Toon posts:

Het grote SolarEdge topic

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
scarwoman schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:33:
Ik heb me afgelopen dagen verdiept in mijn zonnepaneel installatie. Het valt mij op dat mijn SE8K solaredge omvormer rond het einde van de dag energie uit het net haalt??
Is dat bij jullie ook het geval?

Heeft de omvormer stroom nodig om af te sluiten oid?
[Afbeelding]
Sterker nog, dat doet die ook bij opstarten.
En dan ook nog het standby verbruik als hij in rust is.
De omvormer (het systeem) heeft om te functioneren ( buiten de standby) een bepaald verbruik.
Deze zie je.

Om het nog spannender te maken, tijdens de start en stop van productie zijn bij een 3 fase (SE9K in mijn geval) 2 fasen productie en 1 fase verbruik. Is wel allemaal minimaal.
Ik kan dit nauwkeurig zien doordat mijn SAPmeter middels HA dit netjes in een grafiek zet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
Hier bij mij vanochtend:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online

Hier met "iets" meer resolutie :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:28

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:56:
[...]

Ik piek nu al boven de 6kW in de berekening, maar onder de 135%. In de praktijk zie ik alleen bij wisselende bewolking aftop… juni juli vorig jaar kwam de boel amper op 4,5kW hoge parabooltjes

Met alleen de upgrade naar 8x415 blijft net onder de 135%

De hele set van 28 komt op 7,7kW piek in designer.

Maar klinkt alsof ze telefonisch heel schappelijk kunnen zijn hierover? Dan is de verstandigste actie dus gewoon bellen (ik heb de certificering en installateur portal)
heb aantal setjes willen upgraden, maar was even lastig met optimizers. (2:1 setjes, 15k omvormer). na telefonisch overleg kwam er uit. Oh even zien wat je pieken zijn etc. oh dan is er nog ruimte voor ... (X) en kwam je boven de limiet van origineel percentage uit. >:)

verklaring was : het is oost/west, dus toppen laag, prima.
maar altijd in overleg dan..

als je binnen de grenzen blijft is het sowieos geen issue

[Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 06-03-2023 08:51]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• JoeJoe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-03 12:16
J.W schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:40:
Is deze load balancing setup ook makkelijk te creëren met een niet SE laadpaal?:
[Afbeelding]

Ik heb nu dus een SE10k-RWS omvormer, SE energiemeter, LG RESU10 batterij en een Alfen Eve Single Proline.
Kan binnenkort met de SE laadpaal na een firmware update.

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
JoeJoe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Kan binnenkort met de SE laadpaal na een firmware update.
Dus alleen met een SE laadpaal?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

J.W schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:48:
[...]

ja, het een ecosysteem van SE

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Loadbalancing kan ook met je alfen eve via p1, maar dat is een ander topic.

Wise enough to play the fool

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-03 21:28
Ik wil binnenkort een systeem plaatsen met 32 panelen van 450 wp op een Solaredge omvormer, dus ongeveer 14.4 kwp .Nu valt mij op dat een Solaredge 12.5k (die voldoende zou moeten zijn) veel duurder is dan b.v. een 16k of een 17k. Dat scheelt bij b.v. Winkelman 250 euro. (1729 euro voor de 12.kK, 1489 euro voor de 16k). Kan ik dan net zo goed een 16K aanschaffen en die in de software limiteren tot 12.5K (anders ben ik bang dat ik problemen krijg met mijn 3x25A aansluiting).

• Youtoofan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:26
Youtoofan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:07:
Kapotte optimizer vermoedelijk.
We hadden er eentje die sinds augustus niets meer rapporteerde, en ik denk dat die nu finaal de geest heeft gegeven.

[Afbeelding]

Volgens de formule van de handleiding kom ik uit op 3.25. En de optimizer waarvan sprake is nummer 4, dus kan wel kloppen.

In ieder geval de nodige screenshots toegevoegd aan mijn solaredge case.
Vandaag is de installateur voor de derde keer geweest. 2 defecte optimizers vervangen en alles werkt terug.

• JoeJoe
J.W schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:48:
[...]

Correct zie https://www.solaredge.com...s/residential/ev-charging Zoals je hier ziet zijn er een aantal * remarks met "pending FW update"
Dit is de nieuwste EV 3phase lader er zijn ook oudere. Om al deze features dus te hebben moet je ook deze lader hebben, je zou dit natuurlijk met elke EV charger kunnen doen maar dan moet je zelf aan de slag.

• JoeJoe
HHF schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:11:
Ik wil binnenkort een systeem plaatsen met 32 panelen van 450 wp op een Solaredge omvormer, dus ongeveer 14.4 kwp .Nu valt mij op dat een Solaredge 12.5k (die voldoende zou moeten zijn) veel duurder is dan b.v. een 16k of een 17k. Dat scheelt bij b.v. Winkelman 250 euro. (1729 euro voor de 12.kK, 1489 euro voor de 16k). Kan ik dan net zo goed een 16K aanschaffen en die in de software limiteren tot 12.5K (anders ben ik bang dat ik problemen krijg met mijn 3x25A aansluiting).
Je kan Export limitatie instellen, je kan dit ook fail safe instellen zodra de communicatie etc wegvalt de omvormer word gelimiteerd.
"selectiviteit" op je hoofdzekering zijn de meningen verdeeld over hier op die forum, zoals mensen zeggen NEN is een advies en geen norm. Echter zou ik wel even kijken wat je net beheerder zegt, sommige eisen dit en als er iets gebeurd kan dit wel een issue zijn.
Is dus wat je zelf wilt en welk risico je wilt lopen maar je kan de omvormer "begrenzen" Je moet natuurlijk wel dan een modbus of inline meter hebben om dit te laten werken.

• ds23man
HHF schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:11:
Heb hier een 16K met 17,5 kWp aan panelen. De hoogste stroom die ik hier ooit gezien heb is 3 x 23 A. Vergeet niet dat hoofdzekeringen er niet zo snel uitslaan met een lichte overbelasting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
JoeJoe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Je kan Export limitatie instellen, je kan dit ook fail safe instellen zodra de communicatie etc wegvalt de omvormer word gelimiteerd.
"selectiviteit" op je hoofdzekering zijn de meningen verdeeld over hier op die forum, zoals mensen zeggen NEN is een advies en geen norm. Echter zou ik wel even kijken wat je net beheerder zegt, sommige eisen dit en als er iets gebeurd kan dit wel een issue zijn.
Is dus wat je zelf wilt en welk risico je wilt lopen maar je kan de omvormer "begrenzen" Je moet natuurlijk wel dan een modbus of inline meter hebben om dit te laten werken.
De netbeheerders hebben in het verleden meerdere malen verklaart dat je tot de max hoofdzekering mag terugleveren. Heeft helemaal niets met selectiviteit te maken, een 16A groep is ook niet selectief t.o.v. een 25A hoofdzekering.

