PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik wil alleen een nieuw systeem ernaast en vroeg me af wat de voordelen/madelen waren van nog een solaredge of toch een ander systeem.
Waarschijnlijk 4 panelen op Zuid
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
En 5x p401 optimizer per dak draait in het algemeen niet goed.
Wat de beste oplossing voor jouw 4 nieuwe panelen is sterk afhankelijk hiervan.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
-SE3000H
-4 panelen oost 40° (DMEGC 330Wp HC mono black)
-6 panelen west 40° (DMEGC 330Wp HC mono black)
*Optimizers P370 * 4
*Optimizers P370 * 6
-Een mooi dakje achter mijn schuur op het zuiden zonder schaduw met plek voor waarschijnlijk 4, hopelijk 6 panelen.
-Hier zou ik dus een apart/ander/zelfde systeem kunnen overwegen.
Werkt solaredge ook zonder optimizers?
[ Voor 24% gewijzigd door iop op 26-02-2023 19:22 ]
Lees even de topicstart door, dan begrijp je onze zorgen...
4 panelen is echt te weinig per kant voor solaredge:
zeker met 60v optimizers.
zeker met 40 graden
6 panelen is ook te weinig voor 60v optimizers.
[ Voor 48% gewijzigd door teacher op 25-02-2023 21:58 ]
Wise enough to play the fool
Dat was een systeem met 4 op ZO en 10 op NW. 2 panelen op ZO erbij gaf voor het systeem als geheel bijna 30% extra op zonnige dagen. Dit omdat de 4 hun ei (stroom) eerder niet kwijt konden.
Het is afhankelijk van het type optimizer hoe sterk de 4 op oost bij jou beperkt worden. Er is een kans dat je dit kan zien als je met laptop/desktop inlogt op monitoring.solaredge.com mobiele devices krijg je een beperkte site.
Positieve: ik vermoed dat de SE3000H vrij stevig te zwaar is gekozen. Mijn gedachte is dat 4 panelen zonder veel aftop te veroorzaken er bij kunnen op de se3000h.
Dan moet je wel Solar kabel naar de solaredge omvormer kunnen leggen. Zo ja dan kost het je slechts 4 optimizers aan hardware.
Daarom overweeg ik een kleine omvormer voor in de schuur.
Dan kan je nog overwegen het Solaredge systeem te verplaatsen naar de schuur en het dak van het huis met een nieuwe omvormer uit te voeren. Wel veel extra werk voor de installateur waarschijnlijk.iop schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:34:
@Ronald bedankt voor je info. Mijn beschikbare ruimte is zo'n 25 meter verderop in de tuin. Vandaar dat ik liever geen gelijkstroom over die lengte wilde leggen.
Daarom overweeg ik een kleine omvormer voor in de schuur.
Maar daarvoor zou je eigenlijk eerst een opbrengstgrafiek van het huidige systeem moeten delen van een goede dag zonder schaduw.
Maar een dakje van 6 panelen oost/west op de schuur gaat ook niet lekker werken bedenk ik me nu. Dus dat helpt ook niet.
De vraag is dan hoe bezwaarlijk 25 meter DC kabel is tov AC kabel.
Als ik een nieuw systeem maak met omvormer in de schuur.
Wat zij dan voor/nadelen delen van nog een SolarEdge?
7,5% verlies omdat je systeem bestaande systeem niet goed draait, @iop
Als je nu echt graag je kop in het zand wil steken... prima, maar schrijf het dan hieronder...
/f/image/xgUg0yFRZ6cQLIz9ztT5zOsE.png?f=fotoalbum_large)
https://designer.solaredg...d5c831532aff?units=METRIC
Met de waarschijnlijk niet gekozen 80V optimizers blijft nog 1,6% verlies bestaan.
Als je 355W panelen hebt dan kom je maar tot 2,5kW max.
DC kabel in mantelbuis kan gewoon....
[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 26-02-2023 10:14 ]
Heb je, toevallig, de uitstekend opgezette en zeer informatieve topicstart gelezen?
Het enige wat ik kan bedenken is dat je huidige (manco) systeem beter gaat werken als je de nieuwe panelen op zuid in de string op neemt.
Heb je een grafiekje van een zonnige dag, toevallig....?
Optimizer spanningen?
[ Voor 52% gewijzigd door teacher op 26-02-2023 10:50 ]
Niks.
Even de app gecheckt, alle andere dagen (gister, eergisteren etc) zag er gewoon goed uit
Misschien iets dat ik kan proberen of gewoon wachten tot morgen om te bellen?
Gepassioneerd Landschapsfotograaf
Evt ff stroom eraf en er weer op?
Is er een commando om hem opnieuw op te starten? Want ik verplaatste de schakelaar dus even naar P om te contacten via de App, maar het hele ding leek zich te herstarten. Ik hoorde hem zeg maar opstarten, het lampje brand nu groen, en ik krijg weer stroom binnen. Toch gek! Maar het werkt weerteacher schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:21:
Log even in op het adhoc netwerk van je omvormer (qr code scannen met de app) om te kijken wat er mis is.
Evt ff stroom eraf en er weer op?
Ga ik zeker even doen. Heb ik het starten van de productie dan op 1 of andere manier getriggert door het switchen van die schakelaar?Ronald schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:34:
Dat 'herstarten' zijn de relais. Die zijn niet eens onderdeel van het 'aan' gaan van de omvormer. Dat is het starten van productie. Erg raar dat de omvormer niet op eigen initiatief gestart was. Morgen even bellen of er een waarschuwing in het installateurs portal staat voor jouw systeem.
dit is wat ik nu heb:teacher schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:25:
Hoek? Richting? Andere schaduw?
Lees even de topicstart door, dan begrijp je onze zorgen...
4 panelen is echt te weinig per kant voor solaredge:
zeker met 60v optimizers.
zeker met 40 graden
6 panelen is ook te weinig voor 60v optimizers.
-SE3000H
-4 panelen oost 40° (DMEGC 330Wp HC mono black)
(Ik had eerder 6 panelen op oost, en verbouw/uitbreidingsplannen. Door verandering van plannen kwamen daar ramen ipv panelen dus daar is nu maar ruimte voor 4. Toen heb ik aan de andere kant 6 bij laten leggen.)
-6 panelen west 40° (DMEGC 330Wp HC mono black)
*Optimizers P370 * 4
*Optimizers P370 * 6
/f/image/UXxM1P4kgJFbM1B9A2AAc1dx.png?f=fotoalbum_large)
Was vandaag zonnig genoeg voor een screenshotje?
[ Voor 10% gewijzigd door iop op 26-02-2023 19:31 ]
Kan je op de portal bij de optimizer voltage grafieken?
En waarom lopen we hierover te piepen?
We gaan even rekenen:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
Het is een uurtje of 10 in de ochtend, je systeem vangt 1143 op uit de zon.
1143 / 380V is 3,00A.
Je panelen op oost pakken vol zon en tikken 969Wvermogen aan. De optimizers op oost gaan naar 60V en maken samen 240V van de 380 die er nodig is.
De panelen op west zien geen zonnetje en doen samen 183W. Die optimizers maken de resterende 140 volt: 23 per optimizer. Dat halen ze uit die 183W, dat is 30W per paneel, dus 30/23 = 1,3A per optimizer. En je hele string gaat dus op 1,3A werken, want in een string is de stroom altijd gelijk.
Dus, in plaats van 1143 potentiëel vermogen (waarvoor 3 ampere nodig is) gaan we naar 380V x 1,3A = 494W. Nog niet eens de helft.
En s'avonds kan je dit truukje nog een keer doen.
Wat zei je installateur eigenlijk over dit systeem? Heb je een designer uitdraai met verliesdiagram?
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 26-02-2023 21:33 ]
Hoe lang worden de kabels en hoeveel kWp per string?rroetenberg schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:08:
Adviseren jullie 4 of 6 mm solar kabels voor 3fase? Momenteel ligt er 4mm naar de zonnepanelen echter komen er 16 bij. Met name deze vraag aangezien de optimizers ook maar 4mm zijn toch?
Totaal 10 kWp en vermoed lengte van omvormer naar eerste paneel 5 meterMacgregorSound schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:17:
[...]
Hoe lang worden de kabels en hoeveel kWp per string?
10 kWp delen door een stringspanning van 700V maakt 14,3A, per meter kabel van 4mm2 heb je dan 0,86W verlies tijdens vollast situaties. Verzwaren naar 6mm2 gaat op deze afstand niet veel opleveren.rroetenberg schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:18:
[...]
Totaal 10 kWp en vermoed lengte van omvormer naar eerste paneel 5 meter
Mag ik vragen hoe je aan deze berekening komt van die 0,86W?MacgregorSound schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:33:
[...]
10 kWp delen door een stringspanning van 700V maakt 14,3A, per meter kabel van 4mm2 heb je dan 0,86W verlies tijdens vollast situaties. Verzwaren naar 6mm2 gaat op deze afstand niet veel opleveren.
Hier kan je zelf ff kijken: https://zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.htmlrroetenberg schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:27:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan deze berekening komt van die 0,86W?
Ik schat in dat je met 4mm prima zit.
Vermogensverlies is spanningsverlies x stroomrroetenberg schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:27:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan deze berekening komt van die 0,86W?
Spanningsverlies (koper kabel) in V is 0,0175ohm per meter delen door het aantal mm2 x stroom in A
teacher schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:46:
Heb je de grafiek?
Kan je op de portal bij de optimizer voltage grafieken?
/f/image/wTaRrvdsDZa1Sm6pg79RYqmQ.png?f=fotoalbum_large)
Op west heb je geen probleem (want genoeg panelen), maar op oost wel. Zie je echt geen kans om daar een paneel bij te leggen? Je ziet optimizer clipping tot 1130 en vanaf een uur of 3. Heb je nog schaduw?
Als je panelen op zuid wil toevoegen: update de firmware van je omvormer, leg panelen neer met 80v optimizers en neem ze op in de huidige string, geen extra omvormer dus.
Waarschijnlijk dus al een systeem met historie ;-)
Is er een optimizer vervangen, @iop ?
Dus 2 panelen kunnen hun volle vermogen niet kwijt van 9 tot 11.
Nog eens 2 panelen kunnen hun vermogen niet kwijt van 9:30 tot 11.
Hoeveel precies... Dan zouden we de vermogenscurves moeten hebben en dan de PVCalc grafiek er over heen leggen.
En in de middag is er dus zodanig veel schaduw dat 2 panelen een half uur hun volle vermogen niet kwijt kunnen, en het ene paneel dat helemaal geen schaduw ziet (nota bene het paneel met de 80V optimizer) kan het niet tussen 15:00 en 1700.
Al met al: het systeem draait beter dan mijn simulatie door dat er 80+V optimizers gebruikt zijn..
Maar er is meer schaduw werking dan in mijn simulatie... dus het is ook echt wel hard nodig.
Wat is het vermogen van de bestaande panelen?
Hoe geraak je aan die optimizer voltage grafieken ?
https://fgheysels.github.io/
[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 27-02-2023 13:40 ]
All-electric.
er is inderdaad een storing, komt vanzelf weer goedRonJ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:38:
Meer mensen waarbij de SE Monitoring Portal niet werkt? Vanochtend deed ie het nog, maar krijg nu een internal server error (bij selecteren van de installatie uit de lijst). App werkt ook niet.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
- 12 panelen pannendak zuid, nieuw
- 17 panelen pannendak noord, nieuw
- 10 panelen plat dat zuid-opstelling, bestaand
- 2 panelen plat dak oost-west opstelling, nieuw
Alle panelen voorzien van nieuwe optimizers S440, aangesloten in één string op de omvormer.
Installateur heeft alles geinstallerd. Ik heb volledige toegang tot systeem. Ik heb een aantal vragen over de grafieken die ik niet kan beantwoorden. Wellicht kunnen jullie me helpen.
Allereerst layout.
:strip_exif()/f/image/pDCyK5Dq3hdaL1mI0rntMnm8.jpg?f=fotoalbum_large)
Van drie panelen zakt de paneelspannng in naar 23 ofwel 11 volt. Ik heb vandaag en giseren bekeken. Dat gebeurt iedere keer rond dezelfde tijdstippen. Rood omlijnd. Betreft dus zowel oude als nieuwe panelen.
:strip_exif()/f/image/uLRfNyNPQDAwGKKxPCFeTEvz.jpg?f=fotoalbum_large)
Normaliter heeft een zonnepaneel toch een constante spanning en zakt bij schaduw toch het vermogen van het paneel in. In het geval zie ik voor de genoemde panelen spanning inzakken. Dit betreft twee nieuwe panelen en één oud paneel. Kan dit een issue met optimizer zijn of toch een issue met paneel zelf.
Tweede vraag:
De S440 heeft volgens specs een werkbereik van 5-60V. Uit de layout blijken panelen op noorddak een spanning van 2-5V te hebben. Paneelspanning is wel gewoon 35-40V.
:strip_exif()/f/image/fcDy0v0WQ4DdRfXArayQxCpD.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand dit verklaren? Ik zie dat vanaf 15:30 uur de optimziers op zuid-dak op 60V worden begrensd. Als 29 optimizers elk minimaal 5V gebruiken, dan zou maximale spanning van de 12 panelen op zuid ruim onder 60V moeten blijven.
En dan nu een foto van de installatie van de omvormer waar ik 2 vragen over heb:
:strip_exif()/f/image/sbIfmTYB2B6TitOtY1FJCTZt.jpg?f=fotoalbum_large)
1. De AC zijde heeft nu een geschakelde zekering als knop om de installatie te ontkoppelen. Maar onze vorige installatie had daar een grote draaiknop voor. Dus dat verschil viel me wel meteen op. Is dit gewoon prima?
2. Op de gele sticker staat "Omvormer zowel op AC als DC zijde scheiden". Wat wordt daar precies mee bedoeld? Er zit in ieder geval geen knop aan de DC zijde als dat ermee bedoeld wordt. Die 2 kabels lopen door 2 buizen rechtstreeks naar het dak naar de panelen.
Zonnepanelen zijn fantastisch, maar ik hoor maar al te vaak dat dingen niet helemaal correct worden aangesloten, met alle risico's van dien. Dus een controle door jullie als experts wordt zeer gewaardeerd. Alvast bedankt!
Klopt. Ik zie ook in Domoticz dat het terugleveren van stroom vanmiddag ook gewoon doorgegaan isCrazy- schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:43:
[...]
er is inderdaad een storing, komt vanzelf weer goed
(Die dubbele pijp) Verdient zeker niet de schoonheids prijs. Lopen de twee pijpen wel via hetzelfde pad? Met andere woorden: kom je overal in huis twee pijpen strak langs elkaar tegen?Musho schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:26:
1. De AC zijde heeft nu een geschakelde zekering als knop om de installatie te ontkoppelen. Maar onze vorige installatie had daar een grote draaiknop voor. Dus dat verschil viel me wel meteen op. Is dit gewoon prima?
Is het overal duidelijk gemarkeerd? Stel je voor dat over een paar jaar een andere instalateur iets moet doen, ziet deze dan meteen dat er wat 'geks' zit?
Een zekering automaat als schakelaar gebruiken is prima.
Kijk maar eens goed op de onderkant van de omvormer, daar zit een schakelaar waarmee je de DC kant kunt uitzetten. (stand '0' ipv '1')2. Op de gele sticker staat "Omvormer zowel op AC als DC zijde scheiden". Wat wordt daar precies mee bedoeld? Er zit in ieder geval geen knop aan de DC zijde als dat ermee bedoeld wordt. Die 2 kabels lopen door 2 buizen rechtstreeks naar het dak naar de panelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen Vreeken op 27-02-2023 19:21 ]
Bij schaduw op je paneel zal de MPPT van de optimizer de diode in het paneel aanspreken, normaal heb je rond de 33V, bij 1 diode actief 23V, bij 2 diodes actief 11V. Dus de optimizer en het paneel werken prima.TweakersOnly schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:25:
Sinds een aantal weken draait SolarEdge SE9K met 41 panelen:
- 12 panelen pannendak zuid, nieuw
- 17 panelen pannendak noord, nieuw
- 10 panelen plat dat zuid-opstelling, bestaand
- 2 panelen plat dak oost-west opstelling, nieuw
Alle panelen voorzien van nieuwe optimizers S440, aangesloten in één string op de omvormer.
Installateur heeft alles geinstallerd. Ik heb volledige toegang tot systeem. Ik heb een aantal vragen over de grafieken die ik niet kan beantwoorden. Wellicht kunnen jullie me helpen.
Allereerst layout.
[Afbeelding]
Van drie panelen zakt de paneelspannng in naar 23 ofwel 11 volt. Ik heb vandaag en giseren bekeken. Dat gebeurt iedere keer rond dezelfde tijdstippen. Rood omlijnd. Betreft dus zowel oude als nieuwe panelen.
[Afbeelding]
Normaliter heeft een zonnepaneel toch een constante spanning en zakt bij schaduw toch het vermogen van het paneel in. In het geval zie ik voor de genoemde panelen spanning inzakken. Dit betreft twee nieuwe panelen en één oud paneel. Kan dit een issue met optimizer zijn of toch een issue met paneel zelf.
Tweede vraag:
De S440 heeft volgens specs een werkbereik van 5-60V. Uit de layout blijken panelen op noorddak een spanning van 2-5V te hebben. Paneelspanning is wel gewoon 35-40V.
[Afbeelding]
Kan iemand dit verklaren? Ik zie dat vanaf 15:30 uur de optimziers op zuid-dak op 60V worden begrensd. Als 29 optimizers elk minimaal 5V gebruiken, dan zou maximale spanning van de 12 panelen op zuid ruim onder 60V moeten blijven.
Het MPPT werkbereik van een S440 is 8-60V, dat is dan de kant waar het paneel aan hangt. Voor de output van de optimizer staat alleen de max in de datasheet en geen minimum.
De spannings output die een optimizer geeft is afhankelijk van wat het paneel, wat er aan hangt, op kan wekken. De omvormer bepaald de stroom door de string met optimizers, elke optimizer past zijn output voltage aan om het paneel vermogen kwijt te kunnen.
Nee, de pijpen lopen niet overal strak langs elkaar op. Gaan zeker een paar meter uit elkaar de muur in, en geen idee wat ze verder in de muur doen. Schoonmaakprijs maak ik me niet zo druk om, het alternatief was om de kabels buiten het huis te laten lopen, wat ik persoonlijk nog veel lelijker vind. Maar goed, uiteindelijk wil ik wel een oplossing die voldoet aan de normen (zodat bijvoorbeeld een verzekeringsclaim bij brand niet geweigerd wordt) en dat het een installatie is die mijn gezin niet in gevaar brengen. Vandaar mijn dubbelcheckJeroen Vreeken schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:07:
Verdient zeker niet de schoonheids prijs. Lopen de twee pijpen wel via hetzelfde pad? Met andere woorden: kom je overal in huis twee pijpen strak langs elkaar tegen?
Op zowel de zolder als in de meterkast is het heel duidelijk gemarkeerd als leidingen voor de zonnepanelen installatie, dus daar ben ik niet zo bang voor.Is het overal duidelijk gemarkeerd? Stel je voor dat over een paar jaar een andere instalateur iets moet doen, ziet deze dan meteen dat er wat 'geks' zit?
Ah, helder! Dat zit dus ingebouwd in de omvormer. Mooi, dan is dat gedeelte in ieder geval in orde! Bedankt voor je antwoorden!Kijk maar eens goed op de onderkant van de omvormer, daar zit een schakelaar waarmee je de DC kant kunt uitzetten. (stand '0' ipv '1')
1) De linker van de bovenste 2 witte buizen loopt een enkele aarde draad, die via dezelfde buis als de zwarte DC draad naar het dak loopt om de boel te aarden daar.
2) De rechter van de twee buizen loopt naar de omvormer. Ik weet niet precies wat daar doorheen loopt, maar ik vermoed de 5 draden van de 3 fase aansluiting naar de omvormer.
3) De onderste buis loopt zo'n 2-3 meter de hoek om, en daar lopen 2 fase kabels doorheen en een onaangesloten aarde draad (kreeg de monteur er niet uit) helemaal naar de meterkast
4) precies achter het kastje met zekering automaat loopt een leiding de muur in. Daar loopt nu 1 fase kabel, een aarde draad (deze is wel aangesloten) en de nul draad doorheen. Ook helemaal naar de meterkast.
De kabels door buizen 3 en 4 (totaal 5 aangesloten draden) zitten in de meterkast op de 3 fase groep die gebruikt wordt voor de zonnepanelen.
Van wat ik ervan begrijp, moeten alle fase draden van een 3 fase aansluiting door dezelfde buis lopen, omdat een stroom door een draad een magnetisch veld op wekt. Bij AC verandert dat magnetisch veld constant van richting, en dus zal er een stroom opgewekt worden in (voornamelijk) ferrometalen materialen in de buurt van deze draden. Als de 3 fase draden in één buis lopen, dan cancellen die elkaar precies uit omdat er een 120 graden verschil tussen elke fase zit. Nu mijn vragen:
1) Heb ik het zo een beetje correct begrepen?
2) Vormt dit een gevaar? De buizen zijn van PVC, en de bevestiging ringen zijn ook van plastic. Deze ringen zitten wel met metalen schroeven vast gemaakt.
3) Zou het niet logischer zijn om 3 fase draden in één buis te doen, en de tweede buis voor de nul en aarde te gebruiken? Ik weet niet of Solaredge netjes alle fasen even zwaar belast, maar als dat wel het geval is, dan cancelt het magnetisch veld gevormd door de 3 fase draden elkaar netjes uit. Door de aarde loopt sowieso als het goed is geen stroom, en ook de nul draad in de andere buis zal geen stroom lopen als de 3 fasen gelijk belast zijn, aangezien de fase hier steeds 120 graden verschilt en dus de stroom alleen door de fase draden loopt. Dan zal er dus ook geen magnetisch veld ontstaan om de buis met de nul en aarde draad. Dat lijkt me dan een wenselijkere opstelling?
Hoe heb je dit opgelost? Of was het "opeens" opgelost?Paardenbloem schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:06:
Goedenavond,
Sinds half december heb ik een grondopstelling van 25 panelen van 395wp liggen met S440 optimizers en SE7K 3 fase omvormer liggen. Tijdens offerte traject hebben wij een uitdraai gekregen vanuit solaredge designer maar in de praktijk is de situatie op aantal vlakken aangepast.
Het zijn 25 panelen geworden ipv 20 van 375 wp en daarnaast hebben wij ze in een blok van 5x5 panelen geplaatst ipv 2 rijen van 10. Tevens hebben wij ze op een iets andere plek op de grond laten plaatsen waar iets minder schaduwvorming van bomen is in het najaar/winter.
Van de uiteindelijke opstelling heb ik geen uitdraai gekregen dus ik dacht 'even' zelf de designer tool uit te proberen omdat ik wel erg graag de juiste informatie wil hebben.
Nou, dat 'even' is in de praktijk wat lastiger want ik krijg met de beste wil van de wereld de designer tool niet eens opgestart.
