig stellen, maar in januari 2022 heb ik 1627 kw ingekocht.
5)verwachte opbrengst:laag. aanname: oktober november december januari februari maart verhouding 3-2-1-1-2-3 met 1 is 50w/kwp
5) 10 panelen 435 wp is 4350 kwp, verwachte winteropbremgsy 4350/50 watt per kwp x 12 is 1044 kw x 0,35 euro is 365 euro per jaar besparing energiekosten
6) 10 panelen x 113 euro plus 10 optimizersa55 euro is 1130 plus 550 1680 euro plis 200 euro ophang en kabel is 1880 euro
7) dus 5 jaar terugverdientijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
we gaan het weer hebben over solaredge. Uw mede users zullen u dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibus85
knipperdeknip, hier stond een offtopic bericht.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 20-08-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
Ronald schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:18:
Modbus tcp... Krijg je de waardes elke seconde
Ah dat is inderdaad ook een goede.
Ik wist niet dat Home Assistant daar ook mee overweg kon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Nick v D schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Ah dat is inderdaad ook een goede.
Ik wist niet dat Home Assistant daar ook mee overweg kon!
Home Assistant zelf niet direct overigens. Maar er zijn twee verschillende custom components die het direct implementeren.

HA doet dan wel Modbus, maar bevat niks voor Modbus Sunspec / de SE vorm ervan / ....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gebruik https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus via wifi en dat werkt perfect. Zie hieronder welke data je dan binnenkrijgt.
Bijkomend voordeel is dat je via modbus ook de power limit dynamisch kunt sturen. Zie hiervoor eerdere posts van mij in dit topic.
En volledig lokaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hzGqAopTdylJf0BVPGDhnd4UgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRIr1WrtZy1aVgipHw3Pm68V.jpg?f=fotoalbum_large

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:21
Hallo, bij mijn zoon in Groningen is een net aangelegde installatie na een week prima produceren in storing gegaan. Reset helpt niet, de door de installateur gevonden foutcode is: 3x10E.
De betreffende technicus die de storing onderzocht meende dat hij deze code nog nooit gezien had. Echter een korte zoektocht op de SolarEdge site leert:

“safety event-energy production is affected due to increased temperature at the power optimizer. The affected inverter is locked”.

Weet iemand wat hier defect is: stekker, optimizer, of de omvormer?
Dank voor jullie advies.

[ Voor 5% gewijzigd door EVfan op 22-08-2023 16:27 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Beeeetje te weinig training van de installateur.

Dat had de belangrijkste nieuwe feature van s-serie optimizers. Die monitoren warmteontwikkeling in de connectoren.

Probleem is dus stekkers op de optimizers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004

Smoke

Maverick Reploid

Er is zelfs een mooi documentje over:

https://knowledge-center....nect-application-note.pdf

De oorzaak ligt vaak bij zelfgekrimpte kabels die net niet lekker geknepen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
En je kan dus prima zien om welke optimizer het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:28
SolarEdge optimizers hebben een power control methode om het uitgangs-vermogen te beperken tot 60%, 30%, 10% of 0%. Dit gaat door een 5 volt uitgang via externe relais te verbinden met vier mogelijke ingangen.

Het gaat mij om die 5 volt uitgang. Ik zou daar een ESP8266 mee willen voeden.

Heeft iemand enig idee hoeveel vermogen de 5 volt uitgang van SolarEdge kan leveren?
Ik wil niet door overbelasten de omvormer eventueel mollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ronald schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:22:
Beeeetje te weinig training van de installateur.

Dat had de belangrijkste nieuwe feature van s-serie optimizers. Die monitoren warmteontwikkeling in de connectoren.

