Toon posts:

Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:09
J.W schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:55:
Weet iemand wat de oranje vlag betekent

[Afbeelding]
Ik zie 0 van 32 verbonden.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 22:32
utbone schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:50:
[...]

Ik zie 0 van 32 verbonden.
Was er al bang voor. Installateur maakt er een potje van.

Ik klim weer in de telefoon

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@J.W Op welk tijdstip was dat screenshot genomen? Toen je hem hier poste was de zon al onder.
Zonder zon doen de optimizers niks. 's Nachts zijn er dus altijd 0 optimizers verbonden....
Hij kent wel 32 optimizers, dat zou overeen moeten komen met het aantal panelen/optimizers op je dak.

• Busman
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:51
Hallo Allemaal,

Even een check en hopend dat jullie mijn zorgen kunnen wegnemen..
Gisteren is er begonnen met de installatie van onze PV-opstelling. Nu blijkt er een SE3K-RWB ipv de geoffreerde SE4K-RWB opgehangen.
De installateur geeft aan dat dit moet kunnen met een totaal van 12 panelen x 405 wp. Hierbij de 8 panelen op de voorzijde op ZW met schaduwval (bomen) later op de dag, achter 4 op NO.
De gebruikte optimizer S500B, alles in 1 string.

Als ik dan kijk naar de maximale input van de SE3K (4050 watt), lijkt dat zo goed als uit te kunnen op basis van 12x405x 0.85 (factor) = 4130 watt.
Of zie ik hier iets over het hoofd? Locatie is trouwens Zuid Holland/kust-gemeente en ik lees wel dat die factor dan wel 0.95 kan zijn.

Verliesdiagrammen ga ik nog even achteraan met deze opstelling, die van de installatie in de offerte heb ik.

Dank alvast voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:30
Busman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:42:
Hallo Allemaal,

Even een check en hopend dat jullie mijn zorgen kunnen wegnemen..
Gisteren is er begonnen met de installatie van onze PV-opstelling. Nu blijkt er een SE3K-RWB ipv de geoffreerde SE4K-RWB opgehangen.
De installateur geeft aan dat dit moet kunnen met een totaal van 12 panelen x 405 wp. Hierbij de 8 panelen op de voorzijde op ZW met schaduwval (bomen) later op de dag, achter 4 op NO.
De gebruikte optimizer S500B, alles in 1 string.

Als ik dan kijk naar de maximale input van de SE3K (4050 watt), lijkt dat zo goed als uit te kunnen op basis van 12x405x 0.85 (factor) = 4130 watt.
Of zie ik hier iets over het hoofd? Locatie is trouwens Zuid Holland/kust-gemeente en ik lees wel dat die factor dan wel 0.95 kan zijn.

Verliesdiagrammen ga ik nog even achteraan met deze opstelling, die van de installatie in de offerte heb ik.

Dank alvast voor het meedenken! _/-\o_

[Afbeelding]
Waarom zou je akkoord gaan met een mindere optie dan waar je voor hebt getekend? Ik zou ze lekker terug laten komen zodra ze wel de goede omvormer hebben en hem om laten wisselen. En zo niet laat ze maar met een korting komen om het verschil goed te maken. Zelfs als het voor de opbrengst niet zoveel uitmaakt kan het wel beperkend zijn in de toekomst als je toch nog wat meer panelen wilt leggen.

En ik vraag me ook af hoe de verliesdiagrammen er uit zien. Want met schaduwval op ZW en maar 4 panelen op NO kan zelfs de RWB het nog lastig krijgen.

[removed]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06
@Busman ik maak me met de 3K in eerste instantie zorgen over de maximale overdimensionering. Dat mag maar 135% zijn van theoretisch DC piek vermogen

Designer berekend dit.

Heb je lijstje met exacte helling en azimut? Staat vaak ergens in rapport

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:50
mmmmmark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Wat zou het verschil zijn als alle panelen op zuid zouden liggen?
7540 kWh versus 7170 kWh per jaar (+5,16%) volgens de simulaties zonder schaduw.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:40
Ik heb hier sinds twee maanden zonnepanelen met een SolarEdge 4K omvormer.

Via de Homewizard Energy app zie ik dat ze terugleveren, alleen sinds een aantal weken komt er geen data meer binnen in de SolarEdge app omdat de omvormer blijkbaar zijn wifi verbinding kwijt is.

Nu wil ik dat opnieuw instellen in de app via communicatie, alleen na contact te hebben gemaakt met het lokale wifi netwerk van de omvormer geeft hij steeds de melding dat er geen LAN verbinding is gevonden. Dat klopt, want ik wil via wifi verbinden. Ik heb echter nergens de keuze om wifi in te stellen.

Via de handleiding kom ik er ook niet uit. Heeft iemand een idee hoe dit moet?

[Voor 3% gewijzigd door .GoO op 10-03-2023 12:48]

• Busman
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:17:
@Busman ik maak me met de 3K in eerste instantie zorgen over de maximale overdimensionering. Dat mag maar 135% zijn van theoretisch DC piek vermogen

Designer berekend dit.

Heb je lijstje met exacte helling en azimut? Staat vaak ergens in rapport
Dank voor jullie reactie redwing en Ronald!
@Ronald , deze waarden bedoel je denk?
Ik zie nu dat de verliesdiagrammen die ik heb nog van een eerste offerte zijn, waarbij S500's werd aangeboden. Ik heb toen al, onder andere door dit topic door te lezen _/-\o_ , om S500B's gevraagd.
Deze zijn gelukkig wel netjes gemonteerd zoals afgesproken.

• Ronald
@Busman die ja. Je hebt niet toevallig de piek DC in het rapport staan? Of het overdimensionering percentage?

[Voor 20% gewijzigd door Ronald op 10-03-2023 13:51]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JoeJoe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:57
.GoO schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:47:
Ik heb hier sinds twee maanden zonnepanelen met een SolarEdge 4K omvormer.