Ik heb mij al op diverse manieren aangemeld (met mijn eigen account maar ook een nieuw aangemaakt account en bij beide krijg ik een wit scherm met pop up melding "a problem occurred while loading the user's details". En daar blijft het dan wij. Een wit scherm met deze melding.
Wat doe ik verkeerd, weet iemand dat?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat verklaart al een hoop. Ik was er vanuit gegaan dat elke optimizer ook minimaal 5V doorgeeft.Rouske schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:10:
Bij schaduw op je paneel zal de MPPT van de optimizer de diode in het paneel aanspreken, normaal heb je rond de 33V, bij 1 diode actief 23V, bij 2 diodes actief 11V. Dus de optimizer en het paneel werken prima.
Het MPPT werkbereik van een S440 is 8-60V, dat is dan de kant waar het paneel aan hangt. Voor de output van de optimizer staat alleen de max in de datasheet en geen minimum.
De spannings output die een optimizer geeft is afhankelijk van wat het paneel, wat er aan hangt, op kan wekken. De omvormer bepaald de stroom door de string met optimizers, elke optimizer past zijn output voltage aan om het paneel vermogen kwijt te kunnen.
Ik heb de mogelijkheid om op het platte dak nog één paneel extra te leggen. Daar waar nu 6 panelen op het pannendak zuidzijde vanaf ongeveer 16 uur een optimizer voltage van 60V hebben, zou ik daarmee het optimizer voltage van deze panelen kunnen verlagen en optimizer clipping verder kunnen voorkomen.
Zojuist even het nieuwe paneel door de designer gehaald. Met het nieuwe paneel geeft designer een optimizer efficientie verlies van 95%. :-) Haal ik het extra paneeel weg, dan blijft het optimizer efficientie verlies 95%. Lijkt erop dat de software van slag is.
Nog een extra vraag: Kan ik uit de grafieken, de stroom die door de optimizers gaat, inzichtelijk maken? Ik heb per paneel het vermogen, stroom, energie en voor de optimizers de spanning. Met als doel om te verklaren of er daadwekelijk optimizer clipping plaats vindt.
Zeker als je 6 panelen op de max heb staan.
Stroom aan de string kant is voor elke optimizer hetzelfde. Dat is elektriciteit leer. Af te lezen bij string gegevens
[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 28-02-2023 13:46 ]
Ja, door de extra optimizer wordt er meer spanning aan de string toegevoegd, waardoor de rest minder hoeft bij te dragen.TweakersOnly schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:35:
[...]
Dat verklaart al een hoop. Ik was er vanuit gegaan dat elke optimizer ook minimaal 5V doorgeeft.
Ik heb de mogelijkheid om op het platte dak nog één paneel extra te leggen. Daar waar nu 6 panelen op het pannendak zuidzijde vanaf ongeveer 16 uur een optimizer voltage van 60V hebben, zou ik daarmee het optimizer voltage van deze panelen kunnen verlagen en optimizer clipping verder kunnen voorkomen.
Maar als dat extra paneel op het platte dak rond die tijd in de schaduw komt, zal dat maar een minimaal effect hebben voor de optimizers van het pannendak.
Wellicht, maar aangezien alle optimizers niet tegelijk rapporten zal daar een grote afwijking in zitten (lijkt mij). Je zou het ook aan de paneelspannng moeten kunnen zien, afhankelijk hoeveel er afgetopt wordt. Op het moment dat de optimizer op 60V staat en zijn vermogen van het paneel niet kwijt kan, gaat de MPPT het paneel slechter laten werken door de paneelspannng meer richting Voc te sturen.Nog een extra vraag: Kan ik uit de grafieken, de stroom die door de optimizers gaat, inzichtelijk maken? Ik heb per paneel het vermogen, stroom, energie en voor de optimizers de spanning. Met als doel om te verklaren of er daadwekelijk optimizer clipping plaats vindt.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit de stringstroom kon zien, maar wellicht is er afgelopen tijd wat aangepast in het portaal.Ronald schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:45:
Stroom aan de string kant is voor elke optimizer hetzelfde. Dat is elektriciteit leer. Af te lezen bij string gegevens
Ik heb helaas geen toegang meer tot mijn oude SolarEdge systeem ivm verkoop huis.
Platte dak ligt vanaf 13 uur in de zon en optimizers op pannendak zuidzijde pieken vanaf 16:00-17:00 uur op 60V. Moet prima werken lijkt me.Rouske schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:53:
Ja, door de extra optimizer wordt er meer spanning aan de string toegevoegd, waardoor de rest minder hoeft bij te dragen.
Maar als dat extra paneel op het platte dak rond die tijd in de schaduw komt, zal dat maar een minimaal effect hebben voor de optimizers van het pannendak.
In de komende maanden staat de zon hoger, waardoor ook de overige panelen op zuiddak sneller meer stroom zullen opwekken. De extra meerkosten om alle optimizers te vervangen door s500b optimizers haal ik waarschijnlijk niet uit. Alleen jammer dat het originele design rapport geen melding maakte ban optimizer clipping.
Ik heb een se3680 solaredge
Op 1 string zitten 15 panelen op 2 verschillende dakvlakken dus ochtends de ene kant middags de andere kant aangesloten van 320w met een P370
Nu wil ik nog een string maken deze is nu niet in gebruik op de omvormer twijfelt over het volgende of 5x560 of 5x410 maar kan geen optimizers vinden voor een 560
Hoop dat jullie tips hebben
Wat bedoel je met toetsen in designer?Ronald schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:57:
@Pdro 5 is geen geldige string op solaredge.
Onder de 500W kun je wellicht toevoegen aan bestaande string. S500 of s440 kan samen met p370.
Wel eerst toetsen in designer (!!!)
Het is ons eindelijk gelukt om de oplossing compleet te hebben. Tijdelijke SE10K-RW0 is weer opgehaald en er is nu een SE10K-RWS geplaatst, welke ik via een aan alternatief kanaal gevonden had. De batterij (LG RESU10) is zojuist geplaatst.J.W schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:28:
Hi,
Oorspronkelijk heb ik 33 zonnepanelen/ s440 optimizers, een 3f Storedge SE10K omvormer en een LG 10kw batterij besteld.
Nu is alles binnen behalve de Storedge omvormer en verwachting is dat deze er voorlopig niet leverbaar zal zijn. De installateur stelt nu voor een normale Solaredge 3f SE10k omvormer te installeren en later dit jaar de LG if Solaredge batterij plus de Backup Interface (BI-EU3P) , die later dit jaar geïntroduceerd wordt, te installeren.
Weet iemand of dit gaat werken? Of ben ik beter af om een SESTI interface plus 1 fase omvormer tussen de batterij en de 3f SE10K omvormer te zetten ?
Dus bijna 9 maanden na bestelling en is dan alles compleet.
Hm gek. Momenteel zijn de SE10k-RWS & 10kWh SE batterij als set ruim verkrijgbaarJ.W schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:39:
[...]
Het is ons eindelijk gelukt om de oplossing compleet te hebben. Tijdelijke SE10K-RW0 is weer opgehaald en er is nu een SE10K-RWS geplaatst, welke ik via een aan alternatief kanaal gevonden had. De batterij (LG RESU10) is zojuist geplaatst.
Dus bijna 9 maanden na bestelling en is dan alles compleet.
Maar: veel plezier! Ben benieuwd of je nu richting de 70% eigen verbruik gaat
[ Voor 0% gewijzigd door Crazy- op 01-03-2023 08:07 . Reden: Typo: RWS ]
Daarnaast zijn er nog twee technische dingen waar ik geen antwoord op kan vinden (soortgelijke vraag was hier ook gesteld, zonder antwoord).
- Kan de accu ook opladen vanuit het reguliere net (op interessante momenten)? Ik kan wel 10+ kWh willen, maar dat ga ik in de winter niet vol krijgen met alleen zon.
- Kan ik het laden en ontladen regelen via ModBus? Bijvoorbeeld als de energieprijzen laag zijn, en de accu leeg, dan wil ik de accu opladen. Maar als de energieprijzen hoog zijn, wil ik het laden kunnen blokkeren.
http://www.basilfx.net
Hmm. Wat is het productcode van de 10kwh SE accu?Crazy- schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:44:
Hm gek. Momenteel zijn de SE10k-RWB & 10kWh SE batterij als set ruim verkrijgbaarwas imho een betere oplossing ivm PV/DC zijdige batterij
waarom is AC-batterij volgens jouw betere oplossing. Heb nu zelf de SE9K-RWB omvormer maar heb ook getwijfeld over alles in een oplossing. Voor zover ik weet moet ik nu alsnog een AC-coupled omvormer installeren voordat ik van thuisaccu gebruik kan maken.
DC accu, niet AC.TweakersOnly schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:21:
[...]
Hmm. Wat is het productcode van de 10kwh SE accu?
waarom is AC-batterij volgens jouw betere oplossing. Heb nu zelf de SE9K-RWB omvormer maar heb ook getwijfeld over alles in een oplossing. Voor zover ik weet moet ik nu alsnog een AC-coupled omvormer installeren voordat ik van thuisaccu gebruik kan maken.
https://www.solaredge.com...olaredge-home-battery-48v
Uiteindelijk was het “opeen” opgelost. 👍🏻timovd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:40:
[...]
Hoe heb je dit opgelost? Of was het "opeens" opgelost?
Met wat teken skills is het dan eindelijk toch gelukt:Ronald schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:26:
[...]
Bijna garantie voor problemen, zelfs met de ruimere s500b optimizers is het krap. 5 of 6 met s500b is echt wel een minimum om geen clipping te krijgen op je zuid panelen zodra er te weinig licht op oost valt.
:strip_exif()/f/image/1YWDAlW7kmGTFdoibWWRKdtc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/crC6sqZkJE4ZKRVuKZ1jRerr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie geen clipping en een prima opbrengst....
12 Jinko Solar 415 kwp op een S4000H met optimizers
4 op zuid (180 graden) en 8 op oost (89 graden)
[ Voor 4% gewijzigd door miel op 01-03-2023 19:37 ]
Let ook op voldoende tussenruimte tussen de rijen op zuid. Zie dit topic:miel schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:36:
[...]
Met wat teken skills is het dan eindelijk toch gelukt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie geen clipping en een prima opbrengst....
12 Jinko Solar 415 kwp op een S4000H met optimizers
4 op zuid (180 graden) en 8 op oost (89 graden)
NickDLH in "Functioneert mijn PV installatie voldoende"
Bij twijfel liever noord-zuid dakjes dan zuid (en dan geen SolarEdge nemen, maar micro-omvormers zoals APSystems).
[ Voor 5% gewijzigd door schumacher op 01-03-2023 19:52 ]
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:38:
@miel heb je ook het verlies diagrammetje onderaan het rapport (Met de horizontale balken)
/f/image/NtHiS9AURlxFxI3s5Uaonksq.png?f=fotoalbum_large)
deze valt me ook alles mee...
ow en afstand qua tussenrijen is bekend.... heb 6 meter 40 voor 4 panelen... moet lukken....
[ Voor 7% gewijzigd door miel op 02-03-2023 08:48 ]
Excuus. Ik had je opmerking verkeerd gelezen. Uiteraard DC accu, maar dan van SolarEdge zelf.
Ik vind de SE10K-RWS een interessante upgrade, maar een rondje bij de meeste webshops leert mij dat deze niet leverbaar is de komende maanden. Blijkbaar verschillende leveranciers in Nederland, die verschillende levertijden afgeven?
Heb je 2.10 m beschikbaar in de breedte? Dan kun je ook voor 2 rijen van 3 panelen oost-west gaan:miel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:47:
[...]
[Afbeelding]
deze valt me ook alles mee...
ow en afstand qua tussenrijen is bekend.... heb 6 meter 40 voor 4 panelen... moet lukken....
https://www.stralendgroen...-Project-Datasheet-NL.pdf
Volgens designer zou het iets schelen. 5,58 Mwh tegen 5,56 Mwh op jaarbasis (iets minder optimizer effecientie verlies) Dit vermoedelijk vanwege een schoorsteen schaduw, boom aan de voorzijde die in de winter iets schaduw geeft op de 7 west panelen.
Dus de vraag is of ik ongestoord de 2 losse strings aan elkaar kan sluiten tot 1 string en eventueel later weer terug naar 2 strings om te kijken of ik verschil merk. En of het uitmaakt in welke volgorde de strings in 1 string samenkomen (west string eerst en dan oost string of andersom)
Ik heb 1 fysieke string. 3 strings in monitoring. Mijn omvormer kan geen 3 strings aangesloten hebben. Dit kan ik zo aanpassen in installateur portal. Mijn indruk is dat string domweg som toegewezen optimizers is.
In de monitoring (fysieke layout) zijn de 2 fysieke strings bij mij juist 1 fysiek stringRonald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:37:
@(RSH) de monitoring kijkt niet naar je fysieke string indeling.
Ik heb 1 fysieke string. 3 strings in monitoring. Mijn omvormer kan geen 3 strings aangesloten hebben. Dit kan ik zo aanpassen in installateur portal. Mijn indruk is dat string domweg som toegewezen optimizers is.
de Zuid panelen gaan op de dak kapel... die is 2 meter diep geloof ik..... dus ex randjes red ik 1 paneel liggend.....schumacher schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:59:
[...]
Heb je 2.10 m beschikbaar in de breedte? Dan kun je ook voor 2 rijen van 3 panelen oost-west gaan:
https://www.stralendgroen...-Project-Datasheet-NL.pdf
Kan je ook zelf in het installateur portal komen? Ik heb aanpassingen aan me layout maar krijg amper tot geen contact met de originele leverancier.Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:37:
@(RSH) de monitoring kijkt niet naar je fysieke string indeling.
Hoeveel wil je er? ;-)TweakersOnly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:46:
[...]
Excuus. Ik had je opmerking verkeerd gelezen. Uiteraard DC accu, maar dan van SolarEdge zelf.
Ik vind de SE10K-RWS een interessante upgrade, maar een rondje bij de meeste webshops leert mij dat deze niet leverbaar is de komende maanden. Blijkbaar verschillende leveranciers in Nederland, die verschillende levertijden afgeven?
:strip_exif()/f/image/yhUYtOuM1pshlqP2uy2RtSO1.jpg?f=fotoalbum_large)
Plan was om nu alleen de omvormer zonder de batterijen te laten plaatsen. Thuisaccu zelf komt later wel.Crazy- schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:40:
Hoeveel wil je er? ;-)
ah, oke! nee dat klopt dan wel, die is niet leverbaar momenteel (los) juni/juli verwachtingTweakersOnly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:52:
[...]
Plan was om nu alleen de omvormer zonder de batterijen te laten plaatsen. Thuisaccu zelf komt later wel.
Stralendgroen.nl geeft aan er 6 op voorraad te hebben. Wel voor de hoofdprijs….TweakersOnly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:46:
[...]
Inderdaad een mooiere oplossing, maar ben blij met wat ik nu heb. 70% eigen verbruik gaat wel lukken met een EV thuisCrazy- schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:44:
[...]
Hm gek. Momenteel zijn de SE10k-RWS & 10kWh SE batterij als set ruim verkrijgbaarwas imho een betere oplossing ivm PV/DC zijdige batterij
Go-volt heeft de omvormer ook op voorraad, voor iets minder. Wacht even af totdat andere webwinkels als Warmteservice of winkelman-zonnepanelen de omvormer op voorraad hebben. Scheelt ook weer een paar honderd euroJ.W schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:31:
Stralendgroen.nl geeft aan er 6 op voorraad te hebben. Wel voor de hoofdprijs….
Naar de omvormer ligt 2,5mm en dan over naar 6mm?Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:52:
@Gert Klijnstra minimaal zo dik als de dikste bedrading gebruikt in de installatie.
Tevens mag je niet zomaar de DC en AC kant met elkaar vergelijken. Daar zit nog een omvormer tussen en de spanningen en stromen zijn niet gelijk. B.v. in het geval van 1 DC string die 3fasen AC voedt.
Ik heb een beetje snel door het topic gelezen, maar zag mijn vraag niet zo snel staan. Ik wil niet dat de solar edge verbonden is met internet en en mijn data verstuurd terwijl ik wel zelf die data wil kunnen zien... Tot nog toe heb ik alleen aps gevonden die via de server van solar edge werkt. Zijn er alternatieven?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Rule erin die alleen traffic toe laat naar SE server?Eert_NL schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:06:
@Ronald @ds23man
Dank jullie voor je antwoord. Dan zal ik de internet blokeerrule maar weer uit de router halen. Jammer.
Leesvoer: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitorenEert_NL schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:06:
@Ronald @ds23man
Dank jullie voor je antwoord. Dan zal ik de internet blokeerrule maar weer uit de router halen. Jammer.
Ik blijf dit apart vinden: Bij hogere spanning heb je voor een bepaalde stroom minder dikke kabels nodig. dus waarom moet de aarde aan de paneel kant dan opeens wel dikker. Voor mijn gevoel eerder andersom.Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:13:
@Gert Klijnstra de solar kabel is minimaal 4mm2, dus dat is sowieso het minimum voor de aarde.