• JoeJoe
deze discussie gaan we hier niet voeren

[Voor 119% gewijzigd door teacher op 07-03-2023 12:25]

• ds23man
stop met offtopic reageren

[Voor 96% gewijzigd door teacher op 07-03-2023 12:26]

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:51
Ik heb nu thuis een SE9K-RW0 omvormer gangen met dc/ac ratio van 131%.

Ik heb nu de mogelijkheid om een nieuwe Storedge SE10K-RWS over te nemen voor een leuke prijs. Aangeschaft via Feenstra en via gecontroleerd serienummer garantie tot einde 2034

Vooralsnog worden alleen de zonnepanelen aangesloten, batterijen volgen later. Dat lijkt geen probleem toch? Of werkt de Storedge RWS alleen als er ook daadwerkelijk batterijen zijn aangesloten.

Als ik het goed begrijp kan ik maximaal 5 x 4,6kw batterijen op de RWS aansluiten verdeeld over 2 torens. De 2 torens worden sequentieel aangesloten.

Dan belangrijkste vraag:
Zouden jullie in dit geval kiezen voor Storedge of voor aparte omvormers voor zonnepanelen en thuisbatterij. In laatste geval heb je wel weer spanningsverlies maar werken zonnepanelen en thuisbatterij onafhankelijk van elkaar

• Simpel360
  • Nu online
TweakersOnly schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:59:
Ik heb nu thuis een SE9K-RW0 omvormer gangen met dc/ac ratio van 131%.

Ik heb nu de mogelijkheid om een nieuwe Storedge SE10K-RWS over te nemen voor een leuke prijs. Aangeschaft via Feenstra en via gecontroleerd serienummer garantie tot einde 2034

Vooralsnog worden alleen de zonnepanelen aangesloten, batterijen volgen later. Dat lijkt geen probleem toch? Of werkt de Storedge RWS alleen als er ook daadwerkelijk batterijen zijn aangesloten.

Als ik het goed begrijp kan ik maximaal 5 x 4,6kw batterijen op de RWS aansluiten verdeeld over 2 torens. De 2 torens worden sequentieel aangesloten.

Dan belangrijkste vraag:
Zouden jullie in dit geval kiezen voor Storedge of voor aparte omvormers voor zonnepanelen en thuisbatterij. In laatste geval heb je wel weer spanningsverlies maar werken zonnepanelen en thuisbatterij onafhankelijk van elkaar
Dan heb je dus 2 garantieverleners op 1 installatie en mogelijk straks 3 als de accu's via weer een andere partij wordt gekocht?

Vereist wel flexibiliteit van de installateurs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:37
Simpel360 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:37:
[...]

Alleen van de systeem beherende installateur toch? Alleen die kan toch claimen bij SE?

De rest komt er makkelijk af…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:51
Simpel360 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:37:
Dan heb je dus 2 garantieverleners op 1 installatie en mogelijk straks 3 als de accu's via weer een andere partij wordt gekocht?

Voor solaredge ben ik zelf installateur en kan zelf claims inleggen. Idee is om nu de SE10K-RWS aan te schaffen en over twee jaar de solaredge accu’s. Alles onder solaredge vlag.

Maar nu dus twee opties:
- SE10K-RWS als vervanging voor SE9K-RW0
- SE9K-RW0 met in toekomst een tweede AC coupled omvormer

• Simpel360
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Alleen van de systeem beherende installateur toch? Alleen die kan toch claimen bij SE?

De rest komt er makkelijk af…
Kan zijn dat ik beren op de weg zie en dat het geen problemen gaat geven.
Maarrrr, de systeem beherende installateur zal de omvormer doen gok ik (Feenstra),
en de optimisers en de panelen dan, gaan die hiervoor de garantie ook doen dan?
Kan, maar dat zou ik dan even navagen O-)

• Simpel360
  • Nu online
TweakersOnly schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:59:
[...]

Voor solaredge ben ik zelf installateur en kan zelf claims inleggen. Idee is om nu de SE10K-RWS aan te schaffen en over twee jaar de solaredge accu’s. Alles onder solaredge vlag.

Maar nu dus twee opties:
- SE10K-RWS als vervanging voor SE9K-RW0
- SE9K-RW0 met in toekomst een tweede AC coupled omvormer
Dat maakt dat de garantie geen issue is. _/-\o_

Heb ik even in dit topic gemist dat u een (zelf)instalateur is :$

• Eert_NL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-03 12:31
Dank je, zal ik doen, vooral omdat ik al meer dan een week wacht op de login gegevens. Volgens mijn 'installateur' kunnen zij momenteel mijn account niet aanmaken en hebben ze Solar Edge gevraagd erna te kijken. Wel een waardeloze constructie als je het mij vraagt. Het is mijn apparaat, laat me gewoon zelf een login aanmaken enzov. De dame in kwestie beweerde dat het zo ging bij elke omvormer... En zelfs dat de omvormer van 'hen' was. Ik heb haar maar even in de waan gelaten.

• Ronald
@Eert_NL een de gemiddelde solaredge eindklant tekent even het systeem in? Koppelt de juiste optimizer aan het ingetekende paneel?

Het is echt keihard meer dan even een account aanmaken…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-03 21:13
Vraagje, ik wil een SE3000H enkel fase omvormer aansluiten.
Nou is het AC vermogen van dit beestje 14A. Ik had verwacht dat dit prima op een 16A automaat zou gaan. Maar in een andere datasheet zie ik staan dat deze met minimaal 20A afgezekerd moet zijn.
Maar ik heb een 25A hoofdzekering en dan mag je blijkbaar niet meer dan 16A zekeren?

Ga ik hier problemen mee krijgen, staan deze omvormers er bekend om dat ze wel eens ruim over die 14A heen gaan?

En iedereen bedankt voor alle voorgaande info!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zou het wel aandurven, een se3000h zal als piek plm 3300W doen....

• mmmmmark
  • Laatst online: 21:18
Mijn panelen zijn gisteren geinstalleerd, 10 op oostwest en 10 op zuid. Nu zie ik dat de panelen op oost west tussen de 1,5 en 8.75 Whop hebben gebracht vandaag maar de panelen op het zuiden 0. Er is geen schaduw op de panelen.

Kan dit kloppen of is er iets niet goed geinstalleerd?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 12:06
mmmmmark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:14:
Mijn panelen zijn gisteren geinstalleerd, 10 op oostwest en 10 op zuid. Nu zie ik dat de panelen op oost west tussen de 1,5 en 8.75 Whop hebben gebracht vandaag maar de panelen op het zuiden 0. Er is geen schaduw op de panelen.

Kan dit kloppen of is er iets niet goed geinstalleerd?[Afbeelding]
Zijn alle optimizer wel gepaired? misschien laat op de dag klaar en dan pairen? er is wel enige zon nodig voor het pairen.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37
JKoehorst schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:37:
Nou is het AC vermogen van dit beestje 14A. Ik had verwacht dat dit prima op een 16A automaat zou gaan. Maar in een andere datasheet zie ik staan dat deze met minimaal 20A afgezekerd moet zijn.
Maar ik heb een 25A hoofdzekering en dan mag je blijkbaar niet meer dan 16A zekeren?

Ga ik hier problemen mee krijgen, staan deze omvormers er bekend om dat ze wel eens ruim over die 14A heen gaan?

Was ik ook wel naar benieuwd, heb zelf de SE3500H en 3.72kwp aan zonnepanelen, Ook op 1 fase en 16A automaat?
De elektricien was hier laatst voor iets anders en kon mijn kast upgraden naar een 3 fase rond de 300 en 350 euro, weet zelf niet goed wat de voordelen hier van zijn?

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:38
JKoehorst schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:37:

Waarom zou je een 3kW omvormer die max 14A kan leveren afzekeren op 20A, dat is niet veiliger. Een 16A automaat springt ook niet meteen bij 16,1A, zoek maar eens de B-karakteristiek van een automaat op.

Daar komt nog bij dat de netspanning hoger zal liggen dan 230V bij 3kW opwekking, waardoor de max stroom ook lager wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55

-Smoke-

Maverick Reploid

mmmmmark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:14:

Kan dit kloppen of is er iets niet goed geinstalleerd?[Afbeelding]
Hopelijk is dat niet een 3-fase omvormer met 2 aparte strings van S440-optimizers maar ik vrees er een beetje voor op het eerste gezicht. Of hebben ze vandaag pas de pairing uitgevoerd?

• mmmmmark
-Smoke- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Hopelijk is dat niet een 3-fase omvormer met 2 aparte strings van S440-optimizers maar ik vrees er een beetje voor op het eerste gezicht. Of hebben ze vandaag pas de pairing uitgevoerd?
Het is idd een 3-fase omvormer. Hoe weet ik hoeveel strings er zijn? Kan je dat ergens zien?

Heb ook deze layout, lijkt op 1 string?

[Voor 32% gewijzigd door mmmmmark op 08-03-2023 20:24]

• mmmmmark
(RSH) schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Zijn alle optimizer wel gepaired? misschien laat op de dag klaar en dan pairen? er is wel enige zon nodig voor het pairen.
De panalen waren gisteren al gelegd, vandaag neit echt zon geweest. Hoe kan je zien od de optimizers gepaired zijn. Sorry Noob hier. Ik heb nog niet voledig betaald dus als het niet optimaal geinstalleerd is dan wacht ik daar ook nog even mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:50
mmmmmark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:20:
[...]

Het is idd een 3-fase omvormer. Hoe weet ik hoeveel strings er zijn? Kan je dat ergens zien?

Heb ook deze layout, lijkt op 1 string?[Afbeelding]
Een driefase omvormer is wel op het randje met deze aantallen panelen.
Misschien goed om jouw situatie in een apart topic te bespreken.
Maar het lijkt op te weinig panelen per richting, zoals: SolarEdge systeem - Verkeerde samenstelling ?

Daarnaast moeten die zuid panelen natuurlijk goed gepaired worden. Dat moet bij daglicht en afhankelijk van de mogelijkheden die je zelf hebt qua beheer kun je filmpjes op youtube bekijken en de stappen zelf proberen uit te voeren. Ik ken zelf SolarEdge niet goed genoeg om je te adviseren.

Ik zou zeker wachten met betalen van de hele factuur. Maar vooral vanwege het ontwerp van het systeem (aantal panelen, gebruikte optimizers en keuze voor 3 fase). Dat pairen zal uiteindelijk wel goed komen.

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-03 21:13
Rouske schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Waarom zou je een 3kW omvormer die max 14A kan leveren afzekeren op 20A, dat is niet veiliger. Een 16A automaat springt ook niet meteen bij 16,1A, zoek maar eens de B-karakteristiek van een automaat op.

Daar komt nog bij dat de netspanning hoger zal liggen dan 230V bij 3kW opwekking, waardoor de max stroom ook lager wordt.
Het leek mij ook al vreemd, maar zo schrijft SolarEdge het in hun handleiding voor:

Ik heb de karakteristiek van een automaat er ook maar eens bij gezocht. Blijkbaar moet elke automaat voor huisgebruik (B, C, D) een uur lang minimaal 1,13x de nominale stroom kunnen leveren. Dus 1,13 * 16A = 18A.

Interessant trouwens van die hogere netspanning, had ik nog niet over nagedacht.

Bedankt allemaal, hier heb ik wel vertrouwen in.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:54
[...]

Welke optimizers? Want zeker met S440s heeft dit systeem te weinig panelen per richting voor een 3-fase systeem.

[removed]

• mmmmmark
redwing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:24:
[...]

Welke optimizers? Want zeker met S440s heeft dit systeem te weinig panelen per richting voor een 3-fase systeem.
De optimisers zijn de S500 en 1 de omvormer SolarEdge SE7k.

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Heb sinds gisteren zonnepanelen en een Solaredge 4000 omvormer. Krijg het manueel en via de qr scan NIET voor elkaar om te verbinden. Ik zie het ssid van de omvormer niet. Het rode hendeltje zet ik 2 sec om maar niets verschijnt... Manueel het ssid invullen werkt ook niet. Zowel op Apple als Android. Iemand enig idee? De installateurs hebben hem wel aan de algemene wifi gehangen na installatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@mmmmmark dan lijkt de conclusie correct dat de installatie maar deels gepaired is. 10xs500 maakt slechts 600v en daar kan de omvormer niet op starten.

