• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Herw76 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:40:
Hallo allemaal,

Ik heb een systeem van 13 panelen van 355wp met een solar edge se5000 1 fase omvormer met s440 optimizers.
De panelen liggen aan de voorkant van het huis .
Nu wil ik aan de achterkant een paar panelen bijleggen en aansluiten op de tweede aansluiting van de omvormer.
Maar hoeveel moeten er minimaal op de tweede string komen om het systeem goed te laten werken ?
Hoeveel zon heb je aan de 'achterkant'? (orientatie? schaduw?)
Zijn voor en achter gelijk? (dus de ene op oost, de andere op west en dezelfde schaduwen) dan zou je verwachten dat ze een vergelijkbare hoeveelheid nodig hebben.

Ik zou zeggen: simuleer het eens, en probeer vooral alles eens in 1 string te zetten ipv 2

• Herw76
  • Laatst online: 17-09 10:48
Jeroen Vreeken schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Hoeveel zon heb je aan de 'achterkant'? (orientatie? schaduw?)
Zijn voor en achter gelijk? (dus de ene op oost, de andere op west en dezelfde schaduwen) dan zou je verwachten dat ze een vergelijkbare hoeveelheid nodig hebben.

Ik zou zeggen: simuleer het eens, en probeer vooral alles eens in 1 string te zetten ipv 2
Voorkant zuid / oost .
Ik heb 4600 kw op het dak liggen en nu 1 jaar draaien en 4200 kWh opgewekt.
Hellingshoek 50 graden en achter geen schaduw .

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
@Herw76 50 graden daken kan ik vrij stellig zijn: de opbrengst scheiding is dan zeer sterk… ontwerp minima dus toepassen ook bij aansluiten in 1 string ( wat wel altijd voorkeur heeft indien het mag van designer)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Herw76
  • Laatst online: 17-09 10:48
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:00:
@Herw76 50 graden daken kan ik vrij stellig zijn: de opbrengst scheiding is dan zeer sterk… ontwerp minima dus toepassen ook bij aansluiten in 1 string ( wat wel altijd voorkeur heeft indien het mag van designer)
Dus liever alles op 1 string

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-10 21:45
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:44:
@MarFan Grijs gebied…
De trainingen van SolarEdge vind ik op dit punt zwaar onder de maat. Dus in hoeverre kun je een installateur er echt aan ophangen?

Het is ervaring van het forum-collectief van zowel hier als het frits forum. Die ervaring hebben @teacher en ik zo Jip en Janneke mogelijk in de topic start gezet.

Het onderliggende elektrotechnische probleem is voor velen erg lastig te volgen…

We hebben enkele voorbeelden dat SolarEdge support onze stelligheid bevestigd, maar soms ook niet - ervaring bij support daar wisselt ook wel eens lijkt het.
Er was toch ook iemand van solaredge support die mee las met dit forum?

@MarFan , ervaring leert dat in de praktijk het verlies wel redelijk wat groter is dan gesimuleerd. In die zin is het idd goed dat de waarschuwings drempel gezakt is naar 2%. Probleem blijft echter wel dat 3% verlies op zich niet heel veel is maar het wordt wel naar wanneer deze gehele 3% in de ochtend en avonduren valt (wat vaak het geval is) wanneer je dus productie mis loopt en in het ergste geval voor hoofdprijs moet gaan inkopen (na saldering afbouw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zie dat de nieuwe versie van de HomeWizard app ook de mogelijkheid heeft om SolarEdge omvormers toe te voegen (via API key).
Maar eens proberen dit weekend!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 17:44
Mr_thebrown schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:10:
Volgens mij zou het ook moeten kunnen met de laatste firmware. Ik heb het voor de zekerheid nog even gevraagd aan Solaredge zelf. Wacht nog op het antwoord.

Je kan als alternatief ook Solaredge zelf vragen om de update op afstand te doen, zo heb ik het gedaan.

[...]
Nu krijg ik ineens een andere reactie vanuit Solaredge 🙄:

Helaas zou U de S440 samen met de OPJ300-LV niet kunnen koppelen, dit ligt aan de verschillende input vermogen 440W tegen 330W en ook het verschil tussen input voltage 60V tegen 55V. Deze combinatie zou leiden tot de degradatie van u systeem.

Ik weet zo goed wat dit zou betekenen in mijn specifieke situatie. Wat voor degradatie hebben we het dan over denken jullie? Stel ik sluit het wel aan in 1 string?

Stel ik zou toch gaan voor een aparte omvormer voor de 4 nieuwe panelen, kan deze dan lopen via dezelfde kabel waarop de oude omvormer zit? Op dezelfde groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mr_thebrown datasheet https://knowledge-center....s/se-pb-csi-datasheet.pdf
55 input, 60 out

Compatibility sheet https://knowledge-center....y_se_power_optimizers.pdf

Die laatste moet je via de verschillende tabellen lezen

Ik denk dat de support medewerker de sheets verkeerd geïnterpreteerd heeft

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:52:
55 input, 60 out

L

Ooooh wauw top support dus 🙄.

Dank je, ik schrok er wel al beetje van.

En 440w ten opzichte van 330w is geen probleem?

[ Voor 13% gewijzigd door Mr_thebrown op 17-02-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Technisch niet. Gewoon even terug reageren naar support... Leren zijn er ook van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 09:21
Speedfight schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 06:38:
Zie dat de nieuwe versie van de HomeWizard app ook de mogelijkheid heeft om SolarEdge omvormers toe te voegen (via API key).
Maar eens proberen dit weekend!
Goed om te weten.

Gisteren mn omvormer in bedrijf genomen. Geen problemen, en met een matig zonnetje zo'n 8kW in 3 uur opgewekt. Installateur had mij alle rechten gegeven dus ook de modbus direct maar ingeschakeld, al gebruik ik die nog niet, want er moet eerst nog geklust worden in het huis, dus heb nog geen netwerk of servertje draaien.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:38
copywrong1982 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:44:
[...]

Beetje oude koeien, maar ik ga komende week drie panelen uit de string halen. Dit betekent gok zo'n 25m overlengte in de string (tijdelijk) totdat ik de panelen terugplaats. Kan ik die overlengte oprollen en wegwerken (ergens aan dak/muur hangen) of creër ik hiermee een inductielus?
Niemand? Of moet ik de vraag even in een eigen topic stellen? Is natuurlijk niet SE specifiek. Ik kan eigenlijk nergens vinden of het oprollen van overlengte van een string toegestaan is. Anders moet ik een tijdelijk kabeltrace met pvc buis langs mijn muren gaan leggen om de overlengte op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-09 15:49

MevrouwDeKat

Miauw

Onze panelen liggen er inmiddels -/+ 3 maanden op na advies hier en de offerte laten wisselen naar S500b optimizers. We hebben 6 om 6 O/W opstelling liggen. De installatie lijkt tot nu toe goed te werken. De outputs zitten iets hoger dan de ingeschatte resultaten van de leverancier. Al met al erg tevreden over opstelling dus! Bij deze dus ook nog een bedankje voor alle kenners hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:52:
55 input, 60 out

Ik zit nog een keer te kijken naar de datasheets. De S440 heeft input/output max 60V de V-OPJ300 heeft input 55V en output 60V.

Solaredge zegt dat het probleem bij input ligt, 55v ten opzichte van 60V. Maakt dit verschil dan niet uit? Gaat het om de output alleen? Die is dus bij beide 60V?

"Helaas zou U de S440 samen met de OPJ300-LV niet kunnen koppelen, dit ligt aan de verschillende input vermogen 440W tegen 330W en ook het verschil tussen input voltage 60V tegen 55V. Deze combinatie zou leiden tot de degradatie van u systeem."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Nu wil ik niet solaredge support tegenspreken, maar in een string draait het om het output voltage. De S440 zou ik wel aandurven. Sterker nog, als de embedded optimizer kapot gaat, krijg je twee bruggetjes en een losse gewone optimizer.

Enneh, ik heb al jaren een combinatie van embedded en losse (p370) optimizers.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Wat is het verschil tussen input en output dan, waar is input dan belangrijk voor?

Eerder contact met support zei ook dit:

U zal gebruik kunnen maken van P401 of S440 in verband met de samenwerking met OPJ300.
Het is alleen aangeraden deze niet te mixen - of gebruik maken van 4xP401 of 4xS440.
In Designer zou U dat niet kunnen zien of aanpassen omdat ie alleen Optimizers erkent van een en hetzelde Model.
In het praktijik kan dat wel - 10xOPJ300 + 4xP401 of +4xS440.

En dan nu:

"Helaas zou U de S440 samen met de OPJ300-LV niet kunnen koppelen, dit ligt aan de verschillende input vermogen 440W tegen 330W en ook het verschil tussen input voltage 60V tegen 55V. Deze combinatie zou leiden tot de degradatie van u systeem."

En wat is precies degradatie dan? Is dat dan clipping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zou een paar verduidelijkende vragen stellen aan support. Ben benieuwd. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ja dat heb ik gedaan, maar ik geloof dat mijn vertrouwen wat gedaald is in support :-)

Wat is het verschil tussen input en output volgens jou? Waarom zeg jij dat het gaat om output?

Ik zou zeggen dat input het maximale voltage van het zonnepaneel is wat aan de optimizer zit...

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_thebrown op 17-02-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:01

Smoke

Maverick Reploid

Voor optimizercompatibiliteit onderling zijn blijkbaar alleen de maximale uitgangsspanning en -stroom van belang als je de datasheets naast de tabel gaat leggen. Ingangsspanning en -stroom zijn dan weer alleen relevant voor compatibiliteit tussen optimizer en paneel.

Ik denk dat het iemand van Support is geweest die er misschien nog niet zo heel lang zit en/of niet goed naar de tabellen heeft gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Smoke schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:36:
Voor optimizercompatibiliteit onderling zijn blijkbaar alleen de maximale uitgangsspanning en -stroom van belang als je de datasheets naast de tabel gaat leggen. Ingangsspanning en -stroom zijn dan weer alleen relevant voor compatibiliteit tussen optimizer en paneel.

Ik denk dat het iemand van Support is geweest die er misschien nog niet zo heel lang zit en/of niet goed naar de tabellen heeft gekeken.
Ja volgens mij ook, wel echt slordig toch van zo'n support...

Bij zowel OPJ300-V en S440 zijn Maximum Output Current (15A) en Maximum Output Voltage ( 60V ) gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:43

tomtom901

Moderator General Chat
Wij hebben een "lastig" dak bij onze nieuwbouw en de electricien heeft ons SolarEdge voorgeschoteld om meer rendement te halen op de verschillende orientaties. Het gaat om de volgende situatie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LGN7xZpRoVLr0KIxMhKqJ49VJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tEMPmNR4GEF4u71E9qyHwc1g.png?f=fotoalbum_large

Vanuit de bouw zouden we 7x 370 WP panelen als volgt krijgen;

2 panelen, zuid georienteerd op hellend dak 40gr + 3 panelen, oost georienteerd op hellend dak 56 gr + 2 panelen west georienteerd op hellend dak 56 gr

De achterzijde van de woning (noord georienteerd) heeft een pannendak en daar denk ik eventueel na over een uitbereiding.

De panelen die geoffereerd zijn betreffen Phono Solar ps370m4-20/uh.

De optimizer + omvormer moet ik nog even uitvragen. Zijn er bij voorbaat al beren op de weg die de kenners zien, dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@tomtom901
Solaredge is compleet ongeschikt voor een dergelijke opstelling. Enige optie is micro’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:03:
@tomtom901
Solaredge is compleet ongeschikt voor een dergelijke opstelling. Enige optie is micro’s.
Lol, oke, dus ik zit totaal in de verkeerde hoek. Ik heb de electricien ook gevraagd hoe de oplevering eruit ziet als ze de 7 standaard panelen (vanuit de BENG) plaatsen en verder niks. Ik denk dat ze dat dan met micro omvormers oplossen.

@Ronald Is de reden dat SolarEdge ongeschikt is, dat de (vanuit de startpost);

String lang genoeg, maar kleine groepjes panelen (4 hier, 5 daar, 3 om de hoek) verdeeld over verschillende dakvlakken/oriëntaties.

Hierdoor halen de verschillende orientaties het stringvoltage niet?

[ Voor 24% gewijzigd door tomtom901 op 17-02-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Waarschijnlijk niet, daar zou ik specifiek om vragen. (En calculeer uitbreiding in).

@tomtom901 inderdaad is solaredge precies daardoor ongeschikt (en daarom staat het ook specifiek in de startpost): je wil te allen tijde voldoende panelen gelijktijdig in het licht. Overigens: ook een stringomvormer kan hier weinig mee.

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 17-02-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
teacher schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:26:
Waarschijnlijk niet, daar zou ik specifiek om vragen. (En calculeer uitbreiding in).
Ok, dat is een goeie, ga ik om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10 11:27

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Even ter follow up. Vandaag kreeg ik een reactie van de installateur (althans, het bedrijf dat de naam voert maar ondertussen de klussen uitbesteed aan een onderaannemer).
Opeens draait het systeem, beide ledjes, groen en blauw, lichten steady en het 18e paneel is zichtbaar.
Zonder enige uitleg of wat dan ook terwijl het de twee dagen daarvoor op z'n gat lag tot ik ging klagen.

Mijn intuitie zegt dat het dus idd het 18e paneel was waarvan de optimizer niet was geinitialiseerd en het daarom niet wilde werken. 1x / seconde knipperen is dus normale snelheid/storing knipperen en niet de
'alles is ok' langzame snelheid knipperen (voor als ooit iemand deze vraag heeft en deze post ziet).

Anyway, problem solved.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLfGokVdqPckf6u1l6m6duT6nUc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApgN4laxPZQAyigKXkMaLoGp.jpg?f=fotoalbum_medium

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
teacher schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:26:

@tomtom901 inderdaad is solaredge precies daardoor ongeschikt (en daarom staat het ook specifiek in de startpost): je wil te allen tijde voldoende panelen gelijktijdig in het licht. Overigens: ook een stringomvormer kan hier weinig mee.
Dankje! Dus voor onze situatie ben ik het beste af voor micro’s op de verschillende oriëntaties, eventueel zou ik noorden (aan de achterzijde) wel op een string kunnen doen, niet? Dat lijkt me een redelijk simpele oplossing. Maar met micro’s heb ik natuurlijk de omvormer op het paneel, met een string zit ik weer met een centrale omvormer, of begrijp ik dat ergens verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@tomtom901 helemaal correct. Noorden is gewoon mogelijk als apart systeem. Gewoon zo voordelig mogelijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
@teacher @Ronald Bedankt voor het meedenken mannen (?)! Ik ga even overleggen wat men kan en wil, en anders na oplevering verder kijken naar een 3e partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Vraagje over paneelhelling.

In mijn Solaredge app staan 3 panelen op een hoek van 17 graden. Dit is niet correct, dit is 5 graden, bijna plat. Is dit iets wat ik moet aangeven? Maakt het ergens iets uit hoe dit vermeld staat?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Maakt niet uit, behalve voor je ocd.
Installateur kan het fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

teacher schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:32:
Maakt niet uit, behalve voor je ocd.
Installateur kan het fixen.
Wat is OCD? (behalve een dwangstoornis)

(zie onder):

Haha, dacht een of ander monitoring of opbrengst rekensom ding :+

[ Voor 16% gewijzigd door Tijgert op 18-02-2023 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:34
Mijn panelen zijn gisteren geplaatst, ik heb inmiddels (beperkt) toegang tot SolarEdge monitoring. Wat ik zie is dat de nummers van de optimizer/panelen niet oplopend zijn (OCD kicks-in!). Is dat normaal bij SolarEdge of hebben de installateurs de mapping niet goed uitgevoerd (zie screenshot)?

Ook zie ik in SolarEdge monitoring op het dashboard rechts in de balk bij de optimizers 'unknown' staan wat ik ook raar vind. Ik kan nergens het type optimizers in de monitoring website terug vinden, wel info over de inverter.

- optimizers (23)
- unknown

Ik krijg ook elke keer als ik inlog op de 'site' pagina de melding 'Your account has access to solaredge.com installer pages. To gain administration access to the monitoring platform, please complete missing information.', komt dit omdat ik hetzelfde account (email adres) ook gebruikt heb in SolarEdge Designer?

Alvast bedankt voor wat tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK3ghOylHKSqCjYnOHp5m0CceBY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GjJZgdHGPXBfAMBHeRR3uV2h.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door pipo1000 op 18-02-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-10 19:19
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Marnix17 op 18-02-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 00:42

Crazy-

Best life ever

pipo1000 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:37:
Mijn panelen zijn gisteren geplaatst, ik heb inmiddels (beperkt) toegang tot SolarEdge monitoring. Wat ik zie is dat de nummers van de optimizer/panelen niet oplopend zijn (OCD kicks-in!). Is dat normaal bij SolarEdge of hebben de installateurs de mapping niet goed uitgevoerd (zie screenshot)?
De nummering hoeft inderdaad niet opvolgend te zijn.

SolarEdge zoekt de optimizers tijdens het pairen en zet hier een nummer aan. In de meeste gevallen is dit oplopend vanaf de plus-zijde; maar niet gegarandeerd
Ook zie ik in SolarEdge monitoring op het dashboard rechts in de balk bij de optimizers 'unknown' staan wat ik ook raar vind. Ik kan nergens het type optimizers in de monitoring website terug vinden, wel info over de inverter.

- optimizers (23)
- unknown
Het hele systeem verwerkt te krijgen met de juiste modellen kan soms 2 Dagen duren. Even geduld:)
Ik krijg ook elke keer als ik inlog op de 'site' pagina de melding 'Your account has access to solaredge.com installer pages. To gain administration access to the monitoring platform, please complete missing information.', komt dit omdat ik hetzelfde account (email adres) ook gebruikt heb in SolarEdge Designer?
Hm ja. Dat raakt elkaar
Alvast bedankt voor wat tips!

[Afbeelding]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
Goedemiddag, ik heb 2 vragen:

1) Ik zie verschillende screenshots voorbijkomen van panelen en de productie per paneel. Waar kan ik dat zien? Of moet je dan installateurrechten hebben?

2) Ik heb een vreemd probleem. De productie die de SolarEdge app claimt te hebben van mijn 9,45 kWP systeem komt totaal niet overeen met wat ik meet met mijn P1 meter. Er wordt verder bijna geen elektriciteit verbruikt in huis momenteel, dus de meting is vrij zuiver. Hier komt nog bovenop een 2e zonnepanelensysteem van (SMA) van 2,72 kWP wat ook nog wel wat produceert. Ik heb helaas die data niet. Van die 5,1 kWh gaat dus nog wat af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj__HxKC9-iGy012x0ep-7tPmfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLtmE0s7XBpUQuT3i5BZc7TT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE_tOF3qJLiXFtoOT2ZGKrk1eFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNTy21J4bA9kOUMdTgu0FjUV.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe dit kan? Waar blijft mijn stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:41:
Goedemiddag, ik heb 2 vragen:

1) Ik zie verschillende screenshots voorbijkomen van panelen en de productie per paneel. Waar kan ik dat zien? Of moet je dan installateurrechten hebben?

2) Ik heb een vreemd probleem. De productie die de SolarEdge app claimt te hebben van mijn 9,45 kWP systeem komt totaal niet overeen met wat ik meet met mijn P1 meter. Er wordt verder bijna geen elektriciteit verbruikt in huis momenteel, dus de meting is vrij zuiver. Hier komt nog bovenop een 2e zonnepanelensysteem van (SMA) van 2,72 kWP wat ook nog wel wat produceert. Ik heb helaas die data niet. Van die 5,1 kWh gaat dus nog wat af.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe dit kan? Waar blijft mijn stroom?
1 of 3 fase? Kan het zijn dat je p1 meter naar slechts 1 fase kijkt? Wat geeft de meter zelf aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Yaay schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:09:
[...]

1 of 3 fase? Kan het zijn dat je p1 meter naar slechts 1 fase kijkt? Wat geeft de meter zelf aan?
Het is een 3-fase systeem. Solaredge 7K op een 3x16A 3 fase aardlekautomaat met 30 mA lekstroom.

De P1 meter meet alledrie de fases en telt die op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Atomius meten is weten...

Mijn indruk is dat je nogal onderschat wat je huis verbruikt op een dag... 5kWh blijf ik zelden onder. Dat is 1700kWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:36:
@Atomius meten is weten...

Mijn indruk is dat je nogal onderschat wat je huis verbruikt op een dag... 5kWh blijf ik zelden onder. Dat is 1700kWh per jaar
Maar dat is het dus niet. Het is een huis waar nog geklust wordt. Maar gisteren dus niet. Er is dus vrijwel geen verbruik.

Je kan goed zien dat er bijna niets verbruikt wordt doordat de P1 meter slechts 0,8 kWh aan standby gebruik over 24 uur heeft gemeten. Het live verbruik is niet meer dan 30 watt, dat kan ik elk moment inzien.

Dus de vraag blijft; hoe kan de Solaredge app zoveel meer opwek registreren dan wat er daadwerkelijk naar het net fietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
Zet alle groepen eens uit, en laat alleen je PV groep aan staan.
Als je verder inderdaad niks gebruikt kan dat geen kwaad.
Maar dan heb je wel een situatie waarin beide meters exact hetzelfde moeten aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Jeroen Vreeken schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:52:
Zet alle groepen eens uit, en laat alleen je PV groep aan staan.
Als je verder inderdaad niks gebruikt kan dat geen kwaad.
Maar dan heb je wel een situatie waarin beide meters exact hetzelfde moeten aangeven.
Iets minder op de P1: de omvormer verbruikt iets van 35Watt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik denk toch echt dat er iets helemaal niet klopt aan die Solaredge app. Als ik in de omvormer inlog met de QR code en dan kijk naar de productie dan is die inderdaad vele malen minder dan in die app. ?_?

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 19-02-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Klopt het serienummer van de omvormer wel met die in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:22:
Klopt het serienummer van de omvormer wel met die in de app?
Vast een domme vraag, ik heb me suf gezocht, maar waar in de app zie ik het serienummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Op de omvormer drukken... of op de portal.

Kleine test; zet je omvomer eens een uurtje uit. Als je dat niet ziet op de logging weet je genoeg.

[ Voor 70% gewijzigd door teacher op 19-02-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oh zo, via QR. Ik dacht dat je hem in de app moest kunnen zien.

Ja, die kloppen wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, niet via qr, maar in de app/portal.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 19-02-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:19:
Nee, niet via qr, maar in de app/portal.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie alleen dit en geen S/N:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHTm5iflbbkN79RVPY4KVJe-qR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BWcX8r7v3niiJLF5lTIeb8w7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Jij hebt volgens mij echt de minimale rechten. Portal al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:32:
Jij hebt volgens mij echt de minimale rechten. Portal al geprobeerd?
Ja en daar zie ik precies hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Staat op een tab die je niet lijkt te hebben.

Kun je gelijk naar je installateur om “volledige (eigenaar) toegang te regelen”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
En vraag om het serienummer wat zij in de portal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Allemachtig. Net met Solaredge support gechat. Er stond een - mij onbekend - 2e serienummer aan de app gekoppeld.

De chatmedewerker gaf aan dat de productie vanaf nu moet kloppen. Helaas kon het niet met terugwerkende kracht worden hersteld.

Wel jammer, mijn productie is kennelijk dus een stuk lager dan ik eerst te zien kreeg.

Bedankt voor alle reacties (vooral @teacher en ook @Ronald), die hebben zeker geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, gebeurt wel eens helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Wij hebben een SolarEdge installatie overgenomen bij de aanschaf woning. Ondertussen heb ik via de installateur de monitoring module aan laten zetten. Maar de gebruikte terminologie begrijp ik nog niet helemaal.

Bij de grafieken kan ik kiezen tussen energie en vermogen. Wat is precies het verschil?
Of voor AC energie, AC frequentie, AC spanning, AC stroom, AC vermogen, DC spanning, energie vanuit het net en vermogen vanuit het net. DC niet erg interessant, maar wat is het (verschil tussen de) andere?

Verder hoopte ik met de rapportage module alle (!) ruwe data te exporteren (dus wat elke dag oplevert of wat elk moment in de dag oplevert. Maar dat lukt me helaas niet. Zijn er andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-10 12:31
iAR schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:13:
Wij hebben een SolarEdge installatie overgenomen bij de aanschaf woning. Ondertussen heb ik via de installateur de monitoring module aan laten zetten. Maar de gebruikte terminologie begrijp ik nog niet helemaal.

Bij de grafieken kan ik kiezen tussen energie en vermogen. Wat is precies het verschil?
Of voor AC energie, AC frequentie, AC spanning, AC stroom, AC vermogen, DC spanning, energie vanuit het net en vermogen vanuit het net. DC niet erg interessant, maar wat is het (verschil tussen de) andere?

Verder hoopte ik met de rapportage module alle (!) ruwe data te exporteren (dus wat elke dag oplevert of wat elk moment in de dag oplevert. Maar dat lukt me helaas niet. Zijn er andere mogelijkheden?
En:
Wikipedia: Wisselspanning

Wikipedia: Wisselstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Atomius schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:36:
Allemachtig. Net met Solaredge support gechat. Er stond een - mij onbekend - 2e serienummer aan de app gekoppeld.

De chatmedewerker gaf aan dat de productie vanaf nu moet kloppen. Helaas kon het niet met terugwerkende kracht worden hersteld.

Wel jammer, mijn productie is kennelijk dus een stuk lager dan ik eerst te zien kreeg.

Bedankt voor alle reacties (vooral @teacher en ook @Ronald), die hebben zeker geholpen.
Kan dit trouwens iets te maken hebben met dat ik een keer SE designer heb gebruikt met hetzelfde emailadres?

Als in, kan je SE designer opstelling op de 1 of andere manier in het monitoring portaal terechtkomen met nep productie..?

De installateur heeft me inmiddels volledige toegang gegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 20-02-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Nee, daar staat de betekening van die woorden niet in.

@Simpel360 wat dc en ac is weet ik, het gaan om de verschillen tussen de andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

—-

—-
Energie is de opbrengst over een periode
Vermogen is de opbrengst “op dat moment”

Dus :

Je panelen doen 1000Watt:

1000Watt -> vermogen AC
4,3Ampere -> stroom AC (1000Watt/230Vac = 4,3A)
Een uur lang geeft 1kWh -> energie AC

AC frequentie is de spanning van ons netwerk: +-50Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:46

Wellicht via de API de 5-minuten data van de omvormer opvragen?

Helaas kan je via de API niet de optimizer data opvragen... alleen de omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 20-02-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:32
Jongens, ik heb een probleem met pas geïnstalleerde SE9K omvormer icm net 41 zonnepanelen op 1 string:
- 12 panelen plat dak zuid
- 17 panelen pannendak noord
- 12 panelen pannendak zuid

Sinds zondag ligt systeem grotendeels eruit met melding 8x52 VDC+/- cobdensatorgroep instabiel.

Het heeft zondagnacht geregend, dus vermoedelijke conclusie van probleem was snel getrokken: regenwater op het dak, contactpunten onder water.

Tot nu toe was de Isolatiewaarde kOhm constant 1994. Sinds zondag is de waarde 180 kOhm of 740 kOhm. Op dit moment 527 kOhm maar wel productie

Moet ik alle optimizers apart laten doormeten of kan ik simpelweg stellen dat met 527 kOhm nu / 1994 kOhm normaliter het probleem ergens bij 10e / 11e optimizer ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@WendyW1 heeft dezelfde foutmelding, en dat is volgens mij garantie en wachten op nieuwe omvormer.

Solaredge omvormers hebben een handige tool ingebouwd om isolatiefouten mee op te sporen:
https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360

iAR schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:16:
[...]

@Simpel360 wat dc en ac is weet ik, het gaan om de verschillen tussen de andere zaken.
@iAR :Dan snap ik uw vraag niet, wat u vraagt zijn onderdelen van het AC vraagstuk.
@Crazy- verteld beknopt wat er in de 2 linkjes staat in meer Jip & Janneke taal.
Als het hierdoor dan wel duidelijk is d:)b

Voor wat betreft rapportage (is wel wat meer gedoe) kunt u ook kijken naar de modbus mogelijkheid met een Rpi icm een domotica systeem (Home assistant, Domoticz ed.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
teacher schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:19:
@WendyW1 heeft dezelfde foutmelding, en dat is volgens mij garantie en wachten op nieuwe omvormer.

Solaredge omvormers hebben een handige tool ingebouwd om isolatiefouten mee op te sporen:
https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf
Ik heb de posts van @WendyW1 inderdaad ook gezien. In mijn geval denk ik dat regenwater op plat dak directe oorzaak van probleem is. Uit de andere topics kan ik niet herleiden of dit ook bij haar het geval is.

Op dit moment draait het systeem weer: 41 optimizers gevonden die allemaal ongeveer 17-18 volt output produceren om op 750v uit te komen.

Deze week komt installateur om alle kabels netjes weg te werken, in ieder geval dat deze niet meer los op het dak liggen. En wellicht weerstand per optimizer toch maar even doormeten met een megger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TweakersOnly ik kreeg bij 4MOhm al een opmerking van SE support nadat ik een vraag gesteld had over een geheel ander probleem…

Dus 2MOhm droog is al erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Ronald schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:41:
@TweakersOnly ik kreeg bij 4MOhm al een opmerking van SE support nadat ik een vraag gesteld had over een geheel ander probleem…

Dus 2MOhm droog is al erg laag.
@Ronald vreemd, de beschijving doet wat anders melden:
De omvormer geeft een isolatiefout weer wanneer hij een totale isolatieweerstand detecteert van minder dan 600kΩ in enkelfase omvormers, of 1MΩ in driefase omvormers wordt gemeten(afhankelijk van de omvormer kunnen deze waardes lager zijn).

Mijn syteem doet (afgrerond) 2MΩ aangeven en is eng stabiel wat het weer ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Inderdaad dezelfde foutmeldingen.
Er zijn in totaal 3 firmware updates gedaan, alvorens SE inderdaad ook meeging met de installateur: omvormer kapot.

Tevens is nagekeken of er inderdaad sprake was van isolatiefouten en water en is alles doorgemeten. Dit bleek niet het geval. Daarna is weer een firmware update gedaan, nummer 3.

Ook is alles op het dak weer nagekeken toen de pv installatie op 1 dakhelft verlegd moest worden (lag 10 cm over de erfgrens).

Na alle firmware updates zijn de meldingen iedere keer een week of 2 weg en draait de omvormer foutloos. Daarna begint het weer.

Ik heb dagelijks screenshots gemaakt van alle meldingen en gelukkig maar! Zowel installateur als SE konden de foutmeldingen namelijk niet terugzien de laatste keer. Hierna mocht de omvormer eindelijk vervangen worden (installatie heeft er ook al 3 keer uit gelegen sinds plaatsing oktober 22).

Hier wordt aankomende donderdag de omvormer dan eindelijk onder garantie vervangen. Volgens mij hebben ze na de laatste melding firmware update 4 gedaan, want sinds akkoord vervangen, draait het ding ook weer foutloos. Dat is echter iedere keer maar tijdelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door WendyW1 op 21-02-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Solaredge heeft me zojuist teruggebeld. Ze zien een isolatiefout op 87% van totale stringlengte, dus ergens tussen paneel 35/36. Volgens de string lay-out in monitoring portaal is dat een paneel op het pannendak. Lijkt mij vreemd. Of volgorde in monitoring portaal komt niet overeen met kabels op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

TweakersOnly schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:40:
Solaredge heeft me zojuist teruggebeld. Ze zien een isolatiefout op 87% van totale stringlengte, dus ergens tussen paneel 35/36. Volgens de string lay-out in monitoring portaal is dat een paneel op het pannendak. Lijkt mij vreemd. Of volgorde in monitoring portaal komt niet overeen met kabels op het dak
heel vervelend, maar de volgorde in het portaal hoeft niet overeen te komen :-( laat ik zo stellen met een groot aantal installaties die ik doe en monitor heb ik nog nooit een juist resultaat gezien in volgorde :)

waar het vanaf de + zijde in de basis N+1 zou moeten zijn, waar je dit ook nodig hebt ivm isolatiemeting/fouten, is het van belang om bij installatie toch even een tekening te hebben hoe de fysieke volgorde is.

maar in de basis zou ik er vanuit gaan dat het klopt.

leuk voorbeeld : aanstaande zaterdag ga ik terug naar een installatie van 3 jaar terug, waarbij 1 optimizer defdct is. helaas ( 8)7 ) toendertijd vergeten om de optimizer plattegrond op te slaan dus we weten niet welk paneel het is.

op basis van de SolarEdge pairing heb ik nu het legplan gemaakt en optimizer volgorde laten aanhouden. Zaterdag eens zien of het klopt ;-) qua bekabeling (plus / min) klopt het qua volgorde begin/eind, dus ik hoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Installateur heeft gelukkig wel een optimizer legplan gemaakt, maar niet de bekabeling getekend. Uit de plaats waar omvormer hangt, kan al een en ander worden afgeleid. Maar vanuit monitoring app zou het nog makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeJoe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 08:34
TweakersOnly schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:18:
Installateur heeft gelukkig wel een optimizer legplan gemaakt, maar niet de bekabeling getekend. Uit de plaats waar omvormer hangt, kan al een en ander worden afgeleid. Maar vanuit monitoring app zou het nog makkelijker zijn.
Als de installateur komt zou ik vragen of die een megger mee neemt, dan is de isofout zo opgespoord (is trouwens een application note van hoe dit te doen).
9/10 iso fouten komen uit de connectoren die de installateur zelf aankrimpt of niet juist de MC4 connector in elkaar zetten (backshell of ander merk MC4 connectoren).
Als jij al zegt dat de kabels niet opgebonden zijn zou ik kijken waar een connector op het dak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Atomius schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Kan dit trouwens iets te maken hebben met dat ik een keer SE designer heb gebruikt met hetzelfde emailadres?

Als in, kan je SE designer opstelling op de 1 of andere manier in het monitoring portaal terechtkomen met nep productie..?

De installateur heeft me inmiddels volledige toegang gegeven.
Even een bumpje.

Is het mogelijk dat als je met hetzelfde emaialdres eerder een proefopstelling hebt gemaakt in Designer, dat dat dan op de één of andere manier in het monitoring portaal terecht kan komen met een dummy/nep productie?

De soap gaat door. Solaredge heeft de niet-bestaande (of ergens anders bestaande) omvormer op "inactief" gezet, de installateur daarna ook. Maar dit heeft niets geholpen. Hij staat nog steeds in mijn monitoring app en hierdoor zie ik dus een niet kloppende productie (veel te hoog, want hij telt beiden op) :|

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik heb sinds kort een solaredge systeem laten plaatsen 22 panelen: 12 panelen Z-O, 10 panelen Z-W.

Als ik in de solar-edge app kijk naar de logische layout van de opstelling, zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ehQfLd6RuzLn-995jMTkNYgBDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Az1r5zMYTGCKAowjvqOoMg1R.png?f=user_large

Ik zie dus dat alle panelen samen op dit moment 244,5 Wh opwekken, maar de omvormer spreekt van 198 Wh.
Van waar dit verschil ? Zijn dit de verliezen die je hebt bij het omzetten van gelijkspanning naar wisselspanning ?
Is dat niet wat veel ?

[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 23-02-2023 10:43 ]

https://fgheysels.github.io/

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Belangrijkere vraag: 1 of 3 fase? En welke optimizers?

• whoami
3 fase (3x380 + N).
S440 optimizers

• TweakersOnly
@whoami verschil wordt veroorzaakt door twee issues:
- optimizers moeten eerst 750v spanning hebben voordat omvormer start.
- omvormer verbruikt zelf ook 2% bij omzetting gelijkspanning naar wisselspanning

Je hebt nu een screenshot gepost voor alleen vandaag. Als je over de gehele periode kijkt zou het verschil 1-2% zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
whoami schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:58:
3 fase (3x380 + N).
S440 optimizers
Ja, da's een dingetje. Je dakhelften halen, los van elkaar, het stringvoltage niet met 60v optimizers. Is je dak een beetje plat, of worden de helften echt los van elkaar beschenen?
(Heb je een designer rapport met verliesdiagram? Heb je in de monitoring portal de voltage grafieken van de optimizers?)

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 23-02-2023 11:12 ]

• TweakersOnly
JoeJoe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:41:
Als de installateur komt zou ik vragen of die een megger mee neemt, dan is de isofout zo opgespoord (is trouwens een application note van hoe dit te doen).
9/10 iso fouten komen uit de connectoren die de installateur zelf aankrimpt of niet juist de MC4 connector in elkaar zetten (backshell of ander merk MC4 connectoren).
Als jij al zegt dat de kabels niet opgebonden zijn zou ik kijken waar een connector op het dak ligt.
Installateur heeft dinsdag alle bekabeling doorgemeten en met tiewraps vastgebonden zodat connectoren niet meer op het dak liggen.

Uit bekabeling bleek geen problemen meer met weerstand. Solaredge gaf op dat moment wel nog wen weerstand van 527 kOhm en een isolatiefout op 87% van stringlengte.

Sinds gisteren alles weer in orde volgens solaredge, 1993 kOhm (wat de waarde ook eerder was) en geen isolatiefouten meer gemeld. Vannacht heeft het hier flink geregend, maar ook vandaag start het systeem netjes op. :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Beter!

• whoami
teacher schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Ja, da's een dingetje. Je dakhelften halen, los van elkaar, het stringvoltage niet met 60v optimizers. Is je dak een beetje plat, of worden de helften echt los van elkaar beschenen?
(Heb je een designer rapport met verliesdiagram? Heb je in de monitoring portal de voltage grafieken van de optimizers?)
Ik heb een plat dak.
In de offerte zat er een rapport van solaredge, ik bekijk dat thuis eens (heb het enkel op papier).
Een voltage grafiek van de optimizers vind ik niet direct. Ik kan wel het huidige voltage per optimizer gaan uitlezen, en de waarde die ik nu zie, is een waarde van 09:15. De spanning van de optimizers zit zo rond de 34V. Daarnaast is er nog een extra veldje 'spanning' (is dat dan de spanning van het paneel?), en die zit rond de 30V

Als ik in de solaredge app de logische layout bekijk over het jaar, dan heb ik momenteel een gelijkaardig verschil van 20%. (29.62kWh tov 23.44kWh).

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Plat dak oost/west is meestal 13 graden. Dan valt de pijn mee en heb je er alleen bij zonsopkomst en -ondergang last van.

Als ik mijn totalen pak zit er tussen de panelen en de omvormer 5% verschil. Als ik mijn kleinste omvormer pak, en ik kijk alleen naar vandaag, zit ik op 32%: het is grijs bewolkt, de panelen leveren wel, maar beperkt en de omvormer pakt natuurlijk wel de energie voor zichzelf.

Ik schat in dat, zodra je een paar zonnige dagen hebt, de efficiëntie omhoog zal gaan bij je.

• TweakersOnly
@whoami @teacher De cijfers in de app lijken sowieso niet te kloppen.

Bij mij:
Wekelijkse lay-out: 26,83 om 24,97
Totaal lay-out: 166,97 om 165,72

Panelen liggen nu twee weken op het dak.

Verschil bij totaal lay-out zou m.i. minimaal het verschil in wekelijkse lay-out moeten zijn.

• whoami
Sedert de installatie geplaatst werd, hebben we inderdaad nog geen enkele zonnige dag gehad. Steeds een dicht grijs wolkenpak. Ik hou het verder in de gaten !

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:33
Een tijd geleden met advies van Tweakers een mooie zonnepanelen installatie kunnen realiseren, en ik ben nu bezig om een huis volledig te renoveren en zo goed mogelijk te isoleren en zoveel mogelijk energie neutraal te maken. Daar horen uiteraard zonnepanelen bij. Tijdens de renovatie zijn er een nieuwe dakkapel en dakopbouw gerealiseerd waar zonnepanelen op geplaatst kunnen worden. De dakopbouw heeft ongeveer een hoek van 29 graden net als het resterende dak, en de dakappel ietsjes minder (ik gok zo'n 25 graden)

Ook hier ga ik weer voor een SolarEdge installatie en bevat de offerte de volgende componenten.
SolarEdge SE7K 3-fase (deze wordt gekoppeld via een 5x 4mm stroomkabel van 20 meter)
SolarEdge S440 optimizers (20x)
Jinko 420 All-black panelen (20x)

Het huis staat met de achtertuin richting het zuiden en het plan is nu om zestien panelen aan die zijde te leggen en vier op het noorden. Deze vier op het noorden gericht zullen op de dakopbouw geplaatst worden.

Van de zestien panelen is de opzet als volgt:
  • vier stuks op de dakopbouw (29 graden) in portrait
  • twee stuks vlak onder het raamkozijn van de dakopbouw in landscape(ook zo'n 29 graden)
  • vier op de dakkapel in portrait (ong 25 graden)
  • en zes op een uitbouw met platdak - hiervan vier in landscape en twee in portrait. Deze worden op zo'n 14 graden geplaatst
Ik ben benieuwd wat jullie mening is hierover. Naar mijn idee is het wel een goede opzet, mogelijke verbetering zou zijn om voor de S500b te gaan?

Hier een album met wat foto's. Op de Google Maps foto is de dakopbouw en dakkapel nog niet te zien.
Foto's

[ Voor 11% gewijzigd door Meauses op 24-02-2023 08:18 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-10 15:11

cka

Sinds ergens deze week laat de Solaredge app een extra functie zien: Energie Balans. Bij mij is deze leeg en staat er 'Data niet beschikbaar'. Iemand weet van wat deze functie zou moeten doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37
Kreeg vandaag een melding van Solar Edge op de telefoon, was een update, keek er raar van op want op de iPhone gaat het update via de App Store.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• WendyW1
  • Niet online
Vandaag is dan eindelijk de omvormer ontvangen, maar in het monitoring portaal staat de oude omvormer nog. Ook zijn de panelen niet meer zichtbaar in het overzicht.

Ik neem aan de de installateur de nieuwe omvormer er nog in moet zetten? Of is dit iets wat ze meteen bij ons op locatie hadden moeten doen met het in bedrijf stellen van de nieuwe omvormer?

Blijft de historie van de oude eigenlijk zichtbaar qua productie? De elektricien die de omvormer kwam vervangen wist het niet zo goed.

Overigens zag ik op de slimme meter en in Homewizard gewoon productie, dus het werkt, alleen het portaal is me onduidelijk nu. Ik had de API al gekoppeld in Homewizard, maar ook dat is natuurlijk de 'kapotte' omvormer nog 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit kan op locatie, maar is gedoe en kan beter door een werkvoorbereider (oid) op kantoor gedaan worden.
Geef ze ff een paar dagen: het staat sowieso los van je daadwerkelijke productie.

• WendyW1
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:29:
Dit kan op locatie, maar is gedoe en kan beter door een werkvoorbereider (oid) op kantoor gedaan worden.
Geef ze ff een paar dagen: het staat sowieso los van je daadwerkelijke productie.
Thanks! Dan wacht ik het gewoon rustig af. Ze hadden het hartstikke druk, dus als het over een week ofzo nog niet zichtbaar is stuur ik wel een keer een mail. Het werkt verder, dus prima. 👍

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

TweakersOnly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Installateur heeft dinsdag alle bekabeling doorgemeten en met tiewraps vastgebonden zodat connectoren niet meer op het dak liggen.

Uit bekabeling bleek geen problemen meer met weerstand. Solaredge gaf op dat moment wel nog wen weerstand van 527 kOhm en een isolatiefout op 87% van stringlengte.

Sinds gisteren alles weer in orde volgens solaredge, 1993 kOhm (wat de waarde ook eerder was) en geen isolatiefouten meer gemeld. Vannacht heeft het hier flink geregend, maar ook vandaag start het systeem netjes op. :)
Flinke regen hoeft absoluut geen isolatie problemen op te leveren. Meestal is een mistige (dauw) ochtend funest. Been there, done that…

SolarEdge geeft ook niet voor niets aan dat isolatie direct uitgezocht moeten worden: deze kunnen namelijk soms dagen of zelfs weken wegblijven. Zeker als de ochtenden minder mistig worden.

Is soms een irritant probleem.

Als de isolatie meting een probleem geeft op 87% zit er zeer zeker een probleem met een connector! Dat ga ik je garanderen

• TweakersOnly
Crazy- schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:32:
Flinke regen hoeft absoluut geen isolatie problemen op te leveren. Meestal is een mistige (dauw) ochtend funest. Been there, done that…

SolarEdge geeft ook niet voor niets aan dat isolatie direct uitgezocht moeten worden: deze kunnen namelijk soms dagen of zelfs weken wegblijven. Zeker als de ochtenden minder mistig worden.

Is soms een irritant probleem.

Als de isolatie meting een probleem geeft op 87% zit er zeer zeker een probleem met een connector! Dat ga ik je garanderen
Bedankt voor je bericht, belangrijk om te weten. Alleen de vraag of betreffende connector te herleiden is als alles functioneert. Met een megger toch?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

TweakersOnly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je bericht, belangrijk om te weten. Alleen de vraag of betreffende connector te herleiden is als alles functioneert. Met een megger toch?
https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeJoe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 08:34
TweakersOnly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Maar wat heeft jou installateur gemeten? Hij kan zeggen dat nu alles prima is, maar zonder meting zegt dit niks. Het is natuurlijk ook goede zaak om te meten wanneer het probleem er is, vaak komen installateurs in de middag zonder dat er problemen zijn aangezien het zonnetje er al even op heb gestaan.
Beste is te kijken wanneer en onder welke omstandigheden treed dit op, en op zo een soortgelijke dag meten.

Regen kan zeker invloed hebben op het systeem, ben al een aantal keer goedkope panelen tegen gekomen die micro cracks hadden waardoor met regen de isolatie waarde te laag werd.

Enige echte manier om goed een ISO fout op te sporen is een megger ja, je kan hier dingen echt mee uitsluiten en checken of het een van de volgende dingen is, panelen, optimizer of connectoren.

Wat je zelf kan doen is visueel kijken of de connectoren allemaal echt hoog en droog op gebonden zijn, of je ziet of connectoren en of backshells van connectoren niet goed zitten, of de juiste connectoren zijn gebruikt.

Let natuurlijk wel op dat je niet onder vermogen de connectoren los haalt dan is het einde garantie;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
whoami schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:49:
Sedert de installatie geplaatst werd, hebben we inderdaad nog geen enkele zonnige dag gehad. Steeds een dicht grijs wolkenpak. Ik hou het verder in de gaten !
Vandaag was best een zonnige dag, en het verschil is al heel wat minder: 2.6%. (Panelen rapporteren 20.72 kWh, omvormer rapporteert 20.39 kWh).

Wel vrij veel pieken in de productie-grafiek, wellicht te verklaren door het feit dat er af en toe toch wel wat wolken waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxqpm5scRifpKmN5VfAKXi1LzfU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/askjujvNqWCbL8mEjbIGYIRr.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door whoami op 25-02-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
zie topicwarning

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 25-02-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53

iop

Vraagje voor verder oriëntatie:

Ik heb nu 10 panelen in o/w opstelling met opt solaredge. In de toekomst wil ik bij de schuur (andere locatie) 4-6 panelen op het zuiden leggen, daar is geen schaduw.

Wat zijn de voordelen van nog een solaredgesysteem, of zou de voorkeur een ander systeem zijn zonder optimizers?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.