Probleem is dus stekkers op de optimizers
Betekent dat dat alle stekkers niet ok zijn, vervangen moeten worden, of is er een of enkele die slecht zijn verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
teacher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:30:
En je kan dus prima zien om welke optimizer het gaat.
Dank je, hopelijk dus een klein klusje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
EVfan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Betekent dat dat alle stekkers niet ok zijn, vervangen moeten worden, of is er een of enkele die slecht zijn verbonden?
9 van de 10 keer betreft het de zelf gemonteerde connectors aan de home run kabel (kabel tussen omvormer en string) en/of de connectors tussen koppelkabels (de kabels tussen verschillde dakvlakken / zonnepanelen groepjes)
De connectors van de optimizers worden in de fabriek gecontroleerd.

Dus ik zou adviseren alle zelf gemonteerde connectors te vervangen. De connectors zijn ook de kosten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Nick v D schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

9 van de 10 keer betreft het de zelf gemonteerde connectors aan de home run kabel (kabel tussen omvormer en string) en/of de connectors tussen koppelkabels (de kabels tussen verschillde dakvlakken / zonnepanelen groepjes)
De connectors van de optimizers worden in de fabriek gecontroleerd.

Dus ik zou adviseren alle zelf gemonteerde connectors te vervangen. De connectors zijn ook de kosten niet.
Dank je voor het advies. Dat is dan helaas wel flink wat meer werk vrees ik, en panelen weer weghalen etc.
Maar meer smaken zijn er denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 16:55
Een aantal zonnepanelen van mijn SolarEdge-installatie liggen op de platte daken van de dakkapellen waarvan binnenkort de dakbedekking vervangen gaat worden. Nu heb ik de installateur een offerte laten opstellen voor het tijdelijk verwijderen van de panelen in kwestie en toen kreeg ik een bedrag van bijna €1500 voorgeschoteld.

Kijk, ik snap dat ze twee keer moeten komen en het hoeft ook absoluut niet voor niks... maar dit gaat me wat ver voor een klusje van niks. Stel ik zou het zelf doen, is dit dan het stappenplan:

1. DC-schakelaar op de omvormer uitschakelen.
2. Werkschakelaar uitzetten.
3. Panelen afkoppelen.

En na montage in omgekeerde volgorde aankoppelen en aanzetten. Of zie ik iets over het hoofd, en zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 22-08-2023 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nick v D
Isdatzo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:10:
Een aantal zonnepanelen van mijn SolarEdge-installatie liggen op de platte daken van de dakkapellen waarvan binnenkort de dakbedekking vervangen gaat worden. Nu heb ik de installateur een offerte laten opstellen voor het tijdelijk verwijderen van de panelen in kwestie en toen kreeg ik een bedrag van bijna €1500 voorgeschoteld.

Kijk, ik snap dat ze twee keer moeten komen en het hoeft ook absoluut niet voor niks... maar dit gaat me wat ver voor een klusje van niks. Stel ik zou het zelf doen, is dit dan het stappenplan:

1. DC-schakelaar op de omvormer uitschakelen.
2. Werkschakelaar uitzetten.
3. Panelen afkoppelen.

En na montage in omgekeerde volgorde aankoppelen en aanzetten. Of zie ik iets over het hoofd, en zijn er andere zaken waar ik op moet letten?
Dat is inderdaad veel geld.

In principe hoef je alleen de DC schakelaar uit te zetten en is de installatie in SafeDC, dus veilig (1V per optimizer).

Naast je stappenplan zou ik ook de optimizers even labelen zodat je weet waar je ze terug moet plaatsen, dat voorkomt dat je ze opnieuw moet intekenen op de monitoring.

Zodra je alles weer hebt teruggelegd en aangesloten meet je de SafeDC van de string om zeker te weten dat je het juiste voltage hebt.

Een paar tips:
- Als je de panelen op gaat stapelen, leg er iets tussen zodat het glas niet beschadigd.
- Schaf een MC4 tooltje aan om de stekkers makkelijk los te halen. Niet met een punttang doen, dan beschadig je zeker je connectoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Laatst online: 22:52
Hallo,

Ik heb een SolarEdge SE5000H omvormer met 20 panelen met optimizers.

Nu heeft die tussen 13:00 en 16:00 vaak een heel grillig verloop. Ik zie dat de spanning van de omvormer naar 252 gaat en waarschijnlijk net erna er overheen want dat valt de omvormer uit. Dit is altijd als alle zonnepanelen zo’n krijgen voor 13:00 uur zijn 8 panelen nog in de schaduw.

Als ik meet in een stopcontact op zelfde fase geeft die tussen 242 en 244 spanning.

Zou dit puur met de dikte van de kabel te maken hebben tussen omvormer en meterkast?

Ik ben een leek op dat gebied dus geen idee wat voor soort kabel er nu zit. Als ik meet is het een diameter van 10.8mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dikte van de isolatie mantel van de kabel zegt niets over ader diameter. Maar kans dat het op de kabel bedrukt is.

Hoe lang is de kabel?

Als de lengte normaal woonhuis is dan is mijn eerste gedachte bij ruim 8V verschil slecht contact… en dat is linke soep.

Is de kabel erg lang, dan is het niet slim aangelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
De kabel is ongeveer een meter of 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
Retep91 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:19:
De kabel is ongeveer een meter of 25.
Ik heb even een snelle kabelberekening voor je gedaan
SE5000H met 25 meter kabel moet minimaal 10,0 mm² (koper) zijn.
Dan zit je namelijk net onder die 1% verlies.

Ik vermoed dat je kabel 4 mm² zal zijn. Misschien zelfs 6 mm², maar dan kom je boven die 1% uit.
Met 6 mm² zit je op ongeveer 1,4%

Heb je een foto van de kabel?
Misschien kun je zelfs de tekst op de kabel vinden, daaruit kun je halen welke diameter de aders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
Heb even gekeken of ik wat tekst kon vinden. Staat 2,5mm op en iets met 0,6.

Mag toch hopen dat het niet 2,5mm is …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vunk0XbjGCVscGdPfaakHMP-cgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPmZ71I9q4uvOeurAOqfkvXU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Nog even over optimizer clipping he. Is het niet ook zo dat dat gewoon voor een deel niet te voorkomen is, gewoon omdat de instraling van de zon te direct is als je een groot schaduwobject voor je huis hebt staan?

Weliswaar kan je het met S500b optimizers mitigeren, maar t.o.v. S440 optimizers krijg je dan hooguit een performancetoename van 33% en alleen voor de panelen die op dat moment op hun max zitten, toch?

Ik bedoel, de panelen in de schaduw zullen niet méér gaan produceren met bijv. s500b optimizers. Alléén de panelen in de directe zon zullen daar baat van hebben.

Stel je hebt op een moment 4 panelen die direct in de zon liggen en behaalt daarmee (bij lange na) niet de omvormerspanning, dan krijg je hooguit een klein extraatje voor die 4 panelen. En niet voor de rest, die in de schaduw liggen.

Maar of dat nu een wereld van verschil maakt?

Snappen jullie wat ik bedoel? Is de factor directe/indirecte instraling en diffuus licht niet veel groter en belangrijker (want dan worden er veel meer panelen tegelijk belicht) en is wat je daaraan kan doen niet vrij beperkt?

Is het niet ook gewoon een beetje "wat het is" op zonnige dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Retep91 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:12:

[Afbeelding]
Ja, dit is 2,5 kwadraat... daar heb je al een paar volt verlies te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

[Afbeelding]
Bij mij staat er 3g4mm2 op en mij werd (in dit topic) aangegeven dat het dan om 4mm2 gaat. Dus ik durf wel te gokken welke dikte 3g2,5mm2 betekent :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D

[Afbeelding]
Ja wel dit is 3x 2,5 mm² :'(

Je verlies is hier 3,4% en dat is dus echt veel te veel.
Ik zal hier de installateur dringend verzoeken om de kabel aan te passen naar 10 mm². (Daar zullen wel wat kosten tegenover staan aangezien die kabel duurder is.
Pagina: 1 ... 54 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.