@hberntsen hoe lees je de data per optimizer geautomatiseerd uit?
Via de modbus krijg ik dit er niet uit; ook de SolarEdge API geeft dit niet.
Via de modbus krijg ik dit er niet uit; ook de SolarEdge API geeft dit niet.
[Voor 44% gewijzigd door teacher op 31-01-2023 07:50]
Wise enough to play the fool
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar
Max 50 is toch per string?teacher schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:33:
Op een 3 fasen omvormer mag je tot 50 panelen plaatsen, en per string 11250W.
Of de kleine groepjes panelen per kant die je nu wil bijleggen voldoende zijn voor een drie fasen omvormer hangt af van je bestaande opstelling, maar die is nu onbekend.
Een extra omvormer toevoegen kan natuurlijk ook. Of je veel aftopping hebt hangt af van je dakhoek, evt kan je eea snel simuleren.
Ik zie nu hoe het er staat. Verduidelijkt.
Er is een uitzondering op het maximale stringvermogen als je een SE10K of lager gebruikt: Dan mag je gewoon tot de maximale overdimensionering gaan zo lang je onder de 50 optimizers blijft.teacher schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:33:
Op een 3 fasen omvormer mag je tot 50 panelen plaatsen en 11250W per string
[Voor 4% gewijzigd door teacher op 01-02-2023 07:19]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Dat moet zelfs. Stekker zit binnenin. Zitten 6 schroeven op de afdekplaat. Het beste doe je de kabel eerst door de wartel en knijp je daarna pas de stekker op.Atomius schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:39:
Bedankt. Kan je de omvormer makkelijk openschroeven? Heeft geen invloed op de garantie toch?
Grz D.
Ik kan alleen inloggen in de "alleen kijken" modus van Setapp, want hij geeft aan dat ik geen installateur ben.teacher schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:32:
Over de lampjes: https://www.voltasolar.nl...en-systeem-indicaties.pdf
Rood is overigens niet goed.
Je kan lokaal inloggen op je setapp omvormer:
Knop 2 seconden naar P en dan met je telefoon naar http://172.16.0.1/
[Voor 44% gewijzigd door teacher op 01-02-2023 10:09]
De 2 strings deleten en danPaardenbloem schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:57:
Sinds vanmiddag opeens toegang tot designer en ben mijn opstelling in het systeem aan het zetten. De avond een beetje zitten klooien en uitproberen en de opstelling zoals ik hier heb liggen heb ik, een soort van, in designer staan.
Nu krijg ik de melding dat elektrisch ontwerp ongeldig is dus ik doe of iets verkeerds of mijn opstelling klopt niet en ik wil dit graag aan jullie voorleggen:
25 Ja Solar panelen van 395 wp in veldopstelling met SE7K omvormer en P401 optimizers.
In eerste instantie was het de bedoeling om 20 panelen neer te leggen maar omdat er toch wat extra ruimte was gegenereerd zijn er naderhand 5 panelen bijgekomen.
Als ik naar de logische layout kijk lijkt het alsof er 2 strings zijn. 1e string is van de 20 panelen en 2e string van 5 panelen. Panelen liggen allemaal bij elkaar.
Is dit een goed werkende configuratie en is het logisch dat er 2 strings zijn of zouden de 5 panelen aan de 1e string bijgevoegd moeten worden?
Graag jullie kijk op bovenstaande. Ben ook gewoon nieuwsgierig naar cijfertjes en probeer het systeem een heel klein beetje begrijpen.
Sorry, ik ben onduidelijk geweest! Mijn praktijksituatie wat bestaat uit 25 panelen en (zo lijkt het) 2 strings van 20 en 5 panelen. Dat heb ik in designer gezet en geeft aan dat dat niet kan. Mijn vraag is meer heb ik dan een installatie liggen wat eigenlijk niet juist is?Simpel360 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:14:
[...]
De 2 strings deleten en dan
Autostring gebruiken om de panelen weer te koppelen.
[Voor 42% gewijzigd door Paardenbloem op 01-02-2023 22:33]
Als u van die sting van 5 aanpast naar 13 of 14 in designer is waarschijnlijk die melding weg.Paardenbloem schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:31:
[...]
Sorry, ik ben onduidelijk geweest! Mijn praktijksituatie wat bestaat uit 25 panelen en (zo lijkt het) 2 strings van 20 en 5 panelen. Dat heb ik in designer gezet en geeft aan dat dat niet kan. Mijn vraag is meer heb ik dan een installatie liggen wat eigenlijk niet juist is?
Dit is hoe het bij mij ligt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Voor 6% gewijzigd door Simpel360 op 01-02-2023 22:51]
Over het minimaal aantal panelen per string heb ik inderdaad gelezen en dat werd mij ook duidelijk in designer maar als ik jouw laatste reactie lees, zal ik vast geen 2 strings hebben.Simpel360 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:46:
[...]
Als u van die sting van 5 aanpast naar 13 of 14 in designer is waarschijnlijk die melding weg.
Hiermee heeft u gelijk uw antwoord op uw vraag.
Er is al veel geschreven hier over minimaal aantal panelen per string.
Weet u zeker dat het 2 strings zijn in de praktijk onder de panelen.
De plaatjes van u is hoe de installateur heeft getekend, hoeft dus niet de praktijk te zijn.
Ik denk dat de aanname wel goed is en goed geïnterpreteerd, maar het in de praktijk anders is aangesloten.Paardenbloem schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:55:
[...]
Over het minimaal aantal panelen per string heb ik inderdaad gelezen en dat werd mij ook duidelijk in designer maar als ik jouw laatste reactie lees, zal ik vast geen 2 strings hebben.
Ik heb de aanname gedaan dat dat 2 aparte strings liet zien maar als ik jouw reactie lees, heb ik dat waarschijnlijk fout geïnterpreteerd en is het niets meer of minder dan de tekening van de installateur.
Bedankt voor je verduidelijking!
Zijn het simpele kruiskopjes trouwens? Kan dit niet zien zonder naar een andere locatie te rijden. Vandaar de vraag.DomiGijzen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:45:
[...]
Dat moet zelfs. Stekker zit binnenin. Zitten 6 schroeven op de afdekplaat. Het beste doe je de kabel eerst door de wartel en knijp je daarna pas de stekker op.
Neem setje imbus sleutels mee. Kap van mijn SE4000H gaat alleen open met imbus.Atomius schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:08:
[...]
Zijn het simpele kruiskopjes trouwens? Kan dit niet zien zonder naar een andere locatie te rijden. Vandaar de vraag.
[Voor 67% gewijzigd door KaasOmelet op 02-02-2023 16:08]
Superbedankt.KaasOmelet schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:38:
[...]
Neem setje imbus sleutels mee. Kap van mijn SE4000H gaat alleen open met imbus.
Het in bedrijf stellen van mijn SE omvormer heb ik gedaan door te bellen of chatten met SE. Installateur kwam er bij mij niet aan te pas: https://www.solaredge.com/nl/service/support
En hele andere vraag weet iemand hoe ik onderste installatie kan verwijderen binnen SolarEdge Monitoring portaal? Zie foto:
[Afbeelding]
De drie puntjes rechts geven alleen een optie om een groep toe te voegen of een groep te verwijderen. Maar ik wil de hele installatie verwijderen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
[Voor 62% gewijzigd door TokenNekot op 04-02-2023 11:55]
Het is nogal afhankelijk van het weer in een jaar. En 2022 was vrij gunstig voor zonnepanelen.TokenNekot schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:39:
Dat klopt. 88% ben ik even in het voorbeeld vanuit gegaan omdat dit als gemiddelde in Nederland wordt gebruikt als formule.
Bron website Essent:
“Gemiddeld brengt 1 Wattpiek (Wp) in Nederland ongeveer 0,88 kWh per jaar op”
Laten we even uitgaan van de meest ideale omstandigheden (wat natuurlijk niet voorkomt), en hiervoor 100% gebruiken.
Dat betekend dat 1 WP dus per jaar 1 KWH oplevert, correct?
Hoe kan het dan dat volgens de Solar Edge app, er met 4225 WP aan zonnepanelen bij mijn pa in 1 jaar 4980 KWH heeft opgeleverd??? Dat kan dan toch helemaal niet??
ErnstH schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:22:
[...]
Het is nogal afhankelijk van het weer in een jaar. En 2022 was vrij gunstig voor zonnepanelen.
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426&t=yTokenNekot schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:39:
Dat klopt. 88% ben ik even in het voorbeeld vanuit gegaan omdat dit als gemiddelde in Nederland wordt gebruikt als formule.
Bron website Essent:
Laten we even uitgaan van de meest ideale omstandigheden (wat natuurlijk niet voorkomt), en hiervoor 100% gebruiken.
Hoe kan het dan dat volgens de Solar Edge app, er met 4225 WP aan zonnepanelen bij mijn pa in 1 jaar 4980 KWH heeft opgeleverd??? Dat kan dan toch helemaal niet??
Je gaat van kWh naar procentenTokenNekot schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:39:
Bron website Essent:
[Voor 3% gewijzigd door teacher op 05-02-2023 00:12]
Is dit normaal of moet ik mij zorgen maken?Serienummer: xxxxxxxxxxxx
Product: N/A
Garantie geldig tot:Empty Result From SP
Beste allen, bedankt voor jullie support. Ik heb gisteren de kap eraf geschroefd en zo'n wit plasticje eruit gehaald, daar een UTP kabel doorheen getrokken en vervolgens een RJ-45 connector afgeknepen. M.a.w. bekabeld internet aangesloten.Atomius schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:48:
[...]
Ik kan alleen inloggen in de "alleen kijken" modus van Setapp, want hij geeft aan dat ik geen installateur ben.
Maar er zijn dus problemen, er is geen productie.
De installateur had gezegd "geen probleem dat er nog geen internet is (klushuis, daarom nog geen internet), we hangen hem gewoon op en hij doet zijn werk wel". Maar niet dus, 0 productie tot nu toe (al 1,5 week). Dat heb ik uitgelezen in de omvormer gisteren.
Nu zegt de installateur dat ie eerst de foutmeldingen moet weten en naar Solaredge moet opsturen alvorens ze actie kunnen ondernemen, maar die foutmeldingen kunnen ze niet inzien omdat er geen internet is
Nu heb ik heb ik maar tijdelijk internet aangeschaft hiervoor. Gisteren was ik er om de boel te regelen en toen wilde ik Wifi instellen maar toen ik op "omvormer communicatie" klikte in de MySolaredge app stond er alleen "ethernet niet aangesloten". Nergens een optie op een Wifi netwerk aan te klikken, waar ik ook zocht.
Dus internet via Wifi in de omvormer staat uit en hij wil alleen communiceren via Ethernet I guess..? Vage boel allemaal.
Ik zag trouwens ook 3 foutmeldingen, waaronder 8XB7 manager opstart fout en 2x 3xB "geen land geselecteerd". Is dat de oorzaak van die rode lamp en zo ja hoe kan ik dit verhelpen?
Installatie verwijderen kan niet, je kan een case aanmaken bij SE en vragen of ze deze uit jou account halen. Dit is de enige mogelijkheid.KaasOmelet schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:38:
[...]
Neem setje imbus sleutels mee. Kap van mijn SE4000H gaat alleen open met imbus.
Het in bedrijf stellen van mijn SE omvormer heb ik gedaan door te bellen of chatten met SE. Installateur kwam er bij mij niet aan te pas: https://www.solaredge.com/nl/service/support
En hele andere vraag weet iemand hoe ik onderste installatie kan verwijderen binnen SolarEdge Monitoring portaal? Zie foto:
[Afbeelding]
De drie puntjes rechts geven alleen een optie om een groep toe te voegen of een groep te verwijderen. Maar ik wil de hele installatie verwijderen.
Zo ging het idd ook bij mij. Super fijn dat je productie hebt!Atomius schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:46:
[...]
Beste allen, bedankt voor jullie support. Ik heb gisteren de kap eraf geschroefd en zo'n wit plasticje eruit gehaald, daar een UTP kabel doorheen getrokken en vervolgens een RJ-45 connector afgeknepen. M.a.w. bekabeld internet aangesloten.
Daarnet Solaredge support chat gevraagd wat ze konden betekenen voor mij.
De medewerker zei dat de landcode niet goed was ingesteld en dat hij dat nu wel heeft gedaan en dat hij nu productie ziet.
Joepie
WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50
Wat maakt dat je twijfelt? (En lees de topicstart even doorron321 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:18:
Vraag voor een vriend: gaat een SE5000H met 16x S440 op 16 panelen 400Wp (8x oost en 8x west) goed opstarten? Voor mijn gevoel is de omvormer nogal groot.
Ik heb 16x 320Wp op een 4000 vol op zuid, daarom twijfel ik.teacher schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:45:
[...]
Wat maakt dat je twijfelt? (En lees de topicstart even door)
WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50
Precies. Grootte maakt (eigenlijk) niet uit.ron321 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:03:
Ze hebben allemaal dezelfde stringspanning zie ik dus dat maakt niet uit.
Alleen een beetje overbemeten misschien.
[Voor 7% gewijzigd door EgoPro op 06-02-2023 20:40]
Die 1a meer is dan een probleem ook al zou ik die SE16K nooit 100% doen of is het vooral tegen de richtlijn in?teacher schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:16:
11,5 en 13A, of 25,5A.
Even lekker kort door de bocht:AlexFL schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:09:
Ik wil mijn bestaande installatie uitbreiden, heb nu een SE7K, nu adviseert de verkoper daar een SE8K naast te hangen, hij zegt de SE7K vervangen door een SE16K kan niet op mijn 3x25a aansluiting.
Maar een SE7K en SE8K naast elkaar kan dan wel?
Omvormer kan veel kleiner, de 5000H zal niet efficient werken omdat deze nooit optimaal zal worden belast. Met een SE system mag je juist over dimensioneren aangezien je andere oriëntaties van dakvlakken kan mixen.ron321 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:18:
Vraag voor een vriend: gaat een SE5000H met 16x S440 op 16 panelen 400Wp (8x oost en 8x west) goed opstarten? Voor mijn gevoel is de omvormer nogal groot.
En gedurende die tijd ook zeker niet de hele dag. Alleen pieken tijdens het middaguur op heel mooie dagen.JoeJoe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:46:
zal maar 1-3 maanden zijn
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
Een 16K SE omvormer heeft een maximum output current van 25.5A, deze moet je dus 32/35A afzekeren en kom je dus boven je hoofdzekering van 3x25A uit. Dit mag niet, je installatie moet altijd een stap lager afgezekerd worden dan je hoofdzekering!AlexFL schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:09:
Ik wil mijn bestaande installatie uitbreiden, heb nu een SE7K, nu adviseert de verkoper daar een SE8K naast te hangen, hij zegt de SE7K vervangen door een SE16K kan niet op mijn 3x25a aansluiting.
Maar een SE7K en SE8K naast elkaar kan dan wel?
Wat maakt dat de 5000h minder efficient is dan bijvoorbeeld een 3000h?JoeJoe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:46:
[...]
Omvormer kan veel kleiner, de 5000H zal niet efficient werken omdat deze nooit optimaal zal worden belast. Met een SE system mag je juist over dimensioneren aangezien je andere oriëntaties van dakvlakken kan mixen.
Aantal | Wattage | Orientatie | Datasheet |
26 | 265 | O108 15° | CS6P-265P |
26 | 265 | W288 15° | CS6P-265P |
6 | 300 | Z198 25° | STP300-60/Wfh |
2 | 300 | Z198 17° | STP300-60/Wfh |
7 | 370 | O108 15° | Mono S3 Halfcut |
6 | 370 | W288 15° | Mono S3 Halfcut |
Aantal | Datasheet |
1 | SE15K |
30 | P600 |
1 | SE5K |
13 | P370 |
Zie : https://knowledge-center...._inverters_efficiency.pdfteacher schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:52:
[...]
Wat maakt dat de 5000h minder efficient is dan bijvoorbeeld een 3000h?
Heb je de optie overwogen om de optimizers op de SE5K te vervangen door S500B?
Je kunt wat met onderstaande tool spelen om er zelf gevoel bij te krijgen. Maar als de designer zegt dat het kan, dan is het toegestaan volgens mij.JCS schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:52:
De Solaredge designer past overigens vrolijk extra string vermogen toe en gooit alles (2x26 panelen) op één string voor een totaal van 13.780 wattpiek en onderin een (verwacht?) vermogen van 11,83kW. Dat lijkt mij geen goed plan als ik de documentatie erop nasla?
[Voor 42% gewijzigd door schumacher op 07-02-2023 11:39]
Zelfs met de S500B is dat volgens mij een nogal gekortwiekte opstelling dan moeten de schaduwpanelen alsnog minimaal 31,7/38,6V afgeven. Dat hakt er nog steeds flink in, dus dan zouden er weer meer panelen aan moeten, maar daarvoor zijn 60V optimizers dan prima volgens mij.schumacher schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:31:
[...]
Heb je de optie overwogen om de optimizers op de SE5K te vervangen door S500B?
En kan alles op de SE15K niet in 1 string?
Dat zuid weinig panelen heeft is dan geen probleem meer, omdat hij op basis van de panelen op oost en west altijd zal starten.
Dus zoiets?
SE15K (P600)
String 1: 13x2x265 O, 13x2x265 W, 4x2x300 Z
SE5K (S500B)
String 1: 7x O 370w, 6x W 370w
Is dat nog een 3e scenario?
Ja in een dergelijke simulatie blijf ik voor de 2x26x265 wel onder het gestelde maximum van 11.250 W.Je kunt wat met onderstaande tool spelen om er zelf gevoel bij te krijgen. Maar als de designer zegt dat het kan, dan is het toegestaan volgens mij.
26 panelen oost/west (dus excl. zuid):
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.37&max2=0
Die SE5K had zo nooit opgestart mogen worden: 13xP370 op een 3-fase omvormer is niet toegestaan en nooit toegestaan geweest vanuit SolarEdge. Bijkomend kan een te hoge Isc ervoor zorgen dat de optimizers kapotgaan. Kans is groot dat SolarEdge een garantieclaim weigert vanwege zowel te korte string als incompatibel paneel.
Ja duh-Smoke- schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:19:
[...]
Die SE5K had zo nooit opgestart mogen worden: 13xP370 op een 3-fase omvormer is niet toegestaan en nooit toegestaan geweest vanuit SolarEdge. Bijkomend kan een te hoge Isc ervoor zorgen dat de optimizers kapotgaan. Kans is groot dat SolarEdge een garantieclaim weigert vanwege zowel te korte string als incompatibel paneel.
Even gekeken met de SE20K, maar dan loop ik vast op of te weinig panelen per string (2 strings) of een te hoog vermogen (1 string). Er even vanuit gaande dat ik 16 panelen aan de SE5K heb hangen. Alle 73 panelen op de SE15K gaat sowieso hard wel hard inleveren in de zomer.Wat betreft de SE15K: Dit is een uitgefaseerd model dus daarom dat ie niet meer op de nieuwere datasheets staat. Sinds midden vorig jaar is het ook niet meer toegestaan om commerciele optimizers (P600 en hoger) op een omvormer van minder dan 20K aan te sluiten ivm de NEN-EN55011. Voor de werking van bestaande installaties geen probleem, maar Designer werkt aan de hand van de huidige regelgeving.
Je kan eventueel een SE20K intekenen in Designer om zo te zien of alles in 1 string gooien niet een beter idee zou zijn.
[Voor 7% gewijzigd door JCS op 07-02-2023 12:56]
Nog een keer dan maar….JoeJoe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:02:
[...]
Een 16K SE omvormer heeft een maximum output current van 25.5A, deze moet je dus 32/35A afzekeren en kom je dus boven je hoofdzekering van 3x25A uit. Dit mag niet, je installatie moet altijd een stap lager afgezekerd worden dan je hoofdzekering!
Twee kleinere omvormers die dus 16A of 20A zijn afgezekerd zijn mag dus weer wel.
[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 07-02-2023 14:13]
Ik vraag me af of dit boven de 12,5kW gaat komen. Wat doet de o-w set nu maximaal in mei/juni/juli?AlexFL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:17:
18x 345wp op oost/west op de bestaande se7k.
Daar zou nu 23x 420wp op zuid bijkomen.
Ik dacht dus se15/16k met 2 strings.. verkoper zegt se8k naast de 7k hangen want se15/16 kan niet op 3x25a.
Ik denk niet dat je verzekering het zo zietRonald schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:12:
[...]
Nog een keer dan maar….
Mag niet is incorrect.
Nen1010 is niet verplicht en daarom niet gratis inzichtelijk.
De 2 omvormers produceren volgens exact hetzelfde profiel als een enkele zwaardere. Dus met 2x16A bescherm je de hoofdzekering even hard niet…
16A is niet volledig selectief tov 25A bij automaten.
20A is dat al helemaal niet
Klinkklare onzin dus om geen enkele omvormer te kiezen.
[Voor 3% gewijzigd door JoeJoe op 07-02-2023 15:52]
precies, solaredge heeft vaste stringspanning, dus het vermogen van de omvormer maakt niet zoveel uit; je praat over tienden of honderdsten van procenten, en als je dat afzet tegen de "winst" van een omvormer die minder aftopt....JoeJoe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:12:
[...]
Zie : https://knowledge-center...._inverters_efficiency.pdf
Bij lagere vermogens (wat wij meer hebben door slechte weer in NL) zie je dat de 3680 Bij eerder op ze max efficiency zit dan een 5000H.
Nou maakt dit in de zomer maanden niks uit maar in de winter scheelt dit wel, hoe hoger de efficiency hoe hoger de opbrengst. Als de omvormer eerder aangaat door lagere opstart spanning en later uit gaat brengt dit veel meer op dan de gedachte ik heb 5000W vermogen op me dak en moest dus een 5000W omvormer. Bij solaredge moet je anders denken dan een string omvormer. En waarom een 5000H ophangen als je dit vermogen toch nooit haalt, wat mensen vele vergeten is dat het afzekeren en de kabel erheen etc veel duurder is en soms niet eens mogelijk is als je de regels volgt.
Dat valt dus wel mee.de 5000H zal niet efficient werken omdat deze nooit optimaal zal worden belast.
[Voor 20% gewijzigd door septillion op 07-02-2023 19:42]
Ben ik niet helemaal met je eens, in de praktijk zie ik toch dat in dit specifieke geval de 3680 meer opbrengst heeft dan de 5000 in dit geval. Omdat de optimizers over meerdere dak vlakken liggen duurt het iets langer voor de omvormer zijn opstart spanning heeft bereikt. Het klopt dat de SE omvormers een vaste string spanning hebben (1fase 350/380VDC ligt aan type en 3 fase 750VDC) maar de opstart spanning ligt +- 50VDC hoger.
Er is in dit geval 6400wp aan vermogen op een se5000h. Er is dus al plm 30% overgedimensioneerd. Een solaredge start op zodra er licht op genoeg panelen valt en met 8 optimizers per kant voldoe je al aan het minimum stringvoltage dus gaat de omvormer in productie. En stel, je wekt 1/3e van het geinstalleerde vermogen op: zowel de se3680h als de se5000h zitten dan boven de 99% efficientie:JoeJoe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:15:
[...]
Ben ik niet helemaal met je eens, in de praktijk zie ik toch dat in dit specifieke geval de 3680 meer opbrengst heeft dan de 5000 in dit geval. Omdat de optimizers over meerdere dak vlakken liggen duurt het iets langer voor de omvormer zijn opstart spanning heeft bereikt.
[Voor 4% gewijzigd door teacher op 08-02-2023 12:23]
Je moet er wel bij zeggen dat je in theorie aan de 6400WP zit. Dit zal in praktijk nooit behaald worden aangezien je nooit dezelfde instraling van de zon per paneel hebt op elk moment van de dag. Daarintegen is 30% over dimensionering niks, je mag tegenwoordig al naar de 200% en moet dus kijken in de designer wat past kwa opbrengst, clipping en installatie.teacher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Er is in dit geval 6400wp aan vermogen op een se5000h. Er is dus al plm 30% overgedimensioneerd. Een solaredge start op zodra er licht op genoeg panelen valt en met 8 optimizers per kant voldoe je al aan het minimum stringvoltage dus gaat de omvormer in productie. En stel, je wekt 1/3e van het geinstalleerde vermogen op: zowel de se3680h als de se5000h zitten dan boven de 99% efficientie:
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Voor 4% gewijzigd door JoeJoe op 08-02-2023 14:30]
Max 4,9kWRonald schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:17:
[...]
Ik vraag me af of dit boven de 12,5kW gaat komen. Wat doet de o-w set nu maximaal in mei/juni/juli?
Ik zou die installateur niet vertrouwen.justincase schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:07:
Wij hebben een offerte gekregen voor 12 panelen op het zuiden.Deze configuratie levert een ongeldig ontwerp op in SolarEdge designer (minimaal 16 panelen bij SE4K 3-Fase). De installateur geeft aan dat dit niet meer van toepassing is bij 400W panelen en hanteert een minimum van 4 panelen.
- 12x Sharp NU-JC400B
- 12x SolarEdge Optimizer S440-1RM4MRM
- 1x SolarEdge omvormer SE4K 3-fase met SetApp configuratie
- Montage, bekabeling, enz enz
- Totaal: € 6800,00
De SE4K-RWB (short string) is een mogelijkheid volgens SolarEdge designer maar de opmerking over een minimum van 4 panelen en voorgaande reacties in dit topic over de SE4K/S440 doen mij twijfelen?
[Afbeelding]
Nee, alarm! En zoek een andere installateur.justincase schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:07:
Wij hebben een offerte gekregen voor 12 panelen op het zuiden.Deze configuratie levert een ongeldig ontwerp op in SolarEdge designer (minimaal 16 panelen bij SE4K 3-Fase). De installateur geeft aan dat dit niet meer van toepassing is bij 400W panelen en hanteert een minimum van 4 panelen.
- 12x Sharp NU-JC400B
De SE4K-RWB (short string) is een mogelijkheid volgens SolarEdge designer maar de opmerking over een minimum van 4 panelen en voorgaande reacties in dit topic over de SE4K/S440 doen mij twijfelen?
[Afbeelding]
[Voor 5% gewijzigd door teacher op 08-02-2023 15:17]
Geen geldig design is geen garantie bij SE.justincase schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:07:
- 12x Sharp NU-JC400B
[Afbeelding]
De overdracht moet nog plaats vinden maar volgens mij niet.schumacher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Ik zou die installateur niet vertrouwen.
Heb je überhaupt last van (veel) schaduw op je dak? Dan geen SolarEdge nemen.
En indien je toch SolarEdge wilt dan liever gaan voor een 4 kW 1 fase omvormer. Dan is het probleem er niet.
Bedankt, daar was ik al bang voor vanwege teacher in "Het grote SolarEdge topic". Ik ga de simulatie opvragen.teacher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Nee, alarm! En zoek een andere installateur.
Ook met de S500B optimizer gaat dit niet werken.
Short string is hier de oplossing, of gewoon 1 fase.
Gewoon ter vermaak: vraag hem eens de simulatie in designer, en dan verliesdiagram.
Ik kan nu geen designer simulatie doen, maar ik verwacht dat meer dan SE12,5k geen nut heeft.
De goede werking van SE heeft heel weinig te maken met de panelen zelf en alles met het aantal en de optimizers. De optimizers zijn degene die voldoende spanning moeten kunnen geven. En heel simpel, 12 panelen met een 3-fase omvormer wil je niet en is wachten op problemen. Heel rap een andere installateur zoeken dus, deze heeft overduidelijk geen verstand van de werking van SE (met 4 panelen op die SE4k 3-fase omvormer zal ie niet eens opstarten)justincase schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:07:
- 12x Sharp NU-JC400B
[Afbeelding]
[removed]
Ter vergelijking, ik heb hier 24*325W liggen o-w en dat zit nu op een SE6K, waarbij een SE5K hetzelfde zou opleveren (SE6K gekozen omdat de prijs hetzelfde was). Inderdaad is die SE7K in dit geval dus al overkill en zou een SE5K ruim voldoende zijn geweest.Ronald schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:40:
[...]
Ik kan nu geen designer simulatie doen, maar ik verwacht dat meer dan SE12,5k geen nut heeft.
Je bestaande SE7K is dus ook te zwaar voor je bestaande systeem, een SE5K was juist geweest.
Ook optie die in designer getoetst kan worden: nieuwe panelen op de SE7K, oude op nieuwe SE5K
[Voor 8% gewijzigd door redwing op 08-02-2023 17:54]
[removed]
De simulatie is helaas niet beschikbaar. Men werkt met 2Solar in plaats van SolarEdge designer (?). De S440's in combinatie met de (non-short string) SE4K 3-Fase zou geen probleem mogen zijn.teacher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Nee, alarm! En zoek een andere installateur.
Ook met de S500B optimizer gaat dit niet werken.
Short string is hier de oplossing, of gewoon 1 fase.
Gewoon ter vermaak: vraag hem eens de simulatie in designer, en dan verliesdiagram.
De SE7K kon ik voor 700€ nieuw in doos op de kop tikken, dat was interessanter dan een 5 of 6K.redwing schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:53:
[...]
Ter vergelijking, ik heb hier 24*325W liggen o-w en dat zit nu op een SE6K, waarbij een SE5K hetzelfde zou opleveren (SE6K gekozen omdat de prijs hetzelfde was). Inderdaad is die SE7K in dit geval dus al overkill en zou een SE5K ruim voldoende zijn geweest.
Ik zou dus die laatste optie ook eens in de designer na laten rekenen. Goede kans dat dat de beste oplossing is.
De S440's regelen voor zover ik weet tot maximaal 60V. De SE4K 3-fase wil 750V hebben. Met 12*60 kom ik niet aan 750V, daarnaast pak je normaal gesproken SE omdat je schaduw op je panelen hebt. Dan wil je dus altijd wat extra speling en dat is de reden dat de SE-designer (uit mijn hoofd) minimaal 14 of 16 (volgens mij was het 14 voor de S500 en 16 voor de S440) panelen vraagt.justincase schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:57:
[...]
De simulatie is helaas niet beschikbaar. Men werkt met 2Solar in plaats van SolarEdge designer (?). De S440's in combinatie met de (non-short string) SE4K 3-Fase zou geen probleem mogen zijn.
Hoewel het een vriendelijk gesprek was, lijkt me dit geen goed plan.
[removed]
Dat is inderdaad een goede redenAlexFL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:48:
[...]
De SE7K kon ik voor 700€ nieuw in doos op de kop tikken, dat was interessanter dan een 5 of 6K.
Die laatste optie is wel interessant inderdaad, ik laat dat eens nakijken.
[removed]
[Voor 18% gewijzigd door teacher op 09-02-2023 09:22]
Ja, die klopt.teacher schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:22:
Klopt het serienummer van de omvormer wel in de app?
[Voor 68% gewijzigd door Atomius op 09-02-2023 11:10]
Als je landcode op België stond heb je pech, die code is minder strikt mbt voltage van lokaal netwerk.Atomius schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:15:
[...]
Ja, die klopt.
Solaredge heeft ook op afstand de lichtjes van groen/rood knipperend naar continu groen en blauw gekregen, want de landcode was niet goed ingesteld. Maar volgens de app zou er ook tijdens de rood knipperende periode dus al dagenlang productie geweest zijn, maar volgens de interne omvormer info niet.
Hier het beloop in plaatjes:
[Afbeelding]
- Hierboven was 5-2. Toen heb ik hem pas met internet verbonden. Tot die tijd rode en groene knipperende lampjes. Volgens de omvormer (QR/Wifi) nog 0,0 productie tot dat moment.
- Op maandag 6-2 heeft Solaredge op afstand de landcode ingesteld en de opstartfout verholpen.
[Afbeelding]
Dit is een overzicht van de productie in de mySolaredge app. Waarvan ik me dus afvraag of die klopt.
[Afbeelding]
Want toen ik gisteren 8-2 inlogde in de omvormer (QR/Wifi), zag ik een totaal van 17,7 kWh.
Terwijl volgens de app (screenshot 2) op 6-2 en 7-2 op beide dagen al 19 kWh zou zijn opgewekt.
Zijn jullie omvormers en apps qua productie wel in sync?
En wie heeft er gelijk, de omvormer of de app?
[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 09-02-2023 21:13]
Bedankt, ik ga het topic eens rustig doornemen. Dat vind ik (achteraf) wel een groot nadeel van Solaredge. Ik heb in december een tweede PV-installatie op basis van Enphase zelf geïnstalleerd en daar werkt 't allemaal een stuk gemakkelijker. Ik ben m'n eigen installateur en kan garantie gewoon rechtstreeks bij de fabrikant claimen. Bij Solaredge ben je volledig overgeleverd aan je installateur (en die kunnen vragen wat ze willen).Ronald schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:09:
Garantie claimen kan in principe alleen door beherend installateur.
De vervangende optimizer in het portaal zetten kan alleen door de installateur.
Het fysiek vervangen is in de basis niet moeilijk. Installatie uitschakelen en dan stroomloos maken. Dan kabeltjes los en aankoppelen. Installatie weer aan een optimizer pairen uitvoeren.
Na de firmware update hebben we 2 weken een foutloze omvormer gehad. Daarna begonnen de foutmeldingen weer.WendyW1 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:28:
We zijn pas 2 dagen verder, maar voorzichtig positief.
De firmware update die SolarEdge zelf heeft gedaan schijnt wat verder te zijn gegaan dan die van de installateur in de vakantie.
De dagelijkse foutmeldingen hebben we in ieder geval niet meer gezien, geen enkele. Ook draait de installatie overduidelijk beter dan de hele maand in december, zelfs op de meest zonnige dagen.
Installateur verwacht nog steeds terug te moeten komen.
Heeft dezelfde omvormer met exact dezelfde foutmeldingen gehad en bleek ook gewoon kapot. Maar SE is overtuigd van de firmware update.
PV 16 × DMEGC 365wp / 5.840wp / 3 fase SE5K-RWB shortstring / Arostor wpb / L/L wp 3 x / LEGO 😀
Maar wat als ik de installatie onder een eigen account wil hangen? Ik heb de panelen bij winkelman gekocht en die kunnen een account aanmaken voor mij. Ik dien toch wel de serienummers te hebben van de optimizers voor de registratie?JoeJoe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:40:
Binnenkort wil ik de bestaande omvormer vervanger voor een zwaarder model en dan eveneens extra panelen plaatsen naast de huidige. Nu zou ik daarom graag de serienummers willen achterhalen voor de optimizers, kan ik dit zelf ergens terug vinden in de app? Of is het een installeur dingetje?
Installateur kan de Serie Nummers zien, maar als je de omvormer gaat vervangen hoef je niks te doen, installateur kan in de admin tab omvormer vervanging doen en dan blijft je layout voor wat het is maar het SN van de omvormer word aangepast naar de juiste.
Ook van verschillende installateurs?Daarnaast zou ik dan ook graag mijn huidige account willen gebruiken als het hoofdaccount voor deze nieuwe omvormer, kan dit ook?
Je kan meerdere installaties onder 1 account
ThanksEn moet de installateur nog iets doen als in de huidige omvormer wil verkopen?
Verkoop van omvormers word niet door SE gestimuleerd, als je deze verkoopt zal dit via SE moeten met een ticket, je moet een nieuw site ID hebben waar deze dan in terecht komt en de oude eigenaar moet akkoord gaan met data verlies. De data hangt vast aan het SN van de omvormers en niet de site ID, het zal dus in je app lijken alsof je net een nieuw systeem heb.
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details