Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Serienummers vervangen heb je de installateur voor nodig waar je systeem in beheer is.
Je kan de serienummers wel zien in de mysolaredge app, mits ze juist gemapped zijn.

Ga je de boel zelf installeren en wil je dat winkelman netjes een layout maakt voor de monitoring, dan zal je de data moeten aanleveren; dat kan met stickertjes op een stuk karton (en daar een foto van maken) of met solaredge mapper; rete handige app.

In de app kan je verschillende site id's bekijken, maar niet tegelijk.
Wil je alles tegelijk samen zien, moet de installateur die de site id beheert dat toevoegen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeJoe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 18:03
Maar wat als ik de installatie onder een eigen account wil hangen? Ik heb de panelen bij winkelman gekocht en die kunnen een account aanmaken voor mij. Ik dien toch wel de serienummers te hebben van de optimizers voor de registratie?

Ah check, ik begreep dat je een bestaande installatie had en hiervan de omvormer ging "upgraden" dan kan je in het portaal gewoon omvormers vervangen doen en blij de site zoals die is met een nieuwe omvormer.
Maar de optimizers die je nu al hebt zijn dus nog nooit geregistreerd? Als ze wel al online zijn geweest kan je ze niet zomaar van de ene site naar de andere site doen of de oude en nieuwe installatie moet van de zelfde installateur zijn.
Maar moet een andere partij nog een heel portaal aanmaken dan moet je inderdaad de data aanleveren dus serie nummers en waar deze liggen.

Ook van verschillende installateurs?

Verschillende installateurs maakt niet uit, als ze bij beiden installaties hetzelfde email van jou gebruiken dan log je in in de My SolarEdge app en zie je de sites waar je toegang tot hebt. Je kan dan per site inderdaad kijken maar nooit tegelijk.
Wil je 1 site maken met meerdere omvormers dan zal je sites moeten combineren, let wel op dat je data van een van de sites kwijt raakt. Je gaat de omvormer namelijk van de ene naar de andere site verplaatsen. Hier zal je totale opbrengst mee verhuizen maar niet de gedetailleerde grafieken.

Andere opties is als je je data niet verloren wil laten gaan is voor een van de twee omvormers een inline meter zetten. Deze registeren in de andere site (dus niet de site waar je deze meter voor zet). Dan deze registeren als externe productie. Dan zal je dus in 1 app wel het toaal hebben, echter kan je dan niet op paneel niveau terug kijken. Dan zal je toch weer naar de andere site gaan. Het gaat er dus om wat je wilt echt alles in 1 site en historische data maakt niet uit. Of toch voor de historische data gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
JoeJoe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:32:
Maar wat als ik de installatie onder een eigen account wil hangen? Ik heb de panelen bij winkelman gekocht en die kunnen een account aanmaken voor mij. Ik dien toch wel de serienummers te hebben van de optimizers voor de registratie?

Ah check, ik begreep dat je een bestaande installatie had en hiervan de omvormer ging "upgraden" dan kan je in het portaal gewoon omvormers vervangen doen en blij de site zoals die is met een nieuwe omvormer.
Maar de optimizers die je nu al hebt zijn dus nog nooit geregistreerd? Als ze wel al online zijn geweest kan je ze niet zomaar van de ene site naar de andere site doen of de oude en nieuwe installatie moet van de zelfde installateur zijn.
Maar moet een andere partij nog een heel portaal aanmaken dan moet je inderdaad de data aanleveren dus serie nummers en waar deze liggen.

Ook van verschillende installateurs?

Verschillende installateurs maakt niet uit, als ze bij beiden installaties hetzelfde email van jou gebruiken dan log je in in de My SolarEdge app en zie je de sites waar je toegang tot hebt. Je kan dan per site inderdaad kijken maar nooit tegelijk.
Wil je 1 site maken met meerdere omvormers dan zal je sites moeten combineren, let wel op dat je data van een van de sites kwijt raakt. Je gaat de omvormer namelijk van de ene naar de andere site verplaatsen. Hier zal je totale opbrengst mee verhuizen maar niet de gedetailleerde grafieken.

Andere opties is als je je data niet verloren wil laten gaan is voor een van de twee omvormers een inline meter zetten. Deze registeren in de andere site (dus niet de site waar je deze meter voor zet). Dan deze registeren als externe productie. Dan zal je dus in 1 app wel het toaal hebben, echter kan je dan niet op paneel niveau terug kijken. Dan zal je toch weer naar de andere site gaan. Het gaat er dus om wat je wilt echt alles in 1 site en historische data maakt niet uit. Of toch voor de historische data gaan.
Doel is af te stappen van deze installateur en zelf verder te gaan. Wil alleen de bestaande 9 panelen + optimizers blijven gebruiken. Rest komt te vervallen. De bestaande omvormer zal dus ook helemaal verdwijnen uit mijn huis (proberen te verkopen).

Lees ik het dan goed dat de huidige optimizers weer gebruiken lastig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeJoe
rroetenberg schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Doel is af te stappen van deze installateur en zelf verder te gaan. Wil alleen de bestaande 9 panelen + optimizers blijven gebruiken. Rest komt te vervallen. De bestaande omvormer zal dus ook helemaal verdwijnen uit mijn huis (proberen te verkopen).

Lees ik het dan goed dat de huidige optimizers weer gebruiken lastig is?
Dus zoals ik het begrijp heb je een installatie bij een installateur en je wilt hier vanaf? Dit wil je doen door een andere partij een nieuwe layout te laten tekenen?

Dan is het makkelijkste om een site transfer aan te vragen, als je een partij heb die dit voor jou wilde tekenen word deze partij technisch gezien ook "installateur" hier van. Als je een site transfer aanvraagt verander je de installateur en blijft alles bestaan. Ze kunnen dan zoals eerder aangegeven gewoon de omvormer alleen vervangen.
https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
JoeJoe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:02:
[...]

Dus zoals ik het begrijp heb je een installatie bij een installateur en je wilt hier vanaf? Dit wil je doen door een andere partij een nieuwe layout te laten tekenen?

Dan is het makkelijkste om een site transfer aan te vragen, als je een partij heb die dit voor jou wilde tekenen word deze partij technisch gezien ook "installateur" hier van. Als je een site transfer aanvraagt verander je de installateur en blijft alles bestaan. Ze kunnen dan zoals eerder aangegeven gewoon de omvormer alleen vervangen.
https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request
Ik had een eigen installateur account aangemaakt inderdaad op een niet primair adres, op dat mijn eigen account al als niet installateur aangemaakt kan worden.

Ik kan dan inderdaad deze verplaatsen naar dat account.. vervolgens omvormer omwisselen en de extra panelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeJoe
Je hebt een installateurs account met je eigeninstallatie hierin?
Als dit zo is kan je natuurlijk de vervanging zelf uitvoeren.

Wat je trouwens ook kan doen is de nieuwe installateur toevoegen bij admin -> gekoppelde accounts en deze admin rechten geven.
Hij kan dan gewoon de layout aanpassen, systeem inzien en RMAs aanvragen.
Zo blijf jij de "hoofd installateur" en heb je meer inzicht dan een eind gebruiker. Let wel op dat niet alle installateurs dit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:12
Weet iemand of een oude SExxxx omvormer (met schermpje, zonder HD-Wave) ook op afstand de CPU firmware bijgewerkt kan worden door de installateur of Solaredge? Ik heb screenshots gezien waar die optie beschikbaar is in de (installateurs)omgeving, maar ik weet niet of die optie bij alle generatie omvormers werkt. Ik heb een SE3000 uit 2014 en ik wil de firmware/CPU versie naar 3.2537 bijwerken (vanwege compatibliteit met de S500B optimizer serie), maar op de een of andere manier werkt 't niet. Ik heb het .bsuf bestand gekopierd op een 1GB / FAT32 geformateerde MicroSD, maar de CPU versie blijft 2.1049. Ik weet ook niet of van voornoemde versie rechtstreeks naar die nieuwste versie geüpgrade kan worden?

Daarnaast vind ik het ook wel raar dat Solaredge op de download pagina het BSUF bestand zo ter download aanbiedt. Je zou verwachten dat het even ge-ZIP-ed is en mocht iets corrupt raken tijdens het downloaden, dat je het ZIP bestand dan logischerwijs niet kunt uitpakken. Maar goed, zou mooi zijn als Solaredge dat ook remote kan installeren/uitvoeren, maar kan dat bij zo'n oude omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-06 11:28
Wie zegt dat SE dat niet al gedaan heeft? Dat het bestand .bsuf heet betekend niet veel, dat is gewoon de naam die ze er aan geven. Het zou prima gecomprimeerd kunnen zijn en allerlei checksums aan boord kunnen hebben. (Dat is namelijk wel zo verstandig)
Een zip file is uiteindelijk ook maar een bak met bitten.

Het is aan de software die iets inleest om er wat nuttigs mee te doen. Als ik zelf software voor een firmware update zou moeten schrijven zou ik wel wat meer willen dan de checksum van een zip bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:30

Smoke

Maverick Reploid

rogervdh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:44:
Weet iemand of een oude SExxxx omvormer (met schermpje, zonder HD-Wave) ook op afstand de CPU firmware bijgewerkt kan worden door de installateur of Solaredge? Ik heb screenshots gezien waar die optie beschikbaar is in de (installateurs)omgeving, maar ik weet niet of die optie bij alle generatie omvormers werkt. Ik heb een SE3000 uit 2014 en ik wil de firmware/CPU versie naar 3.2537 bijwerken (vanwege compatibliteit met de S500B optimizer serie), maar op de een of andere manier werkt 't niet. Ik heb het .bsuf bestand gekopierd op een 1GB / FAT32 geformateerde MicroSD, maar de CPU versie blijft 2.1049. Ik weet ook niet of van voornoemde versie rechtstreeks naar die nieuwste versie geüpgrade kan worden?
Die ga je niet naar 3.2537 kunnen upgraden, dat vereist effectief een ander communicatiebord. Er is wel vanuit SolarEdge firmware beschikbaar om de S500B op die omvormer te kunnen gebruiken maar die kan alleen door hun erop gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:12
Smoke schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:21:
[...]

Die ga je niet naar 3.2537 kunnen upgraden, dat vereist effectief een ander communicatiebord. Er is wel vanuit SolarEdge firmware beschikbaar om de S500B op die omvormer te kunnen gebruiken maar die kan alleen door hun erop gezet worden.
Helder, bedankt voor de info! Ik had al een vaag vermoeden dat die firmware niet geschikt was voor dat type. Ik vind de informatie wel enigszins onduidelijk op de website"Inverters with display", tsja...dat heeft die van mij natuurlijk ook. Ik heb een supportticket geopend bij Solaredge, even kijken waarmee ze terug komen.

[ Voor 11% gewijzigd door rogervdh op 10-02-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:38

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik ben er nog niet helemaal uit.

Wij hebben een bestaande installatie 16 x 320WP panelen gekoppeld aan SE5K omvormer met P370 optimizers, ligging op het zuiden.

Nu wil ik 14 extra panelen bij gaan plaatsen, Oost / West ligging.
8 op het Oosten en dan 6 op het Westen.

Ik zat eerst te denken om deze aan de bestaande string te gaan koppelen en dan de SE5K te vervangen voor een SE8K/SE9K.

Maar nu is het goedkoper om beide systemen als stand alone te laten draaien.

Nu twijfel ik alleen nog of ik voor het nieuwe systeem een SE3K (3fase) omvormer neem i.v.m. beter verdeling over fases, of dat ik ga voor een SE3680H (1fase) omvormer. De optimizers die gebruikt gaan worden zijn S500B.

Wat is wijsheid.

Onderstaande had ik dan in gedachten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmLuMJkmTlOCt_ZQKOh9rJRcBlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g6VdrocWdN8LIgLMALOosJ30.jpg?f=user_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qball666
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-01-2024
Goedemiddag,

Mijn ouders krijgen binnenkort zonnepanelen, namelijk 9 stuks 405 WP op het oosten, en 12 stuks 405 WP op het westen op een schuin dak van 45 graden. De installateur sluit deze aan op 1 SE5K 3 fase omvormer met S440 optimizers

Hiervoor heb ik al een voedingskabel gelegd 5x4mm, data en een vereffeningsleiding.

Maar de laatste dagen heb ik me hierover ingelezen en hebben ze het over opstartspanning van 750V.
Naar mijn inzicht wordt dat niet gehaald op de 2 dakvlakken.

Oosten 9*60 =540V
Westen is 12*60 = 720 (soms ook nog wat schaduw van bomen)

Werkt dit wel goed, of zijn mijn ouders niet goed geïnformeerd, of begrijp ik het niet ?

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
@qball666 je begrijpt hem goed… laat het rapport maar komen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Hier hebben we niets aan toe te voegen.... :Y
En je weet, dankzij dit zeer informatieve en goed opgezette topic 8) , ook al wat de oplossing zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qball666
teacher schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:54:
Hier hebben we niets aan toe te voegen.... :Y
En je weet, dankzij dit zeer informatieve en goed opgezette topic 8) , ook al wat de oplossing zou kunnen zijn.
Haha, ik zal morgen de installateur eens benaderen, hoe hij dit bedacht heeft.
Volgens wat ik heb gelezen in deze goed opgezette topic, is het beter om voor een korte string omvormer te gaan of een andere optimizer met 80v spanning.

Installatie ligt gelukkig nog niet op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Let wel, zelfs met 80v optimizers zit je krap, iets meer panelen erbij zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qball666
Okay, je bedoelt 9*80 is nog maar 720 Volt i.p.v. 750 Volt.
Even voor de duidelijkheid, zodat ik morgen beter weet wat ik moet zeggen.

Want in het plaatje van de installateur start de omvormer niet (goed) op ?

Maar zo wel;

Oosten 12 panelen met een optimizer van 80V = 960V ruim voldoende apart naar de omvormer
Westen 12 panelen met een optimizer van 80V = 960V ruim voldoende ook met een beetje schaduw van de boomtoppen, ook apart naar de omvormer.

Ik moet namelijk de leidingen in huis leggen i.v.m. bereikbaarheid en smalle nissen :S

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik ben redelijk strak in de leer qua solaredge; mijn visie is dat beide dakhelften los van elkaar het stringvoltage moeten kunnen halen, dan heb je nooit gedoe. Toegegeven; je hebt wat marge als je 1 paneel mist aan 1 kant, maar als je dan ook nog schaduw hebt oid ben je klaar.

En voor de duidelijkheid: je wil geen 2 strings, maar 1. Solaredge wil veeeel panelen in de string, zeker de 3 fasen. Een short string heeft 375V nodig, dus dan zit je al ruimer in je jas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-06 22:06
qball666 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:38:
Okay, je bedoelt 9*80 is nog maar 720 Volt i.p.v. 750 Volt.
Even voor de duidelijkheid, zodat ik morgen beter weet wat ik moet zeggen.

Maar zo wel;

Oosten 12 panelen met een optimizer van 80V = 960V ruim voldoende apart naar de omvormer
Westen 12 panelen met een optimizer van 80V = 960V ruim voldoende ook met een beetje schaduw van de boomtoppen, ook apart naar de omvormer.

Ik moet namelijk de leidingen in huis leggen i.v.m. bereikbaarheid en smalle nissen :S
Inderdaad vragen naar 500B optimizers en ter controle vragen om het SolarEdge designer rapport met verliesdiagram. Het huidige ontwerp bevat een grote post 'optimizer factor verlies' en dat wil je niet.

Bij 12 + 12 wil je misschien ook wel naar een SE6K omvormer. En sowieso alles in 1 string plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
qball666 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:38:

Ondanks het probleem dat kan ontstaan bij weinig panelen per oriëntatie is het systeem wel ontzettend goed in opstarten. (Vorig jaar december heeft mijn systeem 2 dagen lang wel gedraaid op dagen dat ik weet dat veel string systemen niet gestart zijn, niet dat er opbrengst van betekenis was… van een kale kip valt weinig te plukken)

Als een dakdeel niet zelfstandig genoeg spanning kan maken dan zorgt het systeem dat de spanning gemaakt wordt door de optimizers van slecht belichtte panelen op andere dak. Maar (!!!!) dit komt dan met een maximale scheefbalans tussen de goede slecht belichtte panelen waarbij de goede afgetopt kunnen worden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:17:
[...]

...

Als een dakdeel niet zelfstandig genoeg spanning kan maken dan zorgt het systeem dat de spanning gemaakt wordt door de optimizers van slecht belichtte panelen op andere dak. Maar (!!!!) dit komt dan met een maximale scheefbalans tussen de goede slecht belichtte panelen waarbij de goede afgetopt kunnen worden
@Ronald Deze snap ik niet helemaal.
Bedoel je hier niet goed ipv slecht of voor ipv door ?

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 13-02-2023 07:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Simpel360 volgens mij staat het er goed.

Optimizers van de goed belichtte panelen zullen bij tekort op dat dak vlak op hun maximale spanning draaien (60 of 80V)

Tekort spanning gaat gemaakt worden door de rest, met beperking string stroom tot gevolg wat als gevolg heeft dat het vermogen bij 60/80V beperkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
Ronald schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:38:
@Simpel360 volgens mij staat het er goed.

Optimizers van de goed belichtte panelen zullen bij tekort op dat dak vlak op hun maximale spanning draaien (60 of 80V)

Tekort spanning gaat gemaakt worden door de rest, met beperking string stroom tot gevolg wat als gevolg heeft dat het vermogen bij 60/80V beperkt wordt.
@Ronald Ik denk dat jij gelijk hebt :+
Ik las het anders als jij beldoelde, my boeboe O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:40
Hoi, ik krijg binnenkort 23 zonnepanelen DMEGC 400Wph met S440 en SE7K op mijn 40 graden dak. Er komen op de westkant van het dak 12 panelen en op de oostkant 11 en dat kun je volgens de documentatie niet zien als een volledige gelijkwaardige string van 23.

Ik zie ook ook 1,56% 'opbrengst factor verlies' in Solar Edge Designer wat volgens mij een teken is dat je op / over de rand van de maximale spanning van de 60V optimizers zit op bepaalde momenten.

Al geeft Designer helaas niet aan wat deze momenten zijn. Krijg ik nu problemen in de zomer in volle zon, of krijg ik nu juist problemen op een mooie december dag met een mooi flauw zonnetje?

Wat is nu de beste oplossing?

a) niets doen, gaat gewoon werken (7,17 MWh - 1,56% 'opbrengst factor verlies')
b) SE5K-RWB short string met 132% oversizing (7,35 MWh, 0% 'opbrengst factor verlies')
c) SE6000H HD 1 fase (7,46 MWh heeft in Designer de hoogste opbrengst)
d) SE7K + 80V optimizers (7,28 MWh en welke type is dan handig?)

Het is voor mij moeilijk in te schatten wat de beste keuze is. Wat zou jullie advies zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpbJTtZZBIPrUFGi5UJ1qCK7xGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a6xeiWqttkQqyiz9NFRLFL1I.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door pipo1000 op 13-02-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
80v optimizers, s500b

En die problemen krijg je als een kant beschenen wordt, en de andere kant niet. Simpelgezegd (en dit blijft een lastige bij solaredge) gaan de beschenen panelen werken met de amperes van de onbeschenen panelen.

[ Voor 103% gewijzigd door teacher op 13-02-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 22:17
Extra panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat een feest! Het bericht is binnen dat de installatie van de zonnepanelen eindelijk kan beginnen nu de 12.5 omvormer volgende week binnenkomt bij de installateur, ondertussen een maandje of 9 in bestelling gestaan. Voor 1 maart moet alles operationeel zijn.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@pipo1000 6kW enkelfase kan niet op een 25A fase èn voldoet niet aan netcode, dus zou je niet moeten doen.

Welke omvormer heb je bij d) gebruikt?

De -RWB in b) heeft in de basis iets lagere efficiëntie dan de normale, dus zou geen hogere opbrengst verwachten bij d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
Ronald schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:34:
@pipo1000 6kW enkelfase kan niet op een 25A fase èn voldoet niet aan netcode, dus zou je niet moeten doen.

Welke omvormer heb je bij d) gebruikt?

De -RWB in b) heeft in de basis iets lagere efficiëntie dan de normale, dus zou geen hogere opbrengst verwachten bij d)
bij d) heb ik een SE7K gebruikt samen met S500B 80V optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@pipo1000 krijg je bij b) omvormer clip verlies aka aftoppen ? (Hoeveel?)

Zo nee dan is de SE7K mogelijk domweg te zwaar. Wat krijg je met een normale se5k/6k?

Als je met -RWB de hoogste opbrengst krijgt: dat ding is in afwachting firmware update accu geschikt… die update doet SE wel al heel lang over for what it’s worth…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-06 08:11
Complexe vraag, ik zal proberen het zo simpel mogelijk op te schrijven.

Ik heb al een installatie op basis van SolarEdge die is aangelegd door een professional. Geen fijn bedrijf want ze komen hun afspraken niet na, maar dit terzijde.

Nu ga ik een 2e installatie erbij leggen, dit ga ik zelf doen. Alle spullen zijn besteld, met hulp van dit forum (y)

Wat is de snelste / handigste manier om de 2e installatie ook in de monitoringsapp te krijgen? Bij de 1e installatie heeft de installateur dit uiteraard gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 13-02-2023 16:18 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@havana installateurs cursussen volgen in edge academy met een ander SE account.

Samen met de nieuwe omvormer zou je een volwaardig installateurs account moeten kunnen krijgen.

Vervolgens het bestaande systeem over laten dragen naar je eigen installateur account.

Neem aan dat je niet al te rouwig gaat zijn dat je zelf de garantie afhandeling zal moeten doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
havana schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:17:
Complexe vraag, ik zal proberen het zo simpel mogelijk op te schrijven.

Ik heb al een installatie op basis van SolarEdge die is aangelegd door een professional. Geen fijn bedrijf want ze komen hun afspraken niet na, maar dit terzijde.

Nu ga ik een 2e installatie erbij leggen, dit ga ik zelf doen. Alle spullen zijn besteld, met hulp van dit forum (y)

Wat is de snelste / handigste manier om de 2e installatie ook in de monitoringsapp te krijgen? Bij de 1e installatie heeft de installateur dit uiteraard gedaan.
Als je een installateurs account aanmaakt met je nieuwe omvormer, dan kan je daarna een overdracht aanvragen bij SE van je eerste installatie van hun account naar jou installateurs account. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat wat je niet wilde horen: bij de installateur die je site id heeft aangemaakt.
Alternatief is 2 site-id's (eentje van de installateur en eentje van jezelf), die kies je dan in de app, je kan ze alleen niet tegelijk bekijken, of je moet die van de installateur overhevelen naar jouw site id.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 13-02-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 20:24
Beste medeTweakers,

Ik hoop dat jullie mij meer inzicht kunnen geven in het gene dat ik denk? te zien.
Een ruime week geleden zijn er 18 panelen geplaatst op mijn schuur/veranda.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVfwgGKrHw3OC56cFvHtzXhw9bM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkC2aS06fBZxGLjCND2bXT7H.jpg?f=fotoalbum_large

Alles op 1 string op een SolarEdge SE6K (3fase)
Het huis geeft +/- tussen 11.00 en 14.00 schaduw op de schuur, dat zal zeker minimaal nog een maand zo zijn, maar dat wist ik.

Toen alles draaide, gelijk HomeAssistant eraan gekoppeld zodat ik kon volgen wat het systeem deed.

Dinsdag 7 feb (eerste log dag) begon hier vol met mist, maar toch viel me het niet tegen, echter in de middag met zon snapte ik niet wat er gebeurde. Maar woensdag de 8e (hele dag vol zon) schrok ik wel, wat voor opbrengst is dat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFgZkCkoNf8xqo-fABjRH-kCjSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyPLv5Z85pwedKBetNodV273.png?f=fotoalbum_large

Na overleg met de installateur heeft hij het systeem nagekeken, alles was goed aangesloten, blijven monitoren.
De dagen erna, waren geen top dagen (qua zon) maar met somber weer was de opbrengst niet slecht.
Vandaag was de zon er gelukkig weer en weer zag ik (in mijn ogen) een vreemd resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMLn_LyRyi6KzpxrZBDveUQOxng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujApJ7SAN0DouXuP67X22BUh.jpg?f=fotoalbum_large

In de ochtend stijgt het vermogen mooi omhoog, dan rond 10.00-11.00 uur begint dat af te vlakken en om 12.00 zie je echt het schaduw effect optreden. (het gele vlak is wat ik verwacht en snap).
Dan om +/- 14.00 beginnen de eerste panelen van zuid weer in de zon te komen, echter blijft het vermogen hangen op 300W. Ook als alle 8 panelen op zuid in de volle zon zijn. Er is een kleine opleving te zien vlak voor 17.00, als ook de vier panelen op west in de zon komen.

De uitleg die ik krijg is dat dit komt omdat de omvormer de spanning op alle optimizers wil optimaliseren. Nu snap ik dat gedeeltelijk, maar dat kost dan wel heel veel.

Als ik afgelopen vrijdag bekijk, (minder felle zon), heb ik toch echt hogere opbrengst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ5FkcrJvUtcdJq4cebpgb44bwU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oo0RGd993TUDpSqm30yDIqXp.png?f=user_large

Klopt het dat mijn systeem in de middag (bij zon) zichzelf afvlakt ?
Ik had verwacht, dat de 8 panelen op zuid het beter zouden doen in de zon….

Als er meer info nodig is, hoor ik het graag (heb admin rechten op portal)

grtz.
MarFan

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zeg @MarFan heb je, toevallig, de topicstart van dit ontzettend informatieve topic gelezen? En heb je dan een idee wat er aan de hand kan zijn? Misschien de klassieke solaredge valkuil?

Je installateur strooit zand in je ogen, of is incompetent.

@Ronald we have another one...

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 13-02-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Beste @teacher,

Ik heb inderdaad de topic start gelezen, maar snap niet helemaal waarom in de ochtend het wel 'werkt' maar in de middag niet.
Als ik de red flags lees, zou het te maken moeten hebben met Optimizer Blocking, maar zijn de 8 panelen samen dan niet voldoende ? en is daar het resultaat een vlakke lijn (vermogen).
Als ik het tuinhuis voorbeeld lees, is er een 'klein' verschil (1225 tov 1069), dat zie ik niet terug.

Welke opties zijn er om de klassieke solaredge valkuil op te lossen ?
Andere omvormer (lost een SE5K het op ? omdat deze met een 375V string spanning werkt ?)

Ik leer graag bij,

Bij voorbaat dank voor jullie input,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@MarFan geloof niet dat ik dit zo uitgevoerd zou hebben…

je hebt een multi-oriëntatie systeem net boven de 6kWp op een 6kW omvormer…. Dat is al vreemd. Ik heb 7kWp waarschijnlijk iets gunstiger voor een hoge piek (platte daken) op een 5kW en dat is echt de juiste.

Rode vlag 1 dus (waarschijnlijk geen se designer gebruikt)

Rode vlag 2 is 8, 6 en 4 per richting op 3 fase solaredge.

En dan geef je nog aan dat het huis schaduw op een deel van de set gooit…
Rode vlag 3

Als je nog niet betaald heb… wacht naar even… je wil eerst “volledige (systeem eigenaar) toegang” op monitoring.solaredge.com hebben
Dan wil je de per paneel optimizers spanning van de hele set op een zonnige dag inzien.

Het verschil in het tuinhuisje is klein omdat dat een 1 fase voorbeeld is. 3 fase heeft 750V nodig, niet 400V.

Jij hebt met de SE6K dus veel sneller een groter probleem

@teacher mag ik stemmen op “incompetente zandstrooier “?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 13-02-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbocinqy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 22:14
Hoi,

Gisteren een SE3000 ER 01 NED inverter opgepikt. Display versie met trafo (geen wave)
Extra installatie op mn carport.

Wifi module ontbreekt. Helaas al dacht de eigenaar dat hij er inzat. Op bon ook aangekocht en volgens zegge gebruikt op wifi. Misschien heeft de installateur hem overgezet naar de nieuwe installatie.
Dus pech voor mij.

Vroeg mij af zijn er nog wat alternatieven voor de module in omloop?

Betreft de 2x 10 pins module.

Solaredge zegt dat de Energy Net plugin niet werkt als Wifi zijnde.

De Digi Xbee 56B wist hij niet zeker.
(random versie)

Of hang je echt vast aan de onsterstaande uitvoering.
SE1000-WIFI01 module.

Heb zelf al een SE3500 met wifi en antenne maar inmiddels ligt er ook een utp kabeltje. Dus zou eventueel de wi-fi ook kunnen over zetten naar de SE3000 maar kijk nog even of er een module te vinden is (voor weinig)
Antenne niet belangrijk. Gaat om de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22
MarFan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:47:
Als ik de red flags lees, zou het te maken moeten hebben met Optimizer Blocking, maar zijn de 8 panelen samen dan niet voldoende ? en is daar het resultaat een vlakke lijn (vermogen).
Die 3 fase omvormer heeft 750 volt nodig. Met 60V optimizers moet je dan 12/13 panelen goed in de zon hebben, met 80V optimizers 9/10. En dat haal je niet met al die oriëntaties.

De reden dat het met bewolkt weer beter werkt is omdat je door reflectie van het licht op de schaduwvlakken meer zon krijgt. Aangezien je te weinig panelen in de zon hebt liggen zullen die schaduwvlakken bepalen wat de opbrengst is. En dan krijg je dus met bewolkt weer meer opbrengst.

Maar dit zou uit de SE designer moeten komen, dus ik schat dat die helemaal niet gebruikt is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
MarFan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:47:
Beste @teacher,

Ik heb inderdaad de topic start gelezen, maar snap niet helemaal waarom in de ochtend het wel 'werkt' maar in de middag niet.
Als ik het tuinhuis voorbeeld lees, is er een 'klein' verschil (1225 tov 1069), dat zie ik niet terug.

Welke opties zijn er om de klassieke solaredge valkuil op te lossen ?
Andere omvormer (lost een SE5K het op ? omdat deze met een 375V string spanning werkt ?)

Ik leer graag bij,

Bij voorbaat dank voor jullie input,
Precies dat, je hebt te weinig panelen per richting: is het licht diffuus krijgen alle panelen even veel licht en is de productie best aardig...

Jouw (ondertussen klassieke) probleem is dat -bij kleine groepjes panelen- de beschenen panelen worden geremd door de onbeschenen panelen. 8 zijn er bij lange na niet genoeg; je wil (echt mini)minimaal 13 gelijktijdig ten alle tijden beschenen panelen met 60v optimizers. Bij 80v optimizers 10. Zodra je dat niet haalt ben je klaar.

Als je genoeg rechten hebt op je monitoring account, zoek de optimizer voltages erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
@Ronald Ik heb toegang, dus kan dat inzien, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHxJPZufThx_TRcVxQZf5y7OjeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qwJR05tTwW0zz9wFJO1cltlX.png?f=fotoalbum_large

@redwing , duidelijk.

Als ik het dus goed begrijp, zou het beter zijn om 2x een 1 fase omvormers te gebruiken....
(of is de SE5K een/de oplossing?)

installateur zou de designer wel gebruikt hebben zegt ie.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@MarFan Dat is een gruwelijk foute grafiek. Vol continue optimizers op hun max.

Ik geloof er niets van dat het designer rapport goed is beoordeeld…

Satellietfoto en dak hellingen? 3D bag geeft meestal een goede indicatie van dak helling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
MarFan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:03:
@Ronald Ik heb toegang, dus kan dat inzien, [Afbeelding]

@redwing , duidelijk.

Als ik het dus goed begrijp, zou het beter zijn om 2x een 1 fase omvormers te gebruiken....

Ja, dit was te verwachten... en natuurlijk gewoon 60V optimizers om het nog even erger te maken.

Hoe valt dit systeem te redden:
De omvormer vervangen voor een "short string" variant: de se5k-rwb (dus niet de gewone se5k!)
Meer panelen plaatsen (zeker die 4 op west doen meer kwaad dan goed)
80V optimizers gebruiken.

Vraag bij de installateur eens het designer rapport op, met verliesdiagram...

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 13-02-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22

@redwing , duidelijk.

Beide werkt niet, de SE5k heeft precies hetzelfde probleem (ook 750V nodig). En je kunt je systeem niet opsplitsen in 2X een 1fase omdat je dan alsnog 7 panelen per string in de zon moet hebben, en dat heb je gewoon niet.

De opplossingen van teacher zullen wel werken
Ik ben benieuwd naar het rapport dan. Als dit systeem goed is ingevoerd kan ik me niet voorstellen dat het niet allerlei meldingen geeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi

@redwing , duidelijk.

Dit is de grootste fout qua grafiek die ik ooit gezien heb @MarFan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
teacher schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Ja, dit was te verwachten... en natuurlijk gewoon 60V optimizers om het nog even erger te maken.

Hoe valt dit systeem te redden:
De omvormer vervangen voor een "short string" variant: de se5k-rwb (dus niet de gewone se5k!)
Meer panelen plaatsen (zeker die 4 op west doen meer kwaad dan goed)
80V optimizers gebruiken.

Vraag bij de installateur eens het designer rapport op, met verliesdiagram...
Wel en en en, niet of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Ronald schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:08:
@MarFan Dat is een gruwelijk foute grafiek. Vol continue optimizers op hun max.

Ik geloof er niets van dat het designer rapport goed is beoordeeld…

Satellietfoto en dak hellingen? 3D bag geeft meestal een goede indicatie van dak helling
Allen, dank voor jullie uitleg en adviezen tot nu toe.

Ik ga aan de installateur vragen het designer rapport te bespreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u12F0WPfxR9EJR36Cc8WhGAAb7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C9P14JMSkKUTXZ3JVlY46AtE.jpg?f=user_large
Op deze foto is de schuur nog niet klaar :) nu is het dak wel dicht,
de hoek is ongeveer 20-25 graden. (zijn de rode vakjes)

De schuur was deel 1 van het project, deel 2 is het huis, dat gaan ze komende week doen.
Heb dat er even buiten gehouden om het totaal niet te moeilijk te maken, maar speelt dus zeker ook mee
Ik verwacht dat daar hetzelfde probleem speelt, maar misschien is dit ook de oplossing.

Op het huis (groene vakjes) komen 12x 375 op west (hoek 50 graden)
Op oost en zuid komen er 6x 275 (dus 6 op oost en 6 op zuid). (op schans 15 graden)
west voldoet dus, maar oost en zuid eigenlijk (ook) niet.

Nu zat ik te denken, is de oplossing om voor zowel de schuur als het huis 1 omvormer te nemen.
Moet ik wel van de schuur naar het huis zorgen dat de kabel veilig loopt, maar dan zou het qua spanning toch in orde zijn
Zijn dan 12 op oost, 16 op west en 14 op zuid.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:27
Heb even een vraag aan jullie mbt het stringontwerp voor mijn aankomende SolarEdge installatie.

Het betreft 2 aparte 1-fase installaties (een 3e komt evt. later), waar ik eerst een SMA oplossing icm TIGO optimizers had besteld, maar vanwege de bizarre levertijden op SMA nu toch voor SolarEdge ben gegaan. Ik heb dus weer even wat SE-huiswerk moeten maken ;)

Situatie: Er liggen reeds 11 Trina 425Wp panelen op de garage op een omvormer te wachten, deze komen dan in één string op een SE3680H icm S440 optimizers. SolarEdge Design hier.

Daarnaast worden er eind deze maand door de installateur 2x 8 DMEGC 410Wp panelen op het huis geplaatst in oost/west opstelling (mij niet bellen voor werken op die hoogte, anders had ik dat ook zelf gedaan). Dit icm een SE4000H omvormer (mede vanwege de 2 string mogelijkheid). De installateur stelt voor deze in 2 strings aan te sluiten, mede omdat ik de kabels al getrokken heb voor een dergelijke opstelling. Ik kan ze echter wel gewoon nog doorkoppelen binnen naar 1 string, dus ik heb de keuze. Aangezien ik inmiddels wel heb geleerd nooit zomaar uit te gaan van wat de installateur zegt heb ik toch even een SE design gebouwd.

In de SE designer komt de 1-string variant hoger uit qua jaaropbrengst dan 2 strings. Daarnaast stelt de designer juist een 3000H voor ipv een 4000H, maar die is nu wel al besteld. Voor zover ik in de datasheets kan vinden maakt dat ook niet uit qua opstart- en stringspanning e.d. Opstartvermogen kan ik echter niet vinden. In de designer geen verschil in opbrengst iig.

Ik heb de vraag al uitstaan bij de installateur of ze deze in "mijn" installateursaccount willen hangen, zodat ik alles in één account/overzicht heb.

Design 1 string
Design met 2 strings

Mijn vragen:
- Zal het verschil in de praktijk echt zo groot zijn c.q. in het voordeel van één string uitvallen?

Mijn onderbuikgevoel zegt dat 2 strings juist beter gaat werken in deze oost/west opstelling omdat je niet continu de kant in de schaduw moet gaan "boosten" naar de gewenste stringspanning, maar dat is misschien vooral "klassieke omvormer denken"?

- Gaat 2x 8 panelen goed werken bij schaduw op ~2 panelen van de schoorsteen?

Ik zie in de designer/simulatie iig geen verschil/reden om naar een 80V/S500B optimizer te gaan, maar 8 is wel de ondergrens voor een string bij de S440's. Misschien ook wel een reden om 1 string te doen.

- Is een 4000H de goede keuze? Of moet ik toch gaan vragen om een kleiner model?

Qua prijs zal het niet zoveel uitmaken, ik heb al aardig wat korting bedongen vanwege deze switch en vertraagde levering.

- Ik heb al 30mA Hager alamats geplaatst (16A resp. 20A), de installatiehandleiding is er wat vaag over, maar dat zou gewoon goed moeten gaan toch? 300mA varianten zijn nogal slecht leverbaar en kosten weer een hoop geld. 100mA versies maakt hager niet.

- Verdere op- of aanmerkingen op deze designs?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pipo1000
teacher schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:55:
80v optimizers, s500b

En die problemen krijg je als een kant beschenen wordt, en de andere kant niet. Simpelgezegd (en dit blijft een lastige bij solaredge) gaan de beschenen panelen werken met de amperes van de onbeschenen panelen.
In overleg met de installateur, die ook al netjes het hele ontwerp door Designer had gehaald, nu besloten voor S500B optimizers. Just to be on the safe side. Aanstaande donderdag komen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RonJ het oost west systeem in 1 string zal altijd beter werken. Ik zou de SE3680H pakken.

Je hebt ook met 2 strings geen optimizer clipping in de simulatie. Als 1 string zit je er nog verder vanaf.

De in bedrijf stelling gewoon via jouw account doen. Dan hoeft het ook niet over gedragen te worden. De installateur kan je dan overigens niet helpen met bestellen onderdelen onder garantie, dat zal je zelf moeten doen. (En installateur krijgt dan niet zelf de vergoeding vanuit solaredge voor vervangen binnen zover jaar)

Kan de hele rataplan niet beter op 1 3 fase omvormer in plaats van 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ronald schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:38:
@RonJ het oost west systeem in 1 string zal altijd beter werken. Ik zou de SE3680H pakken.

Je hebt ook met 2 strings geen optimizer clipping in de simulatie. Als 1 string zit je er nog verder vanaf.

De in bedrijf stelling gewoon via jouw account doen. Dan hoeft het ook niet over gedragen te worden. De installateur kan je dan overigens niet helpen met bestellen onderdelen onder garantie, dat zal je zelf moeten doen. (En installateur krijgt dan niet zelf de vergoeding vanuit solaredge voor vervangen binnen zover jaar)

Kan de hele rataplan niet beter op 1 3 fase omvormer in plaats van 3?
Dank! Ik zou achteraf ook voor de 3680H gegaan zijn (of zelfs nog kleiner, designer geeft op auto een 3000H), maar een 4000H heeft ook weer geen echte nadelen zoals een verlate start toch in dit systeem? Deze is nu namelijk al besteld en er is ook al een 20A zekering geplaatst, een kleinere zal ik ook niet goedkoper krijgen in dit geval. Dus als er geen nadeel is hou ik het gewoon zo.

Dan gaan we het activeren wmb onder mijn eigen account doen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ik hier wel weer een (sub-)installateursaccount onder kan hangen zodat ze wel kunnen monitoren en RMA's kunnen doen? Is dat dan niet nog handiger? Als dat toch niet kan doen we het gewoon via mijn account, die vergoeding komen we dan tegen die tijd wel uit. De installateur is gelukkig de moeilijkste niet.

Mochten ze dit nou toch niet willen en het een apart account worden, krijg ik dan nog issues met bijv. de cloud-API toegang als ik 2 accounts vanaf 1 IP wil benaderen (e.g. vanuit home assistant)? Of kan dat ook gewoon? Ik begreep vanuit de HA documentatie dat de lokale optie niet meer werkt op nieuwe modellen/firmwares.

Waarom ik het vraag: Ik ben bij Daikin perma-IP-blocked vanwege gebruik van de L/L en L/W integraties tegelijkertijd in HA. :X Dat wil ik hiermee wel voorkomen.

Mbt een 3-fase omvormer, idealiter misschien wel, alleen wordt dan de DC-bekabeling tussen woonhuis en garage wel heel erg lang (ik schat zo'n 30-35 meter) en heb ik die DC-kabels met 380V door mantelbuizen lopen die eigenlijk voor netwerk- en buskabels bedoeld (en in gebruik) zijn. Dat gaat misschien problemen geven?

De 3e set komt ook pas over 1,5-2 jaar op z'n vroegst, zo niet nog wat later. Dat wordt ook een veel kleinere string/set denk ik, dan ga ik problemen met de benodigde stringspanning krijgen denk ik?

Wat ook meespeelt is dat de ene set door de installateur gedaan wordt en de set op de garage zelf is neergelegd (net als de toekomstige), de installateur wil denk ik geen zelf geplaatste set op "zijn" omvormer aansluiten. Het scheelt ook discussies bij evt. problemen daarmee (e.g. dan gaan ze niet alles meteen op mijn werk/panelen schuiven, been there...).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Waarom ik het vraag: Ik ben bij Daikin perma-IP-blocked vanwege gebruik van de L/L en L/W integraties tegelijkertijd in HA. :X Dat wil ik hiermee wel voorkomen.
OffTopic, maar ik wil het je wel meegeven:

De meeste Daikin spullen hebben een lokale websocket openstaan op poort 80 en daar kan je veel mee, Zo heb ik persoonlijk alles lokaal draaien van Daikin via MQTT met een paar python scriptjes

Einde OffTopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
vormulier schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:39:
[...]

OffTopic, maar ik wil het je wel meegeven:

De meeste Daikin spullen hebben een lokale websocket openstaan op poort 80 en daar kan je veel mee, Zo heb ik persoonlijk alles lokaal draaien van Daikin via MQTT met een paar python scriptjes

Einde OffTopic ;)
Offtopic: Bij oudere Daikin Wifi modules (zoals in mijn vorige woning) wél ja en daar gebruikte ik dat ook. De nieuwere en ingebouwde (bijv. de FTXM-R) wifi modules hebben voor zover mij bekend géén lokale toegang meer. Opzich werkte die cloud-integratie icm het nieuwe spul hier voor een paar maandjes ook wel prima, totdat je dus ge-rate-bant wordt ;-)

Ontopic: Niks aan te merken op het SolarEdge verhaal? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 14-02-2023 13:51 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:51:
[...]
Ontopic: Niks aan te merken op het SolarEdge verhaal? ;)
Sorry daar zijn veel mensen veel beter hier in dan dat ik dat ben :) Ik leer graag mee hier.

Als je een account / RMA vraag hebt kom ik een heel eind nu.. (jammer genoeg, al 5 maanden op een RMA wachten doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-06 08:11
teacher schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:29:
Dat wat je niet wilde horen: bij de installateur die je site id heeft aangemaakt.
Alternatief is 2 site-id's (eentje van de installateur en eentje van jezelf), die kies je dan in de app, je kan ze alleen niet tegelijk bekijken, of je moet die van de installateur overhevelen naar jouw site id.
Is dat overhevelen erg lastig?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:47
Ik ben van plan om bij mijn bestaande 10 JASOLAR JAM6 (K)(SE)-60-280/PR panelen nog 4 JINKO 420 WP JKM420N-54HL4-B panelen bij te plaatsen. Deze panelen komen op het westen. In de bestaande string aangesloten op de bestaande Solaredge SE3000. De nieuwe panelen krijgen S440 optimizers die compatible zijn met de geïntegreerde OPJ300-LV optimizers. De omvormer is voorzien van de laatste firmware.

Alles ingetekend in Designer en er komen geen waarschuwingen boven. Het enige waar ik nu nog over twijfel is de 500v maximale input voltage. Ik zie in monitoring dat de dc spanning nu zo rond de 355V zit. De bestaande panelen hebben een VOC van 39.05V officieel. De 4 nieuwe panelen hebben een VOC van 38.15V. Kennelijk gaan ze niet naar max VOC dacht ik dus mijn redenering was dat ik dan net onder de 500V zou blijven in totaal.

Alleen zag ik nu in de monitor een uitschieter naar 381V. Dat zou ik dus kort over de 500V heen gaan. Hoe schadelijk is dat? Ik las in Solaredge trainer dat de nieuwe HD omvormers het voltage reguleren maar zou ook gelden voor mijn oudere SE3000?

Dank iedereen hier voor jullie hulp trouwens, echt top (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlLzCXsMAAgQVn86TG-SjXYqLfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BX9ldUFPRskUGGaSeyxbN3DG.png?f=fotoalbum_large

Bestaande panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYo8w9kvC_uV9Y7JPUxmJf2tIGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mOcoA0ne7rCIv5xKrRJ2WXcO.png?f=user_large

Nieuw te plaatsen panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rWDixgjq25i7SZvsh8ie-IibuQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P8zT7WD8QPpdp3GvMnEWR38h.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
havana schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:35:
[...]

Is dat overhevelen erg lastig?
Nee, formulier invullen en klaar. Ik heb een eigen installateur account aangemaakt en een dag later was deze omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mr_thebrown ik vraag me af of s serie optimizers op de se3000 kunnen. Zelfs niet alle seXXXXH kunnen het - afhankelijk firmware.

Begrijp ik goed dat de 4 nieuwe op een geheel andere oriëntatie gaan? Dat is recept voor optimizer clipping. Zie topic start/ tuinhuisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@rroetenberg Ik denk dat je beter af bent met een los klein string omvormertje (klein solisje ofzo), want 4 panelen op een afwijkende richting gaat pijn doen. Wil je per se in de solaredge hoek blijven, denk dan eens aan een compact (maar let op max amperes paneel!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ik heb vanuit Solaredge gehoord dat het geen probleem is om S440 op SE3000 te gebruiken. Hiervoor was alleen een update naar laatste firmware nodig.

Mijn huidige panelen liggen nu ook al in verschillende oriëntatie. En in Designer kwamen er ook geen problemen?

Zwart is nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTRd3uRT1wZCZZu7MwwPctoqyIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvxtACPa5QAVRaEegf0v7DZD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mr_thebrown en wat zegt het opbrengst verlies diagram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Dat is dus het maffe, volgens mij een stuk beter dan dat het nu is? Of lees ik het verkeerd?

Bestaande installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nFQUtxj6FDhgjMSBYYVGPYmd5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HNmDg2UOn9IXf6IPGwRe5Wa4.png?f=fotoalbum_large

Toekomstig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsvM9kvV9H2KfbwFix_WhKon9gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FO83Nkd12h7yxlnPQgU3pgG0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je bestaande systeem heeft inderdaad behoorlijk last van optimizer clipping (opbrengst verlies factor) Dat wordt iets beter, maar het blijft erg hoog…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ja maar dit is voor mij wel de makkelijkste manier om er nog wat panelen bij te krijgen. En als daarmee ook de verliesfactor omlaag gaat van mijn huidige panelen is dat mooi meegenomen lijkt mij.

Ik vind het alleen we erg spannend om 4 panelen bij te leggen dus probeer alles goed uit te zoeken...

Wel mooi trouwens dat installateur nooit iets gezegd heeft over de hoge verliesfactor. Zo blijkt maar weer dat je alles zelf beter uit kan zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door Mr_thebrown op 15-02-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:33:
Je bestaande systeem heeft inderdaad behoorlijk last van optimizer clipping (opbrengst verlies factor) Dat wordt iets beter, maar het blijft erg hoog…
Wat is een acceptabele waarde?
(Met een schuin oog kijkend naar mijn eigen systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
0%. ;)

@Mr_thebrown in mijn hoofd gaan er allemaal alarmbellen af.
Reken anders handmatig wat scenario's uit als west niet / wel beschenen wordt.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 15-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-06 19:46
hoi allemaal,
ik krijg net deze offerte binnen met SolarEdge apparatuur.. ik heb er geen verstand van helaas maar aangezien dit topic 130 paginas heeft vraag ik of deze combi met deze panelen goed zal werken? Is de prijs ook normaal?

Alvast bedankt als iemand kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHLVG2TVyogK_xXpZ_-D3lj6284=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S0AizFF0UTYED5tor81nqOVu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Ozza lees vooral de topicstart door, dat zou genoeg moeten zijn.
Vul je vraag aan met de opstelling. (want 2x5 oostwest = nee, 1x10= ja)

enneh.. wat doet die btw daar? :?

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 15-02-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinSolar
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-11-2023
Ozza schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:45:
hoi allemaal,
ik krijg net deze offerte binnen met SolarEdge apparatuur.. ik heb er geen verstand van helaas maar aangezien dit topic 130 paginas heeft vraag ik of deze combi met deze panelen goed zal werken? Is de prijs ook normaal?

[Afbeelding]
Gaat dit om een 1-fase meterkast?
Afhankelijk van je opstelling zal die 4000 omvormer een slag te groot zijn tegenover het aantal panelen.

15x 325WP met IQ7 (beta) | VW e-Golf '19 | 5800X3D & 3080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
teacher schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:43:
0%. ;)

@Mr_thebrown in mijn hoofd gaan er allemaal alarmbellen af.
Reken anders handmatig wat scenario's uit als west niet / wel beschenen wordt.
Ik weet niet zo goed hoe dit zou moeten? Het lijkt mij toch dat Designer mij iets zou moeten laten weten? Wat hij overigens wel doet met mijn huidige situatie?

Behalve clipping, wat zou er nog meer mis kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
clipping. We hebben eerder gezien dat designer dat best wel onderschat.
Kijk even naar het rekenvoorbeeldje tuinhuisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@teacher @Mr_thebrown don’t let perfect be the enemy of good.

Voor een nieuw systeem zouden we ook het voorgestelde uitgebreide systeem nooit “goedkeuren”. Maar het maakt een niet goede situatie wel beter: geen reden om niet door te zetten dus.

@Mr_thebrown is een uitbreiding met meer panelen een optie? Denk aan 6 in portrait?

Zou ook minder werk moeten zijn omdat je dan met 2 rails kan werken in plaats van 8 korte stukjes (panelen dienen doorgaans aan de lange zijde geklemd te worden)

Met 6 zou je de situatie nog verder moeten verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
oehh.. goed voorstel. max Wp en max A gaat ook wel lukken, want panelen vangen nooit gelijktijdig vol de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Nee helaas is dit het maximale aantal wat ik kwijt kan, er zit een aantal dakramen in de weg.

Mijn doel is ook het verbeteren tegen een zo gunstig mogelijke prijs. Misschien is het wat beter om een aparte omvormer te plaatsten maar dat maakt het ook weer een stuk ingewikkelder en duurder.

Het gaat mij er nu eigenlijk het meest om dat ik geen grote problemen ga krijgen waardoor het gevaarlijk wordt etc.

Ik waardeer wel echt heel erg alle reacties trouwens hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
4 optimizers kosten minder dan een GoodWe’tje en dat geeft niet die verbetering van je bestaande set, @Mr_thebrown

Dus het is wel de beste manier om de situatie te verbeteren.

• Turbocinqy
Ronald schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:42:
@Mr_thebrown ik vraag me af of s serie optimizers op de se3000 kunnen. Zelfs niet alle seXXXXH kunnen het - afhankelijk firmware.

Begrijp ik goed dat de 4 nieuwe op een geheel andere oriëntatie gaan? Dat is recept voor optimizer clipping. Zie topic start/ tuinhuisje
Volgens wat research zou je alleen de laatste firmware moeten hebben. Te vinden op de solaredge site.

Paar dagen terug deze update gedaan omdat ik ook een se3000 trafo 2016 (display) had opgepikt en s440 Optimizers ga gebruiken.
Of het nu werkt nog even afwachten.

16GB micro sd kaartje. Fat32 format.
Solaredge Firmware bestandje erop zetten.
Inverter uitschakelen. Serienummer kaartje verwijderen is micro sd slot.
SD Kaartje erin.
Inverter inschakelen.
Bij mij begon hij gelijk dus wacht even tot je ziet dat hij wat doet of alsnog zelf even in de menu's de update moet activeren.
Update is wat irritant.
Scherm en lampjes gaan elke keer aan en uit met grote periodes. Dus gewoon geduldig afwachten tot DONE! In het scherm verschijnt.
Daarna even controleren of je op Firmware 3.2537 zit. (of hoger in de toekomst)

Zit nog een mini USB op de print dus verwacht dat er ook nog mogelijkheden zijn om hem te herstellen indien het mis gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Turbocinqy op 16-02-2023 10:22 ]

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 14:16
Is een gebruikte SE6000H (1-fase omvormer) te hergebruiken?
Er loopt een discussie met de installateur over de hergebruik van deze omvormer. De 1-fase leverde 7200 wh terug en dat was te veel voor het netwerk. Meterkast werd omgebouwd naar 3-fase en er werd een 3-fase omvormer geplaatst. Nu zegt de installateur dat deze omvormer volledig is afgeschreven terwijl hij maar een paar maanden oud was en hij deze niet kan hergebruiken. Is dit zo of niet en zijn hier voorbeelden van?

• Turbocinqy
Ozza schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:45:
hoi allemaal,

[Afbeelding]
Weet niet wat de huidige prijzen zijn maar moet voor de helft ook wel lukken volgensmij.

• Ronald
@casperb71 Se6000h heeft nooit voldaan aan netcode. Die vraagt maximaal 5kW.

Se6000h is te zwaar (27A) voor een 25A fase

• Ronald
Turbocinqy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Weet niet wat de huidige prijzen zijn maar moet voor de helft ook wel lukken volgensmij.
De helft is klinkklare onzin. Dan zit je op de materiaal kosten van mijn zelf geïnstalleerde systeem… en materiaal is duurder geworden

• Mr_thebrown
Volgens mij zou het ook moeten kunnen met de laatste firmware. Ik heb het voor de zekerheid nog even gevraagd aan Solaredge zelf. Wacht nog op het antwoord.

Je kan als alternatief ook Solaredge zelf vragen om de update op afstand te doen, zo heb ik het gedaan.
Turbocinqy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Volgens wat research zou je alleen de laatste firmware moeten hebben. Te vinden op de solaredge site.

Paar dagen terug deze update gedaan omdat ik ook een se3000 trafo 2016 (display) had opgepikt en s440 Optimizers ga gebruiken.
Of het nu werkt nog even afwachten.

16GB micro sd kaartje. Fat32 format.
Solaredge Firmware bestandje erop zetten.
Inverter uitschakelen. Serienummer kaartje verwijderen is micro sd slot.
SD Kaartje erin.
Inverter inschakelen.
Bij mij begon hij gelijk dus wacht even tot je ziet dat hij wat doet of alsnog zelf even in de menu's de update moet activeren.
Update is wat irritant.
Scherm en lampjes gaan elke keer aan en uit met grote periodes. Dus gewoon geduldig afwachten tot DONE! In het scherm verschijnt.
Daarna even controleren of je op Firmware 3.2537 zit. (of hoger in de toekomst)

Zit nog een mini USB op de print dus verwacht dat er ook nog mogelijkheden zijn om hem te herstellen indien het mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Sinds eergisteren heb ik 18 panelen liggen van 405Wp op een SE5K (short string) en S500B's.
Nu ik de app vandaag activeer zie ik twee dingen:
1. ik zie maar 17 panelen van de 18 op de virtuele en logische layout. Op de virtual layout is zichtbaar op een rij van 3 panelen 1 missend die er fysiek wel ligt.
2. gisteren was het zonnig maar was de productie letterlijk 0Wh.

Ik heb natuurlijk al gemaild, maar nog geen reactie.

Zonder dom te klinken, klopt het dat ik er geen 18 zie? Is het string overzicht plaatje wellicht het 18e paneel?
Is het normaal dat hij pas productie aan geeft nadat de app is geactiveerd en dat ik dus niks zie van de productie van gisteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTFxEKc-w5P6vqUDf3bk3BMEnQw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeDsj1QKbKenHs2kehY1FPAc.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUHq1I-VUZlq0Db41LN4-lJJshk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RW03Q88hqYp9zr6lnBAdLYZw.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9XPuVbcuEU4ydua_rlysygtDmc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyCIyi9SPgbQjhDfg2Qxp90m.jpg?f=fotoalbum_medium

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:03
Tijgert schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:52:
Sinds eergisteren heb ik 18 panelen liggen van 405Wp op een SE5K (short string) en S500B's.
Nu ik de app vandaag activeer zie ik twee dingen:
1. ik zie maar 17 panelen van de 18 en op de virtuele layout is zichtbaar op een rij van 3 panelen 1 missend.
2. gisteren was het zonnig maar was de productie letterlijk 0Wh.

Ik heb natuurlijk al gemaild, maar nog geen reactie.

Zonder dom te klinken, klopt het dat ik er geen 18 zie? Is het string overzicht plaatje wellicht het 18e paneel?
Is het normaal dat hij pas productie aan geeft nadat de app is geactiveerd en dat ik dus niks zie van de productie van gisteren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je hem niet ziet in het totaaloverzicht, dan zit er denk ik geen paneel op...

Zie je op het moment wel productie?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Tijgert

Tijgert

Wimlem schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Als je hem niet ziet in het totaaloverzicht, dan zit er denk ik geen paneel op...

Zie je op het moment wel productie?
Vandaar de foto die bovenaan staat, om aan te duiden dat hij er wel degelijk op zit.

En nee, nu ook nul productie. Nog geen watt, terwijl er een zwak zonnetje staat.
Ik zie staan (denk ik) dat hij 18v genereert… 🧐

[ Voor 6% gewijzigd door Tijgert op 16-02-2023 12:51 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Ronald
18V is in zekere zin positief, dat zou moeten betekenen dat de string compleet is.

Lijkt gaat de inbedrijfstelling- optimizers inscannen niet gebeurd is. Installateur kan dat op afstand starten.

Ontbrekende paneel in de lay-out is waarschijnlijk ontbrekende toewijzing, kan ook op afstand opgelost worden.

Verder: rare opstelling. Die middelste 3 zou ik aan de oost kant zetten. Minder rij op rij schaduw.

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 16-02-2023 13:03 ]

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-06 16:56
Ik wil graag zelf SolarEdge panelen op mijn dak plaatsen en ben me hierop al een tijd aan het inlezen en voorbereiden.
Ik heb net gisteren het SolarEdge Basis certificaat gehaald en moet nog het Expert certficaat halen.

Vóórdat ik de spullen ga bestellen moet ik wel zeker weten of deze 2 certificaten genoeg is voor SolarEdge om mij als zelf-installateur te zien. In voorgaande berichten lees ik nog wel eens dat er een KVK nummer etc gevaagd wordt en dat zo moeilijk doen. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten als ik alle spullen al ingekocht heb.

Concreet: kan ik met deze 2 certificaten als Zelf installateur alles goed doorlopen zonder issues en gekke vragen van SolarEdge? Of moet ik nog meer zaken regelen?

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 21:41
We zijn momenteel een paar offertes aan het vergelijken voor een systeem van ongeveer 10 panelen op een standaard rijtjeshuis, en nu krijgen we aanbieding voor zowel een 1 fase als een 3 fase omvormer die qua prijs in ieder geval erg vergelijkbaar zijn: https://gathering.tweaker...message/74471352#74471352

SolarEdge 3-fase:
- 10 x Phono Solar - Mono 405 All Black Half Cut PERC
- optimizers (verder niet gespecificeerd)
- SolarEdge - SE4K-RWB SetApp

SolarEdge 1-fase:
- 10 x Longi Full Black 410 Wp
- optimizers (verder niet gespecificeerd)
- Solaredge SE3500HD Wave

We hebben een 3 fase groepenkast (en aansluiting), maar begrijp ik het nou goed uit dit topic dat voor zo'n relatief klein aantal panelen een 1 fase omvormer meestal beter is, of is de "SE4K-RWB SetApp" gewoon geschikt?

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 19:24
Ronald schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
@copywrong1982
omvormer uit en groep uit
5 minuten wachten.
De string kabel van optimizer 13 en 15 los en aan elkaar koppelen. Nu is het waterdicht en enige wat je moet doen is deze veilig stellen. Je wil niet dat de kabel in bedrijf doorgehakt wordt: vlamboog is geen grapje.

Waarschijnlijk moet je om bij optimizers te komen eerst panelen demonteren, doe dat ook met omvormer uit.

Groep en Omvormer kan weer aan, zou moeten werken. Vervolgens weet je het snel of je installateur op let, die zou waarschuwingen moeten krijgen over de “uitgevallen” optimizers.

Als je een optimizer scan doet zou je dat moeten kunnen voorkomen. Dan leert de omvormer dat ze er niet horen te zijn. Hoe precies geen idee met LCD serie.

Demonteer optimizers een droog opslaan.

Hermontage is op plat dak eitje, als je het demonteren red, red je dat ook.

Niet vergeten weer optimizer scan te doen.

Extra kabel lengte is technisch geen probleem.
Beetje oude koeien, maar ik ga komende week drie panelen uit de string halen. Dit betekent gok zo'n 25m overlengte in de string (tijdelijk) totdat ik de panelen terugplaats. Kan ik die overlengte oprollen en wegwerken (ergens aan dak/muur hangen) of creër ik hiermee een inductielus?

• Tijgert

Tijgert

Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:01:
18V is in zekere zin positief, dat zou moeten betekenen dat de string compleet is.

Lijkt gaat de inbedrijfstelling- optimizers inscannen niet gebeurd is. Installateur kan dat op afstand starten.

Ontbrekende paneel in de lay-out is waarschijnlijk ontbrekende toewijzing, kan ook op afstand opgelost worden.

Verder: rare opstelling. Die middelste 3 zou ik aan de oost kant zetten. Minder rij op rij schaduw.
Betekent 18v dan 18 panelen?

Dat de rij van 3 in het midden ligt komt vanwege een toekomstige mogelijke verwijdering van een blok van 6, dan blijven er 9 liggen op grotendeels mijn garage.

Ik merkte op dat op de omvormer het blauwe ledje brandt terwijl de groene knippert.
De Solaredge indicatie pdf maakt verschil tussen langzaam en normaal knipperen waarbij langzaam goed is (geen productie maar alles ok) en normaal knipperen zou betekenen dat de Power optimizers niet gekoppeld zijn. Hij knippert 1x per seconde, is dat dan normaal of langzaam?

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Tijgert schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:11:
[...]

Ik merkte op dat op de omvormer het blauwe ledje brandt terwijl de groene knippert.
De Solaredge indicatie pdf maakt verschil tussen langzaam en normaal knipperen waarbij langzaam goed is (geen productie maar alles ok) en normaal knipperen zou betekenen dat de Power optimizers niet gekoppeld zijn. Hij knippert 1x per seconde, is dat dan normaal of langzaam?
Heb je de installateur al gebeld vandaag inmiddels? Je hebt een niet werkende installatie die het wel had moeten doen.

Wij hebben dit gehad nadat de omvormer in storing was gevallen en niet meer op wilde starten. Na een firmware update deed de omvormer het wel weer, maar de optimizers moesten ook opnieuw gekoppeld worden en dat waren ze vergeten. Dus alles bleef zwart en geen productie. De tweede keer dat dit gebeurde (we zijn in afwachting van een nieuwe omvormer onder garantie, oktober 22 geplaatst en vanaf dag 1 kapot geweest waarschijnlijk) was de helft van de optimizers niet gekoppeld, dus te weinig panelen/optimizers per dakhelft om überhaupt op te starten, toen bleef de helft zwart en geen productie.

Even de installateur bellen dus. Anders gebeurd er niets en gaat die productie er ook niet komen.

• Tijgert

Tijgert

WendyW1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:20:
[...]

Even de installateur bellen dus. Anders gebeurd er niets en gaat die productie er ook niet komen.
Ik heb ze gebeld en de persoon die dit behandeld was vandaag afwezig maar morgen wel weer op kantoor. Blijkbaar is er geen 24/7 (of zelfs 8/5) hulpdienst.
Ondertussen probeer ik zelf ook het probleem te diagnostiseren en oplossingen en oorzaken te vinden. Als Tweaker ga ik natuurlijk niet enkel zitten en afwachten, ik wil het begrijpen en in theorie weten wat ik moet doen.

De installatie is nog niet betaald dus ik vermoed dat ze me niet al te lang zullen laten wachten 😎

• MarFan
Na aanleiding van mijn bericht afgelopen maandag, en jullie reacties daar op, ben ik aan de slag gegaan met de designer..
Ik heb voor alle 'scenarios' een design gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsWQDX_x0I-HE1YD9F8Qa7PSK9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LP34qtIx7m3ub20UDH598ebv.png?f=fotoalbum_large

Het eerste ontwerp is alleen de schuur zonder schaduw van het huis (ik denk dat de installateur dit ook zo gedaan heeft). In het report, zie ik geen waarschuwing van SolarEdge dat deze opstelling niet zou kunnen, zie ik dat goed ? (zeg ik niet mee, dat het wel verkeerd uit kan pakken).

Toen heb ik design 2 gemaakt van alleen de schuur met schaduw van het huis. Hier krijg ik wel een waarschuwing. Is die 2.28% echt de killer van mijn systeem ?

Design 3 is alleen het huis, design 4 is huis + schuur met 2 omvormers, wat dus het orginele plan is.

Design 5 (SE9K) en design 6 (SE10K) is alles op 1 omvormer (de 9K zou volgens SE voldoende zijn)

Kunnen jullie (@Ronald ? @teacher ? en andere) aangeven waar nu echt het probleem zit in ontwerp 1 (en 2). De enige waarschuwing die ik zie is in ontwerp 2, maar begrijp niet helemaal waarom die 2.28% het resultaat geeft wat ik zie. maw, kan ik in het report wel zien dat het niet werkt, of moet ik dat (met de info uit de openings topic) zelf beredeneren

Zou het probleem opgelost zijn ,door alles op 1 omvormer te zetten (design 5)

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Ronald
@MarFan

Designer heeft de drempel verlaagd 👍
Was 3%. Daar worden @teacher en ik blij van.
De waarschuwing wordt inderdaad niet getoond in het klant rapport (grrrr)

Streven naar 0, wij gaan er van uit dat de simulatie een best case model is en de praktijk erger is. Denk aan blaadjes, duivenpoep, etc.

Als het mogelijk is DC kabel tussen de daken te leggen ben je waarschijnlijk goedkoper uit met de SE9K en je hebt het meeste opbrengst.

Is dat niet mogelijk: probeer S500B, die geven veel extra marge, SE5K-RWB of enkelfase omvormers.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 16-02-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:11:
@MarFan

Designer heeft de drempel verlaagd 👍
Was 3%. Daar worden @teacher en ik blij van.
De waarschuwing wordt inderdaad niet getoond in het klant rapport (grrrr)

Als het mogelijk is DC kabel tussen de daken te leggen ben je waarschijnlijk goedkoper uit met de SE9K en je hebt het meeste opbrengst.
Bedoel je dat eerst pas bij 3% er een waarschuwing gegeven werd en al eerder (in mijn geval 2.28)

Ik ga overleggen met de installateur of we een DC kabel kunnen leggen tussen de daken, denk het wel.

Kort gezegd, de oplossing is meer panelen...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ja eerder had je de waarschuwing niet gehad. Voor mij teken dat solaredge het serieuzer begint te nemen… terecht, slechte ontwerpen geven een mooi systeem slechte naam

Meer panelen is altijd een optie. Voer de simulaties ook met s500b uit. Die kosten slechts weinig extra.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 16-02-2023 20:23 ]

• MarFan
@Ronald , voor mijn begrip, had ik (of de installateur) uit het design report kunnen opmaken dat ik bij zonnige dagen dit gedrag kon verwachten ?
Dus met zonnig weer, blokkade op 300W en op een grijze dag als vandaag haalt het systeem 900W

Of is dat ervaring ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 10:29
Hallo allemaal,

Ik heb een systeem van 13 panelen van 355wp met een solar edge se5000 1 fase omvormer met s440 optimizers.
De panelen liggen aan de voorkant van het huis .
Nu wil ik aan de achterkant een paar panelen bijleggen en aansluiten op de tweede aansluiting van de omvormer.
Maar hoeveel moeten er minimaal op de tweede string komen om het systeem goed te laten werken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@MarFan Grijs gebied…
De trainingen van SolarEdge vind ik op dit punt zwaar onder de maat. Dus in hoeverre kun je een installateur er echt aan ophangen?

Het is ervaring van het forum-collectief van zowel hier als het frits forum. Die ervaring hebben @teacher en ik zo Jip en Janneke mogelijk in de topic start gezet.

Het onderliggende elektrotechnische probleem is voor velen erg lastig te volgen…

We hebben enkele voorbeelden dat SolarEdge support onze stelligheid bevestigd, maar soms ook niet - ervaring bij support daar wisselt ook wel eens lijkt het.

• Ronald
@Herw76 op de 2e aansluiting: 8x s440 is de ontwerp eis. Of 6 s500b

Je mogelijk beter af met verlengen van de string van 13. Er mogen er dan sowieso 12 bij.

Als 1 string heb je nog steeds een zeker minimum nodig, maar dat is afhankelijk van jouw specifieke situatie. Designer heeft het antwoord

Pagina: 1 ... 33 ... 91 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.