Verder is het in optimizer clip verlies kandidaat… heb je een alles zeggend SE designer rapport ;)?

@blatenja het WiFi van de omvormer is vrij zwak. Met je privé WiFi aan springt je telefoon terug.

Dus dat even uit gooien, of uit je telefoon halen.

• redwing
mmmmmark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Net zo erg, dit systeem zou 80V optimizers nodig hebben en zelfs dan is het nog krap. Zoals Ronald al zegt, heb je het SE designer rapport? Want ik kan me niet voorstellen dat die niet met grote verliezen komt.

[removed]

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:01:
@mmmmmark dan lijkt de conclusie correct dat de installatie maar deels gepaired is. 10xs500 maakt slechts 600v en daar kan de omvormer niet op starten.

Verder is het in optimizer clip verlies kandidaat… heb je een alles zeggend SE designer rapport ;)?

@blatenja het WiFi van de omvormer is vrij zwak. Met je privé WiFi aan springt je telefoon terug.

Mja ik zie heel soms 1 sec de wifi ssid voorbij komen maar hij is ook zo snel weer weg dat verbinden onmogelijk is. Zeer frustrerend dit.

• mmmmmark
redwing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:21:
[...]

Net zo erg, dit systeem zou 80V optimizers nodig hebben en zelfs dan is het nog krap. Zoals Ronald al zegt, heb je het SE designer rapport? Want ik kan me niet voorstellen dat die niet met grote verliezen komt.
Nee die heb ik niet, ik heb het via GoVolt gedaan en nam aan dat GoVolt met een optimale configuratie zou komen. Maar dat is dus blijkbaar niet het geval?

• mmmmmark
Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:01:

Het zijn overigens 20 panalen in totaal dus dan toch 20 keer S500 dat maakt dan 1200v?

• schumacher
mmmmmark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:55:
[...]

S500 of S500b?

• schumacher
mmmmmark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Het zijn overigens 20 panalen in totaal dus dan toch 20 keer S500 dat maakt dan 1200v?
Alleen als ze direct zonlicht vangen. Dus in de ochtend tellen West panelen niet mee en in de avond de Oost panelen niet.
Dus pas als je Zuid panelen meedoen, kan het systeem starten. Maar dan liggen de oost panelen al even werkloos in de zon. En aan het eind van de dag het omgekeerde, de west panelen kunnen het laatste zonlicht niet gebruiken.

• mmmmmark

• mmmmmark
schumacher schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Alleen als ze direct zonlicht vangen. Dus in de ochtend tellen West panelen niet mee en in de avond de Oost panelen niet.
Dus pas als je Zuid panelen meedoen, kan het systeem starten. Maar dan liggen de oost panelen al even werkloos in de zon. En aan het eind van de dag het omgekeerde, de west panelen kunnen het laatste zonlicht niet gebruiken.
Dat is niet handig dan, het orginele legplan was ook anders dat was 12 oost west en 8 op zuid. Weet niet of dat nog uit zou hebben gemaakt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@mmmmmark Tuinhuisje leesvoer in Topicstart

Merendeel van de installateurs denkt dat je alles kan maken met SolarEdge... Not dus
En het merendeel gebruikt SolarEdge designer niet... Maar ze moeten een verkochte installatie evengoed daar in intekenen voor de monitoring...

Je snapt het niet dat ze zaken niet controleren...

• schumacher
mmmmmark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:36:
[...]

Dat is niet handig dan, het orginele legplan was ook anders dat was 12 oost west en 8 op zuid. Weet niet of dat nog uit zou hebben gemaakt?
6x 60 volt is ook geen 750 volt, dus helaas niet.
Je zult naar S500b optimizers moeten en een 1-fase of 3-fase RWB voor korte strings.
Je zit precies op een ongunstige punt qua aantal panelen voor Solar Edge. Teveel vermogen voor 1-fase en te weinig panelen per richting voor een goede stringlengte.

[Voor 4% gewijzigd door schumacher op 08-03-2023 22:50]

• mmmmmark
schumacher schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:47:
[...]

6x 60 volt is ook geen 750 volt, dus helaas niet.
Je zult naar S500b optimizers moeten en een 1-fase of 3-fase RWB voor korte strings.
Je zit precies op een ongunstige punt qua aantal panelen voor Solar Edge. Teveel vermogen voor 1-fase en te weinig panelen per richting voor een goede stringlengte.
Lekker dan, ik heb het stuk over "het tuinhuisje" gelezen. Ik ga morgen Govolt bellen, ze mogen dan komen om alle zonnepanelen op zuid te gaan leggen. Dat is dan ook weer zonde van het geld eigenlijk want dan had ik net zo goed een ander systeem zonder optimisers kunnen kiezen aangezien ik geen schaduw heb....

• Rouske
@mmmmmark Onder welke helling liggen die 2x5 oost/west en ook de 10x zuid?

Standaard plat dak montage materiaal?
Dat zal dan rond 13° zijn.
En wordt het al een stuk minder problematisch, eerst maar eens zorgen dat alle optimizers meedoen...

[Voor 27% gewijzigd door Rouske op 08-03-2023 23:06]

• Ronald
Op platte daken is de soep minder heet, ik zou echt eerst naar Designer gaan kijken voor je op hoge poten gaat staan, @mmmmmark.

• mmmmmark
Rouske schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:04:
@mmmmmark Onder welke helling liggen die 2x5 oost/west en ook de 10x zuid?

Standaard plat dak montage materiaal?
Dat zal dan rond 13° zijn.
En wordt het al een stuk minder problematisch, eerst maar eens zorgen dat alle optimizers meedoen...
Ja alles op helling van 13 graden. Domme vraag wellicht maar hoe zorg je ervoor dat alle optimizers meedoen?

[Voor 8% gewijzigd door mmmmmark op 08-03-2023 23:11]

• mmmmmark
Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:04:
Op platte daken is de soep minder heet, ik zou echt eerst naar Designer gaan kijken voor je op hoge poten gaat staan, @mmmmmark.
Ik zal er morgen naar kijken:)

• Ronald
@mmmmmark Optimizer pairing uitvoeren. Als de omvormer aan internet hangt kan installateur dat op afstand. Lokaal lukt het je misschien met SetApp...

Kan alleen overdag - de optimizers moeten voeding hebben van de panelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
mmmmmark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:10:
[...]
Ja alles op helling van 13 graden. Domme vraag wellicht maar hoe zorg je ervoor dat alle optimizers meedoen?
Handleiding lezen... ? O-) :P
Als je na het (opnieuw) pairen niet alle 20 optimizers ziet (in set-app), dan hebben ze het niet goed aangesloten.

Als je twijfelt of het 1 of 2 stringen zijn, dan bij de omvormer checken of je daar 1 set (+ en -) DC kabels ziet of 2 sets.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

Kuch… “sneeuw” ?
EerGisteren nacht heeft in hele land gesneeuwd 😅
Ik zie verder netjes 1 string (uitgaande dat dit 1x paired is en verder niet aangepast)

Wacht even tot de sneeuw goed weg is misschien vandaag

• Ronald
Crazy- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:18:
[...]

Kuch… “sneeuw” ?
EerGisteren nacht heeft in hele land gesneeuwd 😅
Ik zie verder netjes 1 string (uitgaande dat dit 1x paired is en verder niet aangepast)

Wacht even tot de sneeuw goed weg is misschien vandaag
Sneeuw is vrij transparant, zelfs een laag waar je op kan skiën komt nog wel wat door heen...

Je kunt geen conclusies trekken met 100% zekerheid uit de logische layout - dat toont domweg hoe het in portal gezet is.

Hoeveel aansluitingen zitten er ook alweer op een SE5K-RWB ;-)
En ja zelfs SE support is hier ingetrapt!

[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 09-03-2023 07:47]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:44:
[...]

Sneeuw is vrij transparant, zelfs een laag waar je op kan skiën komt nog wel wat door heen...

Je kunt geen conclusies trekken met 100% zekerheid uit de logische layout - dat toont domweg hoe het in portal gezet is.

[Afbeelding]

Hoeveel aansluitingen zitten er ook alweer op een SE5K-RWB ;-)
En ja zelfs SE support is hier ingetrapt!
Klopt: maar initiële pairing geeft altijd 1 string bij 1 string. Bij 2 wel 2; heeft te maken met weerstand meting.

Maar het is goed om te checken dat er echt ook fysiek 1 string is; dan zou het met 20 stuks op 15° echt probleemloos dienen te werken….

• mmmmmark
Crazy- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Klopt: maar initiële pairing geeft altijd 1 string bij 1 string. Bij 2 wel 2; heeft te maken met weerstand meting.

Maar het is goed om te checken dat er echt ook fysiek 1 string is; dan zou het met 20 stuks op 15° echt probleemloos dienen te werken….
Net het dak opgeklommen en het overleefd (de omvermer hangt buiten). Volgens mij zijn het 2 strings want ik zie twee keer draden de inverter ingaan (zie onderstaande foto). Er zitten dus 5 panelen op oost en west aan 1 kabel met S500 optimisers en 10 op zuid met S500 optimisers en alles dan aangesloten op de SolarEdge SE7k.

Had alles beter op 1 string gekund. Op basis van het tuinhuisje voorbeeld begrijp ik dat het maximale voltage niet kan geworden gehaald als er nie minimaal 13 panelen in de zon liggen (om boven de 750 volt te komen). Alles ligt wel op een plat dak (verschillende dakdelen).

Is dit nou suboptimaal? Als ik nu weer in de app kijk zie ik een zelfde beeld als gisteren alleen de oost west panelen hebben een beetje opbrengst (1-2.5Wh en zuid (nog) helemaal niks.

• mmmmmark
Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:20:
@mmmmmark Optimizer pairing uitvoeren. Als de omvormer aan internet hangt kan installateur dat op afstand. Lokaal lukt het je misschien met SetApp...

Kan alleen overdag - de optimizers moeten voeding hebben van de panelen.
Ik kan niet inloggen op de app, ik zal Govolt bellen om te vragen of ze dat kunnen doen.

• redwing
mmmmmark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:34:
[...]
Net het dak opgeklommen en het overleefd (de omvermer hangt buiten). Volgens mij zijn het 2 strings want ik zie twee keer draden de inverter ingaan (zie onderstaande foto). Er zitten dus 5 panelen op oost en west aan 1 kabel met S500 optimisers en 10 op zuid met S500 optimisers en alles dan aangesloten op de SolarEdge SE7k.

Had alles beter op 1 string gekund. Op basis van het tuinhuisje voorbeeld begrijp ik dat het maximale voltage niet kan geworden gehaald als er nie minimaal 13 panelen in de zon liggen (om boven de 750 volt te komen). Alles ligt wel op een plat dak (verschillende dakdelen).

Is dit nou suboptimaal? Als ik nu weer in de app kijk zie ik een zelfde beeld als gisteren alleen de oost west panelen hebben een beetje opbrengst (1-2.5Wh en zuid (nog) helemaal niks.

[Afbeelding]
Alles moet gewoon op 1 string anders zal het niet fatsoenlijk gaan werken. De minimale stringlengte voor S500 met een 3-fase omvormer is 16 volgens de datasheet. Normaal gesproken betekent dat ook dat je zoveel panelen per kant moet hebben om het systeem goed te laten werken, maar aangezien bij jou de panelen op een plat dak met 15 graden liggen, zal dat meevallen omdat je niet echt panelen hebt die in de schaduw liggen terwijl andere juist vol in de zon liggen.

Hoe dan ook moet het dus in 1 string, maar het lijkt er sowieso op dat de 2e string niet goed gepaired is.

[removed]

• mmmmmark
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Alles moet gewoon op 1 string anders zal het niet fatsoenlijk gaan werken. De minimale stringlengte voor S500 met een 3-fase omvormer is 16 volgens de datasheet. Normaal gesproken betekent dat ook dat je zoveel panelen per kant moet hebben om het systeem goed te laten werken, maar aangezien bij jou de panelen op een plat dak met 15 graden liggen, zal dat meevallen omdat je niet echt panelen hebt die in de schaduw liggen terwijl andere juist vol in de zon liggen.

Hoe dan ook moet het dus in 1 string, maar het lijkt er sowieso op dat de 2e string niet goed gepaired is.
Dank, hier kan ik wat mee. Ik zal GoVolt contacteren. Dan mogen ze terug komen om het aan te passen. Is het ook beter om alles dan maa rop Zuid te leggen?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

[Afbeelding]
Lus die strings maar door. (Als je durft ;-))
Want dit is fout; simpel. 3-fase vereist minimaal 16 panelen per string met de S500.

