Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zijn er meer mensen hier die hun cases niet meer kunnen zien ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89Vq7XFvS4Eclr6J-LPQ9pYLWSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7WjdPYBTAV6BjekcrS0z5awi.png?f=user_large

Zag het gisteren in eens toen ik me rma wilde volgen.. vandaag nog steeds niet werkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Na een week geen werkende omvormer is zojuist de installateur geweest/nog aan het bellen met SolarEdge.
Eerst wat metingen gedaan vanwege de isolatiefouten, maar de waardes die ze meten zijn goed.

De omvormer daarentegen; volgens de installateur moet het vervangen worden (hij had er zelf al 1 bij zich), maar ze krijgen geen toestemming van SolarEdge nu. Ze hebben het weer gerepareerd met firmware, maar de installateur verwacht dat hij terug moet komen en de omvormer alsnog vervangen moet worden.

[ Voor 34% gewijzigd door WendyW1 op 09-01-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraton57
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-06 07:47
vormulier schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Correct je serie nummer is al toegevoegd door je installateur en daardoor "ongeldig"
Je zal een 2e email adres nodig hebben voor je installateurs account
(een weg werp adres die je bij de omvormer houd, of als je nooit meer verhuizen wilt gewoon een tweede.)

Je kan deze omvormer niet claimen/overdragen zonder voltooit account.

Als je installateur failliet is/gaat zal je een nieuwe moeten zoeken die je installatie wil overnemen (met een compleet installateurs account.)

Je krijgt alleen een compleet account als je ooit een nieuwe / verse omvormer koopt die nog nooit geregistreerd is door iemand anders.

2e hands omvormers worden als zwarte handel gezien, kunnen niet gereset door de nieuwe eigenaren en SE helpt je er ook niet mee. (alleen HQ kan/wil het allicht resetten als ze hem repareren bij een RMA OID)
Ik zit met eenzelfde soort. probleem. Installateur heeft het servicecontract opgezegd wegens “te ver weg”. Ik heb na contact wel admin rechten gekregen maar ik krijg het nog niet voor elkaar om mij (met een nieuw emailadres) aan te melden als zelf-installateur. Krijg foutcode ongeldig serienummer. Dat betekent dat mijn aanmelding ook niet lukt en ik kan zonder aanmelding geen cursus volgen.

Hoe kan ik het serienummer naar mezelf laten overschrijven want mijn vroegere service partij doet er niets meer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Je kan zonder nummer wel een cursus volgen, en solaredge zal je moeten assisteren bij het overzetten van het nummer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:28:
en solaredge zal je moeten assisteren bij het overzetten van het nummer.
Helaas doen ze dat niet zolang je geen volledig installatuers account hebt, en die krijg je pas bij een nieuwe omvormer zo dra je die op je naam zet.

SE zal je nooit of te nimmer helpen je oude omvormer op je onvolledige account te zetten ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Kraton57 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 04:12:
[...]
Dat betekent dat mijn aanmelding ook niet lukt en ik kan zonder aanmelding geen cursus volgen.
Dit gaat prima ik heb alle certificaten van Se die ze online aanbieden..
Kraton57 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 04:12:
[...]
Hoe kan ik het serienummer naar mezelf laten overschrijven want mijn vroegere service partij doet er niets meer mee?
Dit gaat helaas dus niet.. SE wil niet.. je zal een nieuwe omvormer moeten kopen om je account volledig te maken en dan kan je je oude omvormer naar je zelf laten overschrijven..

Noem het een "licentie" (een dure e-waste licentie.. ) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Kan het ook niet als de oude installateur de omzetting initieert?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:02:
Kan het ook niet als de oude installateur de omzetting initieert?
Helaas je account is niet compleet, dus zetten ze hem niet om ongeacht of een instalateur dit aanvraagt.

Het is niet dat ze niet kunnen het is dat ze niet willen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraton57
vormulier schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Helaas je account is niet compleet, dus zetten ze hem niet om ongeacht of een instalateur dit aanvraagt.

Het is niet dat ze niet kunnen het is dat ze niet willen. :'(
Dank voor de info. Jullie kunnen er niets aan doen maar dit is toch vreemd. Mijn originele installateur doet er niets meer mee maar het mag niet overgezet worden?

Ik voel me behoorlijk ge@#€ zo.

Maar hoe verder? Ik ben admin dus ik kan zien of er alerts zijn. Als die er zijn kan ik dan zelf support bij Solaredge benaderen? Garantiegevalletje optimizer bijvoorbeeld?
Ik wil ook nog graag een sotftware update om Modbus te kunnen gebruiken. Kan ik dat ook zelf aanvragen bij Solaredge om op afstand te laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Kraton57 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:04:
[...]
Dank voor de info. Jullie kunnen er niets aan doen maar dit is toch vreemd. Mijn originele installateur doet er niets meer mee maar het mag niet overgezet worden?
Tjah welkom bij de club.. gevalletje met zijn alle een omvormer kopen en die op een wegwerp email als een community intallateur registreren >:) |:( (alleen maar 1000 euro crowdfunden O-) )
[...]
Ik voel me behoorlijk ge@#€ zo.
Herkenbaar
[...]
Maar hoe verder? Ik ben admin dus ik kan zien of er alerts zijn. Als die er zijn kan ik dan zelf support bij Solaredge benaderen? Garantiegevalletje optimizer bijvoorbeeld?
Als je installateurs account de certificaten heeft, dan zou je hier enigsins mee moeten wegkomen als je weet wat je aan het doen bent.. Maar je hebt kans dat je om de hoek toch een nieuwe installateur moet vinden voor een aantal garantie zaken als SE daar om gaat muggenziften.. als je account niet compleet is, of omdat ze vragen dat je met een multimeter aan de gang moet en die heb je niet in huis, dan val je wel door de mand :'(
[...]
Ik wil ook nog graag een sotftware update om Modbus te kunnen gebruiken. Kan ik dat ook zelf aanvragen bij Solaredge om op afstand te laten doen?
Als je account compleet is en je hebt de SE update cursus gedaan dan zou je dit moeten kunnen doen..
Helaas kom je dus niet aan een compleet account, dus zal je dit via support moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@vormulier Ik zie een (kleine) business case (ik heb wel een volledig installateur account) ;)

@Kraton57 kun je met je monitoring account op SetApp (mobiel app) inloggen en verbinden met omvormer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraton57
Ronald schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:00:
@vormulier Ik zie een (kleine) business case (ik heb wel een volledig installateur account) ;)

@Kraton57 kun je met je monitoring account op SetApp (mobiel app) inloggen en verbinden met omvormer?
Ik ben nog niet zover dat ik echt goed naar het gebruik van Setapp heb gekeken. Ik heb een oude omvormer met display en ben niet up to date met de software versie.

Zal ik eens gaan nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kraton57 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:13:
[...]

Ik ben nog niet zover dat ik echt goed naar het gebruik van Setapp heb gekeken. Ik heb een oude omvormer met display en ben niet up to date met de software versie.

Zal ik eens gaan nalezen.
Non-SetApp omvormers gaan anders: https://www.solaredge.com/nl/service/firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeme
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-07 17:51
Hoi,

ik heb een solaredge SE5k inverter met 14x p404 optimizers op 320Wp panelen -> deze liggen op een plat dak en zijn geinstalleerd in 2020.

Ik wil nu op het schuine dak 16 panelen van 420 Wp toevoegen (oost-west liggen 2x8) - ivm elektrisch rijden.

Totaal vermogen wordt dan 14*320 +16* 420 = 11.200 Wp.

Ik wil op de 16 nieuwe panelen S500B optimizers plaatsen.

en dan alles aansluiten op 1 string (dus 14x P404 en 16*S500b).

Ik vervang dan de SE5k door bijvoorbeeld een SE12,5k 3 fase inverter.

Zijn de P404 en S500B optimizers compatible in 1 string? als ik het nakijk wordt het niet aanbevolen door solaredge maar is het wel mogelijk/compatible. Wellicht dat iemand anders op dit forum hetzelfde al heeft gerealiseerd?

https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

Maximale vermogen in 1 string blijft onder 11.250 W dus daar voorzie ik geen problemen.

Kan iemand bevestigen dat wat ik doe OK is?

dankjewel!

[ Voor 5% gewijzigd door Joeme op 10-01-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:00:
Ik zie een (kleine) business case (ik heb wel een volledig installateur account) ;)
Dat zou best kunnen inderdaad maar goed voor dat je straks 3 uur per dag aan service requests zit van mede tweakers zou ik wel heel goed afspraken / bedragen vast leggen.. bezint eer ge begint :)

Het neemt niet weg dat het jammer is dat SE hier zo stug/vervelend mee omgaat. Snap best dat je niet jan en alleman met electra wilt laten klooien. Maar er zal best een oplossing te bedenken zijn voor de doe het zelver die nu tussen wal en schip beland (praktijk training/examen O.I.D.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:15

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Joeme schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:40:
Hoi,

ik heb een solaredge SE5k inverter met 14x p404 optimizers op 320Wp panelen -> deze liggen op een plat dak en zijn geinstalleerd in 2020.

Ik wil nu op het schuine dak 16 panelen van 420 Wp toevoegen (oost-west liggen 2x8) - ivm elektrisch rijden.

Totaal vermogen wordt dan 14*320 +16* 420 = 11.200 Wp.

Ik wil op de 16 nieuwe panelen S500B optimizers plaatsen.

en dan alles aansluiten op 1 string (dus 14x P404 en 16*S500b).

Ik vervang dan de SE5k door bijvoorbeeld een SE12,5k 3 fase inverter.

Zijn de P404 en S500B optimizers compatible in 1 string? als ik het nakijk wordt het niet aanbevolen door solaredge maar is het wel mogelijk/compatible. Wellicht dat iemand anders op dit forum hetzelfde al heeft gerealiseerd?

Maximale vermogen in 1 string blijft onder 11.250 W dus daar voorzie ik geen problemen.

Kan iemand bevestigen dat wat ik doe OK is?

dankjewel!
Als ze er tussen staan wel

[ Voor 5% gewijzigd door Speedyace op 10-01-2023 18:20 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeme
  • Laatst online: 21-07 17:51
Volgens de tabel mag je een p404 in 1 string combineren met de S500B - maar ik ben op zoek naar iemand die dit al heeft toegepast en kan bevestigen dat het in de praktijk ook echt werkt. Het gaat dus over 14 p404 en 16 s500b.
De p404 liggen op een plat dak naar zuid (320 wp) en de 16 (420 Wp) verdeeld over oost-west aan iedere kant 8. Volgens solaredge designer als ik alles simuleer met de s500B is het OK met een SE9k inverter, ik moet dan de huidige se 5k vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

Joeme schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Volgens de tabel mag je een p404 in 1 string combineren met de S500B - maar ik ben op zoek naar iemand die dit al heeft toegepast en kan bevestigen dat het in de praktijk ook echt werkt. Het gaat dus over 14 p404 en 16 s500b.
De p404 liggen op een plat dak naar zuid (320 wp) en de 16 (420 Wp) verdeeld over oost-west aan iedere kant 8. Volgens solaredge designer als ik alles simuleer met de s500B is het OK met een SE9k inverter, ik moet dan de huidige se 5k vervangen
Hier combinatie 20x 404 & 15x s500b op 1 string.

Dit snort heerlijk op een SE10k

Maar inderdaad; dit kan en mag conform de specificaties en eisen van SolarEdge. Je hebt dit juist goed uitgezocht mbv de compatibiliteitslijst.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
We zijn pas 2 dagen verder, maar voorzichtig positief.

De firmware update die SolarEdge zelf heeft gedaan schijnt wat verder te zijn gegaan dan die van de installateur in de vakantie.
De dagelijkse foutmeldingen hebben we in ieder geval niet meer gezien, geen enkele. Ook draait de installatie overduidelijk beter dan de hele maand in december, zelfs op de meest zonnige dagen.

Installateur verwacht nog steeds terug te moeten komen.
Heeft dezelfde omvormer met exact dezelfde foutmeldingen gehad en bleek ook gewoon kapot. Maar SE is overtuigd van de firmware updates, dus we wachten af ;-)
De installateur houdt het in ieder geval in de gaten, mocht de omvormer kapot zijn en ze krijgen toestemming van SE, dan kan deze in ieder geval zo omgewisseld worden.

Iedereen bedankt voor zover voor de tips, adviezen en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
vormulier schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Dat zou best kunnen inderdaad maar goed voor dat je straks 3 uur per dag aan service requests zit van mede tweakers zou ik wel heel goed afspraken / bedragen vast leggen.. bezint eer ge begint :)
Voor niks gaat de zon op, voor de rest €€ ;)
Het lastige is wat de kosten zouden moeten zijn zonder ooit de verkoop van het systeem gedaan te hebben. Ik heb werkelijk geen idee ;)

Installateurs zijn in elk geval heel erg niet happig op andere systemen adopteren… wat zowel een teken is (negatief) als een kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Voor niks gaat de zon op, voor de rest €€ ;)
Het lastige is wat de kosten zouden moeten zijn zonder ooit de verkoop van het systeem gedaan te hebben. Ik heb werkelijk geen idee ;)
Dit is zeker een lastige, want heb ik potver3 al een systeem aangeschaft nu dit weer ;)
Maar goed, administratie/support fee zal je wel moeten gaan heffen anders ga je de mist in.

Je zou een adoption fee + 5 support questions voor 50 euro kunnen neerleggen
en daarna een nieuwe strippen kaart voor X (waar x je uurtarief / gemiddelde case * strippen is)
Ronald schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:33:
[...]
Installateurs zijn in elk geval heel erg niet happig op andere systemen adopteren… wat zowel een teken is (negatief) als een kans.
Ik snap die bedrijven wel, want je hebt niet alleen de garantie (en de daarbij behoordende administratie), maar ook met eventueel pruts werk van een ander te maken die de designer nooit gebruikt heeft (of iets ergers).
Maar een schouw zou hier bij kunnen helpen al dan niet ook tegen kosten vanuit de installateur die deze service wel aanbied.

Persoonlijk zou ik dus voor dat je een systeem adopteert wel een design rapport willen zien met eventueel een foto..
zo dat je weet waar je aan begint. En dan heb je dus adoption fee + request fee

Maar goed up to you, of iemand anders die zich geroepen voelt :)

Tot die tijd is het gewoon SE zijn wil is wet, en zal je een omvormer als licentie moeten kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

K!K schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:31:
Een tijdje terug is mijn installatie uitgebreid. Met een nieuwe Solaredge omvormer en een aantal nieuwe panelen.
Mijn oude omvormer heb ik afgegeven aan een bekende ( persoon B ) die door het zelfde bedrijf een aantal panelen heeft bij laten leggen. Echter is nu het volgende aan de hand.
Mijn historische data is deels verdwenen. Terwijl bij persoon B de oude data wel gewoon werkt.

Momenteel weet de installateur niet hoe hij dit moet oplossen.

Situatie Persoon A ( K!K )
Oude omvormer SE5k verwijderd en vervangen voor een SE9K. In nieuwe omvormer SE9K mist de laatste 2,5 jaar aan data.

Situatie Persoon B
Oude omvormer verwijderd en gebruikte omvormer van persoon A geïnstalleerd. Persoon B kan historische data van oude omvormer gewoon terug zien. Hier lijkt dus ook alles te kloppen.

Vraag:
Hoe krijgt persoon A zijn data weer terug. Is er een export / backup functie? Het is namelijk mogelijk de SE5K weer toe te kennen aan persoon A, hierna is de data wel weer te zien voor persoon B maar werkt het bij persoon B niet meer!

Ik kan mij voorstellen dat er nu heel veel vragen zijn. Al weet ik op dit moment niet wat ik er meer over kan vertellen.
Ik moet hier even op terugkomen!

Nee! Dit kan niet.
De data is gekoppeld aan het serienummer van de omvormer; zodra je deze dus verplaatst naar een andere site (klant) verdwijnt het uit de oude site.

Bij garantie vervanging blijft het oude serienummer actief onder de site waardoor de data beschikbaar blijft. Het serienummer van de defecte omvormer vervalt verder; refurbished krijgen nieuwe serienummers

Het is ook niet mogelijk de data over te zetten…..

Dit vind ik persoonlijk een kwalijke zaak van SolarEdge! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Crazy- schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:39:
[...]
Het lijstje "Dingen die beter kunnen" begint al langer te worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:24

K!K

Crazy- schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Ik moet hier even op terugkomen!

Nee! Dit kan niet.
De data is gekoppeld aan het serienummer van de omvormer; zodra je deze dus verplaatst naar een andere site (klant) verdwijnt het uit de oude site.

Bij garantie vervanging blijft het oude serienummer actief onder de site waardoor de data beschikbaar blijft. Het serienummer van de defecte omvormer vervalt verder; refurbished krijgen nieuwe serienummers

Het is ook niet mogelijk de data over te zetten…..

Bedankt dat je er op terug gekomen bent.
Ik heb dit antwoord inmiddels ook gehad van SolarEdge.

Erg raar natuurlijk voor een bedrijf dat producten maakt voor groene energie. Dat als je omvormer te klein is omdat je gaat uitbreiden je oude omvormer niet in een andere instalatie kan toepassen zonder data kwijt te zijn.
Dus eigenlijk zegt SolarEdge dat je deze in de kelder moet leggen tot de data niet meer belangrijk is of deze moet vernietigen. Maar vooral niet in een 2e eigen installatie zetten of verkopen ( want ze willen geen handel in omvormers stimuleren ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:11
K!K schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Bedankt dat je er op terug gekomen bent.
Ik heb dit antwoord inmiddels ook gehad van SolarEdge.

Erg raar natuurlijk voor een bedrijf dat producten maakt voor groene energie. Dat als je omvormer te klein is omdat je gaat uitbreiden je oude omvormer niet in een andere instalatie kan toepassen zonder data kwijt te zijn.
Dus eigenlijk zegt SolarEdge dat je deze in de kelder moet leggen tot de data niet meer belangrijk is of deze moet vernietigen. Maar vooral niet in een 2e eigen installatie zetten of verkopen ( want ze willen geen handel in omvormers stimuleren ).
Denk dat je het meer moet zien als een ontwerp keuze die ooit, en misschien nu nog, om bepaalde redenen logisch is. Daar hebben enkele nu last van omdat hun use case anders is dan de initiële en waarschijnlijk ook de huidige algemene use case. Er is altijd iemand die niet 100% bediend wordt helaas.

Je kunt wel de data exporteren via de portal. Dan heb je de data en kun je die elders inzetten. Afhankelijk van waarom de data belangrijk is voor je, zijn er misschien ook andere mogelijkheden.
Ik zou in ieder geval niet een omvormer in mijn kelder leggen omdat ik perse de data wil bewaren. Zelfs een oudere versie is 3de hands nog een paar honderd euro waard. En gezien de huidige voorraden is iedere ongebruikte omvormer een gemiste kans voor iemand anders.

Edit: ik ben zelf overigens ook een deel van de data verloren door een grotere omvormer. Omdat de site dusdanig veranderd is, is de oude data ook niet meer relevant voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door DomiGijzen op 12-01-2023 13:40 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
DomiGijzen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:33:
[...]
En gezien de huidige voorraden is iedere ongebruikte omvormer een gemiste kans voor iemand anders.
Vind dat wel tegen vallen, want de waarde van een omvormer zit hem deels in het monitoren..
En aangezien je de omvormer al eens geregistreerd hebt en dus niet kan registreren op een nieuw acount ,
en er weinig installateurs zijn die hem willen adopteren voor je

Is de waarde alleen omzetten van energie en eventueel garantie als SE mee werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:11
vormulier schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Vind dat wel tegen vallen, want de waarde van een omvormer zit hem deels in het monitoren..
En aangezien je de omvormer al eens geregistreerd hebt en dus niet kan registreren op een nieuw acount ,
en er weinig installateurs zijn die hem willen adopteren voor je

Is de waarde alleen omzetten van energie en eventueel garantie als SE mee werkt..
Het kan wel. Kost je wat belletjes en een verklaring van de vorige eigenaar. Heb zelf ook zo een briefje geschreven voor de koper van mijn omvormer. En die omvormer had ik zelf ook 2de hands en kostte ook wat belletjes.

Die omvormer heb ik voor 600 gekocht en voor 500 verkocht. Had ik dat niet gedaan, had ik 2000 euro aan gemiste opbrengsten. Dus ook enkel het omvormen is geld waard.

Er zijn overigens ook installateurs die 2de hands gebruiken omdat ze anders niks kunnen opleveren. Anders gaan ze failliet met een gevuld magazijn en gevulde order portefeuille.
Maar er zijn inderdaad weinig installateurs die jouw installatie willen overnemen terwijl ze de installatie niet zelf hebben gedaan. Logisch ook want ze worden wel verantwoordelijk.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:23
Wie heeft ervaring met dit SolarEdge HD-Wave (zonder display) probleem?

Overgestapt van provider (KPN -> Delta), van Experia V10 -> Nokia Nokia XS-2426G-B

SolarEdge met netwerkkabel , dus appletje eitje... helaas niet.

Als de netwerkkabel direct op de Nokia is aangesloten en via Inverter Comminicatie de procedure wordt gevolgd, geeft het de melding Geen Ethernetkabel.

Weer terug in de Experia, werkt het direct...

Iemand een idee? Of een mogelijkheid om bijvoorbeeld direct met laptop en via IP adres (via SolarEdge Wifi) in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
Is je ethernetkabel goed bedraad?
Vergelijk het eens hier mee: ethernet bedrading Er is een kans dat de experia betere 'auto-mdix' heeft. (Daarmee worden gewisselde ader paren gecorigeerd en soms ook polariteits wisselingen)

Let op: het gaat niet om de exact kleur, maar om de paren. Dus groen en blauw mag je best wisselen, als groen-wit en blauw-wit ook gewisseld worden.

En als je nog hebt: sluit ook eens een andere kabel aan of sluit een ander aparaat (bv laptop) op de kabel aan .
En als laatste misschien een domme vraag: heb je de solaredge al een keer opnieuw opgestart zodat hij zich opnieuw aanmeld op het netwerk? Anders kan het wel een paar dagen (afhankelijk van de experia dhcp server) duren voordat hij het uit zichzelf doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroen Vreeken op 14-01-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:21

KrL

Foto foto..

Voor een kennis ben ik aan het puzzelen wat voor hem een geschikt systeem is op basis van 13x450W panelen met SolarEdge. Dit kan uiteraard met een 1PH omvormer zoals de SE4000H maar wellicht ook met een 3PH omvormer als de SE4K-RWB om zo de stroom gelijkmatiger over het net te verdelen. Ik heb zelf een SE3680H en een SE4000H hangen met in totaal 38 panelen omdat ik het systeem in meerdere jaren heb opgebouwd en uitgebreid maar denk nu na over een 3PH storedge/home hub.

Wat is verstandig rekening houdend met (toekomstige) congestie: genoeg verhalen van mensen bij wie de omvormer uitschakelt als de spanning boven de 253V komt, met een 1 fase omvormer kun je hem dan nog op een andere fase hangen. Heeft iemand enig idee hoe een Solaredge 3PH omvormer hiermee omgaat? Schakelt die geheel uit als de spanning op 1 fase boven de 253V komt of blijft hij leveren op de andere 2 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Digicien schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 06:01:

Overgestapt van provider (KPN -> Delta), van Experia V10 -> Nokia Nokia XS-2426G-B

Als de netwerkkabel direct op de Nokia is aangesloten en via Inverter Comminicatie de procedure wordt gevolgd, geeft het de melding Geen Ethernetkabel.

Iemand een idee? Of een mogelijkheid om bijvoorbeeld direct met laptop en via IP adres (via SolarEdge Wifi) in te stellen?
Heeft je laptop ethernet aansluiting? Test die eens even.

Voor WiFi moet je wel de WiFi antenne hebben op je omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

KrL schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:57:
Voor een kennis ben ik aan het puzzelen wat voor hem een geschikt systeem is op basis van 13x450W panelen met SolarEdge. Dit kan uiteraard met een 1PH omvormer zoals de SE4000H maar wellicht ook met een 3PH omvormer als de SE4K-RWB om zo de stroom gelijkmatiger over het net te verdelen. Ik heb zelf een SE3680H en een SE4000H hangen met in totaal 38 panelen omdat ik het systeem in meerdere jaren heb opgebouwd en uitgebreid maar denk nu na over een 3PH storedge/home hub.

Wat is verstandig rekening houdend met (toekomstige) congestie: genoeg verhalen van mensen bij wie de omvormer uitschakelt als de spanning boven de 253V komt, met een 1 fase omvormer kun je hem dan nog op een andere fase hangen. Heeft iemand enig idee hoe een Solaredge 3PH omvormer hiermee omgaat? Schakelt die geheel uit als de spanning op 1 fase boven de 253V komt of blijft hij leveren op de andere 2 fasen?
Edit: ging om een andere installatie 😀

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 14-01-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online

Er van uit gaande dat je allemaal gekochte kabels hebt en dat de wind meezit 8)
Kan het zijn dat je nieuwe router de verbinding tegen houd,,,

Helaas zijn er zo veel factoren en dingen die nagelopen moeten worden..

- Krijg je een IPV4 adres als je lokaal verbind of ook IPV6?
- Werkt de kabel met je laptop wel ?

Hier een document van SE met meer info:
https://solarpartners.nl/...g_application_note_nl.pdf

Je zal eventueel de setapp moeten downloaden. Ahfijn, het is zonder op locatie echt te gaan trouble shooten wel lastig worden om te zeggen DIT is het.

[ Voor 4% gewijzigd door vormulier op 14-01-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 09:45
Ik wil graag mijn PV systeem uitbreiden. Momenteel heb ik:
SolarEdge SE7K (3-fase)
20x JA solar - JAM60S-SE-300-PR-AB (embedded optimizer OPJ300-LV)
Momenteel 6000WP dus.
1 string
15x - hellingshoek 12gr - oriëntatie 238gr
5x - hellingshoek 12gr - oriëntatie 148gr

Ik zou graag op een hoger dak thuis, 8x 400 wp bijleggen in dezelfde string.
De originele installatie partij vraagt veel geld voor de uitbreiding. Dik 3700 eur ex.

Ik twijfel dus om het zelf te gaan doen. Momenteel ben ik aan het proberen in de solaredge designer tool. En ik ben de solaredge academy trainingen eens aan het bekijken.

Er is 1 ding waar ik me een beetje zorgen over blijf maken en niet helemaal het juiste antwoord kan vinden. Welke combinatie van pv paneel met optimizer kan ik in dezelfde string leggen als de huidige OPJ300-LV optimizers?
Ik had wel dit gevonden:

Mocht ik er zelf niet uitkomen uiteindelijk, dan overweeg ik eigenlijk om ook eens een derde partij een offerte te laten maken. Alleen weet ik dan iet of de oorspronkelijke partij daarin meegaat.
Hebben jullie misschien suggesties? Alvast bedankt.

situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqH-XX0iOnvqNgS1Zci_7forGbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZwVmBYrYPLYJNENrf8BHgRP2.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door vandenhende op 14-01-2023 17:10 . Reden: afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@vandenhende het zit nogal verstopt in de optimizer compatibility sheets, maar de opj ‘s zouden met alle 60V optimizers samen moeten kunnen. Dus s440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtoofan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 23:46
WendyW1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:01:
Na een week geen werkende omvormer is zojuist de installateur geweest/nog aan het bellen met SolarEdge.
Eerst wat metingen gedaan vanwege de isolatiefouten, maar de waardes die ze meten zijn goed.

De omvormer daarentegen; volgens de installateur moet het vervangen worden (hij had er zelf al 1 bij zich), maar ze krijgen geen toestemming van SolarEdge nu. Ze hebben het weer gerepareerd met firmware, maar de installateur verwacht dat hij terug moet komen en de omvormer alsnog vervangen moet worden.
Ik wacht voorlopig nog steeds op mijn installateur.
Hij belooft zeker deze maand nog langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 09:45
Ronald schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:02:
@vandenhende het zit nogal verstopt in de optimizer compatibility sheets, maar de opj ‘s zouden met alle 60V optimizers samen moeten kunnen. Dus s440
Ik heb het nog eens teruggezocht maar ik kan het nergens vinden. Ik zie enkel compatibiliteit met p401, p500 etc. Waar vind jij die s440 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
"Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

vandenhende schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:34:
[...]

Ik heb het nog eens teruggezocht maar ik kan het nergens vinden. Ik zie enkel compatibiliteit met p401, p500 etc. Waar vind jij die s440 dan?
Wat @teacher ook al aangeeft. Is de optimizer compatible met de P401, dan kan de S440 gebruikt worden en de P500 in de bestaande string.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtvE3DQ2MDmLDiZ8pvzLCICayfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JKkgRBuTv3HCE5kmAk1Zss2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Speedyace op 15-01-2023 09:15 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Ervaren meer mensen problemen met de SolarEdge website/app/API?

Net kreeg ik een "502 Bad Gateway". Nu is de website er wel weer, maar zie ik 0 watt terwijl het zonnetje hier lekker schijnt. Ik zie via de P1 wel energie teruggeleverd worden, dus de panelen plus omvormer lijken het normaal te doen...

-edit-

Ah, het werkt allemaal weer. Hopelijk hoef ik niet al te veel data goed te klussen in Home Assistant 😑

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 15-01-2023 10:11 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
JeroenH schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:50:

Net kreeg ik een "502 Bad Gateway". Nu is de website er wel weer, maar zie ik 0 watt terwijl het zonnetje hier lekker schijnt. Ik zie via de P1 wel energie teruggeleverd worden, dus de panelen plus omvormer lijken het normaal te doen...

-edit-

Ah, het werkt allemaal weer. Hopelijk hoef ik niet al te veel data goed te klussen in Home Assistant 😑
Van de week stond er op de website dat ze op 15-01-23 onderhoud aan de systemen zouden plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

WendyW1 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Van de week stond er op de website dat ze op 15-01-23 onderhoud aan de systemen zouden plegen.
Idd er wordt onderhoudt gepleegd aan het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39

DHCP issue, of er staat een fixed IP in. Dit is geen kabel issue. Ook worden standaard bij dit soort routers/CPE/firewall geen uitgaand verkeer geblokkeerd.
Installateur navragen? of met setapp zelf kijken, daar heb je tegenwoordig geen installatieaccount meer voor nodig (alleen kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 22:02

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Ik heb al bijna 9 jaar een Solaredge SE3000 omvormer in gebruik (dus niet de wave). Sindskort heb ik een Homewizard kWh meter tussen de omvormer en de aardlekautomaat zitten en ik zie regelmatig 3300 á 3500 watt AC output vanuit de omvormer. Conform datasheet is de maximale AC output 3000 watt. Verder wordt daar wel bij alle types 16A output genoemd, hetgeen 16 x 230 = 3.680 watt is. Zien meer gebruikers dit beeld of interpreteer ik het datasheet wellicht niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fTF-9ktDmkp6cIK4B-keTe3qk8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8VTj0oOddooFWT04Oytg8T3.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GhAhDznmsW0G5znV4NZqYhLyL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Evk2JLFM47OKKUwOi5hHvRqO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hz6PKynDnY0HDw1p1CzFuD_bKt8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/om3hY5ymZ8iwBjVRkAjNpMT2.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door rogervdh op 16-01-2023 12:25 ]

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
rogervdh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:13:
Ik heb al bijna 9 jaar een Solaredge SE3000 omvormer in gebruik (dus niet de wave). Sindskort heb ik een Homewizard kWh meter tussen de omvormer en de aardlekautomaat zitten en ik zie regelmatig 3300 á 3500 watt AC output vanuit de omvormer. Conform datasheet is de maximale AC output 3000 watt. Verder wordt daar wel bij alle types 16A output genoemd, hetgeen 16 x 230 = 3.680 watt is. Zien meer gebruikers dit beeld of interpreteer ik het datasheet wellicht niet goed?

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]
mijn 2200 HD (met display) piekt ook ruim boven de 2200 Watt op ideale dagen (180graden zuid 40graden helling) Dat is sinds een update een paar jaar geleden, waarna mijn power limiter op 3500 Watt staat..... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
rogervdh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:13:
Ik heb al bijna 9 jaar een Solaredge SE3000 omvormer in gebruik (dus niet de wave). Sindskort heb ik een Homewizard kWh meter tussen de omvormer en de aardlekautomaat zitten en ik zie regelmatig 3300 á 3500 watt AC output vanuit de omvormer. Conform datasheet is de maximale AC output 3000 watt.
De pre-HD omvormers kunnen kortstondig flink meer produceren dan je zou verwachten. Ik had een SE3000 die maximaal 3496W geproduceerd heeft (gemeten met een MID-gecertificeerde kwh-meter).
Een SE2200 (pre-HD) omvormer die ik had heb ik wel eens op 2822W betrapt...

Maar dat zijn altijd korte piekjes, niet iets dat hij minuten of urenlang achter elkaar doet.

Mijn SE3000 is nu vervangen door een SE3000HD en die gaat tot maximaal ca 3175W, dat wordt wat strakker afgeknepen/gemaximaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzo11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 21:13
JeroenH schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:50:
Sinds het onderhoud van afgelopen weekend, is de monitoring webpagina zeer traag tot niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.o.N.a.L.d
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 22:05
hallo,

ik heb een vraag wie van jullie kan mij vertellen wat voor aardlekschakelaar ik moet toepassen voor een SolarEdge omvormer 5000 3 fase SE5K RWB ?
ik loop namelijk vast. :( en dan met name op welke type aardlekschakelaar Type A of een Type B.
als ik de afbeelding volg. kom ik op een B uit. omdat ik de systeem verklaring 6mA niet kan vinden, voor dit type omvormer, hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

als een B net zo goedkoop zou zijn als een A had ik dit natuurlijk gedaan, probleem is dat alle aardleks uit de gehele installatie gewisseld moeten worden. nogal kostbaar als je het mij vraagt. zou fijn zijn als iemand dit met documenten zou kunnen onderbouwen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfrF99S65A98XKP4EiCOwoz0ZWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdvULBGXAALs18CavzadAdfs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door D.o.N.a.L.d op 17-01-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In afwachting van voorraad voor de 12.5 omvormer, zou een mogelijke reden om toch te gaan voor 2 kleinere omvormers dat ik dan beter op de toekomst ben voorbereid om op die manier eenvoudig meerdere accu's te kunnen aansluiten? Of zijn deze te "chainen" op een enkele omvormer?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

D.o.N.a.L.d schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:08:
hallo,

ik heb een vraag wie van jullie kan mij vertellen wat voor aardlekschakelaar ik moet toepassen voor een SolarEdge omvormer 5000 3 fase SE5K RWB ?
ik loop namelijk vast. :( en dan met name op welke type aardlekschakelaar Type A of een Type B.
als ik de afbeelding volg. kom ik op een B uit. omdat ik de systeem verklaring 6mA niet kan vinden, voor dit type omvormer, hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

als een B net zo goedkoop zou zijn als een A had ik dit natuurlijk gedaan, probleem is dat alle aardleks uit de gehele installatie gewisseld moeten worden. nogal kostbaar als je het mij vraagt. zou fijn zijn als iemand dit met documenten zou kunnen onderbouwen :)

[Afbeelding]
Woning in Nederland?
B16 alamat 30mA of 100mA is prima

Aardlek zal zelf wel altijd doen; direct na je hoofdschakelaar; geen invloed bij uitval op de rest en vice versa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Sjoerd schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:32:
In afwachting van voorraad voor de 12.5 omvormer, zou een mogelijke reden om toch te gaan voor 2 kleinere omvormers dat ik dan beter op de toekomst ben voorbereid om op die manier eenvoudig meerdere accu's te kunnen aansluiten? Of zijn deze te "chainen" op een enkele omvormer?
Chainen: per omvormer heb je een accu nodig omdat deze DC zijdig wordt aangesloten

[ Voor 35% gewijzigd door Crazy- op 17-01-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 19:28
Ronald schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:02:
Ik heb 10 panelen met OPJ300-LV optimizers ingebouwd. Deze wil ik uitbreiden met nog 4 panelen. Het liefst zou S440 optimizers gebruiken maar ik twijfel toch of deze werken.

Hier staat "Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."

De OPJ300-LV is wel compatible met P401 optimizers. Maar staat er ook niet nadrukkelijk "Any P-Series...". De OPJ300-LV hoort misschien wel niet bij de P-Series?

Ik wil graag volgende 420wp Jinko Solar paneel gebruiken:

jkm420n-54hl4-b

Kan ik voor dit paneel ook een P401 optimizer gebruiken zodat ik zeker weet dat het werkt met mijn OPJ300-LV optimizers? Of zit ik vast aan S440 optimizers voor dit paneel?

Ik heb al case uitstaan bij Solaredge maar ik hoor maar niks. En kom er ook niet uit via internet. Ik hoop echt dat er iemand is hier die het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_thebrown schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb 10 panelen met OPJ300-LV optimizers ingebouwd. Deze wil ik uitbreiden met nog 4 panelen. Het liefst zou S440 optimizers gebruiken maar ik twijfel toch of deze werken.

Hier staat "Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."

De OPJ300-LV is wel compatible met P401 optimizers. Maar staat er ook niet nadrukkelijk "Any P-Series...". De OPJ300-LV hoort misschien wel niet bij de P-Series?

Ik wil graag volgende 420wp Jinko Solar paneel gebruiken:

jkm420n-54hl4-b

Kan ik voor dit paneel ook een P401 optimizer gebruiken zodat ik zeker weet dat het werkt met mijn OPJ300-LV optimizers? Of zit ik vast aan S440 optimizers voor dit paneel?

Ik heb al case uitstaan bij Solaredge maar ik hoor maar niks. En kom er ook niet uit via internet. Ik hoop echt dat er iemand is hier die het weet?
OPJ300-LV is compatibel met de P401 welke comptabel is met de S440 ;)

Dus ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Crazy- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:01:
[...]

OPJ300-LV is compatibel met de P401 welke comptabel is met de S440 ;)

Dus ja
Ja alleen behoort de OPJ300-LV optimizer tot de P-series? Ze zeggen namelijk:

"Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_thebrown schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Ja alleen behoort de OPJ300-LV optimizer tot de P-series? Ze zeggen namelijk:

"Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."
Ja dat zijn ze; onderling compatible houd in over de hele range

dus compatible met de P401? Dan ook met de S440/S500

wel zorgen voor recente software op je omvormer, anders zie ie de Sxxx niet

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 18-01-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Crazy- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Top dank je!

Ik heb een solaredge SE3000-ER-01. Hoe kan ik die updaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_thebrown schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Top dank je!

Ik heb een solaredge SE3000-ER-01. Hoe kan ik die updaten?
1. https://knowledge-center....m-application-note-nl.pdf

of via je installateur vragen of SolarEdge contacten

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 18-01-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Crazy- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Even voor iedereen die er ook ooit mee te maken krijgt. Ik heb respons gekregen van SolarEdge:

Ja, U zal gebruik kunnen maken van P401 of S440 in verband met de samenwerking met OPJ300.

Het is alleen aangeraden deze niet te mixen - of gebruik maken van 4xP401 of 4xS440.

In Designer zou U dat niet kunnen zien of aanpassen omdat ie alleen Optimizers erkent van een en hetzelfde Model.

In het praktijk kan dat wel - 10xOPJ300 + 4xP401 of +4xS440.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.o.N.a.L.d
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 22:05
Crazy- schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:34:
[...]

Woning in Nederland?
B16 alamat 30mA of 100mA is prima

Aardlek zal zelf wel altijd doen; direct na je hoofdschakelaar; geen invloed bij uitval op de rest en vice versa
bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
@D.o.N.a.L.d: de 6mA-verklaring van SolarEdge voor een groot aantal omvormers kun je vinden op:
https://knowledge-center....tion_self_declaration.pdf

De SE5K staat er ook tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banthum76
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-11-2024
Hallo iedereen,

Ben nieuw hier maar toch maar de vraag.
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een slimme stekker (via ZigBee of Wifi) met een SolarEdge HDwave om bij een bepaalde opbrengst elektrisch te kunnen verwarmen ipv gas.

Ik gebruik trouwens ook de P1 monitor van ZTATZ op een raspberry Pi.

[ Voor 13% gewijzigd door Banthum76 op 19-01-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Banthum76 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:25:
Hallo iedereen,

Ben nieuw hier maar toch maar de vraag.
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een slimme stekker (via ZigBee of Wifi) met een SolarEdge HDwave om bij een bepaalde opbrengst elektrisch te kunnen verwarmen ipv gas.

Ik gebruik trouwens ook de P1 monitor van ZTATZ op een raspberry Pi.
Daar zijn 2 manieren voor:
1: Via de solar edge API die je kan aanvragen via hun website in je portal.
2: Via modbus als je omvormer de juiste firmware heeft

Ik weet niet of het automatiseren kan via de software van ZTATZ,
Je kan dan beter met HomeAssistant aan de gang en daar de boel op automatiseren.

Hopelijk heb je er watt aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ik heb inmiddels via Solaredge een update gekregen. Alleen zie ik in monitoring dat alleen de CPU versie veranderd is en niet DSP1 en DSP2. Ik zit nu op:

Versie DSP2
2.52.410
Versie DSP1
1.210.1034
Versie communicatieplaat (CPU)
3.2537.0

Zou hij nu wel gewoon moeten werken met S440 optimizers? Ook al is er niks veranderd bij DSP1 en DSP2. Ik heb dus ook geen idee wat DSP1 en DSP2 is zoals er misschien al opgemaakt kan worden uit mijn vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51

Smoke

Maverick Reploid

vormulier schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Daar zijn 2 manieren voor:
1: Via de solar edge API die je kan aanvragen via hun website in je portal.
2: Via modbus als je omvormer de juiste firmware heeft

Ik weet niet of het automatiseren kan via de software van ZTATZ,
Je kan dan beter met HomeAssistant aan de gang en daar de boel op automatiseren.

Hopelijk heb je er watt aan :)
3e manier via de systemen van SolarEdge zelf:

https://solaredge.com/nl/products/device-control#/

Die sturen echter meer op overproductie en/of schema dan op totale productie en werken alleen met SE spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Smoke schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:29:
[...]

3e manier via de systemen van SolarEdge zelf:

https://solaredge.com/nl/products/device-control#/

Die sturen echter meer op overproductie en/of schema dan op totale productie en werken alleen met SE spul.
Ja dat klopt, Het is mooi spul maar niet goedkoop in vergelijking met een kleine computer in je huis die gelijk al je smart home kan doen.. Ik zou het persoonlijk niet 123 aanraden (Allicht aan minder technische mensen, maar dit is tweakers) .. Zeker niet als je al een p1 monitor hebt hangen dan is de stap naar een home assistant snel gezet en veel flexibeler / meer onafhankelijk.

Maar goed je hebt gelijk SE heeft zijn eigen smarthome ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_thebrown schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Ik heb inmiddels via Solaredge een update gekregen. Alleen zie ik in monitoring dat alleen de CPU versie veranderd is en niet DSP1 en DSP2. Ik zit nu op:

Versie DSP2
2.52.410
Versie DSP1
1.210.1034
Versie communicatieplaat (CPU)
3.2537.0

Zou hij nu wel gewoon moeten werken met S440 optimizers? Ook al is er niks veranderd bij DSP1 en DSP2. Ik heb dus ook geen idee wat DSP1 en DSP2 is zoals er misschien al opgemaakt kan worden uit mijn vraag ;)
Gaat om de firmware / CPU en die is up2date 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Banthum76 zonnestroom is niet gratis. Verbruiken kost minimaal je teruglever tarief.

Is je de gasprijs minder dan 9x het teruglever tarief dan maak je verlies op je idee.

Daarnaast veroorzaak je met inefficiënt verspillen van stroom 2x het gasverbruik voor de maatschappij … bezint eer ge begint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banthum76
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-11-2024
Ronald schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:58:
@Banthum76 zonnestroom is niet gratis. Verbruiken kost minimaal je teruglever tarief.

Is je de gasprijs minder dan 9x het teruglever tarief dan maak je verlies op je idee.

Daarnaast veroorzaak je met inefficiënt verspillen van stroom 2x het gasverbruik voor de maatschappij … bezint eer ge begint
Tnx, maar dat was niet de vraag en de wijzen komen uit het oosten <+:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Banthum76 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Tnx, maar dat was niet de vraag en de wijzen komen uit het oosten <+:)
Als je geen reactie wil over niet-duurzame plannen moet je ze niet stellen op een forum met de naam duurzame energie.

Ik zal je er vast niet vanaf kunnen brengen, maar nu heb je het tenminste gehoord 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zie topicwarning

[ Voor 140% gewijzigd door teacher op 23-01-2023 10:05 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Laatst online: 03-09 19:45
Goedenavond, wij zijn een maand geleden nieuwe eigenaren geworden van een woning bij de koop zat een nieuwe set zonnepanelen. De zonnepanelen zijn zoals afgesproken keurig geplaatst. Alleen heeft de vorige eigenaar nu ‘onze’ zonnepanelen in zijn beheer platform. Er is inmiddels contact opgenomen met solar edge om de overdracht van eigenaar te regelen. Hierin heb ik wel het vertrouwen dat dit goed zal komen, alleen het volgende probleem wat er nu speelt is dat de zonnepanelen niks opleveren omdat ze volgens de vorige bewoner nog niet op onze naam zijn gezet.. dit moet niks uitmaken lijkt mij? Ook heb ik geprobeerd om het alleen kijken te proberen. Maar krijg de melding alleen kijken niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
Toen wij ons huis kochten heeft de boel grofweg een half jaar zonder internet gedraait (het access point waar hij aan hing was om begrijpelijke redenen 'verdwenen').
Ook nadat hij weer internet had duurde het een tijdje voordat alles op mijn naam stond.

Maar al die tijd is er prima geproduceerd.

Is er de afgelopen maand helemaal geen productie? Of zo weinig dat je het misschien gemist hebt?
(De afgelopen maand is niet echt geweldig wat zon betreft en momenteel liggen mijn panelen onder een flinke laag sneeuw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:42
@CodeBaker vreemd, zit toch op je eigen energie netwerk, zou het kunnen dat het zichtbaar wordt als je inlogt of een App installeert van je energiebedrijf.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@CodeBaker de monitoring staat los van de opbrengst: dus je kan de opbrengst nog niet zien, maar hij is er wel.
Je zou op je meter kunnen kijken, je zou via setapp (als er geen schermpje is) kunnen kijken, of gewoon op het scherm. Setapp heeft wel ledjes, die geven ook aan of er opgewekt wordt.

De monitoring kan idd via solaredge, of de installateur van het systeem aangemaakt/aangepast worden, dat is een kwestie van een paar muisklikken.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 23-01-2023 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
CodeBaker schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:05:
het volgende probleem wat er nu speelt is dat de zonnepanelen niks opleveren omdat ze volgens de vorige bewoner nog niet op onze naam zijn gezet.. dit moet niks uitmaken lijkt mij?
Voorzover ik weet klopt dat, de SolarEdge portal/app/API biedt niet de mogelijkheid de zonnepanelen uit te zetten.

Je kunt het eenvoudig checken, wacht op een zonnige dag, en zet zoveel mogelijk elektrische apparaten uit. Als je ook maar iets van teruglevering ziet, is je omvormer aan het werk.

Raar verhaal verder overigens dat een vorige eigenaar die inlog "vasthoudt". Als ik onze huidige woning ooit verkoop geef ik de nieuwe bewoners de inlog van de SolarEdge portal, met het dringende advies het password te wijzigen zodra ik de voordeur achter me dichtsla.
JJmac schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:26:
@CodeBaker vreemd, zit toch op je eigen energie netwerk, zou het kunnen dat het zichtbaar wordt als je inlogt of een App installeert van je energiebedrijf.
Wat jij bedoelt zijn de meting van je slimme meter, die kun je inderdaad zelf zien, met een P1 kabel uitlezen, of (als je op afstand uitlezen hebt aanstaan) in een portal van je energieleverancier zien. Maar daar zie je niet wat je omvormer opwekt, je ziet je vebruik minus de opwek, en je kunt die twee componenten met die meter niet los van elkaar uitlezen.

Dit gaat (denk ik te lezen) over de meetwaarden die direct uit de SolarEdge omvormer komen. De meeste typen SE omvorrmers zijn black boxes zonder LCD of wat dan ook, en de meetdata gaat naar het internet, waar je het in een portal, via een telefoon op een app of via een API weer uit kunt lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AR_86
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 06:55
Beste Tweakers,

Al enige tijd lees ik met veel interesse de door jullie gedeelde situaties en ervaringen m.b.t. de SolarEdge installaties. Nu heb ik zelf ook een vraag m.b.t. een SolarEdge installatie:

Mijn ouders zijn momenteel in de markt voor zonnepanelen en ik help ze bij het uitzoeken van het een en ander. Graag ontvang ik wat advies bij de offerte die ze van een leverancier heb ontvangen. Het gaat om een installatie van 12 zonnepanelen (Jinko 415 Wp), in totaal 4.980 Wp met een geschatte productie van 4.086 kWh. De panelen worden verdeeld over de voor- en achterzijde van het dak van het huis. Er is gekozen voor een verdeling van 4 panelen aan de voorzijde (west) en 8 panelen aan de achterzijde (oost). Dit alles zal worden aangesloten op een 1-fase omvormer en meterkast.

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV5xkUB2nXTgeTrD6pp4AkuhKps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srdY7ujMYM69mDu1WrpynK1m.jpg?f=fotoalbum_large

De omvormer en optimizers die worden aangeboden:

- 1 SolarEdge HD-Wave 4000H met Setapp
- 12x SolarEdge Power Optimizer S440

Hellingshoek dak volgens 3dbag.nl: 42.2 graden

Is dit volgens jullie wel een geldige installatie? M.a.w. zijn 4 panelen op 1 dakoppervlak niet te weinig? En is deze optimizer geschikt voor deze situatie? De installateur geeft aan dat zij geen gebruik maken van de SolarEdge designer, ze stellen de installaties samen met behulp van de 2solar designer.

Van dezelfde installateur hebben ze eerder al een offerte ontvangen voor alle 12 panelen op de achterzijde. Daarbij heeft de installateur de S500B als optimizer aangeboden.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, dit is niet verstandig, 8 panelen s440 kan, maar die 4 aan een kant gaan de boel remmen.
Maak hem anders eens na in designer. :Y
En lees dit topic: Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?

2solar kan volgens mij wel simuleren, maar meer algemeen net als pvgis. Of 2solar net als solaredge designer kan simuleren.. dat denk ik niet, anders hadden ze dit zo niet aangeboden; hier mogen ze anders voor terugkomen.

[ Voor 55% gewijzigd door teacher op 24-01-2023 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@JJmac Bij de energie maatschappij is er nog geen energie terug geleverd. Wij wonen momenteel nog in ons oude huis, dus het verbruik van de nieuwe woning is minimaal. In theorie zou er al stroom terug moeten worden geleverd, daar is nog niks van te zien in het portaal van de energie maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@teacher Ik heb op de slimme meter gekeken daar is 000007kwh terug geleverd afgelopen maand. het is huis is nog onbewoond, je zou zeggen alle opbrengst die er nu is zou terug moeten worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@JeroenH Dat is idd een raar verhaal. Er zou nu via de installateur een account worden aangemaakt waar onze zonnepanelen in komen..

Ik ga dit weekend Home Assistant overzetten van mijn huidige woning naar de nieuwe en ook de slimme meter daar in hangen. Ik ben benieuwd wat hier uit komt.. (Heb vervolgens wel een API key nodig om de solar edge integratie in HA te hangen, zonder in het bezig van een account te zijn kan ik daar niet aankomen) de omvormer die er hang is een HD wave 2e generatie volgens mij zonder lcd display.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeBaker op 24-01-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Log anders lokaal in via adhoc netwerk, en bekijk de opwekking (en noteer even het totaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:48
AR_86 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:12:
Beste Tweakers,

Al enige tijd lees ik met veel interesse de door jullie gedeelde situaties en ervaringen m.b.t. de SolarEdge installaties. Nu heb ik zelf ook een vraag m.b.t. een SolarEdge installatie:

Mijn ouders zijn momenteel in de markt voor zonnepanelen en ik help ze bij het uitzoeken van het een en ander. Graag ontvang ik wat advies bij de offerte die ze van een leverancier heb ontvangen. Het gaat om een installatie van 12 zonnepanelen (Jinko 415 Wp), in totaal 4.980 Wp met een geschatte productie van 4.086 kWh. De panelen worden verdeeld over de voor- en achterzijde van het dak van het huis. Er is gekozen voor een verdeling van 4 panelen aan de voorzijde (west) en 8 panelen aan de achterzijde (oost). Dit alles zal worden aangesloten op een 1-fase omvormer en meterkast.

Legplan:
[Afbeelding]

De omvormer en optimizers die worden aangeboden:

- 1 SolarEdge HD-Wave 4000H met Setapp
- 12x SolarEdge Power Optimizer S440

Hellingshoek dak volgens 3dbag.nl: 42.2 graden

Is dit volgens jullie wel een geldige installatie? M.a.w. zijn 4 panelen op 1 dakoppervlak niet te weinig? En is deze optimizer geschikt voor deze situatie? De installateur geeft aan dat zij geen gebruik maken van de SolarEdge designer, ze stellen de installaties samen met behulp van de 2solar designer.

Van dezelfde installateur hebben ze eerder al een offerte ontvangen voor alle 12 panelen op de achterzijde. Daarbij heeft de installateur de S500B als optimizer aangeboden.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Meer panelen op west of afstappen van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
CodeBaker schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:38:
@teacher Ik heb op de slimme meter gekeken daar is 000007kwh terug geleverd afgelopen maand. het is huis is nog onbewoond, je zou zeggen alle opbrengst die er nu is zou terug moeten worden geleverd.
7kwh is niet veel, maar wel iets.... en staat er echt niks aan in huis? (b.v warmtepomp of boiler of iets dergelijks)
Hoe groot is de installatie?

Als voorbeeldje: Onze installatie is 6200Wp en leverde in december 55kWh en deze maand tot nu toe 47kWh op.
Dat is flink meer dan de 7 die jij ziet, maar absoluut niks vergeleken met de zomer.
En natuurlijk let op: situaties kunnen drastisch verschillen. Afhankelijk van welk deel van het land en orientatie van je panelen kun je vooral nu veel verschil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Jeroen Vreeken er staat alleen een warmtepomp boiler aan. Die neemt natuurlijk wel iets van stroom maar niet zoveel wanneer we er wonen. Heb vandaag met solar edge contact gehad en heb inmiddels een account op onze naam met de gegevens erin, alleen wanneer ik de omvormer probeer toe te voegen in het netwerk krijg ik “oeps, er is iets fout gegaan” neem contact op met ondersteuning. Denk namelijk dat dit komt dat de omvormer te ver bij het modem weg zit. Dit weekend wordt mijn eigen apparatuur geïnstalleerd en zal er overal een goede dekking van WiFi zijn, ga het dan nog een keer proberen.

De installatie is 4,2kwp en ligt op de zuidkant zonder belemmeringen van objecten. We hebben tot nu toe hier in het noordelijke deel van Friesland nog geen sneeuwval gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@CodeBaker De normale procedure is dat het overzetten gebeurd door de originele installateur… en dat dient de voormalige eigenaar dus gewoon te laten doen als onderdeel van de verkoop.

Je kunt dit niet zelf. Er dient een beherend installateur te zijn. Activeren van een nieuw installateurs account is recent niet successful geweest met een al in gebruik genomen omvormer.

Dus neem contact op met de oude eigenaar, of geef een virtuele duw tegen de makelaar (voor wie dit geen vreemde koek meer zou moeten zijn, maar ik zal wel weer teleurgesteld worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 15:42
Ik wil ook graag zonnepanelen laten aanleggen. Heb al 16x 425 wp panelen (trina solar vertex S 425WP). Heb ook 16x power optimizer van solar edge (S440). Ik heb een schuin dak (38 graden) met een dakkapel. Ik wil ook zonnepanelen op het dakkapel. Ik heb ook een uitbouw aan de woning. Daar wil ook wat panelen op.

Ik wil graag een omvormer die toekomstbestendig is. Dus het liefst een hybride 3 fase. Mijn vraag is kan ik een omvormer kopen met nu een overcapaciteit, zodat ik later wat extra panelen kan plaatsten en is het verstandig nu al een hybride omvormer te kopen, omdat de prijzen bijna x2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:26
De 3-fase aardlekautomaten van Eaton zijn op dit moment slecht leverbaar, zeker de 300mA. Volgend de handleiding van de se9k moet er een 300mA geplaatst worden, iemand enig idee of de 30mA ook goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

CodeBaker schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:38:
De afgelopen maand is niet bijzonder goed voor zonnepanelen geweest. Er zal vast wel e.e.a. aan verbruik zijn en wat ook kan is dat men groepen heeft uitgezet?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Ik heb een vraag over de combinatie van Solaredge met een laadpaal. Als het salderen wordt afgebouwd is het handig om overproductie te gebruiken voor de auto. In dat geval wil je dat de auto zo veel mogelijk wordt opgeladen als er productie is. Volgens mij zijn er twee oplossingen voor:

1) Slimme laadpaal met Dynamic Load Balancing en optie voor zonnepanelen.
2) Solaredge Home wave omvormer met een Solard edge Home Inline meter en een Solar Edge EV lader.

Optie 1 doet waarschijnlijk een stuk minder pijn op je bankrekening.

De vragen die ik heb zijn:

- Wat zijn de voordelen en nadelen van optie 1?
- Stel dat ik later toch zou kiezen voor een solaredge home inline. Kan die dan ook worden aangesloten op de SE12.5K omvormer? Of moet je dan de home wave omvormer hebben?

Als je het weet hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Oke beetje vaag verhaal maar komt ie:

Van de week is een systeem met een SE7K in mijn klushuis opgehangen. Op die locatie is nog geen internet aanwezig. Ze konden de app dus nog niet instellen, maar hij kon wel gewoon stroom produceren zeiden ze.

Vandaag was ik er. Ik zag een groen lampje knipperen onderaan de omvormer afwisselend met een groen lampje wat knipperde en een rood lampje wat aanbleef. En dan weer groen knipperen etc. Dit was rond 17:15u - het was richting donker aan het gaan. Weet niet of dat belangrijk is.

Kan ik somehow inloggen in de omvormer en kijken wat er is? (Is er überhaupt iets aan de hand?)

Daarbij, sinds de omvormer is geïnstalleerd 5-6 dagen geleden kan ik niet meer mijn verbruik zien op slimmemeterportaal.nl - kan toch bijna geen toeval zijn? De netbeheerder zei dat ze niets geks konden zien op afstand.

Morgen maar even de installateur bellen..?

Toevoeging: ik heb de codes van die knipperende lampjes proberen op te zoeken maar kom er niet uit wat er nu mis is..

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 26-01-2023 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Over de lampjes: https://www.voltasolar.nl...en-systeem-indicaties.pdf

Rood is overigens niet goed.

Je kan lokaal inloggen op je setapp omvormer:
Knop 2 seconden naar P en dan met je telefoon naar http://172.16.0.1/

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 26-01-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:01
Hier is ook iemand langsgeweest voor zonnenpanelen ( offerte volgt nog).
Maar hoe kan ik zelf de solare edge designer gebruiken, het lijkt erop dat er een zakelijk account aangemaakt moet worden? Kan ik dit nog gebruiken als particulier ?

Wilde toch even kijken omdat er ook 5 panelen op noord gaan komen en 6 op zuid.Of er meer op noord bij leggen wat dat doet. 6 op zuid is maximale gaf de installateur aan.

Het werd sowieso een 1 fase omvormer met optimizers.

Jeetje de offerte binnen 7700 eur vind ik wel heel veel

[ Voor 11% gewijzigd door Phyt_ op 27-01-2023 16:42 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, je kan je voor desginer gewoon aanmelden.
Maaaarrr... kleine groepjes panelen per richting is niet echt optimaal voor solaredge. Gebruik in ieder geval 80V optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
teacher schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:17:
Ja, je kan je voor desginer gewoon aanmelden.
Maaaarrr... kleine groepjes panelen per richting is niet echt optimaal voor solaredge. Gebruik in ieder geval 80V optimizers.
Ik kan de juiste aanmeld pagina niet vinden dan. Hij vraagt om btw nr en bedrijfsnaam en dergelijke

Ja de offerte heb ik al naast mij neergelegd 1.73 per wattpiek

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51

Smoke

Maverick Reploid

Phyt_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Ik kan de juiste aanmeld pagina niet vinden dan. Hij vraagt om btw nr en bedrijfsnaam en dergelijke

Ja de offerte heb ik al naast mij neergelegd 1.73 per wattpiek
Als je bij functietype Zelf-Installateur kiest hoef je geen BTW-nummer en dergelijke in te vullen, dan kan je zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Smoke schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Als je bij functietype Zelf-Installateur kiest hoef je geen BTW-nummer en dergelijke in te vullen, dan kan je zo verder.
Thanks dat was hem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 20:42
rroetenberg schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:31:
De 3-fase aardlekautomaten van Eaton zijn op dit moment slecht leverbaar, zeker de 300mA. Volgend de handleiding van de se9k moet er een 300mA geplaatst worden, iemand enig idee of de 30mA ook goed werkt?
30mA is voor PV over het algemeen te weinig, een veilige rekensom is 10mA per kW en een 30mA aardlekschakelaar mag vanaf 15mA afslaan. Dan kom je op max 1,5kWp op een 30mA ALS of 15kWp op een 300mA ALS.

Afhankelijk van je stroomstelsel en de kwaliteit van je aarde heb je geen aardlekschakelaar nodig, maar dit laten meten kost al meer dan de aardlekautomaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Mijn se5k-rwb rapporteert zelf maximaal 1mA. Heeft een tijd probleemloos aan 30mA gehangen, maar heb wat verdere wijzigingen in de kast gedaan nadat ik een paar nette ABB 300mA’s vond (distributie naar garage, inductie plaat etc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:38
Ronald schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:06:
@hberntsen oh het startspanning onzin verhaal weer... Een installateur zou beter moeten weten.
Zodra de zon ook maar een haar boven de horizon staat geeft een paneel gewoon Voc... Gemiddeld nu verkrijgbaar paneel is dat richting 40V.

De installateur had gewoon s500b moeten installeren... En dat mag hij wat mij betreft tegen maximaal 18x€6 (prijsverschil) komen vervangen.
Andere optie is SE5K-RWB voor korte strings. Een 5kW is ook wat ik uit Designer krijg als ik je lijstje invul.
Dat is wel €240 verschil, ik weet niet of het terecht is als je meer dan de optimizers bij betaald.

Je positie is met het deels identieke systeem van je buurman gewoon supersterk. Die panelen moeten hetzelfde doen... niets anders.
Even een update van mijn kant (situatie). Intussen heeft de installateur zonder extra kosten op 26 november de optimizers omgeruild. Was wel een beetje gedoe, eerst ontkennen, had het nog nooit meegemaakt enzovoort. De levertijd van de S500B zat natuurlijk ook niet mee. Het scheelde denk ik ook wel dat hij nog ongeveer 1/3 van het totale bedrag tegoed had. Deze installateur is vooral goed met de handen en heeft maar beperkt kennis heeft van de techniek.

Met de 80V S500B draait het nu behoorlijk goed, er is nog wel wat clipping op 80V maar dat heeft ten opzichte van wat de buurman opwekt weinig verschil. Zijn kleinere omvormer is met lage opbrengsten wel duidelijker wat efficiënter (power factor verhaal). Toevallig zag ik 15 december wél een flink verschil en heb ik er wat aan gerekend. Dit leek mij een interessant rekenvoorbeeld voor hier.

Situatie bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p18Ji6WfXTq4ZFTtBsueqNR5up4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1z2SYTwOl5jq5DqiE7GQwPtu.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO2MyHV9HXKMJZOt7FrdGZDh9FE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sDLwZaTqlAgreRRjs2WpPnzJ.png?f=fotoalbum_large

Buurman:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWjkwMc6ty17v7ShbZ883Kf2Vhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/swD6dzCeO8Q7oRKvMD47DUYy.png?f=fotoalbum_large

Een behoorlijk verschil in opbrengst op hetzelfde tijdstip! Dit is dan ongeveer mijn verklaring:

Ik maak een tabelletje met de huidige situatie, afgeleid van de screenshots:
Opbrengst paneel (W)VoltageAmpèrage
78.4580
77.5580
77.680
77.8480
77.6580
8.77
8.95
11.03
9.54
8.73
13.83
15.89
15.9
12.46
9.16
76.4880
78.0680
7780

Het ampèrage door de hele string is gelijk en er moet 750V uit komen. Wanneer ik 1A invul en de rest bereken:

78.45801
77.55801
77.6801
77.84801
77.65801
8.778.771
8.958.951
11.0311.031
9.549.541
8.738.731
13.8313.831
15.8915.891
15.915.91
12.4612.461
9.169.161
77801
78.06801
76.48801

Totale voltage: 754.26V, komt aardig goed uit. Het wattage is opgeteld 734.89W. Nu weet ik via de buurman dat het dak voorop eigenlijk 180W moet produceren. Als ik dat invul:

180802.25
180802.25
180802.25
180802.25
180802.25
8.773.897777777777782.25
8.953.977777777777782.25
11.034.902222222222222.25
9.544.242.25
8.733.882.25
13.836.146666666666672.25
15.897.062222222222222.25
15.97.066666666666672.25
12.465.537777777777782.25
9.164.071111111111112.25
180802.25
180802.25
180802.25

Het totale wattage wordt dan mooi 1554W, helaas is het voltage op de string nu 690V. Niet genoeg voor de SE6K. Als ik (750-690)V*2.25A = 135W aan opbrengst kon toevoegen, dan had ik in deze situatie geen verlies gehad. Met slechts één paneel extra een dubbele opbrengst.

Gelukkig is dit voorbeeld een uitzondering. Zoals vandaag, met 's ochtends even flinke zon voorop heb ik maar 3546 - 3439 = 107Wh misgelopen (en dat verwijt ik aan de clipping ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@hberntsen met die berekening snap je het SE systeem op technisch vlak behoorlijk goed.

Opbrengst (voor een paneel ) zonder clipping kun je wellicht beter simuleren met Thomas Berger’s PVcalc

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 30-01-2023 23:14 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.