Via de Homewizard Energy app zie ik dat ze terugleveren, alleen sinds een aantal weken komt er geen data meer binnen in de SolarEdge app omdat de omvormer blijkbaar zijn wifi verbinding kwijt is.

Nu wil ik dat opnieuw instellen in de app via communicatie, alleen na contact te hebben gemaakt met het lokale wifi netwerk van de omvormer geeft hij steeds de melding dat er geen LAN verbinding is gevonden. Dat klopt, want ik wil via wifi verbinden. Ik heb echter nergens de keuze om wifi in te stellen.

Via de handleiding kom ik er ook niet uit. Heeft iemand een idee hoe dit moet?
Als je in je my solaredge app bent het volgende doen:
YouTube: mySolarEdge App: Configuring your inverter's communication

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Ronald
@Busman Zonder schaduw in mijn simulatie: 4,02kW DC - 134% overdimensionering - op het randje... 0 uitbreiding mogelijk. 0,15% aftop verlies. Geen optimizer clipping ;-)

Persoonlijk zou ik ze aan de SE4K-RWB houden... ik zie dakruimte in je tekening.

• Ronald
@.GoO Je hebt niet toevallig een ethernet kabel er in zitten? Ik wel en krijg geen optie voor Wifi

• .GoO
Probleem is dat ik bij 55 seconden in dit filmpje niet de melding Wifi not connected krijg, maar LAN not connected.

• .GoO
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:14:
@.GoO Je hebt niet toevallig een ethernet kabel er in zitten? Ik wel en krijg geen optie voor Wifi
Nope, geen LAN kabel en voorheen werkte het. Zou hij misschien de Wifi module niet herkennen oid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:15

-Smoke-

Maverick Reploid

Via mySolarEdge kan je alleen de Wi-Fi instelling aanpassen wanneer je omvormer is ingesteld om op die manier te verbinden. Als je de LAN-kabel melding krijgt lijkt het erop dat de verbindingsconfiguratie gereset is of die optie terug op LAN gezet is geweest. Toevallig rond diezelfde periode de schakelaar 30 seconden op P gehouden? Zo reset je die namelijk.

De enige manier om dat terug aan te passen naar Wi-Fi is via SetApp of via het IP-adres van de omvormer.

• Busman
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:13:
@Busman Zonder schaduw in mijn simulatie: 4,02kW DC - 134% overdimensionering - op het randje... 0 uitbreiding mogelijk. 0,15% aftop verlies. Geen optimizer clipping ;-)

Persoonlijk zou ik ze aan de SE4K-RWB houden... ik zie dakruimte in je tekening.
Precies Ronald, in de originele opgave met de 4K komt het op 101%, dus dat lijkt me een stuk netter.
Je beseft niet half hoe nuttig jouw advies en dit topic is voor degenen zonder al te veel kennis van zaken! d:)b

Maandag maar weer bellen met de installateur..

• Ronald
Busman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Precies Ronald, in de originele opgave met de 4K komt het op 101%, dus dat lijkt me een stuk netter.
Je beseft niet half hoe nuttig jouw advies en dit topic is voor degenen zonder al te veel kennis van zaken! d:)b

Maandag maar weer bellen met de installateur..
En gelijk die laatste plekjes op je dak vullen :-) ?

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:29

SubSense

Not your keys, not your coins

Even een vraagje aan de Tweakers die regelmatig met SolarEdge werken.
1 maand geleden heb ik de technische schouw gehad, maar nog geen definitieve offerte.

Ik heb meermaals gebeld met de installateur, het verhaal van afgelopen donderdag was dat de SolarEdge 3 fase omvormer niet leverbaar is.
Als ik echter zoek, kom ik meerdere partijen tegen die tientallen SE5K's op voorraad hebben.
Klopt het verhaal van de leverancier wel? Zijn de 3 fase omvormers echt niet leverbaar?

ps, het gaat hier om 9 panelen op west. Ik kies voor een 3 fase omvormer zodat ik er nog een paar panelen bij kan leggen in de toekomst. Maar niet meer dan 6 tot 8 (op zuid) denk.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
9 panelen op een 3 fase omvormer gaat volgens mij niet werken…

• Ronald
@DJP! 9 kan (alleen) op een SE#K-RWB korte string... op de normale kan dat niet werken @SubSense later bijleggen als je het zelf niet kan kost teveel, gewoon gelijk goed doen.

[Voor 3% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 12:54]

• SubSense

SubSense

@Ronald
Mijn vraag ging over de levertijden van de 3 fase omvormers.
Op het moment kan ik nog niet bijleggen, ik moet eerst nog een stuk dak bouwen.

Wel waardevol advies.
Dit stond de originele offerte

SE 3500 HD Wave
9 Solaredge S440
9 AEG AS-M1082B-H(M10) 400W Mono Full Black

Deze 9 liggen op west.
Zouden er hier nog 4 op zuid bij kunnen? (op het nieuwe dak)
Misschien kan ik dan gewoon voor de SE 3500 HD Wave gaan.

Edit; 5425 Watt is het max vermogen van de SE3500 / 400W = 13.5 paneel.
9 op het westen en 4 op het zuiden. Moet dus prima kunnen aangezien ze nooit allemaal tegelijk het volle vermogen leveren. (is een aanname, ik ben geen expert)

[Voor 21% gewijzigd door SubSense op 11-03-2023 18:19]

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, kan. Nee, je moet het niet doen. 4 is te weinig per kant voor solaredge; zie topicstart.
5 kan nét, met s500b optimizers.

Je zou een 3 fase short string (se5k-rwb) variant kunnen bestellen, je zou een se5000h kunnen bestellen.
Onder geen beding wil je een gewone 3 fase met te weinig panelen (per kant).

Wise enough to play the fool

• Ronald
Dan is ontwerpen voor de eindsituatie het devies, @SubSense - met de beperking dat ik de tussensituatie moet werken.
Als je het dak zo bouwt dat er 5 op kan maak je het een stuk makkelijker.