Doorlussen, 1 string, pairen en het zal werken

• schumacher
[...]

[Afbeelding]
Ik kon niet laten om zelf even te gaan pielen in Solaredge designer op een willekeurig adres middenin Nederland en 400 wp panelen. Alles op 1 string geeft maar 0,4% verlies door clipping (door te weinig panelen gelijktijdig in de zon).
2 strings geeft niet eens een uitkomst, omdat de strings te kort zijn.
Dus alles moet anders aangesloten worden en daarna zou het wel moeten werken.

Bovenstaande geldt alleen bij beperkte schaduw, mijn simpele tekening gaat uit van een dak zonder schaduw. Met veel schaduw wordt het plaatje weer anders.

Link (met voor beide opties 1 tab):
https://designer.solaredg...fe698f32d485?units=METRIC

Onbegrijpelijk hoe ze dit zo hebben kunnen aanbieden.
@Ronald Is het exportere van zo'n slecht ontwerp naar de monitoring wel mogelijk, want simuleren wil hij niet bij mij?

• mmmmmark
Crazy- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Lus die strings maar door. (Als je durft ;-))
Want dit is fout; simpel. 3-fase vereist minimaal 16 panelen per string met de S500.

Doorlussen, 1 string, pairen en het zal werken
Ik ga er sws zelf niet aanzitten. Op basis van de foto is het wel zeker dat er 2 strings zijn dus?Ik denk dat ik dan ook meteen alle panelen op zuid ga laten leggen of zal dit niet veel uitmaken?

• redwing
mmmmmark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Ik ga er sws zelf niet aanzitten. Op basis van de foto is het wel zeker dat er 2 strings zijn dus?Ik denk dat ik dan ook meteen alle panelen op zuid ga laten leggen of zal dit niet veel uitmaken?
Is er een reden waarom de opstelling zo is gezet? Want doordat het een plat dak is en de panelen met een beperkte helling liggen, zullen de richtingen niet zo heel veel uitmaken. Maar het kan zijn dat ivm schaduw of beperkte ruimte er voor deze opstelling is gekozen.

[removed]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Het is zeker weten twee strings. Dit gaat alleen (netaan) werken met de 80v s500b. De gewone 60v s500 of de s440.... :X

Op zijn minst 1 string. Evt simuleren wat alles op zuid doet.

* teacher heeft ook een zuid + oost/west opstelling, en omdat de panelen plat liggen kan dat gewoon. Maar dus wel in 1 string. ;)

[Voor 29% gewijzigd door teacher op 09-03-2023 10:11]

• schumacher
[...]

[Afbeelding]
Ik kon niet laten om zelf even te gaan pielen in Solaredge designer op een willekeurig adres middenin Nederland en 400 wp panelen. Alles op 1 string geeft maar 0,4% verlies door clipping (door te weinig panelen gelijktijdig in de zon).

Bovenstaande geldt alleen bij beperkte schaduw, mijn simpele tekening gaat uit van een dak zonder schaduw. Met veel schaduw wordt het plaatje weer anders.

Link (met voor beide opties 1 tab en een 3e voor alle panelen op Zuid):

Onbegrijpelijk hoe ze dit zo hebben kunnen aanbieden/installeren.
@Ronald Is het exporteren van zo'n slecht ontwerp naar de monitoring wel mogelijk, want simuleren wil hij niet bij mij?

[Voor 0% gewijzigd door schumacher op 09-03-2023 10:13. Reden: 3e tab met alles op zuid toegevoegd]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Waarschijnlijk geen designer gebruikt, en via mapper of via qr/serienummer de boel in monitoring gezet.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

mmmmmark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:58:
[...]

4 aders = 2 strings; geen discussie over mogelijk ;-)

Het is bizar dat dit opgeleverd wordt: men heeft blijkbaar nul verstand van SolarEdge. Dit is basis kennis om gecertificeerde installateur te worden. :N

Extra panelen kan allemaal; maar dat staat los van je probleem nu.

Als voorbeeld:

Hier 35 panelen, 1 string, diverse windrichtingen & helling. (Zuid, noord, west & hellingen van 5° & 35°)

• mmmmmark
Crazy- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:09:
[...]

4 aders = 2 strings; geen discussie over mogelijk ;-)

Het is bizar dat dit opgeleverd wordt: men heeft blijkbaar nul verstand van SolarEdge. Dit is basis kennis om gecertificeerde installateur te worden. :N

Extra panelen kan allemaal; maar dat staat los van je probleem nu.

Als voorbeeld:

Hier 35 panelen, 1 string, diverse windrichtingen & helling. (Zuid, noord, west & hellingen van 5° & 35°)
Bizar inderdaad. Ik ging er vanuit dat als je met een partij als GoVolt werkt het dan wel goed zou komen. Alles ligt bij mij onder een hoek van 13 graden op plat dak, met dus 5 panelen op oost, 5 op west en 10 op zuid.

Net met govolt gebeld en ze zeiden dat ze het probleem ook al hadden gezien in hun monitorings systeem. Ze gaan afspraak inplannen om het op 1 string te zetten.

Ik moet zeggen dat ik ook niet heel tevreden was met de installatie, er loopt nu ook een buis voor een raam langs. Toen ik op het dak was zag ik allemaal sigaraten peuken liggen.

• mmmmmark
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Is er een reden waarom de opstelling zo is gezet? Want doordat het een plat dak is en de panelen met een beperkte helling liggen, zullen de richtingen niet zo heel veel uitmaken. Maar het kan zijn dat ivm schaduw of beperkte ruimte er voor deze opstelling is gekozen.
Ik wilde graag ook oost west maar was niks gezegd dat dat op een plat dak niet veel uitmaakte. Wellicht hadden er meer panelen op het bovenste dak gepast als alles op zuid lag dan had ik minder "last" van de panelen die nu op het lage dak liggen (in het zicht). Er waren ook 14 panelen gepland op zuid-oost maar dit paste blijkbaar niet toen ze kwamen installeren en moesten er alsnog 4 extra naar beneden. 8)7

• redwing
mmmmmark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Bizar inderdaad. Ik ging er vanuit dat als je met een partij als GoVolt werkt het dan wel goed zou komen. Alles ligt bij mij onder een hoek van 13 graden op plat dak, met dus 5 panelen op oost, 5 op west en 10 op zuid.

Net met govolt gebeld en ze zeiden dat ze het probleem ook al hadden gezien in hun monitorings systeem. Ze gaan afspraak inplannen om het op 1 string te zetten.

Ik moet zeggen dat ik ook niet heel tevreden was met de installatie, er loopt nu ook een buis voor een raam langs. Toen ik op het dak was zag ik allemaal sigaraten peuken liggen.

[Afbeelding]
Die kunnen ze toch onder het raam leggen? Ik zou ze dat ook gelijk aan laten passen, dit is geen porum zo en lijkt me ook helemaal nergens voor nodig.

[removed]

• mmmmmark
schumacher schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Link (met voor beide opties 1 tab en een 3e voor alle panelen op Zuid):

Onbegrijpelijk hoe ze dit zo hebben kunnen aanbieden/installeren.
@Ronald Is het exporteren van zo'n slecht ontwerp naar de monitoring wel mogelijk, want simuleren wil hij niet bij mij?
Wat zou het verschil zijn als alle panelen op zuid zouden liggen?

• Ronald
schumacher schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:02:
[...]
Er zijn 2 manieren om een systeem in monitoring te zetten. Export vanuit designer of site layout editor vanuit (installateur) monitoring.

Die laatste is een simpelere versie van designer zonder validatie en simulatie. Zo heb ik mijn “3” strings gemaakt uit screenshot eerder vandaag.

De “3 strings” zijn de groepen van 6/8/6 west/zuid/oost gericht in mijn string van fysiek 20.

Een systeem met zware waarschuwing kun je exporteren. En niet valide elektrisch ontwerp durf ik niet te zeggen en wil ik niet proberen omdat je het er geloof ik niet zelf meer uit kan halen in monitoring

• Ronald
@mmmmmark het is een klus van 2 minuten om de strings te koppelen. Dus gewoon aandringen dat ze dat heel erg binnenkort doen.

Nu kan het systeem niet werken.
10 stuks s500 (non-B) kunnen geen 750V maken.

[Voor 0% gewijzigd door Ronald op 09-03-2023 13:10. Reden: 10, niet 19]

• redwing
mmmmmark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Ik wilde graag ook oost west maar was niks gezegd dat dat op een plat dak niet veel uitmaakte. Wellicht hadden er meer panelen op het bovenste dak gepast als alles op zuid lag dan had ik minder "last" van de panelen die nu op het lage dak liggen (in het zicht). Er waren ook 14 panelen gepland op zuid-oost maar dit paste blijkbaar niet toen ze kwamen installeren en moesten er alsnog 4 extra naar beneden. 8)7
Tenzij er anders meer panelen oppassen zou ik het nu zo laten.
Het blijft wel jammer dat er nog zoveel bedrijven zijn die het systeem eigenlijk niet snappen. Ik kwam er hier ook achteraf pas achter dat met wat kleine veranderingen het systeem toch weer beter had gewerkt.

[removed]

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:32
teacher schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:09:
Ik zou het wel aandurven, een se3000h zal als piek plm 3300W doen....
Het is mij ook al eens opgevallen dat de omvormers meer vermogen kunnen geven dan de 'maximale' waarde.
Zelf heb ik een 7k omvormer en zag waardes tot 7500W langskomen.

Weet iemand waar die max. door bepaald wordt?
- Is het stroombegrenzing, dus 7000W bij 230V is 30.4A. Als de netspanning wat hoger is (zeg 240V) dan wordt dat 7300W?
- Of is het een thermische begrenzing. Hij gaat tijdelijk wat vermogens-overshoot toestaan, maar gaat dit limiteren om zichzelf te beschermen?
- Nog iets anders?

• Eert_NL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-03 12:31
Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:05:
@Eert_NL een de gemiddelde solaredge eindklant tekent even het systeem in? Koppelt de juiste optimizer aan het ingetekende paneel?

Het is echt keihard meer dan even een account aanmaken…
Ik heb/had geen idee, maar dan nog, hoe lang duurt dat normaal? Mijn buurman heeft een andere omvormer en die kon 's middags al mee kijken.....

• Ronald
Eert_NL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Ik heb/had geen idee, maar dan nog, hoe lang duurt dat normaal? Mijn buurman heeft een andere omvormer en die kon 's middags al mee kijken.....
Als je nu nog geen toegang hebt wordt het extreem hoog tijd.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Eert_NL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Het is denk een half uurtje werk? Dussehh.. na een dag of 2 / 3 zou ik eens gaan vragen....

• mmmmmark
Ronald schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:38:
@mmmmmark het is een klus van 2 minuten om de strings te koppelen. Dus gewoon aandringen dat ze dat heel erg binnenkort doen.

Nu kan het systeem niet werken.
19 stuks s500 (non-B) kunnen geen 750V maken.
Ze komen volgende week woesdag weer en dan nemen ze ook metten dat pijpje mee (hopelijk).

Ik wil ook dat ze kijken of er niet meer panelen op zuid op het hoogste dak passen. Op het lage dak kan in de toekomst schaduw komen ivm nieuwe huizen.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:20
Onze huidige installatie (mei 2022) met een 1 fase omvormer wil ik vervangen naar een 3 fase omvormer. (3200w systeem) Nu is mijn vraag, kan ik beter geld uitgeven aan een batterij of toch een 3 fase omvormer met nieuwe kabels. - reden wijziging is een inductiekookplaat die niet op 1 fase of 2 groepen kan -

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Waarom zou je je willen wisselen? Das gedoe, en waarschijnlijk is je systeem te klein voor 3fase omvormer.
Je kan gewoon je eenfase omvormer op een van de drie fases aansluiten overigens.

• utbone
teacher schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:17:
Waarom zou je je willen wisselen? Das gedoe, en waarschijnlijk is je systeem te klein voor 3fase omvormer.
Je kan gewoon je eenfase omvormer op een van de drie fases aansluiten overigens.
De omvormer is nu aangesloten op 1 fase. Maar die ene fase dekt niet alle (toekomstige) groepen. En met de afbouw van de saldering dacht ik dat het verstandiger was om het directe verbruik overdrag te verspreiden over de fasen zodat ik minimale teruglevering heb?

• Ronald
@utbone niet relevant. De meetwet en rechtsgelijkheid beginsel vereisen dat alleen de som over de fasen in de registers gaan.