Het gaat om de kortsluitstroom, de aarde mag bij een harde sluiting er niet eerder uitfikken dan kabel van de stroomkring. En als je Nen er op naslaat moet de aardedraad vanuit de meterkast ook minimaal de dikte van je DC bekabeling zijn. Feitelijk voldoen een heleboel installaties niet meer als ze met 2,5mm2 zijn aangesloten.Gert Klijnstra schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:18:
[...]
Ik blijf dit apart vinden: Bij hogere spanning heb je voor een bepaalde stroom minder dikke kabels nodig. dus waarom moet de aarde aan de paneel kant dan opeens wel dikker. Voor mijn gevoel eerder andersom.
Onderstaande systeem met de 8 op zuid geüpgrade naar de 415W versie en de 8 350W terug op 44 graden noord.
Komt op 155% waar de -RWB maar 135%“mag”.
Opgedeeld in 2 strings (O-W 12 en N-Z 16).
Aftop 1,2% (acceptabel in dit geval) maar jaaropbrengst identiek aan de 8 op noord aan losse omvormer.
Kost me dan vooralsnog de 2e aansluiting maar als accu rendabel wordt zien we wel weer…
Ze zijn niet heel moeilijk; bedoel hiermee dat men eerder kijkt naar puur vermogen.Ronald schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:26:
Heeft er iemand, met name de vraag aan de vaste installateurs in dit topic, ervaring met garantie afhandeling als je het systeem te ver over dimensioneerd?
Onderstaande systeem met de 8 op zuid geüpgrade naar de 415W versie en de 8 350W terug op 44 graden noord.
Komt op 155% waar de -RWB maar 135%“mag”.
Opgedeeld in 2 strings (O-W 12 en N-Z 16).
Aftop 1,2% (acceptabel in dit geval) maar jaaropbrengst identiek aan de 8 op noord aan losse omvormer.
Kost me dan vooralsnog de 2e aansluiting maar als accu rendabel wordt zien we wel weer…
Dus stel je piekt maar 6000Watt; prima.
Directe ervaring : nee. Maar met upgrades ook wel eens telefonisch overleg gehad; en dan bekeken ze de pieken. En dan kwam er uit meer DC power dan de limiet om bij te leggen
Ik piek nu al boven de 6kW in de berekening, maar onder de 135%. In de praktijk zie ik alleen bij wisselende bewolking aftop… juni juli vorig jaar kwam de boel amper op 4,5kW hoge parabooltjesCrazy- schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:53:
[...]
Ze zijn niet heel moeilijk; bedoel hiermee dat men eerder kijkt naar puur vermogen.
Dus stel je piekt maar 6000Watt; prima.
Directe ervaring : nee. Maar met upgrades ook wel eens telefonisch overleg gehad; en dan bekeken ze de pieken. En dan kwam er uit meer DC power dan de limiet om bij te leggen
Met alleen de upgrade naar 8x415 blijft net onder de 135%
De hele set van 28 komt op 7,7kW piek in designer.
Maar klinkt alsof ze telefonisch heel schappelijk kunnen zijn hierover? Dan is de verstandigste actie dus gewoon bellen (ik heb de certificering en installateur portal)
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 03-03-2023 23:58 ]
Vraag via e-mail stellen ?Ronald schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:56:
[...]
Ik piek nu al boven de 6kW in de berekening, maar onder de 135%. In de praktijk zie ik alleen bij wisselende bewolking aftop… juni juli vorig jaar kwam de boel amper op 4,5kW hoge parabooltjes
Met alleen de upgrade naar 8x415 blijft net onder de 135%
De hele set van 28 komt op 7,7kW piek in designer.
Maar klinkt alsof ze telefonisch heel schappelijk kunnen zijn hierover? Dan is de verstandigste actie dus gewoon bellen (ik heb de certificering en installateur portal)
Kun je gelijk het design rapport toevoegen.
Is het meteen voor hun duidelijk wat je bedoelt.
Ze zijn heel goed met ondersteuning. Zit beetje te peilen wat het antwoord waarschijnlijk is … slapende honden enzoSimpel360 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 05:36:
[...]
Vraag via e-mail stellen ?
Kun je gelijk het design rapport toevoegen.
Is het meteen voor hun duidelijk wat je bedoelt.
Wij hebben sinds twee maanden de volgende configuratie op ons dak. Zeven 400Wp panelen met S500B optimzers en een SE2200 omvormer. De panelen liggen op ZZO en de hellingshoek is 45 graden.
Nu hebben we de afgelopen dagen voor het eerst volop zon gehad en ik zie nu in de Sooaredge app dat ik 2 tot 3 uur per dag door de 2300 Watt opgewekt vermogen heen ga.
We zijn heel vroeg in het jaar en ik heb nog weinig gebruikservaring. Maar ik ben wel ongerust geworden. Is het vermogen van de omvormer niet veel te klein voor onze situatie?
Gaan we straks in de zonne-maanden voortdurend in de afvlak modus?
Graag jullie assesment. Dank alvast.
Op een goed steil zuid dak piek je al vroeg in het jaar, maar die piek gaat niet echt toenemen.
Kijk je overigens op een dag met volle zon of wisselende bewolking. Bij wisselende bewolking zijn er veel heel korte, maar zeer hoge pieken. Dat zie je slecht in de SE app.
Ik had voor de se3000 gegaan ipv se2200.
@Ronald de 'Temp coeff: ' op die website van -0,48 is wel fors, wil ik aan mijn oude jaaropwek target komen (waar ik overigens altijd boven zat) moet ik die verlagen tot -0,1.
@Zach61 pas je dan de 2300W aan naar 3000W dan zal het totaal iets van 80kWh meer zijn op jaarbasis.
[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 05-03-2023 12:50 ]
De tool is een behoorlijk conservatief simulerend geval... maar erg makkelijk te gebruiken voor het ruwe werk.
Is dat bij jullie ook het geval?
Heeft de omvormer stroom nodig om af te sluiten oid?
/f/image/jhX8ytRYnNrlEf7kwQrzDGng.png?f=fotoalbum_large)
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.