Wat betreft levertijden: ik kan niet bij de groothandels kijken… dus kan ik niet beantwoorden

[Voor 20% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 19:03]

• SubSense

SubSense

@Ronald OP gelezen (knap werk, had ik eerder moeten doen)
Account aangemaakt op designer.solaredge.com
Hier moet ik even rustig voor gaan zitten.

Maar als ik het goed begrijp kan ik:
Nu 9 panelen neerleggen (west) en later 4 panelen op dezelfde string bijleggen (west). Dus alle panelen op dezelfde oriëntatie.

En ik kan niet:
Nu 9 panelen neerleggen (west) en later 4 panelen op zuid erbij leggen.

Dit heeft te maken met het voltage van de optimizers.
Ik snap het nog niet helemaal, maar het tuinhuisje verhaal in de OP helpt wel.

Het dak zal een plat dak worden van 4,20 X 2,40 (meter) zonder obstakels van zuid tot noord-west.
Dit dak komt vast te zitten aan de veranda waar de 9 panelen op komen te liggen.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Mits je voor een 1fase omvormer gaat. Die kan je nu te groot kiezen; ze hebben allemaal hetzelfde lijnvoltage.
En zit je vast aan die 4 op zuid? Of kunnen dat er ook 5 of 6 worden? Dan zie het er namelijk anders uit.

• Ronald
@SubSense tuinhuisje is een heel bewust scenario.

Als de panelen minder verschillend liggen en er weinig schaduw speelt kan het zijn dat het goed gaat met 4 op iets andere richting. Wel is het altijd punt van aandacht. Als je verliezen hebt zijn ze snel significant

• SubSense

SubSense

@teacher Het wordt dan inderdaad een 1 fase omvormer.
@Ronald nogmaals bedankt voor je hulp ern tips.

Ik heb momenteel al een SE5K installatie met 22 panelen op zuid, ligt er al een jaar of 6.
Met het afschalen van de saldering wil ik ruimer in mijn bereik zitten dat ik zonnestroom kan gebruiken. Vandaar de extra panelen op west.

Ik heb bewust gekozen voor een tweede omvormer omdat:
  1. Ik 2 losse installaties wil, mocht er een uitvallen heb ik altijd nog stroom van de andere (redundancy)
  2. Het kabel traject naar de veranda is best lang, 50 meter denk
De tent die de 22 panelen heeft gelegd is failliet, ik heb me altijd afgevraagd of ik wel admin ben van mijn eigen installatie. Dus als ik het admin menu zie ben ik admin? (Zie OP) Ik kan namelijk niet echt iets instellen. Enkel een foto uploaden en nog wat andere tabs:

• Ronald
Dat oogt als volledige eigenaar toegang - de meest uitgebreide optie

Ik snap de afweging voor 2 omvormers. 50m Solar kabel aanleggen is een klus. Wel houdt solaredge heel erg van lange strings ;)

[Voor 48% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 20:47]

• SubSense

SubSense

De tip voor de designer is echt goud @Ronald
Ik kende het niet en na een paar testjes ben ik nu alles met de exacte maten aan het intekenen.
Wat is dit toch een fijn forum met echte toppers!

• Ronald
@SubSense SE Designer is een fantastisch stuk software... Zouden alle installateurs moeten gebruiken ;)

• Ronald
Ik zat overigens deze week in edge academy te kijken; en de advanced cursus staat niet beschikbaar.

In plaats is nu een heel leertraject gekomen. Het gaat dieper op een en ander in, dus dat is positief.
Moet nog zien of er naar mijn idee genoeg aandacht wordt gegeven aan het probleem met kleine sets per oriëntatie.
Het waarschuwen voor clipping vanaf 2% in designer is in elk geval vooruitgang.

Tag @teacher

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Ronald Das beter! Gaan we eens doen. De oude cursussen waren nogal... ehm.. goed te doen ;)

• SubSense

SubSense

@Ronald Haha, ik zag net die clipping staan.
Ik heb de SE3500H vervangen voor een SE4000H (175 euro duurder)
Hiermee een heel klein beetje clipping in juni, valt binnen de marge.
Ik moet nog even afwegen of ik het marginale verlies met de SE3500H ga terug verdienen (denk het niet)

SE4000:

SE3500:

[Voor 22% gewijzigd door SubSense op 11-03-2023 21:37]

• Ronald
@SubSense omvormer clipping is okay, dat is heel goed voorspelbaar.
Opbrengst factor verlies is hoe designer het optimizer clipping verhaal noemt… dat is de enge, want veel lastiger voorspelbaar

Prijsverschil se3680h doorgaans heel klein ;)

[Voor 10% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 21:37]

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 22:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Weten jullie dit toevallig.
Momenteel aanwezig een SE5K 3 fase omvormer. Nu willen wij op het dak van de woning nog wat panelen bij gaan leggen (8 op oost en 6 op het westen) en hier dan een SE3680H 1 fase omvormer voor gaan gebruiken. Kan deze nog toegevoegd worden in de meterkast 3x25A.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar

• Ronald
@Speedyace kan, 8A per fase vanaf de se5k, 16A vanaf se3680h.

Dan eigenlijk wel rem automaat nodig, want 49A beschikbaar op die fase, wat meer is dan je aardlekschakelaars voor ontworpen zullen zijn

S500b veilige keuze met de groep van 6

Is omvormer upgraden geen optie - afhankelijk huidig legplan met oog op optimizer clipping natuurlijk.

[Voor 10% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 21:42]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:40:

Dan eigenlijk wel rem automaat nodig, want 49A beschikbaar op die fase, wat meer is dan je aardlekschakelaars voor ontworpen zullen zijn

Is omvormer upgraden geen optie - afhankelijk huidig legplan met oog op optimizer clipping natuurlijk.
Het huidige systeem ligt op het zuiden 16x320wp gekoppeld aan een SE5K.
Dit is te veel werk en duurder om een grotere omvormer aan te schaffen. Vandaar de keuze voor de SE3650H 1 fase.

[Voor 7% gewijzigd door Speedyace op 11-03-2023 21:49]

• Ronald
@Speedyace ziet er goed uit. Opbrengst factor is naar verwachting van de se5k, maar kun je simpel te testen door te dupliceren en se5k eruit te halen

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:58:
@Speedyace ziet er goed uit. Opbrengst factor is naar verwachting van de se5k, maar kun je simpel te testen door te dupliceren en se5k eruit te halen
🤔 ik heb de SE3680h al liggen. Maar stel als ik voor een SE9K ga. Dan heeft deze toch te kort aan de 6 panelen op het westen om op te starten of aan te blijven.

• Ronald
Speedyace schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:11:
[...]

🤔 ik heb de SE3680h al liggen. Maar stel als ik voor een SE9K ga. Dan heeft deze toch te kort aan de 6 panelen op het westen om op te starten of aan te blijven.
Correct, daarom gaf ik aan: afhankelijk van legplan. In deze situatie is je gemaakte plan duidelijk beter.

Overigens: hij zou aan blijven, maar met zware optimizer clipping.

[Voor 9% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 22:13]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:12:
[...]

Correct, daarom gaf ik aan: afhankelijk van legplan. In deze situatie is je gemaakte plan duidelijk beter.

Overigens: hij zou aan blijven, maar met zware optimizer clipping.
Sorry verkeerd begrepen. Maar dan ga ik het zo proberen met de nieuwe installatie op de 1 fase omvormer, naast de 3 fase

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:40:

Heb ik de remschakelaar met deze setup nog nodig. Anders ga ik deze bestellen namelijk.

• Ronald
@Speedyace ja eigenlijk wel. Maar meerdere opties in kennis document.

In jouw geval is wellicht de handigste optie een B40 30mA alamat in plaats van de aardlekschakelaar voor de fase waarom je de se3680h zet. Een B40 3P installatie automaat kost je nog eens 4 posities in de kast.

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-03 21:48
Nog een follow up vraag op mijn eerdere vraag (installateur heeft panelen op 2 strings ipv 1 string aangesloten).

Ik zat de opleveren foto van het bonveste dak te bekijken (oost west opstelling plat dak). Er liggen 4 rijen in oost-west. Voor mij zou dan een logische indeling zijn de eerste rij aan de oost kant op oost en de laatste rij op west op het westen. De installateurs hebben het echter net andersom gedaan (zie fotos).

Woensdag komen de installateurs terug om de string te fixen, buizen beter af te werken, als bovenstaande dan ook niet optimaal is mogen ze dat ook meteen fixen.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:02:
@Speedyace ja eigenlijk wel. Maar meerdere opties in kennis document.

In jouw geval is wellicht de handigste optie een B40 30mA alamat in plaats van de aardlekschakelaar voor de fase waarom je de se3680h zet. Een B40 3P installatie automaat kost je nog eens 4 posities in de kast.
Ik heb daar totaal geen ruimte meer voor in de kast. En ernaast gaat ook niet meer passen. :?

• Ronald
@mmmmmark Geen technisch verschil. Is de boel aan de O en W kant afgewerkt met platen, dan prima.

@Speedyace ALS vervangen door Alamat kost geen extra ruimte

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

@Ronald ik zie net dat jij hebt gereageerd, maar toen was de foto al onderweg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-03 18:58
groepenkast praat is dus offtopic

[Voor 80% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 09:52]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:48
Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:17:
Ik zat overigens deze week in edge academy te kijken; en de advanced cursus staat niet beschikbaar.

In plaats is nu een heel leertraject gekomen. Het gaat dieper op een en ander in, dus dat is positief.
Moet nog zien of er naar mijn idee genoeg aandacht wordt gegeven aan het probleem met kleine sets per oriëntatie.
Het waarschuwen voor clipping vanaf 2% in designer is in elk geval vooruitgang.

Tag @teacher
Als je designer account hebt en niet volledig eigenaar bent kan je toch zelf klachten/storingen melden bij SE. Dus zonder tussenkomst van je installateur. Zo had ik vorig jaar ineens een nieuwe optimiser door de bus. Misschien ook goed om te weten.

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:38
Hoi allen,

Vanmorgen mijn 3fase omvormer actief gezet, echter blijft deze nu de 8xB7 manager opstart foutmelding geven. Nu zag ik op dit forum al meerdere foutmeldingen rondom die landcode, echter staat deze bij mij al op 19. Iemand wellicht nog een andere oplossing?

Groet,

Rick

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Je zou even een software update kunnen doen, resetten en nog een keer in bedrijf stellen.

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:15

-Smoke-

Maverick Reploid

rroetenberg schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:21:
Hoi allen,

Vanmorgen mijn 3fase omvormer actief gezet, echter blijft deze nu de 8xB7 manager opstart foutmelding geven. Nu zag ik op dit forum al meerdere foutmeldingen rondom die landcode, echter staat deze bij mij al op 19. Iemand wellicht nog een andere oplossing?

Groet,

Rick
Dit kan ook voorkomen wanneer de omvormer geen correcte spanning meet op 1 van de 3 fases of tussen de fases. Best even checken of je AC goed aangesloten is en je wel effectief op 3-fase zit (400VAC tussen fases onderling, 230VAC tussen fase en nul). Kan ook voorkomen bij bijvoorbeeld een zwevende nul trouwens.

Als het een nieuwe omvormer is die vandaag geactiveerd is zou hij al helemaal up-to-date moeten zijn.

• rroetenberg
-Smoke- schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Dit kan ook voorkomen wanneer de omvormer geen correcte spanning meet op 1 van de 3 fases of tussen de fases. Best even checken of je AC goed aangesloten is en je wel effectief op 3-fase zit (400VAC tussen fases onderling, 230VAC tussen fase en nul). Kan ook voorkomen bij bijvoorbeeld een zwevende nul trouwens.

Als het een nieuwe omvormer is die vandaag geactiveerd is zou hij al helemaal up-to-date moeten zijn.
Check.. moet je dan de 230/400 modus selecteren of de 480? Lijkt mij de 230/400 toch?

Firmware is up to date

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Landcode 19, dus niet 151 middenvoltage.

• rroetenberg
@teacher @-Smoke- Thanks! Probleem is al opgelost. De L2 draad was afgeknapt in de werkschakelaar.

Nu maak in de nieuwe configuratie gebruik van 9xP370 en 17xS440 optimizers. Nu staan deze P370 er nog wel in (uit oude configuratie) echter kan ik niet per paneel de S440 selecteren. Iemand enig idee hoe dit wel kan?

• mmmmmark
schumacher schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:36:
[...]

7540 kWh versus 7170 kWh per jaar (+5,16%) volgens de simulaties zonder schaduw.
Thanks!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mmmmmark
[quote]Ronald schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:26:
@mmmmmark Geen technisch verschil. Is de boel aan de O en W kant afgewerkt met platen, dan prima.

Denk dat je deze platen bedoeld toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoeJoe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:57
.GoO schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Probleem is dat ik bij 55 seconden in dit filmpje niet de melding Wifi not connected krijg, maar LAN not connected.
Dan heeft de installateur de in bedrijfstelling niet juist gedaan, hier kan je namelijk instellen in de setapp dat de wifi al "default" moet. Hier staat standaard de ethernet enige manier om dit dus op te lossen is of de installateur terug laten komen met de set app. Of even een LAN kabel erin, ticket aanmaken bij SE en vragen of zei hem verbinden met je Wifi en de Wifi al default zetten, als je wachtwoord of iets in de toekomst dan veranderd kan je het doen zoals het filmpje.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:04
Begrijp ik het goed dat met solaredge optimizers het geen probleem is als je verschillende hellingshoeken aan één string aansluit?

Ik heb een offerte gekregen met:

12 Canadian Solar 400WP panelen
12 S440 optimizers
1 SE3680H omvormer

Nu is het zo dat 8 panelen op het schuine dak komen(45 graden) en 4 op uitbouw(plat dak). Dus verschillende hellingshoeken op één string.

Verder heb ik enkele vragen over solaredge designer: Hoe moet ik "Financiën" pagina invullen zodat het

- 40 cent rekent per kwh gebruikt
- 9 cent rekent per kwh geleverd
- rekening houdt met saldering

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Midan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:20:
Begrijp ik het goed dat met solaredge optimizers het geen probleem is als je verschillende hellingshoeken aan één string aansluit?

Ik heb een offerte gekregen met:

12 Canadian Solar 400WP panelen
12 S440 optimizers
1 SE3680H omvormer

Nu is het zo dat 8 panelen op het schuine dak komen(45 graden) en 4 op uitbouw(plat dak). Dus verschillende hellingshoeken op één string.
Dit heb ik ook, en het werkt bij mij uitstekend. Ik heb met 29 stuks (18 schuin, 11 plat) wel wat meer panelen.

• Ronald
@Midan Wel vergelijkbare azimut?
3680H klinkt wat licht voor 4800Wp... maar als er geen kabel gelegd kan worden zit je een beetje aan PV verdeler vast

Financien: tarieven aanmaken en selecteren. Saldering is te specifiek NL markt, en zit er volgens mij niet in.

[Voor 28% gewijzigd door Ronald op 13-03-2023 22:16]

• Midan
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:15:
@Midan Wel vergelijkbare azimut?
3680H klinkt wat licht voor 4800Wp... maar als er geen kabel gelegd kan worden zit je een beetje aan PV verdeler vast

Financien: tarieven aanmaken en selecteren. Saldering is te specifiek NL markt, en zit er volgens mij niet in.
Dank voor je antwoord. Dit stukje volg ik niet helemaal:
maar als er geen kabel gelegd kan worden zit je een beetje aan PV verdeler vast
Wat bedoel je hier precies? Kabel vanuit de omvormer naar meterkast?

Azimuth is hetzelfde inderdaad.

Als ik dit lees lijkt 3680H wel 4800WP aan te kunnen?

https://www.zonnepanelenc...3680h-hd-wave-wifi-1-fase

[Voor 12% gewijzigd door Midan op 13-03-2023 22:56]

• Ronald
@Midan Aan kunnen en niet aftoppen zijn verschillende dingen. De 3680H kan tot 3680W van de panelen pakken. Waarom is de omvormer zo licht?

• Midan
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:01:
@Midan Aan kunnen en niet aftoppen zijn verschillende dingen. De 3680H kan tot 3680W van de panelen pakken. Waarom is de omvormer zo licht?
Aha, Dus teveel over gedimensioneerd?

Ik lees dat tot 20% kan, maar dit gaat richting de 24%

• Ronald
@Midan overdimensionering is kosten optimalisatie, geen doel. Of accepteren omdat er geen nieuwe kabel geld kan worden bij gebruik bestaande groep kan.

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 12:27
Bij het doorlopen van de historische opbrengst (30*300 Wp, met identieke oriëntatie, op Zuid dak (48 graden helling / 170 graden azimut); zie ik dat de som van de optimizers hoger is, dan wat de omvormer registreert. Dat staat voor mij dan nog los van wat de omvormer werkelijk terug levert naar mijn meterkast (wordt niet gemeten).

Sinds eind 2018, zit tussen de panelen 3% (max/min) wat mij heel netjes lijkt.
De som van de panelen is echter 4.3% hoger dan wat de omvormer heeft geregistreerd (dat scheelt dan +/- 1900 kWh), is dat logisch als verlies?

Kijk ik naar enkel dit jaar (nog weinig goed weer gehad, maar helaas kan ik de details van 2022 niet meer opvragen), dan zie ik tussen de panelen 7.6% (max/min), en richting de omvormer -5.8% ofwel een delta van 62kWh (op een totaal van 1070/1132 kWh).

in de specs van de omvormer lees ik "Superieur rendement van 97,6%", uitgaande van het feit dat het volledige verlies terugkomt in de uitlezing van de poweroptimizers versus de omvormer, is mijn rendement nu 94.2%; wat natuurlijk nog steeds hoog lijkt, maar op 30 panelen, liggen er dus bijna 2 voor de omvormer te compenseren. En dan is voor mij nog de vraag of het volledig verlies hier werkelijk in terug komt, en of dat enkel het verlies is wat al is opgetreden voor op het moment dat de spanning van de panelen bij de omvormer binnenkomt.

Opbrengst Panelen Totaal MWh
Min 1.53
Max 1.58
Max/Min 103%
Avg 1.54
Totaal 46.33
Omvormer 44.43
Delta -1.9
Afwijking -4.3%

[Voor 3% gewijzigd door knoore op 14-03-2023 13:59]

• Warchazz
  • Laatst online: 17-03 19:57
Bezig met offertes van zonnepanelen,
Aan de voorzijde van het huis passen er ca 4
achterzijde ca 10.

Diverse adviezen gekregen, de ene geeft aan 4 zijn te weinig aan de voorzijde om op te starten?
Ander zegt prima met s440, panelen 405/415

De ene offertje wil een omvormer van 5000, de andere 3680

Door de bomen zie ik het bos niet meer.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
10 op 4 met de s440? Don't go there. Met de s500b ook niet trouwens. 3 fasen omvormer zou ik ook van wegblijven.
Zie bijvoorbeeld Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?

Heb je overigens de ontzettend informatieve, doordachte en goed geschreven topicstart gelezen?

[Voor 31% gewijzigd door teacher op 14-03-2023 19:24]

• Warchazz
teacher schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:19:
10 op 4 met de s440? Don't go there. Met de s500b ook niet trouwens. 3 fasen omvormer zou ik ook van wegblijven.
Zie bijvoorbeeld Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?

Heb je overigens de ontzettend informatieve, doordachte en goed geschreven topicstart gelezen?
Heb ik gezien maar na mijn TIA is het teveel informatie voor mij om te begrijpen.
andere offerte wil ze niets eens leggen zonder 3 fase omvormer.

[Voor 6% gewijzigd door Warchazz op 14-03-2023 19:31]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
3 fase heb je te weinig panelen per kant. Of je moet een speciale "short string" variant bestellen.

Dus: 1 fase, of 3 fase short string
Dan wil je de s500b optimizer en minimaal (en zonder harde schaduw) 5 panelen per kant.

• Warchazz
teacher schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:39:
3 fase heb je te weinig panelen per kant. Of je moet een speciale "short string" variant bestellen.

Dus: 1 fase, of 3 fase short string
Dan wil je de s500b optimizer en minimaal (en zonder harde schaduw) 5 panelen per kant.
En als ik dan een extra pv groep en 3f hoofdschakelaar laat bijplaatsen kan ik toch altijd laten verzwaren door de netbeheerder voor eventueel warmptepomp, inductiekookplaat etc? De zonnepanelen kunnen dan gewoon op 1f blijven?

Een offerte zegt 15 panelen mogen niet op 1f?

[Voor 4% gewijzigd door Warchazz op 14-03-2023 19:48]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Met drie fasen in huis heb je 3x 1 fase, dus daar kan zeker een 1 fase omvormer op.

15 x 410 is 6150 wp. Dat mag prima op een se5000h of een se5k-RWB, en omdat de panelen gescheiden liggen (oost west? Hoek?) komt het vermogen niet tegelijk.

Vraag anders aan de installateur een "designer rapport".

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-03 21:31

Crazy-

Best life ever

SubSense schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:23:
Even een vraagje aan de Tweakers die regelmatig met SolarEdge werken.
1 maand geleden heb ik de technische schouw gehad, maar nog geen definitieve offerte.

Ik heb meermaals gebeld met de installateur, het verhaal van afgelopen donderdag was dat de SolarEdge 3 fase omvormer niet leverbaar is.
Als ik echter zoek, kom ik meerdere partijen tegen die tientallen SE5K's op voorraad hebben.
Klopt het verhaal van de leverancier wel? Zijn de 3 fase omvormers echt niet leverbaar?

....
dit verhaal klopt (helaas). Er zijn enkele schofterige bedrijven die op 1 of andere manier wel aan een lading 3-fases hebben kunnen komen en deze voor woeker prijzen verkopen. Spijhtig, maar daar zijn vele de dupe van. |:(

Zelf aantal 3-fases besteld medio november; bij een zeer grote en gerenommeerde groothandel/importeur in nederland, maar uitstel na uitstel helaas...

= backorders zijn grotendeels nu gezet op eind maart.
Nieuwe orders medio juni/juli verwachting

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-03 20:18
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:26:
@tomtom901 helemaal correct. Noorden is gewoon mogelijk als apart systeem. Gewoon zo voordelig mogelijk doen.
Ha @Ronald en @teacher - ben ik weer.

Ik heb inmiddels de installateur zover dat hij Enphase heeft aangeboden (we gaan wel een klein beetje off topic nu, excuus), echter op alle orientaties zit nu Enphase. Voor het noorden voegt dat m.i. weinig toe, maar scheelt het veel in de kosten of is dat een baadt het niet dan schaadt het niet type dingetje?

Wel nog bedankt voor het meedenken voor ik de mist in was gegaan met SolarEdge :)

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Alles enphase is voornamelijk makkelijk qua monitoring, maar technisch niet per se nodig.
Beetje overkill qua techniek mag overigens gewoon ook op tweakers overigens. :Y

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-03 20:18
teacher schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:12:
Beetje overkill qua techniek mag overigens gewoon ook op tweakers overigens. :Y
Stamp of approval :+ _/-\o_

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wel, we hebben iets nieuws!

een fluctuerende DC spanning op een SE5k
1 string, 21 panelen

2 issues:

recent uitgebreid met 5 panelen (S500) echter probleem blijkt daarvoor ook aanwezig te zijn.
Wat mij verder opvalt is de aftopping uitgaande spanning van de nieuwe set panelen. Dit daalt wel narmate de zon richting westen draait.

De installatie is zuid-west gericht, 16 panelen op 35 hellend, de 5 nieuwe daarboven op platte gedeelte, 15 graden (ook zuid-west)

1 paneel heeft wel flinke schaduw val in het begin ivm schoorsteen.

Issue 1:
de vlakke 60Vdc op die extra panelen blijft mij een raadsel. (Een soort van clipping aan de bovenkant?)

Issue 2:
ik ook zie ik de frequentie bizarre resultaten geven op de grafiek van 50-100Hz.
Tevens geeft de DC lijn een grafiek continue van 450-750Vdc |:(

Vreemde is dat de L2 & L3 geen resultaten geven in de grafieken ??? maar wel op de omvormer details pop-up.. bij SE al een support ticket aangemaakt, vervelend dat ze ingaan op die 5 extra panelen; met name omdat het probleem daarvoor al was.

De omvormer heeft tot sept. bij mij gehangen, daar dit probleem niet geconstateerd.
Ik neig nog even te kijken naar de juiste L1, L2 & L3 volgorde in de meterkast - maar geringe kans dat dat fout zit (ivm juiste werking verder)

Opbrengst ziet er verder prima uit, ondanks de DC string spanning grafieken.

Weer iets om uit te zoeken ...

[Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 15-03-2023 16:15]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Software update gedaan voordat de s500 erbij kwam?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

teacher schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:05:
Software update gedaan voordat de s500 erbij kwam?
Zeker ;) had hem hier ook al draaien met de S500(b) - omvormer is van jan. 2020
Zodra de software niet up2date is, krijg je de nieuwe optimizers niet te zien (Omvormer kan ze dan niet pairen)

[Voor 18% gewijzigd door Crazy- op 15-03-2023 16:06]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Vaag... ik heb ff geen antwoord.

• Ronald
@Crazy- zijn die 5 nieuwe panelen serieus hoger vermogen dan de rest?

Optimizers op hun max is dus normaal gesproken aftoppen door string stroom beperking aka opbrengst factor verlies aka optimizer clipping.

1 optimizer start pas heel laat (1.1.2?)

Maar die wapperende string spanning is wel heel bijzonder… draait de omvormer “normaal” productie?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:19:
@Crazy- zijn die 5 nieuwe panelen serieus hoger vermogen dan de rest?

Optimizers op hun max is dus normaal gesproken aftoppen door string stroom beperking aka opbrengst factor verlies aka optimizer clipping.

1 optimizer start pas heel laat (1.1.2?)
Ja, panelen zijn 450Wp (oude 260Wp).
Late start komt door schoorsteen; harde schaduw vandaag ivm volle zon. Dat is niet heel gek :)

zit net nog te kijken naar een andere set-up, recent 7 panelen bij geplaatst (toevallig ook een SE5k)
had eerst ook 16x 270Wp, nu 7 nieuwe (450 & 330 in de mix ivm ruimte)
daar zie ik ook een clipping op de Vdc van de 450Wp panelen vol in de zon |:(
De 500 trekt die 450Wp dus niet }:O maak mij hier ook niet heel erg druk om;
Maar die wapperende string spanning is wel heel bijzonder… draait de omvormer “normaal” productie?
Yes, omvormer produceert verder prima. Heb dit ook pas recent ontdekt, nadat ik de panelen toegevoegd had.

[Voor 21% gewijzigd door Crazy- op 15-03-2023 16:27]

• Ronald
@Crazy- het is niet dat de s500 die panelen niet aan kan.

Domweg vergelijkbaar met problemen door oriëntatie verschil. Doordat je maar 4 panelen hebt - zeker met de 5e nieuwe in schaduw - die zoveel meer kunnen produceren is er onvoldoende bijstand van de 16 (17) om de string stroom hoog genoeg te krijgen om het vermogen weg te zetten.

Zal minder een probleem zijn op een minder strak blauwe dag, en zal eerder in enkele 10-tallen watts zitten dan 100+

[Voor 50% gewijzigd door Ronald op 15-03-2023 16:44]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:36:
@Crazy- het is niet dat de s500 die panelen niet aan kan.

Domweg vergelijkbaar met problemen door oriëntatie verschil. Doordat je maar 4 panelen hebt - zeker met de 5e nieuwe in schaduw - die zoveel meer kunnen produceren is er onvoldoende bijstand van de 16 (17) om de string stroom hoog genoeg te krijgen om het vermogen weg te zetten.

Zal minder een probleem zijn op een minder strak blauwe dag, en zal eerder in enkele 10-tallen watts zitten dan 100+
Ik begrijp je uitleg, ben wel even benieuwd hoe SE hier op gaat reageren. Ergens staat het (Voor mijn gevoel) haaks op hun KPI's >:)

de opbrengst zal zeker niet drastisch slechter zijn en inderdaad, beter worden naar mate de temperatuur gaat stijgen.

• Ronald
@Crazy- Wat ik me met de creatieve geest afvraag, een beetje naar aanleiding van een screenshot van een systeem recent op forum… daar zat 1 80V optimizer tussen een oudere bak 85V modellen… blijkbaar werkt dat toch samen… wat er zou gebeuren als er wel 60 en 80V optimizers (voor de 450W panelen) gemixt zouden worden…

Experiment op eigen risico ;) mag vast niet van support/sales

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:45:
@Crazy- Wat ik me met de creatieve geest afvraag, een beetje naar aanleiding van een screenshot van een systeem recent op forum… daar zat 1 80V optimizer tussen een oudere bak 85V modellen… blijkbaar werkt dat toch samen… wat er zou gebeuren als er wel 60 en 80V optimizers (voor de 450W panelen) gemixt zouden worden…

Is exact waar ik zelf aan dacht :X kan mij niet voorstellen dat er iets kapot kan gaan eigenlijk (...) eerst maar support afwachten in beide gevallen; ben benieuw wat hun reactie is.

Note : qua DC spanningsval ontvang ik net een update dat het naar de Tier2 afdeling van support gaat...

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:21
Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:45:

Nu zal 5 volt in de marge zitten.. Maar als je 60/80 combineert zou ik de 60V achter aan de string zetten, op die manier zou je kunnen voorkomen dat de 60V gaat klagen dat het 80V binnen krijgt terwijl hij 60 verwacht.

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 20-03 19:00
Voor of achter in de string maakt niks uit, ze staan in serie. Hij krijgt stroom binnen, geen spanning.

• mmmmmark
Even een korte update. De monteurs van Govolt waren vandaag weer langsgekomen om de strings te fixen en de buis fatsoenlijk weg te werken die voor eht raam langs liep.

Om 1800 uur kwamen ze aan terwijl we een afspraak hadden staan tussen 1200-1500. Ook geen belletje met "hey we zijn iets later oid". Geen excuus of groet oid, meteen het dak op. De buis die verkeerd lag schopte letter van de muur af op de grond (dat zag ik toevallig door het raam). Dus ik het dak op, ze vragen "wat wil je nou eigenlijk"?? Ik zeggen dat die buis netjes moet worden weggewerkt. Antwoord was als op de grond ligt dan meer erosie, ik zei terug dat het inderdaad minder goed zo zijn, helemaal nu ze er een barst in hadden geschopt...Ook vroeg ik nog naar de string hoe het dan kon, vaag antwoord dat de monteur allemaal mensen bij solaredge kende en het net niet werkte..blablabla.

Geen idee of ze het nu goed hebben met de string maar ik was er wel klaar mee dus naar binnen gegaan baby in bad gaan doen en ze niet meer gezien. Morgen maar even contact met Govolt...

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

mmmmmark schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:47:
Even een korte update. De monteurs van Govolt waren vandaag weer langsgekomen om de strings te fixen en de buis fatsoenlijk weg te werken die voor eht raam langs liep.

Om 1800 uur kwamen ze aan terwijl we een afspraak hadden staan tussen 1200-1500. Ook geen belletje met "hey we zijn iets later oid". Geen excuus of groet oid, meteen het dak op. De buis die verkeerd lag schopte letter van de muur af op de grond (dat zag ik toevallig door het raam). Dus ik het dak op, ze vragen "wat wil je nou eigenlijk"?? Ik zeggen dat die buis netjes moet worden weggewerkt. Antwoord was als op de grond ligt dan meer erosie, ik zei terug dat het inderdaad minder goed zo zijn, helemaal nu ze er een barst in hadden geschopt...Ook vroeg ik nog naar de string hoe het dan kon, vaag antwoord dat de monteur allemaal mensen bij solaredge kende en het net niet werkte..blablabla.

Geen idee of ze het nu goed hebben met de string maar ik was er wel klaar mee dus naar binnen gegaan baby in bad gaan doen en ze niet meer gezien. Morgen maar even contact met Govolt...
Triest … gewoonweg triest.

Maar de panelen zitten nu als 1 string dus. Ben benieuwd morgen!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-03 21:35
Crazy- schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:02:
Wel, we hebben iets nieuws!

een fluctuerende DC spanning op een SE5k
1 string, 21 panelen

2 issues:

recent uitgebreid met 5 panelen (S500) echter probleem blijkt daarvoor ook aanwezig te zijn.
Wat mij verder opvalt is de aftopping uitgaande spanning van de nieuwe set panelen. Dit daalt wel narmate de zon richting westen draait.

De installatie is zuid-west gericht, 16 panelen op 35 hellend, de 5 nieuwe daarboven op platte gedeelte, 15 graden (ook zuid-west)

1 paneel heeft wel flinke schaduw val in het begin ivm schoorsteen.

Issue 1:
de vlakke 60Vdc op die extra panelen blijft mij een raadsel. (Een soort van clipping aan de bovenkant?)

Issue 2:
ik ook zie ik de frequentie bizarre resultaten geven op de grafiek van 50-100Hz.
Tevens geeft de DC lijn een grafiek continue van 450-750Vdc |:(

Vreemde is dat de L2 & L3 geen resultaten geven in de grafieken ??? maar wel op de omvormer details pop-up.. bij SE al een support ticket aangemaakt, vervelend dat ze ingaan op die 5 extra panelen; met name omdat het probleem daarvoor al was.

De omvormer heeft tot sept. bij mij gehangen, daar dit probleem niet geconstateerd.
Ik neig nog even te kijken naar de juiste L1, L2 & L3 volgorde in de meterkast - maar geringe kans dat dat fout zit (ivm juiste werking verder)

Opbrengst ziet er verder prima uit, ondanks de DC string spanning grafieken.

Weer iets om uit te zoeken ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar tover je die grafiekjes vandaan?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

edwin2021 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:38:
[...]

Waar tover je die grafiekjes vandaan?
Als installateur kan je nog meer; maar ook als je Volledig Toegang hebt in je dashboard

Crazy- in "Het grote SolarEdge topic"

@teacher ik moest even zoeken. Wellicht dit in de TS vermelden?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Crazy- ik ben zo vrij geweest even naar je post te linken.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-03 21:35
Crazy- schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 07:38:
[...]

Als installateur kan je nog meer; maar ook als je Volledig Toegang hebt in je dashboard

Crazy- in "Het grote SolarEdge topic"

@teacher ik moest even zoeken. Wellicht dit in de TS vermelden?
Helder, ga ik even vragen aan installateur.

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:06
Ik heb bij een vereniging een installatie met SolarEdge waarbij één paneel of optimizer (van de 68) stuk is. De installateur is destijds vergeten om het serienummer per optimizer te noteren en in een mooi plaatje te zetten. Dus ik weet alleen dat paneel/optimizer 1.0.67 nog maar 0 W levert, maar wet niet welke van de 68 dit is.

Is er een manier om eenvoudig dit paneel/optimizer te vinden? Is het toevallig zo dit de 67e op de string is (dus de 1-na-laatste in ons geval) ? Of moet ik alle panelen omdraaien om het serienummer te checken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
@ocmer @Crazy- heeft geloof ik een keer aangegeven dat ze in string volgorde kunnen zitten, maar niet gegarandeerd.

Overigens mogen er geen 68 in een string zitten…. En max 11,nogwat kW per string Dus hopelijk hangen er meer strings aan het systeem

Maar ik zou de installateur even terug roepen om zijn werk af te maken… kan hij gelijk de vervangende optimizer monteren

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee