Een tijd geleden met advies van Tweakers een mooie zonnepanelen installatie kunnen realiseren, en ik ben nu bezig om een huis volledig te renoveren en zo goed mogelijk te isoleren en zoveel mogelijk energie neutraal te maken. Daar horen uiteraard zonnepanelen bij. Tijdens de renovatie zijn er een nieuwe dakkapel en dakopbouw gerealiseerd waar zonnepanelen op geplaatst kunnen worden. De dakopbouw heeft ongeveer een hoek van 29 graden net als het resterende dak, en de dakappel ietsjes minder (ik gok zo'n 25 graden)
Ook hier ga ik weer voor een SolarEdge installatie en bevat de offerte de volgende componenten.
SolarEdge SE7K 3-fase (deze wordt gekoppeld via een 5x 4mm stroomkabel van 20 meter)
SolarEdge S440 optimizers (20x)
Jinko 420 All-black panelen (20x)
Het huis staat met de achtertuin richting het zuiden en het plan is nu om zestien panelen aan die zijde te leggen en vier op het noorden. Deze vier op het noorden gericht zullen op de dakopbouw geplaatst worden.
Van de zestien panelen is de opzet als volgt:
- vier stuks op de dakopbouw (29 graden) in portrait
- twee stuks vlak onder het raamkozijn van de dakopbouw in landscape(ook zo'n 29 graden)
- vier op de dakkapel in portrait (ong 25 graden)
- en zes op een uitbouw met platdak - hiervan vier in landscape en twee in portrait. Deze worden op zo'n 14 graden geplaatst
Ik ben benieuwd wat jullie mening is hierover. Naar mijn idee is het wel een goede opzet, mogelijke verbetering zou zijn om voor de S500b te gaan?
Hier een album met wat foto's. Op de Google Maps foto is de dakopbouw en dakkapel nog niet te zien.
Foto's
[
Voor 11% gewijzigd door
Meauses op 24-02-2023 08:18
]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp