Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:40
Nick v D schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Ja wel dit is 3x 2,5 mm² :'(

Je verlies is hier 3,4% en dat is dus echt veel te veel.
Ik zal hier de installateur dringend verzoeken om de kabel aan te passen naar 10 mm². (Daar zullen wel wat kosten tegenover staan aangezien die kabel duurder is.
Thanks! Zal iemand zoeken die dat kan doen. Installatie komt uit 2019 van vorige bewoner, installateur heeft hier al meerdere fouten gemaakt die sla ik wel even over.

Hoop dat het daarmee dan is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01
Retep91 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:12:
Heb even gekeken of ik wat tekst kon vinden. Staat 2,5mm op en iets met 0,6.

Mag toch hopen dat het niet 2,5mm is …

[Afbeelding]
Fout aangelegd. 25A dient voor de veiligheid al 4mm2 te zijn.

En omdat het PV betreft is dikte baby arm zoals @Nick v D net berekend heeft een oplossing die het probleem zal oplossen.

Bijkomend is dat je een hoog percentage van je opbrengst kwijt raakt in warme kabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Nick v D schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:11:
Ik zal hier de installateur dringend verzoeken om de kabel aan te passen naar 10 mm².
Mee eens. Een mogelijke complicatie is echter dat het klemmenblok van een SE5000H weliswaar is gespecificeerd op max. 13 mm², maar dat 3x10 mm² YMVK een samengeslagen geleider heeft (klasse 2). Die is niet alleen iets dikker dan een massieve geleider (klasse 1), ook hoor je dan adereindhulzen te gebruiken die ook ruimte innemen. Dus eerst goed kijken of het allemaal past.
(Daar zullen wel wat kosten tegenover staan aangezien die kabel duurder is.
Een stuk duurder zelfs (ca. 8 Euro per meter, als je geluk hebt). En er komt gezien de lengte (25m) vast ook nog wel wat boren, hakken en breken bij kijken om hier en daar doorvoeren te vergroten (3x10 mm² YMVK is ca. 15-16 mm dik).

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:31
Atomius schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:21:
Nog even over optimizer clipping he. Is het niet ook zo dat dat gewoon voor een deel niet te voorkomen is, gewoon omdat de instraling van de zon te direct is als je een groot schaduwobject voor je huis hebt staan?

Weliswaar kan je het met S500b optimizers mitigeren, maar t.o.v. S440 optimizers krijg je dan hooguit een performancetoename van 33% en alleen voor de panelen die op dat moment op hun max zitten, toch?

Ik bedoel, de panelen in de schaduw zullen niet méér gaan produceren met bijv. s500b optimizers. Alléén de panelen in de directe zon zullen daar baat van hebben.

Stel je hebt op een moment 4 panelen die direct in de zon liggen en behaalt daarmee (bij lange na) niet de omvormerspanning, dan krijg je hooguit een klein extraatje voor die 4 panelen. En niet voor de rest, die in de schaduw liggen.

Maar of dat nu een wereld van verschil maakt?

Snappen jullie wat ik bedoel? Is de factor directe/indirecte instraling en diffuus licht niet veel groter en belangrijker (want dan worden er veel meer panelen tegelijk belicht) en is wat je daaraan kan doen niet vrij beperkt?

Is het niet ook gewoon een beetje "wat het is" op zonnige dagen?
Kijk, dit is wat ik bedoel, schematisch weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKDWzgMz4ov_UIkiCCz_BrHJLCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaEiNvmetj53wYPOPJ1CInEn.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus; klopt dit?

Anders gezegd:

1) Bij lichte bewolking zullen panelen die normaal in de schaduw liggen door een schaduwobject beter presteren dan op strakblauwe dagen. Diffuus licht zorg er namelijk voor dat ze meer kunnen produceren. Terwijl niet-diffuus licht er juist voor zorgt dat ze slechter zullen presteren.

2) Optimizer clipping heeft op strakblauwe dagen dus alleen invloed op de panelen die direct in de zon liggen (in het voorbeeld van 80 naar 200). M.a.w. als het je zou lukken om clipping te doen verdwijnen dan zullen de panelen in de schaduw op strakblauwe dagen niet beter gaan presteren (in het voorbeeld blijven die 20w produceren).

3) En zo kan je dus ook hebben dat je op zonnige dagen minder productie hebt dan op licht bewolkte dagen.

Of zit ik ernaast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Atomius Of de absolute getallen kloppen: wellicht niet. Maar in concept heb je helemaal correct omschreven wat er met optimizer clipping gebeurd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-06 23:34
EVfan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Dank je voor het advies. Dat is dan helaas wel flink wat meer werk vrees ik, en panelen weer weghalen etc.
Maar meer smaken zijn er denk ik niet.
Nog even terugkoppeling, kan toch ook voor anderen nuttige informatie zijn.
Alle „zelf geknepen/gemaakte“ verbindingen zijn vervangen.
Toen werkte het nog niet, storing bleef ook na reset.
De installateur heeft contact gezocht met SolarEdge. Bleek dat hij ook nog de foutmelding uit de log moest halen en dan de omvormer opnieuw starten. En warempel na de start duurde het even voor alles weer in de benen was, maar de installatie produceerde weer, en netjes homogeen over de 3 verschillende dakvlakken (variatie in vermogen/dagopbrengst tussen de panelen op hetzelfde dakvlak 2-3%, vind ik zelf heel netjes).
Dank voor jullie advies.
Eerder advies van jullie, alweer even geleden, is ook nuttig geweest, de installatie bestaat uit 19 panelen, 405 Wp elk, (3 dakvlakken, 6 op ~ zuidoost, 8 op ~ zuidwest en 5 op ~ noordwest), 1 string, S500b optimizer, 3 fase 6 kW omvormer SolarEdge.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@EVfan solaredge ziet dit als zeer zwaar wegende fout, en laat het inderdaad niet toe eventjes de fout weg te drukken.

Niet onterecht. De optimizer gaat niet over 1 nacht ijs. Er worden meerdere kansen gegeven voor de fout af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ronald schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:01:
@EVfan solaredge ziet dit als zeer zwaar wegende fout, en laat het inderdaad niet toe eventjes de fout weg te drukken.

Niet onterecht. De optimizer gaat niet over 1 nacht ijs. Er worden meerdere kansen gegeven voor de fout af te geven.
Ben het met je eens. Slechte verbindingen en dan ruim 25A erdoor op piekmomenten. De weerstand van de connectors en kabels moet gewoon nul zijn. Fijn dat de omvormer in storing gaat en de veiligheid is gewaarborgd. Ik heb ook de arc detection functie/vlamboog detectie aan laten zetten (tot mijn verbazing staat die standaard uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@EVfan staat nooit helemaal uit. Uitleg is ergens gegeven in dit topic door een van de echte installateurs hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redleg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 11:50
Ik heb thuis een SE5K inverter hangen die via ethernet is gekoppeld aan het solaredge portaal. Dit werkt goed! Wat helaas niet lukt is het verbinden via de adhoc wifi om modbus-tcp in te schakelen.

Wanneer ik de schakelaar in P-stand wordt gezet is het SSID zichtbaar maar kan er geen verbinding tot stand worden gebracht. Krijg geen connectie met het netwerk na het invoeren van het wifi password, mijn iPhone geeft aan: geen verbinding mogelijk met netwerk.

Heb de onderstaande dingen zelf geprobeerd.

- Alle stappen in de setapp om connectie te maken.
- Zo dicht mogelijk bij de converter wezen (30cm)
- Inverter 15 min spanningsloos gehad.
- Wifi gereset (switch 30 sec in P-stand)
- Op iphone all netwerken automatisch verbinden uitgezet.
- Alle wifi AP's uitgeschakeld in de woning.
- Via andere Device; Laptop, Ipad.

Ook de installateur krijgt geen connectie meer via het adhoc netwerk.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ik wilde twee recent bij ons aangelegde installaties eens met SolarEdge designer doorrekenen. Laat ik weet het, maar toch goed om de eigenschappen eens netjes te kunnen berekenen.
Helaas lukt het me niet een account aan te maken, zoals in de TS wordt geadviseerd.
Bijvoorbeeld is de naam van de installateur en een BTW nummer vereist. Die kan ik niet produceren.
Is er een „omweg/alternatieve manier“.
Dank voor suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:40:
Ik wilde twee recent bij ons aangelegde installaties eens met SolarEdge designer doorrekenen. Laat ik weet het, maar toch goed om de eigenschappen eens netjes te kunnen berekenen.
Helaas lukt het me niet een account aan te maken, zoals in de TS wordt geadviseerd.
Bijvoorbeeld is de naam van de installateur en een BTW nummer vereist. Die kan ik niet produceren.
Is er een „omweg/alternatieve manier“.
Dank voor suggesties.
Omdat ik niet in SolarEdge Designer kom, even een korte vraag over het inmiddels geïnstalleerde systeem. Na het weer lezen van de TS en de laatste 20 pagina’s heb ik toch nog wat vragen over deze installatie.
Er liggen totaal 19 panelen, op 3 dakvlakken, die ook nu maximaal bedekt zijn. Dus meer panelen om een betere opstart etc. te krijgen is niet mogelijk.
Panelen: Jinko 405 Wp
6 panelen op zuidoost (135 graden tov noord)
8 panelen zuidwest (225 graden tov noord)
5 panelen noordwest (315 graden tov noord)
Optimizers: geoffreerd was S440, maar die heb ik gelukkig last minute ter plaatse kunnen laten omwisselen voor de S500b
Omvormer: SE6k korte string.
Alle 19 panelen liggen in een string.

Zoals eerder aangegeven produceert het systeem per dakvlak mooi homogeen, maar we voldoen niet aan de minimale aantallen panelen voor een korte string 3-fase omvormer per dakvlak.
Ofwel, draagt zuidwest voldoende bij in de ochtend om zuid oost goed te laten starten, en draagt zuidwest nog voldoende bij in de vroege avond om de panelen op noordwest nog te laten produceren.
Op een dag als gisteren was bijvoorbeeld de productie van de panelen op zuidoost per paneel ca. 750 Wh, de panelen op zuid tot onze verbazing maar 450 Wh (maar wel flink wat bewolking), terwijl de panelen op noordwest per paneel toch nog 450 Wh produceerden (later in de middag/vroege avond weer wat zon).
Zo ie zo was gisteren een teleurstellende dag met totaal net geen 10 kWh.
Fijn als de experts hier even hun licht hierop kunnen laten schijnen.
Alvast mijn dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@EVfan SE6K korte string (-RWB) bestaat niet. De zwaarste is SE5K-RWB

En je vraag wordt beantwoord door de optimizer-spanning-grafieken uit het portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ronald schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:16:
@EVfan SE6K korte string (-RWB) bestaat niet. De zwaarste is SE5K-RWB

En je vraag wordt beantwoord door de optimizer-spanning-grafieken uit het portal.
Ronald, ben onvoldoende thuis in deze materie, ga dus vooral af op jullie adviezen. Welke optimizer spanning grafieken bedoel je in welk portal?
Zal de offerte opzoeken, ligt bij mijn zoon, maar daarin is volgens mij wel degelijk gewag gemaakt van een 6k korte string omvormer. Dus als dat niet kan is 14 panelen het minimum, maar die 19 panelen liggen niet allemaal in dezelfde richting. Er is geen andere layout mogelijk, dus we zullen het hiermee moeten doen, tenzij er echt verkeerde componenten zijn gekozen. Immers het is wel beter te weten wat daarvan de gevolgen zouden kunnen zijn.
Jammer dat ik de designer niet zelf kan vullen.
Deze installateur ben ik een beetje klaar mee (zie de eerdere posts). Dus hem hoeven we het niet te vragen.
Fijn als je me iets verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie_is_het
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
Situatie.
Model omvormer Solaredge SE5K-RWS48BEN4
Model energiemeter Solaredge MTR-240-3PC1-D-A-MW
Model laadpaal Solaredge Standalone 3PH (Is eigenlijk een Keba P30 aangepast door SolarEdge)
Voertuig XC40 Hybride 1F laden aan 16A max.

Wat wil ik bekomen?
Load balancing op de laadpaal (Lees: van 16A naar 10A naar 6A naar uit) als we in huis meer dan 2,5kWh verbruiken. (België heeft een piekbelasting boven kwartierverbruik >2,5kWh)

Wat heb ik wel al werkend?
Via tijdsplanning kan je in het menu van de laadpaal wel een vermogen aanduiden en laad de paal tegen dat vermogen. Werkt probleemloos en schakelt naadloos over van 16A naar 10A naar 6A op basis van de tijd.

Nu de Inline meter (van SolarEdge) is gekoppeld (via RS485 met omvormer) en in de SettApp komt de data gewoon toe. Verbruik, import, export, opbrengst,...
Nu heeft de laadpaal (Eigenlijk is dat een Keba P30 met gewoon een stickertje van Solaredge erover) de mogelijkheid om een externe TCP energiemeter te koppelen.
Ja ik weet het, je zou denken dat in de Solaredge omgeving de meetgegevens op ieder gekoppeld toestel beschikbaar is, maar dat heb ik na dagen zoekwerk nog niet tegengekomen.
https://knowledge-center....figuration-manual-eng.pdf

Maar nu staat in de lijst van externe TCP meters van Keba niet de inline meter van SolarEdge.
https://www.keba.com/down..._external_meters_dben.pdf

SolarEdge technical support (helpdesk medewerker) heeft ook geen weet dat load balancing al zou kunnen op hun eigen systeem. (Inline meter & omvormer & laadpaal) :?

Toch te gek voor woorden dat ik nog een extra KeContact E10 Smart Meter van Keba moet installeren om die laadpaal van SolarEdge 'smart' te maken.

Nog enige info gevonden op de Firmware Updates and Release Notes van SolarEdge.
https://www.solaredge.com...setapp-inverters-firmware
Vanaf 4.18.32 is het voor de Home hub inverter singel fase wel al mogelijk.
Maar voor mij (Three Phase inverters are not supported with this version :'( )
Gewoon nog wachten op een volgende release?

SolarEdge 3-phase EV Charger | Local Control | Excess PV + Priorities
- Excess PV charging & prioritization
- Automatically increases/decreases charging current according to available PV surplus with improved accuracy
- Excess PV prioritization via mySolarEdge
- Prioritize EV charging vs. battery charging
- Prioritize EV charging vs other SolarEdge smart energy devices now supported
Note: requires Excess PV >6A for 1ph and >3x6A for 3ph charging.

Iemand enige extra info hieromtrent? Eeuwige roem en dankbaarheid.
Want 500€ voor een inline meter zonder die functionaliteit is om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
EVfan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Ronald, ben onvoldoende thuis in deze materie, ga dus vooral af op jullie adviezen. Welke optimizer spanning grafieken bedoel je in welk portal?
Zal de offerte opzoeken, ligt bij mijn zoon, maar daarin is volgens mij wel degelijk gewag gemaakt van een 6k korte string omvormer. Dus als dat niet kan is 14 panelen het minimum, maar die 19 panelen liggen niet allemaal in dezelfde richting. Er is geen andere layout mogelijk, dus we zullen het hiermee moeten doen, tenzij er echt verkeerde componenten zijn gekozen. Immers het is wel beter te weten wat daarvan de gevolgen zouden kunnen zijn.
Jammer dat ik de designer niet zelf kan vullen.
Deze installateur ben ik een beetje klaar mee (zie de eerdere posts). Dus hem hoeven we het niet te vragen.
Fijn als je me iets verder kan helpen.
Als het een SE6K is dan is het tijd voor de rechtsbijstand.

Portal... Monitoring portal misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ronald schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Als het een SE6K is dan is het tijd voor de rechtsbijstand.

Portal... Monitoring portal misschien?
Onheilspellend.
Ik zal morgen de offerte achterhalen.
Ik kom er dan op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Onheilspellend.
Ik kom er dan op terug.
De SE monitoring portal kom ik nog niet bij, heb wel enkele screenshots van de performance per paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
EVfan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Onheilspellend.
Ik kom er dan op terug.
Ik wilde meteen al aanslaan op je beschrijving van je systeem; dit (kleine groepjes panelen) staat letterlijk als "red flag" in de topicstart. Ik hoop dat je een se5k-rwb hebt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
teacher schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:11:
[...]

Ik wilde meteen al aanslaan op je beschrijving van je systeem; dit (kleine groepjes panelen) staat letterlijk als "red flag" in de topicstart. Ik hoop dat je een se5k-rwb hebt.
Dank, nee er zit zeker een 6k in, maar volgens mij vermeldt de installateur op de offerte dat dit een short string uitvoering is. Ik wist tot nu toe niet dat die in 6k niet bestaat, en ten tijde van de installatie ben ik daar dus niet over gevallen. Maar als dat ten onrechte op de offerte staat . . . . .
Sinds enkele dagen is de SE app actief en daarnaar kijkend: vreemd gedrag van de panelen over de dag heen triggerde me, ben weer de TS en de meest recente pagina’s gaan lezen en daar zijn we dus nu.
Alle info ligt bij mijn zoon, 150 km van hier, dus morgen pas meer details.
Maar ik begrijp nu ook dat een SE5k short string (rwb) minder verliezen heeft ondanks aftopping bij volle zon, dan een SE6k door clipping van de installatie die de minimale opstart spanning niet haalt.
Ik had wel graag de berekening gemaakt, maar kan geen account aanmaken bij SE designer. Dus dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:35:
[...]

Dank, nee er zit zeker een 6k in, maar volgens mij vermeldt de installateur op de offerte dat dit een short string uitvoering is. Ik wist tot nu toe niet dat die in 6k niet bestaat, en ten tijde van de installatie ben ik daar dus niet over gevallen. Maar als dat ten onrechte op de offerte staat . . . . .
Sinds enkele dagen is de SE app actief en daarnaar kijkend: vreemd gedrag van de panelen over de dag heen triggerde me, ben weer de TS en de meest recente pagina’s gaan lezen en daar zijn we dus nu.
Alle info ligt bij mijn zoon, 150 km van hier, dus morgen pas meer details.
Maar ik begrijp nu ook dat een SE5k short string (rwb) minder verliezen heeft ondanks aftopping bij volle zon, dan een SE6k door clipping van de installatie die de minimale opstart spanning niet haalt.
Ik had wel graag de berekening gemaakt, maar kan geen account aanmaken bij SE designer. Dus dat werkt niet.
@teacher @Ronald

De specificaties van de 5k korte string geven aan dat maximaal 20 optimizers (ok dus), maar ook maar maximaal 6750 W DC vermogen op deze omvormer mogen worden aangesloten. En ook een maximaal vermogen per string van 5625W.
De installatie is 7600 Wp, maar op 3 dakvlakken, dus die 7600 Wp wordt nooit gehaald. Kan de installateur daarom gekozen hebben voor de 6k, en kan hij een punt maken van omwisselen voor de 5k korte string?
Dank voor jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@EVfan ik heb 20 panelen op 3 richtingen, 13 of 10 graden op plat dak, totaal 7500Wp op se5k short string.
Aftoppen gebeurd bijna niet op goede dagen. Dit systeem geeft piek DC 6700W, net onder de grens van de short string.

Jouw daken zijn steiler. Ik verwacht dat je in volle zon de 5kW niet haalt. SE designer zal ook goedkeur geven.

Dus nee. Installateur zal geen gegronde reden kunnen hebben binnen de kennis die hij als expert en professional dient te hebben. Daar ben ik heel, heel hard over. De tools staan ter beschikking, de training staat ter beschikking. Beide kostenloos.

Oh dat wist ik niet is dus Kolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Ronald schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 06:59:
@EVfan ik heb 20 panelen op 3 richtingen, 13 of 10 graden op plat dak, totaal 7500Wp op se5k short string.
Aftoppen gebeurd bijna niet op goede dagen. Dit systeem geeft piek DC 6700W, net onder de grens van de short string.

Jouw daken zijn steiler. Ik verwacht dat je in volle zon de 5kW niet haalt. SE designer zal ook goedkeur geven.

Dus nee. Installateur zal geen gegronde reden kunnen hebben binnen de kennis die hij als expert en professional dient te hebben. Daar ben ik heel, heel hard over. De tools staan ter beschikking, de training staat ter beschikking. Beide kostenloos.

Oh dat wist ik niet is dus Kolder.
Ronald, dank voor je snelle antwoord. Na uren lezen en berekenen kom ik tot de conclusie dat jullie terecht een ernstig bezwaar maken tegen de se6k hier. En heel fijn dat je me helpt met deze voor de leek best lastige materie.
Ik heb met behulp van de Thomas Berger site de opbrengsten van de dakvlakken berekend op een dag in het voorjaar/eind mei met meer dan 10 uur zon. Die gegevens heb ik gebruikt als in het tuinhuisje model uit de SP en voor ons dak nagerekend, en kom tot de conclusie dat het probleem feitelijk zelfs 3 voudig is en dus best groot is. Kan geen berekening maken van deze installatie in de Designer, maar mijn schatting is ruim meer dan 5% verlies door blocking, mogelijk zelfs dichter bij de 10%.
Geen van de dakvlakken start voldoende snel op of blijft voldoende lang doordraaien.
Als ik naar de screenshots kijk van de productie per paneel van de afgelopen week dan zie je dat ook.
Dank ook voor je heldere uitspraak aangaande de toepasbaarheid van de se5k short string. En inderdaad, genoemde Thomas Berger modellering toont aan dat op zo’n zonnige dag het totale vermogen maximaal op 5500 W komt., ruim onder de limiet dus.
We gaan van de installateur eisen dat de omvormer zsm wordt omgewisseld voor de se5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Ronald, dank voor je snelle antwoord. Na uren lezen en berekenen kom ik tot de conclusie dat jullie terecht een ernstig bezwaar maken tegen de se6k hier. En heel fijn dat je me helpt met deze voor de leek best lastige materie.
Ik heb met behulp van de Thomas Berger site de opbrengsten van de dakvlakken berekend op een dag in het voorjaar/eind mei met meer dan 10 uur zon. Die gegevens heb ik gebruikt als in het tuinhuisje model uit de SP en voor ons dak nagerekend, en kom tot de conclusie dat het probleem feitelijk zelfs 3 voudig is en dus best groot is. Kan geen berekening maken van deze installatie in de Designer, maar mijn schatting is ruim meer dan 5% verlies door blocking, mogelijk zelfs dichter bij de 10%.
Geen van de dakvlakken start voldoende snel op of blijft voldoende lang doordraaien.
Als ik naar de screenshots kijk van de productie per paneel van de afgelopen week dan zie je dat ook.
Dank ook voor je heldere uitspraak aangaande de toepasbaarheid van de se5k short string. En inderdaad, genoemde Thomas Berger modellering toont aan dat op zo’n zonnige dag het totale vermogen maximaal op 5500 W komt., ruim onder de limiet dus.
We gaan van de installateur eisen dat de omvormer zsm wordt omgewisseld voor de se5k.
hallo Ronald,
Als ik je nog even mag vragen.
Ik heb inmiddels een foto van het type plaatje van de omvormer. Gespecificeerd als SE6k, maar met een operating voltage van 370-600/680-950vdc. Ik ben wat verward over de 370 die hier genoemd wordt.
Maar dit plaatje bevestigt dat dit de normale string 6k omvormer is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt9NmbFJzCdcYAPWp2Pxbvdu_mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5kbVpJnKtHef5Kxmx7sr9Ko.jpg?f=fotoalbum_large

Verder even een plaatje van de opbrengst van vandaag (ochtend redelijk weer rond 12 uur heel donker en veel regen, Groningen). Dus de daling vanaf 1200 komt door het weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD3T7c7E1v24AsAaVhc32yQPeWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Qw91Hcy90X2FoXDSVZWfKB9.jpg?f=fotoalbum_large

De schouder van 0700 tot na 0800 uur is feitelijk het gevolg van de lange string omvormer die door de 6 panelen die dan in de zon komen het voltage niet haalt. En pas vanaf ca. 0800 uur dragen de 8 panelen op zuid/zuidwest voldoende bij om de omvormer werkelijk goed te starten.
Tot ca. 0800 uur is het vermogen. niet nul, dus de omvormer levert dan al wel wat vermogen, of hoe zit dit?
Ik neem aan dat deze info de eerdere conclusies bevestigt, en we maandag actie moeten nemen. Nu kan het nog, de omvormer hangt er maar enkele dagen.
Dank voor je antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 26-08-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:22
Redleg schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:50:
Ik heb thuis een SE5K inverter hangen die via ethernet is gekoppeld aan het solaredge portaal. Dit werkt goed! Wat helaas niet lukt is het verbinden via de adhoc wifi om modbus-tcp in te schakelen.

Wanneer ik de schakelaar in P-stand wordt gezet is het SSID zichtbaar maar kan er geen verbinding tot stand worden gebracht. Krijg geen connectie met het netwerk na het invoeren van het wifi password, mijn iPhone geeft aan: geen verbinding mogelijk met netwerk.

Heb de onderstaande dingen zelf geprobeerd.

- Alle stappen in de setapp om connectie te maken.
- Zo dicht mogelijk bij de converter wezen (30cm)
- Inverter 15 min spanningsloos gehad.
- Wifi gereset (switch 30 sec in P-stand)
- Op iphone all netwerken automatisch verbinden uitgezet.
- Alle wifi AP's uitgeschakeld in de woning.
- Via andere Device; Laptop, Ipad.

Ook de installateur krijgt geen connectie meer via het adhoc netwerk.

Iemand tips?
Wat ik niet goed uit je verhaal is hoe je probeert met de omvormer verbinding te maken.
Ik ga er vanuit dat je gebruik maakt van of de SetApp of de mySolarEdge app. Met beide apps moet je namelijk de QR code van de omvormer scannen om verbinding te maken en hoef je geen WiFi wachtwoord in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
EVfan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
hallo Ronald,
Als ik je nog even mag vragen.
Ik heb inmiddels een foto van het type plaatje van de omvormer. Gespecificeerd als SE6k, maar met een operating voltage van 370-600/680-950vdc. Ik ben wat verward over de 370 die hier genoemd wordt.
Maar dit plaatje bevestigt dat dit de normale string 6k omvormer is?
[Afbeelding]
Correct dit is een 'normale' SE6K en geen short string.

370-600 is voor Delta net.
680-950 is voor WYE net, dit zal hoogstwaarschijnlijk het net zijn waarop je zit aangesloten.

Wat is de optimizer spanning door de dag heen?
Ik las ergens dat je S500b optimizers hebt. Als deze veelal in de dag tegen de 80V zitten dan weet je genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Nick v D op 26-08-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Nick v D schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Correct dit is een 'normale' SE6K en geen short string.

370-600 is voor Delta net.
680-950 is voor WYE net, dit zal hoogstwaarschijnlijk het net zijn waarop je zit aangesloten.

Wat is de optimizer spanning door de dag heen?
Ik las ergens dat je S500b optimizers hebt. Als deze veelal in de dag tegen de 80V zitten dan weet je genoeg.
Dank je Nick, geen idee wat de verschillende netten zijn. Maar de schouder tot 0800 toont m.i. aan dat er sprake is van blocking/clipping.
Ja gelukkig hebben we s500b optimizers.
Dit betreft een installatie bij mijn zoon 150 km van hier. Ik heb nog geen toegang tot de portal om de spanning op de optimizers te meten, maar die zal in “de flanken” van de curve zeker de maximale waarde hebben.
Maandag verder met het installatie bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@EVfan optimizer clipping is vooral een ding met goed weer. Regen kun je niets zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
EVfan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Dank je Nick, geen idee wat de verschillende netten zijn.
Delta is als je drie fasen hebt zonder 0 (zie je bijv wel eens in België). Wij hebben gewoon een WYE (ster) driefasen met nul netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redleg
  • Laatst online: 17-06 11:50
Nick v D schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Wat ik niet goed uit je verhaal is hoe je probeert met de omvormer verbinding te maken.
Ik ga er vanuit dat je gebruik maakt van of de SetApp of de mySolarEdge app. Met beide apps moet je namelijk de QR code van de omvormer scannen om verbinding te maken en hoef je geen WiFi wachtwoord in te vullen.
Heb alle opties geprobeerd die ik voorbij heb zien komen op het forum. Setapp, Solaredge App en poging handmatig verbinden met het SSID.

Het gevoel wat ik heb is dat er alleen een SSID broadcast is en daarna niks meer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:51:
[...]

Omdat ik niet in SolarEdge Designer kom, even een korte vraag over het inmiddels geïnstalleerde systeem. Na het weer lezen van de TS en de laatste 20 pagina’s heb ik toch nog wat vragen over deze installatie.
Er liggen totaal 19 panelen, op 3 dakvlakken, die ook nu maximaal bedekt zijn. Dus meer panelen om een betere opstart etc. te krijgen is niet mogelijk.
Panelen: Jinko 405 Wp
6 panelen op zuidoost (135 graden tov noord)
8 panelen zuidwest (225 graden tov noord)
5 panelen noordwest (315 graden tov noord)
Optimizers: geoffreerd was S440, maar die heb ik gelukkig last minute ter plaatse kunnen laten omwisselen voor de S500b
Omvormer: SE6k korte string.
Alle 19 panelen liggen in een string.

Zoals eerder aangegeven produceert het systeem per dakvlak mooi homogeen, maar we voldoen niet aan de minimale aantallen panelen voor een korte string 3-fase omvormer per dakvlak.
Ofwel, draagt zuidwest voldoende bij in de ochtend om zuid oost goed te laten starten, en draagt zuidwest nog voldoende bij in de vroege avond om de panelen op noordwest nog te laten produceren.
Op een dag als gisteren was bijvoorbeeld de productie van de panelen op zuidoost per paneel ca. 750 Wh, de panelen op zuid tot onze verbazing maar 450 Wh (maar wel flink wat bewolking), terwijl de panelen op noordwest per paneel toch nog 450 Wh produceerden (later in de middag/vroege avond weer wat zon).
Zo ie zo was gisteren een teleurstellende dag met totaal net geen 10 kWh.
Fijn als de experts hier even hun licht hierop kunnen laten schijnen.
Alvast mijn dank.
Momenteel is het vermogen van de installatie 6000 W. Dus met een SE5k verlies je die 1 kW vermogen. Maar hoeveel verliezen we door het jaar heen met de se6k. Daarom . . . .
Ik had heel graag uitgerekend hoe de prestatie van dezelfde installatie is, zie boven, dakhoek 50 graden, met respectievelijk een Se6k omvormer (wat is het verlies door de hoge opstart spanning), en voor die installatie met de se5k korte string.
Helaas zie ik geen mogelijkheid om een account aan te maken in de SolarEdge Designer. Dus lukt me dat niet, en hierbij helemaal op deze installateur vertrouwen geeft me geen goed gevoel.
Is er iemand, @Ronald , @teacher @Nick v D die deze berekening voor mij wil maken.
Ik zou heel dankbaar zijn, omdat het me in de discussie met de installateur enorm helpt en onze positie veel sterker maakt.
Heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik kan dat wel, pm even locatie zodat ik omgeving en context bij kan tekenen

Bij mij thuis is de opbrengst stuiterbal … juist dan zie je hogere pieken directe straling, koude panelen en reflectie in de wolken om de opklaringen. Dat maakt weinig verschil op jaarbasis.

[ Voor 56% gewijzigd door Ronald op 27-08-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ronald schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:02:
Ik kan dat wel, pm even locatie zodat ik omgeving en context bij kan tekenen

Bij mij thuis is de opbrengst stuiterbal … juist dan zie je hogere pieken directe straling, koude panelen en reflectie in de wolken om de opklaringen. Dat maakt weinig verschil op jaarbasis.
Hartelijk Dank ik stuur je een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:41
Wie weet onder welke omstandigheden een optimizer wel/niet aanslaat. Is dit zwartwit, dus als de minimale spanning (van bv 700 V) niet gehaald wordt, je dan nul vermogen hebt? Of kan het zo zijn dat je met 80 V optimizers en zonlicht op slechts 5 panelen (dus 480 V) naar de optimizer je wel degelijk opbrengst kan zien? En is dit dan (veel) minder opbrengst per paneel dan wanneer je wel 700 V in totaal zou hebben? Hoe werkt dit precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@nielsgeode zodra het licht is, heb je voltage. Daar zit nooit een probleem.
Het probleem bij te weinig beschenen panelen zit hem in de amperes: de panelen in de zon gaan dan werken met de amperes van de panelen in de schaduw. Kortom, de hele opbrengst gaat onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
teacher schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:52:
@nielsgeode zodra het licht is, heb je voltage. Daar zit nooit een probleem.
Het probleem bij te weinig beschenen panelen zit hem in de amperes: de panelen in de zon gaan dan werken met de amperes van de panelen in de schaduw. Kortom, de hele opbrengst gaat onderuit.
Aanname: het voltage is altijd gelijk. Klopt dat?
Je productie per paneel kan wel degelijk verschillen, dat is ook duidelijk te zien in de SolarEdge app. Daaruit volgt toch dat niet elk paneel op elk moment hetzelfde amperage hoeft te leveren toch? Waarom zou dat bij weinig licht anders zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-06 11:28
Het voltage is juist niet gelijk, de stroom door de string (niet de stroom door de panelen) is altijd hetzelfde.
Als een paneel slecht belicht is en bijvoorbeeld maar de helft van het vermogen kan leveren als een ander paneel, dan zal geprobeerd worden om de spanningen van de optimizers met dezelfde verhouding te verdelen. Maar de optimizers kunnen alleen in die verhouding als ze samen nog steeds het minimum halen.

Met 9x een 80V optimizer heb je net genoeg om het systeem aan te krijgen, maar geen enkele marge.
Pas als je extra optimizers toevoegd, heb je de mogelijkheid om sommigen op een lagere spanning te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Jeroen Vreeken schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:11:
Het voltage is juist niet gelijk, de stroom door de string (niet de stroom door de panelen) is altijd hetzelfde.
Als een paneel slecht belicht is en bijvoorbeeld maar de helft van het vermogen kan leveren als een ander paneel, dan zal geprobeerd worden om de spanningen van de optimizers met dezelfde verhouding te verdelen. Maar de optimizers kunnen alleen in die verhouding als ze samen nog steeds het minimum halen.

Met 9x een 80V optimizer heb je net genoeg om het systeem aan te krijgen, maar geen enkele marge.
Pas als je extra optimizers toevoegd, heb je de mogelijkheid om sommigen op een lagere spanning te laten werken.
Situatie:
19 panelen @ 405Wp stuk
6 panelen @ 32° hellingshoek en 152° kompasrichting
8 panelen @ 44° hellingshoek en 242° kompasrichting
5 panelen @ 31° hellingshoek en 333° kompasrichting
SE6K omvormer

Zo is het opgeleverd. Zonder het echt uit te rekenen, klinkt dit zinnig of zou een SE5K beter zijn omdat die een lagere opstartspanning heeft (vanwege dus slechts 5 panelen op het zuidwesten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-06 21:24
De se5k short string wil een string spanning van ongeveer 350volt hebben. De gewone se6k of se5k echter een string spanning van 750volt. Die string spanning moet door alle optimizers in de string samen gemaakt worden.
De stroom door de string is voor alle optimizers hetzelfde. Maar om het vermogen per paneel aan de string te leveren kunnen elk van de optimizers Max 60 of 80volt maken afhankelijk van het type optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@nielsgeode vrijwel identiek systeem als beschreven in de posts van @EVfan... Even de laatste 2 pagina's doorwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
nielsgeode schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:55:
[...]

Aanname: het voltage is altijd gelijk. Klopt dat?
Je productie per paneel kan wel degelijk verschillen, dat is ook duidelijk te zien in de SolarEdge app. Daaruit volgt toch dat niet elk paneel op elk moment hetzelfde amperage hoeft te leveren toch? Waarom zou dat bij weinig licht anders zijn?
Spanning is altijd 750V. En vergeet de panelen, maar kijk naar de optimizers; die zitten immers aan elkaar vast. En in een string loopt altijd dezelfde stroom, daar zijn dus de amperes die ik bedoel.
nielsgeode schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Situatie:
19 panelen @ 405Wp stuk
6 panelen @ 32° hellingshoek en 152° kompasrichting
8 panelen @ 44° hellingshoek en 242° kompasrichting
5 panelen @ 31° hellingshoek en 333° kompasrichting
SE6K omvormer

Zo is het opgeleverd. Zonder het echt uit te rekenen, klinkt dit zinnig of zou een SE5K beter zijn omdat die een lagere opstartspanning heeft (vanwege dus slechts 5 panelen op het zuidwesten).
Nee, dit is vreselijk. Zie de "red flags" in de topicstart. Lees sowieso even de enorm informatieve, duidelijke en enorm goed geschreven topicstart. :+ En let wel, de "gewone" se5k heeft dus ook 750V nodig. Jij zoekt specifiek de se5k-rwb short string.

Heb je een designer rapport gekregen met verliesdiagram?

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 27-08-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
teacher schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:44:
[...]

Heb je een designer rapport gekregen met verliesdiagram?
- Nee. :(
- Heb alleen basic-toegang in de app die pas 3 weken na installatie kwam. :(
- Week na oplevering ging het systeem in storing door een niet goed geknepen connector. :(
- Bedrijf hield zich niet aan tijdstippen, er is 4x een nieuwe afspraak gemaakt. :(
- Bij het inmeten in januari is er door de dakgoot gelopen. In mei constateerde de schilder lekkage. Dakdekker erbij: "je weet de oorzaak niet zeker, maar dakgoten zijn niet om in te lopen" Dit hebben wij in mei schriftelijk én telefonisch aan de installateur aangegeven. Op het moment van installeren hadden ze niet de jusite materialen en is er tóch door de dakgoot gelopen. Ladders zijn op het dakleer van een platdak gezet zonder enige bescherming :(
- Nu lijkt het er dus ook nog op dat we de verkeerde omvormer gekregen hebben :(

Kortom, wat een drama bij bedrijfsnaam mag zeker niet genoemd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:39
Goedemorgen,

Wij maken al sinds 2019 gebruik van 11x 290WP met P300 optimizers op een SE 3000H HD-Wave (met scherm).
Er liggen 8 panelen op het dak (35 graden) en 3 op de uitbouw (15 graden).

Nu zouden wij graag de 3 panelen op de uitbouw "upgraden" naar panelen met meer vermogen (425WP van Suntech). Dit is goed zelf te doen omdat ze zeer goed bereikbaar zijn. Ik heb ervaring met het aanleggen en aansluiten van panelen maar loop daar toch tegen wat vragen aan met specifiek Solar Edge waar ik moeilijk het antwoord op kan vinden dus hoop dat hier mogelijk wat mensen zijn die mij verder kunnen helpen.
  • De P300 is een 60V optimizer kan ik deze combineren met de S440 (ook 60V) die ik nodig heb bij de nieuwe panelen? Of gaat dit problemen geven?
  • Daarna wil ik ook mijn layout in de portal aanpassen. De installateur geeft geen gehoor meer en ik kan als zelf-installateur dit natuurlijk wel doen maar lijk mijn reeds gekoppelde omvormer niet over te kunnen zetten naar mijn eigen account?
  • Ben ik verder nog zaken vergeten? Of wordt deze aanpassing überhaubt afgeraden?
Dank bij voorbaat in ieder geval!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nick v D
Breadrun schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:43:
Goedemorgen,

Wij maken al sinds 2019 gebruik van 11x 290WP met P300 optimizers op een SE 3000H HD-Wave (met scherm).
Er liggen 8 panelen op het dak (35 graden) en 3 op de uitbouw (15 graden).

Nu zouden wij graag de 3 panelen op de uitbouw "upgraden" naar panelen met meer vermogen (425WP van Suntech). Dit is goed zelf te doen omdat ze zeer goed bereikbaar zijn. Ik heb ervaring met het aanleggen en aansluiten van panelen maar loop daar toch tegen wat vragen aan met specifiek Solar Edge waar ik moeilijk het antwoord op kan vinden dus hoop dat hier mogelijk wat mensen zijn die mij verder kunnen helpen.
  • De P300 is een 60V optimizer kan ik deze combineren met de S440 (ook 60V) die ik nodig heb bij de nieuwe panelen? Of gaat dit problemen geven?
  • Daarna wil ik ook mijn layout in de portal aanpassen. De installateur geeft geen gehoor meer en ik kan als zelf-installateur dit natuurlijk wel doen maar lijk mijn reeds gekoppelde omvormer niet over te kunnen zetten naar mijn eigen account?
  • Ben ik verder nog zaken vergeten? Of wordt deze aanpassing überhaubt afgeraden?
Dank bij voorbaat in ieder geval!
Hi,

De P300 kan met de S440 in 1 string. Grote kans is wel dat de omvormer geüpdatet moet worden zodat hij ook kan communiceren met die nieuwe generatie optimizers.

Je hebt hier de Admin rechten voor nodig, die kan je installateur je geven. Als die niet meer reageert of beschikbaar is dan kan SolarEdge daar ook bij helpen.

Je moet rekening houden de ontwerpregels van SolarEdge.
Je mag een HD wave 155% overdimensioneren, dus de HD wave omvormer die jij hebt mag 3000 x 155% = 4650 Wp DC vermogen aangesloten hebben. Jij komt daar niet aan met jouw panelen, dus mag dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
nielsgeode schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:59:
[...]

- Nu lijkt het er dus ook nog op dat we de verkeerde omvormer gekregen hebben :(
Je hebt niet de verkeerde omvormer gekregen, dit systeem is gewoon niet goed ontworpen. Je kan een groot deel van de problemen oplossen met een short string omvormer omdat die simpelweg minder volt wil zien.
Daarbij is het wel van belang dat je 80V optimizers hebt: de s500B. check dat even, of post de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
teacher schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Je hebt niet de verkeerde omvormer gekregen, dit systeem is gewoon niet goed ontworpen. Je kan een groot deel van de problemen oplossen met een short string omvormer omdat die simpelweg minder volt wil zien.
Daarbij is het wel van belang dat je 80V optimizers hebt: de s500B. check dat even, of post de offerte.
Optimizers zijn 100% zeker s500b

Toch vind ik het tegenintuitief. Zelfs nu op half-bewolkte dagen zie ik op zonnige momenten dat het geproduceerde vermogen over de 5,5kW heen gaat. Als je dus een 5kW omvormer hebt ga je op veel zonnige momente 500-1000W verliezen en dat gaat hard met zulke vermogens. Staat tegenover dat je (schijnbaar) met een 5kW omvormer eerder begint met opwekken en langer doorgaat, maar die vermogens zullen aanzienlijk lager zijn, ik zou denken hooguit 100-200W en misschien 15-30 minuten per dag? Of zit ik er zover naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Straffie
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-06 15:01
Breadrun schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:43:
Goedemorgen,
.......

.......
Goedemorgen,
Kan je mijn post aanraden, met de tips van @Havana.
Straffie in "Het grote SolarEdge topic"

mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
teacher schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

@teacher ik antwoord even namens mijn zoon.
Gelukkig ontdekte ik tijdens de installatie dat ze met de verkeerde optimizers aankwamen (S440). Nog tijdens de installatie zijn ze toen gesommeerd de S500b short string te halen en monteren. Dus dat zit goed.
Feitelijk is de omwisseling van de omvormer voor een short string exemplaar nu de laatste stap, hopen we.
Wordt vervolgd.

Edit:, zie nu dat mijn zoon ook al geantwoord heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 28-08-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
nielsgeode schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Optimizers zijn 100% zeker s500b

Toch vind ik het tegenintuitief. Zelfs nu op half-bewolkte dagen zie ik op zonnige momenten dat het geproduceerde vermogen over de 5,5kW heen gaat. Als je dus een 5kW omvormer hebt ga je op veel zonnige momente 500-1000W verliezen en dat gaat hard met zulke vermogens. Staat tegenover dat je (schijnbaar) met een 5kW omvormer eerder begint met opwekken en langer doorgaat, maar die vermogens zullen aanzienlijk lager zijn, ik zou denken hooguit 100-200W en misschien 15-30 minuten per dag? Of zit ik er zover naast?
Daarvoor is de verlies berekening dmv de SolarEdge Designer het antwoord. Dat komt eraan.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Je zit er zover naast. :)

Het probleem zit hem in:
zonnige dag
een groepje panelen in de zon, de ander in schaduw of minder in de zon.

groepje in de zon kan vol produceren, maar haalt het lijnvoltage niet (5x80 = 400V) de rest moet die maken, maar met minder watt (want de panelen vangen minder zon) en dus minder ampere. En dat probleem speelt altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:39
Straffie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Goedemorgen,
Kan je mijn post aanraden, met de tips van @Havana.
Straffie in "Het grote SolarEdge topic"

mvg.
Top, hoop nuttige info zo. Samen met de hulp van @Nick v D gaat het helemaal goedkomern!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb het systeem van @nielsgeode waar @EVfan het eerste over postte getekend.

Het clippen van de optimizers valt in absolute zin nog mee... 1,37%. In de praktijk verwacht ik meer vanwege de onderlinge verschillen tussen de panelen, vervuiling, whatnot.
Optimizer efficiëntie is echter met 2,01% verlies extreem hoog. Dat houdt in dat Optimizers heel veel op hele hoge spanning uitvoeren naar de string.

Het systeem wordt dus deels gered door de s500b's

De SE6K simuleert 6500kWh
De SE5K-RWB simuleert 6670kWh

Met de extra opmerking dat de -RWB 5% meer doet in december. 115 tegen 107kWh.

Aftoppen met de 5KW is met 0,13% geen probleem. Het is de juiste omvormer voor dit systeem.

Aftop van mijn systeem is hoger, door de lagere piek spreiding.
Max DC IS 6,49kW. Dat is lager dan mijn systeem.

De installateur heeft short string belooft... Wisselen die hap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsgeode
Ronald schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:25:
Ik heb het systeem van @nielsgeode waar @EVfan het eerste over postte getekend.

Het clippen van de optimizers valt in absolute zin nog mee... 1,37%. In de praktijk verwacht ik meer vanwege de onderlinge verschillen tussen de panelen, vervuiling, whatnot.
Optimizer efficiëntie is echter met 2,01% verlies extreem hoog. Dat houdt in dat Optimizers heel veel op hele hoge spanning uitvoeren naar de string.

Het systeem wordt dus deels gered door de s500b's

De SE6K simuleert 6500kWh
De SE5K-RWB simuleert 6670kWh

Met de extra opmerking dat de -RWB 5% meer doet in december. 115 tegen 107kWh.

Aftoppen met de 5KW is met 0,13% geen probleem. Het is de juiste omvormer voor dit systeem.

Aftop van mijn systeem is hoger, door de lagere piek spreiding.
Max DC IS 6,49kW. Dat is lager dan mijn systeem.

De installateur heeft short string belooft... Wisselen die hap
Dus dat verschil is 170 kWh per jaar, begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@nielsgeode correct. Je /jullie hebben net link naar rapport gekregen. Kijk ook naar maandopbrengsten. Winter is straks meer waard dan zomer.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 28-08-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Op verzoek van @Ronald de screenshots van het systeem doorgerekend met zowel een 5k als 6k optimizer.

5k:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FKJ0F2Zv/5k.jpg

6k:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/441V3vzY/6k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Stel je voor dat ze er gewoon die s440 op hadden geschroefd... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
teacher schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:47:
Stel je voor dat ze er gewoon die s440 op hadden geschroefd... :/
Dat waren ze ook eerst van plan.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:01:
[...]

Dan lijkt het erop dat Enexis de wijktrafo een trapje terug heeft gezet. Moet zeggen dat ze daar wel snel in zijn, om dat te doen moet er een pruttelpotje ( generator) ingezet worden om de stroomvoorziening te handhaven.
Het was toch niet voorbij bleek later..dus ik heb het bedrijf benaderd om de zaak te herstellen.

Vandaag is de 4mm2 AC kabel vervangen door DC-kabels en is de omvormer naast de meterkast geplaatst.

Er komen zonnige dagen aan, dus eens kijken hoe het gaat.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428648

Dag allen,

Ik wil een solaredge systeem op mijn dak maar heb nogal wat vraagjes, hopelijk kun jij me hierbij helpen.
Op de solaredge designer heb ik nu 16 panelen a 550wp, 8 oost en 8 west, hellingshoek van 59 graden.
Volgens mijn ontwerp is SE4K voldoende.

Mijn vraag is nu, moet ik de gewone se4k nemen of de short string versie? Ik kom hier niet uit en wil niet met het probleem zitten dat ik een systeem heb dat niet optimaal werkt.
Of, zouden jullie een omvormer met meer vermogen aanraden. Volgens de solaredge design kom ik op 112% overdimensionering uit.

Volgende vraag, moet ik de S650B optimizers of de P601 nemen of zouden jullie aanraden om 500wp panelen te nemen icm de S500B optimizer.

Ik geloof dat de optimizers te maken hebben met voltage.
Helaas is er niemand waar ik woon die ervaring heeft met dit systeem en als je al om normale systemen vraagt dan krijg je een omvormer die exact gelijk staat aan het vermogen van de panelen, ondanks de west-oost opstelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Anoniem: 428648 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:06:
Dag allen,

Ik wil een solaredge systeem op mijn dak maar heb nogal wat vraagjes, hopelijk kun jij me hierbij helpen.
Op de solaredge designer heb ik nu 16 panelen a 550wp, 8 oost en 8 west, hellingshoek van 59 graden.

Mijn vraag is nu, moet ik de gewone se4k nemen of de short string versie? Ik kom hier niet uit en wil niet met het probleem zitten dat ik een systeem heb dat niet optimaal werkt.
Of, zouden jullie een omvormer met meer vermogen aanraden. Volgens de solaredge design kom ik op 112% overdimensionering uit.

Volgende vraag, moet ik de S650B optimizers of de P601 nemen of zouden jullie aanraden om 500wp panelen te nemen icm de S500B optimizer.

Helaas is er niemand waar ik woon die ervaring heeft met dit systeem en als je al om normale systemen vraagt dan krijg je een omvormer die exact gelijk staat aan het vermogen van de panelen, ondanks de west-oost opstelling...
lijkt mij een beetje krap, waarom geen 1 fase ? dan loop je geen risico. Heb even geen Designer bij de hand, dus uit het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Anoniem: 428648 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:06:
Dag allen,

Met 8 panelen zit je met de normale se4k ook met de 80V optimizer nog met een stevige afhankelijkheid op het andere, in dit geval bijna volledig los staande dak. Dus ik raad dat af
Optimizers mogen niet ondergedimensioneerd worden, dus 650b of kleinere panelen.
112% is prima, designer schat de piek DC dus op maar 4400W denk ik zo.

Ter vergelijk: ik heb 6700 piek DC op een 5kW. 134%

Enkelfase kan ook met dit vermogen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:26
Vandaag is opeens de modbus op mijn omvormer uitgeschakeld (SE7k).

Ik vermoed dat het apparaat een firmware update heeft gehad oid. In de SolarEdge app is hij nog gewoon actief, en de panelen leveren netjes stroom.
Ik ben zelf op vakantie, dus inloggen via de WiFi van de omvormer lukt even niet.

Weet iemand toevallig of na een firmware update de modbus terug uitgeschakeld wordt?
Kan dit via de SolarEdge monitoring portal ook geactiveerd worden? Ik heb zelf geen admin rechten, maar dan mag de PV boer dat doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428648

Ronald schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:49:
[...]

Met 8 panelen zit je met de normale se4k ook met de 80V optimizer nog met een stevige afhankelijkheid op het andere, in dit geval bijna volledig los staande dak. Dus ik raad dat af

[...]

Optimizers mogen niet ondergedimensioneerd worden, dus 650b of kleinere panelen.

[...]

112% is prima, designer schat de piek DC dus op maar 4400W denk ik zo.

Ter vergelijk: ik heb 6700 piek DC op een 5kW. 134%

Enkelfase kan ook met dit vermogen :-)
Dus een 1 fase omvormer zoals de SE4000H zou jij aanbevelen icm met S650B optimizers?

Andere optie:
Als ik andere panelen neem van 545wp en 1 SE3680H omvormer. Dan kom ik uit op 121% overdimensionering.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 428648 op 04-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@Anoniem: 428648
Je moet de S650B optimizer gebruiken.
Je kan als je geen problemen wilt hebben als omvormer : Se4K short string (3fasig) of monofasig de Se4000H.
Je tweede voorstel gaat ook.
De monofasige omvormer heeft wel een beter rendement dan de 3fasige short string

[ Voor 17% gewijzigd door Browny op 04-09-2023 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@jeanpaulh ik heb diverse keren firmware geüpdate zonder wijziging aan de modbus instelling.

Afaik initieert omvormer niet op eigen initiatief een update. Dat kan installateur op afstand wel … als ze de training hebben gedaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOomen
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-12-2023
Beste lezers,

Ik heb een uitdaging met mij SE2000 SolarEdge omvormer.
Het lukt mij niet om er verbinding mee te krijgen van de WiFi van de omvormer zelf.
Ik open de App op mijn mobiel, kies "Status Omvormer " , druk de schakelaar van de omvormer kort naar links. Dan zoek hij even maar geeft dan aan dat hij niets gevonden krijgt.
Ook als ik probeer in te loggen op het WiFi punt van de omvormer zelf met het wachtwoord welke met de QR-code op de zijkant meekomt meld hij dat het wachtwoord fout is. Ik heb zelfd de kleine knoopbatterij in de omvormer er even uit en daarna weer in gedaan, in de hoop dat hij zich reset. Maar niets helpt.

Het lampje brand gewoon groen dus hij wekt wel stroom op, maar ik wil graag kunnen kijken hoeveel.

Wie kan mij helpen?

Crossposten niet toegestaan. We houden het bij een enkele locatie, ander gaat weg

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 05-09-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibus85
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-05 06:30
Mijn omvormer stond standaard op ethernet poort ingesteld ipv WiFi. Er moest een installateur met admin account aan te pas komen om WiFi aan te zetten. Sindsdien kan ik het zelf.

Scan even de zijkant de AR code. En volg een filmpje op YouTube hoe je WiFi aanzet. Dan kom je er snel achter of dat het probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AOomen begin met je eigen WiFi uitzetten. Deze is ook op korte afstand van omvormer sterker dan het gammele service WiFi dus je telefoon houdt mogelijk geen contact met omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOomen
Ronald schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:07:
@AOomen begin met je eigen WiFi uitzetten. Deze is ook op korte afstand van omvormer sterker dan het gammele service WiFi dus je telefoon houdt mogelijk geen contact met omvormer.
De sterkte van het WiFi signaal is het probleem niet. Ik krijg een sterk genoeg signaal binnen. Enkel krijg ik de melding terug dat het wachtwoord fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOomen
Ibus85 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:09:
Mijn omvormer stond standaard op ethernet poort ingesteld ipv WiFi. Er moest een installateur met admin account aan te pas komen om WiFi aan te zetten. Sindsdien kan ik het zelf.

Scan even de zijkant de AR code. En volg een filmpje op YouTube hoe je WiFi aanzet. Dan kom je er snel achter of dat het probleem is
Hoe zou ik dan met b.v. een laptop kunnen inloggen op de omvormer. Ik kan een laptop aansluiten op de ethernet aansluiting. Maar wat is het IP adres van een SE2000 omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
AOomen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:39:
[...]

Hoe zou ik dan met b.v. een laptop kunnen inloggen op de omvormer. Ik kan een laptop aansluiten op de ethernet aansluiting. Maar wat is het IP adres van een SE2000 omvormer?
Topicstart toevallig gelezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOomen
teacher schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:08:
[...]

Topicstart toevallig gelezen? ;)
Te laat, maar wel gedaan.
Enkel heb ik hier reacties gekregen.

Was ook de eerste keer dan ik iets plaatste.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
AOomen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:36:De sterkte van het WiFi signaal is het probleem niet. Ik krijg een sterk genoeg signaal binnen. Enkel krijg ik de melding terug dat het wachtwoord fout is.
gebruik je het juiste wachtwoord? of de juiste QR code ? (er zitten 2 stickers op de zijkant, letop dat je de juiste sticker / code /QR gebruikt, de 1 is voor de omvormer, de andere is voor de default wifi connectie.

• AOomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdrtMWJUhiKW4xMLW-h0UmwzKsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyIRC39Ppaco9LaZX8HqK7VO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1hvW6IkjK3nmMvENDGF8kurR2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mUGCJ4NSBbNw7eqZQvi1ojN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de 2 stikkers met de grote wil het niet lukken. En de kleine geeft enkel een stukje aan van het WiFi signaal netwerk naam van de omvormer.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit is een compact omvormer die zowel met als zonder communicatie opties leverbaar is. Omdat je aangeeft dat je wel een wifi netwerkt hebt, ga ik er van uit dat je een communicatie board hebt in de omvormer.

Heb je ook een antenne voor de wifi? Zo nee, dan is het signaal erg zwak.

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:41
Sinds kort heb ik een vreemd probleem met mijn installatie. Op zonnige dagen produceren 2 van de zonnepanelen vrijwel niks. Op bewolkte dagen lijkt dit probleem minder te spelen.
In eerste instantie produceerde 1 paneel minder, daarvan is de optimizer vervangen, daarna zijn het opeens 2 die minder produceren, waaronder die van de vervangen optimizer…
Screenshot van vandaag, maximale vermogen was zo'n 4,35kW dus hij topt ook niet af....

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqsN2aCtWCFajzungw-IQrEQtBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyP3WttUii7QvxmD8HzaLSa2.jpg?f=fotoalbum_large

Omvormer is een SE5000H (enkelfase) met 7320wp aangesloten aan panelen (diverse modellen / wp). Alle panelen zitten op 1 string.

[ Voor 6% gewijzigd door blackmore87 op 07-09-2023 16:27 ]

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

AOomen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de 2 stikkers met de grote wil het niet lukken. En de kleine geeft enkel een stukje aan van het WiFi signaal netwerk naam van de omvormer.
De grote sticker is de QR-code met de WiFi-parameters (plus nog wat tags die SolarEdge heeft toegevoegd t.b.v. SetApp: modelnummer, serienummer en activatiesleutel). De kleine 2D barcode bevat alleen het serienummer.

Merk op dat de serienummers niet overeen komen (bij mijn SE4000H zijn ze gelijk). Mogelijk is deze omvormer een keer gereviseerd met een nieuw communicatiebordje of zijn de deksels van twee omvormers verwisseld. In beide gevallen zullen de WiFi-parameters in de QR-code op het deksel niet passen bij het communicatiebordje in de omvormer.

Edit: het SSID van het WiFi AP van de omvormer zal denk ik SEDG-7C0072EE-DC zijn. Right?

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 07-09-2023 18:29 ]

• AOomen
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:01:
[...]

De grote sticker is de QR-code met de WiFi-parameters (plus nog wat tags die SolarEdge heeft toegevoegd t.b.v. SetApp: modelnummer, serienummer en activatiesleutel). De kleine 2D barcode bevat alleen het serienummer.

Merk op dat de serienummers niet overeen komen (bij mijn SE4000H zijn ze gelijk). Mogelijk is deze omvormer een keer gereviseerd met een nieuw communicatiebordje of zijn de deksels van twee omvormers verwisseld. In beide gevallen zullen de WiFi-parameters in de QR-code op het deksel niet passen bij het communicatiebordje in de omvormer.

Edit: het SSID van het WiFi AP van de omvormer zal denk ik SEDG-7C0072EE-DC zijn. Right?
Ja dit klopt.

• AOomen
teacher schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:45:
Dit is een compact omvormer die zowel met als zonder communicatie opties leverbaar is. Omdat je aangeeft dat je wel een wifi netwerkt hebt, ga ik er van uit dat je een communicatie board hebt in de omvormer.

Heb je ook een antenne voor de wifi? Zo nee, dan is het signaal erg zwak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JOVyE6YhLHCIS7x-Qwki-Ay3bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVAYwttVUtJ2lYF7df0eYaJt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMfGN754-UgGo8aeeA37cLyjR3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBGvoHIAH4md2WK1YEsUMQw1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6ERaVnm_Wv4pzH76YnKz_3wHJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7U5QmkPQawFY4QdXrhtH2Zc.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt er zit een Wifi board in. Maar het WiFi netwerknaam komt overeen met de naam op de grote stikker aan de zijkant. Enkel werkt het wachtwoord niet.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat wordt denk ik solaredge helpdesk... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

AOomen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:57:
> Edit: het SSID van het WiFi AP van de omvormer zal denk ik SEDG-07C0072EE-DC zijn. Right?
Ja dit klopt.
AOomen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:15:
Maar het WiFi netwerknaam komt overeen met de naam op de grote stikker aan de zijkant. Enkel werkt het wachtwoord niet.
De netwerknaam in de QR-code op de grote sticker is SEDG-07C0072A4-92 terwijl het WiFi netwerk van de omvormer SEDG-07C0072EE-DC is. Dat komt dus niet overeen. Door de verkeerde netwerknaam in de QR-code probeert de app te verbinden met een niet bestaand netwerk. En voor het netwerk dat er wel is, is het wachtwoord uiteraard fout.
teacher schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:34:
Dat wordt denk ik solaredge helpdesk... :Y
Zo is het. Je moet de WiFi gegevens hebben voor serienummer SJ3220-07C0072EE-DC, liefst in de vorm van een SolarEdge QR-code die je kunt scannen met mySolarEdge of SetApp. Dan heb je meteen ook de juiste activeringssleutel mocht je die een keer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
AOomen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vermoed dat de installateur per abuis 2 kappen heeft verwisseld.
Ik heb je een DM gestuurd met meer informatie en een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6amt
  • Laatst online: 18-06 12:54

a6amt

Nostalgie

Kunnen de SolarEdge experts hier mij feedback geven aangaande de volgende configuratie.
Het gaat hierbij om twee hellende dakvlakken (43gr) waarvan er een op NO ligt en de ander op ZW.
Op beide dakvlakken is de maximale mogelijkheid om 6 panelen te plaatsen.
Als ik deze configuratie in de SolarEdge Designer tool zet komt daar onderstaand resultaat uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrgWlIZX8qreQb3NkDTrnZZLnSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ro34kNXc6zC3bNovvivMI96T.jpg?f=fotoalbum_large
(1x SE3500H en 12 x S440)
Geen melding dat er iets niet correct is maar toch heb ik er een slecht onderbuik gevoel bij.
Waar ik niet zeker van ben is of deze installatie ook in de winter maanden goed functioneert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgplNsbR3ERCf7Wv_UUO9TsBZak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyvJjtd7YUYbTLjuKKgCrqY6.jpg?f=fotoalbum_large
Kijkend naar de PVCalc zie ik een verschil van meer dan een factor 10 tussen de twee dakvlakken en vraag me af of dit inderdaad goed kan worden opgevangen door de optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@a6amt je hebt de topic start natuurlijk aandachtig doorgenomen?

S500B optimizers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@a6amt
Zoals Ronald aan haalt voor 6 panelen per richting optimizers gebruiken die 80volt uitgangspanning hebben. Zoals de S500B of S650B. De omvormer wil string spanning van 380volt hebben. Bij 6x80 = 480 volt dat Max kan gemaakt worden. Zo heb je spelling als er schaduw gaat meespelen aan de zijde die in de zon ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6amt
  • Laatst online: 18-06 12:54

a6amt

Nostalgie

@Ronald en @Browny Dank voor de feedback, had topic start wel doorgenomen ( en waarschijnlijk ergens overheen gelezen dan) , maar het venijn zit hem dus in het aantal panelen op verschillende dakvlakken. Ondanks dat de string bestaat uit 12 panelen zijn er dus te weinig panelen (6 i.c.m. een S440) op ieder dakvlak om los van elkaar de 380v halen in deze specifieke situatie.
Blijkbaar is het resultaat van de Designer tool dus ook niet heilig, had daarin een advies voor de S500B verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:05:
@a6amt je hebt de topic start natuurlijk aandachtig doorgenomen?

S500B optimizers gebruiken.
En dan 2 parallelle strings? Of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
Nee alles in 1 string, Het is niet nodig om er twee van te maken. De optimizers zorgen voor de mpp tracking van elk paneel onafhankelijk van elkaar. En geven het vermogen van elk paneel aan de string door:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 22:03
blackmore87 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:14:
Sinds kort heb ik een vreemd probleem met mijn installatie. Op zonnige dagen produceren 2 van de zonnepanelen vrijwel niks. Op bewolkte dagen lijkt dit probleem minder te spelen.
In eerste instantie produceerde 1 paneel minder, daarvan is de optimizer vervangen, daarna zijn het opeens 2 die minder produceren, waaronder die van de vervangen optimizer…
Screenshot van vandaag, maximale vermogen was zo'n 4,35kW dus hij topt ook niet af....

Iemand een idee?

[Afbeelding]

Omvormer is een SE5000H (enkelfase) met 7320wp aangesloten aan panelen (diverse modellen / wp). Alle panelen zitten op 1 string.
Erg benieuwd. Ik heb dit probleem ook al een jaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans_H
  • Laatst online: 09-09-2023
Goedemiddag,
Vandaag me geregistreerd als gebruiker.
Bezit een SolarEdge installatie met Ls home batterij set 18,4 KWh.
Wil deze zelf regelen voor wat betreft het moment van laden indien er geen pv opwekking is. Echter bestaande systemen geven aan dit niet te kunnen. Met info van SolarEdge dat men dit niet weet hoe te sturen loop ik tegen een muur op. Weet een van de overige leden hierop raad. Of wie heeft een dergelijk systeem al draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
Hans_H schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:24:
Goedemiddag,
Vandaag me geregistreerd als gebruiker.
Bezit een SolarEdge installatie met Ls home batterij set 18,4 KWh.
Wil deze zelf regelen voor wat betreft het moment van laden indien er geen pv opwekking is. Echter bestaande systemen geven aan dit niet te kunnen. Met info van SolarEdge dat men dit niet weet hoe te sturen loop ik tegen een muur op. Weet een van de overige leden hierop raad. Of wie heeft een dergelijk systeem al draaien.
https://youtube.com/@HHalewijn?si=IfmRuvGxYGSF8ug5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
mathijshooi schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:13:
[...]

Erg benieuwd. Ik heb dit probleem ook al een jaar!
Ik denk dat ik eruit ben… kort gezegd moet het in 2 strings opgesplitst worden. Dat gaat mijn installateur binnenkort doen, want die was het ermee eens. Hieronder een deel van mijn contact met de installateur ik hoop dat het duidelijk is….

Zoals ik het bekijk loopt het DC voltage van de string te hoog op, zodra de omvormer dan 1 (of 2) optimizers uitzet gaat de rest weer omhoog (voltage). Ik denk dat er toch 2 strings nodig zijn? Zodat je niet aan de 400/480 volt komt. Ook zit je volgens mij met de amperage’s 13,5 voor de omvormer en 15 voor de optimizers, dat wordt veel te hoog als de optimizers onder de 10v gaan bij bijvoorbeeld 250 watt (dan kom je al op 25A).

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@blackmore87 wat is er in het grafieken tabblad te zien over deze optimizers?

Welke modellen optimizers zijn er ingezet?

Rapporteren alle 23 optimizers? Staat er buiten bedrijf 23V op de string?

Zijn de panelen wel in orde?

Se5000h kan helemaal geen 15A string stroom trekken, slechts 13,2 of 12,5A afhankelijk van de firmware/ gevraagde string spanning. Dus dat speelt niet.

Een van mijn optimizers wil rustig terug naar 1,5V

Bij Splitsen van de string verwacht ik dat het klassieke optimizer clipping probleem gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@blackmore87
Je redenering is zo fout als wat. In je voorbeeld :1 paneel is 250w aan het leveren en de optimizer van dit paneel levert maar 10v van de totale string spanning . dit wil zeggen dat je omvormer 9500watt (250 W *380v/10v) aan het leveren zou zijn.En dat door je se5000h die dat niet kan. Zo wie zo de optimizer kan de stroom gewoon niet maken van je voorbeeld.
Ook maakt de string steeds de stringspanning van de,omvormer. Bij u zal dat 380volt zijn (soms 400volt hangt af van de firmware) en dit onafhankelijk het aantal optimizers .
Zoals Ronald al zei is de stroom Max ongeveer 13A (5000W/380V(=stringspanning voor se5000H))
Zie naar de regels van single string design. Een enkele string is mogelijk als aan volgende voorwaarden is voldaan.
* Het aantal optimizer is tussen min en Max. Aantal optimizer voor die omvormer in samenwerking met dat type optimizer.
* omvormer vermogen kleiner is dan Max stringvermogen nl. 15A(Max stroom die de optimizer kan maken) x 380v(stringspanning omvormer)=5700w. Dan zal de omvormer ervoor zorgen dat de string Max het vermogen van de omvormer gaat leveren.

Zoals Ronald aanhaalde de grafieken van panelen geeft meer uitsluiting wat er aan de hand is.

[ Voor 7% gewijzigd door Browny op 10-09-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
@Ronald @Browny Bedankt voor jullie reactie, ik heb wat lopen knippen en plakken in het contact met de installateur, mogelijk is daardoor bovenstaande verhaal niet duidelijk. Laten we daar even niet te diep op ingaan, ik werk liever toe naar een goede oplossing.
Hieronder een aantal afbeeldingen, de eerste van een slecht presterend paneel/optimizer, de tweede van een goede.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNgTFJLICABuEcfFoEoLETARAUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oi9jFFgprRXixRTb7YJqF4AU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TMeYrJ2ofWEQL0lsSMf1leaQrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ohh8TuoZN7FuhWwaa2cuBGXN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCmhJpk7Gju_jGzsUCfW5T62JKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q0VbLsJ6OGTiS6TECuVt1yxo.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dUJrsQu9J_QlZY2N-zAxieGP04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bFcetCMSF1f0Y6Gcyk5zf5hH.png?f=fotoalbum_large

Volledigheidshalve nog het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqsN2aCtWCFajzungw-IQrEQtBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyP3WttUii7QvxmD8HzaLSa2.jpg?f=fotoalbum_large

String vermogen + energie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk5VlSBaIP0EDYF4AvUU9UJ7oeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aiT3ElwJWnu5WTIo8MmCeYUe.png?f=fotoalbum_large

Alle optimizers rapporteren dagelijks, er lijkt niks mis te zijn met de panelen.
Voordat de linker (verticale) rij is bijgeplaatst was er niks aan de hand met de reeds bestaande 18 panelen.
Welke optimizers exact zijn gebruikt weet ik zo niet, zou ik uit moeten zoeken, maar kan het zo snel bij de monitoring van SolarEdge niet vinden?

Mag ik vragen waarom er clipping op zou treden met 2 strings?

[ Voor 6% gewijzigd door blackmore87 op 10-09-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Browny schreef op zondag 10 september 2023 @ 01:28:
@blackmore87
Je redenering is zo fout als wat. In je voorbeeld :1 paneel is 250w aan het leveren en de optimizer van dit paneel levert maar 10v van de totale string spanning . dit wil zeggen dat je omvormer 9500watt (250 W *380v/10v) aan het leveren zou zijn.En dat door je se5000h die dat niet kan. Zo wie zo de optimizer kan de stroom gewoon niet maken van je voorbeeld.
Ook maakt de string steeds de stringspanning van de,omvormer. Bij u zal dat 380volt zijn (soms 400volt hangt af van de firmware) en die onafhankelijk het aantal optimizers .
Zoals Ronald al zei is de stroom Max ongeveer 13A (5000W/380V(=stringspanning voor se5000H))
Zie naar de regels van single string design. Een enkele string is mogelijk als aan volgende voorwaarden is voldaan.
* Het aantal optimizer is tussen min en Max. Aantal optimizer voor die omvormer in samenwerking met dat type optimizer.
* omvormer vermogen kleiner is dan Max stringvermogen nl. 15A(Max stroom die de optimizer kan maken) x 380v(stringspanning omvormer)=5700w. Dan zal de omvormer ervoor zorgen dat de string Max het vermogen van de omvormer gaat leveren.

Zoals Ronald aanhaalde de grafieken van panelen geeft meer uitsluiting wat er aan de hand is.
Hierbij mijn situatie schets. Volgens mij zelfde probleem, al 1,5 jaar geen oplossing kunnen vinden.

Heb een SE3000H omvormer die 3200 watt als output heeft. 1,5 jaar geleden paneel 11 en 12 en 1 t/m4 bij laten leggen (kan dus idd een hint zijn want sindsdien problemen). Nieuwe panelen hebben optimiser die Max 80v kunnen maken. Oude hebben nog de Max 85v.

Paneel 18 is het paneel wat bijna niks meer produceert, in mindere mate speelt het ook bij paneel 17. Laatste jaar zijn tweemaal de optimisers verwisseld (op aanraden van solaredge) en de panelen zijn 3 weken geleden van positie verwisseld. Dit heeft geen verschil gebracht, het ligt dus zeer zeker niet aan de panelen of optimisers.

Situatie schets afgelopen week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhKUsU5YOHurNNiyGdL8jCNWXrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNnwjeAgOF29X5MEW3bJ7Zbz.jpg?f=fotoalbum_large

Optimiser 16 werkt naar behoren.
Optimiser 17 valt rond 11:30 uit.
Optimiser 18 valt voor 09h al uit.

Let op, de software trekt de lijn recht door tussen einde en start. Het lijkt dus alsof eer niks aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDMgNAVGGlWri8eYY9rFcTsH7Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcBMkyPdc5iisHkiMoPrkGmO.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder nog het string vermogen er bij. Je ziet dus wanneer paneel 17 uit valt het vermogen ook een dip van circa 200w maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86oGNEaWrEoa0RKuy6DXe6u7djA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x26uBdlrGRvSBhD2emIcSknR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
mathijshooi schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:26:
[...]

Hierbij mijn situatie schets. Volgens mij zelfde probleem, al 1,5 jaar geen oplossing kunnen vinden.

Heb een SE3000H omvormer die 3200 watt als output heeft. 1,5 jaar geleden paneel 11 en 12 en 1 t/m4 bij laten leggen (kan dus idd een hint zijn want sindsdien problemen). Nieuwe panelen hebben optimiser die Max 80v kunnen maken. Oude hebben nog de Max 85v.

Paneel 18 is het paneel wat bijna niks meer produceert, in mindere mate speelt het ook bij paneel 17. Laatste jaar zijn tweemaal de optimisers verwisseld (op aanraden van solaredge) en de panelen zijn 3 weken geleden van positie verwisseld. Dit heeft geen verschil gebracht, het ligt dus zeer zeker niet aan de panelen of optimisers.

Situatie schets afgelopen week.

[Afbeelding]

Optimiser 16 werkt naar behoren.
Optimiser 17 valt rond 11:30 uit.
Optimiser 18 valt voor 09h al uit.

[Afbeelding]

Hieronder nog het string vermogen er bij. Je ziet dus wanneer paneel 17 uit valt het vermogen ook een dip van circa 200w maakt.

[Afbeelding]
Lijkt inderdaad exact hetzelfde probleem, nu nog een oplossing :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
blackmore87 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:26:

Mag ik vragen waarom er clipping op zou treden met 2 strings?
Dat is het probleem waarom dit topic bestaat. Case study tuinhuisje in topic start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@blackmore87 heb je ook grafieken van een dag? En leg ze eens over elkaar? Allemaal vs een goede vs een slechte.

En ik wil geen stringvermogen zien, maar spanning erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
teacher schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:45:
@blackmore87 heb je ook grafieken van een dag? En leg ze eens over elkaar? Allemaal vs een goede vs een slechte.

En ik wil geen stringvermogen zien, maar spanning erbij.
String spanning? Die is er niet toch. Moet je manueel alle optimiser spanningen optellen?
Pagina: 1 ... 55 ... 91 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.