• utbone
Ronald schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:14:
@utbone niet relevant. De meetwet en rechtsgelijkheid beginsel vereisen dat alleen de som over de fasen in de registers gaan.
Dan ben ik niet duidelijk genoeg. In de zomer met alles op 1 fase (mooie zonnige dag), had ik met veel apparaten aan (vaatwasser, droger etc) geen verbruik overdrag. Nu zie ik met de nieuwe groep indeling dat ik wel energie verbruik en tegelijkertijd overschot heb. Dus... ik ging er vanuit dat mijn opwek alleen door de apparaten die op de fase zitten (en binnen de groep zitten) direct gebruik maken van de opgewekte stroom?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Je meter verrekent totaal, dus niet per fase oid. Als dat wel zo is, netbeheerder bellen.

Maar goed, voor een driefase omvormer heb je 16 panelen tegelijk beschenen nodig, ik verwacht dat je er rond de 10(?) hebt.

• utbone
teacher schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:20:
Je meter verrekent totaal, dus niet per fase oid. Als dat wel zo is, netbeheerder bellen.

Maar goed, voor een driefase omvormer heb je 16 panelen tegelijk beschenen nodig, ik verwacht dat je er rond de 10(?) hebt.
Klopt, ik heb er maar 8. Dan laat ik het voor wat het is. Dank voor zover!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37
teacher schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:20:
Je meter verrekent totaal, dus niet per fase.
Als ik de meterkast van 1 fase naar 3 fase laat ombouwen, en de omvormer (se3500h) op 1 fase aansluit dan gaat de levering ook over de andere fasen. Begrijp ik dat goed

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Ronald
utbone schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Dan ben ik niet duidelijk genoeg. In de zomer met alles op 1 fase (mooie zonnige dag), had ik met veel apparaten aan (vaatwasser, droger etc) geen verbruik overdrag. Nu zie ik met de nieuwe groep indeling dat ik wel energie verbruik en tegelijkertijd overschot heb. Dus... ik ging er vanuit dat mijn opwek alleen door de apparaten die op de fase zitten (en binnen de groep zitten) direct gebruik maken van de opgewekte stroom?
Je bent duidelijk genoeg, maar begreep niet wat ik schreef.

Fysiek importeer je inderdaad op 1 en exporteer je op andere fase. Wat betreft de bemetering maakt het niet uit. Alleen de som wordt geregistreerd. 2kW import op fase 1 1,5kW export op fase 2 = 500W import in register.

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:26
Naar aanleiding van dit bericht
Na een tijd wachten (installateur wilde overleg met SE om te zien of en waar een probleem kon zitten), is de boodschap... systeem werkt goed, je huis geeft te veel schaduw. Wacht een paar weken (maanden?) dan werkt het een stuk beter.... Niet wat ik wilde horen dus.

Nu wil ik morgen SE zelf bellen en kijken of ze mij kunnen vertellen waarom ik bij een volle zon dag geen opbrengst heb. Welke vragen moet ik stellen zodat ze mij gaan uitleggen dat ik last heb van Optimizer Blocking en me dit ook (per mail) bevestigen.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• redwing
MarFan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:58:
Na een tijd wachten (installateur wilde overleg met SE om te zien of en waar een probleem kon zitten), is de boodschap... systeem werkt goed, je huis geeft te veel schaduw. Wacht een paar weken (maanden?) dan werkt het een stuk beter.... Niet wat ik wilde horen dus.

Nu wil ik morgen SE zelf bellen en kijken of ze mij kunnen vertellen waarom ik bij een volle zon dag geen opbrengst heb. Welke vragen moet ik stellen zodat ze mij gaan uitleggen dat ik last heb van Optimizer Blocking en me dit ook (per mail) bevestigen.
Ik zou ze het plaatje met de optimizer-spanningen sturen. Daar zullen ze waarschijnlijk al voldoende informatie uit kunnen halen.

[removed]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zou de optimizer spanning grafiek laten zien, de dc / A opbrengst van de string en desnoods een rekensom waarin je de blocking aantoont.

En aankomen met "teveel schaduw" is een zwaktebod, je hebt juist solaredge om dat probleem te mitigeren.
Je systeem functioneert, maar om nu te zeggen "werkt goed", nee. Dit systeem werkt onder de maat, vanwege een verkeerd gekozen optimizer/omvormer combinatie voor de opstelling.

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:26
redwing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Ik zou ze het plaatje met de optimizer-spanningen sturen. Daar zullen ze waarschijnlijk al voldoende informatie uit kunnen halen.
teacher schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:22:
Ik zou de optimizer spanning grafiek laten zien, de dc / A opbrengst van de string en desnoods een rekensom waarin je de blocking aantoont.

En aankomen met "teveel schaduw" is een zwaktebod, je hebt juist solaredge om dat probleem te mitigeren.
Je systeem functioneert, maar om nu te zeggen "werkt goed", nee. Dit systeem werkt onder de maat, vanwege een verkeerd gekozen optimizer/omvormer combinatie voor de opstelling.
Duidelijk al....
Ik mag toch aannemen dat SE daar al naar gekeken heeft, ze hebben remote inzicht. :?

---------------

Even vooruit kijken,
mijn idee voor de oplossing is om 1 systeem te maken met een SE10K ipv een SE5K voor de schuur en een SE6K voor het huis.
Als de 10K een lange levertijd heeft, kan ik dan tijdelijk alle panelen aansluiten op een SE6K of is er ook een max aan het aantal wat er op mag?
Ik snap dat hij wel een max opbrengst heeft dan

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Ronald
MarFan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:58:

De gecombineerde grafiek met optimizer spanning op een zo strak blauwe dag als mogelijk.

De omvormer vermogen grafiek van die zelfde dag.

Die laatste zou ik dan de Thomas Berger pvcalc curve overheen (photo)shoppen. Het oppervlak verschil tussen de lijnen is het verschil in / gemiste opbrengst.

• Ronald
MarFan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:30:
Als de 10K een lange levertijd heeft, kan ik dan tijdelijk alle panelen aansluiten op een SE6K of is er ook een max aan het aantal wat er op mag?
Ik snap dat hij wel een max opbrengst heeft dan
155% van de berekende DC piek (dit doet SE designer voor je)

Ik ga dus proberen toestemming te krijgen voor meer (dan de 135% van de se5k-rwb / short string) maar ben doorverwezen naar sales

[Voor 15% gewijzigd door Ronald op 09-03-2023 19:53]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb op iOS de solaredge widget op mijn beginscherm staan maar na een dag werkt die niet meer goed bij. Herkent iemand dit en hoe kan je dit oplossen?

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
Weet iemand wat de oranje vlag betekent

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee