mmmmmark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:34:
[...]
Net het dak opgeklommen en het overleefd (de omvermer hangt buiten). Volgens mij zijn het 2 strings want ik zie twee keer draden de inverter ingaan (zie onderstaande foto). Er zitten dus 5 panelen op oost en west aan 1 kabel met S500 optimisers en 10 op zuid met S500 optimisers en alles dan aangesloten op de SolarEdge SE7k.
Had alles beter op 1 string gekund. Op basis van het tuinhuisje voorbeeld begrijp ik dat het maximale voltage niet kan geworden gehaald als er nie minimaal 13 panelen in de zon liggen (om boven de 750 volt te komen). Alles ligt wel op een plat dak (verschillende dakdelen).
Is dit nou suboptimaal? Als ik nu weer in de app kijk zie ik een zelfde beeld als gisteren alleen de oost west panelen hebben een beetje opbrengst (1-2.5Wh en zuid (nog) helemaal niks.
[Afbeelding]
Ik kon niet laten om zelf even te gaan pielen in Solaredge designer op een willekeurig adres middenin Nederland en 400 wp panelen. Alles op 1 string geeft maar 0,4% verlies door clipping (door te weinig panelen gelijktijdig in de zon).
2 strings geeft niet eens een uitkomst, omdat de strings te kort zijn.
Dus alles moet anders aangesloten worden en daarna zou het wel moeten werken.
Bovenstaande geldt alleen bij beperkte schaduw, mijn simpele tekening gaat uit van een dak zonder schaduw. Met veel schaduw wordt het plaatje weer anders.
Link (met voor beide opties 1 tab en een 3e voor alle panelen op Zuid):
https://designer.solaredg...fe698f32d485?units=METRIC
Onbegrijpelijk hoe ze dit zo hebben kunnen aanbieden/installeren.
@
Ronald Is het exporteren van zo'n slecht ontwerp naar de monitoring wel mogelijk, want simuleren wil hij niet bij mij?
[Voor 0% gewijzigd door schumacher op 09-03-2023 10:13. Reden: 3e tab met alles op zuid toegevoegd]